177 om Pioner med Helen Rundgren
Vi gästas av den trollbindande samlaren Helen Rundgren som berättar om sitt pionliv och behovet att ha alla arter man kan få. Det blir en vindlande resa så håll i hatten!

Vi gästas av den trollbindande samlaren Helen Rundgren som berättar om sitt pionliv och behovet att ha alla arter man kan få. Det blir en vindlande resa så håll i hatten!
Tony hr fått en fråga kring hur man kan ta sig an ett hektar p åett 25 års arende. Vi spånar kring hur detta skulle kunna gå till. Dessutom har det varit storm och såddstämning är du titt som tätt såhär års... Hurra.. Blommar det?? Yepp
Vi gästas av bidrottningen Maria Glamhed som berättar allt man kan tänka sig undra om att ha bin, varför det är kul och hur man kommer igång. Spänn fast er för det 175 avsnittet av podden Blommar det är verkligen härligt. Nu blir det bispecial och lilljubileum. Trevlig lyssning!!!
Vi är lite tagna av världsläget och snackar om ditt och datt. Tony lär oss lägga gatstensbågar och vi smider planer för våren och livet. Trevlig lyssning!
Vi gästas av designern och så-fantasten Hanna Wendelbo som ger oss en grundlig genomgång av efterlängtade ettåringar, färglära och nästan allt annat man kan tänka sig behöva veta. Hanna är på gång med en bok som släpps i dagarna så spänn fast hörlurarna för nu blir det helhärlig blomsterpodd.
Nytt år, nya möjligheter. Tony uppmanar till sådd, Peter vaktar en urgullig hundbebis, vi smider planer, njuter av kompostidéer och längtar efter blomning. Trevlig lyssning!
Vi försöker minnas våra nyårslöften och sammanfatta året som gått efter bästa förmåga. Inte nog med det undersöker vi planerna för nästa år. Trevlig putter. Välkomna!
I detta årets näst sista avsnitt griper vi oss ann vintervarma växthus och vitlök, två problem som onekligen hängt med i höst. Funkar värmepumpen? Kom 5 kg utsäde ner i backen. Dessutom skall Peter valideras .?! och mysteriet kring Dahliaknölarnas hållbarhet undersöks. Bommar det? Nja.. lite.... Trevlig lyssning!!!
Vi snackar om grönyteskötsel och validering, 2takts och 4taksmotorer, ergonomi och astronimi. Blommar det? Sådär.. Men det blev ändå ett gött avsnitt.
Vi gästas av Nina (ninas_potager på insta) och snackar främst om chilisar (hon är redan på gång) samt vintertomater. Det blir en bergodalbana i odling, kom och häng med, superkul och mycket matnyttigt. Trevlig lyssning!!!
Vi griper oss an ämnet svenskt skogsbruk och vrider och vänder på dessa begrepp. Har vi skog i någon egentlig mening eller är hela skogsindustrin trädodlingar som kalhuggs? Här någonstans är utgångspunken för vårt samtal. Blommar det? nja...
Peter fyller år och Tony är är på besök. Det blir en slags mitt i kallas podd som handlar om blandad blomning. Njut av härligheterna, det gjorde vi!
Peter har haft en otrolig vecka som tryfferas av otur med matlagning, batteri och sladdar. Tony har haft det ganska bra, bygger om sitt hus och foten är bättre. Vissa saker blommar men inte så många.. Och hur skall vi gripa oss ann sommarblommorna?? Skall vi lära oss att färgkoordinera tro?? Detta blir ett märkligt, lite kort (av skäl no kommer förstå) avsnitt. Eventuellt trevlig lyssning!
Vi snackar vitlök. Tony berättar alla do's and don'ts. Vi tar reda på ursprung och metoder att odla. Sen gör Maggan Ek entre och vi talar lite om grejer man kan ta in, vinterfönsterpynt och spånar kring härliga ting att vinterpryda huset med (är det för tidigt för julgrejer, olika åsikter bryts) Och avslutningsvis lite vinmakarsnack. Ett matigt avsnitt helt enkelt. Skepp ohoj och håll till godo!
Ett riktigt spretigt men härligt avsnitt där vi snackar om miljö, bilar, konst, vinterförvaring av fiskarna och invintring av dammen. Planer smids, drömmar dröms och mycket är som vanligt också.
Tony har lagt supersnyggt marktegel i fiskbensmönster och vi snackar oss genom och kring denna process. Det blir mycket härliga handfasta tips och lite gott snack om mängder och logistik. Dessutom annat relaterat och orelaterat snack såklart. Blommar det? Nja... Trevlig lyssning!
Vi försöker summera odlingsåret och det som gick fel men pratsuget gör att vi ständigt hamnar på villovägar. Det blir helt enkelt ett härligt men spretigt avsnitt av Blommar det? och det är ju precis så det skall vara. Trevlig lyssning!
Vi snackar om invintring, vinterförvaring, nån slags lång lägesrapport och kom ihåglapp till oss alla att ta in de fina grejerna och skydda oss mot frosten, för den är nära nu.. och sen kanske den håller sig undan igen, allt beror p åvar du bor såklart.. Håll till godo kära vänner!
Mauricio Sagastuy är en riktig rackare på Agroforestry och jobbar med detta på Angereds gård. Spänn fast er för nu blir det superhärligt!
Vi snackar om ståndort 5 dvs växterna som växer fuktigt, i dethär fallet i strandkanten på en damm. Det blir rysligt många och härliga växter det skall snackas om så håll i hatten!
Vi smider proseccoplaner, bedömer Tonys MelonIPA och snackar om allsköns trädgårdsprojekt. Visste ni t.ex hur en Monstera låter??? Det kommer ni få reda på i Blommar det? avsnitt 157. Trevlig lyssning!
Vi snackar om olika höstiga ting som skall göras. Laddar lite.. Babblar om frosten. Peppar för vinpressning.. Har det lite gött helt enkelt. Hösten är här och det är dags för höstning.
Vi snackar om bär i träd dvs härliga höstgrejer på stam på ett eller annat vis- Häng med, det blir toppen!
Tony har lagt gatsten och slagit sig på tummen. Peter har övat på storsläggan och plockat svamp. Tony skördar mängder och vi delar recept och förvaringstips. Ett härligt putter om skörd och svamp helt enkelt. Härlig lyssning önskar vi er!
Vi snackar om Bartolomeusdagen eller rättare sagt vad det är tänkt att man enligt traditionen skall skörda på Bartolomeusdagen och det är ju som ni alla vet Malört och Humle. Så Peter berättar om olika farbröders Besk-recept och Tony bjuder på underbara öl och Humle grejer. Allt härligt helt enkelt!
Vi snackar om staket och grindar och Tony drömmer om att skapa en egyptisk entre, Peter skryter om olika grindar av trä han byggt och Tony har haft beskärningselever som skurit i hans magnolior. Allt är helt enkelt toppen Trevlig lyssning!
Vi möter Therese och Erik Persson som just blivit med trädgård och hus och talar om nuläget och hur man skall gripa sig an dylikt projekt. Tony berättar lite härligheter om hur hans trädgård tedde sig när de flyttade in och vi funderar på hur man utvecklas som trädgårdsmänniska. Trevlig lyssning!
Vi firar 150 avsnitts jubileum och gästas av den fantastiska estradören och blomsterkungen Bengts Mårtensson. Allt sker i underbar livePODDsform på Stilla dagar. Så håll i hatten för nu blir det blomsterpodd som ni aldrig hört den förut. Välkomna!
Vi snackar om den doftande trädgården (slutligen, först snackar vi om mycket annat). Vad gillar vi, hur doftar det, vi vrider och vänder lite på dessa begrepp. Blommar det? - Ja självklart!!! Trevlig lyssning!
Vi pratar om växters anpassningsförmåga och förundras lite över naturens otrolighet. Tony är på semester i Älvdalen och detta ger bland annat lite härlig RallarRos-inspiration. Trevlig lyssning! (Kom gärna på livepodd den 2 aug på Stilla dagar i Ysby, Välkomna!)