This episode is brought to you by Progressive Insurance. Do you ever think about switching insurance companies to see if you could save some cash? Progressive makes it easy to see if you could save when you bundle your home and auto policies. Try it at progressive.com.
Progressive Casualty Insurance Company and Affiliates. Potential savings will vary. Not available in all states. Ah, DSW. Birthplace of the humble brag. Here, the shoes are so good, no one would ever know how little you paid. If you didn't go telling everyone that is. And with never-ending options for every style, mood, and occasion, all at really great prices, we'll definitely give you something to brag about.
So go ahead, stock up on fresh sneakers from your favorite brands. Or try those boots you always secretly knew you could pull off. Find the shoes that get you at prices that get your budget at DSW stores or DSW.com. Idag är skäringernas vådd i ett betalt samarbete med en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Jag talar om vattenfall.
Och då kanske ni undrar vilken oförskämd människa som sitter och tuggar i den här spotten. Men detta mina vänner, det är ljudet av windfarming. För mellan turbinerna på havsbaserade vindkraftverk har vattenfall tänkt på både framtiden och miljön. Tången som odlats där hjälper inte bara till att förbättra havsmiljön utan den kan också bli till mat och i det här fallet avskoda wind farm seaweed snacks. Så plötsligt har alltså dessa vindkraftparker flera möjliga funktioner.
där de på samma plats som man producerar fossilfri el exempelvis kan odla tång. Blir du nu sugen på tongsnacks så vill jag bara lägga till att än så länge så finns Vattenfalls Wind Farm Seaweed Snacks endast för provsmakning och är ännu inte till salu. Men gör som oss, gå in och läs mer om Vattenfalls spännande projekt på vattenfall.com slash windfarmed. Idag är vi i ett betalt samarbete med Ronald McDonalds barnfond som ju är en stiftelse som stöttar familjer med svårt sjuka barn.
När man som familj hamnar i en sån mardröm så sätts ju hela livet på paus och små saker som vi andra tar för givet blir väldigt viktiga. Och då finns Ronald McDonaldshusen som ligger nära sjukhuset där barnen vårdas och där familjer kan bo i en miljö som är så lik vardagen som det bara går.
Där kan familjerna till exempel slappna av tillsammans, vara nära varandra eller bara en sån sak som att kunna laga mat och äta ihop i soffan framför tvn som kan betyda så mycket. Sedan starten 1990 så har mer än 200 000 familjemedlemmar fått... bo i något av de här fem husen runt om i Sverige. Verksamhetens största bidragsgivare är McDonalds Sverige och deras franchise-tagare.
Och mellan första december och trettonde januari så skänker McDonalds fem kronor till Ronald McDonald barnfond för varje Big Mac och company som säljs. Och pengarna som samlas in går till Sveriges fem Ronald McDonald hus och bidrar även till barnmottagningar på sjukhus som vill göra sina vänt och lekrum mer välkomnande.
Tillsammans kan vi vara med och bidra och vill du hjälpa till så kan du swisha valfritt belopp till 97022 eller köpa en Big Mac och Company nästa gång du är på McDonalds. Du kan också läsa mer på Ronald McDonalds huvud. Stora som små handlingar gör skillnad för familjer som behöver närhet och trygghet när livet vänds upp och ner. over the fine city of Gothenburg. To repair last week's Senna Ankomst, Mir has bought two mugs of the very expensive and rather overrated takeaway coffee.
Hampus is not impressed, since he is more of a tea kind of guy, like me. Anyway, let's be joyful. They are both here at the same time. Jolly good friends. This is Hweringer and Nesvold, a quite confident Polpo production. Welcome to whatever episode this might be. Just idag mår jag bra, jag förs framåt av kraftiga vändar Just idag är jag stark, just idag mår jag bra Jag har tro på mig själv
På min sida. Hej Sommarsverige. Nu tänker jag att jag är gryfarsäll. Ja, du får jättegärna dra den. Jag tycker det är mysigt. Jag tycker Sommarsverige är mysigt. Ja, det är ett ord man gillar. Hej Sommarsverige. Hej sommarsverige! Hallå sommarsverige! Och så lite sol, vind och vatten på det här kanske som kommer och myser i bakgrunden som en liten matta. Man måste ju använda sådana uttryck så man själv hamnar i ett mys. Ja, absolut. Man måste hitta sitt eget mys.
Jag kände direkt att jag trivdes lite med att välja lite. Jag kände glad. Fäll ut den där lilla liggunderlaget nu och ta på er bikinon och lyssna på den här podden känner jag. Jag började idag med att när jag kom till Göteborg att jag gick in, jag skulle gå och strosa lite för väldigt tidigt. Mysigt. Ja.
Mysigt. Gick in och skulle titta lite så i butiker och ha lite egen tid på stan. Gick in på ett gott ställe som såg så fint och pintat ut. Pintat ut, säger man. Och så kliver jag in och hon bara... Kan jag hjälpa dig med något? Nej, jag kikar bara lite. Tills jag får reda på att det är ett kontor jag har gått in på. Hon bara...
Vem är du? Sörker du någon här? Nej, jag kikar bara. Jag ska bara titta lite. Men vad är det med att man inreder sina kontor som butiker på utsidan? Men gud vad speciellt. Det skulle jag också kunna göra.
Men visst är det lite trendigt att det ser ut som att här säljer vi skit. Men egentligen är det ett kontor för ett tufft it-företag. Det är ju typ som om vi ska gå och kissa på en flygplats och hamnar i ett bönrum. Det är ju helt fel. Men det är ju lite samma sak. Man vet ju inte vilka dörrar som leder till var.
Nej, det var en fin formulering för dig. Exakt så. Man ut bort sig i vanlig ordning. Ibland tycker jag också att man kan vinna på att inte erkänna att man har gjort bort sig utan spela vidare bara. Ja, men jag gjorde det. Det var exakt så jag sa. Du skulle nästan gått fram till kaffemaskinen och tagit en kaffe och sagt, kan du skriva upp vem som har inrätt åt er?
Typ så. Nej men det var typ så jag sa. Mun walkade lite ut. När hon sa det så var det som att jag tror hon dock såg mitt face. För hon sa att det är ett kontor. Men jag tyckte bara att det var väldigt snyggt liksom. Jag kunde liksom inte erkänna att jag är dum i huvudet. Ha det gott. Hej. Men det är alltid någonting som måste ske när jag kommer hit. En måsattack eller så går jag in i en butik som är liksom ett kontor. Det är liksom alltid någonting så att vi startar med den.
På det sättet ville Hampus hälsa välkommen till den här podden. Sommarpodden. Sommarpodden. Hur mår vi i sommarsverige? Som blivit ordet för den här sommaren. Sommarsverige. Det är också så att man vill ta hand lite om Sverige då. Den här lilla sommaren, vi vet ju hur det är, den är så jävla skör. Det är de här sex veckorna som swishar förbi.
Och man vet inte om man ska få tag i dem eller om de bara ska liksom... Det är liksom lite nu vi bygger upp tålarbordet för resten av året. Är man inte i rätt mod för den här sommaren då blir man irriterad hela vinteravåret. Fångar man inte denna sommar, exakt. Och satsa på rätt kort också.
Ibland kan det ju vara att man gör vad alla andra vill att man ska göra. Men man gjorde inte det man själv kanske allra mest behövde. Utan man får runt som någon jävla kötta perkaboll. Utan att vila någonstans egentligen.
Jag märker hur mycket min sociala kompetens växer på sommaren. För att det är varmt ute och man är mycket gladare. Så man har mer tålabord och kallprat och allt det här. På vintern så är det mycket mer snabba puckar. Därför vi svenskar är lite som vi är också. Det jämför man med Italien där jag är mycket.
Då ser man ju så här. Det sitter ju folk ute jämt och pratar. De pratar. Och de pratar. Och det är alla åldrar vet du. Barnen springer och spelar fotboll. Och de gamla. De gamla tar ju plats på ett helt annat sätt. Vad pratar de om? Det vet jag ju inte för jag förstår ju inte. Det är bara några ord jag får med mig. Det kan vara någon progetta och någon pasta och något namn här och var och någon badtemperatur och någon fyr.
Det är ju det att det är så varmt och härligt på kvällarna. Så man sitter ju ute och pratar. Om jag skulle slå mig ner bredvid någon på Avenin här i Göteborg. Ja, nej. Då skulle ju folk tro att vi var alkoholiserade. Hon sitter och pratar med någon på en bänk här. Vad är vi för slags människor? Vi är så ovana och stela. Gör någon så så känner vi att då är man rädd att man ska framstå som att man inte riktigt har koll på läget. Samhället har inte fångat upp i, man har hamnat utanför.
Men inte hemskt i Sverige också att man tänker, inte bara att någon har alkoholiserat mig, men om jag står och väntar på typ en buss och så börjar någon gammal, liksom gullig kvinna prata med mig och bara, snart går bussen, jag ska hälsa på mina barn. Så tänker jag, åh gud vad ensam du måste vara som måste prata med mig nu.
Ja, men tycker inte du att det är lite roligt? Jag går alltid utanför. Om jag bestämmer mig för att nu går jag med i det här samtalet. Då gör jag en liten film av det. Och då tänker jag att de andra hör också. Så då vill jag gärna bjussa på det högt på bussen. För då tänker jag, nu går tåget. Nu får vi ta det. Och så kanske det räcker för några månader framöver. Då har jag gjort min insats. Så då vevar jag igång en riktigt trevlig stund. Där vi pratar högt.
Får med kanske hela bussen i det här samtalet. Då kommer någon annan och lägger i någon liten... Och då kan det ju bli nästan så att det blir som en sketch. Att samtalet tar en höjd som inte är... Det är en överslagshandling. Har du inte bara en enda tanke i huvudet då att du vill ut? Jo, för att jag får ju göra en performance av det. Jag sitter ju inte som en italienare och myser lite grann och har det gött på en bänk och pratar i något utbyte.
Här går jag in för full patte och ska göra ett litet uppträdande. Om man har en kompis som hoppar ut i en taxi. Så fantastisk taxichaufför. Jaha, vadå? Var han snabb eller trevlig? Vi pratade så mycket. Han hade en intressant livshistoria. Nu är han jazzmusiker som är ute på turné i Oslo.
Och nu ska vi gå på dig ihop. Men hur fan har du med? Och han och hans fru har bjudit ner oss nu. Vi ska till Kroatien. De har en segelbåt. Hans farmor har ju en liten restaurang i Kroatien. Vänta, nu är smsen här. Jag ska bara svara. Mobile Translate, vänta lite han skriver på Kroatien. Eller blir man avundsjuk? Jag tror att i och med att vi inte har det naturligt i oss så måste vi lite grann tvinga fram det. Vi svenskar eftersom det är så kallt och tråkigt och blåsigt och snedregn och småspik.
Och snö och skit och helvete här. Och vi har den här lilla gluggen. Så är vi så ringrostiga och stela. Men jag önskar också att man var det naturligt. Att man till exempel hoppar in i en taxi. För att samtalet skulle ju kunna ske. Ibland öppnar en taxichaufför upp för det. Ja, de vill ju alltid prata. Ja, men det är ju alltid att man själv låter som att varje svar jag ger är en avrundning. Att säga, ja, det är bra väder. Det är runda av. Har du haft en bra dag?
Jo, men den har varit bra. Nu när man har varit lite ledig och umgått med släkt. Och man kommer hem till sin hemstad. Jag har inte bott hemma på typ tio år. Och ändå refererar man till folk. Ja, du vet Åke Jonsson. Nej. Men det är ju han som hade en kusin. Då har vi ganska många som har kusiner. Ja men han som bodde i ett hus. Ganska många som bor i hus också. Du vet väl han. Han som var gift med Ann-Marie.
Vem är detta nu? Hon sa vara syster till Anna-Karl. Och så bara fortsätter den här lopen. Det är typiskt min mormor. Jag tar med mig en kompis som aldrig träffat min mormor och säger du vet Ulf? Nu har ju han börjat gå på. Nu vet inte Linda vem Ulf är mormor. Ja men Ulf, han är gift med Maj. Och Maja och Ulf, de var gamla vänner till oss. Och du vet, då sa jag det till Kristin. Nu vevar du in Kristin och det här bomot, får du berätta vem Kristin är? Ja, men Kristin, hon bor också i Lanna.
Hon har också ett hus, hon har två barn. Men då pratar ju de om offentliga personer. Det är ju de offentliga personerna de har. Det var ju han som kom upp sig. Han började ju som förman där på Mitra Beach i Karab. Han har ju kommit upp sig nu. Han är bestämd. Han gifter ju ömsen med H-ungest. berätta den. Hon som jobbar på Kiks i Karlstad. Det blir ju ett par. Så är ju så ledsen fru nu. Eller när du har den här också kan du få, som jag hade en gång. Gabba och jag skulle gå ner och ta ett dopp.
Någon känner igen dig men du känner inte igen den. Då har vi precis tagit ett dopp. Jag och Gabbe. Då hör jag att någon ropar. Mia ropar den. Du! Du! Och tar mig i armen. Tar mig i armen så. Du känner inte igen henne va? Och så pekar han med hela handen så. Och jag tittar länge. Ni har ju gått i samma klass. Och då vänder det sig en om. Och vi har inte gått i samma klass.
Jag känner igen dem som har gått i min klass. Men snälla du. Hennes mamma hade ju kemtvätten. Sätt dig ner och ta en öl. Och var som fölk. Gav det ska vi sätta oss ner och ta. Gjorde du det? Nej, vi gjorde det aldrig. Och så kom vi ju på att vi hade nog inte gått i samma klass, visar det sig. Vi hade gått i någon parallellparallell bara under några år.
Så det var ju inte konstigt att jag inte kände igen henne. Men det är också alltid så när man frågar någon. Hur är det med dem nu? Då är det inte så. För då frågar man utifrån livet. Alltså i helhet. Men då är det alltid. Nej, hon har ju haft så problem med höften så att de har ju åkt in och ut hela våren. Och sen när det rättar till så hade vi ju någonting i ryggen. Och precis hade kommit igång med livet. Och så fick hon den här stomipösen. Jag tyckte det var så jävla synd.
Hon kände att nu var hon fri och hade gått i pension. Och det är det jag tänker. Fan, ni ska inte spara på livet när hon går i pension. Alltid det. Hon hade räknat ner till pensionen hela livet. Ann-Karin skulle börja golfa och åka till Portugal. De hade investerat i ett sommarhus och allting. Men då? Åsa krånglar magen. Den kollapsar totalt på honom.
Och hon har varit en sån jävla renlevnadsmänniska. Hon har inte rökt. En del kan röka hela livet. Och det råkar aldrig ut för något. Och så kommer en sån där som Ann-Marie. Som har tränat och golfat och allting. Och skött sig så bra. Och så får hon skiten. Nej, sen var jag ju nere i torsdags och lämnade in travet på Nivelius. Och då träffade han Kenneth.
Kommer du ihåg han Kenneth? Ja, ja, ja. Han jobbar ju på Bengt Martins buss i många år och körde det här Oslo och det här resorna. Och slet sig fördärvad i ryggen och det. Hanna fick ju sätta in någon jävla byte. höfter och helig. Och han hade ju gått och vunnit. Han var ju så jävla glad. Han var ju där när han vunnit 50 miljoner.
Men! Han spenderade ju allt det på fler. Det blir så mycket pengar. Han ska inte vinna så mycket pengar. Nej, jag tror inte det är nyttigt vet jag. Jag tror vi måste ha nött och höppes och drömme. fy fan, nej. Det är nog ingen idé att den vinner. Jag funderar på att sluta och spela på travet. Nej, men det är lite så som dramaturgierna är hos Malou. Att man berättar om någonting och sen kommer det här människa. Så är det ju alltid hos Malou också.
Vi har Jocke och Jonne här idag som har 40 miljoner visningar och har tjänat hur mycket pengar som helst. Men först torsdagsdick. Du, jag tänker lite grann hur det går med vilan för din del. För att igår var det väldigt svårt att få tag i dig. Då tänkte jag så här, nu är han väl ute och dricker och se. Och mobilen är uladdad och pojken har ett gött tänkte jag. Men sen fick jag ett sms att du...
Du skriver att du springer upp och ner från vinstförrådet och har hyrt ett släp och håller på och tömmer och röjer. Vem gör det i 26-årsåldern i början av semestern? Nej, jag försöker själv förstå mig på varför det blev så här nu. Men jag har av någon anledning ägnat min semester åt allt det där som jag inte tar tag i under vinterhalvåret eller när livet pågår. Det som andra gör i farten som jag har sagt.
Jag har frostat ur. Ägnade en god eftermiddag till att frosta ur. Fy fan vad tråkigt det var för mig. Ljuger du nu eller är det sant? Nej. Alltså det var så mycket. Det var is och sen var det ett lager med en sån cola på burk som hade sprängt. Som liksom hade gottat in till det där. Det var så mycket is att jag tror jag ägnade. Det tog fem timmar och så stod i min lilla frys.
Och sen gick jag på vinstförrådet och åkte till tippen i omgångar. Och sen har jag bytt glödlampa och fixat elementen. Luftat elementen. Ja, du vet. Allt det här som jag allra annars har tagit. Jag har fått någon skjuts. av det här. Nu vill jag bara ta tag i nya saker hela tiden. Söker nya projekt här på semestern. Nu känner du lite grann att nu kan du med gott samvete boka Skandinavien i höst.
Är det den skjutsen? Men den är farlig den skjutsen du. Det är så när man rensar tänderna. Ibland när man petar tänderna så känner man att det kommer in så mycket syr i käften. Så att sen kan bara käften gå. Helt okontrollerat en eftermiddag. Och då kan det bli det här att du bokar på. Du får sånt jävla flow självförtroendemässigt. Så du kan ju boka på vad som helst.
Nej men jag njuter av det. Jag bara surfar. Vanligtvis blir jag överkörd av vågorna som kommer. Men nu är jag liksom på vågorna och har ett jävla gott gung. Men då tänker jag också lite Hampus för att göra en riktigt härlig brygga här till en fin sponsor som vi har idag som heter Lendo.
Som är Sveriges största jämförelsetjänst för privata företagslån. Där har du ju någonting nu om du känner lite grann. För det kan ju också vara så här att du är lite rädd för att gå in i vilan. För när man har jobbat så mycket som du gör så kan det bli att man får lite darr på läpp. Om man nu inte har något att sysselsätta sig med. Och då tänker jag, varför inte också ta tag och storstäda upp lite? Jag vet inte om du har några lån eller inte, men...
Att jämföra sina lån och se finns det någonting som kanske är bättre för mig. Det är ju också en sån här grej som ger syre i systemet. Det är ju precis som att lufta elementerna. Och som ger samma självförtroende som när jag har luftat element och positiv och allting. För att länder när man jämför så blir man ju liksom vinnare på något vis. För att där får du ju en överblick och känner dig lite smart.
Det gör man ju aldrig annars när man jämför ute i samhället. Utan då blir man alltid förlorare när man jämför sig med alla andra. Sen här blir man ju direkt att man känner, oj gud, nu är jag en person som jämför lån. Nu ligger jag framkant med någonting. Ja men också känner jag så här, tänk det var gött att ha det kortet på fickan Hampus när du ska ut. Jag tänker du ändå ska ut i det här och se mingret i Stockholm nu och liksom frottera runt lite grann. Om du då har det kortet på fickan.
fickan att du vet att du har de bästa lånerna. Att du har kollat över den grejen. Du börjar inifrån hos Lendo och sen jobbar. Då kommer du få ett tryck även utåt. Ingenting som du går och skryter om. Men när de andra börjar med sina bilar. sådana här gummibåtar, vad de har ribbbåtar och grejer och det är bröst och det är maskaror och solkrämer och frisyrer och klackskor. Då sitter du bara tryggt och vet, jag har i alla fall i de här svajekonomiska tiderna koll på mina lån. Har ni det?
Då kan jag också säga, upplysa vad den där liten berättar och kan någonting. Att på en i lånetankar får gå alltid in och börja med att jämföra hos länder på SD. Där kan man jämföra och anställa om privatlån på upp till 600 000 kronor och få svar. från upp till 40 olika banker och långivare. Tänk att bara kunna styla med det. Så börja alltid med att jämföra hos Lendo.se. Sveriges största jämförelsetjänst för privat och företagslån.
Jag träffade också henne när jag var i min lilla hemstad här i sommar som jag kände att nu vill jag tuppa upp mig lite. Ja, det kan man få göra ibland också. Det är ju den lilla självkänslan man har som känner att nu vill jag ändå hävda mig lite. Och det känner inte jag ofta, jag skäms ofta. Ja, men det kanske var att den där personen inte hade varit riktigt snäll heller.
Exakt, lite i den här relationen att man kände sig här vill jag ändå visa, titta nu vad det blev av det här. Jag vill markera. Nu vill jag markera. Börja ju, dra igång lite med en ton, ja. aldrig har annars. Jag är alltid tyst om mitt jobb. Jag pratar inte om vad jag gör utan liksom lite så blyg. Här drog jag igång en sån riktig Bert Karlsson-ton. Nej, jag har ju gjort en hel del nu senast så att det har ju varit...
TV, jag har hört mycket nu så jag säger det. Och tänker att nu ska den personen få sitta på sin plats. Nu blir min hemd. Okej, jag har ju missat det. Jag flyttade till Center Monica för sju år sedan och pluggade. lite och nu jobbar jag på skivbolag där så att jag har ju liksom helt missat allting som har hänt i Sverige. Men kul att du håller på! Vad roligt! Och då hade jag också haft uppförsbacke för då var det jag som tog steget och klampade fram och bara...
Hej, känner du igen mig? Vad på hon var så? Nej, eller ja. Men var det så? Hampus Näs? Jo, men just det vinner jag. Absolut, hej! Det var en lång förnedring hela det mötet. Och kanske de trodde att du bodde kvar i stan. Skaffa två barn. Jag bor här i ett radhus nu. Vi har det mysigt, jag och min tjej. Vi blev ihop redan i högstadiet. Gud vad vi myser.
Så tänkte hon. Hennes förälder hade sagt någonting så här. Mina föräldrar sa att du gör någon co-sharing eller att det var någonting du håller på med. Ja, nej men precis. Coop-kärring också. Det var det värdet du fick i den här Sankta Monica skivbolagen. Hon hann liksom reducera ner hela mitt jobb. Kul, men han är lite kul i Sverige där, säger hon och hon. Jag gick in med en sån jävla ansatt. Då får man lite distans. Och så var det som att jag...
Ända gång jag försöker, nu ska jag hävda mig, så lärde jag mig, gör inte det, bara skit i det helt enkelt. Kasta in handduken. Ta håll den där lite blyga, fina, och tänk att det går så bra. Nej, men ha det bara, jag ska gå och kopkärringar med lite till här borta nu. Lycka till med ditt liv i Center Monica. Nu ska det handla om emojis, de där små varianterna. Hjärtformade ögon, en rinnande tår eller...
En mun full av svordomar. De kan användas till mycket. De där små känslor och komplementen. Vad betyder egentligen de olika tecknen? Hur ska vi tolka dem? Tolkar du mycket sms? Ja. Läser in? Med vissa personer är det ju man gör det. Andra bryr man sig ju inte om. Vilka då typ? Ja men den man lever med. Där får man ju någonstans hitta så här. Nej, vi tar inte grejer så på sms. Nej.
Men läser du in saker på sms? Alltså om någon skriver saker till dig. Alltså beroende på vilken emoji. Eller om den slutar typ. Jag kan ju läsa in. Så om du smsar mig så skriver du en punkt. Du är så. Okej, punkt. OK är det värsta jag vet. OK är väldigt... Jag förstår att vissa är mer sådär OK. Då föredrar jag faktiskt byt ut OK mot en grön med ett sånt där boxsträck i.
Nej, det är samma skit. Nej, det tar jag heller. Det är i alla fall en färg. En glad och trevlig färg. Förjävligt. Men det värsta är nästan när någon skriver. Okej. Då är det som att säga. Okej. Ja, det låter drygt. Gör så då. Okej. Vad fan ska det i? Det är som när man säger avrunda. Nu avrundar vi men vi mjukar också upp. Jag är sur men jag försöker vara lite mjuk. Andra som inte är så känslomässiga om dig och mig kanske tycker bara okej. Det är så här lätt. Okej.
Nej men skriver du ok eller ok till mig. Då får du ett följesmess av. Är du sur? Har jag gjort något? Men jag hatar den där gubben med en monockel. Som är lite så här. Det finns en smiley gubbe. Med en sån där liten typ som att. Använder någon den? Jag vet inte varför jag är så provocerad i den. Men om man använder den så blir jag sur. Men jag har börjat använda exakt så. Om jag är sur eller blir lite less eller irriterad.
Men det här vet jag egentligen att jag inte kan bli irriterad på. Men jag måste ändå avkanalysera det här. Vad tar du då? Då använder jag olika emojis som visar att nu är lite passivt. Vilken kan vara? Till exempel då.
Ett sms som skickades hemdagen. Och då har jag ju min bästa vän Linda. Vet du precis hur det här språket funkar? Hon och William är de enda som känner till att jag fungerar så här. Så då skriver hon till exempel. Jag ringde henne. Och jag blir alltid så jävla sur när folk inte svarar när jag ringer. Förutom när du ringer mig då vet du att...
Nej, då blir jag mer så här. Svarar du så blir jag positivt överraskad. Annars så släpper jag det. Men då ringde jag henne. Hon svarade inte. Jag blir sur. Och så skriver hon. Är med ett helt gäng så känns det otrevligt att gå iväg. Kan kanske gå på toa med ett tag och ringa.
Och då blir jag lite putt helt. Och då vet jag att det har inte jag rätt att bli. Hon är ute. Hon kan inte svara telefon. Snälla. Hon kan ju ute bara. Lägg av handpuss. Men jag måste ändå på något sätt avreagera. Då skriver jag. Hörs imorgon. Nyttes som helst. Ha kul. Och sen istället för att skriva ett rött hjärta. Då skickar jag ett rosa med sån blå pin.
Och då svarar hon direkt. Känns ytligt med det här hjärtat. Varför inte ett rött? Stor jävla skillnad. Är du irriterad eller? Hon läser av med en sekund. Och då får jag skriva. Ja, jag blev lite irriterad. Jag visste att jag hade rätt att bli det. Men ville ändå kanalysera min irritation på något sätt. Här har du den här harangen jag menar. Att man ska hålla på kring en i mojk.
Och det här att byta färg på hjärtat, det kan jag i och för sig göra ibland också. När jag tänkte, du är fan inte värd något rött. Du får ett brunt, riktigt bajsbrunt hjärta. Gult och det här limegröna hjärtat, det tycker jag alltid är såhär, oj. Blått det också, det kan jag bli såhär, oj.
Det tycker jag är fint. Det är lite någon som är artsy. Då blir jag så här. Fan, skickade jag ett rött hjärta för? Då kan jag ta tillbaka nästa gång. Då blir man så här. Här står man av med hjärta till handen. Och fick ett sånt här litet brunhjärta tillbaka.
Det känns inte bra då. Nej, men då är det ju dumt. Då känns det som att man har kramat någon som man inte kände typ. Men det är bra när folk inte kan det här emojispråket så att de vet. För då kan jag avkanalysera min irritation. Och de uppfattar det bara som att jag är gullig. Ja, då fick du ur det. Men det kunde inte hon.
Hon kunde inte det. Linda visste precis. Sen är det värsta jag vet. Vi har den här emojin som bara ler. Den här gamla vanligare två prickar och sen en parentes som man gjorde. När folk skickar den fast i en emoji när de bara ler så här. Det är en ironisk emoji för mig. Okej. Om man gillar att skriva mycket sms så har man ju läst in mellan raderna. Det är ju inte konstigt egentligen.
Det är ju så man gör. Det finns ju ett osynligt språk här. Men sen tycker jag också att det är mer irriterande med folk som skriver. Jag skriver ju inte någonting. tjej delirriterat. Jag svarar ju glatt och så tjejdar jag en emoji och det uppfattar inte alla. Men sen finns det ju de som gör tvärtom. De tjejdar och är skitotrevliga på sms och sen så tror de att det lättar upp med någon liten banal emoji. Jag slänger på en vatten med en pojke med en drake. Nu fick jag säga mitt.
kommer den. Då lättar jag upp lite. Det tycker jag är värre. Vilken raket här i slutet. Du sa att du hatar mig men du la på en kamel. Ska du tycka att, åh vad gulligt. Jag förlåter dig för allt. Men jag tror att där är det lite. Får man vara lite gammaldags. Man måste tänka så här. Vänta nu så ska vi inte ta detta live. Jag vill reparera det här lilla. Fnurran med. Då är det live som gäller.
Men vad känner du när du får det här smset av mig? Vad läser du in då? Kolla på din telefon. Om det bara trillar in så i sommar. Hej. Jag skrev hej med en sån emoji som bara ler. Vad känner du då? Vad tänker du? Då tänker jag så här, nu tycker du att jag inte har hört av mig på länge att vi inte har hört. Ja, då läser du in. Och jag skriver så här då. Om jag nu skickar detta. Kan jag ringa? Och med det hjärtat? Hjärtat med pil i.
Kan jag ringa. Vad läser du då? Ja det är någonting. Det är något som du ska ta upp någonting med mig. Det är ingen jättefara men det är någonting som ska väl lite. Du har hört eller du tänker eller du känner någonting. Och sen om du får då till slut bara detta. Ja, nej. Om jag skulle få det från dig. Då vet jag ju att, jaha. Då var det något.
Ja, och där har ni lite kritik hela gänget här när ni skriver era sms. För sms för mig är en never ending pågående diskussion. Man sätter inte punkt. Du är bra på mojispåket, men du kastar in mycket banala. Men du har ju bara röda hjärtan här. Här i och för sig har du en e-app. Ja, där hade du bocken. Jag hatar nu det tummen upp med. Men det är ju så här, är du redo på Instagram? Då har jag skrivit i app, alltså redo gröngubbe. Det måste jag väl inte hjärta hålla?
Men här skickar du också ibland den här uppåt-tummen. Det hatar jag när du gör. Ja, den är gubbi, jag vet. Men den oftast kommer i bilen i stress. Man kan inte hålla på och trycka och så. Då får du läsa in att hon har mycket med alla ungar och hundar. Sen finns det två skrattimorgus, du vet. Den som skrattar med huvudet rakt ner och så kommer det tårar. Och den som skrattar med ett snett, typ kryssögon. Den som skrattar snett med kryssögon, den är så jävla gubbig. Den använder bara föräldrar.
Den har väl inte jag använder? Jo, den använder du alltid. Den kör du igen. Den har clownen med hammare och trumpeter och lite annat gott. Det är ju min. Den får du inte ta ifrån med Hampus. Den har jag jobbat upp. Det är en clown med en vattenbestod mot huvudet. Och när du skickar det kom på nu. De här ögonen. Bara ögon som tittar snett så. De har du skickat ibland också. Det hatar jag också. Vad är det för lut på gång nu? Nu är det ugliga mossen känner jag.
Har du avslutat sms med dem i ögonen? Jag har överlag blivit så här, både med Instagram och sms. Jag har inte ork längre. De här stackars små fingrarna, de har ju fått reumatisk verk i dem som de har knattrat.
Jag orkar inte längre. Nej men jag tycker det är gött att sms-konversationen lever alltid. Sen behöver inte smattra till jämt. Men när någon skriver till exempel en punkt. Då är det som att man gör det här samtalet i taxi. Det är någon som bara vill avrunda. Ja, nu svarade jag på det. Punkt. Nu är det där. Punkt.
Nu var du färdig. Jag hade lite mer grejer här. Jag ville gärna fortsätta lite till. Min man är ju oerhört skicklig på att dra igång grupper. Jag kan ju sitta. Det är så många grupper. Och jag får in... Hela min telefon är ju full och jag hinner inte med en enda grupp. Och alla grupper handlar om olika saker.
Det enda jag är i grupp är att det kommer hundra meddelanden. Jag blir skitsmessad. Jag har inte sagt ett ord på två timmar. Sen kommer det ett, kan alla bara sluta skriva i den här gruppen? För det smattrar i telefonen hela tiden. Och jag sitter på, du vet att man sitter på något jätteviktigt ställe. Då får jag ju bara göra en sån här okej. Och en gubbe, men en snedgubbe. Ja, då kommer det pass. Oj, är du med här också? Då blir alla jätteglada. Då måste man ju fortsätta.
Nej, men det är speciellt då föräldrar på sms är ju också så här. Snälla, kan du strössla lite grann innan du skriver? Jag är nästan mer för det än de föräldrarna som strösslar bara. Man skriver långa textmeddelen själv och bara svar är mojegubbar. Då är man så, hallå? Och så får man en vinkade hand tillbaka. Var det okej? Får man tumma en upp? Man bara, hur mår ni? Hjärta. Alltså det är liksom bara emojikommunikation. Det hatar jag.
Ja, men var inte det väldigt populärt i början när de här emojiserna kom? Att man gjorde så långa rebusar med emojis? Jo, men jag tror vissa har den inställningen att man har skrivit ord. Som finns en emoji på. Så blir det en emoji. Så om någon skriver jag har badat. Så blir det först en gubbe. Jag har våg gubbe. Imorgon ska jag jordgubbe. Sen ska jag squash. Det betyder att jag ska ligga med min flickvän.
Ja, okej. Sen ska jag. Sen är det väldigt gulligt med folk som också är lite så föräldrar. Som avslutar alla sina sms. Kram Annika. Kram Lars. Man bara, ja jag vet. Jag har det inlagd i telefonen. Och så har man smsat fyra sms på den. Så tror jag. Varje smess. Det kan nog vara lite så. Det fick jag också. Det smessade dig förra veckan när du avslutade med Mia. Vad fan gör du? När är du så ung? Där har jag kommit upp lite i läsglasögonens tid.
Ni kan ju inte skriva till mig. Vi pratar varje dag. Jag märker på Eli och mina barn. De har lite det här. Snälla så kan du inte skriva sig. Vadå? Ni har något annat lite svung i språket. Och ni har ställt bestämda former för hur man gör. Vi är mer sådär. Jag bjuder på det nu. Nu ska vi se. Jag kryddar öppet lite här på slutet. Kram. Mia, det känns personligt bra. Skriv krav, men att du ska avsluta med avsändare på meddelandet. Då tolkar du in, och det där gjorde jag ju bara i en ren...
Men det är väldigt kul just att om man smsar, vi smsar ändå lite varje dag. Och skriver aldrig hej, aldrig hej då. Utan det är bara pågående. Och det är det som händer. En avsändare. Och då tolkar du, jag fattar det. Och för mig har det bara hänt i stunden. Jag har ju aldrig tänkt att jag skriver kram Mia så att pojken kommer ihåg vem jag är. Det var fyra sms nu som bara var helt i vanlig form. Sen kommer det ett med ett avslutande kram Mia.
Så jävla konstigt. Det där tror jag också kan vara min utbrända hjärna. Och kram, kommatecken, Mia på ny ras. Snedsträck om jag får be. Hej kära datum. Min mormor, hon spelar alltid in så här. Om hon ringde mig på mobil, svarade hon. Så en gång så var jag så här. Ja, hej, jag kan inte svara. Lämna gärna mer. Ja, hej. Det här var Nancy Johansson från Kristinehamn, Mias mormor. Kan hon ringa mig?
Hej. Och tog den telefonsloss. Det var någon bank för meddelanden. Där hon skulle först uppge vem hon var. Och sen, om jag kan vara vänlig. Ni skickar vidare till Tösa. Att mormorna har ringt och att hon ringer. Åh gud vad gulligt. Nancy Johansson från Kristinehamn. Det var så gurret. Jag sparade det meddelandet länge, länge, länge. Åh, vad roligt. För det var så... Också så vackert att hon trodde att det sitter någon dam inom växel och tar emot allas du vet.
Den här kalastutemogen, den brukar jag också jobba loss med. Den brukar jag kasta på efter ett argt, bitskt meddelande så kastar jag på den här festen. Han som blåser en sån serpentin med kalashatt. Han tycker ju alltid att det är trevligt. Då vet man så här. Får man honom då är allt lugnt. Är det inte lite så? Han gillar jag.
Skulle du kunna tänka dig till exempel, om man vill säga att man ska ha en vilsam semester men ändå känna att det är sommarsverige och allt vad det här vill säga. Skulle du kunna tänka dig att tälta till exempel? Om man vill ha en vilsam semester. Back to nature. Nu går vi ut i skogen och hämtar kraft och energi.
Jag är mer så stuga om det finns vatten och el. Alltså det ska bara vara enkelt. Jag ska börja tänka på någonting. Sätta ihop taket jag ska ha över huvudet. Det är jag inte intresserad av. Men du skulle inte kunna tänka att det skulle vara lite gött att bara vara utan el. Nej. Alltså du vet en brasa. Lite frystorkad mat. Att ni ligger under något myggnät.
Och småprata lite med någon lampa som brinner av olja i taket. Nej, inte alls. Jag känner noll pir för det här. Jag skulle kunna gå ut i skogen och sätta mig vid en brasa om jag vet att jag kan komma hem till ett varmt hus med el och vatten sen. Skulle du kunna tänka dig om någon hade byggt en brasby. Det här glamping typ med ett jättefint ält. Där du ändå får vara i naturen. Men att någon annan sköter. Och det finns el. Du har ju tagit med dig någon sån här. Du kan ladda telefonen.
Jag kan tänka mig tält. En natt, men det är inte min typ av semester. Sen tycker jag det är mysigt med husvagn till exempel och sådana typer av semester. Men just det här med tält. Skulle du kunna tänka dig båt? Ja, det tycker jag är jävligt mysigt. Men skulle du då själv...
Då står vi i rodret eller vid ratten eller vid motorn. Vad tror du svarat på den frågan? Nej. Du skulle ha någon annan. Jag är nog den som tittar på och stöttar upp psykiskt. De andra som gör allting. Du är mer den där som går in och hackar lök och gör i ordning en liten go. Ja. Jag låtsas ta ett samtal. Men någon annan får sköta styrningen. Jag har alltid den på alla semester som kommer först. När allting är gjort behöver ni hjälp med något.
Kan göra något. Man har tajmingen, du vet. Och man är själva helt söndersleten. Ni måste ju säga till om ni behöver hjälp. Herregud, där sitter vi och dricker vin och buser. Vad kan du tänka dig då? Nej, båtestruket. Absolut, om inte som du säger någon annan får styra. Jag skulle kunna tänka mig att segla möjligtvis om någon annan, vi har med en kapten och någon kan laga mat för att jag har ju försökt att göra allt det där själv. På båt? På båt, utan att vara en båtperson.
Nej, där har du icke mig. Blev det Göta kanal och alltihopa? Ja, det blev ju en världsom segring under havet. Jag hade en kort båtkarriär som jag aldrig kommer att återvända till. Du vill också använda ordet karriär? Ja, för jag satsar stenhårt. Då var det ju alltid det här med tampen. Och jag skulle hoppa. Man vet ju inte, när ska jag börja hoppa?
hur många meter ska det vara kvar och så är det ett stort jävla det var ju ingen vanlig tamp för det här var ju en sån här åtta ton Nauticat motorskeglare som vi skulle rulla in och den måste man ju börja bromsa i tid så att inte båten går in bryggan. Ja, mannen står stabilt vid ratten på båten och du ska hoppa.
Jag ska hoppa det här kriathlonhoppet. Ja, exakt. Och då står det, det är ju behållningen på hela den här dagen. För de ligger ju bara där och dricker vin hela dagarna, de här gubbarna. Och mammorna springer med flytvästar och hovar och ska fånga någon liten krabbjävel som ska springa upp och ner i vattnet. Eftermiddagen. Och mat i kylväskan. Och det är så mysigt. Och det är inte ett dugg mysigt. Och det enda som händer då. Då går djungeltrumman. Någon är på väg att lägga till.
Kom allihop, ska vi titta. Och så går de ut. Som om det är Beyoncé som är på Coachella. Typ den attraktionen är detta. Men så blir man ju själv med. Man tycker det är roligt. Men det är ju inte några kvinnor som står och tittar med armarna. Nu ska vi se hur det går. Nej, nu borde det nästan... Man ser ju att de säger så. Nu borde du ha ett höppe. Flicka snart, för annars vet jag inte. Då kommer du höppe förbi brygga.
Ska jag hoppa redan? Vad gör du? Man får ju totalt kaos i huvudet. Samtidigt som de tittar så börjar ju den tjommen som kör båten skrika. Det här är ju en båt som är åtta. ton. Det tänkte ju inte jag på. Man tänker väl aldrig på när man är ute och seglar vad en båt väger. Man har ju nog med sin egen viktig bikini att hålla på med den på sommaren. Båten skiter jag fullständigt i. Korn har lite för hög fart in mot bryggan. Och jag tänker liksom att jag får nog ta emot...
Jag får sätta ut benet och ta emot båten lite åtta ton på en 63 kilos kropp. Så jag tar ut benet och jag tänker nu hoppas jag att backen går i snart. Jag hade alltså inte kommit emot bryggan här. Men jag hade tagit ut benet och det ser ju de som står på och tänker lite grann. Har vi en amputation på gång här nu? Är det det som ska hända?
Brygga och så var det någon sån här ful jävla ankare som hängde i någon kedja längst fram. Så det hade ju varit ett fint snitt nedanför knät. Och jag tar ut benet och tänker, om inte backen går i snart nu? Då kommer ju båten köra in i bryggan. Så då måste jag ju sätta min lilla fossing. Och dämpa. Så att det inte blir rever i båten. För det var ju det jag hade hört. Det viktigaste av allt är att båten inte får några rever. Och inte någon annans båt heller.
Så jag sätter ut mitt ben och precis när vi kommer till bryggan, då äntligen... har backen gått i. Men det är ju alltid lite försening, du vet, när en back går i innan båten verkligen börjar. Men precis när mitt, jag känner hur min lilla, fina, oskuldsfulla trampdyna stöter emot den här träbryggan. Tar i så här fint. Innan backen kommer. Och där kommer båten tillbaka.
Jag tror att de som stod och kollade tänkte ju först att det här går åt helvete och sen blir de lite imponerade av mig. Att jag liksom bara... Det här gick ju jättebra tänkte jag. Vad står de och glor här för? Och gjort så en uppståndelse. Då var det dags. Vi kanske skulle göra någon sån här barnprogramsavrundning någon gång. Jag har inte de så här mysiga, jag vet han, björnar och de här. Snigel. Dags att säga hej då.
Åh gud. Åh gud, Anka Pytte kollar du på när du är för gammal? Ja, teletab. Nej, teletab såg ju mina barn och det var ju lite det här skäms. Men har du sett Anka Pytte? Ja. Vet du vem som är Anka och vem som är Pytte? Hon buktalar väl? Jo, men vet du vem av dem som heter Anki och vem som heter Pyta? Ja, hon heter Anki och Ankan heter Pyta. Är det inte så? Hon heter Pytte. Är du säker? Det här blandade jag ihop namnen. Har vi gått menar du och trott att hon som jag trodde var Anke är Pytte?
Det här vänder ju upp och ner på hela min världskild. Pytte är hon. Och Anki är ankan. Och det är det som är så roligt. För jag gick alltid och sa att jag ville ha Pytte. Som gosedjur. Det var lite snus. När man var liten. Jag vill ha en liten äldre dam. Jag vill ha en pytt upp snoppen som gosedjur. Alla på dagens. Hon var i och för sig väldigt gosedjur.
Vad är det för mamisho som lurar in? Kan du inte ta pysseleva istället? Jo, vad man älskar pysseleva. Älskar pysseleva. Har du sett på maken? Där ligger Ernst i lät tycker jag. Vad mysigt. Alltså det här huset, något båthus hon var i och hur hon klippte och klistrade och gjorde sådana.
Ja, det var helt otroligt. Ja, hon var en riktig pionjär. Man kände bara, kan inte jag få ha lite feber och följa med och vara hos henne där i båthuset? Nej, fy fan vad mysigt. Klippa och klistra, det var så mysigt. Det var inte bara den här Johanna med sin mixer som lagade mat, får du ihåg det? Åh helvete vad trevligt det var. Ja det var också väldigt trevligt. Och hon lagade ja. Men vad hette hon? Hon var lite busig den här Johanna. Kom inte hon från Säta TV typ?
Hon var ju med lite roliga kjolar. Hon var lite tokig. Och sen den här mixen som var lite butter. Som kunde prata. Den var lite butter mixen. Hon gjorde smoothies. Hon var först med smoothies. Småtti och klemmis. Ja, det var trevligt det här programmet. Ica i rutan var lite mer svårsmält. Och där har du tappat mig. Ica i rutan. Nej, för jag är så snäll, så snäll, så snäll, så snäll. Och så är jag lite hungrig faktiskt. Ja.
Jag tror jag ska gå på restaurang. På vegetarisk restaurang. För snälla flickor äter inte kött. Men det var ju jag ett svårt barn. Jag var ju lite den här ledsna clownen. Så jag kunde verkligen gå in i både Ica i rutan och manne. Banan. Det var ju så här, allt är filmat i ett rum med rolig lekarställning och en säng. Lite trasande bananer, fast billigare variant. Och lite mera friteatern. Alltså, lite mer åt Staffan, vad heter han? Västerberghållet.
Lite mer så här. Vi jobbar både för de vuxna och barnen här. Med något dolt. Men det är bra för oss som tolkar in mycket emojis. Kan passa väldigt bra med man och ikar utanför. Du kan tolka in mycket mellan raderna där tycker jag. Och hur de cyklar. Hon cyklar på stället så. Med en resväska. Och det såg ju alla barn. Men det funkar ju ändå. Du är inte riktigt trolltid. Där är jag med. Simon Alqvist på cykel. Som häxa. Vad läskigt jag tyckte det var.
Gud, det lekte jag med mina barn när de var små. Varje påsk gjorde vi en bryggd. Då köpte vi massa godis och äckliga saker och slängde ner i dricka och så stod vi så. Ja, vad mysigt. Ja, det var jättemysigt. Kollar ni tillbaka till Vintergatan? Får du ihåg det? Ja.
Det ringer någon klocka. 5, 5, 5, 5, 5. Och så lampskärmarna som Fifune som jag var livet för att jag kunde sova. Jag var helt dramatiserad. Jag drömde om de här personerna med lampskärmar på som hette Fifune. Som bodde på en annan planet som arkidnappat. Jag känner igen det men jag tror att jag var... Ja, där var jag lite förbi den tiden. Ja, då var du säkert 20 någonting.
Ja, min minsta son har ju aldrig kollat på barnprogram. Det är TikTok och Youtube. Ja, men det är ju det. Det är ju I just want to be cool och det är folk som äter hamburgare och det är challenge hit och challenge hit. Det enda vi kan enas och titta tillsammans på är egentligen Maori. Det kan jag varenda avsnitt. Idag ska vi träffa tre personer som äter en extremt begränsad kost av helt olika anledningar. Vi skulle säga hej då va? Ja, det var just det.
Som är svårt i sommaren. Det är svårt i sommaren när ni säger hej då. Men hej då måste man säga och det finns ju en styrka i det. Det är ju som att säga nej och ja. Vi ska inte värdera. Det finns hej och det finns hej då. Och här säger vi tydligt. Hej då! Hej då! Och tack! You've just listened to a Polpo original. Thank you for that.
This episode is brought to you by Progressive Insurance. Do you ever think about switching insurance companies to see if you could save some cash? Progressive makes it easy to see if you could save when you bundle your home and auto policies. Try it at Progressive.com. Progressive Casualty Insurance Company & Affiliates. Potential savings will vary. Not available in all states.
