#324 - Gäst: The Swedish Lad - podcast episode cover

#324 - Gäst: The Swedish Lad

May 04, 202654 minEp. 334
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

I detta avsnitt gästas Simple Swedish Podcast av Martin från The Swedish Lad. Han berättar om sin unika vloggingresa som började före YouTube, hur hans kanal blev viral genom svenska språket och nordisk mytologi, samt sin roll som digital producent för riksdagsledamöter. Dessutom delas värdefulla tips för innehållsskapare och insikter om svensk social kultur, dialekter som skånska, familjevärderingar och religion, med ett avslutande budskap om vänlighet.

Episode description

I det här avsnittet gästas podden av Martin från The Swedish Lad.

Vi pratar bland annat om:

  • hur Martin började göra videos

  • nordisk mytologi

  • hur man lär sig svenska bra

  • svenska dialekter, speciellt skånska

  • varför svenskar inte hälsar på varandra på stan

  • Sverige och religion

  • råd till dig som vill starta en podd eller YouTube-kanal

Här hittar du Martin:

Hoppas du gillar avsnittet!

Om du vill stödja podden och få transkriberingar till alla avsnitt - klicka här.

För gratis tillgång till de första 20 avsnitten - klicka här.

Hitta podden på min hemsida här.

Transcript

Intro / Opening

🎵 Music

Simple Swedish Podcast: Introduktion

B

Ja, hallå där och välkommen till Simple Swedish podcast. Och idag så har vi ett samtal. Vi har Martin, alltså merkän som The Swedish lad. Martin här som gest i podden. Och du har säkert sett Martin förut om. Lär i svenska för han dyker upp ganska mycket i flödet. Han har en kanal som heter The Swedish Live.

A

Loud.

B

Poutube och på Instagram. På Instagram heter han The Swedish Language faktiskt. Det är ganska roliga videor, så jag rekommenderar absolut. Att kolla in honom om du inte har gjort det redan. Och det här samtalet blev ett väldigt långt samtal. För att vi hade helt enkelt mycket intressant att prata om. Och jag ska bara gå igenom lite kort ämnena vi pratade om. Så att det blir lättare för dig att följa med i samtalet.

Så först och främst så pratar vi bara om hans karriär lite, grann. Han började väldigt tidigt med vloggande. Lav en vloggingpionär faktiskt. Och han började också med Youtube väldigt tidigt. Hans första videor är från 2010. Numera är han digital producent. För över 10 riksdagmöter. Och en riksdagöte är ju en som jobbar med politik i Sveriges riksdag. Så det är rätt coolt att han jobbar med de här politikerna. Och han driver också podden aran. Den podden kan du också lyssna på om du vill.

Veta mer om det. Och sen pratar vi om nordisk mytologi. Intressant ämne, nordisk mytologi, och det var också ett av ämnena som han har gjort. Mycket videor och så om. Vi pratar om hur man lär sig svenska bra, såklart. Och vi pratar om svenska dialekter. Och speciellt omskons. För han är ju från. Så det blir också lite kul för dig att höra lite mer dialekter här i podden. Vi pratar om hur svenska är socialt.

Sådana saker, till exempel varför svenskar inte hälsar på varandra så mycket. Alltså när man träffar någon hal och gatan. Alltså att man inte hälsar. Vad beror det på? Beror det på. Eller på historien, på kulturen och så vidare. Vi pratar om religion i Sverige och vi pratar också om några råd. Som vi ger om någon vill starta en podd eller om man vill börja göra video.

Så, intressanta ämnen. Jag hoppas du gillar avsnittet. Jag lämnar länkar till Martins kanaler. Och såklart, om du vill ha transkribering till hela avsnittet. Uppgifter och sånt med pdf- så kan du bli poddsupport. Och det lämnar jag också en länk till. Så ja, glöm inte undertexter. Om du kollar på Youtube så kör vi. Ja, men sådär då. Då har vi kört igång den inspelningen. Så. Ja, men tjenare, Martin slash The Swedish Lad. Kul at snakke med deg og treffe deg.

A

Detsamma tänk att vi fick till det här till slut.

B

Ja, det var lite struit med. Jag tänkte använda Riverside men det är. Det vill jag inte idag. Så jag hoppas att det blir. Att det blir bra det här ändå. Men ja, jag tänkte att vi kan väl börja med. Eller du kan väl bara säga några ord om vem du är. Jag har ju. Meste sett dig på lite. Du poppar upp lite grann. Ibland på Instagram och på Youtube och så.

Martins Bakgrund: Vloggingpionjär & Producent

Jag vet inte så mycket om dig. Vi pratade lite grann nu bara. Du kan väl bara berätta lite kort om vem du är och vad du gör.

A

Jag beskrevs en gång, detta var tio år sedan, av en författare som en 36-årig man med en 80-åriggs visdom och en 12-åriggs humor. Jag tyckte att det stämde väldigt bra in på mig även 11 år senare. Jag har alltid älskat teknik och att testa. Att blanda teknik och att kommunicera med människor. Och på så sätt så blev vloggandet på Youtube. Och även innan dess ett sätt att lära känna människor och olika kulturer, vilket sen ledde till just språket som en bro mellan olika människor.

B

Du började med någon slags vlogg då.

A

Innan Youtube, innan Messenger, d fann det något som heter ICQ, som var en chattpunktion. Som hade speciellt ljud som var som. Jag lärde känna människor där, framförallt en tjej i Australien. Och vi chattade och chattade. Det visade sig att hon läste en videoproduktionskurs. Så då sa jag till henne liksom ungefär. Why don't you film yourself talking to the camera? Och hon liksom, okej. Så då gjorde vi det. Jag filmade mig själv med en jättestor kamera.

Kassettband. Vad gjorde de dagarna, hon gjorde samma sak och sen la vi det på VHS band och poster. Alltså postade med brev till varandra. 1999 så är det liksom. Du kallade upp bilder på internet men inte filmer. Så det började för 27 år.

B

Men varför. Varför fick du den idén? Det låter ju väldigt omständigt att spela in ett VOS-band och skicka det till andra sidan av jorden.

A

Jag gjorde kortfilmer på den tiden och då kopplar man ihop två videoapparater för att redigera väldigt primitivt. Men det var ett kul sätt att berätta vem jag var och för henne att berätta vem hon var. Detta var inte något som någon gjorde överhuvudtaget. Och det är häftet att tänka tillbaka.

B

Ja, du var en vloggpioniär alltså.

A

Det får jag ni att säga faktiskt.

B

Finns de kvar de gamla banden?

A

Jag håller just nu på att göra ett poddavsnitt faktiskt om just min relation till den här tjejen, där hon har fått reflektera över hur hon minskar. Vår relation, vi chattar i timmar. Och då har jag möjlighet att spela upp vad hun sa på sina band. 1999. Lyssnade på All Saints minns jag.

B

Hur sa du att ni träffades på ICQ? Jag hört talas om det. Jag tror det känns som att det var precis typ innan. Då satt man på MSN Messenger. Det var ju grejen då. Jag kommer ju också ihåg att det fanns till exempel MySpace. Och de grejerna. Och ICQ, det var väl det kanske som var innan steget innan kanske, ja.

A

Exactly. Jag fattade inte vad ICQ stod för förens tio år senare, ICU.

B

Oh okay, yeah.

C

Thank you. Uh

B

Det tänkte inte jag på heller.

A

Språkdelen kom egentligen först. Jag tror att det var 2010 11. Jag hade läst en artikel i The Local. svenska nyheter på engelska. och en artikel som hette Ten Swedish Words You Won't Find in the English language. Och då tänkte jag att jag gör en video på det. Och jag bannom ursäkt, för det var något helt annorlunda mot vad jag annars gjorde. Men den blev liksom. Så då kommer jag till insikten. Om jag gillar att göra språk videos, och de gillar att titta på språkvideos.

What should I do with that information?

B

No.

A

Och så började. Det är lite gärna i alla fall.

B

Hur kommer det sig att du läste det local på, alltså på svenska nyheter eller på engelska?

A

Jag tror att den bara dök upp i Facebookflödet. They want them also.

B

Är det bara svenska nyheter kopierat från svenska nyheter, alltså någon svensk nyhetssajt, eller är det med lite utländskt perspektiv typ?

A

Jag tror att ofta är det utländska journalister. Och de finns eller fanns på flera ställen i Europa. Han som skrev just den här artikeln heter Oliver G från Australien. Jag träffade honom något år senare. Han gjorde också en video om...

The Swedish Lad: Språk, Mytologi och Viralitet

B

Uh oh.

A

De blev viral. Den fick väl två, tre miljoner visningar kanske 2012. På något sätt så fanns det ett intresse för det svenska språket. Jag tror faktiskt att lustigt nog, Avengers, är en del. Ja, just om Thor och nordisk mytologi. För det var ungefär. Där kring som folk började. Jag skriver till mig kan du göra videos om norsk mytologi om svenska språket? Då tänkte jag.

B

Jaha, det har jag inte tänkt på, men Och jag tänkte på den här serien Vikings: den kanske det kom ungefär i samma veva. För den kan jag också tänka mig, för den blir ju ganska stor. Den kanske kan jag också tänka mig bidrog till intresse för sånt. Men det kanske kommer ungefär i samma jag vet inte när. Na dann kommen wir jetzt.

A

Nej, inte jag heller exakt. Men jag tror att det finns en nyfikenhet just på nordisk mytologi för att den är så. Constig.

C

Okay.

B

Det är ju coolt. Ja, måste man ju säga: både vikingar och novisk mitologi det är ju coolt. Det är mycket intressanta karaktärer och intressanta berättelser. Jag såg att du hade gjort videor om det.

A

Jag gjorde animerade filmer med berättar och voiceover om några av de här historierna. Om hur.

C

Uh

A

Ja, jag tror att det var tolv videos av de mer intressanta. Och det är ju jättekonstigt att jag tror att folk. Om man är van vid de traditionella religionerna. Så sticker ju verkligen vår nordiska mytologi ut för att det är. Det här samröret mellan människorna och judarna i de sju eller nio olika världarna. och relationen däremellan.

B

Mm.

A

som skiljer sig ganska mycket tycker jag ändå gentemot den typiska religiösa bilden av en eller flera gudar och människan. nästan barbariskt.

B

Har du något exempel som visar på det?

A

Vi ställer loka som beginns fast i helvetet och tvingas ligga under en orm som droppar gift på honom, och då sitter. Vem är det som sitter? Är det hans syster? Med en skåd som tar emot dropparna. Men när skålen är full så måste hon tömma den. Och då droppar den på lyokna och han skakar så mycket så att jordbädningar sker på jorden. och där är en annan där Tor hamnar i en dyckes dricka tävling och hans kros är.

Han dricker och dricker men det tar aldrig slut. Men det han inte vet är att ägar är kopplad till havet så han försöker dricka hela havet.

B

Har det någon inverkan på världen? Vi vet ju att. Det som alla vet är väl att. Att det är han som gör att det är oskar så att när det oskar och blixtrar: då är tor ute och jagar sina finder kanske eller vad han nu gör. Jagar hjärtar i Jotenheim eller något sånt. Ja, men det finns andra sådana då, som till exempel det att när det luker på de här giftdropparna över sig, så skakar han. Det är ju som en förklaring till jordbävningar.

A

Ja, det är så många... Konstiga jorden, alltså världarna skapas ju av att en ko det som sticker lån.

B

Yeah.

A

Det är fascinerande, verkligen.

B

Absolutely. Ja, det finns väldigt coola karaktär. Jag har också gjort. Lite några avsnitt. Jag har gett ett avsnitt om Loke. Så jag känner igen den historien om att de binde fast honom där nere och han får ligga där och bli straffad. I all evighet, för han har ju gjort mycket dumt den killen.

A

Ja, det finns ju i Malmö i södra Sverige en... I slotsparken ett monument som är en form av nästan som ett kryp in grotta med en orm ovanför huvud och så droppar det ner i ett käl. Den platsen finns liksom i återskapad. Det är bland alla kungar och allt vad det är, så är det hävtigt att man ändå har vissa. människor i den här delen av världen ändå tänkte innan kristendomen kom in.

B

De nordiska asagudarna är ju lite kulare än den kristna guden måste man ju säga. I alla fall vad vi vet om dem. För det är lite svårt att veta kanske.

Exactly.

B

Det kanske du vet lite mer om. För jag vet faktiskt inte hur, vad får vi informationen från det som vi vet om Asegudarna?

A

Om jag minns rätt så finns det två källor var en är eddan av snorre någonting kunnan. Jag tror att det finns två källor som berättar om detta. Sen är det ju tolkningar. Det är inte så att det har berättats neråt. För vi pratar ju väldigt, väldigt långt tillbaka i tiden. Men ja. Det är en spännande värd att känna någon form av tillhörighet, till antar jag.

B

Och du har några videor om det så man kan hitta det på din Youtube-kanal då. Ja.

A

Jag körde mest på Youtube i ganska många år fram till kanske 2020. När jag kände att Instagram var lite mer, eller väldigt mycket mer interaktiv. Så nu har jag egentligen gått över helt till Instagram. Men jag gör vissa längre grejer på Youtube. Längre vlogger på svenska, oftast när jag är ut och vandrar. Men Instagram är nu min API, min hu-kanal.

B

Det låter som en trevlig vandringsaktivitet att gå runt och. Och spela in. Kanske jag borde prova någon gång. Jag har också.

A

Precis, då får man ändå ofta se saker. Till skillnad från att man bara sitter i ett rum och filmar sig själv. Man tar med folk på en vandring.

B

Just det, det är ju det jag gör. Jag sitter och filmar mig själv i ett rummer, det här rummet är inte ens inte så jättespännande. Ditt rum ser lite mer intressant ut. Du har någon slags bild av dig själv, där med några häst.

A

Det är faktiskt en kompis en mig som gjorde en pervatt bild.

B

Uh

A

Han gjorde det av flera personer, svenska youtuber, som stäms att minst jag fick en. Sen tror jag min fru ställde upp den för att den är fin.

B

Det är som man gjorde i skolan att man hade något strikjärn så man värde upp det så fastade det.

A

Jaha, det ser man nästan. Jag precis här här så har jag ett helt set. Jag tänkte att jag skulle börja göra detta, för jag gillar att pussla och gillar att skapa, och göra en massa Nintendo, åttabitsfigurer och sånt. Jag har bara inte kunnit.

C

Yeah.

B

Ja, det finns många saker man har på sin att göra lista eller sin grej. Har du någon särskilt att du. När det blir nytt år att du funderar på vad du vill göra på det nya året, eller bara kör du för att. Det är någonting som många gör. Och sen finns det många som också är lite antio och bara. Men jag vill fan inte hålla på med att fundera på vad jag ska göra det här året. Jag bara kör.

A

Jo, men både i det kreativa och i livet generellt. Jag springer ju så jag planerar en hel del runt olika lopp. Just nu kör jag rehab på mitt knä, det blev lite... trött på mig i höstas. Men mitt mål är ju att springa bälfast med i Norrland, eller på Norrland i maj. Det är min förhoppning. Men. Jag försöker ändå planera in saker. Det är ju tipsar i livet att ha saker att se fram emot. Ett av mina lives är ju att planera in roliga saker på måndag.

Då blir det inte söndagsångsten om man har en sådan lika tung.

Oh.

B

Ja, och när du säger söndags ångest, är det typ att ja, jag har inte gjort någonting kul den här veckan. Eller är det typ: Ja, nu är helgen slut och ja. Eller vad är det exakt som? at helgen er slut.

A

Oftast är det förknippat med att man kanske inte trivs på sitt jobb och hellre hade varit ledig. Det kan vara arbetsmiljön eller en chef eller. Vart som helst. Men att man känner att. Fredag kväll är kul, söndag kväll inte så kul. I mitt fall så älskar jag mitt jobb så jag har ingen söndagsong. Jag bara ge mig måndag ungefär. Men jag försöker också att balansera jobbet och fritiden på ett bra sätt.

B

Vad jobbar du med då egentligen? Är det din primär verksamhet, det här, eller har du något annat som du också gör? För du nämnde också att du producerade. Andra portar eller vad gör du med?

A

Jag brukar säga att göra videos på internet har egentligen aldrig varit min huvudinkomst, men det har varit liksom. Centrum av all inkomst som jag har fått avtänt sedan 2010 kanske. På grund av att jag gör saker på. Internet på Youtube så har jag fått andra möjligheter att tjäna pengar. Eller att jag får en anställning. Sen fem och ett halvt år tillbaka så är jag. Digital producent för 103 riksdagemöter för det största partiet i Sverige.

Så jag har 103 personer som teoretiskt kan komma till mig samtidigt och göra saker.

B

Vad kan det vara då? Det är jobbigt när det är val. Nu är det valår. Så det kanske blir rätt mycket jobb.

No.

A

Det kan vara en poddinspelning. En av våra ledamöter som tidigare var minister har en podd där han intervjuar människor inte om politik utan mer om deras livsresa. Där har vi. Känner till dem som svenska sportjournalister, musiker eller programledare.

B

Vilken podd är det? Jag blev lite nyfiken?

A

Den heter Adaland träffar.

B

Ardalan.

A

Han var tidigare socialförsäkingsminister.

B

Men kul, för det är också trevligt att. Alltså när det kommer till politiker. Det är bra att få någon slags personlig bild. Eller något slags personligt intryck av dem. Jag tycker ofta att det blir väldigt opersonligt när man intervjuar politiker i deras politiska roll. Och det är sällan att man får något mer än det. Så det är ju trevligt om det finns en podd till exempel, och de pratar om andra saker än politik som.

A

for meg er det viktig at man Det handlar inte i första hand, och det här skulle Magdalena Andersson inte hålla med om. Men det handlar i första hand inte om politiken utan om människa. Om en person känner tillit till en annan person, då litar man på det som den personen tänker, känner och tror på. Men du kan jobba med världens bästa politiska förslag. Men om folk inte har tillit till dig.

Så mitt jobb, eftersom jag också har jobbat med influencers i Sverige tidigare är ju att minska avståndet mellan. så kallat vanligt folk och politiker i Stockholm.

B

Det tycker jag är superintressant för att. Nej, jag tycker Det kjennes som at tiliten er... Är över allting annat. Om jag bara vet att om jag känner att jag har. Jag litar på den här personen, då känner jag att det är egentligen viktigare för mig än exakt vilka politiska förslag den personen har. Vilket egentligen låter lite. Ja, kanske lite. Vad säger man?

A

Yeah.

B

Man säger inte kontraintuitivt. Same one. Kontraintuitivt. Det låter inte som att det finns det olet. Men i alla fall. Det känns som att det är det som är det svåraste. Alltså. Att veta vilka man kan lita på.

A

Jag har ju aldrig jobbat politiskt tidigare, men jag har alltid haft ett intresse för politik, inte minst amerikansk politik. Så när jag började jobba här, då kom jag in med Litet utanför perspektiv där jag kunde liksom. Jag kunde säga till en minister att nej men vi gör så här istället. Okay, Fort Paul. Så har vi aldrig gjort. Vilket också gjorde att Man lär känna dem.

C

Uh

A

På ett personlig plan. Om man behöver förstå hur man ska. Inte regissera, men få dem att hamna i den där stämningen. Det blir liksom de verkligen vill säga. Det är ändå någonting speciellt med att rikta en kamera rakt i ansiktet på en person. Det är lite så här. Och ofta är politiker vana vid att titta på en journalist och så är kameran bredvid och filmar. Men nu ska de.

Skapa Engagerande Innehåll: Tips & Råd

Uppträda nästan mot en kar. Så där kommer min erfarenhet. I en coachande roll. Hur får jag den här personen i precis rätt stämning för det budskap man vill förmedla? Så Där känner jag att med 27 års erfarenhet av att titta in en kamera. Har jag ändå något att tycka och tänka.

B

Vad har du om du skulle ge några tips? Om vi har några lyssnare eller tittare som... Som vill till exempel kanske vill starta en podd eller vill bli mer bekväm framför kamera. Har du några tips då.

A

Alltså över. Det är inte fel att någon annan filmar för då måste du på något sätt. Stäppa upp. Annars blir det kanske att man tänker för mycket på orden. Den klassiska är att alltid utgå från vad du själv älskar att göra eller vad du själv tycker om. Det ska komma från hjärtat, inte hjärna. Det är så många som tänker att jag ska bli känd. Och då gör de saker. Som de tror de kommer bli kända genom för att det är det som de populära gör. Men de utgår inte från det de verkligen vill.

så framåtlutad. Gör kanske en tagning där man överspelar på en annan dialekt. Och sen när man tar ner det till normal då blir det ändå högre än när man börjata så här lite nervöst. Övning, övning, övning.

B

En sak som jag får av det som jag tänker när du säger det är att. Att man ska vara att man ska vara sig själv, helt enkelt. Alltså att Ofta så blir de ofta blir man ju känd när man är med sig själv, eftersom att det blir mer relaterbart. Då tänker jag. Alltså att folk känner att den här personen kan jag relatera till för att den bara är som den är.

A

Jag brukar säga som exempel att jag har. Jag har hellre en kanal om flugfiske där tusen personer är jätteengagerade än en kanal om gaming där jag har 10 miljoner tittare som inte riktigt briser.

B

Gracias.

A

Den skillnaden att det kommer härifrån, och det är ett engagemang som påverkar människor positivt. Skickar meddelanden om det jag gör inom svenska, och de frågar: hur ska jag lära mig svenska? Vad ska jag tänka på? Då brukar jag alltid säga att många personer som lär ut svenska. Jag tror verkligen inte man kan lära sig svenska från ett ensamt ställe. Utan man behöver impulser från många platser och inte minst olika dialekter.

Ibland finns det inte på att man ska bara lära sig så kallad rikska. Men vad händer då när du kommer till Sverige till Malmö i söder, till Göteborg. Ute i skugarna, i Värmland eller på Gotland. Och du inte har fått de här influenserna av andra dialekt. Då kan du känna att jag trodde jag kunde svenska.

C

Yeah.

A

Så det tror jag är jätteviktigt. Det finns de som är väldigt duktiga på att lära ut grammatik. Till exempel, jag är inte en sån. Jeg bruker kalla mig selv for a gateway drug into Swedish. Jeg forsøger en tool at også smyge in lidt kunskap her og der i det som er underhållande. Men sen tycker jag absolut att om man vill ha.

One-on-one-lektioner, då ska man inte prata med mig, då finns det andra som gör det som är bättre på det. Jag är väldigt nogen med att se till att folk verkligen följer andra också. För att de ska få. en större upplevelse av att lära sig svenska.

Att Förstå Svenska Dialekter: Skånska

B

Alltså, jag hör faktiskt ganska ofta människor som säger: Jag bor i Skåne, eller jag har ett hus i Skåne eller något sånt där. Och så tycker de att det är svå. För att det är svårt att förstå skånska. Det gäller ju dialekter i allmänhet, men det känns som att jag hör det oftare av folk som har. som är i skåne. Men jag håller med dig väldigt mycket. Och jag har ju märkt det väldigt mycket med spanska. Jag bor ju i Spanien, och när jag lärde mig spanska.

Så var ju en sak som var svårt var ju att det finns väldigt många olika dialekter. Det finns ju, alla pratar på olika sätt. Folke använder olika ord och sånt. Det finns ju lite ord som är typiska för skåne. Som jag har hört, som kanske är lite mer så jag tror: prälligt är. Vilka är de vanligaste tipenna för världen? Yes, there.

A

Okay.

B

Traligt. Traligt.

A

Well I thought it. Um Och sen finns det ju... Det finns ju verkligen något som bara används här. Det beror naturligtvis på. Skåna. Tillhörde ju tekniskt sett Danmark i många hundra år. Men de som bodde här ville inte tillhöra varken Danmark eller Sverige. Och när skåne blev sven. Geografen. Då skulle man svenskiera Skomet. Men det är ju flera hundra år innan man började lyckas för det. Och det har jag kvar. Men jag tror ändå att.

Um Med tanke på internet och att barn som växer upp i Skåne nu har andra influenser, alltså de ser folk som pratar andra dialekter att vissa delar av skånsk. Börja på så sätt tonas ner. Sen finns det ju vissa mindre ord, där knapp jag förstår vad de säger. Aha. Det finns ju över 100 varianter av skånska i skåna. Något har jag både i skåna på många år. Men om jag hörde någon prata om skonska då, då kunde jag i princip. två mils liksom differens säga var de bodde i Skåne. För att det var så.

B

Yeah.

A

specific.

B

Vi som är från andra delar i Sverige, vi tänker ju på skönskan som en dialekt, men det är ju oftast. Det är ju samma sak med. Jag är från västra Götalland, och där finns ju också en massa olika dialekter, men det är ju bara. Det är bara om man är därifrån, så man egentligen oftast kan höra skillnaden. Jag har kanske skillnad på sig. Lundeska och Malmösnska, men det är väl det.

A

Nej, det är för att Lund är inte...

B

De försöker att inte vara skåningar.

A

Ja, det är en liten. Men det är alltså ett tag som tror man kunde lite skämma för att man var från Skåne. Men jag tror att jag har vänt att det finns en stolthet på flera sätt. Just att man har den här. kulturella händig. Det finns en flagga. Skåna som landskap är ju fantastiskt.

B

Skåne är det enda landskapet som vet vilken flagga de har, tror jag.

A

Det skulle vara det och Värmland. Eller det Jämtland. Det är någon av dem.

B

Jag tror inte jag vet vilken flaggan ett annat landskap har förutom Skåne. Men jag tycker det är bra om det är så som du säger: att det finns en stolthet för att jag tycker ju faktiskt mycket omska. Och det känns som att skåningar också är lite mer. Lite mer laid back så än resten av landet.

Svenska Sociala Koder & Kulturella Drag

Eller vad tror du, har du någon sån. Finns. Det finns några svenska drag, skulle du säga.

A

Jag skulle säga att Göteborgare är mer ledbär än Stockholmare, och skolningar är mer ledbär än Göteborgare. Jag tror att det är ju en dansk det här att man ska liksom. Man ska ha det bra. Man ska, som man säger, sitta på maten. Det vill säga, man ska vara så ska man bara sitta och bara: mm, det är fint. Och det märks ju också rent. Jag bor ju i Stockholm och jag är alltid alltid den enda som hälsar på buschaför.

Alltid. Medan i Malmö hälsar folk på varandra. Står man i klön så kan man börja snacka. Men vad ser man framför när jag reser i Skåne med politiker. Då kan de ibland fråga, känner du honom på? Nej, det är lite mer relax.

Oh.

A

Jag brukar säga att i Stockholm så är det bara de två ställen där folk hälsar på varandra. Och det är i skärgården. Det är i de så kallade segregerade områden utanför stan. Jag bor ganska nära ett av dem Rinkeby. När man springer där, folk hälsar på. Men ingen annanstans i Stockholm gör de det.

B

Hur är det när man, till exempel om man är ute i. Det kanske var det du refererar till. Att man är ute i naturen och vandrar, eller så stöter man på någon. Helsar mann då?

A

Man söker den här ögonkontakten och nästan. baseret på skyldighets- og hälsa.

B

Oh.

A

Men det är någonting som jag kämpar med att vi svenska ska bli bättre på. För vi alltså Sverige är ju egentligen ett väldigt. Uh kulturellt väldigt homogent land. Vi har alltid har pratat om vi att vi som land istället för jag som individuell. Men det har vi på något sätt börjat tappa de sista. 40 år, kanske att mer och mer blir om individen än att vi gemensamt är

Ska klara våra utmaningar. Det är klart att om en katt springer bort så kommer det vara hundra som bara går ut och hjälper till. Men ibland behöver vi nästan. Trama för att bringa oss tillsammans. Vad det är nu må att vara? Men jag drömmer om att Sverige som verkligen där folk hälsar på varandra, där folk. Hjälper främlingar, när det inte bara handlar om att någon har ramlat, för det är som att vi har en liten span. Det här med att vi i Sverige är så duktiga på ett större kö. Det gäller inte.

De har ingen aning om hur en kö funkar. De tror att buskön börjar vid bustuben, inte längst bak.

B

Ja, så man kan se en förändring i kulturen. För att Sverige har ju varit väldigt mycket vi, alltså vi som är vi är ett folk, ett land som hjälper varandra och är väldigt homogenet och. Just det med att hälsa tycker jag är väldigt intressant för att jag tycker jag tycker det är ett väldigt bra exempel när man är ute i naturen till exempel.

Det är inte folk överallt, men det kommer någon ibland och då så slöter man på någon. Och det känns ju lite konstigt att inte hälsa. Kan jag tycka. Men det känns också lite konstigt att hälsa. Omöjlig situation att. Att det inte ska bli lite stelt på något sätt. Jag vet inte om alla känner så, eller om det bara är jag.

A

Jag tror att ju smalare stigen är i skogen desto ofta hälsar man.

B

Och en sak som jag tänkte på när du sa det: med att hjälpa. Och inte bara om någon typ har ramlat. Jag. När jag var med min flickan i Morokko. Till exempel, det var någon gång när vi skulle köpa en biljett. Och så frågade vi en person var man köper biljetten. Då reste hon sig upp och tog med oss till biljettmaskinen och gjorde det åt oss.

Och sådana saker händer hela tiden. Men jag tänker att det kanske beror mycket på också att vi förväntar oss att staten ska hjälpa till med allting. Eller handlar det om något annat?

Familj, Religion och Svenska Värderingar

A

Alltså, dels det. Men sen är det ju också faktiskt så att det är ju kallt och vinter väldigt många månader om året i det här landet. Så vi har inte den här. Naturally. Mer än kanske fem månader på ett år, när det bör blir kallt, då tar man sig hemåt och man stänger in sig i lägenheter, och man träffar inte andra personer på samma sätt som man gör i som är.

Sydliga länder. Sen tror jag också att det delvis handlar om att vi har en ganska annorlunda syn på familj i Sverige jämfört med Syde Europa. Här Bryter man signs från familjen ganska tidigt. Och här är inte den närsta familjen eller släkten lika, alltså det finns undantag naturligtvis, men den är inte lika. Bestämmande över ditt liv som det kan vara i framförallt de latinska länderna. Ok, Marroco. Det är intressant.

B

Det har jag ju märkt mycket när jag har pratat med min flickän. Alltså. Om den skillnaden är väldigt stor mellan Sverige och Marokko. Just att föräldrarna har någon slags rätt av. Att lägga sig i ditt liv och bestämma saker och. Till och med när man är vuxen så försöker de vara. En del av det att bestämma, och så att det är ganska normalt. Medan i Sverige så är det så att nu är skolan slut, du är 19 år, så nu ska du ut huset och klara dig själv.

A

Och det kan ju också ha att göra med den religiösa traditionen. Att den också spelar en roll i den här sammanhållningen i vissa länder som man kanske inte har på samma sätt i Sverige eller i Norden. Vi brukar säga att det är fint att gifta sig i kyrkan, men vi behöver kanske inte nämna gud så mycket.

B

Det låter väldigt typiskt svensk. Vi gillar ju alla de här traditionerna. Vi gillar kyrkan och så. Men vi har något. Vi har ett oklart förhållandande till religion kanske.

A

Ja, men verkligen, vi har ändå haft religionsfrihet sedan när i det 50-talet. Och det är klart att andra progrejningar inom kristendom, om vi tar det som exempel, är ju väldigt mycket mer. Samhällsbestämmande kan man väl säga. Den numera separerade status kyrka i Sverige.

B

Men det var ändå sent, ganska sent som man inte automatiskt blev medlem i svenska kyrkan, för jag vet att jag. Gick ur, tror jag. Jag kommer inte ihåg. Jag tror att jag var tvungen att manuellt gå ur svenska kyrkan om jag inte ville vara medlem där längre.

A

Jag vet inte att alla har gärna om man är där uppt.

B

Ja, jag är ju faktiskt inte dö.

A

Oh okay.

B

Men ja, det har blivit et ganska langt samtale. Det kanske er bra att avrunda. Men finns det något mer som du vill säga innan?

Vänlighetens Kraft: Gör Världen Bättre

A

Vi var inne på det. Jag tror på människors vänlighet. Och har man möjligheter? Att ge en annan person en. Stund avanlighet. Det kan vara att broma in och släppa fram en bil som liksom aldrig kommer komma ut i den vänstersängen. Det kan vara. Små, små enkla gestor, som gör en annan person hela dag, och som sprider sig och sprider sig. Och på något sätt så Vissst, jag har ett konto där jag lär ut svenska och visar svensk kultur. Men jag försöker också på något sätt att.

se andra människor och förmedla en En positivitet om att... det er mulig at... Vara en enda person att göra världen bättre på stor skala eller på jätteliten skala. Men det är lika viktigt för att. Så jag brukar säga: do good shit, and good shit will här.

B

Ja, jag håller med hundra procent. کنید کنید کنید کنید کنید کنید Man känner när någon har gjort en vanlig gest som de absolut inte behövde göra. Det känns på något sätt. Så bara innan vi slutar, så kan du kanske säga var man kan hitta dig.

A

The Swedish Language på Instagram och på TikTok, men framförallt på Instagram, är ju där jag. Finns och Lever mitt bästa digitala liv. Förklara parkeringsskyltan.

B

Jag såg den videon faktiskt. Den var faktiskt väldigt rolig.

A

Det finns en kommentar. Jag har svarat på en kommentar. Men medan vi filmade denna video, det är alltså en video där jag förklarar. Skyltarna för huruvida man förstår på en plats eller inte. Det är ganska avancerat i Sverige. Medan vi står och filmar så kommer den bild att markera precis där. Mannens styror, tittar på de här skyttarna, tittar på mig och sen förklarar jag precis varför han inte förstått. Så det var en sån mega-upplevelse i den här.

B

Bye.

A

Det är ju min mest seda video någonsin. Den där du sort i januari. Nästan tre miljoner. Ibland så bara gör man någonting som berör människor på alla. Ibland kan det handla om något enkelt som 7-8 parkeringsskytar. Får du stå här? Bra fråga.

B

Faktiskt. Det är sjukt att den skilten finns. Ja. Ja, men kul i. Jättekul att det snackar det blev längre än vad jag hade tänkt för att det var en väldigt kul intressanta konversationer. Men ja, tack så mycket för att du var med här.

A

Ja, tack själv. Det är alltid trevligt att prata med en fellowlinguist.

B

Men då säger vi hej då då. Vi säger hej då till inspelningen i alla fall. Ja.

🎵 Music

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android