DE ZES BESTE LIEDJES VAN 2025 - podcast episode cover

DE ZES BESTE LIEDJES VAN 2025

Dec 25, 20251 hr 22 minSeason 8Ep. 24
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Zes Losse Tanden sluit 2025 af met een speciale eindejaarsshow, waarin Peter, Gert-Jan en David hun top 3 albums delen, naast de top 3 gekozen door de luisteraars. Er zijn hilarische telefoongesprekken met fans over hun keuzes en luistergewoonten, en levendige debatten over alles van adventkalenders tot de 'patat of friet'-kwestie. De aflevering onthult hoogtepunten, dieptepunten en de impact van bands als Messa, Terzij de Horde, Death Heaven, Blood Absession en het populaire Turnstile.

Episode description

Ja daar zijn we dan met de állerlaatst show van 2025! We draaien de zes beste platen van het jaar: 3x onze favoriet en de top 3 van de luisteraars van deze show. Veel plezier en hele fijne dagen!


Zes Losse Tanden élke week op donderdag horen? Support de show door voor €3,- per maand je petje af te nemen! Je bent dan onderdeel van de club van 751 vrienden van de show die deze podcast mogelijk maken. Je krijgt TWEE EXTRA afleveringen per maand en toegang tot de officiële Discord server voor nog veel meer muziektips! Als je viking wordt voor een tientje per maand, valt er elk half jaar zelfs een uniek Zes Losse Tanden t-shirt op je deurmat. Hier moet je wezen: petjeaf.com/zeslossetanden

 

--

De shirts, stickers en truien bestel je hier: https://hetpodcastkantoor.bigcartel.com/

 

Wil je leuke dingen naar de studio sturen zoals platen en gratis bier? Dat mag naar Zes Losse Tanden: Europalaan 2B – 3526 KS in Utrecht

 

Zes Losse Tanden is te vinden in alle podcasts-apps en op Spotify, maar ook gewoon in je browser. Voor alle linkjes kijk je op: www.zeslossetanden.nl

 

De liedjes uit deze aflevering en die van de afgelopen paar shows vind je in deze Spotify-playlist: https://playlist.zeslossetanden.nl

 

Mocht je Apple Music gebruiken, heb je geluk dat luisteraar Chefke een lijstje bijhoudt: https://tinyurl.com/w54wef8

Als je via YouTube Music luistert heb je geluk dat luisteraar Joris er is: https://tinyurl.com/jorisisgek

Mocht je diep willen graven in oude afleveringen is hier ook het grote Zes Losse Tanden MEGA-ARCHIEF: http://archief.zeslossetanden.nl

 

Peter van der Ploeg is chef van de muziekredactie bij NRC: www.instagram.com/heepvdp

Gert-Jan van Aalst is marketingmanager bij Verstappen.com: www.instagram.com/gjvanaalst

David Achter de Molen is zanger van John Coffey en maakt podcasts: www.instagram.com/davidadmolen

 

Foto's van onze hoofden in de studio vind je op Instagram: www.instagram.com/zeslossetanden

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Transcript

Intro / Opening

Is Arjen Lubbach ook lid van deze show? Nee. Dat kan toch onder een schelnaam? Ja, oh ja. Nou, dat weet ik niet.

Eindejaarsshow: lijsten, oliebollen en plannen

En welkom bij een nieuwe aflevering van Zeslosse Tanden. En niet zomaar een aflevering. Heren, het is de eindejaarsshow van Zeslosse Tanden. We sluiten het jaar 2025 af. Peter van der Ploeg zit hier van NRC. En Gert-Jan van Aalst van... Verstappen.com. En Dave van John Coffee en Beersdog. En van hier. Ja, ja, ja.

Jongens, wat een heugelijke dag. De oliebollen zijn opgestapeld om ons heen. We zitten er met, ik denk wel pak een beet, 170, 180 oliebollen om ons heen. Op tafel, overal. Het sneeuwt ook, het sneeuwt. Ja, ik hoor het vuurwerk. Peter, je gaat niet zomaar zo'n uitzending in. Hoe is het met jou? Ik... Gewoon goed. Gewoon prima. Ik ga wel zomaar zo'n uitzending in hoor.

Je hebt al maanden aan voorbereiding gehad door alle jaarlijstjes van Jan en Alleman door te moeten nemen. Ik vind het wel leuk, toch? Ik ben er toch altijd wel mee bezig met het lijstje. Ik hou ervan een beetje terug te luisteren. Wat er allemaal uitgekomen. Wat was allemaal bijzonder. Wat is er blijven hangen. En wat niet. Jij checkt volgens mij ook wel alle jaarlijsten van plekken om je heen. Ja, veel wel. Ik heb dat wel veel.

Ik heb het wel actiever gedaan, maar inmiddels... Ik heb het wel actiever gedaan dan dit jaar, moet ik zeggen. Maar ja, het is altijd leuk om te zien. Ik zie Rosalia. Ik weet dat je groot fan bent van Rosalia. Zie ik overal erg hoog met haar album. Ja, lux. Lux. Ja. Terecht, vind ik. Heb jij, Peter, dan wel eens dat je bang bent dat je een album gemist hebt? Of dat je pas later achterkomt, fuck, ik had deze eigenlijk wel in mijn lijstje willen zetten. Ja, zeker.

Eigenlijk ook elk jaar. Maar die zie je toch in een andere lijstje staan? Dan ga je het even checken. Ja, jawel. Nou ja. Maar het is meer gewoon... Soms komen er gewoon albums, weet je wel, later in het volgende jaar of zo, die je dan vaker luistert. Ik denk, oh, toch wel tof. Het zijn meestal niet albums die je helemaal gemist hebt. Meestal...

Mis je de hele grote dingen niet? Nee, want als muzieksjournalist ben je dan niet helemaal op de hoogte. Nou ja, de dingen die echt veel impact maakt. Ik bedoel, je kunt niet alles zien en horen en weten hoor. Helemaal niet. Maar de meeste dingen vang je toch wel op. Die indruk maken her en der.

Maar het zijn toch vooral de albums waarvan je dacht... Oh, dit is niet echt iets voor mij. Of dit vind ik niet zo cool. Of dat ken ik al wel een beetje. En dan kan ik toch later wat indruk maken. Zeg nog, wat ik heb meegenomen vanavond. Staat in best wel veel jaarlijsten ook. En er was ook een album toen hij uitkwam. Dat ik dacht, oh dit is leuk. Ik vond het tof. Ik heb hem ook meteen besteld. Ik heb ze gezien live. En toen dacht ik ook, oh ja.

Wow, wat cool. En toen is het toch blijven hangen en knagen. En ben ik iets meer gaan luisteren. En is het heel erg allemaal gaan groeien. Dus dat kan je toch zo hebben. Ik had ook dat veel... Voor de duidelijkheid, we draaien onze top drie. Dus we hebben allemaal een album meegenomen die we vet vinden. Het beste album van dit jaar. Of een van de beste albums.

Maar de luisteraars hebben ook hun jaarlijsten ingevuld. En daar draaien we ook de top drie van. Ik had best wel veel bands die de luisteraars hebben aangedragen als beste platen. Stonden ook in mijn top drie. Bij mij ook veel overlap. Bij mij ook. Ik denk dat er...

Laten we nog niet op de feiten vooruit lopen. Maar het is één artiest die eigenlijk denk ik bij iederens jaarlijstje stond. Gaan we de hele uitstellingen artiesten. Nog geen idee. We zitten in de vreemde dagen tussen kerst en oude nieuws. Eerste kerstdag is deze aflevering. online komt. Dat is een moment waarvan je van voor niet helemaal realiseert dat je van achter leeft.

Veel mensen gaan dan ook maar gewoon drinken. Ik kan me voorstellen dat jij lekker aan de zuip bent deze dagen. Of is dat niet zo? Jumping to conclusions. Nou ja, zeker. Jij zit goed in de olie hier. De bierkalender achter de rug. Nu zit ik in een steady roes. Ik ga er gewoon lekker door. Helemaal niet zo'n gekke aanname. De hazy weekend is jouw hazy week. Vroeg pieken.

Blijven pieken. Nou, weet je wat het is? Volgens mij heb ik het. Ik weet niet of ik het verteld heb. Ik heb een soort drankconceptje. Ik heb het een keer gezien. Wat is jouw drankconceptje? Ik begin met een klein pilsje. Ik weet niet of jullie het Instagram-account kennen. Hapslik weg met Mitch. Nee. Zo'n gast gaat allemaal snackjes proeven, hete hot sauces, maar ook drank. Is dat oud-ie?

Nee. Oh nee, dan heb ik een ander. Frituurt hij dit op zijn fiets? Absoluut werkt met niets. Nee, het is een andere. Ik kan me daar heel lekker in blijven scrollen. Die had dus een video online staan. Waarbij hij een flash corona had. En dan nam hij een slokje uit. En dat deed hij dan. een goede shot amaretto in. Dus je hebt corona, amaretto erin. En dat smaakt dus als Dr. Pepper. Hebben we het proberen? Dr. Pepper?

Grandioos lekker. Dus ik heb al voor oud opnieuw... Amaretto, klein beetje. Een shotje in een bierflesje. Ja, in corona. Corona moet je hebben. Ik heb dus al twee kratten corona gehaald voor oud opnieuw. En de fles Amaretto. Ja, ja, ja. Niet gelogen. Wat vind jij? Thuis? Ja, thuis. Er komen wat mensen over de vloer, wat familie. Hoe laat zijn we welkom, Peter en ik? Jullie zijn altijd welkom, jongens. Ik moet werken. Dus ja, ik ga denk ik hele avond lekker aan de corona amaretto.

We hebben de adventkalender, de bieradventkalender. Dit keer van, wat merk was het? Nou, Hello Beer. Maar moeilijk nog. Ik vond het lastig. Ik vond het spelletje niet leuk, QR-codes kloppen niet. En er was geen uitleg bij de bieren. Maar ik vond de bier wel lekker. Ach, ja. Je moet die kartonnetje open trekken. En dan alles valt allemaal uit elkaar. Het is verschrikkelijk. Het was niet goedkoop. Maar, goeie. Leuk jongens.

Fijne dagen. Heerlijk, heerlijk. Dave, wat ga jij doen met het oude nieuws? Lekker saunatje pakken? Nou, ik ben sowieso vrij. Ik vind het leuk om oliebullet te draaien op Oudjaarsdag. Dat vind ik gezellig. Dat mensen langskomen, oliebulletje eten. Vaak wordt het net iets meer chaos dan ik hoop. Vooral door kinderen en zo.

Kan je niet tegen. Ja, god. Zou ik eerlijk zeggen dat ik het nog niet helemaal weet? Amanda is zwanger. Dus de meeste feestjes denkt zij, oeh, dat wordt wel pittig. Een beetje moe natuurlijk. Pittig in de zin van lang opblijven, vermoeid. Zeker, zeker. Dus we gaan het zien. We gaan het meemaken. Noemen ze ook wel aanstelleritis. Of derde trimester. Maar een beetje hetzelfde. Zijn jullie er klaar voor jongens? Dan gaan we terugblikken op 2025. En de hoogtepunten. Terugblikken.

Zei je dat nou? Terug blikken? Terug blikken, ja. Je hebt ook bijna weer gaan corrigeren. Nee, nee, nee. Ik stel hem in mijn vragen. Zes losse tanden.

Messa's 'The Dress' en albumanalyse

Dit was het hoofdepunt van het jaar. Dit is de band waar ik het net over had. Het is een Italiaanse band. Het is volgens mij, maar dit is een gokje, een zeskoppige band. Of vijf, of zeven, kun je neemt. En ik heb ze dus gezien op Roadburn, waar ze een hele album in zijn geheel speelde. Dat vond ik indrukwekkend. Maar ik ben ze nog indrukwekkender gaan vinden naarmate ik het album vaker luisterde. Ik heb het natuurlijk over de band Messa.

En dit is het nummer The Dress. Ik heb eerder in het jaar het nummer Ad Racist meegenomen. De eerste single, dit was de tweede single. Van de zon, wil ik vanaf zijn. Is wat minder urgent, maar heeft een heel lekker late night jazz gevoel. En het komt een beetje omdat er halverwege, let op, een trompet solo in zit. Geeft het een geweldige The Gathering Meets over, Sausje. Droom lekker mee met de dress van de Italiaanse band Messa. Leuk dat je hebt.

En deze kraken een beetje. Ik heb ook een klant gehad die zei... Fijne podcastruimte, maar die stoelen zijn echt niet chill. Er stond toch weer recensies op Google. Sorry, Peter. Het is een van de hoogtepunten van mijn jaar. Het album De Spin kwam in april uit. Bij Metal Blade. Het heeft heel veel impact gemaakt. Impact gehad, denk ik. Impact gemaakt, kan ik dat niet zeggen? Nee, het heeft indruk gemaakt.

Ik ben niet zo, hoor, maar bij jou vind ik het niet. Dat gaan we opzoeken. Ja, God, en wat ik zei, het is echt een album dat heel erg aan mij is gaan groeien. Ik hou heel erg van die... Ja, van die warmte erin. Het is echt heel erg mediterraans, vind ik ook. Misschien omdat je weet dat ze in Italië komen. Maar het heeft iets warms, iets broeiers. Ja.

Zij is cool, hè? Jij bent het vaker over gehad, maar zij is heel cool. Zij is heel erg cool. De hele band is heel cool. Ja, de hele band is cool. Ze zijn allemaal lang, lange zwarte krudden en zo. Het ziet er heel tof uit. En het is gewoon een geweldige combinatie. Het is doomy, bluesy, prochy, een klein beetje black. En ineens komen er dubbele butts in. Heel jazzy. Ja, love it. Trompet.

Team Jaarlijst, polls en top afleveringen

Wij weten een klein beetje wat de luisteraars van deze show... We weten heel precies wat de luisteraar van deze show vet vindt. De beste albums. Want... Team Jaarlijst is bezig geweest. Team Jaarlijst bestaat uit, voor de duidelijkheid, leden van deze show. De leider is Luc de Zijks Noordplasma. We zijn een leider. Ja, hij zoekt het. De woordvoerder is hij in ieder geval.

Luc de Zijks Noordplasma. Dan heb je Joost de Adonis Schreus. Roel mag wel voelen van de wal. En Goentwin Schefke. Zijn we met z'n vierde. Zit hij nou heel hard te lachen om je eigen bijna te lachen? Sorry, ik heb het zo lang niet meer gehoord. Zeker als je het gaat uitvoeren. De Zijksenoord, de Adon, dus mag wel voelen. En Sjefke. Even los, even een kleine onderbreking. Oh ja, een kleine onderbreking. Mensen, onderbreken even de uitzending. Daar komt ie, Gert.

Zit maar vijf, zit maar vijf. Moeten wij nu ook... bijnamen gaan maken voor al die andere mensen die ze nog niet hebben. En de vorige keer was het fucking lame. Het was echt heel lame. Het was heel erg opgezet. Ik bedoel, magic in a bottle. Luister, als je bij de eerste 700 leden zat, heb je geluk gehad...

De laatste vijftig, ja. Heb je geen bijnaam? Of is het juist een leuke wortel mensen voort houden waardoor ze lid worden? Word lid en krijg een bijnaam. Als wij hier onze fulltime baan een keer van willen maken, moeten we leden hebben. Wat een marketing genie ben jij. Je hoeft niet een bijnaam zelf voor zin in. Je krijgt hem gewoon van ons. Ik bedoel, we hebben dus net vastgesteld dat de tweede keer niet leuk is. En dan zullen we het nog een keer doen.

Jaallijst heeft meerdere dingen uitgevraagd... dan alleen maar de mensen hun favoriete albums. Daar gaan we zo meteen uiteraard op komen. Ze hebben bijvoorbeeld ook gevraagd... wat vond je de beste zes onderstanden aflevering? Lietoren.

Nummer 1 was de aflevering met Terzijde Horde. Wat leuk. Was ik een high intensity hoge energie aflevering? Ja, ging aan de kant op. Nummer 2 was met de Efteling vlogger Niels Koijman. En nummer 3 was een petje aflevering voor leden. Namelijk Dierenwinkel de Bloor. Glorial. Wat is het ook alweer? Dierenwinkel Glorial. Maar even serieus. Met Niels, vond je het niet leuk? Jawel, jawel. Leuk, gast. Die moet echt vaker vragen. Vind ik leuk.

Ja, lijkt mij leuk. Maar nee, maar Peter doet altijd zo negatief. Dat was een grapje, jongen. Kut Efteling. Team Jaleis heeft uitgevraagd welke stoel het meest kraakt van ons drieën. Dat is de stoel van Gert-Jan met 42%. Ja, ik wil een nieuwe stoel. Is het een stoel of is het Gert-Jan?

En dan heb ik een laatste punt. Wij zitten zo vaak te zeiken over ben jij weer als eerste deze week? Zij hebben het voor eens en voor altijd uitgevraagd. Wie is er het vaakst als eerst? Jongens, ben je er klaar voor? Gert-Jan van Aals is als vaakst. Als eerste. Daarna Peter. En daarna pas ik. Want dit begon allemaal met... Oh, David heeft zichzelf weer opeen gezet. Weet je waar dat komt? Minst. Maar dit was twee weken geleden andersom. Is helemaal niet waar. Nee, is niet waar. Nee, maar...

Door mijn achternaam was ik vroeger op de basisschool ook altijd als eerste voor schoolonderzoek en weet ik het allemaal. Koeperkest. Gert-Jan van Aalst. Maar achter de molen kwam ook niet... Nee, kwam ook niet als laatst. Peter van der Ploeg, die kon er verwachten. Luisteren en bellen? Ja. Zullen we er wel aan beginnen? Elke keer de luisteraar gaan bellen. Dat was de dierenwinkel van jouw ouders, of niet? Ja, ja, precies. Dat was daar met Anneke van Gries. Hey, Nick!

Luisteraar Nick: docent, fan en albumkeuze

Het is met Gert-Jan van Alst, Peter van de Ploeg en David Achtermolus. Goeiedag. Goeiedag. Goeiedag jongens. Noemen ze een goede eigenschap van jezelf? Nee, momenteel ben ik ziek, dus ik ga een moeilijk eentje verzinnen. Normaal als je niet ziek bent? Als ik niet ziek ben, dan hou ik wel van koken. Wat heb je? Goeie eigenschap? Weet ik niet. Wat heb je?

Het voelt als corona, maar ik weet het niet zeker. Het voelt als corona? Oh jeetje. Dan kun je Peter ook zullen. Hé Nick, wij spreken niet zo heel vaak luisteraars van deze show. Kan je iets over jezelf vertellen? Je heet Nick. Wat doe je in het dagelijks leven? Ja, ik ben Nick. Ik ben docent. Ik geef les op het HBO in Arnhem.

Buiten dat, ik heb één dochter. Dus ik ben daar veel mee bezig. En ik hou van sporten en ik hou van muziek. Wat geef je? Muziek. Nee, jullie luisteren. Wat geef je op het NBL? Ja, ik werk vooral in een master. Die heet Circulaire Economie. Dus dat heeft te maken met het verduurzamen van bedrijven en organisaties en denken over de toekomst en zo. Belangrijk.

Nick, waar luister je de podcast altijd? Meestal op de fiets als ik naar mijn werk fiets. En moet je dan heel lang fietsen naar je werk? Is het genoeg? Nee, meestal moet ik dan nog eventjes op de wc of zo gaan zitten. Om af te gaan. Om de leerlingen maar wachten.

We hebben dus alle luisteraars gevraagd, de plek waar het meestal onze podcast wordt geluisterd is dus de wc. Echt waar? Nee, weet ik veel. Serieus? Nee, nee. Hey Nick, heb jij een tip voor ons? Heb jij iets waarvan je zegt, doe dit volgend jaar meer? Dan word ik blij van als luisteraars. Goh, jeetje. We hebben je niet voorbereid. Ja, ja.

Nee, ik vermaak me eigenlijk altijd goed met jullie. En vooral die... Gert-Jan, blijf je grapjes. Ze maken niet uitgeknippen om te worden. Je zal zeker door blijven komen. Totdat ik gecanceld word. Dat kan je niet tegenhouden. Dankjewel dan Nick. Zou jij willen omschrijven het album van het jaar voor jou? Waarom is het dat album geworden? Ja, ik had gestemd op Terzijde Horde. Met een nieuwe album. Of heb ik het nou verklapt? Nee, doe het zo. Vraaier.

Dat is zo'n open waar ik onwijs veel energie van krijg. Ik denk dat veel mensen dat hebben die daarnaar luisteren. Het spat er vanaf. Het zit muziek ook gewoon lekker in elkaar. Het zijn goede muzikanten, maar vooral... Het is moeilijk te omschrijven, maar als ik het aanzet, dan voel ik me goed.

Tenminste, ik zal. Nick, heb jij ook zo genoten van de aflevering met Terzijde horen? Of heb je die nog niet gehoord? Ja, zeker. Die heb ik wel geluisterd. Ik vond het fijn om te horen. Ik vond het ook wel... Ja, waar ging het over? Ze gingen over hoe ze te houden. Ja, zo joh. Je maakt het mee, hè?

Ja, nee, het was echt een leuke aflevering. Ik zit hier nou een complimentje te vinden, Geert-Jan. Nee, nee, nee. Hé, wat vond je van de grapjes van Geert-Jan in die aflevering? Nee, nee, nee. Hé, dankjewel, Nick. Superleuk. We gaan hem draaien. Het album is Our Breath Is Not Ours Alone. Hij komt 10 oktober uit...

En wij baalden een klein beetje dat we die band deze jaar nog niet in de podcast hebben gedraaid. Dus we vinden het heel leuk om deze te draaien. Het was de nummer drie populairste platen onder de luisteraars. Dus heel tof dat jij hem ook... Goed bezig. Dank je wel, Nick. We gaan er naar luisteren. Lekker man. Graag gedaan en fijne avond. Dank voor je steun. En tot snel hè. Yes. Thanks man. Fijne aflevering. Houdoe. Houdoe.

Terzij de Horde, verliezen en podcastambities

Zeiden zij toen niet dat ze niet op Spotify gingen staan? Dat ze het erover hadden. Ze staan er nu wel. Dat ze erover aan het praten waren. Moeten we er eigenlijk niet een keer af? Ah, check. Ze staan er wel gewoon op. We luisterden naar de track. The Shadows of...

Prefiguration. Fantasijde horde. Ja. Van het album Our Breath Is Not Ours Alone. Een Nederlandse band die uit is gekomen op Church Road Records. En dat vinden wij cool. Ja. Nederlandse band. Utrechtse band zelfs. Een Utrechtse band zelfs. Ja. Gek. NewsBlock. NewsBlock.

Jij wilde nog wat zeggen? Nee, ik wilde zeggen dat het overigens ook echt een van mijn favoriete platen van het jaar is. Het is echt jammer dat we het niet gedraaid hebben. Het kwam op de een of andere manier niet uit. Het was weer iets anders. Ja, maar soms heb je ook gewoon drie hele goede tracks die je eigenlijk alle drie zou willen draaien. Dat kan natuurlijk niet.

Het staat ook in mijn jaarlijstje. Kijk eens. Het was een jaar met hoogte en dieptepunten. Dan gingen veel mensen dood, man. Osborne ging dood. 76-jarige leeftijd. Brent Hintz. Thomas Lindberg. Ace Freely. Sam Rivers. Rob Reiner. Rob Reiner, ja. Hij was dus regisseur van Spinal Tap. Ja, ja. Een film die ik tot mij schaamte nog nooit helemaal heb gezien. Ja, dat vind ik bizar. Ja, gek hè? Bij Tivoli kijken we hem elk jaar. Oh ja? Ja, we hebben zo'n crew. Leuk.

Zo'n cruel avond. Elke keer als ik dan zin heb, dan kijk. En dan is hij nergens op de streamingdiensten en zo. En dan moet je me huren ergens. En dan haak je je af. Dan gaan we iets anders kijken. 2025 kregen wij 48 nieuwe leden bij deze show. Ja, dat is wel veel jongens. Dat is echt veel. En wij zijn jullie. Plus de andere...

700 meter. Heel erg dankbaar. Ja, man. Wij werken toe nadat we onze banen op kunnen zetten. En fulltime zelfstandig kunnen doen. Dat zou ik echt niet willen. Dat zou ik echt niet leuk vinden. Nou, dit fulltime? Twee dagen van week. En hoeveel podcasts moeten we dan maken? Ja, dan ga je om de dag... Maar fulltime is gewoon dit doen, maar dan de rest van de week niet hoeven we werken. Maar je zou dat in moeten houden dat wij op een gegeven moment ook de Ziggo Dome moeten vullen.

Ja, dan moet je op een gegeven moment de Ziggo Doop vullen. Ja, dat is wel een challenge hoor. Bij hoeveel leden kunnen wij fulltime dit doen? Ik denk dat we allemaal 5.000, misschien 10.000 leden. 10.000 leden. Maar er zijn er 10.000... Ja, er is wel 10.000... Ja, als Ramstein langskomt, dan is het vol. Ben je in de Ziggo Dome? Nee dat het gewoon veel publiek is dan.

Een aantal bands zijn gestopt. Ronde voor. I am King. Jesus Peace. Sum 41. Svalbard. Code Orange. Diamond Head. Ik was ontglipt dat Code Orange is gestopt. Is dat oké gegaan? Een verlengde hiatus. Het klonk. Wel destijds volgens mij als... Volgens mij zijn ze allemaal niet zo happy. Maar dit is pure speculatie. Ik ben af en toe ook niet happy. Daarom komt Disturb niet terug.

De stirptest gezegd. Die ontzettende penis van een zanger. Die bommen voor Gaza had gesignerd. Die heeft gezegd dat hij moe was. Hij is in opdracht van Israël. Bestemd voor Gaza. Ja, hij is zeer pro-Israelische regering. Hij heeft gezegd, ik heb rust nodig. Ik ga voorlopig even niks doen met Disturbed. Dus even niet optreden, niks opnemen. En dat lijkt me heel goed nieuws. Dus er is ook goed nieuws.

Luisteraars' Top 10 en Davids #3

Jongens, wij draaien onder andere de top drie van de luisteraar. Maar dat was een veel groter top natuurlijk. Er zijn op 399 albums gestemd. 399. Ja, 399 verschillende albums. Veel albums kregen dus ook maar één punt. Omdat ze maar één keer voorkwamen. En voor de rest niemand anders erop stemmen. We gaan de helft. Ja.

Had maar één punt gekregen. Dat is wel grappig, want het is wel gewoon obscuur. Ja, vind ik cool. Zullen we de top tien noemen? Maar dan eindigend bij de nummer drie. Op tien stond Yellow Eyes met Confusion Gate. Dat is mijn... Heavy Open van het jaar. Laten we nummer 9 ook nog even niet doen. Maar niet Messa. Nee, Messa is eigenlijk mijn nummer 2. Maar waarom draai je dan Yellow Eyes? Omdat ik heel graag dit nummer van Messa mee wilde nemen. Oké.

Laten we nummer 9 nog heel even openstaan, David. Nummer 9 slaan we even over. Heb jij zo direct echt het album van het jaar? Nee, maar wel de eerstvolgende na wat de luisteraars hebben gekozen. Op nummer 8 staat Sleep Token. Even in Arcadia heet de plaats. Ja, ik heb het ook niet zo, maar die ben goed. 7 staat die ik ook in best wel veel jaar luister. Agriculture, met de spiritual sound. Die had ik ook niet zo. Wat heb je gezien in Patronaat?

Ik vond het vorige album te gek, maar dit album geeft me niet zo. Conjurer Unself. Vijf Psychonauts met World Maker. Vier stond Deftones met Private Music. Oh cool, heb je dat ook gedraaid? Ja. Op 3 dus terzijde hoorde waarover Nick net enthousiast was. Leuk, leuk om even een beeld bij de luisteraar te krijgen. 2 en 1 hou je nog van ons te goed. Plus de nummer 9. Oh ja, want? Want? Die heb jij meegemaakt. Die heb ik meegemaakt. Oh, je hebt de nummer 9 mee, ja.

Zullen we maar gewoon erin duiken jongens? Oké, daar gaan we. Daar gaan we, Dave. Dit was het hoogtepunt van het jaar. Ja, toegeven. Dit is dus niet mijn nummer 1. Dit is mijn nummer 3 zelfs. Niet je nummer 1, nee. Mijn nummer 1 en 2 zijn door de luisteraars gekozen als favoriete albums. Spannend, hè? Oh, dat noemen we niet. Ik heb een band meegenomen die niet eens zo groot is. 6000 luisteraars op Spotify is best wel klein te noemen.

Het komt uit St. Louis. Ik heb het twee keer meegenomen naar zes ontstanden. Eén keer dit jaar en één keer in 2022. Zijn band die muziek uitbracht via Sunday Drive. En wat mij betreft een hele sterke EP heeft uitgebracht die het midden houdt tussen het beste van poppunk. In Hardcore. Wat is er, jongens? Waar moet ik lachen? Nee, oké. Ik heb het over de band squint. Klinkt zo. TV heet Drag. Kom op 7 november uit via Sunday Drive. Trek niet bij het namen is Greengrass. Wij realize het. Doei.

De track heet Greengrass van EP Drag. Die nu een dikke maand uit is. Dit is exact in mijn straatje. Het is een beetje alsof Story So Far, Comeback Kid en Tidal Fight een baby hebben gekregen. Schreef ik op. Stereogun maakt een vergelijking met Drug Church, een military gun, die snap ik ook. En Brooklyn Vegan noemt het een crossover tussen hardcore en alt-rock. Ze zeggen alsof Third Eye Blind een gruizige punkzanger had. Nou, kon een keer komen.

Ik nam de track over Slap mee dit jaar. En al eerder een keer een single van de EP Wash Away. Ja, ik verbaas me zo'n beetje dat ze maar 6000 luisteraars hebben. Ik vind dit fucking cool.

Ze komen helaas niet spelen en zijn nu überhaupt niet in Europa te vinden. Blijft cool. Engeland, sorry, ze waren in Engeland. Blijft cool, David. Cool, hè? Fucking cool, man. Af en toe is het toch wel leuk, hè? Ik ben blij dat je deze er weer mee had genomen. Je vergeet het, hè? Je vergeet het, hè? Je komt zoveel voorbij.

Luisteraar Martin: achtergrond en Hedon

Leuk! Leuk, leuk, leuk. Wat doen we? Zullen we even van Luistera bellen? Zullen we bellen met iemand? Volgende nummer op de lijst. Spannend. Want we gaan nu naar de nummer... Twee. Oh, nummer twee. Deze pak jij op, hè? Ja. O, jij gaat... Toch? Of wat? Ja? Ja. Neem niet op. Spannend. Hallo. Hey, is dit Martin? Dit is Martin. Hey, Martin. Dit is Peter van de Broegheer. Jan van Aals en David achter de molen. Zes onderstander. Hallo. Wil je overstappen of niet? Goedenavond.

Martin, kun jij een goede eigenschap van jezelf noemen? Een goede eigenschap van mezelf noemen? Ik ben heel erg rustig en een goed luisterend oor. Het klinkt als een AI-stem. Het lijkt alsof ik met JGPT praat hier.

Ben jij echt? Nou, dat is niet zo. Ik heb geen enkele luisteraar kon veel die wilden bellen en volgens mij met AI. Ja, dat kan ook. Geen verantwoord. Ja, dat zou kunnen. Wij vinden het leuk om een klein beetje onze luisteraar te leren kennen. Wie ben jij? Wat doe jij in het dagelijks leven? Ik ben Martin. Ik ben een grafisch vormgever bij Villa 5 in Harderberg. En ik woon zelf in Zwolle. Villa 5, is dat niet een zaal? Nee. Wat is het wel? Een grafisch studio.

Ja, een marketingbureau. Oh, sorry. Ik dacht dat het een... Ik dacht dat je een in-house designer was. Noem eens wat klanten waarvoor jij werkt. Dan krijgen we een beetje een beeld. Vitens. Verschillende gemeentes. Vechttal wonen. Is het leuk werk? Zeker, ja. Ik kan daar mijn creativiteit wel in kwijt. Marten, waar luister jij deze podcast zo al? Zesloze Tanden?

Als ik op de fiets zit of de trein naar werk. Eigenlijk wanneer ik er zin aan heb. Waar is dat? De trein tussen welke en welke stad? Zwolle en Harderberg. Ik denk ook Zwolle en Harderberg. Ja. Ja, dat klopt. We moeten af en toe even wat dingen uitleggen. David luistert niet zo goed. Alles wat je nu gezegd hebt, dat heeft David niet meegekregen. Sorry, misschien goed om even te zeggen. Ik luister niet altijd even goed. Dat hadden we nu niet gezegd.

Ik luister deze podcast gelukkig al een poosje. Daar ben ik van op de hoogte. Jij wel, maar David niet. Luister jij al langer naar deze podcast trouwens? Ja, zeker. Wat een kutgrap. Marten, je woont in Zwolle. Ben je een hedonganger? Ik ben een hedonganger. En? Wat heb je het laatst gezien daar? Het laatste harde concert wat ik heb gezien... Ik denk die Ocean. Ja, dat dacht ik ook. Ja, zeker. Het meest recente wat ik heb gezien in Hedon is denk ik Vrouwtje.

Oh, wat grappig. Weet je, ik ben dus maar één keer in Hedon geweest voor een interview met Soulfly. Lang, lang geleden. En ik liep door de Hedon en ik liep naar buiten en daar liep Rico van opgezwollen. Toen dacht ik, dit is een soort cliché. Maar die hebben daar ook iets te zoeken. Werken ze daar niet al half of zo? Nou, werken.

Volgens mij zijn ze er wel nauw betrokken met Hedon. Ik dacht, dat is bizar. Ik zit in een soort Zwolle PR-filmpje. Zwolle is ook al in die straat. Het is alleen maar Hedon en jou omheen. En Eureka, toch? Wat is die aan de Eureka? Popfront? Of heet dat niet met Popfront? Dat ken ik niet. Hedon heeft een grote zaal en een kleine zaal. Misschien hebben we gewoon de kleine zaal. Maar dat heette volgens mij vroeger Popfront. Dat kleine dingetje erbij. En Eureka inderdaad.

Martin's topalbum: Death Heaven

Ja, ik ken het als de kleine zaal van de hele tijd. Oh ja, check. Hé, als je moet kiezen wie er uit deze podcast moest, wie is het dan? Ja, je moet kiezen. David, Peter of Gert-Jan? Je mag ons ook de alle drie uitgooien. Ah nee, is niet leuk. Je moet kiezen. Dat is een lastige vraag. Dus zongen eigenlijk alle drie muziek mee die leuk is, maar ook alle drie muziek mee die af en toe heel erg kut is. Dan hoor ik toch vooral David. Dan gaan we naar de goede muziek.

Jouw album van het jaar is een Amerikaanse band. We gaan niet meteen verklappen wie het zijn. Kun jij vertellen wat je er zo leuk in vindt? Dat kan ik wel verklappen. Een band die... Hun vorige album was echt een kutplaat, of niet? Ja, maar ik heb ze wel leren kennen door de vorige plaat. Omdat David die toen een aantal jaar geleden mee heeft genomen in de podcast.

En ik vond het wel een hele vette plaat. Ja, een beetje shoegaze, dromerig. Ik vond het heel erg vet. En zodoende heb ik de band leren kennen. En... Ook de oudere muziek gaan luisteren. Dat smaakte naar meer. Je bent niet alleen maar voor het shoegaze geluid. Maar je bent ook voor de wat hardere black metal gebleven. Zeker. Welke band heb jij bovenaan je lijst staan? Dat is Death Heaven. Ja, Death Heaven. Met de lonely people with power. Fantastische plaats, jongens.

Dank Martin. Wij gaan hem hier met veel zin draaien. Ik denk ook bij ons alle drie wel in onze top 10. In ieder geval. Bij mij wel hoor. Ik vind het een goede plaat man. Dank u wel. Martin, dank dat jij ons te woord wilde staan. Heel fijn uiteinde dit jaar. Geniet ervan. Oliebolletje, flesje bubbels, speelsker, geniet ervan. Hetzelfde. Blijf luisteren. Dank voor je support. En tot de volgende keer maar weer. Thanks man. Tot de volgende keer.

Oh, ik vind dit zo'n vet nummer. Ja? Ik had deze nooit zo geluisterd. Ik ben blij met die twee, drie singles geluisterd. Ja, dat ze helemaal stilvallen en dan daarna terugkomen met een akoestiek. Ik heb wel de hele praat geluisterd. Heel goed. Alleen deze niet vaker dan ik. Het is een plaat dat ik heel tof vond. Heel goed. Maar die ik niet zo vaak aanzet. Ik heb hem wel op mijn lijst. Maar ergens zo halverwege. Geen album dat ik heel vaak aanzet meer. Nee, dat heb ik met ziel.

Ik heb Cyril vorig jaar nog gezien. Echt heel goed. Ja, fantastisch. Lonely People With Power heet die plaat. Daar kwam 28 maart uit via Roadrunner. En het was Marten zijn nummer 1 die we juist spraken. Dat was tof. Dat was leuk, Marten.

Vergelijking jaarlijsten en discussies

Misschien leuk om even te noemen de andere media die ook jaarlijstjes lieten zien. Andere media die een beetje op dezelfde hoogte staan. Ja, onze collega's. De collega's van Stereogum. Stereogum had Messa op 1 staan. Death Heaven op 2, die we zojuist horen. En Yellow Eyes op 3. Loudwire had Testament op 1 staan. Metal Injection. Nee, ja. Maar die zag ik wel meer in lijstjes staan. In de top 10. Ja, stom.

Metal Injection had deze dus van Death Heaven op één. Messa ook weer op vijf. Hadden ze staan. Decibel, Dead Guy. Die zag ik ook wel wat luisterjes staan. Dat begrijp ik ook niet zo goed. Die hadden ze hem op één, hè? Dead Guy. Dead Guy was op één, ja. Messa op twee, Paradise Lost op drie. Dat snap ik ook niet. Saai plaat. Paradise Lost. Ja, heel saai. Metal Hammer had Ghost op één. Dat vond ik ook... Maar ja...

Dat blinkt ook van de samenwerking zo'n heel jaar door. Elke keer als Ghost iets doet. Skeletal was het toch? Van de zijplaats. Nou, ik vond die single wel cool. Niet zo'n bijzondere plaat. Gewoon niet zo bijzonder. Ze hadden Deftones en Castle Red ook nog in hun lijstjes. Castle Red is wel tof. Bob Madders had Yellow Eyes op één. Travel had Messa, Death Heaven en Chetpaal. Oh ja, Chetpaal met die Hayden.

Het is een samenwerkingsalbum. Consequence of Sound had Devheaven op 1. Deftones op 2. Banger TV had Devheaven op 1. Het is veel. Consequence of Sound had Devheaven op 3. En nummer 2? Die gaan we straks nog terug horen. O, zo. Ja, onze nummer 1 staat op heel veel andere lijsten op nummer 1. Ja, nou, ja. Karang, geloof ik. O, ja. Meer. DIY. En neem de tijd.

Ja, oké. Leuke aflevering is geen leuke aflevering... ...als Gert niet ergens een dipje heeft. Dit is Gert zijn dipje. Maar net ook al. Ja, dat is gewoon een dipje. Nee, maar dat maakt niet uit, Gert. Het maakt niet uit wat je zegt ook, hè? Gert, zeg jij patat of zeg jij friet?

Dat is wel een stomme vraag. Zeg jij patat of zeg jij friet als je dat gaat eten? Dat is een hele heldere vraag. Wat is dan de ene... Oké, friet. Oké. Je wilt het bijna niet zeggen, omdat het voor jou zo... Voor mij is het patat. Voor jou, Peter? Ik weet het niet zo goed.

Ik ben in Noord-Holland opgegroeid. En ik woon nu al heel lang in Zuid-Holland. Ik zeg gewoon patatjes. Maar ook frietjes. We komen er ook niet naar buiten. Want kijk, patat is gewoon de aardappel. En friet is dat die gefrituurd is. Dus het is allebei... Goed. Nee, niet. Het is niet allebei goed.

Maar als je zegt friet, dan wil je iets gefrituurds. Dat kan nog van alles zijn. Vanuit je boosheid en je dipje van net... begin jij nu weer in deze discussie te rollen. Maar ik vind het mooi, want het wordt wat scherper erdoor. Maar friet... Ja, friet... Maar ik denk dat het gros met me eens is. Oké, maar als ik denk aan friet, dan denk ik aan lekkere dunne. En denk ik aan patat, dan denk ik aan lekkere dikke. Denk je niet? Nee? Deze luisteraars...

Deze vraag gaat al lang rond onder leden van deze show. Ook in de Discord gaat het hier vaak over. We kunnen voor eens en voor altijd dit gesprek sluiten. Want er is gestemd in de jaarlijst. 53% van de luisteraars. Met hakken over de sloot. Dat vind ik geen overtuigende nieuws. Dat het juiste woord voor deze delicatessen is... Bonbon. Friet. Friet.

Ja, ik zei het hoor. 53% is geen overtuigende winst. We hebben wel einde discussie. Het gaat er drie jaar lang al over. David zegt net einde discussie. En wie gaat er fucking door?

Podcast statistieken en David's #1

Dat zou het niet echt uitmaakt. Nee, dat is waar. Maar ik denk wel, dit onderzoek rammelt. Het favoriete land waar wij onze muziek uithalen is Amerika. 57 keer draaiden wij een track uit Amerika. daarna de UK, United Kingdom, 25 keer. Ik wil zeggen dat de native Engels sprekende landen, dat we daar het meeste harde muziek vandaan halen.

Extra leuk vind ik dan dat ik een band uit Italië heb meegenomen. Ja, heel cool. Als derde draaien we bands uit Nederland. Tien keer dit jaar. Maar afgelopen jaren hebben wij 84 keer een Nederlandse band. Geert gaat iets uit zijn borst zal gaan. Oh, middelvinger. Jij bent echt boos hè, Geert? Het wordt niet gezellig. Nee, helemaal kut. Afgelopen jaren hebben wij 84 keer een Nederlandse band gedraaid. Ik vind het leuk, jongens.

In alle jaren? 84? Populessie genres waren metalcore en hardcore punk. Daarna hardcore en daarna post-hardcore. We zitten gewoon wel een beetje rond die core. Jongens, luister, één ding. Als jullie allemaal gebaartjes naar elkaar doen zonder dat in de microfoon iets gebeurt, dan heeft de luisteraar niet door dat er iets gebeurt. Dus dat is heel leuk voor jullie. Ik kan ons gewoon negeren. Ik word even even gebrengd, hè.

Ik ga verder, ik was er meer polletjes aan het opnoemen. Zes losse tanden. Dit was het hoogtepunt van het jaar. Het dipje van David. Maar nu is het gezond uit hè. En het nummer 9 van onze luisteraars is Blood Absession. Met het album 2. Moet je toch maar zeggen? I-I. I-I, kan ook. Het is echt, ik heb opgeschreven, hard prachtig. Ik vind het zo mooi. Het is zo zwaar en intens tegelijk. Ik kan er enorm van genieten. De track die ik hier wil voor uitlichten is IIII of 22. Hoe je het maar wil.

Opschrijven? Niemand zegt I-I-I-I. Misschien nu wel. Nu wel. Het is... Ik heb het dus afgelopen... Vond je deze trekt vets of vond je IV het mooist? Ik vond het echt heel mooi. Ik heb nog een keer goed geluisterd. Het had zomaar een hardere versie van de soundtrack van een Tim Burton film kunnen zijn. Er zitten zoveel van die prachtige elementjes verwerkt.

In het liedje. Het is weird, maar het is mooi. Met die jankende zang op de achtergrond richting het eind van de track. Aangevoeld met een soort kerkkoor. Het is echt een heel mooi liedje. We gaan er gewoon naar luisteren. We nemen het allemaal tot ons. Ik vind het prachtig. Heb ik al zes keer gezegd. Bedankt dat je luistert. Bedankt voor jullie support. Nummer 9 van de luisteraars. Nummer 1 van mij. Nou, we kunnen natuurlijk... I, I, I, denk ik. Ja, ik wil maar apropos...

We hadden het over experimentjes die je in je jeugd wel hebt gedaan. Nee, nee, nee. Jij. Jij, ja. Op het balkon. We kunnen dit allemaal gaan uitleggen. Maar dan wordt het ook zo. Mannen, mannen praat. Ik had met vriendjes geëxperimenteerd vroeger. En dat vertelde ik jullie. Jullie vonden dat weird. Het is ook gewoon het ontdekken. Wat is eigenlijk een abscission? Nou, dat is grappig. Dat heb ik met vriendjes ook niet geprobeerd. Dat is een hele goede en relevante vraag. Nee, ik weet het niet.

Natuurlijke proces waarbij plantendelen loslaten. Of in de biologie het afsnijden van een lichaamsdeel. Minder spannend dan ik dacht. Ik zag dat jij deze mee ging nemen. En toen dacht ik, verdomme ja, deze heb ik helemaal niet op mijn ja-lijst staan. Dus ik heb deze heel...

snel erop gezet. En hoog ook. Op plek 4 staat deze bij mij. Ik vind die track die we draaiden ook fucking cool. Dat is de opener van die EP. Die track van 12 minuten. Ja, maar toen was het album nog niet uit. Dat was daarvoor. Ja, precies. 2-1. Zij tellen de albums gaan door. Dus dit is gewoon EP nummer 2. Het is zo enorm vol. Welkom nummer 4 trouwens.

Doen jullie dan echt op nummer 1, 2, 3, 4? Ik heb dus dit jaar niet echt een top 10. Ik wel. Ik zei net al in de aankondering, dit is mijn top 1, of nummer 1. Ja, misschien is dat ook wel. Maar mijn lijstje staat niet echt heel specifiek. Nee, nee, nee. Gewoon de top albums van het jaar. Mag ook toch? Ja, ja, nee. Maakt uit joh. Maar goed, Blood Obsession is een heel... Heel gaaf. Ik ben blij dat we dat gewoon weer onder de aandacht hebben gebracht. En waar komen ze vandaan? We weten het niet.

Turnstile: Luisteraars' Nummer Eén

Het blijft een anoniem groepje. Het begint een black metal lijstje te worden dit, hè? Nou, inderdaad, ja. Oh shit, nummer één ook al. Nou, ja. Waar gaan we dan naartoe, nummer één? Ja, dit wordt een spannend momentje. Heb je dan een roffeltje? Ja. Het hoogtepunt voor veel mensen. Volgens mij is het ook niet zo'n verrassing dat deze band op nummer 1 staat voor de luisteraar.

En ik denk, hij staat bij mij in mijn top drie. Jij zegt het eerste woord, het eerste helft van het woord en wij zeggen samen tegelijkertijd de tweede. Ja, turnstile. Turn. Stile. Cool. Turnstile. Viel mij tegen in hoeveel jarlijstjes deze band staat. Ik zag hem wel bij 3 voor 12.

Jij post hem in onze app. 3 voor 12 is helemaal idolaat. Kreeg jij er een beetje jeuk van? Ja, dat snap ik. Het is een beetje alsof je moeder hem leuk vindt, toch? Ja, 3 voor 12 is een hartstikke cool medium. Dat vind ik zeker. Alleen, ik kan me wel voorstellen dat jij zoiets voelt. Hoe we die band moet je die opeens delen. Wat heb je tegen 3 voor 12? Niks, maar het is een beetje gatekeeping inderdaad. Jij bent een beetje de Noorse conservatieve ego nu. Ik? Ja.

Dat je dit wat van vindt. Maar ja, we waren natuurlijk de vooruitstrevende progressieve underground-kenners. En nu moeten we die delen met iedereen. Nee, het is gewoon een beetje kinderachtig natuurlijk. Het is hartstikke leuk dat ze zo enthousiast zijn. Ze waren met z'n allen. Met de bus zat ik me zo voor een avondsluis gegaan. Een schoolreisje. Een schoolreisje. En daar hebben ze erg van genoten. Dat deden ze met de wereld. Dus ja, hartstikke leuk.

Ja, hier zit iets. Nee hoor, nee, het is leuk. Laten we even ook zeggen, geen doekjes erom in. Het is fucking vet dat een hardcore band, we dit hebben vaker gezegd, dit doet. Dus echt zo'n grensverleggend... bemaakt, die dus door zo'n hele 3x12-redactie omarmd wordt. Ik zag hem ook in andere media. Nee, dat is fucking cool. Je kunt er lachen om doen. Het is natuurlijk heel tof dat er op deze manier zo'n groot podium voor hardcore punk wordt gecreëerd. En dat een band...

zoveel mensen extra kan bereiken die ze anders nooit bereikt zouden hebben. En dat er misschien ook een heleboel mensen zijn die denken, oh oké, gitaarmuziek is best wel cool, toch? Ik ga het andere bandje checken. We hebben niet vaak van één release, twee keer een single mee. Dat is nu wel gebeurd. Jij nam hem bij Peter.

En daarna nam jij me mee, Gert-Jan. Ja, het was mij die ska-track. Dreaming, sorry. Ja, het was geen ska. Het was geen ska. Slam was het. Voor jou ook hoog in je lijst, Gert. Ja. Het was zeer hoog, ja. Dit was... Zonder enige twijfel een album wat, denk ik, mij sowieso gelijk al in mijn top kwam van het jaar. Na het luisteren al wist je al, dit is een toplaat van 2025.

Ik heb ze dit jaar dus niet live gezien, jaren ervoor. Meerdere malen wel. Ik ben toch benieuwd wat er met deze band nu gaat gebeuren. Als in, waar gaan ze naartoe? Gaan ze nog groter worden? Blijven ze... dit niveau aantikken. Want het kan natuurlijk ook zijn dat het in de scene nu wel een bepaalde grootsheid aantikt. Maar ik weet niet of... Ik denk dat zij gaan doen wat wij allemaal kunnen voorspellen. Ze gaan nu een heel hard album doen. Zodat ze lekker...

weer laten zien, fuck je allemaal, wij zijn heel hard. Ik zag dat ze ook een interview deden met Elton John, die ook deze plaat helemaal tegeven vond. Klopt, ik zag hem ook, ja. Ja, dat is een beetje hetzelfde, dat is de 3 voor 12-redactie, denk ik, hè? Elton John, nee, dat is een grapje. Flauw, nee, maar ik bedoel, het is Terwijl het is...

Het bereikt op die manier wel iedereen. En dat is sick. En dat is wel cool. Het zou best kunnen dat ze nu als reactie een spijkoude plaat gaan maken. Die zanger regisseert die video's. Hij is een goede video regisseur. Ik zag dat het ook zijn droom is in een interview om een grote Hollywoodproductie te regisseren. Ik kan me ook voorstellen dat we hierna misschien een tijdje niks horen van die band. Ja, het zou best kunnen.

Ik denk dat ze wel een bepaald momentum hebben. Ik denk dat ze gewoon heel veel gaan spelen, heel veel gaan toeren. Alle festivals plat spelen. En gewoon nog groter worden. Heb jullie die tiny desk?

Luisteraar Jules: koerier en feedback

Ja, die is vet. Met die stage dive over de balie. Over de desk. Ja, te gek. Ja, cool man. Nummer één voor de luisteraar van deze show. Ook de nummer één voor Jules. Hé Jules, het is met zes verstanden. Hoi, met Jules. Hé, Jules. Hé, Jules. Daar is-ie dan, toch? Jules, de vraag was... Oh, gelukkig. Waar luister jij ons zoal?

En vooral veel in de auto tijdens het werk. Wat doe jij voor werk? Waar ga je dan naartoe? Ik rijd vaak in Eindhoven rond om daar rolstoelen af te leveren. Bij verpleeghuizen. Met mensen erin of alleen maar materiaal? Die mensen die moet ik er op locatie nog in zetten. Oké. Je draaide in een liedje en ik zei tegen Gert, we bellen zo met Jules. Toen zei hij direct, Jules Latourette, hoor je dat grapje vaker? Ja.

Ja, die heb ik al vaker gehoord. En Jules Bak ook zeker. Alle braamanders kennen dit grapje. Maar in Eindhoven met Rossum? Ja, waarschijnlijk wel. In Dijmegen? Ja, dat klopt. Eindhoven zegt hij. Toch? Je zei een eind over met rolstoel. Ja, dat klopt. Ik leg me wel goed op, Jules. David loopt hier de kantjes ervan af. We verstaan het helemaal niet. Ik versta het wel, hoor. Maar inderdaad, een eind overrij ik. Hé, ehm...

Jules, wat is de laatste show die jij hebt bezorgd in 2025? Dat moet zijn geweest voor I Am King in Doornroosje. En die stoppen ermee hè? Ja, die stoppen er helaas wel mee, ja. Dus jij dacht, ik pik het nog even lekker mee? Ik dacht, nu het nog kan, moeten we er zeker even met z'n allen vieren dat ze in ieder geval goed af kunnen sluiten. Was goed.

Ja, dat snap ik wel. Allemaal binnenkom bij ons in de aflevering, dus dan kun je weer mooi... Ja, dat wist ik stiekem al een beetje. Oh, kijk. Om de week zeggen wij, we moeten allemaal snel weer vragen.

En nu komt ze echt, hè? Ik had er een berichtje gestuurd na de show. En zei ik al, sluit nog eens een keertje aan. Want ze hebben het er een hele tijd over. En zei ze, nou, ik heb volgens mij al een datumpje geprikt. Ah, je wist het al. Hé, Jules, jij bent dus koerier? Of moeten we dat dan niet zo zien?

Ja, zo zou je het kunnen noemen. Ik rijd inderdaad in een bakwagen rond om inderdaad dus die rolstoelen af te leveren op locaties die aangevraagd worden. Heb jij wel eens in Eindhoven Gert-Jan dronken over straat in zwerven? Ja, dat is niet op één hand te tellen natuurlijk. Wij vragen aan de luisteraars onder andere of ze een tip voor ons hebben. Heb jij een tip voor ons? Een tip voor jullie? Heel algemeen? Wat wij moeten doen. Wat jullie moeten doen. Eerst dat je naar benen schiet.

Ik ga morgen naar de kerstmarkt in Keulen. Ik denk dat dat wel een big tip is om naartoe te gaan. Dat lijkt me hartstikke mooi. En met deze podcast heb je een tip voor ons? Hoe we het beter worden? Lekker man. Nou, jullie zeggen vaak eigenlijk van we zijn te onserieus en we lullen te veel. Dat is toch juist de reden dat we met z'n allen naar die podcast luisteren. Ja, maar wacht, dan ga ik u een paar dingen vragen. Wil je ook dat Peter de Heerde het scheten laat?

Want daar word ik echt boos van. Maar dan ontstijgen we nooit het puberjongetjesniveau. Met alle respect voor jou natuurlijk. En voor mij. Dankjewel. Maar maakt dat uit? Ja, nee. Goeie vragen. Goed dat je dit even aangeeft, hoor. Want het is vaak ook dat we Peter... Ga even normaal en Peter even kappen. En dan krijgen wij wel eens flikjes. En dan zitten we ze lekker in.

Ja, als je alleen maar muziek wil luisteren, dan moet je gewoon een afspelen luisteren en niet een podcast, toch? Sorry, je hebt helemaal gelijk, ja. Hé, luister, Jules. Jij hebt je jaarlijstje ingevuld. Jij hebt een band op één gezegd. We hebben al verklapt dat Turnstile de populairste band onder luisteraars is. De populairste plaat dit jaar in de geval. Kun je vertellen waarom jij Turnstile zo vet vindt aan deze plaat?

Ik denk dat ze hem sowieso op het perfecte moment begin van de zomer hebben gedropt natuurlijk. Drie weken later ongeveer stonden ze op Jera. Alles bij elkaar maakt dat natuurlijk wel, dat het een dikke hype heeft. Live komt het gewoon keigoed over in die tent. Mooie belichting en zo. Het randt er lekker in. Dus ik denk dat er ook de timing ervan is. 512.000 euro die show.

Hoeveel? 512.000 euro hebben ze verdiend aan die show. Hoeft Sjul niet te betalen in zijn eentje? Nee, Sjul heeft dat niet verteld. Moet hij een hypotheek nemen? Dat is een flinke bak met geld. Ben je nog gaan kijken in de avondslijf ook, Sjul?

Nee, omdat het toch ook stiekem wel vrij kort op de YERA-show zat. En ja, ik vond het dan ook weer niet bijzonder genoeg om daar nog een keer naartoe te rijden. Al moet ik zeggen, met Hive is in het voorprogramma had het me ook wel vet geleken. Want die vond ik op YERA ook fantastisch. En we hadden het net al eventjes over tourstile. Wat ze hierna nu zouden kunnen of moeten gaan doen. Hoop je dat ze hierna, dat ze op deze tour doorgaan? En met een soort, ja, in die...

experimentele hardcore vibe? Of hoop je dat ze weer eens een knijtelke harde tering harde plaat gaan maken? Nou, eigenlijk dat tweede inderdaad. Dit album is natuurlijk eigenlijk gewoon een glow on 2.0. Dus daarmee hoop ik eigenlijk wel dat ze het volgende album wel weer even anders gaan doen. Dat ze niet alleen maar voorboorduren op het iets te...

populaire, want ik denk dat we dan een beetje turnstile moe gaan worden met z'n allen. Dus ik denk dat het goed voor in ieder geval de echte hardcore liefhebbers zou zijn dat ze gewoon een knijterarde plaat weer gaan maken. Of ze dat gaan doen, dat weten we niet. Mooi man, Jules. Even een andere vraag. Even tussendoor. Jij gaat morgen dus naar de kerstmarkt in Keulen. Neem nou voor jezelf ook even een rolstoel mee als het even niet lekker gaat. En jezelf even lekker lekker doordouwen.

Afsluiting en dankwoord

Nou, dan ben ik bang voordat ik jou tegenkom. En dat je me uit die rolstoel gaat waarschijnlijk. Oké, fair enough. Hey, Jules, dank. Wij gaan hier de titeltrack van de plaat draaien. Dank je wel. En een hele goede dagen, denk ik ook. Geniet ervan. Ja, jullie ook. Geniet ervan. Fijn uiteindes, Jules. Hetzelfde. Oké, Jules. Houden we. En thanks voor de support ook natuurlijk, hè. Jullie ook. Houden we. Houden we.

It's a turnstile summer, as I even thought. Turnstile summer. Charlie X. naar het plaat van het jaar volgens een deel van ons en de luisteraar van deze show een deel van jullie dank jullie voor jullie bijdrage aan de jaarlijst en hun moeite hebben genomen om het in te vullen

En nogmaals ook teamjaarlijst. Teamjaarlijst. De Zijksnoor. De Adonis. De Chef. En Roel mag voelen. Credits to y'all. Credits to y'all. Hé, maar serieus. Dank voor een heel mooi jaar waarin we met liefde heel veel podcasts hebben gemaakt. De leden van deze show. In het bijzonder 754 stuks. Dank voor de support van deze show. Jullie maken dit mogelijk. Jullie kunnen onze tank hierheen betalen. En in het bijzonder de vikingen. Die straks met een lekker warm hoofdje. Die krijgen de muts.

Wij gaan een paar vrije dagen nemen. We zijn terug op 8 januari. Naar de nieuwe show. Dank jongens voor de gezelligheid. En ook op persoonlijk niveau. Dank jullie wel jongens. Even lekker breakeen. Ja, oké. Mooi. Zie, live. Ja, ja. Goed gedaan. Pas op je vingers. Ah nee, mag niet meer, hè?

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android