Kan Europa zonder de VS? - podcast episode cover

Kan Europa zonder de VS?

Feb 07, 202636 minSeason 1Ep. 937
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Nu of nooit: Europa op eigen benen.

Tom zag Mario Draghi aan de KU Leuven waarschuwen dat Europa een echte grootmacht moet worden.

Maarten vindt het gelul over grootmachten en een nieuwe wereldorde vooral grote flauwekul.

Maar dit moment kan Europa zich niet permitteren te laten lopen, nu de Verenigde Staten onder Donald Trump geen vanzelfsprekende bondgenoot meer zijn.

Luister ook dit college Europa laat Amerika vallen.

Kijk deze podcast met beeld via deze link.

🙏🏻 ⁠⁠⁠⁠Doe kleine donatie

🔍 Shownotes

- Luisterboek Minister-presidenten

- College Europa na WOII

🎧 Luistertip:

- ⁠⁠De man achter de protesten in Iran⁠⁠

🔔 Volg ons

- WhatsApp-groep

- BlueSky

- Instagram

- TikTok

- YouTube

- Reddit

Transcript

Jongen, jongen, wat een ziekte is geen nieuwe wereldorde. Als we nou ergens op aan koersen, is het een wereldwonorde. Er is Niemand op dit moment in staat niet waar? De de de Amerikanen hadden de restanten in beheer van een wereldorde en die zijn ze bezig te verspelen en weg te gooien. Met volwassenen. Kunt u mij horen? Mario Draghi, die heeft Europa opgeroepen om nu een echte grootmacht te worden in een nieuwe wereldorde. Dat is een oproep van.

Hem laat ik bijvoorbeeld stellen, Als ik dan nog een keer het woord de nieuwe wereldorde hoor, dan ga ik een hele uitzending gaan. We besteden aan het wezenloze gelul over de nieuwe. Er is geen nieuwe wereld. Altijd de spreekbeurten over altijd als er iets aangekondigd is, dan staat er Maarten van Rossem over de nieuwe. Wereldorde. Dat maak ik niet die onzin teksten. Sowieso die teksten van mij die die je ook die bij die bij die lezingencyclus de flauwekul die

daaronder staat. Daar heb ik niks mee te maken. Als Mensen dat denken? Wat ik nou allemaal niet ga fileren en zo dat Maar dat is gewoon onzin. Maar leg eens uit dan want, want Draghi, die heeft deze woorden. Wereldorde. En, Dat is zeer simpel uit te leggen. Er zijn een paar hele grote spelers op het wereldtoneel en de grootste 3 grootse spelers.

Die kennen wij heel goed. Dat zijn China, de Verenigde Staten en de Europese Unie. De laatste is een beetje een gemankeerde wereldspeler Omdat ze geen militaire apparaten op te houden. Misschien komt het daarvan In de naaste toekomst, maar tussen die grootheden bestaat in een bijzonder competitieve relatie. Dus dan kun je wel in orde in feite niet spreken. Mijn indruk is dat de Amerikanen

de mogelijkheden die ze hadden. Om een soort van orde handhaven te zijn en te blijven dat ze die bezig zijn ruimhartig te verspelen. En dat komt niet zo makkelijk terug, denk ik. Ik denk dat de ambities van China op het wereldtoneel groot zijn, Maar dat ze heel beperkte dingen zullen bereiken om eenvoudige reden dat ze geen aantrekkelijk land zijn. Het is niet een land met een met een. Hoe heet het soft soft? Cultur waar je iets mee kunt, zou Misschien iets veranderen,

maar. China is niet iets, niet een land waar je het zegt. Ja, daar wil ik bij horen. Ik wil ook cola drinken. Lexicon roken, hè? Nee, Dat is het absoluut niet, dus dan en dan hebben we dus met die 3 heb je minder dan de helft van de wereldeconomie te pakken. Want ondertussen hebben we India. Wat gaat India doen? India heeft zijn positie nog niet precies bepaald. Die Audi groeiers in Azië, Filipijnen hebben we tegenwoordig, weet ik veel.

Ver over de 100 miljoen inwoners Indonesië over de 200 miljoen. Dat zijn allemaal landen die zich nog stormachtig kunnen ontwikkelen en en dan gaan we maar over orderen. Het is allemaal of of we het spelletje overnieuw kunnen doen wat we na 45 gespeeld hebben, Maar dat is die wereld is weg om de eenvoudige reden dat het industrialisatieproces. Een enorme greep nog steeds heeft op het planetaire gebeuren en wat daarvan de precieze resultaten zijn, is moeilijk te

zeggen. Kijk eens naar China, wat in 1/2 eeuw niet, waarvan van een natie van Van hongerige ganzenhoeders opgeklommen is naar de grootste economie ter wereld. Het is al lang de grootste economie ter wereld, ook de gelul steeds dat de Amerikaanse economie eigenlijk nog iets groter is. Dat is zeer betrekkelijk één koopkrachtkwaliteit is de Chinese economie de grootste ter wereld? Dus wereldorde Als je zou willen zeggen, wereld wanorde OK, daar valt over te praten.

Hij was op de universiteit in Leuven. In de naaste toekomst nou weer de komende kwart eeuw geen enkel land wat werkelijk zou kunnen zorgen voor een wereldorde, zoals Amerika tijdelijk door historische omstandigheden heeft kunnen doen In de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Nou die die Draghi was op de universiteit in Leuven. Daar zegt hij dat Europa moet. Afrekenen met de verdeeldheid

uit het verleden. We moeten dat overwinnen om een echte grootmacht te worden, zo zegt hij het ook letterlijk. En daarbij voegt hij dan toe dat Europa anders het risico loopt ondergeschikt te blijven aan de Verenigde Staten en China op het wereldtoneel. Vast wel dames en heren. Ik ben dolblij dat we voorlopig ondergeschikt zijn. Wij leiden prettiger en fatsoenlijke levens dan de meeste Amerikanen en de meeste Chinezen.

Dat kunt u overal nalezen als. U het niet luisteren, die deelde nog de levensverwachting van iemand uit de Verenigde Staten en is. Van de Chinese levensverwachtingen hoeven we helemaal niet veel te verwachten in een in China heersen er warmere omstandigheden in dat

geweldige productieapparaat. Kom op, kom op, u moet dolblij zijn dat u morgenochtend in Nederland wakker wordt en niet in. Ja ik zei al die Guangju nou, ik werd er door Chinese luisteraars In de zaal werd mij werd ik verbeterd is, kwam zo. En, toen zei ik nog tot mijn eigen ervaring. Weet u dat wel?

Zeker? Dus ze hadden met twee Chinezen In de zaal die verder gewone Nederlandse Chinese zal ik maar zeggen, Maar het is die, zei u spreekt het verkeerd uit en dan ben ik zo eigenwijs dat ik zeg, weet u dat voor zeker? Toen ik terug hè, dacht ik, Dat is toch wat sterke klas. Drager, die zegt eigenlijk dat we de keuze hebben dat we zelf moeten beslissen. Blijven we hem nou slecht?

1 Grote Markt onderhevig aan de prioriteiten van andere of zetten we stappen die nodig zijn om zelf een grootmacht te worden. Ja maar eenvoudige retoriek, toch? Waarom zegt hij? Dit hoe we dat, nou ja, Omdat Iedereen hoopt dat we dat gaan doen. Hè? Omdat dat Natuurlijk steeds een soort aansporing uit de flanken is van kom op, We moeten doorpakken. En dit ondersteunt Natuurlijk ook zijn rapport uit 2024. En er ook voor om door te pakken. Dat is het niet. Nou ja, Het is het het Het is

toch weer. Het is toch weer naar beneden praten van Europa eigenlijk met de bedoeling om het naar boven te. Praten ja, maar hij zegt toch ook wel dezelfde dingen als die jij zegt namelijk dat de EU sneller moet handelen om te voorkomen dat we achterstand op de VS in China krijgenqua concurrentie, kracht en innovatie. Als er nou iets. Mijn indruk is dat In de zelfs In de Angelsaksische lijkt duur ten zaken. Dat dat er wel een soort

kentering is in dat idee. Europa is niks waard, Europa kan niks. Europa is hopeloos, Europa zijn groot Openluchtmuseum. Dat hoor ik hem niet zeggen. Nee, precies, OK, dat zeg je niet, Maar dat is ook gewoon helemaal niet zo. Wij zijn tot van alles in staat, Maar het kost enige tijd. Het kan niet 1 2 3 dat begrijp je toch ook wel? Ik moet zeggen, Ik ben. Laat ik dan even opmerken. Nou?

Hé, laat ik eerst nog even iets anders doen wat onvermijdelijkerwijs in deze discussie moet worden gezegd. We Europa, dit Europa telt Europa boven Europa. Waar heb je het over? Heb je het over Denemarken, Nederland, België de Grote Economische succesnormers van Van de Europese Unie? Heb je het over Bulgarije? Roemenië. Nou, wat hebben we nog meer voor voor voor criminelen binnengehaald?

Slowakije, Hongarije? Nee, nee, Dat is Natuurlijk hetzelfde probleem Als je hebt Als je over het over Amerika hebt, waar heb je het over? Heb je het over Californië? Heb je het over het noordoosten of heb je het over die jammerlijke Staten Louise Henna Mississippi In de braszkan hij weet al die al die hopeloze stukken land in Amerika waar Niemand iets aan heeft. Dus Dat is altijd wel een vraag. Het zijn generalisaties die in allerlei opzichten nergens op

slaan. Kijk, kijk, Bulgarije is de derde wereld. Hè dat dat Dat is vergeleken met met Denemarken Nederland, hè? Dat heeft dat een achterstand van een eeuw. Samen vormen we Natuurlijk een gemeenschappelijke markt en Dat is Natuurlijk ook zo. Bedacht mogelijkheden kijk naar succes van een antrospolen. Ja, want jij zei de vorige keer, We moeten het eigenlijk eens eventjes hebben over de totstandkoming, vooral van Van

de munt van de euro. Maar wat was nou de gedachte toen Europa hè de de vorm begon aan te nemen zoals het die nu heeft? Dacht je dat iemand in 1975 begreep dat China als ze een beetje gas zouden geven, zouden worden wat ze nu zijn? En ze heeft dat toen gedacht. Geen mens. Er waren toch ook allemaal enorm voordat het zo snel ontwikkelde? Misschien moeten wij nog een behandeling van de jaren 70 Niemand. Trump is een totaal onverwachte idioot.

President hollenbach hè? Wie had dat in godsnaam aan kunnen zien komen dat niet waar? Het centrum van de westen van de Van de westelijke orde, dat dat volledig overhoop zou worden gehaald door iemand die niet goed stik is. Wij zijn altijd lichtelijk congekeurd lid geworden van de Europese. Economische gemeenschappen toen de Europese Gemeenschappen toen de Europese Unie hè, want wij wij vonden het allemaal maar heel matig. Maar voor onze landbouwexport was het een zaak van groot

gewicht. Dat is ook het hoofdreden Natuurlijk dat dat dat de EU dreef in feite op landbouwsubsidies, dat Dat was het hele fundament van de Van het Europese Gemeenschap in 1975. Ik garandeer, je had Niemand enig idee. Wat China zou zijn, 50 jaar later. Geen idee. Uit toen die toen die idiote cijfers bekend begonnen te worden, dat ze in twee weken hetzelfde bouwvolume Als het oude Rome hadden gerealiseerd. Dat soort van zaken, Dat was verbijsterend, verbijsterend.

Nee, China was helemaal niet, speelde geen rol op het wereldtoneel nul. Sterker nog, Azië, afgezien van Hongkong, Zuid-Korea was een was een enorme armelijke boer boel, hè? Maleisie is in dit zelfs de kleine kleine tijgers zoals ze heet. Die stelde niks voor. En, Laten we wel bezig als als iemand China op op op pad geholpen heeft, dan is zijn het westerse industriële bedrijven. Het is ons werk om het maar even zo te zeggen, nee, dus dat daar ben ik het.

Ben ik het grondig mee oneens. de EU had ook die intenties, niet Omdat de EU de huidige EU de potentiële wereld spelen, dat Natuurlijk pas geworden is met het instorten van de Sovjet Unie. En dan mag ik jou vragen, wie zag in 1975 aankomen dat de Sovjet Unie 14 jaar later in feite zou desintegreren? Niemand. Één hip. Hoogstens een enkeling. Zij toen toen bij de inval in Afghanistan, dus dan zitten we met Kerstmis. 79 toen had je Mensen die zeiden, nou, Dat is

niet verstandig. Dat kunnen ze dat wel aan en na enzovoort. In 75 bestond de huidige wereld niet. Daar heeft het ook nog over. Hij zegt eigenlijk wat jij net ook al zei de wereldorde van vroeger, die bestaat niet meer en dat komt door het handelsbeleid van de Amerikaanse president Trump en zijn dreiging met een annexatie van Groenland dat Deens grondgebied is. Daarnaast oefent China via beperkingen bij wereldwijde toeleveringsketens macht uit. Onze eigen schuld.

Hè? Omdat we Natuurlijk de vijandschap van China niet aan zaken komen. Ik heb net een ontzettend leuk stuk geschreven, was eigenlijk hetzelfde over Apple en China en dan zie je dat ze niets vermoedend de mening zijn toegedaan. Wat Iedereen dacht dat met het welvarend worden van China, dat China ook zou democratiseren. En het leek ook alsof die top van die partij dat ook wel mee hè, want je had een.

Ze hadden een soort opvolging, hadden ze geregeld je ze had er 5 jaar en dan was het de afgelopen. Zodat ding het gepland allemaal. En toen kwam ik j pink, een nieuwe mao die nu bezig is al zijn militairen op te geven. Nou de soldaten nog, en dan Het is ze. Maar dat is gewoon naïviteit geweest of ook Misschien wel de de hoop dat je dus de westerse wil kunt opleggen aan andere landen. Wordt het ook geweest, is Dat is wat we dachten. Dat is wat de leiding van Apple

ook dacht, die is, zeg de klote. Maar waren er aanleidingen voor dan dat dat dat. Enige, zeg maar geen aanleiding voor om te verwachten. Dat zie je in ping iets volkomen anders zou gaan doen. Nee, Maar we waren er aanleidingen dan om te denken dat ze onze westerse waarden en normen zouden overnemen. Dat is toch ook op zich naïef? Toch is dat wat we altijd dachten. Dat is altijd wat we gedacht hebben.

China zich verder ontwikkeld dan zul je zien, dan gaan ze er ook wat wat rustiger tegenaan kijken, enzovoort enzovoort, Maar dat is helemaal niet. Het tegendeel is gebeurd, niet waar? Een vorm van agressief, populistisch nationalisme drijft Xi Jinping, die mijns inziens een ramp voor zijn land is. Dus zoals ik altijd betoog, populisten zijn een ramp voor het land waar ze aan de macht komen met uitzonderingen. Namelijk melonie. Gewoon Omdat die twee soorten van beleid heeft.

Die heeft een linkerbeen of sorry, een een lamrechterbeen. Dat is de binnenlandse politiek en een verstandig linkerbeen. Dat is haar buitenlandse politiek en laatst was er. Wie is een man wat ik dacht? Dit is dezelfde strategie in feite. Wat stond net ik dat nou weer? Het Laten slippen in mijn brein. Maar valt het de Chinese kwalijk te nemen? Want in principe doen de Amerikanen en doen wij in Europa Misschien wel hetzelfde. Zonder meer, dat zeggen ze ook Natuurlijk altijd.

Ja, jullie hebben ons niks te verwijten. Jullie hebben de wereld ook een eigen baten gerund en wanneer is dat begonnen met Vasco de Gama is het begonnen, dan waren die hazes die aantallen enorm verbaasd over dat die Vasco da Gama daar verscheen in zo'n Aziatische haven. En die die die Europese oorlogsschepen waren voorzien van een enorme hoeveelheid kanonnen aan beide kanten.

Kijk maar op de plaatjes. Ja, Als het ze niet bij wielrenschoten ze de hele boel in mekaar ja theater waren indertijd heel verbaasd overigens enorme geweldsgebruik van de Europeanen, die Natuurlijk gewend waren in een enorm competitieve, maar betrekkelijk kleine ruimte voortdurend de oorlog met elkaar te voeren. Nou ja, deze dus daar ook, We zijn, We zijn, We zijn tot tot tot en met de Tweede Wereldoorlog overal een aanzien de baas geweest. En, Dat was helemaal niet

gezellig. Heel ongezellig, want Het is voor velen daar. Wat zouden die Portugezen? Hoe zou het met dat goa zijn? Zou dat nou nog zelfstandig zijn? Ja of nee? Nou ja. Geen idee. Denk nu toevallig aan. Drager, die stelt dat Trump politieke verdeeldheid binnen de EU en zijn belang ziet, terwijl eenheid binnen Europa juist respect afdwingt, zegt Draghi. Het is Daarom nodig dat oude verdeeldheid wordt overwonnen en een gezamenlijke dreiging het hoofd moet worden geboden, aldus

de oud centraal bankpresident. Op wijzig. Draai is een man van grote talenten. Non enige twijfel. Maar die is ook minister president geweest in Italië. Daar werd heel veel van verwacht en hele veelbelovende start en hem zijn in no time de poten gebroken door die door die clowns partij die ze daar ook hebben. Het daar weet ik veel in in wat waar stemmen Mensen op op de clowns niet op Draghi wordt gestemd. Het als Als we Onze Lieve vriend, die kunnen wij nu wel zo noemen.

Dit waar die president de minister president van Canada. Carney. Ja Tom karney en. Mark heet hij, hè? Mark Carrion dat kan best zijn Mark Carney Jan. Waarom is die? Gekozen als minister president. Door Trump geholpen Trump had toen net dat hele spiel van wat ie Canada daar wel bij wou hebben en moest zich geen praatjes hebben. Ze waren helemaal afhankelijk van Amerika en je weet dat die partij van Trudeau hè? Dat is de liberale partij. Daar geloof ik. Die stond op een absoluut

dieptepunt. Kijk maar naar de statistiekjes en die racet omhoog als iemand zijn politieke bestaan te danken heeft, want Trump. Dan is het carney, Dat is juist de paradox. Anders was die volkomen kansloos geweest in die verkiezingen. Volkskrant had daar ook een stuk over uitgebreid met carney wijst de weg naar de nieuwe wereldorde, maar niet Zonder gevaar voor eigen land geven ze erbij. Nieuwe wereldorde jongen,

jongen, wat een ziekte. Er is geen nieuwe wereldorde Als we nou ergens op aan koers is het een wereldwonorde. Er is Niemand op dit moment in staat niet waar? De de de Amerikanen hadden de restanten in beheer van een wereldorde en die zijn ze bezig te verspelen en weg te gooien. Ja, dat moeten ze zelf weten, Dat is ontzettend stom. Ik denk niet dat het terug te halen is, eerlijk gezegd. En, zo zie je niet waar? Hoe komt het dat Trump in het Witte Huis zit? Mag ik nog één keer

terugschakelen? Dat komt Omdat een groot deel van de kiezers niet goed snik is. En, Dat is niet Alleen in Amerika zo, Dat is op tal van plaats en zo. Hè draag je eens een genie Als het gaat om financieel economisch beleid en toch heeft hij. Hoe lang heeft hij er gezeten in Italië? 1,5 jaar nog niet eens dacht ik, en door wie is die gewipt door de clowns? Partij nou, want wil je nog meer als als voorbeeld van mijn

theorieën? Dat het allemaal de theaterpartijen zijn de klets maar jongens, de schreeuwers, de lijn van de TV showtjes die worden gekozen. Maar Dit is dus wat Draghi zegt, jij hebt inderdaad andere kijken op de zaken wat zou je advies dan zijn voor voor Europa voor de komende tijd? Nou ja. Zorg dat je de zaak op orde krijgt. En, We hebben alle mogelijkheden om dat te doen.

We zijn in alle opzichten ging ik niet veel minder rijk dan de Verenigde Staten. We hebben ook al wel 100 miljoen inwoners meer dus OK, Maar dat neemt niet weg dat we alle mogelijkheden hebben om te worden wat Draghi in feite suggereert een wereldspeler. Ik zeg ook niet in wereld orde, maar een speler in een chaotisch elftal Laten we het even zo noemen, maar dan moeten we wel doorpakken. En mag ik het nog een keer op wijzen? Dat betekent wel dat we politiek nietwaar ook op moeten houden

met op de clowns te stemmen. Hè dames en heren wij doen dat godzijdank niet zo heel veel toe in Nederland in de wereld, laat staan In de zogenaamde wereldorde. Maar Wij hebben ook kiezers niet waar die het het dorpse eigenbelang aanzienlijk hooggeschatte dan de werkelijke belangen die Nederland ook heeft. Ik ben nu eens aan het zoeken op, want ja, over Instagram dat dat dus nu op jouw telefoon staat. Ja, wat een vrouwelijke stad zegt?

Maar de Europese Commissie heeft dus ook een Instagram en daar postten ze best wel leuke dingen. Ik ben even te kijken of het de Commissie is of een ander account, maar dan lieten ze dus zien van ja, daar wordt heel veel over Europa gesproken dat het zo ingewikkeld is, maar dit zijn de zaken die Europa ook voor elkaar heeft gekregen. Toen lieten ze echt een aantal zaken zien. Bijvoorbeeld nou dat we dus nu één adapter hebben voor eigenlijk alle elektronische apparaten, dat dat Europa ook

voor elkaar heeft gekregen. Ik dacht, nou, Dit is heel simpel, maar wel uitgelegd, waar Europa dus ook ja een voordeel kan zijn voor ze allemaal echt op niveau van. Jij en ik hier In de straat? Kopen wat? Zeg. Je. Nieuwe deadic kopen? Omdat die ouwe niet meer past. Nee, ik zit nu even te kijken hoe dat account ook heet. naar de Europese Commissie is of EU en. Het is ook wel een beetje mijn probleem met dat Instagram. Ik ik begrijp niet hoe de verkeersregulatie daar in elkaar

zit. Ik krijg allemaal dingen die ik helemaal niet zien wil. Nou OK ja Dit is wel een. Rare onnozelheden krijg ik te zien. Ja, Dat is dus het algoritme, dus jij moet eerst naar dingen gaan kijken die je leuk vinden en dan krijg je vanzelf meer van dat soort zaken te zien. Allemaal op het niveau van Mensen die uitgrijden op hun eigen stoep en hun been breken. Ja, maar Je moet bijvoorbeeld eventjes gaan zoeken naar The Economist, want die hebben ook een Instagram account en dan

krijg je hele leuke. Telefoon op geabonneerd, dus dan kan ik beter gewoon het. Het weeknummer van nicotum is wat ook leidt dan 3 koken wel eens verteld toch dat ik ik krijg de Economist met de post. Nou en, meestal op dinsdag en Als het een beetje tegenzit op woensdag en op donderdagavond staat het nieuwe nummer op het internet. Dus je bent eigenlijk wel een beetje een allergaren Als je doorgaat met dat met dat papieren amendement. Tenzij je lekker wil strepen? Ja.

Ja, Ik heb ook nog flink gestreept in die twee artikelen, Maar dat gaan we volgende keer doen over de nieuwe. Hoe zal ik zeggen? De nieuwe sociaal economische indeling van Nederland? Ja, en We gaan het nog hebben over de de euro toch? Hoe die tot stand is gekomen, dat heb je de vorige keer ook. Aangekondigd werkelijk? Dat is een ontzettend ingewikkeld verhaal. Ja. Wat die euro is ook een beetje ook een van zo'n initiële noodmaatregel. En en toen werd al door veel economen gezegd.

Volgens mij ja, dat moet veel beter ingebed worden en georganiseerd worden. Toen is denk ik toen door de bedenkers en uitvoerders gezegd, ja, wacht nou even daar is gewoon op dit moment geen consensus over, dus Laten we het gewoon maar doen. En als er dan problemen zijn, dan zijn we vanzelf gedwongen om in feite de maatregelen te nemen die nu nog niet acceptabel zijn. Dat is een beetje zoals de euro gegroeid is. Dan gaan de euro is Natuurlijk

ook bijna op de fles gegaan. Maar Omdat het een politiek plan was, is het uiteindelijk toch doorgegaan. Maar goed, dan moet ik dat allemaal nog een keer dat doorlezen, Maar ik wou eerder dan nog Jurgen. Dat kan altijd nog iets doen over die Laten we zeggen, die nieuwe verzuiling, de verzuiling op basis van het onderwijs is dat zo is dat niet. Zo wordt dat te hoog opgenomen. Ja of nee? Nou dan stonden die twee stukken open. In de kwaliteitskrant helemaal.

Goed, prima kwaliteitskrant had trouwens ook indrukwekkende interviews met Mensen die per toeval eigenlijk in Iran waren. Toen daar die protesten helemaal la losbarstte. Volgens mij een universiteits docent uit Frankrijk die op bezoek ging bij familie en die daar heel indrukwekkend over schrijven en van dichtbij dus vertellen wat er gebeurt daar. Dus Dat is ook de moeite waard om dat nog even te geven. Het is wel vrij meedogenloos afgerekend met die opstand voor

de zoveelste keer. Ja ja, Ik weet niet wat Trump daar nou aan gaat doen, Maar dat was mijn indruk dat Trump niks geen bezwaren heeft tegen het stagezittende regime, evenmin als in Venezuela, Maar dat die wil dat ze ophouden met de constructie van die atoombom. Ja en die die had zo gezegd. Gebombardeerd, Maar dat is niet helemaal goed gegaan. Is gezegd Iedereen niet waar die over een normale academische establishment beschikt en laboratoria kan een

atoombombouw. Ja, Ik heb zelfs ooit ooit dat boekje van Hofland nog genoemd. Nederland een eigen kernbom, een k van hiphop. Klopt. Ja. Hé maxima gaat ook het leger in, hè wordt ook gereserveerd. Tot mijn stomme verbazing, zei ze. Daar is maxima, die heeft een uniform aan. Dus We hebben al. Ik ga even kijken waar we nou. Zo moet zeggen dat ik dat bijzonder bezwaarlijk vind. Waarom? Waarom zou zijn godsamme uniforme aan moeten hebben?

Hij heeft al zo'n idioten uniform aan, dan zul je zien dat ze binnenkort met zijn tweetjes in zo'n idiote uniform aantreden met amalias corporaal ernaast. Ja maxima is dus reserveer, dus Dat is de flexibele schaal van Defensie. Ik denk ook weer om een voorbeeld te geven wat we er vorige keer ook bespraken van, hé. Beste Nederlanders We hebben meer Mensen nodig dan dat zij. Het goede voorbeeld geeft. De vis zou kunnen worden. Ik denk het wel, ja, Misschien kun jij een soort van analyse

geven daarvan. Ik vind het zo mooi. De basisopleiding al achter de rug, maar. Ik ben, Ik vind het zo mooi. Ik ben dus 3 keer per jaar bij defensie op die kazernes enzo voor zo'n zo'n interne week. En dan spreek ik dus allemaal die hotemetoten daar en die vinden jou allemaal fantastisch. Dus die zeggen allemaal, we luisteren allemaal naar van Rossum en goede analyse en hij

moet een keer langskomen. Dus Het is toch wel grappig om te zien dat je zo'n aversie hebt gehad in jouw eerdere je jeugd eigenlijk voor. Nou ja, versie had ik niet, want Ik was geen dienstweigeraar. Kijk, als Als ik heb altijd niet leuk als België ons aanvalt, dan moeten we terugvechten en bovendien gaan we net als een achttiendertig gaan we winnen. Maar ik had bezwaren tegen deaard van de basisopleiding die ik gedurende 5 maanden gehad heb van mij. 71 tot ergens In de

vorige herfst. Daar had ik bezwaren tegen. Ik vond oh beledigend stompzinnig. Ik kan het niet anders zeggen. En en op de totale afwezigheid van enige vorm van flexibiliteit of nadenken ofzo. Ik zei nog weleens, ja, ik zei tegenwoordig ook niet meer doen. Wachtmeester, weet u wel dat dat in Israël heel anders toe gaat en Dat is op dit moment wel het meest effectieve leger ter wereld. Ja, maar ja, dat zou ik nu niet meer zeggen. Nee, maar je bent Natuurlijk.

Ik denk dat je een paar eigenschappen hebt die Misschien niet goed in het leger werken. Ik denk dat je eigenwijs bent en je hebt een een autoriteitsprobleem. Zonder meer, ja, dan krijg je het geeft toe ja, ik thuis. Ik heb geen enkel bezwaar tegen Autoriteit. Mensen die Autoriteit ook ergens op gebaseerd is en niet op op niks dat zij is een dienstappelletje volgen. Ja, Waarom moet een tankbemanning een opleiding? Waar moet hij moet die 2,5 uur per dag excerceren, hè?

Daar zijn ze al. Lossen weer daar begonnen ze altijd mee. Verlossen we dit weekend binnenblijven? Nou liever niet. Dit moet gebeuren, Omdat het altijd zo gebeurt is. Dat was in dienst altijd de huidweg uit problemen. Maar is Natuurlijk geen enkele verklaring verhaal, want Waarom zou je moeten exaceren als denkbaar mannen? Ik heb alles laatst een heel stukje. Ik dacht altijd dat die centurion tandentank een waardeloos ding was, Maar dat blijkt toch wel mee te vallen.

Ben nou vergeten waar ik dat gelezen heb. Misschien moet ik dat nog eens even. Terug. Maar ja, voorlopig heb ik zo'n waslijst van onderwerpen die ik hier behandelen. Moet dat OK de euro? Ja, ja, Dat is wat de euro. Ja. Maximum nog eventjes die zegt dus dat ze al bij Harderwijk één of andere training heeft gedaan en ze vond het ook wel makkelijk, want ze durfde haar niet toe te schreeuwen. Vind wel ook Als de koninginnen maakt niet uit, nou de koningin is of niet gewoon.

Toeschreeuwen, dat zou ik ook zeggen, toch? Ja, ook de stormbaan. Ja gewoon het. Onder het prikkeldraad door, ja, door die rioolbuizen weet ik wat ik allemaal niet moest doen. Kijk hier het amaliafect bij defensie na dat bekend was dat zij dus ook zich had ingeschreven verdubbelde het aantal nieuwe studenten bij het. Mensen zijn het altijd nog weer zoveel stommer dan je dacht. Ja. Daarom doen ze dit

waarschijnlijk. Ik heb gezien dat ja, man ja, dat die corporaal is geworden en de biodoop heeft ondergaan, dat wil ik ook. Dat wil ik ook jonge jongen. Maar ja, 122.000 militairen moeten we over een paar jaar hebben, hè, dus. Als je je zo goed betaald, kan je ze makkelijk. Ja dat ja. Weet je wel goed betalen, Dat is ook altijd een probleem. Ik bedoel, Je kunt best Mensen krijgen voor alle mogelijke dingen, maar Je moet ze wel behoorlijk betalen.

Ze hebben ze krijgen extra geld, maar waarschijnlijk heb je met schalen te maken en. Zeg dat wel schalen, Dat is voor de overheid je van het. Zat je ook In de. Schaal, maar mijn schaalprobleem was dat ik hoger ingeschaald was, Omdat ik Natuurlijk bij de universiteit ben begonnen in ja en die jaren dat de grote bezuinigingsronde dan tuurlijk nog niet waren geweest, want Ik ben in 71 begonnen. 1 oktober 71 begonnen, denk ik op één september, dat weet ik niet.

En. Ja 1 grote bezuinigingen, waarvan de vorige jaren 80 die zijn van deetman. Zij deed man nog leven. Ook een interessante vraag. Maar hoe zit dat dan met die schalen? Dus we hoe. Ja, Ik weet niet, ik ik herinner mij een schaal 13 kan dat of of schaal 16, dat weet ik niet meer. Ik zal je vertellen dat ik heel behoorlijk verdiende aan het beginnend wetenschappelijk medewerker, want Ik had veel kennissen die bij die advocatenkantoren gingen werkenden ben je Natuurlijk in

het begin. Bij een soort moet je hard buffelen en ben je slecht betaalde stagiair voordat je er voordat je door mag en ik verdiende beter dan zij eigenlijk. Dat is wat ik me ervan herinner. Want Je kunt die schalen, kun je met elkaar vergelijken? Het is al vrij snel had ik een wat grotere auto gekocht. En toen vonden veel van mijn kennissen mij dat dat ik mijn proleterig begon te gebruiken. Ja, weet je denken? Dat was een Renault 16. Het was hiervan, Het was toen

toch het deusje vol wezen? Ja. De oppositie noemt Jetten voor zijn aantreden als premier al onbetrouwbaar. Nou, dat begint lekker Als je wil samenwerken. Gewoon chef, Het is gewoon chef gecles. Nou, Ik vind toch ook wel dat die oppositie moet toch ook wel naar zichzelf kijken om de boel een keer? Ja, Maar dat is ook een soort machteloosheid. Denk nou, wie zijn die oppositie? Dat zijn allemaal lui die zijn afgegaan als een giet denk aan mevrouw kernen, wat een hopeloos

politiek wrak, hè? Om nog maar te zwijgen? Aan Wilders een hopeloos politiek wrak en politieke invaliden geworden. De Mona, Keizer. Mona kei is ook helemaal niets van terechtgekomen dat dat hele ongelukkige verzamelclubje van ja 21, die tot nu toe nog niet eens een reactie hadden gegeven op het voorstel te voorstellen. Nee, ik verwachtte. Ik had wel verwacht dat hij een reactie zou geven, maar heeft het dus nog niet gedaan. Nee, dat begonnen zelf. Ik had trouwens.

Ik heb maar een heel klein stukje. Ik, Ik kan het niet aanzien die vrouwen die. Joh die Tweede Kamer en jij zegt Nou, ze zijn zo onaardig tegen me, Dat is toch theater? Dat weet je toch? Dit is toch het theater van? Ik wil niet zeggen van de lach, Dit is het theater van Wij zijn serieus, Wij zijn serieus, wij staan hier niet voor de katsen komt, en Dat is het toch. Dat zie je toch daar het theater is, het doet er niets toe. Wat ze daar te mededelen hebben? Nee, dat zou allemaal moeten

worden. Besloten object voor object in achterkamertjes net wat je zegt met zo'n kop van die lullige Nederlandse koffie. Ja, die slechte koffie in die Kamer. Weet ik vraag niet of ze slechte koffie hebben. Ik heb er wel eens een kroket gegeten. Die was niet slecht. Het is lang geleden, moet ik zeggen. Dat was de oude Kamer nog waarschijnlijk nee. Nee, nee ja, Boekel Mensen zitten nu Natuurlijk in een heel

ander gebouw. Ja, en daar ben je ook al geweest, ja. Ik was ervoor, dat breekt me dan, daar ben ik niet meer voor open, want ik, Ik ga dat verhaal niet nog een keer. Nee, Maar ik was er vorige week. Want Iedereen was tegen mij. Ja, Ik was er vorige week en ik, ik moet zeggen, het viel wel mee. Ja, je weet wat je wat je te wachten staat Als je daar komt. Maar ik had ook. Ik had volgens mij geen riem om, dus die hoefde ook niet af, Maar ik moest wel.

Ja, Je moet je jas moet uiten en Je moet je laptop. Moet je zo een aparte bak doen maar. Het liefst hadden ze, dat zie je onderbroek uit konden trekken en dat viel dus wel. Mee, Maar ik denk dat je daar ook weer Misschien een een, ja. Ik raakte volledig op tilt. Maar jij ziet? Daar toch een hele veldwabel die daar hebt. Kom me dan. Het was ja allemaal van die gedienstige dames erbij, die ook niks wisten en ik konden het. Ik was er niet van onder.

De druk, gewoon hun werk ze. Ze hebben gewoon de opdracht gekregen om dat te doen en Dat is wat. Hun werk doen, dan kan ik er maar één ding van zeggen, Het was ontdaan van elke vorm van flexibiliteit en intelligentie. Maar zijn ze dan zo? Ik vond zo'n dienstkloppers van de ergst denkbare soort. Weet je, Als je daar komt dat dat typisch, maar kijk je, zij doen ook hun werk, dus Als je met die. Instellingen.

Waar ik niks mee te maken, je doen je werk flexibel en intelligent en niet alsof je of je in een TV serie de de veldwachter en de speelt naast meestal heel flexibel. Waren, maar Dit is een vervelend dan tegen je, want ik vond het zeer. Vriendelijk. Maar wat, wat deden ze dan wat zeiden? Ze ging over die riem. Die moest af.

Ja, jij weigerde dat. Je zei die van, We zijn hier op het niveau van de hoogste veiligheids en Mam donderdag al gauw op. Ik sta hier met Pierre eentje in een enorme hal Er is helemaal Niemand te zien hier. Zij voeren gewoon de regels uit. Word ik de u gedwongen om een riem af te doen. Ik heb u al uitgelegd dat ik enorm onhandig ben. Daar ben ik nog 1,5 uur bezig

met die riem weer aan te doen. Ja, maar die man volgt gewoon de. Regels allemaal zo te knikken van ja, hoogste veiligheidsniveau. Kom op. Flauwekul. Ja, maar echt, Het is gewoon de. Het is gewoon de regel die die Mensen toepassen. Regelen aan me hoela? De werkelijke intelligente werknemer past regels toe, nietwaar naar rato van de noodzakelijkheden, maar voor hetzelfde? Geld. Past die regels niet toe op een bejaarde die binnenkomt, strompelen niet waar is een Pierre eentje.

Er was geen levende ziel te vinden. Maar zij weten niet of jij omgekocht bent voor hetzelfde geld. Ben jij omgekocht, dan heb je een geweer bij je of een. Één of ander mij gaat omkopen? Wie gaat nou van Rossem omkopen? Een tweeëntachtigjarige lichtinvalide man niet waar omkopen of wat te doen? Een aanslag op de Tweede Kamer te plegen op. Wilders. Op 40 helemaal niet was. Of op favor. Het doet niet aan dat ik dat

doe. Nederland is Als ik ooit al een aanslag zou plegen, dan pleeg ik er één die erop doet. Ik kan ik hier wel vertellen dat ik Trump ga vermoorden Als ik bedoel, Als ik dat in me zou hebben. En ja, Ik had de talenten van James Bond zeg ik kom er even terug op James Bond dan dan zou ik het wel weten. Het heeft weinig zin om in Nederland iemand te vermoorden, want dat doet er niks toe. Nul, nee, maar Trump vermoordde.

Dat doet er iets toe. Nou al ben je dan waarschijnlijk, dan loop je tegen het probleem op dat die vent hem opvolgt. En je was daar ja precies. President hollenbach hè? Ja. Ja, het moet uit het boek lezen om te kijken hoe het afloopt. Ja, Ik ben nu ook wel benieuwd. Ja, nou, Misschien kunnen luisteraars ook met ons meelezen.

Dat kun je bijvoorbeeld doen in onze whatsappgroep te bereiken via de link In de shownotes laat al je vragen en opmerkingen daar achter, dan nemen we dat de volgende keer mee tot dan. Het wezenloze gelul over de nieuwe, Er is geen nieuwe wereldorde. En Als je meer wilt horen over de relatie tussen de Verenigde Staten en Europa, luister dan naar ons college. Amerika laat Europa vallen live opgenomen in het Parktheater in Eindhoven en nu te downloaden

als luisterboek. Check de link In de shownotes en luister meteen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android