Make America Feel Great Again - podcast episode cover

Make America Feel Great Again

Nov 26, 202540 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Podcasten granskar Donald Trumps vallöfte om att dela ut 2000 dollar till varje amerikan, finansierat av tullintäkter, samtidigt som statsskulden minskar. Programledarna förklarar den matematiska orimligheten i Trumps plan och argumenterar för att det snarare är ett politiskt drag för att sätta press på Högsta domstolen. De diskuterar också vilka ekonomiska konsekvenser ett sådant "helikopterpengarregn" skulle få för marknaden, dollarn och inflationen, om det mot förmodan skulle genomföras.

Episode description

Donald Trump vill ge pengar till alla amerikaner. Joakim har synpunkter.

Transcript

Intro / Opening

IKEA presenterar ljud av förändring. Du, vi måste prata. När livet händer, då finns vi där. Som när du plötsligt måste flytta och inreda ett nytt hem. Välkommen till Ikea. Välkommen att storhandla online på icamaxi.se. Störst på låga priser. Banker blir techbolag och techbolag blir energileverantörer. Hur ser ditt företag ut om tio år? Oavsett så finns PVC vid din sida. Läs våra scenarioanalyser på pvc.se.

Trumps 2000 Dollar Löfte

Du, det finns en sak som jag inte riktigt förstår. Det finns många saker man inte förstår. Men det finns en sak som jag inte riktigt förstår som är värd att lyfta här i podden. Trump ska ju dela ut 2000 dollar till varje levande amerikan. Ja, i princip är det väl så det låter Vad tänker du om det? Hur känner du? Jag känner massor för det Det känns ju väldigt bekant också

Argumentet är ju då att USA nu har blivit rikt på de här tullarna med Trump. Och nu kommer liksom dividenden till amerikanska folket. Ja, tulldividend kallar de det faktiskt. Det låter ju fint. Han säger ju det här om och om igen också. Lovar och lovar och lovar. Ja, och sen ska han ju samtidigt very soon. Very soon, som han uttrycker det.

Också betala av USAs monumentala skuldberg. 40 000 miljarder dollar. Något sånt. Då undrar man hur det här ska gå till. Hur ska matematiken gå ihop? Det kommer det inte att göra. Det kommer det inte att gå. Dessutom så får man ju också indikationer om att högsta domstolen där borta överväger att riva upp den här tullregimen som Trump har byggt upp så fort. Där man kallar de här tullarna för nödtullar och man inför dem med referens eller stöd i någon gammal lag.

Nöden har ingen lag och därför måste vi ha tullar. Nöden har ingen lag. Gör vad ni vill inför tullar om så krävs. Det är som att problemen hopar sig lite här. Det var ju verkligen inte ett juridiskt ramverk som skulle användas för att förverkliga en destruktiv global tullregim mot USAs handelspartner. Så är det. Nej. Så därför undrar ju jag...

Och lyssnarna. Vad är det han håller på med? Donald Trump. Alla de här löfterna om att pengar ska regna över amerikanerna. Jag tror och jag vet faktiskt. Så om du har runt 40 minuter till övers. Kanske lite mer. Så försöker vi reda ut det här. Har du någonsin sagt någonting på mindre än 40 minuter? Jag tror vi har ett avsnitt. Jag har en lucka. Så vi tar en paus, lyssnar på reklamen och sen är vi strax tillbaka.

Och då snackar vi om Trumps tullar, dividenderna till det amerikanska folket, avbetalning av statsskulden och hur all den här matematiken ska gå ihop. Häng kvar! Vi spansas av Société Générale och vi hörde förra gången om hur svensken Joakim Sandén sitter på ett stort handlagolv i Frankfurt.

Vi var inne på det att du som kund när du köper börshandlade produkter normalt inte gör affären med andra sparare utan med banken som utfärdat produkten. Alltså Société Générale. Men vi hörde också att banken inte tjänar pengar när du förlorar eller tvärtom. Istället så ger själva affärsidén här att ge dig möjligheten att handla och det här kallas ju i finansvärlden för market making. Vi från vår sida eller våra market maker som då...

Se till att tillhandahålla en marknad i de här produkterna. Vi ställer priser. För det ska man komma ihåg att det inte är som en vanlig aktie där man möter en annan privatperson i HD-boken utan många av de här certifikaten vi har tror att vi har runt 20 000, 25 000 till och med. produkter som är uppe och prisar på NGM levande just i detta nu. Det är inte alltid så att alla de handlas varje dag hela tiden och

Och därför måste man ha en market maker. Så det sitter alltså folk i Frankfurt och ser till att det alltid finns köp- och säljpriser i alla de här produkterna. Så att kunderna alltid eller så ofta som möjligt i alla fall kan göra affärer. Det är en tjänst helt enkelt. Vill du göra affärer med Société General så hittar du deras börshandlade produkter hos Avanza och Nordnet. Alltid med bokstäverna SG i produktnamnet. Läs på innan du investerar och kom ihåg att alla investeringar innebär risker.

Det här är inte någon investeringsrådgivning. Men tack till Société General.

Pandemistimulans och Marknadseufori

Vi är tillbaka. Hej och välkomna. Jag har en fråga då, även om du nu tycks på att det här blir en svår sak att genomföra. Ja, okej. Om man lyckas med det här, vad händer då? Alltså om man delar ut 2000 dollar till typ varje livslevande amerikan. Det är frågan. Ja, det är som Wall Street Bets, it's on. Ja, det vet vi ju redan. Alla minns pandemins härliga finansmarknad. Då fanns det att prata om. När det hände?

Så var man inte helt vars om det. Det är mer i efterhand som man förstått hur tokigt det blev. Ja, de som satt mitt i det här har ju PTSD över det här idag. Och nu kommer ju det här som en liten... knacka på en lucka i hjärnan som man har försökt stänga till. Det blev ju väldigt stimulativt och hypat. Det var väldigt stimulativt och hypat. Ännu mer än vad det är nu till och med. Eller klart mer än vad det är nu.

penningpolitiskt håll i alla fall. Men det var ju just under den här stimmisfasen av pandemifinansmarknaden som allt blev riktigt så sjukt euforiskt ju. Alltså när man skickade ut stimulanscheckar på totalt knappt 2000 dollar. var det ju då också. Inte riktigt, det var 1500-1600 dollar eller något sånt här. Men sen så var det lite stöd till barn och sådär också. Så det där drar upp det lite till. Så det kanske var någonstans 2000 dollar. Alltså man förstår ju att folk blev euforiska för att

Du behöver inte gå till jobbet. Och här kommer flygande från staten en liten check. Och Robin Hood har precis släppt gratis optionshandel. Ja, precis. USAs Avanza. Ja, precis. Vad händer då konkret om vi har ett facit från pandemin? Ja men eufori. Folk får besked om att här har du 2000 dollar rakt in utan motprestation. Så detaljhandeln drar igång På den tiden var det ju näthandel Som bara skruvades upp Något fullständigt Eftersom att folk satt hemma Kryptovrålrus Ja

Börsen stiger och alla känner sig rika i en tillfällig känsla av nationell konsumtionslycka ungefär. Under pandemin bidrog det här till delkonsekvensen som var att vi fick... memaktier alldeles också. Då är vi på Wall Street Bets. Det här forumet på Reddit där folk sitter och pratar ihop sig om att köpa vissa utbombade aktier. Ja, precis.

The massive short squeeze och sådär. Så det var en spektakulär hås som drevs från nätforumet Reddits subforum på Street Bets. Enligt den tidiga förklaringsmodellen kring det hela. GameStop är en av de härligaste historierna. Det är den, ja. Det fanns ju många aktier som var involverade där. Allt det hörde ihop med stimulanscheckarna. Allt med GameStop.

Det var ju också den här eran av pixel-ap-konst i metaversum och det här. Så det blev ju en plötslig viktig bas i en framtidsportfölj för många plötsligt invigda. finansintresserade som plötsligt fastnade i den här stämningen. Tokfrans finanshype som jag tycker man kan kalla det. Kan du föreställa dig när någon människa om 2000 år... gräver fram något fragment av Wall Street Journal i någon hög om man kan läsa om den här digitala apkonsten som människorna skapade på 2000-talet.

Det kan jag inte. Och så kommer det ställas ut på något museum. Vad hände sen då? Ja men sen kraschade ju allt. Och det är ju det som vi kan vänta oss nu också eller? Nej det vet vi ju inte riktigt. Men vi vet att det är bäddat för tokigheter i marknaden i alla fall.

För att folk plötsligt tar mer pengar och stoppar in på börsen då. Snarare än att amortera. Ja, och andra marknader. Det här först och främst var därför jag sa att den tidiga förklaringsmodellen var att allt bara hade med Reddit och WallStreetBets att göra. Det här går ju att utnyttja och det vet ju alla någorlunda insatta att det egentligen inte var efter ett tag Reddit-användare som blev de stora vinnarna på det här. Utan att det var ju de hedgefonder som...

Wall Street Bets-människorna sa sig vara ute efter. Det var ju en del av narrativet att man skulle squeeza hedgefonder som blankat aktier genom att köpa de mest blankade aktierna. Alltså de som hade störst bets på sig. fortsätta ner då, för det var ju många utbombade aktier här som man satsade på. Och att det blir precis så då att hedgefonderna till slut sitter med segen i sin hand igen, det kan vi inte fastslå.

de nyinvigda småspararna är de som sitter på svartpetter. Men vi vet i alla fall att Onio är bäddat för tokfransfinans om dessa 2000 dollar per amerikansk skalle kablas ut. Sen är det så att den lite mer officiella historieskrivningen eller narrativet, det är ju att de här skribenterna på Wall Street betts. Det var de som vann och hedgefonden har förlorat. Ja, absolut. Men det stämmer inte.

Det stämmer absolut inte. Det fanns världsfonder som satt snett och som åkte dit på ganska... duktiga förluster, men sen så finns det alltså de riktigt stora hedgefonderna är ju vinnarna Citadel och sådär, och det blev ju mycket prat om dem också då, att de äger marknaden och bara sitter och täljer guld med sina

smörknivar. Men det var en härlig saga som jag tror att många ville tro på. Absolut, och det är väldigt tilltalande hur den går att framställa idag. Att det finns vissa nördar som blev legendariska av det här. Som med hjälp av en meme senare väckt sina konton igen och orsakat jätterörelser i marknaden även efter att hypen övergått i bust.

Verkligheten Bakom Bubblor

Men det här med tokförhandsfinans då? Kan du utveckla lite? Ja men bubblor. När det kommer gratis pengar som trycks in i marknaden då trycks de in i marknaden med allt mindre rimlig conviction. Och allt mer spekulation, om man så säger. Och då finns det ju större drakar som vet hur det fungerar och utnyttjar de här flödena.

Som market maker då till exempel. Det är färre och färre som kommer till fotnötterna i årsredovisningen. Det kan man säga. Och då förstärks det här tills det inte längre finns en greater fool att sälja sina tillgångar till. Vilket då är en teori, the greater fool theory. Alltså att det som sker då när folk får motsvarande 20 000 kronor ungefär, det är att mängden fools ökar ganska raskt.

Särskilt när motsvarande 20 000 kronor delas ut utan motprestation. Det är också väsentligt här. För folk tenderar då att se på de här pengarna som något som det inte gör så mycket om man bara... betta bort. Ja just det, bara en liten gåva. Ska vi se om vi kan bli ännu mer rika av detta än de 20 000 som jag fick in här. De kommer oväntat och utan motprestation så...

Det är ganska okontroversiellt som utgångspunkt att detta var drivande i manin. Kan man anlägga mot det att marknaden på det stora hela inte... har samma euforiska utgångsläge som under pandemin då när räntorna var noll och Fed fortfarande höll på med kvantitativa lättnader och sånt där och tryckte massor med pengar. Precis, pengar är inte gratis längre. Nej. Ganska nysatta finansmarknadsrekordnivåer.

på många håll. Till trots så är det väl inte riktigt lika huvudlös stämning bland småsparare. Och det är inte riktigt lika mycket makabra rörelser att ta i tur med heller. Så nu får vi istället ta i tur med varför allt det vi sa nu inte kommer ske. Och det är ju nästan lika makaber rörelse bakom allt det här tänker jag som gör att vi måste prata om det. Okej.

Trumps Löften: Ekonomisk Omöjlighet

Och det ska jag gå rakt på sak med, tänkte jag. Det är lika bra. Sätta katten på bordet. Det här kommer inte gå, det Trump lovar att göra nu. Vilket av dem? Han kommer inte kunna ge 2000 dollar till varje levande amerikan i någon sorts utdelning från vad han... fått in av hans högst omdebatterade och kritiserade tullregim vad det har inbringat och samtidigt då snart som man lovar very soon

i sina sociala medieinlägg börjar betala tillbaka på statsskulden. Det går inte. För vad då? Det går inte. Varför går det inte? Till att börja med för att plus- och minusmatten inte tillåter det. USA kan inte dela ut 2000 dollar till varje vuxen amerikan utifrån det man kan räkna ut att amerikanska staten hittills fått in från tullarna.

I alla fall. Det här tycker jag är intressant att notera. Jag har sett en del skrivet om det här nyligen. Om hur mycket pengar man har dragit in i tullar. Vilket ändå var i mina... Jag blev överraskad att det var så mycket pengar. Jag vet inte om du var rätt att bli överraskad eller inte. Men hur mycket är det? På årsbasis med nuvarande nivåer så drar tullbonansat in ungefär 200 miljarder dollar per år till statskassan.

Och skulle man dela ut varenda dollar av det då? Hur mycket blir det? Om vi antar att det bara rör sig om vuxna amerikaner som inte är höginkomsttagare. Det är de som ska träffas av det här enligt vad Trump har skrivit. Då rör det sig om runt 220 miljoner personer. Och då kan man dela ut knappt 900 dollar per person. Just det, alltså lite mindre än hälften då än man hoppas på. Ja, och resten skulle man få tag på hur då? Ja, han kan ju låna de pengarna kanske. Ja, det får han göra i så fall.

Och öka statsskulden som man samtidigt ska... betala av. I samma andetag lovar han att de ska betala av det. Är det fullt så här enkelt? Matten får det låta nu som att det är oerhört utmanande. Det är inte konstigt att säga det. Plus och minus matten är vad den är. Men sen retoriskt så är det ju en helt annan femma. Tänker jag i alla fall. Hur menar du retoriskt? Ja men alltså att han håller ju på med någonting här.

Jag tänker att det han håller på med är politik. Och att den politiken förs mot vem då? Om inte högsta domstolen. Här ju. Som ju nyss har aviserat att det är högst tveksamt om det går att se på Trumps nödtullar som legala i fråga om att införa tullar på hela världen.

Och det är också helt i linje med vad domstolar har gjort på vägen upp till högsta domstolarna som sagt, nej du, det här går inte. Det här skulle liksom tröska sig flera instanser och då har de lägre instanserna sagt att det här är olagligt eller? Ja. Och nu går Trump offensiven med överdrifter om att tullarna inbringar att lova guldräng när amerikanska väljare skapar lite badwill mot domstolen, eller? Ja.

Jag tänker att det är det det handlar om. Och här har vi ju väldigt aktuella händelser. För det här är ju pågående precis just nu. Det här. Så du tänker att han håller på att kratta man ner sig och mjuka upp opinionen lite för att... tullnegativt utslag. Ja, precis. Han vill ge HD att tänka på om de har råd med det här bakslaget mot opinionen som har blivit lovade 2000 dollar. Att folk kommer bli sura. Jag tänker att det här är...

Det kan nog vara ett sätt att sätta press på HD. Och sen då, om de river tullregimen så kan Trump säga kolla vad de gör nu igen, de här äckliga elitisterna i Washington som bara vill berika sig själva med sin enögda globalism.

Tullar: Vem Betalar Verkligen?

Som slår ut en stackars genomsnittsamerikanen som bara vill ha tillbaka sitt hederliga jobb som flyttat till Kina. Som en del av den här retoriken så verkar det också ingå att de här tullarna... betalas för Kina. Vilket ju inte är korrekt helt enkelt.

Nej, men i enlighet med någon retorik om att de också har stulit alla amerikanska jobb och så. Ja, och så är det ju inte rakt av om vi ska vara ärliga. Det finns liksom inte bara en kraft bakom det här att det skulle vara det kinesiska kommunistpartiet som har det. roffat åt sig alltihop. Det finns också många andra variabler att ta fasta på där.

Men här kommer vi då till nästa lilla poäng i vad som är så tokigt med Trumps löfte om att ge tillbaka tullpengar till amerikaner samtidigt som man minskar statsskulden. Vad är den poängen? Ja, det är ju att tullar är skatter. Och skatter betalas av vem? Ja, det betalades ju av företagen som importerar varor från utlandet. Som höjer sina priser och vilket leder till att konsumenterna får betala mer.

Hur mycket mer man betalar beror på vilken typ av produkter det handlar om. Men det är en omfördelning av pengar från konsumenter till staten. Det är svårt att komma undan med det. Det är en konsumtionsskatt. Ja, det är bra förklarat. Det här har ju tröskats på varv nu, men jag tycker inte det är tillräckligt klarlagt.

Politisk Strategi, Inte Ekonomi

Det är bra att vi säger det här en gång till. Så här enkelt är det. När det kommer till kritan så betalas tullarna av amerikanska konsumenter. Eftersom att de är ju de som får betala i slutledet när amerikanska företag som tvingas betala extra för införsel av varor som importeras från andra länder för att direkt eller via förädling säljas i USA.

Så de företagen för ju vidare kostnaderna på sina kunder genom att höja priserna på sina varor. Och intäkten som då betalas av konsumenterna, den landar ju hos staten. Så det är någon fördelning. En skatt. Och det här är då någon slags nollsummespel menar du då? Om man gör en utdelning till amerikanerna så... Ja, han betalar tillbaka det som han redan har tagit från dem i andra handen. Minus någon slags förluster.

Det hade ju kunnat bli det i alla fall. En typ av strategiskt spel där summan av alla spelares vinster och förluster är noll. Ett noll som spelar så. Men det blir ju inte det eftersom att han ska betala tillbaka mer än vad han har fått in till amerikanerna. Alltså man har ju fått in 900 dollar per skalle. Man ska betala 2000 dollar. Och dessutom så ska han ju sänka statsskulden med avbetalningar. Så det är ju att använda samma dollar flera gånger här.

Så ska det här funka så måste han i första ledet låna pengar och utöka USAs statsskuld, dra upp inflationen och räntorna på samma statsskuld. Så det är helt oförsvarligt ekonomiskt det här. Tänker du att han vet det här? Det är klart att han vet det här. Ingen är så svårt ekonomiskt imbecill om den sätter sig ner och ritar på det här och strukturerar upp ett förslag. Så därför blir ju slutsatsen att det här rör sig om något helt annat och det här andra är ju i så fall...

Trumps Plan B för Tullar

inte ekonomi, utan att man då med falsk ekonomi försöker driva det här andra politik. Så det rör sig om att sätta press på högsta domstolen så att hans tullregim ska kunna fortsätta. Han är väldigt duktig på att skapa mycket väsen. En dramaturg. Lite sidospår kanske. Vad händer om den här tullregimen faller?

Har Trump någonsin sagt vad plan B är om högsta domstolen skulle underkänna hans tuller? Ja, eller administrationen har gjort det. De verkar ha fått lite krisinsikt nu. Jag såg att Howard Lutnick... Häromdagen bara. Handelsministern. Han var tydlig och sa att man kommer försöka hitta nya kryphål. Eller... ta till med andra väldigt expansiva handelslagar då och agera med dem istället. Alltså krypshål då som är bemärksam att man använder någon gammal insomnad lag från 1800-talet för att...

Jag tror inte man behöver gå så långt tillbaka ens. Men det finns några sådana som är tillgängliga. Kryphål kanske leder fel i nästa steg. Men man lutar sig åt att kunna använda några specifika lagrum. som inte är omedelbara kris- och säkerhetslagar, eller kris- och nödlagar, utan istället då...

försöka införa tullar utan att gå igenom kongressen. För det är ju det som är målet då, att man ska använda redan existerande lagparagrafer som ger presidenten en väldigt bred makt då. Antingen genom att hävda att tullarna behövs för att upprätthålla nationell säkerhet, för att stävja orättvis handel eller för att möjliggöra så kallad reciprocitet.

Att man matchar eller speglar andra länders diskriminerande tullar. Det är ju någonting som man varit inne på i själva utformningen av det besked som gavs i Rosenträdgården under Liberation Day. Där i april eller vad det var när vi... fick att prata om. Alltså då det stora tullbeskedet när alla bara tappar hakan nu fan har ni räknat fram det här och sen så framgick det ju att man hade varit kreativ på ett sätt som

Ingen hade kunnat föreställa sig. Det var ju otrolig tid. Vad man får uppleva i den här världen. Men de här andra lagrummen som man då kommer... Ge sig i kast med och använda det för att få upp tullar. Det kommer ju också utmanas i domstol naturligtvis från nej-sägare. Det är ju så här de håller på i administrationen nu.

Järv och utmattande lagtestning för att driva den exekutiva makten, alltså presidentens makt, så långt som möjligt utan att kongressens störiga inblandning och ifrågasättande ska ställa tet.

Utmanar Maktdelningen

Jag tänkte se det, för pratar man om det här enbart i termer av tullpolitiken så blir det för snävt, för han verkar göra det här på många områden. Och en hel generation människor har ju lärt sig om den amerikanska demokratin. Att det är uppbyggt kring checks and balances. Men nu har man ju tagit bort checkarna på något sätt. Och balansen också kanske. Det är ett stort jobb om man skulle göra det.

I valda frågor så är det ju precis vad man går emot helt klart. Men alltså kommer folk inte se igenom det här då? Du blir utlovad 2000 dollar i belöning för den här järva politiken som enbart skenbart tjänat USA. Men att man sen blir besviken på den faktiska ekonomin i det hela då, när plus och minus inte riktigt går ihop då? Ja, på längre sikt så kanske det blir så att man ser igenom, men det här är ju...

Som populism fungerar. Kortsiktigt liksom. Som ett medel att binda makt till sig. Och sen när man har den så upprätthåller man den med nya, kortsiktiga och ibland rätt huvudlösa politiska förslag. Som inte sitter ihop med den mer långsiktiga verkligheten. För där måste man ju ibland resonera för att... Inte alltid maximera, men nå ett...

Så bra resultat som möjligt ur givna situationer som kräver politiska beslut som ibland medför konsekvenser som inte är populära bland alla grupper. Alltså att man kan tappa väljare liksom.

Populismens Marshmallowtest

Man utsätter sina medborgare för marshmallow-testet gång på gång. Ja, det är väl beskrivet. Vi är väldigt dåliga på marshmallows. Man kan göra samma arbitrage med våra telefoner 3 cm från nästip och så vidare. Så till och med hur många tilltalas då av att få 2 000 dollar som man påstår sig ha återbördat från de dumma kineserna för att de politiska poängerna ska...

trilla in? Ja, det är ju lite underhållande att det här håller på som det gör samtidigt som vi sitter med kinesisk TikTok-underhållning tre centimeter från nästippen. Även om det är en så riskabel sak som det är rent realekonomiskt. Så här är det ju rätt ofta nu för tiden. På kort sikt låter det här upplägget som en win-win för en amerikan som...

egentligen hittas i det lättlurade facket där ju allt fler sitter i det moderna samhället för att man har sin uppmärksamhet någonstans. Och då motiverar man historien med att nu tvingar vi Kina betala tillbaka. Gött va? Inte bara till USA utan rakt ner i din amerikanska patriotmedelklass ficka. Men det är ju egentligen som när man hittar en hundralapp på gatan det här. Om man nu har tappat en själv. utan att man märkte det. Det här är liksom en ekonomisk illusion. Du har inte tjänat någonting.

Man blir liksom glad för att man känner sig lite rikare kanske. Det är viktigt att känna sig rik. Ja, så det här är liksom Make America Feel Great Again. Lite liksom sentimentalitet och lite självbedrägeri. Det är ju härligt och så tar man konsekvenserna av det någon annan dag. Ska vi inte underskatta vikten av att folk har ett härligt självförtroende på morgonen när de vaknar?

Men du menar att de pengar man får tillbaka som då lätt lurad amerikan motsvarar det man redan har betalat extra på Walmart?

Feel Great Again: En Illusion

Vad är det man nu handlar om? Ja, eller inte ens det. Sen tullarnas infördes. Man får tillbaka knappt hälften av det. Och det är inte mycket till seger det. Men det är lite poetiskt med den här patriotiska konsumtionsrundgången som nu ska fullbordas då. Det skulle ju kunna funka politiskt det här genom påståendet att Trump-administrationen nu tar tillbaka det som Kina har stulit om det berättas tillräckligt effektivt.

Så det handlar ju mer om dramaturgi än ekonomi för att trissa upp spänning inför högsta domstolens avgörande, tänker jag. Här görs ett hjälten som ska ge till folket vad folket förtjänar, men så kommer... Den här doma makteliten och stoppar det. Och när tillräckligt många har fått in den bilden i hövet så spelar det egentligen ingen roll hur det hänger ihop.

Men om man ändå hade gjort det här, hur hade det sett ut då? Staten hade behövt låna hundratals miljarder dollar för att finansiera det hela. Det ska man göra i ett räntelandskap som ju redan är rätt ogynnsamt. Som har blivit lite bättre men som inte är vad det har varit för den typen av övningar.

Hypotetiskt Ekonomiskt Fall

Ja, för räntorna är mycket högre nu än när man höll på med den senaste. Det är de. Och med mer upplåning så får man ju dessutom högre räntor. Framförallt långräntor. Och så leder det sig en brantare så kallad räntekor. Alltså obligationsmarknaden börjar ju skaka direkt nu om administrationen plötsligt gör raka motsatsen till vad man har lovat. Jag la fram till det så att man börjar sålföra one big beautiful bill här i våras.

Det ledde till att man splittrar hela Vita huset mellan fiskalt konservativa och fiskalt liberala republikaner, eller om man så kallar det. För då såg vi just den här rörelsen. Notabelt är också att Elon Musks Doge... department, alltså department of government efficiency som vi pratade så oändligt mycket om i våras. Den har ju upphört att existera nu. Har du gjort det formellt eller? Inte formellt, men den...

Wall Street Journal skrev en exposé i början på veckan om att den finns inte längre. Det är en pappersdrake som har flugit ut genom fönstret och försvunnit. Så mycket för det då? Det var ju mycket väsen kring det där. Det kan man säga. Så de höja cheferna och de stora uppgifterna har försvunnit till andra departement. Men det här konservativa gänget då som vill betala...

ner på skulden och hålla i plånboken. Medan Donald Trump visade sig med finansminister Bessent och några till, vill driva upp statsskulden genom att ta mer lån och alltså inte vara sparsam. för att betala på skulden som har lovat. Det finns någon splittring här i... Ja, det fanns. Ja, okej.

De försvann ju. Det ryktes för att han är på väg tillbaka in i administrationen lite grann i vilken månad. Det är någon sorts fredspipa som dröks på lite nu och då. De har ju synts tillsammans och Musk har varit i Vita huset men han verkar ju inte ha någon. Större ny roll att spela, en i alla fall. Men som vi brukar säga, det man gjorde var det gamla vanliga. Man tog sats och sparkade burken längre ner i gränden.

Räntan på statsgulden är ju redan en av de största utgiftsposterna i USAs budget så varje extra procentenhet i ränta nu kostar ju hundratals miljarder för amerikanska staten. Så man kan ju teoretiskt säga att om folk ens förväntar sig det här så kommer räntan att stiga. Så då betalar man alltså mer redan nu för att ha lovat ut de här pengarna i en sorts ekonomisk...

Själv, ja, kanibalism. Självätning. Och ändå är räntorna ner rätt mycket under året. Det är ner en procentenhet sen det var som värst där i april. Men det kan ju kanske vända. Det har inte sett någon stor effekt det här än. Och det kanske är för att det är för dumt för att realiseras. Men om räntorna skulle gå upp då, vad händer med dollarn då? Ja, det blir ju lite dubbla signaler då på dollarn när det kommer till...

en sån här potentiell rörelse för växelkursen. Alltså på kort sikt så skulle ju dollarnåt stärkas eftersom att högre räntor, det är ju konsekvensen då och det lockar kapital. Men sen så fort investerarna faktiskt börjar se att underskottet bara växer, att skulden inte minskar utan tilltar eftersom att det inte fanns någon trollstav gömd någonstans i ovala rummet.

Som kunde få fram de här pengarna utan konsekvenser ur en magisk tullintäktspott som ingen vet var den kommer ifrån. Då vände ju flödena och så försvagar stålen istället, tänker jag. Och börsen då? Ja, det är inte samma. Initialt positivt. Någon slags sockerchocksutfall. Särskilt då sektorerna som påverkas tidigast. Detaljhandel när folk ska ösa in sina extra pengar och köpa grejer.

Och långt ut på riskskalan kommer det ju också premieras då när folk ska bli rika snabbt och spela bort sina pengar på småbolag och tech och så. Men sen när räntorna biter och dollarn svajar så viker ju värderingarna. Och ja, sockerschock blir ju rätt bra förklaring på sådana här grejer. För det är ju så det blir av en sockerschock. Först att man nästan...

Får ett rus och sen en krasch när man börjar må dåligt och bara känner sig eländig och ångrar den där hinken med lösgodis som man drev i sig. Som du brukar hålla på innan vi pratar. Jag känner faktiskt precis nu att jag börjar gå ner så jag skulle behöva ta ett break och kanske gå och ångra mig en stund. Eller gå påt igen kan du göra. Du får en möjlighet nu. Tack. Vi tar en kort paus, sen fortsätter vi prata. Häng kvar.

Ordningen är återställd. Joakim har fått lite mer lövskodis i sin kropp. Så vi åter. Jag har faktiskt bara druckit te. En halvkopp utan honung.

Krypto och Feds Datablindhet

Vi har ju fler tillgångsslag här att prata om. Med krypto exempelvis kan man ju tänka sig skulle påverkas lite av att varje amerikan får 2 000 dollar. Pixelaporna kommer tillbaka. Ja, kanske. Vad tror du? Ja, men det tror jag. Det blir samma mönster, fast ännu snabbare om vi ska förlita oss på historien i alla fall. För krypto älskar ju också rubriker om gratis pengar.

Av flera skäl. Dels att det finns mycket mer att pumpa in men också att nu är fiatvalutorna på väg mot sitt slut ungefär. Men här ska vi också nyansera. När just dollarn börjar falla och likviditeten stramas åt, då kommer ju baksmallan hit också, har det visat sig. För det är ju dollars som investeras i krypto. Så det blir baklås här. Så har det varit hittills. Det är mer sammanlänkat det här än vad kryptoanarkisterna därute önskar sig mellan dollarsystemet och kryptovärlden. På tal om anarki.

Fed, Federal Reserve, centralbanken. De är i anarki. De famlar ju i mörkret som vi pratade om. Du menar statistikdimman? Det har ju löst sig nu med nedstängningen av amerikansk offentlig sektor. Till slut tog det väldigt lång tid den här gången. Men den medförde ju att vi inte fick inflationstal och arbetsmarknadsdata som vi brukar få. Det fanns inga folk som kunde göra det där kanske. Så Fed vet egentligen inte hur het ekonomin...

Farlig Tajming, Marknadsfantasier

Är det rätt tolkning? Ja... Om du frågar alla utom Fed, för de känner ju att de har full koll. Ja, det måste man väl säga. Det är ju svårare än vanligt att veta vad vi är i alla fall. Det tror jag Fed kan tillstå också. Även om man inte står helt utan kompass så är det svårare att se kartan i alla fall. Men trots det så signaleras det ju nu då att räntan inte bara sänkt...

rätt nyligen häromsisten. Det behöver man inte signalera, det vet vi ju för det är ju fakta. Men man säger ju nu också då att det kan nog vara läge att göra ytterligare en sänkning i december, en tredje för året då. Och jag tror kanske inte att det är någon jättefara. Men det vore ju en krydda i tillvaron om det nu skulle komma ut eftersläntrande siffror som kanske indikerar en spik uppåt i inflationen som Fed inte hade räknat med.

I den mån vi överhuvudtaget får någonting ut från den månad som har förlöpt. Om det skulle komma retroaktivt då? Ja, det gör det inte fullständigt vet vi redan. Men de borde kunna jämföra en... prispunkt mot en prispunkt några månader tillbaka. Någon indikation? Absolut, de har ju någon sorts data men datan för oktober då i grova drag...

Det man får är icke-tillförlitliga indikationer snarare än data baserad på randomiserade förväntningar hos faktiska respondenter, vilket är ju det man vill ha. För det här går inte att backtracka. Utan det hade då behövt samlas in under oktober när det var shutdown för myndigheter och det här budgetbråket som nyss tog slut pågick då.

Och statistikmyndigheten, alltså Bureau of Labor Statistics, det var ju en av de myndigheter som höll helt stängt då. Så det finns liksom ingen data och det går som sagt inte att samla in den i efterhand. Det är ju frågor man ställer till. Folk, vad tror du? Hur känner du? Och det går inte att liksom Du, hur kände du för en månad sen? Nej, otroligt Men hur som helst

Är inte det här det värsta tänkbara läget att få en sån här fiskal injektion på flera hundra miljarder dollar rätt in i lårmuskeln? Ett helikoptertullsläpp. Några hundra miljarder dollar kastade i knät på den amerikanska befolkningen. Det kan vara oerhört dålig tajming faktiskt. Ja, det skulle ju i värsta fall vara så att man driver på en redan hetare inflation än önskat.

Och som man inte riktigt har koll på. Men det här är ju... Nu är vi ju djupt inne i någonstans diskussionen igen. Eftersom att det här ju inte kommer ske. Får vi inte glömma. Och nu har vi ju lagt 38 minuter på att prata om det här. Varför pratar vi om de här marknadsrörelserna som ändå inte kommer ske? Så här finans fungerar. Vi är ju pedagoger här. Någonstans pedagoger. Nödvändig yrkesroll när det kommer till.

Föreställningen Fortsätter

ju längre ut på tokfrans finansskalan man kommer faktiskt. Vi konstaterar i kapitalet här och då att tänk på vad man får vara med om. Det säger du i varje avsnitt av alla. poddar du gör tror jag. De har senast 15 åren. Tänk på vad vi får vara med om. Det är fantastiskt. Jag tror inte att folk kan ta in det riktigt. Man är inte så ekonomiskt historiskt bevandrad att man har så mycket att relatera till. För den som är beredd att lyssna så tar vi på oss

den förment viktiga uppgiften att förklara saker som aldrig hänt och lösa problem som ingen har. Det är det många som gör även bland börsbolagen. Men så här... Det här beskedet från Trump om att USA ska göra det här statsfinansiella självmålet som är att dela ut 2000 dollar till i princip varje amerikan är inte riktigt vad det är i fråga om. Men väldigt många amerikaner, hundratals miljoner.

Det firas ju av marknaderna varenda gång det ges. Varje gång Trump andas om att nu kommer det snart 2000 dollar och vi ska betala på så här skulden. Det blir ju fest på börsen då. Det finns i terminer eller i börsindex om de är öppna. Det här luftet har ju getts ett par tre gånger nu. Och det är ju kärnan. Alltså att förstå varför det firas då. Vilket alltså syns i marknadsrörelserna.

Det är därför vi förklarar det här. Vad som för sig går i folks fantasi. Så när Trump säger 2000 till varje amerikan och i kombination med very soon avbetalning på skulden. Så reagerar börsen med att gå upp då. För det sprider en optimism och en framtidstro. Och kalkylbladen måste uppdateras med sannolikheten att folk faktiskt börjar springa och köpa...

saxar och köpa trädgårdsrattraljer och konsumera mer helt enkelt. Ja, allt möjligt. Och så tänker man inte förrän långt senare på men vad är det för... trollspö han ska dra fram för att få det här gjort. Men så här är det ju då eftersom att börsfolket handlar på rubriker numera snarare än data. Alltså numera som under vår finansepok, dessa härliga tider. Så det är ju trassligt att reda ut det här både bakåt och i realtid och i imaginationen.

Och när det kommer till att spå in i framtiden. Men om man ska förstå vad som händer så kan det ju vara värt att diskutera just det vi diskuterat då. Alltså vad som hypotetiskt skulle hända. Eftersom att det är hoppet om det. Som hypotetiskt skulle kunna hända. Som driver de här rörelserna som vi ser. Trots att välinformerade delar av marknaden vet att det här med stimulanscheckar på 2000 dollar till varje amerikan. Det kan inte ske.

Det är nonsens, men det blir ändå viktigt att förstå hypotetiska scenarion som blir bakom själva rörelsen. Men ja, alltså... Vi har ju då mer populistdriven börssnörvolatilitet att vänta här framöver. Ja, det finns väl inga indikationer på att jippot är på väg att avta.

Underhållningen fortsätter. Föreställningen är icke-slut. Men tack för den här veckan då. Ja, tack själv. Vi är tillbaka nästa vecka som vanligt. Vi får se om det hänt något mer tråkigt inom ramen för det som vi kallar för tråkfransfinansmarknaden. Kanske lite mer tokfrans finans mot all förmodan. Tack så mycket för att ni lyssnade. Nyhetsbrev finns på monopol.se. Hoppa in där. Man kan också prenumerera på marknaden utan reklam om man vill det.

Och stort tack till Christoffer Krok som klipper och redigerar Marknaden och vår andra poddkapitalet varje vecka. Tack till dig. Hej då! Lendo Leif här. Ett äpple kan ju vara gott. Men om du samlar ihop en massa äpplen kan du göra en äppelpaj. Likadant kan man tänka med smålån och krediter. De kan man också samla ihop på ett och samma ställe. Ja, en lånepaj. Samla dina lån till ett.

på lendo.se Sveriges största jämförelsetjänst för lån kliv in i en annan värld med Storytel pirrig romantik nervkittlande däckare eller spännande barnböcker Fyll vintern med över en miljon titlar. Prova Storytel gratis i 90 dagar. Livet är bättre med en story.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android