MEDIANO PL - 18. RUNDE: Dorgus første scoring og 2-1 til topholdene - podcast episode cover

MEDIANO PL - 18. RUNDE: Dorgus første scoring og 2-1 til topholdene

Dec 29, 20251 hr 31 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Denne episode af Mediano PL opsummerer 18. spillerunde i Premier League, hvor topholdene Arsenal, Manchester City, Aston Villa og Liverpool alle vandt 2-1. Panelet diskuterer vigtige kampe, taktiske ændringer og individuelle præstationer, herunder Dorgues første scoring. Episoden byder også på nytårsforudsigelser og en hyldest til Nottingham Forest-legenden John Robertson, mens den forbereder lytterne på en ny sæson i Støt Mediano-kanalen.

Episode description

Panel: Thomas Gravgaard og Rasmus Monnerup
Vært: Adam Møller Gomaa

Husk, at du skal med i Støt Mediano for at høre Mediano PL fremover. Kom med lige nu for 10 kr./måned. Læs mere her

Her er den sidste Mediano PL i Medianos gratiskanal. Vi er her igen allerede på fredag - der skal du finde udsendelsen i Støt Mediano. I denne udgave analyseres 18. spillerunde, hvor både Arsenal, Manchester City, Aston Villa og Liverpool vandt sine kampe med 2-1. Og så scorede Patrick Dorgus for første gang for Manchester United, imens Florian Wirtz også kom på tavlen for Liverpool. Det er Medianos faste Premier League-panel, som gennemgår runden. I ørene på jer er fodboldtræner med UEFAs pro-licens, Rasmus Monnerup, og journalist, forfatter og kommentator, Thomas Gravgaard. Vært er Adam Møller Gomaa, som også har dækket Premier League i et par årtier.  

Hør i rækkefølge om:
  • Ugens lækkerbisken (00:04:55)
  • Arsenal-Brighton (00:07:20)
  • Nottingham Forest-Manchester City (00:17:30)
  • Chelsea-Aston Villa (00:31:30)
  • Liverpool-Wolverhampton (00:41:53)
  • Manchester United-Newcastle (00:52:30)
  • West Ham-Fulham (01:01:20)
  • Burnley-Everton (01:10:08)
  • Brentford-Bournemouth (01:14:00)
  • Sunderland-Leeds (01:20:00)
  • Crystal Palace-Tottenham (01:24:05)
Husk, at du kan kan høre vores særudsendelser om Artetas Arsenal, Slots Liverpool, Glasner Palace, Franks Tottenham og Amorims Manchester United - det er Klub Mediano-udsendelser, som du finder i dit feed som medlem af Støt Mediano.

Støt Mediano
Som medlem i Støt Mediano kan du også høre følgende formater - vi har skruet en plan sammen, så der er nye stærke udsendelser til lytterne, især medlemmerne, hver eneste dag. Ugen rundt. Året rundt.
  • HVER MANDAG: Mini Max - Vores nye magasin med Danskertjek, Europæisk Preview og det vigtigste fra Europas ligaer. Det hele på 30 minutter.
  • HVER TIRSDAG: Vores månedsmagasiner om Serie A, La Liga, Bundesligaen og 1. division.
  • HVER ONSDAG: Superliga Preview - optakt til Superligaen
  • (TORSDAG er der Max Mediano ovre i hovedkanalen)
  • HVER FREDAG: Magasiner som Fredagsfrokosten og Bold & Bøger
  • HVER LØRDAG: Fodbold var bedre i 90'erne - de bedste historier
  • HVER SØNDAG: Klub Mediano - Tættest på Superligaen
  • Mediano Breaking - Mediano er der, når det gælder
  • Landsholdet - Medianos største udsendelser
  • Superliga Special om udvalgte mandags- og fredagskampe i Superligaen
Og så får du som krydderierne formater som disse:
  • Det taktiske Værksted, Bossword, Business, Garra, Marketing og andre unikke udsendelser.
  • En hel kanal kun med Fodbold var Bedre i 90erne - eksklusiv adgang til samtlige afsnit for medlemmerne i Støt Mediano.
  • Og endelig får du adgang til 'Mediano Biblioteket' med alt det bedste fra arkivet
Kom med i Støt Mediano her.

Lige nu har vi stor kampagne for at nå de 10.000 medlemmer af Støt Mediano:
  • Send dine venner til mediano.nu. De kommer med for 10 kr./måned
  • På vores velkomstside kan du også løbende se, hvor mange medlemmer vi er på lige nu.
  • Du kan også selv få rabat ved at henvise en ven til Støt Mediano. Læs mere her. En af vores lyttere har allerede henvist fire venner og får således 40 procents rabat de næste ti måneder.
Normalprisen for Støt Mediano er 59 kroner pr. måned. Du kan også få det hele for 50 kroner pr. måned, hvis du vælger et årsmedlemskab. Her kan du se guiden, hvordan du ændrer dit medlemskab til f.eks. et årsmedlemskab. 

Tjek også Mediano Sport & Perspektiv med følgende magasiner - du skal finde og abonnere på kanalen (den er gratis):
  • Det Spiller Ikke - om betting, ludomani og spilindustrien. Mød Marcus Mossalski, Lars Jørgensen og Chris Kronow Rasmussen
  • Magasinet Jennings - med Jan Jensen, Stanis Elsborg og Morten Glinvad
  • Mediano Pressbox - de største mediehistorier i fodboldens verden
  • Og så alt det aktuelle, som når Infantino, Christiansborg eller andre sætter en nyhedsorden på området.
Vores partnere
Relevante links

Transcript

Intro / Opening

Kommer du også til at savne Premier League her i gratiskanalen, så kom med ind i Støt Mediano. Her flytter Gravgård Måneop og Gomare nemlig ind, og vi har en kampagne lige nu, hvor du kan komme med for 10 kroner om måneden. Så tjek mediano.nu.

Opsummering af 18. Spillerunde

2-1 til topholdene. Sådan kan 18. spillerunde i Premier League opsummeres. Men lad os sætte lidt flere ord på. Trods alt her i Mediano PL. Den allersidste udgave i Medianos gratis kanal. Vi er blevet. 10.000 medlemmer i Støt Mediano kampagnen, hvor du kan komme med for 10 kroner om måneden. Ja, den har vi besluttet, at den kommer til at fortsætte ind til Superligaen start 6. februar. Så kommer du med nu, så får du altså Mediano PL fra...

Fra januar, fra 2. januar er det, så vi melder os første gang, og alt det andet er gode i Støt Mediano de næste to måneder, til det der er prisen på en pakke knaldperler.

Nytårsforudsigelser for Premier League

Det er nytår lige om lidt. Vi kunne godt lave sådan en nytårsspecial med en masse sjove hatte og koringer for året, der er gået. Men det der med at sætte tilbage på et fodboldår, det synes jeg altid, det bliver så underligt. Sæsonerne kører jo trods alt over.

og halve år, og den sæson, vi er midt i, den fortsætter altså godt ind i 2026, og vi har alt for meget god fodbold, der skal analyseres også, synes jeg til, at vi skulle sådan lade det gå op i sådan en coring special. Vi fokuserer på 18. runde, det fodbold, der er blevet spillet i weekenden, og når vi melder os igen den 2. januar, så er det.

Igen for at tale om den fodbold, der er blevet spillet der. Men en nytårs sjov sag vil jeg godt lige have fra jer. Det der holder jeg op på måske i det kommende år. En modig Premier League forudsigelse fra 20, eller for 20, 26. Fra jer hver. Wolves rykker ud. Nej, det var det. Og jeg troede, at jeg var så frist i, at jeg tænkte, nu er jeg virkelig pæns, når de rykker ud. Nej, lad os høre, om du havde andre kandidater. Jo, jo, jeg har en i lidt i din anden kaori, og det er jo igen...

Men du siger, Adam, det er jo faktisk også baseret på den her sæson. Og den er måske lidt mere... Den bliver lidt sværere at få til at gå op, end at Wolves rykker ud. Og det er, at Aston Villa kommer ikke i Champions League. Nå. Og det kan jo lyde helt vanvittigt, fordi lige nu ligger de jo nærmest til at blive engelske mester. Men... Nu tror jeg også en del på det her med at kigge på underlæggende parametre.

når vi er over en sæson, over 10 kampe, hvordan præsterer holdene egentlig, og hvor mange chancer kreger de i kampene, hvor meget tager de imod, og selvfølgelig også, når vi sidder og ser kampene, hvor er de henne i kampene. Og jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at det her kan fortsætte.

Vi kommer selvfølgelig til at analysere kampen på Stamford Bridge, og det er jo klasse af Aston Villa, at de er, hvor de er, men de har 17 point mere, end de burde have i forhold til XG. Og det der jo er med... XG-algoritmen er jo, den er jo efterhånden så udviklet, at når vi kigger over de forskellige liger, så ender det jo med at gå op, havde han sagt i sidste ende. Og så ved jeg godt, der er et par hold blandt Verona i Italien, som også stikker meget ud, men...

over en hel sæson, der plejer det at udligne sig, og jeg synes godt nok, det er vildt det her, hvis Aston Villa bliver ved med at overprosteret på den måde, så en drist i forhold til sig, så er de lykkedes altså ikke med at komme i Champions League, og det kræver jo så, at de for alvor går i stå, og der er nogle andre hold, der for alvor kommer i gang. Hvis jeg skal tage en chance og lave lidt sprald, når det nu trods alt er nyt årstid. Bornmoth rykker ud. De er i frit fald.

Ni kampe i træk uden sejr, og nu mister de Antoine Semeno. Og de har toppet for tidligt, og det er klart den forudsigelse. kræver så også, at nogle af holdene nedenunder finder et bedre tråd. Og hvis denne her forudsigelse skal gå i opfyldelse, hvad jeg ikke håber, for jo, jeg er da træt af det her lillebitte stadion, som jeg, altså når Borgen spiller hjemme, kigger jeg sjældent med, men jeg synes, de...

De har leveret noget til den her sæson her. Jeg synes ikke, det er en naturlig Premier League-klub. Det er noget helt andet. Skal jeg vælge, så vil jeg da hellere have West Ham i Premier League, end jeg vil have Bournemouth. Og det er også dem, der skal komme i gang. Det er dem, der skal komme i gang. Så kom jeg alligevel med lidt, det var faktisk rimelig modigt i forhold til at sige de her to modigere end at Wolverhampton.

Rykker ned, trods alt, det er stærkt lidt lyset slukker dog omkring Aston Villa. Nu gik det lige så godt, Rasmus, og så kommer du med de der x-g'er, der går op osv. Det giver mening, og at se menu, ja du ser nu noget lige at sige, at nu forsvinder han fra bomben, Thomas, det er jo det her med...

med Manchester City, der ser ud til, at han skal dertil, nu skulle han ikke til AFCON, men så er han måske klar til, at i januar skifter, der er mange klubber, der gerne vil have, men han vil have City, en forhold til det herfra kunne også være. Han bliver en succes i Manchester City. Antoine Semino, han er godt nok skarp, men der skal også meget til for at slå igennem i Manchester City. Gode forudsigelser i et nyt år er lige om hjørnet, og derfor, som jeg nævnte, den sidste udsendelse her.

altså i Medianos gratis kanal, altså som sidste Medianopæ, Superliga udsendelserne fortsætter. Og den sidste udsendelse dermed med Snickers som partner. Tak for et godt samarbejde i året, der er gået til dem.

Rundens Lækkerbisken: Målhøjdepunkter

Og sammen med Snickers har vi jo hver uge fundet en lækker bysken, så lad mig høre, hvad I har der fra denne her 18. runde. Der vil jeg gerne byde ind med Leeds udligning mod Sunderland, som er i yderste potens. Et rigtig flot holdmål. Alle 11 ligespillere rører bolden, uden Sunderlander kommer på bolden. Og det kulminerer jo med nogle... Perfekt eksekveret detaljer. Nu er Okafor, der lægger den af, splitter Sunderlands pres, og så Brendan Arrowson i fuld løb, der får spillet bolden ind til.

den her elegante afslutning, som skyldes et utroligt veltimet løb for Dominic Calvert-Lewin. Det var simpelthen sådan et mål, hvor jeg nærmest ikke troede mine egne øjne, og jeg synes også, det var super fedt på tv-produktionen, at den første slå, der bliver kørt af Leeds udligning, at den starter bare helt nede. fra Kibon, og det indikerer også her, at nu skal vi altså lige se noget exceptionelt. Ja, meget enig. Det var et vidunderligt mål, og jeg synes faktisk generelt, det var ikke...

på nogen måde rundens bedste kamp, der blev spillet på Stadium of Light, men de to mål i kampen var jo begge to vidunderlige. Jeg synes jo også, at Sunderlands 1-0-mål er fantastisk. Granichakas aflevering er på et meget, meget højt niveau. Det er jo det, han også kan, Granichaka. Og så elsker jeg jo det her med, når en offensiv... Ja, det bør jo ikke være en offensiv spiller, men bare når en spiller generelt.

sparker den i langhjørn. Altså det her kontrolleret spark over en langhjørn, det er vildt med sig. Jeg synes også, at den jeres mål var virkelig flot, men jeg er meget enig. Jeg har også noteret mig, at Captain Lewis' mål er netop opspillet, som Thomas siger. Dorgo lavede også et fremadmål mod Newcastle. Virkelig, virkelig. flot sparket ind, og så er det nok ikke en lækker bisken, men jeg vil sige, det som under Emily lykkes med at ændre på Stanford Bridge.

Det er i hvert fald trænerarbejde på meget, meget højt niveau, og den kommer vi selvfølgelig tilbage til, men jeg er helt med på, at vi er på Stadium of Light, og så må det være en anden plads til Herden Grejen, første plads til Catherine Louis.

Du er i fuld gang med at lytte til fodboldfaglig redaktør på Mediano Rasmus Mornerup og journalist og kommentator Thomas Gravgaard. Mit navn er Adam Møller-Gumar, og du lytter altså til os i hovedkanalen. For sidste gang, du skal med i støt, så er du klar til årets første udgave. Det er på fredag 2. januar, der tager vi hul på et nyt fremragende fodboldår. 2-1 til topholdende sager i indledningen, så nu sætter jeg bare...

Arsenal overvinder Brighton 2-1

gang i den her række af 2-1 kampe. Nu tager vi analyserne af dem alle sammen. Den første til førholdet, Arsenal, der besejrede Brighton 2-1, Martin Ødegaard til 1-0, Giorginio Ruterre selvmål til 2-0 og en reducering fra Diego Gomez. Var den rigtig god? Var det en middel, eller var det en halvsløj Arsenal-præstation, der grundlagde denne sejr? Det ender jo nok med at blive en middel, men sådan i toppen af middel, hvis vi bruger den skala.

Og det handler lidt om, at den der første halvlej, de spillede af Arsenal, den var fremragende. Altså, det var noget af det bedste, jeg har set Arsenal spille i den her sæson. Jeg er bare så imponeret og glad over at se Arsenal spille på den måde. Jeg synes, de var... Utroligt dominerende i deres spil med bolden. Det her med Rice som højre bak. Der var jo mange, der havde tænkt, så skal han jo ind og være en ekstra midtbanespiller.

Og det var han jo også i nogle sekvenser, men han spillede den jo egentlig sådan rimelig klassisk som højre bakke. Selvfølgelig også, fordi Louis Skelly endte med at komme ind i startopstillingen i sidste øjeblik. Og han gik mere ind i banen i venstre side. Så blev Reyes lidt mere bredt i højre side. Og det betød jo, at...

Den her højre side, som vi jo har talt så meget om med Ødegård, Saka, og så den, der nu har spillet højre bak. Vi har jo tidligere talt om Johan Timber, og tilbage før Timber, der var det White, der leverede rigtig godt på den her bak. Det er bare... Utrolig giftigt at have den der højre side, og både det brede punkt, men også det her halvrum i højre side, som både Zak og Ødegaard kan fylde op.

De var så dominerende i deres spil med bold, i deres positioner. Deres genpres, Arsenal, var på et virkelig, virkelig højt niveau. Og den boldetid til Brighton har i første halvare, de har bold med 42 procent af tiden. Men der er jo ikke...

Der er jo ikke noget af den boldbesiddelse, hvor Arsenal ikke er i kontrol. Altså, de har fuldstændig styr på, hvor Brighton får lov til at spille henne, og hvornår de får lov til at spille. Jeg var så imponeret. Og så er det klart, når man går ud til 2. halvleg og kun fører 1-0.

og så får det her lidt heldige mål af, det er jo selvfølgelig efter en standard situation, men lidt heldige mål af, at Ruterre ender med at hente den i mål, så skal man jo lukke den kamp, og så skal der ikke være nogen tvivl om resultatet.

Men da Gomez så får reduceret, der bliver jo tvivl om resultatet. Der bliver det jo en tæt kamp, og det bliver en tæt afslutning. Og det er ærgerligt over Parsons vegne, fordi så gode som de var i første halvlej, der bør det aldrig blive spændende. Jeg vil så også sige, at det er også klasse, at det så ikke...

bliver problematisk, fordi de bliver jo ikke to til den her fodboldkamp. De vinder jo stadig ved kampen. Så en meget, meget flot præstation i første halvlej, og en mindre god præstation i hvert fald den sidste halve time. Det må give sin karakter et lille stykke over midten. Det er klart, at når vi har de her 1-0 sejre, eller den Arsenal leverede ude mod Everton, så ligger der sådan en anden tryghed i cifret, end der gør, når de bliver de her 2-1.

Og vi skal vel egentlig også udråbe, at det rejer til matchvinder med den redning, han laver mod slutningen på Janko Bamentes flotte afslutning. Så man kan sige, at det ser altid mere overbevidst ud at vinde 1-0 en 2-1. Og jeg synes også, at Arsenal... Trods alt havde bedre styr på det i udkampen på Merseyside, end de havde denne her modslutningen. Jeg synes også, det er lidt tidligt i sæsonen.

at i de her situationer, hvor man fører 2-0 og så får modstande reducering, at der var jo ekstremt meget nerve på og ekstremt stor jubel ved slutfløjtet. Og det lignede igen en af de her aprilkamp. hvor man ligger i et tæt mesterskabsopløb. Og lad os da håbe, der kommer flere af dem. Men jeg vil hellere påtale det nu, end efter Everton-kampen, at jeg synes, det er et problem.

at Arsenal har svært ved at lukke kampene ned siffermæssigt, og det er ikke spillemæssigt. Fordi de scorer langt fra så mange mål, som de egentlig, som XG'en siger, de skulle. Altså hvis vi regner straffes bakke ud, så har de en XG på 9,23. de sidste fire kampe, men de har kun lavet et mål, der ikke var et selvmål eller straffe nærmest.

Altså det er det der med, at de ikke kan lukke det ned cifremæssigt. Vi så det mod Wolverhampton, vi så det mod Aston Villa, vi så det sindssygt mod Crystal Palace også i Carabao-coppen. Og det er noget, der skal adresseres, denne her... manglende effektivitet, fordi lige pludselig går det galt.

Og sådan som Manchester City er begyndt at køre nu, nu kører den der motorsæt ud til, der er der bare ikke råd til unødvendige slip-ups fra Arsenal. Altså skal de sætte point til, så skal det være en kamp, hvor de er overmatchet, eller de møder en virkelig...

stærke modstandere, de skal ikke risikere at sætte point til i en kamp som den her hjemme mod Bryden. Og det er også, altså en ting er netop, som det også beskriver, altså den her redning af Reier og dem, der i sin tid syntes, det var overraskende, at Ramsdale skulle skiftes ud med Reier. Det her var jo...

Blandt andet derfor, at Reja han skulle ind. Altså, det er jo en vanvittig redning. Det er jo også interessant at se Jan Kuba Mente i Stakkels Mente, der jo allerede er på vej ud at juble med fansene, og så finder han ud af, at han er faktisk ikke i mål, den bold der. Altså, alle troede, at han gik i mål, den bold der. Selv Arsenal's forslagsspiller stoppede.

og op, fordi de tænker, at det her er en scoring. Fremragende redning. Og det er jo det, der er problemet, at de kommer ind i sådan en fase, hvor Bryson får muligheder, og det kommer jo ikke ud af ingenting. Det kommer jo, fordi Brighton faktisk ender med at dominere den sidste halve time, og ender med at skabe chance, eller ikke den sidste halve time, den sidste 20 minutter, efter at Gomez har reduceret.

Og det er jo der, hvor jeg synes, der er jo forskellige måder at køre en kamp hjem på. Og man kan godt køre en kamp hjem, hvor man så bare er totalt i kontrol de sidste 15-20 minutter af kampen.

Det er de ikke, Arsene. De er de nervøse, som du siger, Thomas, og der er også den der fornemmelse af, at Bryson skal nok få deres chancer, og det lå ikke til, at Arsene skulle score til 3-1, selvom der er nogle muligheder på nogle omstillinger. Og det er jo noget af det, som Artesi skal selvfølgelig have kigget på. Hvordan undgår vi at komme i de der problemer?

Og der kan han jo igen kigge op på den nier. Altså det er jo virkelig et tema nu med Jørgen. Han har en kæmpe chance i kampens indledning, hvor han skal score til 1-0. Og det sætter sig i ham, og det har sat sig i ham nu. Altså det her, jeg har lavet sammenligning før.

Det minder om Rasmus Højlund i Manchester United nu. Altså en spiller, der slet ikke tror på sig selv. Jeg siger ikke, at der skal et skifte til Napoli og Conte til, for at få Jürgaldes tilbage på sporet. Men der skal nogle succesoplevelser til snart, fordi det er det, der kommer til at afgøre, om Maracenault bliver engelskemester i år. Tror I jo, at spillerne har fået noget at vide, eller i hvert fald som minimum kan mærke, at Manchester City har vundet tidligere på dagen?

Jeg havde helt samme fornemmelse som dig, den der med, okay, altså er det sidste runde det her, eller er det tredje sidste runde? Så måske, altså det er nok svært at skærme dem fuldstændig spillerne, så Monique, de har godt vidst at sige det, de endte med at løbe med alle tre pointe i Notre Dame.

Ja, på den måde er det jo også en lidt nervøs stemning over Emirates. Det gør jo heller ikke noget, at vi føler, at der er noget nerve, og at alt er på spil, selvom vi kun lige er tæt på halvvejs mærket nu her. Det tyder også på, at Arsenal ved alle de pointe. de overhovedet kan skrabe sammen. De skal på bordet af, hvad hedder det, Rejas redning her til sidst. Det kan jo godt være sådan en, man hiver frem netop om 20 runder.

Arsenal har været mesterskab med to point, og så siger, okay, kan I huske, da vi drejer det op? Vi snakker om Donnarumma i City, der virkelig har fået måske verdens bedste målmand, men Arsenal har så også en, der... der redder point til dem, og det gjorde han her med den her påmindtag, også hyret til derude på siden, der nærmest var i gang med at juble, og alle kunne jo slet ikke tro det. Og positivt for Rarsenads defensiv, Gabriel.

masser af billeder af ham selvfølgelig, da han sad på bænken, og kommer så også ind de sidste 10 minutter og er med til at få kørt det her hjem. Så en Gabriel tilbage nu her henover, nytår for Arsenal, det vil det også være.

være et boost, så skal vi bare lige have ham der i Yrkerlads til at have lidt mere selvtillid. Det var godt nok en selvtillidsforladt afslutning, den han havde i starten. Og så synes jeg også, der er en anden spiller, vi har nødt til lige at nævne, der også er kommet tilbage. Gabriel Jesus, det tror jeg.

Det er måske lidt overset i forhold til, at det er jo Jørgen Kades, man regner med, at det er ham, der skal gøre det. Jeg tror heller ikke, at Chris Husser kommer til at lave 15 mål i den resterende del af sæsonen. Det vil være meget overraskende. Men han har erfaringen med at spille med om mesterskabet.

Det skal man også bare huske på. Det er en spiller, som i Manchester City endte med at vinde Premier League fire gange. Han har vundet FA-koppen, han har vundet EFL-koppen, han har vundet Copa America. Det er en spiller, som er vant til at vinde trofæer. Han er vant til at være med.

Og det er jo ikke, fordi han har spillet en kæmpe rolle i alle stiliske mesterskaber, men det var jo en spiller, som Guardiola altid kiggede på, når det virkelig skulle afgøres. Altså, hvor mange kampe har der ikke også været i Champions League ude i Madrid osv.? Jamen, der kiggede han på Jesus og sagde, det er dig, der skal ind og gøre det for os.

Og det synes jeg jo er interessant, at man nu har en spiller, der har den her erfaring, for vi har talt om med Arsenal, hvor mange spillere har egentlig erfaring med at spille med om mesterskabet og de her mekanismer, der går i gang. Og der tror jeg, det er lidt undervurderet, at han er kommet tilbage nu. Jeg tror, det kommer til at gøre en kæmpe forskel for... at han nu er i spil igen. Ja, så også Martin Nødegaard, særlig i første halvleje. Fremover, ja.

boldre sig i det der total freedom, som Michael Atteta jo også har sagt, at han godt kan se Ydegård trives med. Han skabte fem chancer alene. Og så rart at se Arsenal skyde på mål udefra, det er ikke noget, de har gjort særlig meget. Det var deres andet langskudsmål i denne her song. Publikum råbte jo også shoot lang tid inden, eller i hvert fald flere sekunder inden, at man rent sagligt kunne se det.

at det her godt kunne ende med at lykkes. Så nogle vigtige spillere, som Arsene kan læne sig op af, jeg synes også lige... Vi skal nævne Declan Rice igen. Ricardo Calafiro bliver skadet under opvarming, og Julian Timber bliver jo i forvejen sparet. Så Rice og Subimente skiftes til at spille højre bak. Og Rice...

på motor. Han har jo også bare en vild motor, så han tæsker jo bare frem og tilbage, og måske også lidt for meget frem, for der er en situation, hvor han har så tøj med at komme frem, og han ender med på vej til basen og lige undskylde til Ateta.

Han har lige glemt, Rice glemte lige midlertidigt, at han jo skulle spille højre bak i dag. Han har jo tidligere spillet midtforsvar for West Ham, og vist også en enkelt gang for Arsenal. Men det her, det er jo noget helt nyt, og det er bare som om lige meget, hvad man smider. Declan Rises Vej, så får du bare en topprestation, og i hvert fald i forhold til energi, en topprestation, en energiudladning.

Ja, og alt i alt ender i altså på sådan en noget over middel eller lidt over middel i hvert fald Arsenal præstation og tre point, så kan de jo sådan set i princippet være ligegået med hvordan.

Manchester Citys Sejr & John Robertson

De her, de kom, og tidligere på dagen var der lagt pres på, som I får nævnt, frem af Manchester City, der vinder igen 2-1, vandt de over Nottingham Forest på udebane. City-scoringer af Tijani Reinders og Ryan Cherki, som også... I øvrigt lige lagde op til at regne os så stor påvirkning på kampen fra ham. Siden starten af november måned har Tjerk assisteret syv mål flere end nogen anden i Europas fem store ligager.

Rasmus, hvis jeg påstår, at han stiller og roligt ved at blive en monorup favorit, har jeg så ret. Nej, det har du ikke. Det har han været længe. Jeg er vild med ham, og jeg er glad for, at Guardiola holder ham på banen, fordi det er sådan et spil, jeg er lidt bekymret for.

Og på Guardiola, det er jo forkert at sige, at han ødelægger spillere, for det gør han ikke, men han gør dem meget effektivt. Og det er jo det, der er med Regn Tjerke. Der kan jo godt være perioder i kampene, hvor man som træner, i det her tilfælde Guardiola, kan være fristet af at tage ham ud.

fordi han jo godt kan falde lidt ud af kampene, og sådan i perioder, hvor kampen, man lige har brug for nogle spillere, der måske lige holder lidt fast i bolden, så forsøger han et eller andet ekstraordinært, som jo så gør nogle gange, at Mathias City taber bolden. Og der har vi jo før set Guardiola så hive en spiller ud.

ud, når han gør det, men det virker også til, at han har set, at Ryan Tjerki, han kan jo ikke blive afgørende, og det gjorde han jo så i den her slutfase, hvor han heldigvis var på banen, og nu begynder de tal, han har i City, de begynder jo at minde om det, vi så i sandens sidste sæson i Lyon, som jo bare helt ekstraordinært. det han lavede med 20 oplæg og 12 mål i 44 kampe. Der er han jo ved at være nu i Manchester City, og han har jo udviklet sig til på...

meget kort tid at blive en spiller, som er helt afgørende. For at se de tidligere har det været selvfølgelig Kevin Debrøgne, Bernardo Silva, nogle af de her spillere, som de har skubbet bolden over til, når tingene skulle afgøres. Der er jo ikke nogen tvivl om længere, hvem der skal have bolden. Og når selv Bernardo Silva begynder at skubbe bolden en halv meter til venstre eller højre, for at Tjerke skal på bolden.

så er det jo et signal om, at det her, det er en spiller, som også medspillerne godt kan se, han er ekstraordinær. Og det må man sige, de her to aktioner, det var ekstraordinær. Det var så også nærmest det, han lavede i kampen. Han var ikke specielt god i den her kamp, men det er også nok, når man i den grad bliver afgørende. Og så viser det jo også, at...

at Manchester City godt kan klare en off day for Erling Haaland. Jeg ved ikke, om det er Thomas Gravgaard køres, eller om det bare er Milenkovic, der skal roses, fordi jeg fik jo forudset sidste udsendelse. at Haaland når op på mindst 40 mål i denne her Premier League-sæson. Og det var så kun syvende gang i 29 kamp for Klubberland i denne her sæson, han ikke skårede straks efter. Men det er jo ekstremt opmunterende for Manchester City, at man...

at man i en svær udkamp sagtens kan håndtere, at deres mest målfarlige spillere, som i øvrigt også lægger op til en del mål, at han nærmest ikke er til stede. Så meget, meget opmundrende resultat og rundende for City. også noget over det her med, nu talte vi om før, at Arsenal vinder 2-1, men vi står sådan lidt tilbage med den her oplevelse af, at det blev lidt nervepigerne til sidst. Det her er jo en anden form for sejr.

Du kommer foran, modstanden udligner, og så scorer du selv syv minutter før tid. Det er en anden måde at vinde på, end den der, hvor du er ved at sætte noget over styr. Og så må vi bare sige, at nu er de altså oppe på en stime. Manchester City, hvor de begynder at ligne. De har jo haft flere sæsoner, hvor de har lavet det der med. er gået i gear, og så vinder og vinder og vinder hele foråret. Sidst de var op på seks Premier League sejretræk, det var da de...

nappet 9 i træk, og mesterskabet i 23-24, og det er mode, de er på vej endnu. Jeg kan være lidt i tvivl om, det kan godt være, at de vinder 9 kampe i træk igen nu. Jeg har svært ved at se dem inden resten af kampen i sæsonen, men man skal sgu aldrig sige aldrig, når først Pek Guardiolas maskineri går i gang. Du nævnte, Thomas, tidligere i udsendelsen, det her med Semenjo.

at han jo er tæt på Manchester City. Og det er værd at sige, det er der brug for. For jeg er jo enig, man kan jo ikke tage noget fra de her mange sejre træk og den her vindermaskine. Jeg synes også, at man kunne se, at det her var mere, det var jo Guardiola også inde på efter kampen.

Det var mere en sejr på mentaliteten, det her, end det var en spillemæssig sejr. For det var ikke, fordi de var specielt overbevisende spillemæssige. Jeg synes, de var rigtig, rigtig ufarlige i første halvleg. Det her med at spille med mange spillere, som gerne vil ind i banen og arbejde, det kan jo være enormt...

besnærende at se på, når det fungerer. De her kombinationer på meget, meget begrænset plads. Men altså, Foden, Cherki, Silva, de kommer meget tæt på hinanden, og det bliver ikke rigtig farligt. Forrest er jo egentlig ret god kontrol i første halvleg.

Og så er det jo kun indtil, at det så bliver farligt alligevel. Fordi så kommer den her episode i starten af den anden halvlej, hvor det jo også er mange spillere centralt i banen. Og så den her hurtige stikning fra Tjerke til Reynas, der så scorer. Så det kan jo godt noget, men jeg synes, de mangler noget bredt.

De mangler ikke bredt det, som i mange spillere, men bredt det i spillet. Jeg synes, det er et problem, at det er Nunez og O'Reilly, der skal være de brede punkter i deres gennembrudsspil. Der har de brug for nogle spillere, som kan afgøre det. Når jeg sidder og ser Arsenal, man kan jo se Arsenal den måde, de bygger op på.

bolden ud til Saka tidligt, og så sker der noget. Hvem er det, der skal gøre det for City? Det er jo Tjerki, der skal lave noget. Men det er jo mere kombinationer. Han har jo brug for nogle spillere rundt om sig. Han kan godt drible.

men han dribler ikke på større distancer. Det gør Semenjo. Altså Semenjo kan accelerere spillet nærmest alene, og så selvfølgelig, når Dukou kommer tilbage, så kan han også accelerere spillet. Men jeg synes, der sker noget for City, da Savigno kommer på banen. De får noget bredde.

Det gør dem bedre, og det er jo derfor, det er en rigtig dårlig nyhed for Arsenal, hvis det lykkes for City at hente Antoine Semenjo for. Jeg tror, at han er den der brik, der lige nu mangler i pudsespillet for at få et hold, der jo vinder hele tiden til at spille endnu bedre, og det er jo lidt skræmmende, at de faktisk godt kan forbedre sig.

En anderledes 2-1-sejr til det her tophold i Manchester City, altså en arsenals. Og så var det også, Thomas, en følelseslaget dag på City Ground. Det var det jo på flere stadioner i den her weekend i øvrigt, men man fik hyldet John Robertson, en af de store. En af tingene om forest-historien? Ja, altså den største, hvis man kigger på de afstemninger, der op gennem historien har været blandt forest-tilhængere og lokale avislæsere. Den bedste.

og den største Nottingham Forspiller. Han døde juledag. Det er også en måde at gå ud på, men han har været syg meget længe. Han fik et hjerteanfald tilbage i 2013, mens han spillede tennis med. med en tidligere holdkammerat fra Forrest, Liam O'Kane. Han blev 72 år, og har som sagt haft nogle hårde år, men han havde nogle rigtig gode år, da han var aktiv spillere i Forrest.

var jo med i den her periode, hvor en fuldstændig uforlignelig fortælling i engelsk fodbold med Nottingham Forest, der rykker op fra den næste bedste række i 1977, bliver mester. engelsk mester, et år senere i 1978, og derpå så vinder Europakoppen for mesterhold i både 1979. og i 1980, og John Robertson, som var sådan en meget, meget levende kantspiller, som er på Pop Guardiola, det der med at ville veje sine spillere, når de kommer tilbage fra julemiddagen, altså John Robertson, han er...

Det var ikke sikkert, at han havde klaret vægten hos Pep Guardiola og levet op til det. Han lignede en mand, der var glad for at leve livet, og det gjorde han altså også i sit fodboldspil. Og så var han jo også afgørende i netop de her... legendariske finaler. Han lagde op til Trevor Francis' sejrsmål i finalen i 79 mod Malmø FF. Og så scorede han det enige mål året efter i 1980 mod Hamburger Sportverein. Bare lige for at sætte det i perspektiv. Nottingham forestillingerne kunne godt stå i går.

at de har vundet Champions League flere gange, Manchester City har, for det har de faktisk. City har vundet den en gang, men Forrest altså to gange. Han var en... Han var vokset op i noget, der hedder View Park i Lanarkshire i Skotland. Han var skorte et mineområde, der faktisk, og det har, jeg ved ikke, hvad det er med de her mineområder, men de har det med at producere enormt mange gode fodboldspillere, og det er nok fordi, at der er så mange åbne.

unge drenge og mænd, der bare virkelig vil gøre alt for ikke at skulle ned og arbejde i det evige mørke nede i kuldstøvet. Så han er også fra sådan et område og fik jo også en... En karriere på landsholdet, der selvfølgelig ikke kunne måle sig med klubholdet, men han var med ved VM i 1982 og scorede mod New Zealand. Og så sidenhen...

Der blev han jo assistenttræner for sin holdkammerat fra Forrest, Martin O'Neal, der jo også var med i de her store Forrestår. Og Robertson tog med Martin O'Neal til både Wickham, Norwich, Leicester, Aston Villa. Men nok så beværkelsesværdigt. Også Celtic. Og det er beværkelsesværdigt, fordi John Robertson var faktisk Rangers. Tilhænger og vokser op som en kæmpe Rangers-fan. Og endte jo altså med sammen med Martin O'Neal at genrejse.

Celtic efter Rangers dominans i 90'erne. Og han har siden sagt, at det var faktisk de bedste år i hans fodboldliv. Det siger noget om, hvor meget han trods alt nød det. Og bare lige for at runde af... efter årene som aktiv i Nottingham Forest, så lavede han jo det forbudte skifte til Nottingham Forest lokalrivaler Darby.

Det gjorde han i 1983. Og det var ikke bare forbudt, fordi det var til Darby. Det var også fordi, hvem var det, der var blevet Darbys manager der? Jamen, det var Brian Cloughs tidligere assistent, Peter Taylor. som havde overtaget tøjlerne i nabobyen. Og man siger faktisk, at det var præcis det her at skifte, at... Peter Thaler tillødte sig at locke John Robertson fra Nottingham Forest til Derby i 1983, som ødelagde forholdet mellem Brian Clough.

og Peter Taylor for Good, og dermed en af de største fodboldromancer overhovedet i britiske fodboldhistorie. Han endte så med at komme tilbage efter et par år. John Robertson har sluttet af med en enkelt sæson mere i Forrest. Og apropos... ham og Brian Clough. Brian Clough, der i øvrigt havde lavet det omvendte skift, altså han var jo manden, der førte Darby til Tops i engelsk fodbold, inden han endte med at bringe Forrest op på Europas tænder.

Dette citat fra Brian Clough, som er 70 og 80 og hårdt og kynisk, men det er også meget kærligt og et eller andet sted meget flot. Han siger om John Robertson på et tidspunkt, at han bliver spurgt om ham for nogle årtier siden. John Robertson was a very unattractive young man. If one day I felt a bit off color, I would sit next to him.

I was bloody Errol Flynn in comparison. Errol Flynn, meget flot amerikansk skuespiller. Amerikansk-kanadisk, tror jeg. But give John a ball and a yard of grass, and he was an artist, the Picasso of our game.

Og det er, synes jeg, et virkelig smukt citat, og jeg skal lige understrege, at det er ikke noget, der er blevet sagt nu her i disse dage, efter at... at Jordan Robertson, han omkom, det er et gammelt citat, men det var historien om Nottingham Forests største spiller med et ret anonymt navn, og måske også derfor en, vi i hvert fald, fra den afstand, vi står med her, vi står i.

Danmark og har også lang tid. Det er også mange årtier, vi skal kigge tilbage. Jeg synes faktisk, at det var rart at blive mindet om ham, for jeg havde faktisk glemt ham. Og bare lige to kommentarer til en fremovende. I så er Thomas altså et, det her med citatet, det var jo så også det Forrester-fans, de havde op på de her. Det var ikke sådan en tifu, men det var jo nærmest nogle banner, de havde med. Der var netop det her citat her, du også havde med. Og så to.

som du siger, så bliver vi mindet om ham, og så får vi historien om ham. Og det er jo det, jeg savner så meget i dansk fodbold, at vi hylder... tidligere helte. Altså, fordi det er jo en anledning til at snakke om dem, og til at blive mindet om Gud, I er. Der er jo også en fortid, og der er også noget historie i de forskellige klubber. Jeg synes, vi er elendige til det i dansk fodbold. Jeg synes, de er virkelig gode til det andre steder. Italien er det fremragende. Og som du...

er inde på her i England, der er de også fremragende til, og nu fik vi så den her historie, fordi de netop kan finde ud af at hylde deres helte. Det er en rigtig god pointe. Det var nogle fine scener på City Ground med Picasso-skiltene her, og Robbo, der gjallede ud over her. Og god baggrund også for dig, Thomas, omkring ham her, John Robertson. Og så kunne det jo...

med lidt held også være blevet fejret med et point. Ellers så garanter jeg, hvor man siger, at de var ikke så langt fra, når man tænker, at man vil også bare lige indskyde, så om Deiss var jo inde på de her. Et par dommerkendelser i hvert fald undervejs, som han mente skulle.

klart være gået i deres vej, og så havde de måske fået et rødt, eller så videre og så videre. Men dem leger vi ikke for nu, bare lige for at sige, vi har registreret det, men det er ikke det, vi bruger mest tid på her i formatet. Men spørgsmålet er, om Sean Deitzlipper... godt fra at bruge, altså han sagde jo efter kampen om dommeren unacceptable performance, miles of it. Altså jeg tænker, okay.

Det er også et voldsomt angreb. Jeg tror måske i virkeligheden, at John Deitch er træt af, at han har tabt 18 af 20 Premier League kamp mod Pep Guardiola med tre forskellige klubber, så det kan han jo roligt tage personligt. Men jeg synes, han har en pointe omkring, at... der bliver begået frispark på Morgan Gibbs White.

Og det er jo sjældent, at man virkelig skal hisse op over frisparkendelser, derude bliver. Men den bliver jo faktisk afgørende, fordi Morgan Gibbs-White, han kan lige akkurat ikke bremse det her Manchester City-angreb. Så jeg kan godt forstå, at han er irriteret. Jeg synes, jeg har set værre dommerpræstationer i forhold til, når en træner skal ud og kalde det unacceptable performance. Det synes jeg er lidt dramaagtigt.

Det kan være, at Dajshan ryger samme vej som Madaska ude på tribunen efter det her udfald mod dommerne.

Aston Villas Imponerende Sejr

Manchester City, du sagde 6 Premier League sejre i træk. Det er rigtigt 8 i træk nu i alle turneringer. Så de er i gang. Og Aston Villa siger så fint. 8 i træk. Hold my beer. 11 sejre i streg for Aston Villa. Det er faktum efter besøget på Stamford Bridge, hvor netop Madasker sad ude. Chelsea, god i første halvlej, kommer foran, men efter pausen, så blev det langsomt, Astrid Villas kamp, som de ender med at vinde. 2-1.

Ja, derfor har de fortsat kun de her tre point efter Arsenal, før de to mødes altså på Emirates i morgenaften, er det allerede den 30. december. Svær udbane, flot sejr for Emirates Company igen, men sig mig lige, hvordan? Ja, hvordan lykkedes det, hvordan vandt Aston Villa overtaget i anden halvleg, eller skulle vi måske nærmere se den sidste halvtime af kampen efter det, der var gået forud? Jeg synes, vi var nødt til at kigge på...

på flere elementer her. Først og fremmest, så er vi nødt til at kigge på hjemmeholdet, og vi kan jo starte med at rose tilset til skyerne. Den der første halvlej, ligesom med Arsenal, så var det typisk imponerende, og noget af det bedste, jeg har set, måske det bedste, jeg har set tilsetspillen i den her sæson, også når man tager modstanderen i betragtning som.

jo sjovt nok med ret meget selvtillid efter den her vilde stime, de var inde i og jo stadigvæk er inde i med det her resultat her. Jeg synes Chelsea starter godt. Jeg synes, de er rigtig, rigtig godt sat op.

til den her kamp her. Den måde, de presser på det her ekstremt aggressive og meget modige pressspil, som jo fuldstændig lykkes, fordi Uda Emmerly har valgt den her startafstilling, hvor han jo... igen, som det gør han jo, de forsvarer jo 4-4-2, men den her version er jo, hvor man har to kanter i Buandia og Magin.

som går ind i banen og er ekstra midtbanespillere. Og så har du Marlon Rodgers, som er sådan lidt flakkende angribere, der får lov til at tage nogle lidt brede positioner og egentlig har ret meget frihed. Og på papiret, der er det jo godt set, fordi det vil jo umiddelbart lægge op til, at man kunne have bolden rigtig meget, og man kunne få tjedelse til at løbe efter Villas kombinationer. Men de løber slet ikke i første halvej. De rammer ingenting, Aston Villa.

Og det er altså, fordi Chelsea ligger et rigtig, rigtig godt pres. De kommer højt op. João Pedro løber og løber og løber og får presset både Konsa og Lindeløf. Og det betyder jo, at i og med, at han jo nærmest kan presse på to spillere, så kan de faktisk være mand-mand på resten af banen.

Plus, at de faktisk kan have en spiller i overtal nede i bagkæden. Altså, at de spiller to mod en mod den Avillas angriber, der bliver oppe med Bardier Schill og Chaloba. Og det fungerede virkelig, virkelig godt for Chelsea. Og så er det jo klart, at når du spiller så godt... Men så skal du lukke kampen.

Altså, Aston Villa ligner jo ikke et hold i første halvlej, der ligger i toppen af Premier League. Altså, de ligner et hold, der har rigeligt at gøre med nærmest at blive i Premier League. Har de en eneste afslutning i første halvlej? Det har de ikke, og de har bolden 29 procent af tiden, og de 29 procent, det er jo, når de lige lykkes med at spille Paule.

og sætte et bagløring sammen i bagkæden, inden Chelsea går i det her pres her. Der var klasseforskel i første halvleg. Chelsea skaber to store chancer. De har en XG på næsten to i første halvleg.

Og det er jo et udtryk for, at Chelsea skal jo sørge for at lukke den her kamp her i første halvlej. Fordi de skal føre i hvert fald 2-0 ved pausen, og så tror jeg ikke, der var kommet den her spænding i kampen, som der så ender med at gøre og kunne hjælpe mig, om Villa ikke løber med det hele. Men så skal vi jo også over... og skose Chelsea lidt, og rose Villa lidt. Fordi den måde, de så kommer ud til anden halvlej på, der giver han jo spillerne under Emily muligheden for at forbedre sig.

Men det lykkes ikke. De kommer lidt bedre med i kampen. De bliver lidt bedre på bolden. Chelsea's pres begynder at blive lidt... De knækker lidt på midten. Altså Parma, Neto, Garnaccio og Joao Pedro bliver fanget lidt i et højt pres. Og så står Caicedo og fanden andet og kigger lidt på hinanden og siger...

Hvad gør vi her? Skal vi gå med op, eller skal vi falde? Og pludselig bliver der stor afstand mellem Chelsea-spillerne. Og det får de ikke rigtig noget ud af, men de får fornemmelsen af, okay, vi er med i kampen. Og så kommer det her skift efter de her 58-59 minutter, hvor han jo laver en trippelindskiftning under Emery. Watkins, Onanar og Jadon Sancho kommer på banen. Og det betyder jo, at de stadig forsvarer 4-4-2.

har i princippet de samme positioner, men de har de så overhovedet ikke, fordi Onaná går ind ved siden af Kammerat, Chilhemans går op og spiller 10'er, og så får du to kandspillere ind, altså du får Sancho ind i den ene side, og så ligger Rodgers sig ud i den anden side, og så går Watkins ind som 9'er.

Og den der ændring, den kan Chelsea's leg håndtere. Fordi den måde, de har presset på det, der fungerer så godt i første halvleg, det er pludselig nogle helt andre positioner. Fordi nu er der to bredepunkter, de skal tage sig af.

Og der er tre spillere centralt i banen, hvor der tidligere nærmest var fem spillere. Og det betyder, at Chelsea kunne ligge det her centrale pres. Det kan de slet ikke på samme måde. Og så begynder Alton Villa stille og roligt at spille sig ud af det her pres fra Chelsea.

Og så får de jo selvfølgelig, at Watkins scorer det her mål, at bolden bliver pareret nærmest ind på ham, og den så går i mål via stolpen. Men det gør jo bare, at de får fornemmelsen af, at vi er tilbage. Og det her, det er for mig at se et udtryk for et hold.

som stoler 100% på deres træner, og som godt ved, der kommer svære perioder i kampene. Vi skal bare blive inde i kampene. Hvis vi bliver inde i kampene, så skal han nok gøre et eller andet derude, der gør, at vi kan komme tilbage. Og for mig at se, så er det her det perfekte eksempel på...

at have en spillestil, være helt afklaret. Det er den samme formation, det er de samme principper, man arbejder efter, men man har mulighed for ved hjælp af spillerne at ændre undervejs og sige, okay, nu sætter vi nogle andre typer ind, og så får vi et andet udtryk. Og det kunne Chelsea ikke håndtere.

Og den sidste point, der skal jeg nok holde i munden, det er, at der ligger også det i det. Og du sagde det, Adam, en som en asker står ikke nede på sidelinjen. Og jeg ved godt, han var, og det er jo et, det tænker jeg ikke, man må, men han var i, der var kommunikationen ned til bænken osv.

Men han har ikke mulighed for at ændre på samme måde. Han står ikke dernede og fornemmer kampen på samme måde. Altså, han kan jo godt se de her ting. Men da det virkelig spidser til i slutfasen, jamen, der står Caballero dernede og forsøger jo at gøre de ting, som Matt Escher har sagt til ham, men...

Det er bare noget andet, når du ikke står nede på sidelinjen. Og det tror jeg faktisk, den her gang, der tror jeg, det blev ret kostbart. Men altså, man kan ikke sætte noget ved, at Chelsea, det er deres egen skyld, de skulle have lukket den her kamp her. Når du ikke lukker kampen mod Villa, så skal de nok være der. Den her kamp...

Den kommer Arteta til at spille for spillerne rigtig mange gange og sige, prøv lige at høre, når vi møder Aston Villa, så handler det om at lukke kampen, og der er det jo så det, vi snakker om med en Jøkardest eksempelvis. Han skal altså være skarpere. Ja, så ved jeg ikke, om det ville have gjort nogen forskel med en somadasker. på linjen, fordi Chelsea har jo nu sammen med Newcastle, og jeg ved godt,

Det er jo ikke blevet bedre efter den her kampstatistikken. Det er det hold, der smider flest point efter føringer. Så Madaska har jo sammenlignet med, og det har de fleste manager sammenlignet med under AMRI, jo nogle in-game management problemer. det der med at reagere spontant på noget, et skagtrik af modstanderen. Så en ting er jo, at Unai Emery er rigtig god til det, og Astrid Ville har mod... Det er jo så det stik modsatte, at I har vundet.

18 point efter at have været bagud i den her sæson. Og det er jo utvivl som noget at gøre med det, han kan. Men det vil jo ikke lykkes, hvis han stod over for en manager, der så kunne lave tilsvarende. modtræk. Og det er der ikke ret mange, der har kunne gøre over for Aston Villa. Det synes jeg et eller andet sted er lidt underligt, fordi du er jo inde på, jamen, han lader lige sådan en spiller komme ud igen og fortsætte. De får en ny chance. Det er 58 minutter, det her. Og altså...

Er vi ikke enige om, at 32 minutter plus tillægstid bør vel være nok for modstanderholdet til at omorganisere sig? Helt sikkert. Det kunne de slet ikke. Når man også sidder, altså en ting er at sidde og se kampen. Man prøver også at se bare højdepunkterne. Der er ikke noget fra Chelsea i anden halvlej.

Og det er jo, det synes jeg er bekymrende. Og det tror jeg ikke kunne have noget at gøre med, at der har været dårlig kommunikation ned til bænken. Altså, er alle managerer i Premier League, altså jeg tror verden, Enzo Mardeska eller Eddie Havre for den sags skyld, havde kunne gøre noget. ved det her. Og det siger noget om hun har emmerisk kvaliteter. Det siger også noget om, at der er manager i denne her liga, der virkelig har det, der virkelig er ufleksible, når det gælder.

Ja, altså, er det jo også bare vildt at kigge på statistikken for anden halvlej, og det er jo i særligt etid den sidste halve time. De skaber fem store chancer, Aston Villa. Altså efter at ikke have haft et skud på mål, nærmest i hvert fald i første halvlej. Det er jo det. De kunne have vundet 5-1. Præcis. Og det er jo der, hvor omvendt Chelsea også havde vundet 3-4-0, hvis de havde været skarper i første halvlej. Og der er vi jo lidt tilbage til mine gennemgående pointe, når vi snakker Chelsea.

den der kvalitet på de offentlige spillere. Og det er jo ikke, fordi jeg skal stå her og forsvare mig, at jeg er enig med Thomas. Det er jo ikke godt nok, at han ikke får reageret på det her. Men altså, den måde... Det overtag, de har i første halvlej, det bør være rigeligt til, at især de her fire offensive spillere, Garnaccio, Parma, Neto og João Pedro, de skal simpelthen få mere ud af det, når du har bolden så meget, og du bliver sat i så mange gode positioner.

så skal der komme meget mere, og det kommer der ikke fra Chelsea, og det er problemet. Og så ved jeg godt, at der også er selvfølgelig noget held i forhold til Watkins første mål, men det siger jo også noget, at Emery sætter ham på bænken.

Og det første, han gør Watkins, da han vil intervjue efter kampen, det kan så også være, at det er et ret klog træk, han laver det, hvis han gerne vil tilbage på holdet, men det er at roe sin træner. Tactical genius. Præcis. Og det er jo de der ting, hvor man også kan se Aston Villa, jamen...

Spillerne har den her fornemmelse af, at han ved, hvad han laver. Men det synes jeg jo et eller andet sted også. De har i Chelsea, altså med Marleska. De stoler jo også på, at den plan, han lægger, den er god. Men det er den sidste halve time her.

Det er altså et alvorligt slag for Martin Esker, fordi der skulle han selvfølgelig have reageret, og det vil han lære af. Når de har set lidt på den offensive kvalitet i Chelsea, så kan de kigge lidt på den defensive kvalitet også bagefter med de der midterbrugsvarer.

Kun tre scoringer i sæsonen fra Ole Watkins, før de her to meget afgørende på Stamford Bridge. Kan det gøre, altså dem vil jeg, ah Rasmus, jeg siger ikke til guldkandidat, men til Champions League-bejler i det mindste, hvis Watkins-sæsonen begynder nu. Det er de vist allerede, men jeg har jo lige talt imod af den der top 4 der. Det er jo åbenlyst, at hvis...

Hvis de også begynder at få lige så meget gang i Watkins, som Rodgers er kommet i gang. Nu havde Morgan Rodgers en skidt kamp mod Chelsea, men han har jo virkelig fundet formen igen.

Jamen, så vil det jo være en helt ny spiller i virkeligheden at få ind. Altså, de har jo klaret sig uden ham, og de har klaret sig rigtig flot uden ham. Og hvis han pludselig begynder at score mål, så bliver det jo rigtig interessant. Jeg synes også, det indhop af Jadon Sancho var interessant. Altså, det var jo en spiller.

han ligner da ikke en, der ikke har selvtillid. Det var da en spiller, der kom ind og lignede Jadon Sancho fra Dortmund-tiden. Så der er jo stadigvæk mulighed for, at der er nogle spillere, der kan tage nogle skridt i truppen. Men jeg må sige, og jeg skal jo...

med glæde, æde mine ord, hvis de ender med at vinde det her mesterskab. Men jeg kan simpelthen ikke se, at det fortsætter det her. Jeg synes, det er for problematisk, at man i den første time, og i hvert fald i første halvlej, hvis vi bare er lidt søde ved villa, i første halvlej bliver de spillet ud af banen af Stanford Bridge.

Og så har jeg altså svært ved at kalde et hold mesterskabskandidat, når de gør det. Så ved jeg godt, at de kommer tilbage og vinder kampen, og det er jo også klasse. Men det er altså, fordi Chelsea ikke fik lukket den i første salat. Og også 2-1 til.

Liverpools Mentale Udfordringer Mod Wolves

Liverpool i en kamp, hvor afdøde Djoko Schottas to drenge gik ind som maskotter til det her opgør, som jo var imellem farens to tidligere klubber. rørende hylds til shots og der, både før og også under kampen fra publikum. Liverpool er altså på hjemmebane mod den her absolutte bundprop, Wolverhampton. En kamp, man godt kunne formode, at de skulle ud og vinde.

stort, eller i hvert fald sikkert, så bliver det 2-1. Det var nu engang det topholden vandt med i den her runde. Var det en tilfredsstillende Liverpool sejr, sæsonens udfordringer taget i betragtning? Sejren var tilfredsstillende, men når vi stod og talte om før Arsenal, der trods en 2-0-føring ender i problemer hjemme mod Brighton, det kan vel...

til nød forklares med, at Bryden ikke ligefrem er Premier Leagues dårligste mandskab, og de er også forholdsvis formstærke. Men du må ikke føre 2-0 som regerende mester, hjemme mod et historisk ringe bundhold. og så kom i problemer. Og Liverpool kom i problemer. Det ville ikke være kommet helt bag på mig, hvis vores var kommet på 2-2 her. De har en enkelt halvstor chance for det, Tolo Arokodare, som hætter over mål. Ligesom jeg sad og var lidt ængstlig på Arsenal's vejen mod slutningen,

mod slutningen af kampen mod Bryden, fordi jeg godt ved, at Bryden har kvalitet. Jamen der sad jeg og var ængstlig på Liverpools vejende mod Wolves, fordi Liverpool mangler noget kvalitet. Ikke mindst defensivt. De er simpelthen ikke pålidelige. Jeg synes, hvis vi ser bort fra de tre point, er det alarmerende, at man ikke kan lukke en kamp ned mod Wolves.

hvor man trods alt kommer foran 2-0. Altså, de laver to mål inden for, hvad er det, 90 sekunder i slutningen af første alej, så skal der da ikke være mere raffel om. Den skal der inden 4-5-0, den her, med det mandskab Liverpool trods alt har. Så jeg synes, det er problematisk.

Jeg er med på, at de har spillet syv Premier League-kampe ved trækken uden nederlag. Men jeg er for urolig på Liverpools vejene. Det her, det skulle have været en magtdemonstration. Og de fik alle muligheder for det, og de forspildt alle muligheder for det. Det handler ikke om noget taktisk eller spillestilsmæssigt, hvor vi kan jo ind og kigge på, om der er nogle ting, Arne Slott lykkes med. Det her er jo metal.

Det er jo mentalt, at Liverpool-spillerne stadigvæk ikke, selvom de jo, som du siger, Thomas, de er jo inde i en ret god periode resultatmæssigt. Men spillerne har ikke fornemmelsen af, at det bare kører. Og det synes jeg tydeligt, man kunne se. Og jeg synes jo et eller andet sted, man kan godt rose Liverpool for at... afvæve den fodboldmæssige katastrofe, at det trods alt ender med, at de vinder den her kamp. Men det var jo meget sigende, den måde Anfield reagerede på de sidste 10 minutter.

Altså den her... Først var det den der lidt mumlen i krogene, og så blev det næsten... De stedede pibekoncerten mod Liverpool-spillerne, selvom de er foran. Og jeg ved godt, det kan man jo godt snakke om. Det er jo også det, Thomas Frank taler om. Er det det, spillerne har brug for? Men jeg synes, det var fair nok. at tilskuerne var sådan lidt, nu må I simpelthen komme i gang, fordi...

Når du kigger på det der wow, så må de aldrig nogensinde komme i problemer i Liverpool. Og de havde jo skabt forudsætningerne. Jeg synes også, det havde været noget andet, hvis de ikke havde kunne bryde dem ned og spillede 70 minutter, og så først fik scoret der, og så blev det forløst til sidst. De får de her to scoringer lige før pausen for mulighed.

for i pausen og sige, okay, vi er foran 2-0. Er der noget, vi skal inddre? Er der nogle ting, vi lige skal forbedre? Og så kunne det hjælpe mig, at man kommer ud. Og jeg tror lige, Mølbø, han når at sige i kommenteringen, jeg kan slet ikke se, hvor handen scorer jeg. Det kunne jeg heller ikke se. Og så scorer de et mål jo ud af ingenting. Og så falder livet...

falder sammen med at faktisk godt bruge det ord, altså den sætning. For jeg synes faktisk, at Liverpool falder sammen og ender med at ligne et halvrystet hold, som ikke rigtig ved, hvad de skal gøre i slutfasen. Og det er jo selvfølgelig bekymrende, hvis det kommer til at være et... tema, vi skal snakke om i flere kampe. Og nu kommer der nogle kampe, som jeg synes godt kan være lidt giftige for Liverpool. Altså Leeds kommer på besøg. Leeds har selvtillid i øjeblikket. De har fundet en...

Formation, der fungerer rigtig godt. De har en Call of Duty, som nok gerne vil gøre det godt mod Liverpool. Der er mange ting, der peger retning af. Det kan godt blive rigtig bøvlet for Liverpool. Og så den her udkamp mod Fulham, inden de møder Arsenal i London.

De der tre kampe, der får vi rigtig mange svar i forhold til, hvor Liverpool er henne. Fordi man kan også vente dem og sige, kan de lave syv point i de der tre kampe? Jamen, så melder de sig ind igen, og så er de tilbage. Og så tror jeg også, de her metaludfordringer, der er lige nu.

de bliver også fjernet. Men får de nogle mindre gode resultater i de her tre kampe, så kan jeg altså godt se, at de her problemer vokser i overbuldet. Det fungerer ikke for overbuldet, heller ikke rent spillemæssigt. Og alligevel så hopper de jo så ind, faktisk med sejren her i top 4.

placeret sig lige pludselig. Ja, rigtig fint. Der er stadig et stykke vej op til, at man genvinder et mesterskab, men de er jo lige pludselig der, hvor vi havde forventet dem fra sæsonstart. Blandt andet altså også med en scoring nu fra Florian Wirth i sin 17. kamp.

21. afslutning i Premier League, så var der et mål, som også talte, som også var hans, selvom det var en god gammel tårhakker. Den kom ind. Bliver det startskuddet, som I ser det til en... større halvsæson for Liverpools nummer syv, hvis jeg nu skal være mild, end den første hal.

Ja, det kan i hvert fald ikke blive mindre, og Liverpool skal da glædes over, at han ikke blev taklet i skud i øjeblikket, og skal sidde på linjen i et halvt år, som vi jo oplevede den anden store investering, en af de andre store investeringer. Alexander Isak forleden. Jeg tror, det er svært for alvor.

for en ny spiller. Man kan godt se, at han er ved at vende sig til engelsk fodbold, stille og roligt og Premier League tempo og alt det, der nu hører med. Men jeg tror bare, det ville have været meget nemmere for Florian Wirth. at komme i gang med denne her sæson, hvis der ikke...

netop for at få gang i den her Liverpool-sæson, lå så stort et pres på ham. Det er i høj grad ham, der skal sørge for, at den her sæson kommer i gang. Hvis det var et velsmurt maskineri, han kom ind på et velspillende hold. vil det selvfølgelig være en anden sag. Men lad os være ærlige, på trods af den fænomenale start, Liverpool fik på sæsonen, de har jo nærmest ikke været overbevisende. I en eneste kamp i Premier League i denne her sæson. Og så er det bare svært, som den nye indkøbte stjerne.

og for alvor stemt ind. Selvfølgelig er det da en enorm lettelse for ham endelig at få scoret, men jeg tvivler lidt på, at... at ligesom jeg tvivler på, at det her resultat får Liverpool til, sådan at smide alle bekymringer, jeg tvivler også på, at Florian Wirz, han bliver en markant anderledes spiller, lige præcis på grund af et mål til 2-0 hjemme mod Wolverhampton.

Jeg synes også, der er noget med den måde, han bliver brugt på. Nu tager jeg udgangspunkt på venstre kanten og skal ind i banen og være en ekstra 10'er. Det der med at spille med Virts i den rolle, det kan han sagtens, og det er jo selvfølgelig også et spørgsmål om balance. og Frimpong er jo meget offensiv baks i hver deres side.

Og der vil Arne Slot jo gerne have noget mere soliditet, så han spiller jo ligesom med Grabenberg, Jones og Magallister som sådan tre lidt mere kontrollerende midtbanespillere, som kan ligge og skifte lidt plads, som vi jo så i sidste sæson fungerer rigtig godt. Men jeg synes det er tydeligt, at Florian Wirth...

Han mangler nogle spillere foran sig. Altså, når han kommer i boldvidsledelse, så er der jo ikke så mange løb foran ham, fordi altså Frimpong kommer løbende bagfra. Det så vi også i Leverkusen-tiden. Den der connection, den er der selvfølgelig stadigvæk. Kærkes kommer også med, men er jo ikke lige så afgørende, som han var i...

i Bournemouth, og spørgsmålet er også, om det her har været lidt for stort skridt for Kerkis, i forhold til at Skane være en starter for Liverpool. Og så er der Chiesa, der får en chance, som han ikke udnytter særlig godt. Han arbejder godt, Chiesa, men det bliver heller ikke rigtigt til det helt store.

Så jeg kan jo godt se, at Liverpool kan blive endnu bedre, hvis de vælger at spille. Vi er tilbage på den her 10'er position, som de startede med. Altså med to spillere bag ham på midtbanen, og så ham som 10'er i 9'er foran, og så to kandspillere, som angriber dybden. Og så ved jeg godt, vi er tilbage ved.

Hvad så med Frimpong? Hvor skal han så spille hen? Skal han også komme løbende? Skal de have to kanter? Så jeg kan godt forstå, at Slot hele tiden leder efter, hvad er egentlig den rigtige formation. Men jeg kan også godt forstå de kritikere, der er.

af den her start-upstilling mod Wolverhampton, der siger, okay, skal vi hjemme mod Rose, som er så elendig? Er det virkelig nødvendigt at spille med tre centrale midtbanespillere? Og så Virtsdav er en offensiv midtbanespiller, men også er en midtbanespiller.

Og så egentlig kun have Keza og IGT Keza som de der rendyrkede offensive spillere, der løber dybt og tager dybden. Det kan jeg godt forstå, at man kan være lidt undrende over, men det er jo meget godt billede på, at Slot leder jo virkelig efter. hvordan får jeg alle de her nye spillere, jeg har fået, og de her kompetencer, de nu engang har?

hvordan får jeg sat dem bedst i spil? Men vi skal jo så også lige nævne, at Liverpool rammer jo også stolpen to gange i første lej. Altså deres første halvlej. Den er ganske fin. Det er jo der, de skal være. Og igen, du reducerer det til... i hvert fald i hvid udstrækning, et mentalt problem. Og jeg synes...

Alt, hvad vi ser ved den her kamp, kampforløbet, også hvornår er stolpeskuddene i forhold til målene. Fordi det er jo ikke, fordi de panikker efter, at de ikke er kommet foran 0-0 og tænker, ej, hvor er vi også ved 0-0, og tænker, ej, vi er også uheldige i dag, det kører ikke. Nej, nej, de kommer...

De får deres føring, udbygger den med det samme, og alligevel er det ikke nok. Jeg kan stå med den her følelse af, at selv et Liverpool-hold, der fører 3-0, måske endda 4-0, hvis det er en markant bedre modstander end Wolves, det vil sige alle andre hold i Premier League.

De vil stadig føle et snært af usikkerhed på en eller anden måde, og jeg begriber simpelthen ikke, hvad det er. Hvilke travme er det, det her regerende mesterhold har været udenfor? Hvorfor er de begyndt at tvivle så meget på sig selv? Hvis jeg skal gætte på noget... De har lænet sig op af Virgil van Dijk som en urokkelig klippe. Altså de kampe, man så med ham sidste sæson, hvis jeg havde været Liverpool-tællinger ved at tænke, så længe han er der, så skal det nok gå.

Sådan er det ikke længere. Jeg er nervøs på Liverpools vegne ved stort set et hvert indlæg, endda nogle gange også i opspillet omkring ham. Han virker milevidt om nogen. fra den, han var i sidste sæson. Og jeg tror ikke, man kan overvurdere, hvor stor en del af, hvad kan man sige, Liverpools mentale ryggrad, han har udgjort. Top 6 i Premier League her, hvor vi har en kamp fra midten. Arsenal, Manchester City.

Aston Villa, Liverpool, Chelsea og Manchester United. Det er sådan et ret velkendt billede på det der, Rasmus, du er inde på med. Tingene udligner sig over tid. Vi har haft fine historier med Sundland, Bournemouth, Crystal Palace var højt oppe. Hvem der nu har været højt oppe?

Manchester Uniteds Taktiske Skifte

Og så alligevel, så har vi lige pludselig sådan 6 af de gamle traver, og måske Master Viller som en lille outlier. Men Manchester United er der altså igen, hvis vi hopper tilbage til rundens første kamp. Det der var fredagsopgøret, United Newcastle 1-0 her. En smal lidt 0'er, men en vigtig en for United. Rent bur til Sennel Amunds. Færrest rene bur i Premier League i sæsonen. Før runden hed Wolves 0, West Ham 0 og Manchester United 1. Nu er de andre her stadig 0, men nu har...

Skyldes det Amorims vilje til endeligt at skifte system? Det er jo spørgsmålet, han har sværet til 3 nede bagved, og nu var det pludselig med 4, er Amorim ved at gå på kompromis med... nærmest sin egen ideologi her, og bringe 4-2-3-1 ind som det nye foretrukne system. Det var i hvert fald bemærkelsesværdigt, at han ændrede systemet. Og så igen... Så kan vi jo godt kigge lidt på kampforløbet og sige, hvor stor en ændring var det egentlig, når det kom til stykket.

Når United forsvarede, så var der jo perioder, også i første halvaj, hvor Dorku kom så langt ned, at det jo nærmest lignede igen en 5-4-1, når de forsvarede. Det var ikke en fuldstændig ændring, men der var der nogle elementer, hvor det var ret tydeligt, at det her var et udtryk for, at han gerne ville prøve noget andet. Selvfølgelig også, fordi der var nogle udfordringer i forhold til bagkæden, i forhold til skader.

sådan nogle ting, men altså, der var jo mulighed for at spille Lenny Jorå fra start. Jeg tror så ikke helt, at han stoler nok på Lenny Jorå i øjeblikket til, at han skulle ind og spille igen, men det kunne jo godt have løst sig.

Jeg tror så, at der er nogle andre ting, der spiller ind her. Først og fremmest, så tror jeg, at han egentlig godt kan se, at Patrick Dorgue, han kan bidrage med rigtig meget i Manchester Uniteds offensiv, især når Mbemot og Ahmad er væk. Hvem er det så, der skal løbe dybt? Hvem er det, der skal være den der trussel?

Der var det jo rigtig set at have Dorke som et... punkt længere fremme på banen, der kunne løbe dybt, og det var egentlig lidt ærgerligt, at de ikke havde mere øje for ham, fordi især i første halvlej, der har han jo nogle rigtig gode positioner, hvor han er fri, og paradoxalt nok i forbindelse med scoring, der er det jo egentlig fordi, kun jeg ikke spiller ham, at det overhovedet bliver det der lange indkast, de så kaster ind, som han så scorer på.

hvorfor, reelt set, så kunne Kunja have spillet ham første gang, og så tror jeg, han havde, jeg ved ikke, om han havde scoret, men han havde i hvert fald fået en god mulighed for at score på Ramsdale. Så det tror jeg var noget af forklaringen. Og så tror jeg også, apropos vores snak, om det her med at kunne ændre ting undervejs. For at sige lige ud, at han tog røven på Eddie Hav. Altså, Eddie Hav var ikke klar på det her, og Newcastle var ikke klar i første halvlej på, at United ændrede.

Og så skal vi så også have med, at Manchester United inddrager også tilbage igen i anden halvlej og går over og spiller 3-4-3 eller 5-4-1 igen i slutfasen. Så jeg tror ikke. Jeg bliver meget overrasket, hvis vi kommer til at se Amorim spille 4-2-3-1 i de næste kampe for Manchester United. Jeg tror, det var en one-off, og så er de tilbage på 3-4-3. Men jeg synes da, at de næste par kampe, altså nu er det Wolverhampton på hjemmebane og Leeds.

udbane. Det bliver da interessant at se, fordi jeg er da mere nysgerrig nu på startopstillingen og på formationen, end jeg har været i nærmest all den tid, han har været i Manchester United, fordi det her, det er jo noget, han... har været meget tydelig omkring, at han ikke kommer til at ændre formationen. Og så ændrer han det så. Men igen, lad os lige så koldt vand i blodet. Så stor var den ændret heller ikke, da det kom til stykket.

Han har ikke sagt, at selv pæven kunne ikke få ham til det, men pæven har det jo med at holde en stor talearrangement omkring jul, og jeg har ikke lyttet dem igennem, men det må jo være det, at han har prøvet på det, og så kan det godt være... at han rammer i mig og tænker, okay, fair nok, i julen sådan, og så videre. Men ja, jeg synes, at det er et eller andet sted, det er rart at se, at der kan være noget fleksibilitet, men det har jo også noget at gøre med deres situation, at han...

Skulle man have fået ramt på Manchester United, så vil det her jo være kampen med alle de skader også undervejs, hvor Mason Mount jo må udgå. Nu står vi og taler om, hvordan man manifesterer systemet sig så undervejs i kampen. Jamen mod slutningen, der har de vel nærmest 8 i bagkæden. Ja, der er det jo noget. Der er de jo spillet helt ned. Men jeg tror, at lige præcis sådan en 1-0 sejr, særligt med den statistik, du...

Du har også nævnt en mente med at få clean sheets, der er blevet holdt af Manchester United-holdet. Det her er jo på en måde den perfekte sejr under de perfekte omstændigheder. Tænk at vride tre point og et clean sheet. ud af sådan en kamp endda mod en modstander, som kæmper med det i denne her sæson, men som, altså, det var jo ikke woves på hjemmebane, det her. Det kunne sagtens være gået galt. Og så lad os da sige lidt mere om...

Patrick Dorgård, det her med flot mål, han får lavet i sin kamp nummer 38 for Manchester United, og den der position længere fremme, og så i højre side, som Amorim var lidt inde på det, han kan lave nogle flere fejl, altså udfordre på en anden måde, det koster ikke at tabe. En ny mulighed, en ny position for Dorgo måske.

Det er jo aldrig en ulempe at kunne spille flere positioner, og det er jo noget af det, som dog går. Grunden til, at han også var relativt dyr, da han blev hentet i Lecce, det er jo netop, at han også i Lecce spillede mange forskellige positioner. Der havde han jo også mange kampe som højre kant. Så det er jo noget, vi har også set det på landsholdet, at han har spillet kant.

Det er noget, Dorgo kan, og jeg synes jo, at han har et eller andet sted det, der skal til for at være en rigtig god kantspiller. Han er hurtig, han er udfordrende, han er meget opportunistisk i sit spil.

Og så har han jo også en rigtig god fysik. Altså, han har jo virkelig en power, når han går ind i duænderen, så han kan jo også godt bruges som en spiller, hvor man spiller nogle lidt længere bolde på ham. Og så hæfter jeg mig også ved, at han er jo god til at gå ind i kombinationerne, eksempelvis med Kunia. Altså, de to finder hinanden ret godt.

Det er så ikke altid, det lykkes for Dorgo. Der er også et par gange mod Newcastle, hvor man godt kan se, at Kunja lidt med hæl og tog vil gerne sætte Dorgo op. Og så bliver det sådan en lidt for kort aflæring for Dorgo, eller han når ikke helt at få prikket bolden på det rigtige tidspunkt. Men han har jo...

det der blik for spillet. Så jeg kan sagtens se ham spille nogle kampe som Kant, hvis det er det, vi kommer til at se. Men jeg synes jo et eller andet sted, han er den perfekte vinkbakke. Så jeg synes også, det er lidt ærgerligt, hvis det skal være for mange kampe som Kant. Jeg synes mere, det handler om at få sat holdet op på en måde.

hvor han som vinkbak får lov til at få den frihed, som Amorim taler om, at hvis han laver fejl, så er det længere fremme på banen. Og det handler jo om, når han spiller vinkbakken. Så skal han op og have nogle positioner. Nu skal vi ikke give flængs til, at han er god nok til at spille Premier League. Det er han da. Det er han da. Det ved jeg godt, du synes, Thomas. Men det er jo noget af det, vi ser i forhold til den måde AGF spiller med give flængs på. Han spiller og kan spille for AGF.

kan man jo et eller andet sted også godt løse ved, at man laver nogle rotationer, netop når han spiller til venstre, at Luke Shaw går lidt mere ud som en venstrebak og bakker op, og så kommer Doggo længere frem på banen. Jeg håber, vi kommer til at se ham endnu. længere frem på banen end Patrick Dorgo, fordi det er jo helt klart der, han har sine kompetencer.

Ja, så det var ikke ret lang tid siden, at Amorim var ude og sige det her med, at Dorgue virkede nervøs. Og det virkede nærmest, at Amorim var jaloux over den Dorgue, vi havde på det danske landshold, endda efter nogle kampe, der endte med at koste os den direkte. VM-billet. Men det kunne også tyde på, at ud over at gå ud og sige sådan noget offentligt, jamen, så har Morim nok også adresseret det og arbejdet med Doggo. Og måske sagt, okay, fint, hvis du er nervøs.

Anlagt i forhold til boldtab. Jamen, skal vi så ikke? netop flytter længere frem, så du ikke behøver bekymre dig så meget. Og det vil jo klæde en manager, der går ud og hænger den enkelte spillers mentale styrke eller svaghed ud, at han så også hjælper spilleren med det. Er det et tilfælde her?

så er det jo godt managerarbejde. Og så er det også bare noget med, hvordan han bliver sat op, Dorgo, fordi han er jo ikke en spiller, der skal have bolden i den tidlige opbygningsfase, hvor han skal være med til at spille sig ud af pres, fordi nogle trænere kan jo godt lide en spiller, som er meget ubekymret. i sit boldomgang. Men det ubekymrede ligger jo også i det, at du også tager nogle...

der er nogle risici i det, du laver. Du tager nogle chancer i dit spil, og det er jo det, hvor jeg nogle gange synes, at Dorko kan skabe et usikkerhed, hvis han bliver brugt i det tidlige opbygningsspil, fordi han er sådan lidt ubekymret i sin boldomgang. Og der kan jeg jo meget bedre lide, når han kommer længere frem på banen.

Og så skal han jo netop sættes op. Han behøver ikke få bolden i fødderne. Tværtimod, så er han rigtig god, når han kommer i de her løb. Og det synes jeg også, vi så i den her nye rolle til ham, at han kom jo i mange bedre løb. Og så synes jeg også, det var ret tydeligt, at... I og med, at Benjamin Tjesko havde en mere decideret tier bag sig i form af Mason Mount, og så Kunja, der kunne drifte lidt mere rundt. Det gav en rigtig, rigtig god...

God arbejdsbetingelse for Benjamin Cesco. Jeg synes, selvom han ikke får scoret Cesco, så var det nogle af de bedste minutter, han har spillet i United-trøjen. Jeg synes, han var meget bedre involveret i spillet, end han har været tidligere. Og så vandt de en kamp uden Bruno Fernandes, Manchester og United. De seks ligakampe, de har spillet uden ham.

mens han har været i klubben, hvor han har været skadet, der er de tabt fem af dem, og så er det også blevet en uafgjort. Så det var godt at se, at de også kunne gøre... Så må vi se, om det kommer til at kunne mærkes, om de kommer til at kunne holde positionen i top 6 uden Bruno.

over det næste stykke tid. Det er sådan rimelig tilforladelige opgaver, der venter lige på den korte bane i hvert fald. Det er med Wolverhampton hjemme, Leeds, Burnley og så noget FA Cup, før et par rigtig store opgaver venter for Manchester United.

West Ham, Fulham, Burnley og Everton

Lad os rykke lidt videre i programmet til et par kampe, vi måske kan tage med lidt kortere overflyvning. West Ham Fulham 0-1. Og så Burnley Everson 0-0 bagefter. 1-0 til Fulham på et sent mål. Det var Raul Jimenez, der 5 minutter før tid sikrede Fulham det hele. Jeg tror, det var Harry Wilson efter kampen. Det var sådan et opgør, hvor det var.

Der skete ikke så meget. Der var ikke ret meget i den her kamp, men alligevel så havde de kvaliteten til allersidst. Det var ham, der smækkede den ind over. West Ham har ikke vundet en Premier League kamp siden 8. november. Fulham, ja de hopper ind i top 10.

Det var lidt hårdt at se en hulkner of the Skars der efter kampen, der jo sparker forbi bolden med den her afgørende scoring. Noget, som vi også minder om det, vi så Rasmus Nielsen Christensen gøre for Danmark i en vist landskamp mod Skotland fornyeligt. Ja, jeg synes bare, at Oliver Skarles var lidt mere problematisk, fordi NK var trods alt længere op på banen. Det er jo rigtig, rigtig hårdt for Oliver Skarles.

Jeg synes jo, at han gør, hvad han kan, og man kan jo se, at han vil så gerne lykkes. Spørgsmålet er så selvfølgelig, om han har kvaliteten til at spille Premier League. Det kan godt være, at han har det, men... Årh, det er også en hård opgave for trods alt en 20-årig spiller at skal ind og levere på et West Ham hold, som jo... Det er jo ikke fordi, man kan jo godt kigge på tabellen og konstatere de problemer. Jeg synes bare ikke, at sådan...

udtrykket på banen. De spillere, de har den måde, de går til kampene på. Jeg har ikke fornemmelsen af, at West Ham er et hold, der er ved at rykke ud af Premier League. Men det er de jo, når vi kigger på tabellen. Og det er jo sådan lidt, det er jo noget modstridende i forhold til det, vi ser. Og der er det jo, som Thomas var inde på tidligere programmet, hvem er det egentlig, de skal hente? Og der...

Er jeg jo enig? Altså, Bournemouth er jo lige nu dem, de skal kigge på, og jeg ved godt, der er relativt langt op til Bournemouth, og det er ni point, de skal nå at hente. Men altså, Nottingham Forest...

De var fine mod Manchester City, og de har bare rigtig, rigtig dygtige spillere for os. De har nogle virkelig, virkelig dygtige midterforsvarer. De har, synes jeg nu, også en dygtig målmand. De har jo haft selv tidligere, at han har faldet i niveau. Nu er Victor kommet ind, og han gør det rigtig godt.

Jeg synes, der er noget kvalitet på de offensive pladser. Så er der Leeds. Jamen, de har jo også vist sig, at den her ændring Farge har lavet, og den kvalitet, de trods alt har, er det så dem, de skal hente? Jamen, det er da et bud, men... Leeds er også bare rigtig, rigtig giftige, når det fungerer for dem. Og det er jo det, der lige nu er udfordringen for West Ham, det er, at de spiller lige op med Fulham i den her kamp her.

Og så taber de 1-0. Det er jo skuffende. Jeg synes, at Fulham var det bedste hold, og jeg synes også, at Joachim Andersen har jo et langskud, som er ved at gå ind, fordi Areola fjoller rundt og ender med at lave sådan en vanvittig benparade nærmest på den her lille halv.

ufarlig afslutning fra Joachim Andersen. Men ellers er der jo ikke sådan et hav af chancer til nogen af mandskaberne. Og så er det jo sådan en kamp. Okay, så må man tage et point og skulle hjælpe med, om det ikke ender med, at man smider den her. Så det gør nok, at jeg...

selvom det kan lyde fjollet, at jeg ikke synes, at West Ham ligner et hold, der kan rykke ud, når de ligger, hvor de gør, så kan det jo også være det, der kan være problemet for West Ham, at de også, altså, hvornår går det op for dem, at det her, det er alvorligt, fordi sådan en kamp her...

Den skal de jo bare lukke ned, og de har jo ligesom prøvet at skifte træner. Jeg tror ikke, det er det, de skal gøre igen. Jeg tror, det handler om, at nu er det de her spillere, der skal til at fungere. Og så er der en stor udfordring. Det er jo, hvem er det, der skal score målene for West Ham? Altså, det er virkelig, virkelig svært at se, hvem der skal gøre det. Altså, Jared Bowen, ja, fem mål i Premier League. Det er da rigtig, rigtig fint.

Men det skulle gerne være sådan, at vi havde en nier i West Ham, der havde scoret en 8-9-mål på det her tidspunkt. Så kunne de blive i Premier League. Og det tror jeg bliver det helt store mål, når Tram finder ud at åbne. Det bliver at få en angriber, der kan score mål. Fordi vi har set med Kyle Lewin, hvor meget han kan gøre for Leeds i forhold til, at de rykker sig i tabellen.

Det har jo været de seneste sæsoner i Premier League, at man med et mandskab som West Ham har kunnet forlige sig på, at der var tre andre virkelig, virkelig dårlige. endnu dårligere hold. Det er der tydeligvis ikke i denne her sæson. Jeg vil ikke helt afskrive Sunderland som en mulig nedrykningskandidat stadigvæk af den grund.

at de jo fuldstændig kollapsede sidste forår. Det turneringsforløb, der har været indtil nu, minder meget om det Sunderland lavede i championship sidste sæson, hvor de startede fuldstændig formidabelt. og så stort set ikke vinder i de sidste 4-5 måneder, har blandt andet en... Altså, de slutter af med fem nederlaget træk i Champions Sunderland, der koster dem direkte oprykningsplads. Jeg ved...

Der er ingen tvivl om, at Sunderland overpræsterer i øjeblikket. Det gjorde Bournemouth jo til synladerne også. Så der er selvfølgelig nogle hold, West Ham kan håbe på, kommer i problemer. Men selv et Sunderland-hold, der er i. problemer har jeg svært ved at se være lige så dårlig som West Ham trods alt er. Og West Ham skal have noget ud.

af sådan en hjemmekamp her mod Fulham. Og jeg vil endda sige, at et point ville have været for lidt også. Jeg ved godt, at Fulham er inde i en god fase. Nu har de vundet tre kampe i træk. Holdt også målet rent mod forrescenes. Altså så to 1-0 sejre på en uge. Men altså...

Det er lige præcis sådan en opgør her, hvor der skal tre point ind for. I hvilke kampe er det ellers? Ja, mod Wolverhampton, fair nok, men Wolverhampton kommer også til at tabe til de andre hold, som West Ham skal måle sig mod. Så tror jeg også, det gør...

Altså, en ting er, personligt gør det selvfølgelig ondt på Liske Arles, fordi han er West Ham through and through, og han er jo ung, og han er flov, og han er ked af det, og han skal have en masse støtte. Men det gør også ondt på West Ham i selvforståelsen. at det her var det sjæde nederlag i træk mod andre London-klubber. Så ja, man kan godt se i tabellen, at de er langt nede, men de er jo vel at mærke også i de her...

forholdsvis betydningsfulde indbyrdes, London opgør, der er det jo også bare dem, de andre hele tiden går hen og tæver løs på. Og du siger nedrykning, jamen altså sidst de kun havde 13 point ved juletid, der rygede de altså ud. Det var i 2010-2011. De har 5 point op til redningen.

Og så er der også noget, der bekymrer mig på Westhams vejen. Det er, og nu ved jeg godt, Adam, du nævnte det her med, hvor relevant er kalenderår. Og skal vi ikke bare snakke sæson? Men det er jo relevant i den forstand, hvis der er tendenser, der... der strækker sig.

mere end et halvt år tilbage, så er det nok mindre sandsynligt, at man lige pludselig fikser det. Og hvis vi kigger på hjemmebanen, som er et kæmpe problem for West Ham, vi har talt om det før, identitetsmæssigt, det er ikke et sted, West Ham-tællingerne kan lide at komme. Det manifesterer sig også på banen. Det er jo deres elfte hjemmebane nederlag i Premier League i 2025. Og nu kommer Bryden at kunne hjælpe dem på besøg inden nytår, så de kan nå at sætte en ny negativ rekord i.

Tabte også 11 hjemmekampe i 1967. Så måske kan de bruge det som en guldråd og sætte en ny rekord. Det vil ikke komme bag på mig, hvis det bliver tilfældet. Og så er vi jo ude i et historie. ringe West Ham mandskab, særligt på den hjemmebane, der skal sikre klub og overlevelse. Ja, lige præcis, for det er jo netop det. Altså Brentford, 20 point på hjemmebane. Sunderland, 19 point på hjemmebane. Bournemouth, 16 point hjemme. Leeds, 15 point hjemme.

Crystal Palace, så 10 point. Forrest, 10 point. Det er heller ikke super imponerende. Men så skal vi altså ind til West Ham. 6 point. Og det er to sejre, de har fået de her 9 kampe. Og det er jo...

Det er jo det, der netop er det store problem for dem, det er, når de kigger på de andre mandskaber og siger, okay, vi kan godt hente Leeds, vi kan godt hente Sunderland. Jamen, det kan de jo ikke, hvis de bliver ved med at levere sig godt på hjemmebane, og hvis West Ham ikke får knækket den her nød. Så det er bekymrende, men jeg vil godt holde fast i, jeg synes ikke, West Ham ligner.

et hold, der er på vej til at rykke ud af Premier League, når jeg ser dem spille. Men er det ikke bare, fordi du sammenligner dem med Wolves? Jo, det kan selvfølgelig godt være det. Jeg synes jo også, når jeg kigger på Burnley, jeg synes også, at Burnley er dårligere kørende end West Ham. Problemet for West Ham, det er jo bare...

Hvornår skal de her pointe komme? Altså, de skal jo komme på et tidspunkt, så vil det godt være, at jeg synes, at de ikke spiller som et nedrykkerhold, men det er jo lige meget, hvis de ikke snart får de her pointe.

Og så begynder det jo også at sætte sig så. Ja, de næste par runder, det kommer jo til at definere, om West Ham bliver i Premier League. Jeg tror, hvis de ikke får løst det her på de næste 5-6 kampe, så får de svært ved at blive i Premier League. West Ham måske på vej i championship, og apropos... Championship, så er vi jo klar lige efter nytår. Thomas, du og jeg er med en ny omgang med Diano.

championship i støt Mediano, og vi har planlagt et rigtig fint nytårsprogram nu her, hvor du kan høre blandt andet en Mediano Gata-året, der gik også, at du kan høre de her Superliga. updates, transfer. Ja, det er min nytårsaften i aften, hvor der er championship-kampe.

for fuldt. Ja, ja, der er nogle gode dage, hvor de ligger og har det hele for sig selv. Championship nu her hen over nytåret også, så det glæder vi os til, men bare for at flagge for, at der er masser af godt på vej også i alle de her... som I har henover nytåret i Støts Mediano, og I snakkede om et dårligt West Ham hold og et dårligt Burnley hold 0-0 mod Everton. Hvad er det vigtigste at få sagt om den?

kamp? Jamen det er jo, at Burnley er begyndt at hente point, og det kan godt være, at de ikke henter tre af gangen lige frem, men nu har de i det mindste fået et point. To kampe i træk mod respektable modstandere. vi snakkede jo, at Bournemouth kommer ved os til at runde lige om lidt, at de er i problemer, men det er stadig stærkt at tage ned og hente et point på sydkysten ude mod Bournemouth. Og så følg op hjemme mod Everton, og jeg er med på Everton.

rent offensivt, var svækket. Kjernan Dewsbury-Hall skadede Ilman Ndiaye, han er til AFCON. Og så Jack Grealish, det her lidt besynderlige med, at han var blevet syg efter en bytur. Og er det det, man kalder femtedags tømmermand, eller hvad? Men han havde simpelthen fået lov til at tage en tur i byen sidste lørdag.

og så er han formentlig blevet smittet der med et eller andet. Nu kan han så smitte resten af truppen, og så må vi se, hvordan Morris håndterer det. Men der er jo bare det med Morris Everton, at... Når de er svækket offensivt, så spiller de som regel 0-0. Så Burnley blev selvfølgelig hjulpet af de omstændigheder, der ramte modstanderne. Burnley nåede at afslutte 16 gange.

Men der var ikke en eneste af dem, der var inden for rammen. Og så er det altså svært at hente tre point. Men altså to point på to kampe efter... Altså, de har ikke vundet nogen de sidste ni Premier League kampe. Det er ikke irrelevant, og det er heller ikke irrelevant i forhold til, hvordan man går og har det som en trup, der jo havde som varemærke at kunne spille til 0 i oprykningssæsonen, at man pludselig kan det.

i Premier League også. Så Scott Parker, som bestemt ikke har noget imod at lukke kampe ned, akkurat ligesom David Morris, hvis det er nødvendigt, han vil formentlig synes, at det går den rigtige vej nu. Bare to korte pointer herfra. Altså, vi korte her runde til lækkerbissen. Altså, Markus til Edwards. Nå, jeg troede, du ville sige Kampen, som Søren Fremad. Nej, det var det bestemt ikke. Men altså, Edwards har en virkelig, virkelig flot... Det, der burde have været der sidst til Jakob Ruhl.

Altså, hvor han sådan vipper den i dybden. Og Brun Larsen, jeg ved så ikke. Det lignede måske, at han lige var kommet ind i. Det kunne godt være, at han var blevet trukket tilbage. Det håber han nok. Det tror jeg også, han håber. altså umiddelbart, så synes jeg jo, det lignede, når man, der var en vinkel, hvor den første vinkel, tror jeg det var, hvor det lignede, han var offside, men så var der en anden vinkel, hvor jeg synes, det lignede, han var klart onside, så, altså,

Der skal han jo score, Jacob Brun Larsen, og det havde været et forrygende mål, hvis han havde vippet den der i kassen, men endnu med at sparke over. Det var skidt for Bernie. Til gengæld var det rigtig, rigtig positivt. Altså Dubrafka har et par vilderedninger i anden halvlej.

Og det er jo klart, at den her tunge arv, han har skulle løfte for James Trafford, det begynder han altså at gøre. Dubravka, synes jeg virkelig, han begynder at ramme et fin niveau. Og han er jo sådan lidt sjov, fordi jeg har det sådan med Dubravka, så spiller han nogle forrygende kampe. Men jeg er aldrig helt sikker på ham. Jeg er altid lidt nervøs for, hvad laver han nu? Man er altid lettet over, hvis man slipper afsted med en kamp med Dubravka på mål.

Lige præcis. Der er både den her Betus-bakker bag om støttebenet. Det er rigtig godt kommet ned til den. Jeg synes, han har et par gode redninger, og det er jo så også det, der sikrer Burnley 0-0. Det gør jo, som du siger, Thomas, det er med, at de får samlet point, men jeg har godt nok stadigvæk svært ved at se. bøgene blive i Premier League. Måske også på den sidste, med den gode James Bond forfatter, Sian Fleming, der får ramt stolpen der. Der var lige et par...

ophidsende momenter i en ellers ikke så vild kamp. David Moyes sagde det fint efter opgavet. You wouldn't want to watch too much of that. Og så med en god skotsk dialekt. Ja, præcis.

Brentford Knuser Bournemouth 4-1

Så kan vi lade den stå ved de ord. Og så til en kamp ved gang i stedet. Brentford Bournemouth 4-1. Så vi... Både årets grimmeste mål i det her selvmål ender det jo med, at Jorte Petrovic til 2-0 er årets største afbrænder af Kina Lewis Potter. Ja, det synes jeg da ikke er en unfair påstand.

Selvmål? Jeg skal lige stå og spole nogle andre igennem, men jeg grinede også. Færre nok at lave selvmål, men det var klodset. Der manglede sådan noget Benny Hill-musik indover, og så havde det været helt perfekt. Største afbrænder, altså jeg har jo set den nogle gange, og jeg går ud fra, at du taler om Louis Potter, hvor det er Igor Thiago, der står for siden af ham.

som bliver sur og vred. Men han er offside. Og det tror jeg faktisk, at Louis Potter opfatter. Han ved, at det er ham, der skal gøre det her. Og den eneste måde, han kan nå hen til bolden på... gør, at det vil være en svær vinkel. Altså, det er svært at skrue en bold med hovedet. Så selvfølgelig, der er tom mål, og det ser jo latterligt ud. Men hvis man tager en sådan frame for frame... Og så pauserne lige der, hvor det går op for ham. Det er mig, der skal nå denne her.

så er det faktisk ikke så overraskende, at det er svært at ramme målet. Det er jo ikke en inderside på en flad bold fra den afstand. Det er en springende bold, og det må hovedet, han skal afslutte. Men det ender med at se forfærdeligt ud. Og jeg tror heller ikke, det hjælper af det der med, at der står to Grandford-spillere uden modstandere mellem dem og mållinjen. Ej, det var ikke lige ved Louis Potters-kampen, men så var det jo så.

Så må vi jo have fat i Kevin Charte. Det har vi jo en gang imellem. Sådan måske hver anden måned for at komme med et bud. Så dukker han op, så laver han noget helt vildt, og så ser vi ham ikke i lang tid igen med en hat-trick hero i den her. Er det fordi, han er en humørspiller, eller hvad skyldes det, at der er så langt mellem overskrifterne? Ja, det er jo egentlig...

Det handler jo også om kvalitet, fordi det er klart, at hvis du har en vis kvalitet, så kan det godt være, at du svinger lidt, men så er udsvingene måske ikke lige så store, og så kan du stadig godt levere i flere kampe. Jeg synes, der er noget med de der kampe, hvordan de åbner sig op for Kevin Chard. Han har jo en utrolig fart, han har en utrolig springstyrke, og...

Det gør jo, at når det bliver nogle kampe, som den her mod Bormod, hvor der bliver rigtig meget plads til Brentford, og de kan løbe de her omstillinger, der er han jo giftig. Altså virkelig, virkelig giftig. Og der er ingen tvivl om, at det er det, han skal have bygget på.

det er selvfølgelig, at han skal være mere kontinuerlig i sine præstationer, og ikke mindst i det afput, han kommer ud. For jeg synes faktisk, når jeg ser Kevin Chiate spille, han er altid en faktor i kampene. Altså, han går altid ondt på modstanderne, han er altid en fart, man skal have respekt for.

men der kommer bare ikke nok ud af det. Og apropos stor afbrænder, så er der jo også den her handbrænder, hvor der er tomt mål, og så er der så en forsvarsspiller, der når tilbage og kan tage bolden på stregen. Og det er jo noget af det, der også er med ham, synes jeg, han har en manglende koncentration.

og evnen til at gøre tingene færdige, det skal være skarpere. Men jeg synes, han har alt, hvad der skal til i værktøjskassen, til at blive den næste MBMO, kan vi i virkeligheden kalde ham, altså en spiller, der kan tage skridtene. Han har også været lidt ramt på fysikken, men han var... En god spiller i Freiburg, og jeg synes, det var ret vildt, at Brentford kunne tiltrække ham i sin tid. Og så blev de første to sæsoner udlagt af for mange skader sidste sæson.

Meget bedre med spilletid. Kommer også op på tosifrede, han tager en mål. Og så er det jo den her sæson, hvor han for alvor skal tage skridtet. Og det tænker jeg godt, han kan gøre. Men det er simpelthen den her kontinuitet i præcisionerne. Det er det, der er det store nøgleord for ham. Jeg synes jo, det er imponerende med Brentford. Nogle gange, så kan vi jo godt have en tendens til at associere...

Brent Ford så meget med Thomas Frank, at vi står og bliver helt overrasket over, at der var et liv efter ham. Men man må da sige, at han har da efterladt dem i god stand, og hans aftager jo i den grad jo også. kan man jo se, jeg tror det var ret fornuftigt med den kontinuitet, at man lød en mand bare...

tager over, som var en del af den succeshistorie, som Brentford ved Gud er. Det her, det er jo, altså, de er jo højere over dem, det var et eller andet sted, jeg irriterer Thomas Frank, fordi så er der jo nogen, der vil sige, jamen, det var virkeligheden godt at... Brentford og slippe af med ham for bare at se med Tottenham osv. Og det er jo usagligt, men...

Det er også bare, altså fodbolden er også usagelig ind imellem, og det er noget, man jo også er nødt til at forholde sig til. Jeg bliver da lidt ærgerlig for Thomas Franks vejen over, at nogle gange det går så godt for Brentford, når det samtidig er gået så skidt for ham. Men hatten af for særligt igen.

Nu snakkede vi West Ham og hjemmebane før. Det var deres 6. hjemmesejr. Det er stærke siffre i det hele taget. En fuldstændig vidunderlig kamp, fordi man kan sige meget om Bournemouth og den formkrise, de er inde i. Men de taber altså med maner. Altså, de har 20 afslutninger og en XG på 2,39. Så i en runde, hvor jeg vil sige i hvert fald West Ham og Newcastle ikke var værdige tabere, der synes jeg, der er faktisk Bournemouth trods siffrene her.

skriver jeg sig ind ved siden af Nottingham Forest, Brighton, som nogen, der faktisk bidrog med noget til denne her runde her. Det var også derfor, jeg sagde, hvad for en stor afbrænder, jeg gætter på det, Louis. fordi der var godt nok mange af dem. Og så var der også et lækkert, lækkert mål fra Semenju. Så jeg synes virkelig, det var på en måde, det var jo den eneste kamp i runden, hvor der egentlig ikke var så meget spænding om resultatet.

Men det var faktisk den fedeste kamp i runden. Ja, hjørnesbakstatistikken hedder to. 15, og det var altså 4-1. Og man taber 4-1. Ja, præcis. Som var jo nok dårligt til Jørgens bag. Men det var Kevin Chardes kamp, den her, må vi sige, og Brentford er altså på 8. pladsen. Det er godt nok imponerende.

Sunderland-Leeds & Kommende Topopgør

du får sagt her. En stærk sejr til dem, og så kan vi jo tage Sunderland Leeds, de to søndags opgør, der mangler nu her. Vi kan jo ikke blive ved med at tale om Dominic Calvert-Lewin. Eller kan vi have en score i hvert fald? Igen, sjælekamp i streg, der ledes jo så for et ud her. Hvis I nu ikke skal...

hive ham frem igen, som vi har gjort seks uger i streg. Hvad vil I så ellers sige om kampen her? At Sunderland, de har det med lige akkurat at skade modstandernes nøglespiller inden for lovens rammer. Joe Roden, altså... Han skulle jo have været udskiftet. Han er offer for to ret smertefulde taklinger allerede inden, at han så...

lige akkurat ophæver off-siden ved Sunderlands 1-0-mål, og det tvivler jeg på, at han havde gjort, hvis han havde haft det godt. Han udgik jo også straks efter. Det synes jeg var lidt sløvt af Daniel Farke. Det siger også noget om, hvor vigtig Joe Roden er. Men i en periode, hvor det går rigtig godt for Leeds, og hvor jeg synes særligt, at i anden halvaj spiller de i perioder decideret fremragende.

Der synes jeg alligevel, at der viser Farke noget manglende game management. Ja, altså jeg synes, der er nogle ting i Leeds, som er begyndt at fungere rigtig, rigtig godt. Og det er jo også derfor, at den her snak om...

hvor meget betyder formation osv. Jeg synes, den er relevant at tale om, hvordan du sætter holdet op fra start, altså hvordan du presser, og så ved jeg godt, i den her kamp her, der ændrer de jo også formation, fordi netop, som du siger, Broden går ud, og så gør de noget andet. Men der er bare nogle ting, der begynder at...

Og lige noget, synes jeg, for Leeds. Altså den der centrale midtbane, og den kan jo også godt fungere i en 4-3-3, skal vi huske på, med Anton Stark, Ampadu og Aronson. Det er rigtig, rigtig godt. Altså de var virkelig gode, synes jeg, og jeg synes især, at Stark spiller en god kamp. Og så er Ethan Ampadu jo ved at tage de der skridt, som det har taget mange år, altså fra det her kæmpe store talent, som der var så store forhåbninger til i Chelsea.

Og så blev det sådan lidt over det der lidt underlig skifte til tysk fodbold, og så kunne hjælpe, om han ikke også lige skulle til Italien og spille to sæsoner. Det kan man godt forstå, at han gerne vil til Italien og Boek, og Venedig og Laspeccia er der dejlige steder, men det er sådan et underligt forløb, han har været igennem.

Men nu er han jo ved at udvikle sig til den der lederskikkelse, og den der spiller, som jeg tror kan udvikle sig til at blive så god, at Lise på et tidspunkt godt kan forberede sig på, at han skal videre. Altså han skal simpelthen et skridt op igen. Jeg synes, han gør det rigtig, rigtig godt.

Calvin Lewin, han giver dem den der ro, fordi han er scoremålet, som han gør. Og så synes jeg, at Elite skal være skuffet over, at de ikke vinder den her kamp her. Altså, de var det bedste hold, og det er jo lidt... bekymrende, kan man sige, for Sunderland, at det var jo sådan en kamp, hvor de kunne for alvor tage endnu et skridt, han har sagt, i deres bestræbelse på at blive i Premier League. Og nu kommer der jo så for dem...

Og for Manchester City en nøglekamp, for jeg er godt nok spændt på den der kamp, der ligger 1. januar mellem Sunderland og City. Jeg tror, det bliver så besværligt for Manchester City. Jeg ved godt, at Sunderland er lidt ramt på mandskab i øjeblikket, men hold da op. De kan skabe en stemning deroppe, og City...

er ikke gode, synes jeg, til de der kampe, hvor stemningen bliver alt for intenst, og hvor publikum har held med at stresse dem. Så den der kamp, den kan virkelig blive definerende for begge klubber, fordi hvis Sunderland vinder den, så er vi jo der, hvor vi i efterhånden kan tale om,

Hvor mange point er det? Flere, de skal have sikret omvendt. Hvis Manchester City så dummer sig, og det er der altså en ret stor sandsynlighed for, at de gør. Jeg tror, de får svært ved at vinde den her kamp, og jeg tror næsten, det vil han ikke sige, Guardiola. Men jeg tror da han tænker inderst inde, kan vi få et point deroppe, så er det faktisk også okay med den form, de i Sunderland i øjeblikket.

Jamen også, fordi de svære score mod har lukket 18 mål ind. Det er en virkelig stærk defensiv. Og så bare lige for at uddybe det, jeg mener med, at de har det med lige akkurat at skade modstandernes nøglespiller ind for lovens rammer, så refererer jeg jo selvfølgelig til Tyne Ware, der arbejder med Dan Byrne.

der også måtte udgå en defensiv nøglespiller for modstanderne. Så det kunne være, at jeg ved ikke, om de kan gøre et eller andet med Donnarumma med et tilfælde der fem minutter før pausen eller sådan noget. Men jeg er helt enig, at det bliver en meget større...

test for Manchester City, end man ville have troet inden sæsonen, når man kiggede på kampprogrammet. Og jeg glæder mig helt vildt til, altså der skal jeg sgu ikke sidde og høre musik imens, der skal jeg bare have skruet op for stadionstemningen. Lad os håbe, vi får en kommentator, der egentlig ikke siger så meget.

Tottenham Kæmper sig til Sejr

På trods af et par annullerede mål til Richarlison, så vandt Tottenham på Selhurst Park, Crystal Palace, der blev slået 1-0 på Archie Grays første spørgsmål. Scoring. Det var en klassisk kamp, hvor vilje vandt over detaljerne, sagde Thomas Frank. Hvordan tolker I den sætning? Ej, Christian Ballas ville jo nok også gerne vinde den. Men det var en kamp, hvor tilfældene gik... Tottenhams Vej, og igen en af de her kamper, Rasmus, vi talte om den.

Den kunne være endt 4-0 til Chelsea og 5-1 til Villa. Den kunne også være gået begge veje. Jeg synes, Tottenham særlig mod slutningen. Gør, hvad der er. er tilstrækkeligt til at sige, at det var en fortjent sejr, er faktisk temmelig uheldig med ikke at udbygge den, har også et par off-site-kendelser, der er ligere på kanten, men selvfølgelig gode nok. Jeg sad på et tidspunkt første, der har tænkt, det kan bare ikke blive ved med at gå godt, fordi Tottenham jo stadig... kom til afslutninger.

Men de er godt nok også effektive, når de så kommer til afslutninger. Og at tage til Selvøst Park og vinde, hvis det er pallas, er ved Gud ægte pallas, de var tidligere på året. Det er, altså når nu det kniber så meget på hjemmebane, det her er simpelthen en...

perfekt-timede julegave til Thomas Frank. Ja, altså synes jeg også bare, hvis vi skal lige bruge lidt tid på Crystal Palace, altså det var så også det, at Glaster, han var inde på efterkampen, altså de bliver også nødt til at gøre noget i transferinduet. Altså det er simpelthen ikke, altså den start-up-scene, der går på banen nu.

er jo ikke god nok til at kan spille med, hvor det for alvor er sjovt i Premier League. Og jeg siger ikke med et par forstærkninger, så spiller de med om Champions League-billetterne, men altså, når vi ser det her hold kontra det hold, der spillede tidligere på sæsonen og vandede i fake hop og så videre, altså der er det jo nogle helt andre spillere.

vi har med at gøre her. Når Klein spiller på den her højre vinkbakke i stedet for Munoz, det er godt nok et skridt ned. Lerma, fin spiller, men det er jo også et stort skridt ned, når han skal ind og spille i midterforsvaret lige pludselig. Den her midtbane, Hughes, kommer... og meget rundt på banen, og meget arbejdsom osv., men der mangler også bare den sidste kvalitet, og foran det vænlige spændende ung spiller har en stor chance, som han skal gøre bedre, men der er jo stadigvæk for langt.

til sådan en idealopstilling, og til niveaufaldet er for stort, når der kommer de her ændringer. Og det er problematisk for Crystal Palace. Når det så er sagt, så synes jeg, at Tottenham i perioder af kampen leverer godt. Det er stadig et Tottenham-hold, som jeg synes leder lidt efter. Hvordan skal de egentlig spille, og hvad er deres spillemæssige identitet? Thomas Frank har ramt det endnu. Og så havde vi sidste uge en snak om Holland og det her med at undgå at komme i off-site.

Altså Richarlison, han skal jo undgå at komme i upside i de her sekvenser. Han er jo ikke nødt til at stå upside for at komme foran en forsvarsspiller. Han har rigelig plads i begge sekvenser. Og det er jo sådan noget, det skal han have bygget på, Richarlison, fordi hvis han lykkes med det, jamen, så kan han jo vise sig at blive løsningen på de her niere problemer. Altså, han har scoret syv mål i 18 kampe i Premier League den her sæson, øvrigt også tre oplæg. Det er jo ganske fint alt.

Og hvis Richarlison kan begynde at blive endnu skarpere på ikke at løbe off-site hele tiden, og blive endnu dygtigere til at komme i de her positioner, så kan det her godt være løsningen. Men jeg er stadigvæk ikke der, hvor jeg bare...

sidder og venter på, at Tottenham, de for alvor folder potentiale ud. Jeg synes stadigvæk, Thomas Frank leder en lille smule efter, hvordan er det egentlig, de skal spille Tottenham, og det her, det er bare en sejr, der skulle kriges hjem, og det lykkedes de jo så også med, og egentlig fair nok, synes jeg, for de ser meget solidt ud også i slutfasen.

Jeg ved ikke, om det var mig, der læste alt muligt ind i jubelscenerne ved målen, men det var som om, det var spillere, der gerne ville hinanden og kunne onde hinanden en hver form for succes. Så måske netop fordi, at han stadig ikke har fundet den ideelle måde at sammensætte det her mandskab på, er det jo igen.

en virkelig lækker, og det er ikke en blød pak under træet, at åbne op og finde tre point på Selles Park. Og han glæder sig til den næste, Thomas Frank, som han siger, efter at have tilbragt ni år i Brantford, så er det netop det, der venter. 1. januar også samtidig, som Sunderland City-kampen, som I har fremhævet her. Og så er det jo spørgsmålet, om I tror på Tottenham nu også i den næste kamp, efter vi har set...

Vi har set dem vinde på et svært sted. Vi har lige set Brentford smadre Bournemouth. Tottenham er på udebane igen nu her, så det kan jo sgu godt være en fordel. Men det er bare det der med, hvor stor er tiltroen til, at Tottenham kan strække noget kontinuerligt. Det er det, jeg mener med. Jeg synes ikke, der er nok i præstationen, der peger retning af, at nu er den der bare for Tottenham. Jeg synes, det var en fin præstation, det her mod Pallas, men...

Jeg savner stadigvæk den der signaturkamp fra Tottenham, hvor de virkelig går ud og viser os, okay, det er sådan, vi gerne vil spille. Eller to kampe i træk, så man ved, det ikke er tilfældigt. Præcis, det er jo så det næste, kan man bygge det på. Men også bare det der med topniveauet.

Ja, vi så dem være rigtig gode mod FC København i Champions League, men jeg manglede de der kampe, hvor vi for alvor får topniveauet at se, fordi selv den her kamp, de spillede mod Manchester City tidligere i sæsonen, hvor de vandt i Manchester, der synes jeg også, der var nogle perioder i kampen, hvor de var udfordret. Men der var noget af det der topniveau, jeg gerne vil se. Og det har jeg brug for at se nogle flere kampe, og det kunne måske være kommet den her kamp, hvis...

at det første mål især havde stået til Richarlison score, så kunne det godt være lidt givet med en anden ro. Men jeg mangler stadigvæk den der kamp, som Thomas Frank vil sige. Det der, det er referencepunktet. Det er sådan, vi gerne vil spille fodbold i Tottenham nu.

Jeg tror, vi har det i hvert fald også to, Adam Rasmus, og jeg ved ikke med dig, men at stod der Tottenham Wolves som næste kamp, så vil vi på trods af det her resultat stadig ikke turde sætte et klart kryds ud fra ét-tallet. Det er rigtigt.

Forventninger til Kommende Kampe

Jamen, den næste runde, der vender den 19. af slagsen, det er jo sådan en knækket runde med kampe den 30. december. Blandt andet Arsenal, Aston Villa, det er allerede morgen aftenen tirsdag, og så resten 1. januar.

Der er Liverpool Leeds også, for eksempel, så er der nogle gode kampe, der venter der. Er der ikke også snart en Leeds-Manchester United-War of the Roses, vi kan tale lidt om? Jo, den kommer den 4. januar, så de ruller jo. Ja, de ruller nu, de her kampe. Der skal også ruse op for højtalerne. Ja, det skal der altså.

Jamen således, at denne runde på plads, når vi er i jeres kære lytterører, igen, så er det 2026. Jeg vil sige godt nytår til jer, Thomas og Rasmus, og tak for et godt 2025. Jamen tak i lige måde da. Vi er over. Der er et par dage tilbage, som nævnt, vi kan godt lige presse en runde mere ind, og så lige presse en runde ind også i dagene lige efter nytår. Det går også så stærkt med Premier League i disse.

Dage kom godt og sikkert ind i det nye år, vil jeg sige til alle. Dette var altså som nævnt den sidste Mediano PL i år, den sidste i Gratiskanalen. Vi er her igen allerede den 2. januar. Husk, det er i støt Mediano. Du kan komme med for 10 kroner, så vi lyttes bare ved der. Tak for nu. På godt genhør og rigtig godt nytår til alle.

Kommer du også til at savne Premier League her i gratiskanalen, så kom med ind i Støt Mediano. Her flytter Gravgård, Måneup og Gomare nemlig ind, og vi har en kampagne lige nu, hvor du kan komme med for 10 kroner om måneden. Så tjek mediano.nu.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android