Denk denk dat die een een fraai goede toekomst heeft in de Nederlandse politiek. Want eventjes dit hè? Jij had het net over nijmegen. Hij was op zijn 22e dus fractievoorzitter van de D 66 van D 66 in Nijmegen. In de gemeenteraad 31 was hij toen die fractievoorzitter werd van de Tweede Kamer voor D 66, nadat Pechtold hem gehaald heeft 34 jaar. Toen was die minister en nu inderdaad 38 premier. Nou, kijk, Dat is een fraaie carrière, dus kennelijk heeft hij in al die functies.
Een zodanig zakelijke en competente indruk gemaakt dat Mensen zeiden, nou. We moeten hem bevorderen hij moet Maar de fractievoorzitter worden. Dat lijkt mij In de gemeenteraad van Van Nijmegen Nou ook weer niet zon. Ongelofelijke kunst met volwassen kunt u mij horen? Voordat we het gaan hebben over het kabinet Jetten even een korte reminder volg de podcast om ons te steunen en op de hoogte te blijven van nieuwe
afleveringen. Hé het nieuwe kabinet Het gaat gebeuren de oprichtingsakte die is getekend. Ze gaan naar de koning toe en Er zijn ook meteen doorrekeningen gedaan door de door de bureaus en daar zijn wat resultaten uitgekomen. Je hebt ze waarschijnlijk ook al gelezen, denk ik In de krant. Wat draai dus. Het is eigenlijk een verrassend rechts regeerakkoord, zou ik? Zeggen, VVD heeft echt wordt nu weer onderstreept. Goede zaken gedaan In de onderhandelingen.
Ja door gewoon te zeggen, hé, anders doen we het niet klaar klaar uit, ja. Het kost de Nederlandse huishoudens koopkrachtgroei wordt er gezegd 0,4 procentpunt. Zelf helemaal niet zo'n verschrikkelijk groot probleem gezien. Ik bedoel, Ik heb die kerstmarkt bezocht in Halsteren en een beetje remmen op de koopkracht elkaar geen kwaad in Nederland. Minder rommel minder rommel
komen. Wijzen zeg dat wel, en dat ja, dat zijn van die statistische categorieën waar je denkt van nou, het zal zo vaak niet lopen, eerlijk. Gezegd, We hebben alles gezegd, er wordt altijd heel conservatief ingeschat en bereiken. Berekent dit hè? Want ze zeggen dus nu. Gaat het meer om om de bezuinigingen In de sociale sector en In de zorg. Ik denk ook dat ze dat niet compleet en onbeschadigd door de Kamer zullen krijgen.
Hoop tenminste dat dat fors geamendeerd gaat worden, want Ik vind dat een een ongelukkige ontwikkeling wat niet wegneemt dat het best kan zijn dat een aantal van Van onze zorgbureocratieën het Misschien is ik doorgelicht moeten worden op hun efficiency. Dat zou kunnen. Daarvoor heb ik te weinig verstand ervan, Maar dat je dat je eigenlijk min of meer als reflex gaat bezuinigen. In die sociale sector. Dat dient Natuurlijk ook de grootste kosten met zich meebrengt daar niet van.
Ja, dat vind ik toch nog wel een beetje vreemd. Ja en de lagere inkomens worden ook veel harder geraakt dan de hogere inkomens. Al een tijd zo bij alle bezuinigingen, Dat is altijd zo. Kijk, Als je een inkomen hebt van 2 t, dan maakt het Natuurlijk geen zaak uit dat de koopkracht één 1,5% minder wordt. Je weet toch al niet waar je je geld aan uit moet. Geven maar er wordt dus nu gezocht naar extra geld voor defensie en dan gaan ze dus met die.
Hoe heet dat ook alweer? Vrij vrijheidsbijdrage hè? Gaan ze rekenen? En vrijheidsbijdrage, Dat is ook nou weer zo'n ongelooflijke afschuwelijke cult term. Gewoon. Een markerecht nou gewoon belastingverhoging ten behoeve van hogere defensie. Bewust niet, ze hebben gezegd, Laten we er wat positievere namen geven. Dat is toch vreselijk? Dit. Is het soort positivisme wat leidt tot negativisme. Met met dank aan het CDA, want die bontebalk hier. Weggekomen?
Ja Natuurlijk ook. Ja, het christendom worstelt Natuurlijk met een enorm probleem dat ze eigenlijk voortdurend bezig zijn om een een ongelooflijk onrechtvaardige samenleving te vergoelijken, hè? Terwijl hun geloof daar Natuurlijk fundamenteel mee in strijd. Is maar goed, laat door die vrijheid. Hoezo dan? Noem maar vrijheidsbelasting in ieder geval. Daardoor vallen steeds meer inkomens van huishoudens steeds vaker In de hogere categorieën. Al eerder in die hoge categorie. Slaat best wel.
Ja, Ik heb makkelijk praten, Ik heb er geen last van, dus. Vermogens blijven grotendeels onaangetast en wat ik opvallend vond, de stikstofdoelen worden niet gehaald met de plannen die gepresenteerd zijn. Er stond een hele leuke vergelijking van Tom Jan Meeus In de krant. Of althans, Dat is in die apartheid zo'n aparte categorie. Wel In de kwaliteitskrant, toch? Ja, zoals een abonnee papier, mag je die als eerste lezen. En eigenlijk die.
Hij vergelijkt een hele reeks van kabinetten waarin de huidige 3 samenstellende delen van dit kabinet al eerder Samen in een kabinet hebben gezeten. En. Het is eigenlijk een heel treurig stukje. Er is maar weinig veranderd, dit zijn steeds dezelfde prioriteiten en de ondernemers doen het eigenlijk altijd even goed. De lasten van de ondernemers zijn in al die 20 jaar aanzienlijk verlaagd. En ja, lasten voor de burgers zijn wij aanzienlijk verhoogd.
Je wordt er je wordt er bepaald somber van gestemd en alle grote dossiers liggen er nog steeds bewegingsloos Zonder dat er iets nuttigs aan gedaan is. Ja je hoort er niet vrolijk van Van dat stukje. Nee, Maar het is Natuurlijk op zich logisch. We hebben altijd dezelfde partij bijna gehad. Inderdaad, wat je zegt die je de dienst. Uitmaken ja, Maar dat was nu toch wel zo een gevoel. We moeten nou eens aan de slag. Het moet nu eens afgelopen zijn met dat met dat kleinschalige
geherrie. Maar nee, dit dit nee, Het is een. Het is een stuk waar je waardoor je bepaald niet opgewekt raakt over over dit. Minderheidskabinet. En de overheidsfinanciën die verbeteren dus op de korte termijn, maar op de lange termijn loopt de overheidsschuld flink op. Hebben ze uitgerekend? Neem dat nou ook niet al te serieus op dat wat is dat de lange termijn? 2060. Ja. Dat schrijven ze hier. We hadden geest er ook allemaal. 2060 joh. Misschien is dan de planeet in
tweeën gespleten, weet je, zal het zeggen. 2060 wat een komiek, even even even uitrekenen hoe oud Ik ben in 2060. Ik ben, Ik ben 107. In het jaar 2100 kom ik dan 60 bij, dan ben ik 167. Dat geeft Dit is zijn ik dit gedoe dat ook ook met dat Planbureau dat dat ook altijd van die komische cijfers over 25 jaar en over 30 jaar.
Terwijl ja, Als je even terug Als je even het stukje van Tom Jan mee eens leest, zie je dat de kans dat dat tegen 2 2 1060 hebben wij niets veranderd is. Daarmee wil nog jongen. Toch met weinige positieve conclusies budgettair is het altijd prima in orde geweest in Nederland. 2060 Laten we op de 40 jaar eventjes bij optellen voor het gemak. Dan ben je toch nog geen 100 wat zei je nou 167? Ben je nog wel iets jonger? Je bent wel ver In de 100 maar.
Wat Ik ben? Even kijken, hoe oud ben ik in het? Jaar, je bent nu 82 in 2026. En, dit gaat over 2060. 57. Ja, Ik heb, Ik heb dit allemaal niet goed berekend, maar in ieder geval hoe oud ben ik in 2060? Dus Dat is. 60 plus. Dus 34 jaar daarbij. Opgeteld 50 dan ben ik 117, dat moet het zijn, juist Ik ben 117. Wie weet. Ze zeggen. Dat de wetenschap staat voor
niks. Schuld komt dan uit op 137% van de BBP, met name doordat zij dus wel uitgaande zie je dus hoe ze berekenen dat je dus structureel meer aan defensie uitgeeft, maar. Ik weet niet wie van wie deze cijfers afkomstig zijn. Van het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de leefomgeving. Zullen ze ook denk gezellig gelachen hebben In de kantine. Iemand heeft ze Natuurlijk gezegd. Geef eens wat cijfers om de Mensen flink bang te maken. Hè? Voordat je weet, gaan ze teveel
geld uitgeven. Budgettair staat Nederland als een huis. Ja nou ja, Het is. 2060 is geen reëel perspectief. Plus je hebt gezegd, Poetin gaat een keer dood en dan kan dat met defensie. Delen gaat dood, Ik ga dood, die vrijwel Iedereen gaat dood die het rapport heeft gemaakt. Tegen die tijds leven we in een totaal andere wereld. Volgens mij hebben we de oudste Nederlander die was vorige week of zo overleden.
Die was 108 of 109 geworden. Volgens mij die was, geloof ik 117 ofzo 117. Die was het helemaal geen Nederlander, nee. Dat klopt, dat zag ik ja. Nee de TRAN van pok of zoiets dergelijks. Hij wou zijn geboren, dacht ik in Vietnam of zo. Zou je zo oud willen worden, dan zou je nog 30 jaar. Leven? Nee, dat zou ik niet willen, want Omdat ik dat Alleen zou willen. Als allerlei wensen mijnerzijds vervuld zouden kunnen worden, want Als ik zo oud wordt en ik moet mijn eigen kleinkinderen
bejaard zien sterven dat daar. Daar snap ik. Daar voel ik helemaal niks voor. Kijk puur puur compost gezien puur naar de Als ik Als ik er fris bij blijf en Ik weet, Ik ben, Ik heb dezelfde interesses zoals nu. Dan ben, ik blijkt het me enorm interessant, maar gegeven het feit dat mijn omgeving massaal zal sterven lang voordat ik doodga voordat er heel weinig voor. Snap ik, en dat heeft Natuurlijk. Een oordeeltje tot een heel zonderling, tragisch en eenzaam
bestaan. Ja de inkomenszekerheid staat onder druk door bezuinigingen op inderdaad. Wat jij zegt, zorg en sociale zekerheid, de verhoging van het eigen risico naar € 520 in 2030 kost ook veel koopkracht. Data in. Ja nou was het die die die verhoging van het eigen risico. Die is wel gebonden aan bepaalde condities Als je een er. Worden wel lage zorgpremies. Natuurlijk kan zijn dat je dan één keer Als je één keer in het ziekenhuis in moet en je zou meteen je hele volgens.
Mij is het gewoon Max van 150, of zo per keer. Zodra er eenmaal. Op, Maar dat is eerder al aangenomen. Dat is Dat is dat geldt nu. Ook al. Nou? Dat wist ik niet. Ja, ik moet zeggen, ik haal die Rudi. Je krijgt al die rommel op op op voorschrift van Van. Een gespecialiseerdeaardje? Ik ik, ik krijg al die medicijnen, gaat u? Zeg maar niks. Af en toe moet ik iets betalen, Omdat dat dan een een dingetje is, wat buiten het het
goedgekeurde pakket valt. Laatst antibiotica en daar was ik hier bij om de hoek bij de in het weekend bij de apotheek hoefde op dat moment niet de betaling krijgt de rekening vrijwel altijd daarnaast. Als je die antibiotica hebt gekregen op voorschrift van je huisarts. Ja, Dat was zo. Ja en dan hoef je volgens mij niet te betalen. Maar ik moest wel betalen, Maar dat is eigen risico waarschijnlijk. Boven dus de. Ja nee, Je moet je eigen.
Het moet Als het boven die die je eigen risico komt, dan moet je. Dan moet je volgens mij gaan betalen of liever het dan in het eigen risico. Dat moet je betalen. Maar jij maakt je eigen risico waarschijnlijk op. Per ja, ik, ik maak, ik maak het nooit op. Nee, ik wel nee, gelukkig maar voor Nederland is het zo dat die Mensen van jouw leeftijd het niet allemaal opmaken. Ik zeg het ook altijd maximaal hoog dat Ik denk van ja, weet je als ze dan.
Hebben we ook altijd gedaan, Maar dat je dat je het pakketje zo klein mogelijk maakt. Ja, Dat is ja dat je, want Je kunt er de gekste dingen in inzetten, toch? Ja. Haren inplanten. Ja, dat zit er volgens mij niet bij. Dat je naar Turkije kunt met. Zoiets. Turkish Airlines. Even kijken, wat is dit? Vond ik dus wel opvallend dat die stikstofdoelen voor, want dat vind D 66 toch enorm belangrijk. Die worden bij lange na niet gehaald.
De uitstoot daalt wel enigszins, maar om die klimaatdoelen van 2050 te halen of in dat jaar te realiseren is aanvullend beleid nodig. Ja ook weer 2050 jongens. Kom op. Het is Dat is sowieso nog een kwart eeuw. China doet het ook hè? Denk ook op de lange termijn. China is voorlopig nog verreweg de grootste uitstoten van stoffen die je beter niet kunt
uitstoten. Dat zal ook geleidelijk overigens relatief minder worden, maar dan bestaat er Natuurlijk allerlei nieuwe industrialisatieproces in Oost Azië. Dus van die uitstoot zijn we voorlopig nog. Niet af, dan schrijven ze dat subsidies er wel voor zorgen dat de veestapel krimpt. En boeren gaan meer investeren in schonere technieken. Hè Dat is in ieder geval een conclusie die ze bij die rekenkamers allemaal hebben getrokken. Ja, ook daar zou ik zeggen dat de kans Natuurlijk dat die
veestapel op deze. Gigantische afmetingen blijft hangen. Het lijkt mij klein. Dat zal toch wel enigszins teruggedraaid worden In de komende jaren. Maar ik ben wel benieuwsgierig, want Klaver zei al, ik zie genoeg redenen om met de coalitie te gaan onderhandelen om dit in poot voor ons positieve zin te te aan te passen. Maar ik ben benieuwd wat dat weer dan doet met de coalitie. Nou ja, kijk dit dit die kwestie Natuurlijk van die van die
stikstof zal wel afkomstig zijn. Van het CDA Natuurlijk Omdat het CDA Natuurlijk een omvangrijk agrarische achterban heeft. Een deel van die achterban Natuurlijk weer terug heeft gekregen door het falen van de BB beweging. Een mevrouw Dinges. Ze is verroken nu meegestopt, ja. De BBB, Mevrouw, ze stop ermee. Nou, ik moet je zeggen ik? Het zal ongetwijfeld geen slecht mens zijn, Maar ik zou zeggen politiek gesproken opgeruimd staat netjes. Het gezicht van het
regiopulisme. Zo noemde de kwaliteitskrant daar. Regio pop. Ja Drenthe. Ja 5 jaar geleden kwam ze met die tractor het Binnenhof Opgereden. Ja, Ik weet het, Er is enorm misbruik gemaakt van die tractoren ook iets waar de overheid onmiddellijk alert tegen had moeten optreden. En Dat is ook weer pappen en nathouder geworden, met als gevolg dat die hele tractor boel volledig uit de hand gelopen is. En dan is het wel zo dat zij intern best wel wat kritiek heeft gekregen.
Toen je die mevrouw en zij wordt nu opgevolgd door Henk Vermeer. Ook één van de. Oprichters van BBB. Charisma. Afspans, je hebt hem een keer ontmoet bij kokkelman toen hij zat hij met zijn dochter. Ja. En die dochter wilde toch met jou op de foto na afloop? Ja, Dat is altijd mooi. Ja, hij vond dat valt niet zo een aantrekkelijke gedachte.
Nee nee, maar ja, Hij is is ook niet een hele uitgesproken persoon, dus ik. Hij zal wel, Omdat hij de rechterhand was van Caroline en Omdat hij één van de mede-oprichters is, heeft hij zichzelf denk ik een beetje naar voren geschoven. Dat. De BPB beweging is gewoon voorbij. Ja, dat denk ik ook is gewoon klaar. Ja, ze hebben Keizer Mona Keijzer Natuurlijk nog daar zitten. Dan ben dan weet ik nog iets, zekerder dat het voorbij. Is Maar de verwachting was dat
zij de leiding over zou. Nemen ken ik zeg bot dat het niet zo tussen de dames en zodoende zal het Tyve Geer wel geworden zijn, denk ik. Maar nogmaals, de PB beweging is voorbij. Zoals al die dingen voorbij gaan. Het is een flesje. Hoe heet dat nou? Een vlam In de pan en dan is het klaar, ja. Ja, het kan Natuurlijk wel opleveren Als het nieuwe kabinet impopulaire maatregelen voor de boeren gaat nemen, dan kunnen zij Natuurlijk wel weer de winnende zeilen krijgen. Denk het niet?
Nee, nee. Ja is Natuurlijk. De Energy uit Iedereen heeft gezien dat het allemaal een enorm. Nou ja, weer het bekende patroon van enorme opwinding, enorme ketelmuziek, fanfare corpsenstraat in door de straat weer terug nog een keer jonge, jonge, jonge met een tractor erbij met flaatjes erop. En wat heeft het opgeleverd? Niets. En haar moeder was er ook al. Helemaal niets. Nee, ze hadden bij de. Verkiezing gast In de talkshows? Hè ze zat overal. Precies.
Hetzelfde bij de verkiezingen nog maar 4 zetels. Ze zijn er 3 kwijt geraakt en toen is die interne kritiek begonnen op haar op Caroline, Omdat ze Caroline eigenlijk steeds meer een beetje tegen de PVV aanschuurde. Kijk, Caroline wist gewoon niet waar ze heen moesten om om nou zeggen de de bloedingen te dempen. Het is te te stoppen en en nou goed, die zijn naar mijn idee niet gestopt en Het is wat dat betreft een klassieke
populistische beweging. Je moet zeggen dat de enige die werkelijk een stabiel electoraat heeft, is Geert Wilders. En, Dat is een vrij forse electoraat, want Hij heeft nu Natuurlijk dik verloren man, Hij is. Hij is nog steeds de het schilder wat. Wat scheelde het met D 66 enkele tienduizenden stem anders was die toch weer de grootste geworden. En, We gaan nu naar Rucphen, nietwaar? Waar die waar die. Al die jaren naar het schijnt de grootste is. Ja, We moeten wel nog uit zien
te vinden. Hoe komt dat nou? Wat wat beweegt zo'n Brabants dorp om zich politiek zo merkwaardig te gedragen? En die BW, die was ook opgericht om Natuurlijk op te komen voor de belangen van de boeren en dat ging heel goed toe. Natuurlijk dat kabinet dat laatste kabinet van Rutte impopulaire maatregelen rondom stikstof aan het nemen was. Toen zijn zij groot geworden, hè? Toen werd zij ook bij die verkiezingen provinciaal gezien in één klap volgens mij de
grootste. Oh, ja, zeker Dat is waar. Zij was één keer de grootste. Dat was begin 2023 met met die. In Drenthe was het spectaculair. Want In de eerste KO en In de Eerste Kamer zijn ze ook niet meer de grootste. Dat is inmiddels, want Het is allemaal senatoren weggelopen daar. Je hebt ook niet eens waar mijn? Beleid In de Eerste Kamer is GroenLinks. Klopt merkwaardig genoeg, dus die kunnen ook daarna hun macht nog effectief gebruiken. Eventueel in het onderhand.
Nee, Ik denk, Dit is 4 zoon ja, zoon wat ik nog wat Ik kan zeggen, Het is een vlam In de pan en dan is het klaar, Het is Het is typisch een fenomeen van de moderne media cultuur. Het was een massie als. Je een mediapartijtje, je hebt daar ook. Als mercias bestempeld. Zeker en Natuurlijk een talkshow podisch product. Mag ik Misschien toch nog wel weer een heel tijdje hebben we het niet over. Mijn vrouw weet ze ook alweer. Hoe gaat die? Over mevrouw Conradie gehad, hè?
Redacties van die programma's wilt u eens na dan nadenken over wie u eigenlijk uitnodigt? Als dat Mensen zijn met een politieke connotatie met een politieke kleur, dan zit daar een politicus niet een gezellige prater. Schenk nog een kop koffie in stroopwafeltje erbij. Hé, hoe laat bent u vanochtend opgestaan? Nou ja, het bekende lulcook in die programma's, ik zeg maar van het zingen van Versjes die er wat er ook altijd bij hoort, hè?
Maar denk eens, nadat u een politieke functie heeft, ja hè, dat u daar voorzichtig mee om moet gaan? Zei jij Nou bij die band bij Omroep Max aan het aan het einde van wat een kabaal, want die jongens die. Hebben Het was een een gruwelijk kabaal. Dat was ongelooflijk. De tafels trilden de planten die die vielen om Het was ongelooflijk werk. Die drummer in zijn eentje die had dat die had een provinciestad kunnen slopen. Want die die jongens die hebben
dat op Instagram gezet. Ik dacht, Dit is AI of zo, dat heb jij nooit gezegd. Maar aan het einde stond jouw microfoon nog aan en toen zei wat een kabaal en dat zit dus ook nog In de uitzending. Nou, Dat is toch niks tegen? Nee, ik zet dan ook wel het kabaal. Ik vond het heel gaaf en zij vond het dus ook heel grappig. Ze nodigde jou ook uit om naar hun concerten te komen. Want ze vonden het helemaal niet, hè?
Nee, ze vond het heel. Grappig hartstikke leuke jongens daar niet van, Maar het was wel veel kabaal. En ik, Ik had juist een theorie dat wat dan op de Als je Als je naar de uitzending kijkt, valt het wel mee en Dat was vond ik ook altijd bij De Wereld Draait Door. Als je daar naar de uitzending keek, viel de muziek best mee. Maar Als je daar zat is live Live Music is verschrikkelijk. Klopt een enorme herrie en De Wereld Draait Door.
Beperkte het dan toch nog tot een minuut Omdat zij een onderzoek hadden gedaan dat als Als het langer is dan zeppen Mensen weg en een minuutje was nog goed. Nou, Dat was dus hier weer net zo dus in die Studio. Ik ja, daar zit Natuurlijk ook al een beetje galm. Been ja, god God, maar al die drummen zeg Dat is. Ja, maar Je kunt ook gewoon opstaan en weglopen en dat je zegt, nou laat maar zitten. Ik zei ik constateer te simpelweg dat het veel kabaal was.
En heeft Caroline een persbericht gestuurd. En daarin zegt ze dat ze dus al afgelopen zomer heeft besloten om geen kandidaat meer te zijn voor toekomstig leiderschap. Nou hartstikke mooi. Maar Er zijn Natuurlijk. Er is wel opvallend dat haar vertrek nu komt net voor het aantreden van het kabinet Jetten. Dat ze dat bekend heeft gemaakt, want zij zegt ook met het nieuwe kabinet komen dat donkere wolken op de boeren, de vissers en de tuinders af. Nogmaals, Ik heb er een heel
simpele conclusie bij. BB beweging is voorbij. Ik was tuurlijk al voorbij. Het was ja wat God. Hoeveel van deze flauwekul hebben we nou niet al niet gehad de afgelopen 20 jaar. Ja Zonder de zware last van het partijleiderschap kan ik de stem van het platteland nog beter voltolken, want ze blijft In de Tweede Kamer zitten. Het platteland voor wat dat waard is. Wat is de stem van het platteland? Ja de de de de stem van boer Jan en Boer piet.
Ja, Dat is zeker ook in totaal nog geen 3% van de Nederlandse bevolking, toch? Ja ja, en die Keizer, Ik ben benieuwd wat die of die blijft zitten daar, want die heeft dus nu zwaar Pis nu. Die had het Natuurlijk willen gaan doen. Ik heb geen idee. Ik? Ik volg haar niet zoals dat heet. Ja, maar zij is wel behoorlijk ijdel die Mona Keizer, dus die. Elke, elke effectieve politicus is tot op zekere hoogte ook een enkele tijd, want anders anders breng je dat simpelweg niet op Je moet.
Je moet namelijk dag In de huid al bij het opstaan enigszins in jezelf geloven, want anders denk je van, weet je wat ik doe? Ik blijf liggen, ik bel wel op, Ik heb geen zin meer. Ja Keizer staat ook een beetje voor de verrechtsing van de BBB en Ik denk dat het bestuur heeft gedacht. Van die kant moeten we niet op, want Geert is dominant op dat thema. Wij moeten ons vooral op die boeren richten, want daar zit onze kracht en Daarom hebben ze
Vermeer denk ik gekozen. Dat hebben we al nou een soort kijk. Het is duidelijk dat dat vrijwel Iedereen ter rechterzijde in de Nederlandse politiek zich het apellas is geschrokken van de overwinning van Geert in november 23. En dat hij in één. Één sprint van een week of twee van Van zijn wat waar het 17 zetels naar 37 zetels is gesprint en en daar daar zie je dus aan dat je bij de BB beweging in zijn doodsnood. Want ze zijn Natuurlijk zelf ook niet rijk.
Ze begrijp ook wel dat een beetje voorbij is. In zijn doodsnood heeft de PVV of hebben ze bij de BB breng ook gedacht? Kijk, Dat is toch een kwestie. Hè? Want dat zei die mevrouw ook steeds carolientje ook. Ik zei het ja dat Nederlandse karakter werd aangenaam. Nou ja, daarbij kinderen absoluut de lulkoek van de Van de, de rechtse populisten, Maar het Natuurlijk Inter. Het is interessantste geval, is
de VVD. In feite, een vrij klassieke conservatieve bestuurderspartij die zich ook evident apalaz is geschrokken, want die hebben toen Natuurlijk 10 zetels verloren in die in die twee razenden twee weken hè. Die hebben Natuurlijk ook uit die koersen, dus ook op een soort. Nou ja, op een soort neopopulisme dat Dat is Dilan jazzel keuze neopulist. En, Ik denk dat dat in hun doodsnood of angst voor verre verlies hebben we Natuurlijk bij de volgende verkiezingen weer
twee zetels verloren. Die hebben ze dus met dansen. Hebben ze dat enigszins weten te compenseren. Ik denk ook dat ze In de In de hoe heet het kabinetsvergaderingen zal ze een hele opgewekt aanwezigheid zijn, want ze kan met een dansje binnenkomen met een dansje weer weg. En nou ja, Dat is opgewektheid troef ik begrijp dat ze haar zelfvertrouwen volledig weer terug had, was dat maar niet zomaar goed.
Zo zo lopen. Nee, Dit is de VVD die Omdat het een een klassieke dragende middenpartij was, zei het een conservatieve middenpartij. Niet waar aangetast is met dit gruwelijke virus, namelijk het populisme. Ja en dan komt er ook een einde aan het kabinet. Schoof hoe. Hoe gaat dat kabinet de geschiedenisboeken in? Nou voorlopig bar slecht Natuurlijk. Het zou mijn kijk hoe de cyclus van historische beschrijvingen loopt altijd hetzelfde. Eerst krijg je de de de allereerste reacties.
Nou school kabinet school, een totale mislukking. Maakt dus niks uitgekomen. Het enige wat er nog ligt is die rare wetgeving van mevrouw Faber, waarvan het meisje zeer de vraag is of die Eerste en Tweede Kamer zal passeren. Dus de eerste boeken, zeg Maar de de de journalistiek, iets diepgravende boeken zullen ze je negatief zijn en dan kun je er absoluut vergif op innemen dat in het decennium daarna iemand denkt van nou ja, is dat nou, want klopt dat nou allemaal?
Weet je wat? Ik ga het eens even heel nauwkeurig bestuderen verder. Je moet toestemming vragen bij de notulen van de kabinetspraten. Die zijn er weer worden gemaakt. Die hebben gewoon ook wel een termijn van 25 jaar of Misschien zelfs meer. Maar Als je toestemming vraagt. En dan zul je zien, dan komt er een boek uit dat het best meeviel met het kabinet schoven dat het zeker niet slechter was dan al die andere kabinetten die per slot rekening ook niets gepresteerd hebben, hè?
Afgezien van Rutte, twee hebben eigenlijk geen van die ruttekabinetten ooit iets van enige importantie gepresteerd. Dus ja, ja Je kunt dan de pensioenwetgeving, Maar dat is een onderhandelingsproject van de Van de polderaars, zal ik maar zeggen waar nu ook weer trouwens grote vraagtekens bij gezet worden. Ja, dames en heren maakte vervanging maar zo groot mogelijk. Dan is de onzekerheid ook zo groot mogelijk verstandig vind
ik het niet hè? Wat dat betreft vond ik mevrouw Schouten, die zei, ja, Het is Misschien niet ideaal, maar. We hebben het nou eenmaal met zijn allen jarenlang uit te onderhandeld en nou ligt het daar. En ja, moet je het dan weer terugdraaien? Nou ja, Het is een beetje trumpiaans om permanente chaos
te willen creëren. Dus ja, zo denk ik dat het met de schietzuiningen gaan en dan tenslotte over 50 jaar in het Van. Nou ja, Laten we zeggen, 2016 tegen de tijd dat Nederland failliet is, maar niet heus. Ik denk dat dat niet zo erg zal veranderen. Bovendien zal het Natuurlijk onder tussen de EU ook fundamenteel veranderd zijn. Kortom, de wereld is fundamenteel. Ga per slot van rekening is 50 jaar terug. Waar zit je dan in in in 1976?
Het totaal andere wereld. Als je er even over nadenkt. De wereld is grondig veranderd. Nou ja, even afgezien daarvan en en niet Alleen Alleen maar met met de opkomst van China. Het verdwijnen van de Sovjet Unie, maar denk eens aan de aan de iPhone hè die die ons alle dagelijkse dag grondig heeft. Wat krijgen we met dat verrekte AI en al die waardeloze stukjes
die AI kan schrijven? De kwaliteitskrant deed overal een dappere poging om nu al iets te zeggen over het kabinet schoof en Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt. Wij schrijven op namelijk dat. Normalisering van rechts populisme ook met dit kabinet steviger is gevestigd in de Nederlandse politiek. Ik, ik betwijfel dat en dat zal Misschien zo zijn In de zin dat die dat die lui ook In de talkshows zitten en en niet meer allemaal beschouwd worden als
volstrekte halve garen. Ze zijn het vaak wel, maar Maar de de de tolerantie. Drempel is wel minister van Zorg Fluwagema. Die zit om de haverklap bij Pauw de Wit. Ja, die willen ook burgemeester. Tolerantie drempel is iets verhoogd. Kijk, het het de zwakte van het populisme is dat ze niet kunnen regeren, Omdat het eigenlijk geen inhoudelijk bestuurlijke serieus te nemen. Ideeën heeft.
De ideeën van het populisme zijn heel populair heet niet voor niks populisme, maar al die ideeën zijn vaag dat zijn ideeën die om te maken hebben met met sentimenten met gevoelens. En waar moet het heen met mijn kinderen? Met al die buitenlanders hè, want er zit nu ook altijd kassière van de zus en me zo winkel is ook al iemand. Ja, helaas krijg ik een pakketje. Je weet ik verhaal altijd dan de pakketbezorgers, hè?
Waar komt die vandaan? Deze kwam in het argentine hier dat je denkt, Hallo, Ik heb Ik heb langzamerhand zon, beetje de hele wereldbevolking aan de deur. Aan zekerheid zullen we spreken, maar je bent toch blij dat pakketje op tijd arriveert, dus ik geloof daar niet zo, dat wil zeggen, populisme is dus de drempel, de drempels zijn verlaagd, met name In de mediawereld, dat denk ik wel. Maar de mediawereld denkt altijd dat zij de echte wereld zijn.
Dat zijn ze tot op zekere hoogte, maar juist net niet Als het om de Essential gaat, Omdat de media in feite Natuurlijk opereren op het zijn massamedia dus hoe een wet precies in elkaar zit, wie die wet schrijft, hoe het met lobbygroepen zit, wat de technische details zijn van weet ik veel de chemische industrie in het botlekgebied. Dat, dat wordt nooit aan de orde gesteld. Dat staat een zelfs de kwaliteitskrant niet waar moet moet 3 journalisten er maandenlang opzetten om een
beetje een Achtergrond te geven? Bij dit soort van probleem, en Dat is dus de grote kracht van het populisme. Is het wezenloze gelul waar Iedereen bij zegt, ja, Dat is goed dat dat nou eens gezegd wordt en de grote zwakte van het populisme is dat het bestuurlijk technisch niets voorstelt. Het zijn prutsers. Dat is, Dat is het, denk ik.
Ik schat dat schoof zelf met met de vordering der tijd dat dat die dat dat die niet zo knullig zal overkomen In de geschiedschrijving over 25 jaar dan nu, Maar dat die het idee dat het een ooit zal worden beschreven als een groots kabinet. Daar geloof ik nog. Hij zat bij Sven Koekelman werd hij geïnterviewd. Ik heb dat even gemist, even opzoeken. Wat hij daar nou precies zei. Ik begreep in ieder geval wel dat het schoof zwaar viel. Het afscheid van het.
Van het kabinet. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat ie één verschil. Van die toch wel gezellig? Vrijwel Iedereen was er niet meer, dus Het was. Het was Misschien wel gezellig. Toch ja oh, kijk even hier toen ze me vroegen, dacht ik dat het een uit de hand gelopen grap was. Een diksschoof geeft zijn eigen premierschap een rapportcijfer dat ergens tussen de 6 en de 7
ligt, is een afscheidsinterview. Met Sven Kockelmann bleek die uitgebreid terug op zijn 1,5 jaar als partijloze minister president onder de ruziende coalitie van PVVVVDNEC en BBB. Dat is een stuk heftiger dan dat Ik had gedacht. Kijk aan. Hij heeft ook wel een rare avonturen beleefd en dat begon met die slappe happen avonds die dit waar die Natuurlijk volledig afgebluft werd en dat IE OOK niet precies wist wat hij moest doen.
Staat hier Natuurlijk wel wat geld haftige rol kunnen spelen, denk ik. Dat had zou me ook voor de rest van zijn zittingstermijn enorm hebben geholpen. Maar ja, ik je las ook dat hij op de op de gang moest wachten als die 4 weer een fractieleiders binnen heusjes aan te maken om te om te horen wat er uit was gekomen. Ja, dat zijn Natuurlijk wel heel ongelukkige geruchten. En en beschrijvingen van ja naar mijn idee ook ongelukkig gedrag. Ja Geert Wilders heeft hem dus gebeld.
Toen dacht hij dus dat het een grap was en hij zegt dus in het interview dat Mark Rutte hem later ook nog een keer heeft gebeld om hem te overtuigen om het inderdaad te doen. Ja, daar geloof ik graag. Hij zal wel zijn aarzeling hebben gehad. Het is. Is een intelligente man, dus ja. Maar Hij heeft kennelijk toch niet precies voorzien hoe onaangenamer het zou zijn? Maar ik begreep dat hij het internationale werk best leuk
had gevonden. Een van de dieptepunten was voor hem het moment waarop hij bij begrotingsonderhandelingen op de gang moest wachten, terwijl partijleiders met elkaar onderhandelden. Wat ik net vertelde? Dat is Natuurlijk enorm deprimerend en bovendien enorm vernederend. Hij zegt ook op de vraag of die zich op dat moment gerespecteerd voeldeantwoordde de premier, nee, dat kun je niet zeggen. Ja.
Ja, dan zou je op een gegeven moment ook wel denken, ik hou de eer aan mezelf, Ik ben weg en dat heeft hij niet gedaan. Hij is er wel blijven zitten tot het tot het laatste moment. Nou ja, kijk en en neem een slappe hap incident. Het is Natuurlijk achteraf heel makkelijk om om een soort helderrol daarbij te fantaseren, maar hij had Natuurlijk ook kunnen zeggen, meneer Wilders, Dat is mijn mening.
Als u het daarmee zo grondig oneens bent als u nu lijkt te zijn, dan zou ik zeggen, dient u dan een motie van wantrouwen in? En dan zullen we zien niet waar hoe het daarmee afloopt? En als die man een rood zin van wantrouwen wordt aangenomen. Dan vertrek ik vanavond weer is het een hele korte presentatie geweest, maar dan maar ja, Dat is Natuurlijk ook een beetje dat. Dat is niet waarschijnlijk.
En tegelijkertijd is het Natuurlijk kijk, Wilders is een man die toch parlementaire politiek weet wat hij doet. Hij heeft deze vernedering, hè? Die heeft hij niet zomaar ingebouwd. Hij heeft één of twee. Keer meteen Laten werken. Ik ben eigenlijk beoogd minister, president en u zit er Alleen als een soort. Wanplant Hij heeft blijkbaar in het interview gezegd dat hij één of twee keer echt op tafel heeft gelegd. Jongens, Ik ga ermee stoppen. Hij heeft dat niet doorgezet.
En de momenten waarop dat? Oh, een van de momenten was de de lintjes affaire met met Faber. Dat was ook zo'n ja. Dat ging ook helemaal nergens over. Aan een kinderachtigheden allemaal. Nou ja, zo denk ik dat het in een geschiedschrijving zal gaan. Eerst wordt je weggeschreven, je hebt niks goed gedaan enzovoort, dan krijg je een soort van erg herbevinden. Nou ja, Misschien valt het wel
mee. En wat het uiteindelijk historische oordeel zal zijn, dat Laten we eerlijk zijn Natuurlijk. Het hele affaire met het kabinetshoofd. De ene verkiezingsuitslag van november 23 is 1 onderdeel van een veel grotere politieke crisis die in feite al een bijna een kwart eeuw duurt. En waarin we overigens eigenlijk Niemand hebben gehad die in staat was om dat crisisgevoel serieus te doorbreken.
Vooral Natuurlijk Omdat Rutte wel een bekwaam soort van politicus is, maar niet iemand die Laten we zeggen. De inhoudelijke stevigheid heeft en bagage om werkelijk leiding te geven. Hoe wil je dit gezelschap? Even een draadje opdoen, even kijken of ze ook lawaai maken. Het is een gezelschap met een vlag, maar ze zijn heel rustig. Ja het zijn. Allemaal wel een radiootje bij? Ze tjoegende mannen. Studenten, dan zou ik het niet willen noemen. Het zijn adolescenten.
En waarschijnlijk een studentenhuis zou ik zo zeggen, allemaal een zwarte korte broek, een wit overhemd en een stropdas. En ze moesten kennelijk een een loopje doen. Ja studenten. Ook dat zei ik ook net iets diep treurig dat studente had zo gek moeten doen in hun in hun wanhopig gegrepen, nietwaar? Na de vroege volwassenheid. Is wel grappig toch? Ik vind het altijd wel leuk als dit ook In de stad gebeurt.
Ze moeten ook altijd in een zo gekke is altijd één éénmaal te Sjaak. Je moet dan in zo een raar pak lopen en en en het bier halen voor de rest. En Als je het wat breder neemt, dan zou ik kunnen zeggen dat 1 grote hoeveelheid student een zegen voor een stad zijn. De enorme expansie van het Studentenaantal in Utrecht is een zegen voor de stad gebleken. En, Laten we wel wezen dat de universiteit en het UMC zijn Natuurlijk de expansie.
Zeker bedrijven van Van de stad. Ja, dat geldt eigenlijk voor iedere universiteit stad. Ik was laatst in Groningen Als je ook daar ziet hoe die stad opleeft door de aanwezigheid van studenten. En dat zijn niet allemaal lieverdjes. Maar het zorgt er wel voor dat die stad gewoon leeft en bruist. Ook gewoon gezellig. Toen ik hier kwam studeren. 62 was Utrecht een dooie boel.
Ja ja Dit is wel jammer, bijvoorbeeld inderdaad in Groningen. En dat geldt Misschien ook wel voor nijmegen, Maastricht, dat op een gegeven moment de dat ze daar wegtrekken en dan allemaal naar de Randstad willen, terwijl het ook goed zou zijn voor zo een regio om daar te blijven. Maar ja, dat ten aanzien van Groninger kan ik me dat wel enigszins voorstellen. Groningen ligt toch relatief sterk geïsoleerd daar in het noorden. Ja, ik moest afgelopen twee weken in Winschoten in een
Delfzijl zijn. Het is zo'n ver weg. Je bent toch verrast dat daar geen ijsberen door de plantsoenen? Loopt, en dan kun jij nog. Jij wordt lekker. Gereden ook precies. Ik heb niet eens zelf gereden. Dat is allemaal waar. bij Nijmegen zou ik geneigd zijn dat te ontkennen, Omdat de laatst weer een enorm leuke studie stond In de krant van.
Wat het meest innovatieve en en bestverdienende best ontwikkelende deel van Nederland is en Dat is Natuurlijk de klassieke Randstad en laat je teunings heeft alles zo een stuk geschreven over die banaan. Koen. Teunings Haarlem, Schiphol, Amsterdam, Utrecht. Dat plus de regio's Natuurlijk. Dat spreekt vanzelf dat Dat is het dynamische Hart van Nederland.
Bedrijfstechnisch enzovoort, Maar dat je dat je nu wel die die banaan, dat zou je kunnen verlengen met een tweede banaan, waarbij je eigenlijk ook bijvoorbeeld ene Veenendaal en arnhem nijmegen. Want Dat is arnhem nijmegen echt een enorm dynamische regio. Daar. Moeten ze echt oppassen dat ze me niet aan mekaar bouwen? Die hebben ook een park georganiseerd.
Dat ligt al bijna aan. Elkaar toch is om om het om het uit elkaar te houden, dus ik Ik denk dat nijmegen in feite dus dat we nu een soort dubbele banaan hebben die zo door Nederland heen loopt. Ja, en dat. Groningen ja wacht even dat. Eindhoven werd er ook bij
gerekend. Ja en uiteraard uiteraard hé schoof, zegt ook nog tot slot dat hij bijna vrienden heeft verloren doordat hij premier werd Omdat er in zijn eigen persoonlijke kring toch wel heel kritisch gekeken werd nadat nadat hij in feite premier werd van. De PVV bezig voorstellen. Ik OK, ja je hebt. Je hebt me kijk, de meeste Mensen moeten heel weinig hebben van de PVV en Dat is naar mijn idee eigenlijk vrij terecht.
Nou, Dat is symbose partij met een racistisch onaangename, uitsluitend en discriminerend programma. Ja ja. En dan krijgen we Jetten de de eerste D 66 premier de jongste premier ooit. Ja, wat is je verwachting van? Hem en ook van zijn ploeg. Nou, Ik heb Natuurlijk in feite geen idee. Ik bedoel maar. Je hebt wel gevoelens staan. Je hebt dat gelezen gezien. Kan er een V twee op het op het van vaderhuis van. Ik weet niet waar ze nu eigenlijk vergaderen. Sinds die boel verbouwd wordt.
Ik weet ook niet, want ik neem aan niet in een treinversaal vergaderen nu. Zitten ze in het Catshuis niet gewoon? Ja. Denk ik ja. Zo'n ongelukkig huisje dat Catshuis? School zou dat toch nog gaan wonen? Ja je kon daar boven gaan wonen er. Was even sprake van dat hij dat ging wonen, maar daar heeft hij toch niet gedaan. Nee, dat heeft nooit in zegen gerust op de Catshuis. Het is toch ook een keer In de fik gegaan? En zo, Het is een Catshuis, daar moet je bukken beter niet
intrekken. Hoe zal het met Jetten aflopen? Nou, het heeft Natuurlijk een een enorm jonge start, waardoor zij Natuurlijk zijn operatie gebied. Ik bedoel, ik zal maar zeggen, leeftijdstechnisch extra ruim is. Het maakt Natuurlijk uit of je op jacht. De 30e minister president wordt of op jachtenvijftigste precies, dus Ik denk denk dat hij een een fraai goede toekomst heeft in de Nederlandse politiek. Kijk eens dit, hè? Jij had het net over nijmegen.
Hij was op zijn 22e dus fractievoorzitter van de D 66 van D 66 in Nijmegen. In de gemeenteraad 31 was hij toen hij fractievoorzitter werd van de Tweede Kamer voor D 66, nadat Pechtold hem gehaald heeft 34 jaar. Toen was die minister en nu inderdaad 38 premier. Nou, kijk, Dat is een fraaie carrière, dus kennelijk heeft hij in al die functies een zodanig zakelijke en competente indruk gemaakt dat Mensen zeiden nou. We moeten hem bevorderen hij moet Maar de fractievoorzitter
worden. Dat lijkt mij In de gemeenteraad van Van Nijmegen Nou ook weer niet zon ongelofelijke kunst, maar toch, Pechtold valt te prijzen in dit circus Omdat die kennelijk de mogelijkheden van Jetten goed gezien heeft. Burgemeester van Delft. Herinner mij dat er veel kritiek was op Pechtold toen hij die keuze had gemaakt, vooral Omdat Jetten aanvankelijk zo'n robotachtige indruk maakte. Robot Jetten ja overigens kandidaat goed tegen. Ik heb hem een keer mogen interviewen.
Toen hebben we dat fragment herhaald en dat vindt hij helemaal niet erg dat. Gaat hij goed mee om, maakt een betrekkelijk onaantastbare indruk. Daar staat een profiel van hem In de kwaliteits grap, want. Hij was nooit echt boos geïrriteerd of geërgerd, schrijven ze daar ook in. Nou, Dat is kennelijk is die in staat om de om zijn binnenwereld veilig op te sluiten en en om naar buiten toe een bijzonder competente, rustig en vrolijke indruk te maken. Nou, Dat is een geweldige
eigenschap. Over zat had tot op zekere hoogte. Rutte die eigenschap ook dat Alleen die wet af en toe verschrikkelijk boos. En dan weet je er ook een half uur later opgebeld dat hij spijt had, dus dat. Nee, ik ik. Ik denk dat Jetten Als je dat profiel leest dus een een praktisch perfect politiek profiel heeft, namelijk dat hij in een olifantenhuid heeft dat hij in feite ze zelf prima weet te bewaren in In de hitte van het gevecht.
Had je ook gelezen dat die dat? Ze begreep dat die inhoudelijk zeer competent was. Dat maakt het mij altijd indruk dat de betrokkenen daadwerkelijke dossier hebben gelezen en weten wat er over gaat. Mijn indruk is vaak geweest bij politici dat ze nou. Ik weet er waar het eigenlijk over gaat. Maar ja, Dat is altijd. Medewerkers hebben en en in geflui ook ook Als je toch een beetje een prominente politicus treft. Dat gebeurt dan.
Regelmatig is het toch altijd zo een zo een adviseur bij die? Dat zo. 3/4 pas links achter ze loopt en. Dat hij ook bezig, Maar dat die gingen daar heel relaxed mee om en vond ik atypisch die die waren er wel bij, maar die lieten Mensen hun gang gaan en jette die die kon ook gewoon eventjes luisteren naar de rest. Vaak bij die ministers die willen altijd aan het woord zijn en zij zijn belangrijk en de medewerker ondergeschikt. Dat was die ook omgekeerd.
Dat was veel, zeer, heel verfrissend. Nou ja, dus alles ook wat je opmaakt uit dat lange verhaal van de kwaliteitskrant. Zou ik zeggen, lijkt het mij een een competente figuur, een hele gelukkige keus van Pechtold. Dank u wel Pechtold ook nuttig dat je na aan een opvolger weet aan te wijzen die daadwerkelijk iets kan. En stap je opzij heeft gedaan voor kaag, hè? Laten we dat ook niet vergeten. Maar de toekomst van het minderheidskabinet zie ik niet erg vrolijk in.
Ik ben het met je eens, ik ik, Ik heb ik vrees voor de VVD. Ik zat met een mevrouw van RTL. Die de Dana politieke analyse doet. Bij Pauw In de wit zat je daarmee Irene de kraai de Kruijf de zoiets. En toen hebben wij gebed hoe lang het minderheidskabinet zou zitten. Zij wacht minder dan een jaar en ik dacht, dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Ik denk 1,5 jaar. Omdat ze zullen het niet willen torpederen binnen een jaar, want dan ben jij een beetje degene die aan zoiets positiefs wat afhankelijk zo positief leek een einde hebt gemaakt op een enigszins nihilistische cynische wijze. Maar na 1,5 jaar kan dat weer wel, ja. En, je weet wie het zullen doen? Ja de VVD. Zo is het maar net. Ja. Dat ik, Dat is dus partij bij uitstek. Proef je nu al aan alles dat zij proberen vooral hun eigen hachje te te redden.
Dat is op zich begrijpelijk, hè? Voor een partij, maar Je moet toch ook op een gegeven moment zeggen, van nu ga ik eventjes voor het landsbelang. Zeker, je hebt gelijk, je hebt een eigen haagje te redden, maar dan is de vraag Natuurlijk van de intelligente beschouwen. Waarom is het haagje bedreigd? Door eigen toedoen, ze hebben hun eigen hachje beschadigd, toch? Ja. Ja heb je ook gelezen? Wat?
Jetten wenste toen hij op school een opdracht moest doen en toen zei ze. Met die met dat station in Uden jij komt uit Uden Uden. Dat heeft bij mij in mijn herinnering ook een aparte reputatie in Noord. Brabant ook hè? 30.000 inwoners. Ik werd uitgenodigd door een van de vereniging in Uden. Omdat ik komen spreken en nou ja, tenslotte is eigenlijk, waar moet het over gaan? Dat zei die man aan de telefoon uit Uden zei Ja, wij willen ook graag Randstad worden. Dat was daar. Ik zeg nou dat.
Hoe kan die lezing? Die kunnen we heel kort houden, want het enige wat u daarvoor hoeft te doen is te verhuizen naar de Randstad, Maar dat was niet de bedoeling eigenlijk. Nee, maar hij moest inderdaad een opdracht doen op school en toen werd gevraagd, wat wens je nou voor uden? En toen had Jetten gezegd, Ik wil graag een station, want dan kunnen de Mensen uit Uden ook ergens anders naartoe. Bijvoorbeeld andere. Kinderen waar we allemaal?
Met een met een bal te spelen en dat soort dingen te doen. Ik vond het ook wel opvallend dat er dus gezegd werd dat als met kerst een discussie was dat Jetten niet ging spelen met de andere kinderen, maar aan tafel bleef zitten om de discussie te volgen. Het was een serieus ventje. Kennelijk, nou moet je Natuurlijk bij zulke gelegenheid als deze is komt er. Natuurlijk is dat dat dat verleden van de Van de ja van de succesvolle politicus.
Dat is ook wel heel sterk. De een projectie van wat een achteruit dus van wat een succesvolle politicus moet doen en zijn ja. Maar je zal wel kunnen zeggen wat hij dus wat voor kwaliteit Hij heeft. Heb je wel juist nodig In de minderheidskabinet om met de oppositie steeds te schakelen en te overleg?
Ja en Ik denk dat het een heel gelukkig team is met die met die bonte bal ja, Omdat bontebal toch wel een beetje van de Van ja, de Mensen zondag wezen en dat zie je wel dat hij altijd tent iets somberder ernaast staat. En nou, Ik denk dat ze het Samen goed doen. En nu is de vraag Natuurlijk gaat. Gaat de VVD het het winnen door de boel te torpederen op de bekende cynische VVD achtige wijze zorgen Wij zijn eigenlijk de baas. Of zal de VVD dat wel proberen?
Maar bij die bij die torpedo actie? Eigenlijk verliep opnieuw verlieslijnen. Wij zou niet verbazen dat ze toch een verkeerd punt kiezen en opnieuw verlies lijden. Als ze blijven koersen op die op die gemakzuchtige neo populistische koers, dan weet ik niet hoe verstandig ze daarmee zijn. Nee, ik moet nog even een stuk lezen van Klaas Dijkhoff, want die heeft zich ook uitgesproken over wat er nu gebeurde en die
zei eigenlijk. D 66 maakt nu de fout die wij als VVD eerder maakten, maar moet dat stuk even lezen waar die het dan precies over heeft. Maar die heeft ook een interessante analyse gemaakt. Ja JET heeft Natuurlijk ook zijn Argentijnse verloofde die proef Hockeyer nikolakenan kinan kunt. Doe je dat uitspreekt? En, die deelt nogal veel via de sociale media, dus de vraag is ook nog van, kan dat doorgaan als premier? Ach, Waarom niet?
Ik zou zeggen, zijn partner heeft staat het vrij om te schrijven en te zeggen wat die wensen zou een mooie boel zijn. Meestal zijn die partners Natuurlijk niet geïnteresseerd in het spelen van een eigen politieke rol. Ik vermoed dat hij dat die jongen dat ook niet zal zal zijn, dus Dat is nou iets nogmaals. En dan nog als hij dat zou willen, staat het hem volledig vrij Omdat zijn mening in principe niet de meningen van Jetten hoeven te zijn, toch? Heb je rob de wijk eigenlijk nog
gesproken na pauw In de wit? Ja ja over schoof. En, Dat was niet zeer positief over. Hij was positief over. Geschoven Ik weet niet in hoeverre de inhoud van ons gesprek ook ook. Wijder bekend mag worden gemaakt, maar Laten we laat ik het kort samenvatten. Hij was zeer positief over school. OK, Maar dat hebben jullie buiten de uitzending besproken. Ja. Ja uitzending eerst hebben we 3 kwartier aan die tafel gezeten Omdat ik kabouter schaatsen nog niet afgelopen was.
Het was heel kort, Het was een half uurtje. Want we werden. Na 20 minuten werd de hele boel afgeblazen en konden we weer vertrekken. Ja, Ik had ook het idee dat lang niet Iedereen aan het woord was geweest. Ik dacht, is Het is het nu al afgelopen. Waarom ga je dan niet nog gewoon 20 minuten door? Midden In de nacht kan je. Uitschelen precies, dat zou ik ook denken. Maar goed, ze hadden een. Zware tafelquaqua Mensen want.
Na 20 minuten was het gepiept? Jij zat er op de wijk zat er huub stapel zat er toch allemaal Mensen die wel iets te vertellen hebben? Ja. Nee, volgens mij heb ik er vrijwel niets verteld. Nou wat ik nog opvallend vond, Waarom is er was er nou zoveel ophef over die uitspraak van jou bij met het Oog op Morgen over die kinderen, want dat hebben we hier al heel vaak besproken en bij Pauw In de wit, zeiden ze ja ophef over uitspraak van Maarten over dat we kinderen moeten krijgen.
En wat Natuurlijk, zoals gewoonlijk weer verleden verkeerd werd geïnterpreteerd, want nu dan krijg ik allerlei berichten. Ook In de email van wilt u dan dat de dat de Mensen dat de planeet ten onder gaat aan de Mensen? Nee, Natuurlijk. Daar ging het helemaal niet om. Kijk de de de de krimp van de mensheid is allang begonnen op de planeet. Het gaat om de evenwichtige opbouw van je demografische structuur en Nederland is een prachtig voorbeeld van een enorm
onevenwichtige democrale. Demografische ontwikkeling dat we met die gigantische klont van die van die. Hoe heet het van die babyboomers zitten? En wat ik bepleit is doordat Als je iets meer kinderen krijgt dat je je demografische opbouw veel evenwichtiger wordt. Kijk, krimp zal zich sowieso voordoen. Asfaltanster emigratie het enige wat dus nog gewoon enige groei heeft, is immigratie. Die zal tenslotte ook opbouwen. Met name de immigratie. Tuurlijk uit de Europese Unie
zal ophouden. Je ziet dat nu al met de Polen, want die gaat tenslotte evenveel geld verdienen als wij. En dan hebben ze ook weer weinig redenen. Niet waar om hier met hun bestelbusjes uit te rukken? Dus ja, Dat was mijn ding, Maar ik krijg er maar niet, terwijl als maar enorm met gelachen. Over het feit dat Ik had gezegd dat hij de jongelui op moest, daar om het luisteren. En daarna aan de kinderproductie moesten beginnen.
Wat ook wel een geniale opmerking was, want daarmee heb je wel meteen de aandacht, Maar dat dat Dat is dan ook het enige wat blijft hangen. Ja, Omdat het tukt de wezenlijke Achtergrond van die van dat idee die die kwam niet uit de verf. Want Wilfried de jong, die bij bij het oog geborgen zat. Die vond het ook wel grappig. Die had ik die deed die opmerking vond het ook. Wel leuk, maar daar ging hij
Natuurlijk eigenlijk over. Dat boekje ja ja, wat over zijn over niet gaat over demografische patronen. Hij kreeg wel nog bijval van iemand waarvan je dit Misschien niet verwacht, namelijk Johan Derksen, die zei, Ik ben het er helemaal mee eens. Wat Maarten zegt.
Nou ja, kijk Iedereen die dreef bovenaan denkt zal zal denk ik, kijk, als die die bevolking echt een rap gaat krimpen, dan zit dan zit je met het volgende demografische probleem even vanuit gaande dat we de economie ongeveer draaiende willen houden zoals die nu is en niet waar. En Als de volkomen geschriften ideeën dat we Alleen nog maar hightech industrie zullen overhouden, want dat betekent in feite dat ongeveer 60% van alle Nederlanders. Niet waar we werkeloos wordt?
Maar wat is er dan niet allemaal geprobeerd? in Hongarije hebben ze toch ook geprobeerd om Mensen een auto ofzo te geven? Praktisch onmogelijk om het aan het aantal kinderen om dat uit de enige die het tot op zekere hoogte gelukt is, die licht afwijken van het West Europese patroon zijn de Fransen. Die hebben wel kennelijk toch effect gehad, want die groeien iets sneller de autochtone
bevolking dan dan elders. Onze krimpt de autochtone bevolking een hele lap tempo in Oost Europa in zit dramatisch. In Italië is het dramatisch idem dito, Spanje. Nou ja, Spanje heeft nu besloten ook een heel andere immigratiebeleid te gaan voeren. Even anders waar creatief. In de Verenigde Staten eigenlijk. Hetzelfde hetzelfde patroon, maar veel minder ernstig Omdat de Amerikaanse bevolking relatief jonger is dan de West
Europese bevolking. En Dat is het gevolg van omvangrijke emiratie tot voor kort. En in China is het ook een probleem, hè? Gigantisch. China zal Als de huidige cijfers
doorgetrokken mogen worden. Wat je Natuurlijk nooit helemaal zeker weet, maar dan zal China aan het eind van deze o 600 miljoen inwoners hebben, dus dan zal ze een heel paradoxale situatie hebben voorgedaan dat je een infrastructuur hebt gebouwd voor 1,5 miljard Mensen en dat je nog niet de helft van die 1,5 miljard Mensen hebt om daarvan gebruik te maken. Dat is Natuurlijk wel heel en dan zal Iedereen zeggen, ja, OK, We hebben even gelachen over 2060, maar ja 75.
Hij is niet veel. Hoeveel? Hè ik, ik ik in mijn eentje bij heb ik al 82 jaar allemaal geleefd, moet je denken. Dus Ik ben heel benieuwd hoe dat in China is het echt. Dan loopt het met honderdduizenden per jaar terug. Dat, dat gaat echt in een voor kijk krimp gaat Als het éénmaal is begonnen met krimpen, dan begrijp je dat het krime effect eigenlijk zichzelf versterkend is. Nou ja, Ik ben heel benieuwd wat
ik zal er niet bij zijn. Nee, Er is ook een nieuwe opvolger voor die staatssecretaris van Financiën die mevrouw van Berkel, die er echt stevig van langs heeft gekregen. Iedereen vond er wat van, zeiden we het over. Zoals gewoonlijk had ik weer meelij. Ja, dat zei je al ja, ja, Het is nu. Ze is nu ook helemaal weg, Maar we hebben het er al over gehad, hè? We hadden partijen. Kennelijk was het best een bekwame. Bestuurder hopen. Dat ze ergens in een in een nuttige plek anoniem.
Precies aan de bak kan. Stellen van nou zware verwondingen. Het is jammer dat zij niet haar werk heeft kunnen voortzetten. Er is nu een wethouder uit Utrecht. Begrijp ik die die Het gaat doen. Gekozen Als de meest effectieve wet lokale wethouder of zoiets? OK nou. Ja ook iemand die geëxoleerd had. Ja nou, die gaat het dus doen, dus dan Ik ben benieuwd kabinet Jetten. En voor zover ik hier in Utrecht gesproken heb. Ja, Dat was vanwege die
malibaal. Met met de verschillende partijen van t 66 altijd een hele competente prettige indruk. Maakt OK. Dan nog eventjes dit. Wij waren gisteravond in Rucphen voor een speciale live Podcast. Daar stemmen namelijk de meeste Mensen op de PVV. Als je die aflevering wilt terugluisteren, klik dan eventjes op de link In de shownotes.
