¶ Välkommen och Podcastnyheter
Tjena kena. Välkommen till Simple Swedish podcast. Hoppas du mår jättebra. Jag mår bra. Det är vår. Och det är lite soligare. Det är lite varmare. Aquí en Valencia. Inte jättestor skillnad mot vintern kanske. Men man märker ändå att det blir lite lite varmare och trevligare värden. Och idag ska vi prata om familj och släck. Vi hade faktiskt det här temat på programmet Lev svenskan på Simple Switch Center för ett par veckor sedan. Simple Switch Center är alltså communiten som vi har. Dels med.
Podcastupporter. Men det finns också programmet Lev svenskan. Där på Simpos. Och där har du en community med andra som lär dig. Du har content varje vecka, inklusive transkript till podden. Du har uppgifter, grammatik. Konversationsövning en gång varje vecka. Så om du också vill vara med där med oss. Så kostar det bara 29 euro i månaden. Och du får. 7 dagars gratis provperiod också. Jag lämnar en länk i beskrivningen för det om det låter. Intressant.
Jag ska tacka några nya poddsupporter också. Det är Joni, Sujata, Markus, CA, Zoe, Alexander, Gary, Jonathan, Vuh och Alex. Så tacka tackar till er för att ni stödjer podden. Och man kan göra det både på Patreon och på Simple Switchen. Så vi ska prata om familj och släck.
¶ Kärnfamiljen och Släkten Första Delen
Och jag tänkte. Jag ska börja med kärnfamiljen. Så kärnfamiljen är det här mamma, pappa, man typ. Så man kan säga att. Ja, det finns väl två sorters kärnfamilj. Jag kan ju prata om mina föräldrar och mig och min bror. Så det kan man säga är en kärnfamilj. Så jag har min mamma, min pappa och min bror. Jag har ingen sister, utan jag har bara en bror. Så jag har ett syskon. Ett sysgon är ju bror eller sister.
Och jag har bara ett system, och det är min bror, och det är en Lillebror. Lillebror betyder att. Han är yngre än mig. Jag är äldre än honom. Han är yngre än mig. Så han är min lillebror. Och jag är hans storebor, då såklart. Sen då har vi ju har vi ju lite mer. Ja, många andra sorters familjemmedlemmar. En familjemmedlem är ju en person som är medlem i familjen. Och så har vi då släkten. Och vi pratar om släkten när vi pratar om familjemmedlemmar som är lite längre bort.
Inte långt bort, men bara inte kärnfamiljen så. Så det är släkten. Och vi har till exempel. Min mammas föräldrar det är mina morföräldrar. För mor är ju samma sak som mamma. Mor mamma. Samma sak. Det finns också ordet moder, och det låter lite poetiskt eller gammalmodigt moder. Vi säger till exempel moderjord. Det är ju vår planet som vi bor på. Moder jord Mother Earth. Så. Så ja, min mor är ju min mamma, och min mors föräldrar är mina morföräldrar. Och min mammas mamma är min mormor.
Och min mammas pappa är min morfar. Så det är väldigt, väldigt enkelt på svenska. Min mors mor är min mormor. Och min mors far är min morfar. Ja. Samma sak med min mammas syskon så Min mammas syster är min muster. Min muster. En muster. Och min mammas bror är min morbror. Så jag kan säga: har du några mostrar, har du några morbröder. Så jag personligen har två mustrar och två morbröder. Och ja, så de är ju totalt fem syskon i den familjen, i min mammas familj.
¶ Släkten Andra Delen och Syskonbarn
Och vi har ju min pappas familj, som min pappas föräldrar är ju mina farföräldrar. Och min pappas pappa är min farfar. Och min pappas mamma är min farmor. Så min farm och min farfar. Farm och farfar. So um Mina farföräldar. Om man vill prata om alla i den generationen så kan man säga: mina mor och far föräldrar. Mina mor och faräldrar. Så. Ja och. Sen då min pappas syskon är ju då mina farbröder och fastrar. Och jag har faktiskt ingen farbror. Men jag har tre fastrar.
Så min pappa är enda barnet. El inte enda barnet, men Ända sonen så att säga. Så. Mina farföräldrar fick tre barn och bara ett av de barnen var en pojke. Så ja, min pappa var då eller är den enda mannen i hans syskonskara. Och han har ju tre systrar. Och de tre systrarna är mina fastar. Så en faster. Och jag har ingen farbror. Ja, det var ju då min mammas familj och min pappas familj. Och sen när vi kommer till mina syskons familjer. Ja, till exempel min brors barn.
Ja, det är mina syskonbarn helt enkelt. Enkelt, eller hur? Så om min bror skulle ha en son, då är det min brorson helt enkelt, min brorson. Om min bror får en dotter, så blir det min brorsdotter. Min brorsotter. Och jag har ingen syster, men om jag hade en syster, och min syster hade en son. Då skulle han vara min systersson. Min systerson. Och om jag hade en syster som hade en dotter, då skulle den dotten vara min sistter. Min sistter. Så också väldigt simpelt.
¶ Ingifta Släktingar och Förlovning
Sen, min brors partner. Där har vi ett annat ord. Så vi pratar om min. Jag vet faktiskt om man säger svegerska för det. Vi skippar det nu och så fortsätter vi. Vi har ju då. Svärfamilj. Och det är ju som den som ingift familj. Så om vi pratar om min partner. Så. Min partners föräldrar. De kallar vi för svärföräldrar. en svärmor och en svärfar. Och det här ordet svär, jag tror det kommer från att man har liksom svurit in i familjen. När man gifter sig.
När man har bröllopp och man gifter sig. Då svär man en ed. Man lovar att man. ska Älskar varandra i nöd och lust. Man ingår ett äktenskap och man svär en ed. Man blir liksom insvuren i. Den varandras familjer. Så jag tror att det här ordet svär kommer från det. Men jag vet inte exakt. Men det i alla fall kan vara ett sätt att komma ihåg det på i alla fall. Min partners föräldrar är mina sverföräldrar, min svärmor och min svar. Och min partner har en syster. Och hon blir då min svägerskaffa.
Min svägerska, som min partners sister. Egentligen är det då, om man ska vara strikt, så är det bara om man är gifta. Så min frus syster är min svägerska. Och min frusbror är min svåga. Min svåger. Min frusbror. Eller om jag är gift med en man, som min manss bror eller min mans syster. Så, min partners brorger, min partners syster, min svägerska. Kanske lite svårare ord. Och jag är ju inte gift än. Det kanske blir snart. Men jag är ju förlovan.
Och att förlova sig betyder ju att man lovar att man ska gifta sig. Så ja. Om jag friar, alltså. Om jag frågar: Vill du gifta dig med mig? Det betyder att jag friar och hon säger ja, okej då är vi förlovade. Det betyder att hon är min fästmö, och jag är hennes fästman. Så vi säger festmö och fästman. Det finns ett ord som heter fästfolk också. Men det är inte så vanligt.
Och det är inte samma som fäst, alltså som i ett party, utan det är att vi skriver det med F ST, inte FEST. Fästmö och fästvan. Man kan också vara till exempel sambo. Om jag och min partner inte är gifta, men vi bor ihop, då är vi Sambo. Alltså, det betyder att vi bor tillsammans. Sambo. Okay, sam bo. Man bor tillsammans. Därför heter det Sambo. Sambo. Okej, så. Då har vi kommit igenom de flesta ord för familjemmedlemmar här.
¶ Bonusfamiljen och Fler Generationer
Men, vad händer om till exempel mina föräldrar skiljer sig, alltså att skilja sig att separera. Så om vi är gifta och vi separerar, då säger vi att vi skiljer oss. Så om mina föräldrar skiljer sig, och min pappa. Träffar en ny kvinna. Och den kvinan har andra barn redan. Så då får ju jag nya siskon. Som inte är mina riktiga siskorn. Och det finns olika ord för det här. Nu för tiden så säger folk ofta bonusskon.
Så jag kan säga att det är min bonusbror. Eller min bonussister. För att det är inte min biologiska sister. Utan det är min bonusmanma. Dotter. Inte min biologiska mamma, utan min biologiska pappa har träffat en annan kvinna. Och de blir ett par, och det blir liksom min bonusmamma, och hennes barn blir mina bonusskon. Och för min pappa så blir de barnen bonusbarn. Det är ett trevligt ord, tycker jag. Men det finns ett annat ord. Och det är till exempel.
Om jag får om min pappa skaffar en ny kvinna och jag. Hon liksom blir som en som en bonusmanma till mig. Det egentligen heter det Stivmma eller styvmor. Alltså, det är det riktiga ordet för det. Men ordet styrmor har lite negativ klang. Jag tror det är för att det finns. Många sagor där styrmamman är elak, alltså inte snäll. Till exempel i askunn. Askungen, alltså. Alltså Cinderella. Är det vad? Hon har ju en styrmor och som är Elak, som behandlar henne dåligt.
Det är ganska vanligt i sagor och så av styrman och elak. Och det har en lite negativ klang: styvmor och styr och så. Så det har blivit lite vanligare, tror jag, att säga bonusmanma eller bonus pappa, bonusskysskon och bonusbarn. Och jag tycker det är trevliga ord. De flesta har ju tittat på Bonusfamiljen. Det är ju en tv-serie som jag kan absolut rekommendera för dig som lär sig svenska. Att titta på. Bonusfamiljen finns på Netflix. Och jag tror det var allt. Just det, jag har inte nämnt.
Ordet kusin. Såin är ju såklart. Mina morbrödar och farbrar, och fastar och most. Deras barn är kusiner. Så. Mina föräldrars syskonbarn är mina kusiner. Och det finns också ord. När vi pratar lite fler generationer bort om vi har. En generation bort så blir det mina sysslingar eller mina tremaningar. Men det är väl inte så viktigt. Jag har aldrig använt. Oret sysling och tremänning tror jag. Och sen har vi ju då. Mina barn.
Om de får barn så blir det mina barnbarn. Så det är också väldigt enkelt. Mina barns barn är mina barnbarn. Och nästa generation blir mina barnbarns barn. Och sen blir det mina barnbarns barnbarn och mina barnbarns barnbarns barnbarn och så vidare. Ja, det var väl allt. Så jag hoppas det var användbart. Och ja, så hörs vi snart igen. Har det så gött!
