Hey, leuk dat je luistert naar deze derde aflevering van de 3-delige serie 8 jaar na de carrière switch. En in de eerste 2 afleveringen heb ik eigenlijk ook een terugblik gedaan van hoe heb ik die carrière switch gemaakt, wat heb ik daarvan geleerd, hoe kijk ik er nu tegenaan en tegen het werk wat ik al 8 jaar doe als coach en als ondernemer en wat heeft me daarin verrast, dat is de tweede aflevering geweest.
Dus heb je 1 van die 2 afleveringen gemist, ga dan ook vooral even terug om dat te beluisteren vandaag. Nu luister je naar de derde aflevering en de laatste in deze serie. En in deze aflevering wil ik met jou delen hoe, op welke manier ik nu nog met mijn persoonlijke ontwikkeling bezig ben. Want ja, ik heb natuurlijk in de andere aflevering ook wel heel duidelijk gemaakt dat wat ik nu doe, ja, ik ben niet meer zoekende naar iets anders. Ik doe nu al 8 jaar gewoon wat ik het allerliefste doe.
En daar zit natuurlijk ook altijd een bepaalde continuere ontwikkeling in. Maar ik ben niet op zoek om iets anders te gaan doen, want ik doe eigenlijk al wat ik wil. En dat is natuurlijk anders als jij nog middenin zo'n zoektocht zit dan ben je ook bezig, zoals ik dat zie, met ook een persoonlijke groei-fase, wat een persoonlijk groei-proces.
En als ik daarop terugkijk dan zie ik op hoeveel vlakken ik eigenlijk afscheid heb genomen van overtuigingen die ik had, ik heb afscheid genomen van wie ik op sommige vlakken toen was, om eigenlijk ook een hele andere manier van zijn te kunnen omarmen en ook nieuwe gewoontes aan te kunnen leren, nieuwe vaardigheden aan te kunnen leren. En ja, dat heb ik ook moeten doen om die switch te maken.
Dus als ik nooit de verschuiving had gemaakt in identiteit om te gaan van iemand die zich zelf vooral ziet, als iemand die achter de schermen heel goed is, naar iemand die ook voor de schermen als coach en als ondernemer andere mensen kan bereiken en kan helpen, dan had ik die switch nooit gemaakt. En dan had ik nooit in 2017 de knoop doorgehakt om volledig voor mezelf te beginnen en afscheid te nemen van een werkomgeving die zo lang, zo goed voor mij is geweest.
En dat is eigenlijk het hele spel ook, alle acht jaren daarna, dat is nu nog steeds het hele spel, is dat hoe je jezelf vandaag ziet met alle vaardigheden die je hebt, de gewoonten die je hebt, de identiteiten je aaneemt, hoe jij komt opdagen, dat het ook een tijdelijk iets is.
Dus het is niet in beton gegoten en zo zie ik dat ook echt dat wat ik nu doe, daarvoor heb ik bepaalde gewoontes nodig die me daarbij helpen, bepaalde vaardigheden die ben ik aan het leren continu, maar als ik dan eenmaal comfortabel ben met bepaalde dingen, je blijft toch ook weer ontwikkelen in de doelen die je naast treeft. Als je je doel hebt gerealiseerd, dan ben je weer bezig met iets anders wat je graag zou willen.
En terwijl het opnieuw wordt gedefinieerd door jou, is er ook een andere versie van jou nodig om dat doel te bereiken. En dat is waar ik nu heel erg scherp op ben en daar moet je ook scherp op zijn om dat ook te kunnen veranderen, is dat je nooit zo vasthoudt aan dat wat jij gelooft, omdat ik inmiddels zo vaak al bij mezelf en ook bij andere mensen heb gezien hoe die werkelijkheid niet 100% de werkelijkheid is.
Als jij zeker weet dat je iemand achter de schermen bent en dat je daar goed in bent, dan is dat gebaseerd op het verleden en dat wil helemaal niet zeggen over hoe jij aan de voorkant van een organisatie zou zijn in een hele andere rol. Dat is natuurlijk die verschuiving die ik zelf heb gemaakt en hoe ik heb meegemaakt, dat ik gewoon daar geen gelijk in had terwijl ik daar 100% zeker van was dat ik degene was voor achter de schermen en niet voor de schermen.
En als je dat een paar keer meemaakt, dan zie je van, hé, maar eigenlijk is alles wat je over jezelf denkt, is niet in beton gegoten. Kijk, zolang het je heel erg helpt en ondersteunt in wat je wil bereiken, wat je nu wilt doen, ja, vooral zo houden en dan is het fijn als dat zo stevig staat en voor jou echt de werkelijkheid is.
Maar naarmate jij weer andere doelen stelt, zijn er weer dingen waar je aan gewend ben geraakt aan gewoontes die je hebt en aan hoe je jezelf ziet, die je juist weer in de weg staan om die volgende doelen te bereiken. Dus dan heb je toch weer nodig dat je dat weer kan loslaten. Dat als je bijvoorbeeld al die tijd hebt gedacht van, ja, maar ik ben nu ondernemer voor mezelf begonnen, maar ik ben gewoon niet goed in verkopen, want ja, ik vind dat gewoon lastig. Het is gewoon niet voor mij.
Ik wil veel meer alleen maar het uitvoerende werk met de klant doen. Dat kun je blijven geloven en dan kun je aan vast blijven houden. Maar de vraag is, wat wil je eigenlijk? Want als je wil dat je verder komt met je bedrijven als ondernemer, ja, dan is daar ook voor nodig dat je verkoopgesprekken kunt voeren. En natuurlijk kun je het allemaal uit besteden en zovoorts, maar het is zo een ongelooflijke, belangrijke skill om te leren om onder de knie te krijgen.
Maar als je niet bereid bent om die identiteit los te laten van iemand die slecht is in verkopen, ja, dan ga je natuurlijk ook niet doen wat er voor nodig is om er heel goed in te worden. En dat is een realisatie die ik inmiddels wel al een aantal jaren heb door de ervaringen die ik zelf heb. Maar dat is inharing aan een continu groeiontwikkeling als je die naast treft. Dan moet je ook bereid zijn om dat los te laten en om eigenlijk ook om jouw ongelijk daarin te bewijzen.
Dus waar ik nu dan mee bezig ben en vooral op gefocust ben, is eigenlijk weer een volgende stap in mijn ondernemerschap, in hoe ik coach. En ja, daarvoor heb ik ook bepaalde dingen moeten loslaten. En als je een aantal afleveringen terug, ik denk in december van 2024 hebt geluisterd, dan weet je ook dat ik voor mijn bedrijf een keuze heb gemaakt die echt niet makkelijk was, omdat ik er ook van overtuigd ben dat ik gewoon ook met ondernemers wil blijven werken.
Want ik werkte al die tijd met twee doelgroepen, wat hartstikke goed ging. Alleen zag ik op een gegeven moment wel van ja, ik kan niet heel veel verder groeien als ik dat op deze manier doe met alle ideeën die ik ook heb voor verder ontwikkeling. En terwijl ik zo overtuigd was van het feit dat ik absoluut niet wilde kiezen voor één van de twee doelgroepen om mee te werken en nieges eigenlijk, heb ik die overtuiging toch losgelaten.
En ik denk dat dat illustreert hoe belangrijk de afgelopen jaren zijn geweest in ook mijn eigen ontwikkeling om steeds meer op mijn intuïtie te vertrouwen. En om ook te weten wanneer het intuïtie is en wanneer het een belemmerende overtuiging is die jou eigenlijk wil belemmeren om verder te groeien. Want je kan natuurlijk alles zo gruimt op gevoel doen, maar gevoel kan ook komen door dat je in een emoties schiet omdat je diep van binnen eigenlijk niet geloofd dat jij kan bereiken wat je wil.
En als je dan eigenlijk diep van binnen denkt van ja, maar het gaat me toch niet lukken, maar je herkent dat niet, dan heb je gewoon een gevoel van ja, maar dit past niet bij mij om te leren verkopen bijvoorbeeld of dit past niet bij mij om marketing te leren of dit past niet bij mij om nu nog aan een opleiding van twee jaar te beginnen. Weet je dat gevoel kan voortkomen vanuit het niet geloven in jouw eigen droom en in je eigen doelen.
En dat onderscheid moet je wel kunnen maken om te weten van nee, maar dit is gewoon intuïtief een ingeving van ik weet dat dit klopt voor mij. Dit moet ik doen en dat je herkent wanneer dat niet zo is. Want soms, die gevoel is lijkens soms op elkaar. Soms weet je gewoon van nee, dit moet ik niet doen. En want ik weet gewoon, instinctief weet ik gewoon dat dit, dat dit het niet voor me is.
En je kan het gevoel hebben nee, dit, dit ga ik niet doen, maar dan pas als je wat dieper gaat kijken, dan weet je van ja, maar dat is eigenlijk omdat je ergens een overtuiging hebt dat dat niet kan of dat jij het niet kan. En dat is een heel proces geweest van jezelf eigenlijk steeds beter leren kennen in de diepte, waardoor je dat onderscheid kunt maken. Maar daarnaast heb ik ook gewoon moeten leren en leer ik nog steeds om me wel op die manier te blijven handelen en keuzes te blijven maken.
Want het is heel verleidelijk en heel makkelijk, veel makkelijker om natuurlijk te kiezen vanuit angst om eigenlijk alles te houden zoals het is en zeker als het gewoon allemaal prima gaat. En goed gaat, ja weet je wel, waarom zou je dan dingen over boord gooien die eigenlijk nu goed werken.
Alleen als jij heel graag verder wilt ontwikkelen en je wilt graag groeien en je hebt de ambitie om andere doelen te bereiken, dan is het wel dus nodig dat je soms ook afscheid neemt van bepaalde uitgangspunten die je altijd hebt gehad en bepaalde dingen waar je al inmiddels heel goed in bent geworden. Ja, dat is dan gewoon niet goed genoeg meer om dat doel te bereiken wat jij voor ogen hebt.
En ja, ik weet niet of dat een proces is, een leerproces wat gewoon altijd zich blijft ontwikkelen en dat je daar altijd met bezig bent en waarschijnlijk wel, daar ga ik maar even vanuit.
Maar het is juist dat proces wat het voor mij gewoon heel interessant maakt en dat komt ook doordat je persoonlijke groei voor mij zelf een kernwaarde is, wat natuurlijk ook heel goed past bij het werk wat ik doe als coach omdat ik mensen eigenlijk begeleid in hun persoonlijke ontwikkeling, om andere keuzes te maken in het werk en in het leven.
En ja, dat blijf denk ik zo terugkijkende, acht jaar terugkijkend op mijn hele proces zie ik gewoon dat dat de allergrootste verandering voor mij zelf is geweest. En dat ik continu een soort van aannemen en aanleren en ontwikkelen van een nieuw deel van mij en het activeren van een nieuw deel van mij, het bestendigen daarvan, het krachtig maken daarvan, om naar vervolgens ook weer daar een volgende stap in te nemen en dat weer vervolgens weer los te laten.
En als jij dit hoort en je denkt van jeemig maar wanneer houdt het dan op, niks hoeft natuurlijk, maar dit is vooral als jij wel iemand bent die die groeiambities echt hoog heeft staan.
Dus als je het belangrijk vindt dat je blijft groeien en blijft ontwikkelen, omdat je daar ook gewoon heel veel voldoening in vindt om daarmee bezig te zijn, omdat je ook het belangrijk vindt om dat na te streven, omdat je weet dat er meer mogelijk is en je het zonde zou vinden als je er niet voor zou gaan, om te kijken hoe ver je kan komen daarin en wat het je kan brengen.
Dus dat is denk ik wel een mooie samenvatting van de afgelopen acht jaar en de grootste verandering die ik daar zelf heb meegemaakt en waar ik ook heel bewust mee bezig ben, waar ik bewust tijd voor maak, in investeren, in geld, in begeleiding, in tijd, in energie en dat geeft me ook heel veel energie. En ik merk dat zolang ik dat op die manier doe, dat ik ook steeds betere resultaten behaal ook in mijn werk, voor het onderneemerschap maar ook zeker in het coachen van mensen zelf.
Op het moment dat ik verder ben in iets wat mij altijd heeft tegengehouden en ik ben me daar bewust van en ik heb dat ook losgelaten en ik kan weer eigenlijk door ontwikkelen, dan zie ik in één keer in hoe ik met mensen werk merk ik opeens weer hele andere dingen op die mij eerder niet waren opgevallen en daarom kan ik mensen weer beter helpen dan daarvoor en dat maakt het voor mij extra belangrijk en leuk om hiermee bezig te zijn en daar zoveel in te stoppen.
Dus ik ben heel erg benieuwd wat jij meeneemt van dit verhaal van mij maar weet in ieder geval dat als jij bezig bent in het naastreef van jouw doelen en als het goed is doe je dat, want dat is wel wat ik verwacht van de mensen die naar deze podcast luisteren.
Maar als je daarmee bezig bent, dan hoop ik dat je in ieder geval meeneemt dat hoe jij jezelf ziet, slechts een reflectie is van jouw verleden en dat dat helemaal niets zegt over wat er voor jou mogelijk is in de toekomst en dat jij vanaf vandaag ook weer nieuwe dingen kunt aannemen voor jezelf, nieuwe vaardigheden kunt ontwikkelen, dat je kan beginnen met kritisch te kijken naar hoe jij jezelf ziet en hoe dat jou misschien wel belemmerd in het doorpakken in de dingen die jij wil bereiken.
Want als je dat begint te zien en je gaat daar met een nieuwsgierigheid naar kijken, dan ga je ook ontdekken dat het ook anders kan en dat wat jij als waar hebt gezien, niet per zee 100% de waarheid is, maar dat jij zelf daar de regie in hebt om daar ook veranderingen aan te brengen, dat dat ook gewoon kan en ook gewoon een proces is van groei en van ontwikkeling.
Ik hoop dat het waardevol voor je was, ik hoor heel graag je vragen of je inzichten deel zugerust met mij via social media of via de e-mail. Dank je wel voor het luisteren en we lichten tot de volgende keer. Doe!
