He, leuk dat je luistert naar deze aflevering van Helens Choice en alle eerste beste wensen voor het nieuwe jaar als je dit ook ergens begin januari beluistert. Maar dit is de eerste aflevering en ik ben super geïnspireerd. Ik heb echt meerdere onderwerpen die ik de komende tijd wil gaan behandelen. En één daarvan, dat is het onderwerp van vandaag. En het gaat over de transitiefase van een carrièreswitch maken. En hoe kom ik daar nou eigenlijk op?
Ik heb twee weken vakantie gehad en in die vakantie heb ik niet gewerkt en een borrel er allerlei ideeën op voor het komende jaar. En één van de dingen is om in mijn trajecten nog duidelijker de stappen te maken die eigenlijk doorloopt wanneer je bezig bent om een carrièreswitch te maken. En vervolgens bedacht ik me van ja, ik kan nog veel meer praten over een volgende fase in je carrièreswitch. Want ik heb het heel vaak over het begin.
Dus wanneer je weet van oké dit werk wat ik al 10, 20 jaar doe, daar vind ik gewoon mijn plezier niet in. Daar zit mijn voldoening niet in. Ik wil iets anders, maar ik weet niet wat. En vervolgens ga je dus op verkenningstocht je gaat proberen te ontdekken wat je dan wil. Dat is natuurlijk ook wat ik aanbied in mijn carrièreswitch traject. En wat je dan ziet is dat je dan eerst gaat verkennen. Dus dan volg je vooral het je plezier en je nieuwsgierigheid.
Wat al voor sommige mensen echt wel heel uitdagend is. Om dat soort van te leren herkennen bij jezelf van oké maar wat zijn dan mijn interessens? Wat voel ik ergens nou echt bij? Waar laat ik me een beetje weer houden door belemmerende gedachten die ik heb omdat ik niet zie hoe ik dat voor elkaar ga krijgen dat ik daar mijn werk van kan maken. Dus dat is een fase met ook echt de nodige uitdagingen. Maar de kern van die fase is dat je bezig bent met verkennen.
Dus dat is een soort van open brede verkening die zeker breed begint met alle interessens die je hebt en het volgen van je nieuwsgierigheid. Om dan vervolgens in de praktijk jouw interesse gebieden een beetje uit te gaan proberen. Je gaat mensen ontmoeten. Je gaat meer te weten komen over dat vakgebied of over jouw interessens en wat voor mogelijkheden dat zou bieden.
Omdat je dan wanneer je dat in de praktijk doet dan ga je ook meer over jezelf leren en te weten komen in verhouding tot dat interesse gebied. Dus doordat je bijvoorbeeld meeloopt met een interesse gebied in bijvoorbeeld interieurinrichting. Als je dat genoeg hebt gedaan dan kun je jezelf hele goede vragen stellen over wat het jouw vertelt over jouw wensen en verlangens om die richting uit te gaan.
En je kan op die manier tot de conclusie komen dat het echt niet iets voor jou is om daar werk van te maken. Maar je kunt ook tot de ontdekking komen dat er ook dingen bij komen kijken en misschien specialisaties daar binnen die je misschien nog wel interessanter vindt om verder te onderzoeken. Of je bent al heel snel tot de conclusie dat dat de richting is waarin je op wilt gaan.
Maar op het moment dat je die brede verkenning weet terug te brengen tot een bepaalde nieuwe richting waar je in wilt. Dan heb je die eerste fase eigenlijk achter de rug door bijvoorbeeld te zeggen maar dit vind ik heel tof en ik ga hier een opleiding voordoen of ik wil hier een cursus voordoen om het daar echt in te verdiepen zodat ik wat meer kennis erover heb.
En het moment dat je daarvoor kiest is natuurlijk een soort van afsluiting van die echte brede verkenningsperiode waarbij je misschien wel drie verschillende richtingen aan het onderzoeken of de beroemd verkenning is. En dat breng je nu terug tot een soort van richting. Wat je dan krijgt is dat dan een tweede fase begint en ik zie dat heel veel mensen ook in deze fase kunnen blijven hangen. En dat is een fase waar ik het wat minder over heb gehad tot nu toe.
Maar ik zie dat terug in ook mijn coachings traject, zeker mijn jaartraject omdat als je een jaar de tijd hebt dan zijn de meeste mensen wel zover dat ze in ieder geval weten welke richting ze op willen en daar doen ze dan al bepaalde dingen in. Maar die tweede fase, dat noem ik de transitie fase, dat gaat dan over jezelf natuurlijk meer bekwamen op bepaalde vaardigheden en kennis over dat vakgebied.
Maar het gaat eigenlijk vooral over de transitie maken in je eigen identiteit, in hoe je naar jezelf kijkt. Als je 15 jaar als boekhouder hebt gewerkt of hebt financieel werk hebt gedaan en jij hebt door jouw verkenning, jouw zoektocht ben jij erachter gekomen dat je met mensen wilt werken en dat je bijvoorbeeld richting coaching zou willen.
En je kiest voor een opleiding, voor een coachings opleiding, dan heb je een bepaalde richting eigenlijk al gekozen, ook al werk je misschien nog niet als coach. Maar die tweede fase waar mensen dan blijven hangen vaak is dat ze opleiding naar opleiding naar opleiding blijven doen. En niet doorpakken op het echt integreren van wie zij eigenlijk zijn en hoe zij naar zichzelf kijken, dat ze zichzelf ook als coach gaan zien, omdat ze het ook daadwerkelijk in de praktijk brengen.
En misschien herken je dat ook wel. Ik weet het in ieder geval nog van mezelf heel goed dat toen ik mijn opleiding erop had zitten, dat ik wel geneigd was om meteen weer een nieuwe te doen. En in het begin heb ik dat ook wel achter elkaar gedaan. Omdat je het gevoel hebt dat je nog niet genoeg weet en er nog niet klaar voor bent en nog niet goed genoeg bent om daar je werk in te vinden, om daar iets mee te gaan doen. Terwijl het helemaal niet zo hoeft te zijn.
En terwijl je wel degelijk in de praktijk ook echt volgende stappen kunt nemen zonder dat je nog een opleiding doet en nog een opleiding, waar natuurlijk niks mis mee is. Maar je kan het dan alle twee doen. En wat in de praktijk vaak gebeurt is dat een vervolg opleiding vaak ook als reden wordt gebruikt om dan ook geen andere stappen meer te ondernemen. En je kan je ook voorstellen dat als je een nieuwe richting hebt gekozen, dat die richting is ook nog heel breed. Denk aan coaching. Ja, je kan.
Ik wist in het begin ook niet of ik nou een soort sportcoach wilde worden of dat ik een soort voedingstcoach wilde worden. En uiteindelijk ben ik nu gewoon coach voor carrière switches en richt ik me helemaal op, weet je, het doen wat nodig is om de verandering te realiseren die je wilt. En het heeft niks meer te maken met sport en bewegen waar ik in het begin, bij mijn eerste opleiding, wel mee bezig was. Dus ja, je hebt dan al een keuze gemaakt in een richting.
En vervolgens is dus die tweede fase. Ik ben heel erg benieuwd ook naar jou, wat je bij jezelf dan ziet gebeuren als jij inderdaad al een opleiding hebt gedaan of misschien wel meerdere. Of je kunt zien dat je misschien ook wel in zo'n fysieuze cirkel blijft hangen van, oh, maar nu moet ik eigenlijk eerst deze opleiding nog doen. Of ik moet eerst dat nog voor elkaar krijgen voordat ik echt kan solliciteren voor zo'n baan of voordat ik echt mijn eigen bedrijf kan beginnen.
Dus heel vaak blijven we dan hangen in een soort van fase van voorbereiden als of je dus nog niet klaar bent en eigenlijk een soort van, ja, het heel theoretisch bezig blijft. Terwijl wat je echt nodig hebt is juist veel meer in de praktijk ingang zetten, veel meer echt implementeren. En waarom dat implementeren? Het is juist door dat vak uit te oefenen, door het gewoon te doen. Ook al doe je het nog niet betaald misschien in het begin.
Maar die vlieguren die je maakt, die zorgen er echt voor dat je jezelf kan gaan zien als een beoefenaar van dat nieuwe vak, wat je dan hebt. En ik heb bijvoorbeeld in de periode dat ik mijn eerste opleiding deed voor coaching. Toen was ik ook nog in dienst als beleidmedewerker in de zorg. En ik vond het hartstikke tof om die opleiding te doen. Maar gelukkig was het ook een hele praktijkgerichte opleiding. Maar ook daarna nog, dus ook nog na die opleiding heb ik heel veel in de praktijk gedaan.
Ik heb bijvoorbeeld omdat ik nog als vraag had van oké, maar wat voor soort coach wil ik dan worden, wil ik dan mensen gaan trainen gewoon fysiek. Want ik dacht eigenlijk dat ik eerst iets met sport en beweging wilde gaan doen. En ja, ik heb toen gewoon het initiatief genomen om samen met iemand anders van de opleiding Sunday Morning Fit te starten. En dat was gewoon onze sporttraining op zondagmorgen in het park.
En daar hebben we toen flyers voor gemaakt, die we uitgedeeld bij huisarts praktijken. We hebben mensen rechtstreeks benaderd, we hebben op Facebook dingen gepost. En dat terwijl ik gewoon in dienst was nog en ik deed gewoon mijn oude werk eigenlijk nog. Maar ondertussen was ik echt bezig om het vak uit te oefenen. Want ik ging die sporttraining geven, maar door dat te doen wist ik al heel snel van ja, maar dit is niet wat ik wil, ik wil geen sporttrainer worden.
En vervolgens ben ik weer andere dingen gaan doen. Toen ben ik ook, ik ben ook een gezondheidscursus bijvoorbeeld gaan ontwikkelen en een pilot gaan draaien daarvoor. En dat was al veel meer in de richting van wat ik zocht. Maar dat kon ik ook alleen maar soort van weten en ontdekken door het ook te doen. En wat er ondertussen gebeurd in heel die periode, want zo heb ik dus heel veel acties ondernomen.
Wat er in die hele periode gebeurde was dat ik steeds kwam opdagen in mijn acties, in mijn gedrag, in de keuzes die ik maakte. Ik kwam me iedere keer opdagen als coach, als iemand die bepaalde kennis over bepaalde dingen ging delen. Dat was de tijd of was dat over vitaliteit. Maar door dat steeds maar te doen, door mensen te coachen, nee door mensen ook echt als klant als deelnemer te hebben, maakte ik die vlieguren en dan belicht aan je dat nieuwe vak en die nieuwe richting.
En dat is iets heel anders dan dat je alleen de opleiding zou volgen. Wat ook in mijn situatie zeker gewoon nodig was en dat zou ik gewoon natuurlijk zo weerdoen. Maar naast de opleiding wil je er vooral voor zorgen dat je jezelf echt gaat zien als die, nou ja, wat het ook is wat je wil gaan doen, als die kunstenaar of als die kritiefeling of als die fotograaf of als die coach, veel maar jouw nieuwe richting in. Want dat begint altijd bij jou.
Je kunt wel denken van de markt zitten niet op te wachten dat iemand zonder ervaring gaat solisteren op een baan. Weet je waar hij eigenlijk alleen maar theoretische kennis over heeft? Dat kun je wel denken, maar dan gaat niemand natuurlijk ook in je geloven dat je daarvan maanden kunt zijn als je het zelf nog niet gelooft. Dus je moet eigenlijk omdraaien.
Je werkt eerst juist aan ook jouw eigen weten, je eigen vertrouwen en jouw eigen kijk op jezelf en wat je kan brengen op dat vlak door dingen gewoon te doen. Dus die vlieguren zijn super, super belangrijk. En ja, ik zie bijvoorbeeld bij de mensen die ik in een traject begeleid, die zijn soms dan in die verkenningsfase, bijvoorbeeld twee interesse gebieden aan het onderzoeken en ze vinden het allebei heel interessant.
Weet je, nou op een gegeven moment dan weet ze misschien niet van nou ik weet niet of ik nou het een of het ander wil. En dan kan je natuurlijk gewoon ook kijken van oké, nou maar voor beide, hoe ziet het eruit als je het nog een stapje verder brengt? Wat zou je ermee kunnen doen?
En ik heb bijvoorbeeld een deelnemer die geïnteresseerd in een interieurinrichting en die heeft ook als oefening bijvoorbeeld meegekregen van nou vraag eens, 5 mensen of je ze met een aantal tips voor de inrichting van een van de kamers of je die daarmee blij kunt maken? Want door dat gewoon te doen, stap jij gewoon in de huid pan, je te komstige zelf die dat gewoon als werk heeft. En dan kun je vanzelf ook opbouwen naar bijvoorbeeld geld vragen om dat te doen.
En dat maakt ook dat je veel meer gaat denken vanuit iemand die dat werk al doet. En dat is wat er vaak wel ontbreekt. Ik denk dat we te veel gewoon maar doorgaan met hoe we de hele tijd gedaan hebben. Misschien zit jij ook in een soort van draaider constructie waarbij je weer een opleiding hebt afgerond. Natuurlijk ben je daar blij mee en vervolgens wordt er een vervolg aangeboden en je denkt oh maar dat moet ik ook hebben. Als je dat wil blijven doen, zou ik het zeker doen.
Maar zorgen dan voor dat je daarnaast ook echt in de praktijk brengt wat je in de vorige opleiding hebt geleerd. Want alleen door bereid te zijn dat gewoon te gaan doen, ga je heel veel dingen over jezelf ontdekken. En dus je krijgt die verdere aanscherping van jouw richting. En je gaat jezelf echt zien als iemand die gewoon dat kan, die daar waarde in kan brengen enzovoorts.
En dat vertaalt zich straks allemaal in met veel meer overtuiging en met veel meer zekerheid, politeren of aan je eigen bedrijf beginnen. En ja, dat is wat ik je wilde meegeven, is dat je dus een carrière switch maakt door 1. Het antwoord te vinden of de vragen wat wil ik. En 2. Dus eerst ga je dan verkennen en ontdekken, dingen in de praktijk uit proberen.
En 2. Als je eenmaal een richting hebt gekozen door bijvoorbeeld een opleiding te kiezen of gewoon te weten van nou ik wil gewoon iets in de interieurinrichting bijvoorbeeld gaan doen, dan begint jouw fase van de transitie. En dan is het zo belangrijk dat je echt gaat doorpakken wat steeds dichterbij het doen van het werk komt. Of je dat nou tijdelijk vrijwillig doet, of je nou met iemand meeloopt en een soort stage gaat doen, dat maakt niet uit.
Maar het gaat erom dat jij op een gegeven moment denkt van hey, maar ik doe dit nu al een tijdje, ik kan dit. Wat doe ik nu eigenlijk nog in mijn oude baan? En dat is precies zoals het ook bij mij destijds is gegaan. Ik heb echt de tijd genomen om alle acties te ondernemen in de praktijk om dingen uit te proberen als coach. En op een gegeven moment had ik ze iets van ja, maar ik ben nu coach, maar wat doe ik eigenlijk dan nog 32 uur in de week als beleidsmedewerker in de zorg?
En dat leidde er toe dat ik dacht oké, ik ga dan nog minder werken. En toen ik zag dat dat eigenlijk niet de opluchting gaf waar ik naar op zoek was, toen wist ik van oh, ik ben kennelijk al klaar om het helemaal los te laten. En toen heb ik de sprong gewaagd om gewoon mijn oude werk gewoon los te laten weg te gaan en helemaal met nul te beginnen aan mijn eigen bedrijf en aan de coaching.
En ja, dat is gewoon een proces en dat gun ik jou ook, want het is echt een hele leuke periode van gewoon ook heel veel toepassen en heel veel doen. En natuurlijk is het ook wel spannend, want het is allemaal nieuw. Maar je komt zoveel te weten over jezelf en waar je plezier in hebt en wat toch niet helemaal voor je klopt. En ja, het loont gewoon echt de moeite die je daarin steekt. Ja, ik ben heel erg benieuwd wat jij nu denkt, nu je dit hebt gehoord.
Zie je bij jezelf dat je toch heeft hangen in een bepaalde fase, wat ben je dan steeds aan het doen en wat is de werkelijke reden waarom je dat blijft herhalen. En wat zou je wel kunnen doen om uit je comfortzone te stappen en weer een volgende stap te nemen.
Ik merk namelijk ook, en dat is eigenlijk het laatste wat ik er nog over wil zeggen, ik merk ook dat in de matchgesprekken die ik heb met mensen die meer willen weten over het traject, dat ze heel vaak beginnen met ja, ik weet niet wat ik wil. En daar wil ik achter komen. En als ik dan met ze ga praten, dan weten ze juist wel al wat ze willen. Alleen, ze durven er niet voor te gaan omdat ze niet voor zich zien hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen.
En omdat ze er niet in geloven, benoemen ze dat, erkennen ze dat ook niet als het genen wat ze het liefste willen. Dus dat komt eigenlijk pas in het gesprek soms echt ter sprake van, hey, maar jij weet wel wat je wil. En wat is nou de reden dat je dat niet meteen zo benoemt? Welke uitdagingen zie jij dan voor je, waardoor je dat niet ziet als een reële optie? Nou, dit was de aflevering voor vandaag, ik hoop dat het jou een mooie inzicht geeft.
En als je ze met mij wilt delen, ik hoor het heel graag van je, dan kun je me gewoon mailen of mij via Instagram of LinkedIn bereiken. Ik dank je wel voor het luisteren, deel het gerust met iemand die er ook iets aan kan hebben en ik hoop tot een volgende keer.
