¶ Velkomst, Marked og Porteføljestrategi
On Saxo Bank we have made it easy and easy to invest, regardless of whether you are a new or a new investor. 자xobank.dk Millionørkøben er sponsoreret af Saxobank, og du får mere ud af dine investeringer, jo lavere priser, du betaler for dem. Hos Saxbank betaler du nogle af de lavste priser på markedet, og samtidig får du adgang til deres prisvinde investeringsplatform. Forts uroighed i Mellemøsten skaber usikkerhed og bølgegang på de finansielle markeder og sender aktierne syd over.
Men er der ulor i mosen, kommer der kuler i posen hos de selskaber, der beskæftiger sig med energi, transport og shipping. Hvad gør en erfar med speciale i netop det område? Ja det spørger melonærklubben om i dagens program, hvor vi også skal høre, hvordan man kan beskytte sin portfølge mod AI Disruption, og diskutere, hvornår det er tid til at se. See you next time.
Det hele foregår i fint selskab med vores faste portefølgeforvandter Lau Svensen, der også er chef anlykker hos Svenssen og Tydborg. Og så er direktør i Juel Value Invest Per Juel. Godmorgen til jer. Per Svens har lige et IT-problemer, så han er på vej, og så kan jeg jo starte over hos dig og sige: hvordan er aktiohumøret her til morgen?
Ja, fint. Det er det hver dag. Det er godt. Det er også det fedeste i verden at investere i aktier. Du beskæftiger dig professionelt med det i fonden Jule Value Invest, hvor I har fokus på at... Invester i selskaber, som du vurderer er billigere end det, markedet har prissat dem til lige i øjeblikket. Hvordan er 2025 kommet fra land? Og er der gode muligheder i det områder i den strategi, I har lige i øjeblikket? Ja altså. Jeg husker ikke så godt 2025 længere med 2026 kommen i gang.
Ja, altså, det er der jo altid, synes jeg jo et steder, hvor man kan kigge hen. Og det prøver man jo så at gøre, og se, om man kan finde noget, der er rigtigt. Nogle gange så vil marked det, man vil, og nogle gange vil market noget andet selvfølgelig. Men langsigt har det har det været en fin forretning stagevæk, selvom både 2025 og måske også starten på 2026 har været lidt lidt svært. Ja, synes jeg sikkert. Smensten, er du møde endnu? Det er fordi det historiske øjeblik, jeg er.
351.000 i nemær klubben på følge. Du skal måske lige regne efter om det var rigtig. Jeg må røde af sådan noget. Ja god, kan jeg jo ikke finde ud af det. Det er stort på, jeg har på Aktion. Det er ikke at investeret. Og fra det der skide IT til at fungere, fordi det laver jo som om, der sidder en nisse. Oh oh.
Det kan være en udfordring for os alle sammen. Jeg så af Nornet i går. Nornet havde problemer i går, fordi der var simpelthen for høj aktivitet lige til at starte med. Man kunne ikke engang komme ind og se, hvor mange penge man havde tabt. Men dit aktiehumør, Svendsen, det kan næppe være under gulvbrædderne de her uger, da vi regnede os lige frem til din portfølje og varer op.
36 procent af det udgår, og nu er så med 40 procent af nemlig ud. Det er det sgu da imponerende. Hvordan står det til? Ja, hvordan så godt. Men det er jo hedder det. Det er jo redderi og sådan en lille smule Ulj. Og hvad hedder det. Jeg mener jo ikke, at det er forbi nu. Og i går gjorde det, at jeg bytede sådan cirka halvdelen, eller lidt mere af min tom over til nogle flere nord, jeg havde nogen forvejen.
Fordi jeg mente, eller mener, det gør jeg stadigvæk, men at Norden er ligesom blevet glemt, fordi det er jo både tank og både produkt og bolk. Det er sådan ca. 70-30, men nu er. at den er så meget markant billigere vurderet for til hvad de har skifærdere en den anden. Og det er jo det tal, jeg sidder og kigger. Jeg ser jo, jeg jo, altså, Jan er jo, jeg jo nærmest et en. rundor, ved at jeg sidder og kigger på, hvor meget alle de her skibebær, når de så kommer for højt op over.
Det vi kan jo net asse et valge. Hvad er de vurderet nu til at træge gælden fra og alt det der? Så når det tal kommer op over, så er jeg hænder til en højere pris end pris, og det er jo så på og indtænken, der så gør det, så begynder jeg at blive en lille smule foret lidt sved i hænderne og så.
Det er jo der, hvor Norden jeg er ligesom bag efter, så sidder jeg sige, at så vil jeg hellere ham ind jeg have. Tor, og tormen jeg jo på en eller anden måde. Også udsat for et eller andet omklamringsforsøg fra aften og måske ikke, det ved vi ikke, men. Der er i hvert fald et eller andet det. Og aften har gjort en god forretning.
Jeg tror, det køb på 120 i oktober ikke nu koster tom 198. Det er god bæsen? Det er god bus. Det kan man godt se. Det må sige noget og vente på 40 sig, men undervejs. Det er jo det. Men det er jo så. Det der ja. Og så er det spørgsmål, hvornår, hvis han nu sidder sådan, om en sådan er en anden kørt om, og men vil også blive de både til højre Venstre, så kan han jo bare sidde og sige, jamen happy day sig her igen, jeg vendte med sættelen i 252.
eller andet andet, og hvis en dag får en god idé, så sælder man i hvert føler heller købe nogle tansk i selv.
¶ Mellemøsten: Olie, Gas og Shipping
Så det er sådan set udmærke, men det er jo det, der kører op, og så hun spørger alt det der nu. Hvor galt bliver det dernede i? Og hvis vi lige vender med det, Svens, fordi kan vi ikke starte med lige at åbne det nærmarket, så kan vi tage sådan. Selve udvikling dernede i Mellemøsten, som jo er det, der har skuppet på din portefølge her de seneste par dage. Hvordan er vi åbner? Vi ligger svagt, vi ligger og glider lidt ned af en klappen procent. Men vi har nu.
Som kører op, og vi har også gamle aføller, som jo køret ekstra, han stiger 6 procent i går i. 7,6 var det. Og han får så knap en i dag. Så han har jo trods alt stadigvæk en pæn værdi. Jeg møder jo kun børst, fordi på en tredjedel af DSV. Og det er så sgu ud af sammen. Folk vi har heller ikke luft i hårddag. Det kører jo luft. Men i stedet for at købe noget stål med en blå mænding på.
Men han tyver jo op og trods halt. Så vi har sådan lidt det er jo sådan. I Danmark er et justeringsmarked. Det er ikke noget. Der jo ikke nogen, når du har den der situation, så er der jo ikke nogen, der rigtig far ud og siger, nu skal vi købe, og nu skal det koste 300 og alt mod som ikke. De sidder bare sådan: Uh, hele verden er ved at gået. O i ligningen, og det bliver forfærdeligt og så videre. Så derfor er der jo ikke nogen, og du har ligesom taget.
Køber dynamikken ud af, og så den der jeg tilbage, det bryger jeg over i uleakser og tanskib og sådan nogle ting. Og våben på den sæt skyld. Det skal vi jo lige huske, og det er rigtigt ham her, Peter Viggørh, det er en af de få mennesker i den offentlige sektor der. Når jeg siger, at de har jo snarker ikke nogen missiler, raketter og styret bumper tilbage, så skal der jo fyldes mig op på hylderne, ikke. Det er jo.
Det er jo perspektivet det der. Og alt det der, der er en ting, som min gamle sviger fra har lærte mig, når jeg følger 1921 havde oplevet 2. verdenskrig. Jeg siger, at jeg krig kræver tre ting, penge, penge og penge. Og det er jo ikke løgn. Derfor får vi da også mere inflation. Det bliver da konklusioner i det der, om det så jeg også omfatte Ulle, det ved vi ikke, men en tid omfatte Ulig, ulig er jo næsten i 80.
Det må man sige. Den hele store historie her til morgen. Det er selvfølgelig den faldende risikoapet ud på finksmarkederne, som følger de her. Fortsatte krigshandling og uroligheder i Mellemøsten, og nogle af de seneste udvikling der, det er så, at der. Droneangreb på den amerikanske ambassade i Saudi Arabien, og som lag var inde på, så ser vi højere ulig og gaspriser.
Uleprisen ligger omkring 8 stoller her til morgen, og gaspriserne stiger som markant to ordentligt hop i går efter, at katamelt ud at de vilse deres LNG-produktion, altså den flydende naturgas. Det er satprisen op med 50 procent i går. Nu er vi en på, at din pordefølge har fået stærk med de her urligheder. Er der noget, du vil gøre, eller er der nogle handler, du ser som oplagt på baggrund af de her udviklinger, måske blandt andet med gasprisen.
Lange med gas skal jeg ikke rigtig komme i nærheden af, andet end at olieselskaber har jo noget gas. Det påstås faktisk, at... Der var engang en klog fyr, det var ham her, Springborg ud fra Carnegie, eller hvad det hedder, det der Worldwide der, der sagde jo, at Shell skulle faktisk være... Den største gas både producent og Henter. Som måske er, og det er jo så det tredje største olidsselskab i verden, men så er det måske om du skal.
Jeg det eneste, jeg har lidt det her. Jeg har jo nogle også nogle norske udlakser, som ikke har været så. De har været unge, de har betalt udbytt og sådan noget. Men nu kan jeg så få en chance for at få. få listet ud af noget af det, og så jeg har svidt og husker lige, jeg har ikke da fudskændig håblig. Den der ser vi borf, så griner jeg mig, men.
Ja, det er bare sådan noget kravligt. Men det som vi taler om Atlantik petroleum, og jeg loft noget i skrev om i går, ikke glemt det ikke. Men hvad hedder det, at det er var, eller kalder vor energi. Og så er det KBP, og så er det den der OKA. Ligesom IKEA med bare med et år. Og det er OKA, der har været meget. meget ringe, fordi de havde så købt nogle gamle ollefælter, og de ville hive det sidste op af, og det var så ikke helt.
Så meget i det så dyre at få op og snu, så det er ikke helt. Men det er så mest sammen med Aukeka, som jeg nu tror, jeg skal trække sådan en væk for mig. De to andre om der var det hvor energi. Den er jo 70 procent eget af ENI, enig, som jeg har jo både derhjemme har haft de to, tre år så herinde. Så kan det måske være nok, men det er sådan en udbyglerakse. AKB er ved at beholde.
Men du får chancen til det der nu, så bruser det helt op. Og så skal vi jo sidde og tælle på knapper om, hvornår skal vi luske ud af Torm og måske også. Frontfidtjusen, hvad meget han kan klare, men han skulle nok kunne klare noget mere. Så det er ligesom dine mulighed af der med at gas, du kan ikke rigtig komme til, men at sige, at det er nu nærmest en advarsel.
Og så gaskibet, hvis I kunne få den tanke. LNG, og vi har flex LNG primær, så har jeg en op i Norge, der også har været forfærdig, men. En lille en har jeg ikke så mange, men den hedder af vilko af LNG. A-LNG hedder den. Det er forfærdeligt marked. Du tror det er løgn, altså der skulle være i gang af det der, men det er der ikke, fordi de mængder, der bliver slægt af sted, er for lidt. Og så er der også den mærkværdighed, og nu er det oplyset i spogen.
At turen fra USA til Europa, det er jo en af de, der er kommet til for at kompensere russernes reduktion til Europa. Men der er afstanden sig, en tredjedel af, hvis du sejler det til. Kina, Korea og Japan. Så det er sjovt der overforet ind til Europa. Og Europa har råd til at købe det så vi køber, og så kineserne de køber altid noget billigt et andet sted. Så det er jo lidt uheldigt, at. At et skib faktisk kan nå en ekstra rejse på Atlanten i stedet for at sejle.
Over til de andre så. Det er det hele et foryknamst. Det er elendigretter, det er, du ligger skylt næsten ikke skib. Og det er, hvad hedder det? Det bliver så sandsynligvis i klimer med. Vi skal have nogle FLNG fliegen. Om men det kan være et eller to år. Det er ikke nu. Nu er det. Jeg har B, som er korreret til det, og så er det en sideffekt til det der boom. Fordi det er lille marked, og så er det tank, rigtig tang, du skal være i.
¶ Geopolitik, Olieudbud og Hormuzstrædet
Men det lyder som om, at den næste fase i det, udover at du tænker det her med, at gasprisen stier, det er ikke nødvendigvis af noget, du kan handle ind i øjeblikket. Det bliver faktisk at vurdere, hvornår du så skal ud af det her opsving, som urolighederne giver. Ja, men nu er jo uleakserne. Jo, jo, men ulprisen kommer nok ikke rigtig ned. Fordi ruserne måske også ryde helt ud af.
af hvad hedder det Supply. Jeg skal jo lige se, at Venezuela er stort set væk, og så kommer det lidt tilbage for de amerikaner tymer, og det er jo ingenting. Nu er Iran udsigt til at den smule de har sågt og også røvet væk. Så ruserne, og roserne bliver skiset ud, og den dag kineserne slår hånden af rusne. Så det er så det eneste, de har at betale med, det er jo Ulle, derfor køber de også Ully, og så leverer de alt mulige roserne brug for, inklusive chips og ting og sager til deres droner.
omkring 5, måske på gode af 6 millioner tøner ud i den fri verden af uj. De producerer 10, de bruger selv i fire år. Guys der. Men de får jo også lidt. Men den frie forsynningsindput er omkring, måske er det kun fab. Så de kommer til at mange med, da du skal tage det ud af 106, hvor så iran er blevet væk, og det var langt tiden de kommer igen. Og så er der hamvent, det var noks lidt tiden for. Det der med, at I skriver bange for hormusdre persegården bliver stoppet til.
Det tror jeg ikke, at vi skal. Selvfølgelig skal vi være bange for det i teorien og sådan noget, men det der, det er ikke. Det har ingen gang på jord. Hvis de prøver på det. Så blir de bläst 10 kilometer in i landet, langs hela kysten. Indtil det är en avstand nok så de inte kan skyde något ut. Den går inte. Det är en no-go. Der kan være et problem til at begynde med, men de bliver... Iranerne kan hverken...
Pisse eller skide. Now, det der, så får du med den store hammer. Det bliver så stor en hammer, så du ikke drømmer om det. Så derfor skal der du ikke være bange for det der, og tanskaber har faktisk svært ved at synke sig. Det har de, fordi de er jo bygget med relativt små rum og til vægtfylder på 80. Så derfor tanskaber faktisk hørt.
Men hvis de rammer en, såler den sådan set bare videre. Måske brænder den lidt. Men det er det. Den der nede, det skal du ikke være bange for. Det er kun overgangsproblemer nu. Ja, så det er altså efter meldinger om, at Iran i går var ude, og i hvert fald indikerer, at de ville forsøge at blokere transporten gennem Hormosd, som er vigtige for blandt andet den globale olieforsynning.
Per, den her massiv usikkerhed, som vi ser lægge en eller anden form for dæmper over markedet, hvordan spiller den ind i din portefølje? Gør du noget aktivt, når sådan her foregår? Nej, det spiller ikke meget ind. Jeg tror faktisk også, at den konflikt her snart ville være og overstået faktisk. Trump and... Han ville ikke have soldater på land, og tror jeg, og han kan ikke bære derhjemme, at de får mange taber. Han kan heller ikke bære, at de får høj ulpris, nu læster så lige, at de måske vil.
Prøv at lave noget priskontrol. Det er jo den måde, han tænker på, at han tror, at han kan styre det, og det skal han ikke, og det kan han ikke. Så jeg tror, de kommer til at lægge sig ned igen. De ville prøve at lave en aftale med de nye magthaver. Nu har de vis de her magthaver, at vi kan sådan set.
Bare dræber, når vi vil, så sige. Så lad være med at lave de der atombomber eller atomvåben. Og så kan I sådan set få lov til at have i fred, hvis I bare lade være med det, og vi føler os overbevist om i det. Det er sådan, jeg forestiller mig sådan lidt, at Netanyahu har bilt Trump ind, at det her var nært forestående et eller andet med, og det var nu, de skulle gøre noget. Netanyahu har sin egen grund til at.
og beskytte sig noget mere end amerikanerne, og Trump lytter jo mere til sådan en som tanyaverne, hans egne efterretningstjenester ikke så Så jeg har sådan en forestilling om, at jeg har sagt til ham, at nu skal vi gøre noget, og så har det vil jeg gerne. Han kan også godt lide at flekke muskler og sådan noget. Men nu begynder det at koste, tror jeg på prisen hjemme, Uldprisen, og hvis de får for mange tab.
Så man vil gerne trække lugten ned igen, tænker jeg. Og hvad med sådan bare lige for slut den af. En længevarende konflikt. Det er jo overdåligt. Er det systemvtende begivenhed, eller er det. vil man acceptere at få handle med dem og et eller andet og siden måske bare. I får lov at overleve systemet, men I skal ikke se noget som helst ud i den frie verden. Jeg tror, at den er system ommillen, fordi det er. Ikke fordi de er sådan specielt gode ved. Det er sådan en humanitær aktion for at redde.
Og de 15.000, der er døde under de oprør i januar, så siger man det ikke. Og hvad der er gået foran. Fårud at det er ikke derfor, men det er fordi, at nu, når du har chancen for at få stoppet det der. Hvis amerikanerne i Sritland kan tage hovedet af magtsystemerne, og så må folk jo selvide ud af at rejse sig på en eller anden måde. Og om de så kan indhente ham det og gamle se søg og sådan noget eller, det ved jeg ikke hvor.
Problem er, der er lidt ikke, der ved, at man skal stå i stedet for. Men sådan det er jo et teokrati, et religiøst system. Og derfor det, at det bliver, at det bliver rigtigt. Men det er jo noget, hvor du kommer... Det er jo ikke sådan, at man bare sidder, så kommer der en ny en, der har magten på mænd.
Og så er alt godt, og det er så en, som ikke er teokratisk opdrager, men en eller anden midt på banen, ikke sådan en large sykketype derig. Glem det. Det bliver voldsomt, fordi alle mennesker ved jo, hvem der er hvem. Det bliver ligesom den spanske borgerkrig. Du boede veden af hvem der slog din far ihjel i resten af livet, og du kunne ikke gøre noget ved det. Dernede er nu omvendt. At du ved, hvem der slår din bror hjælpe, så går du ud og nakker ham.
Det bliver det, du kommer til at opleve. Så derfor det der... Nej, jeg tror ikke på en let løsning. Jeg tror bare, at Iran, det vil være... Det vil være kaos, og samsynvis også en opsplætning af landet i nogle forskellige numer. Så det er ikke derfor, at vi skal have udlønd. Det er lov i lang tid. Men den amerikanske involvering, som Pærer med, at den måske den tankegang. Men de vil jo bare sørge for hele tiden, at hvis der dukker noget op.
som de ikke kan lide at styre, så vil de slå hovedet af dem. Det er jo det, der er fantastisk. Det er ligesom spillet skak. Nu kommer du lidt om, hvem verden er. Når man fører krig, hidtil har det jo været soldaterne ved fronten, der lå og smækkede løs på hinanden og blev slået ihjel. Nu er det generallerne, eller primærministeren, eller præsidenten. Det er ligesom en skak, at der går du efter kongen. Det er ligevel, at om den anden har aldrig varm prikker, hvis du har sat kongen mat.
Så er det vundet krig. Og det er jo det, de gør nu, og derfor er det jo en helt anden form for krig. Det er altså interessant, også på den måde på Forsvarsakademiet Peter Higger i de andre der. At de skal liges. Det er en helt anden dagsorden. Og det stopper ikke med, at man bare smadrer nogle fly og siger. Nu har du ikke nogen våben tilbage, og du har næsten fyret alle dine droner af. Har vi nogen nogen fred for dig? Nej, det bliver. Så kommer der en.
I hvert fald lidt forskellige perspektiver på det i de her dages helt store historie globalt, og også ude på finsmarkederne i en sur dag som. hvor den her historie også tyngere. C 25-indekset siger nede med lidt mere end 1 procent her efter små 20-minutters handel. I tirsdag i miljørklummer. Hvis du har lyst til at blande dig i debatten, så send en sms til at have i studiet. Det gør du på 42 42 03 21. Bare husk at starte dit besked med, Mio.
¶ AI Disruption og Halo Investeringer
BMW präsenterer den nye Fugleleg. Kør op til 8. På en enkelt opladning og opleve end endnu større køræde. Mere intelligent, mere dynamisk, mere BMV endogensinde. Velkommen til lanceringen den 7. marts. For nu hopper vi til noget lidt andet. Så jeg ved, at du har et kig på en af helt store historier i vores verden aktsværden.
I år har jeg også været, hvordan investorerne er blevet ganske bekymret over, hvordan kunstig intelligens kan udfordre, forandre eller transformere etableret selskaber. Både herhjemme og globalt. Vi har blandt andet set ved DSV. som blev sendt kraftigt ned på en historie om, at der var et amerikansk selskab, der havde udviklet en model eller et stykke papir omkring, hvordan man kunne effektivitere logistik og transportbranchen.
Og i forbindelse med den her tendens, som jo ikke bare har påvirket transportbranchen men mange forskellige brancher, juridiske, ejdomsfaciliteringer osv. Der har du kigget på, hvordan man så kan beskytte portfølgen mod AI disruption, eller hvad man ellers kan det. Hvad er ligesom dine konstanker. Og det du tænker, man som investor kan gøre, hvis man er. bekymret for at
At AI kan udfordre nogle af de selskaber, man har. Jeg har lige lavet en artikel, som kommer i næsten af Actionæren, altså Dansk Aktionærforenesplad, som handler om det her sådan, Muligheder. Altså tanken er, at det kan være svært at finde vinderne jo selvfølgelig. Og taberne kan nogle gange nogle andre end vi måske lige trod, som jo fx er illustreret ved det atsvis.
Og det er måske overdreget, det ved jeg ikke, men jeg kan konstatere, at den stadigvæk ligger underdreget lige så langt nede eller længere nede, så vidt jeg kan se, som da den der nyhed kom. Så et godt fodboldbehold består både af angriber og forsvar. Så måske kunne man prøve at kigge den anden vej og siger, hvad bliver ikke så nemt, eller bliver formentlig ikke disruptet af i. Og der kommer man sådan lidt hen i retning af noget, der har nogle fysiske aktiver til det, altså eller
Eller de ting, vi skal have. Vi skal jo have noget at spise, så vi skal jo have mad. Vi skal rejse, vi skal bo på hotel. og så videre. Så det den retning, jeg lige skal kigge lidt. Der er faktisk et navn for det også, der hedder Halo i de her typiske investeringer. Og det betyder high assets, low up solicens. Altså at det er ligesom er. noget med mange aktiver, som ikke ligesom bliver overflødige.
Og det her med at eje aktiverne eller selskaberne ejer deres aktiverer er jo, både positivt i nogle forstand, så måske i det her scenar, men jo også negativt. Og eksemplet igen med DSV, de bliver jo ofte rost af investorerne for at have en. acet light, hvad skal man sige, forretningsmodel, hvor de ikke lige præcis ejer det og kan skallere efter konjunkturcykler bedre end andre selskaber inden fra transport og logistik ligesom kan. Så hvad er ligesom nogle af de her fordele ulemper ved at.
eaktiverne, som du kigger på i den. Det har jo været god latin at gå for det der asset lighter. Limes: Det der svært er jo ikke at selv være aktiverne som sådan at have dem og eje dem, og sådan det er noget af det der. The magic touch imellem, alts at bringe varerne fra A til B og fra C til D, og få alting til at gå op i en høj indring og gøre det smart at sådan noget. som desvig har været gode til, og så har de jo været gode til at købe op og sådan noget ikke, men altså
Så pludselig så bliver det en form for ulempe, fordi pludselig så frygter man, at der er nogen, der kan lave det der smart og noget hurtigt. Og det har jo sær ramt softwareselskaber ikke som. Som ellers var nogle af dem, man måske ikke tænkte, at kunne have gavn af, altså kunne få størst produktivitetsforbedringer ved at ligesom at have.
og er stadig medarbejder med AI og udvikler på den måde. Men hvis det er bare Anthropic eller OpenAI selv, der laver de her programmer eller nogle helt træde startups, der kan gøre det samme, så bliver det selvfølgelig svært.
¶ Canadian National Railways: Et AI-resistent valg
Jeg har fx taget en actie med, der hedder Canadian National Rainways, som er Kanadisk hjernesselskab, der har skændenet fra kyst til kyst i kanad og så øver også helt ned til den meksikanske golf. Altså af I kan ikke bringe varen fra den ene ende til den anden. De kan gøre logistikken og sådan noget bedre, men det skal rent fysisk bringes derhen. Og det er måske ikke den mest.
Spændende eller ikke sådan en forretning, der i morgen er dobbelt så stor eller tjender dobbelt så meget, men de vokser lige så stille og roligt med forrettensomfang. og har en meget stabil forretning. Og det har også en værdi i en portefølge. Så. Så det er sådan et eksempel på sådan nogen, som ligesom Jeg har svært ved at sige, at jeg kan rigtig tabe meget på det her.
Har du noget, du har? Har du kun penge i det, eller snakker du kun? Den der, der snakker mest, har jeg lyst til at få penge i den, fordi jeg synes, den ser interessant ud. Og jeg har før haft Union Pacific, og jeg har også før haft den her. Akti i vores portafølge, så det er bestemt noget, jeg synes er værd at kig på. Og hvis vi bare lige tager eksemplet med, og så kan vi vende tilbage til, om det så også er nogle interessante aktier og ej, så simpelthen sige,
Jo, det kan jo godt være, det er svært at få AI eller kunstig intelligens at gå ud og bygge en ny hjernbane. Det kommer de nok næppe til. Men hvad skulle så gøre den for mig interessant at eje som actionær, fordi. Selvom hvis vi kigger ind i en verden med kunstig intelligens, så er det ikke ens betydende, at jeg nødvendigvis vil gå ud og køre mere i tog. Nej, nej, altså... Det er jo også pragt, ikke? Jeg kan læse, at det er pragt.
Jo, det er felt. Men så nødvendigvis skal købe mere faktisk med to. Man kan jo sige, at hvis produktivitens stier, så bruger vi alt and lige flere varen, vi har. Det plejer vi jo ligesom, kan man sige at gøre ikke. Så det er ikke noget, som på den måde, at der ligesom er et opsparet ting. Den her forretning vil udvikle sig lige så stille og roligt formindlig. Og det har den gjort i mange år. Den har ikke stor risiko, efter min mene. Den er heller ikke helt billig af 20.
Men de sender ca. 45 procent af indængen ud som udbyder resten, der bruger de til at købe aktion tilbage. De også reducerer aktientallet. Så på den måde er sådan en mere en forsvarspillet, som jeg siger ikke formentlig ikke går meget galt, men som lige så stille putter på hele tiden. Og som så har nogle voldgrav i forhold til det her med at have nogle af de her fysiske aktiver. Altså det der med sådan en hjernbane er, at du får ikke lov til at lave ny.
Sætter, altså etableret som et konkurrenter og så får lov at lave en ny linje. For det er ligesom her i Danmark. Vi har en enorm ballad när det ska ha nya ledningar. Eller att folk ska flytta. Det är rätt umuligt. Så det är Canadian Nationals som också är ett fragt- och användeselskab. Och de konkurrerar kan man säga. På den landstegende del sådan set mest en dels det, og det ville det formentlig være. Svenssen, det her. Er det ikke pacifikt, du mener?
Det er et dejligt, hvis ikke bruge Danmark, så tror jeg bruger i Kandet. Okay. Det kan være, at det er der, du skal have det til tidspunkt. Jeg er i det rigtig koldt. Ja, altså en risiko er vi nu selvfølgelig med det her med Trump, og hvis han vil lukke og lave handelsændringer og sådan noget. Og det har allerede sådan sendt aksjen lidt ned, ikke også?
Så det er lidt sådan inde i der, så kan man jo spekle i, bliver det mere eller mindre, eller hvordan der leds ikke? Hvad skal Trump få sin tid til at gå med? Men altså her et af de eksempler, du har kigget på. Svenssen, jeg kan også godt tænke at høre dig, fordi Pers kongstanke i det her. Tkeeksperiment eller den her artikel, han har skrevet, som er på vej ude hos aktionæren. Det er ligesom at du skal kigge på selskaber, der er de fysiske aktive, hvis du ønsker en eller anden form for,
Mod det, som AI kan skabe af forandringer i vores samfund. Kan du genkende den tankegang? Og giver den mening for dig i sin? Ron Boffin har jo selvide og forstår lige jo købt helt den der. Burlington, Nordland, Santafi eller eller andet. For mange år siden, men jeg har købt den helt ud af. Han har den helt nu. Den blev købt. Fuld sind ud af børsen. Vi har haft. Og det er jo internettets indtil dato har jo været jo primært, at det er en måde at sælge på.
Det er jo det der, det er helt stort hidt i det hele. Det er salss, firmaer er forskellig slags, og så kan de vise nogle voldsomme gurre, og de tjener nogle penge på det der på en eller anden måde. Så kan de udser, hvem der skal komme af varen og have et var og lag og sådan noget. Og det er jo derfor, at de tas legt, og så bliver alle jo begræstet, fordi så er der stor kasse, eller kassen vokser hurtigt, så kan de ud. Men sængeren har de jo heller ikke ret meget.
Indhold, og så kan der komme sådan en cover business, at der kommer på din mobiltelefon nu skal den ligne. eller en andet, som du har set i fjernsynet, så kan du købe sådan en og sætte ud over, så har du en telefon, der ser ud som om den er noget helt andet, end den var. Og det er jo sådan det samme, at du kan jo også komme ind, som sætter sig endnu.
Den der Amazon, sådan laver jeg sådan min egen der skal hedder massa af. Så tætter den ned ud over, og så er det helt bare, det ligger under det af ham, men jeg kommer til at tjene noget på nogen af varne. Det er jo sådan noget, du kan lave. Så derfor er jeg fuldstændig enig, at vi er på vej tilbage til realverden, og der er det dem, der har produktionsmidlerne. Det er næsten marksisme det her jo. Det er jo dem, der kommer til at hive fat i en lange inde, og det er også det, jeg Bemølger.
Og alle dem, der bare ejer et selvskontor og prøver at vise folk om, at de skal købe det via dem. Jamen så kan jo lukke i morgen, og så er der sket noget beskænderskører bare andre, eller hos dem, der laver det. Så jeg er fuldstændig enig, at det er en god, og jeg skal ikke svare på, om det her er.
Bare tøffere, lige så stille og langsomme, når du er, som du siger, det vil jeg ikke lige, det vil være, vi vil have noget, der kører stærkt jo. Men altså, konceptet og tankegang er fuldstændig rigtigt. Så er det den, der har krisen, har prisen. Så er det ikke alle de der skide selger, der sidder med benen op på en computer og får deres ruter til at køre, og tror, at de er verdensvænding ikke sidder at være, nem det fedt! Der er 180.000 af din slags. Vi kan sagtens lige uden dig.
Så bliver det dem, der har tingene, der kommer til at køre. Hvis USA skal føre en krig dernede, ved du hvad så kommer til at ske. Så får han brug for gamle møllers containerskib til at tøføre. ned til alle mulige mærkelige havne rundt omkring for at fylde det der op. Hvad han skal bruge af ting og sag. Så der hedder det. Jo, det er, men vi har bare haft det der, jeg ved ikke snart. Det er jo kørt siden år 2000, hvor.
hvor alle, der har kunnet gøre sig til en salgsbutik og køre på internettet, er fantastisk, og nu kommer student med, som jo bare er en forlængelse, at med kun til intelligens, hvis kan jeg få det til at optimere det noget mere. Det er jeg bekendt med. Men jeg synes, det er interessant, at du i hvert fald kan følge tankegangen, som Peer har det her. Og der er jo nogle interessante perspektiver i det her med at sige, at hvis at.
kunstig intelligens kan muliggøre, som Lau siger, forandrer vores verden og gøre mange flere ting tilgængeligt, og måske også billigere og mere konkurrencedygtigt.
¶ LEG Immobilien: Værdi i Tysk Ejendom
For små virksomheder osv. som er noget af det, vi også stået herinde og snakker om er nogle af perspektiven i, jamen, så er det måske de fysiske. Aktiver vi skal kigge imod, og nu har du taget et eksempel med, som var meget håndgribeligt, selv det ikke var passagerog, så var det i hvert fald to,
Som de fleste kan genkende. Men du har faktisk også fremheden Aktien, som jeg ved, du også har i portfølgen hos Jul Value Invest, som du tænker kan være en, der spiller ind i den her tankegang. Og det er det tyske. Ejendsselskab, LEG i mobilen. Hvorfor er det, at du tænker, at den kan være et godt eksempel på det her? Hvorfor er det, at du? Du synes jeg godt om, at den er i pordefølgen. Ja her taler ikke bare som Larer. Den har vi faktisk købt som vores seneste akie.
Og det er jo det samme. Vi skal jo bo et sted stadigvæk. Uanset hvad I kan gøre for os og LDG. Det næst største ejendsselskab i Tyskland har 170.000 lejligheder. Primært i brug af distriktet. Og ja. Det er også en stille og rogel på mange måder butik. Som kører der ud af. Den virker relativt billigt til gengæld. Altså priceurning af kun 6 halv i forhold til forventet indjen næste år. De har lavet tjent. mere end det er kun fire regnskaber ikke kommet helt endnu.
Så det virker meget tiltalende, synes jeg, og egentlig færre priser. De nedskrev lidt på deres. Kursen toppede faktisk helt tilbage i 2021, faktisk omkring halveret sidenhen. Men de har blot nedstæreet værdien og derværts. Man regulerer dem jo, når det er, at hvis man får en aktuar til at se på den sviden, det regulerer ned med 10 procent. Og så er de så sted en lille smule igen. Man gør det hele tiden løben.
Og så det virker jo ikke til, at priserne rigtig er på ve til at styre dygger. Nu har vi jo også nogle nye tider har lidt jo med den her investeringspakke, der måske kommer. Og Tyskland har også brug for at investere ret meget. Hvis man også måler på indre værdi, det er jo lidt som Lau siger med at han kigger på aktivne. Hvad er aktivnet pris at.
Så det tilgår arken koster ca. 70, så de er prissats, som jeg husker, det til 99s indreværdi, som vi siger. Det er værdien af ejendommen frag den gæld, du har grundlæggende set ikke. Og en værdi, som du så hele tiden regulerer. Og hvis du så ligesom også. Man kan så regulere for, at man har noget tilbageholdt skat faktisk. Når man opjusteret ejdom, så hvis man sælger den, så skal man betale noget skat. Det ligger man ind som gæld.
Men som regel selv er nogle ejendomsselskaber her jo ikke ejendommen her nu. Altså de har den i mange, mange år. Så det kan man sådan lidt sige, hører det med, eller hør det ikke med, og hvis man tager det med, så er den så 125 værd. Jeg vil ikke tage det helt med, men der er en anden ting, da man har jo i hvert fald de penge at arbejde med i mindst. kan jo i princippet købe ejendom for det. De har købt ejdom, så er cirka øget på det følgende-5 procent om året.
De har en lille pause lige nu, hvor de købt noget op, og de har lidt mere gæld, så nu tager de en pause, så bringer dig skældt ned. Men jeg vil tro, at de kommer tilbage til at øge en 54 procent om året. Og ejendommene stiger jo sig selv, hvordan huslejerne bliver også sat op løbende. Ikke meget, men sådan en 3% sådan ovenligt hinanden.
Noget af det, der er lidt interessant ved de her ejendomaktier, det er jo lige præcis, som du beskriver her, Per, at de handler ofte til en rabat på marked, altså akiemarkedet i forhold til, Altså, deres aktiver, den værdi de har, og det gør Eleg jo også, som du siger her. Så markedet må jo være uenig med dig i din vurdering af, hvad selskabet er værd. Hvad er ligesom deres argument? Og hvorfor mener du at. envisorende i flok tag fejl.
Nå, altså, nogle gange har de også handlet over værdien, altså det kommer sådan lidt andå, men de har handlet over under i noget tid. Og noget af det er selvfølgelig, at når du har et gælds post, har du en skirring, som gør, at hvis du er bange for at gælden fx renterne skal stige eller et eller andet, så bliver det svær at tjene penge. Så på den måde kan du så indregne en. Der er jo også nogle ting med, hvor meget.
Hvor meget befolkningstilstrømning bliver der i Tyskland? F. Nu har de jo taget en masse indvandring på et tidspunkt. Det her jo nok stoppet lidt med, og bliver der så ligesom et. Et fald der er noget med befolkningsdynamikke, at folk bliver ældre og sådan. Så der er mange ting, som spiller ind i. hvad man mener. Men det gælder jo egentlig alle de der, i hvert fald de tyske ejendomsselskaber, at de alle sammen ligger under. Og jeg ser det sådan lidt nøjere, men altså, det synes jeg...
Det lyder som et godt tilbud, når jeg også regner på det, og synes, at på langt sig ser det ud til, at det er et godt tilbud. Det er bare det af en kronisk tilstand. Så skal man jo være en stor lege for og hjælber. Vi får udbyg og så videre. Hvis ind sker. Jeg siger bare. Den toppede er 21, ikke? På 125, og nu koster den 67. Og har været i 50, så vi der kan se. Altså, det er mere det. Nu er jeg jo så, undskyld for kævens advokat, men altså, den der ligesom skal...
Det spørgsmål, lige du laver. Jeg kan også godt se potentiale, hvis det er rigtigt det. Men altså, hvis noget er. er kronisk dårligt i år efter år efter år. Så hvorfor kommer der ikke, altså allians forsikring ind og kører helt lort. Til ordentligt man ger få et ordentligt kapital afkast. Altså der må der være. Hvis det er rigtigt, så burde det jo være... Nam nam for nogen, og der er jo ikke prohibitive dyr, den koster 5 milliarder
Det är 40 miljoner kronor och så sker du 20 procent. Det är 40 miljoner kronor och så är du upp på 50 miljoner kronor. Det er jo så noget, der skal til. Men det sker desyden, ikke? Men altså, du kan jo sige, at 2021 var den så oppe i en højguset, så den kunne næsten fire år have gå den anden vej. Men du er nødt til at sige. Hvor kommer? Du kræften faktisk. Det er jo ligesom med at køberet, fordi den jeg smager bilden, så siger.
Det ska nog bli god tid och på ett tidspunkt. Ja, godmorgen och god aften. Och det är det så i år efter år. För det sker inte något annat när man ligger där i fyra år. Der skal jo også være en dynamisk kraft, der løfter dig op, for ellers kan du jo sidde og være glad for den også om fem år og sige, at det ikke sker endnu. Det tager jo fem år til.
Ja, ja, altså. Men hvad marked synes jeg nu kan ikke, og vælger ikke beskæftiger mig selv meget med, det er klart, Hvis der er en fundamental ting, der er grund til det her, og jeg synes ikke, at jeg finder en fundamental grund af, Det kan være, at det er noget med rentrene. Man tror, at rentrerne skal stige, og jeg tror, de skal falde. Jeg investerer ikke efter, at der skal være sådan en trigger eller noget, hvor jeg kan sige.
At jeg kan se, at markedet skal gøre noget andet. Fi det øjeblik, man kan sige, så er sådan noget sted, tænker jeg. Jeg køber det jo, som om jeg køber en virksomhed, som Gud joff at han siger. Jeg vil være tilfreds med ej det her, selvom det ikke er børnsider i virkeligheden ikke, fordi At jeg tror på, at vi får nogle udbudter en masse. De investerer nogle af pengene i at købe nye ejdomme, som også vil generere et afkast. Jeg tror på, at der vil give det afkast og.
At de kan tjene penge på det her, fordi det mest af reguleret pont og ordentligt husgers stiger. Og andumspræser har det mere stige især i byområder. De har det mest af rudstrikt, som er det mest. Bykoncentreret område i Tyskland. Jeg argumenteret bare for, at du skal have en opdriftsflag, så kan du at købe ejendom på Lotland. Det er jo også meget billige pakotarpeter og ting og siger. Altså, der skal ligesom være en.
Eller udsigt, der kommer til. Jamen, der kommer den. Eller hvis du falder, eller et eller andet bliver stort. Nu, nu kører den puff op. Og allians kommer og gør det eller noget. Hvis du skal bruge Lølden, det er jo klart, at hvis du har et sted, hvor du tænker, og det er måske det, du indbicidt siger, at jeg tror, at ejendspriserne kommer til at falde herf, så er det svært at lave et godt regnestykke ud af det. Jeg tror stadigvæk på, at organiseringen vil køre.
Den kører i alle steder, alle lande, alle verden. Det er sådan, at man kan bedre tjene penge, som I højt tæt befolket områder, det tror jeg stadigvæk kører. Vi har en befolkning, som bliver ældre, og det betyder også, at vi har brug for. Der er mange, der vil flytte fra hus til lejlighed, det her tilbyder lejlighed i midt-segmentet. Jeg tror stadig på, at der vil være indvandring for. Det har vi faktisk brug for, når vi har en alderne befolkning.
Vi ser så i Tyskland. Og det har vi også. Så jeg tror stadigvæk på, at Ejnervis, så kan der være noget med om byggetillad af, hvor mange kommer der sådan. Og der er det lidt, tror jeg, i Danmark jo. Man har ikke så meget lyst til at bygge rigtig tæt og meget i højden og sådan. Så det minder mig meget om en omvendt banka. Vi hører jo alle de her banker, som i Danmark og så videre ligger meget pæn på ting, men man stadig ikke kan honorere.
Det er der ikke nogen taber så videre. Men de er ligesom også kommer op på sådan niveau, ligger de deroppe. Her er vi en, der er gået ned og ligger dernede. Det er ligesom en omvendt banke. Så hver du her sagde, at jeg vil hellere, at elegen, jeg vil have en banke, hvis jeg skulle vælge. Men jag har svårt att se hur det kommer. Den dynamiske kræft fra, som skal bringe dem op i. Fordi det er jo noget, de skam går mærkværdigvis. Jeg er enig i analysen, men jeg kan bare ikke se, hvor kommer.
Men der var Per måske inde på noget af de langsigte strukturer i forhold til urbanisering osv. Det er i hvert fald noget, man kan gå hjem og kigge nærmere på, hvis man har lyst til at kigge på den. Det er ikke for at være nogle perspektiver, man bare siger sådan noget som det der. Det er ligesom, ja, det bliver sommer, og så skal der spille fodbold. Og så skal være kartsbær og se.
Det kan du inte vara med att investera efter. Nej men jag bara, där ska vara... Hvis du sidder och säger att man håller på reglerna i Tyskland... Renten vill vi... De kan inte skaffa sig ett ordentligt avkast som... de der forsikringspotikker osv. Jamen, så kunne de gå ud og Og gøre sådan noget her, for nu er det nødt til at være mere aktiv, det er jo og kønegningsvudskab er jo gå ligesom skridtet ind i. Og her er de jo gået meget ejendom med PFA, de er jo meget i.
Ja, så skyller også noget, her. Ja, men det er godt at høre, at du er lidt skeptisk på det. Der er i hvert fald forskellige holdninger til det. Jeg hørte i hvert fald Pers indlæg som om at sige, at han kunne godt se nogle af de ting, der skulle være den der drivkraft. Det kan du så ikke. Och det är ju bra att där är både köber och säljare i marknaden. Jag vill också vara köber. Men jag bara... Ja du mangler lige... Jag mangler det där jag är med. Vi är med.
Med det, så hopper vi videre i teksten, og gør lige den endelige reklamet for vores venner om at sige, at hvis man vil læse mere om dine tanker om det her. Det kommer der et nummer i aktionærens udgave, som man kan holde op. BMW præsenterer den nye fuldelektriske I-æg. Kilometer på en enkelt opladning og opleve en endnu større køreglæde. Mere intelligent, mere dynamisk, mere BMW end nogensinde. Velkommen til lanseringen den 7. marts.
¶ Porteføljejustering og Salgskriterier
Jeg synes også, at vi kan tale lidt om nogle af de seneste handler, du har lavet i din portefølge, som ligger ud over det her tema, eller. Hvad skal området tendens, hvad vi skal kalde det, du har kigget nærmere på her i forhold til de fysiske aktiver og af i. Og du driver jo også julge Invest, og noget af det, vi snakkede sammen om her op til programmet, det er faktisk, du har brugt i starten af året på at trime portfølgen lidt ned og.
lidt mere ud af din portfølge, så du har lidt færre navne, end du havde i hvert slutningen af sidste år. Hvorfor er det, at du har så lidt mere ud, end du har købt ind. Nej, men det. Jeg vil gerne egentlig. Jeg vil gerne have lidt en koncentreret portefølge. Altså. Den måde, jeg gør tingene på, kræver jo et stort stykke arbejde. Du bruger meget tid på at sætte dig en i ting. Og derfor er det en fordel ikke at have alt for mange ting at kigge på.
Og til gengæld have noget mere i dem, og så gør man også i større grad en forskel, føler jeg. Så det er ligesom grunden til det, og jeg vil også gerne følge med i konkurrenterne, så man har et større billede af, hvordan ser det ud. Så det er lidt derfor. Og hvad er, hvad skal der sådan overordnet til, før, at du sælger en aktie? Al den skal være relativt fuld pris i forhold til, hvad jeg synes, den er. H ligger der i det for os, der ikke er så god til at regne om tale.
Kan man ikke sætte en formel på? Det er ikke noget med, at du kan sige, at en price earning 25 mere end det, så skal vi en sælge. Det er jo ikke, fordi nogle selskaber fortjener en høj price earning, altså en høj kilo pris. af ikke så højen pris værd, eller har få risiko til, så man kun betale lidt for dem. Så det er et spørgsmål om det. Og nogle gange er det selvfølgelig også et spørgsmål.
Vægtningen i portefølgen, hvad vil man gerne have, og der kan være nogle andre ting. Der kan være nogle andre ting, der ser mere attraktive ud i. Så det er faktisk mange facetterer i forhold til det, men er det helt forkert at sige, at det måske ikke handler om at sige, når du føler, at der ikke er så meget potential i aktient tilbage, at du stælger den ud. Ja så, så, så én vi har solgt af Genmap, vi har solgt for, for, for noget tid tilbage her, altså. Oh, we
Den bundede uden ned omkring under 1200, tror jeg, og så stg den jo rigtig meget ikke. Og det var delvis UK. Jeg kunne heller ikke se, at det var sådan meget, hvad skal man sige. Funderet i noget fundamentalt, at deres forretning for så vidt fundamentalt havde ændret sig. De havde købt det der mere også undervejs, og det havde man nok. Fint nok, men der var også lidt med, de kannibaliserede på sig selv og sådan noget. Ja, og så.
Så syntes jag att den var ved att vara där och där jag syntes att den var värd. Det jeg synes, den var værd, og så røger den ud. Skal du være den igen? Jeg har før købt ting tilbage, jeg har haft før. Jeg vil så sige, at det er noget, som genmab er rigtigt. Vanskeligt at følge med i, fordi de har så mange ting. Og den teknologi, du har, har, skal du forstå ret meget. Og du skal forstå konkurrenternes virkelig og hvad der er potentier, og det bliver hurtigt meget stort. Så det er sådan en
Jeg skal have den noget billigt, for jeg synes. H jeg synes er billigt i forhold til, hvad jeg synes den er, for jeg går til på. Du sidder og lur på at køre på sønhundlet. Nu er den falde en del tilbage, så jeg ved det ikke mere. Det er ikke nogen af store følelse om, men. Så var den 2200, ikke? Var den ikke der? Det var noget, de der med sig.
Ja, jeg har også en anden ting med den her. Det er jo det der med, at man taler om den her patentkløfter sådan noget. Der er altid bange for, at folk gør noget dumt, når de skal, når de ligesom har det der, at de kommer til at købe for dyrt i sådan en jag på. Og ligesom komme hen over den her kløft, som kan inde ikke at skabe værdi for aktionærerne af de penge, man bruger ikke. Men ingen kan lide at se det der med af, at omsætningen og indingen falder tilbage.
men det behøver ikke at være negativt, hvis alternativt er at bruge dumme penge.
¶ BMW og Bilindustriens Konkurrence
Så det har jeg også lidt bange for. Gjenmærks en af de aktier, der er råd ud af porfølgen, og det er BMV også det tyske bilsselskab. Og Man kan sige, at jeg kunne læse i dit seneste nyhedsbrev som dumper en i min indbakke, at du egentlig ret godt kan lise selskab, og du ikke mener, at de gør mange af de gode ting. Og alligevel har du solgt aktien, hvorfor er det? Ja, men altså, jeg synes, at det er godt nok blevet en vanvittig branche, ikke, især nok det her med kinesernes indtog, ikke, altså,
De har så mange producenter derude, de kæmper til døden ikke, og det handler bare om last main standing næsten. Det er min opfattelse sådan lidt, at Og jeg tror, der er massiv statsstøtte på den ene eller på den anden måde. Og det er svært at dem op for EU, som måske skal bevise det, det ved jeg ikke. Så det er et sted, hvor det er rigtig svært, synes jeg, at tjene penge. Jeg synes, at BMV som sagt har gjort mange tingtigt.
De satser jo ikke hele hjerte, kan man sige på elbiler men lavet deres biler, således at de både kunne køre med det en og det andet, og det har jo vist at være smart nu, hvor ligesom den der elbils efterspørgsel er faldt noget tilbage eller andre steder i Danmark, tror jeg. Så men det kan selvfølgelig komme igen, fordi så kommer de der subsidier igen og sådan. Men
Ja, det synes jeg er derfor, jeg synes, det er en svære brange for eles jeg, de har gjort godt, og den er ret billig. Nu ved jeg ikke lige, hvordan er nu, men er måske syv eller sådan et eller andet.
Svendsen, jeg ved også, at du har kigget lidt på det. Jeg har aften, og jeg har nået at tjene penge på den. Jeg gik ud på, at nu havde jeg stammet. Du havde vist præfaktien, ikke? Jo. Men jeg solgte på 88, og det var ikke, fordi det blev, jeg tror, noget tjent 15 procent. Men det var mere, fordi jeg har fået samlet noget billigt. Nej, personbiler det er noget, man tror, man skal vente lidt med. Jeg mener, det er lastbiler, du skal kigge på.
Og hvordan er de der tre og vælger mellem? Jeg har træs om det en og har ikke tøj så mange men jeg har den. Vi har den verdensfjernet i aften i samfulle det fire-halv år, når vi er blevet gamle. Og så har vi. Eller Volvo, som også er entreprenør med træl. Der er 15 procent entreprenør med træ, som nok er en meget god branche. Og hver i, og så er der jo Daimler Trok Group, DTG.
Så jeg tror, det er der, fordi der er for meget konkurrence på de der biner. Jeg blev helt forbløvet for lidt af læste hos Tyssen Gruppe. Det er meget fint regnskab, du kan hygge dig med, hvis du er det. De taler om verdensøkonomien, men altså er der produceret 92 millioner lette køretøj, lette personbiler og lette varme. I 25 år der lavede kineserne 30. Jeg er altså ret imponeret. Da USA er nogensinde tilbage af det er. der havde de 14 millioner biler og derovre og sandsynligvis var
De tre af dem medota og hånddag og sådan noget. Det er en dimension, som man sidder og siger, hørh, er det rigtigt? Det er nemmen til vildt.
¶ Præferenceaktier som Investeringsmulighed
Hvad siger du? Nej, det var lige bare lige klædt en kontrakt til det med prefaxen, for det var den, vi havde, og så skete der det, at BMV, de meldte ud, at de ville slå de to aktiklasser sammen, og så steg prefaxken lige pludselig erts 10 procent. Ja, så der fik vi lige sådan en ekstra ting, og det gjorde så lige beslutningen lidt nemmere. Og vi så på 92, skal jeg sige. Fornufy. It's toy.
Ja, og prøvelt at sætte på ord på det, fordi så kan man sige, at hvis vi lige tager DSV her eller BMW, und som eksempel, jamen så var der nogle markeds ting, som gjorde, at du føler at den var måske tid til at skabe den af sted. Men så var der også det her tekniske i forhold til præferenceakti og kontranormalakti. Og det her med, at der måske kan være nogle bøsttekniske ting, der også kan. For en led et salg, det er måske også et godt ekspert.
Simpelt på det. Hvad var det, der var historien der? Ja, men altså, Titler det er jo, at en god idé for den privat investor at købe den akce som er billig, hvis der er to akceklasser. Fordi som regel for den privat investor er der omsætningen nok. Det, der kan være problemet for de professionelle nogle gange, det er jo, at de kan have svært ved at sælge ud, eller føler, at de har svært ved, eller ikke have tålmodighed til at vil have alle døre åbne ikke.
Men det er det som regel ikke et problem for privat. Og vi har også bare købt så den, som så er omsat noget mindre. Det er jo fakt sådan, at præven, hvis BMV er egentlig aktionen. er berettiget til nul, hvad hedder det? To Eurocent mere i udbytt end den anden, så den får faktisk mere end den anden. Men der er jo så ikke. Så vidt jeg husker ingen stemmer i den. For os betyder det ikke så meget.
Men jeg med har måske også ment. Det var spilt at have det her med maxeklassen og så nu slår de det sammer. Det var aldrig blevet sådan. Det var meget heldigt, du fik den. Går det så også skældt, når jeg skal har A ogtier. Næste dag, jeg i Lundbæk, så køb der regeren, fordi bæeren og det der brugnummer, som bestyrelsen fandt på en gang med, og de tror, de kan sælge flere bæer. Det er der jo ikke en grund til at ligge og sponsere. Jeg har jo én, hvor det er helt ekstrem. Det er nødt i Tyskland.
Og jeg hedder det her drækkerværk, som jeg holder meget af. Det er jo ildestyr til røgdykker, rigtig og komb af de her respiratorer. Han koster, det er meget lille lærkset skal jeg sige, ikke. Selv der er 15.000 ansatte. Det koster 87. halvt for den store accident, der omsaldes mest. Den hedder DR W3.
Og den anden, det er dobb8, som er med stemmer og stamragen, den koster 71,8. Det vil sige, at der er et gab mellem dem på 20 procent. Det er jo retten vanvidt, og hvis du er langt i den, og det er en lang position. Den der uddaaksen af stamaksen, som synes er mere som i gamle dag med at bemøler. Sådan går det jo ikke mere og der var afakten nu kronisk billige, fordi der var mindre likviditet i den er ikke meget unge 5%.
Och nu är det ju förbi. Så jo, hvis det är det, så köb då och tänk hur lång du är. Någon gånger kan man också, där är någon som gör det i att de ser på hur mycket forskjellen är mellan den ena och den andra. Och hvis den så är lilla så skifter vi över till den andra. Det er noget, vi heldigvis sige, at det altså ikke praktiseret, men vi kunne have kommet til at gøre det ved at BMV, fordi forskellen var faktisk blevet mindre, end den har været, allerede inden at tilbud kom.
Og så kunne vi jo komme til rundt og så ikke få det. Jeg har haft den i mange år. Ja, vi har haft den i overvis faktisk. Så det er faktisk med at være okay i mesteringen. Selvom den har været i vanskelige terrænge kan man sige. Der er lige lidt ekstra krydderi til, når man sidder og kigger på forskellige aktier, når der et selskab måske har to aktier og kigge på der.
¶ Lytterspørgsmål: Shipping og Svenske Ejendomme
Vi kan lige nå et par spørgsmål, der er kommet ind på sms'en, og der er blandt andet kommet et spørgsmål fra Broasmus, der skriver til dig, Lav, hvad du tænker om. Regnskabet fra BVLP, som er ude med tanden her til morgen. Ja nu er reteren så sted endnu mere lige nu her i år. Så det ser jeg meget opmærket ud, og jeg tror, at vi får ham. Jeg har ikke mange af dem, jeg har både her og der og alvejen, men ikke så mange.
Jag menar att han betalar ett stort utbildning och kommer att få en till att betala ännu mer. För att de har stort sett överskud. Så han är förbomvist till att ska upp över tonet och sätta ny årets av maj. Det är jag rätt överväxt om. Det har slet ikke slået igennem endnu. Sådan en fyr får 80.000 dollar nu i døgnet, og sidste år lå de at sejle rundt omkring 40-50 stykker. Υπότιτλοι AUTHORWAVE
Du er glad for de akser, du har i portfølgende, når du har dem i din miljærkloportfølge. Næft. Det er en akceptalet udbyt. Det er stabilt marked. De ser på 15 procent af din her marked. Der er 400 som skib. Og de har nogle 50.
Og det er kontroller over, at det er måske kun 13 procent, men hvad hedder det? Så jo, og det er et hjørne af gasmarked, som har det godt, fordi der bliver lavet af deren, der gider, de sidder bare på LNG, LNG, LNG. Jo mere LNG, jo mere LPG kommer der, fordi der kommer noget op samtiden med. Og det er der ikke så mange, der kan sejle med. Det kan de. Tak for det. Det lyder som om der ikke er øje og din på.
Nej, ikke det. Ikke når det kommer til det. Der er sikkert nogle andre steder, det går galt. Lige der går det godt. Der er også kommet et spørgsmål til dig, Per, fordi vi havde en god snak der om... Tysk ejdomsaktier, så er der også en lytter, der gerne vil høre, hvad du mener om svenske ejdomaktier. Er det noget, du har kiggt på? Altså jeg har ikke et stort overblik over hele det svenske marken. Men vi har, den der hedder Bald, som jo er vel den største deroppe.
og som vi har haft i lang tid, og som jeg er virkelig glad for, og synes er... Super veld virksomhed faktisk. Jeg kan godt lide rigtig mange ting ved den akte. Men noget af det er jo, at den indtil videre, indtil nu har været døvet af stifteren. Celin hedder han. Det kan jeg tit godt lide, hvis de ellers er ordentligt og gåordentligt mennesker. Det synes jeg har været. Og de har været meget dygtige til at.
Til at vokse den butik, nu træder han sig af som CEO, og ham, der ligesom af højre hånden, bliver så CEO. Og Jæcsen bliver ligesom bestyrelsformand, så jeg tror ikke, at der kommer til at ske. Store ting der. Og de har blandt andet bygget den her karligårnet i Jøbor, som eller det højeste bygning nu, tror jeg, jeg ved ikke om den er højere end Tøndingdorsen, men det tror jeg, at den er. Og så de er blevet ret store efterhånden. Ja, nüüüüüüüüüüüüüüüüü
Måske en lille smule mindre vækst på, at de har i hvert fald lagt op til at tilbage købe aktier. Og så kommer der et særskilt udbyt, fordi de selv har nogle aktier af noget, der hedder Nordjernbank. Det får vi viden når vi får indkendelse til generalforsamlingen. Så ja.
Ikke svenske ejendomlag, men i hvert fald en specifik har du i portefølgen. Så det var i hvert fald lige et par ord omkring den, og hvis man så vil kigge mere på det brede marked, så må man frem med blyanten og gøre sit hjemmej selv.
¶ Afslutning og Partnerbudskab
Med det så bliver vi nødt til at sige tak for besøget til dig, her jul, og også tak for perspektiverne fra dig, Svensen, og til Frederik, der stod for teknikken. Det var forhent. Vi er tilbage igen i morgen. Samme tid, samme sted. Jeg håber, I får en rigtig god dag ind til dig. You're listening to a podcast from Jørgen Vester. Med en investeringskonto hos Saktobank får du adgang til en simpel platform. Til at investere, som du vil, med en gratis konto på saxobank.dk
