¶ Intro / Opening
Få mere ud af dine penge med Saxobanks Aktivonto, som har vundet bedre. Du betaler kun 17 procent af. Dowkast og Saxopank. Opret din konto gratis Du lytter til EuroUniversità. Miljonørklub er sponsoreret af Saxobank, og du får mere ud af dine investeringer, jo lavere priser, du betaler for dem. Hos Saxobank betaler du nogle af de lavste priser på markedet, og samtidig får du adgang til deres prisvinde investeringsplatform.
¶ Trumps Første År og Markedets Repertoire
Hãy subscribe cho kênh Gõ Để không bỏ lỡ những video hấp dẫn I 365 dage har den amerikanske præsident Donald Trump som leder af den frie verden sat under journalister, aktihandler og politikere med talrige tweet. Bestante udmeldinger og til synledende impulsive beslutninger. Efter eget udsavn har han skabt den varmeste økonomi i verden og fremhæver blandt andet en pæn fremgang på aktionarkederne.
Men han har også sået tvivl om fortsat amerikansk eksceptionalisme og temaet selv USA flytter igen hos Investerne, hvor handel politik og geopolitik igen står først på dagsordenen. Ja, der er meget at holde øje med, og tungen twister, så kan markederne endnu engang stå igennem det her tumult. Og hvordan sikrer man sig som investor flere gode år, selvom det hele gynger op og ned?
Det diskuterer Millionærklubben denne tirsdag, hvor vi har et veloplagt panel i studiet. På min venstre side har jeg nemlig chefstrateg i Notera. Josefine Setti, og på min højre side har jeg Milonær klubens fastste påtefølgeforvaltere Lars Pirsen, der derudover også er teknisk analytiker ved Aktirådet. God morgen til jer.
Justfine, jeg ved ikke, om man kan kalde det en festdag, men under alle omstændigheder, så er det jo en mærkdag i form af Donald Trumps første år i hans anden præsidentperiode. Hvordan... Og hvor meget har Donald Trump fyldt i dit arbejde med at lave investeringsstrategi og snakke med kunder og medier og investorer det seneste år ude i Nordea? Han har jo fyldt ekstrem meget, og han har jo fyldt for meget.
Jeg talte også om det før, det der med, at man prøver faktisk tit at lave en eller anden præstation, hvor man siger, okay, jeg vil ikke tale om Trump nu, men det er fuldstændig umuligt, fordi det der bare har været, det er. At der sker sindssygt meget i USA, på grund af Trump, fordi han er så ekstrem aktiv, og så har der bare ikke sket nok andre steder. Og så handler det hele, så bliver det jo ligesom omdregningspunktet.
Så ja, der har været ekstra meget gang i den på Grund og Trump. Ja, synes det er selv for en relativ ung fyr som mig, så er det jo et hæsplæsdende tempo, han kører i, og jeg er altså ikke. 79 år gamm. På mange punkter må man bare have respekt for tæboret. Jeg tror du også, at det kommer til at blive lige så hæstblæsen i de næste tre år. Han har jo tre år endnu som præsident.
Jeg tror det er desværre, men jeg håber også lidt, at det bliver lidt det her mønster, som vi også så sidste år, som vi lidt ser et replay af nu. At han har startet 2026 med et brav, både på den indrigspolitiske front og ikke mindst på den udenrigspolitiske fronten. Og vi så sidste år med tolvstigningerne og Liberation Day. Det virker meget som om, at han kører meget kraftigt på i perioder.
Og så begynder han jo det der, altså den klassiske takke med Trump at trække lidt i land på nogle af de her ting. Og jeg tror, det bliver lidt det samme, vi kommer til at se i over, at han har de der perioder, hvor der sindssygt meget energi, og der bliver kastet alt muligt i hovedet på markederne. Og så er det, vi skal se, hvad det er, der får ham til at trække i land. Ogs den her gang jo. Og det lyder som en eller anden form for playbook, eller hvad siger schema, han kører efter.
Det betyder det også, at investorerne har vendet sig til ham de seneste par dage, og også i dag, som vi kommer til at vende, så ser vi jo markante reaktioner ude i markedet. Men har investorerne overordnet set vendet sig til den her taktik? Er det dit indtryk, når du også snakker med. Med nogle af jeres store kunder og de analytere, der sidder i jeres spang.
Både år ikke, for vi kunne se, hvor resilient markederne var i starten af år, men så alligevel, når der kommer sådan en ny potentiel tolvkrig på banen som over weekenden, så har vi jo alligevel ikke, så kan han jo alligevel godt skramme lidet af os alle sammen. Og selvom jeg sådan meget. Stålfast i min overbevisning om, at det er en playbook, han kører og sådan noget. Så sidder tvivlen jo altid i os. Men det er meget det her, man kalder det.
Trump-administrationen, de kører den her, de kalder det farfow, jeg vil ikke sige det, fordi der er banor, så jeg kalder den Marfow, men det der mess around and find out. Og så bare gøre alt muligt og så finde ud af, hvordan reaktionen er på det, hvis reaktionen ikke er god,
Så laver vi det bare om igen. Og så er det, du så efterfølgende får den der takk, at han så tit trækker i land på nogle af de ting, han har gjort, fordi markedsreaktionen har været lige lovligt stor. Det er jo det, marked godt ved. Problemet er fx den her situation, vi har lige nu her. Og Europa nu, der skal til at lave mods på hans. Seneste, hvad skal man sige projekt omkring Grønland her?
Jeg ved ikke, hvad det er, der skal disciplinere Trump. Jeg tror kun, det er faktisk markederne, han har respekt for. Og så bliver det lidt spændende at se også, hvordan markedet åbner i USA i dag, om markederne skal til at sætte ham lidt på plads. Og det vender vi lige om lidt, fordi det ser ikke nødvendigvis alt forkønd ud. Derovre. Det er lidt dagen, der på herhjemme, men derovre så åbner de altså efter en lukkedag.
Men når man sådan sumer ud og godt nok måler i dollare, det gjorde jeg her til morgen, så har det første år med Trump jo faktisk været ganske udmærket. De amerikanske aktier over 14 procent og globale aktier er 20%. De her undrer på formet, det glemmer han lige, når han står der og taler om det fantastiske marked, han har skabt. I absolut er det jo et udmærket afkast, og det er måske et tegn på, som du siger vestorene.
Altså, enten kigger de igennem nogle af de træseting, eller fokuserer på nogle af de ting, som de godt kan lide. Der er jo også i hans politikker deregulering, skattelættelser osv. som jo burde. fra sådan et investorperspektiv kærkommen, der vi så også billeder af de her Wall Street traders, der han blev valgt og svede ind for et år siden der jublede, fordi de tænkte, det er nogle ting, vi rigtig godt kan lide.
Når man kigger det på det perspektiv og fra et markeds perspektiv, er der så ikke udsigt til, at de kommende år også kan blive ganske udmærket, fordi det måske er markedet, der regulerer ham, og så vil han styre efter og sige. Så længe, at det er det, der er målstockken, så sikrer vi gode afkaster. Jo, men jeg tror, og det markedet jo grundlæggende kigger på. Selvfølgelig kan man have alle mulige følelser mod Trump at have lyst til at sælge USA, men de kigger jo på,
Hvordan væksten er i forhold til, hvad der var forventeet, og hvordan regnskaberne kom ud i forhold til forventning. Og faktum er jo bare, at den amerikanske økonomi at klare sig meget bedre sidste år, end man havde troet. Man tror også, der ville komme en voldsom afmatning i væksten i andet halvår. Man troede også, der ville komme. Det var sådan helt.
Stagflationære bekymringer, man havde der i foråret og sådan noget, det skete jo aldrig. Samtidig så har du haft nogle ekstremt stærke regnskaber fra de amerikanske selskaber vidner måske på 12 procentsvægts i 2025 for USA. Og det er jo et år, hvor Europa fx bliver nul. Så det er jo også fundamentalt, og det er faktisk lidt interessant, når du kigger på det amerikanske marked,
Hvad er det der har drevet det? Det har været indtjæningsdrevet, og så en lille smule har været sådan en multipel ekspansion, altså hvor investoren også har været villige at betale en lidt højere værdiindsættelse. hvor Europa, der fx stet i der 22 procent, hvis du kigger på slags 600 sidste år. Det har jo primært været sådan en multipel udvidelse, så har du fået lidt dividender og sådan noget.
Så det har været meget fundamentalt rede det amerikanske marked, og det tror jeg også, det vil blive fremover.
¶ Danske Aktier i Geopolitisk Modvind
Vvis så frem, vi selvfølgelig lige får disciplineret Trump med jævn mellemrum. Men vi begynder at opfinde noget af det, de har opfundet. Problemet er, at ingen af vores computer kan jo nærmest høre. Vi har jo masser af ting, som vi er afhængige af, hvor man kan sige, at der nærmest en monopolagtig tilstand. Det er jo det, der ligesom opstået. Der er jo nogle monopolagtige tilstand, hvor amerikanske firmaer har noget, som vi andre ikke har, eller vi ikke har.
Ja, vi bliver overhældet eller ikke har ting. Om det gør de andre, så gør vi noget andet. Men når man så bliver uvinder, så er det ikke så rart, at man ikke har noget modsvar. Det er jo lidt den limbo, vi står i øjeblikket. Vi kan godt lukke vores Netflix. Vi kan godt drikke noget anda.
Problemet er bare, jeg kan ikke tænke min computer andet, hvis jeg måske er noget Linux. Jeg ved engang om det, er også noget amerikansk opfundet. Men problemet er, at der er nogle ting, som vi ikke kan komme udenom, og indtil vi opfunder det, og det gør man ikke bare fra den ene dag til den anden, så har vi altså det her problem, at vi er lidt.
Lidt i lommen på nogle af tingene i hvert fald længere. Og det er et problem, som også fylder i markederne, fordi det er der jo selvfølgelig nogen, der forsøger at gøre noget ved, og det dykker vi med i lige om lidt. hvor vi også skal vende mere geopolitik. Vi skal kigge på den kommende regnskabssæson, og hvor markederne står generelt og hører.
hvorfor at 2026 måske også bliver endnu et glimmerende investeringslov. Det tænker jeg i hvert fald ud i noget der, men vi skal også have taget temperaturerne på markederne. Det er dagen der på for os athjemme. Oh Dane. Hvordan ser det ud fra morgenstånden?
Ja, det danske marked retter sig lidt mere end de øvre i nordiske markeder, og vi fik jo også nogle rigtig bøllebank i går. Der er heldigvis pludselig. I går kunne du ikke finde en eneste dansk aktie, der var i pluds her til morgen. Der kan du selv se Ambu af Pemøller og ISS. Og Karusberg, der var lige sampo, blandt de store aktier. Men i her til morgen er det sådan lidt lidt diversificeret på det danske marked. Så det er jo egentlig rart at se, at.
at investoren ikke er løbet helt væk, fordi det der også kan ske, det er, Det hele handler jo egentlig om Danmark og Grønland, og så kan der jo godt være nogle udlandske investor, der siger, hey, hvorfor jeg skal ikke have nogen danske aktier på bogen. Og hvis du går ind til din chef, der sidder i en eller anden udlandsbank, og så kigger en aktielisten. Og man er måske ikke kommet bud og siger,
Hvorfor har du overhovedet nogle danske aktier? Det kunne du have sagt dig selv med Trump og Danmark og hele det. Dem skal vi ikke have nogen af. Så på den måde skal vi over også passe på, at vi er et meget lille land, og vi har jo ikke været.
Særligt sekset det sidste styk tid, fordi vi har ikke våben, vi har ikke særlig meget tung industri, og vi har slet ikke nogen rovre. Vi har noget mediko, og vi har noget transport, og så har vi lidt øl, måske, hvis vi skal være rigtig Frække. Men vi har jo ikke rigtig noget af det der.
Som investorerne har købt ind på det sidste stykke tid, vel altså se saab i, som har været med til at drive markedet, se de der mineselskaber, og dem, der leverer til mineselskaberne, der har haft vækst. Der har vi. Kun FL Smid, men kigger man både til det finske og det svenske marked sidste år, specielt det finske, så var der jo opblomstringen rundt omkring, fordi de har, Deres store kunde Rusland forsvandt jo, så de har jo været ude med.
Deres håndtaske i alle mulige andre afgrug af verden for at begynde at selge noget ekstra, fordi deres kunde forsvandt jo ikke, så det er der udfordringen for det. Jeg synes, det er lidt interessant med den danske aktie, de har jo klaret sig super godt her i løbet af decembermonet og starten år.
Så selvom Trump jo, altså den her Grønland snakke, altså selvfølgelig han snakkede også om under Trump 1.0 og sådan, men han har jo virkelig dobbret down på den overvenste måneds tid, og lige ved de danske agger bare klaret sig super fint. Og så er det, når der så kommer 12 lige pludselig og også ned over weekenden her.
Jeg synes bare, det er interessant, fordi vi netop sidste år, ligesom du også lige sagde, der så man jo det, hver gang Grønland blev nævnt, så var det lidt som om udlandsken med store trak snidderne lidt fra det danske marked og sådan noget, men det så vi ikke indtil i går.
Det er måske også fordi, jeg ved ikke, som du også siger: Nu hører vi rigtig meget på det, og hvad ender det med? Det kan jo godt være, han trækker noget tilbage. Nu står han stadigvæk langt fremme på ølkassen og robot og det her grønland, og det er jo sådan lidt irriterende ikke på et tidspunkt, der røger. Nop sådan også Pander og alle mulige andre ting og sagt. Kanada. Men det kan også godt være, at nogle af vores udlandske medinvestor og følgeforvalter sagt.
Jamen det er jo ikke dårlig selskaber, der ligger i Danmark. Nu kan vi altså ikke lade være med at bare købe en lille smule ind i markedet. Så skal der måske nogle gange ikke meget til, nu sidder du og ser, Hun kan bedre have handels volumer, end jeg kan, men jeg tror, der er skubet måske, altså er kommet flere udlandske investure til, end man har set.
så tror jeg også, dansk akter har nyt af den der generelle markedsdynamik, der har virkelig været voldsomt over de sidste par måneder. Den der, vi har talt om den der reflationstrade eller, Rotationen, der har været grundlæggende ind i alt det, der ikke har klaret sig godt. Og det må man sige, at der er dansk aktier jo et af de områder, ligesom smorek og valvøg.
Hvad der ellers har klaret sig dårligt over de sidste par år, men virkelig få et comeback over de sidste par år. Den bølge af dansk aktion også redde måde på med hurring. Og der ved, der holder du øje med. Ind i den her test, hvor lige nu i hvert fald har hjemme, at det fylder meget med Grønland og såv. Om den her rotation ligesom kan holde ved, eller om vi måske går tilbage til nogle af de temaer, der har kørt de seneste par.
år nærmest altså med AI, forsvar og nogle af de andre hotde temer. Hvordan vurderer du eller sådan stemningen i markedet lige nu? Og aktuelt er det, der er den store test af om, Om den her rotation, vi måske har set de seneste to, tre måneder, vil fortsætte, eller om vi skal tilbage til nogle af de temaer, som vi kan se på langt sig. Det er nogle af dem, der bliver vinderne.
¶ Disciplinering af Trump: Markedernes Rolle
Jeg tror, det er enormt komplekst og svært, men jeg tror, det vi jo i hvert fald har set, og det så vi jo i høj grad sidste år. det her med, at det virkelig har betalt sig og spredet sin risiko. Ja vi havde en del over, hvor du i virkeligheden bare skulle have tæt, og du skulle bare have masse af amerikanske aktier, og så var du ligesom good to go. Så var det ikke sidste år. Der skulle du faktisk have rigtig meget emerging markets og Japan og Europa klarede sig godt.
Og så har jo set det her med Aksjøpsvinget, som jeg tror mig og rigtig mange andre har talt om i flere år nu, at det skulle brede sig ud på flere industrier, det skulle brede sig ud på flere regioner. Det så vi jo sidste år. Og det er altså stadig min tese, at vi bliver ved med at se det.
Og hvad indebager det så, kan man sige helt lavpraktisk. Jeg tror, der er rigtig mange områder i markedet, såsom fx danske aktier, men også aktier inden for fx rvaressektoren og medicinalsektoren og industri også og sådan. som virkelig har kæmpet længe, men hvor man begynder at nå nogle værdiansættelser. Vi begynder at se væsten så småt komme tilbage. At nu er det som deres tur til at shegne. Der tror jeg, der vil være en del spændende område der.
Men det bliver lidt spændende, og det afhænger jo også lidt af hele markedsretningen. Fordi den her reflektionstraderne, den er jo også meget bundet op på, at folk er meget positivt på væksten, folk forventer jo. Hvis du kører en reflation trade, så er det jo fordi, du forventer et cyklisk opsving, og du forventer dig sådan en
bus til væksten. Og det er jo det, mange forventer nu, inklusive mig selv til den amerikanske vækst, men det skal jo også materialisere sig, ellers kan du ikke ligge og købe ind i nogle af de der områder, som endelig har begyndt at have det godt i. Og ellers så er det virkelig geopolitikken, situationen omkring Grønland, der fylder både i finansmedierne, men også ude på markederne, fordi der er World Economic Forum i Davor.
hvor de økonomiske spidser og investorer mødes, og her dukker Trump også op. Og forud for det måde, der har han altså aftalt med NATO-chefen Mark Rutte. at han skal mødes med flere parter omkring den her situation omkring Grønland og diskutere, hvad der er op og ned på det. Men han gentager altså et ønsker om, at de skal overtage Grønland, så det er ikke det sidste ord, vi har hørt i den sag, og så er han ude med nye tolvrusler mod makronen.
Den franske præsident, fordi man kong ikke vil være med i sådan et Board of Peace, der handler om gasa. Og derfor risikerer fransk mænden 200% tolv på deres franske vine. Det er nogle af de overskrifter, der fylder derude. Og det er så det, at de amerikanske investorer får en reaktion på, I dag fordi jeg de havde lukket af i morges. Nu tjeker jeg lige Futures her på min skærm, der kan vi se, at SP500-et indikeres ned med 1,4 procent, mens natagindekset indikeres ned med næsten 1,7%.
Så de kan altså heller ikke lide det, de hører fra Trump og situationen der, Person, er det en forståelig reaktion, når man også så de europæiske aktier i går, eller hvad din vurderinger?
A de ting, vi ser over fra USA. Jo, men de bliver jo også ramt på en eller anden måde, hvis der kommer noget modtold, og det er jo heller ikke sjovt for deres virksomheder. Hvis de importerer noget fra Europa, så skal de jo miste de noget omsætning. Hvor skal de skaffe de varer fra? Hvor skaffe vi den franske champagne fra?
Det er lidt svært bare at kopere tingene en til en. Og det er jo det derdenskaldene én skulle være så godt for, at hvis jeg er dygtig til at producere det her, og du er dygtig til at producere det. Så handler vi sammen i stedet for, at jeg producerer noget, jeg er dårligt til, og du ser også noget, du er dårligt til i din virksomheder eller i dit landområdet.
Så der er ikke nogen, der kan lide det her tolv. Nu er det jo gået rimeligt godt, selvom han har jo kørt den her tolvkanon i gang allerede der ved Rose Garden. Og jeg må sige, at det er gået meget bedre, end vi frygtede. Vi kan ikke lide det der tolv, og vi kan ikke lide det der trusler. Vi vil gerne have noget rog regelmæssighed og renlighed i systemet. Og lige nu er der bare sort røg og tulagtige scener. Og det er ikke noget at markedbryder os om, at vi har nogle.
Virksomhedsledere, der er enormt dygtige til at navigere det her. Det skal vi bare kigge med hatten. Jeg vil noget være. Chefstrateg eller chef i en eller anden større virksomhed, der skal tænke, hvad gør vi nu? Eller kommer der til at ske noget, så nej, det er svære tider i hvert fald. Jusine, uden at det nødvendigvis skal være en spot, om, vi holder dig op på, fordi det kan simpelthen være mega svært at finde ud af og komme med et bud på, hvad der sker. Men når du så tænker, Och kigger på att.
De økonomiske spidser skal mødes i dervors, og vi diskuterer det her, og vi har snakket om det her med, at Trump kommer med markante udmændinger, og så trækker han lidt tilbage. Hvad er så din base case eller din hypotese for, hvad der kommer til at udspille sig omkring det her? Nu vi snakke om, at Trump jo også vurderer noget af sin succes på, hvordan markederne reagerer. De reagerer så ret kraftigt på, at de kan ikke lide de her tolvrusler.
I dag, og det kommer han så også til at mærke på egen pengepunkt, hvor mange aktier han har. Men hvordan ser du så simlet for, hvor vi står om en uge, Det sker jo også hurtigt, at der så hinten kommer en takko ind over, eller vi finder en løsning. Det kommer overan på markedsreaktionen, ikke, fordi det er, som du siger.
Det er jo et eller andet sted super godt, at Trump har taget hele æren for, hvordan det er gået for det amerikanske aktionmarked. På trods af, at det æren burde tilfalde nogle andre selvfølgelig. Men det vil sige, at han taget helt afren. Hvis det begynder at gå dårligt, så er det jo også hans skyld. Jeg ved godt, sådan ser han nok ikke på det. Men jeg tror, som jeg også sagde før, jeg tror egentlig noget af det eneste, der kan disciplinere.
Politik og generelt, men nok især Trump det er markederne. Og det så vi også. Det var også det, vi så tilbage i april. Så det, jeg holder især meget øje med, det er jo det amerikanske obligationsmarked. Vi kan vi kan true på nok så mange punkter og komme med vores ACI, anti-coercion instrument og alle de her ting, hvordan vi vil ramme amerikanerne.
som modsvar på det her. Men hvis man virkelig tænker over det, så er det det primære svagepunkt, de har. Det er budgetunderskud og den massive gæld og handelsunderskudserne. Og vi ved godt, at den der trussel med arms, Selger vi bare alle sammen alle vores stobligationer, og også får straffes hud, den er svær.
Men vi så faktisk sidste gang, hvangerne kalder de her bond vigilantes, altså obligationerne med store. Der netop prøver at displinere politikerne. Normalt prøve de at displinere, fordi de kører med. Altså, de har et overforbrug og bruger for mange penge og sådan noget. Men nu er det jo vidterligt det her med, at markedet timprøver, at hvis du skal rende rundt og opføre dig sådan der og se dig sådan der, så vil vi altså have en højere rente for at finansiere jeres budgetunderskud.
Fordi hvad er det egentlig, vi dir med, når vi har med USA at gøre? Hvad er en deal værd? Når du hele tiden kan komme og skrue på den og sådan noget. Det er jo nogle af de der helt store spørgsmål, der gør sig gælden nu. Så pointen er jo bare. Det er markeden, der skal disciplinere Trump. Jeg tror, at det der med at true ham igen, det har kun den omvendt, altså den modsatte reaktion hos Hamm. Så jeg holder øje med det amerikanske obligationsmarked.
Vi kan se lidt nu her. Meget små stigninger i futures markedet på de amerikanske obligationer. Men det vi skal jo holde øje med det, om folk går i gang med den der anti-USA. ikke bare på rødviden og kolagen, men jo på deres aktiver også, ikke aktiordoll og. Og særligt obligationerne. Men det har vi jo set lidt også på dollaren, for den bliver jo stadigvæk svag. Vi sad lige og diskuterede, inden du kom nede ved bordet. Hvorfor er det egentlig, dollaren bliver svagere i øjeblikket?
Er det fordi, at nu er det ikke sa haven længere eller hvad? Und jeg er to til spørgsmål. Men er det ikke det altså, sådan vi. Hvorfor er jeg Dollar? For vi ved jo ikke, hvad den er værd i morgen. Er det ikke blevet sådan lidt eller hvad? Jo, den er lidt tilbage nu, hele den der tankegang, ikke og man kan også høre det på. Po, på, altså, det ved vi både blandt vores kunder og
Og hvad er, der ligesom fylder? Det er meget det der med, hvorfor skal man overhovedet veje ud af, når man ikke kan regne med noget som helst af, hvor der kommer derover. Og vi har vi har jo faktisk hert i løbet af natten set på de seneste handelstiam set den 10-årige amerikanske statsrand, som ligesom et det her benchmark for det amerikanske oblikationsmarked at stige nogle basispunkter. Så vi ser den her reaktion.
Som jo så også spiller ind i aktionmarkedet og sådan noget. Hvor er smærtigrensen på den der? Det skal være en hviløgreaktion, det der. Ligesom vi så, det var ret kræftigt. Det vi så der tilbage i april. Fordi det skal jo være sådan, at man får alle vores senere et signal, særligt til Trumps finansminister Scott Bassen, der jo ham, jeg kalder ham jo amerikanske eller USAs vigtigste sælger, fordi han skal ud og sælge alle de obligationer der.
Så han har ikke lyst til at se, når obligationsrenterne laver sådan et ordentligt spejl. Jeg kan ikke sige præcis, hvor meget. Men sådan et godt pres på det, det tror jeg godt vil kunne få dem til at rette lidt ind. Men når marked er villige til det, det må vi lige se. Masser af ting at holde øje med. Og de amerikanske statsregner er altså et godt bud på, hvor man kan finde en eller anden form for indikation på.
hvorn den her markedsuro måske kan lagke ud inde. Samtidig ser vi også guldprisen, som måske er det, end duerne kaster sig over som en sikkerhavn i stedet for Dollar end i øjeblikket stige til endnu en ny rekordpris her til morgen. Den er så op 67% mens Donald Trump har været præsident.
¶ Geopolitik: En Ny Investeringsmodel
Vi runder nyhedsnak af nu, for der står på masser af geopolitik, og resten af finansdiskussionen her i studiet. Hvis du har lyst til at blande dig i den debat, så er det en sms til 42021. Bare husk starte din besked med, Mio. For som vi har været inde på, så er geopolitik meget evident blevet et af de temaer, som investorerne forholder sig allermest til lige i øjeblikket. Kampen mellem øst og vest globalisering og lokale interesser raser, og det gør det nogle gange svært at holde hovedet koldt.
Men det kan omvendt også give investorerne muligheder. Europa opruster at investere i sig selv, og metaller, jordarter og fysiske akver er i høj kurs. Josefine, vi har været inde på det, men når du sådan sætter ned og prøver at analysere alt det, der foregår med Trump, med Grønland, Venezuela, Kina. Hvad er det så for et billede, du ser, tegner sig lige i øjeblikket? Og hvordan skal man som invester forholde sig til det, fordi det er noget, som fylder mere.
I finansmedierne, end det har gjort historisk, men måske også noget, man som invester bør have mere fokus på, ikke bare fordi det fylder meget medierne, men fordi det reelt set også flytter markederne. Jamen, jeg vil sige, at den her politiske indgrib, der mere og mere er i markedskræfterne. Sig eksempelvis med Trump, der købte ejer en del eller Trump administrationen, der købte ejer en del i fire amerikanske børne selskaber sidste år. Det er jo en kæmpe game changer for markedet.
Og også Kæmpe Game Changer for, synes jeg, hvordan investeringsproces skal være indrettet. Fordi det er jo sådan selvfølgelig altid, når du sidder og vurderer. En eller anden aktie eller industri eller en region, så prøver du at finde ud af, hvordan er det politiske billede. Er der politisk medvend, er der politisk modvend. Og så prøver at tage højde for det i din investeringsproces.
For eksempel der er en grund til, at russiske aktio har handlet PE5, kinesisk aktier har historisk handlet ret billigt, og også i Merging Markets generelt, der har været en politisk usikkerhed. Ehm, fordi der er noget intervenering i markederne og hvor meget må, du ved, kinesisk uddannelses aktier tjene og så os og videre.
Så det tror jeg bare, at det der er noget, som er kommet for at blive. Og det er noget, som har prævet investeringslandskabet ret kræftigt over de sidste par år, og vi er blevet ved med at gøre det frem af. Så jeg synes jo, at Hele den her det her med at forholde sig til geopolitik, forholde dig til Har jeg politisk mad eller modvendt? Og hvor holdbar det er også noget. Det skal være en meget mere central del af ens investeringsproces fremad. Men det er måske også en svær størrelse.
Sætte tal på. Normalt kan vi jo som investorer, hvis man har den investeringsproces, så prøver man at sige, discount eller regne en eller anden faktor ud for at sige: hvad er så sandsynligheden for det her? Og hvordan vil det så påvirke min aktie? Det er jo måske en ukurrant øvelse for typiske investorer, institutionelle investorer at skulle prøppe ind over deres analyseproces. Hvordan gør man det? Jo, men det er jo noget med at have.
En eller anden holdning, og følge med i, hvad det er, politikerne ligesom udpierer som deres nyelsen. Hvad er de strategisk vigtige sektorer? Hvad er det, der er kritisk infrastruktur? Og igen, så man kan sige, at det er jo noget med at bare følge rigtig godt med, ligesom alt andet, når man skal investere. Men det er jo også det der med, at man kan også sidde og kigge lidt på. For eksempel nogle af de bevægelser, vi ser i Europa nu, hvor vi jo bliver mere og mere.
bekymret for for vores fx kritisk infrastruktur, og hvor meget kinesiske leverandører af. Er inden over det. Der ser man jo også, så vi sætter både i USA, og vi sætte også i Europa det der med, at marked leder med lys og løbte efter. Hvad er det for nogle virksomheder, der skal tage over, hvis det lige pludselig ikke er Huawei, at der skal stå for hele vores 5G-netværk.
Europa, eller det ikke at Huawei, der skal stå for alle vores omformere eller inverters på vores solcillepakke, så må der over være nogle andre. Og det er den der anden del af det. Man kan sige bagsiden af det her øde industripolitik eller politisk intervention,
Jamen det er jo det her med, at vi skal prøve at undgå de her afhængighedskriser. Det er jo det der er hele pointen med det. Så prøve at finde de virksomheder, der kan være med til at afværge det. Det tror jeg også kunne være en rigtig god investeringsstrategi. Paser, du ved godt, at du er teknisk analytiker og bruger rigtig meget tid på at kigge på grafer, men du har også.
En analyse af hvad er det for et selskab? Du har ikke delt skæld med meget erfaring på særligt de nordiske markeder. Men har du i din investeringsproces, måske over det seneste år, hvor vi har haft Trump i det hvide hus, indregnede geopolitiske faktorer, som det just fine snakker om i din analyse i højere grad, i forhold til, om de måske er i nogle sektorer, som har medvendt politisk eller e.
Du kommer jo helt sikkert til at fravælge nogle områder. Kina var jo ikke interessant i en periode, fordi aktierne blev ved med at falde. Og det er jo sådan en generel tendens, hvis investorerne ikke er lidt nervøse for det. så løber vi ikke det over. Så tekniske analyse afslører jo lige pludselig, hvor vil vi gerne løbe hen, fordi enten går godt, eller vi tror på noget, så kan der selvfølgelig også være nogle veninger, hvor man får styr på.
på landets økonomi. Altså lad os se, man kan jo se sådan et land som Argentina. Ja, altså måske skal man ikke lægge alt for mange moneter dernede, men man kan jo se, at aktiemarkedet er vendt rundt, fordi det har fået styr på deres økonomi. Så måden de har så fået styr på, det kan man så altid diskutere om ham, der har siddet for brugerinde. Men det er jo sådan lidt, man kan se det lidt i graferne, hvor søger folk hen, og hvor de alligevel en eller anden tilt, hvad der foregår ikke.
Og så må man også bare nogle gange sige, at nu er vi jo inde på, hvor godt det går med de amerikanske selskaber. Altså så har man set på den tyske økonomi, så man jo tænke på, at så. Så er der måske heller ikke nogen, der vil købe deres aktier. Men det tyske marked har jo trods alt leveret fantastisk afkast, fordi de inde i deres indeks har nogle virksomheder. for våben for noget teknologi osv. som vi efterspørger, og også noget finans, hvor der endelig er blevet rydet op efterfinskisen.
Så jo, selvfølgelig på en eller anden måde bliver det inkorporeret, uden man måske... Sådan tænker meget mere over det, men det er jo lidt mærkeligt, at lige pludselig mangler der en CEO, så er han forsvundet i noget tid, og så dukker han op igen ikke i nogen lande ikke der med. Alle mennesker kan blive taget på gaden åbenbart. Det er lige med om det er landet, der gør det, eller om det er nogle andre supermarkeder, der tager andre leder. Det er sådan noget, man skal måske lige se.
Og tænke lidt ind i en gang mellem. Og med Tyskland og den pæne på formans der, så er måske også fordi investorerne vurderer, at der politisk er ved at ske nogle ændringer, og man så derfor køber sig ind i håb om, at der er noget, der kommer til at ske i fremtiden. Og det er måske lige præcis et eksempel på noget af det. Som vi har set det seneste år, hvor investorerne tager
Bestik af en eller anden politisk situation, og så indregner det i aktikurserne. Som du siger, de tyske virksomheder, de europæiske virksomheder. Det er ikke imponerende indstændingsvægt, de har leveret i 2025, men aktierne har klaret det rigtig godt. Jeg tror også, der er nogle af de store tyske virksomheder, som har klaret sig godt.
Så tager jeg sådan som simpelthen, den rider på mange bølge. På den en tide har det også været med på hele den der A i en ablerbølge, fordi det er dem, der skal være med til at bygge data centre. Samtidig er den også med i hele den der, jeg kalder det. Undgå den næste afhængighedskrisebølge. Altså alle de der selskaber. Fordi...
Altså, det her handler jo ikke bare om, at vi skal have vores eget forsvar. Vi kan stå på egne ben der, og at vi skal også kunne være uafhængige, når det kommer til energier. Det er jo også det der med, at vi skal kunne stå på egne ben, når det kommer. Til vores forsyningskæder. Vi må ikke have nogle sovbare forsyningskæder, så vi er nødt til en nearshore og Friendsore og sådan noget.
Og det er sådan noget, som rigtig mange af de der tyske virksomheder, og fx noget, som Sibens også gavner rigtig meget af, at vi skal have fokus på mere lokalproduktion. Så jeg tror, der er nogle forskellige ting der, som mange af de tyske selskaber egentlig rider lidt på nogle af de der bølger. Og lige præcis det her, nirshoring, eller at undgå en afhængigskrise. Jamen, det er faktisk et af de temaer, som.
du og dit team uden og det har identificeret som et af de temaer. Man kan lægge den her geopolitiske. Situationen nedover at sige, okay, der er faktisk en eller anden form for strukturel medvind her. Kan du ikke prøve at uddybe lidt, hvad er det for et timer, og hvordan kan det blive interessant som investor? Vi ser udfoldelser i forhold til det.
Jo, men det er enormt. Det kan godt blive meget fluffy, fordi det drejer så jo ikke om en enkelt sektor eller en enkelt industri. Man skal jo netop tænke det, at det er jo bare sådan across the board. Tag Europa fx har været et fokus i flere år, så siden Rusland faktisk invaderet. Ukraina, og så har det ligesom morfet ind i flere og flere områder, og nu kan vi bare se det er det samme USA. Du nævner selv sjældent jordar og.
Altså, hvor var det Trump? Han så gerne lige præcis Venezuela. Og så grønt land ikke der noget med nogle naturressourcer osv. Men når vi kigger på. På det, jamen, så er det vitterligt det her med at prøve at identificere, hvad det er for nogle virksomheder, vi har i Europa. Og i Skandinavien og i USA, som vil kunne hjælpe os med den her transition fra at have en masse produktion i udlandet til lige pludselig at sikre vores forsynningskæder.
Så prøve at finde de virksomheder, som er med til at sikre den overgang. Og det er meget flåffigt. Fordi det er vidder lidt sådan case by case, man må ten. Og vi har også set markedet. Gå lidt ind i den der. Vi så fx nok her. Nokia var sådan en aktier, der lige pludselig boomet der i Q4, fordi man tænkte, tilbage til den der Huawei, men det er så egentlig ikke Nokia, der bare burde stå for al den der infrastruktur. i Europa, for de kan jo godt, men de er jo selvfølgelig dyrere end Huawei.
Så det er bare sådan for at sætte et eksempel på. Nu kan jeg lige købte et nyt mineselskab til min portefølge i Miljøærklubben. Det er, fordi man genåbner nogle gange gamle miner. Det kunne godt være, at man havde overflodet kår, og prisen var en anden. Så sagde man, at der er jo ikke en grund til at grave i de der huller, fordi vi skal grave.
Ekstant killer op, før vi overhovedet får noget kåret ud af det. Nu kigger man på hinanden og siger: hvor er der en gammel minivor, hvis vi nu graver lidt i den her. Så får vi faktisk noget op. Det er jo noget af det, der sker, at man måske genstarter. Og man kan jo også se stadig, hvor de jo stadig ud og finde nye gaslommer rundt omkring i barnsværandshet, og hvor de nu ellers finder det.
Og de har jo ikke rigtig lukket ned for det, fordi vi har brug for det. Vi kan jo bare gå ind på energinet.dk og se, hvor meget der. fiser ind og til Europa, og vi modtager stadigvå noget gas for Rusland, så skal vi lukke helt ned for de ventiler. Plus at nu ved vi jo ikke med, hvad gør Trump med cassen. Altså ting sagde, at være vinder I får rigtig der skig. Så står vi også lidt, så vi skal have noget alternativ. Vi skal altså have nogle måske nogle flere solceller op på tan.
Og så er det igen, hvem er der produceret til? Hvem laver dem nemlig? Alle de tyske gik konkurs, og vi skal lige genstarte hele den sektor, og det kunne godt være, at man så skulle gøre kineserne og sige. Ja, men så bliver det substitueret i noget tid, eller virkelig dem, eller det er billigt, og hvis du køger en europisk, så får du. I stedet for at du får 2000 kr. for et eller andet varme regning, så kan du få 2000 kr. for at sætte tyske solter op og med svisboks for.
Frankri eller fra Polen eller et eller andet. Det er jo den måde, vi bliver nødt til at tænke på. Det er jo sådan kineserne, jeg tænkt, vi skal selv være selvforsyende.
Fedt nok, de her åbnede boksen og kigget ned, og så er de set, hvor sådan laver jo pænderne. Hvis vi nu laver ledningen til højre i stedet for til venstre, så er det faktisk endnu mere, så sparer vi lidt. Hvis vi nu åbner boksen i Kina og siger, at hvis vi nu laver den i midten i stedet, så sparer vi endnu mere ledning og endnu mere kor.
Det våben fjende har brugt mod også, det bliver vi simpelthen nødt til at tage ind i vores egen industri og gøre det. Jeg er fuldstændig. Det vil det virkelig gå lidt, som om det er, der er sket, og man kan jo høre det selv på sådan en som hos Huller Fander Legne, der står og holder State of the Union og sådan noget. bliver også mere og mere protektionistisk og nationalistisk og Så jeg det virker næsten sådan sådan, at if you can't beat them, join them i forhold til Kina.
Så i stedet at vi har været sure måde. De har kørt deres økonomi med, og nu begynder vi bare at gøre mere af det samme. Jeg synes, mincelskaberne er også et rigtig godt eksempel på det der med afhængighed. Forsklig også med skibet, altså hvis Lav bare, ville han jo være julæge, men vi kan jo heller ikke prøcere vores egne skibet, så vi er rigtig afhængige på rigtig mange områder. Så hele tiden bare sådan tænke ind i, okay, alt der ligesom kan være med til, at vi.
Blire uafhængig og ikke står i sådan krise lige pludselig. Det gør jeg, at der kan finde nogle gode investeringer. Og vi sender en lille kærlig tanke til vores gode kollegsen. Der desværre ligger syg derhjemme. Han skulle have været her. Men kommer forhåbentlig tilbage til hegteren igen, så han kan være med i studiet senere på ugen. Det ved jeg der.
Der mange lytter og også noget på os på redaktionen, der håber på, Men nu står og snakke om det her med statslig intervention, og det er måske er det, der skal være en af vejen til at få gang i Europa, og vi skal komme i gang igen og, kunne gøre os mindre uafhængig af eksempelvis Kina eller USA på den anden side.
Det er jo sådan et greb, som man som investor jo typisk ikke så godt kan lide. Det tror vi jo i godsøj, typisk på det frie marked, og på den stærkeste virksomheder, den mest attraktive på langs sigt osv.
Er det ikke sådan lidt et opgør med den måde, vi historisk har tænkt som aktiinvestor og tilgangen til markedet. Hvordan griber man det? Jo, men det er det, og det er også derfor, så min holdning har også været det der med, at den her nye måde, man kører det på, Det er noget, der ved præinvesteringslandskabet, men jo selvfølgelig både på godt og på ondt, fordi det er rigtig godt for de virksomheder, der kan finde ud af at positionere sig rigtigt i det her.
Men det skaber selvfølgelig en masse problemer også, fordi det du typisk ser, at du har en masse misallokering af kapital, altså kapitalen flyder forkerte steder hen. Og kigger man på Kina, så er der jo ikke særlig mange. Jeg tror, at det er 25 procent af alle kinesiske virksomheder, som er tabt given. Og fordi staten ligesom siger, at det her er en vigtig strategisk sektor. Alt der har lyst til at lave et andet der, bare komme, fordi der er subsidier, der er alle mulige gode benefits osv.
Så lukker det en masse til, og så får du såpent bare alt for hård konkurrence, så ved vi godt, så er der jo ikke særlig meget profit. Og lige præcis profitindjænger, det er jo det, vi gerne vil have i markedet.
¶ Ædelmetaller og Råvarer: Timing vs. Strategi
Så det er en sindssyg farlig balance, og også noget, man skal holde øje med, hvis man siger, at det her er noget, som har strategisk vigtighed, meget høj prioritet. For EU eller et eller andet, lad os investere i det. Men hold lige øje med også, hvad der er for nogle barriere, at alle ikke bare kan kaste sig ind.
Og mens vi har stået og snakket om det her, så er en af de ting, som vi har fremhed som eksempel, det er eddmetallerne. Vi snakker om guldprisen tidligere. Vi også snakket om kår som et af de metaller, der også. Er kommet i fokus på grund af lige præcis det her tema. Og det tror jeg er en Lytter, der har bit mærke, for han har sendt en sms til os på 42, 420 21.
Hans spørger, om når Dere har en vurdering af metaller og eddelmetaller, og de relaterede aktier, fordi teknik set er en optrend. Så i forhold til det her tema, har I så gjort jer nogle tanker omkring eddel metaller, eller det er en del af jeres strategi. Hvad som siger, Analyse. Noget i forholder til. Min holdning til Adelmetal og primært guld. Det er, at det ikke sådan en taktisk.
Investering, fordi det er fuldstændig krop umuligt at time over tid. I hvert fald, så kan man godt se om, at det havde jo været lidt nok den her gang, fordi alle kunne se, at der ville være geopolitisk urråder og bekymring omkring dollerne osv. Nej, så når jeg siger, at det er meget af det, jeg sidder med, det er jo sådan, hvor markedet skal hen over de næste 12 til 18 måneder.
Guld, som jeg ser, det er mere en strategisk beslutning. Altså, hvor du siger, at den her langsiget portefølge, jeg har, jamen jeg vil have 5% i guld. Fysisk guld og 5% i f.eks. krypto, eller 5% i guld, 5% i gulmene virksomheder. Og så vil jeg have nogle globale aktier og dyd. Og lige meget så holder jeg de der 5% guld, for det er en strategisk beslutning, så jeg har ikke et timingselement på det. Det er sådan, som jeg synes, man skal vurdere guld.
Og sidde og time ind og ud. Det er fordi, du kan sidde og vente 12 år, hvor der sker noget med guldprisen. Så jeg synes, det er en strategisk beslutning. Og ikke en taktisk beslutning. Og så er det bare, at man skal som investor vurdere, om det er noget, du ønsker at være strategisk alokeret til i din langsigtede pordefølge.
Og som du siger, så har det det seneste år været rigtig godt. Jeg fik nævnt, at den er i rek her til morgen. Så det tyder jo på en uptrend, Lars som teknisk analytiker, men er der også nogle fare signaler i forhold til, hvordan guldprisen ser ud tekniskt. Den er jo gået op som en raketer. På et eller andetspunkt så eksploderet og falder det jo ned på en nyhedsraket. Hvor det er, det kan vi ikke lige sige nu.
Det kunne måske være henve i midtvejsvalget, hvor der bliver lidt mere stille og ruligt omkring, så er der måske nogen, der tager noget gevinstigt hjem og siger. Jamen USA, de kan da ligge og rode for sig selv. Så det kan godt være nogen, der sker noget der hen af omkring. Men når ting sådan farer op, så ved man også på et eller andet tidspunkt.
Så er der nogen, der tænker. Det er for vanvittigt det her. Og så er det jo det bredere sig så hurtigt som ringe i vandet. Nu er det jo, det er jo en spekulativ, jeg skal være med. Det er ligesom den der. Første gang at der bliver holdt en eller anden hyggelig havnefest, så er vi måske kun 25. Næste gang, så er vi 100. Og lige pludselig er vi 10.000 og, da man tænker, så er det jo ikke så hyggeligt ligesom sidste gang, hvor vi bare stod og grillet par pølser.
og drægt den lokale rødvin, eller øl, så nu fiser vi over til en anden havn, og så tænker jeg også lidt, at vi ved at være noget der til. Vi har også set flere gange kor. Vi har jo talt om i Miljøærklubben, at Rovar var et sweet spot i mange år. Og der var også tendenser, men det var sådan en koldstart, vi havde. Vi kom ikke rigtig ud over rampen, og så faldt det lidt tilbage. Så kom vi frem igen, og så denne gang, så er det jo virkelig kørt afsted, og det er jo det der med
Nu ved jeg ikke, hvilgang vi er. Vi kørt op, men lad os bare sige tredjegang har været lykkengang. Og så er det jo spørgsmålet, hvornår stopper det også lidt? Hvorn er det at mineselskaberne, selvom der kommer til at gå tre til fire år in. Men hvis der nu er 8 mineselskaber eller 4 mineselskaber, der begynder at projektortere, at der kommer nye miner,
Så er det jo sådan, altså det er jo lidt med Apropos Lav, som du nævner, med skibet rederen, de ser holdt oppe i fragretterne stiger. Vi må hellere få bygge nogle skibe. Og så bygger man jo de skibe, som der er masser af indjæning på, men på et eller andet. Så kommer det för många av dem och det samme kommer nog också att ske.
Det er kun en vis mængde guld. Jamen så er der måske nogen, der finder noget gamle guld hjemme i skufferne såvide. Jeg ved godt, det ikke er med til at udlægge hele optræmen, men der kommer til at ske et eller andet, så. Man skal bare huske, at. Det bliver ikke evig med. Jeg synes også, mange af dem, der har elsket guld længe, de der såkaldte goldbok, og mange af dem har jeg selv som personlig favorit og have fuldt gennem tiden sådan.
Jeg står lidt af på de her priser. For det er lige lovligt vold. 67% på et år, det er også ganske udmærket. Jeg tror godt, jeg har 6 år, så jeg bliver lavet nu over, og det er gået virkelig stærkt. Og så skal du bare kigge på sølvprisen.
¶ Q4 Regnskabssæson og Forventninger til 2026
Men på et eller andet tidspunkt, så kan det være, at det skal tilbage til virkeligheden her i Millionærklubben, der skal vi til noget lidt andet, fordi nu sumer vi ud, og så kigger vi frem mod den kommende regnskabsæson, og når vi sådan tager de store linjer på markedet lige nu. For at blive glovere på investering, men husk også at investere i en lettere arbejdsdag. Leveder direkte til virksomheden. Og som ny erhvervskunde får igen. 1000 kr. på jeres fem første år.
Frafine er jo en fornøjelse at have sådan en sædk med i studiet. N står lige på kanten af den måske mest spændende regnskabsæson på året. Det er CO4-regnskaberne fra det sidste år, men det er ikke mindst også kvartalet, hvor der kommer guidance for det år, vi er i gang i, og hvor vi får. Ja, virksomhedens bud på, hvad der kommer til at ske, ikke bare strategerne, som vi jo heldigvis også får.
Når du kigger frem mod den her kommende globale regnskabsæson. Hvad er så dine forventninger? Og tror du, det bliver udmærket? Hvilken fornemmelse går du ind til den med? Vi starter med USA, og starter sidst med bankerne. Og jeg tror, det bliver en god regnskab, så selskaberne levere bedre end hvad der ligesom ligger i estimaterne og lyskerne forventer omkring sådan. Mellem 7 og 9, det er lidt afhængigt med omkring 7-9 procentingsvækst i fire kvar i forhold til samme kvartal forjår.
Og det er faktisk en rimelig stor nedgang, fordi vi havde jo første kvartal og andet kvartal, tredje kvartal sidstår, hvor vi havde mellem 13 og 15 procent tsændingsvækst i USA. Og så ser man lige pludselig, at forventningerne faktisk ret lave. De var også ret lave til K3-regnskaberne. Der forventede analytikerne også sådan en nedgang fra de foregående kvartaler, så der var forventningen også noget 28 procent.
Og den kommer jo så ud på, altså jeg tror, der over 15% indjjeningsvækstig i K3. Det, der kommer til at nok påvirke indsjeningen lidt her, det er. At der kommer nok til at være et element af, at 12 rammer nogle virksomheder. Rigtig mange har bygget lærerne op, der i kuet,
De her så brugt lagerne, der har været nødt til at bygge dem op her igen over i løbet af andet halv. Og det var det, man lidt troede, der ville ske i K3, og man så vil se det. Det så man så ikke rigtigt. Og nu tror man, nu må det komme her i K4, og kigger man på hvert for nogle sektorer. Der typisk kan være lidt tolvsensitive, så er der også nogle importører inden for. cyklisk forbrug, altså både dem, der laver tøj.
Men også det kan være sådan noget, det passer, home improvement. Hvad kalder man det? Det er ikke noget, de importerer fra Kina. Så der er noget der, men der er selvfølgelig også nogle industrivirksomhed. Og det er også der, hvor forventningerne er lidt lavet. Det kan være, vi kommer. Så det er noget, der vil ligesom præge. Men grundlæggende, så tror jeg jo, at det bliver en god.
At det bliver nogle gode resultater. Og jeg tror, at det der vi så sidste år, som jeg har talt om før med, at det bliver indjingsvækst, delt på mange sektorer og sådan noget. Det vil vi også se i år, og det er også derfor, jeg tror på, at det bliver godt spredt ud de aktiafkast, man kan få. Det der er problemet, kan man sige, at det er nu, at forventningerne er sky høje. Anytikerne forventer 15-5% sandsjæningsvækst fra SAP 500 i 2026.
Så det betyder jo bare, at det er ikke nok, du bare leverer. Du skal slå forventningerne. Hvis ikke du gør det, så er der i hvert fald kontant afregningen. Så du skal slå Som jeg holder øje med, det er selvfølgelig guidance. Fordi hvis du har 15,5 procent forventede indjensvæst, du USA,
Så skal guidens også være helt op og ringen. Og det var den i Q3, og det er det, der bliver spændende at sere. Vi har ikke fået så mange regnskaber endnu. Og når man læste forventningerne til 2025, som vi så så for et år siden på cirka samme tidspunkt. Jamen så var der nærmest en sætning, der gik igen. Det var, at forventingerne var forbundet med usikkerhed og afhængig af den geopolitiske udvikling og den makroøkonomiske udvikling. Og så det var ligesom sådan en,
Den var næsten så sikker som Amme i kirken, når man skulle åbne de her selskabsmeddelser op og kigge lige præcis fremod det kommende år. Jeg tror du også, det kommer til at være gældende. For lige her på den helt korte vane, så har vi fået genoplivet den her handelsusikkerhed, som også i prædet. Stemningen sidste gang, eller tror du, som Larser siger, Jamen,
Virksomhederne er ved at være vant til det her. Det er den nye normald. Kan de komme med lidt mere præcise guidance og være lidt mere sikre i deres forventninger i år end det vi så sidste år? Jeg tror, det havde været lidt let, hvis ikke der var sket. Der var sket her over weekenden her. Så det kan godt være noget, der påvirker guidance lidt selvfølgelig. Men i forhold til de forventninger, de sætter helt ned på, hvad de forventer i indjingsvægster, hvad deres apps vil være og sådan noget.
Selvfølgelig kan de godt sige, at der er noget usikkerhed forbundet med det, men de er nødt til at give det mest retvende bud på, hvor de tror det er, og ikke hvor det potentielt kunne ende, hvis Trump kører det hele sen.
¶ Fremtiden for USA's Økonomi og AI's Rolle
Og det gør han jo nok heller ikke vel? Men nej, jeg tror, at der kan godt være lidt mere usikkerhed at fornemme der. Men vi har bare set nogle ret positiv managements i løbet. Hvert fald kunne tre regnskabsæsonen. Og må ikke det også fortsætter, fordi der lige nu har jo set også væksten, I kunne feire ud, som om den har været rigtig stærk i USA. Og der er den her sådan boblende.
Optimisme omkring den amerikanske økonomi, som jo også må afspejle sig i virksomhedsledelserne. Det bliver ret spændende at se. Og spørgsmålet er, at markedet måske egentlig ikke også bare kan se igennem det, som vi snakkede om i starten. Fordi det var jo også et billedet, I starten af 25, og det er jo så indt ganske glemmer. Og jeg tror også, vi skal også på det der med, selvom forventningerne lige nu er meget høje til 26 her.
så er de altid høje i starten af året. Det er simpelthen helt klassisk, mønsteranalikerne meget positiv mod i slutningen af, i starten over, løber af kuret her, så kommer vi til at se indjendingssystematerne komme ned. Ikke fordi analysigerne sådan bliver skuffet over de regnskaber, der kommer. Det er sådan helt almindelig justeringsproces. Jeg tror, sådan, i gennemsnit.
Så ryger estimaterne ned til 4% point i gennemsnit hvert år. Så hvis du starter med at sige, om vi forventer 14 procents indtjæningsvæst i 26, så ender vi nok på 10. Og mindre kan jo også gøre det. Men du tror ikke, at lederne af de her virksomheder tænker, at du er betreft and sorry. Og så ligesom bare finder den der linje fra sidste år og prøver ind i regnskaberne, og så tænker jeg Hvad hvis jeg nu ivel bare siger usikre tider, så vi sænker lige, hvis du sad ud og skrive på og tænke,
Jeg er lige lidt ekstra konservativ, for markedet er lige vel, og vi ved ikke rigtig, hvor vi svinger hen. Eller tænker du, at de måske stadig vil være? Jo, jeg vil være, fordi jeg er også forholdsvis konservativ, men det er de amerikanerne ikke på samme måde. Altså, der er en anden. Jeg er enig, at jeg synes også, jeg vil også hellere lægge lidt.
Og så ville jeg heller overraske positivt, ikke, altså med, at man siger under promise or over deliver, og ikke den anden veg ordentlig. Nu så vi jo efter de amerikanske bankernskaber, som var, og var egentlig fine. Så kommer Trump ud sig, at vi får forræsten, så må I ikke lægge mere end 10% på jeres kreditkort. Hvad trækker han så frem og skuffe næste gang. Og det er tilbage til det der med industri.
Så egentlig er det okay pænt ord, så vi skal finde noget et andet år, som er ikke så pænt. Det er jo sådan noget, der kan forburge enhver. Perfekt investering, at du sidder og du har lavet hele andysarbejde, men du har bare lige glemt at tænke over. Og Trump jo faktisk vil hjælpe Main Street. Og det betyder ikke at hjælpe banker. Og det kan jo så næste gang være. Hvad går du så ud overhusnover, at møger en.
En tæningspit på 35% af deres produkter, eller 12, eller 8, eller andet. Det er et spørgsmål af, hvor er det den næste? Eller det bilproducenterne, der ikke må tage, eller er det producenterne, eller hvor lever vi hen af? Og i lang tid var det fx, det er jo derfor en af grunden til, at jeg kan lide farmeaktier nu i dag, fordi i lang tid var det jo farme, og meget fokus på priser og der, og hvor meget de måjen osv.
Men nu er som op, nu er vi lidt videre, nu har vi fået lidt styr på det. Det er priset ind i aktiene forhåbentlig. Må vi se. Jeg starte for den. Det var ikke noget laver af. Men det er jo det der hele problemet, og det er jo derfor vi også siddet og taler om det her med investeringsprocessen, og vi snakker om Rusland, og der er en grund til ting. får en risikoprämie på, altså
Är det så att man ska börja se på de amerikanske aktier? Det är ju inte min hållning, för vi är ju inte undervägta USA och vi är ju på ingen mån att säga att folk ska sälja amerikanske aktier. Men det är ju vigtigt att förhålla sig till om att är det. Giver det så meget mening, at den amerikanske aktio handler så meget dyrere end alle andre. Ja der er højere vækst, ja der er både økonomisk og indtjeningsvægser, de er dygtige de amerikanske ledelser.
Der er masser af ting, man skal tage med ind i sine overvejelser, inden man investerer. Men hvis vi bare kigger helt bredt ud på det, hvad forventer I sådan, at 2026 er som investeringsårvier var lidt inde på. Hvad forventer vi, at den i gangværende regnskabson, og måske hvilke tendenser der kan være. Men når du sådan sætter dig ned og kigger frem,
Og tænker, hvad bliver 2026 så for det år? Hvad er så dit basisken? Hvor står vi der om nogle måneder? Ja, vi har et base case, eller jeg har et basecase. Der faktisk ret positiv. Vi gik ind i 2026 med at overvægt i aktier. Nu siger vi 5-15 procent i afkast på globale aktier. Men lad os sige omkring 10% på globale aktier. Så lidt på linje med, hvad vi havde sidste år. Det er egentlig det, jeg forventer igen i år, og jeg forventer, at det er indjendingsvægsten, der skal drive aktierne videre.
Og jeg tror også, vi kommer til at få lov med rigtig penjingsvægt. Hvis ikke der sker de helt store ulykker på makro og det geopolitiske. Jeg kigger på økonomien og kigger på vækstudsekterne og sådan noget. Det ser rigtig fint du. Det synes jeg. Kigger man også på inflationsudviklingen. Den er også forholdsvis stabil. Vi har fået 175 basispunkter i rentsættelser fra fedt. Kombinationen af nemlig og pengepolitik. ekspansiv finanspolitik Det är en rätt god kombi för aktierna.
Så jeg tror egentlig, det kan fortsætte det her aktu, men masser af turbulence for det. Og hovedsenaret er positivt, men jeg ved også, at jeg arbejder med både sådan et buld scenarie, hvor aktierne kan stige endnu mere. Jeg læste, at du havde snakket med en af mine kollegaer nede på redaktionen. Og vi fik sat på at sige. Op mod 20%, kan du godt se aktionmarkedets dige i et scenier, men omvendt kan du også se scenarier, hvor aktionmarkedet kan falde helt mod 20%.
Hvad er det ligesom for nogle ydrepoler, du også godt kan se, udspillelser i løbet af det her år? Hvis man taber Bolsonaro, Bolsonaro, det er sådan en... Lid tilbage til midt 90'erne og fremtig, hvor du jo har, Aj, altså er jo trot helt i baggrunden nu, det stæler vi jo ikke så meget om længe. Men hvor du har sådan et produktivitet.
Bus til økonomien, særligt den amerikansk økonomi. Så vi simpelthen er inde i en overrække her, hvor du bare har betydlig højere vækst, end vi har været vant til faktisk siden Finanskisen. Simpelt på grund af AI, og så har du altså også. får nogle år, hvor indjjeningsvæksterne altså også ligger betydligt over. Det vil også kræve det her pulsenar. Det er lidt sådan et What if senar, der må der rigtig mange, der laver. Men hvad nu ved.
at den geopolitiske usikkerhed faktisk er laver om et år og ikke højere, fordi vi har fået styr på en del ting på mellemmøsten og lad os nu se, hvad der sker ukrænd. Jamen så er vi lige pludselig i sådan en situation, hvor du godt kan have, at væksten overrasker positivt, vækstesti begynder at tække op, indtjningsestimaterne tækker måske yderligere op, så er det, at vi godt kan få sådan et rigtig godt positivt sånej for aktionarkedet.
Og det negative, jamen det er jo, hvis markederne enten ikke får displineret Trump. Eller Trump er ligeglad. Men det tror jeg ikke. Så tror jeg vi viderligt, at Trump vil gå så langt. Og lad os sige, at får 15 procent ned på aktier og renternes stiger og alt det der, og så lige op til et midtvejsvalg. Men det er jo forudsigeligt. Så det er noget af det, der ligger der, men også hele den her AI ting. Jeg tror ikke, der er en AI-bobble.
Men det er selvfølgelig også lidt bekymrende nogle af de ting, der sker inden for det her område. Kine har mig ude og sige Frederik, de skulle ikke have så mange Nvidia tips. Jeg læste et eller andet sted. Og man kan se, at Apple er begyndt. Nu ved jeg godt, det er ikke en. Altså de leverer ikke nogen chip i hvert fald, men de har jo egentlig en svagt sivende tendens.
Så der er jo nogen, der ligesom, og der er nogle af de andre, som måske har ramligt ved siden af. Der bliver sket eller andet spændende. Der sker noget spændende i tak, og det er fordi, der er en rotation i tæk, ligesom der er en rotation på resten af marked. Så software har været meget populær. Det er jo blevet fuldstændig overtaget nu af hardware. Altså det er jo hukommelse og chips og sådan noget. Og alle Max 7 agtierne har jo ikke gjort rigtig noget siden slutningen af oktober.
Nu er det meget mere hardware og software. Har det rigtig svært til at snakke som Salesforce, som virkelig har stået på det seneste. Det er jo fordi der er rigtig mange derde af alle de der softwarer og servicefirmaer. Det er jo dem, der bliver disruptet af AI. Så der sker altid mange spændende ting i markedet. Og igen det er jo også sådan, der er vigtigt at sidde og holde øje med i forhold til tek. USA og ja verdensmarked som helhed, fordi tekst skal helst klare sig godt, fordi det er så
Udgør så stor en del. Men det lyder som om, at du alligevel tror på, at der er en anden form for trump put, altså at det nok ikke går. Helt så galt, som man kunne forestille sig. Det var heller ikke det, der er basis scenariet, fordi den kære præsident. Så på en eller anden måde vil trække i land, før det går helt galt. Måske også fordi vi har vi står over for et midtvejsvalg mod slutningen af året. Det er måske meget at hænge sin hat på, men det vil ikke se godt ud, hvis vi får sådan også.
Jeg tror desværre også den amerikanske økonomi, selvom den kører på mange cylinder. Det er ikke bare AI og udbygningen, der er også et stærk forbrug. Men de amerikanske forbruger er så afhængig af lidt og afhængig af. Det går godt på aktionarkedet, fordi der er. Så mange privat endvær på det amerikanske markeder. Hvis det synker, så vil det kun aflæses i privatforbrug og andre steder også.
Et af de temaer, som vi måske har været lidt inde på, men som I også rigtig godt kan lide, du fik selv nævnet farm, det er faktisk også banker. Det var en af de helt store vindere i 2025. Vi har snakket meget om det her i klubben også, men jeg synes, et af de tekst, du har på det, det er lidt interessant, det er nemlig, at det her er i tema. Og banker faktisk kan begynde at spille sammen på en eller anden måde. Hvad er det, du ser kunne udspille sig der og måske.
Gør, at banker kan blive ved med at være attraktive, også i 2026. Jo, men det er hele den her nye populære ting, der hedder A i Adoption. Og det er jo det her med, at hvis man kigger på sådan A i, som startede man med at købe for år tilbage, altså der 20. Ingent i slutningen af 2022, starten af 2022, der købte du alle de der. Hvad skal man sige, pioner inden for, at du købte envidia, du købte de store amerikanske tægaktier.
Så efterfølgende har du bevæget ud af de her enabler, som jeg også snar. Både forsyning sig, altså hvem er, der skal bygge data centrene, hvem er det, der skal levere energien, så for de bliver kølet ned. Nu vi videre til den næste bølge af den her megatrend, som er, hvem er det, der adopterer, A i at der implementerer A i i deres business og laver en bedre business ud af det. Det kan jo både
Cemeterer sig i højere omsætningsvækst. For nogen, hvis du kan forbede dit produkt, så kan du også symteer sig i. I højere indtjening, hvis du kan føre en masse folk. Og det er det, jeg tror lidt, at markedet også vil kigge meget efter nu. Og faktisk også regnskabsæsonen USA. Der vil man også sidde og prøve at tælle, hvor mange gange nævner virksomhederne A er. Og kan man allerede nu se spadetegn på?
At det faktisk gør noget ved deres forretning på en kurs måde. Bankerne tror jeg er ret oplagt, fordi. så mange folk i i sådan back office og middle office og sådan. meget repetitive administrative roller, som vil kunne blive overtaget af AI, så jeg tror, at vi investerer virkelig i AI i den finansielle sektoring.
Så jeg tror, det er faktisk noget, som også vil kunne give bankerne lidt med ved. Jeg tror ikke, når det kommer til at sige, at nu kan vi virkelig se på bundlinjen, at vores investeringer I have paid off. Men bare det, som sagt, at der er nogle spedede tegn. Det er nok til at kunne give noget optimisme til investorerne, fordi vi ved, at vi lever i fremtiden. Så hvis vi kan se om et år, så bliver det rigtig godt, så tror jeg, at det er sådan en.
¶ Afslutning og Markedsopdatering
Det er et godt lille tema også at her med. Så der var faktisk ikke nogle ting, man kan holde øje med i den her kommende regnskabsæson. Og man kan begynde at se nogle effekter af i, enten på vej ude i virksomhederne, eller allerede ved at være implementeret derude. Det var en god. Nogle, jeg også lige skriver mig bagud til, når jeg skal sidde og læse regnskabervet.
Tiden er ved at løbe fra os, Lars Person, men vi kan da lige nu en tur ud på marked. Hvordan er det gået her efter den første times tid? Jo, men altså, det danske marked er vel enig det, der har det bedst. Kun ned med 0,4, så både Sverige, Finland og Tyskland ned med 1 procent. Normanden 0,3, og så har det lidt bedre. England 0,9 og.
Frankri klarser egentlig også okay, sådan jeg lige ser, hvis min er opdateret her på 0,3. Så det er ikke sådan helt. Men i Danmark er det sådan noget sjovt nok, lige pludselig af pe møler. Jeg ved ikke, om der var nogen, der skulle lukke deres short eller hvad med. Aller short, den fik lige pludselig fart på rockmul.
Og i den nedereinde der det ørstet og Vester ikke tror Vestas, det var sådan. Nogle sagde køb, nogen sag hold i dag i nye anbefalinger, ikke, og så ellers er det lidt NKT per Averslift og sådan noget. Det er sådan lidt lidt blandet landhandel derude. Og så har der jo været et svendskab, lille svendsk bankskab, TF Bank, som faktisk klarer sig rigtig godt. Og så så vi to nedstingeringer i går fra Sverig Rutnerdus.
Kæld kompani, jeg ved godt, der er der måske ikke så mange danskere, der kender, men det er apropos det der med alt til hjemmet og skruger og ting og sager, som nedjusteret så. Den svenske forbrug er lidt svært at blive helt klog på i hvert fald min øje, fordi deres tøjing og sådan noget er gået stryende, men de jo ikke købte bogemaskiner og alt muligt andet sjovt ting, så vi måske, hvad der sker derover.
Og så kigger vi også fremod en lidt krum markedsåbning i USA. Senere på dagen, kan man hoppe ind og følge inde på euroinvester.dk og følge med i, hvor slemt det kommer til at blive. Vi binder en sløje på dagens udgave af Mejorærklubben her. Tusind tak for besøget til chefstratiken Addera, Josefine Setti og til tekniske analytiker ved Aktierråd Lars Persen. Og også tak for hjælp med teknikken til Frederik Rigs Jakobsen. Tusind tak fordi I lyttede med. Og rigtig god dag.
Du lyttede til en podcast fra Jørgen Vester. Få mere ud af dine investeringer med Saxobanks Aksisper. Vest i test hos Forbrugerråd tænk. Lav skat, automatisk indberetning og gratis oprettelse. Hãy subscribe cho kênh La La School Để không bỏ lỡ những video hấp dẫn
