Mona Keijzer weg, BBB in puin - podcast episode cover

Mona Keijzer weg, BBB in puin

Feb 24, 202631 minSeason 1Ep. 951
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Het onvermijdelijke is gebeurd. De bom onder de BBB is gebarsten. Het moddergooien is begonnen. Mona Keijzer verlaat de partij en laat een spoor van politieke vernieling achter. Maarten van Rossem en Tom Jessen bespreken vandaag het spectaculaire uiteenvallen van de partij die ooit de grootste van Nederland was.

Wat maandenlang werd afgedaan als 'constructieve spanning' tussen Caroline van der Plas en haar vicepremier, blijkt een bittere machtsstrijd.

Maarten is zoals altijd genadeloos over de politieke ambities van Keijzer en de wankele fundamenten van de BoerBurgerBeweging. Henk Vermeer blijft achter met de brokstukken.

Naast de chaos bij de BBB kijken we naar de fundamenten van het nieuwe kabinet-Jetten. Voor de vierde keer deze eeuw slaan D66, VVD en CDA de handen ineen, maar het trackrecord van deze drie is weinig hoopgevend. Al hun eerdere coalities sneuvelden voortijdig.

NRC-journalist Tom-Jan Meeus legt het nieuwe akkoord 'Aan de slag' (2026) naast de formatie-afspraken uit 2003, 2017 en 2021. De resultaten zijn onthutsend consistent. Of het nu Balkenende, Rutte of Jetten is. De zorg en uitkeringen krijgen steevast de rekening gepresenteerd, terwijl het ontzag voor de ondernemer grenzeloos blijft.

Kijk deze podcast hier met beeld.

🙏🏻 ⁠⁠⁠⁠Doe kleine donatie

🎧 Luistertips

- Live podcast Rucphen

- Jake Paul: gevaarlijke politieke pion van Trump

🔔 Volg ons

- Meer achtergronden op WhatsApp

- BlueSky

- Instagram

- TikTok

- YouTube

- Reddit

Transcript

Het het straalt een een intens droevige incompetentie eigenlijk. Dat vond ik. Wat doen die larra in godsnaam in Den Haag, hè? Waar waar woordwerkelijk effectief beleid gemaakt? Nee, Het is. Doorgover met pijn in het hart stap ik uit de BBB Fractie, zegt Keizer. Maar ik blijf wel In de Kamer om te werken aan het sociaal conservatieve verhaal waar Nederland behoefte aan heeft. Ja inderdaad jij lacht al, dat hoef ik niet meer te doen.

Dat scheelt in ieder geval ja, dat zij blijft dus zo ijdel precies uit de ijdele tuiterij en ongetwijfeld Omdat het ook in Nederland gekkelijk inkomen is, blijft ze zitten het volwassen. Kunt u mij horen? Nou, we zitten vandaag voor de verandering In de werkkamer van Maarten voor deze opname. Als je het nou leuk vindt om mee te kijken, check dan de videoversie van deze podcast. In de app van Spotify vind je die maar ook via de link In de shownotes.

Nou, ik verbaas me dat het allemaal functioneert. Ja, nou ja, dat met deze enorme dradenwinkel die hier ontstaan is. Ja, ja. Even kijken en Ik heb het ook zo in beeld gebracht dat het er hier echt heel erg opgeruimd uitziet. Toch vind je niet, jij kunt nu meekijken op de schermpjes. Zie je achter mij toch nog weer deze. Deze camera is nooit is, kan ook niet meer echt serieus opgeruimd worden. Denk.

Ik, nee maar. Het kan Alleen door het opblazen van het Huis kan dit nog helemaal opgeruimd worden. Ja, Maar ik vind het wel gezellig. Lekker lekker licht ook daardoor ja. Precies nee ik. Kijk, ik, ik moet hier zitten en prettig kunnen werken en en Dat is het geval. Precies. En, we zitten dus eventjes nu in jouw studeerkamer Omdat we de microfoon even getest hebben voor de reis die jij gaat maken. Dat we dan via de computer contact kunnen hebben voor de podcast en dat werkt gelukkig.

Dat bleek allemaal mogelijk te zijn, ja, dus nu hebben we gewoon weer de oude installatie. Alleen ligt hij nu hier op mijn bureau. Precies ja Omdat we Natuurlijk nog eventjes kunnen terugblikken op de bordesscène van vandaag. Ja, Ik heb het eigenlijk helemaal niet gezien allemaal. Ik heb op de nieuwswebsites er wat voorbij zien komen. Wat heb jij gevolgd? Nee, Ik heb niks vervolgd. Er valt niks aan te volgen. Dat gaat altijd op dezelfde manier. Ik heb ze naar buiten zien

komen. Dan ging ze op die trap staan. Kennelijk is daar ook een soort volgorde. Zit daar al in dat ze weten waar ze moeten gaan staan. De bon kan niet tegen mekaar op van, nee, dan moet ik staan of zo, en ze zagen er allemaal vrolijk uit, want Het is ja, Het is Dit is je debuut, je weet nog niet wat je er staat. Ja je ziet je weet nu al dat een groot deel van die ministers halverwege zullen sneuvelen. Diepkleurgesteld zullen worden er niets van terecht zullen brengen.

De geschiedenis in zullen gaan als klungels. Nou ja, kortom dat en een enkel in zijn algemeen liet er bovenuit stijgen naar van zal worden gezegd. Jonge, jonge, jonge. Wat heeft hij het goed gedaan? En die gaat dan een lange en wellicht succesvolle politieke carrière tegemoet. Laten we vooral hopen dat dat dus niet dilon yazşilgöz is. Laat ik dat er nog even bij zeggen. Ik kan nooit Laten om daar toch nog weer zich uitvolt. Hek die tekent die die

bordesscène heel goed. Ja, alle meesterlijke prent namelijk, waarbij Iedereen een beetje schaduw polder op stond behriette, dan staat in het midden, maar van de rechterzijde zie je op een spectaculaire wijze zie je de bekende ballerina jezl dus. Tevoorschijn. Dansen is ze weer, hè? Ja. De winnaar van de. Om de handelingen over het het. Kabinetsakkoord iemand zei wel nog veel wit, eigenlijk Alleen maar witte Mensen. Ja dat kan, kan mij nou niet zo

verschrikkelijk veel schelen. Het hoeft niet voor mij niet zo inclusief te zijn. Ja, het probleem is één van de weinige, niet. Witte Mensen is weer uitgevallen vanwege het CV problematiek. Dat is waar? Ja, dat klopt. Ja dus ja. Maar ja, die Mensen brengen wel andere achtergronden mee, horen andere dingen. Ja, dat weet ik niet of dat zo is, want. Als we nou terugblikken vanuit vanaf dit akkoord naar achteren toe 20 jaar.

En ik zeg dat na aanleiding, sorry dames en heren u had liever Natuurlijk de analyse van Johan Derksen gehoord, maar daar heb ik iets minder vertrouwen in, dus dat komt. Ik kom weer met Tom Jan Meeus aan boord. Je had een overzichtje geschreven van kabinetsvoornemens In de afgelopen 20 jaar ongeveer en Het is één van de meest deprimerende stukken die ik in tijden gelezen gelezen heb. De voornemens zijn eigenlijk altijd hetzelfde geweest. Die voornemens zijn grotendeels

nooit gerealiseerd. Het is allemaal blijven steken in een klungelwerk. Mislukkingen, een beleidsmatige ontsporingen op een gruwelijke manier. En ja, en nu wordt weer hetzelfde recept aangeboden. Het is net wat je allemaal suggereerde. Het recept is voor de ondernemers. Kennelijk hebben die het altijd slecht en tegen de burgers. De burgers gaan erop achteruit en ondernemings gaan erop vooruit. Wat toch een beetje vreemd is, want Het gaat prima met de ondernemers in Nederland.

Dat is ook zo'n wonderlijk. Nou ja, Dat is een typisch VVD mythologie, namelijk dat het altijd slecht gaat met de ondernemers. Hij had dus de regeerakkoorden van de kabinetten waar waar D 66, CDA en VVD ook in zaten. Die heeft hij op een rijtje gezet en daar bleek het uit. Lees het stuk even terug zo nergens over het net zwerven of diep diep deprimerend stuk. Het het geeft eigenlijk een beeld van de. Van. Het raadsel wat je eigenlijk onmiddellijk in het hoofd

springt. Wat doen die lui in godsnaam in Den Haag, hè? Waar waar woordwerkelijk effectief beleid gemaakt, waar zijn we meer bezig dan dan een beetje koerieren aan symptoom, zoals dat heet in het Duits, hè? Her en der een pleister hier kan nog een pleistertje bij jongens en de ondernemers zijn nog een pleistertje. Nee, Het is doorver. Het het straalt 1 1 1 intens droevige incompetentie eigenlijk, dat vond ik. Hij schreef ook onderwijs voor het altijd ontzien.

Daar bezuinigen ze nooit. Op, dat heeft dus niks gewerkt in ieder geval, want ons onderwijs scoort aanhoudend slechter in internationale vergelijkingen. Ja en nou is dat ook een het slecht score van westerse samenleving in die vergelijkingen? Dat is voortdurend aan de orde. Wat doen we daar in godsnaam fout? En, je hebt wel een vaag vermoeden, Maar dat is niet een populaire vermoeden. Namelijk dan in Zuid-Korea, waar ze dan een stuk beter scoren.

Ja, met een discipline is die die bij ons niet meer uitvoerbaar is, waarschijnlijk Zonder dat er maatschappelijke protesten komen. En, We moeten Letschert het vertrouwen geven dat zij nu, ze zal het niet in een Amsterdamse termijn kunnen oplossen. Maar als ze al blijven zitten. Maar ja, zij gaat nu het beleid bepalen. Ik geloof er verder voor 1 m in, maar goed dat want je wilt. Kijk je, je zit er als eenzame minister, Misschien met de beste voornemens, maar tegenover je staat dat im.

Loggen administratieve reuzensysteem waarvan Niemand iets begrijpt wat het Nederlandse onderwijs beheert. Ik zag nog ergens een interessante discussie, wil je nou als ambtenaar? Wil je nou een sterke of een

zwakke minister? Want Er is ook een lezing dat je als ambtenaar het liefst een wat zwakkere minister hebt die niet helemaal droog is, Omdat je dan als ambtenaar zelf meer gewicht In de. Schaal of dat geval zijn en een groot deel van de ministers is Natuurlijk inkom, nou niet incompetent, maar is niet bekend met het terrein.

Want het gekke is dat die Mensen die bekend waren met het terrein nu gewisseld hebben en allemaal terecht zijn gekomen op ministeries waar ze niet bekend zijn of met het terrein. En, maar Misschien vanwege hun Haagse ervaringen toch niet al te grote heroïne zullen aanrechten. Maar nee, ik vond het een een deprimerend stuk. En op zorg moet heel veel bezuinigd worden. Daar gaat ja, wacht even moet er moet van alles en René hebben allerlei overeenkomsten gesloten.

Maar we weten allemaal dat een aantal van die dingen niet gerealiseerd zullen worden om het eenvoudiger dat het een minderheidskabinet is. Dat In de In de hoe heet het In de Tweede Kamer? Een in feite toch een vrij rechtse meerderheid regeert. Zal regeren en dat innerlijk In de Eerste Kamer het net omgekeerd is, Omdat daar GroenLinks P van de A de grootste fractie is en en de tweede grootste fractie. Dat is nog de BB beweging. Maar goed, die Dat is Als het ware 1 1 1 slak in ontbinding

hè? Mona Keizer is ook weg, hè? Wat is dat ook weer snel gegaan en de BBB hing was het vanavond even kijken of Caroline en toen een spectaculaire overwinning bij de Provinciale Staten en vervolgens niet waren, is het hele kaartenhuis, want Dat is het en Dat was het altijd. Al is in elkaar gestort. Ze gaat als zelfstandig Kamerlid, gaat ze verder, schrijft de NOS. En die baseert zich weer op bronnen bij De Telegraaf. Ja, Natuurlijk rechtse partij, dus daar Laten ze het.

Nieuws leven als zelfstandig Kamerlid verder dus aan de in aan de muizen staat wordt weer een nieuw muizenstaartje toegevoegd, namelijk In de vorm van monona Keizer. Ja en ze was dus ze is dus echt pissig. Dat staat hier ook Omdat Henk Vermeer de opvolger is georganiseerd en zei altijd graag willen doen, dus Dit is haar statement. Met pijn in het hart stap ik uit de BBB Fractie, zegt Keizer. Maar ik blijf wel In de Kamer om te werken aan het sociaal conservatieve verhaal waar

Nederland behoefte aan heeft. Ja inderdaad jij lacht al, dat hoef ik niet meer te doen. Dat scheelt in ieder geval ja, dat zij blijft dus gewoon. Het is zo ijdel precies uit de ijdeltuiterij en ongetwijfeld Omdat het ook in Nederland gekkelijk inkomen is, blijft ze zitten. Tuurlijk ja precies. In de hoop waarschijnlijk dat ze burgemeester wordt van één of andere woord ergens in Nederland. En zij hoopt Natuurlijk dat Als de verkiezingen zijn dat zij Natuurlijk de BBB Leegt.

Ik nou, dat gaat niet gebeuren. Mijn idee is dat de BB alle op de fles is. Ja, ze heeft toen bij het CDA. Fantoom geworden. Zeker ja, Dat is niks meer nu, Dat is niks meer. Mag ik ook daar dames en heren? Ik ben ervan overtuigd dat velen van onze lijst en niet op de BB ooit hebben gestemd en dat ook waarschijnlijk niet zouden willen doen in een in een in een gedenkbare toekomst.

Maar mag ik nog eens wijzen op het wonderlijke karakter van de Nederlandse kiezer, die dus elke zoveel jaar weer een volstrekt halfgare club verwarde geesten? Op het kussen zet waar we weer niets aan hebben gehad. Behalve verwarring en vertraging. En de nieuwe messias waar we het over hebben gehad. Ik vond het nog wel grappig dat die andere messias Omtzigt. Die liet nog even van zich horen vorige week, toen dat met die hele CV van die van Berkel speelde. Toen had hij nog een twittertje

twittertje gedaan een tweetje. Ja, Ik weet niet, Hij heeft indrukwekkende functie die voor zover ik dat naar de Koran niks voorstelt nu. Ja heeft een AI adviesbureau. Nou ja, dan weet je dat wel hoe laat Het is toch? Ja ze gebakken lucht allemaal kees. Ze zegt hier dat er dus de afspraak was gemaakt dat zij de politiek leider zou worden als van der Plas een stap terug zou doen, voelt zich nu aan de kant gezet door haar partij en spreek

van 1 grote vertrouwensbreuk. Nou ja, ken ik ken je ze tussen de dames fout gelopen? Ja, het recent verleden en en is het zo gegaan, dan moet ik zeggen dat dat. Hoe heet die man Geert Verveen? Vermeer, henk. Vermeer, sorry, meneer Vermeer. En dat Als je iemand zou zoeken in Nederland met een volledig gebrek aan charisma, dan zou hij denk ik wel wel. Met de kampioenstitel van strijken. Hij heeft het niet, hè? Nee, nee dat. Ja, dat ken je ook niet helpen.

Hè? Nee, maar Hij is Natuurlijk gekozen Omdat Hij heeft gezegd van ja, Ik ben, Ik ben mede-oprichter voor. Haar ongetwijfeld. Ik denk dat hij één van de 3 ja één van de bedenkers van dit wonderlijke. Clubje is geweest, hij en nog zijn man van zijn Marcus. Dan moet je zeggen, is het een heel effectief reclamebureau, want ze zijn erin geslaagd om jarenlange politieke verwarring te creëren.

Ik wil één en bovendien Natuurlijk de maatregelen waar ze tegen zijn bier een aantal jaren te vertragen. Femke Wiersma hebben we te danken aan de BBB. Ik vertrek u ook een heel fijn pensioen. Ja, want hoe zit dat eigenlijk? Hoe lang worden zij dan doorbetaald? Daar ben ik overigens niet tegen, Omdat Natuurlijk, we weten ondertussen dat vrouwen alle functies In de politiek een enorme afbraakrisico hebben. Dus wil jeüberhaupt nog en een verstandige ziel In de politiek

zien te krijgen? Ben ik. Met je eens. Dan dan moet je de Mensen ook wel een soort van zekerheden bieden. Ik. Had ook voor van Berkel nu. Natuurlijk, in het geval van mevrouw Wiersma volledig onterecht is hè? Dat hij dat hij een slaappremie krijgt. Dat is zo, Maar dat is geen reden om deze. Maatregelen. Dat geldt ook Als het kabinet valt, dus mevrouw Vader. Maakt helemaal niks uit. OK, maar mevrouw. Verschil de tijd die je gediend hebt als minister.

Oké, maar Faber is dus nu geen minister meer, maar wel weer Kamerlid. Betekent dat dan wel dat zij maar. Zeker dan krijgen ze dus en een. Ik neem aan dat dan een zekere combi uitbetaling is. Omdat denk ik de, hoe heet het ministerschap meer oplevert dan het kamerlidmaatschap? Dus in ieder geval zal het verschil voorlopig vergoed worden. De afspraak was volgens hij Keizer kort na de verkiezingen van oktober vorig jaar gemaakt dat zij het dus zou gaan doen.

Maar de laatste tijd merkten ze naar eigen zeggen dat het contact met Vermeer begon te veranderen op 13 februari, vrijdag. De 13e, besloot ze of heeft de fractie besloten 3 tegen één te stemmen, dus Keizer werd weggestemd en Vermeer werd de opvolger. Ik wens ze alle sterkte dames en heren In de vergetelheid. Ja. Zij zeggen dus nu, We hebben met Keizer, zouden we weer een beetje tegen de PVV aan gaan gaan schuren en nu met Vermeer gaan we terug naar de roots,

namelijk de boeren. Het centrum uitdeling, allemaal vallende sterren. Ja, Het is even een een flits, even een licht flits tegen de zwarte Hemelkoepel van de waanzin en dan is het weer klaar. Maar dan hebben we dus nu. We hebben dus die groep Marcus Sauer, want de PVV is Natuurlijk ook opgesplitst en BBB valt dus nu nog verder uit elkaar. Dus We hebben ook nog mevrouw Keizer erbij zitten. Ja, Als je even doorgaat, dan wordt het eigenlijk een komische show, hè?

Het is eigenlijk eigenlijk is de Nederlandse we We hebben helemaal. We hebben helemaal geen cabaret, maar nodig in Nederland. De hele politiek is verkabaret. Ja ja Keizer deed toen ook nog een gooi naar het lijsttrekkerschap bij het CDA. Ja ambitieus is, ken ik wel? Ja, dat wil dus ook graag doen en we weten Natuurlijk dat Rutte eruit heeft gegooid, hè dat kabinet toen? Ze staatssecretaris, ja, je weet Als het kabinet Split weet je niet mag zeggen dat het kabinet idioot is.

Nee, dat ging toen over die corona maatregelen. Was hij het niet mee eens was en Je moet met één stem moet je spreken, ja. OK nou ja, BBB heeft nog niet gereageerd, maar Dit is in ieder geval mevrouw Keizer. De BBP Het is. Dit is de John Bobslee, die we nu ook weer in grote aantallen hebben gezien het. Is voorbij. Hè? En ja vooral bij James Bond films vliegt de bobsleeder altijd uit de baan en stijgt dan hoog op en crashte ergens tussen de dennetjes. Ja, dat kun je nu voor deze.

Bij de BB beweging kun je dat nou? Ook zeggen, Maar ik zag nu bij de Spelen. Ik heb het helemaal niet gevolgd, Maar dat was een bobslayer die dus zitten. Hoeveel zitten erin? 4 in totaal. Nou, dat hangt er vanaf. Je hebt je hebt. Twee mans pop 4 mans pop je weet alle Olympische Sporten. Zijn zo georganiseerd dat een maximaal aantal medailles gehaald kan worden. Dus bij Bob sleeën kun je met je in je eentje erin zitten en heb je ook nog schelpitten Natuurlijk.

Dat zijn die mini sleertjes, dan heb je er twee mans BOB, dan heb je de 4 mans BOB. Heb je ongetwijfeld de 6 mans BOB of ook een 20 mans BOB is? Dat is mij onbekend, maar in ieder geval weet je dus dat je een enorm aantal medailles kunt winnen, maar hier was. Dus de de eerste. Volgens mij waren de Amerikanen de eerste zat dus erin, die moet ik blijven zitten en die andere moesten erin springen.

Dat ging mis. Dus nee, eerst moet je duur en dan moet je. En als die lekker vaart heeft, dan moet je. Erin springen en nu twijfel ik nu of dit nou AI was, want Ik heb het dus niet gevolgd. Dus of ik zag een flits voorbijkomen of het AI was dat het echt gebeurd was die anderen. Die sprongen er dus niet in en die die man ging dus in zijn eentje naar beneden. Dat zouqua geesten Natuurlijk. Weg, Olympische droom. Ja eigenlijk een soort Mona Keijzer van het bobslee. Kun je wel zeggen?

In de Nederlandse sporters zijn door de straaljagers begeleid toen ze terugkwamen naar Nederland. Begrijp, Dat is in deze triomf, want Dat is ook een schaats is zo georganiseerd. Dat nou, Ik denk Als je toevalligerwijs in slaap bent gevallen op het op de ijsvloer dat je ook een medaille kan. Ja, zeker Iedereen krijgt een medaille. We hebben nog nooit zo goed gedaan, las ik In de kranten. Dus Ik ben er ook voor uitbreiding en Misschien kan er nog iets extra's verzonnen

worden, niet waar? Nog nog kleiner baantje of een nog grotere baan. Of nou ja, er moet iets te verzinnen zijn waardoor we nog meer medailles kunnen winnen. Maar wist je nog de kranten? In de eerste week, wat ze toen schreven? Ja, dat we nog helemaal geen medailles staan er gewonnen, zag er een heel heel board uit voor Nederland. En nu is het nu, het kon niet beter. Fantastisch. Het is. Ik moet zeggen, ik, ik wens je Iedereen In de prettige sportbeoefening.

Iedereen moet dat volledig zelf weten vanzelfspreken. Maar kan dat onbeschrijfelijke idiote geouwehoer erover ophouden en dat bovendien heel Nederland één wekenlang verbouwd was om om om dan weer 3 Mensen, niet waar die verstand van schaatsen hebben weer nog eens 1 keer 3 kwartier te Laten reflecteren op. Nou ja, de ronde tijden of wat het wat te verder aan de hand is. Ik vind dat echt buiten alle proportie.

Nou, Het is nu gelukkig voorbij. Maar goed, We hebben heel veel luisteraars die er wel We hebben, zoals ik ons Laten weten die het wel heel prettig vonden en die echt genoten hebben. Dus nou, dat mag ook. Daar echt van kunt genieten, dan moet ik zeggen. Dan stel je geen ogen eisen, hè, tjonge, jonge, jonge. Je hebt het gehoord. We hebben even ontsnappen aan alle ellende van alledag door de sport. Ja, Ik kan me dat wel voorstellen. Dat Mensen dat zeggen dat ik?

Eerder zou willen proberen om In de eenvoudige routine van alle dag te ontsnappen aan die eindeloze, onbeschrijfelijkere ouwehoer over sporten dan omgekeerd. Ja ja, wat is nou jouw verwachting, want jij zei de vorige keer dat dat minderheidskabinet ja, dan verwacht ik niet zoveel van dat dat gaat werken en dat dat gaat beter. Nee, dat wil zeggen. En, Dat is vrij voor de hand liggend om het even tactisch en

strategisch door te lichten. Het is Natuurlijk duidelijk dat het niet populair zou zijn als ze al in het eerste jaar van hun bestaan getorpedeerd zouden worden. Dus dat zullen ze niet doen, want degene die dat dan doet, hè, Dat is allemaal al besproken in het VVD hoofdbestuur, dan begrijp je of In de weet de strategische denkers die daar achtersteken achter al die ongelooflijk stomme beslissingen die de VVD heeft genomen. Dus het eerste jaar gaat dat

niet gebeuren. Tegelijkertijd moet je ze ook niet de kans geven om tot ontwikkeling te komen en er een succes van te maken, want Dat is voor de VVD niet een bijzonder aantrekkelijk scenario. Tenzij het de VVD agenda is die. 7 uur en je weet, We hebben nu aan de hand van het stuk van Tom Jan Meeus hebben we geleerd dat die agenda grotendeels niet gerealiseerd zal worden en dat erop in een complexe wijze gebakkelijst zal worden over compromis voorstellen.

Dus ik zou zeggen het het ideale moment zou moeten zijn. Ergens in het tweede jaar van het kabinet. Dan zou ik zeggen, meer aan het aan het eind of In de loop van het tweede jaar, dan meteen bij het begin van het tweede jaar. Als ik zou moeten voorspellen wanneer dat ga ik niet voorspellen, maar eigenlijk mijn linker uit. Niet te doen Natuurlijk, hè? OK, maar je. Verwacht, ik verwacht niet dat ze er 4 jaar vol zullen maken. OK en dat dat de hoofdreden daarvoor zeg, Hij is de VVD.

Dat denk ik wel kijk eens alles wat fout is gegaan in de Nederlandse politiek en de afgelopen paar jaar. Nou reken ik niet eens, Ik ben niet eens met met. Hoe heet het de hele kwestie van Van Pim Fortuyn en zo? Dat is in een nu te wijten geweest aan de VVD. Wat erg. Ja, nee, dat doet hij vanzelf nou enige tijd Omdat ik niks doe. Dan zegt hij zelf, verdom ik het ook. Nee eens dichtkijk nou video input. Bij een scherm kan Iedereen aanbevelen. Dames en heren ook bij een heel lullig.

Een laptopje kunt u aan een heel groot scherm nemen dat. Misschien kunt u even aandoen, want dat komt daardoor wel wat meer licht op jouw gezicht. Dat is voor de beelden wel goed. De Mensen die de beelden willen zien, kun je dat op Spotify bekijken. Oké. Waar waren we gebleven? Ja, kijk, nu is dit jouw scherm, jou gezichtje lichter. Ja, één van de VVD, heeft politieke concurrentie te vrezen van twee partijen, namelijk van

de PVV. Ja, dan kijk je Misschien wel op. Maar ja, je ziet ook aan aan hun. Om maar wat er nu gebeurd is met met. Ja VWW daarvan spreken van een soort populaire regering. Hoe heet dat populisme? Nou ja, het ze zijn bezig te verschuiven in een vrij populistische opstellingen binnen het Nederlandse politieke landschap. Dat is de ene kant van de zaak en de andere kant van de zaak is dat ze Natuurlijk toch.

D 66 als een bedreiging zien, want wat zij beweren te zijn, namelijk de liberale partij zijn ze helemaal niet. En bij D 66 zou je in ieder geval een discussie kunnen voeren over de vraag of het de liberale partij is. Ik zou zeggen, daar zou ik al moeite mee hebben, Maar dat willen we het dan maar bij Laten rusten. Dus ja, zij zijn er altijd op uit om D 66 bij succesvol optreden de poten te breken. Rutte 4 schreef, Tom Jannen, ze hebben altijd ruzie, die twee precies.

En tegelijkertijd willen ze betrekkelijk dichtbij dat populistische standpunt blijven door in feite een een zeker op het punt van veiligheid immigratie. De bekende, de bekende frictiepunten in de Nederlandse politiek, niet waar sterk aan de rechterzijde te blijven plakken. Het is een hele opgave die ze te aan hem, maar daar was Rutte wel een meester in Natuurlijk, want die heeft dat bij elkaar weten

te halen. En toen hebben ze die kapitale fout gemaakt, waarschijnlijk toch ook met medewerking van Rutte om Rutte 4 op te blazen. En vervolgens ja, meneer Brekelmans, daar bent u schuldig aan, dus Ik vind het ook helemaal niet betreurenswaardig dat die fijne opdracht om nieuwe tanks te kopen. U ontglipt en door uw partijleider zal worden opgenomen die, zoals u weet, een bekende kenner is van het Van het bewapende van de Van de wapens in een modern. Alles voeren ze weten alles van.

Hij heeft een hele brede jarenlange ervaring opgedaan op dit punt. Niet dat deskundigheid, maar daar hebben we het er net ook al over even aan geroerd Natuurlijk. Ja, en toen hebben ze Geert de paard geholpen en daarbij alle fouten gemaakt die ze hadden kunnen vermijden als ze ooit de moeite hadden genomen om een boekje over politicologische vraagstukken te lezen, want dan hadden ze geweten dat zij niet de primaire bezitter zijn van het immigratie issue, dat dat Geert is.

Geert ja, die Natuurlijk al sinds 2004 de meest wonderlijke mythologie over immigratie verspreid. In het bijzonder Natuurlijk het ongelooflijke gevaar van de islam voor de Nederlandse cultuur. Waar heeft de VVD dan het monopolie op Als het gaatqua onderwerpen? De VVD heeft de monopolie op veiligheid. Strenger aanpakken harde aanpak. De windstaat erger maken dan niet aan. Het werkelijk is. Nou ja, dit soort van dingen

zijn, is het dan? Veiligheid op straat, dat dat sowieso, maar ook veiligheid nu in Europa en in Nederland door de ja ze zeggen dan de dreiging. Van, voor zover ik dat kan overzien, zijn ze op dat punt. Nee, goed, ze zijn fervent. De supporters wil steun aan de Oekraïne, Maar dat zijn de meeste Nederlandse politieke partijen met de uitzondering van. Want Dat is het leuke Natuurlijk dat we terecht als zijde ook nog een hele hele spooktuin hebben. Met met met volstrekte halve haren.

Nee, die in feite op een soort van Van die van die kermis bonnetjes ronddraaien hè? Per democratie ja. Luisteraars hebben ons gewezen op een artikel in de Volkskrant. Hoe zij dus echt rechts extremistisch, echt compleet uit de bocht vliegen en ook overal op kerstborrels. Ja, de meest afgrijselijke dingen doen. Ik heb het stuk zelf nog niet gelezen. Het is ook alweer van een paar weken geleden, Maar we moeten dat Misschien even een keer lezen en daar nog eens.

Een keer gedetailleerd. Zo serieus nemen. Ja, dat zijn booszaken recenten? Ja. Ja ik ren naar rucphengister, toen hing zij, hoe heet dat, hoe heet ze? Hoe heet zij lijsttrekker Lidewij de vos heel groot opent op zo'n banner langs de. Snelweg Je kunt wel stemmen, even ondernemer vinden. Ja, die bereid is soms een bord te betalen. Want Ik heb ook met dat boekje wat ik toen nog over heb over eerds gewoon enorme overwinning heb geschreven. Heb ik ook zo een plaatje gezet. Ja.

Ook langs de snelste en Ik heb een fout Omdat Iedereen hè? Ja, Dat is eigenlijk een. Het is een kritiek op gericht vanzelfsprekend. Maar je zou kunnen zeggen dat Jetten nu als d 66 premier Als de plannen zo blijven zoals ze zijn VVD beleid uitvoert. Dan kun je rustig constateren? Ja. Alleen is er geen meerderheid voor, dus Het is interessant om te bekijken. Wat gaat er? Nou gebeurt. Ik denk. Op de op de sociale issues dus de bezuinigingen op zorg en medische zorg.

Ja, die ach, dat gaat niet gebeuren, denk ik dat dat zal. Ik zal me ook verbazen Als de verhoging van dit. Hoe heet het eigen risico als die doorgang zou vinden? 5 20 hè volgens. Mij de meest voor de hand tegen de voorspelling is dat er gewoon blijft van wat Het is. Ja lijkt mij niet dat Hermans Natuurlijk het vorige kabinet. Stuurde op halvering van het eigen risico. Nou, Dat is zijn peperduur en is de half weken leiden ook tot 1 veel groter beslag op dat op die zorg neem ik aan.

Dus wat is er verstandiger of wat is het meest voor de hand liggend dan gewoon blijft wat Het is. En Als we even dat stuk van Tom Jan weer daarbij gebruiken, weten we zeker, het zal blijven waar Het is. Ja, als er nou één één ding gezegd kan worden, is dat alles zo'n beetje blijft waar Het is ja. Maar het is wel interessant wat er gebeurt als bijvoorbeeld GroenLinks P van de A zegt, oké. Dit vind ik wel interessant. Dit voorstel Misschien dat ik het wil steunen.

Moeten jullie wel dit dit en dit aanpassen? Wat gebeurt er dan weer binnen die coalitie? Want je het kan. Zijn Het is Natuurlijk de vraag, want dan zal de VVD die zal. Nou ja, je kijk in zo een situatie. Deze krijg je Natuurlijk vanzelf uitruil. Jullie krijgen dit, maar dan krijgen wij dat, neem ik aan. Want Natuurlijk kijkt met name ook het CDA en D 66, die willen Natuurlijk ook wel af en toe Laten merken dat zij ook verdeel maken uitmaken.

Van die coalitie. Je moet elkaar wat gunnen heel puntjes scoren. Ja, Maar ik vraag me wel af, dat zal heel lastig zijn. Ja, want wat gaat de VVD doen Als de enige manier om er doorheen te krijgen is de steun van GroenLinks P van de A, waardoor ze dus iets opschuiven? Nou, die kant dat. Zal de VVD zeker zeggen? Ja, dat willen wij wel voor gecompenseerd worden. Ja, Ik weet niet precies op welk terrein, maar ze zullen wel heus wel iets weten. Dat wordt dan toch ik dat Ik

heb. Het lijkt me dat dat ingewikkeld wordt, maar goed. Misschien. Ik ben ervan overtuigd dat de strategische koers de VVD. Hoe ze heeft namelijk een in feite een vrij populistische koers. Niet voor niks hebben ze Geert op het eerst denk je nog, Het is een vergissing. Het leek een leuk ideetje. En ja, ze hebben het niet niet

voldoende afgestopt. Maar nee, Ik denk dat het gewoon een strategisch besluit geweest is, maar ze zegt totaal in vergist hebben, Omdat ze dus niet begrepen dat zij Het is jou niet. Beheerste. Nee, maar hoe dit nou In de praktijk gaat werken en hoe je dus ook die grote opgave? Weten niks over te. Zeggen, nee, maar hoe ga je nou dingen voor elkaar krijgen? Want Je kunt dus In de Tweede Kamer wel niet stellen, maar Je moet dus ook nog rekenen. Hoe krijg ik In de Eerste Kamer

dat voor? Elkaar wat je net zei, nog eens een keer zeggen wat ik al volgens mij. Heb gezegd, sinds het hele idee van een minnheidskabinet opgedoken is vanaf de bodem van een betrekkelijk modderige sloot. En Dat is dat we ons nog steeds bevinden In de diepe politieke crisis die door de WVD veroorzaakt is. En ze blaft hij daar heel aardig. Uitgekomen zijn we in dit middenhuiskabinet dat dat moet je zeggen.

Ja, dat hebben ze vragen gedaan. Wat denk je dat de gevolgen zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen? Denk je dat? Neutraal. Neutraal oké. Ik denk dat d 6 en 6 dat iets beter zal doen. Oh ja, ja, dat denk ik wel. Ik denk Natuurlijk dat door het wegvallen van de BB beweging zal het CDA een haar groot aantal stemmen terugkrijgen. En en ook allerlei sympathisanten van het NSC. Ik weet niet of die ooit die hebben waarschijnlijk nooit gevierd beweerd in deze. Verkiezingen?

Nee, ze gaan nu volgens mij al een paar 4. Ofzo met D 66 en en CDA, dat weet, ik zullen doen. En de VVD. Die zal het waarschijnlijk op hetzelfde niveau blijven steken. Die waren, denk ik, kan goed vertegenwoordigd in veel gemeenteraden. Ja, Ik ben benieuwd. Goed meer achtergronden over het kabinet Jetten en hoe realistisch die plannen zijn, vind je in onze whatsappgroep te bereiken via de link In de shownotes vergeet ons niet te volgen, dan krijg je nieuwe

afleveringen vanzelf te zien. Druk even op volgen of abonneer en heel graag tot de volgende keer. Het straalt een intens droevige incompetentie uit. Goedenavond, dames en heren. Wij hebben. Vanavond voor u kunnen charteren? Maarten van Rossem. Een hele fijne gezellige. Man ja dames en heren laat ik uitleggen Waarom ik hier ben.

Ik ga het In de podcast meerdere malen de staf gebroken overigens deze gemeente die ik beschuldigde van een ingrijpende achterlijkheid die je zelfs in Brabant verrast. Luister naar de Mensen die zich al decennia niet gehoord voelen in onze speciale live Podcast live vanuit Rucphen. Dus Ik had u regelmatig zwart gemaakt en toen kreeg ik een schrijver of ik niet wou komen spreken. De volledige live opname staat voor je klaar. Klik op de link In de shownotes en download de aflevering

meteen. 80 miljoen volgers en een directe lijn met president Trump. de Winterspelen waren voor jake Paul slechts een PR moment voor zijn politieke machine. Hoe hij de Provod kaapte ooien In de nieuwe hyprofile zoek op hyprofile in je podcast app of klik op de link In de shownotes.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android