¶ Intro / Opening
Få mere ud af dine penge med Saxobanks Aktivonto, som har vundet bedre. Du betaler kun 17 procent af. Dowkast og Saxopank. Opret din konto gratis Du lytter til EuroUniversità. Miljonærklubben er sponseret af Saxobank. Du får mere ud af dine investeringer, jo lavere priser du betaler for dem. Hos Saxobank betaler du nogle af de lavste priser på marked, og får samtidig adgang til en prisvinde investeringsplatform.
¶ Introduktion: Debat om USA's Økonomi
Millionärklubben fra Jürgen Halveret energipriser, 15 procents BNP-vægster og et hele tag gyldende tider forude. Simpelthen ikke nogen grænser for, hvad Præsident Trump har i visioner, når det gælder det amerikanske økonomi. Men hvad er fakts og hvad er fri fantasi? Det ser vi på i miljøærklumen denne tirsdag. hvor jeg har mandet op med nogle af de skærpeste økonomer, jeg kender på området, Lag Sendsen og Ulla Gig. God morgen velkommen til B to. Det er ikke til nu i dag. Det kan jeg sagt.
To generationer av ökonomer här i studiet. Du blev färdig som kärnpolitisk i vad, 87 tror jag? Nej, jag blev färdig i 82. 82. Ja, det var en da et halv år for sinkt. Det tog lige en slapper, der til sig. Jeg skal lige rode, mig bæren her. Du er i dag. Du er jo været du fra 90. Jeg har nemlig slået op. Lav er nyt hos Svenska og Tydbor, hvis nogen skulle være i tvivl om det. Og Ullak er i dag økonomisk redaktør på Berlingske.
Det ret godt, de har været i studiet sammen adskel i gange. Men program ikke tid, om vi er med. Ja, vil spørge om I drev sådan om de af de samme økonomiske konstanker Ulke. Trø det? Altså, jeg er jo udviklingsøkonom i udgangspunkt. Og det betyder, at som udviklingsøkonom, der fokuserer man utrolig meget, i stedet for som makroøkonomer generelt, og anser, at alt går godt. så ser udviklingsøkonomer på, hvad grundstrukturerne er i økonomierne.
Og det er noget, jeg har vokset op med, og det vil sige, der hvor vi befinder os lige nu, der er det en disciplin, der tjener mig godt, fordi jeg sætter spørgsmålstrøgn ved alt. Ja, det må man sige. Det gør du også i avisen. Du er da politik. Ja, faktiskt. Hvis jag skulle ha läst idag. Det lyder blöd det här. Men så vill jag faktiskt ha läst.
Hvad hedder det? Me mere sociologi, fordi jeg synes jeg, at jeg har lært som tiden er gået. Den rigtige den hårde er jo Henshårskolen, der læste jeg mange fag ud. en tredjedel for Hens og Skole. Vi kunne få lov at gå der ud, men resten var politik. Men hvad hedder det? Soologi og mennesker adfærd og hvordan samfundet fungerer og altid sådan ting. Det har jeg altså fået meget mere respekt for, som tiden er gået. Og derfor, hvis jeg skulle have lavet det om i dag, så tror jeg, jeg ville have.
Man kan bestille skant skædanpol, eller sådan noget suk, eller hvad det skal det for. Men Lav betrader du dig selv som en klassisk makroøkonom i dag? Det, der sætter bagtappet for, eller rammen til grundlæggende, og det har jeg også fået mere spæk for, fordi de store ting der sker. Og nogle af dem der, som Trump er jo også en, hvis han meget han nu folder udfolde sig endnu.
Og den linje er altså noget, man skal have respekt for. Og hvis du står i vejen for det, så bliver man jo kørt ned af en vejtrumling.
¶ USA-Europa Relationer & NATO
Nå, lad os kigge lidt på aktiemarkedet. Det er det, det handler om her det næste times tid. Hvad sker der derude, hr. Svendsen? Jamen, vi startede lidt minus, og nu begynder vi at få rettet lidt tilbage igen. Jeg har tabt en halv procent i dag. Jeg i løbet af fire minutter, så det ligger sådan lidt mave surt. Og så har vi jo der ligesom, at vi er gået lidt står. Måske nu af USA, fri går ikke, og kineserne skal holde nytår. Og vi har, at Iraner er færgen der. Den er jo sådan gået lidt.
Vidt i stort, og nu skal jeg bruge en tiden på at sejle hangar og skive tættere ned. For liges om at vise, hvad spændde musklerne. Han stod og talte pæn ord til os ikke, og de slappede pænt som skærp og nubede. Ja, ja og så rejser rejser over og besøge de to besværlige børn i EU, og så viser han, hvor godvanderne er med dem. Hvis man ser det positivt, det, der blev sagt dernede i München, som jeg har forstået, jeg sidder jo ikke og lytter at være det ord.
Men så er det jo lidt et signal til Rusland. Altså hvis man tror på, hvad man siger, at de vil have en stærk allieret i Europa, og NATO består, så er det jo et signal til Rusland. at uh Kervinna. Prøv lige at finde ud af. En realistisk selvforståelse. Ja, på den måde er det måske svært at vide, helt præcis, hvor USA står i forhold til Rusland og Europa. Ulla ikke. Hvad siger du egentlig til den tale nu? Bare lige ganske kort.
Altså, i første omgang i hvert fald tolket som været mere positiv over for Europa og den alliance, vi har haft i gennem mange år. Der er jo, der er jo ikke et år siden, hvis vi tænker efter ikke, vi havde sikkerhedskonference i Mønchen, og så havde vi det møde. I det uvale kontor, hvor den amerikanske præsident og vicepræsident besluttede sig for at udmyge den ukrainske præsident for rullende kamera, og Trump sluttede med, at det var godt TV.
Det er det år, vi har haft i Europa. Og det vil sige, alt hvor man bare taler penk. Men det der også er klart, når vi kommer ud af, at der var intet, der var indret i grundtogen. At det, som amerikanerne forventer i Europa, det er en underkastelse, hvor vi hopper på deres politiske vogn, det er deres vision for, hvordan verden skal se ud.
Og ellers så kan vi sejle vores Egen søg. Så der er intet, der er ændret i substansen, men det er da fint, at vi taler pænder. Og hvis man skal være ærlig, så diskussionen om NATO er jo super interessant. Jeg mener stadigvæk, at vi overser, hvad der foregår i Washington. Det gjorde allerede før Trump faktisk under Obama. Der havde man det, man havde kaldt hoppet mod Asien.
At USAs verdenspilled handler altså om Amerika og Asien og ikke om Europa. Og derfor skal vi kunne forsvare os. Og ved at kunne forsvare os selv, så betyder det også, at USAs vigtigste pressionsmiddel mod os på det økonomisk og finansiert område. De er jo ikke glade, når vi snakker om, at vi skal finde en europæisk erstatning for Visa Mastercard, for de skovler penge ind i Europa, ikke.
Og det er så nogle af de ting, hvor den frigørsesproces, som er gået i gang i Europa, den er overhovedet ikke blevet sat på pause af det, der sket i Mønchen tærtimod.
¶ Rederiopkøb: Zim og Hapag-Lloyd
Vi vender meget mere tilbage til den slags, men Lav, der skete jo også noget i et af de yndlingssegmenter i går. Herløjt var ude og sige, at de skulle købe. Simp, som du har talt om flere gange her i Millionærklubben, de betaler 35 dollar per akti. Var det en pris, som ned fornuftig i dit nu? Så som børst mekanikmæssig er det jo godt nok. Og formentlig i dag bliver prisen nok kun 30 varser, fordi det kommer til at tage måske hele året.
og blev enige at få godkendt det her, og så har den israille stat har, det er uklar. en sådan en, nogle kalder det for fantomakts, sådan en vetoaks, hvor de skal acceptere overtagelse af virksomheden af nogen udfra. Og de må formodes at have bragt det på plads. Men så hedder det går politik i Isra. Det er jo ikke virksomheden, som længer har nogen. Intern betydning i Israel som transportfirma for dem, det var det jo en gang efter krigen, det er stammer helt tilbage fra.
Får jeg skaber grundlak 1488 og lige efter ikke. Men ved du, hvad simpelthen betyder? Det skulle betyde gammelt i ord, det betyder en samling skibe. Jamen, jødedommen er meget let maritim. De har aldrig rigtigt at være landrige. Så der er ikke meget med skib at gøre der. Men hvad hedder det? Det skulle det betyde, men sim var jo engang også, det har Ofregs Familiesystemet. Og de er jo ligesom gået ud.
De har nok noget stadigvæk, så det er okay, men det er jo en konsolidering af redderierne, det er herbag Løjt, og det betyder jo, de samarbejder jo med Pemøler i Gemini, så det betyder, at den bliver større, og så kommer mere. Og det er jo sige, at der bliver mere lav på.
¶ DSM-Firmenich: Analyse og Udsigt
Det er okay, og ja, det er som det er. Men jeg skal også ind i trodde i dag. Ja, det er godt lov, det har du fort. Så fik du faktisk, at du gav det egentlig til dig selv lektier i fredags, for der var en lytter bruge, der skrev ind til os. Som har til at kun DSF IR, hvis man selv er interesseret i at følge med derud. Du har kigget på den her igen. Og jeg blev ikke opmundet. Det er jo sådan set en populær sang.
Er det stor i en lidt ligesom Danel skulle være i gamle med ingredienser, eller Christian Hans laboratorium inde fusionen. De laver, men det er altså ikke et selskab, der går godt. I princippet er det jo sådan lidt, at jeg tror, hvis jeg skulle bedømte det, og jeg er jo ikke ekspert i dem, jeg kender lidt af navn for gamle dag og så videre. Det er jo også en af dem, der i gamle dag måske kunne have købt. Den I blev sort til Dybon, der senere har stort set skældt fuldstændig ad.
Og det gamle den i skorig, men det er en bland af DSM er kommet med, og de laver osdeløber og alle mulige mærkelige ting inden for. Til fødevar, og så er Firmen ikke der, de laver flavors and fragrances, altså smag og truststoffer, men det er alt fra parfumet f.eks. og så over til Til fødevarer, de laver også i øvet sammen. Det betyder altså, at is fx bliver bundet, hvis du laver is, så bliver det til et fast produkter, der ikke sådan noget. Så er uendelig svært at få til at stikle.
Men nu har de lige sågt, der lige kommet regnskab her for de har så solgt med hy og skål og besværg alt det, hvor man laver noget til dyr. Nogle måneder siden. Alt det der, eller noget af det, som passer ind i deres område. Og så resten, det er lige nu solgt til en kapitalfund. Og det er jo den næst dårligste køber, man kan finde i andet verden, det er en kapitalfund, for han skal tjene penge på det. Han gør det billigt af.
Vet du vad den dårligste körbara är? Nej. Det är ledelsen. För ledelsen vet vad det är och om de har haft så god tid till det så att de har fått led till att se ut som om det är ren och lort. Og så skal vi have en mandbær af, så får de til ingen penge. Men det er en kapitalfund. Og faktisk så skal kapitalfonden, de bliver hængende med 20%. Andet i det selv.
Og så er det en øen afdre, så det kan jo gå bedre. Håber de lige omlar, det er ligesom F. Smith. Det ligner FL Smits af smeltfabrikkerne området. De fik ingen penge for det. Det gør de heller ikke. Og de tager lige en nedskrivning på 1,9 milliarder. Det er ikke godt. Så derfor ændrer regnskabet faktisk ikke med. Tjene 900 millioner euro, men et underskud på 900 millioner eller 1000, det er godt tage godt. Hvis jeg sgu kigger ned og helt kort, det er vente.
Aktiekursen er gået nedad, og den er nok ikke i bunden. Jeg vil hellere købe. Jeg vil købe, hvad hedder han? Novo Nisi sidder han nu, end jeg vil købe ham her. Og det er ikke event endnu. Og det tjener betydelig mindre end... En ham her, vores gamme venus UNESIS Samsd. Så det er ølig dat, men det ligner en fusion. A to selskaber, der ikke er gået godt, og nu skal man så vel cirka en tredjedel væk.
Og så håber de, at det bliver bedre. Så nej, jeg vil sige, at jeg prøv at vente. Det er for tidligt. Det er en virksomhed, som nok skal overleve og komme efter der imen, men altså vent. Det er tirsdag i Mjørærtklubben. Jeg har besøg af Lag Svensen og Ulrik Bige, og vi skal tale om amerikansk og global økonomi i resten af tiden. Hvis du har spørgsmål eller kommentar ind til programmet, så er du selvfølgelig velkommen til at skrive til mig. Det foregår så altid på SMSen.
og numret er 42 4203 21. Husk at starte dit besked med Miju.
¶ USA's Gældskrise: Finansiel Afgrund
Bedre end ventet job og inflationstal fra USA i sidste uge, men er det det samme, som at det går godt, vi dykker ned i talene og sumer samtidig lidt ud i forsøget på at finde den egentlige sundhedstilstand af amerikansk økonomi. Og Ulaq Bige, som jeg sagde tidligere, så har jeg så med stor fornøjelse fulgt med i dine artikler og kommentar på bærings.dk. Og i sidste uge, der lyder det blandt andet, USA er på vej mod finansiel afgrund. Hvad er det for et scenariet, du ser for hende?
Det er jo det, som man overhovedet ikke har tænkt sig at tale om i Washington. Det gælder jo både demokrater og republikaner. Det er jo sådan set, at den amerikanske statsskæld. Er et stigende problem. Altså, det er godt at have statsgalt, fordi så har man et likvid obligationsmarked, men det er dårligt, når man har så meget, som USA har.
Og i øver, at man ikke gør en fløjtene fis ved det tværtimod, så bliver det bare værre at være for hvert år, der går, og det har Trumps også bidraget til på forskellige måder. Så på den måde, så er det en. Det der er problemet, det er jo sådan set, at det bliver svære og svære at håndtere.
Det ene. Det andet er, at det bliver sværer svær at føre rentepolitik og ændre ranten op og ned, fordi hver gang man sætter ranten op for at bekæmpe inflation, så sparker man statens rente udgifter yderligere i vej. Og dermed man jo i en situation, hvor fordi man har en stor gæld, så kan man jo faktisk ikke rigtig føre en inflationsbekæmptende rentepolitik. Så derfor er det også, at de lange renter i USA ligger så højt, som de gør.
Og så er der det helt store problemer, og det er jo noget, som Italien godt kunne lide i gamle dage. Om tre år har USA et større statsskæll i forhånd til BMP end Italien og Grenland har. Det er bare for at sige, hvor det slemt det er. Det er at den nemmeste måde at slippe ud af inflation på, det er sådan set ved, at statsskald der ved at skabe inflation. Det udhuler værdi af gæld.
Og det er jo det som hvis folk først begynder at være bekymret for, at det er en del af det, man vil, så kan det gå rigtig, rigtig hurtigt i den forkerte vej for amerikanerne. Er du bekymret for det, at man forsøger. Det her, da jeg var, finanskrisen brød i 2008, der var der mange, der sagde, at den amerikanske gæld er uholdbar. Det har jeg altid afvist.
USA har for at bruge Reagans udtryk, det, at der er en åben dør. De henter deres vækst id og inspiration og ny energi fra resten af verden. Nu har man lukket den dør. Og det betyder, at vi ikke er befolkningstilvægtset i USA længere. Det er et land, hvor relativt få arbejder når du kigger på befolkningen, hvor dem, der kommer ind, de næsten alle sammen med unge i beskæftigelse. Det er der altid ved USAs fordel.
Det at du får unge ind, som skaber ny energi og ny aktivitet, og så er det nemmere at håndtere end stigende gæld. Det er jo et af Europas problemer. Det er, at vi har en alderne befolkning i mange lande på kanten af også at falde. Og så er det svær og svær. Så kan du sige at får du høj produktivitsvægster. Det er jo sådan set det, der er den store fortælling om USA med kunst intelligens.
Men det ændrer ikke på, at den amerikanske samfundskape bliver større, når man kigger på væksterne, men ikke nødvendigvis, når man kigger på beskæftigelsen. Og det er faktisk beskæftigelsen, der betaler skært. Okay. Så Ulaf, du kaldte også den måde, de fører ganske politik på, for at ebisk uansvarligt. Det er det. Det der jo det interessante er, at republikanerne er meget, meget ansvarlige, når der sidder en demokrat i hvide.
Og gør alt for at begrænse udgifterne, men hvis du fjerner alt, hvad der bliver besluttet i de årlige finanslov, det er der, vi er nu. Du fjerner alle ministerier, nationalparker militæret, så vil USA stadigvæk have underskud på grund af de store velfærdsprogrammer og rentebetalt. Og det vil sige, selvom USAs underskud er på niveau med Frankrig, så de har også øvet et fuldstændig uholdbart pensionsystem i USA, meget ligesom Frankrig og Tyskland har.
Men Tyskland har bare meget lavet galt. Og der kommer masser af galt i USA. Trump vil øge forsvarsudgifterne med 50 procent for at sikre forsag global dominans. Så de skal bare bruge endnu flere penge penge de ikke har.
¶ K-Formet Opsving & Ulighed
Det er ikke specielt republikansk politik egentlig, hvis man kigger på det på. Nej, men som sagt er de kunget ansvarlig, når der sidder en demokrat i det hvide hus, eller særligt. Okay. Trump og vel også finansministeren, altså Bæst, de ligger jo ikke skjole på, at de har tænkt sig om at vækstet ud af problemet, og de har talt rigtig meget om det. Nu sagde jeg også i min ældning til programmet, og de taler om...
15% BNP, at Trump, der har nævnt de her tal. 15% BNP har det nogen gang på jord. Han mener også, at priserne kan falde 5.000 procent, som er matematisk umuligt. Så alle tal, der kommer fra Trump, det skal man bare lade være med at høre efter. I mean, then I'm like, he's convicted. Er på overfladen rigtig god lige nu
Det er det, man har talt om længe, men nu er det virkelig på spid. Det, man kalder et k-formet opsving. Forestil dig et stort k, at den ene ben går op af, og det andet ben går ned af. Og hvis vi kigger på den amerikanske økonomi, så er den skudde sådan sammen, at lige nu er der meget store investeringer i alt der har med kunstintelligens at gøre, det vil sige også strømproduktion med sagbygning af datacenter, altså en rigtig fysisk investering.
Så der får vi en gigantisk vækst derfra. Det andet er selvfølgelig, at den gevindelse, der kommer fra det her, eller forventede gewendst dig produktivitet, der kommer, altså at den enkelte ansat bliver meget mere produktiv. Det er jo det, som de store teknologiselskaber siger, vil koste millioner arbejdspladser i USA.
Og det er jo et træmsener, som amerikanerne har taget til, når man ser på deres frygt for ledighed, men de siger det jo fordi, hvis ikke, at der ryger millioner af job ude i virksomheden. Så kan de ikke betale sig for alle deres kunder at købe deres meget dyre produkter og dermed retfærdiggøre deres aktikur. Så den høje vurdering, værdierindsættelse, der er af den amerikanske aktiindek,
Er jo noget, som primært tilfalder de rige amerikanere. De har ikke et pensionsystem, som vi har herhjemme, hvor de jævner det ud. Alle danskere er kapitalejere i USA er det koncentrere de rige, og de bruger penge. Og det vil sige, at næsten hele væksen i privatforbrud i USA kommer fra USAs allerregiste. Og det er en meget svag skammel, når alle dem, der kører ned af, altså den almindelige amerikaner, lige nu har det hårdt med købekraft.
¶ Den Amerikanske Drøm Brister
Og ikke mindst faktisk er ret bange for fremtiden. Men Ulla ikke, du kender USA rigtig godt, ikke bare sådan det økonomiske ståste. Du har boet dig af flere omgange, du har masser af venner, så vidt jeg ved i USA. Hvad siger jeg? Kender du folk både i den øvre del og den nedredel af kod, for at lyst til at spørge. Og hvad siger de forskellige grupper derover om, hvordan det står til? Ej, jeg kender i midten af kodet ikke, og så op i toppen af kod.
De har jo sådan, at hvis du er offentlig ansat, så har du også en god pensionsordning. Så på den måde er der et par stykker af dem, der er redde. Det kan er mere, at i neddel af god kender i Storbritannien, og det er skid. Men det er jo et samfundsproblem, det her, fordi der er en samfundskontrakt, der går i stykker.
Og det der jo sker nu, og det kan vi jo også se med den måde, hvor amerikanerne, mange i middelklassen, og det, der tidligere var middelklassen, ikke mindst, sparker ud alle steder mod alle. Lige nu er det også, der har taget røven på dem. Det er jo et udtryk for en form for desperation over, at det, de kunne se bagud, var bedre end det, de kan se fra.
Og det er ikke sket før i amerikansk historie, at dem, der kom forud, havde det bedre, end dem, der kommer foran nu. Og hvis du ser på meningsmålingerne, så er det jo tre fjerdele af unge amerikanere mener ikke, at de ville være i stand til at opnå. Det man kan kalde den amerikanske drøm om et middelklæse til. Og at der er fuld enighed også blandt ældre om, at det er blevet meget svære.
¶ Trumps Politik: Vejen til Undergang
An det var for en generation siden. Og det er noget, som er et gantisk problem. Så hvilke økonomiske scenarier arbejder du med, når du skal prøve at forestille dig, hvordan USA kommer til at udvikle sig i hvert fald de næste tre år, hvor Trump stadig er præsident? Nu nævst du det med inflationen er faldet til 2,4%, det er ganske rigtigt. Og der var et flot jobtal i januar, det jobvæst i januar, det er også rigtigt. At man så havde nedrevideret.
Altså, niveauet for beskæftigelse med en million. Det var der mange, der ikke lige fatte. Og en stor del af væksten skyldes faktisk noget med, hvordan sæsonen er omkring sangarbejder omkring jul. Men det store problem det er jo sådan set, at. Vi kan få nogle rigtig pæne tal på overfladen. Vi kommer også til at se pæne tal for årreengange, fordi der skal købes en masse maskiner og sådan noget.
Der er bare rigtig mange amerikanere, der ikke får del af den her fest. Og det synes jeg er bekymrende for os. Jeg tagte den lukkede dør. Jeg ser en fjerdel af patenter i USA, det kommer fra folk, der kommer ud fra. Hvis ikke de kommer ind, så mister man også en stor del af den innovative kræft. Reagans afskedstale lige inden, at busin ældre blev taget ud, handlede om, og var en kærligserklæring til USA selvfølgelig, men handlede om, hvorfor indvandrere er det, der skaber USA.
Og en slutter med, lukker vi den dør, så vi er færdige som leder i den her verden. Så tror du ja det udrig. Det har jo sagt snart et år. Det skal skrive drejbogen for USAs undergang. Som økonomisk storm, så vil jeg gøre alt det, som Trump gør lige nu. Wow, det lyder relativt, hvor. H jeg må lige spærke en eller spørgt. Det synes jeg er én ting, som jeg bekymrer mig. Del er, hvor det er en.
i stilig grad så bare økonomisk situation, som loventaer nationer og sådaning. Men at Trump overspiller sort, og det er egentlig det, der sådan set opfatter jeg det. Bekymrer mig mest, fordi hvis du gør det, og hans verdensyn er formentlig gået i stå i 1997. Jeg tror.
Han lever 30-35 år tilbage, som han tror, at sådan så af verden og sådan af USA, og sådan vores styrker og økonomi og også handspunkt, og Kina var ikke så meget. Men den der, hvis du overspiller din kort, Så fordi du tror, at de er uundværlige, de tror at de er consumer of last resort, at vi skal sælge noget til dem til en lavere pris, og
Med rabat via tolv osv. Altså, det er skide farligt. Synes du har en overspiller? Jeg tror, jeg fusker på det. Det vi kan se, det er, at I og med, at med importpriserne ikke er faldet, undersøgelser blev lavet af Kilinstituttet meget dygtigt tænketøj.
Som ligger i Tyskland. Og Forbundsbanken i New York har lavet tilsvarende undersøgelse. Andre har også, der viser, at næsten hele tålmuren bliver betalt af amerikanerne forskellige lid. Så på den måde er det jo en skat på amerikanerne, og ikke en skat på resten af verden, så man rundt og siger. Jeg synes, når nu det her et program, der også handler om erhvervslivende. USA køber op i virksomheder, som de ikke har gjort før, hvilket jo også betyder, at Trump personligt får en magt.
over en del af det amerikanske erhvervsliv direkte, hvor man kan stille sig spørgsmål om virksomhederne træffer beslutninger, der er til deres langsigte bedste eller til Troms kortstede bedste. Det er det åbent spørgsmål. Misbrug af retssystemet. Vi kan se, at gang på gang, at hvis man har tumret til Trump eller en af hans nærmeste, så kan man få tænkt til at ske som små og mellemstore amerikanske virksomheder.
Så der i øvrigt kom der et nye tal for Transparency International om korruption. Vi er vist verdens mindst korrupte land. USAs styrdykkere på den lister, det er ikke så overrasket med det, der sker. Så det er jo en undergravelse, at det der er USAs fundament, Nemmlig at det er verdens største, mest likvide, mest fantastiske markeder, det mest innovativ, der trækker folk fra hele verden til med gode idéer, og hvor man har et retsgrundlag, der gør, at man kan investere, fordi på langs sigt.
Så ved vi, hvad der gælder. Spørg ørsted og kvindor og andre, der har investeret i USA på noget, der lige pludselig er vågt, om man kan stole på,
At drammerne, man investerer i, også holdt om fem år. Spørg medicinalvirksomheder i dag, bag lukket og dør, fordi vi ikke sige, det er åbent, men der har kommittet til at investere i USA, kan de være sikre på, At Trump de næste tre år vil holde det, han har lovet på nuværende tidspunkt, det ved vi jo, at han ikke gør, fordi hvis der er noget, der passer ham, så ændrer han igen på rame vilkår.
Og det er det, der er det store problem for USA, og så er det, som Lav siger er enormt vigtig i oven i. USA er ikke, hvad USA var i den globale økonomi. Og det er jo det, der vi gik op for os alle sammen i forhold til sanktioner mod Rusland. At Vesten udgør under halvdelen af den globale økonomi, hvilket betyder, at vi kan lave meget hårde sanktioner, men Rusland finder andre vej.
Og her er vi den samme situation, at USA opfører sig, som om resten verden ikke kan udværre dem. Og det gør ondt, hvis vi lukker vindebruerne til USA. Men det er kun USA, der har en tolvmod rundt om sig. Vi andre har lavet massive frihandelsaftaler. som gør, at vi jo rent faktisk gør det modsatte af amerikanerne, og på den lange bane, så er det det, der vinder strategi.
¶ USA's Dynamik & Dollarfald
Så altså relativt dystre tanker om fremtiden for amerikansk økonomi, både for Ulla Pige, og måske også Lau Svensen. Men altså, kan I godt forstå, nu har vi stået her i lang tid, i hvert fald over et år med Trump. Som jeg, og det han laver. Og ikke desto mindre, så kommer der jo, som du siger, Ulla ikke, relativt pæne nøgletal ud af USA. Der er jo ikke noget, der er gået i står. USA har en fantastisk grunddynamik.
Det er jo der, hvor verden har taget hen for at få idéer til at blive til noget. Drømmen til at blive til at puste liv i drømmene, det var også et rekkanettryk. Og det er jo det, der er USAs grundkrav. Det er, at kapitalen er der, så når man får en idé, så er det der, man tager hen for at føre den ud af livet. Sådan har det været indtil videre. Og det er en kæmpe dynamik. Det er en drivkraft, der er helt fantastisk.
Det, der sker lige nu, Trump er jo utrolig glad for en præsident, der hedder William McKinley, som lede slut, eller var præsident i slutningen af 1800-tallet, og som jo bare havde den her ekspansive syn på USA. Atryk på landkortet for selv på den måde. Han gjorde USA sin kulmagt. Det er Trump meget inspireret af, som vi har opdaget her i Danmark. Men det, der også skete under med Kendley, som også lavede en høj tolmur, det var jo der, vi fik den enorme koncentration.
A velstand i USA på ganske få hen. Og der fik vi så Roosevel den nogle år senere med det, der hedder Trustbusters, hvor man simpelthen slår de her monopoler i stykker. Og det er det samme, der sker i amerikanske økonomi nu. Altså vi har, at magten og den økonomiske velstand, det lyder som et indlæg fra Peldrag sted for Enhedslisten her. Men det er jo ikke kapitalisme det her.
Det er jo altså, Elon Musk går ud og siger, alle bliver arbejdsløse, så nu skal vi have borgerløn. Og hvad han gør han sig selv? Gå ud og forlager en lønpakke, var det tusind milliarder dollar, som det kun er Teslas kunder, der kan betale. Og derudover mener, at man skal skære endnu mere i sociale ydelser og sætter skatten endnu mere ned.
Og hvem er det, der skal betale den her borglønning? Og det er det der, hvor kæder hopper fuldstændig af, når få mennesker bliver så enormt rige. Og det er altså ikke noget sådant træk for et samfund. Men når du skriver i din artikel, at vi nærmer os en økonomiske afgrund på vej den retning, det føler så alligevel så om, at det bevæger sig i Gletscher. Og det der er problemet, at det er ikke et problem, før det er et problem.
På et eller andet tidspunkt er der nogen, der siger, at det her tør vi ikke længere. Og det vil typisk være omverdenen og så er der kun amerikanere, der køber amerikanske statsobligationer, sådan er det også primært i Japan. Og så er det spørgsmål, hvilken pris de skal have. Og det der fordelen fra staten, det er, at man kan altid tvinge. indenske agenter, altså pensionskasser og sådan noget til at købe ved og ændre reglerne for, hvad de skal have at holde.
Så på den måde har man en stor magt over det, men altså en tredjedel af amerikanske statsoplikationer har ejet af udlandet. Og det er altså ikke kun Kina og sådan noget, det er også rigtig, rigtig mange pensionskasser, livsforsikringsselskaber og sådan noget, som har lange forpligtelser, som. Stadvæk mener, at amerikanske statspublikationer er det sikreste i verden. Det der er det store problem, det er jo selvfølgelig.
At den eneste, altså den sikre taber i alt det her, hvis det her spiller sig ud, det er dolleren. Og så er det spørgsmål om det kan betale sig at investerere af amerikanske papirer, hvis det er sådan, at dollerne skal falde de kommende år, som Trump vil have, den gør.
Det er et godt spørgsmål, Ulla ikke. Har du har sætt et svar på, om det her? Det er ikke så andet af, at hvis vi forsår med den her politik, så vil dollerne svække løbende. Det vil få renten længere ned i Europa, men det vil også få renten højere op i USA. Og det er jo, altså, især hvis nu får de en ny centralbankschef, som meget tror på Trumps fortælling om høj produktivetsvæst ved give en høj økonomisk vækst uden at skabe inflation. Dermed siger man så også, at.
De er ansatte ikke for nogen gavn af den gevinst, der kommer, fordi deres løn længere ikke vil stige. Man tager købekraften fra dem. Så han vil holde en lavere rente end den centralbankledelse, vi har nu. Og det er klart, hvis markedet så begynder at blive bekymret for, at USA permanent vil have en højere inflation end andre steder.
¶ Fed, Produktivitet og Ulighed
Men det lyder også som om, Udlak, at vi bevæger os ikke i retning af decideret statsbanker. Fordi når vi kommer derud, så er der nogen, der kommer og redde med. Det får mig til at tænke, at det skal jo nok gå. Og igen, hvis nu der kom et eller andet salgspræk.
Altså, og Kinas troede, at de kunne undgrave USA ved at sælge deres dagspobligationer ikke. Jamen så køber centralbanken dem. Det har de jo vist de sidste 15 år, at de kan købe arme og ben. Det er jo noget af den nye chef, Kevin Wars er meget imod, at de gør. Men de har redskabet, indtil det afskaffet. Og det betyder, ja, på den måde, så kan man ikke ramme USA. Det da bare skal huske, at i det scenariet, så udsteder man en masse af elektroniske penge, hvilket betyder, at dollleren falder i værd.
Vi er også på vej mod noget, der er et midtvejsval, og det godt være det første er i efteråret, men lur mig om der ikke er sådan op til, begynder at ske rigtig mange. Spændende ting og sager. Først og fremmest kan vi morge, som ludere nævner Ullak, som jo formentlig alle regner med, at han kommer til at arbejde for lavere og renter. Kan det?
Gør en reel forskel for den amerikanske økonomi, hvis andre kommer bare alt lidt. Men det kommer an på, hvordan markedet tolker det. Fordi den historie, der handler om, at der kommer i produktivitetsgevinst i USA. Den køber jeg fuldstændig. Spørgsmålet er altså bare, hvad der sker, når man fjerner millioner illegale indvandrere, som holder USA helt bogstaveligt kørende, og så har vi tolvmod.
Så jeg kan sagtens købe den her med, der kommer stor produktivitetsgevinst. De ansatte for ikke mere i løn. Købekraften falder, amerikanerne bliver fattigere, og derfor er der ikke særlig meget inflation. Og det kan jeg sådan set godt se. Og så kan du sætte renten meget ned, og det er jo som på overfladen, det er en positiv historie, som sagt.
Gør det amerikanere fattigere. Noget af det, som Wars herude er meget mere optaget af end renten, det er faktisk det her med balancen, altså, at man har købt obligationer. Og en af hans poænger, det er, At købe obligationer, hvor der så på den anden side er blevet udstilt elektroniske penge, har gavnet de rige, fordi det har fået aktivt priserne, aktiekurserne, boligpriserne til at stige meget mere, end de ellers ville.
Hvilket gør igen, at de unge har svært ved at få foden op på stigen og få den drøm opfyldt. som tidligere generationer kunne. Så det er jo igen et af de der, man nærmest ser den røde fane, sving over en meget konservativ økonom som Rdja er. Ja, altså det er meget svært ombart at lave tiltal, som ikke gamler de riger ud. Det kunne ikke bare lægge nogen.
Ekstra skat på. Det er meget sjovt nu at diskuteret med folk, der dækker obligationer f.eks. Og når han siger det her med, at han er modstander i, lige nu køber USA igen obligation. Fordi der kom lidt rumlen i nogle af markederne, da man var kommet et styk ned med at nedbringe sine beholdning af obligationer. Så nu er man gået den anden vej. Man gik direkte fra det ene til det andet. Og det er han imod.
Og så siger de, at hvis ikke de gør det her, så vil der jo komme usikkerhed i de her markeder. Og der siger Wors, at det må markederne selv finde ud af. Det er simpelthen ikke centralbankens opgave at sidde og nuste med narken. Altså det virkede tidligere, det skal virke igen. Og jeg bare sige, at hvis han fører det der ud i livet, så er det præcis det modsat af, hvad Trump gerne vil ham til. Og så får vi altså nogen,
Tilpasning, som jeg mener, er meget solt, fordi centralbankerne har lavet alt for meget, hvor de skulle redde alt. Det er ikke deres opgave at redde alt hele tiden. De skal gøre de i den sidste enden, den ultimative fase under finanskrisen, men de har kæbt alt for meget ind. Det er meget enige med at ham i. Og det skaber et usundt miljø, hvor risiko bliver belønt.
Fordi centralbanken redder alle i stænden. Og det er det, han gerne vil gøre op med. Det er bare meget farligt, hvis det er sådan, at vi kigger ind i noget, hvor nogen siger, at hvis der kommer en krise i USA, så er der ikke nogen til at redde os, fordi det ser worst det vil han ikke. Lar Ullek taler for, at der kommer en produktivitetsgevinst i USA. Trods alt, hvad der ellers foregård. Er du enig i den betragtning? Ja, men det er jo mening med det der, og så må vi jo se, om det kommer.
Men det der problemet, det er jo, at det er jo ligesom når vi forøger nationalproduktet i Danmark ved at have parkeringsvagter og sætte bøderne op, så der bliver det mere nationalprodukt, og laver IT-systemer til at vurdere, hvad vores huse er værd. Altså er der nogen, er der ret arbejde. Det er ikke en skid. Det er jo bare nonsens. De kunne lige skort mig, se rundt som en her og gik fra Nordland til Sønderland og tilbage igen.
Det giver jo også et nationel produkt, fordi det skal noget hyre, men der kommer ikke noget ud af det. Det er jo det der problemet, at vi har jo opfundet en papirnuserkultur, som nu bare blevet spæret inde i IT-systemer, som man så tror er velig godt. Der er nogle. Altså, vi har en forbløffende kultur, hvor vi overbeviser os selv om, at vi er dygtige, og vi laver fantastiske ting.
Jeg sad her for to dage siden og kigget på verdens bilproduktion. Det er faktisk i rekort. 92 millioner lidt køretøj bliver der lavet. Ved du, hvor mange Kina laver? Nej. 30 millioner. Altså da USA nogensinde var højt, så det er stop på 14, og nu ligger de ned på 10, og det er vækerne, der laver de fleste år. Altså, kineser ligger på 30 millioner biler. Det er en tredjedel af verdens pilproduktion, der sker der ud.
Det er jo det der problemet i realverden, det er jo den, du hele tiden er i. Og hvis du så opbygger fatse morgana, om vi skal sidde og lave noget, Nog IT og så bilder vi en anden ind, at vi møder op hver morgen, og selvfølgelig vores computer og laver noget national produkt. Så går vi hjem og slukker computeren om aftenen, så vi lavede lave snebkluk.
Vi har ikke lavet en skid. Vi er tværtimod, at vi skal have mad hver dag og citronværende og noget jeg. Det er det, der er problemet, og det er det der af den amerikanske drøm. Det er det der, at vi skal sidde og lave ingenting. Og det er altså sandsynligvis ved at bryde sammen. Det er nok meget sat på spidsen og siger, at det er ingenting, hvis man arbejder med en eller anden IT og forne fåen til at køre. Men problemet er jo, når du forlænger verden.
Med bræder, som de gør det der, og så overviser de hinanden om de har overvist verdens klogeste selskaber, om, at de skal investere i kapacitet, der er uendelig stor. til at lave noget, som ikke kan bruges. Og nogen påstår. at de er ved i løbet af et til to år, så når det at gå i Selving. De tjener dog mange selvskaber, du tænker om, men det går i selvfing, fordi man refererer jo til det, der er. egne evner til at kunne skabe en eller anden form for værdi i fremtiden. Uh as they um
Det en af de ting, som jeg i hvert fald for at svar uden på en meget opdagt måde. Noget af det, som jeg synes, altså, så er det du ikke, vi havde Microsoft ud sidste ud igen, og advar om millioner eller millioner, der ville miste. Microsoft har store problemer. De har mistet en fire del af deres markedsværdi siden i efteråret. De skal skræmme amerikanske topche.
Og Warstreet Journal havde en fantastisk undersøgelse, der viste, at 76 procent af topchefer mente, at medarbejderne sparede mindst, var det 8 timer om ugen på det her, og 80% af de ansatte mente, de sparede op til 10 timer.
40 procent men ikke sparet noget. Og det er jo topchef og lytter sjældent til, hvad deres medarbejdere mener, især i USA, og derfor får vi jo selvfølgelig, at de ruller alt muligt teknologi ud, hvilket betyder, at de ansatte skal halse rundt med gaffat for at få tingene til at hænge sammen, fordi det er dem, der har ret.
Noget af det, som vi jo har hørt og blevet ørne fuld om, det er vi er bagud på alt det her. Der sker rigtig meget i Europa lige nu, der er sket rigtig meget det seneste år. Og jeg tror, det her med at have noget åbent demokratiske samfund, hvor vi diskuterer, hvad vi vil som samfund, og hvordan vi skal håndtere de her muligheder, som det her også er som samfund.
Det er ikke skidt, at vi bruger en lille smule mere tid på det. For USA budder med 300 km i timen ind i en situation, hvor der er rigtig meget, der kan gå galt.
¶ Dollar Værdi & Global Handel
Som vil rampe på den længere bane. Vi taler amerikansk økonomi med Ulrik Bere og Lar Svensen, og der er rigtig mange af jer, der gerne vil tale med. Ker og se på SMS'en, så lader jeg lige tage et par spørgsmål ind. Der er en lytter, der skriver, at er en amerikansk devaluering sandsynlig inden for de næste tør.
Tre år, Udrik. Hvad siger du til den? USA har ikke fastkurspolitik, så derfor er svaret på det simpelthen definitorisk nej. Danmark devaluer, det gør vi ikke. Men vi har føret en valutikurspolitik, derfor skal vi devalere. Men det er jo ikke det samme, som, at dollerne ikke kan falde i værdi. Det er jo markedskrafter, der bestemmer, hvad dollerne er værd. Centralbanken kan skube på det, men der er ikke en værdi, så man kan sige, at den kan blive nedskrevet fra.
Det der er det store spørgsmål. Det er jo sådan set, at vi har en amerikansk præsident, der vil have en svagere dollar, vi har en japansk præmminister, som jo er verdens firestørste økonomi og et største financielle markeder, som vil have en svagere hjem. Der er kun en til at bære børnene på den anden side, og det er sådan set Europa. Så skal vi have en meget stærkere øvre og der med krone. Vi er vant til at eksportere os ud af vores problem.
Det kan man altså ikke, hvis man får en meget stærkere valuta. T gengæld bliver vores internationale købekraft større. Så der er noget omkring de her dynamikker i verden, som altså. Der står nog på den anden side. F en svær dollar, så er der andre, der får en stærkere valu til. Men Trump vil gerne have, at dollerne bliver meget svagere, fordi han mener, at det vil være godt for amerikanske eksportvirksomheder. Og det er også noget, man lærer på første år på politik.
Det der er, det er, at USA tjener meget mere på at være globalt centrum i verden, end de tjener på at eksportere de bedutter og sojerbøg. Og det betyder, at hvis du undergraver dollarens værdi konsekvent. Og det er derfor, at hans finansminister renter rundt og siger det modsætter, hvad han gør engang med dem. Jamen så mister du rollen som finansiel til centrum. Og det betyder simpelthen så, at så skal du leve af sælge sojerbønner.
Og landbrugsmaskiner. Og det er bare ikke det, USA har sin styrke. Men der kommer Lavs billede på 1950'erne ind. Fordi Trump har den her idé om, at hvis man producerer noget stål, så en stor marked. Det er jo ikke det, der findes i den fysiske verden præcis som det er. Det er jo de digitale, hvor de har været vanvittig dygtige, fordi vi har en global arbejdsstilling, eller har haft.
Og det er jo sådan set der, hvor meget af det hænger sammen med på det financielle område, at de amerikanske teknologivirksomheder Fordi USA er et område. Altså vi kan jo ikke undlade at investere i USA. Siger man, det passer så ikke. Men det er dårlig i pensionsbranchen, bliver ved med at sige det. Men det betyder, at der hele tiden strømmer penge i de her selskaber. Det betyder, at man er villig til at betale meget mere for en fremtid indjingsdoller.
Fordi man placerer pengene og aktierne stier, så vil man være med på en fest. Europa har været sådan en lille syge et eller andet herhen, ikke, og der var aldrig nogen, der ville betale noget særligt for en fremtidig indjentelse jo. Der skal ikke ændre sig særlig meget i opfattelsen og stemning omkring de her markeder, før at vi kan få en relativt stor tilpas. som jo. Som jo engang fortalte jeg mig har, at i USA findes der ikke i dag en virksomhed, er så stor, som kan lave sømerskoler.
Det eksisterer ikke. Så når båden skal bruge midter og svømmer skruge og alt andet, så er det noget, de må hente ud fra. Det er et eksempel på afindustrialisering, og det alligner jo af, hvad der er sket i hinanden ikke bare med.
Afsætter man faktisk ikke pensioner til offentlige. Undtagen der er vist en stat, der gør det. Altså de er jo skolelager og alle mulige mærkelige folk ansat. Det skulle man. Det er offbalance. Er det rigtigt? Ja. Og der er jo store generationer af offentlige ansatte, der nu går på pension, og det presser. Det presser finanserne ude i de lokalmyndigheder. Det man jo har gjort i mange år også, det er,
At man har været tilbageholden med genstigninger, og til gengæld har man givet den penge pensions i pensionen. Og når de kan så gå på pension, så bliver den forpligtelse udløst. Det er en kæmpe skjult geld. som mange regner på, hvor stort den reelt set er.
¶ Trumps Rådgivere & Strukturelle Problemer
Jeg kunne godt tænke mig at vende tilbage. Man kan jo godt blive lidt i tvivl, om Trump han overhovedet ved, hvad han egentlig laver, når man lytter til nogle økonomer som jeg. Der er i hvert fald mange ting, der ikke. Hænger sammen, hvis man kigger ned i de økonomiske lærbøger og skulle læne sig lidt op af dem. Og så er der også bæsen, som du nævnte, Finansministeren.
Som mange jo i ganske lang tid i hvert fald har lænet sig op af sagt, at han er fornuften stemme, han ved alt om finansmarkedet, han kommer fra Wall Street, han skal nok viske Trump i øret, hvad han skal gøre. Jeg synes, at bedsenet her på det seneste at blive sådan mere og mere. og også sine udtale sig. Altså den måde, han stiller sig op og taler om om andre nationer ligner mere og mere Trump.
Altså er der også ved sket skredd her, så vi kan regne med, at jeg er en fornuften stemme omkring Trump mere. Vi skal ikke regne med, at der er en fornufens stemme omkring Trump. Hvis bedsende ikke er det. Lotnik, hans erhvervsminister og er benigal. and has been on a ferie at Epstensø with his family. So this is also a little about his mother.
Og så de rådgiver det vigtige, det er rådgiverne rundt om Trump. Fordi liges Biden så er Trumps cirkel blevet mindre og mindre. Hans regering består af mennesker, som ser godt ud på tv. Det er deres primære formål. Han prøvet den første regering indsatte en masse ældre hvide mænd, som havde enten været generaler eller direktører. Og så brugte han det første år på skiften ud, fordi de sagde jo ikke er på den rigtige måde. Det gør de her.
De prøver at forudse, hvad de tror, han vil. Det er det, der får problemer nu på migrationsområdet, altså den måde, de håndterer det på. Men dem, der sidder rundt om Trump, Steven Miller har hans chef nationalist, som vil smide alle illegale indvandrere ud og have Grønland. Det er meget ham det kommer fra. Peter Navarro på Handel, som er helt på drene med, at amerikanerne bliver fattigere, men det har han det fint med, hvis de bliver mindre afhængige af resten af verden.
Og så har vi Steven Moran, som jo har skrevet en hver 42 sider beretning, der handler om, hvordan USA kan bruge sine sikkerhedsgarantier til at bølge banke alle andre på plad. Det er også derfor, man taler om det her med, jamen kan man komme i en situation, hvor USA tvinger os til at låne penge i 100 år til nu i rente, eller Så man også skriver, at vi kan beskatte gevinster ved renteindsægter i USA, så pengene ikke ryger ud af landet.
Så Steven Moran skrev det i efteråret 24 før valget, og den drejebog, som Trump følger, det er faktisk nogenlande af det, som han har skrevet. Og det er dem, man skal holde øje med, fordi det er dem, der taler til ham. Der er kom et par spørgsmål ind mere, Udrik, som vi lige kan tage her. Hvordan vil blive have ændret USAs stort betækningsunderskud over for resten af verden, hvis han var præsident?
Ja, Uller ikke, så får du lige lov til at træde ind i den her. Det man skal huske, det er, at når man har underskud på den ene del, så har man overskud et andet sted. Det er simpelthen dobbeltbog holderig. Det er helt af balance. Og det som er, det er, at USA er fantastisk dygtig til at importere kapital. Fordi vi alle sammen vil være der. Og det vil sige, at de har et enormt stort. Grundlæggende har et stort kapitalimport. Så de to ting hænger sammen.
Det er ikke nødvendigvis det, der store problem for USA. Det der store problem for USA, det er, at der er underskud på statens finanser slags meget rækker, og gælden har kurs mod himlen. Det er det der store problem, når vi ser på, hvilket underskud der er et problem. Men jeg ved ikke, altså, det er jo sådan meget gammel dag at kigge på handelsbalancer. Trump elsker jo det der med, at underskud over Kina var, var udtryk for en usund.
Og den måde, man skal skabe balance på, det er jo sådan set at øge den amerikanske opspejring og reducere forbrug. Det er sådan set, at hvis amerikanerne selv skal levere, ellers... Så er alternativet er jo sådan set, at man bygger en tolmor rundt om USA. Og så tvinger man alle os andre til at åbne vores markeder fuldstændigt for amerikanske varer, og så devaluer man, eller laderen falde med 30%, så de kan udraderes alle sammen.
Så kan de jo eksportere så ud problemet. Det er jo det, der afstår i den regn. Det er det, der står i Drejbåden, som de i hvert fald forsøger sig med lige nu. Men der er jo ikke nogen.
Gylddige løsninger til. Der er jo ikke nogen super gode løsninger til at få den galt ned Stider, og det er jo det der er problemet, det er jo sådan set, at det er jo ikke en finspolitik, de har også stort underskud, når det går godt i økonomien. Og det er jo det, der er det store problem. Det er jo sådan set, at det er meget strukturelt. Altså, nu vil jeg igen lige tage min lille røde hat på. Altså USA har brug for et offentligt sådant, så man ikke er bange for at blive syg.
Der bliver spildt tusindvis af milliarder i det amerikanske sundhedssystem på alle de mellemagenter, der er, og forsikringsselskaber. De har brug for et offentligt sundhedssystem. De har brug for et bedre privat pensionsssystem, sådan så almindelige amerikanere og får del i den velfærdsgevens, der er i samfundet. Det prøvet bus.
Faktisk og indfører, da han var præsident demokraterne, det ville ikke være med. Det er en kæmpe fejl fra deres side. Men du er simpelthen nødt til at opbygge nogle større og mere. Du er nødt til at have et nyt. Uddannelsystem. USA fik highskolen, hvor vi andre fumlede rundt som handalfabeter. Det var i en
Det var jo kæmpe spring vidensmæssigt, at den amerikanske underklasse og middelklasse var de bedste uddannede i verden. I dag ligger de langt nede på listen. Der er også omkring helt deres uddannssystem, hvor man er nødt til at løse nogle af de her. Ting, som vi som samfund har behov for i fællesskab, også bliver løst i fællesskab. Amerikanere kommer ud for koldge med 100.000 vis af dollar i gæld. Og i øvrigt så er der arbejdsløsheden af bankede vejret blandt unge collegeuddannede.
fordi de ikke har de nødvendige kompetencer, man har brug for den moderne økonomi. Så man kan jo sige meget om Trump, og det gør vi sådan set også gerne. Men ikke sterne, det er også nogle gigantisk store problemer, man står for at forsøge at løse. Nej, altså prøv.
Det, som jeg godt kunne lide ved Trump i den første embedsperiode, det var faktisk, at han kommer uden fordomme, og der er ingen hellige kør. Han sparkede til alt det, som er USAs ligtroende, så alt det, der går ondt, som ingen vil tale om. Det der hans problem, det er bare, at de løsninger, han kommer med, gør problemet værre og ikke bedre. Og det er jo sådan set. Det der er det store problem, for at han har identificeret rigtig mange af de problemer, som USA har.
¶ Udenrigspolitik, Energi og Virksomheder
Så der en lytte, der skriver meningsmålingerne for Trump og republikanerne forud for midtvejsvalget forekommer ikke gunstigen, vil det spille en rolle for udrigspolitikken, f.eks. i forhold til Iran. Det der det morsom er jo sådan set, hvis man tager hende der. Den der lige pludselig er blevet mild og rundt og bid. Marjorie Taylor Green, som jo har ligget.
På et meget højtrubende fløj, som i dag prøver at skabe et nyt image om sig selv. Huser jo alle de her ting jo ikke noget med den her America first bevægelser at gøre. Altså det hele på ingent ikke skulle råde sig ind i alt muligt i hele verden. Og jeg bare sige, at vi har talt utroligt meget grønland. Nu har jeg været på den vestlige halvkul og kender folk i.
Der sidder også et diplomatisk miljø. Her taler man om Venezuela. Altså hvad i alt verden er planen for Venezuela? Nu taler de om regimenskiftig i Kuba. Hvad er det, det, vi sætte i stedet for? Det er der ingen, der ved. Hvad er det? Nu så jeg røget os, nyhedsboret røg os velig dygtige på der, hvor udgår. Nu diskuterer man en stor mineral og energiaftale, hvor amerikanerne kommer ind.
og får alle mulige koncessioner, så de lukker kineserne og europæerne ud. De har ellers været rigtig gode til at arbejde sammen med Iran tidligere. Og det var så det hele handler om penge på den måde, ikke. Og Israelerne er jo høneret for at.
At de kommer og med en eller anden aftale. Det øvrig jo også, det er russerne, nu gør med Trump. I får mineraler, I får det hele, du kan bygge Trumphoteller i alle vores byer. Bare at vi får, hvad vi vil have i Ukraine. Og det virker jo et langt stykke vej. Vi kan se det Venezuela. De får lov til at fortsætte de har strammet grebet om befolkningen, men fordi de sender ul til USA, så griber man ikke ind, og så er man klimmer den til frist med det.
Der er flere vores lytter, som er optaget af, hvordan de så skal invere. Hvis man skal lægge Lyt til Udrik, og det skal man jo i færdigt studiet. Så skrev skært andet, når jeg hører indlæg fra Ud Big, så bliver jeg optaget, at man skal reducere de amerikanske aktier. Og hvilke segmenter i USA kan man være i? Hvis nogen? Jo, der tror også, at man skal have lavet profil i USA, og det er 70 procent aktional, hvis man bruger det der MS-index.
Og de 30 af de poinge er mindst, måske er det 35 af IT, som der hedder det. Jo, det skal du nok gøre. Med det der, men realsektoren fornægter sig jo ikke, men den er også højt pris. Det har jeg lakset som Kæderpiller, som er aldeles verdens bedste til at lave. Entreprenør og maskiner ikke, den er jo himmel koset på 600. Den er jo helmel.
Ja, det er jo fordi, de tror på, at USA er bedre end alle andre. Nej, fordi de laver gas turbiner. Og lige nu er man i fuld gang med at opbygge kraftværker rundt om de nye data centrer, fordi der ikke er nok kapacitet i USA. Og i stedet for at tage de store industrielle maskiner, så tager man de mindre, mere forurende og mindre effektive maskiner fra kattepiller.
Det er en af grundet til, at de gør det vanvittigt godt ligner. Det er muligt. Men det vil jeg ikke. Men det der var problemet. Det er, man skal tage forskel, og det er det man skal huske på. Pensionskasser kan afdægge deres valutorrisiko. Det vil sige, at hvis de køber amerikanske aktier, så sælger de risiken for en svagere dollar fra. Så er det kun ud eksponering mod aktionarkedet og aktiekursen, sådan set det tilbage. Det koster noget.
Og derfor skal man bare huske, at hvis man har Og amerikanske aktier stiger, men dolleren falder mere, så er man faktisk at tab i danske Kruder. Ja, det er der mange af os, der kunne mærke, og jeg så også i løbet af 2025 gjorde sandigt on. Jeg synes også, der eksisterer en eller anden form for, jeg ved godt, du ikke er aktiumat, men der er også en risiko i at skulle helt ned for sine.
Eksponering mod USA, hvis man ser, hvordan verdensindekset er sammensat. Det går jo sådan set meget godt, må vi også konkludere, i USA, der er væk. Der laver arbejdsløshed 4,3 procent, vi fik ud sidste gang. Det er jo ikke sådan, at vi er nødt til den afgrund, så er det ikke også for stor en risiko at skære voldsomme ned for sin aktekoner mod USA. at min andel er skåret ned til 0. Men det passer jo ikke. Fordi de virksomheder, som jeg har aktier i,
Har meget en del af deres omsætning i USA. Og det vil sige, at vi lever en global økonomi. Veget jo, hvor Nordis er jo et rigtig godt eksempel på en virksomhed, som har opdaget, hvor svær en danse partner i USA kan være. Så hvis man køber virksomheder, som har en del deres omsætning i USA, så har du både dollareksponering og USA-ekspering.
Så sådan er det, og sådan skal det være. Vi er stadig en økonomi, der hænger sammen. Vi handler også med landet, hvor vi ikke nødvendigvis er venner med dem. Og det er vi stadigvæk delvis med USA. Så du kommer tilgylt hvad? Kommer du til at have en stor eksponering mod USA? Spørgsmålet er bare, om du har amerikanske aktier. Og der er masser af gode amerikanske virksomheder. Men du har altså et erhvervsliv, som fx tærer olleindustrien, som lige nu har vundet.
Alt hvad de har bedt om. Hele den amerikanske energipolitik bliver skrevet af de store amerikanske boleselskab. Det er jo derfor, at både elbiler og alternativ energi er blevet sendt på porten i første embedsperiode, da Trump. var der første gang lavede han den største grønne pakke, der har lavet i USAs historie. Nu er det vogue, men det er oldindustrien, fordi får du det ud, så forlænger du perioden med den fossile periode i USA.
Nu vil han mind i Venezuela. Og for det første så er det ikke sikkert, at det er en særlig god forretning for dem. Det andet er jo, at hvis du bliver Trumps forlænget arm i hans politik alle steder. Hvor mange lande har så lyst til at invitere Ekson og Chevron ind?
I deres miljø, hvis det bliver en trojansk hest for den amerikanske præsident, som man kan bruge, hvis man bliver uenig om et eller andet, f.eks. digital skat i fremtiden. Og det er et meget, meget uheldigt tidspunkt at vise og masterkard. Som jo overhovedet jeg aner ikke, hvad de mener om noget som helst, og det har de helt sikkert godt med.
Men det er jo dem, der står for står for næsten alle grænseoverskridende betalinger i Europa. Hvis du bruger penge i Spanien, så er det Visa eller Mastercard, det vil sige, at det er en tur via USA. Nu arbejder vi på en digital øvro. Briterne kommer ud med i går. De arbejder på et britiske betalingssystem som alternativ. Og det er klart, sådan nogle virksomheder bliver lige pludselig gisselt i, hvad Trump gør, fordi vi andre er nødt til at prøve at se, om vi kan lave nogle alternative systemer.
Så derfor er der et en masse amerikanske gode, solide, dygtige virksomheder, der fortjener den succes, de har haft. i den malstrøm, som dannes rundt om Trump.
¶ Kina, Europa og Fremtidsudsigter
Så der er risigt selvfølgelig ved alle investeringer. Det er der jo også, når man kaster sig over amerikanske aktter. Og det skal have nogle steder, hvor vi ikke nødvendigvis. Jeg tror, at der er en risiko. Men vil du sige, at risiken så er mindre? Er du mere luen på sådan noget som industriselskaberne i USA, end på hvad Lavhan kalder i tekstselskaber de store masodonter, som har kørt?
virkelig langt og højt i langtid. Nu talte lav om den fysiske verden. Der kommer i det komme år gigantiske investeringer i den fysiske verden. Hvad med Kina. Kina hvis du køber Emerging Markets indeks, så køber du kinesisk teknologi, hvilket er justærisk morsom, synes jeg.
Fordi hvis man siger, at det skal være et alternativ til at købe amerikansk teknologi, så køber man kinesisk teknologi. Det er jo en blackbox fuldstændig, hvor du i hvert fald har en kommunistisk regering, der underder skulderne. Jamen Kina er efterhånden et af verdens mest innovative lande. Det er de. Det er de, når det gælder klimateknologi og højteknologi, og samtidig så har du den anden side af Kina. Det er også ko-formet.
hvor du har den almindelige kineser, den unge kineser lige nu er et gigantiske problem. Du har et boligmarkedet, der bliver ved med at kollapse, og en boligpriser, som er middelklassen vigtigste aktiv, der bliver ved med at falde pris. Den eneste måde, du skal skabe ligevægt på. Kinas store problem er, at der er kommet 70 millioner personer færre blandt de 20-29-årige de sidste 13 år og siden 2012.
Hvem skal købe den lejlighed, jeg køber? Hvæk det er ikke et spørgsmål bare, om jeg kan finde finansiering, når jeg er ung og køber en lejlighed. Hvem skal købe den lejlighed bag? Og det er altså, demokrati begynder altså også at spille en stor rolle, og så er folk bange for ledighed. Vi ser, at kinesiske producent presser priserne ned på alt det, hvor amerikanerne er bygget en tolvmor, hvor de tidligere stod stærkt.
Og det gør de så ved at fyre. Det gør de ved at lave lønpreis. Så lønninger holder op med at vokse. Der er ikke inflation, priserne falder. Så du får så en negativ spiral af faldende købekraft og faldende priser mange steder i det kinesiske samfund. Samtidig med at de sektorer, der gør det godt, gør det bravende godt.
Så Udrik, vi løber ind i de sidste minutter, men vi skulle måske lige bruge bare et par minutter til at kigge på sådan Europa, fordi det er jo altså også Europa så mange af de gæster, jeg har i Millionærklumet. Der er ved at komme i gang i Europa, vi er ved at få øjnene op for Og der skal ske en masse investeringer, og nu kører julen måske lidt hurtigere. Alligevel tager det måske noget tid ved.
Hvad tænker du? Investeringen i Europa? Er det tid nu, eller kører det størst? Det er jo det, jeg ligger. Det må jeg bare sige. Og det er jo ikke en anden befaling, men det er jo min egen vurdering. Jeg tror, vi vildt undervurderer, hvad Europa kan.
Og jeg ved godt, at det går langsomt, end vi gerne ville. Og som økonomer sidder i ruller af øjnene af politikere, der ikke forstår, at vi er nødt til at lave nogle af de reformer, både på europæiske plan, men så sandelig også nationalt, som skal til, men der sker rigtig meget. Og noget af det asverige sidder lige at skrive om er i et kæmpe. af Europas førende på starter. De har et super frugtbart miljø, der gør, at de giver os bagjul lige nu.
Og så tror jeg meget det her med, at der er flere idéer at der plejer at tage til USA for at blive noget, der rent faktisk bliver hjemme. Og så er vi ret dygtige på en masse teknologier, som vi bare ikke hører om, fordi vi vant til at købe de amerikanske store selskaber. Okay.
Det lyder godt, og det er der, du har sat dine penge, og som du sagde selv, det er selvfølgelig ikke nogen anbefaling, men man altså lige gå hjem og gøre sit eget hjemmearbejde, inden man putter penge i noget som helst. Lars Svenssen, vi skal lige en tur ude på marke. Hundre bliver lidt bedre.
Mens vi har stået her, vores skyld, men hvis ikke vi være i USA, skal vi jo være i Europa. Men der er jo ikke nogen regnskab, som vi vinder på, der kommer nogle af det næste par d'en kan give os et eller andet. En puls til ting, som er jo ikke nogen sådan nogle store ting at hænge hatten på. Men det er sådan rimelig fornuftig lid optimisme. Der er et regnskab i dag. Men det lander først sidst på dagen i fra Handman.
Jeg har ikke to procent. Det vil stå også noget med noget Jeffris kigget på ham igen. Der kommer også regnskab for Palo Alto, Constellation Energy, PHP Group. Der er masser at kigge på, i hvert fald når USA vender tilbage fra en forlænget weekend, så det gør vi selvfølgelig også på Juravisters redaktion, der kan du følge med resten af dagen. Herfra siger vi forvellede tak til Lav Svensen og Ullac Big. Det var en fornøjelse at have i studiet. Tusind tak fordi I kom.
Tak til jer lyttede med derude, Milionærklum er selvfølgelig tilbage igen i morgen samme tid og samme sted. Jeg håber, vi hører svært. You're listening to a podcast from Jørgen Vester. Gør investering enkelt med Saxobanks månedspred. Veld dit månedlige beløb, så investerer vi automatisk for dig, uanset beløbet. Oprett en gratis konto på Saks. og kom i gang allerede i dag
