Få mere ud af dine penge med Saxobanks Aktivonto, som har vundet bedre. Du betaler kun 17 procent af. Dowkast og Saxopank. Opret din konto gratis Du lytter til EuroUniversità. Millionærklubben er sponseret af Saxobank. Hos Saxobank kan du også følge med i miljøærklubens portefølger og blive inspireret af eksperterne. Opræt dit aktiesbarkonto gebyrfrit og bli en af de 1,2 millioner kunder verden over, der allerede investerer hos Saxobank.
Forsat spænding er på højeste niveau i Mellemøsten. Finansmarkedene synes også mere og mere bekymret over den stigende oliepris. Og ingen tegn på snarligt fred, hvordan det står til lige her nu, det tjærker vi i løbet af den næste times tid. Velkommen til mandag i Miljøklubben. Og velkommen til dagens panel, der består af Lars Persen, teknisk analytiker hos Agtirådet.
Og Helge Larsen, invester, erhvervsmand, forfatter og indehaver af Finansmedieproinvester.com. Velkommen til, begge to. Tak skal du have. Det var dig at samme med at spørge, hvor bekymret er du egentlig over hele den her situation i Mellemøsten. Det här med Iran och det sker ju någon... For atfærdeligt at bølge skuld ude i resten af verden. Det er jeg mest bekymret. For. Umiddelbart ser det ikke ud, som om amerikanerne vil blive der i lang tid.
Fordi det er trumps midtvejsvalg old. Så det tror jeg ikke, de vil. Men det giver presser til det, og den her usikkerhed, der er omkring, hvornår stopper det her. Det er jo nok til at sætte bekymringer i gang, i hvert fald i aktiemarkedet. Lars, hvad med dig? Ser du også ind i et længere forløb med krig i Iran, eller hvordan ser du på segerne? Det virker jo ikke, om, at man lige lægger sig om på skjollet og overgiver sig dernede vel. Det kan vi godt mærke, at nu har fundet nyer. Åndlig leder,
Jeg tror måske, at man lige har gjort hvert uden regning her. Det var nemt at sus ind og tage Venezuela og sådan noget, men her der snakker vi om det 70 millioner mennesker. 90. Og. Ja, og det er altså det vigtigste område for energi, vi har stadigvæk ikke. Vi er ikke helt elektrificeret i øjeblikket, så vi.
Vi kan også godt se det på standeren. Og for hver dag, da vi kører forbi, så tænker den bare op af, og når den tænker op af, så vil vi også godt at ryge pengen ud af vores penge på. Det er også med til at drive inflationen op, så det er. Det er noget modbyligt noget, og udfordringen er jo også, som vi snakker om fredag, mens mikrofonerne var lukket.
Nu bliver der heller måske ikke produceret så meget kødning. Blier der så ikke smidt så meget kødning på jorden, så overlever fisken, men vi overlever måske ikke så meget. Hvem dyker så kornet? Der kommer måske ikke de store udbytte ud, og vi bliver flere og flere på kloden.
Så står vi lidt, pludselig også ind og se nogle stigende føde priser, så har vi efterhånden fået alle de onde sværer, vi overhovedet kan. Vi mangler bare græsrømsværmen, der kommer susløj og det hele undskyld mig. Jeg må sige, jeg vil blive lidt mere bekymret, men. Skal man så sidde og trykke på alle knapperne. Det er jeg så også nogen imod, at man skal selvfølgelig måske reducere, eller kigge for meget af noget.
Skal jeg måske i stedet for at bare fyre alle mine udbylde kroner af, som der heldigvis kommer her i Marts. Det er jeg i hvert fald tænkt mig at holde grudet tørt noget tid. Nu er der nogen, der skriver noget om, og ser vi overhovedet. olien under 100 dollar i år. Det håber jeg da ikke, for det tror jeg ikke rigtig nogen, der har kalkuleret med i deres produktionsapparater eller rundt omkring.
Ej, den er ikke sjov i øjeblikket. Altså du håber, at Olivan kommer under 100 Kyrka. Ja, forhåbentlig lidt længere ned, og hvis vi ligger op på 100 dollar, så får vi jo den her inflationær virkning i højste grad, fordi du nu nævnt lige. Men altså ikke kan se helt pladsindustri, de borger i olie og transport og så ruller det jo rundt, og lige pludselig havner det ud hos forbrugerne.
Det er altså, en gigantisk kæft, der bliver smidt inde i julen for verdensøkonomien her med uleprisene, et godt stykke over hundrede. Vi taler lidt mere med Ole Hansen om det lige om lidt, så lad os bare koncentrere os. Om aktiomarkedet her til morgenlag. Hvad sker der ud, hvis vi kigger på det danske marked? Det er jo sådan en skårer lidt i minus. Skandinav Tbakforse endnu et hak i Nsen, så er også en Norden og Effid.
Som er nede med de store, kan man sige. Nuroligger faktisk rundt nålet, og Sinon Farmer får et lille nyk op af. Det kan også være sådan noget som medicinal selskaber. Det kan jo, at vi får over moment en lille sikreravnet. Ja i hvert fald fordi i en kort periode, så jeg synes også, jeg så på et tidspunkt, og kurden plads og ikke længere med i pludsmen.
Men det er jo der, hvor skal vi bruge. Man kan også se måske nogle fødevarskaberne, og selvfølgelig såskaberne, for det er jo egentlig nok dem, der kommer til at tjene mest på det her. De har jo helt uleprisen op til. Til nogle kurser eller nogen priser, og så kan de sælge det videre. Men spørgsmålet er selvfølgelig også.
Hvor mange faste aftaler har de gået indgået og sådan noget. Vi ser også Shipping Nu Fald, fordi hvem sejler med hvor meget, og de få der så sejler tjener de så meget mere end hvis nu de alle sammen havde været på langfart. så der er også en hel masse usikkerheder, vi overhovedet ikke ved Og hvor ligger de der oletanker hende? og stadig er lukket, så der kommer ikke noget ud af det. Jeg har stadig ikke lukket, men de er lukket på den måde af forsikringsselskaberne.
Og man sejler. Så de tror bare med, at de gør noget, hvis der er nogen, der sejler i ret. Og så er der Trump, der siger, at han skal nok sikre, at man kan sejle igennem spørgsmål af med de vilde sig op og sådan. Ja, for sikringer de regner nok ikke med Trump. Med Trump i den her sammenhæng. Men Perser er et sted, det har gået vildt for så her i tidlige i morgener, det er altså også ude i Asien, der er de store markeder Fald, Korea og Japan.
Og genha, og det er jo også, fx sådan et land som Sydkorea, de er jo ret afhængige af at kunne importere noget ule, og det afhænger hele deres industri af, hvis de der. Chipselskaber, for eksempel Jesko Heineks og Samsung, som jeg er nogle af de selskaber, som altid har gjort det godt i en lang periode, men hvis de lige pludselig ikke kan få energi nok, så sætter det også en kæt.
Har du øjnene rettet mod den del af verden i forhold til at investere, Pjer så? Ja, altså vi har. Man har investeret via. Jeg har i hvert fald investeret via nogle TF'er og investeringsforeninger, som har tagt emergemarked. Det har jo været en dans på ruse, og spørgsmålet er selvfølgelig, om man skal. træket til sig, eller i hvert fald måske godt lidt, så man stadig har nogle gevinster. Det er noget af det man skal hjem og overveje.
Jeg så også, at Korea skrev ud, at de ville have sat et loft på, hvor hvad ting må koste. Det er jo meget typisk, man går ud og sætter et eller andet loft, og så begynder man måske at bruge de strategiske lærer. Det er jo egentlig der, hvor man har de strategiske lærer. Jeg tænker, at nu må vi se, hvor hårdt det går for os ikke. Ellers må man jo. Må man jo ind og skru på lys og varme og sådan noget. Det gjorde vi jo selv under den sidste gaskrise.
Man må hjem og skruge ned på sit gastermeter, hvor lige sit fyr. Og husk endnu at være efter, nu har jeg ikke mange teenagerhjemme, men man ved jo godt, at hvis der man er en teenager derhjemme, så. Så nogle gange lyset er lidt tændt de forkerte tidspunkter. Og Playstation er måske ikke slukket og sådan. Så det er jo at gå igennem alle. Alle standbarknapper med en tættekamp. Det er jo det nemeste sted at starte ikke. Jeg ved ikke, om det var derfor, at der var så mange på cykelsten for.
Fammar til Københavns. Det var da, jeg også ude på fålig, og det var lige. Forhåbentlig ikke cykler, det var bilder. Men der var mange på. Nej, jeg ved det ikke. Det er jo de små greb, man som for bruger kan gøre. Husk at slukke lyskæden, den er ikke behov for længere osv. Men lad os se, hvad der sker. Der er jo strategiske lærer rundt omkring, og så har vi jo heldigvis områder, altså Nigeria.
Sydamerika, andre afrikanske lande. Og i Norge og i Nordsøen og USA, det er jo også bare drill baby drill. Det er jo en der, som så har en god periode og måske. Men det er vil meget få, at de er jo meget små i forhold til det, vi står og mangler, at de kan komme med. Men oleselskaber bliver vel det sjove, så har du det ikke, så tænker jeg.
Men siger altså, at det er nok for sent, at købe med. Jeg tror faktisk ikke, det er for sent at købe. Nu skal vi jo fra det første have fylde lærerne op, og for det andet så skal vi jo have. Han sendt nogle varer rundt, så jeg tror stadig, man skal køre nogle oli selskaber. Jo, okay. Jeg skal ud og køre flere i hver. Ja, okay. Hvad kigger du på? Hvilke selskaber?
Det må være hænger en til på frænker. Så tavligt der. Perser er ind på, at der var mange på cykelstier, måske er der nogen, der laver bilen stå, fordi det koster alligevel en hel del at fylde den op efterhånden. Du er i detalhandlen også. Kan du mærke det, at folk begynder at passe lidt mere på, hvordan de bruger deres penge derude? Det har de gjort meget længe. Den her urrogden, det betyder simpelthen at.
For brugertilliden erts ikke til dagligvare, man kører jo det, hvad man skal bruge til at spise og shampoo, og hvad man ellers har brug for. Men det går hårdt ud over rigtig mange andre typer forretninger. Beklædning man tænker sig måske om, behøver man nu at købe med parny bukser eller hvad man nu har brug for. Altså det, jeg kan mærke dig selv i min egen forretning, som jeg aldrig, jeg har ikke haft andet end væk.
I de sidste 15 år, men det har jeg ikke længere. Jeg har ikke det, når jeg sammenligner min februar måned i år med den sidste år, så ligger jeg under den sidste år, og det er. Helt usædvanligt. Så jeg har det tæt inde på nærmeste hold, og jeg kan også se de grossister, som vi leverer de produkter, vi producerer og leverer til dem.
De køber også mindre, der har gjort det meget længe. Og det er den her generelle usikkerhed, hvor i verden skal vi hen i den her verden, som efter min meninger, og også mange andre. Det ser jo helt sindssygt ud det her. Det er impulsive handlinger. Det virker som om, at der er slet ikke noget fornuft længere i det vi ser geopolitisk, altså både med Ukraina og Rusland, det har jeg stået på længe, men så er det der.
Du sker i Mellemøsten lige nu. Og det kommer meget tæt på, når man kører ind på standerne og skal følge sine disel op og 15-69. Fra den ene dag til den anden hoppet derover ikke. Det er altså Olvig, der fylder rigtig meget i finsmarkederne lige for tiden, når vi skal have Ule Hans med på en telefon, og vi er i gang med at ringe op til ham. Der er lige lidt. tekniske problemer er Facebook drælet igen i morgen. Det er også grund til, vi kom lidt.
Det er altså også at give syv lande, som samler deres topper og debatterer i dag. Der skal være et telefonmøde 1330, så vidt jeg husker. De skal altså mødes om den her situation i Iran. overvej, om de måske kan bruge nogle af de her reservelager, lukke op for dem vil det gøre en? Stor forskel på Ulprisen, tror jeg? Hvis de kan. Eller vælge. De har ikke gjort det tidligere, synes jeg rinder nu er heldigvis ikke så mange gange. Vi har grebet ud efter den sige ting.
Jeg tror, det har meget lille effekt, fordi hvor mange millioner ule er det i virkeligheden, der ligger derinde. Nej, men man skal jo prøve at se. Så vi så husker, så er antallet af bruger, der er kommet i gang i USA forholdsvis højdik og de landbaserede rigger de har også i hvert fald fået et firm op. Jamen det kan jo være, at noget af de her, hvad var det, det hedder. Du har i de der selskaber, hvor de bruger på sådan en speciel må. Skifas. Sfagassen, måske også nogle ting og sag.
Det kan være, at priserne kommer så høje, at der er nogen, der starter nogle lukket kilder op, eller begynder at hive nogen op. Men det tager jo noget tid ved at forællet. Det er også under. Det er en underinvesteret sektor, det her skiftegas over i USA. Fordi man har et break-even på 55 dollar, når man skal hive noget op. Og mm, og hvad nu det hedder? Det tager lang tid at få tiden op at køre. Men rent psykologisk vil vi jo godt aktionarkeder foran. Man ser, at man åbner for at give åbner.
Man hører noget, og nu kommer der gang, men jeg tror, at de fleste fornuftige, der skal investe penge i det her, de vil afvente at se, hvordan bliver situationen i følgende. Der skal så siges. Med at man er så kynisk, man. De her olefæter, og bombarderer dem. Så får man jo et mindre udbrud, uanset hvad Irak er jo gået voldsomt ned i deres oleduktion allerede.
Og Iran, det sker jo så selv, når man bumper med, så kommer de også langt ned. Det kan bidrage til verdensmarked til Kina, Korea eller hvem de selv her. Men mens vi i sidste uge forsøgte at holde fast i håbet om, at med konflikten muligvis kunne blive kort og afgrænset, så må man altså sige, at det håb det svinder timen. For tim ugen stærkt med stigende. Uljepriser, og det skal det handle om nu, hvor vi har fået Ole Hansen med på en telefon. God morgen. Velkommen til dig, Ole.
Ja kommer og bruge det. Sef for rovvar og strategier i Saaksebank. Ole, det er jo lidt vanvittige stigninger, vi ser i Uldemarked her til morgen. Tag os lige med ude på markedet og forklar, hvad det er, der sker. Jamen, der sker jo det, at vi har frygtet kunne ske igennem en overrække, at det her Hormus-streget kunne blive brugt som et våben i en eller anden konflikt. Mellem Iran og selvfølgelig USA, men nu også mellem Iran og deres nabo. Og det er det altså et voldsomstort tab af ule.
Det är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är det som är
Så är det så mycket högre. Vi är självklart kommit lite ner efter att vi på Norsål har ramt nästan 120 här i starten av dagens... Men vi ligger snart över 100 dollar. Det är ju långt från vad vi i marknaden förväntade när vi startede året bara för få måneder sedan. Så det er så vigtigt, at humorst er så vigtigt, at det er noget, vi kan ikke ignorere, og der er næsten ikke rigtig noget, man kan gøre for at modsvarte. Men Ole, er det de facto lukket? El hvordan skal vi forstå den situation?
Hvem vil forsikre deres skibe? Løg til London har jo trukket følerne til sig. Og det er jo den største forsikringsmarked. Der har været nogle rapporter her over weekend, at USA vil gå ind med en stor boffer og beskytte og stille forsikring til rådighed. Men hvordan det kommer til at virke, det ved jeg ikke.
Og når vi er i den her situation, at de ikke kan komme ud med ulen igennem hormustre, så betyder det vel også, at der er flere lande, der begynder at skru ned for deres uleproduktion. Det er jo ikke fremomen. Letter, Ole, er har jeg ret ide eller Hvordan ser det ud? Det er du fuldstændig ret i, Bovill. Og det var den næste aflættefunktion af det her. Fordi de har selvfølgelig nogle store olietanke, som de kan fylde op. Men det tager ikke mange dage, hvis de er...
Hvis de er på en daglig basis skal med 12 millioner tønner. Hvis de lige pludselig ikke kan blive sendt afsted, så er det relativt hurtigt, så tager ikke lang tid før deres lager bliver fyldt op. Og det har vi set her med. Emeraterne og Kuwaits har annonceret, at de er begyndet at skære produktionen ned. Og det der så er mest afløteffekter, det er, hvor hurtigt kan de her oliekilder genoptages. Er der nogle vejeskader, når først du standser flået i de her?
Det betyder att det är en bekymring som man inte helt kan ignorera. Det betyder att om det här i eftermiddag kommer en avklaring så är... så kommer vi ikke tilbage til fuld levering lige forløbet, og det skaber altså de her flaskehalse og Det vi ska också huska på är att i den persiska golf har vi de senaste tio år oplevet en voldsom expansion av deras kapacitet till att raffinera den olja de producerar.
Det har de i stigande grad beholdt selv, och det betyder också att i de senaste år, där vi inte har kunnat köpa russisk benzin och diesel, så har vi ju måttat till andra städer här i Europa och det är ju som elmösten att vi har hentat våra... vores produkter fra, og det kan vi så ikke nu. Så det er også derfor, at den bider sig ekstra hårdt her i Europa, samtidig med selvfølgelig, at gassen er afsted med næsten 100. Den er næsten blevet fordoblet nu her siden starten.
på måneden, fordi vi har 20 procent af verdens Sådan en dobbel punch, kan man sige. Ja, det er dystre udsigt der. Ula Wall Street Journal går også langt, der kaldt det den værste energikrise siden. 1970'erne, som vi kigger ind i, og det vil selvfølgelig komme til at gå ud over hele den globale økonomi. Anne. Loman din. Kon kollega, eller hvad skal man kalde det fra Global Risk Management, som også Uleke, han taler om en Snebold-effekt, der har ramt ulemarkedet, som bare bliver større og større.
Altså et eller andet sted er der jo et eller andet stopklods for det her. Men skal vi langt ud i fremtiden, før vi kan begynde at forvente en eller anden form for bedring? Er du lige så bekymret, som de her overskrifter tilser? Nu skal vi jo ikke mal på væggen. Men jeg kender Arne rigtig godt at respektere en dyb for hans arbejde. Og det er. Og når han siger det, så sker det god grund til at være bekymret. Fordi det er.
Der er ingen tvivl masse noget. Du kan ikke hive 18 millioner tynder ud af et globalt system, som er sådan fine tunet til at Og hvor vi normalt ser prisændringer, hvor det får 100.000 tønders ændringer i op og ned at gå under retten, som sætter prisen. Og når du så lige kludselig hæver 18 millioner tøndere ud af markedet på daglig bas. Så får vi en reaktion. Og hver den næste reaktion, det er jo, at vi selvfølgelig skal se, om der er nogle reserver omkring i verden, som kan frigives.
Grunden til, at vi ikke lægger 120 nu, men 107 i Brandt, det er blandt en FT-rapport her over natten, at G7 taler om at frigive reserver for deres strategiske lager. Det hjælper bare som ja nu skal jeg få ikke bruge nogle mærkelige ord, men det hjælper ingenting, for vi skal se på USA, de har genopbygget deres strategisk reserve med 68 millioner tøner siden midten af to tusta tre.
Og det er sig, det har været 4-5 dage, der kan komme derfra, og så ved ikke, hvem der ellers ligger med nogle store lager, som kan komme ud. Og igen det lige på kort sigt er det diesel, bensin og fyrbrandstof, som er. Det är inte det de lägger med i lägerna. Kina har några stora läger och de kan reducera deras import och det kan göra att det är lite mer till resten av världen. Så det ville kunne hjælpe, måske lidt på kort sigt, men alt for mega. Men så står en mængde ulig og
og finerede produkter, som i øjeblikk ikke rammer markedet, så er der kun en ting, der kan give, og det er prisen i opegående retning, indtil vi ramer et niveau, som ram efterspørgen. Og det er jo det, vi oplevede med gas tilbage i 2022 i Europa. er vi nået oppiveau, hvor vi alle sammen slukkede for lyset.
Og slukke for varmen og dermed begynde at spare. Og det er jo i bund og grund det samme, der skal ske her. At prisen simpelthen når på et niveau, som er så høj, at nogle ændrer deres fokusvaner. Og jeg ved ikke, om vi hele er der endnu. Det er vi måske ikke. Og det men det er det, der skal til for, at vi kan få en lidt mere balanceret marked, hvis det her kommer til at være længere ind.
End hvad vi kan håbe på. Ja, så kuen mod høje ollekkurser, det er altså høje ollekkurser, kan man sige. Men Ole, det lyder alligevel så om, at du regner med, at vi skal ligge over de 100 dollar et stykke tid nu. Ja, men det er sådan en binære ting, fordi en kommer der en afklaring i morgen, altså vi skal ikke tage fejl, at Trumper går nok ud og siger, at en høj pris på kortsigt er prisen, der er værd at betale for fred, for veje fred.
Men det er så et spørgsmål om hans vælger også har den samme indstilling, at de synes, at de skal se de her meget kraftig stigende priser, for vi skal huske på, at nu i Danmark er benzinpris stedet med en kroner. Men altså fordi det stor en del af afgifter, så vi mærker det jo, at krone er selvfølgelig også en krone. Men i USA, det er det jo taler vi om, at beninprisen er sted med 20-30-40 procent. for courtship.
Så der kan de jo alt mærke, også fordi bilerne er jo ikke særligt brænsøsøkonomiske, som vi ser andre steder. Så der en politisk del af det, hvor meget smerte kan den politiske administration tage i USA, kan det være med til på et tidspunkt år. Or it comes on ændring.
Hvor meget smerte kan man tage i et faldende aktionarked. For burden, der ikke går ud af det, men det er hvert fald pres i øjeblikket. Så der er nogle politiske ting der, som måske kan have en indflydelse. Men hvis ikke det virker, så er. Så så kan vi se højere priser ind på kort sigt for for at nå det niveau, hvor hvor vi vi ser efter spørgsmål begynder at blive ramt. Ja.
Mole villige tider, vi lever i. Jeg ved, at du har en super travl morgen, så jeg vil lade dig komme tilbage til skrivebordet. Men tusind tak fordi vi måt ringe til dig her på en mand af morgen. Det er helt orden, tak for det. BMW präsenterer an nye fuldelektriske IA 15 km på én enkelt opladning og opleve endnu større kørede. Mere intelligent, mere dynamisk, mere BMV endens. Velkommen til lanceringen den 7. marts.
Ja, altså så vidt. Ole Hansen, der er chef for robot og strategier ude i Saksubbanker. Det er også svært at være meget positiv på det, der foregår lige nu. Der er ret meget at være. Usikker på, lad os sige på den måde. Hvordan. I begge eksponeret ind imod højere oldepriser heldig. Det ved jeg i hvert fald. Det er mere end heller en forstand, fordi jeg.
Jeg gik ret meget ud af det her med både på tankers, men også på produktion og skif og gasser for nogle år siden. Men jeg opdagede det, at ikke så længe siden. Min hustrukspension, der har vi stadigvæk en æknård aktielægtene, og jeg kan jo se, den har jo stadig helt pæp pæn de sidste par måneder.
Det er der, og jeg er orienteret mod. Fyst til at samle mere op, som Lars Persen siger. Han mener ikke, at det på nogen måde er slut, og der er meget mere at komme efter, hvis man er eksponeret i den der retning. Ja, jeg har jo prøvet det før, når olieprisen er sted, og så har man været i oleskaber, men altså hvis der lige pludselig kommer en venning i situationen, så falder de jo.
som stenen mange ganger, ikke, fordi så bliver dervendst til indtaget rigtig meget. Så jeg passer altså på med det at gøre det. Jeg ved, at jeg kender rigtig mange, som lægger og mig giver certifikater og sådan noget, og spekulerer i olie og sådan noget. Og det er jo livsvarligt. Man kan jo gange det og giver det enormt mange gange, at der er instrumenter til det. Så det er der mange, der dyrker her, men jeg holder mig udenfor og tænker,
Jeg må heller ligge lidt i noget der sikkerhavnet end så meget andet. Men det er også svært i de her tider, fordi når panikken råder. Så blir det som regel solgt över en bred kamp. Men i förlöbet är vi inte uppe i panik och kagen. Men vi ligger vist, og noget på stor, og det er altså mere end rigelig. Lige med dåprisen er nu, så jeg havde tænkt, at jeg måske har spurgt.
Roserne er jo også en dark hors i det her, fordi man kan jo se, at amerikanerne har tilladt Indierne, de må gerne for en periode købe russisk gas og olie. Så det er jo spændende at se om, hvor meget der kan komme af den vej, men der er jo noget embargo på dem, og nogle restriktioner på dem, at de kan ikke kan sejle rundt med tanker. i hela världen. Och så är Ukraina också en del av deras installationer. Ja, skör världen vi lever i. Så tjener Rusland ännu en gång alltså penge.
På noget, som den vestlige verden har sat i gang. Nå, lad det nu ligge. Det er mandag i Mjøræklubben, jeg har besøg af Lars Piersen og helge Larsen. Hvis du vil blande dig i debatten, så er du selvfølgelig velkommen. Det foregår som altid på sms'en og nummer 42021. Υπότιτλοι AUTHORWAVE BMW præsenterer en ny fuldelektriske iX.
Starten på en ny ære. Kør op til 805 km på én enkelt opladning og oplev end endnu større køræde. Mere intelligent, mere dynamisk, mere BMW endensinde. Velkommen til Langseringen den 7. Men nu springer vi lige til noget lidt andet, for en akti blev i den græ rundparet i fredags, hvor mere end en tredjedel af aktiekursen forsvandt ud i den blå luft med nye forsøgstata ud fra Sjeldan Farmer, så blev aktien altså smidt på borten af Hindvestuerne.
Hvordan vil du forklare det, som der skete i fredags nede med over 30 procent? Det er alligevel en chat. Ja 35. Det er en gewaldtig chat, men der er jo utrolig reaktioner i aktemarkedet for øjeblikket. Det gælder inden for alle sektorer. Man kan jo se, hvordan det går inden for AI sådan en. Og der kommer et godt regnskab, men det var alligevel ikke godt nok på guidningen, og så banger ned med 25-35 procent.
Lige i det her tilfælde med Sylan Farma, der har vi den problematik i inden for fedmesektoren her, som vi har set det med Lilige og nordisk, at der er total fokus på den her procentsat. Men ifølge et studie, som kan være designet på forskellige måder, sat sammen med forskellige typer patienter osv. Den der vægtabsprocent, det er det, man fokuserer ekstrem meget på det.
Og man kan se det med Kagrisima, vi så det i sidste i 2024, så fik man med en ordentlig bang på den her. Det kom jo med en god væktapsprocent 23 eller 22, eller meget det var. Og jeg synes, det er da fint. Set fra et patientsynspunkt, så er det fint, men eller lige ligger højre. Det vil sige, at så fik man ordentlig knallen ned af, og det gjorde man jo også igen, da man lavede et sammenlignende studie på Nonorisk med Kariko Sema og så Sætbagn for Eller Lille, så fik man også test igen.
Og det er ikke rigtig dørende for oss der. er meget langsigtet i den her sektor, så er det imidlertid meget dyr, da der er nogen, der kigger så fokuserer på vægtab. Det er nok mere væsentligt i længden og kigge på etiketten på det her med. Er det godt for din hjertsødom? Din fedt lever, og er det godt for din nervbetændelse? Og der altså hvad man når information i kroppen. Der kommer en masse på, som kan tænke på på de her hen og vejen, som gør, at man udsteder det.
Recepter på det her, så det passer bedre til patienterne. Men det tænker Akemarked ikke for øjeblikket. Og et tilfælde med Ladim de laver det enulin. Peteran i Side. Silla faramak. Og de kommer så med et vægt på 42 uger på 10,7. Det er ikke godt nok, synes jeg, for der er en del uger, hvor der ikke skete noget vægtage.
Så marked havde forventedet sig noget mere. Når kigger på, hvad forventninger til det her skulle være, så ville man godt have, at det var oppe mellem 12 og 15, og et om stenbærg for silen. Han siger, at han havde forventet, at det var 12 procent. Men så kigger vi på bivirkningsprofilen. Og det er jo sådan, at de her GLP'er, som vi kender, og både i relation, og de midler, som aflet af det, de har altså en pæn stor bivirkningsprofil, altså med kvalmopkastning og
Forstoppelse, føleforstyrelser og også mentale forstyrelser man kan få det under lidt af dem og sådan noget. Så der er jo en masse der, der. De får et stort vægtab ved de her midler fra nordiske eller lille, men bivirkningen er stor. Men amønen her fra Sejland Farma, der var i stort set ikke, der var ikke flere bivirkninger i en placebogruppen dem, der fik kaldabletter så. Det var man jo meget lykkelig for.
Så den fokusering og det udskedelsesløb, der vil komme inden for vægttab, hvor vi har, ifølge Norbers sidste tal, som jeg så godt til hjemme siden siger 1,7 milliarder overvægtige i verden. Og vi skarber kun bunden med det, vi har nu. Jamen der kommer et udskillingsløb, hvor der er masser mennesker. Jeg vil sige, at hvis jeg var 10 kilo for meget, Så vil jeg altså gerne tage en pille eller et stik i mavsken en gang imellem, med noget, som overhovedet kan mig blive virkninger.
Og så jeg tabte mig måske mindre eller ikke langsomere. in man kunne på nogle af de her kraftige virkende midler. Man kan også se, at sen farmen bliver hele tiden med at gentage det her etdel. Og det har Rosj også lige brugt i en presmeddelelse, da de kom ud omkring studien. Nu er det meget spændende, at de vil gå videre med det her. Jeg synes, at resultaterne er gode nok. Men kigger vi på forsøg designet, så kunne der godt være se anderledes ud.
Eller Lille har jo også så en amylin, og den har et fantastisk godt resultat, op på 20 procent. Men det viser sig, at deres studie har de rigtigt op mod 80 procent kvinder i, og kvinder taber sig af en eller anden grund, og jeg har med mine tanker om det, men de taber sig mere på amylinen, end mænd gør. Så der var også pæn med kvinder i Siland Vammer, men ikke nok. Jeg tror, det var nogle 50 procent af.
Der var ikke nok kvinder i. De skulle selvfølgelig sat mere på det. Det må man jo godt tilpaste. Det var en mix med europæer, men også amerikaner. Og amerikaner tager sig mindre på væksmidler, end vi gør her i Europa. Snakker vi lidt om før udsendelsen det, for at der fødevarakvaliteten er større i Europa. Så end den er i USA ikke, og der måske ryger noget mere grønt ned trods alt derovre. Men Hælge kunne man ikke også godt klandre Siland så lidt for, at de måske ikke har planlagt.
Det studie, godt nok, hvis de kender til det. Det bliver for de er jo forholdt af analytiker per Hansen er jo rigtig kan godt den store, grove fil frem med det her med designet af studiet. Og det kan man jo også sige med nogen, det er også den kritik. Og så må man jo fordi man er op mod en konkurrant som eller ligesom. af amerikanser at køre bare bin hårdt lige til kanten. Det bliver også nødvendigt, hvis man skal have succes om dansk lifestyles virksomheder.
Hylde blandt i ulevemær blandt ikke. Men jeg kan sige, at det her med Sejland Farm, jeg holder en kjørename af Vlast på fredag. Og der har man mulig for at stille spørgsmål til ham. Og jeg kan sige, at jeg allerede nu her, der er annonceret det her sidste uge, da vi havde den her køberne af Mavemsten. Så vælgte det jo egentlig sær fredag efter det, at dårlig studiet komme. Så der er rigtig mange, der vil spørge om de her ting. Men Silan farmad med den kur,
Jamen så er de prisfastsat til den kapital, de har stående i banken stort set ikke. Og så man giver ikke noget for priplanden, som man kan finde alle steder, især på deres hjemmeside. er den god idé at gå ind, og der er jo rigtig meget godt i den, også noget der ligger fremadrettet, som vi kan forvente at få nogle pæn store indtægter på.
Kurstabet var noget større, end vægt. Lad os bare konkludere det. Det er bare større end 10,7 procent. Men heldig, altså det amelinmarked, som vi jo så ser ind i om. Nogle år ude i fremtiden, da vi forventer, at det bliver det helt store inden for filme. Så der er jo stadigvæk en gigantisk konkurrence og noget af et prispræs på det marked? Ja, det bliver da helt klart. Der er jo også krav om, at man skal lave det i Ural, form.
Og det kan man se, at Silan farmer giver sig ind på, at de får noget får tingene i pelleform og dækker. Nu nordiske også i høj grad på deres amikratin, som regnes med at skal komme i både på uralform, som man kan stikke sig i skenet. På en lille sprøjt. Så markederne ændrer sig hele tiden, og det er det, der er veldig spændende. Men set fra mit tidspunkt, den der.
Patientpsykologi og den måde, læger arbejder på, det interesserer jeg mig rigtig meget for. Jamen de vil jo gerne diversisere det medicin, som patienterne får. Og det tænker jeg ståerne ikke på lige forje. Men det er jo sådan, at fremtiden bliver, når man har stort borget udvalg af gode midler, der passer til, så man kan tilpasse de enkelte mennesker, der har behov for det.
Jamen, så får man jo et stort marked måske med nogle nordisk, eller lille, eller lille større end unordisk, Og så har man en masse niser nedeunder, som har en vis størrelse. Der vil være meget fokus på, at når du taber, du ikke, at din muskelmasse ikke falder. Og den valder jo gældigt med det sådan noget, hvornår det skal. Ja, det gør den.
hvor imod af modlinerne kan mere venlige i den retning. Og der har vi fx et lille danske firma, der hedder Guber, som arbejder meget inden for sådan noget, hvor man bevarer muskelvassen maksimal. Men man får jo så Når man bevarer muskelmassen, så får man en lavere vættapsprocent, men det er så fedt, man gerne vil have med. Og man vil især gerne af med det her viserale fedt, der ligger ind omkring indvoldene.
Al signopnøer alt verdens. Jeg har 90 sygdom har listet op med. Der er afhængig af, eller påvirket af det mavefedt, vi har indevendet. Så heldig. Når jeg lytter til dig, så får jeg fornemmelsen af, at fremtidens vindere på det her filmemarked, det er og bliver ilder Lilly, nummer to, nuvo nordisk, og så er der en masse, som skal kæmpe om en tredjeplads, men du er ret sikker på den der stilling i top,
Ja, ja, de to. Det er jeg fuldstændig sikker på, fordi det nordiske har jo også sådan en Eller lille kommer så med til trekomponentsmiddel, som er virkelig effektivt, og det kan man se, fordi det sælger faktisk som kopier i stor stil i. I USA allerede nu herinde, der går et par år før det er godkendt eller halv andet år måske ikke. Men sådan en har trekomponenten har nogen skørs, at men det er med en kinesisk marker. Og det giver rigtig gode resultater. Nogle har kapitalen til at tilkøbe sig.
Pagre inden for det her område. Men der kan jo godt være et udskældsesløb, hvor man kan sige, at der er mange, der tror mere investeringsmæssigt på et eller andet. Det har vi jo set. Winner takes the all. Og det har vi altså set her. Men lad os nu sige, når vi kommer igennem 26, 27 og 28, så er Novo Nordisk...
De kan nok bide eller lille lidt mere i haser, end de har gjort det sidste par år. Og bare lige for god undskyld, du har nu nålige slægt i din portfølge. Silian Famma, har du også ild og det? Eller Lille har jag också. Nordiske er nok den, der fylder med mest, men den fylder, men jeg har primært liggende i pensionerne, når jeg startede i 1993, så jeg tager kant rundt.
Skal vi ikke lige sige det, at der er kommet et rygte på banen omkring Nordisk. De har jo det hembst den her store vebciporte simpelthen høf, ja. Den havde de jo prøvet at have et samarbejde med, og der blev de svigtet, fordi de største i verden på compoundmedicin. Og det fortsatte jo med, at de lavede den første aftale med Novo Nordisk. Så den rørte ud af. Og nu nordisk har også nu lagt sagen mod dem efter af her forbudt, hvad nu det hedder, Hems og Hør så sælge en kopipillet af Govy.
Så kommer der rygtig, der bliver Bloemberk-sovet først på fredag, og så røg det ved til røjt, og nu er det alle steder. Og jeg ved ikke, hvis du står og kigger, om der kommer nogen bekræftelse for nogle nordiske eller det.
Nej, for det er en ting, at alle spulerer i det. Jeg synes, at hvis de kan lave en aftale, hvor man garanterer dem så at høres, at de lukker fuldstændig ned for kompounding på det her, og de koncentrerer sig og får nogle milpæler eller et eller andet andet på salget af nogle rortsprodukter. Jamen så vil aftalen være god efter min mening for nog nordisk, fordi hver kan hemmes og høres os. De kan supervisere.
De bruger, der kører fx en vegåp eller injektion, der er rigtig gode i opfølningen på patienterne. Sådan så man forklarer folk hjem, at de kan skrive ind med, at de har de her de bivirkninger. Og så kan man sige, at det til at være skru lige ned på kålhydranter, lidt op for proteinet og så sørg for sådan og sådan. Og ikke drikke mælke produkter samtidig med du.
Du tag den her pille, man skal vente en halv time, men prøv at undgå mælken i hvert fald, der fedt, navesækken. Og alt sådan, du vil godt. Det er safsug med gode. Ligesom væk, hvor der er gode til det samme, men dem har noget, der hedder nogen skal allerede et samarbejde med. Men hjemsahøs, det vil jeg efter min mening. Det er en gigantisk platform.
Hvis det kan opføre sig ordentligt. Det er jo meget læning at lave et samarbejde med dem, fordi de kan noget. Men på den anden side, de har før snydt nu nordisk, og der må de stoppe det. Det er jo lige vil en spørgsmation at sætte sig selv i. Ja, også fordi, at det var et gantisk sagsandlæg, som nog nærtig rejste mod dem for at solde de her kopier.
Jeg ved ikke, om Eldler eller Lille er involveret der, men både nogle rusker eller lille har jo lagt sagen på mange af de her compounder, og dem, der sælger kopier ikke. Men det var meget stort, de langeret for nyligt mod Hemerne og Høk. Det var en act, som ster næsten 50 procent efter den nyhed blev luftet, altså Hemsand hørers.
I eftermarked, så må vi se, hvor meget af det, der kan holde. Det plejer at være lidt tyndere det der eftermarked, så det er ikke altid at det hele gry igen. Og der kunne have været god kraft shortluk, altså i akten, fordi der er mange, der har sortet akten. Det var måske være en af år sagen. Det er jo mærkeligt, at i eftermartsdet 02 procent.
Men det bliver vi kloget på i eftermiddag, når det amerikanske marked åbner, og hus lige, at det gør det altså en time før, fordi de er gået over til sommertid, så der skal man lige være en lille smule opmærksom, hvis man. Lars Pirson. Fandt du ud af, om nu har sendt noget officielt ud om den her? Jeg har ikke lige stået på det nu, så jeg har lige været lidt rundt og snue lidt, men jeg har ikke set noget officielt i hvert fald.
Giver det god mening for Novo at indgå sådan en aftale med et kæmpe distruktionsnetværk? Jamen det er jo det, der skal være det nye sorte. Det er jo, at det en helt anden måde, de skal sælge det her på. Det er jo gået op for dem bagefter, fordi de har nogle trække hundre over på den amerikanske marked eller Lidl.
Jamen vi skal sælge. Der præsident. Hvorfor siger du de frage? Måske er det bare dygtig? Jeg ved ikke om det er dygtige. Men det er fordi, at i Danmark er der grop til læge, snakker osv. Men i dag. Der går du lige pludselig køt ud på nettet. Du skal have en recept og det. Jo, ja, men du er sådan lidt mere kopper i markedagtigt, hvor vi har måske gået sådan den mere.
Traditionelle slanevej, og så løver man den anden vej. Så er det jo ligesom, at spillregerne blev lidt smule ændret, og jeg ved ikke om nogen ikke har set det. Det virkede ikke, som om de havde set det i hvert fald. Så man skal også ud og spille på den samme bane, så man må lige klæse om til, hvordan kampen er, ligesom når man kører formulet sig. Så man også regnværdæk på, så man må have nogle skridsigtere dæk på, når man skal udu og køre op mod amerikanerne her i stedet for tidligere.
Så det är det jag tänker att de går att arbeta med? Ja. Boks, boks. Nu får vi några andra däcks på. Men Persson, är du exponerad i några av de här aktier? Nej, nej. Du är helt ude av det. Jag är fullständigt ude och det var för att alla... Altså, det hele lyste rødt der, og det var jo lige meget, hvilken en jeg kiggede, undtagen lige, eller en lille så godt jeg købte, eller en lille, men...
Ja, lige pludselig dukker der måske også et hård over i sukken der, og så er der nogle andre, der kan noget andet sig. Nej, den har været sjov, den der tur, det der området. Den kommer vi tilbage til, når det igen. Men bliver du ikke lidt piget af den der Silas farmakurs, der lige pludselig ligger et helt andet. Nej, den kan jo komme længere ned, Bud. Det har jo lært med Nu. Så jeg ked og sige, at ting kan blive billig, og så nej.
Jeg overhovedet ikke travlt. Det må sige. Hællig lad os bare lige runde her snak af om filmemarkedet så generelt det ser jeg så ud om, at du forestiller dig, at historien er intakt. Der stadig ikke masser. Masser af mennesker, der skal på de her fødemidler, og vi har kun set det, hvad skal man sige, de første. Det er jo sådan, fordi det er jo det, jeg altid har gjort at gøre og den måde, jeg tænker på. Kan den her virksomhed være den god velfungerende virksomhed? Har de produkter, som folk er,
Jeg har brug for nu, men også i mange år fremover. Og det er jo det, det er min indikator for, at jeg skal købe noget, og jeg skal købe det langsigt, og jeg er meget tålmoderene. Det, man lige har sådan en middel, hvor der ikke nogen bivirkninger ved, at man bevarer sin muskelvasse. Jamen altså, hvis jeg sidder og arbejder med Kostilskud og naturmedicin og noget daglig, når jeg ser, hvor stor efterspørgelsen, der er.
på alt muligt, som ikke virker. Der sælges for milliarder af den slags. Øhm, Og nu har man så måske lige pludselig, jeg begår mig meget i fitness- og træningsmiljøet og sådan noget. Där är i USA väldt i gång. Dels det är ju äderna i många av de här träningscentrar. Men også samtidig I tager en gel pæder eller andre peptider i. Og det peptidmarked er jo helt eksploderet derover ikke. Det kan förstå. Efterspørgelsen är där. Men här kan du måske. Det kan också vara gubra eller andra.
I trængsmiljøet snakker vi hele tiden om fedt procent. Og du gør en 50% på 20, og du ser fint og muskuløs ud, men de vil gerne have en på 15 eller 10. Og såer man, så træner man hårdt, og så kan man godt holde ud og tage en pils, om der ikke er bivirkninger for. Og du kan sikkert også finde en læge, der kan skrive recept på det. Så der er efterspørgelsen, nu taler jeg lige om det her lidt bret.
For brug af marked der er, og dem, der skal tabe sig, fordi de skal se godt ud på stranden ellers osv. El de skal tæt bryllup, og hvad det nu er, så skal de lige tabe de overfløde kilo. Det marked har nogen nordiske. at det bliver gigantisk fremover, og så skal det ud at være på alle de platformer, hvor forbrugerne normalt køver sig noget her. Og det er jo så blevet på de her websoper, som specialiseret sig i medicin.
Og det der med at tabe muskelmasse, det kan man jo netop undgå ved at træne meget, som du er inde på det. Men Helge, du sagde bare, og det kan godt være, det bare var noget, du lige sløge ud fra skyld, sagde, hvis du fx på et tidspunkt skulle tabe 10 kilo, tror jeg, du sagde,
Så 10 kilo, altså i mit hoved, der er 10 kilo stadigvå noget, man sådan... selv kan arbejde med uden at skulle bruge medicin, men du tænker, at der kommer til at være, eller der måske allerede er et marked for folk, der kun vil tabe 10 kg at bruge de her midler Ja, ja, det er der jo allerede nu. Jamen jeg er helt bagud, kan jeg godt. Ja, det er fuldstændig fagtum. Der er jo nogen, der er, man kan jo se faktisk, når du går i overgangsalderen, der kommer noget østrogenfald og sådan noget.
og lagere fedt de og tabte Senere, der er et vigtigt sted, hvor fedt ligger sig. Det ligger f.eks. om maven. Så tærer du dig først i ansigtet og så bare når du går gang og med slangekur. Det tror jeg de fleste kender til. Og det her med maven, det er altså ikke godt, hvis du har meget fedt inde omkring organerne, som snakker om. Så mange, der måske lider af en flamatoriske sygdom, f.eks. kædsen, at der bare bliver ved med at være en flameret.
Jamen der kan man måske se på, at hvis du lige 30-5 kilo, så falder dit inflammationsniveau i kroppen. hvordan har din her kilde senere det så. Og sådan begynder man at tænke inden for lægvidenskabene. Man startede i starten af nållerne, og nu er det jo sploderet hele det her fokus på inflammation og hvad det gør ved din krop. Så forbygne det taler vi slet ikke om, men forbyggende at tagp1 eller tagamelin.
Det bliver et gigantisk marked. Det er man den der low-grade inflammation, som ligger i kroppen og kan lave en masse sygdomme på langt sig. Jamen den kan man holde ned for, hvis man fx i første av starter med at tage en pille uden birvirkninger, som holder dit inflammationsniveau ned i kroppen. Det marker er der ingen, der snakker om endnu. For min stål, der ser alt det her, Ud til, der kommer en masse nischer inden for den her femmesektor. Der vil være plads til rigtig mange midler.
Men jeg tror stadig nogle nordiske og eller lille, de har kræfterne til, at hver gang kommer og lægger bisken for et eller andet biotek-selskab, så skal de nok nap dem. Spændende Helge, tak fordi du vil udfolde det i detaljer her i vores program. Men lad os prøve at springe til noget lidt andet, for det er vel ikke kun filmetemaer, du investerer imod. Er der andre temaer der ude, som du PT er hus på. Ja, altså, jeg er begyndt at lige kigge lidt på, og det er måske lidt til et bagspejl.
Det her med den grønne udvikling, jamen vi så jo her, der var Covid og alle sad derhjemme og handlede aktier, så handlede de øjnene og visde sig op i skyerne der. Vi så det indenför Brindt. Det skulle bara vara det helt vilde. Så det handlade man också gevaldigt upp. Og så gik det jo ikke være end bedre end iaktieren steg rigtig meget, og så fandt folk jo ud af, at det var vi stik helt nemt det her område. Så kurserne jo falet langt ned på det meste.
Og jeg har så hele tiden tænkt, at vesters vil jeg ikke rigtigt. Købe en. For jeg synes, den her serviceforetning, jo, den dag, den serviceforetningen kommer rigtig op i giver, så er det meget interessant, fordi man sætter ud de her. V en mølle op, og de skal stå der i 20-25 år ikke sådan noget ligner. Så de skal have noget service. Det kunne jeg måske godt være interesseret. Men sådan aktion som en konter køber jeg her sidste år.
Det er en af de aktier, som jeg forventer mig sygt meget af. Hvis Trump stopper hele det cirkostemme, han vil stoppe med vindmøller ude på havet. Midtvejs valg bliver dårligere, og i hvert fald ikke bliver genvalgt. Han må ikke genvælle sig, men han kan finde på, hvad som helst. Men så kommer der også gang i den del derovre, fordi. Som jeg ser, hele det her, alt det der skal få den af i, og få den op at køre, det bliver så.
Syngt energikrævende. Vi går så slægt nogle begreb om den nu, og det er der nogen, der gør med. Men hele den sektor, der leverer energi, Og det er først og fremmest elektricitet. Den er meget, meget interessant. NKT, det er jo ligesom kabelforretningen. Den er sådan basis, og den er sådan nem at finde ud af der er ikke så forfærdig mange konkurrenter i den branche. Men ellers er jeg begyndt at kigge på det her, hvordan i verden får vi...
De siger, at lad os endelig få flere vindmøller op det. Jo mere vi får op ad alt det her, Der lukker han ikke ned. Han briller Mette Trump, men han lukker ikke ned for vindmøllerne og gjort det noget større omfang overhovedet, men vi kunne godt bruge nogle af de her store udbrever.
Det ender med, at Michael Fris han får ret i, at vi på et tidspunkt skal se Trump store kam i en vinmølle. De store tekstelskaber, som jo også investerer kræftigt i alternativ energi og afkræft, og det ikke godt klar over, at der er et behov, som skal dækkes. Der er kommet et spørgsmål fra Mart fra Aalborg, som skrev tak for et godt program. Kan det tænkes, at en aktia som vestas vil få medvinde nu, hvor oldprisen stiger så meget, og man kan se, hvor volatilt det kan være.
Pirsten, hvad siger du til den? Ja så ikke lige noget, vi ser lige ved dage. Hvis man kigger på Vestas og Østet, så er det ikke nogen, der i hvert fald har så meget medvinde lige i øjeblikket. Men det kan da godt være. Men igen du skal jo bruge. jo brugt noget energi til at producere vindmøllerne, og har man kalkuleret ind af.
At gasprisen nu er på den forkerte side af et eller andet, da man sad og laver kalkyler, og kan man sætte regning videre. Det er jo egentlig det helt store spørgsmål, som man stiller sig selv. Altså der, hvor man kan se nogle små stigninger her i dag, det er. Hvis man skal følge at heldig Larsens ting der.
Så er det jo på dem, der laver vindmøllefarme og solceldefarme, altså dem, der har nogle ting, der er i produktion, fordi priserne stiger jo også på energi der afregningen afregningen. Så der kan man jo kigge til ørnenergi, Skartexolar, som du. Træk med i Mjøræklub på mange år siden. Så efter corona, så fik den et godt i nedden og den er jo lidt på vej op igen, og vi har også Olus Vind. Nu går vores fantastiske, måske kommende blå regering og siger, nu skal vi sælge øres.
Det er måske på bunden faktisk, hvis de går ud og sælger nu. Hvis der kommer gang i de der Vindmøller, så er der noget det tvigste, man kan gøre det der sælge nu, tænker jeg. Men lige nu er der ikke gang i de der, men de har der her til morgen meddelt, at de vil åbne en lokalproduktion i Japan. Det har jeg ikke set. De det jeg har talt om tidligere.
Så de har fået flere år derude, end hvad jeg egentlig lige havde gået og luret. Så det er da vel egentlig positivt, men jeg har også sagt, at Vest var mit spil foråret. Det er så startet rigtig dårligt ud, fordi den har da også fået nogle gok i nyden.
Og jeg må da håbe, at de har nogle faste afretningspriser på deres gas, men det må vi se. Hvis siger du til Vester? Kan de få medvinde, når der er så meget gang i ulemarkedet på den forkert måde? Det her med olemarkedet og det her, det så vi jo også her med COVID og det, hvor man fik med det at spræk i. som også al fordi den er vi jo meget afhængige af her i Europa, så det gik da røde helt op i toppen. Det her, der sker i de her rovvar, sådan i perioder.
Det kan man jo ikke planlægge at lave en ny fabrik på, eller så der skal være mere ro og langsigtighed, og det ligger man jo hos vist, at man planlægger, hvad har vi mulighed for, hvad kan vi skabe kapital til. Og den kører man jo den retning alligevel. Uanset at vi får en krig, og måske varem tre måneder eller et eller andet andet. Det får ikke folk til, at dem, der sidder beslutningstagere ud, de koncentrerer sig ikke om det i første omgang.
så må man se, hvordan energiprisen kommer til at være løbende, når der kommer ro på det her. Och så är det kanske någon som tror att de kan göra en långsiktig. Investering i det. Og så ligger der et andet spørgsmål til et af de andre store temer, som vi også har arbejdet med i lang tid i investeringsverden. Det handler om,
Farsvars- eller våbenaktier, hvad I nu vil kalde den derude. Asker Jørgensen skriver nemlig, jeg vil høre panelet syn på europæiske våbenaktier, f.eks. sap, regn metal, BIA systems etc. både som enkelagti og i en ETF. Er det en god mulighed nu, hvor der er spændinger i Mellemøsen, og hvor man bliver mindre tilbøjelighed til at købe våben og lignende i Amerika?
Først og fremmest hælge. Hvordan har du det med våben i fortiden? Det har det finde. Jeg har holdt nogle foredra om det og blandt andet sammen med Truslens på Pulsen. Det var jeg da meget glad for at være med i her for nogle måneder siden. Det med vokmarks, det synes jeg er fint. Men jeg synes, det er svært at finde ud af, hvilke nogen, man skal investere i. Men jeg må sige, at jeg har kigget på det, der hedder Meginvest.
Og jeg ser også, at de typisk nu gør en kampagne her for vormaks. Og det er jo faktisk god det. Men det er set, at folk var det net på formede vist meget godt. Jo, jo, altså man kan jo sige siden slutningen af januar, så er alle de flere eller mange vågners er faldet lidt tilbage. Pås af, fordi folk går lige ved at sige, at... Ja, man skal sætte flere produktionslinjer op, men hvor meget mere kan vi ved ud af det? Nu er det jo bare at gå vente på, at man får tingene leveret mere eller mindre.
Så de har jo fyldt at over at bøger alle sammen. Der er ikke saarblikker sådan at fører sigle lidt, og det gør de andre også. Så det er sådan. Mål som fremdrift, der er. De får jo ordrene ind, og så bliver de jo leveret om tre år fem år. Det der er meget mest interessant, synes jeg på øjeblik. Det er jo dronerne. Men man kan jo se, at dem, der allerbedst til at lave droner og beskyttelse mod droner, det er efterhånden blevet Ukraine. Og Ukraine laver altså aftaler i Polen og Tyskland.
Og jeg vil i hvert fald at høre et rygt gode, kraftig rygterme, men også i Danmark. Altså der vil man lave nogle joint ventures, hvor man producerer og bygger en ruhende industri op. efter de idéer og alt det, man nu har nede for Ukraine. Og i Ukraine er jo mange, mange tusind droner, de producerer dernede per måned. Jeg vil tro, at de får en den dag, der forhåbentlig bliver fred i verden.
så vil det blive verdens største producent af droner, hvis det ikke er det allerede nu her i de her effektive kridsmaskiner, som de nu er. Men også de autonome der, som selv kan søge målen ud. Det er jo virkelig noget, som de er gode til ukrainerne. Så det lyder lidt til, at ligesom asker, måske også tænke af snarere, europæiske våbser end amerikanske? Ja, det synes jeg, fordi de amerikanske har en tendens til.
Men de spurgter ikke så meget, som de europæiske har gjort, men vi har jo en holdning nu i Europa, at vi skal købe europæiske. Og det at vi skal undgå at købe i USA, det vi kan. Og man ser Saab de er jo for eksempel med deres Det maskiner er de at godt lave samarbejder med i Kanada, hvor de vil have produktioner ogstå, så kanaderne for at køre amerikanske. Det er ikke kun i Europa.
Lars, der kommer vi sådan nogle regnskaber her fra Regnetal, og Leonardo er i øpet af uden. Hvad vil du sådan særligt holde øje med i så nogle regnskaber så? Jo, men se, hvad er deres ordbeholning, og hvad forventer de selv af fremtiden? Det er jo altid det, man skal lurer. Dejlemærker, og man kan se, og kan de så holde indjingsmaginerne, når man nu sætter nye fabrikker og produktion?
Produktionskoløn op. Hvor hårdt går det så ud over de der indjingsmagin, man har i forretningen. For man skal jo lære nye folk op, og man ved godt, at det tager jo nogle måder før, at. Ham der er helt ny siden af skruer lige så hurtigt, eller sætter tingene lige så hurtigt på systemet som nabo. Der måske har været to, tre, fire eller fem år. Så det er jo nogle af de der ting, at det sjove var jo, at faktisk Salinski stod i morges og sagde,
Nu kommer vi og hjælper amerikanerne ned i Mellemøsten. Jeg har ikke nogle kort i der. Naja, ja han har virkelig nogle gode kård, så der må der være nogen, der sidder med røde øver, fordi man ikke møder op og slippe. Nej, så man skal da holde øje med det. Men droner er jo den nye sorte, det må man bare sige. Du kan jo lave en meget lille drone, og så lave stor revage, hvis du rammer det rigtige sted. Og det er jo det.
Så vi alle sammen skal lære meget mere af de næste mange år. Man skal også lære at forsvare sig imod. Og have nogle våbensystemer til det. Og det har ukrainerne vil simpelthen været pisket nødvendigt, fordi ruserne er også blevet gode, og iranerne laver også fantastiske. Droner kan man sige. Nu ved jeg ikke, om det ikke nok lukket ned på den konto. Men så har de lavet jo i den Vente med ruserne, som så producerer den Sjagin drone, som de har ikke. kan de smide dem ned til Ukraine?
Tiden har passeret i, og jeg har holdt lidt ekstra på jer, fordi vi kom lidt. Men vi må hellere til at slutte og lukke af Lars. Kan du ikke tage sådan til ud på markedet igen? A stor og brokkom, hvor vi skulle ligge under 1700 på finste. Det tror jeg godt, du kan vente til. Spørgsmålet er om vi skal under 1600. Det kan vi også godt måske snart til.
Jeg vender til Tyskland ned med 2 en halv. Danmark kun 1,4. Det er på grund af blandt andet nu. Sverige ned 2,5 finerne 1,8. Normanden rundt nålet, og så Frankri med 3. Ja, så slap vi Japan med et fald på 4,4. Så nej, det er... Det er slår i tid på lær på den måde. Vi håber, at der snart kommer nogle gode nyheder, så der kan køre lidt den anden vej igen. Lars Persen og Heligsen. Det var en fornøjelse at have i studiet. Tusind tak fordi I kom.
Tak til jer, der lyttede med derude, millionær klumat tilbage igen i morgen, samme tid samme sted. Rigtig god hans dag. Du lyttede til en podcast fra Jørgen Vester. Få mere ud af dine investeringer med Saxobanks Aktivsparkonto. Hos forbrugerrådt. Lav skat, automatisk indberetning og gratis opretning.
