#91 HVORFOR alt ændrer sig, når din energi ændrer sig - podcast episode cover

#91 HVORFOR alt ændrer sig, når din energi ændrer sig

Nov 05, 202536 minEp. 137
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

Har du nogensinde forsøgt at ændre noget i dit liv – uden at der skete den store forskel?
Så er du langt fra alene. Vi kan ikke skabe en ny virkelighed med den samme energi, der skabte den gamle.

I denne episode af Loven om Tiltrækning dykker vi ind i den kraftfulde sandhed bag manifestation:
✨ Når du ændrer din vibration, ændrer du dit liv.

Du vil høre om:

  • Hvorfor energi altid går forud for resultater

  • Hvordan dine følelser og overbevisninger sender et signal til universet

  • Hvilke energier der holder dig fast i gamle mønstre

  • Hvordan små skift i din vibration kan skabe store gennembrud

Du får samtidig enkle, guidede teknikker til at transformere dit energifelt her og nu — så du kan begynde at tiltrække mere kærlighed, overflod, muligheder og indre ro ind i dit liv.

Denne episode er til dig, der er klar til at træde ind i en ny version af dig selv.
For alt omkring dig begynder først at ændre sig, når du gør det indeni 💫

I podcasten taler vi bl.a. også om:
spiritualitet, spirituel, loven om tiltrækning, manifestation, livsvalg, motivation, drømme, tro på sig selv, selvværd, selvtillid, selvudvikling, bevidsthed, åndelighed, energiarbejde, universet.

NYTÅRSFORSÆTSPAKKEN (50% går til julehjælpen): KØB HER: webshop/nytårsforsætspakke

DOKUMENTER: KØB HER: https://rehdercounseling.com/webshop
Booking sessioner: https://rehdercounseling.com/priser-clairvoyance-frederiksberg
Instagram: Pilotfrederik
Kontakt podcast: podcast@rehdercounseling.com
Køb bog: "Loven om tiltrækning": https://muusmann-forlag.dk/loven-om-tiltraekning/

Transcript

Intro / Opening

Loven om tiltrækning. En podcast til dig, der ønsker at tage dit liv til nye højder, hvor drømmen kan blive til virkelighed.

Introduktion til Loven om Tiltrækning

Opskriften er simpel. Hvad du tænker, skal du få. Så hvis du ligesom mig ønsker et liv på toppen, er du kommet til det helt rigtige sted. Mit navn er Fredrik.

Optagelse på Zoom

Hej, Hannah. Hej, Frederik. Så sidder vi her igen, og vi optager jo lidt på en alternativ måde, hvor du sidder hjemme hos dig, og jeg sidder hjemme hos mig, og så optager vi på Zoom, og det fungerer jo egentlig meget godt, hvis man lige skal have presset et lille afsnit ind i kalenderen. Præcis, og vi har jo en rigtig god grund til, at vi har besluttet at presse den her episode ind, og jeg tænker, at den kan vi lige starte med at fortælle om, Frederik.

Ja, og det kan ikke komme som nogen overraskelse, at jeg har skrevet en bog, så jeg skal simpelthen på, hedder det bogmesse eller bogforum, eller hvad hedder det? Det hedder bogforum, og det er ude i Billercenteret. Og det er på fredag den 7. november, og jeg står ved, ja, altså Hannah, jeg føler sådan lidt, at du er lidt min sekretær nogle gange. Jeg tænker også, det er bedre, at jeg tager den for. Det er jo meget tydeligt, at mange dygtige forfattere har altid brug for en god redaktør.

Så det har altid været rart at kunne få lov til at varetage din sekretærrolle på den her bog, også i sådan noget med husk at tilmelde dig bibliotekspenge og sådan nogle ting, som du sikkert ikke har gjort endnu. Nej, det har jeg faktisk ikke. Så det her... Okay, det må være snart, fordi nu er året snart slut. Ja, man skal nå det i indeværende år. Jeg siger det bare lige, Frederik, igen. Okay, jeg skriver det lige ned igen.

Men ja, på fredag den 7. november, og jeg er med derude, der står vi simpelthen i en time fra 15.30 til 16.30. Fredag den 7. november, der står vi henne ved Musman forlag. Og det er, hvis man sådan skal have det hele med, så er det den standplads, der hedder C3030. C3030, der står vi to på fredag fra 15.30 til 16.30. Og vi står med, har jeg sådan en idé om mit bjerg af bøger omkring os. Og lige i den time, der kan man få alle de autografer, man skulle have lyst til i de bøger.

Og jeg glæder mig sindssygt meget, fordi der er allerede flere, der har skrevet, at de kommer derud. Og det synes jeg faktisk er meget godt gået, fordi vi ikke rigtig har noget at tale om det her i podcasten. Men jeg glæder mig virkelig meget til at møde dem af jer, der er på bogmesse, eller hvis nogen vil komme derud for at sige hej, det vil være så sjovt at møde nogen af jer.

Så det ser vi frem til. Og selvom jeg ikke sådan helt vidste, hvor det var, jeg skal stå, så skal jeg nok sørge for ligesom at stå der på det tidspunkt. Eller så må Hannah lige finde mig ude i... Hvor roligt. Mutti hun er med, og hun skal nok sørge for, at Frede han står klar til at tage imod jer alle sammen. Og giver en lille signering i bogen.

Præcis. Men Frederik, jeg ved i hvert fald, selvom du ikke har styr på Bogform, så ved jeg, at det er der styr på for dig, Og jeg ved, du har fuldstændig styr på, hvad vi to skal tale om i dag. Ja, og jeg skulle til at sige, at vi er dårlige til at planlægge, men jeg er jo meget spontan i den forstand, at jeg vågnede op for tre kvarterer siden, og vi vidste faktisk ikke rigtig, hvad vi skulle snakke om.

Men jeg tager det jo altid meget roligt i processen og tænker sådan lidt, okay, hvad kunne være fedt at snakke om i dag?

Energiens Indflydelse

Og så kom jeg frem til podcasttitlen, hvorfor alt ændrer sig, når din energi ændrer sig. Så for mig er det jo egentlig indbegrebet af, hvad hele podcasten står for. Fordi loven om tiltrækning handler jo på en eller anden måde om at tiltrække en bedre og højere energi. Fordi hvis vi får en bedre energi i os, jamen så tiltrækker vi jo tilsvarende den energi ind i vores liv.

Så i dag så tænker jeg, at det bliver sådan et afsnit, hvor vi kommer lidt mere bredt omkring i forhold til energi og hvordan vi ligesom kan bruge energi i vores eget liv. Og det er et virkelig interessant emne, fordi jeg tror, at det vil være noget, vi alle sammen ret hurtigt kan gå ind og mærke, er effektfuldt. Det er ret utroligt at opleve den her følelse af, hvordan tingene virkelig begynder at ændre sig.

Jeg tror, vi kender det alle sammen i det små, det her med, at vi har måske haft mareridt hele natten. Vi står op lidt uhensigtsmæssigt, måske et barn, der græder eller et eller andet, der ikke er ret for vores system. Og så kan du også mærke, hvordan morgenen starter helt klart ikke på samme gode energi, som den kan gøre, hvis du er veludviledet og lige har noget at vågne stille og roligt i din seng osv. Det er jo energi på den korte bane.

Det her med, at du starter fra et tungt sted, og så fortsætter det bare med at manifestere sig derudad i forhold til, at tingene virkelig falder dårligt i hak den dag. Og jeg synes, det er interessant, nu er der mange, der har lyttet med her i den her podcast i halvanden års tid.

Jeg synes, det er interessant for os, der har været på den her bevidsthedsrejse, vil jeg kalde det, at mærke ind i, hvordan flaskede livet sig for mig før, og hvordan flaskede det sig for mig nu, hvor jeg har en større bevidsthed på at have en god energi i min hverdag.

At Ændre Sin Indre Energi

Ja, det giver sindssygt god mening, og man kan også sige, der er jo det her med energi, at energi jo ligesom udspringer fra os til start, og der er også mange, der har fokus på at skabe sig et liv, før de egentlig har fokus på at ændre sin egen energi. Og ofte så er det jo også sådan lidt, at man kan jo egentlig ikke skabe sig sit nye liv på baggrund af den energi, man har bygget sit gamle liv op ud fra.

Jo, det giver mening, gør det ikke det? Jo. Ja, så det er jo sådan, hvor jeg ofte ser folk gå for hurtigt i gang med at manifestere, før der ligesom er styr på deres indre balance, deres indre synergi og deres, kan man sige sådan, den energi, de går og bærer på. Så kan man sagtens altså have et fokus på nogle ydre faktorer, man gerne vil have, ligesom skal manifestere sig eller løse sig. Men det vigtigste er jo ligesom at ændre den energi, man bærer rundt på.

Fordi den energi, du bærer rundt på, det er jo den, der har skabt dit gamle liv. Så derfor skal man jo lige så stille prøve at optimere den energi, man bærer rundt på. Ja, det er lidt den der sådan, altså følelse af at være sådan lidt anti-sjov lige nu, ikke også? Altså du har lige fundet ud af, at der findes noget, der hedder lovn om tiltrækning. Du kan bruge dit mindset, dine tanker til at skabe ting i den virkelige verden, som du drømmer om.

Og nu får du så at vide, at det skal du lige vente med, fordi du har brug for at få styr på dig selv først. Men så på den måde kan det godt føles lidt mere tungt. Men det er jo i det indre, at den sande gave ligger begravet, fordi du bliver jo først... Rigtig taknemmelig for det, du formår at skabe, når du har formået at skabe den indre stillhed, den indre glæde over tilværelsen, som du formentlig har brug for, hvis ikke du bare skal lave en konen i muddergrøften.

Nu ved jeg ikke, om du er lige så meget inde i den historie som mig, Frederik, men jeg læser den hver aften for min datter lige på tiden. Og det er den der følelse af, at først vil man bare have et lille hus. Når man så har fået det, så vil jeg have et slot. Nå, så vil jeg være konge, og hvis ikke det lykkes, vil jeg være pæve, og så vil jeg til sidst være vores herre. Og det er lidt, tror jeg, det man kan ende ud i, måske også i loven om tiltrækning.

For det første, så bliver det sværere at manifestere noget, der passer til dit sande inddrag på en eller anden måde, fordi at du manifesterer ud for den energi, du er lige nu. Samtidig med at du måske også hurtigere kan falde lidt mere hen den der ego-tendens, der er sådan lidt at glemme taknemligheden over alt det, du faktisk har. Ja, så faktisk den lidt mere vil have mere-agtigt. Er det sådan lidt det, du prøver at sige med...

Jeg prøver i hvert fald at sige, at hvis du ikke har styr på dit indre inden du begynder at manifestere de helt store ting så er det for det første ikke sikkert, at du kan manifestere det men for det andet er det heller ikke sikkert, at det føles som du havde forventet, når du opnår det. Fordi at du har glemt, eller har sprunget nogle led over. Ja, lige præcis på den måde. Det giver rigtig god mening.

Kærlighed og Energi

Fordi man kan jo sige, jeg tror faktisk en god måde også, altså det her med, at det skal starte med ens egen energi, kan man især bruge i kærlighedskonstellationer. Fordi der er jo mange, der bruger ensomheden som grundlag til, at vi manifesterer kærlighed ind i livet. Og det kan man jo sige, det er jo på en eller anden måde, lidt et forkert grundlag, eller forkert intention at få kærlighed ind i livet på.

Og ofte så oplever jeg også, hvis folk for eksempel har trust issues, så skal man jo ligesom starte med at finde ud af, hvorfor har man de her trust issues, før man går ud og prøver at finde en kæreste. Fordi hvis man går ind i et parforhold med trust issues fra starten af, jamen så er det jo nærmest dømt til at gå galt, hvis man ikke tager hånd om det.

Så man kan jo sige, at det er sådan en måde, hvor jeg føler, at vi kan få sat et billede på, hvorfor det er vigtigt at starte med vores egen energi, før vi går ud i verden og prøver at manifestere kærlighed ind i vores liv, eller et nyt job ind i vores liv, eller et eller andet af den stil. Fordi ellers så kan man sagtens manifestere, altså det her, kan man sige, ind i livet, kærlighed for eksempel.

Men så er det måske bare ikke holdbart, fordi at den måde, du møder din fremtidige partner på, det er på et grundlag, hvor du faktisk har nogle energier og nogle problemer i dig, som lige skal løses før, det vil give mening at gå ind i et par forhold.

Energisk Status Tjek

Er der en eller anden god måde, Frederik, at vi kan lave sådan en form for energitjek af os selv? Hvordan kan man lave en form for status på, hvor vi ligger lige nu? Ja, altså det kan man jo godt, men jeg vil sige, når vi arbejder med selvudvikling og spirituel udvikling, så er det jo sjældent, at vi kan forsere og sige, nu vil jeg gerne have svar på det her. det.

Der får vi desværre ikke et resultat, ligesom med matematik 2 plus 2 giver 4, du ved, så har vi resultatet med det samme, med spirituel udvikling og personlig udvikling. Der er min erfaring lidt mere, at ja, man er bevidst om, at man er ubevidst omkring noget, men det handler om at være åben for, at det præsenterer sig af sig selv i processen, når man er klar til det.

Så man kan sige en måde ligesom at måske få det sat lidt mere i system af sådan, jeg personligt laver sådan en indtjekning om søndagen hvor jeg sådan kigger tilbage sådan på ugen der er gået kigger ind i de energier der har været, de uhensigtsmæssige energier, så kigger jeg på er det energier hvor. Hvor jeg har sendt noget ud omkring mig der har manifesteret det her eller er det andre der har påvirket energien, så er det Det er sådan en form for ugen, der gik indtjekning med mig selv.

Nu kan jeg høre, at dine stemmer lige bliver endnu mere sprød. Du har jo også været lidt syg. Men jeg vil lige lade dig huse det af, mens jeg lige kan tage over. Fordi det, du siger der, det er jo... Jeg er desværre ikke i tvivl om, at det er vejen frem.

Refleksioner om Parforhold

Jeg har i morgen... Nå nej, det var så i går, når den her udkom. Men i går udkom jeg netop i Armejernepodcast med en samtale med en travmeterapeut. Og hvorfor er det relevant? Jo, det er relevant, fordi Der lærte jeg i den samtale, Noget af det, du siger her Fordi. Der taler vi meget om parforhold, og hvordan kan man forholde sig, når ens partner har nogle af det viser, det er så traumer, der gør, at han eller hun reagerer på en bestemt måde.

Jeg ved ikke, om andre kender det, men for eksempel det her med, at du som kvinde står og taler, og i er to mennesker i et rum, og du tænker, der kan ikke være nogen tvivl om, at en anden menneske, der står med en meter frem og kan høre, hvad jeg siger, men det bliver ikke taget ind, og der er ingen respons. Så det bliver ikke hørt. Det kan faktisk være et traumerespons.

Det er en lang historie. Det jeg vil fortælle, det er, når jeg spørger hende her traumaterapøvden ind til, hvordan kan jeg få ham til at ændre adfærd? Så hendes svar er, ved at ændre dig selv. Altså igen, hendes svar er, det er udelukkende. Hvis du skal have et andet menneske til at ændre adfærd, så det eneste du kan gøre er at ændre din kærlighed til dit syn på det menneske, du står overfor. For kun på den måde begynder dine handlinger at afspejle, at du...

Er der for det menneske at forstå, acceptere, anerkende og have fuld kærlighed til det menneske. Og det her er altså en meget rationel psykologisk tilgang faktisk, også til det at arbejde med andre mennesker. Med hende her, hun er både jordmor og har nogle forskellige uddannelser inden for det her.

Og det siger jo igen bare så fint, at når vi arbejder med os selv først, og vores måde at være i verden på, Så er det faktisk først der, vi begynder at se de langtidsholdbare, de reelle forandringer i menneskerne omkring os, i tilværelsen omkring os og i alt omkring os.

Arbejde med Sig Selv

Og det er jo faktisk virkelig irriterende, fordi så skal vi jo ind og se på alle vores egne skyggesider osv., som både Carl Jung og Mette Holm, psykolog Mette Holm, taler om. Men samtidig er det jo også enormt befriende, fordi hvis der er én ting i livet, vi selv har noget at skulle have sagt overfor, så er det jo os selv. Så på en eller anden måde er det jo egentlig nemmere at vide, at du skal arbejde med dig selv, i stedet for at du skal prøve at få alle andre til at ændre sig.

Ja, og man kan jo også sige, fordi jeg havde for eksempel en kunde for et par år siden, som ikke rigtig kunne holde på venner og veninder. Og der var det også vigtigt for mig at kigge ind i det her med, jamen siger det mere om dig, eller siger det mere om de venner, du har haft? Fordi hvis man nu mister sine venner og veninder, og det ikke bare er et enkeltstående tilfælde, jamen så kan det jo faktisk godt være, at det fortæller mere om dig, end det fortæller noget om dine venner og veninder.

Det er jo sådan lidt en barsk, åndeligt hård sandhed at få at vide. Fordi ja, så kigger man ind i sine skyggesider, for det kan jo faktisk være, at det er nogle af ens skyggesider, som gør, at der sker noget i blandt ens venner på den måde.

Ja, og der er jeg jo sikker på, når du har fået, hvis vi skal køre videre i det her eksempel med at miste venner, når du så har fået den bevidsthed, og at du stopper med at lægge ansvaret fra dig, og sige, det er også alle de andre, der er nogle dårlige venner. Når du stopper med at lægge ansvaret for dig, og vender det indad faktisk, og siger, hvordan har jeg forholdt mig i de her situationer? Forventede jeg allerede, inden det her venskab, at vennerne forlader mig igen?

Var det min indstilling til et venskab, at jeg forventede at blive forladt af dem igen? Måske fordi du har et gammelt travne om at blive forladt af en forælder, eller dine forældre er blevet skilt, eller hvad ved jeg. Det er jo ikke sikkert, at du er bevidst omkring det, men du kan måske alligevel begynde at se et mønster. Så vil det jo... I min optik først være, når du beslutter dig for, at du er sådan en, der er værd at være venner med for livet, at du vil finde venner for livet.

Ja, og så kan man også sige, at der er jo altid sådan to sider sammenvendt, fordi selvfølgelig er der også den konstellation, hvor man jo netop kan miste venner, fordi der er noget inde i dig, der gør, at man ikke rigtig holder på sine venner. Men der kan jo også godt være det element, hvor at når du ændrer dig, så ændrer alt omkring sig. Så det er jo lidt ligesom den titel, vi har til podcasten i dag.

At det jo netop er det her aspekt med, jamen ændrer du din energi, ændrer du din frekvens, jamen så kan du faktisk risikere at bevæge dig væk fra det, du kender i dag. Både i forhold til de situationer, du er i i dag, det job, du er i i dag, men også de mennesker, du har i dit liv i dag. Så det kan man jo sige, det er jo sådan en positiv måde. Jeg har da godt nok fået en tusse i halsen i dag, Hanna.

Jamen, du hoster bare. Ja, ved du hvad, og jeg plejer jo at sige, det er one take, så jeg redigerer jo ikke noget ud. Vi lever med det. Vi lever med det, så kan folk lige få et host i hørne. Men det er jo også vigtigt at huske på, at når vi mennesker, vi ændrer vores energi, så bevæger vi os netop væk fra meget af det, vi kender.

Og sådan et lille billede på det, som jeg plejer at bruge, det er, hvis du forestiller dig sådan to stiger, der står op ad et hus ved nogle tagrenderagtigt, og hvis du så står på samme trin som en partner eller en ven eller en veninde, hvor I begge to står på stigetrin nummer tre, for eksempel,

så er I sådan på samme frekvens, I har den samme energi. Men når du beslutter dig for, at ændre din energi og gøre noget ved din personlige udvikling og din spirituelle udvikling, så vil du begynde at trappe op på stigen. Det vil sige, at du begynder at bevæge dig væk fra det stigetræn, du står på nu.

Og hvis dem omkring dig ikke bevæger sig med dig, når du begynder at bevæge dig, så vil det jo være følelsen af, at du bevæger dig opad, du får en højere energi, du får en højere frekvens, du begynder at komme højere op og se tingene fra et større og højere perspektiv. Men så kan man jo risikere, at nogle af dem, man har i sit liv, om det er en kærlighedspartner, en ven, veninde, job, et eller andet i den stil, at de bliver nede på stigetrin nummer tre.

Og så kan man sige, jamen så er det jo både, jamen det er jo lidt sjovt, fordi det er jo egentlig ikke positivt at bevæge sig væk fra noget, der er velkendt, men alligevel så kan det jo godt være det første tegn på udvikling, at man bevæger sig op af trappetrinene.

Og der oplever jeg ofte folk der begynder en spirituel udvikling og en personlig udvikling at de føler sig en lille smule ensomme fordi pludselig så bevæger de sig op ad stigen, men de bevæger sig væk fra det de har været i i mange år, men de bevæger sig imod noget som de ikke rigtig kender til eller ikke rigtig ved hvor før hen og alle de ting der er der og hvor de ved endnu ikke hvem omkring dem der er på en af de højere.

Stigetrin, fordi de har ikke selv været der før. Så derfor har de ikke kunnet se derfra. Og det er faktisk et sted, som jeg ved, at rigtig mange af vores lyttere befinder sig lige nu. De er begyndt at klatre op ad den her stige, og man står der og kigger sig omkring, og jeg har bare lyst til at sige, bare have tillid til med dit åbne sind, at du nok skal møde nogen, der kommer til at stå deroppe. Når du kravler op og stiller dig og kigger dig omkring, skal der nok være nogen.

Bare husk at kigge dig omkring, Hvem er her? Og jeg har jo min allerbedste veninde og forretningspartner, Mie, som vi kravler op af den her stige sammen. Det er så værdifuldt at være to på samme trappetrim, men hvis man ikke har en at følges med, så er det også helt okay, så er det bare noget med at have tillid i processen.

Ja, men jeg vil sige, at der er også et lille forhalvfarligt element i det her, fordi hvis man begynder at føle sig ensom i takt med, at man kravler op af stigen, så bevæger man sig jo ud i ukendt land, et sted, hvor man ikke har været før. Og så kan egoet jo ligesom gribe ind her og gerne vil have fat i det genkendelige igen. Så der er også en risiko for, at i takt med, at du bevæger dig op af stigen, du mærker, at du vokser fra nogen, fra noget, fra et job.

Bevæger dig op et sted, hvor du ikke har været før, så kan følelsen af det ukendte i samarbejde med, at du bevæger dig væk fra noget, der er velkendt, og som du har været i i mange år, faktisk gøre, at egoet lige så stille overbeviser dig om at trappe ned igen, altså gå tilbage til der, hvor du ligesom kom fra. Så det er sådan lidt bagsiden af medaljen på en eller anden måde, fordi der elsker egoet jo det velkendte, Og nogle gange, så er det velkendte og det trygge.

Det er altså ikke godt for os, men egoet kan alligevel overbevise os om, at vi skal gå tilbage til det. Så det er fordi, at der er et element der, hvor det bare er genkendeligt på en eller anden måde.

Modgang og Personlig Vækst

Velkendt, det giver rigtig god mening. Jeg fik lige lyst til at sige, da du sagde noget derfør omkring det her med at ligesom på en eller anden måde tage et par trin op og se tingene fra et lidt andet perspektiv. Der fik jeg den der fornemmelse af...

Men lige pludselig, det der kan være den største ændring faktisk der, og som er et meget godt sted at måle på, om du på en eller anden måde bevæger dig, det synes jeg er måden, man ser, hvordan man står på, eller stiller sig, når der er noget, der ikke fungerer i ens liv. Altså det her med, hvordan stiller du dig lige pludselig i modgang?

Jamen lige præcis også fordi jeg skal da også være ærlig at sige at der hvor jeg har oplevet den største udvikling det har jo ofte været der hvor jeg også har følt mig allermest ensom fordi at man pludselig skal holde fast i sig selv og ikke i andre og så bliver det sådan en, følelse af at bevæge sig et sted hen hvor man ikke har været og på en eller anden måde lægge mennesker og situationer på hylden, som har været en del af ens liv men måske bliver en del af ens liv bare på en anden måde.

Så det er jo sådan lidt en rejse, hvor man bevæger sig imod noget positivt, men som jo lige har, kan man sige, den anden side med af ensomhed og utryghed og det ukendte og sådan nogle ting.

Altså jeg fik lige lyst til, og du ved godt, jeg kom lige to minutter for sent her, og det var faktisk bare fordi jeg altid, når vi i hvert fald ikke er sammen, så trækker jeg altid lige en af mine englekort, som er en af de ting, jeg faktisk sidder og hygger mig ret godt med, når jeg lige er alene hjemme, har han nær sagt. Og der var det netop lige præcis til den her episode. Jeg har bare lige lyst til at læse, men ved jeg slet ikke, om du er sikkert ikke sådan en englekorttype.

Det kan man være, hvis man har lyst til. Jeg synes, det er så fedt og virkelig, virkelig sjovt at trække et kort engang imellem og se, hvad for nogle budskaber, der kommer, fordi lige meget hvad. Altså, jeg kan altid bruge det sådan noget.

Men det som der ligesom, hvis jeg bare lige tager to sætninger, det er det her, jeg tror det er vigtigt, fordi det hjælper folk med at mærke for det første, hvor har jeg udviklet min energi, fordi man alle har prøvet at stå i noget lort, 20 år siden, for 10 år siden, for 5 år siden og i går. Og det er et rigtig godt parameter at mærke, hvor godt man er kørende energimæssigt, fordi det afgør, hvordan man stiller sig i lort, for at sige det sådan der.

Altså lader man det hænge fast og smørger sig helt ind, eller hopper man sådan lidt og elegant hen over det. Og så står der det her. Ændrer fred og en følelse af tryghed kommer af at overvinde vanskeligheder. Uden de udfordringer livet har stillet dig over for vil du ikke være den person du er i dag og det tror jeg det jeg lige fik med fra det det er.

Hvis vi hver især som mennesker begynder at tænke modgang, sov, hårde tider alt det vi møder som vi synes er en vaskeægte lort at stå i hvis vi alle sammen begynder at, at anskue det som læring, som noget, der giver os en chance for at øve, hvordan vi stiller os selv i svære perioder. Det tror jeg kan være noget af det, der kan være med til at løfte allermest energi rundt omkring i den enkelte.

Fordi det kan godt være, at man som mig skal have ret meget vindermentalitet for at tænke, at det er værdifuldt, Men jeg tror det faktisk ikke, fordi det kan være alt, jeg snakkede med en veninde nu her, der lå på en læggestol nede ved Gran Canaria, og egentlig skulle have det lækkert. Men hendes teenage-datter var syg, hun havde selv lige banket store tågen ind i en læggestolkant, og manden var sur.

Ej, jeg ved ikke, om manden også var sur, men det her med, hun var sådan, hun kunne virkelig mærke, at hun... Hun skulle arbejde sindssygt meget med sig selv, for ikke at falde ned i den her offermentalitet igen. Offerrollen, fordi der havde hun befundet sig, som jeg forstår, der havde hun befundet sig rigtig godt i mange år. Og det ville være hendes autorespons på, når den ferie da ikke udviklede sig, som hun havde planlagt hjemmefra. Og det var ikke så rart, så hyggeligt.

Bare det, at hun på en eller anden måde har en bevidsthed omkring, i min gamle energiniveau ville jeg have gjort sådan her.

Nu er jeg herovre i den anden boldgade, jeg ryger stadig lidt tilbage i alt det gamle, for det er det, der er det velkendte det er det, jeg plejer at gøre, det er det, der er min rutine min vane, men hun prøver at komme over i den anden og faktisk få en god dag alligevel, og husk at være taknemmelig over at hun faktisk ligger på den der lægerstol, i stedet for at fanden ned i selvmedledenheden.

Og vi havde sådan snakket om det, bare via talebeskeder hvor jeg fik rost hende for det der med, bare husk hvis det her havde været for to års tiden så havde du været over i fuld offerrolle lige nu, fuld selvmelidenhed over, at det ikke blev, som du havde drømt om.

Nu prøver du faktisk at se det fra et højere perspektiv og tænke sådan, Gud, ja, men så kan jeg da bruge lidt mere tid her i læggestolen, når jeg har slået min fod, og min datter, hun har rundt i halsen, men hun kan så ligge her og få en kop te ned ved pulen i solen. Det er da også meget rart, eller sådan noget.

Ja, fordi man kan sige, det er jo en måde at se det på, men det er også det her med, hvis vi skal tilbage til det her med modegang, hvordan det ligesom former os, så skal vi jo have tilstrækkelig med modegang, for at vi bliver stærkere. Og jeg læste faktisk en artikel her i sidste uge på Facebook. Hvor et daren, for jeg jo næsten har lyst til at sige, på 15 år havde udvist stresssymptomer, fordi han havde fået sit første studiejob.

Og det bundede jo så i, mente han og nogle eksperter, i at der ligesom havde været nogle kølingforældre, der havde afskærmet ham fra alt, hvad der havde været hårdt, igennem hele livet. Så lige pludselig, når han så skal ud i det virkelige liv, og pludselig skal have et lille arbejde, så kan han ikke holde til at have det her arbejde, fordi forældrene havde afskærmet ham fuldstændig fra det virkelige liv. Og det virkelige liv er jo modstand.

Det virkelige liv er, at man skal arbejde og alle de her ting. Så der var nogle eksperter, der simpelthen sagde, at det, at han sådan var blevet afskærmet, og at forældrene havde gjort alt for ham, indtil han ligesom var nået dertil, hvor han er i dag, jamen det gjorde, at han så slet ikke kunne forholde sig til, hvordan det virkelige liv ligesom var, og så, at man som 15-årig udviste stresssymptomer. Så det er jo også vildt at tænke på. Så det herter jo en lige at få lidt modgang.

Livets Udfordringer

Jeg bor meget tid sammen med en meget klog kvinde for tiden, og noget af det, hun sagde til mig her for et stykke tid siden, var, at man ikke må stjæle andres problemer. Og det er sjovt, fordi når vi så prøver at højne vores egen energi, og vi ved nu, at vi skal holde os på egen bane, egen banehalvdel i forhold til, at man ikke må forvente af andre, at de skal begynde at høre, hvad man siger og sådan nogle ting. Du skal ændre dit mindset på dem.

Så gælder det jo også med positivt foretegn. Man skal heller ikke prøve at fikse alle omkring en. Man skal holde energien hjemme i sig selv, og det siger jeg særligt ud til alle kvinderne, der lytter med, fordi man har jo selvfølgelig, det har vi også selv lige gjort, en tendens til hele tiden at tro, at det er, når man er sur på andre, at man skal holde sig i sin egen energi.

Men det er også den anden vej omkring, for det er jo rigtigt, et curlingbarn får det selvfølgelig pres, fordi det, der jo rent lavpraktisk sker psykologisk i en krop, eller i en psyke, det er jo, at du simpelthen ikke på den måde er blevet robust, kalder jeg det, selvom det ikke er et ord, jeg er særlig glad for.

Men du er ikke blevet robust, for du har ikke lært at være presset og opleve, at du kunne løse det, og dermed dit system falder igen, så din krop bliver utrygt, når den begynder at komme i pres, For den ved ikke, at dit nervesystem ved ikke og kender ikke til, at du nok skal falde ned igen. Derfor så bliver du stresset. Altså meget forenklet fortændt. Ja, så det er faktisk den anden side af det. Det er, at man skal heller ikke stjæle andres problemer.

Nej, det er det. Og man kan jo sige, at på en eller anden måde forstår jeg jo også godt, hvis man som forælder jo egentlig også gerne vil sine børn. Det bedste selvfølgelig vil man jo det.

Men nogle gange så tror jeg, at det bedste, man vil ens børn, ikke nødvendigvis er det bedste for ens børn, fordi det faktisk kan være med til lige at hærde dem lidt, og mærke ikke en modgang, men egentlig bare det virkelige liv, som jo indebærer, at der er ting, der skal gøres, der er ting, der ligger på din banehalvdel, som andre ikke skal tage for dig, fordi så lærer du egentlig aldrig nogensinde selv at skulle spille den bolde.

Ja, men det er rigtigt, Frederik. Men jeg kan love dig for, at mine børn skal ikke sige, at jeg har fået et glas havremæld mange gange, før jeg står over det køleskab, og jeg har ikke engang opdaget, at jeg har gået derhen.

Og så min mand og jeg vil tale om det, så sent som i går, hvor jeg sådan, den her weekend, jeg er så overstimuleret, og de har så jo sagt mor, altså hver tredje minut, og han er sådan, jamen du må jo lære at lade være med at høre det, og så sådan, jeg kan jo ikke lade være med at høre det, og jo mere overstimuleret jeg bliver, jo bedre bliver mine ører. Så det er bare sådan, selvom jeg siger, Selvom jeg ignorerer dem fem ud af seks gange, så kræver mor hver kvarter stadigvæk.

Men ja, jeg forstår, hvad du siger. Og det er jo rigtigt. Jeg må heller ikke stjæle deres havremældsproblematik. Men det er jo ikke altid igen. Alt handler jo om balance. Det er bare lige om at regne ud, hvor balancepunktet er. Ja, fordi man skal jo heller ikke blive en person, der så sådan... Jamen, det må du ræde dig selv ud af. Fordi det er igen det der med balance, ja. Fordi det handler ikke om, at man skal være kølingforældre.

Det handler heller ikke om, at man siger, at barnet skal gøre alt selv. Det handler jo netop om lige at finde den der balance mellem, at de lærer tilstrækkeligt meget af, hvad de skal lære selv at gøre, men hvor man på samme tid jo også er der og gør ting, fordi man jo har lyst til at hjælpe dem at være der.

Balancen i Forældreansvar

Men jeg skal ikke gøre mig til ekspert på børn, fordi jeg skal aldrig have børn. Så det... Ej, men det er godt nok at se det udefra jo nogle gange, fordi det har vi jo også brug for os, der står i det hele tiden, og det er jo sikkert en problematik. Nogen har det jo med deres forældre, at de prøver at køle fra deres forældre, nu de er blevet voksne, fordi de så gerne vil gøre dem glade stadigvæk, fordi man har daddy- eller mommy-issues, man ikke har opdaget endnu.

Det kan jo sammenholdes til alle relationer og venskaber, hvor du hele tiden kan mærke, at du hele tiden gør alt for indorden. Der er en eller anden gammel relation, og du sidder og lytter til hendes lort hver eneste gang, men du når aldrig at sige, hvad der rører sig i dit liv. Alle de der ting, altså så det er jo igen... Ja, hvad mærker du indeni, og holdt den til det? Jamen, lige præcis. Ja, han er vi ved at være ved vej, så det ved jeg jo faktisk ikke rigtigt.

Altså, man kan jo selvfølgelig sige, at hvis der er nogen, der har opfølgende spørgsmål, så kan de jo komme ud og stille dem til os ude på bogforum. Ja, ja, ja. Den 7. November, mellem 15.30 og 16.30, hvis der er en plads C3030. Ja. Hvorinde det så er ude i Bellacenter. I don't know, men der er de. Altså, vi har jo aldrig været på sådan en bogmæssibogforum, så jeg forestiller mig bare, at det er sådan en lille skøjtehal, hvor der er fire boeder, og så står man der.

Ja, altså, det har jeg jo så været. Det er det ikke. Så lad os sige det sådan, du skal komme i god tid, Frederik, hvis jeg skal nu finde dig og guide dig hen, hvor du skal være. Okay. Nå, men det er godt, at jeg ikke har andre planer i kalenderen den dag. Ja, så skal du nok nå frem. Ja, ja. Jeg tænker, at jeg tager stadig hjemmefra ved klokken 10, så jeg er sikker på, at jeg sådan er der til tiden. Og ja... Ej, hvor godt. Ja, men altså, ved du hvad? Det bliver simpelthen en fornøjelse.

Jeg glæder mig. Jeg håber virkelig, at I vil komme derud, også fordi vi har jo aldrig fået stablet noget fysisk på benene, så hvis nu du har en mulighed for at komme derud, det koster selvfølgelig en billet at komme ind. Det kan vi nok ikke rigtig gøre noget ved. Så jeg kan godt forstå, hvis du ikke er en læsehest, at du ikke gider. Vi må seriøst få stablet noget fysisk på benene snart, Frederik, men det har vi jo bare ikke fået gjort endnu.

Nej, altså det er også tiden flyver. Altså jeg føler jo slet ikke, vi er jo snart i gang med afsnit 100. Og det føles jo ikke sådan, så tiden flyver jo bare afsted. 3, 2, 1, så er det jo bare, ja, nu er det snart jul. Altså jeg føler lige at have lagt på en strandstol i Sydfrankrig. Så det er jo sådan, altså det går fucking hurtigt. Nogle gange det er jo lidt skræmmende faktisk, hvor hurtigt tiden bare sådan flyver afsted.

Tiden Flyver

Ja, det er rigtigt. Jeg kan ikke lige mindre den der strandstol i Sydfrankrig, men bortset fra det, så er det rigtigt, den flyver bare. Men den flyver sjovere, når man har en grundgod energi, det må jeg bare sige. Og om ikke andet, så synes jeg, at alle skal prøve at lave en lille status. Også hvis der er mange her, der har lyttet med i længere tid på den her podcast, prøv at lave en lille status nu på et lille energibarometer. Hvor synes du, din egen indre energi er nu?

Og hvis du sådan skulle gå tilbage i tid, hvor var den for et halvt år siden? Og så prøv at genbesøge den igen om en måned eller to, nu du har blevet bevidst omkring det, og hold den inde i dig selv, og så se, om der sker en udvikling. Det håber jeg. Ja, det er... Ja.

Afslutning og Invitation til Bogforum

Men er det så ikke bare at sige, vi ses på fredag ude til Bogforum, alle sammen? Så glæder vi os til at se jer. Det gør vi. Ha' det godt. Hej. Danske tekster af Jesper Buhl Scandinavian Text Service 2018.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android