¶ Intro / Opening
Extra! Hej! Hej! Välkomna till podden Livet på lätt svenska. På extra lätt svenska idag. Idag extra lätt. Jag har en fråga till dig. Ja. Du sa precis hej. Hej. Och jag tänkte också, jag kan säga hej.
¶ Skillnaden mellan hälsningsfraserna Hej, Hallå, Tjena
Eller hallå. Eller tjäna. Vad är skillnaden mellan olika typer av hälsning? Okej, vad är bättre att säga hej, hallå eller tjena? Ja. Hej passar alltid. Alla situationer kan man säga hej. Om du. Om du känner en person. Det är en kompis så säger du Hej. Om du kommer till affären. Då kan du säga hej hej. Om du går till jobbet. Då kan du säga hej! Thank you. Om du ser en person många meter bort, långt bort, och du vill ropa. Till exempel, vänta. Kom tillbaka. Eller någonting. Då kan du ropa.
Hallå! Jaha! Så hallå! Det är som någonting man ropar. Hallå! Hallå! Man ropper eller säger jättehögt? Ja. Hallå? Hallå. Eller om du och jag pratar. Och du lyssnar inte på mig? Ja. Då kan jag säga hallå, lyssna. Isabelle, lyssna! Men får man säga hallå som en vanlig hälsa? Man kan säga hallå. Istället för hej. Ja. Men det passar alltid med hej. Hej är bäst. Men halå är lite.
Om man vill stoppa någon eller man vill ha att den ska lyssna. Ja. Då kan säga. Man vill ha uppmärksamhet från någon. Ja. Okej. Tjena. Tjena. Eller tja. Det är slang. Så det passar inte till exempel i formell situation. Det passar inte på jobbet. Om du ikke er bra kompis. Har du bra kompisar på jobbet? Ja. Då kan du säga tjena. För vi säger känna till varandra. Du och jag kan säga tjena. Men till exempel. Om du får nytt jobb. Och du ska träffa nya chefen.
Då ska du inte säga scäna. Eller kö. Det är bättre att säga hej. Ja, exakt. En enkel. Hej. Ja. Är bäst. Okej, bra. Vi tänkte prata lite idag om.
¶ Boendeformer: Studentlägenhet och radhus
Boende. Ja. Var du? Jag går i en lägenhet i Stockholm. Okej. Och jag bor i Studentboende. Så jag bor med andra studenter. Hur många studenter bor du med? Bra fråga. Jag vet inte exakt. 30. Inte i samma rum. Men i samma byggnad. I samma hus. I samma hus. Men har ni samma kök. Nej, jag har mitt eget kök. Vilket är jättebra. Eftersom jag gillar att laga mat. Och att göra det själv. Ja.
Så du har ett kök själv. Exakt. Och hur många rum bor du i? Ett rum. Ett rum och kök. Ett badrum. Och ett kök som är en del av. लागने एटन Jag vet faktiskt var du bor, eftersom jag sitter i ditt hus just nu. Vi sitter i mitt hus nu. För alla som lyssnar kan jag säga att jag bor i ett radhus. Mm. Står tillsammans med andra hus. Det sitter ihop. Många hus står tillsammans. I en linja typ ja. Och mitt hus. Det är på slutet. av hela raden.
Men det är bra eftersom du har ett hus på en sida och inget hus på andra sidan. Ja. Så du har lite mer. Jag har mer trädgård. Trädgård och vad är ordet för? Lieter meneer Einstein. Jag har lite mer privat liv. Jag har natur på en sida av huset och på andra sidan, en grann. Bara en? Ja. På den andra sidan. Min granne. Som har huset bredvid. Mitt. Hon Hon är gammal. Hon är 90 år och hon hör inte så bra. Så du får fästa? Jag kan spela piano. Jag kan ha fäst.
Och hon hör inte, så det är jättebra grönne. Vill tror du att hon vill vara inbjuden till dina fäster? Om min granne vill komma på min fest. Ja. Jag tror inte det. Jag tror att hon är trött. Nee, niet trött op mij Jag tror att hon är trött på kvällen. Jag förstår. Men hon bor själv.
¶ Livet med sambo och inneboende
I ett hus. Ja, min granne bor ensam i sitt hus. Äsam? Men jag bor inte ensam. Vem bor du med? Jag bor med min sambo? två andra vuxna personer. Ja. Vem är de? Det är Sofia och Hilda. De har ett rum i mitt hus. Så de betalar pengar till mig varje månad för att bo i mitt hus. Ja. Men de bor i ditt hus också lite som. vänner eller hur eller kompisar. Ja. Är också kompisar. Det är bra. Inte bara.
Nej det är inte bara en affär. Nej. Vi är kompisar. Det är bra, och låter roligt också. Det är roligt att bo tillsammans. Med två kompisar. Ja. Vi har kul ibok. Är det svårt att bestämma när man ska ducha eller laga mat eller. Det går jättebra. Vi har inga problem med tider och planer. Därför att. Hilda och Sofia de är unga och de tittar inte på TV. De tittar bara på mobilen. Så jag och min sambo, vi tittar på tv. Eftersom ni är gamla. Jag och min sambo, vi är...
Över 40 år. Men våra två inneboende, Hilda och Sofia, är under 30. Ja. De tittar på mobilen. Och vi har olika tid också när vi jobbar och måste dusa. Det funkar bra. Ja, vad kul. Är Hilda och Sofia i ditt kök nu? Nu. Nej. Hilda och Sofia är på jobbet nu. De är inte hemma. Aha, då kan vi laga mått tillsammans. Du och jag. Ja, vi kan laga mat. Då kör vi. Hej då!
