¶ Intro / Opening
Corti Media.
🎵 Music
Oekraïne zegt dat Poetin probeert om Belarus de oorlog tegen Oekraïne in te slepen. En er kwam een Russische potentiële targetlist naar buiten, met daarop een Nederlands defensiebedrijf. Iran opende kort de straat van Hormoes, maar sloot deze ook weer na de aanhoudende Amerikaanse blokkade van diezelfde waterweg. Onderhandelingen tussen Iran en de VS moeten deze week weer worden hervat.
Mochten geen doorbraak komen, dan zou het Amerikaanse leger volgens Trump staan te popelen om Iran verder te bombarderen. Dat en meer bespreek ik Jos de Groot met generaals buitendienst Peter van Um en Mart de Kruif. Je luistert naar Veldheer.
¶ Introductie en Amerikaanse politieke kloof
Ja, het is woensdagochtend 22 april, uurtje of 9. We zitten weer allemaal in de verbinding. We spreken elkaar digitaal en op afstand. En Peter, jij. Jij zit niet in je vaste hoofdskwartier in Nijmegen, maar jij bent even op de camping, hè?
Ja, ik zit op camping De Schatberg. Die mensen waren hartstikke vriendelijk. Die hebben ervoor gezorgd dat ik een hele goede verbinding heb. Zodat we ook zeker wisten dat we het goed konden opnemen. En daar zit ik met mijn vrouw en mijn kleindochter en dat hebben we een hoop plezier.
Kijk, and the and and the wifi werkt.
Yeah.
Mart, net terug uit de Verenigde Staten. Vraag me toch af de VS, de relatie met de VS. Trump natuurlijk, elke week komt het voorbij hier bij ons in de podcast. Denk je daar dan over na als je in dat land bent? Of je was natuurlijk ook gewoon even op vakantie. Hoe gaat dat dan?
Nee, zeker denk je erover na. Want één ding is duidelijk waar je ook komt, don't talk politics. Want je hebt gelijk een discussie die oneindig is. Ik heb beide zijden van het spectrum gezien. Ik ben op een rangefest geweest, waar iedereen met zijn wapen kon komen van automatisch pistool tot kleiduiver schieten tot metrieur.
Oh ik dacht Maar ik dacht een driving range dat je geen golven.
Dat is voor mannen die geen grote bal meer kunnen schieten, Peter. Maar dat is weer een ander verhaal. En ook maar andere mensen. En de kloof is ongelooflijk in dat land. De kloof tussen Democraten en Republikeinen is ongelooflijk. Bel een sant detaille. Ik was daar tijdens het bezoek van de koninklij aan Trump en Jetten. En ik heb twee uur besteed om iets te kunnen vinden in de Amerikaanse media over dat bezoek. Het resultaat was niets. Misschien het meest geheime bezoek ooit uitgevoerd.
Want het is niet opgemerkt door helemaal niemand.
Nee, plaats dingen weer in perspectief, zoals dat vanuit hierzin. Hoe dan ook. Fijn dat we weer op volle oorlog, sterkte zijn. Deze week laat ik het nog maar een keer zo noemen.
¶ Oekraïne front: aanvallen en lessen
En laten we dan de inhoud induiken. Dan gaan we naar Oekraïne, naar het front. Peter, zijn daar ontwikkelingen van belang te melden?
Ja, nee. Want grosso modo is er niet zoveel veranderd. Maar we zien wel meer infiltratiepogingen van de Russen. En toch wel op verschillende plekken op het front zie je kleine. Gemotoriseerde of gemechaniseerde aanvallen met een aantal voertuigen. En voor degene die het gemist heeft, gemechaniseerd is dus met panzervoertuigen met rups en dergelijke. En gemotoriseerd betekent dat je iets met wielen hebt, om het maar simpel te zeggen.
En die zijn bijna allemaal afgeslagen en dat heeft eigenlijk geen resultaat gehad. Dat is wel één opmerkelijk ding: wij gingen er altijd een beetje vanuit dat de Oekraïna's snel leren tijdens deze oorlog. Nou, één ding hebben ze nog steeds niet geleerd. Want bij Sumi hebben in die omgeving, in ieder geval, dat is in het noorden, de Russen toch weer gebruik gemaakt van een pijpleiding, in dit geval een gaspijpleiding. Om te proberen de Oekraïners te verrassen.
En ja, dat is al een paar keer gebeurd. Dus blijkbaar hebben de Oekraïners die les nog niet zo best geleerd. Nee.
Nee, nee. Ik las ook dat Oekraïense Special Forces bij de Krim drie Russische oorlogsschepen hebben aangevallen. Mart, wat is daar gebeurd?
Ja, dat zijn schepen die daar zijn afgemeerd in een veilige en beschermde haven, althans, dat dacht men. En dan hebben Oekraïnse Special Forces getracht om die drie schepen, waaronder ook een vergrad, tot zinken te brengen. We hebben daar geen battle damage assessment van. Dus we weten niet of dat zo is gebeurd. Maar je ziet dat de Krim echt. Een soort zwaartepunt is in de diepe operatie van Oekraïne die die uitvoeren. Omdat de Krim natuurlijk ook beheersend is voor de Zwarte Zee.
Ja, en het is niet helemaal zeker. Er is wat onduidelijkheid over de schepen die zijn aangevallen, maar er zou ook een landingsschip bij beschadigd zijn. En het frange is dat dat landingsschip is nog gebouwd in Polen.
Juist, en waar waarom is dat Fran?
Nou ja, de Polen zitten nu helemaal aan de andere kant van deze oorlog, om het zo maar te zeggen.
¶ Russische elite-eenheden en Belarus' rol
We kregen een luisteraarsvraag naar aanleiding van de aflevering van vorige week, Peter, die wij met z'n tweeën maakten: luisteraar Laurande Dornade vraagt. In de vorige aflevering hadden jullie het over Russische elitetroepen. Maar wat moet ik me daarbij voorstellen? Want na alle meatgrinder-tactieken dacht ik dat ze wel op waren.
Ja, de conclusie, Peter, in de vorige aflevering zei jij dat de Russen gedwongen werden door de Oekraïnse succes om hun elite eenheden ergens aan het front in te zetten. Dus de vraag is: wie zijn dat eigenlijk nog op dit moment?
Ja, nou het zijn d die zijn het hoofdzakelijk nog in naam natuurlijk. Ja, dat zijn de marineinfanterie, dat zijn de paratroepen en dergelijke, die onder andere herkenbaar zijn, want ik zie Mart op de achtergrond een graafschapsshirt hebben. En die blauw-witte streep zit ook bij sommige van die eenheden in de t-shirts. Dus die eenheden bestaan nog steeds. Daar is allemaal nieuw personel in gekomen. Dat heeft natuurlijk.
Ook relatief weinig opleiding gehad. Maar ze hebben wel het aurol van een elite-enheid en worden ook wel door de Russen op de zwaartepunten ingezet.
Yeah.
Yeah.
Maar het opleidingsniveau is natuurlijk veel minder dan aan het begin van de oorlog.
Juist, maar ja, alsnog natuurlijk ook voor de Russische zijde, dat soort elite groepen, of in ieder geval beter getrainde militairen, zullen ze niet graag daar willen inzetten.
Nee, als devenkant zet je die in om een zwaartepunt te zetten en succes uit te bouwen.
Ja, Zelensky, die liet van zich horen, die schrijft op X dat Oekraïne inlichtingen heeft die aantonen dat de militaire activiteiten in Belarus, in Wit-Rusland, zijn toegenomen. En nu is de vraag: Mart, ik lees er veel commentaren over. Gaat Belarus zich actiever mengen in die oorlog in Oekraïne? Zie jij daar ook aanleiding toe?
Nou ja, dat zou kunnen, want Belarus is een min of meer gedwongen bondgenoot van Poetin. Aan het begin van de oorlog waren er ook verhalen. Toen is Rusland over het grondgebied van Wit-Rusland Oekraïne binnengetrokken, dus is er zeg maar passief ondersteund door. Wit-Rusland. Nu zijn die verhalen er weer. Praat over troepenopbouw. Pra over arterestellingen. De vraag is of Witrusland daar wat mee gaat doen, of dat het gehoor geven is.
Aan een wens van Poetin om actiever te worden en daar dan wat activiteit op te ontplooien. Althans, in elk geval voor de bune. Ik denk dat we heel eerlijk moeten zijn dat de staat van het leger van Witrusland. Dat zal ze niet in staat stellen om een grote vuist te kunnen vormen. Ze mist niet alleen ervaring, maar ook materieel technisch, qua geoefendheid.
Is het een krijgsmacht die niet al te veel voorstelt? Misschien duidt het erop dat Poetin alle middelen in zijn toolkit, waaronder een bondgenoot, die niet al te actief is en niet al te betrouwbaar, maar toch probeert te activeren.
Yeah.
Ja, maar goed, uiteindelijk de Oekraïners moeten er rekening meehouden. Ja, en het bindt dus toch troepen aan die grens.
Ja? Nou ja, Zelensky zegt ook dat er wegen vanuit Witrusland richting Oekraïne worden aangelegd en dat er ontwikkelingen zijn in de artillerieposities bij de Wit-Russische grens. Dus Mart, dan denk ik ook wel, er gebeurt iets.
Ja, er kan best wel wat gebeuren. Aan de andere kant, het terrein daar is zodanig. Voor een groot deel is het een gebied dat wordt gekenmerkt door morrassen en wegen die je door morrassen moet aanleggen. Dat je er heel weinig manoeuvre ruimte hebt om wat te kunnen doen. Dus. Ja, het is een dreiging. Je moet er rekening mee houden. Je moet even achterom kijken of die nadrukswegen ten noorden van Kiev en Lviv of die wel veilig zijn.
Het is een pionnetje op het hele grote schaakspel, wat er gebeurt. Maar het feit dat Zelenskij dat ook noemt, is niet alleen dat ze het weten, maar hij gebruikt natuurlijk ook in het spel naar de wereld. Om te zorgen en duid te maken dat niet alleen Poetin vecht, maar dat ook Wit-Rusland een tegenstander is. En dat sancties ook moeten gelden voor Wit-Rusland.
Daarbij gebruikte hij ook nog best wel wat stevige taal. Want hij zei: ik heb instructies gegeven om via de juiste kanalen het wit Russische leiderschap te waarschuwen over Oekraïners gereedheid om haar land en onafhankelijkheid te beschermen. De aard en de gevolgen van de recente gebeurtenissen in Venezuela zouden voor de Wit-Russische leiders een waarschuwing moeten zijn om geen fouten te maken.
Ha ha.
Ja, nou eh Peter, als ik Lukashenko was, dan zou ik daar toch wel even drie keer goed lezen.
Nou, volgens mij moet Lukashenko altijd opletten, want hij kan door de hond of de kat gebeten worden. Hij kan net goed door Poetin van zijn stoel afgehaald worden.
Dat is ook weer zo. Maar wel dreigende taal, toch?
Ja, zeker. Stevige taal.
¶ Luchtafweer, diepe aanvallen en Westerse steun
We hebben het de afgelopen weken veel over de Oekraïnse aanvallen op de Russische olie-industrie. Ook daarover krijgen we een luisteraarsvraag. Ik zag een video voorbij komen waarin wordt verteld dat de Russen een dreigend tekort hebben aan luchtafweermogelijkheden. Ik weet niet of dit waar is, maar kunt u hier iets verstandigs over zeggen? Ik ben zeer benieuwd naar uw antwoord, omdat de mate.
Waarin Oekraïne het vol kan blijven houden, belangrijk belangrijk lijkt te zijn om Rusland te dwingen zich in te houden. Ja, die berichten lees ik ook, Peter. Hebben de Russen een tekort aan luchtafweer?
Ze moeten natuurlijk een heel groot land beschermen. En dat kunnen ze niet dichthouden met luchtveer. Je leeft iedere week dat er. Tactische middelen, die dicht bij het front zijn van de luchtafweer, worden uitgeschakeld door de Oekraïners met drones. Maar in de diepte worden soms ook radarposities uitgeschakeld. Dus ze zullen best wel een hoop hebben ingeleverd. En dan zijn er dus een heleboel gaten. Maar het percentage durf ik daar niet over te geven.
Maar het feit dat de Oekraïnse drones tot 1500 meter of kilometer voorbij het frontlijn komen en daar olieinstallaties aanvallen, het feit dat er heel veel klachten van militairen op social media zijn, maar ook van burgers. Dat het niet goed beveiligd wordt. Een hele opvallende vond ik dat de gouverneur van de Leningraadoblast, die heeft van de week publiekelijk gezegd dat zij door al die aanvallen een frontlineoblast worden.
Nou, gouverneurs zijn hun leven niet zeker. Dan moet je voorzichtig zijn wat je doet. Die van Koersk is bijvoorbeeld al twee keer van zijn stoel afgehaald. En deze man doet het toch publiekelijk. En valt dus eigenlijk een beetje de campagne van Poetin af. Ja dat geeft toch wel aan dat er echt iets aan de hand is met die luchtverdediging en de trefzekerheid van de Oekraïners.
Nou, we weten dat sinds de zomer van afgelopen jaar Oekraïne een campagne is gestart en dat heet dan See It. Suppression of enemy air defense. En dan pak je de radars aan. De command and control units die het luchtbeeld aan elkaar moet koppelen en opbouwen. En de shooters, die pak je aan. En dat zullen ze nooit helemaal hebben. Sluit me helemaal aan bij Peter. Maar daardoor maak je gaten. Nou, als je dan als Oekraïne ook wapens hebt.
Die heel diep kunnen vliegen. En misschien niet zo sophisticated zijn als een tomhawk of een Tour. Misschien niet zo laag kunnen vliegen als kruiswapen. Net wat hoger. Maar als je dan een onvoldoende luchtveer daar tegenover hebt, dan kun je eigenlijk, schep je de voorwaarden. Dat je met relatief eenvoudige wapens toch heel diep doelen kunt bereiken. Er zit een samenhang tussen die twee operaties.
Je kunt alleen maar diepdoelen aanvallen als je met je wapens die je hebt, die best wel modern zijn, maar nogmaals niet zo sophisticated als wat er op de markt is, die Oekraïne niet krijgt, kun je toch diepte krijgen in je opera.
De Oekraïners zijn daar opener over. De minister van Defensie heeft toeval dat de vraagsteller deze vraag stelt. Maar die heeft van de week gewoon aangegeven dat de Oekraïners. Een onderscheppingspercentage van kruisraketten van 80% hebben en van drones van 90%. Ze zeggen het zelf: de vraag is of dat helemaal waar is, maar dat ze een hoog onderscheppingspercentage hebben. Dat is eigenlijk wel een feit. En dan wordt er gezegd dat ze van november tot maart.
Hebben ze zo'n 600 kruisraketten op zich afgekregen en zo'n 2700 trance. Als je dat dus even aanneemt, dat dat allemaal klopt. En je neemt die percentage, dat betekent dat er nog steeds meer dan 100 kruisraketten door zijn gekomen. En bijna 300 drones. En over ballistische raketten zeggen ze alleen maar van: er zijn er 462 van ons afgekomen. Maar ze zeggen niet hoeveel ze eruit de lucht hebben gehaald.
Dus de Oekraïners zijn opeens heel open daarover. Ze doen het goed, maar je ziet ook zij kunnen het niet helemaal waterdicht krijgen.
Nee, maar trouwens één detail hierover. Want dit is natuurlijk hoe Oekraïne zich verdedigt. Maar ze kunnen dus inderdaad offensief optreden. Bijvoorbeeld de F-16, die hebben ze voorzien van simpele bommen, maar van een Frans apparaatje wat je op een bom kunt klikken. Waardoor je met grote diepte en precisie een soort. Glijbom kunt creëren. Nou, die hebben ze ingezet met de F16 om die luchtafweer tegen te gaan. Waarom? Zo'n bom heeft namelijk een heel klein radarprofiel.
Kun je bijna niet zien. En daarmee ben je buiten kwetsbaar als luchtstreder om die dingen te kunnen onderscheppen. Dus het is maar een detail: maar het laat zien hoe ze alles wat ze hebben gebruiken. Om met hele simpele middelen, maar met een hoge effectiviteit. Toch in de diepte doelen aantrijpen. En het schijnt dat het werkt, want het schijnt dat de Russe olie-industrie, ook dat zijn natuurlijk allemaal schattingen, maar 20 tot 40 procent minder kan produceren door deze gerichte aanvallen.
¶ Europa's Patriot-alternatief en Russische dreiging
En de Oekraïners worden ook echt geholpen. De Britten geven weer een hoop drones aan Oekraïne. De Duitsers hebben nu met de Oekraïners samen afgesproken dat de Duitsers gaan meer betalen voor petitraketten, die hartstikke hard nodig zijn in Oekraïne. Maar Deaders geven ook 36 IRIT-systemen. Dat zijn lucht-luchtsystemen. Geeven ze dus aan de Oekraïners. En dat vind ik een mooie trend. Zelensky is weer aan het trekken in Europa.
Om in Europa met de Defensieindustrie een alternatief voor de Patriot te gaan maken.
Yeah.
En dat is denk ik een hartstikke goed idee. Het Oekraïnse bedrijf wat eigenlijk de Oekraïense raketten maakt, dat wil daar wel het voortouden nemen. Maar ik denk dat dat een goede ontwikkeling is.
Ja, dat doe je niet zomaar hoor, dat is niet zo makkelijk. Maar dit is niet geverifieerd. Dit is ook een gerucht, maar ik heb. Afgelopen twee jaar van twee mensen gehoord dat bijvoorbeeld Raarmetaal in staat is onder licentie PC-raketten te produceren. Nou, als dat zouden mogen van de Amerikanen, groot vraagteken, dan zou dat dus ook daartoe kunnen wijzen dat ze die opdracht hebben en dat ze dat kunnen doen. Weten we niet.
Maar je ziet dat ze alles gebruiken om via alternatieve methode hun luchtverdediging op orde te krijgen. En dat is zo effectief dat we zagen in. De oorlog in Iran, dat ze beter in staat zijn om drones tegen te houden. Tegen een veel lagere prijs dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Dus heeft ook nog een keer een commerciële werking.
Het is niet van iets dat er wat is het anderhalf jaar terug of zo een plan van de Russen was om de CEO van Rijnmettaal maar naar de zevende hemel te helpen.
Yeah.
Maar Peter, jij zegt goed idee van Zelensky om een Europees alternatief te maken voor die Amerikaanse patriots. Misschien een beetje vraag naar de bekende weg. Maar waarom zeg je van nou, dat vind ik een goed idee?
Nou, we hebben allemaal volgens mij wel door dat de vraag erg groot is. Of Amerika nog een betrouwbare partner is. En dan moet je je zo min mogelijk afhankelijk maken van de Amerikanen. En dan moet je proberen ook niet alleen op Defensiegebied, maar op alle gebieden onafhankelijker van ze te worden. Ja, en de Patriot is dat blijkt nu wel gewoon een wapensysteem wat je keihard nodig hebt. En als je een alternatief kunt maken in Europa, dan ben je beter af.
Ik dus even technisch, maar rader maak ik niet zo'n zorg om. Daar hebben we veel kennis voor binnen Europa. Rakket kun je ook wel maken. Het grote probleem is natuurlijk de verbindingen tussen alles. Dat noemen ze bij de NATO de linker. Je hebt Link 9 en Link 16, en die gebruik je.
Om met een beveiligde verbinding al die luchtbeelden aan elkaar te kunnen koppelen en een totaal luchtbeeld op te kunnen bouwen. Ik denk dat dat het grootste probleem is. Kun je dat met z'n allen fixen, zo'n beveiligde verbinding opbouwen, die ook iedereen kan implementeren. Dat is misschien wel technisch, maar ik ben geen techneut. Een van de meest moeilijke dingen.
Misschien wordt het allemaal nog iets urgenter, want Zelensky zei ook dat Rusland... Zich misschien al voorbereidt om de Baltische staten aan te vallen. Hij zei dat Rusland misschien een nieuwe mobilisatie voorbereidt tegen Oekraïne of de Baltische staten. En dat Rusland het internetverkeer al bemoeilijkt om eventuele tegenstand te voorkomen.
Ja, Peter, hoe groot acht jij die kans? Het is natuurlijk ook weer retoriek. Het komt uit de Oekraïense hoek. Bad je staat daar overigens niet zo blij mee dat Zelensky dit zei.
De kans dat Poetin nu de Baltische Staten fysiek met militaire kracht gaat aanvallen, die acht ik momenteel wel vrij klein. Hij heeft te druk met Oekraïne. Dus momenteel niet. Maar stel dat het conflict in Oekraïne tot een bestand gaat leiden of zo. We weten gewoon dat de Russen.
Nog steeds allerlei dingen produceren en niet eens naar het front brengen, maar in opslag brengen. We weten dat ze een spoorweg aan het aanleggen zijn richting Finland en daar ook militaire locaties aan het bouwen zijn. Dus ze zijn wel bezig met een volgend conflict, dat is zeker.
¶ Diplomatie, Russische propaganda en interne druk
Estland reageerde en die zei: we zien momenteel niet dat Rusland zijn troepen concentreert of voorbereidt op een militaire aanval tegen de NAVO of de Baltische Staten. Dus die spraken dat inderdaad tegen. Kijk, er is ook altijd nog de vraag: hoe staat het dan nu met de onderhandelingen? Zeker nu Amerika zich iets meer lijkt te bemoeien met de situatie in het Midden-Oosten.
Oekraïne zegt nu bijvoorbeeld dat ze klaar zijn voor een ontmoeting met Zelensky Poetin en Erdog en Trump in Turkije. Dat zou Oekraïne wel willen. Ja, Mart, dan is de vraag, gaat er die doorkomen? Maar ik hoor eigenlijk vanuit de VS gewoon heel weinig überhaupt over Oekraïne, of niet?
Nou ja, het is wat jij zei aan het begin over Zelensky. Dat de Verenigde Staten eigenlijk volledig hebben teruggetrokken uit het conflict. En alleen als wapenleverancier dienen. Die wij dan mogen betalen, die wapens.
Er stond een stuk in The Atlantic, Amerikaans blad, waarin eigenlijk zoveel wordt gezegd van de Oekraïne laat de Verenigde Staten los als partner.
Ja, precies. Maar dat het initiatief nu van zijn komt, is ook niet zo vreemd. Want de afgelopen weken hebben wij wel. Benoemt dat de situatie aan het front voor Oekraïne niet ongunstig is. Dus dan zat ook een window of opportunity om onderhandingen te genereren. En dat is waarschijnlijk ook de reden dat er helemaal niets mee gebeurt.
Want Poetin heeft er helemaal geen belang bij om op dit moment te gaan onderhandelen. En misschien heeft de Turkije ook wel zijn aandacht nu ergens anders liggen in een conflict wat dichterbij aan hun zuidflank momenteel ook voedt. Ja, snap het dat je het doet, het initiatief. Maar het laat eigenlijk zien dat onderhandelen op dit moment misschien wel op papier kunnen bestaan, maar gezien de situatie aan het front niet oppetien zijn.
De Russische minister van Buitenlandse Zaken Lavhof die zei op dit moment is het voortzetten van de onderhandelingen niet onze prioriteit. Wanneer onze partner klaar is, dan zijn wij klaar. Ja, Peter, daar kun je ook niks mee, hè?
Nee, daar kun je niks mee. En... En Gerazimov die heeft weer een heel betoog gehouden dat het allemaal fantastisch gaat aan het front. En we weten in ieder geval aan onze kant allemaal dat dat niet klopt. We zien ook dat in Rusland voor het eerst sinds tijden. Is de steun voor Poetin een beetje teruggelopen? Nou, ik zei al, er is zo'n gouverneur die publiekelijke dingen zegt.
Als je kijkt naar wat er aan influencers allemaal op social media gebeurt. Ik weet niet precies wat er in Rusland aan de hand is. Misschien is het een aanloop naar de verkiezingen die daar moeten gaan plaatsen de eind van het jaar. Maar de Russen hebben ook wel even intern iets te regelen. Aan de andere kant, ze liegen de hele wereld bij elkaar. En Jos, ik wil het woord schaamteloos wel even inbrengen.
Yeah.
Want ik viel van mijn stoel toen ik las dat de Russen een nieuwe tentoonstelling gemaakt hebben. Door het Russisch Militair Historisch Instituut. En de titel is 10 eeuwen Poolse Russofobie. Und ich denke, was ist das denn? Maar dat is nog niet zo erg dat ze dat doen. We weten dat ze liegen over de geschiedenis, de geschiedenis verdraaien en zo. Maar dit is deze tentoonstelling waar ze die houden, dat vind ik echt helemaal schaandeloos. Want ze doen het in kant.
Nou, en onze historicus die weet wat er in Catien gebeurd is. Maar er zijn zo'n 20.000 Polen in 1940 geëxecuteerd. Het is een omgeving van Smolems. De plek waar in 2010 het vliegtuig met de Poolse president neerkwam, waar er steeds een hoop mist over is wat nou precies de oorzaak was. Dus die hele omgeving is voor de Polen gewoon emotioneel, historisch, heel erg belangrijk. En de Russen zetten er dan zo'n tentoonstelling neer. They turn around the whole world.
Over zwaren die gefuseerden vooral officieren en onderofficieren van het Poolse leger.
Dus het zegt nog maar iets beter over de hele houding van de Russe leiding op dit moment. Ik vond het nog wel bijna grappig. Wat las ik in de New York Times. Dat Oekraïense officials, om de Amerikanen een beetje te paaien, zo lees ik het dan maar, zouden Oekraïense officials hebben voorgesteld om het stukje van de donbas, waar nog altijd on boord gevochten.
Donyland te noemen, in een poging om Trump te overtuigen om zich meer te verzetten tegen Poetins territoriale eisen. Creativiteit, Markt, kun je ze niet ontzeggen.
Ik weet niet of luisteraars dat ze weten, maar dit verwijst naar Dollyland. Dolly Parton heeft volgens mij in Tennessee een heel... Predpark, een heel groot stuk terrein van kilometer, zo niet meer. Als vermaakindustrie, als een soort Efteling plus gemaakt, dat noemen ze dan Dollyland. Dus dit verwijst naar Dollyland als Dollyland, ah ja. In het meest zwartste scenario kun je af en toe ook wel humor hebben.
¶ Nederlands defensiebedrijf op Russische lijst
Yeah. Peter, wat ik me nog zat af te vragen, stel nou, je woont in Hengelo. Kun je dan rustig gaan slapen?
Ja, wat mij betreft wel.
Ja, kijk ik het natuurlijk een reden dat ik het vraag. Raar bericht toch deze week. Er kwam een targetlist, een Russische targetlist naar buiten. Potentiële doelwitten voor het Russische leger stonden daarop. Ja, en ik werd bekend dat daar een Nederlands defensiebedrijf op staat. Destinus uit Hengelo, dat gaat samen met het Duitse Rijnmeetaal raketsystemen bouwen. En dat bedrijf Peter verscheen op die lijst.
Ja, maar als je zo naar Nederland gaat kijken, dan weet ik nog wel een paar plekjes waar een potentiële dreiging van de Russen zit. We hebben het volgens mij al eerder gehad over als er zo'n. Conflict zou komen. We hopen natuurlijk dat dat nooit komt. Ja, dan zijn wij één grote logistieke hub. Voor het aanvoeren van laten we nog eens vanuit gaan dat de Canadees en de Amerikanen komen. Dat moet allemaal in onze havensvliegvelden aankomen. Dat moet over onze wegen heen, over onze spoorwegen.
Dus dan zijn er nog wel een paar plekken in Nederland waar je even op je hoofd krapt.
Ja, de secondant van Poetin en voorzitter van de Russische veiligheidsraad, Medvedev, die schreef op X. De lijst van Europese faciliteiten die drones en ander materiaal maken, staan op een lijst van potentiële doelwetten voor het Russische leger. Of er ook aanvallen zullen volgen, hangt af van wat er nu gaat komen. Slaapzacht Europese partners. Was betekent Mart.
Jos, even voor de duidelijkheid, we praten hier over Hengelo-Overijssel. Niet Hengelo-Geldland. Als ik dat nu niet noem, dan word ik gelijk geëxcommuniceerd hier in deze moment.
gemaakt. Maar ik merk aan alles. Jullie vallen nog niet van je stoel.
En het tweede is, Thales staat ook al sinds jaar en dag in Hengelo. Dus ik zou zeggen welkom, join de club. Het was al een doel. Dus.
🎵 Music
¶ Iran, Straat van Hormuz en onderhandelingen
Dan gaan we naar Iran, want de straat van Hormoes ging open, die ging dicht, die ging weer open, die ging weer dicht. En als we dan even teruggaan naar vorige week vrijdag, toen zei Iran dat de straat van Hormoes is weer open. Maar Trump zei dat de Amerikaanse blokkade blijft. Mart, waarom bleef Trump op dat moment die straat blokkeren?
Nou ja, waarschijnlijk in de hoop dat hij het verdienvermogen van Iran zou kunnen aantasten. Want Iran leeft op olie en die olie gaat ook via de straat van Homoes naar buiten toe. Maar eigenlijk... Als je iets afstand neemt, heeft Amerika de militaire opslag allemaal wel op tafel. Al die troefkaarten zijn wel gespeeld.
Een grondoffensief is geen optie. Het enige wat hij nog zou kunnen doen om druk uit te oefenen om de onderhandelstafel is dan die volledige blokkade af te roepen en proberen om Iran dan. Wat soepeler aan de onderhandelingstafel laten komen. Maar ik zeg daar gelijk bij, het effect van een blokkade is nooit op korte termijn. Dat duurt weken, maanden, zo niet jaren. Dus het zal heel weinig effect hebben op de onderhandelingen die er nu zijn.
Ja, als je kijkt wat er aan de hand is, troefkaarten van de Verenigde Staten liggen op tafel. Iran heeft geen haast. Dat zie je ook wel in de onderhandelingen. Zien tijd als een voordeel. En die straat van Gemoes is relatief eenvoudig dicht te krijgen. Dus dat wil zeggen dat de Amerikanen hun militaire vermogen niet zoveel mee. Als je dan onderhandelt, moet je ook naar andere dingen gaan kijken. En dan gaat het over economische of financiële aspecten. Dan gaat het over het opheffen van sancties.
Dan gaat over misschien potentiële economische steun aan Iran. Er wordt een heel ingewikkeld en heel uitgebreid pakket. Ja, dan moet je niet denken dat je op korte termijn daar een oplossing voor kunt vinden.
Nee, want die dag daarna dreigt Iran weer met nieuwe beperkingen in de straat van Hormoes. En ja hoor, de straat ging weer dicht. Dus ja, de scheepvaart Peter die ligt gewoon helemaal stil, toch?
Ja, en de en de hele scheepzaal, alle rederijen weten ook niet meer waar ze aan toe zijn. Nee.
Yeah.
Ja, er zijn een aantal schepen doorheen gegaan. In eerste instantie... Toen eigenlijk de straat nog dicht was, kon je een tol betalen aan Iran. En als je dan niks met Amerika en Israël te maken had, dan kon je er eventueel doorheen varen. Nou, dat heeft toen zo'n 20, 25 schepen hebben dat gedaan. Veel al gerelateerd aan China, India.
Daarna gingen de blokkades van links naar rechts eroverheen. En dat leidde ook tot echte gevechtshandelingen. En als je kijkt naar de Amerikanen die dus gewoon een Iraan schip. Zes uur lang gevolgd hebben, iedere keer gewaarschuwd hebben, gedraai om wegwezen. Het Iraanse schip gaat door en op een gegeven moment hebben ze dus gewoon op de ruimte waar de motor in het schip zat geschoten. En hebben ze met de helikoptersoldaten aan het boord van het schip gebracht en hebben ze het schip afgevoerd.
Ja, dat was geen militair schip, dat is juist een vrachtschip. En Iran heeft weer twee andere schepen, beide gelinkt aan India. Een tanker- en een containerschip hebben ze beschoten door wat dan heet gunboats. Dat zijn relatief kleine bootjes met wapens erop, van de Revolutionaire Garde. Als dat gebeurt, dan krapt iedereen even op zijn hoofd en denkt van nou, ik ga voorlopig niet als eerste testen of ik er nou door kan of niet. En ja, dan zie je dat het wordt ook allemaal aan elkaar gelinkt hè.
Want Iran zegt, nou wij willen de straat wel opengooien, omdat er in tussen Libanon en Israël een akkoord is. De revolutionarie Garden zeg, zegt hij van nou even kijken. Ja, dan weet je nog niet wat er aan de hand is. En uiteindelijk zit het gewoon weer dicht. Ja.
Wat is dan nu? Wart jij zegt net van alle potentiële opties van de Amerikanen, dat weten we inmiddels wel wat ze wat ze wel en niet kunnen. Maar wat is dan nu de situatie? Waar kijken we dan nu naar?
Ik wou de tickets.
Ja.
Ja, ja, ik wouden dat ik het wist. Kijk. Hoe het ook draait of keert. Als je militaire troefkaart op tafel ligt. Moet je andere middelen gaan inzetten. Dan moet je dus ook, los van het feit dat je financiële en economische dingen kunt inbrengen, moet je wel goede onderhandelaars ook hebben. En een goede onderhandelaar is alleen een goede onderhandelaar als je niet alleen goed kunt onderhandelen, maar ook je in kunt leven in de cultuur van de ander. Ervaar in Afghanistan is.
Wij, Nederlanders, zijn vrij lompen onderhandelaars in het begin. Met een Afghan moet je eerst drie keer een band te bouwen en dan kun je langzaam een thema naar voren brengen. En dat geldt hier ook. En de vraag is of de mensen als witkof die Uit de bouwwereld komt. Of... Jad Kushner, of dat nou de geëigende mens zijn om die onderhandelingen te kunnen leiden, waar de Amerikanen in het verleden zeer ervaren onderhandelaars hadden. Dus het is niet alleen een.
Ongelooflijk complex probleem. Dat zoals Peter zegt, alles is aan elkaar geschakeld. Maar heb je ook wel de mensen, de kwaliteit van mensen, niet de kwantiteit in geld, maar de kwaliteit. Om een deal te kunnen sluiten. En je ziet dat Trump er ook mee worstelt. Want het verlengen van een ultimatum en dan weer verlengen en dan weer verlengen. Ja, is natuurlijk nooit een teken van kracht.
Ja, maar ik ben maar het eens, die lij die aan de tafel zitten is heel belangrijk. Bij onderhandeling is een van de belangrijkste dingen al de tafelschikking, wie zit waar? Want daar kun je heel ruzico voor krijgen. Dus de lui die dat allemaal voorbereiden, al die diplomaten, zijn ook hartstikke belangrijk om toch te kijken waar kan ik verbinding maken, waar zitten de gaten. En als je dan kijkt, ja, de Amerikanen en de Iraniërs zouden eerst afgelopen maandag bij elkaar komen.
Toen werd het woensdag. Toen werd er gezegd dat fans zou vertrekken met Witkoff en Kusner. Uiteindelijk is hij niet vertrokken. En Iran heeft eigenlijk de hele tijd geroepen van. Eerst maar eens kijken of de Amerikanen hun blokkade opheffen, want anders gaan we niks doen. En dan krijgt hij dus min of meer toch. Iran krijgt ze zin. En je zult dus van twee kanten moeten geven en nemen. En dan wordt het lastig. Trump heeft even de olie op zee van Iran de sanctie van afgehaald.
Die heeft hij op een gegeven moment gewoon weer bovenop gezet. En je zult dus een soort teken van goed tekenen, een goed gebazen moeten maken naar Iran. En dus het zou zomaar kunnen zijn dat hij straks toch weer, die olie die op zee is. Dat hij daar de sanctie van afhaalt, zodat Iran weer wat centjes binnen kan halen. En dat dat dan een trigger wordt om ze toch weer aan de tafel te krijgen. Maar naar dat soort dingen moet je zoeken om uiteindelijk toch die verbinding te maken.
¶ Internationale missie en wapentekorten
Ja, ondertussen ligt de halve wereldeconomie plat als gevolg hiervan. De Britse premier Starmer die zegt dat er minstens tien landen willen bijdragen aan een toekomstige missie in de straat van Hormoes. Marten, weten we daar al wat over?
Nee, het antwoord is nee. Je weet wel dat de rand voorwaarde is dat er een wapenstilstand is. Dus het wordt niet met militair geweld. Wordt dat vrijgemaakt. Maar het is een missie die ervoor moet zorgen dat als straat eenmaal open is, latente dreigingen zoals zeemijn en andere, dat die worden verontzijdigd, zodat je ongestoord de straat door kunt blijven varen als het nodig is.
Ja, en ik geloof dat er deze week een militaire top moet komen in Londen met planners uit meer dan 30 landen om plannen te maken voor het heropenen van die straat van Hormoes. Bij dus inderdaad, een duurzaam staat het vouren.
Ja, en ik had de vorige keer al gezegd dat wij de flissingen hebben. Die dat goed zou kunnen. Maar ik was even vergeten dat we ook nog steeds van de oudere categorie nog twee mijnjagers van Altma klasse hebben. En die zijn daar volgens mij vroeger al bezig geweest. Die zouden we ook nog kunnen inzetten.
En er waren toch nog wel wat zorgen over. Want dat staat het vuren, dat verliep gisteravond. En dat is inmiddels verlengd. Er was ook sprake van van ja, straks gaan ze misschien wel gewoon weer op elkaar schieten. Maar dat lijkt volgens nog niet te gebeuren, hè, Peter?
Nee, Trump heeft van alles geroepen. No man, Mr. Nysky. En we verlengen het bestand waarschijnlijk niet. En uiteindelijk verlengd hij het toch. Dus ja, het is in ieder geval verstandig om het bestand te verlengen en te proberen toch weer bij elkaar aan tafel te komen. En ik denk dat Pakistan ook zijn uiterste best doet, met een paar andere landen, om deze twee partijen weer bij elkaar te krijgen en verder te praten.
Ja, ja. Iran zei via telegram account van Gamenij dat Iran klaar is om nieuwe bittere nederlagen aan zijn vijanden toe te brengen. Trump zei als er geen akkoord komt met Iran, dan staat het Amerikaanse leger te popelen om door te gaan met bombardementen.
Ja, maar Jos, die Iraniërs kennen dat spelletje ook, want Gaanij die dreigt dus, maar ze laten de voorzitter van hun parlement op de tv daar zeggen van nee, er is vooruitgang. Maar we hebben nog wel een paar stevige discussiepunten. Ja, dus die spelen dat spel net zo hard in de communicatie als dat Trump dat doet.
In de mailbox een vraag van luisteraar Teun Spaans. Die schrijft ons: Ik hoor en lees geluiden die wijzen op een gebrek aan patriots en andere munitie en wapens bij de US. Bijvoorbeeld het niet leveren van wat Europa besteld had. Herkennen de velderen dit of speelt hier iets anders? En als er gebrek aan voorraden is, hoe lang heeft de Amerikaanse industrie nodig om de voorraden op pre-Iran niveau te brengen? Ja, nou Martje komt er net vandaan. Ik weet niet of je daar nog iets over hebt gehoord.
Ja, ik neem even kijken bij de loodste van Racing van de pak drie. Nee joh, ik weet het niet. Alle verhaal die we horen, is dat veel van de voorraden depleted zijn. Dus dat ze in omvang zijn afgenomen. En dat verbaast me niets. Alleen we weten de feiten niet. Alleen volgens Trump in zijn speech de afgelopen dag bij CNBC zei hij dat ze nog veel meer voorraad hadden dan ooit. En dat alles was opgetopt in het operatiegebied, kortom, ook hier.
Is wat semantiek en propaganda. Zie je gewoon. Dus eerlijk is, we weten niet wat we wel weten. Dus de Amerikanen hebben aangeven dat wat ze produceren. Gaat met prioriteit om de eigen voorraden aan te vullen. Daarna de Golfstaten te beschermen. En pas daarna de rest van de wereld, inclusief Oekraïne. Nou, dat past helemaal in het beeld.
Dat de Amerikanen de Oekraïne hebben losgelaten. Dat ze ons niet zo hoog hebben zitten. Moeten we wel goed realiseren dat ook een strategisch effect gaat hebben. Want als Europa zijn eigen wapens gaat produceren. is natuurlijk op lange termijn. Voor de winstverwachtingen van meneer Raytheon, Lockheed Martin en Boeing, is dat geen goede. Maar dat is wel wat er staat te gebeuren, wat je zo in de hand werkt.
now you know
Maar kijk, Jos, we weten ook dat de Amerikanen hebben ook uit Azië luchtverdedigingspullen weggehaald. Om die naar de golf te brengen. Dus dat doet daar ook pijn. Het gaat niet alleen om de voorraden die ze hebben, maar dus ook strategisch gezien op andere theaters accepteren ze grotere risico's dan ze eigenlijk zouden willen.
Yeah.
En heel kort daarin springen. En Japan springt dus ook in dat gat, hè? Met de nieuwe wet dat de Japanse defensieindustrie weer wapens mag gaan exporteren. En dat is echt een shift in de geschiedenis hoor, na de Tweede Wereldoorlog.
¶ Operationele veiligheid Nederlandse Defensie
Ja, want die aan de andere kant, China, die is er gelijk boos over. En die was toch een boos vanwege een grote oefening die eraan staat te komen in de Zuid-Chinese Zee, waar Amerikanen, Canadezen, Australië's, Filipijnen doen daar mee. Dus China is ook niet blij.
Nee, er is natuurlijk ook nog dat Nederlandse schip dat vergat de Evertje, dat richting het Midden-Oosten is gestuurd. En daar was wel een opvallend nieuwtje over. Een journalist van Omroep Gelderland juist vervaart. Die wist te ontdekken dat je eenvoudig de locatie van dat vergat kan achterhalen. Hij stuurde een Bluetooth-tracker via de post naar het schip en kon zo 24 uur lang zien waar de Everten op de Middellandse Zee voer.
Dat deed hij door een kaartje te sturen naar het schip. Defensie, ja, dat kan. Je kan zeggen van nou, ik wil naar een militair die daar actief is een kaart sturen. Defensie heeft het beleid voor de Evertje inmiddels aangepast, is bekendgemaakt. Maar voor andere eenheden van Defensie zijn overigens zijn de regels nog niet aangescherpt. Ja, ik las dit Peter. Ik dacht, dit is wel knullig.
Nee, maar dat is Think the Unthinkable. Dus iemand is heel creatief en ja, je kunt geen waterdichte systemen maken. En postkamers moeten natuurlijk checken of er geen gevaarlijke dingen in zitten. En dat kan explosief zijn, dat kan zo'n ding zijn. Dat moet je wel checken. Dat is blijkbaar ergens niet gebeurd.
Mart, jij wordt ook geciteerd in dat stuk. En jij zei: Defensie is nog een beetje naïef en die mindset moet veranderen.
Ik durf best wel zeggen dat er heel hard aan wordt gewerkt, maar ik denk dat Peter dat ook wel onderschrijft: op zek, operational security, het veilig werk op inlichtinggebied, dat dat deel is van je DNA. Ja, daar kunnen wij Nederlanders best nog wel eens wat van leren hoor. Dus dan is dit een hickupje. Meer is het ook niet. Maar het laat wel zien dat als we ook mentaal klaar willen zijn voor een grootschalige flits. Dan is er gewoon nog op alle gebieden nog veel te doen. Ook op dit gebied.
Maar je als kijkt gewoon naar organisaties, bedrijven in Nederland. Die weten allemaal dat er een cyberdreiging is. En waarjaar dat meestal fout, omdat één of enkele personeelsleden zich net niet op dat bepaald moment even scherp zijn.
¶ Wapenstilstand en spanningen in Libanon
Dan wil ik tot slot nog even met jullie naar Libanon. Want na weken van Israëse luchtaanvallen is ook daar afgelopen weekend een staak het vuur ingegaan, een gevechtspauze. Die tien dagen moet duren. En Peter, wat ik me nog wel afvroeg, ik las dat veel Libanon-veteranen zich zorgen maken over de situatie daar. Jij bent er natuurlijk ook. Zelf geweest, hoe is dat voor jou? Want het zijn het is een land en het zijn gebieden die jij ook kent natuurlijk.
Ja, maar de Israëlië zijn er al meermaals binnengevallen. En ja, het is triest voor de bevolking. Je kunt de beelden op tv ook gewoon zien. En nu ja, er is gezegd dat ze in ieder geval de Israëlië's tot tien kilometer boven de grens in Zuid-Libanon blijven. Nou, in die strook hebben wij ook in die omgeving hebben wij gewerkt. Ja, daar wonen natuurlijk een heleboel mensen. En die mogen nou niet meer terug. En de Israël's gaan daar een gele lijn neerzetten. Hey, waar kennen we die term van? Ja.
Van Gaza. Nou, en die gele lijn van Gaza die stond al niet overal op de plek waar was afgesproken. Dat gaat deze gele lijn waarschijnlijk ook niet doen. Dus ja, Hijs Bollas heeft al geroepen, er is een bestand, maar wij gaan eerst eens kijken of Israël zich wel aan het bestand houdt en op de juiste wijze de dingen doet. Voordat wij helemaal akkoord gaan met zo'n bestand. Die hebben ook gezien dat Israël die gewoon voor eigen rechten spelen en dingen doen die niet zijn afgesproken.
Dus ja, ik vind het triest voor de bevolking. Want toen wij daar waren, die mensen wilden maar één ding, joh. Dat is gewoon een normaal leven leiden. En ja, die leven constant onder druk. En ja, als ik dan toch het woord heb. Ik heb het de vorige keer gehad over de moraliteit van de Israëlische en Amerikaanse krijgsmacht. En
Ja, ik kreeg weer een foto onder ogen waarvan ik dacht: van jongens, jongens, jongens, jongens, wat zijn we aan het doen? Ik weet niet of mensen het hebben meegekregen, maar er is een foto van een Israëlch militair in Libanon. En daarbij is het beeld van Jezus Christus van een kruisbeeld afgehaald. En hij staat het met een met een hamer of een bel staat gewoon dat beeld kapot te maken.
Nou, hoe haal je het in je hoofd? Nou, gelukkig, dat zien we lang niet altijd. Heeft ook het Israëlis leger gezegd: hier gaan we een onderzoek naar doen.
Ik wil niet overigens niet al te veel in cynisme vervallen, maar die heb ik vaker gehoord de afgelopen paar.
Nee, is zo, is zo. Maar in ieder geval dat doen ze. Want als je kijkt naar wat op de Westbank gebeurt, daar wordt heel weinig onderzocht. En als er onderzocht wordt, wordt er niet gestraft. Tegen de kolonisten. Maar in ieder geval is blijkbaar de druk op de IDF zo groot dat ze toch wel een onderzoek gaan doen. En en ja, het is niet alleen het leger, maar kijk ook wat er met Pasen gebeurde in Jeruzalem. Waar christenen werden tegengewerkt om hun kerkdiensten te houden.
Dus ja, gelukkig waren er gisteravond, misschien hebben mensen het gezien op tv nog beelden van Israëliërs die wel demonstreren tegen wat er allemaal op de Westbank gebeurt, bijvoorbeeld. En die daar gewoon de moraliteit ter discussie stellen.
Er gaat deze week weer onderhandeld worden, Mart, dat gebeurt tussen Libanon en Israël in Washington. Hezbollah zit daar niet bij, terwijl, als ik het goed begrijp, strijdt Israël tegen Hezbollah. Dat is althans hoe ze het vertellen, toch?
Ja, maar het adacum van de internationale gemeenschap is natuurlijk dat Libanon een ondeelbare staat is met één regering. Dus daar praten ze mee. Dat is de realiteit. Anders is. En dat Hesbolla een enorm invloedrijke factie is binnen de Libanese staat. Dat is heel duidelijk. Maar ze proberen die regering ook wel. Zeg maar in de hoeven te houden door ook daarmee te onderhandelen. Want als je dat niet doet, dan maak je de regering gelijk machteloos.
Hm. Maar jullie zeggen ook altijd alle partijen moeten aan tafel zitten, toch?
Ja, dat zeggen we ook altijd. Maar aan de andere kant, Israël zal niet snel met Hesbolla willen onderhandelen. Dus dan wordt het lastig en moet je toch een andere weg zien te vinden. En dan hopen we dat in ieder geval de Libanese president Aoun dat hij zijn weg wel weet te vinden naar Huisbronnen.
Ja, maar dan moet je ook met alle facties aan tafel zitten. Ook de christelijke Libanezen, noem maar op. Dus dan wordt het wel heel gecompliceerd.
Ja, nou uit mijn tijd in Libanon weet ik dat er meer dan tien christelijke facties zal zijn. Ik ben het aantal kwijt, maar het zijn er meer dan tien. En heb ik het nog niet over die met het moslim geloven, of wat dan ook.
Mm.
Dus volgnog zeggen jullie goed in ieder geval dat Israël en Libanon praten, en dan moeten we maar eens gaan afwachten wat daaruit.
¶ Gaza: wederopbouw en Hamas' eisen
Ja, ja, ja. En als je dan over praten hebt, er wordt ook nog steeds gepraat over gaza, jos. En er lag een voorstel voor ontwapening. En daar heeft Hamas nu van gezegd, nou dat gaan we dus niet doen. En eerst moet Israël maar eens volledig voldoen aan alle afspraken die er zijn. Dus aanvallen stoppen, overgangen naar Gaza toe moeten open zijn, hulpgoederen die binnenkomen, ADF, naar de plek waar ze terug is afgesproken.
Maar dat is allemaal nog niet aan de orde. Hamas heeft wel gezegd: we zijn wel eventueel bereid om een deel van onze wapens over te dragen. En inmiddels is daar zoveel verwoest. Dat er net een rapport uit is van de VN en de EU samen. En die schatten in dat de wederopbouw 60 miljard kost.
Maar ja, dan krijg je wel een Riviera in het Midden-Oosten hè.
Nou, dat weet ik niet. Ik denk dat de VN en de U het niet eigenlijk het plan Trump hebben me e in gedachten hadden.
¶ Blik op de toekomst en podcast afsluiting
Volgende week dan praten we door. We nemen op op dinsdag. Marts, is er iets waar jij met speciale aandacht op let?
Nou ja, wij hoeven niet ergens op te letten. Het komt vanzelf naar ons toe natuurlijk. De dagelijkse wisseling. Van de overal situatie in Iran is natuurlijk iets om te volgen. Maar het heeft ook consequenties voor onszelf. En vandaag is het debat in onze Tweede Kamer: over hoe gaan we hiermee om? En wat voor steunpakketten moeten we allemaal afkondigen?
En op lange termijn gaat dit een enorme impact hebben op de werelteconomie wat we nu zien. En we hebben nog een oorlog natuurlijk daarnaast in Oekraïne die even loopt. Dus. De wereld is enigszins onrustig. En dat betekent dat de bodem voor deze podcast, waarvan wij verwachten dat hij snel zal verdwijnen nadat we begonnen, die staat nog steeds op een stevig, donker, zwart fundament.
Ja, ik vond het trouwens nog wel mooi. Jij zat gisteren aan tafel bij Eva, Mart, daar werd de situatie tussen de VS en Iran. Een staring contest genoemd, een starwedstrijd. En kijken wie er als eerst knippert. Nou, die analogie kunnen we wel vasthouden, denk ik, de komende dagen. Peter, waar ga jij naar kijken?
Ja, ik blijf toch wel heel erg gericht op de straat van Hamoes en wat gaat er gebeuren met de onderhandelingen, ja of nee.
Volgende week, dan praten we verder. Dit was Veldheren voor nu. Mijn naam is Joste Groot en als altijd hoor je generaals buitendienst Peter van Um en Marten de Kruif. Luisteraarsvragen ontvangen we graag. Blijf ze vooral sturen. Dat kan naar ons mailadres veldheren.korttimedia.nl. En wie weet, wordt jouw vraag beantwoord bij ons in de podcast of in onze extra podcast-aflevering. Maak we elke week: vind je via vriendvaneshow.nl.
Slash veldteren. Daar beantwoorden we meer vragen van luisteraars. Deze week bijvoorbeeld de vraag van Rob Latten: die vraagt: Kunnen de veldteren Trumps acties nog wel militair duiden? Of gaat de Trump simpelweg alleen om macht en geld? Nou, wil je weten wat Peter en Marx daarover te zeggen hebben? Luister dan naar Veldheren extra via vriendfandeshow.nl/slash velderen. Volgende week zijn we er weer terug.
🎵 Music
Er staan een heleboel andere afleveringen van Veldheren Historisch voor jou klaar om nu te luisteren. Tom en Marte Kruijf nemen je mee naar de Nederlandse Grebbenberg tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar ook naar de stranden van Normandie tijdens die day of naar de Folklandoorlog in de jaren. tussen de Britten en de... Luister nu naar Veldheren Historie. gratis via podimo.nl slash veld
