Ah hoop ik Natuurlijk dat dat Tom zijn verwarming zal Laten maken door garage piet of. Garage heen. Of garage henk sorry door garage Henk als punt één links heeft de hele Laten we zeggen, wetgeving dichtgetimmerd met met natuurbeschermende milieubeschermende mensbeschermende maatregelen. Heel begrijpelijk, Maar het leidt er wel toe dat er niets kan. Als je dan ook nog zo bijvoorbeeld als zoals in Nederland een idiote V stapel hebt.
En, ik waardeer een gigantische hoeveelheid stikstof produceert, waardoor er helemaal niks mee kan. Ja, dan zit je dus dan blokkeer je in feite alles lossen kunt u mij horen. Voor de Mensen die het leuk vinden, trouwens om korte videofragmentjes korte snippets te bekijken. Check eventjes onze insta, want daar staan allemaal korte fragmenten uit de Podcast Maarten Tom zo, heten we daar. Hé joop van de berg heeft zijn de laatste column geschreven bij parlement.com.
Hij stopt ermee en. Wie is In de laatste 4 columns teruggekeerd? Leipaard leipart leeft nog. Wist ik helemaal niet. Het Ocean ook bij mijn studententijd moest je al leiphard lezen om om iets van een Nederlandse politiek te begrijpen.
Pacificatie in de Nederlandse democratie, Maar dat geloofde later op drukken heet de pacificatie en kentering dus het het zat al er zat al ontwikkeling in feite, Maar de kerngedachte is dat de elites van de Zuilen niet waar de zaak pacificeerde en dus onder mekaar regelden en lastige vraagstukken werden gedeponitiseerd door te zeggen dat het eigenlijk technische vraagstukken waren. Of eigenlijk financiële vraagstukken waren waardoor je dingen kunt depoliticeren.
En zo hielden ze de lieve vrede intact in die in in principe Natuurlijk heel sterk. Verdeel de samenleving van Van het verzuilde Nederland. Ja, want je weet in katholiek meisje kon niet met een protestantse jongen trouwen en om een. Keer, want Dat is ook de de het onderwerp van zijn laatste column, hè? Van depolitisering naar technocratie?
Dat schrijf joop van de berg op 26 december. de Nederlandse politiek was zo weinig opwindend, niet Omdat ik haar natuurlijke neiging was, maar Omdat de elites er opzettelijk voor zorgde dat de emoties binnen de perken bleven, zo luidde de conclusie. Inderdaad van Arend Leiphart aan het einde van het hoofdstuk over de spelregels en klassieke over
de Nederlandse politiek. Ja luipaard woont al zijn hele leven in Amerika. Joh ik dacht dat hij al lang en dood breed dood en brave was, Maar dat zie je aan. Hij is gewoon nog. Hij is wel vooral in geïnteresseerd in Amerikaanse politiek bleek nu heel begrijpelijk. Tuurlijk, die Natuurlijk ook voor de rest van de wereld van aanzienlijk grotere relevantie is. Ja lees hem vooral eventjes die column, Hij heeft er vijfhonderdzevenendertig heeft hij er geschreven. Dit is dus de laatste.
Hij schrijft ook onderaan dat hij dat een genoegen was. Voor hem en ook voor de lezer en Het is nu, tijdschrijft hij er een nieuwe generatie. Het gaat overnemen. Hij ging wel door met een andere column, Maar ik ben even vergeten waar. Wat jij las regelmatig toch deze kolom? Ik las altijd die column Parlement dot dot COM. We hebben met van de Braak Samen joop de bergen van de Braak en In de één is wat technischer joop van de Berg is wat meer een algemeen generaliserend rokende
Nederlandse politiek. Ja, god, geen van beiden vreselijk optimistisch gestemd. Voor wie is er nou optimistisch gestemd over de Nederlandse politiek? Dat is des te treurige Natuurlijk, Omdat we de zaak eigenlijk heel behoorlijk op de rails hadden, al was het maar via de pacificatie van de elites. F ja, Je kunt niet Zonder verstandigheid, Dit is en kijk, Misschien is wel één van de grote problemen van de huidige Nederlandse politiek dat onze politieke elites.
Althans deels absoluut niet deugen. Hé, en jij hebt ook een tijdje geleden gezegd, van waar blijft nou eens een keer het interview met de nieuwe president, directeur van de Nederlandse bank? En Dat is er nu in NRC. Slijpen wordt geïnterviewd. Waar je het nummer van dit vandaag? Nee ja vandaag ja, dus dat moet Misschien. Moet je nog lezen, Ik heb de pak papier net bezig. Ben net bezig maken we een vraag stellen aan aan de aan die club die die krant maakte. Kunnen die nietjes weer terug?
Zit toch geen nietjes? Meer? Nee hoor, Dit is 1 grote massa Als ik val Als ik ze onhandig zit. De manoeuvreren in die kranten wat meer al die losse rommel om me heen doe de nietjes weer terug Mensen, kom op ja, maar zo ingewikkeld kan het niet wezen. Ik heb nog niet helemaal gelezen, maar in het begin stuk zegt hij onder andere dat hij soms zit te balen dat hij vaak In de avonden naar bepaalde bijeenkomsten moet zijn, Omdat
hij daar dan DNB moet. Tegenwoordig en dat hij daar echt de pest in heeft dat hij daar echt liever niet op gaat. Ik. Begrijp wel dat het weer iemand heeft die niks van de Van de Eurobonds moet hebben. Klopt. Ja, Dat is een ziekte in Nederland. Wij zijn, Wij zijn wat dat betreft zo'n. Ik heb altijd het gevoel dat als ze aan de top hadden mogen kiezen dat ze liever met hengelo mee waren gegaan. Lekkere brexit plus een nexit. Er is nu brexit spijt, hè? Ja, Ik weet het maar wij?
Wij vinden het gewoon fijn om met onze onze rug naar waar naar Europa te staan. Eigenlijk vinden we Europa niks. Ja, Je kunt de vakantie houden, Dat is leuk in Italië en in Frankrijk ook. Dat is waar en die Duitsers zijn tegenwoordig heel beleefd als ze geen wapens bij zich hebben. Maar eigenlijk vinden we niks Europa de, Het is toch? Het is tot de Angelsaksische wereld waarmee wij ons het meest
cultureel. Bewandvoeren, ja, beginnen ze daar dan pas blijkt Natuurlijk wat altijd zo geweest is. Wat dat betreft die enorme opwinning over Trump is Natuurlijk een beetje vreemd Als je weet van het Bacardi is me In de jaren 50 w in allerlei opzichten minstens 7 erg was.
Amerika heeft regelmatige errupties waarbij in feite Laten we het zo kuw mogelijk zeggen het klootjesvolk in opstand komt tegen de Atlantisch denkende elite en zeg jongens, We willen helemaal niks met die kloteuropeanen te maken hebben. Nee. En Maarten, je bent ook nog noth thing Works aan het lezen en daarin gaat het onder andere dat links altijd de schuld krijgt. Gaat het over en daar wilde je ook nog een keer over hebben. Maar het is niet zo dat dat.
Waarom is het zo dat en iets werkt? Ik heb volgens mij alles eerder gehad van die van die esra kleine. Maar het ging nu specifiek over links, dat links altijd het schuld krijgt van alles. Ja maar in die beide boeken die ik op het oog heb ik moet dat boek why nothing workster ben ik Alleen aan begonnen. Maar meestal verklappen ze, was een beetje. Het hele boek over gaat In de eerste 25 bladzijden. Wat dat betreft kun je een heel effectief leefprogramma opzeggen
zetten. Kijk die dat tempo gaat? Dat gaat hè? Er is een BMW die er door de straat. Ja en de x één die kan je. Nee naar achter sorry. Ja nee, het idee is juist dat dat de schuld dat dat nothing Works is van de schuld van beide politieke elites, zowel de rechtse elite met dat neoliberalisme wat niet geleid heeft tot een wat hij geleid heeft tot minder effectieve overheid die meer Mensen in dienst heeft, terwijl de bedoeling altijd wat om er
minder Mensen van te maken. Nederland is een prachtig voorbeeld daarvan en aan de andere kant ook van links wat alles dichtgetimmerd heeft met het feit dat dat je hier pas een huis kunt bouwen In de buurt Als het niet de rembrandtkade verder vervuild, Omdat daar onlangs een stekelbaasje in gevangen is.
Dat idee is kijken. Maak het nou wat simpeler dan Het is Maar het feit is, links heeft de hele Laten we zeggen, wetgeving dichtgetimmerd met met natuurbeschermende milieubeschermende mensbeschermende maatregelen. Heel begrijpelijk, Maar het leidt er wel toe dat er niets kan Als je dan ook nog zo. Bijvoorbeeld zoals in Nederland een idiote veestapel hebt en ik waardeer je een gigantische hoeveelheid stikstof produceert, waardoor er helemaal niks meer kan. Ja, dan zit je dus dan blokkeer
je in feite alles. Dus jezelf soort van waarschijnlijk een soort project. Ja Misschien nee, nou ja, China is groot geworden. Niet Omdat die Chinezen dat allemaal zo geweldig georganiseerd hebben, maar door buitenlandse investeerders. Buiten buitenlands geld heeft de Chinese economische ontwikkeling mogelijk gemaakt. Chinese staatsbedrijven, daar is niks aan gedaan dat die zijn problematisch tot op de dag van vandaag. Maar, dus ze hebben.
Hoe heeft China dat gedaan met vrije economische zones? Ja, Misschien moeten we ook in Nederland gewoon vrije economische zones starten om de zaak op te starten. Goed, Dat is Misschien wel een hele dramatische maatregel. In een klant wordt zo klein is als Nederland. Hij noemde net de brexit Bart van de doelen. Die vraagt, of zouden jullie 1 keer 1 podcast willen maken over het Verenigd Koninkrijk na de brexit? Maar Je kunt beter 1 1 1 volgens mij een podcast maken over
Waarom de brexit. Hoe is het mogelijk dat een relatief kleine pressiegroep binnen de Tories er in geslaagd is het land zo gek te krijgen dat er een brexit kwam? Namelijk een volksstemming, een referendum. Haal geen referenda. Geef de domme kiezer niet de kans om via een referendum iets ongelooflijk stoms te doen. Referenda zijn zogenaamd, hoe heet het? Die hebben een een negative high negativity bias.
Is het referendum wordt dan beschouwd, stemmen niet over de kwestie die aan de orde is in het referendum. We stemmen gewoon met de geheven middelvinger. Er met alle gevolgen vandien? Het schapen is enorm in Engeland. Met name ook op investeringsgebied? Ja. Welke reacties heb jij gekregen op de podcast met Micha blok? Nou niks, ik krijg nooit reacties op de podcast, die krijg jij. Ja, Dat is Waarom ik dacht, Misschien hebben Mensen je aangesproken.
Ofzo nee joh, Ik heb Alleen mijn familie gezien, OK? Veel Mensen vonden. Het helemaal niet naar de podcast. Er waren toch moet ik zeggen, veel kritische reacties die We hebben binnengekregen. Vooral inderdaad dat het rommelig was. Mensen stoorden zich eraan dat jij In de kou zat. Ik zal eventjes Renate bijvoorbeeld voorlezen mooi om te zien. Dit is nog best een milde reactie. Hoe puur Maarten is, doet geen loopje en houdt van eerlijke opnames. Ik hou ervan ondanks dat het koud.
Ramen en deuren steeds open gingen bleef Maarten geduldig wachten totdat ie verder kon. Leuk om een uitstapje te maken met een gast. Alleen paste Michel niet in het geheel. Als er een gast komt, zou ik het mooi vinden als er een inhoudelijke discussie komt. Dit waren suggestieve vragen gesteld op een negatieve sorry gestoeld op negatieve vooroordelen. Ja van Van van Mischa, begrijp ik dat. Dat schrijft zij helemaal goed. Zij waren Natuurlijk een bepaald
programma dus. Zij heeft hoe lang één minuut In de auto gezeten, twee. Minuten wel iets langer. We hebben die podcast Natuurlijk gepubliceerd, dus de Mensen hebben dat. Gehoord, ja, Het is helemaal niet laat. Ik ken de Mensen geruststellen. Het is ah hoop ik Natuurlijk dat dat Tom zijn verwarming zal Laten maken door garage piet of. Garage heen. Henk sorry toch had je henk als punt één en punt twee was dit Natuurlijk een beetje een een ja. Dat is een beetje een flauwekulletje, toch?
Het programma is heel serieus wat ze aan het. Maken is één programma is heel serieus. Programma over Mensen die tegen de keer zijn haren, boer ja, dat die hebben hun verdiensten. En dat komt eigenlijk Omdat dat element is een kuddedier, zoals algemeen bekend en ook de sentimenten van de meeste Mensen zijn kudde gedreven. Dat we zeggen dat dat de Mensen voelen zich het fijn als ze een sterk gevoel gezamenlijk sentiment hebben. En Omdat dat zo sterk gevoeld wordt, zijn Mensen die zich daar
die dan zeggen. Ja, kom eens jongens, dat zijn eenmaal een heel raar sentiment. Dat klopt eigenlijk niks van hè? Met Jala ben ik, die is heel positief ontvangen is, Maar we hadden een beetje simpel voorbeeld geven. Ja en dan blijkt dat ik dat gewoon niet zo dat het gewoon niet klopt en dan moet je, ja, dan heb je eigenlijk een soort soort speciale eigenwijsheid nodig om ook bereid te zijn om te zeggen dat het niet klopt. Beste Tom en Maarten.
Volgende keer vind ik dat jullie best grenzen mogen stellen aan gasten In de podcast, zeker van een meeloopdag mag je best vragen, mooi dat ze de meeloopdag noemen dat ze enkele vragen In de eerste paar minuten stellen en dan of weg of stil. Nu geven jullie een vinger, maar ze nemen de hele hand. Ze zijn te gast in jullie podcast, niet jullie te gast in hun programma verder wel vermaakt, Maar het was geen geslaagde gast. Het was een incident. Ik kan u garanderen, dat gaan we niet herhalen.
Even kijken. Nou goed, We gaan nog wat meer opmerkingen. Die heb ik als beloningen eigenlijk voor de Mensen die geluisterd hebben. Zo'n prachtige lezing gehouden over hoe Europa helemaal niet achter loopt op de Verenigde Staten. Heb je daar nog reacties op gehad bijvoorbeeld? Deze supergoed betoog, zegt hier Charlie Cards. De Hattage Foundation wil de EU weg hebben. Dat ervaar ik als zeer bedreigend, want het zijn erg rijke en machtige figuren zijn we in staat om de EU nog wel
overeind te houden. Dat kwam Natuurlijk net na. Dames kwam dat berichten vanuit Nieuwsuur, want die hadden een interview gedaan met iemand die zei, ja, weg met de Europese Unie, dat moeten we opheffen. Het is Foundation is inhoudelijk een volstrekt failliete boedel. Zegt Koekman. En, wat vind jij daarvan? Dat je die neutoos serieus moet nemen. Kijk, We moeten enorm veel dingen gewoon niet au serieus nemen. Ja, ze hebben geld. Ja, ze hebben invloed.
Dat wil niet zeggen dat ze het serieus te nemen zijn. Het is Het is christelijke kletskoek. Ja hier staat dat de. Boodschap ik niet wil zeggen dat alles wat christenen zeggen kletskoek is, maar Dit is gevaarlijke christelijke kletskoek. Maar de hertog Foundation is een belangrijke denktank rond Trump, hè? En de boodschap is heel expliciet steun aan Europese leiders en bewegingen staat hier die de EU van binnenuit willen ontmantelen, verpakt in frames
over migratie. Nostalgie, nationale, identiteit en vrijheid van. Meningsuiting ook hun cijfers kloppen voor geen meter. Ja, Dat was nog wel een interessante, ze zei Van ja, wat zei Trump ook weer Als het zo doorgaat, dan zullen er NATO leden zijn die volledige ge islamiseerd zijn. Dat is waar komisch Als je weet dat Turkije lid van de NATO is, maar Turkije is al heel lang sinds veertiendrieënvijftig volledige geislamiseerd. Ja, Het is ook in Amerika drijft heel veel mening.
Vormen op volstrekte onkunde. Maar Waarom zeggen zij dit, Waarom, Waarom bemoeien ze zich niet met zichzelf? Waarom moeten ze nou weer over Europa hebben? Dus dat heb ik wel geprobeerd een beetje uit te leggen. Ik vond het ook wel een sterk punt, zei ik bij Noah Smit en bij die Adam Tos dat zij wel degelijk Europa zien als een verwant gebied dat het. Dat de ruzie daarover hè? Die islamdreiging zou ik maar zeggen. Denk bij ons aan onze, onze Geert, die nu een beetje dood in
het water ligt, dus een beetje. Een dood visje met de witte buik omhoog. Bij zijn van hun eigenlijk. Ja, zij zien ons wel degelijk ook als familie. Maar is dat terecht? Ja, Dat is volkomen terecht. Wij zien hen ook een familie, want Ik heb al eens eerder betoog dat kijk zij winnen ze genomen over onze standpunten. Maar Laten we eerlijk zijn, wij winden ons enorm op over hun standpunten. Zo lezen dat ze zich zorgen maken op de Europese Unie maken zich zorgen om een familielid.
Zij zijn ook bang besmet te worden, denk ik. Zij denken dat de christelijke waarden de blanke christelijke waarden, dat die door de islamisering van Europa die overigens nergens op slaan te. Hopen, dat heb je uitgelegd. Hè talsmatig gezien. Dat die dat die nou ja, dat die eigenlijk de oorsprong van de christelijke waarden het er niet zal. Doen maar is, heeft het einde. Gezegd Natuurlijk zelf allemaal afkomstig uit Europa. Maar heeft het enige kans van slagen dit.
Dit is oproep. Nee hoor, dan BERT klunder. Die zegt bij dat corrigeren van de productiviteit per uur houdt dat in wil die vragen. Of wil die weten dat het zuiver over de productiviteit per gewerkt uur gaat? Dus los van het aantal gewerkte uren. Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Ja, Het gaat zuiver om de productiviteit per gewerkt uur en Het is noodzakelijk om dat via die trap uit te rekenen om de eenvoudige reden dat het aantal gewerkte uren dat dat tussen Europa en de Verenigde Staten sterk verschilt zoals Ik heb al uitgelegd in Amerika worden door relatief minder Mensen veel harder gewerkt en bij ons wordt door relatief wat meer Mensen veel minder hard gewerkt, Omdat wij. Nou ja, veel van vakantie genieten.
In het bijzonder de Fransen zijn fameuze vroeg gepensioneerden ze en vakantievirus. Dat is een keuze. Dat legt coupon ook heel goed uit. Het is een keuze dat je zegt, nou, Ik wil liever iets minder verdienen, maar dan wil ik wel wat langer vakantie hebben. Natuurlijk in heel veel westerse landen is het niveau van Van van inkomen als zodanig dat je niet per se voortdurend bezig bent om om het te verdubbelen wat je verdient. Nee. Even kijken dan hebben.
Hij was vol, zeiden, hij was vol weggehaald. Ik ben er mee bezig. Ja, even kijken. Wat hebben we hier dan nog? Iemand heeft het over dat jij zei, Geert Wilders is de grote verliezer van dit jaar en dan zegt iemand heel makkelijk om dat te zeggen, maar Er is toch nog één slechte Zonder twijfel is Frans Timmermans de slechtste politicus, ondanks zittend In de oppositie bij een slecht kabinet twee partijen samengevoegd en het dan presteren om nog steeds
verlies te draaien. Ja, Dat is een beetje kinderachtig. Ik zou zeggen dat degene die onze al die geweldige beloftes heeft gedaan, die bovendien nu In de regering zat, niet In de oppositie zoals Timmermans, waar je per definitie machteloos bent. Niet dat dat die die fusiepartijen niet stomme fout hebben gemaakt. Dat is vers twee, Maar de grote verliezer is degeen die onze gouden berg had beloofd en die niets geleverd heeft die ook volkomen terecht 12 zetels
verloren heeft. Als het nou toch gaat om het aantal verloren zetels 12 zetels is meer dan die 15 Timmermans heeft verloren, maar Als je het zo wil zien is Natuurlijk. De NSC heeft namelijk 20 zetels verloren. Dat is nog eens andere kosten Natuurlijk. Die had ik ook kunnen noemen, Maar ik heb bij NEC eigenlijk vanaf het moment dat NRC getekend heeft voor de voor de zittende regering toen en voor de regering schoof heb ik ze
niet oh serieus genomen? Nee. Evenmin Als ik Jetten ook serieus wil nemen als die met de met een rechtse meerderheid in zee gaat. Dan zegt hier iemand koraal is dat ik begrijp het de analogie niet dat Geert Wilders een ZZP Er is. Geert heeft namelijk wel degelijk. Toneel Geert zijn personeel moet volg volgzaam zijn aan hem en zo min mogelijk transparant naar buiten. Stop Geerts een ZZP er te noemen, want Er is al te veel negativiteit rond ZZP Ers Maarten.
Nee, helemaal niet. Mijn zoon is ZZP er en die vaart er wel bij. Ik ben helemaal niet tegen ze. Wat zeg ik even afgezien van het feit dat ik een pensionator ben, ben ik verder wel een degelijke ZZP er. Kijken nog wat dat ik iemand in dienst had die tegen een schappelijk bedrag die stomme administratie van mij zou willen doen. Jona van der Weij, die zegt de hele Statistiek over over productiviteit. Die lijkt me sowieso een beetje krom Maarten.
Er zijn teveel baantjes die niks bijdragen aan de maatschappij. Ik snap de discussie niet. Daar heeft hij groot gelijk in heel veel baantjes dragen. Niks bij aan de maatschappij, maar die heb je evenveel in Amerika als hier. En vandaar dat je het best kunt vergelijken. Kijk dat dit dit dit bezwaar is Alleen geldig als in Amerika alle baantjes even nuttig zijn en dat er bij ons heel veel nutteloze baantjes zijn in een moderne economie is zit het vol
met nutteloze baantjes. Ik heb vooral eens eerder verdedigd dat naar mijn idee een moderne economie prima zou kunnen draaien met de helft van het personeel wat tot nu gebruikt wordt lem behalve dan bij het de de de waakdienst van de Eneco. Treble, die zegt dat van dat werken klopt, absoluut Amerikanen. Die werken hun hele leven voor een idioot groot huis.
Op een groot stuk land kan ook makkelijk, want vergeet niet dat het een kolonie is en de oorspronkelijke bewoners zijn uitgeroeid weggevraagd of opgesloten in reservaat. Er is dus lekker veel ruimte, Maar de vraag is of ze dat gelukkiger maakt en of ze er uiteindelijk veel aan hebben. Want Trump had in één ding gelijk, Het is een rotsoortje daarqua infrastructuur. Ik zwijg nog even over de echte armoede. Ja, Dat is allemaal waar.
Kijk, het wordt geluk. Het is niet het doel van een politiek systeem om Mensen gelukkig te maken. Sterker nog, Je moet enorm oppassen dat het systeem niet klinkt dat het dat kan of doet. Het politieke systeem kan Alleen voorwaarden creëren die eventueel Mensen gelukkig kunnen stemmen. Maar of dat ook of die voorwaarden ook werken, is afhankelijk van die Mensen zelf. Je ziet dat in een land als Nederland wij hadden tot de alle
welvarendste landen ter wereld. Anders dan de Verenigde Staten hebben we zelfs een redelijk redelijk functionerend. Functionerende welvaartsstaat en desondanks is een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking voortdurend boos verontwaardigd. Jan en alle mannen wordt bedreigd. Er is een enorme dosis agressie in onze samenleving waar je aan ziet dat we er niet erg gelukkig van zeggen, worden van die welvaart. Nee nee. Even kijken, wat hebben we dan
hier van? Rossum, die woont in een wijk Zonder enige buitenlanders Utrecht Park. Van Dat is een lollig. Dat is lollig dat hij dat zegt, want Je moet weten dat ik nu niet maar praktisch mijn hele leven heb ik hier tussen twee buitenlanders gewoond. Is dat niet leuk die allebei zo hoogleraar waren aan de u hier aan de Universiteit? Ja, die geen buitenlanders. Beste meneer, Er zijn allerlei soorten van buitenlanders.
Kan ik u verzekeren? Ja, Ik was er al zo trots op dat ik tussen twee buitenlanders woonde. Ja, want hij zegt namelijk, waar heb je een hemelsnaam over wat een onzin links Lullen rechts wonen. Ja, Dat is links Lullen. Ik begrijp dus Als je in deze straat woont dat je dan per per definitie VVD opvattingen moet hebben, wat is er nou voor een rare gedachte? Bovendien, hoe komt het dat we in dat Huis wonen, Omdat mijn vrouw ook de hele leven gewerkt heeft en bovendien meer
verdienen dan ik? Ja, daar kan ik ook niks aan doen. We moeten ermee stoppen. De camera's houden ermee op, dus moeten we de volgende. Keer doorgaan, Dit is toch ook weer? Al die klassieken verwijten die allemaal van een zo ingrijpende stompzinnigheid. Zijn dat je niet begrijpt dat Mensen daar nou nog mee komen? Ja. Ja goed, We gaan de volgende keer gaan we door. OK. We gaan het even ja, maar ja, even beeld met mij even dan. En, Ik heb het doorgegeven over
het apparaat, hè? Dus het wordt aan je. Het wordt hier opgestuurd. Ik ben vrijgezel, ik benieuwd Omdat ik Natuurlijk pas die die die hele steunkous. Hoe heet het cursus die ik krijg? Ik ben ook benieuwd of fit een cursus is waarbij ik de enige leerling ben. Ja, Dat is eventjes voortdurend aan de orde tegenwinkel te maken te leggen. Er zijn allerlei cursussen bij het ziekenhuis. Ja, vermeld je je dan en dan praat je de enige leerling te
zijn het. Wordt opgestuurd en hij schreef nog erbij van dat het dat hij nog iets wilde toelichten. Telefonisch. Maar ik heb gezegd, stuur Maar het nummer erbij, dan kun jij contact. Opnemen, Dat is prima. Ik ben erg benieuwd van God. Ik pas ik pas al die alles alle resultaten van die interessante metingen aan mijn been. Die komen pas 14 januari. Ook hier was het met vakantie. Waar werkt die dag niet? Waarom ben je niet? Nou ja, het bekende toneelstuk
in Nederland precies. Nou helemaal goed. Zo. OK helemaal. Goed. Nou ja, Laten we de volgende keer de actualiteit maar weer eens doen dan tegen die tijd moet dat weer actualiteit. Heb je nog gezien dat Henk Vermeer nog had gereageerd op de kritiek op biersma? Hij had hij schreef iets van dat dat zij er veel meer verstand van had dan dan dat jij hebt. Zoiets geeft. Hij, ik geloof het graag. Zij heeft zijn naam op zoveel verstand bij dat ze de hele zaak 3 jaar lang geblokkeerd heeft,
maar. Ze schreef, jammer dat je je zo uitlaat over Wiersma zoiets schreef. Ik was allemaal gebaseerd op een meesterlijk stuk In de kwaliteitskrant wat er niet om loopt. 3 pagina's verdachtmakingen die bleken mij goed hard gemaakt waren. Henk vond het niet leuk, hij vond het te hard. Nee, Misschien henk ja, Het was hem. Het is toch staat toch allemaal uit. Ik zat nog eens met die Henk Vermeer In de Studio wijn top zo man, maar was dat? Bij kokckeman.
Had zijn dochter bij zich en wat wilde die dochter mij op de foto? Ze willen allemaal met jou op de foto. Dus eerst word ik door de volwassene hoor ik afgebrand. Dat is Natuurlijk laatst ook Toen ik die die mijn uitbarsting over. Hoe heet het over die plannen van Rutte? Nee, die voorspellingen van Rutte er zaten dus een hele het hele zijn zaal zat vol met Delftse student. En wie bleven er zitten om met mij op de foto te gaan? De Delftse studenten, dat vond ik ook wel.
Aardig. Nee, die heb ik die heb ik die foto. Dat had juist beneden gemaakt. OK nee, maar die generaal had ik vreeten. Dat waren de twee anderen Natuurlijk. Die hadden dat er niks te zoeken. Maar na de andere kant, toch hoop ik wel opwindende televisie. Jazeker. Was spraakmakend. Zoveelste keer dat ik spraakmakend mag op de televisie zo. Kijk, volgens mij valt het nu wel mee met die.
Kou en 3 graden is het. Volgens mij viel ik me gisteren ook mee en In de auto heb jij het nu koud gekregen? Je doet het wel een beetje hoor. Dus het wel een beetje, Maar ik moet ook voor die APK gaan. Dan laat ik dat meteen nakijken. Ja, Ik hoop dat je voor april? Ja, Ik ga dus altijd naar de randen van Utrecht en daar lukt het wel. Een oplossing nou, laat het weten als garage henk tijd heeft, dan rij ik veel voor naar garage heen. Ik weet zeker dat mijn auto geen enkel probleem heeft.
Ja, maar Misschien Als je daar vandaan komt, wel. Dit was, Ik heb het werk niet genomen. Dit was gewoon de elektrische garage beneden mijn vader mee. Hij gaat geen. Nee, ik stuur jou eventjes een mailtje Als we voor en voor we ergens komen de komende. Tijd is goed. Ik wil eens even fijn lezen in Apple in China kun je daar. Voor de volgende keer over berichten. In de avond dan uitknippen Dat is. Ja we beginnetje of zo? Dik 400 pagina's ik zet streepjes, hè?
Dus Dat is. Wil je een boek onder de knie krijgen? Moet je streepjes zetten? Ja, waar moet je het echt serieus aanpakken en. Ben met je eens. Ik moet er een stukje over schrijven. Dat is Natuurlijk ook de reet. En eigenlijk kun je heel makkelijk ver behalen. De suggestie wekken dat je iets gelezen hebt dat je hebt me niet gelezen hebt, maar schriftelijk is dat een stuk lastiger. Dat. Is toch een laatste vuurwerk?
Ja. Jongetjes, Ik heb toch laatst ook de staf gebroken van al die interviews in Nederland C. Ik heb liever de helft van die interviews en een beetje analytische. Dat is makkelijk, is makkelijk vullen. Kijk eens een stukje over die bennink. Hebben ze dan 3 mannen opgezet, maar daar heb je wat. Daar dat duurt dus ook echt voor dat dat komt, hè? Ik begreep uit een stuk dat het zich al rondgesproken had dat het een beetje een rare port was. Ik. Hoorde het vooraf ook al ja, dat Mensen.
Het zijn, kijk nou, dat had ik dus met mijn non economische kennis. Had ik dat goed gezien? Ben ik wat grootst op nee, gewoon met je gezonde verstand. Eigenlijk ook wel zo een conclusie kan zijn, ja. Heel goed. Ja, top. Goed, Ik wil jou 12. Nee nog, ik hoor het wel. Ja. We waren ook even onzeker of onze eerste spreker het zou redden op tijd, maar Hij is.
Hij is gekomen. Ondanks alle verkeersbelemmeringen in in. Amsterdam overzicht geven van mijn lijden, maar Misschien kan ik dan meteen zeggen, u bent allemaal investeerders investeer niet in Amsterdam een kut stad die op zijn retour is. Goed. Ik had nog een hele riedel inmiddels afsteken, Maar dat. Zou ik niet doen? Dit is een fragment uit het luisterboek komt er oorlog tussen China en de Verenigde Staten. In dit college hoor je Maarten van Rossem over de spanningen rond Taiwan.
Waarom technologie het nieuwe slagveld is en wat een conflict zou betekenen voor Amerika, Rusland, maar ook voor ons in. Europa welkom Maarten van Rossem, hoogleraar. Emeritus, die ons bekende bekende was hoogleraar niet meer. Dat is ook zo'n verwarring. Wil je het hele verhaal horen? Download dan het luisterboek via de link In de shownotes. Hoogleraren, niet waar tot de dood erop volgt en leventueel ook In de hemel hun titel blijven voeren is gewoon ijdele onzin.
Wil je meer weten over hoe Jeffrey Epstein zijn enorme misbruiknetwerk opbouwde? Luister dan naar de nieuwe podcast hi profile. Hierin hoor je het verhaal over apps team zijn rechterhand Geleen Maxwell. Zij werd deze week verhoord door een speciale Commissie van het Amerikaanse Congres. Alleen liet ze geen woord los. Wie beschermt zij en hoe groeide ze uit tot de rechterhand van appstein? Je hoort het in hyperrofile gewoon in je favoriete podcast app en via de link In de shownotes.
