Dode Amsterdamse vrouw (40) houdt stad bezig: 'Geruchtenmolen is intens' - podcast episode cover

Dode Amsterdamse vrouw (40) houdt stad bezig: 'Geruchtenmolen is intens'

Apr 14, 202634 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

De Parool Podcast duikt in de maatschappelijke discussie rond de dood van een Amsterdamse vrouw, waarbij de ethiek van verslaggeving en de impact van geruchten op sociale media centraal staan. Daarnaast wordt ingegaan op de juridische strijd van een vader tegen verplichte zomerlessen en de complexiteit van de loting voor middelbare scholen. De aflevering sluit af met een praktische "gouden tip" over diverse gratis activiteiten om Amsterdam betaalbaar te houden.

Episode description

Afl. 56 | Dood 40-jarige vrouw roept vragen op: hoe gaan we om met gevoelige onderwerpen? | Nét voordat betaald parkeren afloopt een boete krijgen: terecht of onzin? | Vader sleept Amsterdams Lyceum tevergeefs voor de rechter | En alles wat ons verder nog als Amsterdamse journalisten opviel

Vragen of opmerkingen?
App: 
06 27 19 33 64
Mail: podcast@parool.nl

Meer lezen?

Gemaakt door:
Presentatie: Tim Wagemakers, Hannah Stöve en Raounak Khaddari
Gastverslaggever: David Hielkema
Gouden tip: Alice Boothby
Productie en montage: Verena Verhoeven
Muziek: Ard Kok

See omnystudio.com/listener for privacy information.

Transcript

Intro / Opening

E

Ontworpen in Zweden, geproduceerd in België, de volledig elektrische Volvo EX30, een compacte SUV met een rijbereik tot 475 kilometra. De Volvo EX30.

🎵 Music

E

1995 euro. Ook nu een proefrit op Volvo.

A

Vieren de stad, klagen over Ajax en discussiëren over elk kruispunt. Het parol legt het vast en legt het uit. Het parol: Amsterdamser wordt het niet.

B

Luister die krant.

Sonja Barend: Interviewtactieken en Nalatenschap

C

Sonja Barend, de koning van de talkshow is overleden. En jij hebt er nog een keer op moed, Hanne.

B

Ja, ik heb een keer een handje geschud, toch wel een Amsterdams icoon. Ik zat toen in de jury van de Sonja Barent Award. Dat is een televisieprijs voor het beste televisieinterview van het jaar. En na afloop gingen we altijd uit eten in Kradam. En toen mochten een keertje de hand schudden. En toen was ik toch wel echt.

Behoorlijk star-struck. Ja, en zaterdag is overleden. Ja, zij is wel, moet ik zeggen, ik ben te jong dat ik haar echt op televisie heb gezien. Maar zij is wel echt een icoon die de televisie wel echt veranderd heeft, denk ik.

A

Maar er waren veel mensen mee en jij zat na het handje toch een beetje wat verder aan de tafel.

B

Ja, bibberend in de hoek en ik durf helemaal geen gesprekken.

A

En wilde om haar heen zitten natuurlijk en met haar praten.

B

Maar wat ik wel wil zeggen, wat ik zo geweldig aan haar vond, en dat kwam nu ook weer tegen in de stukken die gepubliceerd zijn na haar dood dit weekend, is wat haar dus tactiek was als zij een heftige interview inging. Dan had zich heel goed ingelezen. En ze had natuurlijk stevige vragen bedacht. Maar ze begon altijd met iets heel makkelijks en sfeer bevorderends.

En haar tactiek was omdat die interviewkandidaat dacht: oh, nou is dat het? Daar praat ik heel graag over. En dan langzaam trok ze ze zo binnen naar de juice.

A

Dus eerst het warme bad waar iemand lekker in kan liggen en dan die temperatuur steeds wat verder opvoeren. Dat was het een beetje.

B

Vind ik wel. Zij doet wel ook echt de journalistieke diepte en de sfeer ook goed.

C

With humor.

B

I just have two more pieces.

🎵 Music

A

Welkom bij De Parole Podcast, de podcast over Amsterdam, waarin we elke week bijpraten over alles wat er speelt in de stad. Met deze week, dood 40-jarige vrouw, roept veel vragen op: hoe gaan we om met gevoelige onderwerpen?

B

Loopt een boete krijgen, terecht op onzin.

C

sleep Amsterdams Lyceum te vergeet voor de rechter.

A

En alles wat ons verder met Amsterdam te zien.

🎵 Music

Vader Klaagt School Aan om Zomerlessen

A

Ja, en zoals altijd beginnen we met wat ons deze week is opgevallen. En we hebben deze week twee dingen waar we toch wel flink wat discussies, ook op de redactie, over gevoerd hebben, wat we hier nou van vinden. En het eerste is, Het is wel een hele opvallende rechtszaak. Dus een vader die sleepte het Amsterdams Lyceum voor de rechter, omdat zijn zoon verplicht extra lessen moest volgen. Even heel kort.

De jongen zat vorig jaar tegen de overgangsnorm aan. Hij kon alleen over als hij die extra lessen volgde. Maar die vielen deels in de eerste week van de zomervakantie. Volgens de vader ging de school daarmee te ver. Maar de rechter ziet dat anders. Want de school heeft gelijk gekregen. En ik moest heel erg lachen, want ik las dat bericht. En toen halverwege stond er.

De scholier heeft onder protest van zijn vader afgelopen zomer dus wel deelgenomen aan de zomerschool. Maar nu is de situatie als volgt. Hoewel zijn zoon er nu goed voor staat, vrees de vader een reëel risico op herhaling.

Dus die hele vakantie naar Turkije is al lang geboekt, weet je wel. Maar daarom eist hij via een kort geding dat er zo snel mogelijk een verbod komt op de lessen in de zomervakantie. Ja, aan mijn lach voel je al een beetje wat ik hiervan vind. Maar heeft die vader een punt, vinden jullie?

C

Ik vind... Oh nee, zeg maar.

B

Ten eerste, ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord dat als je bijna, als je eigenlijk gewoon op zakken staat en niet overgaan, dat er dan nog een soort van zijpaadje is om toch over te gaan rouwen. Hebben scholen dat meer tegenwoordig.

C

Mag ik beginnen om te zeggen dat ik dit echt een champagne-probleem vind? Ik vond het echt. Ik heb het niet zelf gevoeld, maar ik las dit. En ik dacht: wat zijn we aan het doen? problemen oké het is echt gewoon je hebt gewoon nergens anders om

A

of je word of dat is je gaat bestellen dat bedoel je

B

Nou ja, niet overgaan, dat is best wel gewoon kut.

C

Nee, maar deze jongen krijgt de kans om wel over te gaan. Kijk, we hebben in Amsterdam, ik heb heel veel over onderwijs geschreven- best wel veel ongelijkheid in het onderwijs. Dus bij de ene. Gaat het allemaal hartstikke goed. Bij de anderen kunnen geen bijles betalen, waardoor je al best wel veel ongelijkheid krijgt. En de lerarentekorten zitten ook nog eens in Zuidoost en Nieuw-West het meest. Nou, dat is inmiddels algemeen bekend.

Dan zijn er scholen die die leerlingen willen helpen door gratis extra dingen aan te bieden. Waaronder gratis extra bijlesbegeleiding of huiswerkbegeleiding. Alf in de meivakantie voor de examens beginnen.

B

Examen gratis.

C

Examentrainingen of bijspijkerlessen aan het eind van de zomer en aan het begin van de zomervakantie. Allemaal gratis. Dus dat kost je niets. Dus jouw kind krijgt de kans om extra onderwijs te volgen. Dat doet het Amsterdam Museum in dit geval ook. Dus dat kind gaat het jaar niet halen. Maar als je één week extra bikkelt.

B

Gratis.

C

Dan mag dat. En die vader denkt nee, toch niet. Ik kan het probleem niet oplossen met school. Ik krijg me gelijk niet, dus ik ga naar de rechter. De Nederlandse rechtspraak is al overbelast. En daarbij, of tenminste, dat hoor ik wel meer van directeuren, is dat ouders steeds vaker als ze hun zin niet krijgen. Dan maar na de rechters.

A

Nou, het voelde bij mij een beetje Amerikaans. In Amerika heb je natuurlijk een heel systeem op momenten I'll see you in court, ongeveer de derde zin die je leert als je geboren wordt in Amerika. Ongeveer om de rest van je leven door te brengen. En dat soort praktijken in het onderwijs.

Gebeurt dat steeds vaker? Want je hebt natuurlijk ook. Ik herinner me ook nog discussies over verplichte ouder bijdrage. Ik herinner me discussies over. Daar gaan we het zo nog iets langer over hebben, over die matching. Is het onderwijs aan het recht sacrificeren?

C

Nou, rechtszaken wil ik niet zeggen. Die zien we vooral bij de loting en de matching, waar we het zo over hebben. Maar je ziet wel dat ouders steeds mondiger worden en ook wel bereid zijn om te dreigen met juridische stappen op het moment dat ze niet krijgen wat ze vinden dat ze moeten krijgen.

B

krijgen. En is het nou toeval dat dat dan op een school in Zuid gebeurt?

C

Nou, ik weet dat er heel veel scholen zijn die bijvoorbeeld ergens anders in een stadstil zijn of met minder vermogende ouders, die nog liever geen zomervakantie boeken als een kind gratis bijles krijgen dan dit.

B

Precies.

A

Heb jij nog ergens sympathie voor deze zaak? In de zin van, ik kan me ook wel voorstellen, ik ga nu een vergelijk maken die niet klopt, maar ik heb even geen beter. Je moet van alles op scholen. Kan op elk moment er inbreuk worden gemaakt op. Ik zeg het woord indruk, maar komen er weer extra dingen waar je rekening mee moet houden als ouders. En ik probeerde heel erg mee te denken met deze man. En toen dacht ik, zit dat daar misschien wel?

B

Dat wou ik zeggen het enige waar ik nog een beetje gevoelig voor ben is om wel te waken voordat school altijd maar doorgaat. scholieren, wat ik altijd lees, is dat ze steeds meer huiswerk krijgen, meer buitenschoolsactiviteiten. En stress en studiekeuzes en wel heel veel jongen met mentale problemen en zo. Dus dat is een keer een ouder een grens strek van hé.

Sorry, maar dat moet ook vrije tijd zijn voor mijn kind. Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Maar het gaat nu natuurlijk om: je krijgt extra scholing om nog over te gaan. En wat maakt die ene week dan ook uit? Ja, ik weet het.

C

Je kunt ook zeggen, nou dan ga je niet.

A

Het was ook wel een hele spannende week voor heel veel scholieren. Want het was vorige week de week waarin bekend werd op welke middelbare school Amsterdamse kinderen worden geplaatst. En dat gaat altijd via een systeem waarbij je twaalf scholen moet opgeven.

Loting Middelbare Scholen Amsterdam

C

Ja, kijk, in voor wie geen kinderen heeft, ik leg het heel kort even. Ja, Amsterdam heeft meer plekken op middelbare scholen dan dat er kinderen zijn. En er zijn een paar scholen in Amsterdam die zijn het populairst. Hoe zorg je ervoor dat het eerlijk verdeeld wordt door een loting? Elk Amsterdams kind krijgt een lotnummer, dat wordt automatisch gegenereerd door een computer.

En aan de hand van dat lotnummer wordt bepaald op welke keuze van jouw, op welke plek van jouw voorkeurslijst jij mag. Heb je haven of hoger vul je twaalf scholen in. Anders zes scholen. En dan krijg je de uitslag.

B

Ja, en dat was deze week.

A

Ja, en dat was 73,9%. Het laagste percentage in minstens negen jaar tijd, is op de school van voorkeur geplaatst. Hebben we dan?

B

echt laag hoor dus al die anderen hebben niet hun eerste plek

C

Het percentage in de top 3 is wel wat hoger. Blijft er natuurlijk bij dat als je als 12-jarige op je laatste plek wordt geplaatst, dat dat natuurlijk super sneu is. We weten inmiddels wel uit onderzoek dat zelfs die kinderen die op lager dan hun top 6 komen, Uiteindelijk wel gewoon bij die school hun plek vinden. En dat ze echt wel blij zijn na één jaar en nog blijer na twee jaar. Dus het komt allemaal goed. Maar wat ik best wel vaak heb meegemaakt, is dat ouders.

Het kind komt niet op een top 3 terecht. Ouders zijn super teleurgesteld, die beginnen een rechtszaak, of die gaan scholen aanschrijven, die gaan toch proberen via de achterkant binnen te komen. Want het is gewoon ondenkbaar in Amsterdam dat jouw kind niet krijgt wat het zou willen.

A

Maar ik snap dat jij dat zo zegt en toch wil ik daar iets anders kijken. In een ideale wereld is iedereen tegen de bijlesindustrie, waarbij je zegt kinderen die misschien kans maken op een VMBO-advies. Rijkere ouders geven heel veel bijles om te voorkomen dat hun kind op VMBO komt. Bijvoorbeeld. Dan kun je zeggen dat is niet solidair, maar aan de andere kant.

Als het om jouw kind gaat, verandert heel vaak hoe mensen het doen. Dat is hetzelfde met scholenvoorkeuren. Dat als al jouw vriendjes gaan naar het Amsterdams Lyceum. En jouw kind niet. Ik zeg niet dat ik een rechtszaak zou beginnen, maar ik snap wel heel erg van ja, kunnen we niet toch nog even bellen?

B

Maar je zegt er al van.

C

Dat je alles probeert.

B

In algemeenheden is het makkelijk lullen, maar als het om jouw persoonlijke situatie gaat en je kind wil heel graag naar een bepaalde school.

C

Ik heb huidige ouders aan de lijn gekregen. Dus ik snap dat persoonlijk wel. Maar uiteindelijk is er al best wel heel veel jaren op zoek naar de meest eerlijke oplossing. En de meest eerlijke oplossing is uiteindelijk dit gekomen voor nu. Maar dat zeggen belangenorganisaties ook wat eigenlijk het grootste probleem is.

A

Vad ligt det där?

C

Die scholen in Amsterdam passen niet bij. Tenminste, het aanbod in Amsterdam past niet bij wat mensen willen, eigenlijk. Of wat het meest hards nodig hebben. Dus je hebt veel meer HAVO-scholen nodig, veel meer HOVWO-scholen. En die zijn er gewoon. Voor alsnog te weinig. Waardoor er dus best wel veel ongelijkheid is. Maar wat wel zo blijft, is dat er zullen altijd een paar scholen het meest populair zijn.

Niet weg en dat is al best wel een jaar, heb je een aantal jaren hadden we Fons Vite, dan had je weer het Sint Nicolaas. Vorig jaar was het dus in Nicolaas.

B

En je had het net over dat ouders dan naar de rechter stappen, om die uitslag te beïnvloeden. Is dat wel eens gelukt? Weet je dat? Nee.

C

Tenminste, toen het op Oudkerk voorzitter was van het, moet ik het even goed zeggen, niet, van het Osvo. Dat is een beetje die scholenkoepel die dat regelt. Velde hij mij dat hij elk jaar een rechtszaak had en dat het nog nooit ouders hebben gewonnen via die rechtszaak. Maar het is wel vaker gelukt dat ouders zich, toch die zich dan via een particuliere advocaat aansloten, wel alsnog hun kinderen op een school kregen.

B

Echt? Ja.

A

Ik kan me ook voorstellen dat sommige directeuren het niet zeggen, maar achter de hand dan toch een stoeltje aanschuiven als ze denken: dit gaat me te veel.

B

Ja, es ist toll.

C

Nou, het gebeurt zeker, kom ik zo op terug. Onze eigen verslaggever Lorianne van Gelder heeft toen ontdekt dat er een paar kinderen in het geniep via de achterdeur alsnog op hun FAO plek zijn geplaatst. Maar daarnaast is het zo: deze hele loting en matching in Amsterdam gaat over het eerste jaar. Na het eerste jaar...

Zijn er geen transparante wachtlijsten meer? Kunnen we helemaal niet zien welke kinderen zich waar inschrijven. Dus wat gebeurt er als ouders hun kind na het eerste jaar willen laten overstappen? Dan kun je je gewoon inschrijven bij een school. Dan kan de school denken: nou Tim, jij bent best wel een goed studerend jongetje. Welkom. Hanna, nee, in jou heb ik geen zin. Doe toch maar niet. Of trouwens, ik ken jouw ouders. Doe toch maar wel.

Nou kijk dat weet ik niet. Daar hebben we geen bewijs van. Maar we hebben wel bewijs dat die lijsten niet transparant zijn en dat er ouders zijn die overstappen, die proberen over te stappen, maar die er niet tussen komen.

A

Een moeilijkheid allemaal zeg. Maar gelukkig drieenztig comma negen dus plaats van voorkeur en. Wat onderzoek ook laat zien is dat voor heel veel kinderen het uiteindelijk voor...

C

Uiteindelijk valt het mee. Van vrienden en komt het allemaal goed.

🎵 Music

Parkeerboetes en Stijgende Tarieven

B

Ja, jongens even iets kleins, maar ik wil het hebben over een Amsterdamse ergernis. We hadden namelijk een Amsterdammer in de mailbox en die was heel erg kwaad vanwege zijn parkeerboete. Marvin van Heert deed namelijk iets waar ik mezelf ook wel schuldig aan maak.

Hij ging naar voetbaltraining, geloof ik. En het laatste kwartiertje heeft hij niet betaald. Onder het mom van die scenauto komt toch niet langs. En jawel hoor, dat deed hij wel. En toen kreeg hij een bon van 80 euro. En daar was Marvin Poos over. En hij schreef een brief naar het parol. Hij haalde ook nog aan dat het 5% van zijn maandsalaris was en dat hij het dus niet proportioneel vond.

En nou is het heel makkelijk om te zeggen van ja, you win some, you lose some, je neemt zelf een risico, dan mag je ook zelf op de blaren zitten. Maar er kwamen zoveel reacties op dat ik dacht, ik ga toch even bij jullie peilen. Wat vinden jullie daar nou van? Is dat nou heel. Logisch dat hij die boete krijgt of heeft hij wel ergens een

A

Puntje. Nou, misschien dat proportionele, ja goed, daar kunnen we het lang over hebben, maar dat is niet Amsterdams in de zin van dat wordt echt landelijk bepaald. Oh, die.

B

80 Euro.

A

Daarom is alles ook weer zo enorm verhoogd. Ik geloof zelfs dat de wethouder was heeft gezegd dat het een beetje disproportioneel wordt af en toe. Maar ja, ik herken me in die zin een beetje in hem dat ik ook altijd bij de voetbalclub. Als ik daar met de auto naartoe ga, terwijl ik ook prima kan fietsen. Maar alsnog, als ik daar ben, dat ik best wel eens.

Het gokje neem, ja, dat zeg jij altijd omdat ze insinueren dat ik toch al niet beweeg. Dat ik nog wel eens het gokje neem. En ik moet eerlijk zeggen: kijk, als ik een vergadering zou leiden met ambtenaren, en ik ben de baas van de ambtenaren, dan zou ik zeggen, jongens, misschien moeten we dit niet doen.

Misschien moeten we dit niet het laatste half uur nog een rondje maken. Dat snap ik. Maar tegelijkertijd vind ik echt niet dat je hier nou aanspraak op kan maken. Want je neemt zelf de gok. Je hebt er ook best wel vaak 10 cent dat je uitspraakt of zo. Of een eurootje. Je neemt zelf de gok.

Kijk, hoe moet dat dan? Dus dan gaan we een half uur eerder. Zeggen we dan. Dan krijg je Coulans het laatste half uur. Dus dan zeg iemand. Ja, ik was één minuut voor een laatste half uur. Is niet flauw, zouden we niet het laatste uur doen.

B

Ja, maar hij zeg juist van ja, maar we hebben ook een beetje hardverwarmende coulances nodig in de stad. En laten we hem niet zo streng zijn met z'n allen. En daar ben ik ook wel weer een beetje gevoelig voor. Toch? Dus je denkt: van ja, moet het dan allemaal zo zwart-wit zijn? Maar ja, inderdaad, waar ga je die grens?

A

Maar kijk, het enige wat natuurlijk een beetje... niet stom is, want ik. Nogmaals, ik snap hem wel, maar... Amersam is bezig met het recht op een fout. D66 heeft daar een initiatiefvoorstel voor ingediend. En dat betekent dat als iemand een keer een foutje maakt dat niet meteen de boete komt, maar dat ze zegt, nou ja, dat kan een keer gebeuren. Let go. Alleen hij heeft natuurlijk gewoon schuld bekend.

B

Oh ja, dus hij had moeten zeggen ik ben het vergeten.

A

Nou ja, kijk, dat is natuurlijk een beetje waar de gemeente aan werkt. Maar op het moment dat iemand moedwille gaat overtreedt, dan is het natuurlijk voor een ambtenaar wel heel lastig om te zeggen, joh, laat deze maar zitten.

B

En gaan ze dat ook, dat recht op een fout ook echt willen ze daarnaar kijken met parkeer?

A

Ik weet dat we een keer daarmee bezig zijn. Nou, dan gaat iedereen zeggen. Kijk, je kunt natuurlijk bezwaar maken. En ze willen dat daar eigenlijk gemeentebreed daaraan gaan werken. In Frankrijk en België bestaat dat al. Dat in principe de bewijslast draaien om. Als je als gemeente niet kunt aantonen dat iemand echt moedwillig iets fout heeft gedaan, dan moet je de eerste keer er wat coelanter in zijn.

B

Nou, dat vind ik eigenlijk wel heel mooi. Ik heb best geleden gewoon domweg vergeten om die knop van start te drukken. En toen had mijn bezoek ook een dikke boete.

C

Ik las ook, Hanna, want jij woont in Noord. Dat daar de parkeertarieven van 1,72 naar 3 euro één gaat.

B

Ja, dat is heel wat om te doen. Ja, ik ben persoonlijk niet de klos, want het is niet mijn buurt, maar het is de vogelbuurt en.

A

Eyplein buurt. Yeah, stukje hamerkwartier.

B

Zutje Hamelkater zijn natuurlijk de buurten iets meer richting de... Bond. Want mensen komen op bezoek naar de stad en die gooiien daar een auto neer en gaan naar de stad in. Maar het is een flinke verhoging van het uurtarief. En wat ook nog heel hinderlijk is voor hun is nu ze betalen tot zeven uur avond en dat wordt dus middernacht.

Maar wat ik me dan afvraag, Tim, dat weet jij misschien wel: ze willen natuurlijk die perkeerdruk in die buurt niet zo hoog hebben, toch? Maar waarom investeren ze dan niet wat meer in die PNR's buiten de stad, dat mensen daar hun auto neerplemmen?

A

Nou, sommige PNR's zijn in handen van commerciële diensten. Dus dat vinden ze niet zo. Terwijl de gemeente heeft een parkeerinkomsten keihard nodig. Sommigen zijn van commerciële partijen, zijn lang niet allemaal van de gemeente. En er is ook gewoon een strijd om ruimte in de stad. En PR is ook interessant voor woningbouw. Dus bijvoorbeeld op Zeeburg verdwijnt er één PR.

B

Want dan kan je natuurlijk een heel groot appartementgebouw neerzetten.

A

En misschien nog wel belangrijker, uh, volgens de gemeente onderzoek laat zien dat mensen die Als een PR weggaat, dan is het niet zo dat mensen hun auto opeens in de binnenstad gaan parkeren. Maar dan pakken ze het OV of dan gaan ze op een andere manier naar de stad toe. Dus het is niet zo dat als je een PNR weghaalt, dat dan vervolgens. Of als je daarin investeert, dat dan niet degenen die nu in Noord parkeren, dat dan...

Wijist onderzoek niet per se uit. Dus wat de gemeente doet, is onderzoeken of ze PNR's. en ja, dat is wel weer een beetje een kansloze missie. Of die misschien wat meer in de regio kunnen doen. Dus dat je zegt. oké, we vragen aan andere gemeenten. En dan betalen wij er ook wel. Ja, dat daarbij het station, dat daar een PNR komt, omdat mensen dan ook prima naar Amsterdam kunnen komen. Ja, en die en die 3-euro verhoging.

B

Ik vind dat best wel for Sven.

A

72 naar 3 euro is natuurlijk wel een hele grote verhoging, procentueel gezien. Maar ja, het werkt.

C

Ja, want ik woon midden in de stad, bij mij is het iets meer dan 7 euro.

A

Ja, maar de gemeente heeft. Het is heel leuk. Er zijn nu coalitieonderhandelingen. En ambtenaren die sturen dan stukken waarin echt staat hoe het gaat met de stad. naar de onderhandelaars. En die zijn openbaar geworden, die worden altijd openbaar. En daarin staat dat het zo goed werkt dat de gemeente op termijn.

Zich zorgen moeten maken. Want ze hebben de tarieven verhoogd op heel veel plekken. En daardoor is er inderdaad minder geparkeerd. De kans is groter dat dat zich doorzet. En dan heeft de gemeente opeens veel minder inkomsten. Terwijl ze nu die parkeerinkomsten, 230 miljoen per jaar keihard nodig hebben. Dus het werkt wel.

B

Ja, maar eigenlijk moet ik me dus zorgen maken. Want mijn buurtje zit nu echt precies op die grens van het tarief. Dus waarschijnlijk wordt ieder van mij ook binnenkort bij geslokt.

A

Dat denk ik wel. Ik denk dat het in die zin niet helemaal te stoppen is. Ik denk wel dat waar wel onderzoek naar gedaan wordt en waar je echt nog een discussie over kunt voeren, is het verdwijnen van die blauwe zones. Dat je een uurtje gratis kan parkeren bij winkelcentra en zo. Omdat mensen zeggen dat zou je zoveel oplossen. Als je die gewoon houdt en mensen gewoon voor hun boodschappen. Dat je dan niet die parkeertarieven hebt. Want je hebt natuurlijk bezoekers.

Maar voor bezoekers heb je, ik weet dat mensen daar ook kwaad over zijn bewonerskorting, volgens mij 150 uur per kwartaal.

B

Yeah, so yeah.

A

Korting, parkeren. Nou, je kan zeggen of je mantelzorgers kan je voor 20 euro per kwartaal een parkeervergunning aanvragen. Dus er zijn echt wel wat regelingen voor. Maar ja, voor diegene die even boodschappen moet doen, is het natuurlijk wel heel zuur. Als je 3 euro elke keer kwijt bent dat je naar de direk gaat.

Ja, er is in 2023 een motie aangenomen om te onderzoeken of je die blauwe zones kan houden met digitale controles. Want de gemeente zeggen dat het kost gewoon heel veel geld om te handhaven, fysiek. Maar als je dat toch op de een of andere manier digitaal kunt doen, kijk, die scenauto kan niet zien of jij je blauwe bordje voorin hebt liggen. Ja.

B

Yeah, yeah

A

Dus wie weet dat daar iets in. Maar ja, ik vrees dat het niet. Ze gaan het denk ik niet terugdraaien. Sorry, Hanne. Helaas.

🎵 Music

Correctie: Street Art over Van der Laan

A

En dan gaan we naar de rubriek waarin jullie luisteraars aan het woord komen. Vorige week hadden we het over straatkunst in Amsterdam en de documentaire over street art Frankie. We vertelden wat onze favoriete Frankie-werken waren en daar wil luisteraar Tracy Mats wat aan toevoegen. Ze schrijft: Heerlijk item over Frankie. Ik miste zijn geweldig portret van burgemeester van der Laan, dat per ongeluk door de reiniging is weggehaald.

En als ik het goed heb, daarna teruggeschilderd is. Dat is voor veel mensen volgens mij zijn bekendste werk. Nou, er is geen Frankie-schildering van Van der Laan. Tracy haalt een kunstwerk van Kamp Zeedorf. Door de warme street art Frankie. Het is namelijk van Kamp Zeedorf. In 2017 is het portret op de entree van Metro-Wieboudstraat per ongeluk weghaald. Een schoonmaker van de GVB had een memo gemist.

Dat het mocht blijven, en poetste het weg. Maar ik zou toch wachten, voordat we doorgaan. Als je zo'n mooi portret zit en je bent het schoonmaken, zou ik toch even mijn leidinggevende bellen: van, dit ziet er best wel. Nou goed.

B

Maar het is wel echt heel erg zwart-wit en het is wel echt een soort rauwe krus. Als je er geen kaas van gegeten hebt, Tim?

A

Maar het portret is inderdaad teruggekomen op het Mercator Plein. Een versie van 8 meter hoog, en die is er nog steeds. Streetart Frankie heeft wel ooit een beeldje van Van der Laan gemaakt. En die zit op het dak van Paradiso. En volgens mij zit die daar nog steeds. En dan vroeg Tracy ook nog iets anders, Hannah, waar die pijp met kabouter erop te zien. Dus jij had het daarover.

B

Ja, die zit in de Marco Polo-straat in West. Ik weet niet precies waar, maar dat is onderdeel van de fun. Mag Tracy daar gewoon rondlopen en gaan zoeken.

A

Ja, dat heb ik een heel goed idee. Tracy, dankjewel voor je vraag. Heb je nou ook een opmerking of vraag over de onderwerpen die we bespreken? Laat het weten onder deze aflevering op Spotify.parol.nl of app naar 062719 3364.

🎵 Music

Media-ethiek bij Gevoelige Misdaadzaken

A

Een 40-jarige Amsterdamse vrouw werd eind maart dood aangetroffen in haar woning op de Koninginweg. Vorige week maakte de politie bekend dat ze vermoeden dat ze door een misdrijf om het leven is gekomen en werd haar partner gearresteerd als verdachte.

Zeker sinds dat feit lijkt de dood van de Amsterdamse vrouw de stad flink bezig te houden. En dat terwijl er nog heel weinig bekend is, waar moet je als journalist rekening mee houden als je verslag doet van zo'n gevoelige zaak? Daar gaan we het over hebben. Ja, ook op de redactie heeft het ons flink bezig gehouden.

B

Sacre.

A

Ranek en Hannah, jullie heeft het ook niet onberoerd gelaten.

B

Ja, dat komt natuurlijk. Dit was een medewerker van de ABN AMRO. En een paar dagen later werd er een collega van haar ook dood aangetroffen, maar dan in Nieuw Venhep op een parkeerplaats. Dus ineens gingen er verhalen rond van. Heeft dat met elkaar te maken? Dat bleek later niet zo te zijn. Maar daardoor kwam er ook een geruchtenmolen op gang die heel intens was. En jij Ranak, jij hebt ook veel voorbij zien komen.

C

Ik was vooral verbaasd hoe snel mensen dingen van deze verdachte deelden. Dus ik kijk, ik doe wel eens een rondje TikTok. en ineens kwam ik foto's tegen van hem. Dus de verdachte, met die vrouw die is overleden. Met hun kindje die hun eerste verjaardag aan het vieren waren. En allemaal foto's die ik eigenlijk helemaal niet wilde zien. Ik heb er ook niet op gegoogeld, maar die kwamen dan in mijn algoritme terecht.

Ja, het niet nodig. En ik vond ook wel bij mij, ik vroeg me heel erg af, is deze man dat we het later bekend, heeft meegaan aan een tv-programma. Ben je dan meteen een publieke figuur en mag je meteen alles van zo iemand online knallen? En dat vond ik wel heel lastig.

B

Ja, goed punt. Dat vond ik ook. Ik zag ook online. Ik zit dan meer op Facebook raan. Ik ben echt ouder dan jij. Maar zag ik echt mensen allerlei hele erge privé-dingen delen. En ook in comments onder nieuwsartikelen en zo. Maar ja, bij het perol moeten we natuurlijk andere afwegingen over maken. Dus dat is wel dit soort precaire zaken, daar gaan we wel heel bewust mee om.

A

Ja, want ik bedoel, Hanna, jij bent ook lang chef geweest, bijvoorbeeld. En kijk, wat je vorige week natuurlijk heel erg zag gebeuren, is dat je het nieuws wat gebracht wordt. En vervolgens ontstaat er op internet, op allerlei plekken worden dingen gedeeld over een verdachte. Mm-hmm.

B

Werkzaamheden en van alles en ook wat.

A

Online zag je dat allemaal langskomen. Als krant heb je daar natuurlijk ook dat je over nadenkt van wat gaan we wel, wat gaan we niet melden. Wij zijn daar vrij toeghoudend in geweest. Hebben we wel genoemd dat hij meedeed aan een datingprogramma, maar niet welke bijvoorbeeld. En we hebben de naam Clen V wel genoemd. Kun je iets vertellen over hoe zijn afweging gaat? Want dit is natuurlijk iets wat vaker.

B

Ja, ik heb het hier nog uitgebreid met Paul Vugts over gehad, onze misdaadverslaggever, want die is toch onze... Onze raadgever ook wel in dit soort zaken. En die geeft ook vaak advies aan jongere verslaggevers zoals ik bijvoorbeeld. En Paul zegt altijd: je moet gewoon terughoudend zijn. Het zijn verdachten. Ook deze man is verdacht. We weten nog helemaal niets verder dan dat hij nu vastzit op de verdenking van de dood van zijn vrouw.

Je wil mensen helemaal niet onnodig extra schade, ook daders niet. Die hebben ook gewoon recht op bescherming. En wat Paul altijd zegt: de belangrijkste vraag is: als wij iets delen, is: is het relevant? Is het relevant in relatie tot het feit waarvan hij of zij verdacht wordt? En in dit geval vonden wij dat de achtergrond van deze clenvee niet heel erg relevant was voor hetgeen waar hij nu verdacht van wordt. En dus hebben we ervoor gekozen om het redelijk.

droog te houden, sec bij de feiten en dat we dat genoeg vonden. Het zou natuurlijk kunnen dat als deze zaak vordert dat we er anders over gaan denken. Ja, maar dat zien we dan wel. Nu kozen we ervoor om er redelijk behoudend mee te zijn. En een advies dat Paul bijvoorbeeld mij ook altijd gaf is, als je keuzes maakt, als het om privacy gaat, je moet het uitleg kunnen leggen voor jezelf.

Maar ook naar de buitenwereld toe. Dus niet alleen maar van ja, het is gewoon nieuws. Want we weten dit nu over die verdachte. En anders vinden mensen toch wel. En ja, fuck it, we gooien het gewoon onder laat.

C

Wat doet het toe en wat doe je die nabestaande ook aan toch?

B

Precies. En je moet het ook gewoon echt uit kunnen leggen. Dus ja, dat zijn dingen waar we het dan over hebben.

A

Ja, en dan kunnen we natuurlijk heel veel dingen... Het zijn altijd grijstinten en situaties die net anders zijn. Maar zeker als het gaat om het noemen van Initiale hebben we er wel een soort van vuistregels over, toch? Want dat is natuurlijk wat je hier zag. Want zijn voornaam is nogal. Ja, afwijkend. Het is niet Tim. Dus ook snel te vinden daarna.

B

In principe noemen wij verdachten altijd met hun gehele voornaam en alleen de eerste letter van hun achternaam, hun initiaal. Dat is overigens op eigen initiatief. Dat wordt ons niet vanuit een rechtbank of OM of zo opgedragen. Dat doen media gewoon zelf.

Maar wanneer we dat niet doen, is als het een beetje raar wordt. Bijvoorbeeld om Rido Wantahi, die werd lang gezocht. Toen werd ook gezegd dat een crimineel gezocht. Hij heet Rido Antachi. Toen werd hij gevonden en was hij verdacht om dan helemaal terug te schakelen naar Ridowan T. Das ist ein bisschen verrückt, denn wir haben das schon ein Jahrzehnt aufgeschrieben. Das tun wir auch nicht.

En wat dus wel eens voorkomt, dat vertelde Paul mij hoor, want die gaat heel vaak over misdaad. Dat als iemand een hele gekke voornaam heeft, dat echt heel apart is, dat je denkt, nou echt niemand heet zo. Nou bijvoorbeeld, niemand heet Rauwan, toch? Nou het komt wel eens voor bijvoorbeeld dat advocaten een verzoek doen. En wat Paal een beetje als stelregel dan hanteren is als het gaat om een hele jonge verdachte.

Die bijvoorbeeld een uitgleier heeft gemaakt, of zo. En als diegene dan nog de rest van zijn leven wordt geconfronteerd met wat er online staat. Dan doet Paul wel eens twee initialen. En wat ook wel meespeelt, is het bewijs of de verdenking die er ligt. Dus als het allemaal nog heel onzeker is en heel onduidelijk en de politie weet ook nog bijna helemaal niks. Ja, dan ga je niet iemands voornamen, ga ik niet rauw naar kaar schrijven.

Maar dan ga je er voorzichtiger mee om. Maar in dit geval van het Clan V speelden die beide elementen niet. En dus kies we er dan voor om zo'n naam wel te publiceren. Maar je kan er wel echt altijd discussies over voeren. Zeker.

A

Is het iets waar jullie ook wel eens mee worsten? Kijk, ik kom niet zo vaak in de rechtbank, maar jullie gaan best wel eens naar rechtszaken toe.

C

Ja, nee ik ben ik ik ga wel eens naar rechtszaken inderdaad. Ik had dus toen ik net begon bij het parol, en dat zou ik nooit vergeten, was toen was ik stagiair. Toen werd ik naar de rechtbank gestuurd voor een zaak over een dwergkeesje. Van een heel ander kaliber. Heel luchtig zaakje over een stijl dat aan het ruzien was over wie de dergkeesje mocht hebben na hun scheiding.

En als je in zo'n rechtszaal zit, dan worden gewoon die namen voluit gespeld, inclusief waar ze wonen. Want die rechter moet controleren of die de juiste verdachten voor ze heeft of de juiste mensen voor ze heeft. En toen kwam ik terug op de redactie en toen zei ik tegen mijn chefs: Ik vind het toch een beetje raar om iemands voor- en achternaam op te schrijven.

Want deze mensen gaan dit nog voor altijd, worden ze hiervoor achtervolgd. En misschien denken ze over een paar jaar wel dat ze ergens gaan solliciteren. En dan blijkt dat je ruzie hebt gemaakt over een dergkees. Want dat is best wel een lelijke ruzie.

Toen zeiden mijn chefs, nou ja, oké, we doen het wel. Maar dan alleen met de voornamen. Maar toen kreeg ik later dus wel een brief van een advocaat. En als je dan een stagiair bent, ik weet nog dat de hoofdredactor naar mij toe kwam en die zei: Rouw ook niet schrikken. Maar ik heb een brief van een advocaat.

B

voor je toen schrok jij al of niet?

C

Toen dacht ik, nou het was mijn journalistieke carrière, die end. Maar uiteindelijk viel dat natuurlijk heel erg mee. Maar het heeft me wel echt wakker geschud dat je altijd wel goed moet nadenken over welke keuzes je. En die hebben een advocaat op me afgestuurd, want dat kon niet. En ze hebben daar wel tegen mij gezegd: wij willen dit niet. Maar ja, goed. Ik was stagiair. Ik heb het overleg met mijn chefs. En ik dacht: nou, dat is gewoon de juiste keuze. En achteraf denk ik nu met.

Neg jaar ervaring verder denk ik: ik had het gewoon moeten doen en nu moeten twijfelen. En die brief schikt mij totaal niet af. Want ja, waar hebben we het over? Jullie gaan naar een rechtbank voor een werkkeesje.

B

Ja, ingewikkeld. Ik moet meteen denken aan een andere zaak. Dat was wel een heftige zaak hoor. Dat ging niet over een hondje, maar dat ging over een kroegpaas die verdacht werd van het verkrachten van zijn medewerker. Oh, en daar heb ik echt buikpijn van gehad. O wat ik daar. Wel overschreef en niet overschreef. Dat ging niet alleen om de privacy van de verdachten, maar ook van het slachtoffer. Want er waren heel veel elementen die gewoon ontzettend privé waren.

Maar die wel van belang waren in het strafproces. En dat is dus eigenlijk altijd het soort van de balanceerct die je moet uitvoeren. Want kijk, ik wil als schrijver de lezers begrijpen waarom de rechter tot een oordeel komt. Dus dan moet je uitleggen wat is er precies gebeurd. Wat waren de omstandigheden? Maar ja, als ik dan bijvoorbeeld uitleg wat voor band die cafébaas precies met zijn medewerkers had, dan kwam je weer op hele pijnlijke privé dingen terecht.

Bijvoorbeeld, ik heb ook nooit opgeschreven hoe dat café precies heette. Maar ik heb wel gezegd dat het op de nieuwmarkt was. Maar andere media noemden wel gewoon de naam van het café. En ga je we denken, had ik dat dan gewoon moeten doen?

C

Ook het dilemma: als je het niet noemt, dan is het eigenlijk alsof je het over alle cafés kunt hebben. Dus dan gaan mensen naar die cafés die denken ze het kan allemaal.

B

Maar ik noemde die man dan wel bij zijn voornaam. Dus mensen die hem kenden, die wisten dan wel dat hij het. Snap je? Het was heel moeilijk. Uiteindelijk heb ik toen ook wel vastgehouden aan pauzeadvies overigens. Terughoudend zijn. En dat als je ergens heel erg over twijfelt, bijvoorbeeld dan die cafénaam.

Ja, dat iedereen dan bij dat café zou denken. Oh, dat is de eigenaar van die verkrachter. Overigens is hij later vrijgesproken, moet ik wel bij zeggen. Maar daarom heb ik dat dus niet gedaan. En daarom bij twijfel. Dan maar niet doen. En daarom zijn wij dus ook om even terug te komen op de zaak van Clemvee, echt wel terughoudend. En vinden we dat we daar gewoon gesprekken over moeten voeren en voorzichtig mee moeten zijn.

A

Wat is nu de stand van zaken in de Koningin de Wegzaak? Even kort nog aan het eind.

C

Bløt 2 weken langer vastzitten. Ja. En daarnam. Zien we verder.

B

Ja, en ook nog wel belangrijk om te zeggen, vind ik dat die familie dus ook een oproep heeft gedaan om te stoppen van het slachtoffer. Ja, om te stoppen met het rondstrooien van haar naam en die privéfoto's. Dat vind ik ook wel goed om te benadrukken van kap daarmee. Ja, da hat sich niemand mehr geholfen.

A

Goed, we blijven het volgen op parol.nl

🎵 Music

A

En zoals altijd sluiten we weer af met een gouden tip van de redactie. En die komt deze week weer van Alice Boefy, chef van onze stadsschidsredactie. Welkom terug, fijnt je er bent. We hebben het in deze podcast natuurlijk regelmatig over de steeds duurder wordende stad. Volgens mij heb jij een tip vandaag die daar goed bij aansluit. Absoluut.

Gouden Tip: Gratis Uitjes Amsterdam

D

We gaan het hebben over gratis uitjes in de stad. Heel goed. En die zijn hartstikke nodig. Maar het zijn over die dingen, je moet het maar net weten wat er is en waar je moet zijn. En sinds ik eigenlijk bij de Stadschidsenredactie werk, maak ik me daar heel hard voor. Heb ik een lijst op gesteld met heel veel gaadse uitjes. En die vul ik wekelijks met de redactie aan.

B

Een soort gratis bucketlist, hè, of niet?

D

We zitten nu op een stuk of 80, als ik me niet vergis. Ik wilde heel graag 100. Dus mochten mensen luisteren, denken, we weten nog iets leuks.

A

En dat is lang niet alleen wandelen over de grachten. Oké, oké. Want als ik de gratis lijstjes zelf opzoek, niet bij het behoorlijk op andere plekken, dan kijk heel vaak, ja ga lekker wandelen in het Amsterdamse bos. Dan denk ik, ja, hartstikke leuk, leuk uitje. Maar dat is niet helemaal de gratis tip waar ik naar op zoek ben.

D

Je wil net iets anders. En je wil verrast worden. En ik. Om om een paar voorbeelden te noemen.

A

Ja, welke springen er echt uit?

D

Elke zondag kun je gaat eens het Volkshotel op, kan je in die jacuzzi's zitten. Wat?

A

That's right.

D

Gratis, everyone.

B

Oh, hast du das gehört? Oh.

D

Je moet wel je eigen handdoek meenemen.

B

Je bent een sauna mens. Hoezo vind je dat dan voor?

C

Ja, nee, ik vind dat gewoon...

A

Okay, en

B

Dat er mensen gratis bij zitten.

C

Ik vind die bubbelbaden in saunas ook altijd. Een beetje al dat vlees wat tegen elkaar denkt.

B

It is for 10 minutes.

A

Ja, en dan komen we elkaar niet tegen daar. Gaan we door.

D

Je kunt gratis disk golven in het Zotenpark. Dat is een soort. Dan kan je met van die discs gooien en dan moet je in een soort mandje terechtkomen. Hartstikke leuk. Short frisbee.

B

Bye.

D

Er worden vaak gratis bioscoop avonden georganiseerd in het zonnehuis. Je kunt elke vrijdagavond aansluiten bij de gratis sketocht door de stad. Oh, leuk. Ja, zeker.

B

Het is een ding voor mijn bukker deze. Ik heb dat nog nooit gedaan. Ik heb die mensen zo vaak gezien door het Vondelpark. En het ziet er zo gezellig.

D

Het is zo leuk en het is dus gratis.

C

Waar het moet je zijn dan? Waar meld je aan? Of staat het in jouw lijstje op?

D

Voor mensen met kinderen, het muizenhuis, superleuk. Kan je altijd een gratis speurtocht doen. Dus dan kunnen kinderen alle muizen zoeken. En als ze alle muizen hebben gevonden. Het heeft mijn dochter al een keer of zes gedaan, denk ik. Dan krijg je een gratis kleurplaat als je hem inlevert. Er zijn gewoon best wel veel leuke dingen.

Maar je moet het maar net weten en dat houden we bij. En elke week komen er nieuwe gratis tips bij. Gaan er oude tips weer af. En ik hoop dat mensen er vooral heel blij van worden. En af en toe krijgen we een mail. En een van de leukste en lieve mails vond ik, was een vrouw die zei: Ik ben de hele zomer bezig om al deze gratis tips met mijn dochter af te.

A

बाले

D

En dan denk ik, ja, dat hebben we ook hard nodig in de stad.

A

Heb jij nog gratis dingen die je kan toevoegen?

B

Aan de lijst, ja, ik ben ook wel gewoon van fietstochtje naar Landelijk Noord ofzo, naar Twisk of dat soort dingen. Weet je, vind ik ook wel heerlijk.

C

Ja, ik vind nu met het mooie weer. Ik vind de tuinen van het Rijks echt een beetje onderschat. Die zijn zo mooi.

B

Dat is ook een hele leuke.

C

Er ook gewoon stoeltjes in. En wat heel veel mensen niet weten, is aan de kant van de tekenschool, dus aan de kant van de ruisdeelkamer. Daar zit ook een heel klein koffietentje. Het kost natuurlijk wel geld. Maar je hebt dus stoeltjes. Dan kun je gewoon chillen, boekje mee. En dan een koffietje halen en dan heb je gewoon een lekker middagje.

A

Nou, op naar de 100 zou ik zeggen. Het is nu ruim 80. De hele lijst vind je op parol.nl. En we zetten natuurlijk een link in de show notes. Dankjewel, Alice. En dat was hem weer voor deze week. Vond je het leuk? Abonneer dan op ons kanaal. Plaats een reactie op Spotify en tip ons vooral bij andere Amsterdammers. Vragen of opmerkingen kan je appen naar 062719 3364 of menen naar podcast.parol.nl.

B

Verena verhoeven deed de productie en montage alle groene artikelen te staan in de show notes.

C

En studenten kunnen nog steeds alles gratis lezen. Ga voor een gratis abonnement naar parol.nl/slash student Bedankt voor het luisteren en tot volgende week.

B

Luister die krant.

A

De kracht van de krant op je werk.

🎵 Music

A

Brabans dagblad en de geld.

www.nl

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android