Hampus ammades hela 90-talet…… - podcast episode cover

Hampus ammades hela 90-talet……

Apr 09, 202340 minSeason 1Ep. 72
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Mia och Hampus dyker ner i en livlig diskussion om sina matpreferenser, där smoothie bowls och Holy Green möter Bastard Burgers och hemlagad husmanskost. De delar även med sig av sina udda lyssningsvanor i bil och under löprundor, samt debatterar den "sexiga" känslan av att prata i telefon i bilen kontra den irriterande upplevelsen av ofrivilliga Facetime-samtal. Vidare berättar Mia i detalj om sitt raffinerade aprilskämt som satte Hampus nerver på prov, och avsnittet avslutas med en tankeväckande jämförelse mellan 90-talets bekymmerslösa dagar och dagens klimatångest, samt personliga funderingar kring åldrande, alkoholkonsumtion och framtidsplaner.

Episode description

Smoothie bowlen har kommit in i Hampus liv, kanske som en direkt reaktion mot antagonisten Holy Green. Avsky mot ofrivillig facetime väcks och det sexigaste man kan göra är att prata i telefon i bilen. Dock med normal röstvolym ska tilläggas.

Hamburgerbråket är tillbaka, 90-talet älskas och Mia har smällt till Hampus med ett riktigt mulligt bus. En hämnd planeras förmodligen i detta nu. Kanske måste detta bus genomföras på länk från Tibet eftersom Mia planerar att gå i kloster. Oavsett är ställningen i Busbattlet just nu 1-0 till Skäringer. Tack för att du lyssnar!


Medverkande: Mia Skäringer & Hampus Nessvold

Skäringer & Nessvold klipps och redigeras av: Micke Solkulle & Anna Spolander


Produktionsbolag: polpo play

www.polpoplay.com

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Transcript

Intro / Opening

Nu är ny säsong av podden oväntat besök hos Janne Josefsson här. Frågan är om Janne har blivit bättre på att gissa vem som ringer på dörren. Amelia Ramo eller Ebba från Sydow. Vad roligt! Janne får däremot besök av Margot Ditz, Faro Grot, Gudrun Schyman, Mikael Binderfelt, Marianne Mörk, Bingo Rimer, Helena Bergström och många fler. Oväntat besök hos Janne Josefsson görs av Pol Popley i samarbete med ACOST.

Just idag mår jag bra, jag förs framåt av kraftiga vindar Just idag är jag stark, just idag mår jag bra

Matpreferenser och Hälsodebatter

Jag har tro på mig själv på min sida. Jag ska bara ta några tuggor innan vi börjar. Ja, gör det. Tugga på, jag väntar. Så jag har inte svimmar för jag fick inte i mig någon frukost nämligen. Vad är det för sallad? Det här är en nytt... Holy Green. Den du inte gillar. Nej, jag tänkte precis det ständiga stället. Det har nästan blivit min antagonist det här stället nu så mycket som du pratar om Holy Greens. I filmen om oss, säger Holy Greens fialen.

Och din då favorit är ju typ Bastard Burgers. Min nya grej, det är ju Smoothie Bowl. Ja, men den är väldigt ny, Hampus. Det här är på att ju fan inleda den här podden. Det var inte meningen, hörni, att jag skulle smaska. Men det tycker jag blir en jävla stark öppning här. vi återigen två olika, något som skiljer oss åt. Som jag säger, Bastard Burger, det är inte det du skulle vilja säga nu, utan nu har du ändrat din favomat till...

bowl som du har ätit en vecka. Ungefär. Eller tre gånger. Och då inte den här råa laxen utan då menar jag verkligen smooth bowl med blå sparritunell eller sparritunell eller vad fan det heter. Sputnik. Och bär. Och toppat med kokos. Och nötter och grejer. Och granola. Granola plockar jag bort i för sig. Så jag äter bara bär och smoothie. Men det är ju sen en vecka tillbaka.

Vill jag bara poängtera. Innan det var det ju mycket. Det är ju nuggets och det är ändå hamburgare. Och lite åt det hållet får vi ändå säga va? Ja, med åt det hållet en sallad, ja. Och då blir det så tråkigt för Hampus när jag då alltid ska rarsla fram. Med mina sallader. I och för sig har jag lite självkänt det här att äta kallt jämt. Det blir lite kaninen i grönsakslandet i Nalipu. Att man är den som alltid drar upp en morot. Och jag vet inte alltid om det är så nytt.

För kroppen att hålla på och tugga stora broccolieträd som är kalla som sen ska igenom systemet. Kan inte du känna någon typ av att grunda lite mer? För det känner inte jag att jag blir på en sallad. Jag kan bli mätt, men jag blir inte grundad. Vad är grundad då, menar du? Då kommer såsen och potatisen in. Ja, jag ler bara du säger det. Kalopsen, den hemmagjorda sprödbakade snitsen.

sen, du vet, biffarna man har rullat länge. Den typen av mat som får en att känna att man är liksom på jorden, om du fattar vad jag menar. Ja, där har du inte mig, Hampus, för att då är inte jag grundad, då är jag nock. Då har man slagit ner mig så hårt så då har jag hamnat och har golvet gått och då är jag nere i källaren.

Men gärna en till exempel en ramen eller en fö där har du mig också. En var fö? Fö är en vittnamesisk soppa med lite nudlar och lite böngroddar och lite lime och lite... Nu jobbar händerna här för er som inte ser... Nu skulle jag försöka få fram det här. Det är en buljong man har kokt länge och så kan det vara lite kyckling i. Det kan vara vegetariskt också, men den grundar bra.

Men en burgare. Jag tror vi ska bjuda hit, eller om vi ska åka och hälsa på Johan Djureskog, så ska han få presentera en riktig hamburgerbuffé. Så ska vi se vad du känner efter det. Jag har hamburgare överallt i min bekantskapskrets. Jag behöver inga mer burgare. Ge igenom dem. Du har en saltgurka. Du har ett salladsblad. Du har eventuellt en senap som ska dra åt det ena eller andra hållet. Du har en dressing. Du kan ha en skiva ost. Du kan ha lite bacon. Du kan ha lite tryffel.

ha lite majo. Du kan ha något picklat elände. Vad mer kan du ha? I den här burgaren. Någon korianderfräs åt det ena håll. Nej. Det finns ju också halloumi-burgare, chickenburger, fishburger. Ja, men det är ju ingen som pratar speciellt mycket om. Utan det är ju den här kött-burgaren som alla är så. Det är ju ingen som är så här...

Har du varit där? Det är ju så underbara halloumi. Det är ju för oss andra som inte gillar kött i klump som då får ta en halloumi-börjare för att ni vill gå och äta börjaren, ni andra. This episode is brought to you by Progressive Insurance. Do you ever think about switching insurance companies to see if you could save some cash? Progressive makes it easy to see if you could save when you bundle your home and auto policies. Try it at Progressive.com.

Progressive Casualty Insurance Company & Affiliates. Potential savings will vary. Not available in all states. Idag är vi i ett betalt samarbete med Ronald McDonalds barnfond som ju är en stiftelse som stöttar familjer med svårt sjuka barn. När man som familj hamnar i en sån mardröm så sätts ju hela livet på paus och små saker som vi andra tar för givet blir väldigt viktiga.

Och då finns Ronald McDonaldshusen som ligger nära sjukhuset där barnen vårdas och där familjer kan bo i en miljö som är så lik vardagen som det bara går. Där kan familjerna till exempel slappna av tillsammans, vara nära varandra eller bara en sån sak som att kunna laga mat.

och äta ihop i soffan framför tvn som kan betyda så mycket. Sedan starten 1990 så har mer än 200 000 familjemedlemmar fått bo i något av de här fem husen runt om i Sverige. Verksamhetens största bidragsgivare är –är McDonalds Sverige och deras franchise-tagare.

Och mellan första december och trettonde januari så skänker McDonalds fem kronor till Ronald McDonald barnfond för varje Big Mac och company som säljs. Och pengarna som samlas in går till Sveriges fem Ronald McDonald hus och bidrar även till barnmottagningen på sju. som vill göra sina vän och lekrum mer välkomnande.

Tillsammans kan vi vara med och bidra och vill du hjälpa till så kan du swisha valfritt belopp till 97022 eller köpa en Big Mac och Company nästa gång du är på McDonalds. Du kan också läsa mer på Ronald McDonalds huvud. Stora som små handlingar gör skillnad för familjer som behöver närhet och trygghet när livet vänds upp och ner. är skäringernas vådd i ett betalt samarbete med en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Jag talar om vattenfall.

Och då kanske ni undrar vilken oförskämd människa som sitter och tuggar i den här spotten. Men detta mina vänner, det är ljudet av windfarming. För mellan turbinerna på havsbaserade vindkraftverk har vattenfall tänkt på både framtiden och miljön. Tången som odlats där hjälper inte bara till att förbättra havsmiljön utan den kan också bli till mat och i det här fallet avskoda wind farm seaweed snacks. Så plötsligt har alltså dessa vindkraftparker flera möjliga funktioner.

där de på samma plats som man producerar fossilfri el exempelvis kan odla tång. Blir du nu sugen på tongsnacks så vill jag bara lägga till att än så länge så finns Vattenfalls Wind Farm Seaweed Snacks endast för provsmakning och är ännu inte till salu. Men gör som oss, gå in och läs mer om Vattenfalls spännande projekt på vattenfall.com slash windfarmed.

Har jag berättat för dig om när jag serverade sesarsallad till min bästa kompis Sofia? Vad var det? Jag är inte bevandrad i salladets land överhuvudtaget och säger jag kan bjuda på en sesarsallad innan vi var så bra kompisar för jag tänkte att det där är sånt som folk äter. hem. Och det är ändå den lättaste salladen du kan göra faktiskt nästan hemma. Rub it in bara. Fortsätt. Då hade jag...

Alltså du vet, plöjt sönder en sån stor salladshuvud och lagt i en skål. Sen hade jag skivat upp appelsinklyftor och clementin eller vad det var. Vindruvor hade jag skät i tur och lagt. Jag hade stora sådana baconskivor. kunde slänga på. Som du hade stekt hela då? Ja, melon hade jag. Det var som en jävla fruktsallad med salladsblad och bacon bara. Men du vet vad det är lite för hemlediga ingredienser som ger den här smaken.

Men vadå hemlig ingrediens som ger den här smaken? Ja, i cesardressingen är det ju det. Det är ju hela grejen med cesarkäladen, den är ju dressingen. Som inte är så jävla god. Det är då cesarsallad eller? Det finns inget som heter cesarsallad utan det är ju sallad. Men varför sallad? Romansallad föreslagsvis. Den här avlånga som du krispar upp. Sen är det ju en god kyckling. Som du ska ha Trotonga

krutonger och sen är det ju bacon. Sen kan du ju blanda in mer grönsaker. Det gör ju ingenting. Men det är ju själva dressingen som är. Och i den dressingen så har du till exempel parmesanost. Ja, det är i och för sig. Det är gott. Det går på. Ja, det är det som är själva. Det är därför det heter Caesar. Utan den dressingen så blir det ingen Caesar-sallad. Då blir det en torr kycklingssallad. Och sen är det faktiskt anchovies i.

Här kommer tryckfelsnisse alternativ Tippex in. Vad sitter jag och säger? Raljerar. Sitter och säger anchovies. Sardeller ska det vara i cesardressingen. Nej, det går inte. Nej, det gillar inte du. Nej, husman är ju som sagt. Potatis, sås, kött. Sen gjorde jag ju smoothie bowl. En yrätt som jag har börjat äta en hel del. Den lagade jag.

Lagar du den till Ellen också? Ja, ge bus. Gillar hon också smoothie bowl? Ja, hon var inte helt nöjd med att det blev det till middag. Det är det jag tycker är lite konstigt. För det sa du till mig så tänkte jag så här. Låter gott till frukt. Eller mellanmål. Men till middag. Då blir det nästa gång. Hägendas direkt ur burk i soffan.

Men det är ändå angenämt att få en smoothie bowl. Det är ju hur mycket exotiska frukter som är. Men det kan inte vara. Jag tror det var just att vi hade ätit det till lunch. Och att jag inte hade fått nog. Utan jag ville ha det till middag också. Hon kände, nej men nu måste vi äta någonting. Ja, det kan ju bli lite för mycket spirulina av alltihop faktiskt. Om man får det sådär gånger två.

Om man är hungrig vill man ju ha mat. Då vill man ju ha matsmaken. Jag är ju också sån. Nu om jag får en period av smoothie bowl. Nu åt jag dig igår till lunch. Jag ska äta dig idag till lunch. Det är det enda jag äter. Det är för salis upp till en halsan på mig. Så som jag trycker in med de här. Det är ju... Bajsa kvinn i veckor.

Det är ju jättebra för ditt nu. Det är ju antioxidanter. Hela din kropp kommer ju att sjunga. Tycker du ser faktiskt färgglad ut i ansiktet som att det har kommit in? Blomman har fått vatten. Två dagar med ett smoothie bowl.

Låtars Kraft och Körfokus

Men så är jag med. Det är ungefär som med låtar. Hittar jag en låt jag gillar så säger någonting i mig. Men snälla du, lyssna inte sönder ännu. Du kan väl lugna dig så kan du ha den när du springer. Men det här med låtar, för det var någon som sa det med att använda någon den här knappen. Du vet, man trycker två gånger på Spotify så man får den här repeat, att den bara börjar om hela tiden. Man sa, använder någon den funktionen ens? Den använder jag jämt. Är det något gammalt man använder?

Är det inte också det här om du hamnar i en känsla som är bra och så kanske du sitter och skriver eller du gör någonting. Du har liksom fått tag i någon bra tanke som du måste tänka färdigt utan att det stör. Då kan ju den låten göra att du är kvar i den här, vad ska man säga, fostervattenshinnan. Att du är ensam i det här lilla universumet. Går du ut och får in något annat, då kan ju hela känslan vara förstörd.

Jag lyssnade på musik så när jag var liten också. Nu kommer ju New Music Friday med 28 000 låtar varje vecka. Men jag är ju inte mottaglig för det. Jag sitter ju med samma... Du vet som om man köpte en singel. På Oléns förr. Och då lyssnade man på den låten mellan februari och april. Sen köpte man en ny singel. Så lyssnade man på den låten. Det är liksom så lyssnarbeteendet fortfarande ser ut.

Så gör jag mig. Jag har blivit bättre nu i och för sig. Som jag har berättat tidigare, jag har slutat att lyssna på musik. Om jag kör bil till exempel så är det inte alltid jag väljer att ha musik på eftersom jag åker med. Som prästens lilla kråka då är ju olika känslor med sig att svängar vart efter låtarna byter feeling så byter jag feeling och det blir ju alldeles för ansträngande.

Så nu har jag mycket tystnad. Eller radio. Något torrt program där någon berättar någonting som jag inte behöver checka in på. Det tycker jag är skönt. Så nu är det mesta dels när jag springer. Men när jag springer... Då måste du ha tänkt igenom saker. Då kan det inte plötsligt komma någon annan som väljer någon låt om du tar någon träningslista som någon annan tjomma har gjort i ordning. Det är ju fruktansvärt. Det blir ju hugg.

Någon som börjar köra i din fil och preja ut dig när du hade fokus och fart. Det går inte alltså. Då måste jag ha tänkt igenom också uppbyggnad. Ja men då har jag sprungit så långt då kommer jag bli jävligt trött. Då måste jag sätta in den här.

Men sitter du och håller på med det samtidigt som du springer? Nej, jag får göra det innan. Annars förstår jag hela springturen. Ska du börja med att du springer så här och in och börja och titta ner och hålla på, då förstör du ju hela. Hjärnan måste ju vara fokuserad. ska klara av det här. Jag gör en springlista och den börjar bli riktigt bra nu. Då har jag samma lista när jag springer samma.

distans. Så då vet jag ungefär att när jag kommer dit då kommer den här låten. Och så håller jag på med den listan. Då blir ju den listan väldigt förknippad med Liksom orken också. Nu kände jag så här idag när den låten kom. Fan, jag kanske börjar på att få bra kondition. Eller fy fan. Jag är trött redan när Let's Get Down to Business kommer. Jag har inte ens gått down to business än. Förstår du vad jag menar? Let's get down, let's get down to business.

Är det sådana låtar i din springlista? Ja, jag måste ha sådana hårda. Men jag har väldigt många utan sång också. Men det är ju då det här gråttbjörnarna funkar som kommer till. Man ser bara att det kommer en stor jätte och säger till en sådär bara Let's get down, let's get down. Det funkar jättebra på mig. När du kör bil och lyssnar på låtar, sänker du volymen när du ska se bättre? Det har jag tänkt på en sån jävla orimlig sak man håller på med.

Vänta nu, när jag kör bil? När man kör bil så kan jag sitta och ha hög volym. Sen om jag ska köra om eller börja parkera då sänker jag bara för att jag ska se bättre helt plötsligt. Eller om det kommer folk över ett övergångsställe. Jo, men det är ju inte så konstigt. Så är det ju när jag kör bil med min äldste son. Han gillar ju att lyssna på... Och han har väldigt högt i bilen. Och ibland har vi kört ihop på morgnar, han och jag. Och då vill ju han köra såklart, för han har ju körkort.

Och så drar han på, vet du, högt så in. Och det är Dylan och det är Tom Waits och det är riktigt så, och så högt så in i helvete. Då känner jag bara... Då blir jag så provocerad så jag måste sänka hela tiden. Och så säger han när jag koncentrerar mig mycket bättre när jag kör om jag får ha högt på. Och för mig är det helt orimligt. Då tror ju inte jag att han ser varken bilar eller passagerare fast han har fullständig koll. Så det är ju för mig en mardröm. Jag har aldrig så högt när jag åker.

Jag sänker alltid när det blir lite spänt i trafiken. Då lutar jag mig lite fram till ratten. Och så sänker jag musiken. Kanske faktiskt till och med stänger av. Tills jag har passerat det här. Sen tar jag på igen. Det är ständiga tjafset i bilarna. Jag och Ellen åker också. Hon ligger på E4. Och jag känner att nu tajtar det till sig här. Och så sänker jag.

en stund och hon höjer. Varför har vi så lågt? Sänk, jag ser ju ingenting. Skriker man nästan. Jättearg. Du ser väl inte bättre för att du har hög musik eller vad fan snackar du om? Sänk, skitsamma, stäng av. Jag ser inte annars. Hon sitter ju och myser det här bredvid. Det kan också vara lite provocerande ibland när man kör någon annan som sitter och har mys bredvid och ska tala om vilken volym det ska vara på låtarna och ska sätta på låtar.

När man själv kör. Då kan jag också känna, nu får du tagga ner lite grann. Vem kör här? Nu måste vi följa mitt flow. Men nästan hellre att folk sitter och myser och kan slappna av på det sättet. Än de man har i bilen som ibland sitter och håller is i det här handtaget. Och tittar ut genom vindryck. Alltså så här sitter de vridna mot sitt eget fönster.

Det där hatar jag. Ibland vet du när Gabriel kör, då lutar jag mig så långt fram för att se när vi kör om så att jag täcker hans sikt. Så jag är en fara. Vänta lite granna här nu. Och så är jag böjd. Så han får ju butta bak mig. Men jag ser. Det är livsfarligt när du gör så. Då ser jag ju verkligen ingenting.

Jag är i dödda vinkeln hela tiden och har kollen. Men täcker ju hela... Alltså det räcker att någon säger bara, ser du den bilen där nu? Så får jag flip. Ja, jag ser den bilen där. Det är därför jag bromsar in. Det har jag kommit på.

Telefonanvändning och Sociala Utmaningar

Det bästa sättet att prata i telefon är i bil. Det är ju otroligt. Där kan jag få. Då får jag komma in i den här kupan. Är inte det just när man pratar telefon i bilen? För det tycker jag också känns enkelt. Men inte att man när som helst kan avbryta. Nu måste jag köra in till här för det blev ett jävla ösregn. Exakt.

hemma här så vi måste lägga på nu för nu ska jag in här. Nu hämtar jag upp här en kompis att det finns så många lätta utvägar i bilen. Du har en kombination där. Där har du den här bolen som du pratar om nu. Du har en kombination av spirulina och nötter och kokos på det viset att du har fokus. Om du är nu en väldigt ofokuserad jävel som jag, att du måste ha hjälp med att fokusera.

får du det per automatik i bilen för att du måste ju köra fordonet. Så du har ju koncentrationen. Däremot så har jag börjat prata mycket telefon när jag går också. För det är lite samma känsla. Jag har tydligt fokus framåt. Jag kan näst som helst lägga på. Du slipper hälsa på folk. Exakt. Det finns också många vinningar. Det negativa med det är att man pratar så inåt helvete högt när man går ute. Det har jag fått många blickar och många som har sagt till mig att jag pratar för högt.

Och det är också i bilen, måste jag ändå säga som en nackdel när jag pratar telefon i bilen. Man har ju alltså en volym i rösten. Det är så att man inte tror att man hörs bara för att man hör motorvägen själv runt om. Så man har ju ett standardläge som är här mejla den grejen till Där håller man sig som en helt jävla slut efteråt. Jag tyckte inte den klippningen funkade där i slutet när du klippte ut. Gå på tidigare, sista repliken där och sen bara svartruta på det. Där har vi det.

Ja, men det är typ så. Jag känner mig aldrig så sexig som när jag pratade telefon i bilen. Nej men där har du ju mig, jag har ju tyvärr, jag ligger ju alltid en oktav högre än alla i min omgivning så att jag får ju verkligen, jag skriker ju alltid.

Min man tar ju väldigt mycket samtal i bilen när vi åker. För oftast är vi ju på väg och så har han inte slutat jobba så ska han ta samtal. Och då sitter jag ju bredvid och då har han ju högtalartelefon på. Och han har ju en röst skulle jag göra omvänt.

ju alla i bilen får gå ut. För då har jag ju höjt något gränslöst med volymen där inne. Ja, man blir ju gisslad. Om man åker med någon som har telefon så blir man ju totalt gisslad. Det är ju bara att sitta tyst och glad och inte säga ett skit. Ja, men det tycker jag kan vara gött. För det stör mig. Det har jag tagit upp faktiskt hemma vid också. Bjud inte in mig i ett samtal om du inte har frågat. Det måste jag ju få välja själv om jag vill ha det chitchattet med dem.

eller när någon tar. Det är också sånt där. Någon bara, kolla här vem som är här. Ja, jag vet. Hat. Vad tror ni? Jag har sagt. Jag har skrikit, jag har tjatat, jag har prämtat in nu i snart, inte 47 år men... 20 vuxna år, jag gillar inte telefon. Men vafan, bjud inte in mig då i FaceTime utan att fråga mig.

Hur kan man göra så? Jag skulle väl aldrig slänga upp dig när vi sitter tillsammans? Det är ändå ganska ofta det här. Säg hej till den här. Du måste bara hälsa på. Hallå, kolla här. Den där grejen känns som att man är med om. väldigt, väldigt ofta. Och jag vet inte riktigt vad folk som gör det vill med den typen av aktion. Nej, men gör du det? Nej, aldrig någonsin. Nej, jag har det. Nej, jag tycker det är en sån här... Jag kan göra det för jävlas i så fall. Ja.

Exakt. Men annars tycker jag faktiskt att det är en integritetsfråga. Nu kommer jag göra det med dig ganska mycket bara för att det är kul. Prova får du se hur roligt det blir i våran relation. Det roliga är att i den situationen så kan du ju inte bli otrevlig och säga vad gör du? till mig, utan då måste du ju... Hej!

Det här handlar ju aldrig om människorna som jag får prata med. För det är så här, allt ligger hos mig. Det är jättefint och jättebra och alla är trevliga och jag borde kunna klara av det här. Men jag gör ju inte det. Och när jag inte har ett telefonface då blir det också lite taskigt att göra så mot mig för att då blir ju jag liksom, man ser ju på mig i bild hur jag liksom går ifrån. Först tänker jag, vad fan?

Hej! Säger jag och så ser jag mig själv i den här bilden. Jag är röd i ansiktet. Jag hatar att synas men jag måste tvinga mig. Om du skulle ta den i slow-mo så är det ett väldigt roligt experiment att se en människa så hur den går ifrån. Vad rolig! Gud vad kille! Men det här är... Vänta, får jag bara gå? Jag blörde på benet. Nej men snälla du, vad tråkigt. När vi hade det så trevligt att han började blöda på benet, pojken, då äter jag sallad här. Som sagt, sallad, om jag själv får välja.

Mias Psykiska Aprilskämt

Du gjorde ju ett bus på mig i lördags. Det kan du få berätta om och skämmas. Men då har jag ju alltså några upp på dig i och med att du gjorde detta buset. Då var det så här, då tänkte jag igen och ska försöka återge det här för er lyssnare. Hampus har ju lite sådana här fysiska skämt med mig som han tycker är väldigt roliga. Tidigt i vår relation så öppnade han hårt med att han till exempel stod bakom en dörr när jag kom till jobbet och hoppade fram.

Och skrek olika saker och så. Och jag har ju också sagt till dig att jag hatar sådana bus. Och då tänkte jag, vad kan jag göra nu för något fysiskt sånt bus? Nu är vi i olika städer, det är Stockholm och Göteborg så det funkar inte. Och det är inte heller så här, vad ska jag skrämma en 27-åring? Vad gör han? Han drar handen genom håret bara och kollar på mig som att jag är lite...

Det skulle bli roligare för dig tror jag att du skulle stå där bortgjord i ditt försök. Jag skulle bli rädd av mig själv och jag skulle antagligen hoppa alldeles för sent eller för tidigt så det skulle vara såhär, vad händer, vad gör hon? Så jag var uteslutt. Hur kan jag liksom åstadkomma samma... nervskada håller jag på att säga vi är inte skadade hur kan jag komma åt så att du blir hur kan jag stressa dig på samma sätt som en sån här fysisk skrämselgrej gör fast jag går mer psykiskt

Då kan jag ta någonting med Hampus. Vi pratar ju mycket privat och nu är det här lite privat så jag kommer inte kunna ge några detaljer. Men vi berättar ju saker för varandra som kan stressa oss i jobbet eller i vårt privatliv. Så då hade du gett mig lite kött på benen angående. en grej som var arbetsrelaterad och hur du skulle ta dig ur det här och så. Det hade jag liksom lagt lite grann. Där bak i järnbalken hade jag sparat det här och så tänkte jag att...

Fan, undrar om inte jag ska bygga någonting på den grejen. Att den här personen som det här gäller nu, som inte någon av oss egentligen känner speciellt väl, har ringt mig och är helt förstörd på fyllan på grund av den här. grejen som vi har pratat om som du har ältat. Att det har blivit en jättegrej att det har kommit fram. Så byggde jag mitt lur. Jag skrev till Hampus ett långt sms.

Nu vet inte jag vad jag ska göra. Nu har den här personen ringt mig och det är kaos. Han var jättefull och sluddrade och har fått veta det här på något vis. Vad gör vi nu? Och då hade jag smsat om andra grejer innan. Lite planering för podden och rep för föreställning. Och det var inget svar. Det var så lugnt.

Jag har tagit helg. Nu tänker vi inte på jobb. Nu ska jag njuta och vara i soffan och promenera på Djurgården med Ellen. Och laga bowl. Inget svar. Ingen stress. Ingen fara. Och när det här sms-et kom. Det tog alltså några... sekunder så ringde du direkt bara. Och så svarade inte jag Jag får ringa strax, jag står i fiskbilen skrev jag. Jag måste skriva att jag ska handla skaldjur nu och att det är fredag. Jag har stått här och pratat med honom nu i en timme och han var skitfull.

snart. Och då skrev du, men snälla ring nu, jag har panik. Och så fick jag en bild på dig där jag såg att du hade liksom, nu orkar han inte mer. Du har tagit en selfie där du bara hade sån totalpanik. Och du hade också, för jag tänkte, här får det inte gå. lång tid. För då kommer du att ringa upp.

Både vederbörande och hela appanaget runt omkring det här. Så det här kommer att bli en konsekvens. Jag kan inte vara med här i det här domino när brickorna börjar välta här. Så jag tänkte att jag får ringa ganska... snabbt. Men du hade ju hunnit. redan ta kontakt i andra änden. Det var ju ditt jävla första aprilbus. Det fanns ju inte en tanke. Det måste jag berätta. När du hade fått buset då hade jag också tänkt ut Hampus. När han...

När han börjar få panik, då kommer nästa sms. Då skickar jag bara en skärmdump på min almanacka så står det första april. Ja, då kom den. Och sen efter den skickade jag Klasse Möllberg ur Banan Arne och Banan eller vad fan heter dem Ett riktigt mulligt bus från Spotify

Och sen skrev jag har det gött, hej. Jävlar vad nöjd du var då. Ja, jag är fortfarande nöjd. Jag blir nästan rörd faktiskt när jag berättar om det nu. Det fanns inte en tanke i mig att det var första april och att man busade. För mig är det... Att busa på första april är en riktig rookie-busare. Riktiga pros som busar 31 mars eller 2 april. Lite runt om där, lite mer oväntat. Men första april är förväntat. Tänkte jag tills jag själv föll i luckan.

Jag låt oss att kolla på en film och skulle strax upp och göra mig i ordning. Jag hade haft svårt att komma uppåt och ta tag. Jag var typ en timme sent dit jag skulle för jag var så trött och orkade inte gå uppåt och ta tag. Sen kommer detta sms. Jag flyger upp ur sängen i kall sipperna. Och vandra runt med panik. Och du svarar inte. Jag börjar ringa till producenter. Och alla andra runt om. Och börjar vara så här. Vad har hänt? Hur har det här gått till?

Då skriver du lite för sent när jag redan har ryckt i tre trådar. April, april. Då fick jag ju ringa upp sen. Det var ju en timme till jag kom för senare till min middag. För jag är tvungen att ringa upp alla och säga nu var det Mia lite hon har brilbusat här. Hon stod i fiskbilen och hade tråkigt.

Sen fick jag att du inte ens var i fiskbilen. Det sa du sen i efterhand. Det där med fiskbilen tycker jag var. För jag tänkte, det står du aldrig. Det kan inte du associera till. För jag tror inte du står så ofta i fiskbilen.

Det var lite dåligt. Både där borde jag ha synat dig med fiskbil. Men jag borde också ha synat dig från allra första början. Den här personen ringde mig. Man bara, det är lördag. Och den personen ringer dig. Du känner inte ens jävla. Att du skulle svara ett samtal en lördag. Men absolut inte. Det är helt sant. Jag skulle aldrig ha svarat. Jag skulle ha tänkt likadant själv. Vad fan ringer du mig för? Nej, det tar inte jag idag. Jag tror det andra du skrev var så tungt. Mitt tvivel...

Tog liksom inte över. Är det här sant? För där hade jag lite information om den här personen också. Som jag kunde stoppa in. Som du också vet. Om den här personen. Nu blir det mycket X upphytt till Y. Lika med frågetecken här. Men det spelar ingen roll. Men jag använder lite bra ingredienser där för att toka till den här rätten lite. Ja, helt rätt jävla knappar. Så det var för mycket trovärdigt. Så jag hade en puls som var...

Jag vet inte hur hög. Och det tog så lång tid för mig att komma ner i varvet. Så jag sänkte två glas vin hemma innan jag åkte sen. Där tror jag jag kom åt dina nerver. Som jag var lite ute efter. Jag hoppas inte att jag skadar dem. Men... Jag gjorde som ett kallbad. Jag restartade hela systemet igen. Jag nollställde dig. Och sen...

Ticka hjärtat igång. Men det var också lite uppfriskande måste jag säga. I efterhand så tyckte jag ändå 1-0 till dig. Du fick den såklart. Jag gick käppret på det. Men också att du gick in i den här stim och bus leken. För det betyder att nu kan vi fortsätta med det.

nu har du hoppat på tåget så nu är det fritt fram. Ja, nu tycker du att jag har bjudit in. Hade jag gett mig in i det psykiska, jag hade inte vågat det för du hade ju reagerat på exakt samma plan. Jag hade synat dig direkt. Nej, det hade du inte gjort. Nej, nej, nej, nej. Nej, nej. Hade jag kommit på ett riktigt mulligt bus med de psykiska ingredienserna...

Då hade du ju, alltså om jag fick panik. Det hade inte varit bra, Hampus. För att jag har, tyvärr, där är ju också min erfarenhet. Jag har ju varit utbränd och gått igenom isen några gånger. Så jag tror, då är det bättre med det fysiska faktiskt. Att du satsar på det än att du drar in. mig i psykiska prövningar. Ja, jag vet. Jag skonar dig. Där är jag omtänksam. Kolla! Fan! Jävla le...

Idag är skäringen Näsvold och då kanske jag ska säga att idag är det en annan andra hälft från hushållet Näsvold, nämligen Ellen som är inne och vikarierar för Hampus. Som är med mig i detta betalda samarbete med våra favoriter hudvårdsinnovatörerna på Mäntel. Där varje formula är inspirerad av vårt extrema skandinaviska klimat. Och just nu blir vi ju sannoliken ordentligt prövade av både klimatet och mörkret. Och här vill vi lyfta fram två produkter som kan hjälpa oss. Ja.

Då kör jag igång här med Mantles The Dream Mask. Jag brukar lägga ett tjock lager på ansikt och hals några gånger i veckan innan läggdags. Och sen jobbar den på hela natten genom att återfukta intensivt och balansera huden. på djupet. Det där är ju verkligen skönhetssamt skulle jag vilja säga.

Dessutom fyller den ut fina linjer och lugna irritationer. Och när man sen vaknar på morgonen så känns huden otrolig. Både mjuk, återfuktad och utfilad. Exakt, och här vill jag även hylla deras The Hydra Cleanser. Det är ett fluffigt... och när man tvättat sig med det så känns det faktiskt också som man även har smörjt in sig. Den här mossen innehåller bland annat deras patenterade komplex som enkelt beskrivet kombinerar manetmusin och arktiska djuphavsalger.

Man känner sig verkligen ren i ansiktet efter en tvätt med det här moset. Oparfymerad är den också och det tycker jag personligen väldigt mycket om. Och just nu är det faktiskt Winter Sale Pimento med upp till 50% rabatt på utfall av produkter och kit. Och använder du också koden SKÄRINGER med stora bokstaver? Får du extra rabatt på din beställning så gå in på mantelskin.com och klicka hem det som din hud behöver. Tack, älskade underbara Mantel.

This episode is brought to you by Progressive Insurance. Do you ever think about switching insurance companies to see if you could save some cash? Progressive makes it easy to see if you could save when you bundle your home and auto policies. Try it at progressive.com. Progressive Casualty Insurance Company & Affiliates. Potential savings will vary. Not available in all states.

90-talslängtan och Klimatångest

Men vet vi vad vi har börjat göra nu? Med tanke på lite det här vi har pratat om förra veckan med kris. Eller ja, förra veckan. Vi har pratat om det åstoppbart. Åbrutet. Ja, i ett år. Förra veckan så var det någonting med som började lite när vi lever då i någon slags dystopisk verklighet eller framtid. så började jag romantisera och gå tillbaka till 90-talet. För jag har en sån otroligt romantiserad bild av 90-talet som jag tror stämmer. Att det var...

Det var precis innan allt det som vi nu rabblar upp i podden och som är vår verklighet och som vi tampas med. Det fanns ju inte. Det fanns ju inte en käft som pratade. Jo, Miljöpartiet kanske hade kommit upp och funnits med. Men det fanns ju ingen som liksom... på riktigt brydde sig och trodde på

Vad det kunde bli om vi skete i klimatet. Eller körde på. Det var liksom glatt och alla håll. Det var färgglada kläder. Det var ful inredning. Men tryggt var det. Det fanns liksom en ganska jämn nivå av allt. Allting blomstrade på något vis. Man kände framtiden när liksom... Det var student så kände man inte det här lite bittra efter smaken. Att herregud, vad åker den här lastbilen med det här umpa umpa mot för framtiden egentligen? Du vet, vart är plaket på väg?

Som man känner nu. Jag ammade mig genom hela 90-talet. Men hur var det för er som levde på 90-talet? Men vänta, ammade? Hur gammal var du på 90-talet? Jag föddes ju 96 och du var 20 år 96. Jag föddes 76. 20 år var jag då. Vad gjorde jag när jag var 20? Då hade jag flyttat från Stockholm till Göteborg. Allting var möjligt. Det var en känsla av att... Allting var möjligt. Det var liksom så långt ifrån kristider. Andra världskriget var långt bort.

Krig var inte tutar dem. Berlinmuren full. Det var E-types som spelades. Friends hade storhetstid. Chillingväget kom fram. Stefan och Christer gjorde sina första succéer och började sändas på fyran. Och fyran började. Du vet, allting. När du säger det faktiskt, det var en jävla härlig tid. Men 90-talet känns som att det bara var en jävla psykotisk lyckobubbla när jag tittar på det utan att ha varit med.

Nej men då var det mer, de katastroferna som hände då var mer sådana katastrofer som var fruktansvärda där och då och som inte man kunde göra någonting åt. Men det var ju inte saker man gick och bävade för skulle hända igen. Nej men jag känner bara att det fanns en naivitet i hela 90-talet. Som jag bara så här kan önska att jag fick uppleva. Att jag fick vara med på tiderna. När papp...

I familjen hade en ett kilo stor mobiltelefon och ingen annan. Man bestämde en tid. Du ska vara hemma klockan 18 för då ska vi äta. Det har inte jag om jag skulle leva nu heller. Jag är vuxen och ingen som säger till mig när jag ska vara hemma. Men att man hade den. Du fattar den typen av tillvaro. Här har du 90-talet.

Och så tänker man på tiden när folk på 19-talet var oroade för millenniebuggen typ. Att det skulle slå om på 2000-talet. Gud vilka problem ni hade. Oj vilka farågor. Och så talade det för hur naiva folk var. Att de trodde på det. Hur tänker du som är typ så här i din ålder? Med familj och barn. Blockerar man och tänker att det löser sig? Eller hur tänker du på det? Oroar du dig för det? Inte för mitt eget liv.

För jag tror att jag ändå är så pass gammal så att jag kommer få leva ett liv utan att det blir för stora konsekvenser på världen som jag får ta hänsyn till på det sättet. Men däremot om man pratar om att skaffa barn så vill ju jag jättegärna ha barn. Mm, såklart. Men samtidigt så finns det någonting i en som har tänkt i några år nu att vad är det för jävla värld jag sätter ett barn till och...

Vad kommer den få leva i? Tänk om den kommer känna att varför skaffar ni mig? Och så vidare. För att världen kommer förändra så jävla mycket. Och det är en ganska jobbig tanke för att inte skaffa barn på grund av klimatet är ju någonstans den största upphov för det man kan göra. Och den är så ovanlig och den är för oss som jag då som till exempel började tänka på barn just på 90-talet eftersom jag fick min första. Alfred födde jag ju 00.

Det var ju mer så här, hur ska jag skapa en ultimata tillvaron för min pojke i den här världen som är lite, ja men du vet, jag kan ha en ullhuva på hans huvud som andas och är nytt. som inte finns några gifter i. Jag kan ge honom en ekologisk barnmat, fryser jag in i små kuber. Ja, för det kan jag också känna bara jag passar. Sofia och Sofie har ett barn som har kommit till mig som heter Juni som jag passar.

Är det henne du hämtar på dagis ofta? Ja, exakt. Och när jag är med henne, nu är hon två år snart. Och när jag är med henne så kan jag ju någonstans också känna... Jag mår ju aldrig så bra som jag är med henne för det är som att allt annat försvinner. All den oron som jag har annars kring att själv skaffa barn. försvinner när jag är med henne för att se världen i hennes ögon eller hon tittar på saker eller hennes tillvaro jag kan nästan vilja vara

Det är den som man vill backa själv. Bara fy fan vad mysigt. Och vara på dagis och leka hela dagen. Sen komma hem och äta päron och rån och titta på Alfons. Fy fan vad mysigt. Fy fan vad gott de har det. Kan jag känna då? Det är en väldigt vacker värld att vara i. Ja. Och då blir jag inte orolig alls. Så jag vet inte...

Jag tror det kommer bli vanligare och vanligare, inte bara på grund av klimatet utan också att man ifrågasätter det här med hur man är en familj och vad som är meningen med livet och så vidare. Att skaffa barn har ju varit så. väldigt så. Du kan ju leva ditt liv. Och det är meningsfullt nog som det är. Samtidigt som det känns också, om man vänder på det, att inte skaffa barn.

för att man tänker på klimatet. Det känns ju också att om folk skulle börja sluta skaffa barn, för det läste jag också om att många steriliserar sig i väldigt ung ålder nu för tiden för att man vet att man inte vill ha barn. Och om det går ditåt att vi mindre och mindre... vill ägna oss åt att fortplanta oss. Då känns det också som vad blir det för värld i framtiden?

Alltså om vi inte fortsätter. Men jag kan också tycka så här. Om man bara ska... Nu hissar vi upp den här. Nu babblar vi bara. Ta ingenting på allvar. Nu hissar jag upp den här babblflaggan.

Vi är inga psykologer och vi är inga professorer och vi har inte forskat. Vi har inget underlag för det vi säger. Så var det sagt. Det finns ju också människor som skaffar barn för att det ingår i idén om att vara människa. Sen är de ganska ointresserade av att... vara med sina barn eller ägna tid åt dem och ibland kan man nästan känna att

De ska bara hänga på ens eget liv. Det blir som att de har bockat av det och då är det jobbet och så är det barn och så ska man få det här och gå ihop. Så det blir ett sånt jävla stort fokus att bara få de där barnen. Ja men det är väl hela den samtiden vi lever i. är på väg någonstans. Ja, alltid ett klipp i steget ska du ha. Det är jag jävligt trött på. På 90-talet. Den här diskussionen vi har nu, den fanns inte ens på den tiden när man skulle koppla upp modem, du vet.

Och någon skriker, lägg på luren, jag kattesurfar, du vet eller någonting. Nu får du koppla ner, jag ska ringa. Du vet, den typen av värld det var då. Just där vill jag vara. Just nu.

Ålder, Vanor och Framtidsval

Jag känner lite hamsatt. Det som har gjort mig glad förut, eller glad, men det som har varit mycket som jag har gjort när jag ska fira eller vara ledig. Man går ut och äter mat på en restaurang och man dricker vin och så. Just nu så känner jag att jag är så ointresserad av vin och mat till exempel. Då blir det här skitytligt. Men jag tycker det är jätteskönt. Jag kände bara, gud vad skönt.

Och då tog man bort den där lilla segheten som man alltid får av vinet. Men då började jag också fundera på nya grejer. Så började jag tänka så här. Ja. Det är det roliga som många har och som jag också har. Då är det det vi firar med alltid. Nu får vi se om vi får äta en god ost och ta ett glas vin. Då blir det en tomhet i det så tänkte jag att det var tråkigt att det skulle vara en sån stor grej i livet.

Jag blir så kluven i den diskussionen. För alla som berättade att jag slutade dricka pratade om hur jävla bra de mår. Segeten som försvann, tröttheten, att man känns som en ny person. Och samtidigt känner jag, ska jag leva mitt liv på det sättet? Tänk alla de lyckliga stunder jag har med vin. Det låter som en alkoholist, men de stunderna är inte alkohol i sig. Men just känslan av, nu poppar vi en flaska. Nu tar vi en riktig flaska.

gott glas. Det är en åldersfråga också. Jag tror en åldersfråga för du är ju nu i dina bästa år håller jag på att säga. Nej fy fan säg inte så. Men runt 30 fy fan det är så jävla gött. Jag undrar varför jag inte firade mer när jag var där. i den perioden. Det är ju folk i min ålder som börjar plötsligt när man blir sådär 50 så ska man ut på nattklubb och festa igen. Ja, det tycker jag är härligt. Nej.

Då är det större chans att jag hamnar hos munkarna uppe i Tibet och ringer i gånggången vid fem och äter gröt. Jag tror min själ drar sig mer åt det hållet än att oddserna för att jag ska stå på push. Här i Göteborg. när jag blir 50 i någon liten kort klänning och stilettklackar. Det är uteslutet. Vilken rolig podd vi kommer att ha då. Jag lever 30, bästa livet utan fester och du ringer igång gång. Undrar vad vi ska prata om då.

samtalet vi har då, när jag lyckas få, jag får väl gå då jag måste ju gå jättelångt till någon liten för att få teckning där kanske sitta på något berg där vi möts när du går upp för ringar igång gång och när jag går hem från klubben fem på morgonen och poddar. Då går du lite halvfull med någon gammal ketchup på byxan ut med en ballong från någon nattklubb med någon glitter i håret. Och då har jag kopplat upp mig där uppe i någon orange.

Och sen lägger vi ner podden efter några avsnitt för då orkar jag inte med mig. Citat förra podden. Jag tror man ska leva sitt liv i sin bubbla. Med lite hänsyn till allt som händer utanför. Och så gör man så gott man kan. Och så får man ha det gött. Det är väl inte svårare än så. Eller enklare. Men tack för den här veckan. Du, ha det så fint nu. Och nu är det annan dag påsk.

Så nu är ledigheten slut va? Ja och vi har ju gått igenom den mysiga skätorsdagen. Årets bästa dag. Ja, var det idag och när ni hör är det annan dag påsk. Så då har ni väl fått något gott i påskägget och varit uppe och vänt på blåkulla också. Och inte ett ord sa vi om påskan, men det kanske säger lite om påsken i sig. Ja, jag vet inte. Det är väl sillen som ska fram där också, ägget och så. Jag vet inte om det är så mycket mer att tillägga. Vi hörs nästa vecka. Ha det gött nu, Hampus. Hej.

Just idag är jag stark Just idag mår jag bra Jag förs framåt av kraftiga vänder Just idag är jag stark Thank you for listening to this Polpo Original. You've been amazing. This episode is brought to you by Progressive Insurance. Do you ever think about switching insurance companies to see if you could save some cash? Progressive makes it easy to see if you could save when you bundle your home and auto policies. Try it at progressive.com.

Progressive Casualty Insurance Company & Affiliates. Potential savings will vary. Not available in all states.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android