Irans geheime plan tegen Trump - podcast episode cover

Irans geheime plan tegen Trump

Mar 03, 202632 minSeason 1Ep. 958
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Iran bevindt zich in een existentiële overlevingsstrijd, maar denk niet dat ze zich zomaar gewonnen geven. Hun strategie is er een van 'asymmetrisch uithoudingsvermogen'. Door de oorlog bewust uit te breiden naar de hele regio, hopen ze de wereldwijde energieprijzen en inflatie zo hard op te drijven dat de Amerikaanse kiezer gaat morren. Iran gokt erop dat president Trump, met het oog op de tussentijdse verkiezingen, eieren voor zijn geld kiest en de strijd staakt voordat de Amerikaanse kosten (zowel in dollars als in mensenlevens) onhoudbaar worden.

Het post-Khamenei tijdperk is aangebroken. Nu de opperste leider op de eerste dag van de oorlog is uitgeschakeld, kijkt Trump naar het ‘Venezuela-model’. Hij hoeft het land niet te bezetten, hij wil de ideologische kop eraf hakken en vervangen door een pragmatischer bewind dat bereid is een deal te sluiten over het nucleaire programma. Het doel is niet de totale vernietiging van de staat Iran, maar een regime dat 'handelbaar' is voor Washington. Trumps vriend Netanyahu denkt daar heel anders over. Hij ziet juist een kans om het systeem definitief te laten instorten.

In deze aflevering bespreken Maarten van Rossem en Tom Jessen de volgende fase van de oorlog in Iran. Kan een regime overleven door simpelweg tijd te rekken tegenover een onvoorspelbare president? Aan de hand van succesvolle interventies uit het verleden leggen Maarten en Tom uit hoe een realistische exit-strategie voor de oorlog voor zowel Iran als de VS eruit kan zien en waarom de uitkomst van dit conflict wel eens verrassend pragmatisch zou kunnen zijn.

Volg voor meer informatie ook onze Substack.

Steun de podcast: Vind je onze analyses waardevol? Klik dan op de 'Volgen'-knop hier op Spotify.

Kijk deze podcast hier met beeld.

🙏🏻 ⁠⁠⁠⁠Doe kleine donatie

🎧 Luistertips

- Live podcast Rucphen

🔔 Volg ons

- Meer achtergronden op WhatsApp

- BlueSky

- Instagram

- TikTok

- YouTube

- Reddit

Transcript

En de de macht ligt nu bij de president die die heeft het nog. Die is nog in leven. Die kwam ook meteen op TV eigenlijk naar de bombardement om te Laten zien dat ie er nog is en het hoofd van de rechterlijke macht en de geestelijke macht. Die moeten het nu tijdelijk moeten die het aansturen. Ja, Ik weet zoveel sterker nou, Ik weet zeker ik helemaal niks moet ik je zeggen. Nee, Iran is een land. Wat voor de naaste toekomst in mijn visie door een onbeschrijfelijke hoeveelheid

ellende zal moeten doormaken. Dat ligt aan deaard van het Van het land aan de locatie aan de olie export, aan de geschiedenis van het land naar stam wel even optelt. Dan weet je dat het daar voorlopig niet. Wat zullen we zeggen? Zo net zo rustig zou worden als in Drenthe het volwassen. Kunt u mij horen. Voordat we beginnen even een korte reminder. Volg deze podcast in je podcast app om ons te steunen en op de hoogte te blijven van nieuwe afleveringen.

Nou is het zo dat we Natuurlijk aan het kijken zijn naar ontwikkelingen die zich steeds opvolgen en welke kant het exact opgaat? Dat is nog niet helemaal duidelijk, maar jij zegt Van OK, in Europa zullen we de gevolgen los van de gasprijs niet meteen ervaren. Ik neem aan dat we zo verstandig zullen zijn om ons daar niet mee te bemoeien om hoogstens te zeggen, de Amerikanen moeten vooral doen wat ze niet kunnen Laten. Maar ze verder niet moeten engageren.

Ik mijn indruk is dat erg verstandig mens. Het niet erg verstandig, vindt. Daarbij steeds Natuurlijk opmerkend dat het een gruwelijk regime is en dat het in zekere opzichten ook nuttig zou zijn als dat regime werd opgedoekt. Maar waar we het over hebben is over de alternatieven die Er zijn Als het regime zou worden opgetroefd. Ja, want Het is zo dat de dat kamenei na de oorlog in juni al een vervanger heeft aangewezen voor zichzelf.

Met allerlei in in tot in in tot diep In de machine, niet waar? Met de aangewezen vervangers. Ja oh en, hij had ook een vervanger voor de vervanger al aangewezen. Ja precies ja Dat is mooi toch hè? En nou is het dus ook zo dat het dus Als de hoogste leider wordt uitgeschakeld, schrijft die Iraanse grondwet voor dat er dus eerst 1 3 eenheid moet komen. Van Van leidinggevenden, waarbij je dus de geestelijke leider hebt. En je hebt de meer politieke en strategische leider en de

wetgevende leider. En dan moet later weer een nieuwe opvolger aangewezen worden. Ja, dat zal wel weer uiteindelijk weer op een eenmans situatie uitdraaien. Dat is bij dictatoriale systeem altijd hetzelfde liedje. Wat, Dat is een gebeurtenissen zijn waardoor de dictator verdwijnt. Dan is er eerst altijd een driemanschap. Denk aan de trojka In de Sovjet-Unie In de tijd en een overgangsclubje, maar draait altijd weer uit op één man.

Nou ja, denk aan China, maar Er zijn Natuurlijk een aantal jaren min of meer fatsoenlijke opvolgingsprocedures hadden en vervolgens verschijnt Xi Jinping en zijn ze weer even verder als ze waren toen we haalden en te dood was. Wat verwacht? Je van het uithoudingsvermogen van de Amerikanen aan de ene kant en. Iranden aan de andere kant? Ik begreep dat Iran voor een relatief flinke periode voldoende van die van die wapens heeft om af te schieten, waarbij je stukken grenzen aangesteld.

Ik begreep ook. Ben een overeten waar ik het lastig dan al die rommel werkelijk ongelooflijk duur is en dat er in andere theaters waar gevochten wordt forse tekorten zullen ontstaan op de afzienbare termijn. Dus Je kunt denken aan Oekraïne. Ja, maar Iran zal inzetten op overleven, want dat hebben ze eerder al bewezen dat ze daar goed in zijn. Ja, Ik denk dat ze een goede kans hebben om te overleven. Omdat we inderdaad zoals je zegt, het repressieve apparaat heeft erbij gelegenheid bij

meerdere gelegenheden. Zie je effectief getoond bovendien volstrekt gewetenloos, want ze schieten gewoon tienduizenden Mensen dood. Ja en Amerika gokt Natuurlijk op een ineens ineens storting en ze hopen dat binnen afzienbare tijd voor elkaar te krijgen. Hoe realistisch 8 je dat? Nou voorlopig niet zo realistisch, Maar ik heb geen

idee. Want Ik heb geen idee van de werkelijke Middellandse toestand in Iran en Ik denk dat heel weinige Mensen een werkelijk beeld hebben van die interne toestand van tokplaatst bij die weer langdurige protestan. En protesterende menigtes bleek opnieuw anders dan wij hopen elke keer dat nu eindelijk het regime weggejaagd zal worden of zal besluiten om om 1 1 1 collectief vakantiewoord in aan de mediterrane te ontwikkelen, weet ik veel. En elke keer blijkt weer hetzelfde, namelijk dat dat

repressieve apparaat. Ten koste van 1 grote hoeveelheid doden enorm effectief optreedt, ja. Hé en zo'n vliegtuig en zo'n vliegdekschip van de Amerikanen kan Natuurlijk ook niet eeuwig blijven liggen. Nou, Ik weet niet of je die verhalen hebt gelezen over dat vliegdekschip. Goodse vliegtuigschip ter wereld. We zijn nu bezig een nog grote vliegdekschip te bouwenovens, Maar dat dat het vliegtuigscheep in een oneindige reeks defecten vertoonde.

Hè? Eigenlijk zoals de meeste nieuwbouwwoningen die lekken ook aan alle kanten heb ik begrepen, maar ook de Gerald Ford die nou, hij lekte niet maar niks werkte. Ze hadden allerlei nieuwigheden geïntroduceerd die allemaal even slecht werk. Dat vond ik dan wel weer geesten. Ze moesten namelijk de het nog grotere vliegtuigschip wat nu in aanbouw is, moest gekanibaliseerd worden om de Gerald Ford een beetje te Laten functioneren. Hallo.

Maar op een gegeven moment moet zon schip toch weer terug naar de Verenigde Staten, toch? Ja uiteindelijk wel. Er is overigens een stuk. Je hoeft geen rodenker te zijn om te beseffen dat de kwetsbaarheid van die reusachtige vliegdekscheep, dat hij Natuurlijk van een veel grotere en ernstiger zaak is. De nu dan Laten we zeggen In de tijd dat die schepen opkwamen als vechtmachines In de Tweede Wereldoorlog. Dan lees je ook op veel plekken de islamitische revolutie uit 1979 terugkomen.

Nou, heb jij een boekje geschreven? Over dat jaartal, wat heeft die revolutie gedaan met de verhoudingen tussen Iran en de Verenigde Staten? Nou niet veel goeds Natuurlijk Omdat de sjah van destijds die palevi Pelavi, weet ik hoe je dat uitspreekt. Dat was Natuurlijk hun beste bondgenoot in het Midden Oosten. Bovendien een fameuze bestellen van Amerikaanse militaire hardware. Dus ja, Dat was een geweldig

succes. En, en ja, eigenlijk hadden de Amerikanen. Ik geloof Carter net gezegd dat die saar zo ongelooflijk verdienstelijke figuur was en toen werd hij gewipt door de islamitische revolutie. Ja, daar zaten verschillende fases in die revolutie, maar tenslotte niet waar. Bertusha, die toen kanker, had die wetten gewipt en moester Gelders Laten opereren. Toen hebben de Amerikanen nog gepropt. Toen hebben radicalen ter plekke hebben de Amerikaanse ambassade

gegijzeld en het personeel daar. Ze hebben de Amerikanen nog een poging gedaan om die gegijzelden om die te beveiligen. Die poging is jammerlijk mislukt, Omdat het daarbij betrokken vliegtuigen midden In de woestijn tegen mekaar op zijn gevlogen op zichzelf ook een prestatie van eerste hoor. En sinds die tijd. Nou ja, leven deze twee Staten met elkaar in onmen. Dat begrijp je wel? Ja. De zoon van de shoah, wordt hij ook genoemd, hè? Als mogelijk een ja.

Dat lijkt me een lul. Hallo niks van. Want hier zit een ballingschap, Er is helemaal. Niet. Zo is dat je zegt dat dat de volgende president van Van Oostenrijk en weer uit het Habtsburgse Huis Huis zal worden gerekruteerd. Dat geloof ik niet zo maar. Is dit wel pas de tweede? Keer neem me net zo goed zie zie je ook weer Als het al. En Dit is wel pas de tweede keer sinds het Postrevolutionaire Iran. Als je dat zo wilt noemen dat er een nieuwe leider eigenlijk moet komen, hè?

Ja, dit zou de derde nieuwe leider zijn als er een komt, wordt het de derde nieuwe leider. Want de eerste was in 89. Ja Romein. Nee, sorry, dit doen voor mij niet dood was gegaan. We begonnen net te denken dat hij onsterfelijk was door ingreep van jawel he of ze Natuurlijk niet. Sorry, hè? Van zijn eigen godsdienst. En, en toen ging die dood. Ja, Je kunt ook weer zeggen dat dat Iran enorme pech heeft gehad bij met de leiding.

Eerst die zaden die Natuurlijk toch ook een enorme repele moderniseerde waar enorm repressief was die. En nou goed, die is tenslotte gepipt en het bleek Natuurlijk dat dat op dat immense platteland wat ze daar vanzelfsprekend ook hebben, niet waar, bleek de islam nog. 1 1 1 enorme vitale kracht te zijn en daar hebben we deze Republiek aan te danken, waarvan Natuurlijk een groot deel van de stedelijke bevolking helemaal niets moet hebben. Ja. En de de macht ligt nu bij de

president die die heeft het nog. Die is nog in leven. Die kwam ook meteen op TV eigenlijk naar de bombardement om te Laten zien dat ie er nog is en het hoofd van de rechterlijke macht en de geestelijke macht. Die moeten het nu tijdelijk moeten die het aansturen. Ja, Ik weet zoveel sterker nou, Ik weet zeker ik helemaal niks moet ik je zeggen. Nee. Ik vergis me door zoveel sterker te wensen, kan maar.

Kijk er Iran in een land? Wat voor de naaste toekomst in mijn visie door een onbeschrijfelijke hoeveelheid ellende zal moeten doormaken. Dat ligt aan deaard van Van het land aan de locatie aan de olie export aan de geschiedenis van het land naar stam. Maar even optelt. Dan weet je dat het daar voorlopig niet.

Wat zullen we zeggen? Zo net zo rustig zal worden als in Drenthe. Ja, bovendien moeten deze nieuwe leidinggevende Als je ze zo wilt noemen samenkomen en de vraag is, kan datüberhaupt of lopen ze dan ook gevaar en. Nou ja, het kan ook zijn Natuurlijk dat In de nieuwe leidinggevende onder mekaar sla zaken. Want Dat is Natuurlijk ook een bekend scenario. Het denken aan de trojka in het tijd na de dood van Stalin. Nou, hij was Berenjaren. Hoe heet het?

Maling cof werd coach. Nou, eerst hebben ze tuurlijk Samen gespannen berenjaard te schieten en tenslotte is malinkhof. We doen tot directeur van een ik meen een kerncentrale in Oezbekistan of zoiets dergelijks en kurcov heeft gewonnen. Dus ja, zo'n zo'n trio blijft niet in stand. Nee, Maar dat is dus ook wat de goldenwet voortschrijdende. Ik moet er dus weer één iemand komen en Arafi Ali Alie Rese Ara wordt nu genoemd als mogelijke opvolger van Khamenei. Ja ik wens daar allemaal veel

sterkte bij. Ja, maar goed, ze zullen ook. Durven te communiceren, want de angst door die actie van de mosaat met die piepers, die zit er nog goed in. Volgens mij mogen ze ook ze ja, de mosaat heeft toen die piepers toch opgeblazen. Ja ja ja nou ja god ze wat wat wat mij verbaast. Ja, daar kom ik weer terug op dat punt is dat deze lui die toch gewaarschuwd hadden moeten zijn. Gezellig met elkaar staan gaan gingen zitten, vergaderen op zaterdagmiddag.

Ja is toch een onbegrijpelijke zaak? En zaterdagochtend was het. Nou ja, wanneer ze het ook deed, hè? Ja start van de werkweek daar in. Ja. Het probleem is ook in situaties moet je nou zeggen, ik gun het ze van harte of moet je zeggen wat stoel of nou ja.

Het, het probleem is dat we zitten te speculeren in feite over personen die we niet kennen in een situatie die ons duister is. In een land waar we frappant weinig van weten wat helaas lastig wordt gevallen door de halve garen die we wel kennen, namelijk Donald. Trump ja, die overigens zei Van die nieuwe leidinggevende, die willen al meteen met mij onderhandelen en Ik heb gezegd dat ik dat ook. Wel wil. Laten we eerlijk zijn, toen wat wij willen is ook een deal met

Trump, toch? Ja ja ja, zeker niet elke week bij ons In de podcast komt. Nee, dat past niet in die auto, denk ik. Nee, dat zou kunnen, maar dan beloven we hem dat we een hele grote luxueuze Amerikaanse auto aanschaffen. De Revolutionaire Garde die hebben Natuurlijk ook nog die spelen hier ook een belangrijke rol in. Wat is jouw beeld daarvan en hoe loyaal zij zijn aan mogelijke nieuwe machthebbers. Mijn beeld is dat ze goed georganiseerd zijn en altijd hebben gedaan wat ze moesten doen.

Het is een soort ja Pretoriaanse gardus Als het Romeinse rijk dat ook had, een club van op zichzelf, meestal betrouwbare en hoge trainde. Militairen die Als het puntje bij paaltje komt de kooltjes uit het vuur moeten halen en die wanneer tenslotte de kooltjes toch veel te veel warmte afgeven, uiteindelijk altijd bereid zijn om de Keizer zelf ook maar dood te slaan. Ja. Want de verwachting was nog dat zij Misschien ook wel de macht zouden grijpen na de dood van kamenei, maar.

Dat, dat kan Alleen Als de leider van die club. Ook die ambities heeft en als die religieuze betrouwbare genoeg is, maar ook daar. Kijk, wij zitten hier gezellig te koud over die kwesties daar, maar Laten we eerlijk zijn, Wij zijn relatief slecht geïnformeerd. Ja, dat klopt, maar goed, We kunnen wel lezen wat er allemaal geschreven worden in verschillende.

Analyses. En, er wordt dus gezegd van de Revolutionaire Garde. Nou, die hebben eerder militaire zaken proberen te doen, Maar dat was niet indrukwekkend. Volgens mij heeft Israël ze alle kanten van de Kamer Laten zien. Ja, Je kunt van Israël veel zeggen, maar militair is het toch goed georganiseerd, landje. En zijn dus geloven zelf Natuurlijk ook aan hun veiligheid op de middellange en lange termijn. En Dat is wat ik nou juist niet geloof Als het gaat over Israël. Ja.

Jij zei al dat ze die die die die aanvallen die worden, niet meer centraal georganiseerd hè? En hieraan, maar die worden dus vanaf verschillende plekken los versnipperd. Uitgevoerd alle verbindingen weggebombardeerd hebben. Ja ja. Dus je ziet, ik probeer hem even voor te stellen hoe dat dan In de praktijk gaat. Hij kan dus iedere eenheid kan zelf bepalen welke raketten ze afvuren. Ik denk dat een heleboel van die leidingen ah, fijn kunnen we zelf ook een soort doen.

Ja. Overigens opvallend dat alle aanvallen van Trump in het weekend plaatsvinden, hè, want Dat is ook nog iets wat je leest. Waar je gevoelig voor is Natuurlijk het effect op de aandelenmarkten en Daarom zou hij het bewust in het weekend doen, want dan zijn de de beurzen Natuurlijk dicht. Ik weet niet, Je moet bij truck benoom oppassen dat je niet. Zijn denkwerk eigenlijk dus dat je je eigen denkwerk projecteert

op op het denken van Trump? Ik geloof niet dat er een nuttige strategie is ter verklaring van wat hij wil en wat hij niet doet. De feiten in juni viel die op een zondag de nucleaire locaties in Iran aan, maar duro werd gevangengenomen op een zaterdag. Nu is het ook weer op een zaterdag. Is dat niet gewoon Omdat wij geleerd hebben dat je op zondag rustig op je reet moet zitten? Niet waar een kop koffie moet gaan drinken bij je oude tante.

Dat is Natuurlijk overal In de christelijke wereld is het, is het nou eenmaal dus de dag van de Van de rust van de sabbat. Ja maar op zondag heeft hij ook zaken gedaan, Maar dat dat lees je ook in verschillende allen. Voel is vrij simpel, Het is in Venezuela een enorm succes geworden. Hij dacht, Waarom zou ik dat niet nog een keertje doen? Krijg ik mijn vriend? Tetanyahu vindt je dat ook leuk. Je doet ook mee dat zo zo is het ongeveer gelopen schat ik zelf

ja wellicht met. Kan dan zijn dat zijn adviseurs een wat langer lopende planning in het hoofd hebben. Maar dat weet ik niet. Dat kan ik ook niet bewijzen, ja. Hé hormus is nog nooit gesloten geweest, ook niet tijdens die Iran Irak oorlog In de jaren 80. Dat is nu voor het eerst dat die straat daar dicht is. Nou, Ik weet niet of je wel eens op de kaart hebt gekeken, maar je zult gezien hebben. Dat als wij tweeën daar met een roeiboot waren geweest en een flink geweer.

En dan hadden we die straat ook af kunnen sluiten. Dat is nou niet zon kunst. Deze schrijven ook overal. Dat was de Amerikanen willen dat ze dat binnen een paar uur allemaal weer ongedaan hebben gemaakt. Dat denk ik wel, ja? Dat je zou 1 grote hoeveelheden schepen moeten Laten zinken, zoals indertijd Natuurlijk een 56 in het zuurskanaal. Ja, dat heeft toen ontzettend lang geduurd voordat ze dat probleem geklaard hadden.

Ja. Maar ja, Dat is weer een veel nauwere doorgang dan de Straat van Almelo. In hoeverre denk jij nog dat? Ja kijk die boots on the ground. Dat is nu Natuurlijk no go area. Denk jij dat dat nog later in het verhaal een rol kan gaan spelen? Of gaat Trump die kant absoluut niet op? Wat gaat hij doen? Martijn de boots om de crowd. Nee, dat gaat hij niet doen, tenminste. Als ie dat doet, dan is ie nog onenigdig veel stommer dan ik

dacht dat hij was. Dus, dat lijkt mij niet de hele MOP van deze actie is nou juist no boots Zonder ground. Ja, Het was ook Kukum Venezuela. Ja, daar waren wel een paar boots van de kraan, maar niet veel Dat was. Dat stelde niet veel voor. Nee, en dat lijkt me en boots onderground in Iran. Dat is een totaal andere propositie. Dat is een immens land met een aanzienlijke militaire machtig. Ik zie dat niet 1 2 3 gebeuren.

Denk het aan de Boots on the ground in in Irak of in Afghanistan, want je. Hebt Natuurlijk recente jouw boekje daarover geschreven. Wat is daar de algemene afdronk van? Nou dat je in het algemeen de Achtergrond van mijn opmerkingen ter zake is dat de Amerikanen wel zo'n beetje de stomste interventie politiek hebben gevoerd die je zou kunnen voeren dat ze op grote schaal door vrijwel Iedereen gewaarschuwd zijn om die idiote onderneming in Irak en niet uit te voeren en toch gedaan hebben.

En nou ja, Iedereen weet hoe Dat is afgelopen. Dat is een immens echec geworden wat tegelijkertijd, wat niet Alleen een echec in Irak was. Maar dit was eigenlijk het sluitstuk van een. Naar mijn idee ook idiote discussie in de Verenigde Staten, waarbij Natuurlijk Sovjet Unie was verdwenen. China had nog niet de positie die het tegenwoordig heeft, dus Amerika stond als als enige

supermacht op het wereldtoneel. En eigenlijk hebben ze de nou zeggen, de uitstraling, het aura wat ze daarmee hadden verworven. Onmiddellijk na de kloten geholpen door die. Interventie in Irak, die eigenlijk. Ja binnen een jaar was duidelijk dat dat dan een complete vergissing was dat ze nauwelijks wisten waar het over ging dat ze slecht op de hoogte waren van de mogelijkheden. En nou ja, uiteindelijk is ze ook Natuurlijk de interventie. in Afghanistan is ze even een even grote dramatische

mislukking geworden. Denk aan de ontruiming van de Van de van die luchtmachtbasis daarbij kabel. Ja dus dat dat Amerikaanse interventies? Nou ja. We hebben het volgens volgens mij wat een zie je erover gehad. Er valt Natuurlijk vanuit ons

perspectief. Nou niet, Misschien zozeer het jou en jij bent er te jong voor, maar voor mijn uit mijn perspectief valt wel iets te zeggen voor succesvolle Amerikaanse interventies, want ze hebben Natuurlijk in 44 zijn ze geland in Normandië en we weten allemaal maartoe. Dat gelijk heeft namelijk dat een dik jaar later was de twee nul dik jaar. Een jaar later was de Tweede Wereldoorlog afgelopen beslist door de interventies of de

interventies van door het. Militaire apparaat van de Sovjet Unie, aan de ene kant in de Verenigde Staten. Aan de andere kant ja, sympathiek geholpen door de door de Engelsen precies dat de Amerikanen ook mij nog gebombardeerd hebben. Dat is dat moet je zien als een vergissing. Dat kan gebeuren. Zulke dikke maar, en je zou eventueel alles afwegende. De interventie is in Korea ook kunnen zien als iets wat. Uiteindelijk na na lange lange jaren goed is afgelopen.

Als je even denkt dan het enorme succes van Zuid-Korea. Als als productie eenheid, ja, als industrieel land. Want welke definitie hanteer jij van een succesvolle interventie? Wanneer is het succesvol? Nou is geen woord. Hebben we thuis Zuid-Korea voor Aanwijzen Zuid-Korea, Noord-Korea waren langs de parallel in tweeën gedeeld. Eigenlijk was Noord-Korea het welvarende industriële deel van Korea en Zuid-Korea was het achterlijke agrarische deel van Korea. En de dictator van Noord-Korea.

Kim Jong niet ja, Kim Jong un, nee, wie was het Kim Jong Il? Nou ja, één van die Kims in ieder geval, want Kim is daar de achternaam. Die er dacht van, Ik wil Zuid-Korea daar ook wel bij betrekken. En die had daarvoor Natuurlijk meditaire plannen. Die heeft die voorgelegd aan Stalin en Stalin. Renner geeft geen beginnen aan, dat wil ik absoluut niet en Ik ga je ook niet helpen ook en. Daar voelen we niets voor, want dat kan juist in een gevoelige situatie met de Amerikanen

escaleren. En wie weet wat dat op gaat regenen. En tenslotte heeft hij zo enorm doorgezeur die die Koreaanse dictator. Dat die dat stalen zijn, nou ja, doe het er, Maar ik kom je niet helpen. Slash In de problemen raakt en kun je er trots op. IK KOM JE niet helpen.

Nou ja, dat heeft geleid tot een aanvankelijk zeer succesvolle militaire operatie van Noord-Korea in Zuid-Korea, dat heeft geleid tot een Inter Amerikaanse interventie die volledig in strijd was met wat de Amerikanen zelf hadden gezegd over de Koreaanse situatie. Ook merkwaardig, maar goed, zo was het en. Nou ja, dan maken de Amerikanen

snelle vorderingen. In in Zuid-Korea en Noord Koreanen worden teruggejaagd en tenslotte niet waar moet besloten worden, moeten de Amerikanen ook door naar het noorden, moeten ze ook Noord-Korea gaan bevrijden? En dan komen de Chinezen in het spel, want in 1949 dit dit hele verhaal wat ik nu zit te vertellen, Dat is allemaal in 1950. In 1949 waren de communisten in op het vasteland van China de baas van woorden.

En Als de Amerikanen verder oprukken in Noord-Korea, krijgen ze berichten Peking. Beijing weet ik wat je tegenwoordig moet zeggen uit Peking. Als jullie de jaloe, Dat is een rivier in Noord-Korea. Als jullie die nader laat staan overschrijden, zullen wij interveniëren in die oorlog. Nou, dat ondertussen was er in Amerika een een enthousiaste oorlogstemming ontstaan. Het ging goed en en allerlei generaals zeiden, weet je wat We moeten doen? We moeten meteen even een paar

ton bommen op China gooien. Ze hebben van dat gedonder ook af. Nou, daar zag de president toen er iets over, die zag daar helemaal niks in. Emma de generaal Zeide ook van ja die Chinezen. Dat stelt niks voor allemaal. Kleine gele mannetjes en die kans dat die een beetje kunnen wegten. Dat kun je rustig vergeten. Wij kunnen Wij zijn volstrekt superieur militair. Nou ja, je begrijpt hoe Dat is

afgelopen. Ze hebben zich niks aangetrokken van de waarschuwing en tenslotte gaan de Chinezen na enige aarzeling over de eerste waarschuwen ze nog een keer met een klein aanvallertje en dan vallen ze massaal aan. En nou ja, dan worden de Amerikanen weer helemaal terug gedreven naar het zuiden. En tenslotte eindigt die oorlog in het soort pad stelling langs dezelfde bestandslijn die je nu nog steeds op de kaart kunt zien. En toen is er een wapenstilstand gesloten.

In pan Moon, John. Gek genoeg is er nooit tevreden gesloten. Dat is Alleen een wapenstilstand gesloten tussen Noord en Zuid-Korea en ondertussen. de Amerikanen hebben meerdere militaire basis ingericht in Zuid-Korea en daar zijn vervolgens een hele reeks van militaire dictators aan de macht gekomen. Maar tenslotte is Zuid-Korea een nou 1 1 1 1 democratie geworden. Dat kun je wel zeggen. Wat laatst was er weer zo'n?

Zuid Koreaanse president die de de noodtoestand had afgekondigd naar uitgebreid gedemonstreerd en ondertussen. Zit de president die dat had heeft afgekondigd. Die zit In de petoet en die moet 20 jaar zitten. Als ik het me goed herinner of Misschien zelfs Als het hele leven en ondertussen is Zuid-Korea a een democratie geworden. Daar zullen we zitten wel wat rafelrandjes aan, maar toch, Dat is het geworden.

B is het één van de meest in effectieve industriële exporteurs ter wereld, hebben een aantal bedrijven opgestart die wereldwijd de concurrentie aankunnen, hè? Je kunt denken aan de autofabrikanten in Zuid-Korea die heel indrukwekkend zijn en veel Alleen op zich dus stilistisch, mechanisch enzovoort.

En tenslotte nog hebben zij een een iets verschrikkelijks geproduceerd, namelijk de K pop, zoals je weet, de muziek die van deze speciaal bestemd is voor halve garen tussen de 12 en de 15e of zoiets dergelijks in ieder geval, dan moet ik je zeggen, jij was daarstraks Natuurlijk verrast dat ik al belde. En je dacht, dat wordt wel weer 10 uur ofzo, Maar ik belde al om 08.30u. En Waarom was dat? We hadden zaten teeten in een Italiaans restaurant hier in Belgrado en daar stond een zo

kanonharen dreunende. Nou ja, het het leek net eigenlijk of een of aanhoudend meerdere zware mitrailleurs bezig waren om een pand verderop in van flarden te schieten. Ik ik, Ik ben dol op toetjes en Ik ben opgestaan. Ik zei, ik zeg ik, Ik kan dit niet geestelijk niet verwerken. Ik had echt het gevoel dat we bezig waren om om spaghetti carbonara te eten in een gekkenhuis. Allemaal van die lijm met van die van die gekke vesten aan en zo Het was verschrikkelijk. Het valt je niet mee met de.

Toetjes voor de jeugd, die zat dan wel rustig. Ja, Daarom, Ik was te vroeg bij, dus Ik was de eerste die op zoals zij was. Sorry, maar jullie lopen wel mis dat je mijn toetje kunt verkopen, want ik, Ik kan dit niet aan. Ik kan dit niet verwerken. Ja, maar kijk dus. Betrokken. Ja kijk. Dit was, ging niet over Korea, maar zo zie je dat naar mijn idee. Valt er iets te zeggen voor de interventie in Korea? Alleen is dat wel een heel erg lange termijn project.

Ik wou net zeggen, ja? En en wat? Ja, Je moet toch ook toegeven dat de interventie in West-Europa? Dat die ook een groot succes is geworden. Precies dus dat we nu te maken hebben met een volstrekte gek in het Witte Huis die denkt dat West-Europa de vijand is van de Verenigde Staten. Ja. Dat kan gebeuren, ja, Ik weet ook niet. Nee, ja, jij kunt dat niet voorzien. Dat soort dingen, dat zegt Van

dingen. Kijk dat. Is Natuurlijk ook, Maar de vraag wie vragen Dit is die interventie succesvol, want wij zien hier in Nederland veel Iraniërs op TV die heel blij zijn met het feit dat Khamenei DIS generaties heeft onderdrukt dat die weg is. Ja, nou, Ik ben erg benieuwd of ze op korte termijn ook terugrijden naar Iran om daar deel te gaan nemen aan een. Wat zullen we eens wat zeggen? Niet revolutionaire, niet religieuze, verstandige, rustige, democratische opstand

tegen een nog bestaande gezag? Nou, als dat gaat gebeuren, dan ben ik bereid om een rechterhandschoen op te eten. Nou. Misschien maakt geen erg lekker in, hoor ik, maar toch, ja, ja, nee, dat zit er niet in. Ik wil wedden dat hij enthousiast Iraniërs. Beetje flauw dat ik het zeg, Maar dat hij over 30 jaar nog gewoon in Nederland woont. Ja ja. Ja, want Er zijn Natuurlijk ook veel Mensen in Iran die belang hebben bij het islamitische regime.

Natuurlijk Natuurlijk. Er moet een vrij brede factie zijn, anders zou ook al die opstanden niet mislukt zijn. Er moeten vrij brede factie zijn die bereid is om het bestaande regime te steunen en ervoor te schieten. Ja, want kun je vanuit de lucht, We hebben al gezegd, nou daar is een bekende, eigenlijk geen enkele succesvolle regime change die via de lucht is bereikt. Maar kun je Mensen zo onder druk zetten dat ze gaan overlopen Alleen maar door luchtaanvallen

dat ze zo wanhopig worden? Kijk naar Duitsland en Nederland In de Tweede Wereldoorlog. Denk aan de Britten en denk aan die fameuze foto's dat die Mensen dan dat die postbode die gaat zo'n zo'n brievenbus leren, terwijl die die Alleen eenzaam in het tussen het puin staat. Denk denk aan het feit dat er in in Hamburg ik geloof 40.000 doden zijn gevallen en heeft, dat heeft dat iets uitgemaakt op het punt van Fighting spirit? Nee, helemaal niks. Dus Dat is niet zo.

We hebben daar een heel ruime ervaring mee. Nee, Het is niet mogelijk om vanuit de lucht een bewolking te dwingen om, Laten we zeggen, met de witte vlaggen voorop en naar buiten te komen, OK? Meer achtergronden over de oorlog in het Midden Oosten vind je in onze whatsappgroep te bereiken via de link In de shownotes en vergeet de podcast niet te volgen, want dan krijg je nieuwe afleveringen vanzelf te zien. Bedankt voor nu tot de volgende

keer. Als ie dat doet, dan is die nog onheinig veel stommer dan ik dacht dat ie was. Goedenavond, dames en heren Wij hebben vanavond voor u kunnen charteren, Maarten van Rossem. Een. Hele fijne gezellige man. Ja dames en heren laat ik uitleggen Waarom ik hier ben. Ik ga het In de podcast meerdere malen de staf gebroken overigens deze gemeente die ik beschuldigde van een ingrijpende achterlijkheid die je zelfs in

Brabant verrast. Luister naar de Mensen die zich al decennia niet gehoord voelen in onze speciale live Podcast live vanuit Rucphen. Dus ze krabt u regelmatig zwart gemaakt, en toen kreeg ik een schrijver of ik niet wou komen spreken de. Volledige live opname staat voor je klaar. Klik op de link In de shownotes en download de aflevering. Meteen.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android