#319 - Avicii - Den svenska DJ-kungen - podcast episode cover

#319 - Avicii - Den svenska DJ-kungen

Mar 16, 202618 minEp. 329
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Avsnittet utforskar Aviciis otroliga resa från talangfull tonåring till en av världens mest kända DJ:s, känd för sin innovativa blandning av EDM med andra genrer och megahits som "Levels" och "Wake Me Up". Podden berör även hans personliga kamp med stress, ångest och psykisk ohälsa under rampljuset, vilket ledde till hans tragiska bortgång och föräldrarnas grundande av Tim Bergling Foundation.

Episode description

Idag ska vi prata om Avicii. Hur han blev inte bara Sveriges, utan en av världens mest kända DJs och EDM-musiker på väldigt kort tid. En stjärna som brann intensivt - och kort.

Vill stödja podden och få transkript, en community och uppgifter till varje avsnitt? Klicka här för en 7 dagars provperiod på Simple Swedish Center!

Transcript

Intro / Opening

Thank you.

Avicii: Svensk Musikikon och Personlig Knytning

Yes. Det här är Simple Swish podcast, och vem blir inte glad av att höra levels av Avici. Jag tänkte vi ska prata om A Vichci i det här avsnittet. För han är en av dem mest. Kända och framgångsrika svenska musikerna genom tiderna tror jag. Och ja, han är också lite speciell för mig. För att hans musik. Blev populär när jag började gå ut och festa och så. Han föddes också samma år som jag, alltså 1989. Så ja. Jag har gjort, eller har gjort, ja. Jag ska göra ett avsnitt nu om Avi.

Så ja. Vom till Simpel Switch Podcast. Hoppas att du mår bra. Och innan vi börjar, ska jag tacka några nya poddsuppor. Och det är Chris, Amanda, Elkul, Rejo, Sam och Julia. Tack till er för att ni. Stödja Simple Swedish Podcast. Jag lämnar en länk till alla andra som känner för att stödja podden och få transskript och så till. En liten introduktion, då. För vem var A Vichy? Och jag säger var för han dog tyvärr. För några år sedan. Väldigt sorgligt. Men ja, så Avici.

Han hette egentligen Tim Berling. Och han föddes i Stockholm. 1989. Alltså samma år som jag. 1989. Och han blev en av världens mest kända DJ-er och musikproducenter. Han blev känd för att vara nyskapande. Så folk tyckte att hans musik kändes ny och fäs. Han var väldigt bra på att skriva melodier. Blandade också EDM med andra genrer, till exempel pop och country. Ja, alla känner ju till. Wake me up. Så det var ju en låt som blandade EDM och.

EDM är ju alltså elektronisk dansmusik och det blev väldigt, väldigt populärt där i början av 2010-talet. Det var ju precis då jag började gå ut och festa och gå på konserter och festivaler och så. Jag kommer ihåg jag var på en festival i Göteborg. Som hette Summerburst, och där spelade A Vichy. Så jag har liksom minnen från den tiden och från hans musik. Um Och jag var också. Jag var i magaluft. 2013 på en riktig snabb grisresa där vi bara festade och så. Och då spelades.

Wake me up, den spelades hela hela tiden. Wake me up when it's all over. Ja. Så att jag har lite så minnen och så till den musiken.

Snabbt Genombrott och Global Superstjärnestatus

Så som sagt, Tim Berlin växte upp i Stockholm. Han började skapa musik. på datorn när han var tonåring, han hade passion för musik. Han levde verkligen för musiken. Och han fick. Äste Väldigt snabbt genombrott. Ett genombrott är att man bryter genom. Man blir känd helt enkelt. Man har ett genombrott. And it went very fast. Han träffade en kille som blev hans manager och som lyckades väldigt bra med att. Marknadsföra och promota och få honom att kunna spela på stora arenor och så.

Så på några år gick han från helt okän till en global superstärna. Och hans låt levels. Den som vi spelade här i början. Den här. Ja, det er jo Levels. Og den sløpptes 2011. Den blev en världshit. Den blev väldigt stor och känd. Den har ju väldigt bra melodi. Och folk tyck att den hade ett nytt och fräsk sound. Sen då. Vvå år senare så släpptes Wake Me Up. Ska vi se här vilken om vi kan spela lite av Wake Me up. Den. Den här känner ju alla till, såklart.

dan Den har ju 3 miljarder streamningar på Spotify. De mest solda låtarna någonsin. Och den var den mest streamade låten på Spotify i flera år. Så ja, han blev väldigt, väldigt stor, väldigt, väldigt snabbt.

Kampen med Ohälsa och Livets Mening

Och men han hade också svårigheter. Han blev känd väldigt snabbt, men han var liksom en blig kille. Han var blig. Det betyder att han. Han var inte bekväm med att vara social. Han var inte bekväm med att få mycket uppmärksamhet. Ja, han var blyg. Det betyder att man är inte bekväm med att folk tittar på en. Att man får många människor som pratar med dig, som ser dig, som ger dig uppmärksamhet och så. Och Han fick problem med stress.

Med alkohol och droger. Det är såklart inte bara för att han var flyg. Men det är lite svårt att veta exakt vilka problem. Vilka psykiska problem han hade. Men. Han kämpade mycket med psykisk ohälsa. Ohälsa, alltså motsatsen till hälsa, alltså man inte mår bra helt enkelt. Psykisk ohälsa att man inte mår bra psykiskt helt enkelt. Samtidigt som han spelade på stora arenor, stora konserter, miljoner av fans. Så kände han sig samtidigt ensam.

Trots att han var omgiven av massa människor. Trots att han hade människor. Hela tiden så han kände sig ganska ensam, och som sagt, han kämpade med stress, med ångest med alkoholproblem och drogproblem. Han slutade turnera 2016, alltså bara fem år efter sitt genombrott så slutade han att turera. Och det finns en film som heter I'm Tim. Och jag kan absolut rekommendera den filmen. I'm Tim. Jag kollade på den för.

Ett år sedan, eller något sånt, halvår sedan, ett år sedan. Och jag tyckte den var väldigt, väldigt bra och intressant. och man kan se Hur han hade svårigheter, hur han började söka efter mening. Han började söka efter meningen med livet helt enkelt. Han började med meditation. Han reste ut. Till andra länder och letade efter någon slags mening med livet, någon slags.

Aviciis Tragiska Bortgång och Eftermäle

Han började med andlighet med meditation. Han spenderade tid i naturen och sådana saker. Och sen då. 2018 i april, då fick vi veta att han hade dött. Jag kommer ihåg det. Jag blev faktiskt ledsen, när jag fick veta att han hade gått bort. Och det finns märkliga omständigheter kring hans död. Alltså det är lite konstigt för. Han var på en resa i Muskatt i Oman och där tog han självmord. Ähm. El man säger faktiskt: man säger att han begick självmord. Alltså han tog sitt eget liv. Och.

Men det som är märkligt, alltså det som är konstigt, är att han var där på en resa med vänner. Han verkade inte liksom deprimerad eller nere. Han verkade ganska normal, men han mediterade väldigt mycket och folk tyckte. Att det var liksom onormalt mycket. Och sen, vid ett tillfälle så hittade de honom och han hade då tagit sitt eget liv. Och han hade inte pratat med någon om det. Han hade inte lämnat något meddelande.

Ofta när människor tar sitt liv så skriver de ett avskedsbrev, men det hade han inte gjort. Ja, så det är lite konstigt. Han umgicks där med Omans, alltså medlemmar från Oman. Kungliga familj. Tydligen. Intressant. Så. Så det är märkligt. Det finns massa konspirationsteorier och sånt om det, så klart. Och men de grundade faktiskt en stiftelse. Alltså hans föräldrar tror jag. De grundade en stiftelse Tim Berry Foundation, som då arbetar för psykisk hälsa.

Ja, så eftersom hanpades med psykisk ohälsa så ville föräldrarna att han. Hans arv skulle kunna hjälpa andra människor. Så det kan jag tycka är väldigt fint. Och såklart, hans musik lever vidare och inspirerar fortfarande. Så ja, det är väldigt sorgligt, såklart att han dog så tidigt och att han tog sitt eget liv. Antagligen för att han hade. Jag vet inte. Det måste vara det måste vara väldigt, väldigt

Surrealistiskt att gå från. Jag sitter vid min dator, gör musik på min dator, till att bäm. Helt plötsligt så liksom. Spelar du på arenor över hela världen, och miljontals människor lyssnar på din musik. Och du har den här extrema, extrema pressen på dig hela tiden. Alltså, fi fan. Så ja, sorgligt.

Favoritlåtar och Podcastens Avslutning

Men ja. Det är ju berättelsen om Tim Berry. Min favoritlåt med AVIC, jag tror det kanske är Levels faktiskt. Eller möjligen. Så det finns en låt som han släppte i med ett annat namn, alltså med ett annat artistnamn. Så det finns en låt som heter Sik Bomans. Den släppte han inte under namnet Avici, utan han släppte den under namnet Timber. Och det är ju den här. Den här låten. Yeah. Sick Broman, jättemusig låt. Och den släppte han 2010. Så det var ju innan levels. Den är också väldigt trevlig.

Vilken är din favoritlåt av Avici? Om du är supporter av podden så kan du kommentera avsnittet direkt, eller du kan kommentera också på Spotify. Så kommentera. På Spotify eller Patreon eller på Simple Swedish center. Vilken är din favoritlåt av Avici? Och om du är poddsupporter på Simple Swedish Center. Där kan du också chatta med de andra medlemmarna, och du kan göra en uppgift. För varje avsnitt. Så jag lämnar en länk till att bli poddsupporter på Simple Switch Center.

Det var allt för idag. Hoppas det var ett intressant avsnitt att lyssna på. Så hörs vi snart igen. Ha det så gött.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android