Mortla alltid okommenterat! - podcast episode cover

Mortla alltid okommenterat!

Apr 28, 202558 minSeason 1Ep. 179
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Hampus berättar om sin känslomässiga upplevelse på en Billie Eilish-konsert och en misslyckad påskhelg, vilket får honom att lova bättre planering för framtiden. Mia delar med sig av sin skönhetsrutin, tankar om kroppskomplex och sin unika inställning till tv-serier. De diskuterar även humor och barndomsminnen, samt delar med sig av en ny regel: att alltid mortla okommenterat.

Episode description

Hampus har haft en riktigt dålig påsk men planerar att ta igen det på Valborg. Kristi Him och Midsommar. Mia poddar iförd moister bomb och vi får lära oss mycket om det trygga High chaparallmetoden. Det ska gås en laga-mat-sexigtkurs och Billie Ellishkonserten väcker känslor. Star Wars sågas ännu en gång och Lillvit vaktar man alltid med sitt liv.


Medverkande: Mia Skäringer & Hampus Nessvold

Skäringer & Nessvold klipps och redigeras av: Micke Solkulle & Anna Spolander


Produktionsbolag: Polpo Play

www.polpoplay.com

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Transcript

Intro / Opening

Just idag är jag stark Just idag mår jag bra Jag förs framåt av kraftiga vändar Just idag är jag stark Just idag mår jag bra. Jag har tro på mig själv. På min sida. Det måste jag berätta direkt nu när vi rullar igång. Nu fick jag se det med egna ögon live. Hampus sitter hemma i sin stilrena. krispiga lägenhet som är så modern och öppnar då köksskåpet bakom sig och tar fram en skithusrulle på ren svenska för att ge till sin flickvän som nu ska göra morgontån.

Det var min start på dagen. Hur var eran? Du ska inte tro att du bara kan visa upp det här coola studset som du har, Hampus, utan här följer allt med.

Mia's Beauty Rituals & Gipsavgjutningar

Nu ska du sitta och kasta sten i kolglashuset med moisturebomben i ansiktet. Själv har jag en mojsterbomb från Ica i ansiktet och det vet man aldrig när man tar en sån här mojsterbomb. Vad det nu heter, Garnier vet ni. Det kan lika gärna bli en allergichock så man får äta histaminer eller vad heter det, antihistaminer sen.

Framåt efter man får ringa 1177 och fråga. Det börjar svullna i halsen. Jag tog en mojsterbomb här på morgonen. Är det någonting jag ska åka in för tycker du? Du vet de kostar inte mer än 30 kronor de här. Vad gör de för jobb är tanken. Jag fattar återfukta, men vad ger det egentligen i förläggningen? Har du tur då att du hamnar på rätt sida om den här 50-50-lotten som du sitter och skrapar här nu, som jag skrapar nu, så får du ju en liten sjuk.

som varan en liten stund med fukt. Hur liten stund är det då? Ja, det kan väl i alla fall vara någon glugg på två timmar som det ger lite mer lys där. Jaha, det är så kortsäktigt. Ja, du får nog köpa lite mera kvalitativa grejer tror jag om du ska få. Jag vet att jag hade någon jävla golden mask någon gång som Samira, vår gemensamma kompis, köpte när vi var ute på No More Facts To Give. Åh fy fan!

Det var nästan som att man blev bländad av sig själv när man klev upp ur tjejen när man hade haft den. Den blev jag lite besatt av och den var ju svindyr men det bara hände. Det gick ju bra på den turnén så jag sa då får du köpa in ett tjåg. Det är gott att göra mig med. Men nu är vi i Garnier som sagt. Nu jobbar vi med lite billigare produkter. Sitter du med nu hela poddispelningen tänkte du?

Det ser ut som att jag gör, jag vet inte om du pysslar med sånt när du var yngre, men vi gjorde mycket sådana här gips. Masker skulle man göra av allt möjligt. Ansikten och händer och man fyllde i sådana här jävla läkarhandskar och gjorde sådana här händer man skulle ha som statyer hemma.

Gjorde inte du det? Jo, vi gjorde ljushållare av mjölkförpackning som man klippt av på dags. Det är den relationen jag har. Ni hade lite mer tv-spel och sånt. Det hade ju inte vi så vi fick ju hålla på med sånt där. Och jag gjorde det även när jag var...

Gravid så gjorde jag en sån här. För det skulle alla tjejer, alla blivande mammor göra. Man skulle göra en torso. Det är ett äckligt ord att använda. Just när det gäller graviditeten. Men det betyder ju torso. Det är ju en överkropp. Och då skulle man ju... När man hade fått lite mage i sina tuttar och sin mage. Och sen kunde man hänga upp det över sin. Så var det som en vacker så. Det var bara det att min blev så jävla ful.

Jag hade ju inte, alltså många som gjorde det här, det var ju så perfekta kombinationer av tuttar och mage. Men min mage var ju bred som en lagårstörr, lite åt fel håll. När Alfred låg där innan. Han låg sig som en säng. Så. Och sen var det som två små spenar som hängde över. Så den två som var inte mycket att hänga. Det var ju inte ens. Vad är det ni har där över soffan?

Vad föreställer det? Man såg ju inte vad det var. Var det här trendigt på riktigt? Ja, jag tror fortfarande folk gör det. Fan vad intimt. Kunde man spraya i guld? Man kunde spraya den i silver, i vitt, i rött.

Men vadå, du gjuter liksom av dig själv naket och sen hänger du upp dig? Ja, och som en sån här gravid mage med tuttarna, som en vacker. Ja, men det är väl många som gör såna här skulpturer av kvinnokroppar. Det var ju bara ett sätt att göra det på. Det var ju bara att vissa blev ju bra och andra blev bra. svinfula. Och min hörde ju till den fulare modernen. Det känns som en sån konstig grej att hänga upp i sitt hem som ett sånt älghorn på väggen som hänger upp din gravidmage. Det känns...

Man vill ju göra allt av. Man skulle ju göra små fotavtryck. och man skulle nästan spara navelsträngen och hänga i de här böckerna. Jag tror att det där har äbbat ut lite för nu är det lite andra grejer man pysslar med. Det ser nästan ut som att jag håller på att göra ett sådant ansikte här nu. Men nu är det mojster som är på gång. Ta på med grasögonen.

Hi, this is Christy from Back to the Bar. You've probably heard about GLP-1 weight loss medications and the side effects that can come with jumping in too fast. That's why I love Noom makes getting started easy. Their microdose GLP-1 program begins with a... smaller dose and gradually scales up based on how your body reacts. The Noom GLP-1 microdose program starts at $99 and is delivered to your door in seven days. Start your microdose GLP-1 journey today at Noom.com.

Noom.com. Noom. Microchanges. Big results. Average weight loss eight pounds in first month. Meds and personalization based on clinical need and not available to all individuals. Medications are not reviewed by FDA for safety, efficacy, or quality. Pricing based on first month only. Idag är vi i ett betalt samarbete med Ronald McDonalds barnfond som ju är en stiftelse som stöttar familjer med svårt sjuka barn.

När man som familj hamnar i en sån mardröm så sätts ju hela livet på paus och små saker som vi andra tar för givet blir väldigt viktiga. Och då finns Ronald McDonaldshusen som ligger nära sjukhuset där barnen vårdas och där familjer kan bo i en miljö som är så lik vardagen som det bara går. Där kan familjerna till exempel slappna av tillsammans, vara nära varandra eller bara en sån sak som att kunna laga mat.

och äta ihop i soffan framför tvn som kan betyda så mycket. Sedan starten 1990 så har mer än 200 000 familjemedlemmar fått bo i något av de här fem husen runt om i Sverige. Verksamhetens största bidragsgivare är –är McDonalds Sverige och deras franchise-tagare. Mellan 1 december och 13 januari skänker McDonalds fem kronor– –till Ronald McDonald Barnfond för varje Big Mac & Company som säljs.

Och pengarna som samlas in går till Sveriges fem Ronald McDonald hus och bidrar även till barnmottagningar på sjukhus som vill göra sina vänt och lekrum mer välkomnande. Tillsammans kan vi vara med och bidra och vill du hjälpa till så kan du swisha valfritt belopp till 97022 eller köpa en Big Mac och Company nästa gång du är på McDonalds. Du kan också läsa mer på Ronald McDonalds huvud.

Stora som små handlingar gör skillnad för familjer som behöver närhet och trygghet när livet vänds upp och ner. är skäringernas vådd i ett betalt samarbete med en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Jag talar om vattenfall. Och då kanske ni undrar vilken oförskämd människa som sitter och tuggar i den här spotten. Men detta mina vänner, det är ljudet av windfarming.

För mellan turbinerna på havsbaserade vindkraftverk har vattenfall tänkt på både framtiden och miljön. Tången som odlats där hjälper inte bara till att förbättra havsmiljön utan den kan också bli till mat och i det här fallet avskoda wind farm seaweed snacks. Så plötsligt har alltså dessa vindkraftparker flera möjliga funktioner. där de på samma plats som man producerar fossilfri el exempelvis kan odla tång.

Blir du nu sugen på tongsnacks så vill jag bara lägga till att än så länge så finns Vattenfalls Wind Farm Seaweed Snacks endast för provsmakning och är ännu inte till salu. Men gör som oss, gå in och läs mer om Vattenfalls spännande projekt på vattenfall.com slash windfarmed.

Billie Eilish-Konserten: Generationsklyftan

Men du, nu är jag så jävla nyfiken. Du har ju för fan varit på världens jävla konsert. Alltså det var verkligen världens jävla konsert. Jag var på Billie Eilish. Alltså, jävlar vad cool hon är. Hon är, där har du någon som är rakt igenom cool. Ja. Alltså jag kan inte säga att jag kan alla låt. Jag bjöd en kompis som fyllde 30 år. Hon visste inte om att hon skulle dit. Jag bara köpte biljetter natten innan för att jag såg att hon var här. Jag hade helt missat att Bill Ehrlich skulle dit.

fick tag i biljetter klockan ett på natten fixade biljetter. Och så visste inte hon om att hon skulle få gå på det för hon älskar henne. Så gick vi på hennes förslagsmiddag och sa nu ska vi åka. Och så åkte vi dit. Så det var en egoistisk present. Jag var ju väldigt sugen på att se det här. Gud, vad en jättefin 30-årspresent.

Det var så jävla bra. Tom O'Dell var förband. Det tyckte jag nästan var lite roligare. Ska jag vara ärlig och säga innan jag åkte dit. Han är ju helt fantastisk. Och han var liksom förband. Det är så lyxigt ju. Men däremot så kände man sig... Jag kan ju få för mig när jag inte är i den här typen av rum eller inne på TikTok att jag är 20, 18, 20 tagit studenten, har koll, alltså tiden stått still.

Men så fort jag kliver in i ett sånt här rum, jävlar vad tydligt det blir att man är snart 30. Men vad är den största, menar du, markören för att du inte längre tillhör dig gänget? Ja, jag ser. skillnad på mig och generationen yngre. Alltså att de är yngre. Jag kan inte... Jag kan inte ord. Jag kan inte trender. Jag hänger inte med...

en enda grej skulle jag säga som är lite så inne. Jag var till och med inne och läste ungdomsbarometerns rapport häromdagen för att jag ville liksom lite hänga i. Vad är det som gäller nu hos kidsen? Men är det också klädstilen och liksom hela...

Är det allt hela paketet liksom? Hur man snackar och klär sig och för sig eller? Ja det skulle jag säga. Men jag känner mig okool. Jag tror det är det. Jag tror att jag får för mig att jag är cool. Men så kommer man dit och känner att fy fan vad inte cool man är. Och där kände jag mig så gammal också för att jag trodde att det skreks så jävla mycket. Alltså folk är ju så härgivna. Och när folk skriker då var det ju min... Nej, jag får ju ställa ner. Håll ölen, håll ölen. Fy fan.

Nu får jag hålla. Nu kommer den låten. Jag känner en intro. Jag trodde du var sån när du var yngre också. Att du håll för öronen om det blev för högt. Jag kan inte riktigt se att du någonsin har varit en sån där... Fan vad tråkigt. Du har ju berättat att det är typ det värsta som hände. Vad sa du där? Det var någon affär, någon sa tjuvrökt eller det var något där det är Värnamo. Du har ju inte varit ute på farligheter. Jo, men då var jag tretton. Jag har väl haft ett liv efter tretton?

Jaha, okej. Det är då som du har skrivit till några gånger. Jag var tolv då. Då blev jag livrädd. Sen har man haft ett liv efter det. När man har varit lite mer wow. Men nu kände jag att det var... varit så. Jag har alltid blivit lite rädd när folk har börjat skrika så. Faktiskt. Även om jag har lossats. Du har väl kunnat kuka ur på konceptet? Ja, men jag har ju kukat ur på helt andra sätt.

Koncerter har jag väl inte kukat ur på? Du har ju varit på Bråvalla i tält och gått på Tåstor. Ja, men det var ju inte koncerterna i sig. Men då var man ju så full, ursäkta mig. Ja då har du haft en sån. Okej då har jag kukat ur lite det har jag faktiskt gjort. Jag har ju varit på alla de där.

festivaler. Men jag tänker mer sådana här du vet Håkan Hellström, Ullevi, Skandinavium sådana där koncerter för när du är på festivaler då är det ju hela livet runt omkring att du bor i tält och lera och liksom Du dricker ju dygnet runt. Här går du ju iväg. Tittar på någonting. Och det är liksom bara i några timmar och sen är det hem. Du, nu gör jag inte mojsybomben. Jobbet på överläppen där.

Den tänkte att den där överläppen, det var inte mycket att jobba med där kände den. Så där släppte den taget. Men det är bra också, då kan jag dricka kaffe, om jag har större hår här nu. Det är ju här som den ska jobba nu. Det blir kul att se hur den liksom ger vika under poddens vilka delar som liksom faller.

Utseendekomplex & Samhällstryck

Vi ska se sen hur mycket lyster vi får när vi tar av den här i slut. Nej, mitt utseende nu är... Jag vet inte, ibland kan jag ju få upp den här glowen rejält, men nu är det solen tror jag som har... Jag måste komma in här. Jag tycker alltid att man varje år tittar på den här, för nu när det är slutet av april eller hela april skulle jag säga så är man ju så glad för varje liten solstål och så fort det är en varm dag och så får man liksom för sig att

det är sommar och så börjar man gå lite lättkläddare lite för snabbt och så vidare och känner som lycka. Men sen så i juli när du tittar på bilder i ditt lilla kameralbum från april månad. Varje år, då tycker jag att du aldrig ser så ful ut som under april månad. Där du slänger fram de här kadavren om sin kropp kan man inte säga. Förlåt. Du slänger fram de här, det är ju nästan kadaver på det sättet att det är nästan...

Jag vet inte likfärga. Leverpastej brukar jag säga är ju huden. Men du vill ju fram en och barnen är inte. Min son som är tolv. Han tar ju tio grader. Nu är det sommar. Jag skiter i jacka idag. Jag går i t-shirt. Nej, det kan du inte göra. Det är inte sommaren. Och så får man kompromissa lite grann. Då blir det t-shirt och hud.

Och sen inser man att nu har det sjunkit till 6 grader. Och mitt barn springer omkring på skolan i t-shirt. De tror ju jag är världens sämsta mamma. Men de diskussionerna om när det blir sommar med en 12-åring. det kan vara fruktansvärt alltså. Och sen när du ser bilderna i juli när du är solbredd och har haft många soldagar och ser dina bleka ben i april och bleka ansikt så kände du bara little did I know, jag trodde. Exakt.

upp masken här om du är tvungen att göra en liten egen sop. Det där ser helt normalt ut. Nu kom det något nytt. Det här kan man leka med. Det här är så roligt. Kan du inte öppna masken lite till hela tiden? Jo, det kan jag göra. Sen kan du öppna upp för näsan också. Har du liksom runt så. Som ett cyklop. Ja, jag ska göra det. Som en cyklop, ja, absolut. Men jag fick väldigt små ögon. Har jag så små ögon?

Nej, jag får ju göra en sån här ögonlocksoperation. Jag får ju ta bort hela ögonlocket. Nej, nej, nej. De kan inte bara lyfta upp lite grann på mig utan de får ta bort hela ögonen. Jag kommer bara se ut som en så här två bollar. Som en sån där man köper i tuggum i maskin, vet du? Ett sånt där ögon som kommer ut. Det är inget så stora ögon i en sån där mask. Jag har väldigt små ögon. Du säger det, men det har du inte. Jo, det har jag faktiskt. De kan försvinna helt ibland.

Inne i ansiktet. Det är ju härligt att ha stora ögon för det ger en viss pigghet. Men mina, om jag är trött eller sliten, så kan de försvinna in i kinderna. Helt, nästan. Det här är en sån hang-up. Det är som att jag har snemun. Ja, vad har du? Kan du säga några saker som du stör dig på som ingen annan?

Ja, sne mun har jag sagt. Ja, det har jag aldrig sett. Jag har väl aldrig sett en rakare mun på en massa. Kolla, ser du inte nu att det är lite snett? Att det liksom lutar lite åt det vänsterhållet? Och ibland när jag pratar och ska vara formell, då blir det som att jag pratar så här och då blir det ännu sneare. Att du är så hög. Jag har sett på intervju att jag hamnar ofta här. När jag ska vara tydlig så är det så här. I sofforna. Det kan inte jag se.

Jag har inte kindben, det har jag tänkt på. Jag har börjat få en liten sån här... Det lägger sig lite gott här under hakan. Du, vänta. Ser du nu? Ska vi prata om det här hotellrummet där de har satt ihop alla möblerna? Det finns sådana här billiga hotell du kan bo på där de inte har separerat sängen från skrivbordet eller från nattutskornet och de har gjort bara en möbel. som bara följer det här hotellrummet. Så blir det.

Hampus, vare sig vi vill eller inte. Hals går ihop. Haka hals går ihop. Röv och rygg. Gränserna suddas ut. Det blir bara en koloss så här. Plopp. Men blir inte alla så? Men det här kan du ju inte. Vad ska du göra? Den här sidan är bättre på mig. Här har jag lite mer. Så jag vill alltid försöka fotas.

Jag blir störd om någon säger, men då står Mia åt det hållet. Och så står du, nej! Nu står jag här faktiskt. Nu är jag snart femte och jag säger vad jag behöver och vad jag tycker. Här står jag. Då får du stå där. För att här syns den bättre, men här är det ju. Totalt. Vad gör du om de har samma snygg sida som du och vill stå på samma sida?

Ja, då får vi faktiskt dela på det tycker jag. Och så får man prata med fotograferna. Då får du ta en bild av Arje. Då kan du inte bara ta hennes utan då får du ta min också. Eller ställa upp det som Abba. Ja, så kan man ju ställa sig också. Det är en bra idé. Men när jag filmar skiter jag i det totalt. Då kan du inte hålla på så. Då är det ju en tillgång att visa sig 360 grader. Men gärna att man lite grann...

Profilerar sig åt det. Men vet du vad jag har då? Om du ska prata om snemun. Nu kan vi inte se det. Men jag har ju hela ena halvan. Så har jag ju ett ögonbryn som sticker iväg. Ett sticker upp. Vänta, vilket är det som sticker upp? Ni kan nästan titta. Ja, där har du det som sticker upp. Ser du det? Ja. Där sticker också munnen upp på den sidan. Här går det ner.

Och här går munnen ner. Är det därför att vi fotar med den sidan också i bild? Där det går upp. Det ska gå upp. Det lilla jag har som går uppåt. I durhamper som är glatt och peppigt. Det måste ju vi fan få vara med på bild. Jag kan ju inte ta sur fittan i framkant. Men ser du inte det? Här hänger det ner och här går det upp. Som de är teatermaskerna. Jag ser det på brynet, men jag kan inte säga det. Jo, titta lite där och lite där. Ja, lite då.

Men det är ju lite, lite, lite. Det är ju inte mycket. Det är vår skillnad. Jo, men det är ju sånt som jag stör mig. Man ser ju bara det själv. Det är det som är problemet. Jag har faktiskt blivit avmålad i Montmartre i Paris av en sån där karikatyrmålare. Och kan han se det på 20 minuter mitt emellan löksopporna där uppe? Han målade av det här ansiktet som gick upp.

och som gick ner. Men han kanske tyckte att det var det unika, att du hade ett spännande ansikte. Ja, det gjorde han väl. Men det var ju ingen kul. Det är ju inte något jag sätter upp här. Jo, men jag kunde ha haft den bredvid min torso.

Min gravid mag har haft den karikaturen över soffan här hemma som en liten skojig vägg. Men kan inte du betrakta ditt ansikte som att tänk vad många olika lager jag har istället för att vara fult än när du går upp där och så går du ner här. Kan du inte se det här? komplext ansikte. Det är ett konstverk. Man ser olika saker. Kan du göra det med ditt hår? Att du har ett komplext hår när du är trött på din frisyr och din mun? Hår är inte samma sak. Det kan ju se för jävligt ut. Det kan se bra ut.

Det kan ju vara lite djupare. Där är ju sånt där som är lätt när andra säger. Men jag hade ju den här stora gluggen också. Det var ju många. Alla säger det som var så charmigt. Jag upplevde inte någon charm överhuvudtaget. Och jag menar, det är som hon nu i White Lotus. Vad heter hon? Fantastiska skådisen. Ja, ni vet vem jag menar. För det har varit ett jävla tjat om att hon är så underbar. Och hennes tänder.

Hennes tänder är ju så. Då såg jag henne i en intervju, jag vet inte vart hon sa, men då tyckte hon att det är så roligt när det har gått varvet runt med såna här grejer. Då är det många som sitter hemma och tänker, varför har hon inte gjort någonting med tänderna? Sen tänker de nästa varv. Vad underbart att hon inte har gjort någonting med tänderna för vad charmigt det är.

Och när de här varverna kommer fram till henne som då har gestaltat en roll och har varit jätteglad för att hon fick den rollen för att hon kände verkligen att den här rollen är min. Och det blir... ett snack om att det är så underbart att hon inte har gjort någonting med tänderna. Det säger så mycket om våran tid och hur vi håller på med våra utseenden. Att då ska hon vara glad. Vad ska hon säga då? Ja, tack så himla mycket.

Att jag inte gjorde något med tänderna för ni tycker att de var fula först men de blev ändå charmiga och nu är det kul att jag inte har gjort någonting med tänderna eftersom de flesta gör saker med tänderna. Och som att det ska vara ett statement att hon inte har gjort någonting med tänderna. Exakt, precis.

det är väl så det kommer bli i framtiden nu att de här hakerna eller vad det nu är kommer bli ett statement. Det kan också väcka nya komplex, man har inte haft komplex över det som är statementet i fråga för andra. Det är det jag menar lite grann. Ingenting passerar obemärkt förbi i våran tid.

Reflektioner Över Livslång Vänskap

Utan då är det först att man gör någonting. Då är det grejen. Och sen är det att man inte gör någonting som är grejen. Jag vet inte hur vi hamnade där. Men Billie Eilish var jag på igår. Fantastiskt, jag vet inte hur vi hamnar i allt det här andra året. Ja men det gör vi alltid, vi hamnar och nu kör vi tillbaka till Billie Eilish och hur cool hon är.

För det blir ju ofta, hon är ju fantastisk och många låtar var helt otroliga. Men det är också någonting vad du är i själv när du går på en konsert tycker jag. Och igår var det som att det var något så, jag var så öppen. Känslomässigt skulle jag säga för att jag var lite rörd över att jag var där med Linda då, min bästa vän som fyllde 30 och Linda och William är ju de som jag idag känner som har varit med längst i mitt liv.

Vi har liksom gått igenom från att vara små tonåringar till att gå in i, ta studenten, gå in i 20 någonting ihop och nu går hon in i 30. Och jag blev så, när jag satt där i år så blev jag liksom verkligen... rörd över att man har varit så nära så länge. För människor kommer och människor går ju hela tiden. Har man ju upplevt under alla de här åren. de två har varit konstant så nära alltså familjer liksom under alla de åren och det är det enda som jag har haft så nära under så lång tid.

Och nu går hon in i 30. Man fick något sånt utifrån perspektiv. Ja, det är fint. Alla låtar tog på ett annat sätt för att bli så tacksam att man har den typen av trygghet. Men det är så jävla fint, Hampus, för att det där är någonting man ska vara rädd om. De där som har känt den under lång tid och som man lyckats förändras ihop med. För jag menar alla genomgår ju... Man utvecklas ju som människa och åldrar och så. Och ibland så känner man ju tydligt att här tog vägen slut. Mm.

Nu är det svårt för oss och så kanske man måste vara ifrån varandra. Men om man har de där som man har så man ändå känner att nu blommar det ut på det viset och jag blommar ut här att man ändå har... relationen levande det betyder ju bara mer och mer ju mer åren går på något vis. För de har ju sett hela din färgpalett, de har ju sett, då hade Hampus dem, sen la han till lite den färgen och då blir det så, de kan, de har kartan över dig på något vis och kan referera till liksom...

Hur det var innan ägget kläcktes på den grenen eller den grenen. När jag kände mig mitt emellan två... Det var som att jag minns för tio år sedan när hon fyllde 20 och allt som var pirrigt då, att då var det liksom, ja nu fyller Linda 20, om en och en halv månad tar vi studenten och alltså...

Jag minns den tiden så mycket när jag var uppe hos dem i Umeå och jag tyckte det var så jävla kallt uppe för att vara så vårigt i Värnamo i Småland där jag kom ifrån. Och nu tio år senare är vi på Bill Eilish och jag vet att vi om tio år fortfarande kommer vara här och vad gör vi då?

De fyllde 40. Alltså det blev bara så stort hela alltihopa på den här konserten. Och jag kunde se, vi hade sittplats. Jag kunde se på storplats alla de här tonårigarna som var vi för bara tio år sedan. Och nu sitter vi... På sitt plats och titta fint istället. Ja men det är vackert. Alltså det var bara ting som bara tog mig.

som gjorde ett konsert blev ändå finare. Så där tog det mig när jag var på, faktiskt också. Det är alltid man ska säga, Håkan Hellström, sista gången. Du vet, då satt jag också på sittplats, nu var det några år sedan det här, men jag var på Skandinavien, nu satt jag på sittplats. Och så när de trumpeterna drog igång i början.

Om man sitter på den här sittplatsen och ser alla de här ungdomarna med sjömanshattar och tårar målade i ansiktet. Du vet, det bästa kanske inte har hänt än, känner man själv då. Fortfarande ner. Och så kommer det så mycket känslor och vemod. Kärlek. Det är bra att gå och göra sådana där. Alltså att få den där samlad. Man kan ju verkligen säga att du var i nuet. Och fångade in baktid och dåtid. Allt det här.

Samlade ju du i en såpbubbla som var nu. På den här konserten. Allt som har varit. Allt som kanske kommer. Tryckte du in i ett nu. Och där satt ni. Ni var fullkomligt närvarande. alla känslorna kompa in och samma gång. Det är ju, alltså det är magiska stunder det där. Hur bra för Linda får vi säga också. Ja för då kan man också bli tacksam över saker som är liksom, ja verkligen hur bra. Men då kan man ju känna saker som att man är tacksam över, just när man når de där lyckan.

och stunderna som vi har pratat om någon gång som du har sagt när du sitter med en kaffe bara i solen att det kan komma. Då kan du vara tacksam vad fan som helst. Jag kunde också sitta där igår och vara tacksam. Tänk att vi har ett liv där vi bor i Stockholm. Du kan gå på konserten och sitta här i glöm.

Och hur ofta tänker du på det? Aldrig någonsin. Du bara tar runt där och tar Stockholm för givet och allt möjligt. Och allt som händer. Att man har möjligheten att göra olika saker. Men det går bara som att allt det där bara... Och så var det som en paus från all annan prestationsångest och beslutsångest och allt möjligt man går igenom.

Som blev så jävla fin. Och som jag nu lägger på Billie Eilish. Och som gör att hon blir en än mer fantastisk artist. För att jag var så öppen just på hennes skull. Hon är ju en hjärte- och skärsöppnare, Billie. Hon har något som fascinerar mig. mycket som jag tycker är otroligt. Det är något väldigt autentiskt med henne på något vis. Det är någonting man känner när man ser henne som slår an rakt in på något vis.

Och hennes röst. Nej, så att det är inga överstrukna kukor på den här kosaren. Nej, fy fan. Vad är det för bra betyg? Vi ger den här podden fem. Du har ju satt någonting. Ja, det är ju fem som är max. Men du kan ju ge sex och sju och åtta. Jag hade kukar hade jag ju. Och sen hade jag hjärtan på. Fem hjärtan då. Idag är skäringen Näsvold och då kanske jag ska säga att idag är det en annan andra hälft från hushållet Näsvold, nämligen Ellen som är inne och vikarierar för Hampus.

Som är med mig i detta betalda samarbete med våra favoriter hudvårdsinnovatörerna på Mantel. Där varje formula är inspirerad av vårt extrema skandinaviska klimat. Och just nu blir vi ju sannoliken ordentligt prövade av både klimatet och mörkret. Och här vill vi lyfta fram två produkter som kan hjälpa oss. Ja, då kör jag igång här med Mantles The Dream Mask. Jag brukar lägga ett tjock lager på ansikt och hals några gånger i veckan innan läggdags.

Och sen jobbar den på hela natten genom att återfukta intensivt och balansera huden på djupet. Det där är ju verkligen skönhetssam skulle jag vilja säga. Dessutom fyller den ut fina linjer och lugnare irritationer. När man sen vaknar på morgonen så känns huden otrolig. Både mjuk, återfuktad och utfilad. Exakt och här vill jag även hylla deras The Hydra Cleanser. Det är ett fluffigt rengöringsmos och när man tvättat sig med det så känns det faktiskt också som man även har smörjt in sig.

Den här mossen innehåller bland annat deras patenterade komplex som enkelt beskrivet kombinerar manetmusin och arktiska djuphavsalger. Man känner sig verkligen ren i ansiktet efter en tvätt med det här moset. Oparfymerad är den också och det tycker jag personligen väldigt mycket om. Och just nu är det faktiskt winter sale på Manto med upp till 50% rabatt.

på utvalda produkter och kit och använder du också koden skärringar med stora bokstavar får du extra rabatt på din beställning så gå in på mantelskin.com och klicka hem det som din hud behöver. Tack! Älskar du underbara Mantle? and the side effects that can come with jumping in too fast. That's why I love Noom makes getting started easy. Their microdose GLP-1 program begins with a smaller dose and gradually scales up based on how your body reacts.

And it's delivered to your door in seven days. Start your microdose GLP-1 journey today at Noom.com. That's N-O-O-M dot com. Noom. Microchanges. Big results. Average weight loss eight pounds in first month. Meds and personalization based on clinical need and not available to all individuals. Medications are not reviewed by FDA for safety, efficacy, or quality. Pricing based on first month only.

Is it just me, or has watching TV gotten way too complicated? There are a million different services and too many bills to keep track of. Thankfully, there's Philo, a better way to TV. For as low as $33 a month, I get the channels I love. MTV, BET, Food Network, you name it. Plus, everything that AMC Plus has to offer. And guess what? They've added access to HBO Max Basic with Ads plan and Discovery Plus.

so I can enjoy all the best TV with one subscription. There are no contracts, no surprise fees, just one low price. And their DVR is awesome too. I can save everything I love for up to a year and skip the ads when I rewatch them. A total game changer. I signed up directly at philo.tv. That's P-H-I-L-O dot TV. And if you subscribe today, you can get $8 off your first month. Philo's the easiest decision I've ever made. Now the hard one, deciding what to binge next.

TV-Serier & "High Chaparral"-Slut

Du, tittar du på Lästeväs? Du, jag har inte tagit de sista avsnitterna i beackningen. Jag har sett att det har kommit ut nya. Nej, det har jag inte gjort. Har du hört något om vad som händer i den här säsongen? Nej, snälla berätta inte. För att det har jag krispigt kvar det här. Jag har nu tagit mig igenom A Good Family på Disney+. Det har ju kommit nya avsnitt av Handmaid's Tale men det känner jag. Nu vet jag inte vad vi är om mjölkare.

Riktigt här. Men det är en ny säsong du har inte ens hört om. Jo det är det vet du. Och hon är ju lika ledsen att såra den och springer runt nu där i, vad heter det? Andre's eye. Jag måste ju bara se klart där nu för det är ju provocerande att jag tyckte de skulle ha gett sig.

Lite. Men när kom säsongen, innan denna säsong, när kom den? Handmade's Tale har inte jag hört om på sex år. Det är jättelänge sedan. Nej, inte jag heller. Jag blev chockad. Men när man suger slut på allt som jag har gjort så måste man ju... Har det varit en serie man har varit väldigt förtjust i så måste man ju ändå se. Men läst av oss har jag inte...

Jag har sett trailers. Jag har sett lite grejer vad som händer nu. Men jag har inte tittat. Jag har kollat på två, tre lite mörkare grejer. Det var ganska länge sedan. Jag gick in i tokmörker. Jag kanske måste oftare se den här typen av mörker. I alla de serier och filmerna jag har tittat på nu handlar det mer om död.

och liksom allvar. Du har gått in i mitt nu. Ja, exakt. Men det som jag har liksom kvar, det som att jag inte på det här området har utvecklat mig sedan jag var tio år, för att i alla de här serierna, när någon har dött, så har jag... suttit som man gör som publiken på High Chaperalls show gör i slutet när alla har dött och de skriker, nu får ni skrika på tre vakna! Och så vaknar alla. Det är som att jag tror när jag tittar på serien att nu kommer de...

gör som Pai Chaparral. Ett, två, tre, vaknar. Och så vaknar han. För de dör väl inte? Det är som att jag inte kan greppa att de gör det på riktigt. I serien alltså. Förstår du vad jag menar? Att man sitter med den...

Lilla hoppet. Tycker du att det är jobbigt när de dör på riktigt? Alltså att du får en sån här, nu var inte serien bra. Vad ville ni med mig? Ja, det måste vara ett lyckligt slut. Är du lagd åt det hållet? Ja, kanske att man blir lite otillfredsställd av... olyckliga slut men jag vet, det är liksom inte så mycket det, det vet jag liksom inte som att jag inte tänker att det sker på riktigt att nej, nej dog han nu, nej

Ja, du tänker att det är så i verkligheten också att det är någon som kommer och fixar till i slutändan. Ja, lite. Även om man säger att nu högg de av huvudet på honom men han vaknar va? Jo. Det är vad det är kört. Det här lever nog på något sätt. Det är som en flugor när du särar på kropp och huvud. Du sätter en kork där på halsen. Det som du inte kan köpa, att det kan sluta så. Då tänker jag att jag kanske måste börja konsumera lite mer det här i alla fall.

För att om jag har high chaparral på riktigt, det dök upp. Om high chaparral är det yrket du har med framtida jobb och så så kanske high chaparral inte just ska vara en referens som vi ska ha med sen. olika intervjuer och så. Hur tänkte du här Hampus när du fick gestalta den här karaktären? Nej, var lite high chaparall där. Vakna på slutet. Det kändes så naivt.

Här hör man ju att du slurpar ju inte i dig crime-serier som de har gjort på verkliga händelser så mycket. För där slutar det ju sällan bra. Det är väldigt sällan en crimehistoria som de har slutat med att likerna vaknar upp. Det blir aldrig bra. Nej, det där är liksom inte min kopp av tid. Men jag måste nog börja lite gå in i den världen. För att hänga med ändå i varor.

Humor: Fysisk & Subtil Komedi

Ja men du går in där och så går jag ut lite. Jag måste ju ut i det här lite roligt. Nu har jag börjat titta på ett studio som alla snackar om. Ja, vad tycker du? Ja men vad fan. Jag gav upp, vet du, efter ett avsnitt. Säg inte det till någon nu. Varför gav du upp? Jag vet inte vad det är, men jag fick ingen köttbit. Vad är det du saknar då? Ja, vad är det jag saknar? Det här får jag ju sätta mig med i min terapi.

Och fråga, vad är detta? Att jag måste ha det här sorgen och mörkret i en serie för att det ska hooka mig. Men tycker du inte den ha? Det är ju väldigt svart. och mörk humor i det här. Tycker du att den har det ändå? Det var samma med Succession ska jag säga dig. När jag började med Succession så sa jag precis samma sak som alla som inte har sett den här serien. Nej jag tittar några avsnitt det här vet du med affär.

och det är pengar och det är makt och så, det är inte min grej. Och då fick jag ju säga, men snälla du, det handlar om en familj. Det är så bra karaktärer, relationer. Du måste titta på någon avsnitt. Och sen var jag ju helt besatt. Avdamm. Succession. Så att jag tror att jag måste jag ska försöka jag ska inte ge mig. Jag vet fan om du jag tror inte det är på det sättet att du kommer in i det i fler avsnitt. Det är så många bra skåd. Det är det som jag tycker mer.

behållningen, att jag skrattar åt det är så jävla bra samspel att en tagning, att det verkligen lever som en teaterföreställning, att det är ju hållningen tycker jag snarare. Ja, men det är ju det jag säger, att det här, jag ska inte ge mig Hampus. Men när du sitter hemma och tittar på en som. Du och Ellen eller du själv. Sitter du och skrattar inombords då? Eller sitter du så här? Sitter du så då?

Nej, det skulle jag faktiskt inte säga. Eller sitter du bara? Jag tror kanske två gånger. Jag har tittat på alla avsnitt. Jag tror kanske två gånger har jag skrattat högt. Men det är många gånger jag njuter och spinner som en katt. inombords åt att jag tycker det är så jävla bra titta på senaste avsnittet för då börjar han dejta en

barncancerläkare. Och de har ju då olika, de går på en gala ihop för barncancer, följer med henne. Och hon har det körigt på sitt jobb och han har det körigt på sitt jobb med en trailer om en ny apokalypsfilm där zombies smittar. där människor genom att bajsa diaré på dem och de måste klippa sträder. Nej, sluta, fy fan. Åh, gud, så tokigt.

Du måste ju säga att det är kul. När de klipper ett exempel mellan två telefonsamtal. De går och pratar telefonsamtidigt med sina jobb. Och hon ska ta beslut. Och han går om hur ska vi göra med det här sista bajset? Ska vi liksom... Det tycker jag är kul för det har ju vi pratat om så jävla...

oviktigt det här jobbet i grunden är. Jag hör att jag kommer tycka det här är bra. Jag hör det så jag säger det. Men jag skrattar inte rakt ut. Då njuter jag med inombord för jag tycker det här är så kul gjort och att de sätter fingret på något som är kul. Men det är roligt för att... Min gabbe kan ju liksom, han kan ju ligga ibland och kolla. Han tittar ju mycket på, han är ju mer skapt som dig.

Han vill se roliga saker. Smarta, roliga saker. Och då kan han ligga i sängen ibland och jag är på väg att somna. Och han kan ju skratta rakt ut. Och så hör jag bara, herregud. Så kan ju han säga då. Eller att han visar mig. Du måste bara titta på detta. Vi tar ett exempel. Titta här på Modern Family med Cam. Vad heter han Cam? Vad heter de två? Gejkillerna.

Mår den färdigt? Ja, jag vet. Nej, jag har inte sett det. Nu tog jag ett gammalt exempel, men du vet att det är någon sån där min någon gör. Det behöver inte ens vara något de säger, utan att det är någon sån där. Och så spår det någon tillbaka. Och då ser jag ju att jag tycker exakt det är fruktansvärt roligt också. Men jag får ju aldrig... det här liksom. Nej men det tycker jag sällan man får. Det är inte många komedier som lockar det. Alltså asgarvet högt.

Nej, det är inte ofta det händer. Jag vet inte när det hände sist. Fast jag tror faktiskt att The Studio skulle kunna framkalla ett sånt där. Högt skratt. Sen kan det vara vissa filmer man sitter och tittar sig igenom. Jag kommer ihåg när jag såg den här med Ruben Östlund. Vad heter den? Triangle of Sadness. Då var jag tyst hela filmen.

Och den var ju lång så in i helvete. Nu ska vi inte ge några recensioner, men den var lång som fan. Men när den här damen, fina damen, börjar glida runt i bajsvatten där inne. Då skrattar jag och Heli min dotter. Vi var tysta hela tiden. Och sen när hon börjar fara runt och hon får ju inte runt lite. Alltså det var ju det här att man hade gångrat upp hur många gånger hon skulle glida runt i det här bajsen.

Och till slut så tappade, och då skrattade vi så mycket så tårnade han. Sen satt vi tysta också, sen igen. Man blir ju så avspänd i kroppen efter ett sånt gråtskratt. Det är ju som att man har haft sex. Om jag tittar på vad jag själv som lockar fram ett asgar vid mig. Då är det ofta faktiskt fysisk humor. Alltså släpstick i saker. För det blir något oväntat.

replik kan bli. Precis. Någon situation där någon gör en min som man måste frysa in som man också kan referera till själv. Det är ju de grejerna som man kan... Och det kan man ju skratta så länge åt sen. Jag minns sist, jag visade Ellen och hennes mamma, jag älskar ju Melissa McCarthy och hon har gjort en film som heter Tammy med Susan, vad fan heter hon? Ja, det vet jag. Har du sett den? Nej, det har jag inte.

Där är det i början. Hon har fått sparken från sitt jobb och så kommer hon hem tidigt och då är hennes man otrogen och då ska hon göra en sån där sorti av att nu lämnar jag dig. Och så har hon inga pengar så hon måste hoppa upp och ta från spar. De har en liten burk med sparpengar. Då kliver hon upp på diskbänken och ska ta den. Men då är det nästan tomt. Och sen när hon ska hoppa ner från den diskbänken. Då kliver hon snett.

så att hon trillade så där långsamt så vet man att man har stannat cykeln och trillade stillastående. Jag tror vi spolade tillbaka typ fem gånger och tittade om just den sekvensen om man dog varenda gången. Men det här har du ju den där igenkänningen direkt bara att man vet precis när man har varit arg och ledsen och ska göra någon sån där riktigt dramatisk sorti. Och så blir det ett sånt. Har du sett henne? Har du sett Nine Perfect Strangers? Men Nicole Kidman i huvudrollen? Nej.

Som handlar om en sån där retreat-ayahuasca-grupp som det kommer massa människor till och så ska de vara tillsammans där och utveckla sig själva. Där är ju Melissa med. Alltså den ska du se. Den är... Undrar om den är på Prime tror jag. Då har du ju en hel serie. Det var många som inte gillade den men jag gillade den jättemycket. Och framförallt Melissa där i. När hon ska börja utveckla sig själv och dricka den här jävla drycken. Så roligt.

Barndomens Trygghetsföremål & Popkultur

Gud, att vi har blivit så bio min bio med Anders Jansson och Edvard F. Selen. Det är inte riktigt först, men det allra senaste du och jag. Men det tror jag man kan uppskatta också. Ja, precis Modern Family. Vi kan ta Jurassic Park också. Vi har ju en gammal där. Star Wars. Som jag fortfarande inte har sett. Jag har inte sett Star Wars.

Star Wars. Nu kommer det någon ny. Det är liksom det sista jag vill gå och se faktiskt. Men det är ju fortfarande ett jävla tjat om Yoda och Leia och alla de här med fläter och grejer. Bobba Fett. Bobba Fett heter han. Babba Fett. Nej, det var ju han Babba Fett. Vad heter han då? Dark Wader va? Som antagonisten i babblarna. Babba Fett.

Det är så många sådana namn. Vad är desklops då? Vad får jag därifrån? Desklopp. Jag har aldrig hört. Jo, vänta. Vänta nu. Det var några som Alfred var så. Det var desklopp. Och så var det någon liten jävel. Någon gul jävel på kok. Är du inte inne på pokyball nu? Jo, Pokémon, ja. Vad heter den där gula Pikachu? Ja, Pikachu, ja. Pikachu, desklopp. Nej, det var så fruktansvärt. Var det inte någon som... Jo, det är någon som... Ja, men det kanske är Digimon, då.

Vi jagade ju och det var kort man skulle ha. Gud vad man höll på med dem där. Men det fanns ju något som hette Digimon som kom också. Det tog aldrig... Det tog aldrig mig då. De hade framförallt goda kex i butiken men själva spelet och serien Digimon det gick inte. Men desklopp och Pikachu och sen var det någon mer. Desklopp, jag måste googla. Hur stavar du desklopp då i din värld? Desk. Dasklop.

Pokémon skriver jag nu då. Ja, skriv det Pokémon. Dusklops. Ja, där har du ju. Titta, jag var inte helt ute fast jag sa Dusklopp. Ja, han fanns. Då känner jag igen till och med. Fan vad vilket onödigt man lagrar. Och sen viktiga saker kommer man aldrig ihåg. Var det här en sån Alfred ville ha? Han ville byta till sig eller köpte kort för att han ville åt? Det var ju det här. Pokémon hade vi. Och sen hade vi ugg.

Jag köpte varenda sån här gosedjursuggla. Han hade nog en 30 stycken såna här ugglor. Lillvit hette den allra heligaste. Det här har jag missat. Ja men fåglar, han sparade på fåglar och då var det inga sådana här fula. Uppstoppare? Nej, gosedjursfåglar men det var en speciell sort. Du vet det fanns ju olika sorters gosedjur eller finns. Vissa är ju såhär dåligt jävla gjorda. brandfarliga i länden med konstiga neonfärger.

Som du kan köpa på leksaksaffärer. Sen fanns det ju sådana här vackert gjorda som du kan köpa på universum och naturhistoriska. Som ser ut som riktiga fåglar. Gosedjur. Och de gillade Alfred. Så jag köpte nog upp alla. fågelsorter som fanns i Sverige och det var det en uggla som verkligen var hans finaste och den hette lillvit och om den kom bort

Då körde man över hela Sverige för att hitta den här lillvit kan jag säga. Då var det tragedi. Heli hade ju en snuttefilt. Det råkade bli så. Det var ett lakan som kom. hade i sin, om det var vagn eller runt sig eller så som det var små kaniner på lite rosa lila och det blev hennes snuttefilt och då virade hon den och

greja med den och liksom snuttade på den och så. Åh jävel, du vet, den snuttade hon på så att det var ju för fan nästan bara bindväg, alltså bandage kvar. Du kunde ju titta i solen, det var bara tyg slamser. För någon gång så glömde vi den på ett ställe och fick köra tillbaka. Det var säkert tio mil. Den hade ramlat ut genom dörren en gång och den var överkörd. Så jag började ta isär och göra remser av den för att det inte skulle hända. Och så fick man ju tvätta den då.

Så att då kunde hon ha en remsa men som var tvättare den andra remsan och till slut, du vet i slutet, då var det alltså nästan bara trasmatte-remsa av hela det här lakan. Hon skulle ändå ha den. Men hade hon bara en liten sån snutte så gick det bra. Det kunde vara så här. Nej. Då var den där lilla. Jo, men otroligt att man kan knyta an så.

Ja, det är ju otroligt. Vad är det man lägger i som barn i en sån hosur? Jag vet inte, för du skulle ju inte kunna kasta fram ett annat lakan. Och det hade funkat, utan det var ju just den. Snut. Men är det det vi söker då i vuxen ålder? Om jag ska hitta något som motsvarar det för mig som jag får panik och skulle åka över hela stan efter om det skulle komma bort snus.

Ja, det är ju snutte. Det är ju absolut trygghetskaffe. Man söker snuttefilter hela. Ja, fast de blir ju fulare snuttefilter än när man blir vuxen. De är ju inte så krispiga som när man är barn. Tänk om man kunde ha en uggla ändå. Om folk kunde nöja sig med det. Än att börja snutta på både det ena och det andra.

Men vad har den här dagen i sitt skötehampus hållit på att säga för att citera ett gammalt gott uttryck? Jag har börjat med en ny grej att jag tittar inte i min kalender vad jag ska göra förrän jag vaknar på morgonen och så blir jag överraskad. Vad har jag? Är det här jag ska göra då? Är det här jag ska vara idag? Men det gör du inte om du har inspel? Nej, då är jag ju högst medveten om att nu ska jag ju...

blir hämtad idag och det är inspelning. Men när jag inte har inspelning så försöker jag liksom inte titta, överblicka och veta att år på torsdag händer det här och då händer det här. Jag försöker liksom ta, jaha idag händer detta. Vad roligt. Jag blev positivt överraskad. Jag har sett för den idag. Men gud vad kul. Jag har glömt.

som att du är ett lifehack, att du har hackat ditt eget psyke på något vis. Jag visste inte att vi skulle podda idag först klockan två i natt för då var jag tvungna att kolla när jag skulle ställa klockan. Kolla vad är första grejen? Ja, podden idag ja. Då kände du ju, men vad kul. Vad kul att träffa Mia. Vi är ju så otack du och jag. Alltså vi har ju inte liksom...

"Sexig Matlagning" & Mortla Okommenterat

trummorna och pianot i någon slags enhetlig melodi här. Nu ska du alltså åka till Göteborg nästa vecka och jag ska åka till Stockholm. Det är ju också väldigt konstigt. För du är inte ofta i Göteborg, men du väljer en vecka. När jag inte är där. Vad ska du göra i Göteborg, undrar jag. Förutom att vi ska gå annars på land där det är ju grejer på gång här nu. Det får du faktiskt följa med på så vi kan umgås lite vanligt. Men vad ska du göra mer i Göteborg? Lyssna på det här nu.

Jag ska laga mat med Sebastian Mannenström. Skojar du? Nu är det så här. För jag börjar ju spela in om tre veckor. Nu dör jag. Då ska jag ju spela en roll som är, han har väldigt stora kockambitioner och är en otroligt duktig kock. Det är liksom hela grejen med den här karaktären. Den karaktären du ska spela. Ja, han är så bra på mat. Det är hans passion.

sätt som Skålsperi är min passion. Och jag har ju ingen som helst talang själv i köket. Och det är så många collage där det är liksom snygga, sexiga matlagningskollage i olika scener i den här serien. Och då är jag liksom så här, hacka lök mot... Guajang chili med det här. Alltså det är mycket man säger. Du behöver få svung i rätta, det hör jag. Och jag skrev till Sebastian att jag vill liksom inte lära mig laga mat. Det kan vi skita i. Jag vill se sex ut i köket. Så att lär mig...

hacka sexigt, mortla sexigt. Slänga upp handduken på axeln. Så att jag kan liksom lura kameran bra. Nu får Ellen hålla i hatten när du står och mortlar. Skynda dig hemmalen för nu har jag börjat mortla. Det är också som att det här är lite talat för hur jag funkar i livet. Bara det ser bra ut så behöver jag inte kunna skiten. Nej, det blir ingen mat men mortla Göran vet du. Han har mortlat upp allt i kyrskåpet här nu. Hur fan mortlar man så snyggt som du gör?

Hampus, du har jävla... Kommer ju ingen säga. Fan vad du hackar, fint. Vad du ser bra ut när du hackar, Hampus. Men du, vad roligt. Han är ju helt rätt för dig. Han är ju en jädra god gabbe, vet du. Du skulle kolla in på hans Instagram hur rolig han är. Han är väldigt rolig och ovanlig tycker jag liksom i det här. Ja men han har jävla, men det är också Göteborg, när Göteborg är som bäst tycker jag.

Och svinduktig på mat. Ja, och så okrunglig. Han bara så kom hit till kyrket och ställ dig ändå. Så lär jag dig. Titta på det. Alltså det är jättebra. Jättebra komponent. Det är många scener där det hackas. Och egentligen så ska jag faktiskt hacka och gå åt helvete. Så jag måste liksom lära mig den här. Exakt.

Men det är ju det där också med knivarna. Man måste ju ha riktigt jävla vassa knivar. Ja det har man ju inte. Man själv har ju knivar man har kört i diskmaskin. Även om man inte får det som har rost på sig. Vi har fått så jävla fina knivar så många gånger i present och så. Du vet man vill ju inte öppna dem.

Du vill ju låta dem ligga i den här skumgummi. I asken där de bara ligger. Där du bara kan ta upp och kasta en sjal. Som ett samuraisvärd. För du vet ju att så fort du börjar använda det här. Du känner ju dig själv. Då kommer det att hända grejer med den här kniven. Jag har någon sån där men jag vet inte hur man gör. Hur vässar du kniven? Kan jag åka in någonstans och lämna in alla sina knivar?

Det finns något jag kan. Jag gjorde något en gång. Då höll jag på och gav på det. Nu du, Gabriel. Ska vi slipe kniver i den här huset? Det är min ADHD-personlighet också. Nej, jag har fått nog. Nu egentligen skulle jag ha skrivit manus den dagen. Det var väl säkert så. Men så på morgonen har jag satt mig då. Rastlös som jag är. Hällt upp kaffe. Skrivit 5-10 minuter. Sen har jag väl blivit sugen på något att äta. Skulle jag tippa på. Gott och tagit en frukt och tagit fram en kniv.

Och skurit den här frukten och känt vad fan är det för jävla kniv. Jag tittar ner och tar en ny kniv. Det är ju fel på varenda kniv i det här huset. Då har jag tagit fram alla knivar. Börjat googla skitigt i manuset jag skulle skriva. Något som heter knivbrev. Då skickar du in alla dina knivar med knivbrev. Och så får du dem slipade och sen kommer de tillbaka hem. Då tar jag alltså varenda kniv, Hampus, i vårat kök. Så vi har inga knivar kvar. Nej, vi får skära med en vanlig matkniv.

Smörkniv. Skickar iväg i detta knivbrev. Ja, det har jag gjort. Vad har du gjort idag? Har du förblivit klar med manuset? Nej, jag har skickat iväg knivbrev nu. Så nu ska du få se. Nu kommer vi att kunna skära både...

frukt och kött och allting. Jag är så trött på de här knivarna. Och Gabbe bara, men fan, vi har ju inte en kniv. Så vi fick ju köpa nya knivar. Sen kom det knivbrev eller att jag skulle hämta ut eller hur det var och så fick vi tillbaka. Och då var de ju slipade och så in i helvete. Men det var ju typiskt mig att liksom du vet då skulle jag ta tag i knivproblemet hemma. Ja det här får jag kanske skicka in mina knivar på själv känner jag också nu.

Nej, nu har du ju Mannerstryff. Snälla du, han kommer lära dig hur du vässar en kniv håller på att säga, heter det ju inte. Nej, det kommer han att säga. Slipar. Det behöver han inte lära mig, jag behöver inte kunna det. Nej, men det tycker jag är... Om du bara kan mortla och vässa knivar och hacka lök, då har du kommit långt. Sen kan Ellen göra det så det blir gott.

Där får ni ha den uppdelningen tyvärr. Lite gammeldags men då vet vi i alla fall vi som känner är värd att det är Ellen som har lagat maten även om du står och skyltar i skyltfönstret. Motten. Morten, det ska jag bara kalla dig för nu.

Det är kul och man blir så jävla sugen på mortla efter det. För så kan jag bli att jag får dille på någonting när jag lär mig det. Att jag kommer vilja köpa en mortla. Ska vi laga något man kan mortla ikväll? Jag är så jävla sugen på stället med mortla. Att du har också sådana här stora jävla mortlar. Inte bara en sån där liten marmor.

jävla guacca-mortlar som du ska guacca i. Ner med hela tomater bara och hela vitlökar och bara... Jag kan inte förstå när man använder en mortel. Jag skulle någonsin laga där jag behöver en mortel. Jag fattar inte det. Det gör de mycket i Spanien, håller jag på att säga.

Nu med risk för att jag ljuger. Men när jag var i Spanien sist. Då fick jag faktiskt flera gånger vid flera tillfällen. Och det är säkert egentligen i Mexiko. De gör det här från början. Men vi säger Spanien nu. Då kommer de in med... När man just beställer en guacamole så kommer de in med en jävla stor mort. Och där ligger hela avokadohalvor, koriander, lime, vitlök och så. Och sen gör de guacan på plats med morten. Men då är det ju en stor...

Då är det ju nästan ringaren i Notre-Dame som kommer in med en sån riktig upp- och nervänd kyrkklocka som man gör den här blandningen i. Så att det skallrar där inne i restaurangen. Men det kan du ju göra. Det är ju så lätt också.

Det kan du ju göra vid bordet om du har några gäster. Men jag tänker att det är ganska lätt att imponera med en mortel. Att du ens mortlar någonting. Bara där har du fått folk att höja på ögonbrynen. Det är ju jättebra om du tänker just guacamolen. Då har du skärandet först. Då har du den foben.

Det är liksom förbandet. Det är Tom Odell som då är först bara att du skär. Och sen kommer själva huvudartisten Billy Erlich. Och det är när du kommer fram med morten till bordet. Och då ska du helst prata om andra grejer. Då ska du inte... Jo, mortla okommenterat. Det är en regel vi ska befästa överlag. Mortla alltid okommenterat. Alltid mortla okommenterat. Skär också okommenterat.

Du får inte börja prata om det du gör. Däremot har ju jag problem med det om någon skulle börja prata med mig då. Du vet ju hur jag är bara när jag ska mäta upp kaffe. Då kommer jag ju hugga ner halva handen om jag ska behöva svara. Nej, det skulle jag inte våga med dig. Nej, men det här ska bli kul. Jag hoppas att du kan ta lite filmer på dig och Sebastian som vi kan få njuta av. Ja, det kan vi säkert fixa. Fan, vad kul att det var det du skulle göra. Ja, det tycker jag var spännande.

Hampus Påskfiasko & Framtida Planering

Vi bandar ju precis efter påsken men det här släpps ju en vecka efter påsken så för er som hör det här så kanske ni känner att ni var ute och pratade påsk men jag måste ventilera den här påsken för du vet ju att jag älskar ju påsk. Ja och jag fick ett väldigt roligt sms av dig om hur påsken blev i verkligheten. Jag blev fan deprimerad under påsken för att vi hade så storslagna planer. Först var det Öland och så blev Ellen sjuk.

Och då blev det så här, jaha, kan vi inte sitta i bil i sex timmar? Då får vi vänta, vi skjuter upp det till imorgon och ser om du mår bättre så åker vi imorgon. Och då blev det ju en dag extra där jag brukar ha liksom... skjuts och glädje. Men där det nu blev en känsla av att sitta i ett väntrum. För att jag vill ju bara åka till Örland men nu får vi vänta. Okej, då får jag försöka underhålla mig bäst jag kan i Stockholm.

Blev inte så kul skärtorsta. Blev mest jobb. Sen på fredag då är Ellen fortfarande sjuk. Ja man är ju sällan sjuk en dag. Nej jag vet. När man blir sjuk. Men vi hoppades och in i bomben. Men vi hoppades ja det ska man göra. Och då slutar det med att vi är kvar i Stockholm.

Det var så det blev. Jag måste leta upp det sms-et nu bara för att... Ja, för det kom ju på påstkafton då. För då hade vi bokat in, när vi var kvar i Stockholm så hade jag... Vi hade två kompisar som är kvar i Stockholm också som vi tänkte, då bokade vi in att vi gör en riktigt mullig påstkafton med dem. Och jag tänkte, ja... ställer till med påskbord och ställer fram grejer och gör riktig myskväll. Då skriver de på morgonen på påskafton Vi tog spontant in på spahotell så att vi sticker ikväll.

Och då fick jag panik för att vi skulle sitta själva här på påskafton. Så då gjorde jag samma sak. Gick in och försökte boka spahotell. Nej då var det fullt. Då var jag för sent ute. Så det fanns inte ett jävla spahotell i Stockholm med omnöjd ledigt på påskafton. Och då säger vi så här. Nu är vi lite sköna och spontana. Vi sticker ut, vi tar bilen och så ser vi vart vi hamnar, säger vi. Det är väldigt roligt. Då åker vi in till stan och så har vi några lunchställen.

Där skulle vi kunna käka lunch. Det är mysigt. Varenda jävla lunchställe är stängt som vi har riktat in oss på. Så vi åker... i Stockholms stad i bilen i två timmar och bara åker runt till olika stängda ställen och blir hungrigare och hungrigare. Och vi hade en plan att vi äter sen tar vi en promenad och går och shoppar lite.

butikerna hann stänga under den här liksom turen vi letade restaurang. Vi var liksom söder, fan nästan ut i Nacka, Kungsholmen, alltså centrala Stockholm, alltså vi var överallt. Och då slutade det med att vi säger, nu åker vi bara ut till Mål av Skandinavia.

Och äter något, för där är det öppet. Kan du inte tänka mig något värre, större, än att vara på? Nej, det är korrekt analys. Vi åker till Målowska Neiva och där var ju hela jävla Stockholm, alla som var kvar i alla fall, för det var ju det enda som var öppet.

Och då finns det ett ställe där som det inte var överbelandrat med människor. Och det brukar man kanske ta ibland som att okej när det är så här mycket folk och det är fullt överallt men inte här då är det lite varning. Här vill ingen äta. Men för oss var det som att här får vi vara i fred och lite lugn och ro. Så vi sitter alltså på påskafton eftermiddagkväll på kaliente tapas ute på Målof Scandinavia i öppet landskap bland butiker och folk.

Och det är vårt påskmys. Och jag älskar dig och Ellen ändå så mycket. Hur kunde detta ske? Och det är någonting med mål av Skandinavia. Om du då börjar separera alla ljud och lukter från varandra där inne. Ja, barbera shop. Och sen har du naked juice och så gör ju juicer och mixar olika smoothies. Går i bakgrunden. Exakt. Och sen har du då parfymdofter, kissdofter, frityrdofter. Lite sushi kommer in med någon sån här soppa. Kan sticka till lite grann. Och så någon som går och sticker. 72!

När de ska ut med maten. Abbe, spring inte för långt nu. Alltså det var så mycket ljud. Jag blev så ledsen för att jag kände att påsken har jag så mycket. Den är ändå din ljud. Den är fan min. Man är ledig, det är inga krav. Man kan göra vad som helst och vi hamnar.

Vi hade alla möjligheter. Hade vi tänkt bättre? Vi hade kunnat vara på ett spa. Vi hade kunnat göra någon liten utflytt. Vi hade kunnat vara fan som helst. Och vi sitter och äter tapas på Mål och Skandinavia. Nej, där måste vi dra en lärdom. Och det är någonting vi också diskuterar mycket i vårat hus. För att det går inte att hålla dörrar öppna. Beslut måste tas.

Jag är så dålig. Jag bokar aldrig in någonting. Jag vill alltid ta allting spontant. Det här är vad som händer då. Det är Kaliente på mål. Det är det som sker varenda gång även i livet. Nu ska vi inte dra ner Kaliente för att tack och lov att Kaliente på mål fanns. Ja, det är vi så tacksamma för. För er. Det har ingenting med Kaliente.

inte att göra. Det har liksom med allt att göra att det var det här det kokade ner till i den här soppan. Och att jag också satt och blev lite provocerad av dig för att jag visste att du sitter där på Marstrand i någon jävla mysig stuga och har det gott. Ja, men jag är ju lite äldre än dig, Hampus. Och jag har också varit precis där. Jag bara känner att det här blev en lärdom för kommande år. Jag har inte haft en dålig påsk på sju år.

Och så blev det så här. Men ni hade ändå varann, får du tänka. Och det blev en riktigt god historia som du nu kunde bjussa på. Ibland är det också värt någonting, Hampus. En lärdom nu som du kan ta. vidare sen. Så här gör vi inte någon mer påsk. Jag längtar i alla fall redan till nästa påsk för den kommer vara otroligt planerad. Kan jag ta och berätta? Jag tror jag skulle kunna börja hetsa folk innan jul. Vad gör ni i påsk? Vad gör vi i påsk?

Jag är taggad på både Valborg och Kristi Himmelfärd. Kristi Himmelfärd vet jag inte vad det är, men man är ledig vet jag. Det brukar alltid vara mysigt. Nationaldagen är jag också sugen på. Jag är sugen på allt som är högtiden för att jag inte fick påsken. När fan är Kristi Himmelfärd då? Kommer den innan Valborg?

efter? Nej, det är efter va? Det brukar vara lite varmt ute då. Ja, det är de där konstiga när plötsligt man bara har nu i alla. Idag är det röd dag. Ja, det är det som är så mysigt med den här tiden på året. Det är så mycket röda dagar. Ja, att det kommer så många röda dagar. Så jag kommer få revamp på påsken, men inte på Valborg tror jag.

Okej, men tack för podden idag. Tack för att vi fick prata av oss och nu känner vi oss lättade i hjärtat. Hoppas inte ni känner er tyngda utan att ni också har lite klipp i steget. Ut och lek. Ja, ut och lek. Så ses vi nästa eller hörs nästa månad. Puss! Just idag är jag stark Just idag mår jag bra Jag har tro på mig själv På min sida Thank you for listening to this Polpo original. You've been amazing.

means you're stacking cash back. With Venmo Stash, get up to 5% cash back when you pick a bundle of your favorite brands. Earn more cash when you do more with Stash. Venmo Stash terms and exclusions apply. Max $100 cash back per month. See terms at Venmo.me slash stashterms.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android