#36 Açık Kürsü #2: Arabesk Kültür - podcast episode cover

#36 Açık Kürsü #2: Arabesk Kültür

May 03, 20202 hr 13 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Bu oturumda sosyolog bir konuğumuz vardı: Erhan'ın kardeşi Metehan'la birlikte Arabesk kültürü konuştuk.
---
Telegram grubumuza katılın: https://t.me/satirarasi
Kitap Öneri Formu: http://bit.ly/sa_form
Güncel kitap takvimi: http://bit.ly/sa-takvim
Bölümlerimizin orijinal video kayıtlarını izleyebilmek için YouTube kanalımıza abone olabilir, videolara yayınlandıkları an erişebilirsiniz:

Satır Arası YouTube: http://bit.ly/satirarasi-youtube

Podcast platformlarında Satır Arası:
Spreaker: http://bit.ly/satirarasi-spreaker
Apple (iTunes) Podcast: http://bit.ly/satirarasi-apple
Spotify: http://bit.ly/sa-spotfiy

Diğer platformlarda Satır Arası:
Blog: http://bit.ly/satirarasi-blog
Facebook: http://bit.ly/satirarasi-facebook
Twittter: http://bit.ly/satirarasi-twitter
Instagram: http://bit.ly/satirarasi-instagram
Goodreads: http://bit.ly/satirarasi-goodreads

Çağrı'nın kitapları okurken tuttuğu notlar ve Satır Arası olarak edindiğimiz deneyimleri anlattığı blog yazıları: http://bit.ly/2FQaRX1

Transcript

satır arasında herkese selamlar bu turumuzda bir çok izleyenin bilmediği var olan bir telegram grubumuz var orada com ettim benim konu ettiğim ve sonrasında bunu konuşacağız dedim bunun üzerine oturum yapacağız dedim bir konuyu konuşacağız bir tane konumuz var umarım bundan sonra bizimle olur hatta umarım tam zamanlı dahil olur öncelikle konudan bahsedeceğim sonra size konumuzu tanıştıracağım sonra da devam edeceğiz konu şu telegram grubunda bir konuşma geçti konuşma esnasında şimdiki

çocukların izlediği çizgi filmlerin aslında çok da kayda değer olmadığı ile ilgili bir yorum yapıldı bunun üzerine bende uzun zamandır düşündüğü ve konuşmak istediğim bir konuyu konuşma fırsatı buldum sonra da bir seviye daha ileri götürüp gaza gelip biraz da bu konuyu oturum konusu yapacağımı söyledim ve böylece bu oturumun çek çek çek mekik oluştu bende konu şu şimdiki çocukların iyi bir çizgi film veya işte kaliteli nitelikli donanımlı çizgi film izleyip izlemediğini

sorulmuş bir soru ben de dedim ki bizim dönemimizde gerek çizgi filmler olsun gerek filmler olsun gerekse müzik dünyası olsun aslında çok daha yetersiz ve çok daha kötüydü bütün ülke olarak bir arabesk kültürün içerisinde yuvarlanıp iki çok uzunca süre ben seksen beş doğumluyum çocukluğumun işte ilk başladığı yerler doksanların başlarında denk geliyor yoksa onların başlarından itibaren hatırladığım şeyler içerisinde arabesk filmler arabesk müzik ve arabesk kültür dünyası var bizim

söylediğimiz zamanları hatırlayan herkes küçük emrah filmlerini hatırlayacaktır işte ömer seyfettin'in diyet işte ne bileyim kaşağı başını vermeyen şehit falan hani bunları şuan kime ait onları bile hatırlamıyorum ama umarım ömer seyfettin birkaç tanesi onlara gittim geriye baktığımda şunu diyorum yani insan bunları çocuklarına nasıl hissettirir nasıl okutur veya ne bileyim işte nasıl dinlenir ama sonra bakıyorum bütün ülke hemen hemen bu haldeydi ı benim açımdan kötü

dönemlerde çünkü sürekli ağlamak bir tavrın içerisindeydik sürekli bir drama yaşamıyordum bütün ülkede ama yaşanıyordu her şey duygusal bağlam üzerinden değerlendiriliyordu mantığın sesi çoğunlukla astırdı genel eğilimimiz bu yöndeydi yani bütün ülke olarak şöyle tasvir edebilirim size işte sahanda yumurta yapıyorsunuz güzel bir sahanda yumurta ama bütün ülkenin üzerine bir avuç toz ya da pul biber atılmış her şey için inanılmaz bir alanlarınız vardı bunları konuşmak istedim

ve bunun için de aklıma gelen en önemli adımlardan biri erhanda kardeşi olan mete yle sohbet etmektir çünkü mete odtü sosyoloji mezunu şuan kendisi söylemekten çekiniyor belki yana çekilmiyor bilmiyorum ama işsiz ondan daha iyi yapabilecek bir şey yok dedi ki metni getirelim bu aklımdakileri soralım bu konunun muhataplarından biri her an bir de eren çağrı aslında bizim grup genel itibariyle bu o yılların dramatik dünyasından ve arabesk dünyasının çok çok şey muzdarip bunu defalarca konuştuk

kendi aramızda elinde davet ettim ama işlerimin yoğunluğu sebebiyle katılamayacağını söyledi elimde çok mustarip olduğunu biliyorum olsun umarım keyifli bir sohbet olur bizi dinlemekten sıkılmazsınız girizgah böyle yapmış olayım ve sözüme devam edeyim merhem seni tanıyalım hemde sonra yavaş yavaş gidip gelmeye başladım merhabalar ben ilk defa böyle bir oturma sohbete münazaraya artık ne diyorsanız katılıyorum ama sohbet diyelim daha şey olsun böyle samimi bir havası

olsun ben meta odtü'de sosyoloji okudum geçen sene haziranda mezun oldum bir süredir de yani haziran'dan verildi bizim ama utanmıyorum yani ben utanmıyorum benim bu duruma sokanların düzenin sorumluları utansın yani öyle değil yani bir yandan müzisyenlik yarı profesyonel yarı amatör müzisyenlik falan yapıyorum öyle takılıyoruz işte bu günlerini diş abim sağ olsun davet etti biraz müzik konusunda bilgim var hem sosyoloji tartışırız genel olarak yani sohbet ederiz samimi bir havada

diye zaten bizim bu sohbetlerde sürekli yaptığımız osmaniye'de memleketimizde bir çay bahçemiz var ya ben ne yapacağız diye sordum sadece oradaki sohbetin küfür sözünü yapacağız diye bir yanıt aldım bu yeterli olur zaten ve buradayım hepinize merhabalar umarım sokaktan sıkılmazsınız değil teşekkür ederiz mete mete ben söylemeyi unuttum aynı zamanda müzisyen bunun çok önemsediğim için mesai davet ettim çünkü arabesk kültür sadece kültürel olmakla kalmıyor şişe müzikal anlamda etkiliyor

mete bateri çalıyor şey gitar ve bateri çalıyor kadarıyla bakalım yoğunlukları hani bu işe bir diğer taraftan müzikal tarafına bakabileceğini düşündüm o yüzden mete'yi böylece davet ettim erhanda bu işten keyif alacağını düşündüğüm içinde birikir hakkında ne söylemiştim hemen sende yorumlar aldım sen nasıl hissediyorsun konu edildi yani konu hepimizin zaten çocuklukta maruz kaldığımız bu konu senin dediğin gibi yani türkiyede hani bu arabesk kültürün travma oluşturmadı insan yoktur bence

sıfırdır o yüzden güzel konu düşünmüşsün yani benim geçmişimde çok yer tutuyor ki bende şey müzikle çok iç içe bir insanım yani müzik hayatındaki yeri önemli öyle olduğu için onunla ilgili anlatacaklarım olacak bir geçiş süreci hepimiz yaşadık senin dediğin gibi aslında şey yani insanlar köyden kente göç ederek bir alt kültür oluşturdular ve bir taşınma yaşandı bir kültür köy köyden kente taşındı bu hepimizin iş dünyasında bir paşa yaşa yaşat ya bizde hani içimizdeki

köylüden içimizdeki şehirli ye taşındık kendi hikayelerimiz var bu konuyla alakalı anlatır sırası geldiğinde bence konuyu biraz sen açtı inşaat konuyu düşünen kişi olarak tamam ondan sonra da mete sorular üzerinden yavaş yavaş devam edelim diye düşünüyorum yani bu arabesk kültürün ilk başlangıç noktasını yaşınız yetmez bizim yani elli ler den itibaren işte türkiye'nin kentleşme ile birlikte köyden kentlere bir taşınma süreci göç süreci var ve bu işte üreten türkiye'nin büyük

bir ayağa işte büyük şehirlerde mesela dönemin büyük şehirlerinden bir tanesi istanbul a dönemin büyükşehir değil küçük değilim mevzuyu istanbul bursa izmir adana ankara bunlar türkiye'nin gelişen büyüyen şehirleri cumhuriyet türkiye'sinin ve buralara çalışmaya gelen bir sürü insan oldu ve bütün insanlar kendi şeylerinde alt kültürlerin de yanlarında getirdiler doğal olarak ve yerleştiler o şehir yerleşmelerinin akabinde normalde bir entegrasyon süreci olur bir entegrasyon süreci

bekledi ama entegrasyon süreci bunu ben şey anlamda yorumlamak sosyolojik anlamda yorumlama çok uzun acılı ve sancılı olmuş gibi geliyor bana çünkü ben mesela ilk konuşmamızda şeyden bahsetmiştim işte mezarlık örneğini vermişti arkeoloji okuduğum için mezarlıkların insan hayatını nasıl dahil olduğunu bilirim ilk önce integral dediğimiz ev içi gönüllerle başlıyor mezarlık yani hayvanla insanı birbirinden ayıran temel şeylerden birisi bir önceki nesle gösterdiği

saygıdır bir aslan annesi öldüğünde işte çok çok başında bir gün yas tutar sonrasında ölü bırakır gider ama biz öyle yapmayız cesetleri gömeriz onun gömüldüğü yerin bilinmesini isteriz bizim saygı ya da bir önceki nesle duyduğumuz saygıdır ya da iki ekim'de tarihimizde bağlantımızı koparmaya insan nesli olarak böyle davranıyoruz türü olarak sonrasında şehirler büyüdükçe şeyi görüyorsunuz köy yaşamları büyük şehirleşme başladığımda ekstra moral dedikleri dışarı gönder yani

mezarlıkları yerleşim yerlerinin dışına yapma şeyi kültürü gelişiyor bunun şeyde bir bağlantısı olduğunu düşünüyorum bu köyden kente göçlerin bağlantısı olduğunu düşünüyorum o tarihin ilk dönemlerinde mezarlığı dışarı yapan insanların şöyle bir amaç düşünüyor ölüm fikriyle çok yakın olmak ölümün işte evin hemen içerisinde kabul etmek onu görmek istemiyor görmeyince ya da daha az görünce mezarlığı dışarı yaptığında ondan kaçabileceğini en azından o

fikirden kaçabileceğini düşünüyor yani onunla büyük acıyla yüzleşmek istemiyor biz bu şehirleşme de getto dediğimiz arka mahallelerin şehirlerin çeperlerinde yayılmasında veya işçi konutlarının ortaya çıkmasına da buna benzer bir yaklaşım şehirli belki farkında bile değil ama işçiden talep etti aslında sadece emek gücü çoğunlukla onun kültürünü talep etmek istediği şey istediği şey onun kültürü değil onun kas gücü beden gücü email o emeği aldığı sürece işçinin nerede yaşadığını

hangi şartlar altında yaşadığını çok çok bir önemi yok benden uzakta olsun ben onu görmeyeyim mümkün olduğunca az muhatap olayım e ama ihtiyaç halinde hemen gelebilecek bir noktada dursun bu nokta neyi yaratıyor yedi doları arka mahalleleri yatıyor oralarda işçiler kendi halinde komünün eşek ya da köyden göçmüş insanlar yaşıyorlar bu neyi yaratıyor işçinin iş yapacağı yere ve evde iş yapacağı yer arasında bir transfer bir ulaşım aracına ihtiyacı var işte bu dolmuş

uyanık ve işçi benzer o kültürden geldiği için herkesin aslında bir sıla hasreti var işte vatanına dönüp toprağına dönüp orayı ekip için orada daha mutlu yaşamak istiyor ama şey gibi düşün yani türkiye'den almanya'ya giden adamlar hakkında hep örnek verilir ya biz almanya'ya gitti almanya'da çok affedersiniz bol temizledik yıllarca işte almanların bilmem nelerini temizledik ama hep gönlümüz türkiye'de kaldı vatanımız da kaldı işte atıyorum nevşehir'in avanos ilçesinde bir

adam böyle konuşuyor türkiye'de almancı veren bir yer vardır bunlardan biri aklıma nevşehir geldi bir sıla hasreti var bi sıva seti bitmeyen bir özlem bir öz güvensizlik durumu kapitalist dünyanın dişlileri arasında böyle kaybolma kendini kaybolmuş hissetme durumu hasıl olunca ortaya bir kültür çıkıyor bir müzikal kültürü çünkü insan kendini ifade etmek zor kendine aktarmak zorunda bu zenci köle nin belki blue söylemesi gibi birşey hani zenci köle de aslında benzer dinamiklerle

gökyüzüne bakıp işte blue haykırıyor yani bizdeki aşk gibi uzun hava çekiyor ve arabesk söyleyen adam da üç aşağı beş yukarı aslında bunu yapmaya çalışıyor o sıla hasreti o ezilmişti kaybolmuş duygusunu bir şekilde şehirlere değilse bile kendi kültürünü aktarmaya çalışıyor bir tutunma çabası bir tutunma çabası aynen ve bu arabesk müziği doğuruyor dolmuş arabesk müzik sonrasında arabesk müziğin tuttuğu yavaş yavaş görünce bunun örnekleri işteçok seksen ler ve sonrasını nasıl

yoğunlaşacağız için işte ben ergenler müslümgürses aklınıza gelebilecek bir sürü bir sürü insan şey vardı tayfur ümit mesela adını söylemeyim arabesk kültürden müzik kültüründen sonra zaten arabesk yaşam kültürü geldi müzik kültürü başladı işte dolmuşlar başladı sonrasında bir film kültürü ortaya çıkıyor küçük emrah emrah'ın hep işte ezilen yoksul işçi veya ezilen yoksul tarafında olduğu hep suiistimal edildiği ya da bir şekilde haklarının yendiği ve sonrasında

mesela buraya özellikle dikkat çekmek istiyorum her zaman adaletli bir şekilde kendini sağladığı film emrah koç hakkını yiyorlar işte emrah koş diye devam eden cümleler hep bunun yayın yaptık adaleti kendisi sağlayan mesela emrah hiç polisi aramıyor çoğu çoğu filmde polisi aramaz hep adaleti kendini sağladığı filmler furyası ve biz bunların hepsine maruz kaldı hep dramatik ağlamak şeylere maruz kaldık bu bizim üzerimizde ciddi travmalar yarattı bence bütün ülke olarak temel itibariyle

girizgah buydu mete seksen ve sonrasında başlayalım yavaş yavaş başlayalım şimdi tabii ki ağacın dallarını anlamak için köklerine bakmak lazım biraz yani ne kadar seksen sonrasında odaklanacak olursak da elli seksen arası bahsettiğimiz arabesk kültür için yani toplumun her parçasına yani aklınıza gelecek gerçekten her parçasına sızmış arabesk kültürü anlamak için elli seksen arası dönem çok önemli yani senin bahsettiğin bu istanbul'un taşı toprağı altındır mantığıyla

yapılan bütün göçlerin bir sonucu var yani sen şimdi şeyden bahsettim o işçi sınıfı o sadece fiziksel ihtiyaç duyulan işçi sınıfını sadece ihtiyaç duyulduğunda şehirde görmek istiyor merkez yani bu ihtiyaç duyulmadan kasıt ne burada birincisi fiziksel işgücü ikincisi politik çoğunluk yani bu iki evet evet bu iki bağlam yani sadece oy diye de düşünmemek lazım bunu yani sonuçta toplumda bir ana kültür ve onun âl parçaları alt kültürler var şimdi şeyler belki

bu konuya girmek için biraz erken ama yani ego mixer il dediğimiz güç ilişkilerinin tepesindeki aktörler şeyi çok sever özellikle kapitalizmle birlikte yani çoğunluğu politik normalleştirme yi sağlayacak her enstrümanı bayılırlar yani bu ne demek elli seksen arası şehre yapılan göç senin de söylediğin gibi bizim fiziksel ihtiyacımızı işgücü ihtiyacını karşılasın politik normalleştirme yi sağlayacak çoğunluk sağlama ihtiyacımızı karşılasın ama gerisi dışarıda kalsın yani o

mezarlığı nasıl dışarı yapıyorlarsa yani o dönemdeki bütün toplumsal incelemeleri de genelde biz gecekondulaşma üzerinden yapıyoruz çünkü yani onun orada durması lazım yani şimdi bir güruh duşun bir kesim düşün şimdi bunun köyünde şey var belirli bir hissettiği aidiyet var içinde yaşadığı bir kimlik var ve yani ona göre oluşturmuş olduğu bir kültür var şimdi bu adamı alıp sen yani şehre koyarsam ki bu göçlerin istemli yapılan göçler olmadığını zorunlu göçler

olduğunu her zaman aklımızda tutmalıyız bunu yaparsan sen orada bu kitle aidiyetsizlik hisseder kimlik sizlik hisseler ve yani boşluğa düşer zaten arabesk dediğimiz şeyin en kısa tanımlaması bir tutunma çabası yani bu insanlar elli seksen arası şehre çok yoğun bir göç yaşıyorlar şimdi bu şeyde bizim osmanlı'nın son dönemlerinden beri gördüğümüz bir şey var çok kısa bahsetmek gerekirse bir merkez çevre ve aydın halk çatışması yani bu zaten türkiye topraklarında yaşayan bütün

toplumların genel bir derdi iken bu elli seksen arası göçün inanılmaz yoğun yaşanan istemsiz göç zorunlu göçle yani bu yarayan kanayan yara çok inanılmaz açılıyor ve yani bunun sonucunda arabesk kültür dediğimiz acı çekme acı o o kahır severlik bu çok doğru bir kelime yani adam seviyosun yani oturmuş kanunu oturmuş yine oturmuş yani biz kaç yıldır şehirde yaşıyoruz mesela burada üç kişilik bir örneklem iz burada üçümüz de yani çokçu yaşamımızı yaşamının yarısından

çoğu mu yüz bin ve üstü şehirlerde geçirdik biz bile hala içimizde hani birde sözde okumuş etmiş falan yani hani güya aydınlanmış insanlar olarak o sosyal konuları hala tamamıyla içinizde barındırıyorsa bunun köklerini çok önceden araştırmamız lazım yani bu dediğim gibi osmanlı son dönemlerinden beri gelen bir problem zaten periferi ile merkezin çakışması bu şehre taşınınca çok daha görünür hale geliyor yani bu olunca da kültüre ve topluma yansıması her

bağlamda ve çok büyük etkisi oluyor yani bu seksen sonrası da şimdi toplumdaki genel bireyselleşme yani sonra doksanlarda televizyonların şey leşmesi özelleşmesi bunların hepsi çok büyük birer adım şeyde arabesk kültürünün yerleşmesinde yani bu köklerini anlarsak seksen doksan sonrasında arabesk için çok kolay anlayabiliriz ama dikkat etmemiz gereken şey bu konunun birden fazla bağlam var politik ekonomik sosyal yani çok fazla bağlam var ve çok belirli bir konu umarım yani yeterince

bilgi verebiliriz bakalım yani yeterince geyik yaparız erol söylemek istediğin bir şey var mı buraya kadar mesela sormak istediğim bir soru var mı benim kafamda bazı sorular var yavaş yavaş geri geldikçe sormayı düşünüyorum kalırsa var hoşuma gitti güzel ifade etmiş ya şunu anlamak kolay abi zor bir hayat yaşıyorsan yani duyguların içerisinde yüzünün baskın olması bunu anlamak kolay yani bunun dinlediğim müziğe yansıması davranışlarına bakış açısına yansıması hepsini anlarımda bir

insanın daha doğrusu bir toplumun neden mutlulukla hani derdi olur mutluluk bizim toplumda zaten hani şeye dönmüş durumlar saatten sonra mutluluk günahla ilişkilendiriliyor ani çok gülen kadın hoş karşılanmayan kadın oluyor bu kafalar bu kafalar var demeyeceğim bu yaygın olan bakış açısı bu zaten hani arabesk kültürü ile iç içe bir şey yani fransa'da var diyorsunuz yani metan daha iyi açıklayacaktır bizde pek ayrı düşürecek şeyler olduğunu zannetmiyorum ki hani

şey bu politik olarak çoğunluğu standartlaştırma olayla ilişkilidir zaten o da benzer olan metan demişti bu erkler bütün bu enstrümanları severler diye sadece dini olmasa ben yine bugüne olarak düşünme yani ayıp gibi görünüyor aynı zamanda mutluluk yani tamam anlıyorsun evet müziğine sinemasına konuşma biçimine her şeye yansımış arabesk kültür çünkü evet genel olarak mutsuz insanlardan oluşuyor uz bunu anlamak kolaydı benim anlamadığım şey insanın neden mutlulukla bir alıp

veremediği olur çünkü olmayı unutmuş olabilir öyle bir ihtimal var yani bu şaka gibi geliyor ama gerçekten yani bizim yaşadığımız her duygu hissettiğimiz her yani her his her tecrübe bizim sosyal kollarımıza yansıyor çok köklü bir şekilde yansıyor hani gerçekten bu sorunun cevabı ciddi ciddi şey olabilir mutlu olmayı unuttuğunda mutlulukla bir derdi olabilir ya da tam anlamıyla bilmediğinden yani mutlu olmanın karşılığını bilmediğim mesela şu da olabilir

hani şey aydınla halk arasında bir yarısı suni yarı gerçek bir çatışma var ya türkiye uzun sürekli bahsettiği şey yani belki de düşmanın düşman demiyimde karşıtı olduğu sınıfın daha yatkın olduğu bir davranış biçimi olduğu için mutluluğa karşı bir düşmanlık besleme durumu bile var çünkü hakikaten hani hemen edep ile ilişkilendirip linç edilir çok fazla gülen kahkaha atan atana orada bir kıskançlık durumu da var bu bence kesinlikle var yani bende aynı şeyi düşünüyorum çok

güzel kız kıskançlık karşıtlık çünkü o aydın kesim daha nispeten aristokrasi tarafı oluyor işte daha şehirli daha çok imkan var eğlenmek için farklı farklı alternatif aktiviteler koyabilir hayatın içerisine ve bu tabi daha renkli bir hayat çıkarıyor ortaya düşmanlık hissiyatı oluşturuyor yani şarkıların sözlerine bile yansıyor işte sen ne güzel mutlusun diye kadını terk etmiş kim kiri arkasından bunu her şey yanlış yaptın mutlusun diye davranıyor baksanıza ne kadar

mutsuzum diye ve işin garibi de kitle mutsuz olan tutuyor zaten şarkının mağduru tutuyor ya tamamen aynen mağdur hani almanyayla gana eşleştiği zaman bütün türkiyenin böyle kanal aymış gibi forma satışları baya artmıştı gana'nın dünya kupası'ndan öyle bir halimiz var bunu şuna biraz da ilişkilendirir yorum ki aslında aynı konu bu arabesk kültür içerisinde yaşayan insanların sık kullandığı bir tabir vardır ben yerine biz ifadesini yani kendi dahil olduğu sınıfı daha

çok kullanıyor sizde böyle yapılmaz biz de bu yanlıştır bize yakışmaz hep kendine ait olduğu grupla ifade ediyor bireyselliğin çünkü yani o tur atladı bireysellik daha zor yani sağ direk şey oldu bunu bir suçlama ötekileştirme dışlama olarak da görmemek lazım hani şey bunlar sadece tespit yani bizde iki mahallenin üçümüzde mahallenin çocuğuyuz iki sindeki ruh hallerini de biliyoruz bakış açılarına biliyoruz yani bu suçlanacak ya da tepeden bakacak bir şey değil bu birazcık iki

kere iki dört bir girdinin sonucu insanların bu psikoloji içerisinde olması ama tabi şey ya tamam yaşanılan hayatlar bu kültürü besliyor genel olarak mutsuzluk hakim ama buradan besleniyor olmasını tabi kasıtlı olarak bir kere ürüne ve nakde çevirme biliyorsun bu ruh halini bunun için çok yaygın biçimde suiistimal edilmiş ve kullanılmış tabii bu arada mutsuzluğu sevmemek mutlu'ya gülene gülümseyen insana düşman olmak bir kere savunulacak bir şey değil kötü bir şey yani beş

onları da anlamak lazım kızgınlar falan filan zamandaki bir siyasetçinin işid eşi birleştirmesi gibi hani kötü iş yerleştirme hiçbir alemi yok bu kötü bir davranış biçimi arabesk kültürü hakikaten de kötüler kötülüğü geçtim hani biraz daha teknik konuşalım suça da teşvik eden bir kültür mesela evet hangi söylediniz ya şeyi dışa sen söylemiştin adaleti kendisi tahsis ediyor küçük emrah diye hakikaten o filmlerin çoğunda öyle çünkü o şehirle ship böyle medeni hukuka sahip olan herkes

için geçerli olan bir hukuka sahip olup da devletten adalet beklemiyor o kültüre bazı gruplar kendilerinin sağlayacağını düşünüyorum kendi güvenliklerini anlamayacağını düşün yani onlar şehirleri emrah'ın yaşadığı acıyı o ötelenmiştir işte mağdur bırakılmış duygusunu anlayamaz emrah sürekli o mesajı geliyor bunlar anlamazsın gider amcası bulur annesine tecavüz eden amcasını sonra gider adalete teslim olur yapmam gerekiyor ben anlamazsınız polisin de orada

bir şey bakışı var işte tamam yaptım en sonunda geliyor şeye yine adalete teslim oluyor ama polise teslim oluyor ya da ne bileyim işte hukuk okuyor ama kendi adaletini teslim bahsettikten sonra kendi adaletini sağladıktan sonra işini gördükten sonra da aynı gerisi formalite gibi bir şey oluyor esim olması devamı ondan sonra bu adam hapishaneye giriyor ya da amcasını olmasın mesela namus cinayeti olsun hapishaneye giriyor namus cinayetiyle işte nerde neden

girdin namus o böyle bir baş köşeye oturtulması falan zaten hani bu çok önemli oradan da yüceltiyor hani iki yönü var bu tür kültürlerin bu kendi hukukunu zaten tahsis etmesinin bir işte kendi adalet sistemleri var kendilerince daha ilkel bariz biçimde yani çünkü zaten medeni hukukun kızı olan hukuku ilkel hukuk gayet hani tanım olarak doğuyor bir diğer yönüde işte tabi otur bir yaşayış biçimi yani mesela şu vardır araya bir tespitimi sokucam da arabesk kültürde yaşayan

insanların mesela muhafazakarlıkdan nispeten daha fazla hani o kültürün muhafazakarlığı bu arada yine aynı gibi falan herhangi bir konuya girmiyorum kültür muhafaza etme konusunda katı hatta kızgın dırlar değil mi hani mesela bize yakışmayan bir şey yapıldığı zaman çok sinirlenir ler zaten genel bir gerginlik ve mutsuzluk hakim demiştik öyle olduğu için de bu namus gibi kendi kültürü kendi kurduğu tabloları koruma konusunda çok agresif bir kültür

hani sadece bizim böyle bireysel olarak arabeske çok maruz kaldık diye bağlamamız ki hakikaten maruz kaldı bununla ilgili bir sürü travma yaşadık yani alıyorsak da yerden göğe hakkımız var hem bu yönü var hemde işin bir de hani hukuki yönleri işte daha toplumun uzun vadeli will inşaasında daha tehlikeli olabilecek yönleri var işte suç eğilimi ondan sonra işte hani şey var bir kere çalışma verimliliği ortak yaşama katılma konusundaki azim ve uyumluluk gibi sonuçları da var

bu arabesk kültürün yani bahsetmişti almancılar da hani şu çok almanları çok şikayet ettiği bir şeydir türkler geldiler işçi olarak kendi kültürlerini sokakları mahalle kurdular hemen davullu zurnalı düğün yaptılar havaya ateş ettiler düğünde bilmem ne hani bizde ayak uydurma dılar tamam biz hani almanya'ya göç de bir nevi köyden şehre göç istersen istanbul'dan geçmiş olsun yine de bir nevi köyden şehre göç gibi oluyorsun ulaşamadım bir sınıfın yanına gidiyorsun aynen

öyle fiziksel olarak yanına gidiyor ama sosyolojik olarak yanına gitmeye tenezzül etmiyorsun çünkü korumacı kendi konusunda istesende giremiyorsun zaten orayada ya her kültürün kendini korumasını anlarımda işte benim anlamadığım şey yani kötülük barındırıyorsa kültür revize edersin demi bir reform edersin hani kötülükleri bulunan adamın ne kadar farkında o da var farkında değil ki onu tek yaşam dünyası onu söylüyor mesela bizim ya bizde zaman zaman bunu düşüyoruz da adam

dünyayı köyünden ibaret sanıyor yani bütün değer yargıları köyünden getirdiği deryalar bütün dünyayı böyle görüyor işte şeyle karşılaşmamış bir aykırı sözde karşılaşmış ne bileyim kültürel kodlarını uyduğu sürece kendi memleketinde yaşayıp kültürel kodlarını uyduğu sürece hayatı boyunca ahlaki sınırlar insan etrafına kendi ahlakından bir terör onun için de güvenle gezilir kültürel kodlar uyduğu sürece o gene gelmekle anneler olduğu sürece çoğu çin dışında kalmamış yani şu nedenle

dışlanan kurt omega mıyım hiç omega olmamış mesela nasıl da aslında şöyle bir nokta var abi ben buna genel olarak teorik olarak tarzında katılıyorum ama bugün üzerinde genel olarak durmaya çalıştığımız doksan sonrası türkiye nin arabesk ruh hali arabesk müziği konusunda katılmıyorum çünkü şöyle bir nokta var yani adama şeye gidiyor şehre gidiyor bu senin söylediklerin köydeyken kırsal dayken çevre deyken geçerliydi ama şeyde özeniyor özenme çok önemli bir şey burada o o

bahsettiğimiz hasretin kinin yani o kötücül tavrın altında tamamen özenme yatıyor şimdi adam şehir merkezindeki fabrikaya giderken şehir merkezindeki çalışma merkezinde yani sadece fiziksel gücünü verip tekrardan şehir dışındaki gecekonduya döneceği iş merkezine giderken cafe nin önünden geçiyor müzik işte eğlence merkezinin önünden geçiyor sinemanın önünden geçiyor parası yetiyor mu hayır sosyal statüsü yetiyor mu hayır o filmi ise önünden geçti

sinemanın içinde yayınlanan filmi izleyip yani onu o filmin çıktığından haberdar olacak networkü şeyi çevresi var mı hayır onu izledikten sonra arkadaşlarıyla ya da çevresiyle oturup tartışacak onu kaliteli bir etkinlik olarak yorumlayacak ya da çevresinde olan bitene yorumlayacak kültürel kapitali var mı oda yok bunların hepsi maalesef birbirini çok besleyen unsurlar bu az önce söylediğimiz yani hani söyledi ki bu şeye eren abi dedi mesela az önce inşa suç yani bunlar birbiriyle

o kadar iç içe geçmiş meseleler ki yani zaten hali hazırda var olan bir olgunun yani uzun süredir çağlar dır süren bir sorunun merkez çevre kopukluğun merkeze taşınmasıyla sorun da fiziksel hale bürünüyor fiziksel hal eşi evet fiziksel hale büründü kçe daha çok besleniyor daha çok beslendi kçe dilimize yani sosyal kodların inşasında kullanılan parametrelere yaptığımız müziğe ettiğimiz sohbette duyduğumuz hisse yani o kin haset dediğimiz olaya daha çok yansıyor onu daha çok yan

sıkça bu kültür daha sert hissediyoruz ve yani tam olarak konuşmak istediğim buydu lafını böldüm aslında totalde şuna yansıyor dünyayı algılama biçimi evet evet ve bu dünyayı arabesk kültür ya da arabesk kodlar üzerinden derdin üstüne aslında bize yaptığı bence en büyük kötülük ya da en büyük eksi özelliği bu bizim hayatımızdaki dünyayı algılama biçimimizi de arabesk değiştiriyor işin kötüsü ne biliyor musun sana asla gidemeyeceğim bir yer gösteriyor bu algı yani bu dünyanın en

büyük eziyeti yani bu yani anlayamadım orayı biraz açarsan sevinirim şöyle sana mesela şey demiştin ya bu köydeki kırsaldaki adamın şeyi o hayatı köyün çevresinde çıkardan ibaret teknik olarak onun dışına çıktı çok nadir oluyor zaten yani istisnaları incelem iyoruz genel olarak toplum ruh halinden bahsettiğimiz için şimdi sen bu adamın şehre getiriyorsun ona inanılmaz bir eğlence dünyası mesela pop müzik bu noktada çok önemli popüler kültürün yarattığı hafif sözlü böyle

içinde hafif böyle erotik öğeler de barındıran böyle mutluluk aşk meşk işte böyle özellikle doksanlardan sonra seksenler den sonra çıkan o hafif türkçe popu dediğiniz parçalar bunlar mesela şeyler tarafından da duyuluyor orada o gecekonduda yaşayan getto da yaşayan insanlar tarafından da duyuluyor o o şarkıda bile adam şey görüyor yani orada yaşayan insanlar asla ulaşamayacakları bir dünya görüyorlar o aşkları mutlu mutlu yaşam mesela pop şarkılara baktığımda genelinde o o doksan

sonrası çıkmış pop şey yakında o hafif pop akımı dediğimiz böyle işte o video işte erotik böyle sürekli sağlamıyorlar mutlular böyle seksi kadınlar var şeyde acayip kliplerde falan onlara baktığında o gece konudaki adam onu dinliyor orada asla ulaşamayacağını dünya görüyor o kadın o klipteki kadın onu asla bakmayacak mesela asla o müziği dinlerken kendini tamamen bize ait hissetmeyecek yani bunların hepsini biliyor bunu bilmesi içinde yaşadığı duyguları o arabesk evimiz kültürü daha da

besliyor yani böyle olunca az önce bahsettiğimiz suça daha çok yaklaşıyor o haset dediğimiz kötücül içkili daha çok yaklaşıyor ama içinde şöyle bir tezat barındırıyor şimdi bu seksenlerde seksenlerin en önce o köy hayatında çitlerle çevrili dediğimiz hayatta o az önce erhan abi bahsetti güçlü kimlik şey çok güçlü böyle o köy desin kimsenin sınıf atlama ihtimali yok yani kasaba inanılmaz bir ticaret iş birliği kurmadan sürece koyun yani beş yüz koyuna birden sahip olmadığın sürece o

köyde kalacaksın yani gençliğinde bunu anlıyorsun ama şehirde durum böyle değil bir yandan o gecekonduda yaşayan bütün insanlar o arabesk kültürün sana onlara verdiği acıyı dibine kadar hissederken bir yandan da sınıf atlamak istiyor ve sınıfı atlamıyor bunu daha büyük bir acı veriyor yani aslında inkar olan zalim olan tiplerin çoğu da bir şekilde hasbel kader köyden gelip sınıf atlamış yani bize genelde şu gösterilir fakir fakir eziyeti gösteren mesela emrah i sıradan

bir adamdır işte bir iş çocuğudur vs amcası bir şekilde yol bulmuştur genelde bu yol şey olur işte uyuşturucu kadın beyaz para ticareti vs hani senle konuştuk mesela ben hala güneş gözlüğü takarken biraz kendimi kötü hissediyorum çünkü ben hiç takmıyorum yani yakışmıyor falan değil böyle yakıştığını düşünüyorum ama yani o siyah çerçeveden bakmak çok şey ya çok burjuva geliyor bana yani yok yapamıyorum yani ayıp sana züppe a evet evet evet hani dedem falan görse güneş gözlüğü ile

yargılanmıştı mesela dedemi görünce direk güneş gözlüğünü çıkarmalıyım elli etmeliyim yani hani güneş gözlüğü ile dönemlerinde asla öpemem yani anladın mı kültürel referanslarımız da şey olayı var güneş gözlüğü nuri alçı taktı kötüler sınıf değiştirmiş zalim fakirin hani kendi sınıfımız dan birinci sınıf atlamış ve sonrasında dönüp bize ayağıyla tekme atıyor yere gitmen sen buraya ait değilsin gibi kötü takıyor referans kötü mesela o yüzden güneş gözlüğü çoğu çoğu

insanı rahatsız eder ve bakarken aslında gözüne iyi gelir sorun yok güneşi kırıyor vs gayet güzel ortamı daha iyi görüyorsun ama sen genelde karşıdan nasıl algıladığını ilintili yani aslında önemsediğim nokta orası ya karşın acaba çok müzik görüyorum çok mutlu tabiri caizse amiyane tabirle artist görüyorum çünkü hani güneş gözlüğümü bu bağlamda özel bir örnek olarak kullanıyorum hemen hemen herkesin yaşadığı bir problemdir bu bizim yani biz genel itibariyle orta yaşlı

sayılır şuan bizden sonraki çocuklar bunu hissediyor mu bilmiyorum ama benim arkadaşlarımın bir çoğu güneş gözlüğü takarken sıkıntı hissediyor ki sen bizden yaklaşık on yaş küçüksün ona rağmen bile bu sıkıntıyı hissediyorsun çünkü kültürel konumuzda gün mete çok güzel bir gülümsemeyle aramızdan ayrıldı bana melek şu anda çok şey duyuyor musunuz beğeniyor musun güzel bir gülümseme internetim internetin bir problem vardı ama şuan sanırım düzeldi öyle güzel

şöyle duymuştum ya bizim geçen senle konuştuğumuzda özür dilerim hani böyle güneş gözlüğü meselesi ben daha önce hiç düşünmemiştim yani o o günden sonra düşünmeye başladım birkaç tane film açtım baktım şey gerçekten öyle yani bu medyadaki temsilleri gerçekten güneş o çok önemli medyada o tipin nasıl temsil edildiği senin algın açısından yani baktığında o gözlük biraz şey gibi duruyor yeşilçam da o gözlü takı takılı haldeyken mercedes'in denilip köye şey yapıyor filmde yeşilçam

da hani ben sınıf atladım mercedes ile rayban güneş gözlüğümü sınıf atladım muhabbet ederken de çıkarmıyor mesela köye döndüğünde güneş gözlüğümü sınıf atladım siz bok yiyin hani yani arabamdan indim ama hala üzerimde sınıf atladığını belirten güneş gözlüğüm var yani bu son değişiyor tabi küpe oluyor mesela yani aksesuar çok önemli bu noktada yani aksesuar demek şey demek senin bir şey söylemene gerek kalmadan karşıdakinin algısına bir şeyler yaptığını birlikte olduğunu bir

kimliğe sahip olduğunu anlatmam demek yani ona sen söyledikten sonra fark ettim bende inanılmaz garip yapıyormuşum güneş gözlüğü yani ama mesela onu tespit etmekte zorlanıyoruz belki zaman zaman nasıl farkındalık biraz böyle mesela kardeşim yaşıyor onunla konuşmaları yapmış güneş gözlüğü kötü adam çıktı işte böyle aksesuarı hemen şöyle böyle biri oluyorsun farklı mevzulara götüreceğim biraz önce mesela bahsettiğiniz şu hiç ulaşamayacağı yaşamın kıyısında olmak durum hani sana açıklamada

istemiştim çok güzel açıkladı onun ben bu filmde türkiyede en iyi anlatıldığı film olarak gördüğüm şey var şu nejat işler'in oynadığı barda filmini hatırlıyor musunuz barda filmi ne mevzular aslında şöyle başlar tam olarak aslında senin senin özetlediğim durumu barda filmi iki saat boyunca anlatır ya da bir buçuk saat tam hatırlamıyorum nejat işler işte sıradan semt abisi bir de arka mahallenin çocuklarından biridir bir gün bir büfeye yanaşır mahallelerinin kenarındaki bir

barın büfesine orada bir hatırladığım sahne vardı oh züppe var eğer tasvir edilen aslında normal hayatını yaşayan üniversite gençliği kızlarla beraber geliyor nejat işler'in saati soruyor ama nejat işler'in son elinde saati olduğu elinde ayran var işte o birden gayri ihtiyari saate bakma ihtiyacı hissettim döküyor ayranı sonra gülüyorlar çocuklar orada bir şey durumu var senin biraz önce bize böyle resmetti durum var ne yaparsam yapayım nasıl giyinirse miyim bu kızlar bana bakmayacak

ben hayatım boyunca bu şehirli züppe nin üzerindeki tişört falan o salaş haliyle şimdi gençler bakarsan daha canlı yayin yasaği daha resmi format is gidiyor işte ütülü pantolonu gömleği vs ama ne yaparsa yapsın o işte savaş gelmiş çocuk gibi olmayacak öyle olunca bir hınç besliyor barda filmi asla tam olarak bunun özetidir birbirinin kıyısında duran iki yaşamın dan daha az şeye sahip olanın daha çoğuna duyduğum iç mesela daha önce belki konuşmuştur brezilya faydalarını falan gösteriyor

işte rio de janerio da favela arka mahalle demek sıvasız tuğla sız yapılar üstü çinko kaplı yüzlerce yapı ama şener'in kenarında böyle hemen bir sur duvarı içerisinde beyaz muhteşem böyle uzun çok katlı apartmanlar ortasında havuz vs fakat mesela belki bir avrupalı falan çok şey yapar gördüğünde içi dünyanın birisinin birbirinin kıyısında durması bir tarafta yokluk açlık uyuşturucu fuhuş sefalet vs diğer tarafta bir eli yağda bir eli balda insanlar ben ilk gördüğümde hiç yaşamadım çünkü

benim doğduğum osmaniye brezilya havalarından hiç farklı değildi faydayı rezil olduğunu sil kafandan osmaniye git ya osman in eski mahallelerini konuşuyorum işte o bir katlı müstakil yapıların konuşuyorum yani size irak savaşında veya işte filistin'de göster felluce'den ne bileyim kabına ne farkı var veya brezilya paylasın ne farkı var söyleyin tek farkı mı söylüyorum kurşun delikli kurşun delikleri aynı şekilde yerleştir tertemiz felluce'yi kabil olabilir brezilya falan

olmadı hiç farkı yok sınıf şey göz etmiyor işte sınırları falan filan gözetmeden her yerde sınıf aynı sınıf aslında çalışan işçi sınıfıyla bunu da ayın üç ünde işçi bayramından iki gün sonra yapıyor olmak da biraz garip ama burada mevzu işçinin nasıl pozisyon aldığını vs nasıl anlatsam hani işçi dövmek değil aslında benim özellikle sormak istediğim bir kaç soru var birincisi bu kültürün öğelerini biraz önce bahsettiğim o hafif

erotik öğeler içeren mesela pop müzik içerisinde arabesk müziğin tınılarını çok baskın olduğunu duyabiliyoruz türk baba doksanlar türkoba hep birlikte ölelim falan herkesin böyle bir şey vardır doksanlar pop iyiydi ya doksanı ya iyi falan değil arkadaş içinde aslında çok fazla ara best ege var mesela çok fazla arabesk enstrüman var o nağmeler inmeler çıkmalar hepsini böyle bir oryantalist bir havası var yani arabesk aslında fransızca bir kelime kelime anlamı da şu demek arap

tarzı arap stili araba yakın olan şey mete yine gittiler bana geldi buradayım abi demek e kullandığı enstrümanlar da ara arabesk işte kanunlar yaylılar vs böyle devam ediyor darbuka vs bunların hepsi var tamam bu bizim bir şekilde kültürümüz işte biz bin yıldır burada yaşıyoruz en yakınımızda araplar var farslar la birlikte olduk onlardan dolayı onlardan aldığımız kültürel bir sürü şey var onlarda verdiğimiz onlardan aldığımız müzikalite anlamında onlardan çok şey yapmışız tamam

anladık ama bu mesela aşırı muhafazakârlık biraz önce falan bahsetti ya işte o biz durumu semtin içerisinde olma veya işte mahallenin ağaçların içerisinde köye ait olmak sürekli bir şeyleri kültürel kodları muhafaza etme durumu şeyde kısırlaştırılıyor üretim veya sanat mefhumlarını da çok kısırlaştırılıyor mesela sana bunun bir örneğinin türk yemekleri türk mutfağı üzerinden verdim bu konu çok geniş olduğunu sen mete bize oturman hemen öncesinde konuştuğumuzda

şey dedi hani yaşa tabi sen bana söylediğinde ben ilk bu konu bu kadar bu kadar büyük olduğunu tahmin etmiyordum ama çok çok büyük çok geniş ve çok fazla bağlamı var dedi işte dönemleri ayırdık biz dedik ki seksen ve doksan sonrasında yöneldim ona dair bir sohbet edelim ama gerçekten çok çok farklı dalları var bu konunun mesela konuşmak istediğim onlardan birisi mete örnek verdim belki her anlamda konuşmuştur ben zamanında aşçılık yaptım ama başlık meslek lisesi mezunuyum bu muhafazakar

kültürün ne yaptınız size başka bir yerden açıklamaya çalışırım açılı güzel yemek işlerinde şimdi muhafazakârlık en bastan işteerhana söylediği gibi bir şeyi korumak olduğu gibi tutmaya çalışmak veya eskiden öğrendiği çalışmak oluyor türklerin en fazla muhafazakârlık gösterdiği yer aslında mutfak borusu sosyallik sınıf işte ne biliyim politik görüş ayırt etmeksizin türk mutfağına dair herhangi bir eleştiride bulunursanız linç edilirsiniz bende çok ciddi içebilirsiniz mesela bunun en

basit örneğini bir iki hafta öncesinde şeyma subaşı örneğini gördük şeyma subaşı'nın küçük bir videosu var işte italyan sevgilisiyle beraber oturmuşlar şeyma subaşı şöyle bir şey söylüyor italyan mutfağı türkiye'nin şey dünyanın en iyi mutfak değil falan diyor gitti hızır linç ettiler şeyma subaşı güzel örnek niye işte herkes onun o yaşamı hak etmediğini düşünüyor acun'la bir araya geldi onunla evlendi onu ayakta vs sonrasında işte çok büyük bir paraya pula sahip oldu şimdi hak

etmediği bir hayatı yaşıyor bunu yüzlerce kez görebilirsiniz tweetlerin altında instagram paylaşımlarının altında vs şeyma subaşı'nın hep böyle bir allah belanı versin lanet kaydet işte sen böyle bir hayat yaşamasını hak etmiyorsun ya onun hayatı yaşamasına ya da yaşamasına da neyi hak ettiğini kim kaldı ben burada şeyma subaşı savunuculuğunu yapacak hani derdim o değil hiç de sevmediğim bir popüler kültür ürünü ama mesela orada ortaya çıkan bir şey var yemekteki türk

mutfağındaki muhafazakârlar ya sabah sol parti ayırt etmeksizin işte işçi aristokrat vs sınıf ayırt etmek için o türk mutfağı üzerine söylediği şey yüzünden kızı linç ve bir görüşmedir onun yaygın bir görüş var kafasında şunu diyor italyan mutfağı öğrenmiş bir yerden dünyanın en iyi mutfağı değil allah sen nasıl türk mutfağını türk olarak italyan mutfağı dünyanın en iyi mutfağı dersin şimdiden bir eski bir aşçı olarak ve yemek şimdiden hani çok keyif alan bir adam olarak etrafımdaki

insanlara sıklıkla şu soruyu sorun bana kullandığın baharat çeşitlerini söyle ve herkesten hemen hemen aynı şeyi alırım cevabı alırım işte karabiber pul biber tuz vs e çok çok beş çeşit çeşit şey söyleyemiyorum çektik bunu herkese soruyorum herkesten aynı cevapları alıyorum ya çünkü aşırı muhafazakar mesela türk mutfağı ile ilgili herhangi bir şeyde bu şey gibi adana'dan kalkıp batıya giden bir adanalı adana kebabı sipariş ettiğinde

yanında patates kızartması ya da pilav da gelirse dövüş vardır ana yapar yani bunun için kebap bu kesinlikle kebap değil vs bilmem ne mesela o kebabın gelen kebabın içerisinde işte atıyorum kuzu kıyma vs kuyruk yağı kullanılmış mı doğru şekilde kıyılmış mesela onlara hiç birine dikkat ediniz yanında eğer salata ile şey laf patates varsa tamam artık adana için kebap değildir evet doğru tam bunu yapıyoruz mikro milliyetçilik vs iyi bir şey bu adanalının bu aşırı muhafazakar

yaklaşımı şimdi bütün ülkeye yayın türk mutfağı üzerinde herhangi bir şey söylenince veya bir eleştirel durum yapılınca sınıf ayırt etmeksizin herkes şey yapıyor demek ne biçim konuşuyorsun falan moduna giriyor bu müziğimizde de böyle muhafazakârlık durumu üretimi işte sana dil veya gelişmeyi kısırlaştırılıyor kastediyor adım ediyor bizi çünkü sen eleştirmeden ya da bunun atıyorum farklı bir pişirme yöntemi var bu işin arkadaş ya da olabilir mi diye sormadan

veya bu müziği icra etmenin farklı bir yolu var olabilir mi diye sormadı veya bu filmi çekmenin farklı bir yorum yolu var mı diye sormadan erişemiyor musun türk mutfağı çok güzel bir örnektir mesela bir sos üzerinden örnek vereyim türk mutfağında basit soslardan biridir bu arada mutfağı kesinlikle ve kesinlikle küçümsemiyorum türk mutfağı ciddi büyük bir mutfak ve dünyada hani birçok mutfak arasından sıyrılır çünkü bunun çok çok güzel bir dinamiği var

kolay bir dinamiği var türkiye'nin bulunduğu yer itibariyle birçok ortadoğu ve birçok akdeniz ülkesi ile bağlantısı var türk mutfağı salçayı da kullanılır zeytin yağını kullanır balığı da bilir işte ne bileyim köre sosunda bir yerlerden duyuyor biliyor baharat yolunun üzerinde oturup da sadece beş altı çeşit baharat kullanarak bir mutfak yapmak çok çok enteresan değil mi arkadaş ya sen baharat yolu üzerindesin diğer yanda ipek yolunun üzerinde sin ama bildiğin altı

çeşit baharat var git bir tane italyan mutfağını aç veya bir ingiliz'in ve biz onlara hep şeyde eleştiri ya da biri caizse hiç yemek bilmemekte hiçbir yemekten anlamalı ben sana söyleyeyim on beş çeşit baharat çıkar belki sen beş tane bilir ve bununla bütün dünyayı yargılıyorsunuz türk mutfağı dünyanın en iyisi falan nerden biliyorsun neyin denedim yani yada neyi gördün bir tane sos var işte soğanı biberi kavurun üzerine salçayı biraz daha kavur sonra domatesleri suyu koy içine

ne koyarsan koy yemek oluyor türk mutfağına susulur salçalı sos işte ana sosu bulur parası hariç her şeyi yapabilirsin bakliyat patates patlıcan desen ne varsa üç aşağı beş yukarı bu sosla olur ikinci bir soru soruyorum kimse bilmiyor yani işte aklıma bişey gelmiyo parası olmuyor pırasa son günlerde olduğu için sorun olmaz su altmıs olan heralde oraya takıldı bak sosyoloji falan konuşuyorlar yayınlan atıldım tarafından çar iki taraf ya arkadaş işte bu muhafazakârların

geldiği yer burası mesela hani nusr et yine sevin sevin magazin ikonlarından birisi milleti bu kadar ünlü yapan dünya üzerinde bu kadar ünlü yapan şey ne mesela işte dubai'ye restorant açması amerikaya restorant açması vs yani bu set kalktı gitti erzincanlı bir adamdı günaydın yanlarında çalışan çocuk bir şekilde para kazandı gitti arjantin'de işte arjantinli çobanların nasıl yemek yaptığına dair asla kültürü var aslında kültürünü öğrendi kasaplık öğrendik etti

işte düzgün şekilde işlemeyi açmayı onu düzgün şekilde servis etmeyi sunum yapmayı öğrendi sonra geldi kendi köklerinin olduğu yerde önce bir restaurant açık bunun büyüktü ki ferit şahin vs aynı şeyleri sayacağım arkasındaki destekleri ama bu adam da ışık göründü bu adam bir şeyler öğrenebilmek adına ve geliştirebilmek adına bir risk alıp başka bir ülkeye yolculuk yaptı ve orada başka bir kültürü başka bir dünya öğrendi şimdi ben desem ki arjantinliler türklerden daha iyi kasapları

amerikalıları türklerden daha iyi kasap lice'de ama ben mesela kurban bayramlarından bilmiyorum nasıl parçalandığını biliyorum çünkü herkes biliyordur yani hemen hemen herkes bir gün ülkenin yüzde doksan beşi rezil iz el parçalamayı bilmiyoruz yani bunun savunulacak bir şey diye söylemiyorum ama biz etin rezil edebilen bir toplumuz evet çok iyi yapabildiğimiz şeyler de var ama mesela biz kasaptan anlamıyoruz biz hayvan boğazlama biliyoruz kasaplık hayvan boğazlama biz bunu biliyoruz ama

kasaplık et işleme biz bunu bilmiyoruz bilmiyoruz ve bunu söylediğim zaman her yerde ben içiyor bilmiyoruz arkadaş omurganın ortasında aşağıya doğru böyle saflığıyla vuran babanızı şuan mesela gözünüzün önüne getirebilirsiniz ya da amcamız tam omurganın ortasında hayvan ortasına aşağıya doğru vurur priz olayı falan rezil eder hiçbir şey kalmaz ortada içinde küçük küçük kemikler çıkan bir sürü et yemeği hatırlıyorsunuzdur kurbandan sonra annenize kazanırsınız

kemiği ayıklar atar yemeye devam edersiniz çünkü aslında annenize kılacak bir taraf yoktur çünkü o eti hazırlayan veya o eti annemize yemek yapması için babanız amcanız ab ve komşu çocuk o öyle etmişti zaten bu anlattığın örnekler aynısını şehri indir diyebilirim pop müziği indir diyebilirim içinde pop müziğin aranjesini alt böyle müzikal temasında sürekli arabi name ler vesaireler var çok mezunumuz attım biraz da ilgilendiğim için sözler ekranda medya davet edeyim ama sanırım

muhafazakârlık ve düşündüklerini anladınız diye evet evet bu bu muhafazakârlığın şöyle bir noktası var pop müzik konusunda yani şimdi arabesk müzikte yani arabesk kültürün müziği yansımasına biz arabesk diyoruz bu arabesk müziğin şöyle bir noktası var etkilendiği yerler neresi türk sanat müziği türk halk müziği iki tane etkilendiği yer var peki birinci sorulması gereken soru köyden kente gençten göçten sonra niye yeni bir şeye ihtiyaç duyulmuş niye böyle bir avangart bir davranış

gerçekleştirilmiş ve yeni bir deneysel çalışmalar meydana getirilmiş bunun sormamız gerek ikincisi de şöyle bir şey var nasıl neyi anlatıyor bu arabesk müzik yani şimdi birincisinin cevabı şöyle ozan kültürü vardır ya bizde türk halk müziği aşkı olayı şimdi bu aşk olayı bildiğiniz üzere şey üzerinden yürüyor kişisel hoca kişisel eğitmen üzerinden yürüyor yani işte neşet ertaş babasının öğrencisi işte ibrahim tatlıses şeyin böyle iki tane uzun hava meşhur söyleyen şey vardı

isimlerini unuttum onların bireysel öğrencisi falan böyle yani onlardan ders almış usta çırak ilişkisi var aynen usta çırak ilişkisi var bu usta çırak ilişkisi şeyde işliyor köyde işliyor kırsalda işliyor şehrin merkezinde işliyor ama şehrin kenarında işlemiyor çünkü ya hoca lazım yani evde oturan ozan hocanın olması lazım yada aynı köyde köyün diğer ucuna gidip eğitim alabileceği boş vaktinde ya da şey olması lazım gidip parasını verip şehrin merkezinde dersini alabileceği yer olması

lazım bu ikisinin sahibi gecekondu halkı değil o zaman ne yapıyor çok bastan bir tane org alıyorsun bir tane org alıyorsun çok basit piyanist şantör dediğimiz yani o oturuş yapan şimdi adam türk halk müziğinden türk sanat müziğinden aklımda olan ezgileri çalıp arabesk müziğin temeline baktığımızda zaten genelde hani çağdaş melodiler yansıtmaya çalışan ama çok tek düze bir yapısının olduğunu görürüz ordu alıyorsun batı dan aldım enstrüman bu ama orada türk halk müziğinde

yaptığın ezgilerin benzerini yapmaya çalışıyorsun ortaya çok farklı ses çıkıyor çok özgün bir ses çıkıyor ama orada bırakıyorsun işin ilginci yani bunun nedeni ne bu yeni avangart davranışın kültürel bir temelinin olmaması yani org eğitimi alıp da bu yeni müzeye başvuruyorsun or eline geçtiği için bu müzeye başvuruyorsun yani ozan kültürünü devam ettiren diyorsun seni pop müziğin içine almıyorlar ortada kaldı ne yapacaksın yani senin kimliğin içine katabileceğiniz

bir müzik lazım müzik kimliğin çok büyük bir parçasıdır çünkü müzik dediğimiz şey tamamen toplumun öğelerinin öznelerin birbirinin etkileşiminden ortaya çıkar şimdi bakıyorsun adamın yeni bir şeye ihtiyacı var yeni enstrümanı bağlı yorgunluğu alıyor üstüne eklediği türk halk müziği ezgilerini üstüne orduyla yaptığı ezgilerle ortaya yeni bir sam çıkararak elbise tarzı çıkararak kendi özgün arabesk müziğine oluşturuyor peki bu müzik ne işliyor şimdi avrupa bakıyorsun adam verilir yani aşk

yaşıyor havuza atlıyor yani araba sürüyor işte eğleniyor şarkı söylüyor falan böyle arabesk adam bak ya bir müziğin halk arasında bilinen adı damar olur mu ya ne diyor yani niye bir müzik tarzına damar ismini koyarsın çok uyuşturucu gibi alıyorsun damardan gerçekten uyuşturucu gibi alıyorsun yani belki bunu şey bir olayı vardır işte çok ünlü bir işte arabesk öncüsü buna damar demiştir de yani işte oradan kaynaklanıyordur falan öyle bir şey varsa bilemem ben tamamen

şey açısından yorumluyorum bence bunun sebebi budur açısından yorumluyorum a arabesk müzik bir uyuşturucudur içinden yani sen eğer bunu sosyal konuların içinde hissediyorsan içinden çıkamazsın sadece form değiştirir sin adı damar yani onu dinleyen kişi bütün benliğiyle o şeyi hissediyor o yani o orada neyi temsil ediyor batılılaşma daha doğrusu batı ulaşamama çünkü batıda insanlar bu müziğin esinlendiği bu enstrümanın geldiği yerde insanlar o orgu yani yedi yüz

tane lif çalmakta kullanıyorlar yani ondan binlerce müzik türünün bütün dünyada etkinlik gösteren binlerce müzikle kökenlerini atacak kadar geniş çerçeveli bir çapta kullanıyorlar org klavye dediğimiz yani piyanonun gelişmiş ya da çeşitlenmiş versiyonu diyelim ama sen alıyorsun sadece onu piyanist şantör modunda kullanıyorsun de bu kadar yani o çok iyi bir davranış mesela aldım ve kaldım yani bizde erman ile bir arada tartışırız mesela türk rock

gruplarında falan da klavye kullanımı çok ilginçtir yani bizde çok az klavye bir sözü var yani yok almışsın ama alamamışsın yani insanlar evet kullanamıyorsun teknik olarak kullanamıyorsun yani çünkü o ilgili eren girecek herhalde pardon lafını kestim bir tane soru soracağım sana normalde şey vardır melis kendini iki safkanın iyi özelliklerini yansıtır ve genelde melezleme yöntemin daha iyi bir şeye yol açar en azından bir özellik bakımından daha üstün safkan

daha üstün bir özellik gösterir şimdi türk halk müziğini ben dinleyen biriyim türk sanat müziği dinleyen biriyim farklı farklı mesela türk sanat müziği de ciddi bir şey de görürsün mobilite yani bu asilik mevzusu vardır yani asalet kulağa çarpan türk halk müziğinde uzun havaya karışmayan filan vardır ama bir asalet göze çarpar mesela işte adam sever alamaz hani arkasını dönüp gider işte der ki tam olmadı en azından mutlu olsun falan filan ama mağrur davranabilir yani bir marul var

evet ama arabesk tamamen bana kaldı yani evet birçok noktada tamamen batakhane o aksiliklerle eksik ondan da irak geldi türk halk müziğini ülkelerini işte ezgilerini vs yani nasıl alıyor bilmiyorum ama birde bir ayrım daha yapacağım şimdi arabesk müzikte genel itibariyle atıyorum bu bizim arabeskin babaları dediğimiz kişilerin müziğinde kullanılan enstrümanlar da klavye yer almıyor klavye daha da kötü daha da alt sınıfa ait eden şey hitap eden bir şey mesela ibrahim

tatlı seste çok az klavye yer alıyor veya ferdi tayfur müslim de onlar daha geleneksel çalgılarla bu işi ifadeyle yaylılar kanun keman vs böyle bu klavye kullananlar bunlardan bir sonraki nesil bunların kendilerine fantazi müzik diye adlandırılan sahte fantazi izle ve tam düzgün yazılışını bilmiyorum fantezi mi fantezi mi ikisinden biri bilmiyorum şimdi burada şöyle bir durum açık fantezi müzik şeyinde bir önceki neslin bir aya daha çok köyde veya daha çok başlarda türk halk

müziği kodlarını onlar daha yakınlar ondan dolayı yine kabul edilebilir bir şeyler var kabul edilebilir demeyeyim de çok çok eğreti durmayan bir as belgeler morluklar var abi fantazi müzik tayfası şöyle işte köyden gelenlerin ikinci nesli şehirde büyümüş ama şehirde işte şeyin bir yılında büyümüş böyle sahibi olamayacağı güzelliklerini da büyümüş böyle belirgin bir tipi var bu adamların söyledikleri var diyorlar ama kravat takmıyor

uzun yakalı gömlekleri var rugan ayakkabı giyiyorlar böyle parlak derin malzemeler kullanıyorlar daha çok tavernası yerlerde ele alıyorlar içinden geldikleri ara best müzik peki kadar hani arabeske enstrüman unsuru kullanmıyor olsalar bile sözler o şiir onlardan iki kat daha kötü yansıtıyor işte arif susam nejat alp ümit besen ümit besen de hemşerimiz bu arada işte gel otur bakalım arkadaşım bir kadın üç kişi sevmişler ya da iki kişi sevmişler onun üzerine aynı kadın o senin hayatını rezil

etti ben sana demedim mi bilmem ne böyle konuştukları bir şey var şimdi insanın aklına şu soru geliyor oğlum siz nasıl bir sapıklığı ya da nasıl bir mazoşistim tezahürü sünüz yani fantezi bir rüya bir hayal değildir neyin hayalini kurduğunuz zaman siz neyin hayalini kuruyorsunuz siz yani nasıl nasıl hastalıklı bir beynin mesela bu müzik tipine hangi geri zekalı fantazi müzik neyin fantazisini kuruyorsunuz rezillik parasızım mı küçük bir araya girmek istiyorum burada

abi şimdi nasıl bir hastalıklı yani hastalıklı biraz şey olabilir ağır yani farklı olabilir ama hani mesela ben en son hangi müziği hastalık dedim biliyor musun arabesk rep bak bu çok önemli şimdi niye biliyor musun müslim babayı düşünün ve müslim babayı baba olarak gören insanları düşün gerçekten konserlerinde jilet satılan dönemi düşünün o dönemde müslümgürses müslim baba oldu şimdi bu insanların çok özel hisleri var çok bir araya sıkışmış tutunmaya çalışan ama

tutunamayan hayatta keyif ritüeli neredeyse hiç olmayan sigara harici yani o da çünkü kırsaldan birçok ulaşabilirdi köye dönünce paket sigara haline dönüyor bir on da değişen hiçbir şey yok sigara hariç ve çok az bulabildi alkol hariç pahalı ulaşımı zor falan hiçbir şey yok boş zaman aktivitesi yok keyif ritüeli yok yani genelde şeylerin zaten aile yapıları falan da karmaşık olduğunu görüyoruz bu yani ve evlerinde mutsuz insanlar genelde bunlar genel hayatlarında olduğu gibi

çünkü adam babası da mutsuz yani babası istediği hayata erişememiş kendine erişememiş ve bu his daha da giderek artmış bu insanlar boşuna müslim babanın şey konserinde jilet kendilerini çılgınlar gibi bilemediler yani bunun gerçekten altında yatan çok ciddi sebepler var şimdi o kitleyi düşün müslim baba bu bu insanları temsil ediyor ve mesela müslim babanın seksen ler civarı çıkardı parçaları albümlere baktığımızda mesela şey sözleri falan çok geçer bu inanılmaz damar dediğimiz yani

dört yılda bir hatırım sorulsa ne olur sorun olmasa ne olur tarzında yani burada fark ettiysen devlete falan bir şey de var serzenişte çok büyük içeriyor yani hani sahip çıkan kimsenin kanatları altında değil az önce bahsettiğimiz kendi problemini kendi çözme meselesi aynen öyle böyle bir temsil düşünmüştüm ama bu insanları temsil ediyor peki müslim baba iki bin ler sonrasında ne yapıyor bütün o televizyonlar özelleşti kten bu bu arabesk müzik bile kültür endüstrisinin

bir parçası olduktan sonra müslim baba ne yapıyor coca cola reklamında oynuyor şaka şaka mı yani arabeskin en büyük temsilcisi coca cola reklamında oynadı bu ülkede bu çok oyun değiştiren genç incir dediğimiz bir şey şimdi öyle olunca sen coca cola reklamında oynayınca artık şeyi tam olarak temsil etmeye başlıyorsun zaten coca cola reklamının oynadığı dönem ve sonrası elit dediğim zamanlarında müslim babayı sevmeye başladı ya da sevdiğini söylemeye başladı hah mesela

çünkü artık bu bir kimlik haline geldi anladım yani hani ya hani değiştiriyor bakmış tüm kollarında değiştiriyorum evet yani müzik kalitesi değişiyor fakat daha yakın bir müzik icra etmeye başlayan öyle daha yani acı çekiyor yine hüzün var ama daha sofistike bir yüzüm var yani aynı ifade ediyor kendini ya yansın basın vs tarzında değil işte hani kahreden kahrediyor ama daha daha uzun bir şekilde yapıyor bu kahve değil nasıl böyle olunca dur sen bitir sonrasında güzel güzel bir

yere geldik ama çok şeye güzel bir yere bağlayacağım çünkü şimdi sen müslim baba olarak coca cola reklamında oynayıp rock caz ve böyle kendine daha özgün tarzları olan insanların hani bir sürü şarkı yorumladı müslüman teoman'dan parça aldı şey yaptı falan böyle bu bunun sonucu ne o bizim hani kendini elit diye tanımlayan aydın diye tanımlayan insanlar bak bende müslim baba seviyorum diye yeni bir kimlik oluşturuyor ya da oluşturuyor gibi yaptı orası ayrı oraya geçiyorum şey

bağlamında değinmek istiyorum artık bu insanlar müslim baba tarafından temsil edilmediklerini hissetmeye başladılar çünkü niye müslüman artık zengin piyasa evet yani parası var artık sınıf değiştirildi yani sen onu önder'in olarak görüyordum o adam gitti atladı yani senin yerinde haftada o çiti atladı gitti şimdi burada ne oluyor dijitalleşmenin de etkisiyle yani bin dokuz yüz seksen de gecekondu daki bir evde orda olma ihtimali var mıydı huzur

yok yani sıfıra yakın peki iki bin beş te gecekondu da evde orda olma ihtimali var mı var iyi kötü iyi kötü bir bilgisayar olma ihtimali ya da bir yerden bulabilme ihtimali var mı var kendine tamamen temsil ettiği bir figür artık başka bir tabakanın temsilcisi haline dönüşme yolunda hızla yol kat ediyor mu ediyor bu ne demek artık kendini nasıl kendi aletlerini kendileri şey yapmaya başlıyorlar sa uygulamaya başlıyorlar sa artık kendi temsillerini de kendileri

uygulamaya başlıyorlar bu ne demek adam eline alıyor bu iki tane rus bilmesi yeterli çok az bir nota bilgisi yeterli arkaya basit bir şey koyup sen bu koyup kendini tekrar eden basit ve tekdüze bir müzik koyup üstüne söylediği bütün sözleri söyleyebiliyor fantezi müzikte klavye solosu var mı yok arabesk rapte şey solosu var mı bak bir tanesi iki bin sonrası çıkmış bir tanesi iki bin on sonrası çıkmış asla değişmiyor içindeki şey o o hastalıklı diye hani şey yaptığımız ağır konuştuğumuz

olay asla değişmiyor formu değişiyor adam kendini temsil eden tip artık o rol model ne olarak görüyorsun baba yani baba dediği şey biliyor artık sınıf atladı artık kendinden değil ne yapıyor gidiyor tablo alıyor dj şey var böyle yani müziğin bu kadar kalitesiz leş me si ne şaş malı mı tabiki hayır çünkü artık kendi temsilini yapıyor yani orada kendi evinde oturup müzik yapılıyor dijitalleşmeyle niye yapmasın ki yani ya şimdi bunun iki yönü var aslında sadece dijitalleşme için bir kere

baştan söyleyeyim artık müziğin hiçbir türünde hiçbir enstrüman solosu yok çünkü müzik endüstriyel leşti yani bu işin bir yönü müzün endüstriyel leşmesi yine bu arabesk kültürünün müziğinin gelişiminde çok önemli parçasını süren leş me sizin baya uzun dinledim sizi neyse özür dileriz yasemin kolay yok ben söyleyeceklerimi biriktirdim zaten aslında müthiş bir bütünlük içerisinde konuştunuz o yüzden hiç girmek istemedim bahsettiğiniz bütün konular hep aynı temel üzerinden

zaten hani şart dedi ya metan da söyledi biz bu konuyu konuşalım dedik ama sandığımızdan çok daha geniş aslında hani sosyoloji konuşalım gibi bir şey türkiyede yani sosyolojinin bir yarısını konuşuyoruz resmen ama şöyle bir durum var mesela müzik özelinde söyleyim şimdi bu kültürün olayını mete bahsetmişti yüz kültüre şehre taşınınca yüz kültürü özenme fırsatı çıktı ortaya diye yani şuradan şuraya varmak için bir çaba içerisinde sürekli bu getto insanı ama bir yere kadar varabiliyor dedi

çoğunlukla varamıyor hatta şey bu aksesuarı taksa bile olmuyor dedik işte kızlar bizde mi küpe takalım ibne mi olalım diye adam artık şey ya müthiş bir anne dedin ya şey barda filminde bu iş için çok güzel bir örnek iki saat diye bu da bir dakikalık çok güzel bir örnek bu kurulu iki cümle biz demet akalın ibne mi olalım müthiş bir baskı var adamın üzerinde çünkü ama o da o kızları tavlamak istiyor o baskı altında da bir isyana dönüşüyor

tabii haliyle şimdi şah fantezi müzikten bahsetti şimdi fantezi müziğin benim gözlemlediğim kadarıyla olay şu arabesk kültür desin şehre gelmişsin daha doğrusu şehirde kurmuşsun karabük kültür zaten bütün o karmaşık üzerine kargaşa bir yere doğru gitmek istiyorsun inşaat bahsetti onu çok iyi oldu bahsetti nispeten hani resmi giyimli oluyor ya bu fantezi müzik yapanlar hani bir şehircilik var şalvarlı bilmem gerekli falan değil adam şey gibiler yani hepsinin gerçekten

şey var formal hali var şimdi sen sorunca bende soruya cevap düşündüm yani nasıl bir ruh hali hani tam sız şey yapayım bende cümleyi yerden korumaya çalışın soru cümlesini nasıl bir ruh hali insana böyle acıklı fanteziler kurun şöyle bir ohal'i kurabilir uğraşıyorsun gitmeye şehirli olmak için bir yere kadar gidiyorsun işte artık giyimine falan yansıyor bu böyle restoranlarda cafe lerde zaman geçirmeye başlıyorsun sinemaya gitme falan başlıyorsun ama bir dakika müslim baba yaptıkları

gibi seni sevmeye başlıyorlar popülerliğini yitiriyor sun yani artık şey ya o mahallenin sevilen adamı değilsin op frene bas geri dönmen lazım eski kültüre geri dönmek için çabalar kendi kendini sevdiceğim diyor hani fantezi müzikte şöyle bir şey var arabesk müzik hani metan müslüman örneği gibi o kültürü zaten içerisinden çıkıyor hani bütün o kültür koca taban elleriyle müslim olayı beraber yükselt diyorlar arkasında toplanıyor yükseldikten sonra ise fantezi öyle bir figür yok

fantezi müzikte çünkü o adamın biraz endüstriyel çabası arabeskin endüstriyel ile sıvılaştırılmış mesela hani fantezi müzik için arabeskin sıvılaştırılmış hali diyebiliriz çünkü gerçekçi yok içerisinde adı üstünde fantezi zaten senin dediğin gibi kurduğu fanteziler saçma sapan senle ben aynı kadına aşık oluyoruz birbirimizi sitem ediyoruz şey yalan şeklinde şarkı yani aynı zamanda teselli veriyoruz biliyoruz üzülme iyice dramda şey var işin içerisinde bunu mesela pop

kültür içerisinde görüyoruz bu şeyi kar malın yaşattı çatışma bir bide şehir olmaya çalışırken eline yüzüne bulaştırıp biraz da geri basmak istemem mesela o da şöyle bir akım süreli hatta şu anda popta farz gibi bir şey bu yazları özellikle eğlence mekanlarında dans edilen hava yaşantıları eller havaya yapmak için şarkı yapıyorsan şimdi bu yazın bodrum'da bir gece kulübünde çalsın diye yapılmış şarkı hani hani türkiyede eğlencenin kansızlığın şehirlerin falan filan en üst

noktası demi gece hayatı alkol bodrum falan filan ama şarkıyı öyle koymadan edemiyorsun eğleniyoruz ama niye eğleniyoruz dört kız çıkmışız işlerinden biri terk edilmiş olsun mutluyuz gene de hep bu var laf aynen napsam anahtar yapma mutsuz olmam lazım şuanda kodların bana çünkü mutsuz olmamı söylüyor terk edin kılman lazım çünkü biz arabesk toplumuz ama bi dakika lan biz arabesk ten sıyrıldı koptukdan biz artık eğleneceğiz onu sözlere yansıtıyor ya şey eğlen tamam eğlenceli de müzik

yaptım onu da başardım bir demet akalın şarkısını bakalım sanki demet akalın yönet ve benziyordu neyse etmeyecekse bile artık bundan sonra eder yani çöpe atacağım poşete yazık falan dışarıda ya sürekli bir nispet sürekli bir mesaj yani hani eğlenmeyi de bilmiyoruz her şeyin içinde biraz daha eğlenemiyor evet eğlenirken bile içindeki o arabesk duyguların baskısı altında eğleniyor hala aynı şey acısıyla eğlencesini bir araya getiren şarkı sözlerinde ya bu şeyle alakası

var metanın bahsettiği hani ordu alıyor bir şekilde ama bir noktaya getirebiliyor sadece çalamıyor çünkü yani tamam işte dedi yön oyun ama gidebileceği yerde o kadar evet eposta bu arabirim aynen öyle arabesk kültürün sürekli tostu da bir duvar eşi müslim baba artık baba değil madem ki hani rahmetli oldu artık baba değildi bir müddet hatta böyle baya bir linçe kadar müslüman olmasa linç edilecekti onu yapan daha böyle daha hafif biri olsaydı inç edilecek aynı şey şuna bile

yazıyor hani demiş at demişti türküde acı içerisinde bir asalet var mesela arabesk o asalet de yok o asalet de olmuyor hani o o şehirlinin medeni'nin göstereceği davranış onu da gitti o da bir yere kadar olmuyor yani ne yaparsan yap yani tıpkı almancılar için bir şey söylenir ya hem orada hem burada yabancıdır almancılar diye orada gavur burada almancı aynen orada türk burada almanca bizim bizim kültür yani arabesk kültüre da ne şehirlinin köylü senta en başta söylemiştim

aslında hep bu kültürün böyle daha çok negatif yanları ile ön plana çıkan yani kendini geliştirmeye kapalı çaldığı basit ordu bile hani üzerine bir şey katmayan bu sıkışmış kalmış kültürü sıkışmasının sebebi senin ta en başta söyledim ruh halleri aslında yalnız hissediyor kendini hep bir köyüne dönme ya da işte almanca ise memleketine dönme hasreti var çünkü nasıl hasret var taş yerinde ağır çünkü yani gidiyorsun oraya sahipsin bir temelin yok üzerinde dayandığı

ayağının altındaki zemin çok kaygan yani geldiğin yerde köyde lakabı olan birisiydi yani bir şekilde niteliğin vardı ama demiyordun dönerse ödemezsen orada yok olur yani ödemezsen olursun şimdi bizim iki tarafın da bizim anne tarafı baba tarafı köy kökenli ve köylerimiz hala aktif duruyor gider geliriz bağımız bahçemiz ufak tefek var köyde bizim anne tarafı köyündeki şöyle bir köy çukurova ovasının üçümüzde zaten hani osmaniye çukurova mıyız o toprakların bereketini

biliyorsunuz dedemden kalma bir bahçe var kaç dönem hatırlamıyorum ama hani kendini bir aileyi birkaç ay geçirecek ve bahçe ceyhan ırmağına aşırı yakın hemen dibinde diyebilirsin yani fabrika gibi bir şey sayfalandırma şu anda orada ne yapılıyor metan kavak kesilip ses kes te satılıyor ya da boş ya da buğday kesin kiraya veriliyor yani müthiş bir verimsizlik ve kullanılıyor neden çünkü köyde yaşayan bir akrabamız yakın zamanda şehre taşındı genç bir erkek bu hani

bahçe işlerini yürütebilecek o bahçeden alıp yürüyebilecek bütün sülalenin de bahçe olsun sen işlet yeterken işlesin toprak diye razı oldu adam şehre taşındı neden çünkü o da eğlenmek sinemaya gitmek sinemaya gitmek hatta dalı kaçmış olabilir yani aslında şöyle bir durum da var çünkü şehirli olalım olalım da ne yapacağız mesela hani kalıyorlar demiştik ya burda da şey var metan dedi ya sinema belki sinema izlemek istiyor iş dünyasında belki hakikaten tam

şehirli olacak bir adam belki alacak tiyatrocu olur gitmiyorlar ya ulaşmamasından ya sütle olarak nitelendirildiği için mesela ben otuz üç yaşındayım hala babamın yanına starbucks'tan kahve içiyormuş gibi davranır pek de sevmem nadiren kahve içelim de bazen içerim içerken güneş gözlüğü hissiyatın aynısını yaşadım çünkü on iki lira on üç lira falan filan benim akrabalarımı yarısının yüreğine on üç lira verdiğini duysa var bir tarafta bulunan mesela en çok güzeldi

söyledi ben burada bir süre kendi dünyamda özgürlüğü savunan adam mesela şuan metanın sol kullandığı bir tane küpe var ilk geldiğimde gördüğümde hala içindeki o köylü ne demek küpe diyor gerçekten sahibim bende küpe takıyorum ya bazen küpeli bir görüntü için süper diyorum ya olur izlemiş olalım diyorum öyle yani şey ki mahallenin çocuğu olmak da ayrı bir trabzon bu çok nasıl diyim yani kendini yakaladığı anlar olur ya insanın mesela şöyle derken yani şey aşağılama gibi aslında bu

söylediklerimin hiçbiri aşağılama değil sadece hasta gel facebook geldiğim yeri açıklamak anlamında söylüyorum yani baktığım dünya taşra diyeyim yani içindeki taşlar değil ne demek lan ne demek ne demek yani adam onu bir aksesuar olarak kullanıyor ve seviyor kendi kimliğin parçası kendini bir parçası sana ne yandan gerçekten diyorum mete ilk gördüğümde içimdeki köylü ne demek küpe diye böyle bir baktım gerçekten mesela i işin müzikal boyutunu çok konuştuk ben birazda için

şimdi gerçek hayatımızdaki şeylerin geleceğini kendi üzerinden bazı örnekler vermek istiyorum epeyce uzakta kalma herhalde biraz daha zamanımız var bizim standardımız yaklaşık iki saat muhtemelen siz de anlattıklarından çok şey bulacaksınız çünkü babanız babanız değiliz değilse amcamız ya da deniz benim örnek verdiğim örneklerdeki gibi davranmış olacaktır bizimkilerin hepsi bir gibi ya ben çocukken ben mesela yaklaşık yirmi beş yıldır falan böyle tıraş oluyorum yani on

yaşımdan beri falan böyle taş alıyorum arada bir saçlarımı uzattım bilgisayar önemi vardı amerikan tıraş olan işte amerikan tıraştan kastım şu üst tarafı biraz daha çok saç şu kenardan makine ile çizme babam mesela kuzenlerimi şu favorilerinden favorilerimden tutup böyle bu nasıl tıraş diye şey yaptığını bilirim azarladı bilirim mesela ben hiç hazırlamadım bir iki istisna dışında çünkü babamın kuzenleri olan davranışını gördükten sonra benim böyle bir şey yapmam olası

değildir bir tane kuzenimin saçları uzun olduğu için osmaniye otobanında yani osmaniye adana arasındaki o gaziantep osmaniye adana arasındaki otobanda eve kadar yürümek zorunda bırakıldığını bilirim alınmadı saçları uzun diye arabayı alınmadı yanında getirdiği valizler arabayı alındı kuzenim yürümek zorunda bırakıldık mesela durum var mesela bu bunlar arabesk kültürün olmasa bile muhafazakar kültürün temel örnekleri bunlar tam arabesk girer mi girmez mi

bilmiyorum ama muhafazakâr kültüre girer yani iç içe arabeski örnek vermem gerekirse mesela annemin davranışları verebilirim işte çocukken bunu defalarca kullanmışımdır bu örneği kendimi şeyde hatırlıyorum annem bir sabah programı izliyor bende küçüğüm böyle sabah programında standart konu gene üç aşağı beş yukarı şu işte şu şununla yapmışım da kalkmış onunla kaçmış vs bunu annemi aşağılamak için yapmadım düşünmedim ekrana baktım anneme baktım böyle onu yaşlardan sonra

dedim ki annem bana ne verecek kendi kendime bunu söylediğimi çok iyi hatırlıyorum evet birkaç defa bu örneği verdim yani türkiye'de ev kadını sayısı çok fazla annem ev kadını değil çalıştı sonrasında emekli oldu vesaire ama emekli olup da kin den sonraki dönem bir ev kadını gibi geçirdiği bir yaşam dilimi var düşünüyorum bu kadınlar bizi kız erkek fark etmeksizin hepimizi insan yapıp hepimizi hayata hazırlıyorlar ama annemin geldiği içerisinden geldi kültürel kodlar ve o maruz

kaldığı medyatik durumlar çok büyük bir kısırlığa götürüyor bizi hiçbir şey veremeyecek bir duruma getiriyor her gün birbirinin aynı öğeler var televizyon mesela kahır çekmek şu kanı severlik durumu var ya biraz önce bahsettiğim başında arabesk kültürün temel şeylerden birisi tanımlarından birisi ağır çekmek mesela bizim annelerimizin ya da bizim kuşağın annelerinin şeydir temel mottosu dur baya bir dramdır işte önemli olan kocaya eşine veya ne bileyim hayattaki

sıkıntılara göğüs gelmektir kocasıda şey katmıştı hayatın fakirliğin getirilerine çocuğunu doktora bile götüremeyen parası olmayan falan kahır çekmek en önemli özelliklerden biridir ve bir de bunun geri dönüşü olur şöyle farzı mahal efendim çok kötü bir adam kötü demeyelim ya ya da ben evlendim ben çok kötü bir adamın i çok zorum benimle yaşaması çok zor ve karım benim kötü özelliklerim ve katlanıyor bul karın hayattaki birinci

görevi oluyor hayata tutunma şey ben ne kadar kötü olursam olayım bana katlanmak zorunda çünkü katlanmak zorunda değil aslında katlanması gerek miş gibi düşünüyor böyle olunca da bunu ilk başlarda anlayamıyordum yani bu neden böyle kadınlar böyle davranıyor diye sonra kardeşimle konuşmalarımızda mustafa'yla şey dedi geri dönüşü var dedi nasıl geri dönüşü var dedim dedi ki bak bu kahır çekmek bir payı olarak geri dönüyor kadına ya allah senden razı olsun ix işte oradaki kadın ismi ne

doldurabilirsiniz aklınıza gelen sen olmasan bu bunun işte kocanın kahve ya da bu çocukların karnını ya da bu sülalenin evin kahrını kimse çekmez kimse bunlara beş dakikada yanmazdı öyle olunca kadın diyor ki tamamının ne kadar çok dram varsa ben o kadar çok bayılıyorum çünkü etraftaki kadınlar ve erkekler arasında bu çektiğim kahır ya da çektiğim sıkıntılar görüyor ve bundan dolayı bana saygı duyuyorlar işte ya işte yasemin hanım sizde vallahi allah size peygamber

sabrı vermiş çok daha iyisiniz işte yoksa hocanın sabrı edilecek gibi bir adam değil ya da işte ne bileyim kayıt kaynağınız ne kadar zahmetli bir adam köylerinde şey yaşanır ya sülalecek yaşamış öyle bir durum söz konusu ee annenin şey geri dönüyor bunun bir geri dönüşü oluyor sosyal hayatta bunlar çekmekte saygı görüyor evet yani bu bizim ordumuzun yani nasıl diyim hayat kendim kemikteki ilik gibi içimizde ve bu dram aslında ben en çok da bunu konuşmak istiyorum bu dram drama

queen dram severlik bu bizim genel yaşam odamız olmuş yani şunu diyebilir misin mesela otuz yaşında ortalarında biz işte normal şehirlerde yaşayan insanlarız abi kalır çekmek bir özellik olabilir mi hayata karşı duruş olabilir mi neden benim kahrımı çeker mi kahır çekmek ya da kahrı sevmekle ilgili ben şuna benzetiyorum bu eski ilkel toplumlarda yani ne kadar güçlü olduğunu erkekler için var tabi ama sonuçta amaç belli ne kadar güçlü olduğunu test etmek hep bir erkeklik sınavı vardır işte

orta asya da var vikingler de var kızım veriler de var girmedim çok toplumların hemen hepsinde bir hani sınav var erkeklerin zorluk yaşayarak kimi doğaya bırakırlar bir hafta kimin işte çok tehlikeli bir hayvan hayvanı avlamaya gönderirler falan bu ayna boğa güreşleri adam yani şimdi gelmişsin bu devre gelmişsin bu şehir yaşantısına bugün yaşantısını hani boğayı nerden bulacaksın aslanı kurdu nerden bulacaksın o nerden alacaksın o teste kahırlı yapıyorlar ve hani

sende bir siyasetçiyi şarkıcıyı sporcuyu takdir ederken ya da değerlendirirken diyelim ne kadar kalır çektiğini bakıyorsun daha doğrusu hani bizde hayatının alanlarını aynen öyle senin dediğin gibi tekrar kar çekmiş oldun prim yapıyor en basit tabirle bir şey ifade ediyor olmasını geçtim prim yapıyor ve seni amacına ulaştıracak oy toplamak da topluyorsun albüm satmasa satıyorsun ne bileyim işte daha çok tanınmak istiyorsan tanıyorsun daha çok sevilmek

istiyorsan seviliyorsun daha küçük daha başarılı olur aynen öyle o evdeki kadınla biz çok fakirdik diyen ünlü aynı şeyi yapıyor aslında yani dediğiniz gibi kahırdan prim yapıyor peki neden kahrından ya kahır neden prim yapıyor sen zaten hani sormak istediğiniz soru demiştin acı neden prim yapıyor işte biraz ilkellik bence hani birazda demeyimde ilkellik olarak görüyorum ben bunu kahrın prim yapmasını hee şöyle bir olay yaşamıştım şey work and travel da amerika dayken hani

çok farklı uzak kültür amerikalı dan bir örnek vereyim dedim su zum diye bir kadın vardı çalıştığımız fabrika the lack havlusu idi şimdi bir kaç türk fark ettiler ki bu kadını suzan suzi türküsünü dinlemek çok komik ve eğlenceli olabilir işte a baksana türkiyede şarkı yaptılar sunulan falan filan diye güldük eğlendik diye biz kendimizce kadına dinlettik kadın buna müzik mi dedi çünkü hani şey böyle türkü biliyorsunuz hüzünlü acıklı bir hali var yavuz bingöl o da aynı

ses tonu falan zaten böyle acıktım çok kötü ya yahyalı yavuz beni affet ama çok kötü sesim öyle ki üslup olarak da zaten üslup olarak tarz olarak da şey yani böyle acımtırak söylüyordum zaten sende o his uyandırmak adına söylüyor zaten amacı baştan beri kadın bunu dinledi için başka bir kültürde onu müzik olarak bile görmedi bu ne ya dedi şunu asla demiyorum onu dinlediği britney spears falan filan müzikal kalite olarak bundan daha üstün falan demiyorum pop arabesk yani al

birini vur ötekine yani top arabeskin işte metanın dediği gibi şey şehre taşınmıştı bi nevi müzikal olarak ikisi de hiçbir şey ifade etmiyor yani aynen öyle hani şey şimdi üç tane ayak yapacağım ben sadece yani böyle geniş tabanlar tarafından dinlenen üç müzik olarak madem yüz elli girdik bu aklıma gelmişti söyleyim arabesk pop rock şimdi bunlar ikişer ikişer ortak özellikleri var topla arabesk alt kültürün müziği bir tanesi mutlu olmayı başarabilen sınıf bir tanesi

olma başaramayan sınıf diğer ikisini çok önemsemiyorum bile arabesk rakı mesela atlayacağım şimdi hani arabesk neden bu kadar acaba sürekli bir acı ağlama isyan modu var dediğin zaman adam diyor ki isyan edecek kızacak şeylerimiz var mesela arabeski savun desen arabesk savunacak bir kişi bununla savunuyor isyan ediyorum arkadaş tamam eyvallah hani sözüm lafını söylüyorum diyor ama sen isyan etmiyorsun ki aslında bak gel rahatlığı gören nasıl isyan edin sen isyan etme sen ağlıyorsun

bide yarasını seviyor aslında yani kendi kendine acıma durum var yarasın aynur mutlu çok güzel bir yere geldik aç rahatla atıyorum isyanım var mesela işte recep dede belli oranda ciddi bir isyan var devlet eleştiri var düzene eleştiri var capital eleştiri var vs ya arabesk de şu var işte kolun kesilmiş yarılmış sen sürekli aslanın yarasını yalaması gibi sen yanılıyorsun seviyorsun ve böyle yaptıkça hiç yaray etmiyorsun onun iyi olmayacağını biliyorsun senin mevzun yaralı seni yalamak

istiyorum sürekli kendini acıtmak istiyorsun totalde bütün mevzu aslında şey kendine acıma kendini acındırma duygu sömürüsü ve düşün seksen sonrası türkiye'de bütün bütün piyasa kendine acıma kendini acındırma üzerinden duygu sömürüsü üzerinden milyarlar kazanan bu bir endüstri ve bu şuan için hayatımız bizim hayatımıza etki etti ya doksan da yine endüstri mesela doksanların furyasını hatırlasana küçük emrah küçük olur küçük ibo bunlar evlerin küçük emrah dediğin adam gel

yani türkiye nin sayılı servet sahibi adamlarından biri yok işte petrol bayileri şey evlerin neydi onun adı gayrimenkul yatırımları bilmem neleri orda burda daireleri emrah ipek bu adamın adı emrah ipek küçük emrah belirli bir fulya'nın adamıyla yaptığı müziğin zaten kalitesiz olduğunu biliyordu ama akıllı bir adamdı zamanında tonla yeşilçam dediğimiz ya da film endüstrisinin tonla film çekti vurdu parayı hiç tertemiz kültürel bir aidiyet vs hissetmiyor dönem onun dönemiydi

insanların duygularının sonuna kadar iliklerine kadar sömürdüler parasını şey yaptık en son küçük emrah nereden hatırlıyorsunuz hatırlıyor musunuz şimdi şöyle en son küçük emrah nerede hatırladın mı ben bilmiyorum ama en son hatırladığım filmini söyleyim böyle lüks bir evin içerisinde sevgiliyle evlilik dışı bir hayat yaşarken tuvalette gazete okuyor komik sahneyi hatırlarsınız sahne iki çek ile ilgili komik vardaaynen tuvalette sahne çekmişler ama

pantolon giyinip geldi gazete okuyor göstermek istedikleri şey yeni bir emrah köşeyi dönmüş attı zaten sonra hani müslim baba gibi yani coca cola reklamında önemlisi bu da tuvalette gazete okuyan yeni emrah en son gördüğüm oydu benim hani ki dediğin şeyden ötürü yani çünkü alacağını aldı balın hem de acının kederin söyledi o zamanlar dediğin gibi ortam da müsaitse ten şey demişti ya hani politik açıdan bu bireyleri zaten erkekler hedefliyor diye hani iç içe şeyler bunlar zaten

politik doğrucu bizi vasata götürüyor aslında polip atatürk aynen öyle vasatın altına indi aslında biz vasat dedim hep tekrar ediyorsun bunu birkaç kere falan veren de yaptım kendisine selam ederim burdan vatan aslında ortalama demektir falan diye böyle artistik yapar öyle çıkışlar olur bizi ortalamanın altındayım diyor aslında çünkü sürekli politik doğruculuk ağladığında gerçek bir yerden kopuyorsun gerçekten ayrılıp gidiyorsun yani politik doğruculuk deyince şunu

anlayalım işte benim anlamadım biraz daha açıklayıcı putin vs dünya üzerindeki genel şuan iktidar erki diyeyim politik doğruculuk yapıyor politik doğruculuk basit olarak ne işte bir şeyin gerçek olduğuna inanmazsın ama prim yapacağına inanırsın aldıkları izinle ya da kalabalıklar nezdinde prim yapacağı inanırsın inanmadığı bir doğrunun arkasında durursun politik doğruculuk yani en basit haliyle bu ve o sürekli seni yavaş yavaş aşağı çeker bunun tam tanımı bu olduğunu

söylemiyorum en bastan acındırma da aynı şekilde senin beş yukarı şu emrah içerisinde gerçekten bulunduğu şartların filmin oynamasın zaten beklemiyoruz emrah gerçekten bir sınıfı temsilen mesela tarık akan deyince böyle bir eleştiri yapamıyor çünkü tarık akan ile ilgili elimizdeki verilere baktığımızda film setlerinde gerçekten çorba için bin setinde çalışanlarla beraber çorba içip ondan sonra setten çıkıp işçi bayramı'na gidip işte bir mayıs kutlayın geri döndüğü zamanlar

var yani kendini onlara ait istediğim siz emrah'ın böyle bir şey yaptığını biliyor musunuz yada duydunuzmu yok çünkü emrah gerçekten hani kendini o sınıfa zaten ait hissetmiyor o diyor ki kardeşim burada para var burda çünkü var lokma var ben bunu yiyeyim ben yiyeceğim başkası yiyecek ben yapayım şimdi yani politik doğruculuk bu emrah içerisinde bulunduğu şartların gerektirdiğini yap emrah şartları kendine göre kullanıyor ya anlayabiliriz ki esinlikle suçlayamayız çünkü biz talep

ediyoruz yani bize biraz var o emre harbi film yapımcıları arz eden bizde talep talep ediniz biz bunu talep ediyoruz ama benim aslında sorduğum soru şu ben mesela çocukluktan beri bir şekilde kendimi arabesk korumaya çalışıyor arabesk deyince şöyle yanlış anlaşılmasın arabesk müzik hiç dinlemedim türkiye'de hiç dinlemedim diyen bizim yaşlarımızda sıfır ben bunu hiç dinlemedim diyen adam falan herhalde doğduğu evde piyano olmuştur belli bir elitin çocuğudur ama bir şekilde onun

etkileri üzerinde gördükçe ondan uzak durmaya çalıştım gitmeye çalıştım bunu bir kenara şunu söylemeye çalışıyorum biz talep ettikçe bu bize sunuyor biz bunu niye talep ediyoruz uzunca bir süredir onu konuştuk zaten işte köyden kente göç göçle vs ben bir andan bu sürekli annelerimizin yarattığı sürekli babalarımızın yarattı ya da bizim yarattığımız bu dramdan rahatsızlığım dünyasından ve bunu aslında konuşmak istedim bize yapılan şey bizim maruz kaldığımız bu kültür öğelerini

tamamı maruz kaldığınız şeylerin bizim seçtiğimiz şeylerde çocuk izlerken burada çocukları kastediyorum seksenlerden sonra doğmuş olan doksan larda çocukluğunu yaşamış olan kitleyi kastediyorum biz buna maruz kalan analarımız babalarımız bizi bilinçsiz bir şekilde buna maruz bıraktılar bu ülkenin yönetim iktidar vs işte film yapımcıları da benim aslında buraya çıkıp bunları konuşmak istemiyorum ve bir sonraki ardından söylemek istediğim şey şu dramdan kahırdan acıdan

ayrışmış kendi sorumluluklarını alan bir dünyada yaşayabiliriz yani biz acı çekmek kahır çekmek yaramızı kendi yaramızı yalamak bundan da keyif almak bir mazoşist davranış kalıbı yaratmak zorunda değiliz buna ihtiyacımız da yok bu bize gerçek anlamda bir yarar sağlamayacak bunu bunu söylemek istiyorum en son noktada öyle bağlayabilirim ama yani genelin bunu anlaması için maalesef çok daha büyük vizyon değişiklikleri gerekiyor çünkü bu bahsettiğimiz ya şeyi düşün mesela töre

cinayetleri kaç yıl önce bitti yani çok şey değil aşırı eski değil yani şimdi işte iki bin lerin başında falan bitmişti aynen almıştır diyeyim yani azalmıştır hani şey böyle haber ben şeyde ben doksan beş doğumluyum ben on iki yaşlarındayken şeyi çok net hatırlıyorum akşam haberlerinde sıklıkla yine töre cinayeti işlendi şeylerine haberlerini sıklıkla hatırlıyorum şimdi bir kurum bir kurum bir olgu toplum tarafından ne kadar güçlü inşa edilirse onu koruyan kişinin onu

koruyan düşüncenin ödülü de o kadar büyük oluyor ya sen mesela şey dedik yine emre üzerinden bu işte kendi adaletini kendi sağlıyor ya türkiye'de bu yani namus cinayetleri örneği üzerinden bakarsak mesela ya da işte yani tamam tüneller çok uygun örnek oldu bir insan hapse neden gururla girer yani anne bu bahsettiğim şey varya suçu işliyor ama sonra gidip şeye teslim oluyor yani polise teslim oluyor ya bu ne demek o korumaya çalıştı o inşa edilmiş olguyu devlet olgusundan bile daha

üstün tutuyor demek ya o hapse girmesini kanundan aynen öyle yani onu yap onu yaptı ona göre suç değil yani bir kere kendi hukukuna göre o an mesela sen cinayeti ifade ediyorsun o infaz diye evet evet yani o yapılması gereken işlemin yerine getirilmesi maruz kalıyor kader mahkum oluyor yani yapmak zorunda başka seçeneğim var o da bedeli diyor bu doğru yapmanın bedeli değil evet yine seçenek size geliyoruz orada ama işin orada küçük bir şey tarafı da var yani gerçekten seçeneksiz

misin ya ya bence orada kişisel bir ego tarafı da var kısmın yani tamamen ben kader mahkumu yum ya evet tabiki kadar mahkumu çok büyük oldu orda ama şeyde var adam orada hapse göğsü kabara kabara giriyor tamamen kader mahkumu olarak girmiyor niye çıkınca o toplumda göreceğiz saygıyı biliyor yani ben ne yaptım namusuma sahip çıktım yani gerekeni yaptım yani bu kadar ben ne ekstrem bir eylemde bulundum ne yapılmaması gereken bir işte aşırılık yaptım ne gereksiz yere devlete karşı

çıktım bunlar adam böyle yorumlanıyor hapse göğsü kabararak ya sen yıllarca hapis yatacaksın bir kere yaşayacaksın o yılı ve birden fazlasını heba ediyorsun ne için çıkınca göreceğiniz saygı için yani bu bu seçenek sizleri bu yani içimden atamadığım damarına kadar içine aldığın acının inanılmaz bir dışavurumu yani hani ve bence çok korkunç çok acı bir şey yani tüyleri bir kalıyor benim bunu düşünürken şimdi şu eski dizilerde falan varya ya da eski bu ağırlık

dönemi filmlerinde kemal sunalın çok örnekleri vardır herşeyini falan babanın katilinin vuracak mısın komedi filmlerinde gördüğünüz şey unsurları işte bu eski bizim türk filmleri komedi olmayan dram filmlerinde gördüğünüz babası kurulmuştur kan davası vardır babanın vuracak mısın şimdi anasına bağımsız anası hiç böyle bir şey talep etmese babasını vuran bir adamın adamı vurup öldürme veya polise teslim etme adalete teslim etme düşüncesiyle ilgili insanın kendi kişisel kararı

olsa bir nebze anlarım diyeceğim tamam hastalıklar yine benim babamı vurup öldürmüş olsaydı ama annem benden hiçbir şekilde babamın kanını talep etmeseydin atıyorum bu seçenekler arasında gidip gelebilirim belki de bunu belki anlayabilirim ama diğer taraftan ortada kurumsal bir durum var muhafazakârlık durumu kurumsal evet şey anne senden şeyi talep ediyor bütün atalarının geçmişin içinde bulunduğu kültür bütün temsil ettiğin değerler adına babamın kanı yerde kalmamalı ne yani ben

tamam eyvallah bütün değerlerimiz kültürümüz bir tarafta duruyor diyelim ki ya bende hayata bir kere geliyorum evet toplasan yani insan yaşamı atmışım hayatım var be baba mı burada mı vursam otuz altı yıl yiyeceğim işte atıyorum otuz altı yılımı hapiste geçecek bundan sonraki daha on yedi yaşında bir gencin atıyorum ya da yirmi yaşında ne oldu çıktım şeyden hapisten elli yedi yaşındayım cildim düşünsene son otuz yılda türkiye'deki değişim orada yaşayan bir adamsın bin

dokuz yüz doksan da ve bin dokuz yüz seksen yedi de hapse girdi kan davalı birini vurdum için çıktın yıl iki bin on yedi otuz yıl sonra çıkıyor adnac ya burada yine işte maalesef sınıfsal kimlik meselesine geliyoruz yani o işin en önemli biz aynen öyle senin hiçbir önemi yok yani o korunumu korundu yani hani adam şey şansı da yok yani annesi amcası dedesi hepsi toplanıp o intikamı istiyorlar yani ben buradan kaçabilir ama çok aklıma bile gelmiyor ki yani adam o zaten o

çifte atlamanın o diğer sınıfa geçmenin mümkün olmadığını milyar kere tecrübe etmiş kendisi kendi tecrübe etmiş amcasından duymuş kuzeninden duymuş şehre gidip işte başaramayan arkadaşından duymuş yani başka hiç bir seçeneği yok yani bu bu bu seçenek sizlik bu sınıfsal kimliği maalesef daha da besliyor ve inanılmaz kuvvetlendiriyor yani bu inanılmaz bir durum çok ilginç bir durum bu vallahi çok yani güzel bir oturum oldu evet yani mutfaktan müzikten ne bileyim

işte suç ortağı televizyon ilginç ama şimdi şunu da söyleyelim oturumun sonuna gelmişken şimdi mesela bazı durumları açıklıyoruz davranış biçimleri böyle falan diye kendinizce hani bu sınıfın bu sınıfların grupların yiyeyim davranış biçimlerine açıktı olmak bunları mes ulaştırdığımız anlamına gelmiyor çünkü yani özel kargo kültür özelinde söylersek hani hukuk yönünden bahsettik mutfağına kadar bahsettik genel olarak bu tutuculuğu ve biz jean ya bunun

ya arkadaş az önce söyledim bunun lamı cimi yok bu ilkel bir yaklaşım arabesk kültürü ilkel kültür ve hani ilçe yani yetersiz eksik kötü bunun meşrulaştıracak hiçbir yanı zaten yok sonra sevimli leş ti re cek bir yanım yok ondan sonra hani devamı sağlamaya çalışmanın bir yararı yok kötü etkisi ne zararı var evet aynen öyle hukuken zararı var bedenen zarar ver ruhen zararı var ya işte hani daha da sevimli yönleriyle düşünelim çok böyle derdimiz tasamız yok çok gamsız bir insan

olsam ve türkiye deyse ya da benzer bir toplumda insan hani hiç ben bu arabesk kültüre maruz kalmak istemiyorum desem bile çok panosu içerisinde yaşasam bile yine de zarar görüyorsun arkadaş mutfağın kısıtlanıyor onu da geçtim yani başka bir mutfakla ilgili fikrin kısıtlanıyor bu arabesk kültür bu biz tutuculuğu bu vasat da olsa biz vasat bizim masa atınız bu davranışı yani kötü işte bunun lamı cimi seni seni gelişmekten gelişmekten ve gerçeklikten koparıyor aynen

gene mutfakda bir özet vereyim sonra da toparlayalım artık zaman yavaş yavaş zamanımız geliyor şimdi bu bir çobanın chobani yoğurtları var amerika'da bir işte kürt kökenli türkiye çobanoğulları diye amerika'da yaşadım kürt asıllı ama türkiye doğumlu kendisine böyle söylememin sebebi kendisi bunu söylüyor bir türk işadamı tarafından amerika'da üretilen yoğurtlar ama chobani greek yoğurt yazar işte yunan yoğurdu falan çin türkler biz aşırı muhafazakar ve korumacı

olduğumuz için şey işte baklava yoğurt döner bunların başka kültürler tarafından özellikle yunanlar tarafından sahiplerince allah böyle kartal kesiyoruz böyle siz niye gitmedim neco pardon böyle yaparsınız diye bu adamlar bir şekilde beraber yaşadığımız adamlar mesela yoğurt türklere ait bir şey evet çünkü türkler bir orta asya toplumu göçebe toplum sürekli uğraştılar hani bana sorsa biri dese ki türklere ait iki yiyecek ya da üç yiyecek söyle bir tanesi pastırma olur bir tanesi

yoğurt olur kebap bize ait bir şey değil mesela çünkü ara bir kültürün hatta ismini arapça zaten işte baklava mesela bize uzaktı ama ben bunu gaziantep diye anlatmaya çalışsan desem ki işte ya baklava şekerli şurup vesaire hani tatlı üzerine döküyorsun öyle bir sahiplenmiş ki tamam evet artık türklere ait bir şey olabilir artık gaziantep e özgü bir şey evet öyle ama bunun kökenleri bizde değil yani biz bunu orta asya'dan yanınızda taşımayın mesela yoğurt için aynı şeyi söyleyemiyorum

bastırmak için aynı şeyi söyleyemiyorum çünkü çok basit şeyler bunlar hani yoğurt kelimesini etimolojik kökenine direk türkiye çıkıyor ne demek ya yani yoğurt türkçe bir kelime bizim belki dünyaya kazandığımız kazandırdığınız tek tek türkçe kelime olabilir pezevenk de var gel bu kadar aşırı sahiplerine bu kadar aşırı muhafazakârlık tamam bizim evet biz aldık adapte ettik baklava bir şey yaptık antep fıstığı işte hamuru vs el bizim şu an bizim ama önceden bizim değil belki

geldiği yer farklı olabilir yani bunu biraz amerikan kültürünü çok sevmiyorum ama amerikan kültürü şöyle bir şey yapıyor arkadaş bizim bir tarafımız irlandalı bir tarafımız italyan göçmenleri bir tarafımız alman göçmenleri meksikalılar biz ortak bir kültürün inşa ettik ve bunun da mutluyuz bu işte yiyeceklerimizi geliştiriyoruz amerika'da bir adam meksika co'da yiyor bu rito da yiyor işte spagetti yiyor lazanya pizza yiyor bütün dünyaya mesela pizzayı amerikan italyan mutfağı

yok ikinci dünya savaşı sonrasında new york'tan bütün dünya pizza bu kadar tanınan bir şey olmasını sağlayan şey amerika'nın bu farklı şeyleri nasıl kültürleri bir şekilde kendi içerisinde etmem şeydi mesela cage yiyorsunuz dur bunlar reklama girmiyor pek sevdiğim bir şey için söylemiyorum işte kazanç sağlamıyor zaten reklama geçmiş kimseden beş kuruş kazanınca korku hepsi sizin hepsi şimdi işte görece olarak amerika'da siyahilerin yaşadığı işleniyordu

yana vs gibi yerler zenci mutfağın zenci deyince arkadaşlar kız lütfen lütfen arkadan siyah benim yayını terk ediyorum şu an siyahi mutfağın şey bir sunumu o adam ne yaptı o albay var ya mesela baya bembeyaz bir abi mesela bembeyaz işte avrupa kökenli bir amerikan tuttum bunu bütün dünyaya pazarladığı ya bunların kaybeden kimse olmadı atıyorum yani kültürler burada kaybetmedi dejenerasyon olmadı ama bizde aşırı bir muhafazakârlık özellikle mutfak konusunda çok

rahatsız olduğum için söylüyorum arkadaşlar hani daha önce duymadıysanız duyabilirsiniz türk mutfağı dünyanın en iyi mutfağı değil bir daha söylüyorum türk mutfağı dünyanın en ufak değil hangisi o zaman bak yok dünyada farklı mutfaklar güzel mutfaklar damak tadınız var lezzet tatlı yiyebilirsiniz beğenmeyebilirsiniz atıyorum portakallı pekin orada yiyebilirsiniz beğenmeyebilirsiniz adana kebabı da ben diyebilirsiniz bu sizin damak tadınız da damak zevkiniz

ile alakalı birşey dünyanın en iyi mutfağı nedemek hepsi insanlara dair şeyler değil zaten italya daki adamın yeri ile türkiye deki adamın yediği birbirinden farklıysa bunu sadece şey coğrafyadır orada adam balığı daha çok koyuyor atıyorum onu yiyodur sende burada eti daha çok buluyorsun onu yiyorsun kafanızdan en azından söyleyeyim muhafazakarlığın bir parçasını kırmak adına türk mutfağı en iyi mutfak değil türkiye dünyanın en iyi memleket değil en kötüsü

değil herkes gibi bir yerde yaşıyorsun herkesin ulaşabildiği üç aşağı beş yukarı özelliklere sahibiz ne çok sıra dışı mıyız ne işte çok yukarıda aşağıda bir yerdeyiz belki de olmamız gerektiği yerdeyiz yani bize dair şeyler bizim müthiş müthiş bir yap çok çok üstün özelliklerini onu anlatmaya çalışıyorum ve bir şeyleri korumak zorunda değiliz hiçbir şey yoktu yani muhafazakârlık bir şey sormak basitinden içinde bulunduğumuz mutfak korumak zorunda değiliz korumak bize bir

şey kazandırmıyor belki aksine kaybettiriyor yeni farkları deneme lüksünü de kaybediyorsunuz yeni ya onları deneyemiyorsun neden çünkü sürekli alıştığınız şeye geri dönüyorsunuz ya ifade bile edemiyorsun konuşmuştuk işte yani allah kadınları beğendiğini ifade bile edemiyorsun bırak yeni tatları deneme hakkının olmasını ya şimdi şey yerden göğe katılıyorum korumacılık konusunda şu yönü var tabi mesela bütün dünyanın hamburger ve pizza yiyip kot tişört

giymesini istemiyorum hani renklilik çeşitlilik güzel bir şey ama olsun o yüzden çin var olsun yani tabiki yani renkli korumak manasında herkesin kendi kültürüne bir noktaya kadar sahip çıkması güzel bir şey ama kendi kültürüne sahip çıkma senin kendi hayatında renkli azaltır hale geliyorsa o zaman kötü bir şey yapıyorsun çünkü aynı çeşitlilik hem güzel bir şey pardon kişilik hem zaten güzel birşey güzel olmasından ziyade çeşitlilik bir kere bu çeşitli tehlikeleri taşıyan

çeşitli şeyleri seven farklı farklı bakan yaşayan hisseden her birey için bir kere bir hak yani mesela bir insanı işte verdiğimiz örnek diye söylüyorum italyan mutfağının en iyi mutfak olduğunu söylediği için tepki göstermeye hakkın yok onu linç etmeye hakkın yok bir kere giden edeceksin kendini belli ediyorsun böylece yani o kendi mutfak kendini yeni bir şey deneyimlemek ten men ediyorsun ve şunu şunu atlıyor insanlar ki zaten şey mete arabesk kültür için söylemişti konuyu

birleştirmek namına söyleyeyim bende hani insanlar kültürlerinde bir gelir bir sürü geliştirilmesi gereken yönü olduğuna kültürün bir sürü kötü sonuçlara neden olduğunun farkın ne kadar farkındalar ki ya da farkında olsalar bile üstünde ne kadar değiştirme kudretinde demişti bu hani şey için de geçerli şimdi konuştuğumuz mesele için de geçerli yani damak tadı için sen çok güzel söyledi bütün türkler hakikaten bir tutuculuğu muz var mutfak konusunda türk mutfak ya şu var

sen senin kebabı türk mutfağını işte salçayla soğanla kavurarak yaptım taze fasulyeyi diğer mutfaklardan daha çok sevmemin bir sebebi de senin damak tadının öyle gelişmiş olması yani hani bireysel bir nedenden genele dair bir sonuç çıkarma yanlışına düşüyorsunuz zaten evet işte italyan mutfağı kötü ya da italyan mutfağı ile şunun için söyledim mesela amerikan mutfağında ki ızgara sosları iğrenç hatta bir de iğrenç diye içinde şeker var sen ya çünkü öyle alışık değilsin ki vakti

zamanında çok sıkı bir diyet yapma işine girmiştim askerdeyken böyle kafamı dolu tutmam gerekiyordu dedim diyet yapan bir taşla iki kuş kurum dedim forma girerim hem de zihnim doldu tutar ve sürekli diyette uğraşır falan filan işte çayı şekersiz içmeye başladım çok şeker atıyordum yemeklere tuz atmaya başladım daha sağlıklı olsun diye çok tuz atardım ben yemekleri başlarda büyük bir tiksinti ile yedim içtim kısa sürede iki ay gibi bir sürede şekersiz çayı sevmeye

başladım tuzsuz pilav sevmeye başladım çünkü damak tadım alıştı yani iki ay boyunca üç ay boyunca sana bir sene olsun şekerli barbekü sos koysan etin tavuğun üzerine amerikalı gibi sende belki onu seveceksin belki en sevdiğin şey olacak yani zaten tutuculuk dediğimizin adı yani bu değil hani diğer görüşlere diğer kültürlere birinin küpe takmasına yerken küpe takmasına işte farklı bir müzik yapmasını hatta farklı bir bölüm seçip okumasına bunların hepsi iç içe şeyler bizim

tutumumuz sağ olsun her alanda var olduğu için olmadı alan yok yani bir kerede işte hukuki şu anda vaz falan meselesine gelmiştir hani bırak italyan yemeğini bırak amerikan sosunu kaçırma ihtimalini hayatın kendisini bile kaçıracak kadar tutucu bir kültür bu çünkü yani işte ilker olması da öyle şeyleri gerektiriyor biraz daha çünkü hani mesela şöyle düşün ilk elden kastımız ne diğer hayvan türlerini daha az gelişmiş böyle medeniyet kaygısı olmayan hayvan türlerine

bakıyorsun çok net kuralları vardır güler üzerine inşa etmiş ya bazı türler var bir milyon sen hiç değişmemiş işleyiş biçimi toplumun hep aynı gitmiş çünkü ilkel basit onu değişmesi için bir neden yok ama sen insansın hani bir sürü çeşitlenme yakalamışsın bu çeşitlenme hayatta birçok alanda her alanda sana yeni zevkler hatlar fırsatlar tecrübeler sunuyor bu nedir hem de isteyebiliriz bir sırttan hız u taktiği ile avlanır diye hani bir milyonluk meseleyi çıkmaya

çalışıyorsun hala yani bu tutuculuk muhafazakarlık bu alt kültürdeki aşırı sahiplenme ve yani en kısa haliyle ifade edecek olursak da kapalı görüşlülük yani her şeyi geçtik insanı hayatı açık diyor ki her şeyi geçtik demeğe de dilim varmıyor bu cümleyi kurarken çünkü her şeyi mahvediyor ya bende şöyle küçük özetlemek istiyorum yani şey de insanların ya bireysel ya da toplumsal olarak yapmak istediği yapma eğiliminde olduğu hiçbir eylemde benim için problem yok yani yani

ilkel olarak kalmayı isteyebilir tamamen marjinal olmayı da isteyebilir yani damak tadını yani ben hayatımın sonuna kadar sadece salça iskender yiyeceğim diyor da olabilir yani hani bunu hem bireysel hem toplumsal bağlamda söylüyorum bir sürü örnek verilebilir benim için problem şurada yaptığım eylemin sana etrafına sonuçlarını analiz etmen lazım yani bir eylemi bilinçsiz yapmak bir eylemi yapmanın en vizyonsuz ve en ilkel yoludur ilkel kalmayı isteyebilirsin bu yani bunu bile

isteye bilirsin gelişmeyi isteyebilirsin ama gelişmenin gelişme istemem istemeniz sana annene babana komşuma yani hiç tanımadığım aynı topraklarda yaşadığın insana hepsinin etkisini bilmem lazım bilinç sahibi olman lazım yani beni benim en çok takıldığım nokta orası benim insanların istediği hiç bir taleple ilgili hiçbir problemim yok ben sadece insanların yapıp da sorumluluklarından kaçtı şeylerde insanlara çok kızıyorum yani benim kızgın olduğum nokta

orası yani her şey geç şu dedin ya gerçekten her şeyi geçtik hiçbir nokta yok ama gerçek yani en sonda da şuna bağlamıyor her şeyi geç ya anne yapıyorsan bilinçli yap yani ilkel kalmak senin durumun tam olarak yani evet farkında ol farkındalığının yüksek olması lazım yani bu senin insan doğanın bir gereği yani kalsaydı o zaman şeyde dokuz yüz dokuz yüz yıl öncesinde kalsan niye beraber geldik buraya yani ne yapıyorsan yap hani nedenlerini sonuçlarını etkilerine kime nasıl

dokunacağını sana nasıl dokunacağını hayatına nasıl etki edeceğini bilerek yap benim tek derdim orası şahsen yani balık bana sorsan ya da şöyle hakkı versene yani tarihte hangi döneme gidip yaşamak ister miydi benim için çok netti mesela tarih tarihte tarım öncesi döneme gitmek isterdim ben niye ya çünkü hani kafa rahat belli görevlerin belli bu halleri belli çok da her şey basit öyle yani dedi ki o döneme gittiğimde belki de önündeki yiyeceği çalmaya çalıştığı için birini

öldürmem gerekebilir ya örnek yiyeceği akarken o beni öldürebilirdi çok daha güzel olduğunu sanmıyorum hani ben şahsen basitti istiyorum dediğim gibi bu da bir hak ilkel kalmayı istemek gelişmeyi isteyen reddetmekte bir hak ama başkalarının değişmesini ister lynch le olsun ister aile baskısıyla olsun ister daha geniş toplumsal baskı olsun isterse fiziksel eylemle olsun başkalarının gelişmek demiyorum sadece yani bir alt bir üst üç gibide olmasın madem değişme

hakkını elinden alamazsın her iki kardeşe de bugün için çok teşekkür ederim hem mete mete aramıza konuk olduğun için çok teşekkür ederim ben teşekkür ederim ilk defa böyle bir şeye katıldım son defa olmaz çok zevk aldım umarım sonrası dolumu için biz çok keyif aldık sohbet etmekten ben de çok keyif aldım çağırdığımız için ben teşekkür ederim rica ederiz herhalde söyleyeceğim şey var mı bende mete ya teşekkür ediyorum geldiği için çok yoğun renk kattı m bahsetmişti zaten mete

de bizim satır arası grubunun oluşumuna temel oluşturan bizim yakın bir çekirdek arkadaş grubunun sıkça yaptığımız toplantıları son yıllarda metan the bol bol katılmaya başlamıştı zaten hani şey bizim muhabbetimize deaş'in aydı hem o gerekçeyle hem dolu dolu bir insan olduğu için kardeşim diye söylemiyorum esnaf söyleyecekleri var çok daha fazlasını da söyledim sağ olsun bizi aydınlattı bizde çok konuda gelinlik esnaflar güzel güzel bir oturum oldu inşaata

katılıyorum yani senin mete başka oturumlarda aramızda görmek isterim umarım umarım izleyici dinleyici adına söyleyelim memnun olduk olcaklar olacaksınız falan diye böyle onunla mete var eyvallah bunu kabul edince bunlar yaşanıyor öyle ise hiç yaşa tabi bu arada şeyden bizde biraz pay alalım şu şeyma subaşı'ndan aldığım paradan biraz sayalım ya olur konuşalımmı imanları şey yapalım siz gönderin ben ayarlayayım onu siz dua edin ben şeyma subaşı acun ılıcalı falan demişken

erkek hakları konusuna girip nafaka falan diye mayın tarlasına kafa göz dalacak ikinci bir serkan inci ihtiyacımız yok burada kalmayacak arkadaşlar bizi dinlediğiniz için hepinize ya da izlediğiniz için hepinize çok teşekkür ederiz en kısa zamanda çağrı bey bu videoyu yayına koyacaktır diye düşünüyorum şimdi ben kapatıp kayda çağrı atıcım sizinle tekrar katıldığınız için teşekkür ederim burdan satır arası dinleyicilerine ve izleyicilerine selamlar olsun hepinize görüşürüz sağlıkla kalın

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android