¶ Indledning og Europa League Finale
Fredag aften skal vi have fundet årets italienske mester. Bliver det Napoli eller Inter? Det er noget af det, vi snakker om i dagens Max Mediano. Og så er det også weekenden, hvor sidste spillerunde afvikles i både England og Spanien. I Premier League handler det om Champions League-pladserne, og i Spanien er der også europæiske pladser på spil, og så skal den sidste nedrykker findes. Nå ja, og så vandt Tottenham Europa League i aftes. Det taler vi også om lige om lidt.
Det her er altså Max Mediano, en lækker sammenkogt ret, som du kender den. Vi serverer den sammen med vores partner via Play, og dit faste panel med journalist Nicolaj Lisbær og fodboldtræner Rasmus Månerup er mere end klar til at klæde dig på til weekendens kampe. Jeg er vært, og mit navn er Adam Møller. God meget. Du lytter til Mediano. Alle Medianos udsendelser er præsenteret i samarbejde med sparekassen Grunjylland. Banken med de mest tilfredse kunder.
¶ Tottenham Vinder Europa League: Analyse
Det blev altså Tottenham, som tog troféet i aftes på San Marmés Europa League finale sejr over Manchester United. en bundkamp i Premier League, eller en stor europæisk finale. Det var i hvert fald en kamp om... Det her store europæiske trofæ og Tottenham kunne altså hæve det imod nattehimmelen i Bilbao 1-0 efter en storslået finale. Det var den måske ikke, men...
Derfor kan det jo godt være en mindeværdig finale, en historisk finale og alt muligt andet. Hvad blev det, vil I sige, gutter, for en oplevelse at se den her Europa League? final. Jeg synes faktisk, man skal lige huske at egentlig, jeg vil godt sige rose, men i hvert fald anerkende starten på kampen. Fordi de første 10-15 minutter, der sad jeg egentlig og tænkte, okay, vi ramte det helt forkert, det vi skulle lave.
optagten og talte om, at det bliver en låskamp, og det bliver en kamp, hvor der vil være mange fejl og to mandskaber, som virkelig vil være nervøse. Det synes jeg jo ikke, vi så de første 15 minutter, hvis vi er lidt søde. Der så vi jo faktisk et Tottenham-hold, som var enormt aggressiv. og fik lagt et fint tryk på Manchester United, og har også et par lige ved at næsten muligheder, og har også et par fine afslutninger i den der indledning, et par hjørnesbak, der bliver lidt farlige.
Og United ser egentlig relativt farlig ud på de offensive omstillinger. Så jeg nåede lige at tænke efter et kvarter, at det kan altså godt blive en final, man vil huske. Og det blev det jo så også, men det jeg så vil huske den for, det er, at det var voldsomt kedeligt resten af vejen.
netop en låskamp, og en kamp, hvor jeg synes, det var meget tydeligt, vi talte også om det, inden vi gik på, at det var jo reelt set en bundkamp i Premier League, og det synes jeg faktisk var det, vi så i den resterende del af kampen. Et hav af fejl og præstationer. hvor vi godt kunne ønske os noget mere af de her fremragende fodboldspillere. De lever slet ikke op til den kvalitet, de egentlig har i sig. Og så blev det jo selvfølgelig i løbet af anden halvlej mere og mere et...
udtryk for, at det blev jo de her udskiftninger, vi har lavet på begge mandskaber. Det signalerer jo også, hvad er det for en kamp, vi kan forvente i den resterende del. Og vi så jo et Tottenham-hold, der skiftede meget defensivt ind. Og vi så jo også i Tottenham-hold, der allerede er en sekvens efter 7-58 minutter, jeg lige noterede på bloggen, hvor Tottenham simpelthen bare sparker bolden væk. Altså, hvor de bare sparker bolden ud af spil.
fordi de føler, at nu skal vi bare overleve. Jeg tror, det er Pedro Porto, der har den, og så giver han den en lang, der så går ud over sidelinjen, og så er sekvensen efter, der får Solange i bolden, og han gør så stort set det samme. Så der var sådan den der følelse fra Tottenham af, jamen det her, det skal bare...
overleves, og det var tidligt, men det lykkedes jo, og så er Manchester United blevet selvfølgelig mere og mere desperate, og får jo også lagt de sidste, ja, jeg synes de sidste 10 minutter, der får de lagt et rigtig fint tryk, hvor de bliver farlige. De har bold meget i anden halvlej.
Altså de har bolden 80% af tiden, det er relativt meget i fodbold. Men jeg synes jo egentlig ikke, de ser så farlige ud i store dele, men så er det her de sidste 10 minutter kvarter, der begynder de at få de der situationer, der jo kan opstå, når... Du har så mange Spillere der op i modstandsfælde.
Men ud over luksjores fine hovedstød, så må vi jo også være ærlige og sige, at det var så som så med chance, at de fik skabt. Så i bund og grund en fortjent sejr til Tottenham, men en finale, som vi ret hurtigt vil glemme, og som sagt, hvis vi vil huske, så er det for at være på et meget lavt niveau.
Der var nogle aktioner i de der første 15 minutter, som du taler om, Rasmus, som et eller andet sted var ganske fine, eller i hvert fald intensive i forhold til, at begge hold gik højt op og pressede, men hvor spillerne ikke rigtig lykkedes med de tekniske ting, de skulle udføre. Der var en situation, hvor Maguire spiller den til at look sjove.
og så bliver den brugt højt op på Manchester Uniteds banehald lidt ude ved siden, som så skaber en farlig situation. Luke Shaw har nogle situationer, hvor han skal... Jeg har lyst til at sige, at han gerne ville cleare den, men når den ryger tættere på ens eget mål, end den ryger væk. Så jeg ved ikke, om man kan kalde det en clearing. Så der var nogle situationer, som vi så måske også gjorde.
at der ikke var nogen af de her to hold i de første 15 minutter, der fik en tro på, at de rent teknisk kunne være med til det. forholdsvis opskruede tempo, som kampen begyndte i, og så kan vi jo så tale om de 75 minutter, der fulgte efter det, som Rasmus allerede har redegjort for, være nogle af de, jeg vil næsten sige, det dårligste, jeg har set i lang tid.
¶ Tottenhams Trofætørke Slutter: Betydning
Til syvende og sidst, så bliver den store historie på den her final. Det bliver jo Tottenhams trofætørker, der nu endelig er slut. Ja, siden 2008 har de ventet, og europæisk jo i meget længere tid selvfølgelig, men de får det tredje europæiske trofæ til kabinettet nu her.
Tørke, jo jo, det har det selvfølgelig været, men nogle gange synes jeg også, at det bliver gjort til meget en klub, der er i trofæetørke, og selvfølgelig har de haft en Champions League-finale, og de har været tæt på tidligere, og også været i toppen af Premier League osv. Der er mange, der vil give høj hånd for at vinde hver 15. år eller 17. år en stor titel af en eller anden art.
Ja, det er ikke Liverpool, eller i forhold til Premier League, til den med 30-års pause, de lige har haft her, men det var vigtigt for Tottenham selvfølgelig, også fordi jeg har været og snakket så meget om forbindelse osv. Jeg tænker også nogle gange, handler det også bare om kvalitet. uheldige momenter i finaler og så videre og så videre. Den her gang tippede den jo så lige deres vej. Man kan sige, et mål, matchfindermålet, der matcher meget godt.
finalen, ja. Jeg forstår stadigvæk ikke helt, hvordan det bliver Brandon Johnsons, men det kan jeg se helt på de officielle sider, så er det ham. Er det, fordi han hætter den ind på Luke Sjov, og så har den på vej mod mål, eller sparker den ind, eller hvad han gør? Jeg sad også og tænkte, at det må være, at... Et selvmål er look sjov, men det blev det ikke. Nej.
Den tager Brennan Johnson, og det er jo så fair nok også måske symptomatisk for kampen, at det var sådan et mål, og ikke sådan et, hvor den bare blev banket op i netmaskerne. Og det blev jo nogle hektiske sluttenutter, som I siger. Også selvfølgelig med Luke Shaw igen, dens uheldige held, der har det sidste meget store tilbud om hovedstødet, som vi cardio redder, men ellers så kommer Manchester United altså ikke tættere på, og de står så tilbage med...
Det, som vi har snakket om mange gange, en meget skuffende ligasæson og intet trofæ at vise her. Men det er jo sådan lidt... Det var vel lidt den samme fortælling, som da vi snakkede, Rasmus, også FA Cup finale med Crystal Palace, der virkelig var en klub, der manglede et trofæ, der aldrig havde vundet et trofæ mod Manchester City. der er sådan lidt mere serievendende, eller meget mere serievendende af, end dem. Og vi har også set Newcastle-vendekarpe afgåbner. Der er sådan...
Det har været lidt en spøjsæson på den måde. Ja, det har det, og det synes jeg jo er vigtigt for fodbolden, at vi får de her, altså det behøver jo ikke være sæsoner, det kan jo også bare være et par vindere i løbet af en sæson i de forskellige ligaer og de forskellige europæiske. turneringer, som ikke plejer at vinde.
Der kan jo godt ske det, at folk, og det kan jeg jo også godt høre, når man snakker med folk om fodbold, altså man bliver lidt træt af, hvis det er de samme hold, der vinder hele tiden. Det er jo også det, derfor mange er glade for, at Manchester City ikke har vundet i Premier League i den her sæson, fordi så sker der noget nyt, og så får man lidt det.
den der fornemmelse af, at det ikke bare er pengene, og hvem der sidder ude på trænerbænken, og hvilke spillere løber ind på banen, der afgør det. Det er rent faktisk også noget, der sker inde på banen. Det er spillernes udvikling i løbet af en sæson. Det er spillets udvikling.
hvordan rammer du lige relationerne i den pågældende sæson? Og det synes jeg er særdeles vigtigt. Og så var det jo også en finale, hvor vi jo så netop, som I begge to var inde på, at Tottenham havde så meget brug for det her trofæ, og det var også derfor...
Altså, jeg synes jo virkelig, det er dejligt for Postacoglu, at han vinder et trofæ. Det gør han jo altid i anden sæson, så det er jo ikke nogen overraskelse for ham selv. Men jeg synes jo, det er dejligt, fordi han har godt nok været meget igennem. Men jeg bliver også bare nødt til at holde i, og det er bestemt ikke for at tage noget for Tottenhams sejr, fordi det handler om at vinde en fodboldkamp, en finale, og det gjorde de. Men altså...
¶ Kritik af Spurs & Uniteds Skuffelse
Hvis man lige går tilbage og husker på nogle af de ting, Poster Krogløb sagde, da han trådte til i Tottenham og i den første sæson. Altså, hvis du havde fortalt mig, eller hvis I havde fortalt mig der, efter de udtalte sig i starten. af Tottenham-tiden, at de vil spille en finale.
hvor de har tre skud på mål, og det ene er netop det her Brennan Johnson-mål, som jo i realiteten er et selvmål af Luke Shaw. Så har efter 11 minutter Pabessa en afslutning. Det var det, vi talte om med de her to halve muligheder. Og Richarlison har den her, der bliver blokeret ud til hjørnespeik efter 13 minutter.
Det var det, de havde, Tottenham, i den her kamp her. Og hvis vi sådan kigger lidt på statistikken, de har 10 berøringer i Manchester Unitedfeld i løbet af kampen. De har 23 afleveringer på sidste tredjedel. Altså, det var jo et ultradefensivt Tottenham-hold.
Og det er godt nok langt for det, Posse Gorgl lovede os, da han trådte til, og det han viste i Sales, og i øvrigt også i starten i tiden i Tottenham. Så er det ikke for at tage noget fra hverken ham eller Tottenham, det handler om at vinde den her final, og de var i en...
tilstand, da de gik ind til den her final, at de havde ikke den her selvtillid til, at de kunne spille på en bestemt måde. Men jeg håber virkelig, at det her kommer til at være startskud, og det var egentlig det, jeg ville frem til, at det her kommer til at være så forløsende for Tottenham og Postokoglu, at vi kommer til at se dem spille.
på den måde, han egentlig lovede, og det vi faktisk så i den første sæson, da han var træner i Tottenham. Fordi det var det, jeg godt kunne lide, og det var det, jeg synes, der var rigtig spændende. Jeg synes ikke, det var superspændende, det vi så i går for Tottenham. Men omvendt må vi jo så også bare skose Manchester United og sige, når man får...
så meget initiativ i en fodboldkamp, og det fik de jo virkelig, så skal man jo også gøre det bedre. Altså, så skal man jo kunne skabe flere chancer. Man skal kunne være farligere. Når du har bolden så meget, og når reelt set 70% af kampen jo nærmest foregår op omkring Tottenhams felt, så er det simpelthen ikke godt nok, at det kun er et par aktioner, hvor vi taler om, at der var det fine redninger af Vicardio. Fordi det er jo heller ikke fordi...
Vores afslutning er jo på ingen måde gennemspillet angreb. Det er jo bare et udtryk for, at du pakker feltet med en hulens masse spillere, og så slår du en indlæg derind, og så håber du på det bedste.
Og det bedste var så, at Luke Shaw kommer fint op og forhættet. Men det var jo ikke en sekvens, hvor vi talte om det. Der så vi lige præcis, hvad Manchester United ville. Så to hold, der var hårdt ramt i den her finale. Men igen, jeg synes, det var dejligt at se i de her billeder af efterkamp, hvor meget det betød for de her 12.
Tottenham-spillere. Jeg tror også, det har betydet, hvad Manchester United-spillerne er fra Morim, men det var som om, at det her var endnu vigtigere for Tottenham at vinde den her kamp. Men det er jo også fodbold i sin nødeskald, at Tottenham på baggrund af de her 90 minutter, altså sådan lige pludselig kan forvante det, der et eller andet sted har været deres ståleste sæson i det her årtusinde, altså ligger til at slutte nummer 17 i Premier League. Alt har simpelthen været galt.
at man nu skal spille Champions League i næste sæson. Man har brudt, nu vil du så ikke kalde det tørke, Adam, men man har i hvert fald brudt 17 års lidelse, så at sige, uden... uden at trofæe alle de der historier om Spursy og om, at der er 67 spillere, der har forladt Tottenham siden 2008 og vundt et trofæ, jamen de kan høre op nu. Og man har fået den her titel, og man har ligesom reddet sæsonen. Altså det er jo også...
Det er jo det, der også gør fodbold så fantastisk et eller andet sted. Jeg ved godt, at der er mange, der er utilfredse med det, og næsten ikke synes, at man fortjener at komme i Champions League, hvis man kan slutte så lavt i Premier League. Men jeg synes jo bare, at det gjorde jo, at den her finale havde så meget...
i hvert fald indenkampen, så meget næve, og det var måske også det, der spilder lidt ind på de her to hold, at det her, det var en kamp, der skulle redde sæsonen, og det endte jo så med at være Tottenham, og nu står Postekoglio jo så tilbage igen, på baggrunden af de her 95 minutter, som den store held, det var. ham, der førte et trofé til Tottenham, han fik dem i tilbage i Champions League. Hadde de tabt, jamen så har vi jo stået her i dag og talt om, hvor...
hvor elendige de var, og hvilken forfærdelig sæson de var, og at han er på vej ud af døren. Så 90 minutter, det kan godt være lidt lang tid på Banerbeve, men det er altså også lang nok tid til at definere en hel sæson. Jo, og så er det jo det, du siger, Nicolaj. Det er jo også det, der er så fedt ved de hold, der rent faktisk giver det et skud med at vinde noget. Altså, jeg synes jo, der har været den her tendens til i rigtig mange sæsoner, fordi...
Gulderøden ved at komme især i Champions League, men generelt i Europa, den er så markant i forskellige ligaer, fordi der jo er den her økonomi i at komme ud og spille Europa, at så er man så desperate for at komme ud og spille Europa, at man smider alt, hvad der hedder pokalturnærer.
og når man så kommer i Europa, så smeder man nærmest også det væk for at kvalificere sig til Europa næste år, så man får den der økonomiske gevinst. Og der synes jeg, det har været så fedt at se, Den måde Newcastle er gået over det inde på EFL-koppen, altså Crystal Palace, som vi talte om, at de jo selvfølgelig også har prioriteret EFL-koppen.
Og nu ender det jo med netop, altså Tottenham prioriterede jo virkelig Europa League, og har haft en forfærdelig sæson i Premier League. Men de vinder et trofæ, og vi kan jo stå med en lidt anderledes situation på søndag, hvor Nottingham Forest ender med ikke at komme i Champions League.
og jo så også vil tænke tilbage og sige, åh, vi vil faktisk gerne have bygget den her sæson for at vinde den der FA Cup, og så sige, okay, så har vi det der trofæ, så har vi vundet noget, fordi vi må være ærlige at sige, altså... Det er jo ikke meget, vi husker dem, der bliver nummer 4, 5 og 3 for den sags skyld i nogle ligaer. Det er jo vinderne, vi for alvor husker, og det er jo dem, der bliver legender og bliver helte, og det gør de her Tottenham-spillere jo nu.
Og det er jo paradoksalt på baggrund af en sæson, som jo har været så dårligt, at jeg jo stadigvæk sidder og kommer til at følge meget, meget spændt med de næste par uger, om Posse Koglu kommer til at fortsætte i Tottenham. Fordi jeg synes jo, det har været så skidt.
at jeg også godt kunne se scenarier, hvor Posse Koglund måske også selv er blevet så slit og synes, det har været så svær en sæson, at han måske vil sige, jamen okay, nu slutter jeg ikke på toppen i Premier League, men på toppen med et trofæ, og så går jeg trods alt ud af døren i stedet for.
at det bliver sådan noget med, at ud af fordøren, man går vel altid ud af døren, men ud af fordøren, at man ikke ender med at skal liste sig ud, fordi man starter den nye sæson elendigt, og så bliver han fyret i september. Så jeg er spændt på, hvad der kommer til at ske, men der er ikke nogen, der kan tage det her trofæe fra hverken Tottenhams fanspiller eller stab, og det var virkelig imponerende billeder at se, men det var så sandelig ikke en imponerende final, vi var vidne til.
Det er der ikke nogen, der husker om nogle få år. Så står der bare Tottenham, som Europa League-pinder er, og de går i Champions League. Det er jo en måde at kvalificere sig på det her også, når man bliver nummer 16 eller 17 i ligaen, og så alligevel skal ud i Champions League igen.
Ganske, ganske imponerende. Er der ingen chance? Han fik ret i det her med, ja, men... jeg har altid vundet, og jeg vinder i sæson 2, og selvom han var lidt inde på det her citat, blev måske lidt misforstået, eller mistolket, jeg synes ikke, der var så meget at misforstå, men nu holdt han jo også sit ord, og det er rigtigt, man kunne sagtens vælge at gå hver til sit.
herfra alligevel. Vi fik de her fantastiske billeder, som vi også så Crystal Palace' fans med gråd kval, det var våde øjne over det hele, der var der så sandelig også at spore op på. Tottenhams fansætter havde taget turen til Bilbao og spillernes netop også reaktion, hvor meget det betød for en vicario, der lå og jo nærmest også hulkede i græsset. I hvert fald var den der blanding af overlykkelig til nærmest, at den knækker over i, at man er...
at der kommer glædes tårer og sådan i tårer, selvfølgelig også, og som afbundet, at du siger med, det er det her, der skaber legender, og han var også inde på, nu kan det være, at jeg er blevet en legende, fordi jeg var en af dem, der fik et trofæ. til Tottenham. Vigtigt for dem var også noget, jeg tænkte på, da Christian Romero på stadion, der går til kampen, spiller det her med, at det jo netop for første gang i lang tid var forsvaret med, at Romero fandt i vinde.
Porto og Udogi. Det er ikke meget, vi har set den der A-kæde, 4-kæden foran Vikardio i den her sæson. Og de gjorde det godt, også selvom skaderne var der til Maddison og Kulosevski og så videre. Bisou Massa og Benzengur på midten er lidt mere...
lidt mere, hvad kan man sige, knap så kreativ, midtbanet i stedet op med, som vi også talte om i vores store optagt til det her bisum, at der næsten ikke kunne slippe Europa League trofæet igen, da han først havde fået hænderne på det efter kampen, men sjov senere at se, og tillykke selvfølgelig til alle Tottenham.
fans. Jeg tænkte også på, den der i øvrigt, den der baggade, hvor var de gode til at holde Bruno Fernandes fra at få lov at afslutte i de der sidste minutter, hvor han modtog bolden uden for feltet hele tiden.
og ville så gerne have klappet den op i hjørnet, som jeg har set ham gøre så mange gange, men de var bare over ham, og måske var det lige så meget, at midtbanespillerne lukkede alle hans skudvinkler af, så han fik aldrig lov at tage sit skud, og måtte spille den ud på siderne hver gang, og så pumpede de bolde ind igen.
Du også var inde på, Rasmus. Ja, undskyld, de var nærmest gode, Adam, som du siger, til at støde op. Altså også ude på kanterne, det vil sige, at de indlæg, der kom, blev ikke vinklet på den måde, som du normalt gerne ville have vinklet din angreb eller din indlæg ind, når du er i slutfase.
De bliver nødt til at spille rigtig meget frem og tilbage, og det frustrerede Manchester United. Og derfor, det var så også en af forklaringerne på, at hvorfor... det er den eneste rigtig store chance i slutfasen, hvis vi da ikke lige tæller Casemiro's mislykkede saksespark med, jamen det blev det der hovedstod for Luke Sjov, og det var jo fordi, at de igennem hele kampen var så dygtige til at få svar, som hold også deres midtbanespillere, der skubber op.
en Richarlison også, som jeg synes løb af rigtig mange defensive meter og var god i presset. Så det skal de selvfølgelig have rus for Tottenham, og det er jo også en del af fodboldspil at forsvare, og ikke kun at kunne angribe. Jo, og så er jeg jo... Jeg er jo generelt ret kritisk, når trænere laver det der greb, også fordi det har jeg selv gjort nogle gange, hvor jeg ikke synes, det gør noget godt for holdet, at man ændrer på noget, der fungerer rigtig godt.
nede bagved, som har fungeret rigtig godt, og der er en fine, de er afstemte, der er en rigtig god balance, og så går du over til at spille med et femmandsforsvar i slutfasen, som det jo selvfølgelig gør af naturlig oversag, at du ved, at modstanderne kommer til at lægge flere spillere ind i feltet. Det vil sige, at du har brug for nogle flere spillere til at clear de her bolde.
Jeg synes bare, der er en tendens til, at man sådan nogle gange ødelægger det her rigtig god markedskab, der er primært mellem de to centrale stoppere, fordi der kommer en tredje ind, og så bliver det den der uafklarethed omkring, hvem skal egentlig tage de her bolde, der kommer. Men der må jeg bare sige... altså den der indskiftning af Danso, den fungerer rigtig, rigtig godt. Altså fordi du tager Johnson ud, og så går du overspillere i en femmer, og der kan netop godt opstå den der usikkerhed.
Det gør der på ingen måde. Altså, de er totalt afklaret, og der er jo to sekvenser, hvor det netop er Danso, der fremragner klirer bolden. Så det var et af de her eksemler på, at det rent faktisk godt kan lykkes, men det viste sig så også bare, at det tog jo fuldstændig den offensiv trussel ud af. Tottenham, altså de var ikke i nærheden af at skulle bruge tid på at forsøge at lave det her 2-0-mål, selvom der jo lige var den her...
ene sekvens, hvor Solanke, det er jo så før, de går over til en femmer, men hvor Solanke, han får den her rigtig store chance, faktisk det er Odogi, der fører bolden fint op, og en super aflevering, men Solanke mister sig først berøringen, og så bliver det ikke farligt. Men det var jo det, de havde Tottenham, og så handlede det om at forsvare, og det gjorde,
Det gjorde de flot, og det kan godt være, Romero bliver nok ikke... Han er nok ikke typen, der er blevet kåret til årets kammerat osv., da han har spillet. Jo, det kan faktisk godt være, han er det, men det er nok ikke en, der bliver kåret til, når modstanderen skal kåre en mest sympatisk spiller på banen. Så det er nok ikke Romero, der vinder den pris, men til gengæld, så kan han...
i den grad forsvarer, og så må vi jo også lige nævne, at Mickey Van der Vane vælger at lave den mest absurde redning på Højlunds hovedstød. Det hører jo også med til fortællingen, at da der var brug for noget ekstraordinært, så var han der, Mickey Van der Vane.
Og den der redning, den vil jo gå over historien. Jeg tror også, Jonas Svarts, som kommenterede kampen, sagde, at der ville formentlig komme et maleri af det her, hvis de endte med at vinde Tottenham. Og nu endte de med at vinde, så det er da ikke helt utænkeligt, at på en eller anden... mur, der i London, der kommer til at være et billede af Mikke van derven, der hænger op med benet op under overlæggeren og sparker Højlunds hostet væk.
Det var et fedt billede. Jeg var også inde, da jeg skulle vælge billedet til artiklen og finde netop det. Jeg har valgt et, hvor de løfter trofæet, hvor Sønden står og er glad i stedet for ham. Men det var virkelig et billede på kampen også med Van de Ven, der redder det der. Fordi Holland får jo masser af fart faktisk i hovedstødet.
den er på vej, men der viser han klassen, jeg synes, han og Domano, de var gode igen, og ja, det fik mig selv at tænke på, den her frustrerede Bruno Fernandes, der står... I selvfølgelig dyb skuffelse i efterkampen, når han er inde på interviewet der, men det var bare ikke vores aften, og det skulle ikke være. Men da jeg så sådan, der var bedre af ham der efterkamp, og han bare står og stiger ud i...
luften og ned i græsset osv. Hvad står sådan en, som hammer tænker på der? Er det der, han får lyst til at smide sin agent en sms? Det vil nok ikke være så hensigtsmæssigt at handle lige i det øjeblik, hvor man er så frustreret. Men det er jo rigtigt. Jeg synes jo, det var generelt et billede, der var på de her Manchester United-spillere, at de tænkte, det kan næsten ikke blive...
rolere nu. Altså, det har været så elendigt i en sæson. Og jeg tror, der har ligget, det bliver jo meget, at vi tolker på nogle ting her, men jeg tror, den reaktion, der var både op til kamp, men også efter kampen for United-spillerne og for Amorim, den kan vi også lige komme tilbage til, den her med Amorim. Jeg tror, der har ligget i det for United. De har haft en fornemmelse af, en god fornemmelse inden den her finale. De har tænkt, okay, det har været en identisk sæson.
Vi kan godt slå Tottenham. Også med den forfatning, Tottenham er en af de skader, som du nævner, Adam Tottenham havde til kampen. Der var de jo relativt store favoritter, Manchester United, til at vinde kampen. Så den der følelse, den er forfærdelig at have, og det er jo... Nogle gange bliver du også nødt til som klub at gå ind og røde ret meget op. Vi skal snakke lidt senere i udsendelsen om, hvilke klubber de forskellige liga er, der kommer til at skifte meget ud i løbet af sommeren.
Og der kan jeg da afsløre, at det er ikke helt utænkeligt, at jeg vil tale om Manchester United der, fordi netop alle de her skuffelser, alle de her frustrationer, de håber sig jo op. Og på et tidspunkt, jamen, så kan det blive svært sådan at komme videre i den klub. Og jeg tror, det er Brune Fernandes, som du siger,
både i går, men også i løbet af de næste par uger, vil overveje, hvad er det egentlig, jeg skal med min fodboldkarriere, og bliver det nogensinde godt med mig og Manchester United, fordi han har jo gjort det fremragende for Manchester United, Bruno Fernandes, men altså... Tror han stadigvæk på, at han kan være med til at få United op på toppen af Premier League igen? Eller tænker han, at det måske vil være bedre at skifte et sted hen, hvor han har en større sandsynlighed for at vinde trofærer?
¶ Premier Leagues Sidste Runde: Optakt
Lad os kigge lidt fremad nu også. Der kan det være, at vi snakker lidt Manchester United, der også måske Tottenham for den sags skyld sidste runde i Premier League. Det er jo sådan set den, vi står over for. Nu vil vi også her. I max naturligvis have fokus på Europa League finalen og på den måde lave lidt review, men ellers så skal vi selvfølgelig også preview det, der venter af Premier Leagues sidste runde søndag kl. 17.
kick-off i 10 kampe på samme tid, så der skal på skærmen til at følge det hele. Og, ja Rasmus, hvor er dramaerne de største, hvad er det for en, man skal sætte på sin største skærm? Nottingham Forest mod Chelsea. Og ellers, hvad er det sideløb, man skal følge med i der så?
Ja, så er det jo kampen om de her Champions League-billetter. Så det vil være en god idé at have Fulham Manchester City. Det er jo mange skærme, man skal have gang i her. Jeg vil egentlig også gerne se Manchester United, Aston Villa, så den skal jeg lige løse på en eller anden måde.
Fuld af Manchester City, den bliver selvfølgelig vigtig. Newcastle Everton, det siger sig selv. Newcastle har også rigtig meget at spille for her, og så Nottingham Forest, Chelsea. Hvor det er der, jeg egentlig tænker, at afgørelsen kommer til at være. Fordi...
Jeg tror, at vi kommer til at stå med et scenario, hvor Manchester City, jeg kunne faktisk godt forestille mig, at City, de ender med at spille uregjort i deres kamp mod Fulham. Og det betyder så, at de ender på 69 point, og en målskår, der hedder plus 26. Newcastle!
De ender nok også på 69 point, fordi jeg tror, at de kommer til at slå Everton. Og så er der Chelsea, som, og det kan være, at du bliver glad for det, Adam, jeg tror faktisk godt, at Chelsea kan vinde på City Ground. Og så ender de også på 69 point. Og så kommer måleskoren jo i spil.
Og så har vi så Aston Villa tilbage. Hvad kommer der til at ske med dem? Jamen, jeg kunne faktisk godt se, at de ikke kommer til at vinde kampen på Trafford. Jeg kunne godt se, at den ender uregjort, og så går de på 67 point, og så ender Forest så på 65 point. Det, der så kan... jo, altså tippe alt det her, det er jo, hvis de også kan få os at lykkes med at vinde den her kamp mod Chelsea, fordi gør de det, jamen så går de på 68 point.
Og så må vi jo så se, om det er nok. Det kommer også til at handle lidt om, hvad sker der med Aston Villa. Og grunden til, at jeg er sådan lidt spændt på Aston Villa, det handler jo netop om den her skuffelse fra Manchester United. Hvordan kommer de oven på den? Altså jeg tror...
Samtlige Villa-fans har holdt med Manchester United i går og håbet på, at de kunne vinde den her kamp, og de kunne tage ud og fejre det, og kunne være fuldstændig ligeglade med den der kamp. Nu synes jeg faktisk, der er noget mere på spil. Altså, vi så, hvordan Manchester City rejste sig oven på den der skuffelse i FA-koppen.
Og jeg tror, at vi vil se noget af det samme for Manchester United, og Amorims udtalelser efter kampen i går var jo ret markante, altså i forhold til, at han er faktisk parat til at forlade Manchester United allerede nu.
Og jeg synes jo ikke, det var en træner, som sad og klagede sin nød og havde smidt håndklæde. Han konstaterede, jeg har brug for opbakning, jeg har brug for tro, jeg kommer ikke til at lave om på mig selv, jeg kommer ikke til at lave om på den måde, vi spiller på. Og hvis man stoler på... at det er godt nok, så kan han godt få succes til Manchester United, og så er han klar til at tage udfordringer op.
Men hvis man tvivler på ham, så er han også klar til at forlade jobbet. Og det er jeg spændt på, hvordan spillerne også reagerer på, for det virker til, at spillerne stadigvæk er bag Amorim. Og den der kamp med Aston Villa, den bliver jo pludselig ret vigtig for Manchester United at slutte sæsonen ordentligt af. Og det kan jo så ødelægge Villas drømme om Champions League. Ja, det var nogle markante citater der også.
Den økonomiske vinkel, han jo også havde på det med, at jeg er også villig til at gå uden kompensation osv. Hvis ikke de vil have mig her, hvis ikke man vil have mig, så... så smutter jeg, og det er også den der historie omkring allerede for et halvt års tid siden, eller at han måske allerede der skulle have overvejet, at det her er rigtigt for mig, og så videre. Så der kan jo være, at der sker noget der omkring, og det må vi. hold øje med, men jeg har gode pointer omkring, hvordan det
går, og du siger, du vil gøre Chelsea-fans glade ved at have dem som favoritter mod Nottingham Forest. Det er på udebane, det er på city ground, men det her succes, sensationshold, vil jeg næsten sige i den her sæson, den er jeg godt nok ikke så sikker.
I så fald vil det jo så være, hver de drejnestykker der, så hedder det Aston Villa og Forrest, der sådan misser ud på den der top fem Nicolaj. Ja, og hvis jeg bare lige må, en enkelt pointe til den af, inden Nicolaj får lov, det er jo også fordi, altså... Aston Villa kan jo godt ende med at vinde på Trafford, selvfølgelig kan de det, og så går de på 69 point.
Men så har de jo bare den der dårlige målscore, end både Chelsea, Newcastle og Manchester City. Så det er jo også det, der gør, at det ser lidt svært ud for Aston Villa. Og nu lyder det jo som om, at jeg bare er helt sikker på, at Chelsea vinder den kamp. Det er jeg bestemt ikke. Men jeg synes jo, der er en pointe i.
at Nottingham Forest, de skal vinde kampen. Altså, for et par uger siden, der kunne jeg jo godt se et scenarie, hvor vi gik ind til den her kamp, og så ville Nottingham Forest have den der fornemmelse af, at okay, vi kan bare spille uregjort i den her kamp, og så vil det være nok til at komme i Champions League. Og det vil det jo ikke være nu. Altså, de er jo nødt til at vinde den her kamp, hvis de skal i Champions League.
Og det er jo der, hvor jeg har sådan den der fornemmelse af, at det tror jeg bliver svært for dem, selvom de er så gode på de her offensive omstillinger, selvom de er så dygtige til at forsvare dybt, så er det bare et andet scenarie. Hvis de kun skulle bruge i kryds, så...
Så havde jeg været ret sikker på, at dem ville gå hjem. Nu synes jeg, det bliver lidt mere problematisk for dem, og så må vi selvfølgelig se, hvordan de andre resultater går. Men problemet for Forrest er jo, at selv hvis de skulle ende på samme pointantall som Newcast, til Newcastle skulle dumme sig, så har de jo en dårligere målscore, og så, ja, med mindre Newcastle selvfølgelig taber med en 8-9-0, det tænker jeg ikke, de gør hjemme på St. James' Park.
Ja, jeg tror også. Det var faktisk lidt samme pointe, jeg havde også, Adam, på de spørgsmål, som Rasmus overtog fra mig her. Men netop det her med, at Nottingham Forest i et eller andet sted skal vinde. Selvfølgelig kan de med. Nu har vi gjort det, det skal vi også huske på. Der er jo trods alt forskel på at slutte på 6. og 7. pladsen, altså 6. pladsen giver adgang til...
Europa League og 7. pladsen kaster Conference League-kvalifikationen af sig, og det er jo også en forskel for et hold som Nottingham Forest, men når du står på sidste spildag, når du har spillet 37 runder,
og du har en reel chance ved at slå Chelsea hjemme, så går du jo i hvert fald forbi Chelsea, så er der bare en af de andre to hold, der skal dumme sig. Så skal de jo selvfølgelig, lad os sige, der står uopgjort med 10 minutter igen, så skal de jo selvfølgelig jagte Sainz, og kan de ikke gå og kigge på, hvad der sker hjemme. I Aston Villa. Og så vil jeg sige, at hvis jeg... Så jeg tror også på, at Chelsea tager den ene plads sammen selvfølgelig med Manchester City.
Og så er jeg måske nok lidt mere i tvivl faktisk om Nevkarsel, hvad Everton kan stille op i den sidste gang. Jeg synes, at Nevkarsel har været rigtig, rigtig godt spillende, men Everton, altså... Vi snakker meget om det her med at møde hold, der ikke har noget på spil i den sidste kamp, og det har Everton heller ikke, og de har også sagt farvel til The Goodison og alt muligt andet.
Jeg synes alligevel, at den måde, som de har taget sig ud på her i foråret, så er det måske et af de værste hold at møde af dem, som ikke har noget på spil, fordi de kommer stadigvæk til at... og byde Newcastle op til dansk. Så jeg tror, det kommer til at stå mellem Newcastle og Aston Villa om den sidste billet.
Okay, ja. Der er ikke gulddrama i England på sidste dagen, men der er altså masser af spænding og en tabel, der godt kan ske at forandre sig undervejs der, som minutterne ellers går fra kl. 17 til kl. 19, så det... Det skal nok blive spændende at følge med i et hvert mål. Nærmest vil vi jo faktisk sende hold op og ned omkring den der top fem streg, og så er der netop pointe i 6. pladsen, vil man altså noget hellere have end 7. pladsen. Så er der 8. pladsen, der er også...
¶ Ugens Midtugekampe og Salahs Formdyk
Måske kommer til at give noget europæisk også. Hvis vi skal prøve at samle op, måske... På den også, i hvert fald så vi jo her i ugens løb, når det er blevet spillet. Brighton, der er vandt og netop nu står til, til dermed at blive nummer. De slog Liverpool, tabte for fjerde gang Liverpool i sæsonen, så har de tabt lige så mange gange som Arsenal i Premier League. Tirsdag fik vi en flot sejr til FA Cup, vinderne i Crystal Palace.
et bevægende farvel til Joel Ward efter mere end et årti i klubben, plus så en Manchester City-sejr med et emotionelt farvel til... det brønde her dagen efter, men altså en fin sejr over Bournemouth, der er jo så netop også sendt City tættere på Champions League, dem er vi sådan rimelig sikre på, kan jeg fornemme i hvert fald, som I var.
var inde på her. Men jeg ved ikke, om I vil hive noget af det, om I vil sige farvel til det på øvne, eller hvad I vil have hivet frem fra midt uge med os. Noget af det, jeg har noteret mig, Salas gigantiske afbrænder i løvprogrammen igen.
Vi nåede jo lige, Rasmus, at få snakket om, at det her var den bedste sæson, nærmest uanset hvad han gjorde herfra, der nogensinde var set i Premier League. Det var i hvert fald en af dem for et par måneder siden. Hvor meget bliver der trukket fra lige nu fra hans og fra Liverpools sæson? Altså, jeg...
Jeg synes jo altid, det er vigtigt at slutte ordentligt af, og jeg tror da, at Arne Slot er lidt irriteret over, at de nu begynder at løbe ind i nogle nederlag, og der begynder at være den der, altså, man havde lidt fornemmelsen af, at Liverpool var nærmest uovervindelig, og den tror jeg da egentlig godt, han ville have...
taget med i en ny sæson, at selv når han ændrede på nogle positioner, så ville de bare blive ved med at vinde. Så det er jo ikke fordi, det på nogen måde kommer til at ødelægge noget i forhold til det her flotte mesterskab, som blev sikkert meget tidligt. Men jeg synes jo, der er noget i forhold til Mohamed
salder den måde, han går ind til den nye sæson på. Altså, vi snakker om en spiller, som jo bare ødelagde alle statistikker, og det er jo lige før, han reelt set bare kunne have gået på sommerferie der den 8. marts, hvor han scorede 2-mål mod Southampton. Så spillede de mod PSG. et par dage senere, hvor han ikke fik scoret, og sidenhen har han jo faktisk kun scoret ét mål i den der 5-1 sejr over Tottenham.
Det er jo en mærkelig afslutning på sæsonen. Jeg synes også, man bliver nødt til at have mad. Nu brænder han den her store chance, Mohamed Salah, mod Brighton, hvor det er jo helt utroligt. Han ender med at sparke bolden forbi.
Det er jo også et udtryk for, at Liverpool er faldet i niveau. Altså, Liverpool er jo ikke den samme klinge, de opererer på længere, og det er jo helt fair, fordi de jo netop er i en situation, hvor de har vundet det her mesterskab. Så jeg synes godt, man kan forklare det lidt med, at Liverpool er faldet i niveau.
men så synes jeg, det er lidt... ærgerligt for Mohamed Salah, fordi jeg kunne da godt have tænkt mig, at den her sæson, den er jo stadigvæk, vi skal huske på, det er en relativt fornuftig sæson, 37 kamp i Premier League, 28 måler, 18 oplæg, det er et ret vildt tal, men det er jo, fordi man sad med fornemmelsen af, jamen altså... kan han nå 40 mål i den her sæson, og kan han måske nå 25 år sidste, han har sagt. Det var jo der, vi var på et tidspunkt, altså der midt i marts.
Og der er vi jo så desværre ikke længere. Men jeg håber da for Salah og Liverpool, at de slutter ordentligt af hjemme mod Crystal Palace. Det tror jeg egentlig bliver en meget fed kamp, for det er jo to klubber, der har haft en virkelig, virkelig god sæson. Bør kunne spille relativt frit og egentlig spille med en masse overskud, og så kunne det da være fint, hvis Salah lige fik puttet en enkelt ind i den kamp.
Ja, eller to, kan man sige, for så kan han jo stadigvæk nå at vinde det golden boot, og det er jo det, det snakkede de om i fodbold i 90'erne. Det betyder jo også noget, at der er jo et kapløb mellem Gjørger, der så er færdig i Sporting, som lige nu fører, hvor Peter lige lægger et... et halv point efter, så et mål efter, og så salder med yderligere en scoring efter. Så der er jo stadigvæk muligheder der, men ellers er det jo også, som du siger, Rasmus,
Det der jo så måske mudrer lidt indtrykket af Salah, det er jo også, at den her dårlige periode er jo næsten kommet, efter han skrev under på en ny kontrakt. Så man kan måske godt sidde lidt som Liverpool-fan og tænke, nå, skulle han bare levere indtil han så fik den her nye store kontrakt. en... hvad skal man sige, det er en...
Det er jo en ærgerlig måde at slutte sæsonen på, så jeg køber lidt din påstand eller dit indledende spørgsmål af dig om, at det tager lidt, eller det mudrer billedet lidt i forhold til, hvad det er for en fænomenal sæson, Salah har haft. Altså så har han slået alle de her rekorder, men... Nogle gange er det jo bare sådan lidt uretfærdigt i fodbold, at det sidste billede er lidt det, der står skarpest.
Et par mål til Salah, så han kan vinde et golden boot eller et hat-trick af assist, så han kan komme op på 21 oplæg i sæsonen. Ikke forbrudt den der 20-assist-rekord, da han har ligget på 18 i et stykke tid nu. Men Liverpool er altså engelske mestre. 20-25 her i sæsonen her. Det har de gjort ret suverænt, og det skal vi jo selvfølgelig stadigvæk huske på, uanset om der måtte komme et nedlag eller to her til sidst.
Lad mig indskyde på nuværende tidspunkt, at der altså i morgen kommer til at ligge en stor gennemgang af Liverpools sæson inde på Viaplay, vores gode partner her på Max. Det er den her store... Gennemgang af sæsonen er fortalt af Jan Møllby med hjælp fra Liverpool-spillere som Van Dijk, Robertson, Gravenberg, Schoboslej og Kona T. Programmet har en masse dramatik selvfølgelig, alle de her følelser, der har været på spil.
I den her sæson kan man genleve programmet, der hedder nummer 20 Slotts Mesterstykke. Og husk også, at det er Viaplay, der inviterer til sommerens store danske fodboldfester. Både U21 Herne og Kvindelandsholdet skal til EM, og du kan følge det hele hos vores partner. Viaplay kommer til at stille op med et massivt setup.
optagsstudier, reportager og analyser osv., og vores dækning af kvindefodbolden her på Mediano er jo i øvrigt også blevet løftet ud i sin egen kanal. Vær opmærksom på det, den hedder Mediano Q. Den er gratis tilgængelig, og den kan du finde i din foretrukne.
¶ Premier League Klubbernes Sommeroverhalinger
podcast afspiller. Lad os tage den der hjemmeopgave, som jeg gav jer, som du nævnte, Rasmus, og kig på et par hold, der står over for en stor sommerrengøring. fra både Premier League, Bundesliga og Serie A-liga. Når vi er i de forskellige ligaer, tænker jeg, at vi skal måske holde os til et enkelt i virkeligheden fra hver af jer, men sådan opgave var egentlig bare at få identificeret nogen, der virkelig har brug for eller kommer til at få.
en stor og travlt sommer. Hvad tænker du, Rasmus, i forhold til Premier League? Du nævnte jo faktisk allerede Manchester United, at der måske er et af dem, der står over for den største overhaling. Ja, og det er måske den mest åbenlyse, den har vi talt meget om, så lad mig bare bruge et minut.
på den anden klub, som jeg egentlig har noteret. Og det kan måske være en overraskelse for nogen, at det er hold, der er jo med al sandsynlighed, med mindre, at de taber meget, meget stort til Southampton, og City vinder meget stort, så bliver det nummer to i Premier League, og det er Arsenal.
Det kan jo lyde lidt mærkeligt, at hvorfor skal de i gang med en sådan stor udskiftning i tropen? Og igen skal vi også huske på, hvad er en stor udskiftning? Altså snakker vi 10 spillere, eller snakker vi en 4-5 spillere? Og det er nok det sidste, som jeg mere vil pege på. Ateta har haft en rigtig god periode i Arsenal, og har også vundet en FA Cup titel, men...
Det er jo det der mesterskab, som de rigtig gerne vil have i Arsenal. Og jeg tror, at hvis Arsenal skal tage det næste skridt, så kunne jeg godt se en fidus i. at man vælger at komme af med et par spillere her til sommer, og så også selvfølgelig hente en to-tre spillere til start-upsændingen ind, altså simpelthen for at skabe noget ny energi i gruppen.
fordi det løfter også ofte nogle af de spillere, der er der i forvejen. Og så skal man jo også huske hele tiden at udvikle, også i perioder, hvor det går godt. Det er jo nemt at tale om i perioder, hvor det går dårligt. Jamen, så skal man bare skifte det hele ud. Men det er også vigtigt i perioder, hvor det går godt.
at du hele tiden sørger for at forny truppen, og hele tiden sørger for at tilføre kompetencer. Og der synes jeg egentlig, at Arsenal står for en meget, meget vigtig sommer, hvis de vel og mærke skal tage det her skridt op og vinde Premier League.
Det er et godt bud, at Arsenal faktisk også får en travlt sommer. De har nogle steder på banen, der er identificeret allerede, tænker jeg. Nicolaj, hvad har du noteret omkring engelske mandskaber og travlt sommer? Ja, det er jo altid oplagt at kigge mod de hold, der har ondt. og præsterede, fordi det som regel, der skal ske noget mere. Jeg synes jo, at et hold, som eksempelvis Manchester City, et eller andet sted, tog hul på det i vintervinduet med køb af Cusanoff, Nico Gonzalez og Mammuz.
Så jeg har også noteret Arsenal, og så havde jeg skrevet faktisk også i mine noter her, så har jeg skrevet Everton, og det er jo ikke fordi de sådan har haft en dårlig sæson, men nu måske kommer det ind. Hacker har gjort det ganske fornuftigt virke, som om, at efter nogle meget tumultariske år, man har skulle finde sig selv og gået i mange retninger, at nu tror man måske på...
Han kom ind 11. januar. De hentede ikke nogen spillere i januar-vinduet. Så jeg kunne godt forestille mig, at der kommer til at... at ske lidt der, men uden at vi måske kommer til at tale om, at det bliver et fuldstændig nyt Everton-hold. Og så er der selvfølgelig altid de to forløbige to oprykker for Lisa Burnley. Hvad kommer de til at gøre? Det er også tit der, synes jeg, vi ser, når man...
Når man tager springen fra Championship op til Premier League, så begynder man at handle ind. Og med tanke på, hvor dårlige de tre oprykker i denne sæson har været, så kan det da godt være, at man sidder hos de to klubber og sidder og tænker, at det kan godt være, at vi skal åbne pengepunkt og sørge for at styrke os lidt på et par positioner. Men Everton, tror jeg bare, var det, jeg nåede frem til. Ja, det kunne vi sagtens ske.
Guardiola vil jo faktisk gerne have trimmet sin trup, som han siger, ikke? Ellers er han altså ude, hvis han kan næsten ikke nænde at sætte nogle af sine dygtige spillere helt uden for kamp-truppen. Så han vil godt lige have den barberet lidt ind, men man kan jo også sælge fem og købe to.
¶ Bundesliga Nedrykningsduel og Pokalfinale
Men lad os se, og lad os rykke her fra det engelske til Tyskland, hvor der jo stadig er ting at holde øje med, selvom Ligaen jo altså nu er slut. Bundesliga, at se frem mod i weekenden, så det kan være, at vi kan gøre det lidt kortere, end vi plejer her i det tyske segment, men... Nikolaj, der er, jeg nu siger ikke mere bundesliga, fordi så alligevel, der er jo et bundesliga-hold, der har en ret vigtig, eller par ret vigtige kampe, nemlig Heidenheim, der spiller relegationsspil mod Elversberg.
Ja, lige præcis. Det er jo de her relegationskampe, som du var inde på, Adam, hvor nummer tre, dem der slutter tredje sidst i Bundesligaen, de møder nummer tre fra. 2. Bundesliga. Og det er jo så Heidenheim, der skal ud i to drabe lige kampe. Første spil er her i aften torsdag, og så er der returkampe mandag.
Og ja, nu siger jeg godt nok drabelige og på papiret, så kan man jo sige, at en kamp mellem Heidenheim og Elversberg, det lyder måske meget jævnbyrdigt, men jeg plejer at underholde lidt med den her statistik på, hvordan... Det plejer at gå, når 1. bundesliga hold møder 2. bundesliga hold. Der er 26 gange været de her relegationsspile. 20 gange har 1. bundesliga hold vundet.
I de seneste 12 sæsoner er det kun lykkes én enkelt gang for et andet bundesligehold og rykker op, og selv ikke i sidste sæson. Der Fortuner Düsseldorf, som anden bundesliga-hold, ellers vandt 3-0 på udebane i den første kamp mod Bochum. Jamen, der lykkedes det alligevel ikke at komme op i bundesligaen. Så det er jo selvfølgelig Heidenheim, der går ind som store favoritter til den her kamp, og de kommer også ind med en følelse. Lytte af.
at de har opnået den her 16-plads, fordi de var nede og vinde. De var bagefter Bogum, de var bagefter Holstein Kiel, lige omkring de her kampe mod FCK i Conference League. Der gik det virkelig dårligt for Heidenheim, så de føler jo et eller andet... at de har opnået noget, og så synes jeg ellers bare, det er en...
Det er et interessant kamp. Vi har talt en del om Frank Schmidt, der er træner i Heidenheim. Han har været det i rigtig mange år. Han er oppe på en 15-16 år efterhånden. Der sidder jo et eller andet sted hans... Hans lige mand, Horst Steffen i Elversberg, Frank Schmidt, var også ude og sige, at det måske var årets træner. Taget den her klub, som Rasmus havde lidt fat i i verden rundt for et par sæsoner siden, hvor de skulle rykke op for dritte liga til nu.
muligvis kom op i Bundesligaen. Det er en lille, bitte, bitte, bitte, jeg vil tæt på at sige, ubetydelig klub i sådan en tysk fodboldhistorie. Altså det er et fantastisk trænearbejde, og de her to klubber... uanset hvem der så lykkes med at spille i Bundesligaen i næste sæson, så er det jo for mig at se beviset på, hvad man kan opnå, hvis man har tillid til sine træner, og hvis man har en klar retning for, hvordan man gerne vil spille fodbold.
Jeg glæder mig til at se de her kampe, også selvom det formentlig ender med, at det bliver første bundesligahold, der forbliver. Og første kamp er altså allerede i aften torsdag, som man skal følge der. Der bliver helt sikkert knald på, og så må vi se om Elversberg her. kan overraske og bryde statistikken lidt. Og så er der jo altså også lige en rigtig stor kamp i tysk fodbold. Pokalfinal i DFB, pokal lørdag aften Stuttgart mod...
Bielefeldt, måske vil man jo så sige, at Stuttgart skal være favoritter i den, men Bielefeldt, det har godt nok været en vild historie med deres pokalrun i den her sæson og slået. Mange bundesligaklubber på vejen af Freiburg og Union og Werther og Leverkusen i semifinalen osv. En fantastisk tur til finalen gør det så også, at du tror på, at Bielefeldt kan... køre hele vejen, Nicolai, og hæve det her trofæet. Det har jo været historien om den her sæson, at det er underdogserne, der vinder.
pokalfinalerne. Ja, det må man sige, at hvis vi skal tage Premier League eller de engelske hold som sådan et forbillede, så kunne det godt være, at det var Arminia Bielefeldt, der skulle have en sjældent pokal, og de har jo også haft en flot sæson, er jo rykket op fra.
dritte liga op i 2. bundesliga, og som du siger, der har aldrig nogensinde været et hold fra en af de lavere række, der har slået så mange bundesliga-hold ud, og de har jo gjort det med rigtig, rigtig flot spil. Altså jeg sad og så deres semifinale mod Leverkusen, og
de var det bedste hold i den kamp, altså det var ikke sådan et opgør, nu talte vi lidt om Europa League final, hvor det ene hold stod og forsvarede og parerede i stort set 90 minutter, eller i hvert fald 75 minutter, altså de spillede lige op med levekusen og var... for mig at se faktisk også bedre. Så det gør jo, at det er interessant. Det gør jo, at det er jo det, vi godt kan lide ved fodbold. Altså vi kan sige, at det er heller ikke fordi, at Stuttgart henter særlig mange titler, men...
Chancen for at få et hold fra den tredje bedste tyske række, der vinder en pokal. Det er ikke Liverpoolsen, der er i finalen, det er ikke Dortmund, det er ikke Leipzig, det er ikke Bayern. Det er Arminia Bielefeldt, der er gået hele vejen. Altså, jeg synes, det ville være en fantastisk historie, og jeg kunne godt onde dem at få en titel, fordi... Nu har vi set de her scener med Tottenhams fans, Levcastles fans, Crystal Palace fans, altså som Arminia Bielefeldt.
inden den her sæson, og fortælle dem, at de havde muligheden for at komme i en tysk pokalfinale og løfte et trofæ i nattehimlen inde i Berlin. Jamen, de ville jo være lykkelige.
Selvfølgelig er det Stuttgart, der er favorit. Jeg synes også, de fik vist i weekenden, at de stadigvæk spiller godt fodbold, selvom deres sæson er lidt gået på held. Og så har de jo også det her med, at det ikke kun er en titel. Det handler jo også for dem om at komme i Europa næste sæson. Og det er den eneste måde, de gør det på.
at vinde den her kamp, men omvendt bilefelt i Europa League i næste sæson, det kan jo sådan noget. Ja, det kan det, men det er jo også, altså, nu har vi talt om nogle af de her opgør, hvor, altså de her finaler, hvor det bare... Det betød meget for det ene hold at vinde, og selvfølgelig vil det andet hold også gerne vinde en finale. Det vil man, når man står i en finale, men det var ikke lige så allafgørende.
Og sådan kommer det jo til at være i den her final. Altså begge holdes fans kommer jo til at fejre det. Det er helt vildt, fordi Stuttgart er jo også et af de der klubber, vi kan tale om. Åh skud, de har ikke haft en god sæson i Bundesligaen, langt fra Champions League osv., men nu kan de vinde et trofæe.
Og vi skal tilbage til 2007, hvor de vandt et mesterskab for at finde det seneste trofæ for Stuttgart. Og det gør jo også. Og så kan man selvfølgelig tage anden bundesliga med med A1. Det tæller trods alt ikke helt på samme måde, når man vinder den. Så det er jo virkelig... en finale, hvor vi kommer til at se nogle vilde scener, ligegyldigt hvem der kommer til at vinde den her finale efterfølgende, fordi det kommer til at betyde så meget for de to klubber.
Stuttgart på nr. 9 i Bundesligaen, der netop overståede sæson her, så det er deres vej ud i Europa. De kommer til at være selvfølgelig store favoritter, men det er der altså mange Bundesliga-hold, der har været mod Arminia Bielefeldt i den her sæson. En vild underdog-historie, eller en program finale, som man skal undre sig selv at se. Der kommer til at blive glæde og tårer, uanset i begge lejre, uanset hvordan det kommer til at gå med denne her.
Skal vi tage den her hjemmeopgave, Nicolaj? Selvom der jo ikke er nogen kampe at kigge frem mod, kan vi godt lige tale om et par hold?
¶ Jess Thorups Fremtid og Tysk Sommerspil
Ja, eller må jeg lige tage en enkelt nyhed også for det tyske? Det må være. Det forlyder fra Kikker, at Thorps fremtid, den måske endda bliver afklaret i dag, eller allerede fredag. Det har jo været meget det her med, om han er på vej ud af vagten, eller hvad han er. De slutter jo lidt skidt af Augsburg med at...
tabe fire i træk, spiller også en ugergjort, så ingen sejr i de sidste fem kampe, og det var også sådan lidt desværre den følelse, eller den statistik, man gik på sommerferie på sidste år. Og derfor forlyder det i hvert fald, at bestyrelsen de sidder og diskuterer i de her dage, og så når man frem til en diskussion om Jess Thorup, han skal forblive træner i Augsburg.
tror på, at han ligesom kan føre Augsburg videre fra det her midterfelt op og blive et subtophold, eller det er eksempelvis en Sandro Wagner, der skal ind her. Så det kan man jo sidde og holde lidt øje med torsdag og fredag her i den her uge, om vi fortsat har. to danske cheftrænere i bundeslinjerne for næste sæson. Ja, det skal vi da. Absolut. Følge Torps fremtid. Er der nogen klubber, der står, Nicolaj, og...
blinker for dig i forhold til at skulle have en stor sommerrengøring, når vi tæller tysk fodbold? Jeg har egentlig noteret fem, men jeg skal nok bare holde det til en, og så kan jeg tage den mest åben lys, og så kan Rasmus få lov at byde ind lige efter. Og det er jo selvfølgelig leverkusen. Og det er jo så den anden del af den her ligning. Det er jo ikke altid kun de hold, der underpresterer, det er jo også de hold, der overpresterer, fordi så bliver deres spillere aktuelle for...
andre hold, og det er jo det, der sker i leverkusen. Vi ved jo allerede, at Xavi Alonso skal væk, så man skal i hvert fald have fundet en ny træner. Man har også sagt farvel til Jonathan Tara. Florian Wirth regner alle med, skal væk. Frim Pong virker også som om, at han er meget for hippe på at komme væk.
Patrick Schick har været ude og ytre sig lidt om, at han måske også godt ville prøve noget nyt. Hintje Pied talte i går, tror jeg det var, eller også var det tirsdag, at interviewer om, at der måske også kunne ligge et skifte for ham. Ligesom Grimaldu var ude i spansk tv og sige, at...
at et skifte til Spanien, det vil han gerne prøve på et eller andet tidspunkt i karrieren, og det kunne måske endda også godt være inden for en overskuelig fremtid, og ja, så giver det lidt sig selv, hvis alle de spillere skal væk, eller i hvert fald hvis størstedelen af dem skal væk, og man også skal have en ny træner.
så skal der jo også ske lidt den anden vej. Man har allerede købt masser af det her stortalent fra Hertha, men der skal jo nok en 4-5 nye spillere til, ligesom der skal en træner. leverkusen er dem, der skal foretage den største, ufrivillige overhaling af de her hold, og jeg glæder mig meget, meget til at se, hvad det er for en trup, hvad det er for en træner, de kan præsentere, når den ny sæson går i gang. Ja.
Det glæder vi os absolut til at følge os. Selvfølgelig at få et jobballon, så sendt afsted til Real Madrid. Hvad bliver det for et ægteskab der, Rasmus? Hvem har du som bundesliga-hold, der skal have en stor sommer? Jeg har et mandskab, som det er jo meget sammenlignende med leverkursen. De har så haft en skuffende sæson, og skal jo så også ud og have en ny træner. Og det er jo klart, at når der kommer en ny træner, så er det også ofte der, hvor vi ser, at der kommer nogle ændringer.
Men ikke altid, fordi eksempelvis med Arne Slot i Liverpool, der var jo ikke de store ændringer, da han kom ind. Men Leipzig har brug for, at der sker noget. Og selvfølgelig på bagkant af en dårlig sæson, så vil det være naturligt. Men jeg synes også, de er i en form for identitetskrise.
Hvordan skal de egentlig spille? Og har de nu de rigtige typer i truppen? Og den træner, der kommer ind, hvordan kommer han til at sætte holdet op? Og jeg synes jo, det er vigtigt for Leipzig, at det ikke er træneren, der kommer til at definere. hvordan de spiller, men er klubben meget klar i spillet omkring, hvad er det for en form for fodbold, de gerne vil spille, når de skal ud og rekruttere en ny træner?
Og jeg synes også, der er sket lidt, altså nu så vi senest, at både Opendaar og Tesco var på bænken i den sidste kamp, som jo var ret afgørende for Leipzig. Men der er måske også ved at være et, altså Tesco har været så hyped. igennem lang tid, men problemet er jo, at han er jo også faldet i niveau, sammen med leverkusenholdet. Openda har bestemt heller ikke haft en god sæson, så jeg synes, der er sådan meget...
Det er lidt uklart i forhold til, hvor står de egentlig henne Leipzig i forhold til deres niveau i den kommende sæson, men endnu vigtigere. Hvad er det for en form for fodbold, de egentlig gerne vil spille? For det er jo noget af det, de er blevet... Altså grunden til, at de overhovedet er i bundesligaen og er topperlig i bundesligaen, det var jo fordi, de havde den der meget afklaret spillestil. Selvfølgelig også en økonomi, der gjorde, at de så kunne...
bagte op med nogle dygtige spillere, men nu står de jo et sted, hvor, og det er lidt hårdt sagt det her, men jeg synes jo, at de er blevet lidt ligegyldige. Altså, det er blevet sådan et hold i Bundesligaen, der er blevet lidt ligegyldige, og det er et problem for dem, fordi der er mange, der har en holdning til Leipzig, og også mange, der er kritiske.
overfor dem, men jeg synes jo, jeg har jo sådan rent strategisk været meget imponeret over den måde, de er kommet op igennem rækkerne, og nu står de virkelig med en sommer, hvor det bliver meget afgørende, hvem de får ind, både på trænerfronten, men også på spillerfronten.
Men det er jo interessant med Leipzig, fordi de har jo været i Champions League i samtlige sæsoner på nær en, siden de rykkede op. De har været i Europa i samtlige år. Næste sæson skal de ikke spille i Europa. Og når de har stået foran de her overhællinger, det har de jo gjort i flere sæsoner i træk. I godt husker, at Upamakano, Gunarté, Shobosleje, Danny Olmo osv., så er det jo fordi, at deres spillere har gjort det godt. Men som du siger, Rasmus...
Dem har der ikke været så mange af dem, der har gjort det godt i den her sæson. Altså en Cesco, en Openda, har jo mistet rigtig, rigtig meget i værdi. Så hvem er det ret beset, de kan sælge? Det er Xavi Simons, der er selvfølgelig det mest.
oplagte bud, men der kommer heller ikke, for mig at se, kommer der måske heller ikke den der store tjekkæfte for nogle af de større klubber og kigger mod Leipzig og siger, det er den her forsvarsspiller, vi skal have, eller det er den her midtbanespiller, vi skal have. Så for dem kan man jo så...
håbe på, vil jeg sige, at de faktisk skal risikere at skulle holde på nogle af deres spillere, fordi deres profiler ikke har leveret denne sæson, og måske ikke er så attraktive, som de var for eksempelvis en sæson siden, og Openda måske nok det bedste eksempel. Spændende. et par måneder for Leipzig i vente også. Den store Bundesliga-sæsonafrunding, kan jeg lige indskyde, kommer altså i næste uge. Den er programsat til tirsdag, og der kan du helt sikkert høre.
Mere til Nicolaj og Anela og Jonas selvfølgelig, og høre mere om pokalfinalen lørdag aften, og sikkert også om de her relegationskampe. En udsendelse, du altså kan høre som medlem af Støt Midianu.
¶ Serie A Guldkamp og Inters Udfordringer
Så smutter vi til serie A, hvor sidste runde og de sidste brækker skal på plads nu, og det er altså de helt store spørgsmål, der er oppe her. To guldkampe jo, og de skal naturligvis spilles på samme tid. De er blevet placeret fredag aften, og så... Der er jo også et par kampe lørdag, og så resten søndag 20.45. Det er jo blandt andet her, at nedrykkerne skal findes. Men først og fremmest skal vi have...
Jeg har fundet ud af, hvem er det, der løber med det titelenske mesterskab i denne sæson. Napoli kan fejre det med en sejr. Det er altså i morgen og aften allerede. Det er på hjemmebanen. Modstanderen er Calgary. Eller også, jamen så skal mesterskabet spilles over til dem, de kæmper med lige nu, nemlig Inter, der jo så kan fejre ved Komusøen, hvis de får besejret Fabregas & Co., imens Napoli dummer sig.
Men det er vel usandsynligt. Vi vil selvfølgelig gerne piske en stemning og spænding op osv., men Napoli smider vel for pokker ikke. det her hjem mod Calgary. Altså hvis vi kigger sådan lidt på de indbørelseopgør mellem Napoli og Calgary, så er der ikke meget, der tyder på det. Altså vi skal tilbage til 2019 for at finde den ene sejr, der har været til Calgary.
det bliver så de seneste 25 opgør mellem de to klubber, så det er ikke meget tydeligt på en sejr, og det er jo heller ikke, fordi det render med uregjorte resultater, og slet ikke, når de spiller i Napoli. Men alligevel, så noterede jeg mig da, at i 21...
eksempelvis, der spillede de jo 1-1, men der har også sket rigtig, rigtig meget siden 21, både generelt i verden, men også i fodbold og især med Napoli. Altså, Napoli er jo et helt andet sted, og jeg er jo med på, at Napoli, de... det er jo skuffende, at de to seneste kampe, at det har givet de her to ugergjort resultater, men den der dramatiske afslutning i Milano, tror jeg alligevel, og jo også i Parma, den tror jeg alligevel har givet Napoli den der ekstra energi, og den der ekstra...
og luft. Altså, jeg tror, de har fornemmelsen af, vi var reelt set ved at smide det her mesterskab, og så får vi det tilbage igen, fordi de dummer sig. Og så synes jeg, du har en pointe, Adam, omkring det her med Inders kamp i Komo. Altså, det er ikke en let kamp, Inders skal spille, så det er jo heller ikke bare sådan, at Inder går ud og afgør det og tænker, hvis vi står med et scenarie. Altså, vi har jo stadig mulighed for at få en Spadejo, og det er jo blevet meldt ud nu, at den skal spille.
i Milano, hvis det er sådan, at det bliver Napoli og Indre, fordi Indre har den bedste målscore, så er det dem, der får lov til at få hjemmebane. Men... Vi står jo også med et scenarie, hvor jeg godt kunne se, at vi endnu en gang vil have en runde, hvor både Napoli og Indre spiller udegjort. Det kunne godt nok være vanvittigt, men jeg synes, det ligger. Selvfølgelig ligger det til Napoli, det kan der ikke være tvivl om, men jeg synes også...
Jeg er ikke sikker på en, der bare vinder den kamp der, så ja, Napoli, de bør simpelthen kunne sikre sig det metterskab i morgenaften. Altså, man kan sige, det som Inter måske kan hænge sin hat på, hvis de selv formår at vinde over Komo, det er jo i hvert fald det, der skal til. Der er jo selvfølgelig den her Spareggio, det er jo naturligvis, hvis Inter så spiller uafgjort i den, og Napoli er urensalt i år, så jeg taber hjemme mod Guardian. Så er vi ude i den der med de ender.
på lige pointantallet. Og så er det netop Sancedo, Chisip Merza, som bliver stedet, hvor det så skal afgøres, der vil ind og så have en kæmpe fordel. Men lige nu er det altså fordel. Napoli, det eneste jeg tænkte på, det var det der med, at Napoli har haft svært ved at score mål. Og de spiller 0-0 i den der seneste mod Parma, hvor...
Man har også en XG på 0,38 i kampen, selvom de har syv skud og sådan det. De var ikke for alvor tæt på, at jeg husker Scott McTominay's vanvittige frisbakkerne havde i den kamp. banker den op mod hjørnet, man er keeperen for at redde på utrolig vis med det, og så er det sådan noget, jeg sidder og tænker, at man igen så håber på, at der står 0-0 så langt ind, at Napoli begynder at blive frustreret.
går i panik, og der går totalt gummiben i den. Vi har jo set det før, Nicolaj kan måske huske nogen, der smider noget på sidste spildag osv. i andre ligaer, men ej, nu er der ikke for at gnide salg i såret, Nicolaj. Inter vand.
Ligaen ret suveræn sidste år har jo så inviteret Napoli ind, kan man sige i år, og i sidste runde, jamen der fik Indre spillet det hele år i hænderne på sig selv igen, men formået jo så tabte det til sidst på de her to gange Pedro, og Napoli har jo... været gode, haft en flot sæson, men indtil selv må man jo også stå og tænke, vi har godt nok også været...
på et markant lavere niveau, selvom man er kommet langt i Coppa Italia naturligvis, helt frem til semifinalerne var det jo mod Milan, og så den her lange, lange Champions League kampagne, hvor der venter den helt store forenden med PSG-finalen.
Der blev jo talt om i vores sidste CA-udsendelse her på Miliano, at ens er trætte i benene. Det er da måske en grund til, at alle de kampe ville spille langt flere kampe end Napoli, men også i hoderne. Men altså, ja, det der med... med mentalt træthed, Rasmus, er det ikke, altså er det noget, der eksisterer, Bayern München for eksempel, de kan jo godt blive ved, og ved, og ved, og ved, med at vinde, og vinde, og vinde, så,
Kan en så ikke også det? Er det ikke det, de spiller for? Man bliver jo ikke træt i hovederne på det på nuværende tidspunkt af sæsonen. Nej, men altså det... Det kan jo godt opstå, men det er jo typisk i perioder, hvor det går rigtig dårligt, og hvor det er rigtig svært, at man kan opleve det der med, og nogle gange kan det jo også godt være en forklaring, at man så taler om, at så er det en mental træthed, der gør, at vi ikke kan præstere. det handler om, at inden der rent spillemæssigt
er udfordret i øjeblikket, og faktisk har været det igennem de sidste par måneder. Inder har jo et spil, som er bygget rigtig meget op omkring relationer. Og når du har et meget relationelt spil, så kræver det virkelig mange ting, der skal lykkes i kampene. kan få succes. Og hvorfor er det anderledes, end alle andre hold? Jamen det er det, fordi når vi kigger på andre hold, som også har et spil, som er bygget op omkring relationer.
så har de også en 2-3 spillere, som har nogle individuelle færdigheder, hvor de kan bryde ud af det her relationelle og meget sammensatte spil. Og dem har Interbike. Altså, de har Turam, som har noget fart. Dumfries har noget fart. Men det er jo spillere, der skal sættes op. Det er jo ikke spillere, du kan give bolden, og så forstående, der kan de skabe et overtal ved at afdribe en eller to eller tre spillere.
Og det er jo noget af det, jeg synes Indre lige nu lider under. Og det er jeg slet ikke i tvivl om, at til den kommende sæson, der vil det være en meget, meget vigtig prioritet for Indre at få nogle spillere ind. Og den formation, de spiller, der kan det være på vinkbaksene. Det kan måske være på en af de centrale midtbanepladser, men ellers er det jo på angriberpositionen.
Man kan få nogle spillere ind, som har noget x-faktor, som kan gøre nogle ting på egen hånd. Jeg synes faktisk, det er det, de lider under i øjeblikket. Og jeg synes også, det blev meget tydeligt i kampen mod Lazio, at når spillet ikke fungerer for dem, så har de bare rigtig svært ved at skabe chancer.
Til gengæld, når spillet fungerer, så synes jeg, at en, der spiller fremragende og er et af de bedste hold i Europa, når de rammer deres niveau. Men det har de bare hellere gjort de sidste par måneder, og det er jo også derfor, at de nu står i den her situation, hvor de jo reelt set havde mistet mesterskabet, og så fik de faktisk muligheden for at få det tilbage igen.
og så kunne hjælpe mig, om man så ikke får lavet det her straffespark. Pedro selvfølgelig scorer han på straffesparket, og så de der slutminutter var jo vilde med Arnautovic, der brænder en gigantisk chance. Altså, det var jo nærmest lige så stor som Salas, og det her mål, han så også. for at få annuleret dybt ind i overtiden. Selvfølgelig var der jo sejt, men det var noget af en afslutning på den kamp, og der synes jeg jo bare, at de forhævede sig op til sidst.
Men det synes jeg mere er på grund af netop, som du siger, Adam, mentalt rette. Jeg synes netop, det var mentaliteten, der fik den tilbage i den kamp, og fik skabt det der tryk til sidst.
Det spillemæssige, det er der stadig... Jeg synes, de er udfordret på det spillemæssige, og det skal de jo have løst, selvfølgelig, i første omgang til kampen i morgen mod Como, men også til den her Champions League-finale, der venter, fordi de kommer til at møde et hold der, der spillemæssigt rammer et helt andet niveau. Men det var også det mentale, der sikrede dem sejren mod Barcelona, hvor de var nede i sækken. Der synes jeg jo også, at de viser, fordi der er de jo...
Altså trætte, fysisk trætte, det kunne du jo se, altså Toram, han var jo træt allerede efter 20 minutter, men stadigvæk at hive sig op af Serbi, der går med frem og scorer, for der er Daisy, der bliver svimmel af at juble. Der synes jeg jo, at de viser...
at de stadig har den mentale styrke. Jeg køber også helt unopsendte argumenter, som Rasmus er inde på her, om at det er træthed, at det er de her skader, som de har haft, som har gjort, at der er trukket væksler på mange spillere, at de har spillet mange kampe, hvor... eksempelvis Chihuahua, måske også Dumfries eller Lattaro, ikke har været på 80 eller på 100 procent. Og det har kostet, at jeg så lige har talt op. Altså den 5. april, der førte de 2-0 mod Parma, den ender 2-2.
Så er man foran 2-1 mod Bayern hjemme i returkampen i kvarfinalen Champions League den 16. april. Spiller 2-2. Så har man en periode, hvor man taber tre træk. Der smider man to føring mod Barcelona i den første semifinale den 30. april. Man smider en 2-0-føring i den anden semifinale 6. maj, altså en uge senere, og så de her to føringer mod Lazio. Jeg synes mere, det handler om, at man har smidt rigtig mange føringer, og den...
Hvis jeg skal finde en årsag til døden, så handler det om træthed. Altså så handler det ikke om mentalt træthed, men simpelthen, at man er fysisk udmattet, at man har spillet rigtig mange kampe, og at man har brugt mange af de samme spillere. den der periode, som han havde omkring februar-marts, hvor Arnautovic så kunne komme ind og gøre en forskel for pængden, jamen det må måske ikke lykkes lige så godt med i de sidste par kampe.
¶ Contes Napoli: Mesterskab og Overhalinger
Antonio Conte, han har jo travlt med at tale Napolis-sæson op omvendt, og siger jo, at det er utroligt, at de overhovedet er med i toppen. Sågar jo nærmest, at man går fri af nedrykninger om bedrift. Men jeg tænker, at hans point er jo... At man jo har været op mod overmagten, så at sige, i form af indtil her, og at man alligevel nu...
kommer til at tage skudatoen. Det må vi gå ud fra, at de gør Napoli. De er i hvert fald store favoritter til det nu. Og hvor stor en bedrift vil det så være, at Conte vinder mesterskabet med det her Napoli-hold?
Først og fremmest kan det jo være, at Conte også kigger på de underlæggende parametre og kan konstatere, at de burde have 68 point på nuværende tidspunkt og har 79. Det kan også være, at det han refererer til, at det er ret vildt, at de nu ligger til at... faktisk kan vinde det her mesterskab.
Når det så er sagt, så synes jeg, vi bliver nødt... Altså, Conte er jo en... Nogle gange kan han måske godt være lidt svær at holde af for at sige det, som det er med de udtalelser, han kommer med. Men jeg synes jo, vi bliver nødt til at anerkende det arbejde, han har lavet, fordi han har jo ret i, når vi kigger på den her Napolitrop. Så er det jo ikke en trop, der skal vinde et mesterskab. Altså når vi kigger på Inders trop, som er meget sammenlignende.
Jeg synes faktisk også, Atalanta har en bedre trup, end Napoli. Juventus har en bedre trup, SM Milan har en bedre trup. Og så er vi nede i Roma, Lazio, og det er måske lige niveauet under Napoli. Men når vi laver den sammenligning, så bliver vi jo nødt til at rose den måde, som Conte har fået sat det at holde op på. Og jeg synes jo også, i modsætning til nogle af de tidligere mesterskaber, han har vundet både i Italien og også i England.
Så har han jo også vist den her gang, at han også er meget mere fleksibel. Altså, Napoli har jo spillet mange forskellige formationer, og jeg synes jo ikke, det har været lige så... Det er jo stadigvæk meget skabelonpræget, den måde, han gerne vil spille på Konte, men jeg synes alligevel, der har været lidt flere nyanser i det, og han har været god til at opfinde nogle forskellige positioner til spil.
Når der har været karantæner og skader. Og vi har set McTominay spille mange forskellige roller. Nu er det sagar nærmest en form for kanteposition, han skulle dække, når de ikke er i boldbesiddelse i øjeblikket Napoli. Så jeg synes, han har vist, at han er dygtig rent taktisk.
Og jeg synes også, vi bliver nødt til at, når nu han også opfordrer os til det nærmest med de udtalelser her, så synes jeg også, det er fair nok, at vi roser ham, hvis det vælger mærket. Lykkes at vinde det her mesterskab, fordi vi må også være ærlige at sige... Ligesom vi taler om Amorim og Manchester United, hvis det ikke lykkedes Napoli at blive mester nu.
Så vil det jo være det, der står tilbage. Altså, så vil det jo være en gigantisk skuffelse. Så ved jeg godt, det er stadig flot at blive nummer to med den her trop. Men altså, når man stod og var så tæt på at vinde mesterskabet, og en, der dummede sig gang på gang, så vil det jo være en kæmpe skuffelse, hvis de ikke vinder mesterskabet.
Jeg holder måske lidt mere konten, end du gør, Rasmus, kan jeg høre. Men det er jo også fordi, at jeg synes, det er fantastisk, at den her træner kommer ind, og så leverer han stort set, hvor han er henne. Altså sådan med sit ret tydelige koncept, uagtigt som du siger, at han måske har været lidt mere... eller i hvert fald at være lidt mere varieret af sit udtryk i denne sæson. Hvis vi kigger på, hvor...
hvor han overtager Napoli fra. De slutter sig nummer 10. De laver jo lidt af de dårligste titelforsvarende nogensinde i serie. Hvis vi sammenligner dem med det hold, der blev mester for to år siden, det er jo en fuldstændig anden måde at spille på. Man har fjernet de tre vigtigste spillere fra den gang, altså Ushimane.
Kvart Skelia, der så røg her i januar, og så ved et eller andet sted også Min Jae Kim. Det går for, at der ikke er nogen Bayern-fans, der tror det, men han var altså ret god i de sæsoner, han var i, eller den tid, han var i i Napoli.
Og så er du erstattet med McTominay og Lukaku. Hvis du sagde det inden sæsonen, at det ville være nok til at vinde et mesterskab, så ville jeg tænke sådan... men det er jo der, vi er henne, at McTominay, han kan blive den nye Kvartskeli, han kan blive den nye Maradona, han kan være ham, der fører Napoli til et mesterskab, og det... er jo også et godt trænearbejde. Så det er en kæmpe præstation, og så kan det godt være, at vi taler om en CIA med dem.
Det laveste point for en mester siden 2010-11-sæsonen, hvor Milan blev mestret. Men det skal jo ikke tage noget fra den præstation, som Conte og Napoli har leveret. De er kommet tilbage. til toppen af CA, og de har gjort det på en markant anderledes måde, end for to år siden, med nogle helt andre spillere, og et helt andet system, og det synes jeg er godt trænearbejde, så jeg vil godt tale ham lidt op der. Ja, apropos Milan.
Er der nogen af jer, der har dem i forhold til CA-hold og stor overhængning den her sommer? Jeg har kun skrevet Milan stort set. Præcis, det er nok et meget godt bud. Hold da op, det bliver godt nok en interessant sommer, og følge hvad der kommer til at ske i AC Milan, og også på trænerpositionen omkring Konstantov.
Der skal altså lidt arbejde til, da det kunne også godt være, at Contessao skulle skiftes ud, og en del spiller jo også for at få Midian tilbage til noget, der bare ligner noget. I seriøret hører vores seneste sag, Magasin, hvor... hvor der er meget mere medmiddel end os, der også Rasmus er inde og fortæller om de her fire år under Simone Insagi i Inter, blandt andet også, hvordan de har udviklet sig. Og selvfølgelig imponerende, som I siger her med Conte, hvordan han er.
Han trods alt har fået rykket Napoli op til, ja, allerede nu igen, at skulle vinde skuddeton her. Napoli etter i sag, måske, indtil toer i så fald, og Atalanta bliver nummer tre. Det ved vi. Der er tæt kamp om fjerdepladsen. Atalanta, bare lige kort, hvad har det været for en sæson?
for dem jo. Sådan vælger en lidt mærkelig sæson, afrunding i hvert fald. Ja, og selvfølgelig også den her Champions League kampagne, som jo var skuffende med den måde, de røg ud på af Champions League til Klub Brygge. Det var selvfølgelig ikke godt nok for Atalanta.
Jeg synes også bare, det er vigtigt at have med, når vi snakker om, hvad Atalanta er for en klub. Jeg ved godt, jeg lige sagde, at spillertruppen er egentlig bedre end Napoli, synes jeg. Men det handler jo også om, at de har været rigtig dygtige til at rekruttere spillere, som passer til den måde.
spille på, og så er Gasparini bare dygtig til at udvikle de her spillere. Altså ligesom vi har set med Conte og den udvikling McTominay har været igennem især selvfølgelig i Napoli, så må vi jo sige, Gasparini er i stand til at flytte spillere.
til næste niveau, og det har han jo gjort igen i den her sæson, og det har været en fremragende sæson, og han var også ude ligesom Conte og Rose, så selv havde han sagt at tale om, at det var så imponerende, at man skulle fejre det, men det skal man jo også, fordi...
Det er jo vildt, at vi bare er ved at være vant til, at Talanta skal da være med i toppen af CAA. Og så er det jo også, når du siger det med den mærkelige sæsonafslutning, Adam. Jeg tror, at vi alle tre sidder med den der fornemmelse af,
kunne de ikke have vundet et mesterskab i år? Altså, var det ikke den her sæson, hvor de faktisk kunne have taget det her mesterskab? Og det var det jo, fordi nu ender de jo med at slutte rigtig, rigtig flot af. Altså, de sidste seks kampe, det er fem sejre, og en enkelt luer gjorde resultat.
Men der var jo den der periode, hvor de lige havde tre nederlag i træk, altså hvor de først taber til Indre. Det var jo en kamp, vi bagte op til i Max Mediano og talte om. Vinder Atalanta den, så er de jo måske små favoritter til mesterskabet på det tidspunkt. Så taber de godhjælp med runden efter til Fiuntina i Firenze, og så topper de den lige med at tabe med hjemme mod Lacho. Og de tre kampe...
Det siger jo sig selv, at hvis de havde fået nogle bedre resultater i dem, så havde vi jo talt om nu nok, at vi gik ind til den her 38. spilrunde, og Atalantas kamp mod Parma, den blev meget afgørende. Det gør den for udholdet i forhold til at blive i Premier League. Det ville være mærkeligt, hvis det gjorde det i Parma. i forhold til at blive i serie A. Og det er jo det, der kommer til at være det vigtige nu. Det er ikke så vigtigt.
for Atalanta, fordi de har jo sikkert sig den her tredje plads, men jeg synes godt nok, det er imponerende, det de har gang i Atalanta, og jeg er meget spændt på også, hvad der sker der, både i forhold til Gasparini, hvor længe kommer han til at blive, men også om de faktisk er i stand til at bygge yderligere på, fordi jeg synes jo, at de har skabt nogle resultater de sidste par år.
der jo peger i retning af, at de godt kan bygge på. De har også fået moderniseret deres stadion, så de sådan set har nogle faciliteter, der også er ret fornuftige. Så det er en af de klubber, jeg glæder mig rigtig meget til at se den kommende sæson i sag. Vi må se, om Gasper Dini tager en tørn mere, sådan lidt på kant med sine spillere jo nogle gange. Ja, det har set ud som, at han skulle stoppe, men nu ligner det måske mest.
Alt, at han fortsætter. Gian Piero, men lad os følge den. Atalanta 3 er jo selvfølgelig lidt skuffende, når man har haft mulighed for at vinde mesterskabet, men stadigvæk, som du siger, er imponerende, at de bare er. blevet en fast bestanddel deroppe. Og fjerdepladsen, ja, hvis vi ser mod sidste spillerunde, altså Lanser lukker jo, så er I jo bare lige for at indskyde den. Hjemmekam mod Parma søndag aften, der Milan spiller, som vi var inde på lige før lørdag, en af de to kampe, der er.
¶ Serie A Europæisk og Nedrykningsdrama
Men der er lidt der, Rasmus, der skal på plads omkring de europæiske og den der fjerde plads. Hvad ligger det til der? Det ligger til Juventus. De møder Venetia på udebane. Og det er jo en kamp, som Juventus skal vinde. Og gør de det, så har de sikkert den her flereplads.
Hvis de ikke vinder, så er vi jo ude i, at vi skal kigge lidt på, hvad med Roma. De har en udkamp mod Torino. Den tror jeg godt, de kan vinde. Så går de på 69 point. Og hvis Juve så ikke lykkes med at vinde deres kamp, så er det Roma, der tager den her flere plads.
vil jo så også være i spil, men så skal de jo så håbe på, at Juventus, de taber den her kamp her, og så skal de selv vinde deres kamp mod Lecce, som de nok også kommer til at gøre, men det kommer vi lige til at runde af med, tror jeg, i den her blok her, fordi det er jo et relativt vi ser, som det jo er med Italien, i bunden af CIA, hvem der kommer til at rykke ud. Det er godt nok der, den store spænding ligger ud over selvfølgelig mesterskabet. Og igen...
Jeg er nogle gange lidt efter, jeg tror, at lytterne ved godt, at jeg elsker Italien af hele mit hjerte, men jeg er nogle gange lidt efter deres struktur og deres måske mangel på at melde helt konkret ud, hvordan strukturen egentlig er. Men jeg synes jo, det er rigtig godt set det her med, at vi har...
De her to kampe, Komo Inder og Napoli Kalje, der ligger fredag aften. Og så har vi de der lidt mere ligegyldige kampe lørdag mellem Bologna og Genoa, og så Milan og Monza, som du sagde, Adam. Og så kommer det der store nedrytningsdrama og Champions League-drama. Det kommer på søndag. Det er da godt. tænkt at lægge tingene på den måde. Og søndagens nedrykningsdrama Monza, der rykker ned så meget ved ved de to sidste, er Menetja, Empoli, Lecce, Parma og Sagar Verona.
På 14.pladsen kan stadig ryge under stregen. Hvad er... scenarierne, Rasmus, kan du rigse op i forhold til at få fundet de to sidste nedrykkere? Ja, hvor lang tid har vi, Adam, fordi det er voldsomt det her. Vi skal lige sige, at Verona ligger på 15.pladsen, men det er rigtigt, de er også i spil. Fordi det er jo netop, som du siger, alle de her mandskaber er i spil, og
Det er jo sådan, at der også er et relativt realistisk scenario, at flere hold kan ende på samme pointantal. Og så er det jo Italien. Og hvis det sker, at tre eller flere mandskaber ender på lige mange point. så har man et betegnelse i Italien, der hedder classifica avulsa. Og det går ud på, at så laver man simpelthen sådan en minitabel mellem de her mandskaber og kigger på...
hvordan er det gået indbyrdes i de her opgør. Og når man så har fundet ud af, hvordan det er gået indbyrdes i de her opgør, så kan man sige, okay, så er det måske det dårligste hold, der rykker ud. Men det er det ikke. Så finder man de to dårligste hold i det her nye indbyrdes regnskab, man laver. og de skal så spille en kamp om at blive. Og så kommer det interessante jo med Italien, fordi nogle steder kan jeg læse, at der er to opgør.
Og andre steder kan jeg læse, at der kun er ét opgør, og det er ligesom Spanetti og Mesterskabet, så vil det være det hold, der har den bedste målscore, som kommer til at få hjemmebane.
Det er spændende, om klubberne ved det, og i øvrigt også om CR selv ved, hvad der egentlig kommer til at ske, men vi er jo i hvert fald i et scenarie, hvor den her sidste runde kommer til at være så spændende, fordi vi jo har så mange hold, der rent faktisk kan ende med at rykke ud, og der kommer jo også til at være de...
her scenarier, hvor vi vil kigge på, når vi kommer ind i slutfasen af kampen, hvordan kommer det til at gå, og det er jo fordi, der er det her indbyrdesopgør, altså Empoli møder Hellas Verona, og hvis Empoli vinder den kamp, så går de op på 34 point, ligesom Verona. Parma har en rigtig svær kamp, som jeg er inde på, ude mod Atalanta.
Der skal de jo nok bruge i hvert fald et point for at være nogenlunde sikker. Og så Lecce skal til Rom og møde Lazio. Den er rigtig svær. Og som jeg var inde på, Venetia har Juventus på hjemmebane. Så hold da op. Der bliver meget at holde øje med i slutningen. Og jeg tror, at der sidder nogen i fodbold.
forbundet Italien tænker, lad os håbe, at der ikke er flere hold, der ender på lige mange point, fordi så undgår vi det her vilde, vilde scenario, som det jo kan ende med at blive. Men lad os bare lige tage den. Hvis vi får fire hold på 34 point, hvis vi får Virona, Parma, Lecce og Empoli, de alle sammen slutter 34 point. så er det det der mini-turnering, som du siger, Rasmus.
Og der har Lecce 12, der har Empoli 11, og det betyder så, at Verona med 5 og Parma med 3, de går ind i playoff. Så Verona er det hold, hvor det ser sværest ud, fordi de næsten er dårligst i alle de her indbyttesopgør, hvis de slutter af point med to hold.
flere, så er det formentlig dem, der sker ud i playoff, mens Empoli ligner det hold, der har bedst forudsætninger, lidt afhængig af, hvem der slutter på de her formentlig 34 point. Ja, og det kræver jo netop, som du siger så, at Empoli skal slå Verona, og det er jo der, hvor man kan sige, at Verona går ind til... Ja, lige præcis. For de går jo ind til kampen på Ude bag mod Empoli, og ved, at hvis de spiller uregjort der, eller vinder selvfølgelig, så har de sikkert en ny sæson i særie.
Ja, fuldstændig voldsomt scenarier her, og jeg kan ikke sige andet end bare sætte sager i på 2045.
¶ La Liga Nedrykningsstrid og Skuffelser
Sødt aften, der er ikke så meget andet, der forstyrrer sig. Følg den her fuldstændig vilde nedrykningskamp der også, og så selvfølgelig allerede fredag aften, at det italienske... Guld skal fordeles, når Napoli og Inter finder ud af, hvem der bliver italiensk mester i denne sæson. Se af, der altså skal afgøres. Det samme skal sådan.
De sidste ting, jo i hvert fald lige i La Liga, fordi vi kan jo godt være ærlige at sige, at det meste i toppen i Spanien, det er på plads. Vi skal jo i bunden have sendt enten Leganes eller Espanol en tur ned i Sekunda. Espanol spiller hjemme i weekenden mod Las Palmas, Leganes hjemme mod Valladolid.
to allerede nedrykket modstandere her. Bliver Espanol reddet af det faktum, at de selv har en nem hjemmegam? Ja, det ville være mit bud. De har været ret gode på hjemmebane i sæsonen Espanol, men det er et eller andet sted vildt, at de står i den her situation, fordi... hvad hedder det, de har tabt fem i træk nu, altså for en måned siden, der var jeg i hvert fald klar til at sige, at Espanyol havde gjort det så godt i en periode, og også vundt mod Real Madrid, at de har sikret så nok point til.
Nu bliver det så i stedet den der neglebidende finale, hvor de så kan risikere at rynde ned i. Igen og igen, men bare lige for at understrege, hvor gode de har været på hjemmebane. De har hentet fire færre point i Villarreal på Eitgræs, og Villarreal skal altså ud i Champions League. Og de møder, som du siger, et ellers Palmas hold. Det jeg så fra dem i weekenden, altså efter de var rykket ned, det var godt nok jammerligt. Så de er kæmpe favoritter, men modsat.
I Italien er det jo sådan, at det er indbyrdes, hvis man slutter på A-point. Så det vil sige, at i tilfælde A, der er lige nu, har de et forspring til Ligernes på to point, det vil sige et enkelt point til Espanol, så kommer de op på 40 point. Leganes, sejremrådet, der ikke har vundet siden januar, så kommer de også op på 40.
Og så er de bedre indbyrdes, fordi de har spillet en uregjort med en og vundet en. Det vil sige, at Leganes i tilfældet af pointelighed, de bliver op. Så Espanol skal med stor sandsynlighed vinde den her kamp.
For at svare på dit spørgsmål, som du et eller andet sted stiller meget simpelt, Adam, det tror jeg også, de gør. Ja, den er jo rimelig simpel, i hvert fald at følge den der nedrykningskamp, eller duellen der mellem de to, men ikke desto mindre selvfølgelig. Naturligvis meget, meget spændende, også med Spagnols elendige.
form af en Mende lige nu her i kandidomser her i den sidste kamp. Det bliver meget, meget spændende. Der er jo også ting på spil oppe i toppen. Vi kan lige komme til det lige om lidt.
Jeg noterede mig og hørte også seneste af Liga-udsendelser, hvor de taler lidt om Sevillas elendige sæson, vi talte tidligere om, tror jeg, det var en max. januar, hvor jeg var med, med Girona, hvor vi havde været vant til at se dem i. i toppen af Liga i nogle sæsoner, og lige pludselig så, de var så også dumpet ned, så jeg ser videre, der kan jo ende med, det bliver sådan, de...
Det bliver to af de hold, der ender lige over stregen, uanset hvordan det går at vinde Espanol, så kan de jo også skubbe dem lidt ned osv. Så uanset hvad undervældende positioner for de to, hvem er du mest skuffet over, Nicolajas, at finde dernede i den her saison?
Jamen jeg synes jo, at et eller andet sted vil det oplagtige bud jo være Sevilla, fordi de fuldstændig er imploderet i denne sæson. Og så nu for nylig bliver der så hængt en majonetdukke af præsident Nido op ude for en motorvejsbrug, hang i sådan en låg og dinglet der. stod der, junior, du er færdig. Det er jo virkelig en... De måtte overnatte på træningsanlægget, da de kom tilbage fra endnu et nederlag her for et par uger siden. Så alt er jo gået galt. Men Sevilla...
er jo for mig at se en klub, der har sparet lidt op, eller er i gang med at spare op til en nedrykning. Det har jo været et kaos i de sidste par sæsoner, så jeg er sådan ikke overrasket over, at... De ligger der. Det er selvfølgelig stadigvæk skuffende med deres størrelse, med deres historik indmændte. Men jeg er nok et eller andet ved at være mest skuffet over Gidona, og jeg ved godt, at de solgte stort set alle de profiler, der havde været med til at få dem op i.
¶ La Liga Europæisk Kamp & Overhalinger
i Champions League i sidste sæson, men jeg synes jo, de lavede nogle gode indkøb, altså en Brian Giel, en Van der Beek, jeg synes, man gjorde det rigtig fint, man beholdt Mitchell. Men lidt ligesom vi var inde på, måske med Poster Koklo, så synes jeg jo også, at Mitchell i løbet af den her sæson er gået lidt på kompromis med den der meget, meget ultimative succesrigsstil i sidste sæson. Så Girona for mig har været sådan den der...
fordi selvfølgelig havde jeg ikke forventet, at de skulle ud i Champions League igen. Jeg havde nok heller ikke regnet med, at de skulle i top 7, top 8, men jeg havde regnet med en sikker midterplacering, og at vi ville tale om et holdtår ved at etablere sig i...
i La Liga, og som måske kunne bygge videre og skabe et eller andet fundament for at blive et subtophold. Og det har vi ikke set på noget tidspunkt i det her sæson. Jeg synes også, de har mistet lidt af deres stil undervejs. Så jeg ender faktisk med at sige, at Girona for mig personligt er den største skuffelse af de to. På sidste spildag her, Nikolaj, der skal Celta, som lige nu er syver, til Retaffe. Så er der Rejo, som er otter, som har Mallorca på hjemmebane, og Sasuna på nienpladsen.
Møder Alaves ude. Du havde godt faldt i det her tilgænske nedrykningspuslespil. Kan du ikke lige skete til dig i forhold til... til den europæiske kamp, der venter der for de der mandskaber på sidste dagen? Jo, i bund og grund, så kan det jo være meget simpelt, fordi jeg synes faktisk, at alle tre er ganske pæne favoritter i deres opgør, og det er jo sådan, at syvendepladsen giver...
Europa League, og så giver 8. pladsen Conference League kvalifikation. Som du siger, så er det Celsa, der ligger lige foran Rayo og Osasuna. Nu kan man se, at Araya og Osasuna, de ligger af point i tabellen, de har begge to 51 point, og grunden til, at Araya og Karno, de ligger foran Osasuna, det er jo fordi, de er bedre indbyrdes.
Nu vandt Rayo så mod Celta i sidste runde, og det betyder jo også, at de er bedre indbyrdes end Celta Vigo. Det vil sige, at der kan komme nogle forskellige scenarier i spil. Man kan sige, at... Osasuna, det ser lidt svært ud, fordi de skal jo selv op og vinde, og så skal de jo så håbe på, at... enten sælter eller og reger, at de så smider point. Så de har måske den sværeste opgave foran sig, synes jeg.
i det her gang, også fordi de møder et allervest, som godt nok redder livet i sidste runde, men det er måske den sværeste af... af de her kampe, som de andre hold har. Så jeg synes, det ligger til et Celtevico-hold. De møder godt nok Getafe, der lige pludselig fandt ud af at vinde en fodboldkamp igen, da de vandt 2-1 mod Mallorca, men som os.
har været i livet, og jeg synes, at det vi har set fra Celta i det her forår, der har de været mere konstante end, eller ej, de har været mere konstante end Osasuna, og den... følelse og den stemning, der var på Balladeras i sidste runde, hvor de jo så nok følte, at de missede lidt en matchball og ikke vandt, og dermed ikke sikrede sig en plads i Europa. Men at se, hvad det ville betyde for den klub at komme ud i Europa, det synes jeg var ret fascinerende. Og jeg synes jo...
I nogle af de andre ligager kan vi måske tale om, at så kan man redde sæsonen ved at komme på en 7. eller 8. plads og komme ud i Europa, men for Celta, der kun har været ude i Europa en enkelt gang, eller for den tags skyld Ossesuna. Det vil være en kæmpe bedrift at slutte med at skulle spille europæisk fodbold lige i sidste sæson.
Det er trods for, at 1-6-placeringen er skrevet i sten, så er det jo så nummer 7-9, vi skal holde øje med, og så de her to kampe mellem Espanol og Leganesi i La Liga. Ja, Euro Salta måske. De kan stadigvæk få Europa League, jo altså eller... ryge helt ud, altså på europæisk fodbold. Der er lidt på sidste spil dag også i det spanske. Hvis man skulle hive et hold frem Rasmus fra La Liga, så er den i forhold til en stor transfer.
sommer. Er der nogle af de store måske der? Nu er det ikke andet meget om Barcelona og Real Madrid i den her. Men er Real Madrid for en ny træner, for eksempel? Er der nogle af dem, du har på din liste? Ja, det er der. Jeg vil bare lige nævne også. Jeg har også noteret meget Girona her, netop som Nicolai var inde på. Hvad kommer der til at ske?
i den klub, og med deres spillestil, og er de i stand til at bygge på, så de mere konstant kan måske... komme helt op og ikke spille mere mesterskabet, men sådan, vi bare skal vende os til, at hver sæson, jamen der er de helt oppe i toppen af der league, altså det bliver spændende, og så er det selvfølgelig Real Madrid, altså hvis Thiabi Alonso kommer med, altså det gør han jo, med den her 3-4-3,
3-3 formation, vil han holde fast i den? Det er jo sådan lidt, altså det er jo ikke, jeg tror egentlig ikke, at Thiago Alonso, han er sådan Amorin-agtig insisterende på at vil spille den her 3-4-3 formation. Men han har haft stor succes med at spille den i leverkusen, og der har selvfølgelig også været kampe, hvor de har forsvaret sådan lidt mere i en 4-4-2, som vi jo også har sikker, at man gør i den her sæson. Men jeg glæder mig rigtig meget til at se, hvad er det for nogle...
positioner, han egentlig skal bruge spillere til. Fordi hvis det er 3-4-3, han vil spille, jamen så er der da nogle positioner. Nu må vi se med Alexander Arnold, som vi nok kommer ind, men... han er jo i bund og grund ikke sådan den perfekte vinkbakke, fordi han kan jo rigtig godt lide at komme ind i banen, og kan jo godt lide at være sådan en ekstra spiller der, så skal du i hvert fald have en spiller på.
en af de her to tier-positioner, som så er det brede punkt, eller sågar en yderstopper, som er meget offensiv og meget bred. Så der er sådan nogle ting der, hvis de skal spille 3-4-3, så tror jeg alligevel, at de har truppen til lige nu at spille 3-4-3. men ligegyldigt hvad, så tror jeg da, at Thiago Alonso vil sætte sit præg på den her trop her, og selvfølgelig kommer det også an på, hvad der skal ud, om der skal noget ud, hvad med Rodrigo, hvad skal der ske med ham, og den her...
centrale midtbane, stoler man nok på Chumani, og måske for den sags skyld også Camus Vengar, til at det er dem, der skal bygges noget op, eller vil Thiago Alonso have nogle nye spillere ind. Så ja, Real Madrid kunne jeg godt forestille mig, kommer til at få relativt travlt. Græn Madrid, for travlt, Nicolaj, det gør de altid meget i overskrifterne, kan man sige. Bliver det nogle af dem, hvor der kører mange sager hen over sommeren?
Ja, og jeg synes allerede, at de kører, som du siger nu, med Dodo Dego, der måske er på vej ud. Hvem skal ind nu? Det seneste nye er jo, at Nico Williams lige pludselig skulle være meget tæt på. Det var Matka, der havde en forsøg, der hed Bombasso. beskæftiger sig med ham, du er måske ikke i lige den position. Jeg synes, de mangler, men det hænger jo måske også lidt sammen med, hvad det er, som du siger, Rasmus. Hvad er det for en stil, Thiabi Alonso? Gennem en ville han gerne have nogen.
Et af Real Madrid's problemer i den sæson har jo nok også været, at deres kantspillere ikke har arbejdet defensivt godt nok, og der får man jo noget mere fra eksempelvis en Nico Williams. Så jeg glæder mig til at se meget, hvad der sker med Real Madrid, fordi...
Det føles lidt som om, at det er sådan en opbrudssæson, og det er jo ret vildt at sige i Real Madrid, men sådan er det jo, når man ikke rigtig vinder nogen titler ud over en europæiske superkop, så skal der jo ske et eller andet. Så det er det åbenlyse svar af de store. Nu har vi også lige set den her antifligt forlænge.
yderligere kontrakt med Barcelona, men der sidder man jo ikke med en fornemmelse af, at der kommer til at ske en overhaling, fordi der er så mange unge spillere, og det har fungeret så godt, at man får en banal tilbage til stikken. kommer tilbage. Der er nogle af de her spillere, der har været ude et stykke tid med skade og garvia med i hele forberedelsen. Så der sidder man jo med en følelse af, at de kører videre, og så supplerer de med en enkelt eller to. Så hvis jeg skulle prøve at...
At finde et andet hold, og det kan altid godt være lidt svært i det spanske, fordi det er jo meget sådan, at de handler lidt senere i vinduet, fordi økonomien ikke altid er så stor og især. midterholdene og bundholdene, det bliver meget lejet spillere, sådan lige i de sidste par dage af transvinduet, men Adal Socedat og Immanuel stopper jo der uge.
den vil slet ikke tale om den her kamp, den er jo allerede ikke så vigtig, Réa Madrid mod Real Sociedad, men det er jo to træner, vi skal trække forvel til, to af de mest populære, succesrige træner i hver deres klubber. Der har man jo så bare gjort den klassiske Real Sociedad-løsning, den kunne man godt nok ikke få. Javi Alonso som ny træner, men så har man gjort det næste bedste ved at hive Sergio Francisco op som ny træner fra B-holdet.
Det er jo akademivejen, de går så et eller andet sted. Hælder jeg jo til at sige, at den overhandler kommer, det er vel bare, at de har 6-7 akademispillere op, og så kører de videre. Men der skal nok findes en i hvert fald for Subimandi, og på et eller andet tidspunkt må de vel også begynde at tænke i Baskerland.
Hvad kunne det ikke blive til, hvis vi fik en angriber, der kunne skrue mere bare end en håndfuld mål på sæson? Det store farvel til han Charlotte og Immanuel. Det er kvart over fire på. lørdag, at man skal se, mod Real Sociedad. Der er allerede fredagskamp Betis mod Valencia, og så ruller det ellers med det der, at vi har skitseret med de kampe, hvor der er. er meget på spil derudover. Så kan vi måske også bare lige notere her på falderet, at Hansi Flick jo har forlænget.
sin kontrakt med Barcelona et enkelt år med mesterholdet, havde i forvejen papir frem til 2026, men det lyder meget fornuftigt af begge parter oven på den sæson, som de har haft. Jeg kører lidt videre på det, og så må vi se, om man bliver enige med Jamal om også, hvor højt i lønhirkiet han kommer til at skulle ligge, og så videre.
¶ Verden Rundt: Pokaler og Ligafinaler
Nikolaj, en lille tur verden rundt til sidst. Er der ligere, der kan se frem til en lidt mere sindsoprivende sidste spildag, end den spanske, eller hvad har du kunnet finde? Ja, det er så ikke en liga, jeg begynder med, fordi jeg skal spille. Der er også nogle pokalfinaler, vi har allerede været forbi den tyske. Men i Portugal fandt man jo en vinder i sidste runde, og det gjorde man, fordi Sporting vandt, og så kunne Julmann og Harder jo fejre i det.
portugisiske mesterskab. Julmandag jo desværre i den kamp var på tribunen, fordi han havde karantæne, men nu kan han så møde Benfica igen. Det er jo Benfica Sporting, der du lærer om det hele i den her sæson, og det gørs, at de mødes i pokalfinalen. at Sporting kan vinde det dobbelt. For syvende gang i historien, sidst de gjorde det, det var i 2001. To-sæsonen, det var med Joe Pinto, Chardelle.
en ung kardasma, og så var det også Phil Bab, har man da helt glemt, at Liverpool spiller, at han havde en lille periode der i sporting. Og en dansk dobbeltvinder i en af de relativt store, eller en dansk anfører for et dobbeltvinderhold i en af de relativt store turneringer, det synes jeg alligevel ikke, vi ser så tit så.
Det bliver interessant. De har spillet nu meget, meget tæt opgør. Mødtes jo også i ligaen for to år siden, hvor de endte 1-1. Så jeg tænker, at det bliver dramatisk, og det var måske sådan en kamp, hvor man... godt kunne forvente, at der måske også kom lidt ekstra tid, og så må vi jo se, om det bliver Gørgeres sidste kamp i en sporting, tror jeg, eller hvad det gør. Og så hopper vi til lige afslutninger, som du efterspurgte, Adam.
Lørdag 17.30 er der fuld runde i den bolske ekstraklasse, og det er sådan, at vi har to hold, der kan blive mestre, Lek Posnand og Rakov, og... Det er jo sig selv interessant, men det er jo selvfølgelig ekstra interessant at lægge posten af. De har en dansk træner, det er jo selvfølgelig Niels Frederiksen, der står i spidsen for det her polske hold.
Det er det første mesterskab siden 2021-2022, de kan vinde, og de kunne allerede have taget et rigtig, rigtig stort skridt i sidste uge, men de fik blot uafgjort, men det gjorde konkurrenterne fra Rakov heldigvis også. Og det betyder stadigvæk, at der er et enkeltpointsforspring.
De møder hjemme past Glevic, og det er som sagt lørdag 17.30. De ligger midt i tabellen, de har ikke rigtig noget at spille for, så det er jo en af de der kampe, ligesom med Napoli, og så tror jeg det var Dortmund, du er hensyde til meget, meget subtilt, Adam, for noget tid. siden, er det helt sent. Hvor de jo bare skal gøre arbejde færdigt. Der er meldt alt udsolgt. Der kommer 43.000 til den her kamp. Og så er det sådan...
så vidt jeg lige kunne støve frem i Polen, at det er head-to-head, altså også indbyrdes, der afgjorde det, i tilfælde af pointelighed. Og der tabte... Læg posten 1-0 hjemme, for ikke så forfærdeligt lang tid siden, mod Rakov, og så spilte man 0-0 ude. Det vil sige, at hvis de ender på samme pointantal, jamen så er det Rakov, der løber med mesterskaben. Men det kræver altså, at Lek, posten de taber hjemme, og så Rakov de...
kun for Rooksjort. Så lad os se, om det ikke ender med et mesterskab til Lækposten for første gang siden 2021-2022, og Niels Frederiksen, han så kan tage sit anden mesterskab i karrieren efter også at have ført Brøndby til DM-guld. Det vil være flot med noget dansk trænersucces der i Polen. Altså også ekstra klasse fra Nikolaj Rasmus. Kan du finde mere? Vi skal holde øje med.
Ja, vi kan jo lige starte med, at lørdag aften varmer PSG op til Champions League-finalen med en anden finale. De spiller Coupe de France-finale mod Reims, og Reims er jo en klub, som... Mohamed Dharami er at finde i, men desværre kommer han heller ikke til at spille det opgør. Han har stadig skadet Dharami og er først tilbage til den nye sæson. Så det bliver spændende, om PSG kan folde sig ud de to opgør, der har været i ligagen mellem PSG og Ranser.
med 1-1 i begge opgør, så måske vi får en spændende og en tæt finale, og det kan jo så også være PSG's skridt mod at vinde The Treble, hvis de så også napper Champions League, som vi jo selvfølgelig også kommer til at bagge godt op til, når vi når... dertil. Og så har vi jo talt om, eller jeg har talt om, Italien og Nevelejhjælp lidt med de her forskellige scenarier i CIA, hvem der kan rykke ud, og hvordan det hele det ligesom skal afgøres.
Og jeg ved ikke, om vi ligefrem kan toppe dem, men vi har to ret vilde scenarier. Og det første, det er i Kroatien. Fordi i sidste uge, der talte jeg jo om, at Hajduks Split, de formentlig ikke ville hjælpe dine mosagreb. Men så skete der jo det, at om lørdagen, der dummede de nærmestagrebser og spillede kun 1-1 mod NK Lokomotiva. Og det betød jo så, at scenariet ændrede sig fuldstændig, fordi så...
var Hajduk Spidt pludselig i spil til at kunne blive mester, hvis de kunne slå Rijeka. Og det gjorde de godhjælp med de vandkamp mod Rijeka med 2-1. Og det betyder jo så nu... at vi står med et scenarie før sidste spillerunde, hvor vi har Dinamo Zagreb på 62 point, vi har Rijeka på 62 point, og så har vi Hajduk Split på 60 point. Og hvis det er sådan, at man ender...
indbyrdelse, altså ender på samme pointantal, så er det indbyrdelseopgør, der kommer i spil. Og der er Rijka faktisk bedre, end Dinamo Sakreb, så Rijka skal stadigvæk bare vinde deres kamp mod Slamen. Så ender det med, at de tager det kroatiske mesterskab. er vi så ude i et ret vanvittigt scenarie, som jeg ikke ligefrem synes er realistisk. Men hvis både Dinamo Zagreb og Rijeka spiller uregjort, så ender de på 63 point. Og hvis Heideluk split, så vinder deres kamp. De møder Sibenik.
Så ender de også på 63 point. Og hvis det er sådan, at det kommer til at være det, vi afgør ligaen på... jamen så bliver det High Duke Split, der bliver mester. Fordi så laver man på samme måde som Italien, så laver man sådan et indbyrdes regnskab, og der har High Duke Split 12 point.
Rijeka har 10 point, og de der må have kun 9 point. Så der vil Hajduk Spidt være bedst, og dermed vil de blive mester. Men det er mest realistisk, at Rijeka tager det her mesterskab, men det kræver altså, at de vinder deres kamp mod... slaven, og ellers så kan Dina Mosaka med en sejr blive kroatiske mester. Og så slutter vi i Østrig, og det er også kl. 17 lørdag, hvor vi har nærmest det samme scenarie. Det er sådan, at Sturm Gras møder voldsbærker.
i deres kamp. Og Sturm er jo forsvarende mester i Østrig, og ligger også rigtig godt lige nu. De har 39 point i toppen af den Østrigske Bundesliga. Australien har 36. Og så har vi Volsberger, som også har 36. Så hvis Volsberger vinder den her kamp, så kommer de jo op på 39 point, ligesom Sturmgræs. Samtidig så spiller Austria Wien mod Lins. Og den kamp er de store favoritter til at vinde, hvis de gør det.
jamen så har vi altså tre hold på 39 point. Og så er det så lidt sparet her, fordi hvis det så er sådan, at voldsbærker, de vinder deres kamp. Jamen, så vil de blive østriske mester. Hvis ikke Austria Wien vinder. Fordi hvis Austria Wien vinder, og alle tre hold ender på 39 point, så er Austria Wien simpelthen bedst indbyrdes.
Og så ryger Stormgrass simpelthen helt ned som nummer tre. Så det er jo også et af Hypercubes forrygende opfindelser med den her struktur. Og man må da i hvert fald konstatere, at der kommer til at være rigtig meget spænding og rigtig mange kuglerammer, der skal frem.
og så videre, men det simple er jo bare for voldsbækker, de skal sørge for at vinde deres kamp, og så får de i hvert fald muligheden for at blive mester, men så skal de jo så håbe på, at Afslavien de ikke lykkes med at vinde over Linds, så ja. Det er omkring kl. 18.45, der vil jeg da i hvert fald sidde og føle meget interesseret med i både den kroatiske og den østiske liga, og hvordan det her mesterskab bliver fordelt. Det er i hvert fald dramatik for alle pengene.
Med alle de kuglerammer, du har, vil du sidde og følge med der, Rasmus. Det er stærkt. Jeg ved ikke, hvor meget salt er, end jeg er i kuglerammer nu om dagen, men det er et fedt udtryk stadigvæk, og der skal tjekkes. Nogle live stillinger kan jeg fornemme, både fra Østrig, Kroatien og...
Polen og så videre her, og så noget pokalfinal i Portugal, ikke mindst også. Der er jo masser af spændende ting, som kulminerer i disse dage, vi er klar til at få afgjort det i til det enske mesterskab, for eksempel den tyske pokalfinale. så er de sidste brækker jo altså også lige i Premier League og La Liga for den sags skyld. Vi er Max Mediano, og nu er vi Max klar til kampene. Og vi går ikke på sommerferie, bare roligt. Vi kommer til at dukke op på ugenlig basis hele sommeren med Max.
så glæder jeg dig til det. Tak fordi I lyttede med her i dag. Tillykke til Tottenham med trofæet, og have nu en rigtig god weekend allesammen, når den kommer. Tak. fordi du valgte Mediano.
