207 Peter
Denna vecka vandrar vi i Peters spår och funderar på hur det kom sig att han blev en trädgårdsmänniska och vad man skall ha sitt trädgårdsliv till. Hoppas ni gillar!

Denna vecka vandrar vi i Peters spår och funderar på hur det kom sig att han blev en trädgårdsmänniska och vad man skall ha sitt trädgårdsliv till. Hoppas ni gillar!
I veckans avsnitt berättar Tony om hur han blev en trädgårdsmänniska. Hur kom det sig, hur vinglade livet sig fram och varför gillar han växter så mycket??. Häng med, det blir göddigöddans..
Vi välttrar oss i sensommaren, babblar om skörd och grejer som borde göras. Tänker på JAS och beskärning lite och berättar hinkevis med orelaterade historier. Välkomna!
Vi flyter mellan ditt och datt- Tiden är en faktor. Taggborren är en grönsak. Typ så, härligt!! Välkomna!
Vi snackar slänt. Ibland lutar det och det kan ju naturligtvis både vara av godo och ondo.. Vi vrider på dessa och andra begrepp.. Välkomna!
Ohoy.. här kommer en rikgit rackare till pod. Mitt i livet.. Nu kör vi!
Ohoy. Sveriges mesta trädgårdspodd rullar vidare. Blandade framgångar och katastrofer i detta avsnitt. Dessutom lite tävling och övriga härligheter. Välkomna!!!
HURRAAAAAAA!!!!! det är vårt 200 avsnitt och vi verkar fira det genom att ha det som vanligt men med lite guldkant. Bland annat hälsar vi på Vivi Tisting i hennes mustiga trädgård och gottar oss åt skugga och härligheter. I övrigt snackar vi om härligheter, drömmer om träd och har det kanon.. Välkomna till Sveriges mesta trädgårdspodd.. - Blommar det ? Japp!!!
Vi gästas av författaren Mariette Glodeck som skrivit boken Världens viktigaste trädgård . Vi snackar om trädgården i staden, trädgården som generator för biologisk mångfald. Det blir häääärligt snack.. Välkomna till det 199 avsnittet av Blommar det?
Det blommar och är härligt. Årets ljusaste dag infinner sig och vi har räknat fel hur många avsnitt vi gjort. Det blir helt enkelt ett klassiskt Blommar det avsnitt. Välkomna!!!
Tony hälsar på Ludvig Johansson och gör en otrolig och grundlig trädgårdsvandring på en otrolig plats. Ludvig har planterat exoter i 20 år och byggt ett eget träsk. Häng med, det blir en otrolig växtresa!!! Trevlig lyssning!!! exot.se
Det är full fralla. Det pågår i varje hörn. Tony har gjort Malmö Gardenshow färdigt och pustar ut för första gången på länge. Peter reser cirkustält och fnattar runt i trädgården. Allt e som vanligt, på ett lite ovanligt sätt... Trevlig lyssning!!!
Tony är ute på äventyr och bygger utställningsträdgård på Malmö Garden show. Men han är lite otursförföljd. Bilen pajjar, däck punkteras, blommor blommar etc... Välkomna till ett mustigt avsnitt lixsom mitt i process. //T&P
Extraavsnitt. Vi gjorde ett avsnitt till Radiokakan (vårt lokalradioprogram för äldre i Halmstad) och det blev väldans trädgårdigt, så vi dunkar upp det i denhär feeden också.. Lyssna om vi vill.. Maggan och Peter vandrar i sin trädgård och smider planer, pratar om hur grejer blivit och hur det skall bli. Trädgårdsmys. Välkomna!
Efter förra veckans haveri är vi nu tillbaka i sadeln (nästan) och jobbar vidare. Brist på tid fortfarande men hoppet har återvänt. Tony laddar för Malmö garden show. Uppsticklingarna har varit på besök och varit förtjusande. Allt e kanon.. HURRA!
Nu e det mycket att stå i, podden kommer ut försent för vi har glömt bilken dag det är, men det speglar också poddens innehåll, så kanske var det av godo på något sätt.. Håll till godo kompisar //P&T
Nu är det hääääärliga tider. Och stressade tider om vartannat. Tony har varit på mässa och byggt cattepillarväxthus och skolat om jordnötter. Peter har oväntat många sparrisplantor. På många sätt är det kanon just nu.
Här kommer ett extraavsnitt. Från Radiokakan som Peter och Maggan gör 2 ggr i veckan. Lokal radio för äldre. Margareta von Rosen är en härlig roskvinna och vi pratar mycket om Rosuppropet. Rosuppropet samlade in och katalogiserade gamla sorter för bevarande och fortsatt odling. Margareta berättar allt om detta, och mycket om gamla härliga rosor och dess dofter. Trevlig lyssning!
Det blir en blandpodd om att bygga växthus och svårigheterna med alla delarna, ängsanläggning och lite vedsnack. Ett utsnitt ur livet helt enkelt. Allt gott //P&T
Vi gästas av zoonknäckaren Thomas Lissing och tillsammans vrider och vänder vi på Yucca-palmens behov, Granatäppelträder nr 5 och mycket mer. Håll till godo, nu är det nu igen!!!
Tony har varit på sin maxade odling och preppat. Han e trött, smutsig och längtar efter en dusch. Peter har varit ostrukturerad men jnuter av solen och våren. Ungefär där möts vi och ger er detta 187 avsnittet av sveriges mesta trädgårdspodd Blommar det?! Trevlig lyssning!!!
André har släppt en ny gryyym bok, Handbok för en gammal trädgård. Vi snackar om den, och om gamla trädgårdar, och hus. Det blir en vandring i hur man kan förhålla sig till det gamla. HURRA! och gooooo stämning
Tony har varit på Nordiska trädgårdar och Peter har byggt utställning på Strindbgersmuseet. Härliga grejer pågår för glatta livet så denna nattpodd fick smygas in mellan allt övrigt. Våren rusar som bekant fram men snö imorse så än är det inte riktigt nu helt och fullt. Håll i hatten och trevlig lyssning önskar vi er alla.. Häpp.. /P&T
Vi pratar om härliga plantskoleupplevelser vi haft. Härliga ställen vi gillat, vissa finns, vissa inte. Ett lite drömskt men gött avsnitt.. Trevlig lyssning!!!
Nu är det nu igen och vi njuter av våra trädgårdar efter bästa förmåga. Mycket är på gång, drömmar skall drömmas, saker skall göras, omvärden är snurrig så vi surrar lite kring det också såklart. Hurra!
Vi gästas av Emily B som driver En anann slags trädgård och som framförallt just gett ut en y gryyym bok - En annan slags trädgård. Spetsa öronen och håll i hatten för nu blir det åka av. HURRA!!!
Nu är det nu, snart igen.. så vi undersöker nuläget, blickar frammåt, spekulerar kring en lyssnarfråga och har det allmänt göddigöddans. Det blommar på olika vis och allt känns lovande. HURRA!
Vi snackar om affärer, växtshoppar, globalism och centralisering, dessutom världsläget. Det blir ett inte helt vanligt Blommar det? avsnitt men vi hoppas att ni ändå skall finna det rimligt. Maggan Ek gästar stundtals och det blommar för fullt. Håll till godo!
Gunnel gästar Blommar det och berättar om sin far som var plantskolist och en maffig trädgårdsmänniska. Gunnel utkommer i dagarna med sin nya bok Min pappa var en trädgårdens mästare : en del av 1900-talets svenska trädgårdshistoria och om detta och mycket annat talar vi. Blommar det? javisst, t.ex snödroppar. Trevlig lyssning!!!
Det kan vara dags att beskära en och annan grej i våra trädgårdar så vi närmar oss ämnet och det blir rätt mycket äpple som driver samtalet framåt. Blommar det? Javisst! HURRA!