Laten we nou eindelijk serieus zijn over het feit dat het een breuk is. Niet van ons, Wij hebben het niet gedaan, zij hebben het gedaan. Wel bewust vanaf het allereerste moment dat hij er zat. Kijk naar die foto met nietwaar waar Trump daar met shit en dat dat Merkel naar hem wijst. En dan weet je al, hoe heeft Merkel niet al gezegd? Het is over, Het is klaar met Amerika, Je kunt het stom vinden en Je kunt het akelig vinden en We kunnen gaan huilen. Maar we moeten het wel
accepteren. Kunt u mij horen? Wil je ook beeld zien terwijl je deze podcast luistert? Ga dan nu naar de app van Spotify. Hé denk je dat Trump Iran gaat aanvallen? Nee, ja, het zou kunnen, Maar ik weet het niet. Wat zou die aan moeten vallen? Kijk, hij wil geen zoals dat soort treffendeed moet Zonder het lijkt mij dat hij niet niet de de. Hoe heet het de open mofti of hoe heet die man daar die die zal die niet kunnen gaan.
Nee, bedoel je de ayatollah? Ja, precies, die gaat hij niet kidnappen dus, Maar ik, ik zie niet ik precies in. Nou ja, hij kan installaties gaan bombarderen en zo kijk. We hebben het er eerder over gehad. Trump is een meesterlijke theatermaker, dus er wordt weer een theater opgevoerd. Zaterdag vliegkampschip. Beautiful carrier, the bigist carrier ever on any see in World history naar de bekende Trump gelul maar wat ze daarmee willen is mij niet duidelijk. Ik zou zeggen, voorlopig is het
vooral intimidatie. 10 marineschepen. Heeft hij daar liggen, waaronder dat. Product is er als dat betrapelen. Nee, want dat dat gaat gebeuren Omdat het een enige enige serieuze tegenstander is. Maar kijk, Ik kan me wel voorstellen dat ze denken van ja, weet je, nou zitten die ayatollahs daar nog steeds? En ze hebben al zo vaak hebben ze daar protesten gehad en nu is het ze weer gelukt om gewoon te blijven zitten. En zullen. Misschien partijen zijn die zeggen, help even een.
Handje hebben het er al over gehad, namelijk het het repressieapparaat is voortreffelijk georganiseerd. Ik begreep dat het uit verschillende onderdelen bestond. Kennelijk kan het ze geen reet schelen, hoeveel Mensen ze dood moeten schieten. En bovendien de de oppositie is verdeeld. Het is een etnisch verdeeld klant en bovendien is er geen specifieke leider. Is Niemand die er leiding aan kan geven? En best wel modern hè ook In de
grotere steden. Zeker hoogopgeleid Iran is en hoogopgeleid en zijn ook fameuze. Hoe moet je dat zeggen? Immigranten naar landen waar die hoogopgeleiden kennis bruikbaar is? Heeft de EU de revolutie? Ergens dat er op het Amerikaanse platteland massa's huisarts uit Iraniërs zijn dat die Amerikanen willen geen huisarts worden, want dat verdien je niet genoeg mee. Kijk, in principe wordt wordt een medicus in Amerika Als de specialistisch wordt je
miljonair, hè? Maar als huisarts is die kans een stuk kleiner is, dat moet nog maar een ander maar doen. Dat lees je nooit over die verdomde Verenigde Staten, dat ze dus bijna 20% van hun bruto product uitgeven aan medische kosten. En wat betekent Natuurlijk dat dat? Ja, Dat is Als je denkt dat wij het voor 10% doen en al al vinden dat veel te duur is en dat geldt voor de meeste West Europese landen is dat moet je eigenlijk. Dat is geen besteedbaar inkomen
zal ik maar. Zeggen dat heb ik hier in Nederland wel eens gehoord. Dat huisartsen freelance aan de slag gaan en dat ze daar ook een aardige boterham mee verdienen Omdat ze zich gewoon. Van harte toe Het is een. Moeizaam beroep in het. Ik kan ook wel aan je vreten, denk ik en dan. Zitten ze allemaal in één van die van die chats op Telegram en of WhatsApp. En dan zien ze zo, daar is ze daar eens werken. Dan gaan ze daar naartoe. Gaan ze naar Amsterdam Noord en.
Op zijn zelf lijkt het mij handig dat je juist hij scant en dat hij wat langer ervaring heeft op een bepaalde locatie. Maar we zijn altijd huisartsen ziek of er er valt iemand uit of iemand gaat met zwangerschapsverlof en Er is geen. Nee, Dat is vervanger, ja? Maar dat is bij heel veel bedrijven probleem. Oh Annie Annie, ja meneer volwassenen Annie werkt Alleen maandagmiddag van 4 tot 5 dinsdagochtend van half 8 tot 08.30u woensdag heeft ze een vrije dag en vrijdag, dat moet
ik even voor u naslaan. Ik geloof dat ze wel eens langskomt, maar zeker is het niet. En nou ja, Dat is toch een. Beetje animaal het ook bijvoorbeeld Sjaak kunnen zijn. Dan ook Sjaak, weet je, het kan me niet. Het kan, Iedereen kan het wezen. Ja, Dat is een beetje en op zichzelf heb ik alle begrip voor Mensen die die Laten. We zeggen, naar eigen wens werken en niet van 9 tot maandag tot en met vrijdag van 9 tot 5.
Daar heb ik begrip voor. Nou ja, en bijvoorbeeld jij werkt heel graag In de avonden In de nacht. Dat moet dus ook mogelijk. Zijn, Ik heb altijd Maar dat bijvoorbeeld aan de Universiteit was het zo. Ik zei nou. De meeste van mijn collega's hadden niet veel puf om op de donderdagavond de oudere studenten de studie die Laten we zeggen, niet normaal eerstejaars toe te spreken. We hadden dus donderdag een
avondopleiding. En daar had ieder een enorme hekel aan, Maar ik heb Natuurlijk helemaal niet van prima om 8 uur te beginnen. Wat mij betreft waren we tot twee uur s nachts doorgegaan. Ik kon mij niet schelen. En hoelang hoelang ging je dat door tot 10 uur toen? Zei ik altijd. Ik doe dan wel de donderdagavond en dan hou ik mij dan houd behoud ik mij het recht voor om eigenlijk niet voor 12 uur op het instituut te verschijnen als dat nodig was. En ik moet je zeggen dat ik.
Zeker op het punt van We hadden vergaderingen altijd op vrijdag en. Ik ben vooral in mijn latere jaren heel veel ziek geweest op vrijdag. Ja, kijk vaak weg. Hele gekke steken in mijn benen zo van, nou ja, maar. Moest, jij moest jij vaak vroeg uit de. Ver om dat te zijn, maar. Dat had je zo kunnen? Regelen, dus ja, Je kunt je college kolja vrij redelijk regeling, ja. OK, dus ze zijn altijd vanaf de middag. Pas ja zeker vanaf één uur. Maar dat is wel een luxe, toch?
Zeker, Het was in alle opzichten een luxebaan. Zonder meer er staat een hoop flexibiliteit in. Ja. En heeft de EU heeft net Als de VS die hebben dat eerder al gedaan. Die Revolutionaire Garde op de terrorisme lijst gezet of de terreurlijst? Ja, vanwege die die onderdrukking. Is een leuk symbolisch werk. Ja, ik zie er, ik zie er het direct effect niet zo van in. Maar die die Revolutionaire Garde is.
Best wel denk je dat veel leden van de Revolutionaire Garde een bankrekening in Boston hadden lopen. Nee, Maar het is best wel professioneel georganiseerd ze. Ze legde uit hoe dat dan precies allemaal zit en dus toch je denkt, Dat is een een club met met halve garen, Maar dat hebben ze toch redelijk goed allemaal opgezet. Nee, Daarom het zit goed in mekaar, want anders zitten er als 79. Bereid dat niet.
Maar de Mensen zeggen, nou ja, rondom Venezuela heeft ook die opbouw gedaan en toen heeft hij op een gegeven moment. Geslagen dat ze verwachten dat nu Misschien ook weer in Iran. Nou, Ik ben benieuwd. Ik zou zeggen, in in Venezuela heeft die niets van grote importantie tot stand gebracht. Dat is het hele idee was dat die oliebusiness weer opgestart zou kunnen worden. Nou, dat gaat nou alle waarschijnlijkheid helemaal niet gebeuren.
En, dat moet ik wel zeggen, want er werd een aantal gevangenen. Politieke gevangenen zijn losgelaten. En mevrouw Machado mocht op televisie Als ik het begreep, maar voor de rest zit gewoon het bestaande regime, zit er nog. Dus als stad ook de oplossing in Persie is wanneer rondzooi, dan weet ik niet wat daarvan werkt. De precieze verdienste is. Nou wordt er ook wel aan een deescalatie gewerkt. van Trump zei dat ze serieus aan het praten zijn.
En Iran, die zou een maritieme oefening doen In de straat. Van Hof hetgeen je Trump vooral om het feit dat ze moeten stoppen met werken aan een kernbom. Kijk dat ze naar staat zijn om een kernbom te bouwen, is zo Helder als glas. Waarvan die eerder zei, We hebben alles vernietigd, dus Dat is niet meer mogelijk. Nee, Maar dat was toen al duidelijk dat niet alles vernietigd was en wat er kapot was gemakkelijk hersteld zou
kunnen worden. Kijk, Nederland kan ook prima nou eigenlijk een bombouw helemaal geen probleem, Alleen weten we niet precies wat we nemen mee aan moeten. Maar, maar in het geval van die raam ligt dat Natuurlijk anders, Omdat hun primaire tegenstander namelijk Israël, militaire en uiterste effectief stage. Wel een kernbom heeft daarbij overigens Zonder enig probleem. Allerlei regels en geboden heeft overtreden om dat ding te bouwen.
In die straat van hormoes zou dus een maritieme oefening gaan doen. Dat is één van de belangrijkste scheeproutes ter wereld. Ja, 100 schepen per dag komen daar voorbij, maar Laten zij iranda van ja, de media die dat gemeld hebben, die hebben het niet goed begrepen. Niet, daar gaan we helemaal niks doen, maar ze willen toch. Ze proberen wel een signaal terug te geven als wij aangevallen worden, dan slaan wij terug. Ja. Wat zou jij zeggen?
Ja, als die kunnen ook weer Als we aangevallen worden, kijken we de andere kant op. Nee, tuurlijk zeg je dat niet. Het lijkt me allemaal ja. Nogmaals, Het is theater. Alles wat Trump doet is theater. De werkelijke consequenties zijn of helemaal afwezig of zeer beperkt. Dat hebben we nu in Venezuela gezien. Wat zijn nou de consequenties van Van van? Het is in feite gewoon, hij kijkt teveel James Bond films Jim Bond had het ook prima kunnen uitvoeren.
Wat ze Melania had zo een zo een docu gelanceerd. Dat In de bioscopen waar die draaide daar maar één aanwezig was. Nou ja, maar. Wat is de gedachte daarachter? Waarom is hij moet Natuurlijk ook wat hebben als first Lady, maar normaal gaat. Het is dat dat gefinancierd is door Netflix. Ja. Dat was het In de Amazone? Ja. Precies Samen en vuist dat die film in 75 miljoen dollar gekost moet je denken, en ze. Gingen nog extra geld voor de promotie ook.
Uitgeven. En Dat is Natuurlijk ook om om dit echtpaar te paaien te paaien precies en te vermijden dat de vervelende maatregelen geworden genomen. Dat is goed, is gewoon om koperij. Er was zo'n filmkleurig. Genoeg allemaal. Ik kon ook lezen dat de familie Trump ondertussen al na een jaar al miljarden verdiend heeft aan zijn presidentschap zijn. Gewoon dieven zijn gewoon georddinaire dieven er.
Was ook zo'n filmpje waarin Trump naast Melanie stond en Melania kreeg wat vragen en Trump kon het niet hebben dat zij de aandacht kregen en dat schreven de analisten er ook bij. Kijk, hier staat een echte narcist. Hij kan het niet hebben dat nu eventjes zijn vrouw In de spotlight staat ik. Laat die kussen elkaar al jaren niet meer. Één. Hé en de de We zijn ook nieuwe peilingen, hè? over Trump en Het gaat niet goed met zijn populariteit. Het daalde alsmaar.
Verder Omdat tuurlijk dat Minnesota en Minneapolis. Met René Good en Pretty. Dat hakte wel in, want Er zijn daar min of meer dagelijks enorme demonstraties. Vreedzaam hè, Dat is belangrijk om even te te benadrukken. Wees recente peilingen begin tweede termijn dus vorig jaar was 52% van de kiezers blij met Trumps beleid. Dat is nu nog zo'n 40%, is de peiling van de New York. Times ongeveer op hetzelfde niveau. En de meerderheid van 55% vindt dat hij het slecht doet.
Ja, nou ja, we zullen moeten wachten. Want ja, Het is ook een algemene verwachting dat ze toch pogingen zullen wagen om Laten we zeggen, de effecten van die tussentijdse verkiezingen te saboteren. Ze zullen ze niet volledig kunnen vermijden, maar Je kunt van allerlei bedenken om het in in in slechte banen te leiden, zoals nou dat postale stemmen deels onmogelijk te maken. Dat, Dat is al een hele effectieve methode Natuurlijk door Mensen eindeloos te Laten
wachten In de rij. Het is nu dan Natuurlijk niet warm maar, maar Misschien wel verschrikkelijk. Dat weet ik niet precies. Er zijn tal wat methodes mogelijk om. Laten we zeggen het enthousiasme voor verkiezingen die bij tussentijdse verkiezingen Amerika toch al niet groot zijn. Komt minder dan de helft van de kiesgerechtigde opdraven. Maar je zou kunnen zeggen door wat Trump nu aan het doen is voor de meer Mensen gestimuleerd en gemotiveerd. Dat zou best kunnen.
Ik denk dat tuk ja, hoe je het ook beschouwt die zaak en in Minnesota, die is behoorlijk uit de hand gelopen. Ja, want ik las dus dat op sociale media, restauranteigenaren filmpjes maken van is agenten die ze gewoon niet binnenlaten Omdat ze ze niet er niet in willen hebben. En er zouden dus dweilorkesten zouden gestuurd worden naar de hotels waar die is. Agent aan het slapen ligt om zou het een slaap te houden?
En en bij buurtbewoners hebben fluitjes waarmee ze eigenlijk de andere buren waarschuwen als die huisagent In de buurt zijn. Op op op stoom te komen, ja, We moeten we van harte toejgen, want We hebben. Ook die no Kings protesten eerder gehad, is er nu ook in maart weer eentje en daarvan zeggen ook organisatoren dat wordt steeds groter dus de.
Prima, het geeft aan dat wat de tragiek van de Verenigde Staten is dat de elites In de brede zin van dat woord zich wel ongelooflijk lamlende gedragen hebben tot nu toe. Ten aanzien van het Trump fenomeen. Dit is wat daadwerkelijk een opstand van onderop. Nee, niet georganiseerd door terroristische organisaties zoals in in Washington beweren. Nee, dit komt echt van onder van de verontwaardiging van echte doodnormale burgers.
Want dat werd ook gezegd door één van die Mensen die ze want er werd geroepen, van ja, de oppositie is zo stil, die moeten meer doen. Maar toen zei zon man die zei, ja, maar Dit is juist goed van onderop komt de onvrede en vervolgens mobiliseert dat ook de politieke laag die. Daar ook het falen van met name de Republikeinse Partij is wel heel. Heel pijnlijk. Het het geringe protest tegen tegen de al die maatregelen waarmee die grote advocatenkantoren aangepakt
heeft. Universiteiten, ze zijn allemaal wel heel erg makkelijk door de knieën gegaan. Dat is toch het het het grote negatieve gegeven van het afgelopen jaar, niet waar dat deze deze theaterorganisator niet waar deze deze blufpoker spelen? Nou ja, de potentiële oppositie. Een heel belangrijk gedeelte monddood gemaakt heeft. Obama heeft zich altijd oppervlakte gehouden, heeft gezegd, Ik wil niet. Reageren niet meer. Nee heeft nu gereageerd. Wat vond je daarvan? Verstandig.
Het is een eusance om de president om niet te reageren op eventuele opvolgers. En, Hij heeft tuurlijk uiteindelijk gedacht, ja, dat gaat allemaal veel te ver en nu doe ik het toch maar. Ja, dat lijkt mij juist. Niet dat dat veel helpt. Jij wil wie had ja Niemand zag we wachten hebben dat het Obama allemaal een leuk idee leek? Nee, zeker niet. Nee, Maar we zie je iets In de democratische partijen waarvan je zegt, nou, OK, Dat is, Dat is
kans kansrijk. Of enige figuur die je daar die daarvoor nu in aanmerking lijkt te komen is die gabin newson en Dat is de gouverneur van Californië. Of dat wat wordt dat weet je nooit.
Dat, Dat is iets wat wat hè? Je denkt, Dit is een veelbelovende kandidaat en dan is het in Als de campagne eenmaal begint, kan het met te veelbelovend de kandidaat in een maand afgelopen zijn, dus dat Dat is heel moeilijk te voorspellen naar mijn idee en. Inderdaad Trump, want We hebben het de vorige keer ook kort over gehad, is ook bezig met personen klaar te zetten die Als de verkiezingen dan zijn geweest om de uitslag aan te vechten. Dat zou die dus op voorhand.
Zou je dan wel? Zijn. Hele reeks van Dat is die Natuurlijk ook. In twee 20 is die ook allerlei processen begonnen. Maar die heeft hij al heel snel allemaal verloren. Ja. Het is te koop, wat ook ook wel wat lastiger te te saboteren Omdat die verkiezingen Natuurlijk lokaal georganiseerd wordt. Ja is niet een federale organisatie die daar achter steekt, Maar het is statelijk en stedelijke organisatie die daarachter steekt. En ook Bruce Springsteen?
Nou goed, Dat is Natuurlijk wel iemand die altijd. Democratisch geweest toch ook? Nee, want Dit is Dit is. Natuurlijk wel de vrijwaardeloos lied, maar goed. Ja, hij was daar. Hij was daar naartoe gegaan helemaal te zingen volgens mij maar maar In de Republikeinse Staten gebeurt daar ook watqua protest. Of is het daar vrij rustig? Want Dit is allemaal in een democratische Staten. Wat hier? Zeg Maar de maha basis, dus het zijn kernelectoraat nog steeds
volop in hem gelooft. Daar is hij toch wel een soort van here Jezus in politieke vorm. Maar dat met name Natuurlijk. Daar draait het uiteindelijk. Je weet hoe dicht je uitslagen van Amerikaanse verkiezingen bij elkaar zitten. En als Natuurlijk de zogenaamde independents, niet dat dat er heel erg veel zijn, maar als die dus wegzwaaien van Trump stemmen, dan gaat hij die verkiezingen Natuurlijk goed verliezen. Of dat gaat gebeuren? Ik ga me neem, Ik ga maar niet
meer aan voorspellingen wagen. Geloof ik verder wel. Kijk, Als we één ding geleerd hebben. In de afgelopen 15, 20 jaar. Dan is het dat de kiezers voor niet onbelangrijk gedeelte knettergek zijn, maar hij zijn op alles te stemmen op een dood konijn. Daar ben ik van overtuigd dat je het maar goed aanpakt. Je had leuke beelden zien, laat een paar talkshows met een dood konijn nemen meer dan eens zien. Dan zijn ze ook bereid om op een
dood konijn te stemmen. Ik heb geen enkel vertrouwen in een deel van het electoraat, geen enkel. Dat was nog wel het interessante van Beatrice de Graaf bij onder andere Buitenhof. Dat zij zei Van, We moeten dus de de relatie met de Verenigde Staten. Ja, daar zijn we wel nog van afhankelijk Dat is, heeft Rutte ook weer gezegd, hè? Deze week in een. Interview en. Toen. De Verenigde verhouding met de Verenigde Staten is grotendeels dood. Daar moet je ook niet moeilijk
over doen. Wat dat betreft moeten kunnen we beesten luisteren naar meneer Carney. Dat is eigenlijk de enige die een stem heeft Laten horen van enige betekenis, met bovendien daarbij een min of meer uitgewerkt scenario wat je zou kunnen doen. It's aruber zei die, hè, Het is niet een langzame veranderen, It's arbure en Dat is het altijd geweest. Trump, hij wil nooit enige twijfel over Laten bestaan dat die e de EU beschouwt Als de vijand. Nou ja, dan weet je toch waar je aan toe bent?
Laten we nou toch ophouden met dat sprookje dat het Misschien wel meevalt en dat we het niet al te serieus moeten nemen en dat hij echt gezegd heeft dat die artikel 5 zou hanteren? Nee, dat gaat hij niet doen. Nee. Het is klaar. Hè, laat me in godsnaam ophouden met dat met dat idee op papi. Ja, Het is vervelend dat we ruzie hebben gehad thuis en We hebben met de pindakaas pot gegooid, maar Maar we bedoelen het niet zo. We nou nee. Nee, nee, Ik ben Alleen pech
gehaald. De pennen kapot, paaspot en Miet volop op zijn kloten schedel getroffen heeft. En, Dat was het interessante wat wat Beatrice zei Van We moeten dus aan de ene kant moeten we wel die relatie met de VS proberen goed te houden en aan de andere kant moeten we wel inzetten op zaken zelf gaan doen. Ja. Ja, dat klinkt voor mij nog steeds weer van jongens, want kom maar op Amerika, Dat is toch het land? Nee, ze willen niet. Laten we er dan ook vanuit gaan en Bony ze willen niet.
De helft wil Misschien best, maar ze hebben toevallig een regering gekozen die niet deugt. Die bestaat uit dieven oprichters en theatermakers. En nogmaals lees nou dat stuk dames en heren Ik had het toch al willen zeggen, maar dan doe ik het nu. Leest dat stuk van die carney Het is over It's arupture ja maar. Hij is. Hij speelt vooral in op de emotie, maar hij de praktische component legt hij niet echt helemaal uit. Nou. Dat legt hij een heleboel vanuit.
Hij legt heel goed. Noem dan eens wat hij? Zei dat de defensie versterkt moet worden. Ja, maar hoe dat je dat je een een heel andere internationale organisatie of een handelsbetrekking op moet trekken? Nou, bijvoorbeeld door met de indianen uitstekende handelsovereenkomsten sluiten. Dat heeft Canada ook gedaan met China. Twee uur gedaan, anders overeenkomt, Je moet een begin maken, maar Je moet echt ophouden met weer. Nou ja, Amerika zijn toch afhangs?
Ja, We zijn jammer genoeg, zijn we ook deels afhankelijk van Amerika. Laten we daar zo snel mogelijk een eind aan maken. OK dus wat Rutte zegt, we zullen altijd afhankelijk blijven van de VS. Dat zeg jij, Dat is niet. Waar? Nee, Dat is gewoon niet waar. Als we 10 jaar verder zijn, dan zal je zien dat dat niet waar is. De vraag. Is, We hebben het vanaf 2017 niet serieus genomen en nu blijkt het toch serieus te zijn.
Leren we dan helemaal niets? Zijn we zo ongelooflijk verslaafd aan dat land dat we niks willen leren. Nogmaals lees dat stuk van carney. Het is een prima stuk, het wordt Helder uitgelegd wat er aan de hand is. Je moet ervan uitgaan dat je op Amerika op geen enkel zinnig, strategisch betekenisvol terrein kunt leunen of rekenen nul. Ook artikel 5 niet.
Ook dat gelul van Rutte dat dat Trump voortdurend zegt dat die artikel 5 zo activeer geloof, weet je waar je dat afkraf kunt leiden dat die ons nota bene beschuldigd van het feit dat we artikel 5 niet gebruikt hebben. Smerige leugen. Niks daar wel iets. Hij is daar wel een beetje op teruggekomen, maar. Ja, ja, Dat is de theatermaker, Maar dat is altijd een open opwindwinning In de tent en. Dan zegt hij, ja, Ik had niet zo bedoeld of zoiets dergelijks.
Nee, Laten we nou eindelijk serieus zijn over het feit dat het een breuk is. Niet van ons, Wij hebben het niet gedaan, zij hebben het gedaan. Wel bewust vanaf het allereerste moment dat hij er zat. Kijk naar die foto met nietwaar waar Trump daar met shit en dat dat merkt Merkel naar hem wijst. En dan weet je al, hoe heeft Merkel niet al gezegd? Het is over, Het is klaar met Amerika. Je kunt het stom vinden en Je kunt het akelig vinden. We kunnen gaan huilen, Maar we
moeten het wel accepteren. En Het gaat pijn doen, want je zult dus. Kunnen Het gaat ook pijn doen, gaat toch iets meer kosten her en der, maar je We kunnen dat heel goed opbrengen, want het hangt ook weer Samen met dat voortdurende kleiner maken van Europa. Hopeloos museum het kan niks, wij kunnen niks. Ook op met de tekst kunnen we ook niks erna, haal ze maar door. Het is allemaal kwetskoek. We moeten hebben helemaal uit die uit die hele vorm moeten we
los zien te komen. En ik, sorry, Ik vind Ik vind beatrice een schat van een vrouw, Maar het Dit is niet verstandig. Dit is toch een beetje? Nou ja. Onverstandig. Ik kan me wel voorstellen dat je dat je zegt, zolang je dat in Europa zelf nog niet hebt gefixt, moet je niet meteen. Amerika moet je ervan uitgaan dat er niks te fixen meer valt en dat je dus aan de slag moet. Ja, maar Je kunt toch ook wel bij? Elkaar niet maar. Met één hoeft het andere toch niet uit te sluiten?
Nou naar mijn idee wel, want je wordt voortdurend weer belazerd, hè? Je wordt voortdurend belazerd met de Oekraïne. Je wordt belazerd met alles. Ja, Maar het zijn wel nog steeds woorden, want Het is zo dat die. Een heel theater stukje over dat God vergeet de Groenland gaat. Ja, maar die Amerikanen die hier in de Europa zitten, die zitten er nog steeds. Die heeft nog steeds niet weggehaald, dus. Als, Laten we eens beginnen met
te zeggen, opgewonden weg ermee. Ook een prima idee wat mij betreft, ja, Waarom accepteren we niet wat zo evident is? Namelijk dat we belazerd worden dat we beschouwd worden Als de vijand en Dat is niet nieuw. Het was in 2017 al zo goed. We houden het eigenlijk niet geloven en dat kan toch niet? En dat bedoelt hij niet zo. En Het is nou ja, papen en nat houden. Kijk, We hebben nu met India hebben we 1, 1 is 1 voorbeeld van een eerste.
Stap, We hebben nog met Latijns Amerika sour zal denk ik ook wel in orde. Precies tenslotte. En met defensie wordt het ook stappen gezet? Ja. Vooral mee doorgaan. Laten we ook die defensiecontracten. We hebben een coalition of the willing, maar. Bijvoorbeeld door big tech gebied. We zijn afhankelijk van Microsoft, van Apple en van. Google, die zijn ook afhankelijk van ons. Precies dat, daar ben ik met je eens. Laten we dat ook vooral inpeperen als jullie niet waar?
Achter het beleid van de Amerikaanse regering staan, moet je er rekening mee houden dat wij ook jullie systematisch zullen tegenwerken en onze eigen voorzieningen zullen treffen. Alleen die zijn er niet. Dat is het grote. Publiek kunnen we bouwen? Ja, Maar dat is niet morgen gebeurd. Dat kan niet, dat hoeft niet. Nou, ik begreep dat Als je het goed organiseerde, dat we nog steeds onze sessiale ja best zelf konden opbergen.
Ja, maar je hebt niet meteen zo een bedrijf als Microsoft gebouwd, waar dan behalve misbruikt. Vond al een idioot dat dat ding in Amsterdam gebouwd is. We hadden kapitale blunder, zeg jonge, jonge, jonge. Nee nou ook nee, nee, Ik vind Ik heb dit dit punt, zou ik zeggen. Het is klaar. En de Mensen die dan zeggen? Carney is 1. Is 1 is 1 scherpe. Denker, ja, daar ben ik met je eens. Is een man die weet ook van Financiën iets af. Maar de. Vraag zal dan luisteren, heeft
niet voor niks, niet waar? Een staand applaus gekregen. Is er iemand die erover nagedacht heeft en dan gaan we toch weer een beetje van? Dit zijn een beetje van dat en Misschien is het niet zo erg. En ja, Het is wel een akelige man, maar toch, nee, Ik vind dat hoogste ongeluk. Maar dan moet je dus. Als gevolg dat alles weer weer soft wordt. Hè, maar dan moet je als Europa dus nu ook gewoon duidelijk zeggen, We gaan nog duidelijker een meerjarenkoers verankeren waar je nog.
Dat moeten we vooral doen. Want er wordt nu toch nog te veel gedacht? Ach, Het is nog 3 jaar en dan zit er Misschien weer. Een ander en dan is het dan is het Misschien weer over. Ik weet niet of het over gaat en We moeten daar ook niet mee rekenen. We moeten gewoon ophouden met freeriders.
Er zijn. Het is heel fijn om een freeriders te zijn, maar nu zie je wat wat wat er van je gevraagd wordt of waar je mee verrast wordt Als je een freelider bent dat je volledig afhankelijk bent van de vrachtauto chauffeur waarvan je gratis mag mee rijden achter In de bak. Die plotseling stopte je eruit. Flikkert. Ja, dat gaat het nieuwe.
Kat passen diep onder de indruk van die carney eindelijk iemand ook aan de top die nagedacht heeft die een Laten we zeggen, toch een schema heeft opgesteld welke kant het op zou moeten. Hij nodigt ons ook. Ik dacht dat meneer, waar maken we Canada geen lid van de Europese Unie? Kunnen ze zo worden, want ze hebben morgen heel ethisch de boel goed op orde, dus huppekee. Zou dat niet aan lullen idee zijn? Ja ik, Ik kan me er wel druk over maken. Daar zit ook dus in onze soort.
Een soort slappigheid soort. Shirt shirt onwil om te erkennen hoe het werkelijk zit. Ja, Het is een enorme schok als ze is. Ineens blijkt dat dat papie jarenlang overspel gepleegd heeft en niks anders van plan is dan om je ook In de toekomst grotelijks te belazeren als hij de kans krijgt. Ja, maar je zou kunnen zeggen dat. Het, ik vond ook de handelsdeal die waar waar waar. Hoe heet het ursulade duimpjes voor opgestoken heeft ook. Betreurenswaardig eigenlijk
graag Als je het achteraf. Bekijkt. Bij hem geen enkele betekenis blijkt te hebben, maar. Is het ook niet verantwoordelijkheid die je als Europa toont dat je zegt ja, oké, We moeten inderdaad wel wat. Carney zegt eigen een eigen koers varen, maar Als we dat nu al gaan doen, We gaan het te scherp spelen. Ja, dan dan treffen we onszelf. Raken we ons daar ook mee. Bedrijf. Nou ja, dat Trump bijvoorbeeld zegt nou, Microsoft zeg zet de boel maar eens even uit of tegen Google.
Prima dan Microsoft de boel maar uitzetten, dan is het ook voorgoed uit. We halen het ook niet meer aan. Ja, dat geloof ik niet. Ik denk dat dat. We ook niet meer aan, Je moet, dat moet je ook duidelijk maken aan ze. Als jullie daar misbruik van maken dat wij simpelweg diensten hebben gekocht van u als dienstverlenende bedrijf en u zet op groep politieke gronden de boel uit. Dan staat de boel ook definitief uit. Ik kan. Ook niet voor senioren. Opbouwen desnoods maak je een
plan, niet waar? Op vrijwel alle personal computers zit voldoende ruimte. Dat kun je goed organiseren. Dan bewaren we eerst eigenlijk de geheimen even zelf en dan bouwen we zo snel mogelijk ook een paar van die datacentra. Ik weet niet wie die dingen bouwt, maar goed, die zullen ook wel te koop zijn. Ja, Maar dat is dus het hele probleem. Ik denk dat ze het op dat gebied wordt. Micro shift gaat het helemaal niet uitzetten. Nee dat.
Gewoon zijn dat we dat we slaags raken met Amerika militair. Dat denk ik ook niet overigens, maar Microsoft gaat dat helemaal niet uit. Omdat. Ze zelf kwetsbaar zijn. Wat denk je van al die datacentra die daar in Noord Holland staan? Of dat ding in Amsterdam? Dat is ook kwetsbaar. Waarom zijn Alleen wij kwetsbaar en zijn nooit? Wat is er nou voor onzinnig idee? Het is geen kwetsbaar, anders zijn er bijvoorbeeld elektriciteit is uit voor Microsoft in Amsterdam, hè?
Jij bent daar treffen ze ook onszelf mee. Het zou kunnen, Maar het kan. Soms kan het nuttig zijn om jezelf te beschadigen om bij de tegenstander een nog veel grotere beschadiging te veroorzaken. Ja, maar goed. Nee, Ik ben, Ik ben net. Het is wel klaar wat mij betreft Laten we eens iets gedurfd doen, hè? Laat me eens ophouden met die met die ongelooflijk slappe houding dat we ook altijd al geen rare scenario's. Maar jij hoeft het niet te doen.
Je kunt het makkelijk roepen hier vanaf de achterbank, maar jij gaat maar eens doen, waar ga je mee beginnen? Maar gewoon blauwe pennen carly, maar bellen Laten we plannen opstellen. Laten we een vergadering houden van landen die het niet langer pikken. Wij pikken het niet meer. En daar leek het dus eventjes op rondom die Groenland. Nu dacht je OK, nu gaan ze doorbijten en dan toch weer? Op het laatste moment trekken ze de keutel in. Nou ja, dat dan niet.
Ik bedoel niet, het zal ze de Amerikanen wel duidelijk zijn dat er ook een beetje aan deze kant ook het geduld wel een beetje op is. Maar wat ik irritant vind is dat we dan toch weer een beetje. We moeten ons realiseren dat er
iets definitief is afgesloten. Namelijk een fase waar de wereldgeschiedenis voorbij Europa, in het bijzonder West-Europa, in hoge mate afhankelijk was van de Verenigde Staten. Omdat we ervan uitgingen dat die zich min of meer min of meer leest sta auchan, want Hij heeft helemaal geen illusies. De rolsbeestoorde was er ook altijd al niet voor de Verenigde Staten zelf, maar wel voor een groot deel van de westerse wereld. Maar die is er dus niet meer. Nee.
We hebben hier nog een bericht van een democraat die heeft gewonnen in een Dieprood republikeins district in Texas. Ik had niks met die race te maken, heeft Trump nog gezegd. Maar dat wordt ook aangevoerd door onder andere de kwaliteitskrant. Als een teken dat Trump ook dus bij de Republikeinse, Nou ja, districten aan het verliezen is. Ja, Hij heeft ze altijd tenslotte rijden. Ik denk dat hij in november ook wel zal verliezen.
En ja, Ik weet niet hoe gek hij nog In de komende 3 jaar wenst te gaan zijn. Dat is mij niet helemaal duidelijk. Want Hij is wel heel creatief in het in het theaterorganisatie Natuurlijk. Ja. Het gekke is dat we ook allemaal weer zo diep onder de indruk zijn, hè godz God de God wat waar we onder de indruk van die kidnapparay van Maduro. Maar wat heeft dat nou eigenlijk te betekenenraad maar. Niks? Nee nee. Maar weinig. Ja. Het is theater. Ja, FBI gaat nog een onderzoek
doen naar de dood van perdy. Ook zowat. Ja. Hoef je niet, dat hoef ik Als je die filmpjes hebt gezien, hoef je niks te onderzoeken. Even kijken en de senaat heeft een begrotingsakkoord gesloten Zonder een besluit over de financiering van is en de grenspolitie. Home security. Dat krijgt voorlopig geen geld. Ja en dan hebben we Natuurlijk ja die die Homan hebben we het de vorige keer over gehad. Die moet daar nu de boel gaan coördineren, Omdat die bovino is
weggehaald. Maar ja, die die Homan is dus geen betere optie. Nee, dit zijn allemaal en ook de de de nieuwe voorzitter van de Van de. Hoe heet het van de Van de Fed? Ja, die die kreeg ook In de kwaliteitskrant een brevet van vermogen dat het wel meeviel en dat Iedereen er wel gelukkig mee was. Maar ik hoop, men hadden ze te vernietigend stukje over die man geschreven dat het ook gewoon ja gewoon een politicus was, gewoon iemand die een dienst van Trump opereert.
Want Hij is ook voorstander van een lage rente en Dat is de reden dat Trump hem ook heeft voorgedragen. Waarom wij dat nou gelukkig We zijn met deze nieuwe potentiële baas? Maar goed, Pawel zelf blijft lid van de vet. En vet is dus Het is een hoe heet. Het is een een vrij groot gezelschap moet beslissen, dus alles is nog niet verloren. Want ik begreep dat Paul, die zit er nu nog tot maart volgend jaar volgens mij, hè? Nou ja nee van dit jaar volgens mij. Oké, dus zo snel gaat hij al?
Weg, ja, dat dacht ik wel, Maar dat ik het niet zeker. OK en dan komt dus deze nieuwe en dan blijft Paul in het bestuur. Wel zitten die niet weer zo sfeer net één van het Van het vent van het hele club van. Van Trumpiaanse wijsheden. Ja hé dan hebben we ook nog dat berichten dat Trump met Poetin gebeld zou hebben over Oekraïne. Ja, wat moet je dan over denken, hè? Hij zou eventjes niet aanvallen. Theater. Ook wittheater ja, wat heb je eraan dat er een week niet
aangevallen wordt? Ik ben Bosch tulpen kunt gaan kopen buiten. De deur. Nou ja, ook daar was ik niet van onder de indruk. Nee, nee, Het is ook goedkoop, ook goedkoop. Maar dat heb je al een nieuwe dun boekje uitgekozen voor. Nog niet, Maar ik dacht, de wereld is verrukkelijk voor Remco campert hartstikke dun en opgewekt en dateert dat de jaren 60. Toen waren we nog opgewekt waren. Het is het grote raadsel van mijn leven is We zijn onmetelijk rijk geworden.
We zijn één van de allerrijkste landen ter wereld. Zelfs sociaal zijn we redelijk georganiseerd en op één of andere manier. Hebben we toch van alles en nog nooit naar de kloten geholpen, wat is dat toch? Waarom? Waarom? Waarom werkt het niet zoals het zou moeten werken? Dat is toch de grote vraag die we zouden moeten beantwoorden. Als je iemand had verteld in 1949, hoe rijk we zouden worden allemaal in peperdure automobielen zouden rijden.
Ja dat dat dat moet je kijken. Die straat staat vol met met met duur peperduur blik. Ja, zeg dat wel allemaal overbodig duur blik in feite. En. Wat hebben we er nou van terechtgebracht? We zijn de afgelopen 20 jaar slecht geregeerd. Ik kan het niet anders concluderen We hebben al die affaires al 100 keer nagelopen, Maar het is Natuurlijk. De ellende is is niet uit de lucht gevallen. Het is niet zo dat plotseling alle bussen dood naar beneden zijn gevallen. We hebben alle ellende zelf
georganiseerd. De toeslagenaffaire hebben we zelf georganiseerd. in Groningen hebben we zelf georganiseerd en we alles zelf georganiseerd. De vertraging van Van de windmolenparken hebben zelf georganiseerd. En, hoe kwam dat zo? Omdat er ook kwart kamermeerderheden waren voor de antifa motie tegen de windmolenparken? Ga zo maar door. We zijn onze eigen ergste vijanden dat daar komt het uit. 1 grote trek op neer. Nou, Dat is een mooie aanleiding
om dat boek te lezen. Wat leven is verrukkelijk, Dat is een heel dun boekje. Ja, Maar dat is toch, want Dat is een beetje de uitleg die jij erbij geeft, toch? Terwijl we dat doen. Remco campert, het leven is verrukkelijk. Ik heb het zo lang geleden gelezen dat ik niet precies meer weet wat er in staat. OK, dus je gaat zelf ook herlezen? Ja, Ik heb het In de avond uit. OK nou helemaal goed en de stad bij deze duidelijk opzicht is ook weer eventjes genoemd, hè?
Want Er zijn nieuwe baan is duidelijk en gaat de advieswerkzaamheden en dergelijke gaat hij geven wat RTL uitgezocht. Zag het fijn om weer aan de slag te gaan, zegt hij. Hij wilde eigenlijk nog een beetje In de anonimiteit. Het is een advieswerk doen, gaat rondom AI en Twente gaat die advies geven. En het adviesbureau rond AI, Dat is wat hij wat hij gaat doen. Ja, het zal aan mij liggen, Maar het lijkt mij een gebakken lucht. Maar goed.
Het adviesbureau over AI is sowieso klinkt al als gebakken lucht. Ja, Maar dat heeft Natuurlijk. Omtzigt heeft Natuurlijk wel een staat van dienst, waardoor die. Nou om zit is wel een man die iets weet van het overheidsapparaat. Ja. Maar goed, je weet dat hij hopeloos gefaald heeft. Dorp en volstrekt cruciaal moment en onjuiste beslissing te nemen. Ja. Wat ga je nou de komende dagen doen?
Nou, Dat is een heel interessante vraag, want ik vraag me steeds af, want Ik heb alle stukken af die ik voor het tijdschrift Maarten moest schrijven. Dat is altijd even even doorschrijven om op tijd klaar te zijn. Ik ga wel, ik deed percent ben ben wel in het theater actief Natuurlijk, dus Ik ga nu woensdag gewoon naar Assen. Ik was afgelopen zaterdag in Dronten. Kijk, Flevoland. In Flevoland. Nou ja, Dat is Natuurlijk ook wel een soort van nuttige activiteit.
Dan zou het voor jou ook verrassend zijn te horen dat ik regelmatig een pod kaas maak in een autootje voor de deur. Dus daar moet ik ook iets aan doen. Maar ik geef toe dat ik dat ik wel een beetje met de. Ja niet met de handen en het haard is meer zo dat ik dan. Mijn naam is studeerkamer vertrekken en ook niet precies weet wat ik daar ga doen. OK, maar heb je het druk voor je gevoel valt het wel mee. Valt enorm mee. Januari was best druk, hè? Ja, dat kwam tuurlijk ook door
die. Want bijvoorbeeld nu morgen en overmorgen zijn de zijn de opnames gecanceld, dus dat betekent dat ik sowieso, want dan hou je eerst zo'n dag vrij in je agenda. En dan als die gecanceld wordt, dan is de hele dag toch vrij Omdat je die die dag niet gebruikt hebt een andere afspraak. Kunnen we dan met podcast opnemen? Ja, zeker, dat kunnen we zeker doen. Kunnen we dan? Overigens was er nog een idee.
Ik dacht Dat is Misschien wel goed om nog even te bespreken dat er zoveel animo is voor jouw spreekbeurt op 22 februari. Als ik het goed heb in Rucphen. Dat er zelfs dus Mensen zijn die er niet bij kunnen zijn. En We hebben al eerder al eens het idee gehad Omdat Rucphen Natuurlijk. Ja vanwege de PVV dat we daar Misschien dat dat opnemen voor de podcast, zodat Iedereen die er dus niet bij kan zijn het wel via de podcast kan luisteren, maar. Dan moeten. We even met die Mensen daar
bellen, of dat mag die. Zullen geen bezwaar hebben. Neem ik, hè, OK, heb. Je het al gesproken? Ik heb. Ik weet Alleen dat dat ze geschokt waren dat het uitgesteld moest worden. Dat hing Samen met het programma wat ik Samen met Philip maak. Waar ik ook wel wat voor moet lezen, nog ben ik ook wel van plan. Nog eens wat over Europa te lezen, maar Dit is de vraag Natuurlijk of je in zo'n discussie over Europa ook heel technische vraagstukken aan de
orde moet stellen. En met name Natuurlijk de de langzame moeizame klim naar de euro zal ik maar zeggen en vervolgens het ook weer moeizame, hè? Vorige traject van de euro. Dat weet ik niet, hè? Of die rare plannen weet je niet dat dat nee, dan ben je. Ben je Natuurlijk geen enkele herinnering aan. Wat wel niet met die met die gemeenschappelijke munt of theoretisch gemeenschappelijke munt afgetopt hebben? Ja, Omdat we steeds met die valutaproblemen zaten Natuurlijk
een worsteling met de valuta. In het bijzonder dringt dat Duitsland altijd een kanonader een munt had. En ja, de Fransen elke 10 jaar weer schoonzoon zo'n operatie van Van 100% naar 1% moesten uitvoeren. Ja wat die budget? Nou ja, Italië zit nog met een. Een punt wat nog gemakkelijk vergeten wordt, is de giga MEGA staatsschuld van de Verenigde Staten Natuurlijk, die in een hoog tempo groeit. Bovendien, Er zijn nu wel 20% van de hele budget kwijt aan rentebetalingen.
The Economist had nog wel een interessant overzichtje, dan liet hij te zien, dus hoeveel procent van de huishoudens een internetaansluiting heeft? En wij stonden volgens mij bovenaan. 99% van de inwoners heeft hier een internetaansluiting en. Onderaan Denemarken stond ook enorm hoog volgens. Mij maar Italië onderaan, dus volgens mij kwam dat niet verder dan wat was het de 80% 81%. Italië ten zuiden van Napels, Dat is ook. Ja Italië is Natuurlijk één van die ontzettend.
Veel landen bestaan eigenlijk uit twee stukken, namelijk een stuk wat enorm functioneert en een modern eze zo snel ontwikkeld en zo en één stuk wat wat je ook doet, het wil niet meekomen, hè? Wij bestaan ook in feite Natuurlijk uit twee stukken. Bij ons is het niet zo erg, want Ik was laatst ook weer in Winschoten. Dat is een stad die zelfs 3000 inwoners verloren heeft over de afgelopen paar jaar. Dat is een heel kunst stukje in Nederland om om inwoners te verliezen.
En, hoe komt dat? Nou ja, dat de economische dynamiek Natuurlijk in Oost Groningen niet groot is. Dat is een klantje, maar wat mij altijd opvalt is dat armoe in Nederland ja armoe zegt nauwelijks armoe te noemen dat dat er heel anders uit zit. Zo'n stad als Winschoten in de Verenigde Staten zou volledig. Nou een Amerikaanse term gebruiken dilemma deed het, zijn het zo niet geverfd.
Alles verwoest vaker voor de deur naar een een puinzooi zout zijn maar windschoten ziet eruit om door een ringetje te halen. Dat is wel een groot verschil dat armo in Nederland in de publieke ruimte niet niet zo raar aanwezig kan zijn als is als in de Verenigde Staten. Maar goed, ja. Ja nou neem. Neem de Verenigde Staten zelf die Natuurlijk uit. Uit de twee kuststroken bestaan hier en je gaat het voortreffelijk mee voor al het noordoosten Natuurlijk en de hele de hele westelijke kust
roken. Al die Staten er een geweldige toe. Maar Hij heeft Natuurlijk ja daar in het midden zit dat enorme dorps Amerika wat Natuurlijk in allerlei opzichten. De boeren lullen. Ja, dat zijn de boeren maar even zo noemen van die ongelukkige plaatsjes die je daar kunt hebben. Je hebt daar wel een wat centra, dus Dat is atlant. Natuurlijk een ten Chicago, dus het valt nog wel mee, Maar dat zijn ook wel Staten, ja. Het is echt helemaal niks of helemaal niks.
Is dat maar goed, want dat stond ook Klaas. Heel interessant. Het verschil tussen Californië en de rest van Amerika is groter dan het verschil tussen Californië en West-Europa. Ja, nou ja. Dus ja, Polen, west, Polen nou gaat geweldig oost, Polen, derde wereld, Italië, Noord Italië, hartstikke, modern zuid Italië, Derde wereld, het het. Het is een heel opmerkelijk verschijnsel eigenlijk. Hoe groot welvaartsverschillen in hetzelfde land zijn. Want Zelden Economist had een
heel staatje over. Dat je Natuurlijk ook gaat alsmaar over de e de u doet dit en de EU doet dat. Maar de welvaartsverschillen de EU zijn enorm. Net zo goed als in de Verenigde Staten enorm zijn. Bulgarije ja Dat is, Dat is echt heel iets anders dan Nederland of België of Denemarken. Of nou ja, al die minilandjes die Natuurlijk wel extreem welvarend zijn. Ze had ook nog een interessant verhaal In de Economist over middag dutjes en sowieso Power Neps.
In zijn algemeenheid heb je dat gelezen. Ik wist niet dat Churchill dat ook regelmatig deed, dat die eerst geen zuipen bij de lunch en een sigaar ook en dat hij dan eventjes het dutje ging doen. Ja Bill Clinton was ook een fameus geval. Ja die sliep geloof ik 4 uur per nacht, maar hij greep elk moment aan al In de loop van de dag mee de oogjes te sluiten. Want wij hadden het erover dat je dus niet te lang moet doen, want dan voel.
Je je toch klaar als een klontje dat Als je langer dan een half uur slaapt, is je hele hele dag naar de klote. Je moet het dus beperken tot een kwartiertje. 20 tot 30 minuten, zeggen zij inderdaad. En toen hielden ze nog een onderzoek van de NASA. Gingen ze hebben ze aan gehad. 26 minuten. Dat verbeterde prestaties van de piloten, zeiden ze daar dus. Nou ja. Vaak slapen de piloten en het tukt wel en zo kan het vliegen zijn Omdat er automatische piloot zijn.
We alle werkzaamheden overneemt. Dus ze zeiden essentieel is wel dat je een wekker ook zet Als je een power hebt, doet dat je niet te lang. Zat nooit een wekker? Ik heb ook geen wekker Als ik ken naar Schiphol moet, want ik word sowieso een uur van tevoren wakker, dus dat dat gaat niet, Dat is niet nodig. Maar ook niet voor de zekerheid dat je denkt, laat ik nou maar een wekkertje zetten, of.
Ik zet vaak de wekker voor de zekerheid, maar dan zet ik hem zelf al lang en lang en breed voordat hij afgaat, zet ik hem zelf uit. De kans dat ik door de wekker gewekt moet worden, is echt nul. Goed, dan gaan we de volgende keer door Maarten, denk ik. Ze hebben best wel wat vrije momentjes volgende. Week nee, maar goed, nou, dan wil ik jou eventjes wanneer het wanneer het zou kunnen. Dus maandag, dinsdag heb je niets te doen. Hé, maar dinsdag is mijn dochter jarig.
Die wordt Als ik het goed tel, die is van 77, dus die wordt 49. Als ik goed reken dat zal haast wel, dus die komt nog thee drinken. Maar voor de rest wil niet zeggen dat de hele week maagdelijk voorbij gaat. Maar morgen. Heb ik in ieder geval niks te doen. OK, Ik wil je wel eventjes dan, want Het is inderdaad februari zal ik altijd wat rustiger om dat er dan ook. Vakantie zoeken te doen app om minder je doet. Ja, hier zijn Natuurlijk allerlei nuttige dingen kunnen doen.
Bovendien werkt nu mijn mijn xcner werkt weer. Ja, die werkt weer, ja, Dat is fijn. Natuurlijk een wonder waardoor ik morgen niet 3 uur kwijt ben met het bellen met de i. NG ellende inderdaad ja. Had ik mijn geestelijk al op voorbereid? Fijn, dat doet hij het weer. Moet ik me niet over op, moet me niet opwinden. Dat is nee. Gaan doen ja, precies, nou helemaal goed zo. Nou, Dat is helemaal goed. Oké hoelang is het nu. Oh, Het is pas 11 uur. 11.09u is het hè?
9 voor 11 is het ja, Als het valt nog mee allemaal. Ja ja. Heel goed. Wat gaat het nu eens doen? Ik denk dat ik dus een heerlijke, oude grote film heb. Casablanca, bij wijze van spreken. Daar heb je zin in om dat nu te kijken. Ja, Ik ben eigenlijk in toenemende mate, ben ik. Nou het woord verslaafd is te groot, maar. Kijk, ik graag naar films van een zo onbenullig mogelijk karakter, die bovendien een
happy end heb. Nou James Bond is ook al heel geschikt voor alle oudere James Bond films. Met die Kreek is er altijd spannend. Die is een heel ander TYPE bons. Kijk, bij show kommorie zie ik altijd dat hij nooit serieus genomen heeft. Althans, Dat is mijn gevoel. Heb ik met twee van die van die. Ook niet en die daar was het gewoon te ernst. Nou ja, maar dit soort van slappigheid dat het zo belachelijk is dat je er ook. Nou ja, dat je er niet ja.
Heerlijk, toch? Emotioneel in geëngageerd raakt. De Economist Tipt ook altijd elke week. Leuk vindt simpelweg is Natuurlijk. Ik kon het meest lezen, niet alles, maar nou ja, een beetje diep. Ja, dat lijkt me wel interessant. En ja, Ik had het nog vergeten. Geen middelijden aan, er stond een artikel. Die ik ook vlees en van venten ook doel sowieso een hele aardige schrijven en dat begint met een verwijzing naar een thriller die dateert van de vorige jaren 60, waarin de
president gek wordt. Die heeft een heel plan en Dat is een vrij man. Letterlijk wat Trump nu doet. Serieus. Ja. Het is zo. Ongelooflijk wat wonderlijk. Ja ik. Heb het vergeten te vermelden nu maar. Help mij. Ja, Dat is een goede eer, dat doen we de. Volgende, Het is één za sterren. En weet je nog de titel van die? Nee, Ik weet Alleen hoe de president die gek wordt die heet hollenbach dan. Moeten we even opzoeken, dan is
wel heel interessant verhaal. Het verhaal wordt verteld door degene die zijn vicepresident is. Maar ja, die die begrijpt dus dat ze dat ze zegt gek geworden. Is, hij doet precies dezelfde dingen. Van neo imperialisme ja zij willen ook dat heel, heel Scandinavië wil. Die wil die naast hè? Het is echt ongelooflijk. Bizar hè? En Dat is dan toch wel knap dat je dat dan op de één of andere manier dus toch iets zoiets kunt opschrijven en dat.
Later net als code de bie, die typetjes van code en de bie zijn er nog steeds actueel. Wat We hebben, is het de tegenpartij. Ze hebben toch ook die VVD er die ze nadoen? Dat is toch ook typisch Rutte Als je die ziet? Ze Misschien Misschien is dat ook tenminste. Ik vind het interessant. Er staat In de kwaliteitskrant van Sjoerd de jong.
Het is 2 grote stukken in feite over de vraag of er in Nederland een tweedeling is bezig te ontstaan tussen Laten we zeggen, hoogopgeleide personen en de praktisch opgeleide personen. En eigenlijk, Het is net een nieuwe editie verschenen, want dat boek wat indertijd de optie heeft gebaard, het diploma democratie. Ik heb het toen kritisch besproken overigens maar goed interessante discussie. Zat ik dit weekend In de krant? Ja volgens mij.
Dit niet is een goede tip. Dat heb ik niet gelezen dat artikel. Ja, Het is het zijn twee vrij lange stukken waar ze interviewen, dus die twee auteurs van de nieuwste druk van de diploma democratie die eigenlijk hun model versterkt hebben en en suggereert toch dat er een steeds grotere tweedeling is die Het is Natuurlijk ook wel zo'n soort van tweedeling wat je kent. De bekende de namen die je aan je kinderen geeft, hè?
Die zijn. Die zijn totaal verschillend in in verschillende groepen van personen. Want deze deze? Goeie tip ja. Ja, Ik denk dat is wel leuk, dan doen we dat ook even volgende. Week helemaal goed, schrijf ik die twee even. Op zijn algemene discussie over hoe zit Nederland in mekaar? Ja, Dat is heel interessant om te doen.
Ja, ook Omdat we het daar vaak. Oplossen in dat kun je ook weer dat boek van die man en van dat de kloof veel enorm overdreven wordt, weet je wel, hebben we wel eens over aandacht aan besteed? Nou dat dat wordt. Ook aandacht. Tom de Bruyne, en dat zijn mij in eerste instantie niks, maar Tom de Bruyne is dus de. Kantoorgenoot van Klaas Dijkhoff. Die heeft Samen met nog een paar andere en die heeft ook dat boekje geschreven over het populisme.
Dus toen dat op een gegeven moment die puzzelstukjes een beetje in elkaar viel, toen dacht ik, oh ja, dat dat boek hebben wij toen ook besproken over het populisme. Jij hebt daar Natuurlijk ook een boek over geschreven, dus Dat was heel interessant, want zij zijn daar veel mee bezig ook nog steeds. Het is, Ik ben daar bij in dat kantoor op bezoek geweest voor het interview. De enige interview van mij, want de landelijke pers ooit gehaald.
Ja, Omdat hij zei, van ja, We moeten een hoop houden met conservatieve progressief. Het gaat om de vraag, democratisch of niet democratie? En die Tom de Bruijn is een Belg, maar die woont volgens mij als hun hele leven hier in Nederland. Misschien dat hij ook, nou ja, leest die twee stukken goeie trainer evenveel aandacht aan Misschien. Is het boek van de president die gek wordt en de stukken in NRC. Daar komt een auto hoor, komt op de straat neer gereden. Oh, dat valt mee in zijn busje.
Ja OK dan schrijf me stuur me even een mailtje. Ik, kijk even in mijn agenda. Dinsdagavond ofzo of woensdagmiddag voordat ik naar Assen ga. Nou, kijk mij. Ik wil je eventjes, ja, want Ik heb het volgens mij. Deze week is het ook wel wat rustiger. Dan kan ik mij nu over geven aan het volstrekte onbenuta? Ik had gisteren had ik opgezet die film. John die lippen. Die staat ook op Netflix. Het is amateuristisch, ja. Het is toch totaal verhouding dat ook op die zogenaamde
geavanceerde spullen dan? En dat. Heb ik ook vaak want. Die beloofveld het wordt lachend. Dan hebben ze allemaal achter de Studio in elkaar gesoldeerd. Maar dan gaan we zo kijken. We dus ook naar de films van nu. Over 2030 jaar kijken we daar ook op terug. Maar Wij zijn wel meer, veel meer zo visite gewoon. Kun je nagaan waar het dus naartoe gaat? Kijk dat het zo echt is dat je gelooft dat het echt. Is precies, Dat is je. Woonkamer inrijden ja, nou daar heb ik toch wel een paar
suggesties over. Je moet toch wel even kort. Bespreken. Hé, ik hoor van je. Fijne avond. Dat was hem voor nu meer achtergronden. Vind je in onze whatsappgroep te bereiken via de link In de shownotes volg ons op Instagram Maarten Tom en We zijn snel weer bij je terug met een nieuwe aflevering. Als je die niet wilt missen, volg ons dan in je app. Druk even op volg of abonneer, want dan krijg je die vanzelf te zien tot de volgende keer.
Je kunt het stom vinden en Je kunt het akelig vinden, en we. Kunnen gaan huilen, Maar we moeten het wel accepteren. Wil je meer horen in het Luisterboek minister? President nemen we je nu mee langs alle naoorlogse premiers van Drees tot Rutte en we plaatsen ook Rob Jetten in dat rijtje. Wat voor premier wordt hij en wat kan hij leren van zijn voorgangers? Ga nu naar de shownotes en download het luisterboek minister president.
