¶ Intro / Opening
Den 8 februari släpps ett nytt avsnitt av podden Beauty Distilled med Patrik Lernberger och Mattias Stavsing. Den här veckan med gästen Mia Skäringer. Men jag tror inte det handlar om att du inte orkar underhålla. Jag tror det handlar om att du tröttnar.
Men det är ju mer att jag till exempel. Om vi ska prata om det så är det mer så att jag är så impulsiv. Då blir det ju så här typ. Ja men vi har hittat en bra frisyr. Nej det räckte inte för mig. Utan rätt var det så såg jag någon rolig dokumentär. Med Lady Gaga och blekt hår.
Och då tror jag att jag ska kunna bli som henne. Så köper jag åtta stycken blonderings... Och så blonderar jag hela håret tills det lossnar. Och då får vi klippa en ny frisyr. Och då har vi hittat en ny styr. Precis det här som jag ville att detta skulle leda in på. Föränderligheten är ju din tid. Beauty Distilled med Patrik Länberger och Mattias Stafsing hittar du där du lyssnar på dina poddar. Nytt avsnitt ute den 8 februari med gästen Mia Skäringer.
It's Monday morning. Mia and Hampus are together in Gothenburg like two peas in a pod. Today we are going down, if you know what I mean. There's no need to get overexcited, Margareta in Udesherg. We will not cross any borders of prudishness. Anyway, this is Hweringer and Nesmold, a quite confident... Pulpo production. Welcome to whatever episode this might be. Hej, hej, hej!
¶ Hudvårdsfiasko och Skinnömsning
Vilken dålig hy jag har nu. Nej, men det är inte dåligt utan det är så här, det är nare, det är fras, det finns ingen fukt. Retinol eller vad heter det? Vad fan är retinol? Det låter ju väldigt. Det låter allvarligt. Och det var allvarligt. Men vad är retinol? Jag vet inte vad retinol är. Det kanske är han som vet hur Buff Borgignong eller vad heter det? Nej, Bolognäs.
Bolognäs, han Nisse, som är så räktig, kan skriva in och berätta vad det till nål är. Det är någonting, jag vet inte om det är en syra... Eller om det är någonting som gör att man ska bli snygg i ansiktet i alla fall. Få fin hy eller pigg hy. Och det finns i krämer. Typ. Finns i krämer, man kan ha det på natten. Och då köpte jag en produkt av ett märke där det var mycket retinol. Retinol, eller vad det heter.
Det låter något du hittar på en mack. Och jävlar var det brann i mitt ansikte. Nej men det var hemskt. Fick du utslag i det? Jag fick hett... Jag var som att jag blev bränd. Alltså att jag typ hade bränt mig i solen. Så kändes det. Och att det började klia på insidan i mina organ. Och liksom... Jag ville klia inuti på lungorna och hjärtat och levern om hjälten.
Om man har smetat in något i ansiktet, går det att tvätta ansiktet? Jag tvättar med vatten och vatten. Det var då vi poddade sist när vi inte sågs. När vi trodde att vi hade spelat in en podd på Banks och lyxat oss. Och det inte blev något vi fick göra om. podden. Jag trodde att du var röd i ansiktet. Jag trodde att jag kom i klimakteriet. Nej fy fan. Man får ta det försiktigt med skönhetsproceduren alltså.
Det kanske räcker glatt. Det finns ju gubbar som säger att man ska ta allosolsprit heter det. Är det sånt man tvättar sår med förra tiden? Ja, det ska du ta i ansiktet på vad som helst. Finnet, ta all sålsprit. Jag törker ut, vet du. Törker ut och så ramlar den här viteplöppen av. Det funkar på allt. Det torkar ju ut så in i helvete gör ju det.
Någon gång emellanåt kanske man ändå ska doppa ner ansiktet i allosålsprit och så bara få en liten hyling nästan. Det kanske är som retinolen fast en billigare variant för då blir det ju att huden släpper och det ömsar skinn och det är väl lite det som de här syrorna ska göra.
¶ Fotsmask och Ödlor i V
Ödlerna i V. Kommer du ihåg då? Nej, jag kommer inte ihåg. Du har aldrig sett V. Vad är V? Åh herregud. Ödlerna i V. Det var ju det coolaste vi hade. Jag vet inte om det var på 80-talet. Det var en serie om vanliga människor som var ödler under. Så rätt var det var så drog de ju av skinnet. På ett sätt som man tyckte var väldigt otroligt på den tiden. Nej, det var en serie. En spännande, lite otex-serie. Det är inte Shifi, Shifi, Shifai. Vad fan säger man?
Schaffaj. Schangen. Säger man inte Schaffaj? Schaffaj. Menade du Schaffaj? Schaffaj. Finns inte något jävligt äckligt i det här att ömsa skinn överlag? Det finns något som är... Jag kan tycka att det är så jävla... Jag tyckte det var poetiskt, ja. Och sen kände jag att jag långsamt ömsade skinn. Jag blev en ny variant. Som en metafor för någonting är det jättevackert. Solbränna och ormskinn är äckligt. Det är skitäckligt. Jag fick en fotmask. Har du haft det någon gång?
Som där som gör att halva här den lossnar. Ja. Det ligger en parmesan. Och inte fan gör den direkt. Om jag tar den idag så lossnar den nästa vecka. Jag kan stå i ett möte, bara foten hos någon. Då lossnar halva foten. Det är så jävla äckligt Så jag måste liksom gå runt med typ plast på Sådana du får på dagis, sådana blåa du träffar på Får du gå med två veckor Ja hej det var han Du jag kan tyvärr inte komma i eftermiddag För att min härd har lossnat Håll på ömsen
Jag hade beräknat att den skulle lossna för två dagar sedan. Den höll taget men nu har den loss. Det är så jävla öppligt. Jag vet det. Jag har gjort det själv och det är så fruktansvärt. Du vill ju ha en mjuk fossing. Du vill ju ha det fina direkt. Men här är det ju som att det spricker upp som ett ökenlandskap. Och de här lösa delarna som är... Det är som att du har försökt hyvla en ost med för stort järn. Det kommer liksom ojävla delar. Du hade ju finare här innan. Men sen blir det bra.
Sen blir det bra. Och då tänker jag så här, fy fan vad mycket otroligt extra äckligt skinn det är på fötterna. Det är ju det jag menar. Fy fan! Tanke på att något kan ömsa betyder att man har någonting att ömsa. Det tycker jag är så jävla äckligt att man går med överflöd i hy överallt i kroppen.
¶ Fotvård i Akvärmeland
Fötter överlag är ju härdar och sådana här grejer. Jag spelade ju in en. serie som hette Akvärmeland som faktiskt var väldigt rolig att filma med Ulf Malmros och Ida Hallqvist som var med i DOL nu. Då spelade jag Annette. från Molkom tror jag. Eller någonstans i Värmland. Och hon hade ju Anettes fötter. Ja, just det! Ja, hon hade ju en fotvårds... salong ihop med Sussi Eriksson. Och då var det så att då skulle jag ju ha statister.
Och jag hade ju redan, jag sa till Ulf att nu får vi lite grann. Men man vill ju ändå vara liksom, man vill ju ändå vara. Nu får vi lite grann. Man vill ju ändå vara en härlig skådis som alla vill jobba med. Som inte krånglar. Titta på Tom Cruise, han åker motorcyklar ner förberg med fallskärm och jag ska bara sitta och fila fötter. Jag ska ju inte redan här börja bromsa upp flödet kände jag. Men jag fick ändå säga att vi kan väl säga till statisterna att de får tvätta fötterna.
Och lite grann, kanske själv har gjort någon liten fotvård innan de kommer. För du skulle verkligen sitta och pilla med okända människors fötter. Jag hade Hampus, jag kunde ha fyra, fem olika fötter. Män och kvinnor. Och då var det en man som kom. Och då hade de inte sagt till mig. De hade tagit in en statist som hade skrivit in redan att han hade typ 48.
Jag har aldrig sett den så stor. Typ en sån här som kan vara med i Guinness rekordbord. Man får beställa skor från Tyskland för det finns inte att köpa i butik. Precis så. Specialgjorda skor från Tyskland. Du, när den foten kom upp så här. Då syntes inte mitt ansikte i bilen. Och då dog ju Ulf och Jana och alla där bakom. Jag fick ju jobba. Och jag höll foten så här. Som ett vedträ.
Då kände jag nästan att jag fick den här overklighetskänslan som man kan få när man tänker på universum. Att det aldrig, aldrig, aldrig tar slut. När jag skulle massera foten, då skulle jag jobba med lite fotkräm. Då masserade jag som att jag drog i en lian. Foten var ju så jävla lång.
Eller som en sån kebab som man liksom hela tiden valer av. Ja, precis. Skar av så här, fliser på ett kebab. Och så samtidigt så mådde jag dåligt för att alla skrattar ju. Och vi skrattar ju inte. Vi ville ju inte skratta åt han för att han hade en stor fot. Men samtidigt hade han ju då... Han var medveten om det? Ja, man tar ju vad man har och gör lite... Man får ju ta de skillsen man har och han hade väl jobbat då som...
Storfoten. Men här tror jag du har folket med. Om man skulle göra en undersökning på vilket är jobbigast. Åka motorcykel med fallskärm som Tom Cruise. Eller sitta med okända medlemsfötter. Då väljer alla motorcykel och fallskärm.
¶ Akvärmeland: Fotvård vs. Gynekologbesök
Att du ställde upp på det, jag tror inte många. Nej, men sen om ni tittar nu i serien. Den här scenen med den här storfoten kan ni ju se. Sätt den på storfoten. Sätt den på storfoten. Nu blir det natta. Den kan ni ju se i Akvärmland. Men ni kan också se sen att det börjar fejda ut från det här filandet och fotbadet och fötterna till att jag mer plockar i ordning i hyllan sen senare. För sen börjar ju oss ha lite...
ton. Sen sa jag att nej, ja, alltså ja, och det var ju ofta tidiga morgnar som du vet. Man börjar att filma tidigt och då upp. Du vet, man hade ju knappt fått i sig en smörgås innan Storfoten skulle upp och jobba i bild. Det luktar alltid lite och så tittar man på någon nager. Det är någon liten strumptuss som har satt sig i hörnet på nager. Det är så mycket att ta ansvar för psykiskt när man tittar på någon annans fot.
Men hur gick, kan du berätta bra när det kommer då en person som ska sätta sin stol, ta av sig på fötterna och sen så ska Mia Skäringen sitta och massera. Hur blir mötet bakom? Nej nej, hej det här är Mia som kommer massera i dina fötter. Det blir nästan mer intimt i ett sånt läge. Än med Tabita som har one night stand. Som kryper ner naken med gristryner på näsan. För det är så sjukt från början. Men att någon ska rulla av en strumpa.
Nej, jag var ju också testatist i den här gynekologen i Arshim för åtta år sedan och det gick ju bra. Då hade jag nog hellre blivit gynekolog faktiskt. What are you reaching for? If you're a smoker or vapor, you could be reaching for so much more with Zinn nicotine pouches. When you reach for Zinn, you're reaching for 10 satisfying varieties and two strengths for a smoke-free experience that lets you lean in.
for chances to break free from your routine and a unique nationwide community. Whatever you're reaching for, reach for it with America's number one nicotine pouch brand. Find yours in wherever nicotine products are sold near you. Warning, this product contains nicotine. Nicotine is an addictive chemical. Are you noticing your car insurance rate creep up even without tickets or claims? You're not alone. That's why there's Jerry, your proactive insurance assistant.
Jerry handles the legwork by comparing quotes side-by-side from over 50 top insurers so you can confidently hit buy. No spam calls, no hidden fees. Jerry even tracks rates and alerts you when it's best to shop. Drivers who save with Jerry could save over $1,300 a year. Don't settle for higher rates. Download the Jerry app or visit jerry.ai.acast today. Hi, this is Joe from Vanta.
In today's digital world, compliance regulations are changing constantly, and earning customer trust has never mattered more. Vanta helps companies get compliant fast and stay secure with the most advanced AI, automation, and continuous monitoring out there. So whether you're a startup going for your first SOC 2 or ISO 27001 or a growing enterprise managing vendor risk, Vanta makes it quick, easy, and scalable. And I'm not just saying that because I work here. Get started at Vanta.com.
Idag är vi i ett betalt samarbete med Zalando och deras julkampanj What do I wear? Och sommaren behöver hjälp med klädsel i juletid när man är så här stressad. Det är slutfester för projekt. Man ska in och veva på glöggmingar. är det ju vädret väldigt linnigt så man måste ju även tänka ytterplagg. Och vissa ska ju också upp och fira julen i snön och då är det ju kanske en helt annan klädsel. Och så ska man inte glömma alla som dejtar i juletid. Man kanske åker hem till sin hemstad
gamla kompisar. Då vill man ju visa sig med stil och finess att man har koll på vad man ska ha på sig. Ja, och då är ju Zalando som en trygg, jättemycket Skulle man kunna säga som har liksom allt åt alla håll. Där har du till exempel märken som Stine Goja, Filippa K, Bay Malina, Fjällräven, Mango, J. Lindeberg. Ja, alla kan hitta den perfekta outfiten.
oavsett aktivitet på julen. Ja, och behöver du kläderna fort så kan jag säga att det är bara en till två dagars leveranstid på de flesta varorna som skickas av Zalando. Det är ju perfekt om man skulle bli bjuden på något oförutsätt där man vill brassa in och se avslappnad och sval ut i en 5-plus-outfit. också rekommenderar med tanke på alla märken som finns där. Alltså kostymbyxa är väl ändå ett alldeles tidlöst plagg som du kan sätta en enkel hoodie på och ändå se lite liksom...
uppklädd men sval ut tycker jag. Ett par sneakers på det kanske och allt det här hittar du på Zalando. Och gratis retur är det alltid också. Så går det nu att våndas lite och funderar på what do I wear? I jul till exempel. Då har Zalando alla svar på den frågan. Ja, så lycka nu till med jobbflörten på julfesten, glöggmyset med svärföräldrarna eller bästa julafton i manna minne med familjen. Och gå in på zalando.se och hitta stilen.
Tack Zalando. Tack. Idag är vi i ett betalt samarbete med Ronald McDonalds barnfond som ju är en stiftelse som stöttar familjer med svårt sjuka barn. När man som familj hamnar i en sån mardröm så sätts ju hela livet på paus. Och små saker som vi andra tar för givet blir väldigt viktiga. Och då finns Ronald McDonaldshusen som ligger nära sjukhuset där barnen vårdas och där familjer kan bo i en miljö som är så lik vardagen som det bara går.
Där kan familjerna till exempel slappna av tillsammans, vara nära varandra eller bara en sån sak som att kunna laga mat och äta ihop i soffan framför tvn som kan betyda så mycket. Sedan starten 1990 så har mer än 200 000 familjemedlemmar fått... bo i något av de här fem husen runt om i Sverige. Verksamhetens största bidragsgivare är McDonalds Sverige och deras franchise-tagare.
Och mellan första december och trettonde januari så skänker McDonalds fem kronor till Ronald McDonald barnfond för varje Big Mac och company som säljs. Och pengarna som samlas in går till Sveriges fem Ronald McDonald hus och bidrar även till barnmottagningar på sjukhus som vill göra sina vänt och lekrum mer välkomnande. Tack till elever och personal vid McDonalds.
¶ Debatt om Manliga Gynekologer
Stora som små handlingar gör skillnad för familjer som behöver närhet och trygghet när livet vänds upp och ner. Ett kön vet vi, på en kvinna går det inåt. Det kan finnas överraskningar. Det är lite som Pippis, den här byrån med maniklar och kjölifånger som hoppar ut. Det är lite okänd mark. Men då vet de, de har ju valt det yrket och man kan hantera det och man är kunnig och man har respekt och det är liksom si och så. Yngre och de äldre och så.
Och där kanske folk faktiskt anstränger sig. Ska man visa upp könet som patient så kanske man anstränger sig mer inför ett sånt besök än för fötterna. Då tänker man, nu drar jag på mig all möjlig skit med fötterna. Då har man tvättat så man har ömsatt skinn där nere. Då är det ju ödlan i V som tittar ut.
passa på när vi ändå sitter här och när du ändå är liksom gammelmor och erfaren. För det här är, nu kommer jag låta så jävla snubbig. Men jag har tänkt på det här. Det är nog mig du ska prova det. Jag tror det. Men jag har ändå tänkt en hel del på. Jag tycker alltid, när mina kompisar säger att hon ska till gynekologen, då är det alltid en man. Det är ofta manliga gynekologer. Och jag tycker inte...
Överlag när man pratar om vestibulit eller andra problem eller endometrios så är det väldigt sällan det har forskats på om man har kommit så jävla långt. För då fokuserar man inte på kvinnosjukdomar. Det har inte intresserat män så jävla mycket. Kvinnohälsan. Så blir jag så jävla fascinerad över att det finns så mycket manliga gynekologer ändå. För jag fattar inte varför det är så jävla intressant att helt plötsligt jobba med. Det tycker jag var en jättebra fråga.
Varför har man hoppat över forskningen och sen hoppat direkt till yrket? Och det är inget här fördomsfullt kring manliga gyrokologer. Jag tror inget äckligt inte det jag menar. Absolut inte. Jag håller med dig. Att här myllrade av män. Här myllar det av Jan Åke och Jan och Thomas och Bengt och olika Christer och Patrik. Och det är alltid någon också som säger tycker jag att de gick till en gynekolog som i sin tur hade med sig en unglyckten pojkaspirant som också är en gynekolog som ska stå med.
Nu har jag en kvinnlig nekolog som jag aldrig kommer att släppa taget om. Men jag har mestadels haft män, ska jag säga det. Och det har aldrig slagit mig på det sättet mer än att jag har tänkt att ja, ja. På något vis är det ju ändå så för mig att det känns ändå bättre när det är en kvinna. För mig känns det så. För då tänker jag att hon har själv samma sak som jag och hon vet hur det känns.
Det förstår jag. Jag tycker också att de gör så går att visa upp mitt kön för de känns bättre att gå till en man. Som vet vad en snoppe är. Ja, lite. Precis, och vet hur den är uppe.
¶ Förlossningsstolar och Manlig Design
Hur det känns. Om man lyfter blicken från muffen och själva rummet. Då ska vi tänka tillbaka. Nu blir det en riktig amatörhistorie. Men då tänker man ju så här. För det tänkte jag när jag födde barn. Så tänkte jag. För då är det ju hela tiden såhär, nej men det är bra, häng över saker, stå, häng din man. Det är bättre att stå på huk, för det förstår man ju, det är tyngdlagen. Alltså barnet är ju i magen, huvudet är ner i de allra flesta fallen.
och det ska ut. Ligger jag då baklänges i en slalombacke som man ju gör alltid på förlossningar så ligger man ju med röven upp så att barnet glider ju. Så det är ju bara tryckandet som är. Det finns ju ingen hjälp. Och då undrar jag, det måste ju också vara gjort av en man. Jag tror inte att en kvinna om hon skulle ha utformat en stol som man ska ligga i att födda barn hade utformat den så utan den är väl utformad för att dels är det bra att...
Kunna få verktyg och man sitter skönt och jobbar. Det finns inte folk som föder barn bakifrån också. skjuter ut dem som står och lutar sig det finns många som ställer sig upp ändå det är ju bara det att själva stolen som är födda barnstolen Sen kan man ju föda hur man vill. Om jag skulle ställa mig här upp så här. Så kan folk föda. Barnmorskorna hjälper ju en till med det. Att man får stå precis hur man vill. Men det kan ju också vara att efter ett tag...
Så måste det vara på med, man har någon sån här, man kollar hjärtdjur på barnet. Det är en skalpelektråd som någon har satt in i huvudet som hänger ut där. Det är liksom olika sprutor och det är liksom verk, ska kolla verkarna. bälter runt mag. Så till slut är det helt omöjligt. Ställer du dig upp så river du ner halva avdelningen.
Och sängen. Det gjorde ju jag. Sängen brakade ju för mig. För då hade ju inte ryggstödet knixat i. Så när jag baxade upp och ställde mig bakom fram. Och tänkte nu ska ni få se på en riktig. kvinna är som ska ställa. Då knixar det till så att sängen liksom brakar nästan. Och sladdarna, nej vänta lite, nu har du sladden där. Nu åker droppet ut. Det var inte alls gjort för att kunna stå som lite mer naturligt. Men jag blir glad att du tyckte...
frågeställningen ändå var relevant så att man inte framstår som en sån här snubbe. Och sen kommer det säkert så här nu kommer brevlådan att flyga in som i Harry Potter, vår favoritfilm. Nu kommer flyga in brev inom brevkastet in i huset som det gör. Där han bor hos sin moster här. Men jag upplys gärna. Men jag vill gärna bli upplyst. Det finns säkert män som forskar. Men det är ju någonstans det har blivit ett glapp i vissa grejer. Och jag pratar ju inte om individen.
den enskilda personen som är gynekolog eller som forskar. Jag pratar om det större blicken på att det känns som att det finns mer manliga gynekologer än vad det finns män som har forskat på kvinnohälsa i historien. Ja, det gör det. Och då undrar man, var kom intresset ifrån? Var det just...
¶ Vänskap med Gynekologen
att det var kvinnohälsan och att de hade började där. Var det bara mer doktoryrket? Skäringen Näsfold på Instagram är brevlodan för dig som vill skicka in lite upplysning. När det kommer till könet så vill jag alltid gå till någon som är nästan så här. Jag jobbar trots att jag har gått i pension redan. Jag heter Maj-Britt eller liksom.
Stefan och jag skulle egentligen gå i pension 2017 men jag jobbar lite extra. Inte någon jävla Louise. Nej, ingen ny. Eller Pontus som möter upp mig när jag ska visa upp könet. Jag har ju en liten extra touch på det här för att jag är ju kompis med min nykolog. Och det är ju en ny gräns. Ja, det är kanske smart. Ja, och då får man ju hitta en taktik. Då pratar man ju inte om senaste middagen man var på sådana här grejer.
Eller så gör man det lite snabbt och sen får man ändå lämna. Och så får jag ju alltid göra något lite. Jag kan ju inte låta bli som vi känner. Då går jag in bakom draperiet här och tar av mig trosan och jobbar med framtid. Men det kanske är jättesmå. För då blir det ju inte heller ett laddat. Då blir det kanske lite kul. Då ska jag träffa henne. Vad kul. Vi har sett på ett tag. Och det är ju inte bara min gynekolog utan hela gänget.
som jag umgås med, har ju henne som gynekolog. Hon är ju fan bara gynekolog. Fan vad smart att vara kompis med sin läkare på det sättet. Kanske finns fler som man ska jobba och bli kompis med.
¶ Terapeutiska Relationer
Det är man också, på tal när vi nu pratar så här fördomsfulla grejer, att ha en relation med en terapeut. Jag är så jävla nyfiken på hur bråken går till. Om det ens går att bråka eller om det direkt blir att man får en analys slängd på sig. Men tror du verkligen, jag tror ju inte att terapeuter...
nödvändigtvis måste vara bra på sina egna relationer. Jag tror de kan vara för jävliga. Men jag tror de kan ha strategier för att hantera saker som uppstår i relationen som kan göra att man känner nu ställer du dig över mig. Nu tycker jag att du höjer tonen på ett sätt som inte känns trevligt för mig.
Och de kan säkert använda saker. Om jag har berättat saker i förtroende till dig. Det här var min barndom. Då kan det komma upp sen helt plötsligt. Jag tror att det du känner nu när jag säger det här. Det bottnar sig i det du upplevde när du var åtta. Så det är en projektion du gör Hampus.
egentligen inte av mig, utan det är den upplevelsen du återupplever genom våran relation. Nej, men var förbannad för att du inte tar upp handduken från morgenskolvet hela tiden. Det är det enda. Ja, men det handlar om att när du var ung så ville du ha dina egna saker. Ja, och där tror jag du har, då hör du din mamma genom mig. Jag förstår att du känner så, Hampus. Att du säger nej nu. Bara den tonen hade jag blivit.
Kan du inte dansa med i att vi hetsar upp? Vi kan väl bråka och sen är det bra? Fan! Jag vill inte gå in i ett bråk med dig nu för att jag känner att det finns en oupplyst skör, omedveten sida av det här problemet. Jag har lite skattningsskalor här nämligen så jag tänkte att du kunde fylla i. Var ligger du nu i ilskan? Jag har aldrig levt med någon terapeut. Jag vet inte om dem nu. Nu generaliserar vi så det bara skvätter här inne. Det är klart att alla är olika. Jag undrar...
Passar man sig för det då att verkligen inte bli sån? Eller blir man sån ändå blir det en yrkesskadat man ändå?
¶ Hampus Terapijournaler
Eller har man levt med någon så länge Så att den man lever med Lägg av med ditt terapeutsnack Då går inte in där med mig För jag är jävligt irriterad på dig Jag sa inte det när jag gick hos en terapeut Jag hade slutat snusa förra året igen En av alla gånger Och då ser jag terapeuten ta ut en snus. Och då kände jag, jaha, hon som är så upplyft och bodda. Upplyft och duktig.
Hon snusade. Det är klart jag kan snusa. Det var inget farligt att snusa. Vad sitter jag och gör en stor grej för här? Hon satt och hade några kläder som jag också reagerade på första gången. Och sen efter ett tag så märkte jag att jag gick när jag kollade i butiker och tittade nästan på samma ullkofta som hon har. Jag kände att det här kanske är lite inne. Du vet, jag är nollkritiskt tänkande. Du behöver jobba med mig att hitta din egen.
Jag följer allt liksom. Sommaterapeuten, du vet att du jobbar med att du ska kunna sluta snusa och så snusar hon och då tänker du, det kan jag nästan strida på listan då. Hon hade en hövding när hon kom in en gång, sådär cykelig. Då gick jag och köpte en hövding och kom på sig, jag har ingen cykel. Den som blåser upp sig själv. Så gick jag och köpte. Men jag har ju ingen cykel så jag har ingen användning. Det kan vara lite coolt. Det kan vara coolt att bara ha den där som en associar.
Jävla lättpåverkat offer i den situationen. Men du, det är lite intressant med din terapi. Den har vi ju varit inne på lite. Jag vet inte, vad är det du går i terapi för? Eller det kanske du inte vill säga i podden. Nej, men nu går jag inte. Snus tycker jag var lite roligt. Du kanske har en jävla bra ekonomi för det är ju så jävla dyrt. Och snusar jag? Ja, och gå i terapi för att man snusar. Jag går inte i terapi för att jag snusar. Så långt har inte det. I och för sig skulle det kunna ske.
Men jag kan ju läsa, vi pratade om journalerna, jag kan ju läsa ur den journalen. Ja, där kan du ju gå in och titta. Men nu går jag ju inte i terapi. Men förra våren när vi började podda, då gick jag ju i terapi. Och då vet jag, om jag ska vara helt ärlig. Inte riktigt varför. Jag måste bara hälla upp kaffe. Ja, gör det. Kan inte du hälla upp en kopp till mig?
Idag är Skäringer och Näsvold i ett betalt samarbete med Vattenfall som är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Men Vattenfall gör ju faktiskt så mycket mer. Du har säkert sett vindkraftverk till havs och då är det lätt att tro att vindkraftparker skadar naturlivet runt omkring. Men där har Vattenfall tänkt framtid och varit innovativa.
För runt omkring de här snurrorna så kan man till exempel odla tång som är små reningsverk som bland annat tar upp överskottsnäring och koldioxid från vattnet och gör havsmiljön friskare. I min mun i detta nu så kan jag säga att... Jag har wind farmed seaweed snacks tillverkade av seaweed eller som vi säger på svenska tång som odlas vid Vattenfalls havsbaserade vindkraftsparker. Så där kan man i framtiden och nu också för den delen inte bara producera fossilfri el
utan även mat, och god mat kan jag säga. Vad tyckte du? Jättegott. Ja, det var det faktiskt. Det känns också lite som ett nyttigt, typ biosnacks. Mm. Ja, och då blir det nästan en 3-1-lösning där ute i havet. Fossilfri el produceras, mat odlas och havsmiljön renas. För alla er som nu blir sugna vill jag bara förtyda att Vattenfalls Wind Farmed Seaweed Snacks än så länge endast finns för provsmakning och är inte till sal alltså.
Vill du läsa mer om detta spännande projekt så gör du det på vattenfall.com-windfarmed. 5 p.m. You had a non-stop weekend. You're running on empty. And so is your fridge. You're in the trenches of the Sunday scaries. You don't have it in you to go to the store, but this is your reminder. You don't have to. You can get everything you need delivered through Instacart. so that you can get what you really need. More time to do whatever you want. Instacart. For one less Sunday scary, we're here.
What are you reaching for? If you're a smoker or vapor, you could be reaching for so much more with Zinn nicotine pouches. When you reach for Zinn, you're reaching for 10 satisfying varieties and two strengths for a smoke-free experience that lets you lean in. for chances to break free from your routine and a unique nationwide community. Whatever you're reaching for, reach for it with America's number one nicotine pouch brand. Find yours in wherever nicotine products are sold near you.
Warning, this product contains nicotine. Nicotine is an addictive chemical. Hi, this is Joe from Vanta. In today's digital world, compliance regulations are changing constantly, and earning customer trust has never mattered more. Vanta helps companies get compliant fast and stay secure with the most advanced AI automation and continuous monitoring out there. So whether you're a startup going for your first SOC 2 or ISO 27001 or a growing enterprise managing vendor risk, Vanta.
makes it quick, easy, and scalable. And I'm not just saying that because I work here. Get started at vanta.com.
¶ Pendlande Flyttplaner i Terapin
Det är också kul när man är inne på sin show. För går jag in på min Instagram och bläddrar två drag ner. Då hamnar jag i 2017. Går jag in på min journal så hamnar jag på 7 november. Efter två sådana. Så jävla många besök.
Men det är ändå lite mysigt att man kan gå in och titta på sin journal så här tycker jag. Om det inte är något hemskt att läsa så är det jätterevligt. Nu ska vi se här då. Då är det ju olika sådana här. Och nu är det terapeuten som har fört anteckningar då. Ja det är ju det som är så roligt. Att de skriver ju när man har varit där.
Deras blick på en själv. På dig. Det är ju sjukt att man får läsa. Och det kan ju också ge en liten bild utifrån hur man uppfattas. Nu har jag läst lite här. Några besök. Första grejen det står är att patienten kändes förvirrad kring sin boendesituation. Då tror jag jag var med i ditt liv. Var det det här med Göteborg? Det står här, fundera på om han ska flytta till Göteborg.
Känner sig trött på Stockholm. Vill ha någonting nytt. Det kommer vi ihåg. Det var då som du skulle skaffa hund och kollade lite om jag kunde ha delad vårdnad med den. Det står det här med. Men det står bara hund frågetecken. Att jag har dratt det hos en terapeut. Vilken tråkig anteckning. Men det var det här jag menade med att jag vet inte varför jag gick i terapeut. Det kommer säkert visa sig.
För jag hade inte, ofta när jag börjat på terapi, det har jag gjort till och från i säkert tio år på börjat olika. Då har det varit att jag känner, nu har jag kött fast här i mitt liv. Det här är någonting som jag funderar mycket kring i min personlighet och ett mönster jag har kartlagt själv och vill bolla och se varför jag brytar det kanske.
Men den här gången så tror jag att jag började terapin för att jag kände, fan det var länge sedan jag gick terapi. Nu är jag två veckor senare från att jag hatar Stockholm och flyttar till Göteborg. Då står det så här, patienten uttrycker sin kärlek för Stockholm, han vill stanna. Och slå sig till ro. Och hitta nya sätt att leva i staden. Det här är ju... Stockholm i mitt hjärta. En blandning av sött och salt. Hampus Näsvold.
Vad hade du varit ute på då? Jag vet inte. Fick du något pris? Fick du något jobb? Vad har hänt däremellan? Var det att jag tände av på Göteborg? Det kan man göra. Du var lite så bortståndare när jag började romantisera Göteborg. Sen två veckor senare var det jag som sa... Du bromsade dig, för du började lyfta upp. Sprang på kometen och åt snitsel och började säga att det är så jävla gött här i Göteborg. Vem är...
kom med. Det var länge sedan jag hörde. Jag trodde att det var att du kände att det här blir för krångligt för mig om han flyttar hit. Ja, du skulle till Slottsskogen och gå med... Slotts? Alltså det var så mycket. De här liksom, du vet...
Det var någonting med Göteborg typ att man skulle se dig åka paddan båten typ. Och det är lite som när vi pratade om det här med trekant. Att utifrån kan man tänka vad härligt. Och så glömde jag att det är jag, min personlighet som ska flytta till Göteborg. Som ska in i den här trekanten.
¶ Terapi och Podcast: Samma Innehåll?
Hade det verkligen funkat? Nej. Men väldigt roligt att hon har antecknat det också två veckor senare. Att du pendlar så oerhört från ja till nej. Ja. För det här är också en grej som står, det står ena veckan så står det så här. Patienten kan ibland tala med avsmak och väldigt dömande om sig själv. Det är ju hårt. Det är hårt. Men också sant i min personlighet på något vis.
Patienten håller eventuella förakt borta och kan i viss mån projicera egen svaghet. Vad fan menar man med det? Du kan eventuellt hålla förakt borta. Är det föraktet för dig själv eller för Göteborg eller Stockholm? Nej, för föraktet mot mig själv har jag varit tydlig med att jag pratar med av smak mot mig själv. Och det är det du nu eventuellt kan hålla borta.
Ja, det är denna gången då. Förra gången pratade jag skit om mig själv. Förra gången var du fruktansvärt då doppade du ditt eget huvud i bajsvagnet. Den här gången håller du bajset undan. Ja, just det. Det finns kvar veto nu, för det har hon sett. Det finns det, men du håller ändå. Projicerade jag det som hon såg var mitt avsmål för mig själv på något annat i den här session kanske? Ja, det är det jag undrar. Vad var den där projicerade svagheten? Och på vem? Var det Göteborg? Du är välkommen!
Det här är enda anteckningen från ett samtal. Patienten undrar om han kommer någonstans i terapin. Då har jag börjat ifrågasätta. Vad är vi på väg? Och lägger det på henne. Kanske det är jag poeserar. Gud vad jobbigt. Nej det är jag som pendlar här. Men problemet är i och med att jag inte hade en tydlig linje i varför du gick dit. För har jag haft det tidigare så har jag kanske sagt okej nu ska jag gå till en terapeut tio gånger och jag vill prata om det här.
Här började jag med att jag kom och bara, det känns som att jag borde gå i terapi. Det känns som att jag, det var länge sedan, men hon bara, hur mår du? Jag var ganska bra, men det känns som att jag kanske lurar mig själv. Jag kommer ihåg att jag tänkte inför varje ny session vi hade den våren. Vad ska vi prata om idag? Vad kan jag dra upp för någonting idag så vi kan prata om? Vänta, det är ju precis som när vi ska podda. Vad ska vi prata om idag? Mia, vad har vi?
Och det är ju samma sak. När man läser här så vet man ju inte längre. Är detta Hampus patientjournal? Eller är det podd? För podden. Det är samma innehåll. Jag dör dig samma på Spotify som det är din journal. Jag tror fan om vi tittar. Gå in på skäringen Näsvold och titta på avsiktsbeskrivningarna och jämför med din journal daganteckningarna.
Det är också som att jag har kommit på saker kan man tänka i podden. Som du sen tar till terapeuten och sen tar du från terapeuten till podden. Så där har du ett kretslopp.
Så det jag har gjort i podden har inte varit någon slags generalrepetition för att jag ska gå och terapefta mig. Eller så har det varit att jag har hittat content som jag sedan kände, det här contentet kan jag använda i terapin. Alltså att man gör det som komiker eller storyteller eller... författare eller whatever att man använder sin egen historia och återuppfinner den på nytt och på nytt det är ju allmänt känt
Men att det är så här krasst och tydligt från terapi till podd och det är två veckors mellanrum, det färgar avsnitterna. Den direktheten har jag aldrig stött på tidigare.
¶ Humor av Personliga Upplevelser
Men vi måste nästan kolla upp nu vad det står i poddbeskrivningen när jag skulle flytta till Göteborg och vad det står i journalen, om det är snarlikt. Här, BDSM och flytt till Göteborg, då står det så här. I detta avsnitt från 28 mars vill Hampus plötsligt fitta till Göteborg men bara om Mia passar hans barn och hund. Han är också klart att det är kriget mot allt förmoda bryter ut. Vågar han absolut inte hantera vapen men kan tänka sig ta ansvar för blåbärssoppa i pausen.
Nej men det är ju lite samma. Ja men det är samma. Och detta är då 28 mars. Min besöksanteckning från terapi när detta stod var, ska vi se. 30 mars. Det är två dagar. Det är två dagar Hampus. Ja, verkligen gott. Ja, han är ju bara 26 pojken. Vad begär ni, herregud. Den får ju ta och gräva där den står. Jag har alltså gått från poddstudion till terapirommet. Du har tagit tåget från Stockholm vilket tar tre timmar. Så du kan ju dra av tre och en halv timme från de här två dygnerna.
Det är fruktansvärt. Här får vi ju faktiskt håll ju hårstus lite grann. Vi får ha lite uppsyn på det här för att man får ju inte göra humormaterial för snabbt av saker som pågår. Nej. Eller hur? Men en flytt till Göteborg i och för sig, det är ju inte någon stor ocean av sorg inbäddade den. Men hade det varit tvärtom att jag började i terapin och sen gick till podden, då hade jag känt så här, jag har ingen integritet.
att jag är för öppen, men nu gör jag så omvänt här att jag skapar, jag kommer på det här var bra content, det här kan jag dra i terapeut det tar jag till terapeuter så har vi något att prata om Då ska man inte gå i terapi. Det är därför du också frågar mig. Jag hör ju att det här är ditt mys. Det är något mys. Du särskiljer inte de här två sakerna.
Det kanske var det jag försökte med när hon snusar. Du ska göra det trevligt för terapeuten. Ja, för när hon tog in en snus, då kände jag en snus. Då kände jag nästan skåla i. Då sitter vi och snusar ihop. Där är vi nu. Då blir det nästa gång en liten öl. Jag känner mig nästan förrakt mot att jag tog upp de här terapitimmarna och gick där när jag inte hade något specifikt. Jag tror Hampus att du kommer att känna den dagen du behöver terapi. Innan det kan du bara låta dig vila, tänker jag.
Men när man har gått mycket i terapi så blir det också en snuttefilt i att säga jag vågar inte... leva om jag inte frågar min terapeut. Nej, och nästan att man inte vet vad man ska fråga märker jag ju här också. Från att det var först, jag har det här beteendemönstret så kan det nästan bli, jag får ner på att köpa en ny telefon. Ska jag gå på iPhone eller Samsung? Vad skulle du gjort, Bodil? Alltså liksom inte längre.
dela på vad ska jag ta i terapin och inte. För att det blir så mycket och då vågar man inte leva utan att ha bollar till dig. Inga egna val, nej. Det är lite farligt. Du skulle ju också kunna hamna in i en sekt. Gud, ja. Fy fan.
¶ Mias Sökande Själ och Sekter
Där har jag varit. När jag var yngre. Fy fan vad mycket konstiga grejer jag har varit inne på. Jag har gått på så mycket skit. Det har jag berättat för dig att jag åkte i olika sådär. Någon jävla uddig Askersund hos någon som heter Maj-Britt och gubben såg ut som en säktledare. Hon spodde i kula ute i något tornerum där. Alltså, jag har verkligen varit... Och du köpte allting då också? Nu ringer hon in jävligt mycket.
den här tanten. Så vi ska inte säga att det var hokus pokus. Men jag menar, jag var 16-17 år. Jag åkte till spiritualistiska föreningen i Karlstad när jag var 14 och träffade Terry Evans. Vad heter det? Spiritualistiska föreningen i Karlstad. De tog dit medium från USA. De hade typ Julia Griffith var jag hos. Terry Evans var jag hos. Och de hade då sessioner på en...
Där de satt och pratade då om mitt liv från andevärlden. Då satt jag 14 år med ring i näsan och spelade in på band och lyssnade. Och sen tog jag med mig det här bandet hem så lyssnade jag väl en 45 gånger när jag kom hem. Och grät, it's true, I have to go. Alltså du vet. Och är man en sökare så är det livsfarligt. Allt de sa, då sa de att jag ser, kanske hon sa på engelska, jag ser någonting med...
Det är någonting här, jag vet inte om det är. Stor England. Jag ser liksom skottla skog. Kanske är det någon au pair. Fast det är inte riktigt. Jag vet, det kan vara så. Men det är någonting med din mamma där. Mamma? Då skriver jag au pair, då besöker jag redan här. Jag säger upp mig från den utbildningen så ska jag åka som au pair. Nej, språkresa sa hon bara att ta språk.
Då börjar jag att projicera det och ta det in i att det var att styra mitt liv därefter. Att du ska träffa en ljus man. Ljus. Ljus. Du vet. Förstår du hur lätt vi hade hamnat i ett knutby? Det hade vi kunnat göra.
¶ Kreativitet, Ångest och Livsval
Det hade vi kunnat göra. Felt ställe i livet, träffa fel person. Då hade vi kunnat gå riktigt lång tid. Gurs och lov har det bara varit snälla sådana här retrits och liksom månmeditationer och basturitualer och med sådana här långa liksom... tystnadsretrits jag har varit på med bara fina människor men jag hade lika gärna kunnat halka snett och hamna med någon sån här riktig jävla
Du är så pass gammal nu att du ändå har klarat dig förbi. Jag börjar känna lite, i min hypokondri ligger nog detta, att när jag läser på en folk... Att alla som började höra röster var över 25 ofta. Att då det slår till. Det har gjort mig rädd att jag känner att du är i en ålder där de här dragen skulle kunna... Fast de dragerna ska ju egentligen. Det är ju inte något fel med dragerna i sig. För du är ju en konstnärsperson. Du är ju kreativ.
och kreativitet kan du ju inte du kan ju inte blockera vissa delar av kreativiteten du kan ju inte täppa igen vissa hård och låta de andra vara öppna utan det är ju problemet med kreativiteten att den kan ju slå över i både ångest och depression och Alltså man känner lycka. Det är allt på färgpaletten. Det tar vi nästan en vignett på eller någonting. Jag tänker vi ska sluta för idag. Och tiden är ute. Och då undrar jag nästa torsdag. Då ses vi.
Då ses vi. Du kommer då. Du känner inte själv att... Nej, då är det bra att ses. Det blir ingen flytt till Göteborg då. Jag vet inte. Vad tycker du? Ja, nu är det ju inte jag som ska tycka det. Det kanske är det vi ska prata om om du nu är kvar i Stockholm nästa torsdag. Men om det bara är någon spontan känsla? Ja, jag tror att det är farligt för mig. Jag upplever lite som att...
Då tar du min känsla och gör den till din. Och jag har inga känslor kring det. Men vet du, det ansvaret behöver du inte ta för mig. Jag fattar som terapeut att man behöver ta det där för sina patienter. Jag tycker både Stockholm och Göteborg har fina möjligheter. Jag tror inte att det är staden. i sig som egentligen kommer att bli så avgörande för dig utan det är var Hampus finns som kommer kännas som hemma. Tänker du någon annan stad eller?
¶ Nattaktiv Konstnär: Kreativitetens Flöde
Jag tänker Hampus bara. Jag skulle inte vilja säga en stad. Men nu som sagt är tiden ute. Jävlar vad kreativa vi har varit den här veckan. Hampus. Hjärnan är helt mörbultad kände jag nu efter tre dagar. Igår när ni hade gått, vi har ju suttit i tre dagar hemma hos mig. Och nu hållit på med det här kaoset. Där inga idéer är för dåliga. Allt är möjligt. Upp med postitlappar. Och det är jävla postitlappar. Och jag gjorde ju fel där.
Då skulle jag ju först ha en färg för det. Men då blandade jag ihop, då fick jag samma färg så då blev svansarna med en jävla massa lösa ord på samma färg som grundpostitlapparna. Om man nu inte ska avslöja för mig. Så då fick jag sen skriva om alla grundpostitlappar i en annan färg för att svansarna sen skulle, så man sen kunde liksom...
läsa ut vad man skulle av det här. Och för jävel vad du gillade, post-it-lappar. Det var ett jävla mys som uppstod i dig. Så jävla mysigt. När ni hade gått, Tampus och jag, när ni gick så spruttade jag iväg och hämtade min son på skolan och sa hem igen. Då hällde jag upp ett glas chattenuff. Nu kommer nuffen in här i det här avsnittet också.
Och det uttalas inte så här naturligtvis. Men då får väl du som är så jävla riktig då med Bolognäs höra av dig. Vad skit den Bolognäs killen har fått alltså. Jag gillar dig. Nu börjar vi jobba upp en relation här. Hör gärna av dig. här uttalas för att det är inte för sent att lära den här hunden att sitta. Bekräfta att relationen är ömsesidig också. Chatten efter papp.
säger jag i alla fall idag. Hällde jag upp ett glas för det fanns en öppna flaska och så tog jag en liten stänkare och satt och tittade på detta plockepinnet och bara kände ren glädje. Det var ju inte heller det lilla chattenuff-glaset du hällde upp. Nej, det var ett halvt glas. Jag drack inte riktigt upp hela. Och det fick jag också påbackning. Det är väldigt direkt kommunikation mellan mig och publikum just nu. För det var någon som skrev, oj, är du på flaskan idag igen?
Du har bjudit upp till den dansen i bollen. Tummen har ju knappt läkt sen förra fyllerslaget. Jag var på det igår igen. Det var gott, det satt gott faktiskt. Och sen ska jag säga till dig, när jag hade tagit lite vin och skulle börja laga mat, då kände jag, fy fan, jag har inte fått ut med kreativitet. Nej, det är inte färdigt.
Så då fick jag gå in och börja skvätta med färgen för det såg du att det är mycket måleri i omlopp just nu. Och det är sprayfärger och det är akryl och det är penslar och fan hans moster och det är collage och det rivs och slits. Så då var jag inne och skvätte med det. Jag besatte till och med ett romät i tavla och penslade in i sängen igår. Att han bara blev såhär, vem är jag gift med nu? Vad händer? 23.30 ligger du med pensel och sån jävla kanvallstavla i sängen.
Jag vill inte att myset skulle ta slut. Då var det så här. Då gjorde vi en kopp kaffe så jävla sent. Jag vet inte varför allting var så jävla mysigt igår. Då gjorde vi en kopp kaffe. Så kom Gabbe hem med massa energi. Och vi började prata. Då kom jag igång igen. Det var min hjärna. Jag vet inte vad ni hade jobbat upp.
Det var så länge sedan jag hade så här kreativt kaos i mitt huvud. Så då kände jag nej fy fan jag måste fortsätta. Börjar jag med en tavla och nu påstår inte jag att jag gör några speciella tavlor utan det är bara för mig. Det är min avkoppling. Börjar jag med någonting då har jag väldigt svårt att släppa. om jag vet vart jag ska någonstans. Och så visste jag att jag skulle skriva en text på det här jag hade gjort från början. Och det var tungt att leta upp den texten.
Och då hittade jag den texten. Och då tänkte jag, nej fy fan, nu har färgen torkat. För jag hade målat vit bakgrund och en annan grej. Och så skulle jag börja skriva. Och då kände jag, jag kan inte låta bli. Men jag vill ju ändå vara med Gabbe och fortsätta prata med honom.
Så då tog jag med mig tabeln som hade torkat och en massa törspänner i sovrummet och satt i sängen och skrev. Och du vet ju hur jag ser ut när jag koncentrerar mig. Jo. Nu kan man ju tro när jag målar upp den här bilden att... Oj, det här känns lite så här Madonnan av Edvard Munch. Långt hår så här och det är något konstnärligt. Vad är detta? Är det lite Frida Kahlo? Är det lite den stämd? Men det här sitter en blek...
bestämd och när jag koncentrerade mig med läsglasögonen och mungiporna åkte ner som Tabita och satt så här i skräddarställning uppe i sängen och skrev med den där tjocka törspännen. Så det är ju inte en sån här du vet den här romantiska drömmen om en konstnärinna som fladdrar omkring i något skynke med färgstänk och så.
Du ser ut som Anita som är bildlärare i lågstadiet. Jag ser inte ut som Karolina Gynning när hon lägger upp sina, du vet, i snickabyxor men har halvt bröst som sticker ut och håret är perfekt i sin ateljé. Jag ser mig Anita, bildlärare i lågstadiet som har haft tre... precis blivit lite sur och du ska göra sin egen konst på rasten. Exakt så. Men vad härligt att du kom i ett sådant kreativt vakuum av de dagarna. Det var väl helt fantastiskt.
¶ Vargtimmen, Nya Insikter och Framtiden
Ja men det är ju det jag, om vi ska knyta andra vi pratar om innan så är det ju i en ålder av 46 jag har börjat förstå mig själv och min... Ständigt pågående ångest och existentiell oro och vad fan det nu är jag håller på med. Jag måste ha ut det. Det ska tränas, det får målas, det får skrivas. För annars blir det förstoppning i mig.
Och då blir det sorg. Men när du har haft en sån kreativ myskväll och tar med dig till och med tavlan till sängen och sen somnar, hur blir det med värktimmen? Ute blir den? Varje timmen ute, det tog ju en stund, jag kanske somnade vid tolv. Och så min son då som faktiskt är gipsad hade lite kli i gipset. Så då var vi tvungna att se hur vi skulle lösa det där med det där kliet. Och då fick jag hitta, det här får man inte göra.
Men nu har han fått okej från sin doktor. Att faktiskt stoppa ner här uppe. För det är redan läk. Då fick vi hitta en sån här liten asiatisk ätpinne. Som vi kunde flida lite med. Och när det var klart och tillbaka igen. Det tror jag att jag knoppade in någon gång. Då tog jag ett sista stänk på tavlan och skrev This two shall pass var det sista jag skrev. Sen la jag mig ner somna halv ett.
Nej, då ute blev hela vargtimman men jag vaknade fem. Ja, men det är fan bättre. Ingen vargtimma. Och det här har ju du varit inne på lite grann. Där jag faktiskt har sågat dig vid fotknölarna och sagt att du förstår inte mig. komma. Kan vi klippa in den utskällningen, den lighta utskällningen från förra avsnittet? Och så kan du bara säga det här nu igen. Ja, då lyssnar vi på det. Men jag tänker att man bara följer med vad som sker. Varför kan du inte?
Åka med, lite skönt. Ja, du menar att jag ska göra det. Jag vet inte, jag tror det är det sen man fick barn. Du vet, natten blev så viktig då. Fan vad folk skyller på det sen man fick barn. Tänk att det bara är så enkelt att man bejakar. Jag är en flexibel människa. Ska du inte se det som en nyfikenhet på din varje timme? Vad kan du göra av den?
Hur kan den utveckla dig? Nu låter du terapeutisk. Det kanske är berättad tack. Om du skulle verkligen gå upp och skalla varje timme som du säger. Vad kan du bli av det? Här ser vi då hur den yngre. som pojken då hjälper den här gamla bedagade kärringen att faktiskt hitta en ny omväg runt sig själv. Nu får vi se om det här håller. Det är ju inte säkert, men...
Jag blir glad. Det var som att jag upptäckte något nytt. Men jag tror målandet. Och jävla fin tavla. Du skickade ju bild på en tavla. Jävla fin. Jag skulle kunna ha hemma till och med. Ja, det kan bli något alster som kan komma. Jag känner inte den här bedagade konstnärinnan som har kommit ut. Den här nya varianten av mig själv. Det kan bära iväg vart som helst.
också exakt den här minen du målar upp att ta i sängen när du målar och koncentrerar dig. Det känns som att vi gjorde varandra osäkra under de här kreativa dagarna för att när vi tänker, det är inte så att någon tar det sociala ansvaret utan båda kan se ganska... Bitska ut i ansiktet. Arga nästan. Båda osäkra tror jag. Jo för du hade det en gång så sa du till mig. Du gillar inte det där eller? Va? Det kändes som att du tappade det där. Du gillar inte.
Nej, vad menar du, sa jag? Så överkompenserad. Jag älskar det här. Jag älskar det. Jo, men då var det ju så här... Jag var helt övertygad om att det var absolut den bästa utvägen och var stolt och glad för det. Men så var det ett litet fnurr innan som inte jag hade löst. Där jag kände, nej fan i mig. Vi måste ändå ner i det för att det ska bli riktigt jävla bra där.
Och där hade du spodat förbi. Det var inte så. Det hängde inte ur dig upp. Det tänkte du, det löser vi sen. Men där var jag. Då hade jag skrynklat ihop mig där. Och då trodde du att jag hade dissat hela.
Det andra. Jag försökte få med dig. Jag tror fyra gånger påbörjade jag. Kan vi prata om det här nu? Och så började jag. Och då ser jag i ditt huvud hur ögonen rullar. Och du har sedan återkommit den här grejen innan. Och ni har gjort ett försök fyra gånger att gå vidare från det. Nej, det gick inte. Du gillar inte detta. Du vill inte prata om det här.
Nej, men där är vi väldigt lika. När du är koncentrerad, då kan det se ut som att du tyckte inte det här var roligt alls. Och precis så är jag med. Och så tror jag du tänkte första två dagarna här. Han tycker inte detta är kul. Nej, men då var du så koncentrerad antagligen. Ja, det ser ut som att jag så är... kritisk till allt alla säger. Jag försöker visualisera hela tiden i huvudet.
Och så glömmer jag att slänga in superlativen om hur bra det är. Det är jävligt kul det vi sitter med. Och snart måste vi nästan säga att jag har fått folk som är aggressiva nu på Instagram om vad ni håller på med. Säg nu för helvete typ. För att vi har pratat om det här nu så jävla länge. Men nu är det inte långt bort.
Nej, nu är det inte långt. Men man ska inte, snälla ni. Där får man ju lära sig med åldern också. Man ska ju inte ropa. Det är så här med allt här i livet. Vi kan ta en metafor som när man är gravid. till exempel. Man får ett plus på sticken. Man vill inte springa ut och tala om för världen att hallå, hallå, här är en bebis på gång förrän man har kommit över de här berömda veckorna och förstått att den här bebisen har satt sig. Det har fått fart.
Men de säger ju ingenting på de veckor där vi sitter och hintar om att vi i så fall skulle vara gravida här utan att säga att vi är det. Det är ju jävligt provocerande faktiskt, jag förstår. Det skulle vi kunna ta i terapin. Vad handlar det om? Ja, vad är det? Vi har ju målat upp, egentligen har vi faktiskt gjort så här. Vi har ju inrett hela barnrummet. Vi har ju hängt en sån här mobil över spjällsängen. Skötbord, blöjor.
Skärtpuder har jag ställt fram. Sånt här, du vet. Som man pudrar med för att det blir sveda och blöjorna. Vi har ju allt. Mjölkersättning. Men vi har ju inte... Och så frågar folk, är det något på gång? Nej, det kan vi inte säga. Tack för tålarbord.
Vi heter skäringenesfolk på Instagram. Där kan man gå in och skriva valfritt var man är vid. Ordet är helt fritt om ni vill upplysa oss som det vi har pratat om idag. Eller ställa några frågor eller berätta något annat kul. Bara gör det in där. Och så kan man följa oss på diverse olika podcaster, apper och spotter för allt möjligt. Så får man en notis.
när vi släpper nytt avsnitt. Och det har varit lite problem kan vi bara upplysa också om. För det har varit folk som inte har hittat i vår podd nu. Det har varit något knas med apparna och allting. Så gå in och sök på oss igen och följ på nytt om ni inte redan gör det. För det har varit något strul där. Och du Bolognäs, min vän, jag tycker att vi har en, jag vill mena inget illa, du får gärna höra av dig in med också chatten efter papp om du har en variant på det. Så tveka inte att höra av dig.
Underbart. Och gynekologer om ni tycker att det var jävligt slarvigt utfört det här. Det var ju som sagt en generalisering. Vi menar inget illa. Hör gärna av er. Väldigt diverse. Puss och kram och tack. Just idag är jag stark. Just idag mår jag bra. Jag förs framåt av kraftiga vändar. Just idag är jag stark. Just idag mår jag bra. Thank you for listening to this Polpo original. You've been amazing.
What are you reaching for? If you're a smoker or vapor, you could be reaching for so much more with Zinn nicotine pouches. When you reach for Zinn, you're reaching for 10 satisfying varieties and two strengths for a smoke-free experience that lets you lean in. for chances to break free from your routine and a unique nationwide community. Whatever you're reaching for, reach for it with America's number one nicotine pouch brand. Find yours in wherever nicotine products are sold near you.
Warning, this product contains nicotine. Nicotine is an addictive chemical. Hi, this is Joe from Vanta. In today's digital world, compliance regulations are changing constantly, and earning customer trust has never mattered more. Vanta helps companies get compliant fast and stay secure with the most advanced AI automation and continuous monitoring out there. So whether you're a startup going for your first SOC 2 or ISO 27001 or a growing enterprise managing vendor risk, Vanta.
makes it quick, easy, and scalable. And I'm not just saying that because I work here. Get started at Vanta.com. Save over $200 when you book weekly stays with Vrbo this winter. If you haven't seen your college besties since, well, college. You need a week to catch up in a snowy cabin. Take a week-long vacation and save over $200. Book now at Vrbo.com.
