11. Skatt och deklaration - podcast episode cover

11. Skatt och deklaration

Mar 21, 202341 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Sara och Isabel djupdyker i den svenska deklarationen tillsammans med Athina från Skatteverket. De förklarar centrala begrepp som lön, inkomst, redovisning, avdrag och återbäring. Avsnittet guidar lyssnarna genom hur man hanterar sin deklaration, inklusive vad man gör vid fel, hur man deklarerar extra inkomster samt vikten av att göra det i tid via e-tjänsten.

Episode description

Skattespecial! I mars kommer deklarationen. Vad är det, och vad ska man göra med den? Vi pratar med Athina på Skatteverket och går igenom ord som handlar om skatt och deklaration. Vår ordlista är:

Arbetsgivare

Lön

Inkomst

Belopp

Redovisning

Lönebesked

Kontrolluppgift

Avdrag

Återbäring

Kvarskatt / restskatt

Sammanställning

SEK

Näringsverksamhet


Transcript

Välkommen och personliga tankar

Hej och välkomna till livet på Lät svenska med mig, Sara Lövenstam och mig, Isabel Strömberg. Och idag har vi ett speciellt tema avsnitt. Hur mår du? Ja, jag mår bra. Nej, jag mår inte superbra. Eftersom min familj var här i Sverige och det var så kul att se dem. Och vi hade. Så många bra tider tillsammans. Man kan inte säga att vi hade bra tider. Man kan inte säga det betyder att vi hade bra tider. Om du springer maraton, då kan du ha en bra tid.

Om du springer jättesnabbt. Vi spränger ton. Inte? Inte till. Men du kan inte säga att vi hade en bra tid, men du kan säga att vi hade det bra. Vi hade det jättebra. Vi hade det jättekul. Vad bra. Men de åkte tillbaka i morsa. Ja, så det var led. Det var tråkigt. Men det var vättigt att ha de här och att träffa du och. Jag träffade dig och din samba med att min familj var jättekul också. Ja, det var jättekul att träffa dem igen. Jag gillar din familj. De gillar dig också. Här mår du?

Jag mår bra. Jag har varit barnvakt hela den här helgen. Min systerdotter som är fy och ett halvt år, har varit här hela helgen. Är du trött? Jag är lite trött. Jag förstod det. Du sa till mig och din sambov på en barn. Vi hade min systerdotter. Hon var här på lördag och sönder, och på söndagen. Då skulle hon gå på barnkalas. Barnkalas. Hövar mankalas? K-A-L-A-S. Kalaas. O. Det betyder fäst. Men man brukar använda det för barn. Man säger inte ja min. Fyra åring ska gå på fält.

För det låser som en vuxen sak att gå på fest. Så kalass passar bra för barn. Kass. Får en vuxen person går på en kalass. Ja, det är mer barn. Men man kan säga det om jag ska gå på fest, om jag vill att det ska låta lite. Jag vet inte: det låter lite roligt och lite gulligt om jag säger att vi ska gå på kalas. Ja.

Dagens Tema: Skatt och Deklaration

Dagens tema är tyvärr inte klarar. Nej, det kan vara det om vi pratar om det på ett kurs. Vi kan försöka. Vi kan försöka. Ska vi prata om skatt. Och deklaration. Eftersom deklarationtiden kommer upp ganska. Nu börjar deklarationstiderna. Exakt. Och många får ett brev hem. Man öppnar brevet och det står Inkomstdeklaration 1. Vad ska man göra? Man ska inte slänga deklarationen i pappersamlingen. Man måste göra någonting. Så vad ska man göra? Jo. Vi ringde til Skatteverket.

og pratet med en person som heter Atina. Det var ett jättebra samtal med henne om skatteklaration hur det funkar här i Sverige och vi har tagit några delar av vårt samtal med henne. Som vi ska spela och diskutera lite mer tillsammans. Precis.

Viktiga Begrepp: Lön, Inkomst, Kontrolluppgift

Så vill du gå igenom några ord som Tina använder mycket. Och som finns i deklarationen också fler av de här orden. Vi har ganska många ord. De är lite svårare ord, men jag tror att vi kan. Förklara dem förhoppningsvis. Den första är personen som... Ger man ett jobb och inkom. Ja. Som en chef. En chef, men arbetsgivare. Ja. Arbetsgivaren är den som betalar lön till folk som jobbar. Lön är ju pengar som man får när man jobbar. Exakt.

Ett annat ord är inkomst som betyder pengar som kommer in. Okej. Vad är det bått? Belopp betyder hur mycket? Hur mycket pengar? Så om jag säger vilket belopp? Då frågar jag hur mycket pengar är. Kan du använda det i en mening? Ja, du kan säga: om du köper någonting i affären. Till exempel, du köper en kaxchoklad som kostar 15 kronor. Och du köper en apelsin som kostar 10 kronor.

På slutet av kvittot så står hela beloppet. 25 kronor. Okej. Antal är en synonym till belopp. Nej, antal betyder hur många. Aha. Ett antal, då kan man prata om olika saker. Du kan säga: jag köpte ett stort. Antal cyklar för att donera till en skola. Det är otrovligt till exempel. Elle. Jag har ätit ett stort antal bullar idag. Ja, det betyder många. Ett stort antal, många. Ett litet antal, inte så många. Okej.

Men belopp, det är för pengar. Hur mycket pengar det är? Okej, det är bara för pengar. Okej, jag förstår. Bra, så belopp är hur mycket pengar? Redovisning. Redovisa betyder att berätta, kan man säga. Att säga eller skriva någonting. Till exempel om. Om man är i skolan så kanske man jobbar tillsammans med sina kompisar i skolan på någonting. Och efter att man har studerat och jobbat på det, då kanske man ska visa för läraren.

Eller visa för hela gruppen. Vad man gjorde. Man berättar, man visar. Det är redovisa. Intressant att det är hela ordet visa ja. Redovisa när det gäller skatt. Det betyder att man skickar siffror. Man berettar hvor mye noen ting er. Man berettar hvor mye man hør. Fåt pengarmässigt. Om någon säger du måste redovisa hur mycket du har tjänat hur mycket lön du har fått. Det betyder att du måste skriva någonstans hur mycket lön. Okej, bra. Lönbesked. Lönebesked. Det är när man har jobbat.

I Sverige så ska man varje månad få ett papper. Från chefen arbetsgivaren. På pappret ska de skriva hur mycket lön du får den månaden och hur mycket skatt de betalar. Det är Lönebesked. Och i slutet på året, i december då får man en. En lista över all lön som man har fått på hela året. För varje månad. För man får en för varje månad. Och i december så får man för hela året. Tv månader. Ja.

Det är för att de ska visa hur mycket, de redovisar hur mycket lön man har fått. Okej. Så med en lönne besked. Det inkluderar skatt och lön tillsammans. Ja. Okej. Det är inte bara hur mycket man har fått. Det är också hur mycket skatt som har betalats. Exakt. Nästa är kontrolluppgift. Kontrolluppgift. Är en papper med information om hur mycket lön och skatt som betalades av en arbetsgivare under hela förra året.

Varje år, i början av året, då får man ett papper hem. Det kommer på posten. Och där står. Kontrolluppgift. Kontrolluppgift. Och det pappret måste man spara till deklarationen. Aha. Vad händer om man tappar den? Då kan man ringa till arbetsgivaren och säga: Hej, jag har tappat min kontrollgift. Det är låter det jättelätt att tappa en kontrolluppgift. Okej. Det känns lite som jag gör en quiz åt dig. Ja, och jag ska svara: exakt. Du måste ha rätt svar varje gång. Bara uppgift.

Uppgift betyder några olika saker, men när vi pratar om deklaration, då betyder uppgift information. Till exempel hur mycket lön fick du? Hur mycket skatt betalade du? Eller andra siffror. Vilket avdrag gördes. Eller så. Kan du använda den i en mening? I skattkontext. Okej. Ja, kanske om de. Ringer dig och säger, hej! Vi ser att du har lämnat en uppgift. Att du inte tjänade några pengar förra året. Men vi tror att du tjänade pengar. Så kan du förklara det.

Eller säga: du har inte fyllt i alla dina uppgifter. Så vi kan inte betala ut dina pengar. Jag förstår. Din information. Okay, bravo. Det var kontrolluppgift som är hela året från din arbetsgivare och uppgift som är bara information.

Avdrag, Skatteåterbäring, Kvarskatt

Okej, lite förvirrande. Och jag sa ett annat ord som. Kanske också är svårt avdrag. Jag sa att en uppgift kan vara vilka avdrag de har gjort. Det blir lite komplicerat nu. Men när man tänar pengar. Lön. Av lönen så betalar man skatt till staten. Exakt. Skatt som går till att betala skolor och sjukhus och sådana saker. Exakt. Till exempel om du ska betala 30% skatt.

Ibland så kan du göra avdrag från skatten. Det betyder att du kan dra avort, ta bort lite från skatten. Så du inte måste betala så mycket skat. Så det är avdrag. Det finns många olika regler om vad som ska påverka skatten. Och till exempel om. Om man har gjort många dyra resor för jobbet. Då har man betalat mycket pengar från sin lön för resorna. Men det var ju för jobbet. Så ibland kan man göra avdrag för resorna. Ta bort det från den. Från skatten som man inte måste betala så mycket.

Så det är avdrag. Ja. Så om man får ett avdrag, det betyder att man får betala lite mindre skatt. Ja, och får lite pengar tillbaka, eller her? Ja, om man har betalat. Om man har betalat så mycket skatt hela tiden. Ja, om man har varit lagligt. Ja, det kan man säga. Deklarationen är ju. Då räknar man hur mycket man har betalat, hur mycket som har kommit tillbaka. Deklarationen är ett sätt att. Att se hur mycket lön har du fått, hur mycket skatt har du betalat. Och kolla om det blev...

För mycket eller för lite. Man är inte kriminell om man betalar för lite skatt först. Men i deklarationen måste allting bli korrekt. Okej. Men vi kan kanske ta ett steg tillbaka för att förklara vad hela deklarationen är. Ja. Hur den funkar. Det ska A Tina förklara. Okej, bra. Så vi kommer till den snabbt. Men bara för att fortsätta med våra ordlista innan vi börjar börja. Återbäring. Återbäring eller skatteåterbäring är samma sak. Om man har betalat.

Skatt under hela året, och till slut i deklarationen så kan man se att nej. Man betalade för mycket skatt. Då måste man få tillbaka lite. Några personer får tillbaka på skatten. Och då blir man glad. Bra. På andra sidan tror jag kvarskatt eller restskatt. Det är. Det är tråkigt att få det. Det betyder att man har betalat för lite skatt under hela året. Så nu måste man betala extra skatt. Inte superkul. Nej, det är inte så kul. Sista ord är sammanställning.

Sammanställning. En sammanställning är när man tar många olika information och sätter tillsammans. På ett papper. Lite som en sammanfattning. Lite som en sammanfattning. En sammanfattning brukar vara på en text. Om man läser någonting långt och man vill skriva samma sak kort, då skriver man en sammanfattning. Men om det är siffror man ska räkna och ta information från olika delar och sätta tillsammans.

Vad är en Deklaration?

Då blir det sammanställning. Sammanställning. Okej, bra. En sista liten sak som gillar mig faktiskt idag. Man säger på svenska kronor som pengar här. står för sek. Ja. Ja. Det står för. SE står för Sverige och K står för kronor. Sverige kronor. Jag visste inte det. Men man säger inte sek, man säger kronor. Ja. Är vi rado att lyssna på Artina? Jag tror det. Vi hade många ord, men ja, det kör vi. Vi hade många frågor till Artina. Och den första frågan som hon fick svara på.

Det var, vad är en deklaration? En deklaration är en sammanställning på alla uppgifter som Skatteverket har fått gällande förra årets inkomster. Kul att hon använder sammanställning direkt. Förstår du vad det är då, deklarationen? Deklarationen är ett papper eller några papper. Ett dokument som säger hur mycket lön och ska. Under året. Eller? Ja förra året. Förra året. Så nu 2023 då kommer en deklaration hem till alla i Sverige som jobbade förra året.

Och den är en sammanställning av lön och skatt som du fick och betalade förra åren. 2022. Aha, okej.

Arbetsgivardeklaration och Informationsflöde

So they were f Det var för ganska länge sedan. Ja, okay. Det är inte för din lön förra månaden eller det är för lönen som du fick förra året. Jag förstor. Okej, nästa. Nästa grej som vi pratade om er Tinna var arbetsgivare. Ja. Arbetsgivar deklaration. Det är inte samma sak som den här deklarationen som kommer hem till en. Så vi ska se vad Artina säger för arbetsgivar deklaration. Om du jobbar som anställd, varje månad ska din arbetsgivare skicka in en redovisning till Skatteverket.

Och redovisa för lön och avdragen skatt. Det här gör arbetsgivaren från januari till december. Så om du jobbar och du får en lön, då ska din arbetsgivare varje månad. Skicka till skatteverket och säga: så mycket lön fick Isabell och så mycket skatt betalade jag för henne. Ja, så det är lite som små steg till en deklaration. Det kan man säga. Och det berättar hur Skatteverket får sin information.

Hantera Deklarationen och Inkomstbegreppet

Vad ska man göra när det kommer en deklaration? Menar du skatteverket? Nej. Vad ska en person göra? När deklarationen kommer, vad behöver man göra? Så du måste börja med att ta fram dina löne besked för inkomstr 2022. Och kontrollera att all lön är samma belopp som det som står i din inkomstdeklaration. Då är uppgifterna korrekta. Så, om jeg forstår rett. Man tar sin typ 12. Olika dokument. som är arbetsgivare deklare fundä.

Inte arbetsgivar deklarationen, för den skickar de direkt till Skatteverkan. Ja, exakt. Men vilken är det en som du får från ditt jobb? Du får en kontrolluppgift. Exakt. Så man tar 12 kontrolluppgifter. Nej, man tar en kontrolluppgift. Som man får i slutet av åren. Den skickar 12 arbetsgivardeklarationer till skatteverket och 12 lönebesked till dig. Men i december så får du en. Som visar hela året. Så du måste inte titta på alla månader. Du kan ta den sista och titta.

Och jämföra med hela året. Jag först. Så det är mest den sista som är. Kontrolluppgiften. Ja, det kommer en kontrolluppgift. Ja. Kontrolluppgift och jämför den med deklarationen. Ja. Tillsammans. Precis. Men, vad är en inkomst? Inkomst kommer ju från ett jobb. Men min fråga till Atena är vad räknar som inkomst. Till exempel om man är på middag med en vän. og man betaler for middag, og da får man penger fra sin venn.

Om man swishar sin kompis, lite pengar. Blir det en inkomst i deklarationen. Ja, det är ju inte ett jobb, men det är fortfarande pengar som man får inte sig.

Hobby, Näringsverksamhet, Övriga Inkomster

Bankkonto. Ja, vi ska se vad Tina säger. Blanda inte ihop det som du får av dina kompisar med det som du får av din arbetsgivare. Men om du till exempel målar bilder och säljer dem, och när du säljer så får du betalt virsvis. Det ska redovisas och det ska du själv redovisa i din inkomstdeklaration. Så det är typ ni pengar som kommer in från ett jobb. Från ett hobby som man får betalt för. Ja, det är inkomsten. Vi pratade inte med Tina om hobby, men det finns som en gräns.

För om man bara tjäna lite pengar på sin hobby, då är det fortfarande en hobby. Men om man börjar tjäna mer pengar på sin hobby. Är det ett jobb, då är det näring kallas det. Näingsverksamhet och då måste man. Ha företag och betala skatt. Ja, näringartipen heltidsjobb eller man kan stödja hela sitt liv. Ja, det måste inte vara hela sitt liv, men det är en viktig del av ens ekonomi. Min fråga är: vad händer om man har en hobby som blir ett jobb, en näringsverksamhet?

Om man har en hobby som blir en näringsverksamhet, var skriver man in det i deklarationen? Just det. Som ett extra jobb. Om man har haft inkomster. Som måste vara med i deklarationen, men som inte finns redan i deklarationen. Var ska man lägga det? Och nej. Hur ska vi få veta svaret? Vilken tur att vi har pratat med Artina. Man ska skriva siffror eller man ska skriva... Det som saknas under övriga uppplysningar.

Det finns en liten ruta. Det spelar ingen roll om man skriver i papper eller i e-tjänsten. Man lägger till om man har extra inkomster. Alltså det som står i pappret och sen som att man har. Till exempel sålt bilder eller att man sålt något annat och få betalt virsvis. Det ska man redå visa som en övrig inkomst. Var skriver man det på papet? Under övriga upplysningar. Några frågor? Nej, jag tror jag förstår det.

Grejen där är om man hör extra pengar som man har känd, man måste skriva ner det någonstans på deklarationen i övriga. Preciset. Eller hon sa också i tjänsten. Ja, e-tjänsten. Det är ju på internet. Ja. E som betyder elektronisk. E elektronisk tjänsten, men vi sa att det kanske blir lättare. Att göra deklarationen på nätet än på papper. Ja. Om man kan göra det. Precis.

Fel, Korrigeringar och Deklarationsdeadline

Vi kommer till det. Ja, bra. Okej, allt det här är ganska mycket att tänka på. Och jag vet för mig, eftersom jag bara varit här. Alltså inte så länge. Min första gång jag har lärt mig om deklarationen här i Sverige. Vad händer om man gör någonting fel? Vad händer, Tina, om någonting blir fel? Om det är något fel så måste du kontakta utbetalaren, din arbetsgivare och säga här har ni gjort ett fel.

Låt är ganska enkelt. Man kontrollerar ju. Man tittar på kontrolluppgiften. Till exempel, om du har jobbat för en arbetsgivare, en chef. Och du tjänade 40 000 kronor. Men på deklarationen Så står det att du har kärnat 140 000 kronor. Då är det ju någonting fel. Så det första som du ska göra är att kontakta arbetsgivaren och säga Hallå.

Jag har jobbat för 40 000 kronor varför står det 140 000 kronor här. Det är lite konstigt. Och då kanske arbetsgivaren säger: Oj, då. Vi har skickat fel uppgifter till. Skatteverket, och då fixar de det. Okej. Men man kan också om man själv har skrivit någonting fel. Då kan man bara ändra i deklarationen. Okej. Gå en till e-tjänsten och ändra det. Precis. Okej. På internet, på skattevärme. Men måste man deklarera om allting? Om man öppnar den eller kollar på den och allting är.

Måste man fortfarande skicka den tillbaka till skatteverken. Vi kan väl fråga att Tina. Bara för att du får en inkomstdeklaration, detbär inte att allting är klart. Utan du går igenom och kontrollerar att alla uppgifter stämmer. Gör du det via e-tjänsten med hjälp av en e-legitimation kan du också passa på att lämna dina kontaktuppgifter. Om du deklarerar för första gången så ska du också lämna uppgifter om ditt bankkonto så att vi kan sätta in pengarna automatiskt på ditt bankkonto.

Ja, så ja. Om man får deklarationen, man måste gjøre noe. Ja, man måtte gjøre sin deklaration. Og om man ikke gjør sin deklaration, Då måste man betala. Det blir en avgift. Ja, det blir en avgift. Någont man måste betala för att man har. Om man har lämnat in den för sent eller om man. inte lämnar in den alls. Då måste man betala. Så det är bäst att lämna in den tid. Vet du vilket datum man måste lämna in den?

Är det den andra mig? Ja. Andra maj måste den vara inne. Men man vill ju göra den innan den andra mig eftersom det tar lite tid ibland. Särskilt med posten. Ja, precis. Så fort som möjligt. Då har man det gjort också. Och det enklaste är på.

Deklarera Digitalt, Flerspråkig Hjälp

På e-tjänsten, på internet. Nu ska Tina berätta om hur man gör. Du loggar in på skatteverket.se. På första sidan så står inkomstdeklaration. Så du loggar in där med din elegitimation och följer alla steg. Det finns en väldigt bra kort film som visar hur du deklarerar. Jag tycker att det är kul att det finns en kort film. Varför är det roligt? Vad är sitter att det är lite popcorn, kollar på kortfilmen om jag vill

Vad konflikten är. Du jobbar ju med film. Jag har ingen pengar. Inga inga pengar och deklarerar. Vi frågade Tina om hon vill säga någonting till er som lyssnar på den här podden. Om hon vill att ni ska veta någonting om deklaration. Så det här var det som Artina ville berätta. Det finns information både på lätt svenska gällande just för inkomstdeklarationen så finns det en väldigt kort film. Som man kan välja att läsa båska och engelska. Och sen så finns det just nu information.

På tol olika språk som man kan välja med att läsa. Om man har lite svårt för svenska just nu. Det är tolv språk, 12 språk. Men hon sa att när man ringer skatteverket måste man prata först på svenska eller engelska, och då kan man läsa på andra. Om hon sa om man ringer, alltså det här kan inte ni höra, men i våra telefonsamtal med Tina, då sa hon att om man ringer till Skatteverket.

Då måste man prata svenska eller engelska. Men om man går in på Skatteverkets hemsida och tittar, där kan man läsa information på tolv olika språk. Det är bra. Ja.

Deklarationens Komplexitet och Inkomstgränser

Det är så mycket. Jag tänker på ja. Eftersom det blandar ihop språk. Och nya ord. Och lagen, och hur skatt funkar i ett annat land. Jobbet och ekonomin och matematik. Det är allting. Så ja, det är mycket jag tänker. Speciellt om man har gjort någonting extra. Till exempel. Jag har ju faktiskt köpt ett hus. Då måste man. Och jag har också sålt min lägenhet. Och. Då måste jag veta vad jag ska skriva i deklarationen om när jag.

Slåder min lägenhet, och om jag har tjänat pengar på att sälja eller köpa hus och sådana saker. Många olika saker som man kan behöva göra extra deklaration. Jag måste göra en jättesvår och jobbig deklaration. Därför att. Jag har ett eget företag. Aha. Och då måste jag göra deklaration för företaget. Det är så jobbigt så att jag betalar någon annan för att göra den deklarationen. Ja, men det är bra. Någon som kan.

Jag har sett att det är mycket svårare om man har sitt eget företag eller är frilansare. Men också lite jobbet om man har ett fast jobb och folk som kan hjälpa. Är det fortfarande lite komplex kanske. Nej, om. Om du jobbar. Om du är anställd så du får en lön av någon chef. Och du får lön varje månad. Och du har ingen felans, inte att du har ett eget företag, då är det ganska lätt. Då kan man logga in.

Och bara kontrollera att det står samma siffra på kontrolluppgiften som i deklarationen. Och sen bara klicka OK. Och det är inte svårt och det tar fem minuter. Men om det är några andra saker, man kanske sålder lägenheten, eller man har ett eget företag, eller man har haft en. Man kanske har haft en hobby som drar in mycket pengar som man måste deklarera, då blir det lite svårare. Ja. Sej! Och sen får man veta hur mycket pengar man ska få tillbaka.

Eller hur mycket pengar man måste betala extra. Ja, men vi sa ju att om man känner mindre än. Jag vet inte exakt numret. Men om man tjäner tjänar lite pengar, man behöver inte betala skatt. Alls. Men lite lite pengar. Ja, det är precis. Jättelita pengar. Om man är student, och man tjänar mindre än. Cirka 20 000 kronor på ett år. Då behöver man inte betala skatt på det. Men sen över det så måste man betala skatt.

Och är det mer procent skatt beroende på hur mycket pengar man får? Eller är det samma procent för alla personer? Nej, det är inte samma procent för alla personer. Om man tjänar. 20 2022 förra året så om man tjänade över 46 000 cirka i månaden. Ja. 46 000 i månaden föreskat. Då får man betala extra mycket procent i skatt. Till exempel om jag. Nu blir det matematik. Till exempel, om jag tärner 40 000. Yeah.

Och jag kanske måste betala 30% i skatt. Ja. För jag bor på jag bor i en stad där man ska betala 30% i skatt. Det är lite olika olika. Betalar jag och det är kommunal skatt. Så det är den skatten man betalar till kommunen. 30 procent. Men om jag tjänar kanske. 56 000 kronor i månaden. Det är ganska mycket i höd. Då betalar jag 30% på allting upp till 46 000. OK. Men över det. Där finns det ju 10 000 kronor till, från 46 till 56 000.

Och på den delen så ska man betala mer skatt. Jag tror att det är över 50 procent. På de extra 10 000. Ja, så ganska mycket. Jag har lär mig mycket faktiskt om skatt här och hur det funkar och hur man deklarerar deklarerar.

Avslutning och Framåtblick

Så ja, det var kul att prata med Etiena om. Ja, det var snällt av henne att prata med oss och er också och berätta om det här. Nästa gång. Så ska vi svara på mer av era frågor. Ni har inte frågat så mycket om skatt och deklaration, men vi hoppas att ni kanske fick lite hjälp av det här avsnittet. Vet du vad som händer innan det? På söndag? Vad händer? Det blir sommartid. Alltså, på klockan menar jag. Men det betyder att dagerna blir. Jussare längre. Ja, men för klockan så betyder det att.

När man vaknar på söndag och känner att klockan är åtta. Ja. Och så tittar man på klockan. Men klockan är redan nio. Så vi kommer bli mer trött. Vi kommer att bli mer trötta. Och vi måste deklarera också. Ja. Uff. Vi måste deklarera. Vi kommer att förlora en timme. Men. Våren kommer. Och vi kanske får skatteåterbäring. Ja, kanske. Om vi har tur. Ja.

Finns det något annat positivt? Optimistiskt. Och snart är det tisdag igen. Det är sant. Det är positivt. Varje vecka finns en tisdag. Det är ju vacker. Varje vecka finns en tisdag och då kommer livet på lätt svenska. Det känns bra. Vilken fin avslutning idag. Tack för att du var med på det här specialavsnitt. Tack till dig och tack till alla som lyssnar om. Och tack till Atina på Skatteverket. Ha det så bra. Vi hörs. Hej! Tack så mycket!

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android