#47 - “Så nu skal jeg være far” - podcast episode cover

#47 - “Så nu skal jeg være far”

Oct 06, 202542 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

I denne episode ringer Albert fra Østrig og fortæller Emil om sin følelse af at være klar til at blive far, inspireret af nylige pressede situationer. De snakker også om processen med at gøre et hjem personligt og de mange små detaljer ved vanlife. Podcasten dykker derefter ned i dynamikken omkring stemningsregulering i forhold og vigtigheden af at omfavne både de gode og de svære perioder. Afslutningsvis besvarer de et rørende lytterspørgsmål fra en gymnasieelev om at håndtere et breakup og giver råd om at tillade sig selv at føle smerten og komme videre.

Episode description

I denne episode er Albert i Østrig og ringer til Emil med spændende nyheder og beretninger. God fornøjelse!

Transcript

Intro / Opening

Os unge mænd, hvornår man i kvinder begynder at forstå os? Og hvornår man vil lære at forstå os selv? Vi er to unge mandevenner, som går en tur, når solen skinner, og som I måske kender som Emil Grundsten og Albert Mann. Normalt er vi sjove, men det er på tide, vi åbner lidt op om det gode. Ja, og det grove. Som for eksempel, når vi svigter vores venner. Eller skammer os over ikke at kunne forføre kvinder. Nogle gange er det sårbart og ærligt. Andre gange er det navlepillende og forfærdeligt.

I denne episode er jeg taget til alberne og snakker med Emil om at skulle blive far. Du lytter til også unge mænd. Danmarks ærligste podcast. Vi ligger inde på det her værelse lige nu, og hun ligger... lige ved siden af mig. Imens vi optager. Nå! Og for at gøre det til en mere autentisk oplevelse for lytteren, der har jeg så ligesom taget en sort t-shirt over hovedet.

På mig selv. Så når jeg siger ting, så går jeg ligesom ikke ind i mig selv på grund af et blik fra hende. Så det kan I jo lige få forestillet jer. Hun kan ikke høre, hvad jeg siger. Hun kan ikke høre, hvad du siger. Du kan godt høre, hvad jeg siger. Du kan lige sige hej fra mig. Ja, det skal jeg gøre. Jeg skulle sige hej fra Emil.

Følelsen af at være far-klar

Der er faktisk sket noget over de sidste par dage, Emil. Nå. Må jeg høre? Jeg kan mærke, at jeg er klar til at blive far. Hvad? Hvorfor? Ej, jeg kan bare mærke, at jeg har fundet ud af... Kan du huske, vi havde en episode, en podcastepisode, hvor... Du fortalte, at den er faktisk ikke kommet ud, tror jeg. Vi var i shelter og sad rundt om et bål. Og så spurgte du mig, hvis disaster struck, hvis der kom en katastrofe...

Vil du så kunne agere? Og så fortalte du en historie, hvor du havde været på højskole, og så havde der været et trafikuheld, og du havde været lynhurtig. til at være over og få dem til at falde til ro og rikket til politiet og været på der. Om man handler eller fryser? Om man handler eller fryser. Det har jeg stillet meget spørgsmålstegn ved, tror jeg generelt ved mig selv. Og jeg synes allerede, at jeg kan mærke, at jeg faktisk er god til at handle. Okay.

at jeg nu for eksempel, hvor vi har kørt i Østrig, jeg ved ikke, jeg har hele tiden nødt til at sige Schweiz, men det er altså Østrig, så kørte vi, jeg havde kørt lidt, og så overtog min kæreste. Og så lige pludselig kommer der et motherfuckerbjerg med sådan nogle crazy hornålsvæg. Og man skal lige have siddet lidt i bilen, før man ligesom lige er inde i gearne. Altså, fordi det er lidt vanvittigt, når man skal igennem dem.

Og så det var lidt sådan, fuck, hvad fanden. Og så fik jeg lige sagt, okay, vi stopper ud af bilen, og så går jeg lige over og tager, og så kører jeg videre. Og der har været nogle øjeblikke, hvor jeg har tænkt, at det er sgu meget godt, det der Albert. Og hvor jeg godt har kunnet ikke sætte mig selv først. Er det også derfor, du godt kan lide det der? Fordi jeg taler også med min far.

Og han sagde, hvordan ved de, hvis han har købt så billigt en bil, hvordan ved han så, at den kommer til at holde? Så siger han, det ved han heller ikke. Albert er sådan en, der godt kan lide at ende på en øde vej i Bosnien.

og så bryder bilen sammen og skal gå 20 km den ene vej for at få fat i nogen, der kan komme over og hjælpe ham. Og siger, min far, det lyder fuldstændig forfærdeligt. Tror du, det er derfor, at du også søger det der? Det er for at finde ud af, hvordan du reagerer i de situationer?

Hvordan du er i det. Ja, det tror jeg faktisk, du kunne godt kunne have ret i. For ligesom at vide, at jeg kan stole på mig selv måske. Jamen, det forstår jeg godt. Jeg tror også, det er meget normalt det der med at tænke... Eller være i tvivl om, at man er en type, der handler. Jeg var jo ret sikker på, at jeg var bange for, at jeg var en type, der ikke kunne handle. Jeg var bange for, at jeg ikke kunne. Og så fandt jeg ud af det.

Det kunne jeg faktisk godt. Det er helt naturligt. Jeg tror, det er kvinder, som er bange for, at de ikke har, hvad der skal til for at kunne føde. Jeg tror bare, at naturen tager over, når der sker noget. Og det er jo fantastisk at mærke. Ja, især når det er, fordi naturen kan jo også godt sige frys. Ja, ja. Ja, det er rigtigt. Men jeg tror alligevel, jeg tror der sgu meget til, hvis nu at man står i en situation, hvor der ikke er andre, der gør noget.

Altså, eller hvis der ikke er andre. Jeg tror, der er sgu meget til, før man ikke handler. Jeg tror, det bare sker. Ja. Men det er meget rart også. Jeg synes... Det er også fedt, når man godt kan mærke, at man selv er presset, fordi det var jo også minus fire for mig. Selvom jeg faktisk ikke er sådan vildt. Jeg er mere sult. Altså hvis jeg er sulten, så er jeg fuldstændig udulig.

Men kold, det kan jeg egentlig godt klare. Det var rart at vide. Du ved, så fik jeg lige pustet lidt liv i hendes tæer og alt muligt godt lige ind under knævuglerne. Meget, meget skønt oplevelse. Jeg er glad for, at jeg ikke kan kigge ind i højden, mens jeg sidder og siger lige og sige. Ja, ja, ja.

Ej, det er sejt. Nu fik jeg det til at lyde som om, at det er alle, der handler. Jeg tænker bare lige over det imens, og det er det sgu nok egentlig ikke. Det forstår jeg godt er fedt. Det er jo også en fed oplevelse, det der med at føle nu. Nu har jeg sgu lige kontrol. Eller det har jeg i mig, at jeg kan sgu lige være der for andre i pressesituationer. Ja, jeg kan godt finde ud af at tage de der beslutninger. Fordi nu, jeg tror også, at jeg var med...

da jeg var sejlet rundt med min ven der, rundt om Fyn. Der var det meget ham, og vi har også været på roadtrip sammen, og der var det meget ham, der tog de der beslutninger. Og vi var sådan ved roret, ved sådan noget.

Boligprojekter og personlig vanlife

Men det er rart at vide, at jeg godt kan også. Ja, det forstår jeg da godt. Så det er sgu bare dejligt, altså. Okay, så tilbage til fartingen. Skal du så have børn nu, eller hvad? Nej, nej, nej. Det var bare lige capture det. Jo, jo, jo. En smule clickbait. Jeg tænkte også, at vi har lige haft en episode for tre episoder siden, hvor du siger, at du ikke kan finde ud af at tale med børn.

Og mine egne børn, du kan jeg jo godt tale med. Der kommer selvfølgelig nogle venner over fra vuggestue. Min kæreste sagde også forleden... Nej, jeg sagde til hende. Nej, hun sagde til mig, ved du hvad jeg tænker på? Og så siger jeg, vores børn? Og så siger hun, nej, ikke vores børn. Og så siger jeg til hende, nej, du tænker aldrig på dem. Det er kun mig. Det er kun mig, der tager mig af dem. Hvad sagde du det? Så grinede hun, og så gad hun ikke at fortælle, hvad hun havde tænkt på alligevel.

Det var du selv ud af dem. Nogle gange skal der ruskes lidt i virkeligheden. Jeg får en sofa lige om lidt. Ja, den knier sig ind i døren lige om lidt. Jeg tror faktisk ikke, den kommer, mens vi optager. De ringer lige, og så siger han, at han var sådan en. Han glædte sig bare til at få fri, så han kunne ryge nogle joints. Han var helt... Har du også været? Ja, der har jeg også været. Ej, der har jeg aldrig været. Jeg røg bare. Men han var sådan... Hello, man...

Jeg ved godt, at jeg skulle aflevere noget hos dig nu, men vi har lige en bil herude, der har brugt fodbold ind i sammen. Der er lige kommet en anden bil, og nu har vi fået dig over i den bil. Vi vil lige se på det. Jeg ringer lige, inden vi kommer. Så det lyder som om, at der lige går et stykke tid i hvert fald. Han var en legende. Ja, han var fed. Han var fed. Og takker mig. Han siger, hallo, man. Tak, tak, man. Det er fandme godt. Vi ses snart.

Hvordan går det med projekt hjem? Hvor langt er du procentvis i at føle, at den er komplet? Jeg synes, vi er på en... Altså følelsen er ikke på så mange procent, men det er fordi jeg føler, at de der små ting, der gør ting i et hjem. Du talte om det med koppen i din vane. Og sådan nogle ting er vi jo ikke helt ved endnu. Der er ikke noget på væggene. Men rent praktisk, der er vi i 90 procent, tror jeg.

Lidt fure. Klinkerne er kommet hjem, de skal bare sættes op ude i køkkenet. Jeg har købt nogle stole, sådan nogle frisvinger. De kommer i morgen. Fedt. Frisvinger. Hvad fandt er det? Det er altså voksen. Ja, men det er meget voksen. Det er sådan nogle fra siden af, så former de sådan et D uden... Okay. Det kan jeg sgu nærmest ikke engang forklare, men det er sådan et stativ, så kan man sidde og gønge lidt i dem. Okay, ja. Så skal det hænges fast i loftet.

Er det sådan et, der kan omformes til et vietnamis shame wheel? Det er det. Det er seks seksgynger, jeg har hængende ved min vis på. Ja, men give en kæreste her så gerne ville have dem. Ja, men hun ville så skide gerne have dem. Nej, det er sådan nogle... De er meget inde. De har sådan noget fransk flet og sådan et stålestativ, og så skal jeg lige have malet dem hvide. Men det bliver meget flot. Det er super hot. Hvad for noget? Ja.

Jeg siger bare, at det er det hotteste mode. Ja, ja. Det er det hotteste mode. Men det kan jeg faktisk godt... Jeg kan godt følge det. Det der med at... Altså, at man ikke har personligt gjort det endnu, men alt det praktiske er på plads. Ja, og jeg føler tit det der med at sige, at gulvet skal laves. Ja, ja. Det er jo bare bygde. Men alt det der med at tage valg og købe ting til væggene.

Det er der, hvor det er en rigtig dræber for mig. Det er sådan noget, der godt kan tage rigtig lang tid. Så derfor føler jeg ikke, at jeg er i mål endnu. Og jeg vil også gerne have hønder i vindueskarmene. Sådan nogle små ting, der skal fuges rundt i nogle kanter, og jeg ved, at min far kommer ikke til at prioritere og gøre det lige forløbig. Så han var sådan, du skal kunne bo der, og så derfra, så tror jeg, han begynder at...

og have planer de dage, hvor jeg godt kunne tænke mig at få bygget nogle ting. Ja, okay, så fader han ud. Ja, det tror jeg sgu. Men det begynder at blive godt, og bare fordi der kommer en sofa, og stolene kommer. Så har jeg sådan en lille gammel arbejdsbord, som man kan bruge som spisebord. Så kan man jo opholde sig i lejligheden. Det har kun været min kæreste, jeg kunne investere over, fordi vi kun kan ligge i sengen.

Og jeg kan jo vildt godt lide dig, men det er jo mærkeligt at invitere dig over, så ligger vi bare i min seng. Ja. Igen, igen. Igen, igen. Det er jo der, vi ender, men det er jo ærgerligt at starte den der. Ja, det er det sgu. Men jeg føler også det der med at skaffe ting, det er faktisk, fordi det er præcis det samme, jeg står i med vaden. Ej, okay, jeg kan ikke sige, jeg står i. Vi har jo en lyskæde og så videre, men nu er vi jo ude at rejse i den, så nu...

Glæder jeg mig til, at vi finder en lille magnet af to østriske øldrækkende, med sådan nogle denkleben, som vi har hængt op. Og du ved, der skal jo måske nogle små. souvenirs osv., man har fundet i en lille italiensk bjerglandsby op på væggene osv. Der skal jo ligesom være noget, der gør den sådan lidt berejst. Ja, ja, ja. Man kan jo ikke skynde sig. Det skal jo være én stor køleskabslove proppet med møder fra alle Europas lande. Det er fandme det.

Stemningsregulering i parforhold

Det synes jeg er fedt. Må jeg lige høre dig om noget? Fordi jeg kom bare lige til at tænke på det, og jeg synes, det er meget sjovt. Har du tænkt over, hvem der regulerer stemningen i dit forhold? Øh... Prøv lige at komme med nogle eksempler. Jeg kom bare til at tænke på, at... Nu skal jeg ikke udlevere forfærdelig meget for mit forhold, men... Jeg er meget en stemningsregulerende middel. Når jeg ikke sørger for stemningen, har jeg lagt mærke til...

Altså... Så er der ikke altid særlig god stemning. Okay, men når du ikke sørger for... Hvordan? Er det, når du ikke er oplagt? Eller er det, når du ligesom ikke har tændt sterilys, eller hvad? Jamen, det er sådan... Jeg kan godt nogle gange opleve i relationer, at jeg... At det er mig, der... formildner ting. At det er mig, der putter luft i. Og når jeg ikke kan det, så synes jeg bare, at der bliver dårlig stemning.

Ja, altså luft, er det sådan en overskud også? Ja, det er sådan... Griner ting af, lægger ting op, griber. Ja. Og når jeg ikke gør det, så har jeg bare lagt mærke til, at jeg synes, der bliver dårlig stemning. Og jeg ved selvfølgelig ikke, om det er mig, der bringer den dårlige stemning. Det kan jo selvfølgelig godt være, når jeg ikke har overskuddet. For jeg har også hørt, at mit humør også påvirker meget.

De rum, jeg er i. Så det kan jo også bare være mig, der fylder. Så når jeg ikke er glad, så er der ingen, der er glad. Men... Jeg ved ikke... Tænk bare over det, jeg var sådan... Men det kender jeg totalt godt, det der. Jamen, på ferien, der havde vi... Jeg har virkelig haft nogle uger op til ferien. Vi snakkede også om det sidste podcast, hvor...

Jeg vågner hver mand, og jeg glæder mig til ugen at overstå, for der er så mange ting, der bare skal være vellykket, der skal afvikles. Og det har virkelig været hårdt, synes jeg, og stressende, og haft lange dage. har der været den her uge på Rømø med min familie, min lillebror og min mor og min far, hvor vi har været i spag og bare kommet helt ned. Og vi har sovet i snit 11 timer hver nat.

Og jeg bare kunne mærke, at min krop har bare haft brug for det. Og jeg har totalt bare været i sådan en neutral stat. Der har ikke været så mange udsving. Jeg har bare været afslappet. Kunne mig og min kæreste overhovedet ikke finde den, når vi så endelig taler sammen? Nej. Jeg var ikke sådan, hej, hvad så? Så bare, hej, godt at høre fra dig. Hvad har du lavet?

Og det endte altid med, at vi ikke fandt hinanden, og at vi måtte skrive sammen bagefter. Vi kan stadig godt lide hinanden til hinanden, for lige at bekræfte. Ja, klart. Og så var jeg sådan, hvad? Hvad er det, det går ud på det her? Og så har jeg godt lagt mærke til det, når jeg indleder relationer, om det er et kærlighedsforhold eller et venskab, at jeg har meget energi og jeg har meget...

Når det stopper, så er der altid en periode med mine relationer, hvor det lige skal finde sig selv. Ja. Du sagde før, at du godt kunne genkende noget af det, jeg sagde. Hvad vækkede genklang i dig?

Det kan jeg totalt godt genkende. Og jeg vil også sige, at jeg bare kunne gå langt med mit eget overskud. Ja. Så jeg synes virkelig, at jeg kan... generelt i relationer, altså sådan, det lyder jo sindssygt at sige, at man kan have mega meget overskud, men jeg synes, at der er egentlig sådan, hvis jeg er et godt sted, så kan jeg godt rumme meget og sådan tilpasse mig rigtig meget.

Også facilitere, ligesom du siger. Men også blive bange for, når det ligesom slipper op. Ja. Og også blive bange for, om jeg har mig selv med i alt den tilpasning der. eller om man ligesom bare kobler sig på nogle andres rytme, og så er virkelig god til at følge den, og stadig også er i sig selv, men måske også meget over i deres.

Det kan jeg godt blive lidt spooked over faktisk nogle gange. Det tror jeg faktisk måske er det, jeg taler om. Ja. Fordi jeg fik også sådan en helt nu... Ej, altså vi skal jo ikke... Jeg er meget glad for min kæreste, men min kæreste er meget glad for mig. Alt er godt. Det er en vigtig disclaimer i det her. Men man fik også sådan en, kan vi så finde ud af det nu?

Det fungerer kun, når jeg er på mit højeste. Og i mit højeste gear. Og når jeg har så meget overskud, at jeg bare kan rumme det hele. Ja. Og det er jo selvfølgelig også en frygt, som... er motiveret af et billede, hvor hun er, som hun har været på denne ferie altid. Hun er jo selvfølgelig også i perioder oppe og nede. Jeg tror også, at...

at den oplevelse, jeg havde, var set ud fra, at hun var et stationært menneske, og jeg var et dynamisk menneske. Og det er jo ikke rigtigt. Det eneste, jeg kunne lide mærke til, var min egen ændring. I adfærd. Og det var bare det, jeg stussede over. Det var ikke stejlet lidt på. Men... Held og lykke. Er det noget, du... Er hvad? Held og lykke. Nej, nej, nej. Det gør jeg ikke. Jeg troede, du sagde heller lykke. Så vil du bare lægge på. Nå, du er dem.

Er det noget, du selv lægger mærke til, Emil? Er det noget, hun kommenterer på? Eller dine forældre? Fordi det der med, du siger... at stemningen ikke er god, når du ligesom ikke har faciliteret den, altså når du ikke har puttet luft i den, når du ikke har givet overskud. Bliver der så kommenteret på, at...

at du gør stemmingen dårlig, eller er det dit egen frygt for ikke at blive græbet i os og ikke at have overskud? Ja, det er helt sikkert min egen frygt for ikke at blive græbet, når jeg ikke har overskud. I den her situation, der fik jeg ikke, altså min kæreste sagde ikke, okay, du er mærkelig, eller du dræber stemning. Sådan var det slet ikke. Men jeg har før fået at vide, at...

at mit humør smitter meget på stemningen. Hvor det åbenbart ikke er alles humør, der gør det. Og jeg er også meget sådan en, der har blevet spurgt, er du okay? Når jeg ikke siger noget. Ja. Og det kan jeg huske. Det følte meget, da jeg var yngre. Fordi jeg fik det vidt så meget. Så jeg følte, at jeg var forkert. Jeg følte, at jeg kun kunne komme til ting, hvis jeg kunne være mediator hele den aften. Nærmest være confronter.

Når jeg ikke var det, så spurgte folk, om jeg var okay. Jeg var lidt stille. Jeg sad nærmest og lavede regnskab. Jeg har sagt mere end halvdelen af den, der sidder her. Og folk spørger stadig, om jeg virker stille. Og så har jeg faktisk ikke tænkt over det længe. Det er lang tid siden, at jeg har tænkt de tanker. Men så det her på ferien, der var jeg sådan... Det kan da ikke være rigtigt, at der er dårlig stemning, når jeg ikke er on my best. Nej.

Men det er jo måske bare ting, der skal finde et lege. Det er jo selvfølgelig også, hvis man er vant til, at jeg... Hey, hvad så, mand? Årh, hvor dejlig. Og jeg så ikke er det. Så bliver modparten jo også forvirret. Så... Det skal vel bare være mere af det? Jeg skal bare opleve flere perioder, hvor jeg ikke har overskud, og så bliver det også en normal. Ja, og så lærer man det, når man virkelig holder hinanden.

Forholdets faser og kriser

Så holder man jo af det hele. Det skal faktisk siges. Det er jo ikke sikkert, at man gør det. Men man lever jo med det hele. Man elsker på trods. Ja, det gør man jo. Men det er da også meget fedt, at I er... Jeg synes, der er noget skræmmende, når det er ren honeymoon med ens kæreste. Og alt kun er godt. Især i starten. Jeg kan huske, da jeg var på skitur med min gode ven her.

I februar, der var jeg faktisk ikke engang en kæreste med min kæreste, men lige da jeg kom hjem, blev jeg så kæreste med hende. Og der sagde han, at han har haft en kæreste i et år måske, så sagde han, at jeg glæder mig også til, at vi har den her at snakke om... et halvt år, og der sad vi ude i en sauna, hvor I bare snakkede lidt om at være kærester, og jeg var meget sådan, ej, alt er en lyserød sky, og det bliver det hele livet, og jeg tror, at dine problemer, det får jeg ikke.

Men det er ligesom meget fedt, når man også ved, at man godt kan møde noget andet end bare, ej hvor er det fantastisk det her, og stadig ligesom stå ved. Jo. Det er rart. Jeg sagde jo til min kæreste for et par uger siden, at det bliver også spændende at se, hvordan vi håndterer det, når det ikke går så godt. Og så sagde hun, ej, lad være at sige det.

Men jeg tror også bare, det er ikke så længe siden, at jeg har haft en kæreste, hvor det er lidt længere tid siden for hende. Så det er jo også svært at tro, når det går godt, at det også kan gå dårligt. Men jeg tænkte, det bliver spændende at se, hvad vores første krise er. Og jeg synes egentlig ikke, vi har haft den endnu, men vi begyndte at opleve hinandens forskelligheder og hvordan det påvirker hinanden. Jo, men det tror jeg også altid.

Det sagde du faktisk også her forleden. Fordi vi jo også har været igennem det, med at skulle opleve hinandens forskelligheder. Ja, det har vi. To mande venner. Og det er jo sådan lidt et chok. Det er jo sådan lidt et chok. Ja, det der med, at man ikke har den samme. Åh, shit. Åh, min kæreste, hun prikkede lige så. Det lyder jo helt forfærdeligt.

Jeg fik en kæmpe chok. Jeg ligger jo på fanden med t-shirten helt over hovedet. Det var en kæmpe chok. Det var sådan ret hårdt, ret insisterende. Hun kan slet ikke være i sig selv og gribe nu. Hun er jo... Altså, de største grin, der kan komme ud af hende, det er, når hun gør noget selv. Der har jeg nogle gange fået sådan lidt æh... Ej, hvad? Jeg er op en man. Jeg brugte da få en til at...

Og falde op med klin, men det er altså, der er hun den største facilitator. Ej, men det er min kæreste også med sig selv. Jamen det er måske bare sådan de er, de kærester der. Ja, kærester. Jeg ved ikke helt, om hun prøver at sige noget til mig, eller om hun bare... Vil du sige noget? Jeg har ikke så lige en god snak her. Okay. Nå, det er jeg ked af. Nej, det gør ikke noget. Men det var måske også meget godt. Det var måske meget fedt. Ja ja. Ja ja. Der var der masser af godt der. Ja ja.

Jeg har lige købt den nye iPhone. Den har jeg lige sat til opladning nu, så jeg kan starte den op senere. Ej, hvor spændende. Ej, den klæder mig faktisk. Jeg ligger jo... Ej, jeg hader nu, når du fortæller noget, og jeg synes... og i blikket siger noget om mig selv. Nej, det er godt. Men det er bare fordi, det er fordi skældet er så stort, fordi du siger, du har købt en ny iPhone, og jeg ligger stadig med t-shirt over hovedet, og kigger på mit iPhone, som jeg har lagt i spænd.

på madrassen, fordi den kun kan oplade, hvis den er i på en bestemt måde. Og den kan også kun optage lyd ordentligt, hvis den ligger på den her måde. Så jeg burde også have en ny mobil, det var der prøv at sige, tror jeg. Ja, du skal. Men fedt, du har købt det ene mail. Du skal have en ny telefon. Ja, det skal jeg i hvert fald med.

Men ikke et nyt liv. Hold kæft, hvor er det dejligt at være i sted. Jeg glæder mig også til, at du forhåbentlig kommer ned til mig og besøger mig. Ja, det gider jeg for. Jeg sad faktisk i går og... Og aftale noget kalender og sådan med mine marker. Det kan stadig godt være. Jeg havde faktisk tænkt, at det var helt 100. Jeg synes allerede med november begynder at krylle sig lidt sammen. Men skal du ikke prøve at skrue lidt ned på det arbejde der?

Din lille miskat. Jo, det skal jeg. Men det er som om, at de ting, jeg har sat i søen nu, kan jeg ikke rigtig lade være med, føler jeg. Men det kan være, at det så ikke bliver en hel uge. Ja, det kunne også være hyggeligt, no matter what. Ja, fordi jeg vil det fandme gerne. Det kunne fandme være sjovt og fedt at opleve noget sammen, og vi kan lave nogle podcasts, og vi kan optage noget vlog.

Så der er jo også nogle af de skibe der i søen, som også ville have ret godt af, at jeg tog afsted. Ja, vi kunne få lavet mega meget. Vi lavede optaget nogle gode ting, og det kunne være mega produktivt og bare totalt lækkert og det hele.

Ej, det vil jeg rigtig gerne. Det vil jeg rigtig gerne. Ej, det kunne være kæmpe. Jeg vil også sige, det må jeg få til at ske. Men lad os lige snart lige ringes ved. Det er måske ikke så spændende for folk at høre om det her. Det kan være, vi skal... Nej, nej, det er selvfølgelig rigtigt.

Nye YouTube-formater og ideer

Men alligevel spændende nok. Folk er jo på en eller anden side. Ja, fordi det er jo noget, jeg kommer til at se. Ja, det er jo det. Og apropos noget, som I kommer til at se mere af lyttere, så har jeg i dag på toppen af det østriske bjerg. Der har jeg gået og summet lidt over de YouTube-videoer, jeg skal lave hernedefra. Yes. Og der tænker jeg måske lige et lille kig ind bag gardinet, det godt kunne være lidt spændende. For den sultne seer og lytter.

Ja, sgu da. Jeg ved ikke engang, hvad det handler om det her. Nej. Det er jo fordi, jeg går og optager lidt hernede. Og har også optaget af at købe vanen. Og har tænkt... Hvordan skal jeg flette det her sammen? Fordi jeg er sgu ikke en vlogger. Du er jo pidsgod i de nye videoer, du har lavet med vejen til fame og til at være vært og det hele. Og jeg er bedre bag tæppet på en eller anden måde, føler jeg. Jeg kan godt lide at spige. Det er at spige og lave sketches og lave mærkelige sange om ting.

små mærkelige beretninger om Alberne. Og med det, der tænkte jeg så, hvis jeg laver et format til YouTube, der hedder Albert Oplever. Ja. Og så er det for eksempel, at Albert oplever alberne. Albert oplever vanlife. Men også Albert oplever ensomhed. Albert oplever racisme. Jeg ved ikke, om den bliver... Men forhåbentlig ikke, at Albert O'er bliver utroskab eller sådan noget der, men du ved... Sådan, så man kan lave dem som format, som serie. Det er sgu da en god idé.

Og så sige, vi laver en sæson 1, hvor der kommer fem episoder, som hedder Albert oplever vanlife, Albert oplever ensomhed, tænker jeg kunne være, når jeg nu kommer til at være alene i vanen også. Men du ved... Og ligesom laver lidt voice over, laver lidt spral, laver lidt real life beretning og lidt vlog og lidt af det hele i en samlet cocktail. Det synes jeg lyder som noget, jeg gerne vil se.

Ja, det er jeg meget glad på, du siger. Det glæder jeg mig sgu da til. Det er sgu da en vildt god idé. Ja, det synes jeg også, fordi den ramme gør det på en eller anden måde forståeligt for mig. Det forstår jeg godt. Jeg har jo været, imens jeg har gået og filmet, at jeg har bygget vanen, der har jeg været i sådan en mærkelig... Også fordi jeg har set dig lave de der YouTube-videoer. Og der er bare noget i mine...

presence på skærmen, der har brug for lidt hjælp i klipperummet, synes jeg, eller har brug for en god ramme. Dit har jo også en pisse god ramme, kan man sige. Ja, ja. Men du ved, der er bare... Jeg har virkelig brug for at prøve at trylle meget i klipperommet også, for ligesom at få det ud.

Lytterspørgsmål: Komme videre efter breakup

Så det er jeg sgu spændt på. Det forstår jeg sgu da godt. Vi har fået et lytterspørgsmål. Djink. Lytterspørgsmålet er på skrift denne gang. Vi håber, at I sender det som talebesked. Det ville han sikkert også gerne have gjort ham mere, faktisk. Eller hende. Ej, okay, det er han. Men det lyder sådan her. Hej Albert og Emil. Jeg skriver her, da jeg tidligere har sendt et besked på os unge mænds Instagram, som ikke er blevet accepteret. Men jeg har et spørgsmål til jer.

Jeg er en fyr på 18 år, som går i gymnasiet. Jeg har i næsten halvandet år været sammen med min nu ekskæreste. Vi slog op for snart to måneder siden på grund af afstand mellem os. Vi mødte hinanden på efterskole, og hun bor i København, mens jeg bor i Jylland. I størstedelen af disse to måneder har det føltes meget som det samme, da intet har ændret sig vildt meget.

Vi har skrevet og snakket meget sammen, som vi plejede, men jeg har for nylig fundet ud af, at hun har været meget mere over vores forhold, end jeg har været. Dette har gjort, at det er gået op for mig, at jeg sandsynligvis har fortrængt vores breakup. og er nu næsten to måneder efter blevet fuldstændig knust. Så mit spørgsmål er, undskyld build-up, hvordan kommer jeg videre? Og vi har snakket om det her. Nej.

Det har vi ikke? Jo jo, altså vi har snakket om, hvordan man kommer videre, men vi har ikke snakket om det med Miguel her. Okay, og hvor længe siden skrev han det til dig? Han har skrevet det i torsdags. Okay, fordi jeg forstod det som om, fordi han skrev jo forsættelse på det spørgsmål, jeg sendte til Albert. Så jeg tænkte, okay, det er noget, vi har snakket om for længe siden. Okay, så problemet er, at han for to måneder siden...

De gik fra hinanden, ham og hans kæreste, og det fylder stadig rigtig meget for ham. Jeg vil bare lige hurtigt starte med at sige, det tog mig lidt over halvandet år at komme over min ekskæreste. Ja. Det synes jeg, har jeg godt sagt. Det er fucking skrækkeligt. Og jeg kan godt forstå, hvis I er blevet ved. Jeg tror jo generelt, når man er afhængig. Det er jo det kærlighed er. Så er det eneste, der dur.

Det er en kold tyrker. Så det der med at sige, så ryger jeg lidt, når jeg er til fest. Så ryger jeg lidt, når det er hyggeligt. Så ryger jeg lidt, og pludselig så ryger man hele tiden. Og når man efter et forhold bliver ved med at sidde og sådan... smugryge lidt med hinanden, altså lige smugskrive lidt, lige smuggive lidt kærlighed til hinanden, så strækker man det bare ud, eller så trækker man det bare ud. Og så på et tidspunkt, så rammer det en i røven eller en i baghovedet.

med en forhammer, der siger BUM! I er ikke sammen længere. Og så dør man. Ja. Jamen jeg er meget enig. Og det lyder som om, at Miguel har fortrængt det lidt lige i starten. Og nu er der gået det her to måneder, og så har det ramt som en hammer. Det er jo det, han siger. Og den er jo bare pivhård. Men det er jo berettiget. Det skal den jo også være. Så på en måde, i forhold til, hvordan han kommer videre, det er jo skide godt, at den bare er møghård lige nu.

Hvis han kan skrive det til os, har han mærket efter. Det synes jeg er meget stærkt. Jeg tror, han er meget godt med. Ja, der er sikkert masser, der bare kommer hurtigt videre, og så er de bare slet ikke videre. Altså er de bare farret ind under det følelsesmæssige guldtæppe. Og den er ærgerlig at gøre. Så det er mere at lufte og give det plads og snakke med nogle folk om det. Og også have det okay med selv, at det fylder meget. Lad være sådan at synes, det er en skam, at du...

At du lader det fylde, og at du er nede, og at du burde ikke tænke på hende længere. Det tager rigtig lang tid. Det tager rigtig lang tid. Men det bliver bedre. Det skal lige ses. Det bliver bedre. Især hvis du kommer i kontakten. Og det er helt nyt. Det er helt friskt. Og du ved jo ikke, hvordan hun har det. Nu siger du, at hun er meget hurtigere videre, end du er. Det ved du ikke.

Du aner jo ikke noget om hendes følelsesliv. Nej, og det kan være, at han har hørt noget med, at hun har været sammen med en eller anden, men det kan jo lige så godt være en måde for hende at cope på. Præcis. Ja. Præcis. Det er jo det der med, at... Det er jo selvfølgelig okay. Sov er jo kærlighedens pris, ikke? Nej. Og det er jo helt okay. Men... Men man skal jo passe på, når det begynder at komme over i usikkerhed. For man kan også bare lukke sig helt ind i sig selv og sige...

Det er også min skyld, og det er noget jeg. Jeg ved ikke, hvor jeg er på vej hen nu. Jeg havde en fucking god point, da jeg startede. Så begyndte jeg bare at plapre, og nu ved jeg ikke, hvad jeg skal sige. Altså, jeg synes, at Michael... Det er fandme stærkt, at han har haft en kæreste. Han har jo gjort noget. Han har jo sat sig selv af der. Fået en kæreste, sat sig for kærligheden. Det må du overhovedet ikke fortryde. Du har haft en kæreste, du har holdt meget af og forelsket dig i.

Det er der ikke et dårligt ord om. Men er det kun på grund af afstanden? Fordi så kender jeg da nogen, der sådan... Ja, nu skal han til i gymnasiet og sådan noget, ikke? Ja. Ja, det er måske også tidligt nok at flytte til Sjælland. Ja, det er jo i hvert fald forståeligt, at den er tough og den er rough. Ja. Der er så mange nye indtryk. Gymnasiet for fanden, der sker jo noget hele tiden. Jeg vil sige, at gymnasiet er noget, det fedeste at gå i, når man har hjertesovre. Der er så mange indtryk.

At jeg kunne forestille mig sådan et sted, kunne det godt gå lidt hurtigere, end hvis man bare arbejdede i lavkagehuset. Og først kunne starte på studiet om 34 år, og der ikke rigtig var noget spændende i ens liv. Altså, det er et wonderland.

Fremtidige rejseplaner og opfordringer

Vi får sådan en som dig, Emiliel. Det er rigtigt. Der er sgu et eller andet i mig med hans besked, der egentlig giver mig... Jeg ved ikke, at det er en håndsugrækning. Jeg er ked af, at vi ikke har fået svaret på den, dengang han skrev det. Er det meget langt siden? Jeg ved det ikke rigtigt. Nogle gange er jeg også i tvivl om, at beskederne ikke er blevet accepteret. Vi har faktisk set alle beskeder.

og accepteret alle, der har været. Så det kan være, at den er røget i et eller andet filter, men vi vil meget gerne læse jeres beskeder. Det vil vi sindssygt gerne. Og i samme ombæring vil vi også lige minde jer om, at vi ikke er jeres forældre. Så det er ikke vores ansvar, om I kommer videre. Ej, nej. Det er så dejligt. I skal skrive. Det elsker vi. Og vi skal faktisk have flere, der skriver.

Og nogle flere, der sender lydbeskeder ind. Det er fantastisk, når I gør det. Ja, lydbeskederne de giver, og jeg er sikker på, at Miguel her, han godt ville have sendt en lydbesked. Jeg tror bare ikke, at den var blevet accepteret. Så det er fantastisk med de her lydbeskeder. Vi har en eller anden gatekeeper.

Vi har en gatekeeper et sted, der ikke er så glad for at lukke alle ind, åbenbart. De er ude efter os. Men vi vil rigtig gerne lukke jer alle ind. Og jeg er ude for at finde den gatekeeper. Her i det øste skal jeg alvor. For helvede, jeg har en kæmpebums på ryggen. Den gør simpelthen ondt. Var det en god bæg egentlig? Ja, det var fantastisk! Ej, hvor fedt. Sådan en slip let.

Ja, altså sådan en no-white-pup. Ej, det står rundt, mand. Det er jo altså kun noget, man drømmer om, når man er på vagentur og spiser mærkelige yoghurt. Hvad lever I egentlig af? Jamen altså, jeg ved ikke. Jeg har faktisk fået lidt for lidt mad. Tror jeg. Nå, er du svundet helt ind? Er du blevet helt tynd? Nej, jeg er blevet i lidt rangel. Nej, ikke endnu. Vi har jo kun været sted på dage.

Ja, der er jo nok ikke så meget, der kan nå at ske på så kort tid. Hvad skal I så nu? Hvad står I om morgenen på? Hvad står weekenden på? Jamen nu skal vi simpelthen til Italien. Det sker i morgen. Ej, hvor er det fedt. Og så er det bare dernedad. Så skal vi lige forbi Gardersøen, vi skal forbi Gardersøen, og vi skal forbi Cecilien. Ah, hvor er det fedt. Ja, det bliver kæmpe.

Og jeg glæder mig også til at berette lidt om det her i parten. Ja, jeg glæder mig til at høre det hele. Det kan være, at folk har nogle spørgsmål til det også. Eller til, at vi skal herned. Det må også godt være nogle mærkelige spørgsmål. Det må være alle de spørgsmål, I har lyst til. Så hvis I lige sidder og lytter lige nu og tænker, så lad mig lige prøve det her. Så gør det altså. Så send os en lille message.

Det vil jeg altså også gerne høre om. Ja. Jamen fantastisk. Skal vi kalde det en podcast? Skal vi ikke gøre det? Jo, jo, jo. Det var fantastisk, at vi kunne få det til at lykkes. Det er jo så svært, selvom det lyder jo som om, at du er afsted, jeg er på ferie. Det kommer til at være skide nemt at finde et tidspunkt, hvor man kan optage. Men der er jo bare så mange rutiner og ting.

Det er fandme... Jeg håber, vi kan formå at holde kvantiteten op på de her podcasts. Ja, det gør jeg også. Og jeg tror også, jeg håber, at efter de her introdage, vi lige har haft, hvor vi bare... Sku meget hver dag, og sku langt. Det har også noget med det at gøre, tror jeg. Så har vi været i Berlin en hel dag, og så har man jo bare ikke noget tid. Nej, og ting tager bare længere tid, end man tænker, de gør.

Ja, og så har man ikke beregnet, at man skal lære bilen at kende, og hvordan man folder den ud, og gøre alle de her ting. Det er jo blevet en skide dejlig morgen, lad mig lige sige det. Altså. Altså. Og det er fantastisk. Tak fordi I har lyttet med, alle jer der sidder derude. Ja, tusind tak. Det har været magic.

Tak for, at du har lyttet med til denne episode af Os Unge Mænd. Hvis du brænder ind med et emne, vi skal tage op, eller bare har lyst til at sende os en hilsen, så skriv endelig en besked til vores Instagram, Os Unge Mænd. Vi vil elske at høre fra jer. Der kommer ny episode hver mandag, indtil da. Så husk en god VD40 smør, ikke bare cykelkæden. Den er også til røvholdet. Og den er ikke meget god.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android