¶ Tervetuloa ja Vieras Liisa Väisänen
Hei vaan kaikille podcastin kuulijoille, eli Random Finish Lesson podcastin kuulijoille ja tämän YouTube-videon katsojille. Nimi on Hanna Männykkölä ja oon suomielinen opettaja ja selko mukauttaja Jyväskylästä. Tänään on maaliskuun viimeinen eli 31. päivä vuonna 2025. Maanantai aamupäivä ja mulla on vieraana Liisa Väisäinen.
Oikein lämpimästi tervetuloa ja kiitos kärsivällisyydestä mun Zoom-auhoitus sekoilujen kanssa. Tämä on kolmas kerta, kun mä aloitin tämän lähetyksen, ja nyt tämä menee täydellisesti. Liisa on siis oululainen suomen kielen opettaja ja kunnallispoliitikko kaupungin valtuutettu. Tänään me keskustellaan politiikasta ja kunnallispolitiikasta ja siitä, millaista on olla ehdokkaana vaaleissa. Suomessa on siis vaalit kahden viikon, noin kahden viikon kuluttua huhtikuun 13. päivä.
Mä olen lähettänyt Liisalle kysymykset etukäteen ja mä laitan tämän podcastin kuvaukseen myös ne kysymykset ja lisäksi myöhemmin linkin Suomi-Eglantin-sanastoon.
¶ Liisan Tehtävät ja Oulun Valtuusto
Mutta aloitetaan sillä, että kerrotko kuka olet ja mitä teet. No hei, kiitoksia paljon. Mä olen tosiaan Liisa Väisenen ja mä olen oululainen suomenkielen opettaja. Mä olen töissä yliopistossa, eli mä opetan Suomea. Esimerkiksi kansainvälisille opiskelijoille yliopistossa ja kansainvälisille henkilökunnalle, eli ihmisille, jotka ovat töissä yliopistossa. tutkijat tai sellaiset.
Lisäksi mä olen kaupunginvaltuutettu Oulussa, eli olen yksi jäsen Oulun kaupunginvaltuustossa. Siinä Oulussa kaupunginvaltuustossa on 67 jäsentä ja jokaisessa kunnassa tai kaupungissa on oma tällainen valtuusto. Ne valtuustot siis päättää sen kunnan tai kaupungin asioista. Eli me esimerkiksi Oulun valtuustossa päätetään sitten Oulun asioista. Ja min kuulun kaupunginvaltuustossa Vihreän ryhmään, eli Vihreän puolueeseen. Lisäksi olen jäsen vielä sivistyslautakunnassa.
kaupungeissa ja kunnissa on usein tällaisia muitakin ryhmiä, toimielimiä, missä päetään joistakin tarkemmista joistakin asioista, niin usein Valtuutetuilla on tehtäviä myös näissä muissa ryhmissä tai toimielimissä. Toimin siellä sivistyslautakunnassa, ja se tarkoittaa Oulussa sitä, että siellä päätetään kaikista koulutuksen asioista, eli kaikista koulujen ja päiväkotien asioista.
¶ Politiikan Juuret ja Puoluvalinta
Minkä ikäisenä kiinnostuit poliitikasta tai yhteisistä asioista? Osaatko määritellä sen, että kuinka sä kiinnostuit? No vaikea sanoa, koska minusta se on ollut vähän sellaista jatkumoa, että olen aika nuoresta asti ollut kiinnostunut sellaisista just yhteisistä asioista tai siitä, että miten. Asioita voi muuttaa tai miten niihin voi vaikuttaa. Vaikka mä en ole ollut vielä politiikassa mukana, niin olen ollut vaikka teini-ikäisenä, Esimerkiksi nuorisovaltuustossa mukana.
Kun opiskelin itse yliopistossa, niin olin mukana ylioppilaskunnan toiminnassa, eli tämmöisessä, missä vaikutetaan opiskelijoiden asioihin, kuten opiskelijoiden yhteisö ja opiskelijapolitiikkaa. Sitä kautta tavallaan luulen, että olen kiinnostunut myös politiikasta ja kuntapolitiikasta. Kyllä, mä oon aina seurannut politiikkaa jonkin verran ainakin niiden asioiden osalta, mitkä on minulle kaikkein tärkeimpiä tai kiinnostavimpia.
Ja sitten viime kuntavaaleissa vähän mietin sitä, että kiinnostaako se kuntapolitiikka tarpeeksi paljon, että onko ne kuntapolitiikan asia. just sellaisia, mihin mä haluan sitten käyttää paljon aikaa, jos mä lähden ehdolle ja sitten päätin kuitenkin lähteä ehdolle, eli olla vaaleissa ehdokkaana. Onneksi päetin, koska kunnissa kuitenkin ja kaupungeissa päätään tosi paljon semmoisistaa.
Tosi monista asioista, jotka ainakin mua kiinnostaa, eli koulut ja päiväkodit ja sitten esimerkiksi joukkoliikenne tai pyörätiet tai tällaiset asiat, mitkä vaikuttavat siihen arkeen. Oliko vaikea valita se puolue?
Jonka listoilta lähdin ehdokkaaksi? No, ei enää silloin, kun mä lähdin ehdokkaaksi, eli viime vaaleissa, silloin neljä vuotta sitten, kun oli viimeksi kuntavaalit, niin silloin mä olin jo vihreän puolueen jäsen ja Hãy subscribe cho kênh La La School Để không bỏ lỡ những video hấp dẫn Silloin se oli tosi helppoa, mutta ei se ole ollut aina, että silloin nuorempana pitkään mietin, että mikä olisi mun oma puolue, jos mä haluaisin lähteä mukaan politiikkaan, ja silloin se ei vielä.
Mutta myöhemmin aikuistuessa olikin aika helppo valinta, että vihreät on ollut minulle se tärkeä puolue, koulutusasioiden takia, mutta ympäri. yhdenvertaisuusasiat ovat sellaiset, että jakaa ne arvot sillä tavalla sen puolueen kanssa, että se on ollut helppo valinta.
¶ Ajetut Asiat ja Koulutuspolitiikka
Minkälaisia asioita sä oot ajanut Oulun kaupungin valtuutettuna nyt neljän vuoden aikana? Nouseeko sieltä esille jotakin isompia? Mä oon erityisesti keskittynyt niihin koulujen asioihin, koska mä oon ollut siellä sivistyslautakunnassa, tai koulujen ja päiväkotien molempien. Ja sitten jotkut asiat on sillä tavalla erityisesti lähellä sydäntä, että esimerkiksi.
Kielten opetuksen puolesta olen puhunut paljon, kun on itsekin kielen opettaja ja siitä, että olisi mahdollisuuksia oppia kieliä. Nyt lapset ja nuoret koko ajan opiskelevat vähemmän kieliä, ja se vähän huolestuttaa minua, että me osataan liian vähän eri kieliä. Ja siihen liittyy myös tämmöisiä pienempiä tai vähän tämmöisiä vähemmistökysymyksiä. Olen yrittänyt pitää esillä ja puolustaa esimerkiksi oman äidinkielen opetusta.
Eli niillä lapsilla ja nuorilla, joilla on äidinkieli jokin muu kuin suomi, ruotsi tai saame, niin että hekin voi saada koulussa opetusta siitä äidinkielestä. Siitä olen puhunut paljon. Lisäksi Oulussa on paljon saamelaisia, niin saamenkielen opetuksen on perustettu Kaksikielinen luokka, missä opiskellaan suomeksi ja pohjoissaameksi. Se on ollut minulle myös tärkeä asia tällä kaudella. Mikä tällä hetkellä on joku iso asia, mistä ihmiset ovat voimakkaasti jotain mieltä Oulussa?
No on varmasti paljonkin, mutta ehkä tuossa koulutus Asiassa voisin sanoa yhden esimerkin. Mulle itselle on tärkeää se koulutuksen laatu ja sellainen, että kouluissa on tarpeeksi resursseja, eli käytännössä tarpeeksi rahaa, tarpeeksi opettajia ja muita aikuisia ja ammattilaisia.
Se on vaikeaa välillä puolustaa sitä, koska vaikka tavallaan kaikki ajattelee, että koulut on tärkeää ja koulutus on tärkeää, Mutta Oulussakin, niin kuin varmaan aika monissa kunnissa, on semmoisia säästöpaineita, että halutaan säästää paljon rahaa. Niin sitten viime syksynä oli meillä esimerkiksi tilanne, missä kouluissa ja kaikki haluttiin leikata, eli ottaa rahaa pois, niin Sitten meidän piti käydä tosi paljon keskustelua.
Et miten me voitaisiin estää se, että kouluista ei otettaisiin niin paljon rahaa, kouluista ja päiväkoista ei otettaisiin niin paljon rahaa pois. Ja meidän ryhmän esityksestä me nostettiin vähän veroprosenttia, että me voitiin. Ataa kouluja sillä, että kouluille jäi enemmän rahaa käyttöön. Sellaiset asiat on varmasti koulussa myös nyt näissä vaaleissa ja ensi valtuustokaudella.
Tulee olemaan tärkeäsi, että Io asia se, että lapsia on koko ajan vähemmän, niin koulujakin tarvitaan vähemmän ja miten tehdään muutoksia siihen, että missä meillä on kouluja, niin se on aina tosi vaikeaa.
¶ Luottamustehtävien Ajanhallinta
Um Eikö oikein, että kaikki kaupungivaltuutetut on myös, että kuka kenenkään päätyö ei ole olla kaupunginvaltuutettu, vaan kaikilla on yleensä myös joku. Ammatti. Joo, aika lailla niin. On joitakin poikkeuksia voi olla sitten, että esimerkiksi joissakin kaupunissa voi olla vaikka pormestari, niin silloin hän ei
On se. Ja meillä Oulussa esimerkiksi on joitakin ihan muutama semmoinen tehtävä, jossa he tekevät sitä esimerkiksi puolipäiväisesti, että he on puoliksi tavallaan sitten vaikka lautakunnan puheenjohtaja, mutta sitten Mutta pääasiassa suurin osa valtuutetuista on siis ihan muissa töissä kokonaan. Joo. No milloin teillä on kaikki kokoukset ja miten sä saat ne mahtomaan sun?
kalenteriin, kun sulla on myös muita asioita hoidettavana. Eli kerrotko vähän siitä, mitä se käytännössä tarkoittaa se, että sä olet kaupunginvaltuutettu? Se on joskus vaikeaa. Kaupungivaltuustossa kokouksia ei ole kuin vain noin kerran kuukaudessa. Tämäkin voi olla vähän eri eri kaupungeissa ja kunnissa, mutta meillä on noin. joka kuukausi kokous yleensä maanantaina illalla.
Mutta sitten tietysti aikaa menee myös siihen, että niihin asioihin pitää valmistautua. Eli pitää ensin lukea, voi olla paljon monta sataa sivua joskus materiaalia johonkin asiaan, ja niistä pitää ehkä keskustella oman ryhmän kanssa tai sellaista. Sitten se lautakunta vie vielä vähän enemmän aikaa yleensä, että niitä kokouksia voi olla vähän useammin. Ne meillä yleensä tiistaisin iltapäivällä. Se vaatii aika paljon aikatauluttamista ja priorisointia myös, että paljon.
Kaikkia tehtäviä olisi tosi paljon, että siellä on pakko valita, että mihin keskittyy, koska ihan kaikkea ei pysty tekemään, koska pitää tehdä myös omat työt ja sitten on oma perhe ja tällaiset asiat, minkä välillä sitä aikaa pitää jakaa. Ja sitten semmoinen yhteistyö on tietysti tärkeää, että tekee yhdessä muiden kanssa, niin se auttaa paljon. Yeah. Sanoit että koulun kaupungivaltuustossa on 67.
jäsentä. Kuinka paljon siinä teidän vihreiden ryhmissä on? Mikä se porukka on, kenen kanssa se eniten sitten keskustelet näistä asioista? Meidän ryhmässä on tällä hetkellä kahdeksan. Ja sitten ryhmi on eri kokoisia sekin vaikuttaa paljon siihen työskentelyyn, että joku voi olla jossakin isossa ryhmässä, jossa on vaikka
15 jäsentä, niin se on erilaista, ja sitten voi olla joku pieni ryhmä. Meilläkin on yksi ryhmä, jossa on yksi ihminen, niin siellä varmasti se on tosi erilaista, koska on vaikeampi tehdä yhteistyötä oman.
¶ Vaalikampanjan Arki ja Kohtaamiset
Minkälaista tämä kampanjointi on nyt ollut tänä keväänä? Mitä kaikkea siihen liittyy ja millä mielellä sä oot ollut nyt tänä keväänä kampanjoimassa? No on ollut aika mukavaa, on ollut tällä hetkellä ainakin on hyvä fiilis ja hyvä mieli tästä kampanjoinnista. Sitä voi tehdä tietysti tosi monella tapaa, kun niitä vaaleja eri ihmiset ja äänestäjät kiinnostuu vaaleista eri tavoilla. Kampanjan aika paljon myös somessa, eli sosiaalisessa mediassa esimerkiksi Instagramissa,
Mutta sitten jonkin verran tehnyt myös semmoista katukampiointia niin sanotusti. Eli kaduilla tavataan ihmisiä ja jutellaan heidän kanssa ja annetaan mainoksia tai. Siinä on tosi kiva se, että pääsee keskustelemaan ihmisten kanssa ja kuulee, että minkälaiset asiat Oulussa on heille tärkeitä esimerkiksi.
Semmoisia kivoja tapoja kampanjoida esimerkiksi viime viikonloppuna yhden mun ystävän kanssa, joka on myös ehdokkaana. Me järjestettiin sillä tavalla, että meistossa ainoolan puistossa Oulussa tarjottiin ihmisille kahvia ja Sellaisella nuotiopaikalla sitten grillattiin kasvisnakkea ja tarjoiltiin niitä siinä ja sitten juteltiin ihmisten kanssa, niin se oli tosi mukavaa, oli tosi kaunis sää ja kaikki meni tosi kivasti. Onko sulla joku tietty ikäryhmä?
johon sä kohennat sun kampanjoinnin tai onko sulla tuntuma siitä, että ketkä sua todennäköisesti äänestää tai on äänestänyt aikaisemmin? No, osittain, mutta osittain ei. Sitä on vähän vaikea tietää, koska sittenkin kun vaikka tulee vaalien tulokset, niin Niistä tuloksista näkee esimerkiksi, miltä alueelta kenenkin äänet on tullut, mutta ei sen tarkemmin, että oikeastaan en tiedä, että minkä ikäiset ihmiset mua on äänestänyt. Tai sillä tavalla, että aika laaja.
Mutta kyllä mä luulen, että varmaan se on paljon myös semmoisissa omaanikäisissä ihmisissä ja semmoisissa, joilla Samankaltaisia elämäntilanteita, niin ne samat asiat voi olla tärkeitä, mutta ei se ole pelkästään niin. Tietysti kuntapolitiikassa ja politiikassa muutenkin siellä on aika korkea se keski-ikä, että että semmoinen keskimääräinen, kunnan valtuutettu on yli 50-vuotias, niin sitten sillä tavalla on myös minulle tärkeää, että myös nuorempien ääni kuuluu.
Ja paljon on nuorissa ihmisissä myös sellaisia, jotka eivät äänestä, niin olisi tosi tärkeää saada heidät kiinnostumaan ja äänestämään.
¶ Äänioikeus ja Vaalien Monimutkaisuus
tai mikä on kunnallisvaalien äänestys prosentti suurin piirtein? Tai onko se samassa suhteessa kuin eduskuntavaaleissa tai presidentinvaaleissaan ollut? Mä en muista ihan tarkalle ja se vähän on vaihellut. Esimerkiksi viimeksi vaalit oli. Aika sellaiseen koronaan. Pandemian aikaan se saattoi vaikuttaa asiaan,
Perinteisesti mun mielestä presidentivaalit on ne, missä on korkein, 6 prosentti, ja ehkä eduskuntavaaleissa vähän korkeampi vielä kuin kunnallisvaaleissa. Mikä on sillä hassua, koska siihen. ihmisten elämää vaikuttaa todennäköisesti se kuntapolitiikka aika paljon enemmän kuin vaikka presidentin vaalien tulos. Kuka saa äänestää kunnallisvaaleissa? Hyvä kysymys. Pitää olla 18-vuotias tai vanhempi. Ja kuntavaaleessa
Se on vähän eri kuin esimerkiksi eduskuntavaaleissa. Eli kuntavaaleissa ei tarvitse olla Suomen kansalainen, että voi äänestää. Toivottavasti mä muistan nyt oikein, mutta EU'n ja Norjan ja Islannin kansalaiset saa äänestää, jos ne on asunut. Vähän aikaa Suomessa, en muista kuinka paljon, mutta se riittää aika vähän aikaa. Jos on jonkun muun maankansalainen, eli tulee Euroopan ulkopuolelta, mutta asuu Suomessa, niin jos on asunut kaksi.
Silloin saa äänestää. Näin se suunnilleen menee, mutta ehkä hänna voi laittaa jonkun linkin, mistä sen voi tarkistaa tarkemmin. Mitä sitä tietoa jaetaan siitä, että tuleeko siitä joku? Kirjekinlaiselle, että nyt sinulla on, tai henkilölle, että nyt sinulla on oikeus äänestää. Joo, mä olen kuullut mun omilta opiskelijoilta,
Mä luulen, että jos ei ole Suomen kansalainen, niin silloin saa sellaisen kirjeen ja se on semmoinen monikielinen, että siinä on tosi monella eri kielellä se tieto, että sä saat äänestää. Se on tullut ehkä jo viime. ehkä vuoden 2024 puolella. Se on tullut ihan hyvissä ajoin ennen näitä vaaleja.
Näin mä olen ainakin kuullut ystäviltä ja omilta opiskelijoilta. Heille tulee sellainen muistutuskirje siitä, koska moni ei varmaan muuten tietäisi, koska ihmiset ehkä ajattelevat, että pitää aina olla kansalainen äänestää. Eli 18 vuotta riittää samana. Rittääkö se täyttää 18 silloin vaalipäivänä vai pitääkö olla täyttänyt edellisenä päivänä?
Mä en muista, onko se vaalipäivä vai edellinen päivä, mutta joskus ihan siinä lähellä. Eli vaikka olisi vasta ensi viikolla, täyttäisi 18, niin saa äänestää. Joo, hieno juttu. Mitä aiot tehdä seuraavan kahden viikon aikana? Minkälainen? Oletko ihan päivä töissä normaalisti vai kesti pelkästään kampanjointiin? Olen ihan normaalisti töissä, mutta tietysti paljon käytä vapaa-aikaa kampanjointiin, että käydään välillä.
muiden ehdokkaiden kanssa, vaikka aamulla kampanjoimassa, ajateltiin meidän jollekin bussipysäkille. Ja sitten Oulussa, varmaan monissa paikoissa on keskustassa joku tämmöinen vaalitori, niin meilläkin on rotuarila sellainen.
Semmoiset pienet mökit jokaisella puolueella ja siellä me tarjotaan kahvia ja sellaista ja sitten mainostetaan somessa ja semmoista, mutta Mutta kaksi viikkoa vielä aikaa, mutta toisaalta pitää myös levätä siellä välissä, koska sekin on muuten pitkäaike, jos joka päivä tekee tosi paljon töitä. Suhtautuuko ihmiset kadulla yleensä ihan ystävällisesti poliitikkoihin, jotka on kampanjoimassa vai tuleeko mitään ikäviä kohtaamisia koskaan?
Mkavasti. Että tietysti kaikki ei kiinnostaa ja osa ei halua ottaa mainostaa. Se on ihan ok, että ei tarvitse pelätä sitä, jos joku haluaa antaa sinulle mainoksen, ja sä et halua sitä ottaa, niin se on ihan ok sanoa. Mutta sitten on monenlaisia. Joskus tulee myös sellaisia, jotka tulee puhumaan jotain ikävää ja on vaikka eri mieltä, puolueesta tai sellaisesta.
Esimerkiksi tänä keväänä tässä kampanjoinnissa mulla ei ole tullut vielä yhtään sellaista, mutta sen sijaan on tullut tosi monta, tosi mukavaa keskustelua ja kiinnostavaa keskustelua. Laitan tähän kuvaukseen lisäksi linkit sun sivuilla ja muihin paikkoihin, mistä voi vielä opiskella tai saada lisätietoa tulevista vaaleista. Vaikka tässä tänään käsiteltiin vain,
Tai erityisesti oulua. Monet samat asiat pätevät sitten myös muihin kaupunkeihin. Ehkä tämän haastattelun innoittamana saan vielä jonkun. Toisen vieraan jostakin toisesta kaupungista, joka sitten myöskin voi kertoa oman kaupungin näkökulmasta tulevista vaaleista.
Nyt minulle tuli ihan tässä loppuksi vielä mieleen, että me ei ollenkaan mainittu, että oikeastaan nyt tänä vuonna on kadet vaalit yhtä aikaa. Ai vaan, joo. Meinan itsekin aina unohtaa sen, koska mä olen ehdolla vain kuntavaaleissa, mutta samaan aikaan, Aluevaalit ja se tarkoittaa näitä hyvinvointialueita. Eli siellä päetään sosiaali- ja terveyspalveluista ja pelastustoimesta.
Eli kun menee äänestämään, niin pitää äänestää kahdella eri lapulla kahta eri numeroa. Jotkut ehdokkaat on ehdolla molemmissa vaaleissa ja jotkut on vaikka. Mitäs ei yhtään tiedä, ketä äänestää toisessa vaaleissa? Onko sallittua täyttää vain toinen niistä papereista? Varmaankin. Ainahan voi äänestää myös. äänestää siellä. Miten sä teit sen päätöksen, että sä päätit hakea vain kunnallisvaltuun? No se liittyy varmaan siihen ajankäyttöön aika paljon, että mä ajattelin, että tässä on niin kuin ne.
Tässäkin on jo paljon tekemistää. Mieluummin joku sellainen, joka on vielä enemmän kiinnostunut niistä sosiaali- ja terveyspalveluista tai pelastusasioista, niin sitten hänellä on vielä enemmän osaamista sinne, niin voi tehdä sitten niitä. Aluevaltuusten asioita ja haluaisin tehdä niitä kaupunginvaltuus asioita. Aivan. Kiitoksia tosi paljon sinulle, Liisa. Ja kiitos kaikille kuulijille, myöskin ja katselijoille. Moikka! Moi Moi!
