#9 TAKNEMMELIGHED med Hanna - podcast episode cover

#9 TAKNEMMELIGHED med Hanna

Jun 04, 202444 minEp. 9
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

NYT AFSNIT HVER ONSDAG! Værdsætter du egentlig livets små glæder? Vi danskere lever et priviligeret samfund, hvor vi ofte tager det helt små ting i hverdagen for givet; vand i hanen, tag over hovedet og frihed til at kunne være lige præcis den du er.

 

Taknemmelighed er mange ting og vi mennesker er ofte ikke bevidste om det vi har, men ønsker hele tiden mere. Ved ikke at værdsætte det vi har, stopper vi os selv i at opnå mere. 

 

Lyt med til en snak om taknemmelighed sammen med Hanna, så du kan lære at forstå mekanismerne i at skabe sig et større og bedre liv, ved at fokusere og værdsætte det du allerede har.

I podcasten taler vi bl.a. også om:
spiritualitet, spirituel, loven om tiltrækning, manifestation, livsvalg, motivation, drømme, tro på sig selv, selvværd, selvtillid, selvudvikling, bevidsthed, åndelighed, energiarbejde, universet.

NYTÅRSFORSÆTSPAKKEN (50% går til julehjælpen): KØB HER: webshop/nytårsforsætspakke

DOKUMENTER: KØB HER: https://rehdercounseling.com/webshop
Booking sessioner: https://rehdercounseling.com/priser-clairvoyance-frederiksberg
Instagram: Pilotfrederik
Kontakt podcast: podcast@rehdercounseling.com
Køb bog: "Loven om tiltrækning": https://muusmann-forlag.dk/loven-om-tiltraekning/

Transcript

Intro / Opening

Loven om tiltrækning. En podcast til dig, der ønsker at tage dit liv til nye højder, hvor drømmen kan blive til virkelighed. Opskriften er simpel. Hvad du tænker, skal du få. Så hvis du ligesom mig ønsker et liv på toppen, er du kommet til det helt rigtige sted. Mit navn er Frederik Reter Fuglsang, pilot og spirituel rådgiver. Det er mig, der er jeres vært, og jeg vil tage jer med til et sted. Music. Hvor alt kan lade sig gøre. Hop ombord og spænd sikkerhedsselen, for din rejse starter lige her.

Taknemmelighed og loven om tiltrækning

Velkommen i studiet igen, Hanna. Tusind tak. Vi skal jo tale lidt om taknemmelighed i dag, og hvordan man fra et universelt, spirituelt plan kan bruge taknemmelighed, når det kommer til loven om tiltrækning. Og jeg blev jo sådan helt spændt, da du sagde, skal vi ikke snakke om taknemmelighed? Så jeg glæder mig helt vildt. Det bliver mega godt.

Men inden vi sådan går i gang, så vil jeg lige understrege det her med mailadressen igen, hvor at man er velkommen til at sende spørgsmål til, eller ris og ros, alt konstruktiv kritik, er velkommen til at blive sendt min vej. Og mailen er podcast-reder-counseling.com, og du kan finde den i show notes. Og så har vi jo stadig det her velgørenhedsprojekt, skulle jeg til at kalde det, i luften, hvor man kan støtte elefanterne med 2 dollars.

Og det er vigtigt, at det er 2 dollars, fordi så kan vi være med til at tracke, hvor mange, som sender penge deres vej. Så kan vi se, om det i det hele taget nytter noget, at jeg sidder her og prædikerer om velgørenhed. Ja, lige præcis. Og endelig, send os også forslag til velgørenhedsprojekter på mailen, hvis det er, at du har et eller andet, du ved gør en virkelig stor og vigtig forskel for nogle levende væsener, havde jeg lyst til at sige.

Ja, både mennesker og dyr, det er hvad en god karma, det er det, det hele handler om. Men Hanna, vi skal jo snakke om taknemmelighed i dag, og det er jo egentlig noget, som... Ja, altså taknemmelighed er jo en sjov størrelse, fordi jeg oplever jo fra mit synspunkt af, at taknemmelighed er noget, vi i Vesten ikke besidder lige så meget, som vi gør i udviklingslandene som Afrika og Indien, Asien og sådan nogle ting.

Fordi det er lidt som om, at vi ikke helt værdsætter det liv, som vi egentlig har i Danmark, hvis vi sådan skal tage udgangspunkt i vores eget liv. Så tror jeg, at vi to, og jeg gør det nok også selv, vågner op, starter med at børste tænder, har tag over hovedet, drikker et glas vand, og det skænker vi jo ikke en tanke. Altså, når vi åbner for vandhænen og tager et glas vand, så er det jo de færreste af os, der tænker, Gud, hvor er jeg bare taknemmelig for det her glas vand.

Det tror jeg, du har helt ret i. Og det er jo et eksempel på, fordi vi er så heldige, som vi er, på en eller anden måde, at vi er forkælede. Forkælede er faktisk det rigtige ord at bruge. Ja, og det kan jo godt lyde som om, at det er noget, altså det er jo fordi vi er heldige på den måde, vi lever i den her lille æggeblomme her, hvor det er vores egne små kriser, vi kæmper med, men hvor det, basale over en bred palette i samfundet i hvert fald virkelig er på plads, ikke?

Ja, så jeg tror, at det bliver et godt afsnit, hvor vi sådan kan få pakket taknemmelighed ud på en måde, hvor at, ja, altså det skal jo heller ikke blive sådan.

Værdien af taknemmelighed i dit liv

Cringe taknemmeligt, at vi står og så nærmest er totalt taknemmelige for vandet i hanen og sådan noget, men alligevel så skal vi have det pakket ud på en måde, der gør, at at når I er færdige med at lytte til det her afsnit, så håber jeg, at I er mere taknemmelige for det liv, som I har. Fordi der jo faktisk er rigtig god værdi i at være taknemmelige. Det giver så meget positivt til ens hverdag, til ens liv, til ens grundlæggende energi inde i kroppen.

Ja, og så kan folk jo stille sig selv det spørgsmål, hvad har taknemmelighed med loven om tiltrækning at gøre? Og det er jo, man kan sige, drivkraften til at få mere. Du er nødt til at værdsætte det, du har, for at du kan få mere. Det snakkede vi jo faktisk også om i præsentationsafsnittet. Hvor at det er simpelthen fundamentet for at kunne skabe sig et liv, hvor man kan tiltrække sig mere, så skal du værdsætte det, du allerede har.

Og vi kan jo egentlig sammenligne det med en situation, hvor at du får gaver fra dine venner og familie, men hvis du ikke rigtig siger tak, og hvis du ikke rigtig er taknemmelig med de gaver, som dine venner kommer med, jamen så højst sandsynligt, så begynder gaverne at blive mindre og mindre, eller man har ikke rigtig lyst til at fortsætte med at give gaver, fordi at der ikke er en taknemmelighed i at få gaven.

Så det er det samme med universet. Hvis du ikke er taknemmelig for det, universet har givet dig, jamen så begynder universet lige så stille at stoppe med at give dig mere. Altså så kommer der simpelthen sådan en prop i røret, der gør, at så stopper vi flowet. Så får du ikke mere. Sorry, men så får du ikke mere. Okay, det er jo også en ret interessant vinkel. Jeg har ikke lige havde overvejet, da du sagde emnet taknemmelighed.

Det her med loven om til... Jeg havde tænkt det sådan på en lidt anden måde nemlig også, men det er jo interessant det her med, husk at være taknemmelig for alt det, det du har tiltrukket dig i dit liv, altså medbrug af loven om tiltrækninger i dit liv generelt, hvor det jeg i hvert fald helt lavpraktisk godt havde kunne se i forhold til taknemmelighed, det er det her med, at der er ingen tvivl om, at det at være taknemmelig gør mig mere glad.

Ergo er jeg på en højere vibration, altså det vil sige, at jeg på en eller anden måde er tættere på at leve det her liv, hvor jeg tænker, at jeg kan tiltrække mig forskellige positive ting. Fordi det, jeg bare kan konstatere, det er, at det er fuldstændig umuligt at være sur og taknemmelig på samme tid. Eller at være frustreret og taknemmelig på samme tid. Eller vred og irriteret og taknemmelig. Det er simpelthen den her taknemlighedsfølelse, der går ind og sætter positivt foretegn.

Og så fjerner den alle de der uhensigtsmæssige følelser, du stod med. Fordi du kan simpelthen ikke være taknemmelig over noget, samtidig med, at du har en negativ følelse. Det er det. Jeg er jo overbevist om, at alle mennesker kan finde et eller andet at være taknemmelig for. Det, vi snakkede om med vand i hagen, ja, det bliver måske sådan lidt underligt at skulle stå og være taknemmelig for.

Men bare sådan noget med, jamen noget af det, jeg for eksempel har gjort i dag, det er, at jeg er taknemmelig for, at jeg har en familie, en familie, som er sunde og raske, at mine njæser og nevøer, eller njæser og nevø, ikke, at de er sunde og raske, at mine, ja, bare sådan nogle ting, at det er jo noget, man i det daglige tager for givet, altså sådan noget som helbred, familie, venner, man regner bare med, det er der, agtigt.

Jamen, jeg har så mange forskellige ting, jeg er taknemmelig for hver eneste dag, efter jeg er blevet opmærksom på, hvor godt det gør mig. Fordi jeg er taknemmelig for, at jeg nåede det her tog. Jeg er taknemmelig for, at jeg sidder her lige nu, selvom jeg har en arbejdsdag, så at sige. Der er så mange ting, du kan være taknemmelig for. Altså, der er mange ting, du kan være taknemmelig for på alle mulige forskellige niveauer.

Og det, som jeg i hvert fald synes, at det at være taknemmelig, det gør, det er, at det går ind og ændrer dit fokus. Så det vil sige, du går fra at have alle de her tanker om alt det, du gerne vil opnå, måske nogle gange med lidt bitterhed. Hvorfor har jeg heller ikke fået den her forfremmelse endnu? Hvorfor lever jeg stadig ikke mit drømmeliv? Hvorfor dit og hvorfor dat? til at du går ind og fokuserer på alt det, du allerede har.

Du er så taknemmelig for dine relationer. Du er taknemmelig for, helt ærligt, den mad, du skal have i dag. Altså, der er et eller andet omkring den her bordbøn med tak for maden, der er også givet, eller hvad man har sagt, eller hvad man siger. Det her med at virkelig gå ind og sætte pris på alt det, du har. Det skifter dit fokus til at være meget mere positivt og meget mindre drevet lag, hvad sagde jeg, mangel.

Ja, og jeg er jo sikker på, at de fleste mennesker, vi lever efter regelsættet not enough, altså vi har ikke nok. Og det er jo at flytte målstregen hele tiden. Du kommer aldrig i mål med dine ambitioner, dine mål, dine visioner for dit eget liv, fordi målstregen hele tiden bliver flyttet. Fordi du hele tiden vil have mere, du vil hele tiden lige tage den ekstra kilometer, der gør, at det bare bliver sådan en følelse af, jamen også på en eller anden måde, utilstrækkelighed.

Altså det kan være sådan mange facetter og mange følelser, som mangel på taknemmelighed faktisk kan være med til at tricke i vores krop af uhensigtsmæssige mønstre og følelser. Det er der ingen tvivl om, og du har fuldstændig ret i. Fordi det er så svært at blive fyldt op på en eller anden måde i det her samfund, vi lever i. Du kan altid få en større bil. Du kan altid få nogle bedre veninder måske.

Eller du kan altid få et bedre arbejdsliv. Du kan altid lige have sovet en halv time længere, eller få 20 minutter længere med din telefon, når du har dine børn, eller hvad ved jeg. På en eller anden måde, så er det jo det her med, hvad vil jeg gerne have? Af. Det er jo en enormt elastisk mekanisme, som altid kan ændre sig, og hvor at. Den er meget uhåndgribelig, men det er super, super håndgribeligt at bemærke det, du har, det du føler, og være glad for det, og taknemmelig for det.

Ja, fordi en af de største fejl, jeg tror, alle mennesker gør, det er, at vi er eksperter i at sammenligne os selv med andre. Og hvis jeg skulle sammenligne mig selv med, jeg ved ikke, hvem det skulle være, en rigemand, en milliardær, et eller andet, så lige pludselig kan man jo på et splitsekund føle sig som en 50-ører.

Fordi at man jo sidder der og har jo ikke i nærheden af det, som den milliardær har, eller den succes, som en anden person har, eller succes, som de besidder, så sammenligner man sig selv. Og så bliver det sindssygt, mildestalt fucking svært at værdsætte det, man allerede har. Altså så er det jo svært at værdsætte det beløb, man har på sin konto, hvis man sammenligner sig selv med en milliardær, fordi det, du har i forhold til ham, jamen det er jo en håndhør.

Så det er det her med, at vi skal stoppe med at sammenligne os selv med andre, fordi på alle planer, så ender vi med at være, ja, ikke at være taknemmelige, utaknemmelige, eller føle, at vi ikke er tilstrækkelige, at vi ikke er nok, og hele tiden hungrer efter mere, fordi vi ser, at naboen har noget mere, end vi selv har, og så bliver det bare sådan en ond domino-effekt, vi sætter i gang. Og hvordan gør man det så, Frederik? Hvordan får vi startet op på det her med at være taknemmelige?

Og hvad gør du helt lavpraktisk selv? Altså har du sådan en form for mantra for det, eller? Jamen, det som jeg gør, eller ikke gør, det er, at jeg sammenligner mig aldrig nogensinde med andre mennesker. Fordi jeg plejer at sige til mig selv, at jeg er præcis som jeg skal være, jeg er præcis hvor jeg skal være, og derfor er der ingen grund til, at jeg sammenligner mig selv med naboen, eller sammenligner mig selv med...

Ja, andre mennesker, der succeser et eller andet i den stil, og det er jo også det, der ofte, hvis vi sådan skal drage paralleller til det her med, at folk ikke tør springe ud i for eksempel at blive selvstændige, jamen det er fordi, at allerede inden de har sprunget ud i det, så siger man, nåmen det produkt, det findes allerede, nåmen der er allerede nogen, der gør det der, så sammenligner man sig selv på en måde, der gør, at man bliver slået tilbage til start,

og ikke, ja, får gjort de ting, som der skal gøres agtigt. Så det første, som mennesker skal gøre, eller ikke gøre, det er, at man skal ikke sammenligne sig selv med andre. Fordi så er det pisse svært at være taknemmelig, fordi du kan hele tiden finde en, der er to skridt foran dig. Altså hele tiden kan du finde en, som har mere succes end dig, som har alle de her facetter, som du ikke besidder. Du vil finde nogen, som højst sandsynligt er foran dig i køen.

Det vil du helt sikkert. Om ikke andet, så kan det godt være, at der er ét punkt, du har godt styr på, men så er der dine andre 100 punkter i dit liv, hvor du er bagud.

Mistrivsel og sammenligning med andre

Det er rigtig interessant i forhold til det her med mistrivsel faktisk også. Nu tænker jeg på det her med, at man altid sammenligner sig med andre, og vi hører jo rigtig meget om sociale medier og børn og unge, der er mistrives. Og det jeg faktisk ved, det er, at der begynder at blive arbejdet med taknemmelighed som en af de løsninger, der kan være på den her udfordring.

Jeg kender for eksempel en super inspirerende sundhedsplejerske, der arbejder med lige præcis taknemmelighed i forhold til at afhjælpe, kan man afhjælpe mistrivsel, det ved jeg ikke, men lindre mistrivsel, hvad siger man, højne glædesniveauet ved børn og unge. Og det er jo simpelthen fordi, at vi står et sted, hvor du kan sammenligne dig hele tiden med alt og alle, og derfor så er der bare, det er bare om at få lukket ned for den, og så bare begynde at fokusere indad.

Ja, og det er jo mildest talt fucking svært, fordi noget af det, som der har formet mig som menneske, det var jo folkeskolen, det var gymnasiet, hvor at... Man siger det jo ikke, men det er jo lidt en sammenligningssamfund, eller hvad man skal kalde det i et gymnasie eller i en skole. Fordi du bliver vurderet på en karakter, og den karakter fortæller, hvor god du er. Om du ligger i toppen, eller om du ligger i bunden. Og jeg var jo mega dårlig i skolen. Lorte karakterer. Jeg kunne ikke finde ud

af det bolig. Ingenting. Men det var jo ligesom det, der gjorde, at man begyndte at sammenligne sig selv med andre. Altså i skolen. Så når jeg fik 0-2, jeg kunne lige bestå det. Det må betyde, at jeg ikke er særlig god. Så sidder man ved sin sidemarker og ser, at hun fik 12. Så allerede der begynder denne her sammenligningsmekanisme at blive en del af vores måde at leve livet på, der gør, at vi jo... Jamen, det er jo faktisk at fortælle, at du er på bunden.

Altså, hvis du får 0-2, det er jo at fortælle indirekte eller direkte, eller hvordan man skal sige det, at du er på bunden. Og det er virkelig svært at sidde lige i den situation og på nogen måde have en eller anden form for stærk følelse i det. En taknemmelighedsfølelse, det tænker jeg, eller noget, der gør dig stærk.

Også når du er ung, altså du er stadig ved at blive formet, du er stadig usikker, du skal finde dig selv, hvem er jeg, hvad kan jeg lide, hvad har jeg lyst til med min fremtid, hvad skal jeg tage uddannelse, så starter det jo et sted, hvor vi mennesker, vi er usikre på os selv. Og så allerede der begynder vi at sammenligne os med os selv og med andre, fordi at samfundet har sat et regelsæt, nogle normer op, der gør at vi jo bliver konfronteret og tvunget til at sammenligne os med andre.

Forskning og videnskabelige undersøgelser af taknemmelighed

Her tænker jeg, at det er meget relevant at komme ind på, at der faktisk er dykket ned i det her emne. Der er faktisk ret grundig forskning på lige præcis områder af taknemmelighed. Det er virkelig noget, jeg vil opfordre folk til at dykke lidt ned i. Der var fx et studie, jeg faldt over, hvor der er 1000 mennesker, der er blevet sat til at skrive én ting ned hver dag i tre uger, de er taknemmelige for.

Det var helt sindssygt. Det var sådan noget med, at stressprocenten faldt med 30%, tror jeg, og lykkefølelsen steg med 25%, og hvis man så bare kiggede på folks optimisme, så steg den med 94%. Det var helt sindssygt. Og samtidig med, at folk sov bedre, de spiste mindre fedt, de fik sænket deres blodtryk, hvor der faktisk den her følelse, som det skaber at være taknemmelig inde i din krop, udløser simpelthen så mange positive faktorer i din krop.

Altså bare det, at du bliver mere optimistisk, forestiller lige, hvad det gør for din livsanskuelse og for din styrke til at stå i ting, der er svære. Ja, altså jeg plejer at sige to minutter af taknemmelighed, fordi at jeg bruger, om det så lige er to minutter, eller hvad det er, hver eneste dag, når jeg skal til metroen eller går en tur, så kan alle mennesker lige finde to minutter, hvor man sådan lige analyserer sit liv, og hvad man rent faktisk kan være taknemmelig for.

For det gør jo helt sikkert noget ved ens måde at tænke på og være på, ved at man lige bruger de her to minutter eller skriver en ting ned på papir hver dag i en periode, ved ens humør og ens måde at anskue livet på. Så det, det gælder om, det tænker jeg, det er lige at prioritere det.

Praktiske metoder til at dyrke taknemmelighed

Altså lige have fokus på den ene ting. Fordi jeg ved jo faktisk, det er en hel ting at skrive taknemlighedsdagbog. Det var nyt for mig, at det var en ting. Men nu hvor jeg lige dykkede lidt ned i talten, så giver det faktisk rigtig god mening, at det er det. Og hvis man vil kigge videre i den her undersøgelse, så er det en, der hedder Robert Emmons, der har lavet den her undersøgelse. Men det her med at enten sætte sig ned hver eneste dag og være sådan,

at jeg skriver lige to-tre ting ned. jeg er taknemmelig for i dag. Eller netop, som du siger, tag dig lige den her, når jeg går den her rute hver morgen, så tænker jeg på, hvad jeg er taknemmelig for. I mit eget tilfælde, så har jeg fået sådan en sætning ind i hovedet, jeg er så glad og taknemmelig for.

Og så udfylder jeg resten den dag, så det vil sige, det kommer næsten, jeg er så glad og taknemmelig for, at der dufter sindssygt godt herude i dag, end når jeg går en tur udenfor, eller det kan være alt muligt. Det der mantra kommer ligesom tilbage i mit hoved, af sig selv på en eller anden måde, og så udfylder jeg slutningen af sætningen.

Så der er mange forskellige måder at arbejde med det på, men det, der i hvert fald er sikkert, det er, at det virkelig ikke behøver at tage lang tid, men selvfølgelig gælder det om, at du skal, punkt et, vide, begrebet findes. Punkt to, prøv at gøre det, og så mærk, hvad det gør ved dig faktisk, fordi det er faktisk bevist, at det højner, nu kalder jeg det bare livskvaliteten, ved folk. Og punkt tre, så begynd at gøre det, og mærk det.

Ja, og det er også det her med, at man kan jo sagtens sidde og smile, og trække lidt på smilebåndet, eller synes, det var noget underligt noget at skal lægge fokus på. Men vi kan ikke komme udenom, at videnskaben jo også siger, at det er noget, der virker, det her med at praktisere. Det lyder underligt at sige praktisere taknemmelighed, men det er jo noget, som vi mennesker, vi praktiserer det ikke. Altså vi tænker jo egentlig ikke over, hvor heldige vi egentlig er.

Altså bare sådan noget som, nu er jeg jo homoseksuel, og man kan jo sige, de fleste tager det jo måske lidt for givet, at jeg kan gå i kirken og blive hvid, hvis det er det, jeg har lyst til. Men jeg prøver hele tiden at reflektere tilbage på, at det jo ikke bare er noget, der er blevet foræret. Der har jo været nogen før mig, som har kæmpet en brav kamp.

Nogen har måske endda mistet livet for at nå til et sted, hvor jeg kan få lov til at have en mandelig kæreste, uden at jeg kommer i fængsel for det. Altså, så kan man sagtens sidde og grine, men det er jo en reel ting. Altså der er jo nogen, der har gået, som har gjort noget forarbejde, der gør, at vi kan sidde her i dag. Også være i et land, hvor der ikke er krig. Altså hvor der er fred, hvor der er ro, hvor vi kan gå på gaden, uden at der kommer en bombe og bomber og syndere sammen.

Så det er jo det her med at være taknemmelig for det her liv, vi har, og de forudsætninger, vi har, og så husk på, at der rent faktisk er nogle mennesker, som er gået i forvejen for os på mange planer, ikke kun i forhold til homoseksualitet eller krig og fred og alt det her, men at der er jo en større mekanisme, der gør, at vi kan sidde her i dag. Med de forudsætninger, som vi lever under. Helt sikkert. Det er der ingen tvivl om, og det går jo hele vejen omkring kvinders rettigheder.

Den kan implementeres på mange områder, og det, der er det vigtige, det er med at stoppe med at tage ting for givet, tænker jeg. Lige præcis, for så kan man egentlig tricke taknemlighedsfølelsen, så man lige pludselig kan finde noget at være taknemlig for. Jeg møder jo også mange mennesker, der simpelthen siger, jamen Frederik, jeg har ingenting at være taknemlig for. Mor er sådan lidt, fuck man, shit.

Det bliver svært at arbejde med sådan en person, fordi det handler i virkeligheden bare om lige at bruge to minutter, skrive en ting på papir, der ligesom trigger taknemmelighedsfølelsen. Fordi der er jo mange ting at finde i vores liv, man kan være taknemmelig for. Ej, det er der virkelig. Det er bare et spørgsmål om, hvor dybt du skal pille, havde han sagt. Det skal nok. Det vil jeg også våge at påstå, at alle har noget, de kan være taknemmelige

for. og hvis du føler, at du overhovedet ikke kan identificere det, så spørg lige nogle af dine venner, hvad de godt kan lide ved dig. Og hvis du ikke har nogen venner, så skriv til os. Ja, så skriv til os, så hopper vi til. Men der er jo ingen tvivl om, at det at være taknemmelig, og på en eller anden måde, vi ved jo allerede nu, det går ind og højner din optimisme, din følelse af lykke, din følelse af at være tilfreds med det, du har, og stoppe med at stræbe så meget.

Og det er jo, altså hvis du har brug for en eller anden form for egocentreret grund til, hvorfor det er fedt at gøre, så er det jo det her med, i forhold til loven om tiltrækning, du tiltrækker det, du er. Det vil sige, hvis du også føler dig optimistisk, hvis du også føler, at du har meget at være glad for, at tingene kommer til dig osv., så vil det jo også i den optik være det, du tiltrækker.

Ikke også, Frederik? Jo, altså taknemmelighed er jo egentlig den ene følelse, hvor jeg med garanti kan sige, at er du taknemmelig og sørger for at opretholde denne her taknemmelighedsfølelse, så er du på den universelle frekvens, altså største delen af tiden.

Så det er også det her med, at hvis du har en dårlig dag, og vi kan ikke komme udenom, vi er mennesker, vi kan få en dårlig dag af den ene eller den anden grund, så prøv i stedet for at lade være med at ramme bunden og så acceptere, at du er på bunden og har en dårlig dag.

Så vend det rundt, find ud af, hvad er du taknemmelig for, hvad er der i dit liv, som du kan være glad for, fordi så kan man med det samme tricke den her taknemmelighedsfølelse i sig selv, der gør, at lige pludselig så kan man forvente en dårlig dag til en god dag.

Jeg har altså også faktisk lige et andet tip til det her med, hvis du føler, at du har en dårlig dag, og du ikke lige er nået frem til at finde ud af, hvad du egentlig er taknemmelig for endnu, så er en super god måde at ændre det på, som er sådan relativt håndgribeligt, det er at gøre noget for at glæde hinanden. Det er ret interessant det her med, at du bliver selv helt glad, når du gør en anden glad. Så på den måde, det at du giver glæde til en anden, giver faktisk en til en glæde til dig.

Jamen 100%, altså jeg gjorde det så sent som i forgårs, hvor der var en ældre dame, der skulle på apoteket med sin rollator, og jeg så, hvordan der kom 8-10 mænd, eller mand gående forbi, uden egentlig at holde døren foran. Hun stod og biksede med at åbne døren og få sin rollator ind og alle de her ting, hvor det handler jo egentlig bare om lige at gå hen, holde døren og så sige, undskyld, skal jeg ikke lige hjælpe dig ind?

Fordi så kunne man jo se på den her ældre dame, at hendes øjne lyste jo fuldstændig op. Sådan, ej, det behøver du ikke. Og altså sådan den her følelse af, at der skal jo ikke meget til, for at gøre, at et andet menneske også bliver taknemmelig. Fordi helt sikkert, at for hende har det betydet noget, at jeg lige holdt døren for hende, da hun skulle på apoteket.

Og har trigget en glædesfølelse i hende. Ej, det minder mig om den gang, hvor jeg slæbte sådan nogle julegaver hjem fra et tidligere arbejde. Og jeg slæbte sådan nogle ordentlige kasser chokolade og vin og sådan noget med hjem, og så mødte jeg den her hjemløse, og jeg var bare sådan, her, tag det her chokolade. Jeg tænkte, altså, tag det her chokolade og glædelig jul, og så smilede han bare over hele hovedet og havde kun én tand.

Så var jeg sådan, åh, den var måske ikke så god. Nej, så var chokolade måske ikke lige... 5 kilo chokolade. Ja. Shit. Ej, jeg håbede også, at han delte lidt ud. Ja. Ej, det var en lille, lille stor. Men det er jo netop det her med, altså det handler jo ikke om at gøre store ting. Og det er også noget af det her, vi mennesker har et problem med. Vi finder ofte taknemmelighed i livets store stunder og store succeser.

Og så er vi taknemmelige i det øjeblik, hvor vi har fået en succes, en karakter, en uddannelse, et eller andet af den stil. Men hvad så med alt det midt imellem? Altså vi er også nødt til at være taknemmelige for alt det, der er imellem de store succeser. Fordi ellers så får du et fucking nederen liv. Altså så er det bare et liv, hvor du lever kun, når du opnår ting. Men der er altså også lige en masse forarbejde, indtil du ligesom opnår nogle ting.

Så det er sådan en underlig kombination af, at man skal være taknemmelig, når det også ikke kun er store ting, der opstår i vores liv. Eller ja, hvordan man lige skal forklare det. Jamen det giver rigtig god mening, fordi at så bliver taknemmelighed jo også noget bøvlet noget. Jeg skal nå at opnå det og det og det, fordi så har jeg noget at være taknemmelig for. Så... Det er jo på en eller anden måde det her med at få det implementeret i dit helt nære.

Fordi du kan jo sagtens gå ind og være taknemmelig lige nu og her i en eller anden lille bitte situation. Hvis nu du er mor, forældre for eksempel, og dit barn nedsmelter, så er det rigtig, rigtig svært at være taknemmelig lige i det øjeblik. Men det der så er super, super vigtigt, det er når I overnedsmeltningen og I krammer og alt er godt igen. Lige der er det så vigtigt at huske at være taknemmelig i det øjeblik, og så er det ligesom den følelse, du tager med dig.

Du tager ikke alt det, du følte med dig, mens barnet nedsmeltede, og du følte, at du var en lorteforældre, og det ikke fungerede for dig, og der fuckede jeg den op igen. Men det her med så at have, altså det hjælper dig til at skabe fokus, synes jeg. Det hjælper mig til at blive i de gode følelser, det hjælper mig til ikke at hænge fast i alt det, der ikke fungerede for mig. Og på den måde kan jeg virkelig, virkelig godt mærke, hvordan det hæver mit sådan grundniveau.

Glæde og gode ting i min krop på en eller anden måde. Ja, man kan jo også vente rundt til, at hvis vi sådan skal starte ud, hvor alt det startede, så kan vi jo starte med at være taknemmelige for det liv, som vi har. Altså nogle gange, så kan jeg at min hjerne kan kortslutte fuldstændig, når jeg tænker over sandsynligheden for.

At jeg er til stede og findes. Fordi hvis vi skal sammenligne med, at der er så mange uendelige, vilde faktorer, der skal gå op i en højere enhed, for at vi kan sidde her. Så vi starter med at sige, universet er uendeligt. Allerede der, så tænker man, wow, okay, sandsynligheden for, at vi findes, den er lille. Men vi findes. Så der skal vi så kigge på det her med, at vores forældre, han er altså din mor og min mor, altså de har jo skulle have en menstruationscyklus, der er så ofrig i et æg.

Jamen hvis vi skal kigge på det, på det aspekt. Det er rigtigt. Så skulle der frigives et æg, for at de kunne blive gravide med et barn. Og så er det sådan lidt, wow, okay, så det er lige præcis den menstruationscyklus, og lige præcis det æg, der blev frigivet, der har lavet mig. Men så er der også lige den faktor, der hedder, at vores far, han, altså der er jo mange, mange millioner af sædeceller i testiklerne, eller hvor de befinder sig. Jeg tror, vi er med, Frederik. Jeg tror, vi er med nu.

De skulle også overleve den spanske syge og alt det der. Det er jo det. Så der er den faktor med vores forældre, men så er der også lige den faktor med deres forældre, og den faktor med deres forældre, og så helt tilbage til mange, mange, mange tusind år tilbage, hvor det er sådan lidt, okay, sandsynligheden for, at vi sidder her, sandsynligheden for, at det var den sædcelle, der har skabt mig, der nåede frem til ægget.

Altså what the fuck Den har været hurtig, den har været smart Den har været klog, den har været vild Altså jeg var sådan.

Livets Mirakel

Jamen det er jo vildt at tænke på Vi kan jo godt sidde og grine af det her Og så tænke, ej, hvor er det vildt Men det er jo Det er jo facts, Hvis du kan tage det for givet, så kan du tage alt for givet Fordi det er fuldstændig rigtigt Det er jo helt absurd Det er mindblowing, at vi sidder her Altså jeg kan jo få helt gås ud over at tænke over det Fordi hvor er det vildt at jeg er her, altså er til stede. Og så kan folk grine. Og tak for det. Ja.

Så kan folk jo grine af det. Men det er jo simpelthen facts. Altså det er jo, det er jo. Det er crazy. Det er okay, du synes det. Og hvis man så har været med i en enkelt biologi-højniveau-time i gymmeren, så tænker man bare sådan, hvordan kan jeg være i live lige nu? Fordi det giver jo ingen mening med alle de processer, der fungerer i min krop lige nu, for at jeg kan det her. Ja.

Altså, vi har jo været bakterier engang. Altså, allerede det, at bakterierne skulle udvikle sig og blive til organismer, der skulle blive til dyr, som skulle blive til os, der skulle blive til... Altså, alle de her ting, det... Jeg tror, vi forstår det nu. Ja. Altså, ikke forstår, hvordan det hænger sammen, men forstår, hvor jeg vil hen med det her. Ja, vi er med. Vi er med. Det er jo så crazy, at det her... Alle er med. Ja, alle er med. Det er jo så crazy. Altså, det er det jo virkelig.

Ja. Så det er jo en ting at være taknemmelig for. Seriøst, så bare det, at du trækker vejret lige nu, det kan du faktisk gå ind og være taknemmelig for? Ja, ja. Og er det der fandme god grund til at være? Det er jo det. Altså igen, det her med at trække vejret, det tager man jo også for givet. Så det er jo sådan det her med, at det ikke bare er en selvfølge, at vi sidder og trækker vejret her.

Fordi lige pludselig en dag, hvis man skulle blive syg eller et eller andet i den stil, så går det op for en. Gud, jeg trækker ikke bare vejret. Altså automatisk. Fordi det, jeg også ser ofte med folk og taknemmelighed, det er desværre, der skal være en eller anden form for krise i form af sygdom eller et eller andet, der gør, at når man ser det for eksempel ved folk, som bliver alvorligt syge for kræft, lige pludselig så værdsætter de og ser livet på en helt anden måde.

De er taknemmelige for hvert eneste øjeblik, de får lov til at leve her på jorden. Så det er jo også trist at tænke på, at sygdom og ulykker ofte kommer ind i billedet på en måde, og så skaber taknemmelighed fra det øjeblik af, hvor jeg sådan lidt, hvad med vi prøver at trigg taknemmelighedsfølelsen allerede nu, sådan så vi kan være taknemmelige fra nu af og til den dag, vi går i graven.

Og ikke fra den dag af, at der måske er et eller andet forfærdeligt, hvor man så lige pludselig tænker, nu er jeg taknemmelig. Hvorfor først der? Det er nu. Det er lige nu. Hvis du virkelig ikke kan finde andet, så brug evolutionsteorien, som Frederik lige gennemgik til, og forklar hvorfor du skal være taknemmelig, fordi det giver jo en lyst. Altså da du fortalte det her med, ja, vi er jo i live af det her, og det i sig selv er vildt, så får jeg jo allerede lyst til at gå ud og skabe endnu mere.

Der gør en forskel, som, som. Hvor jeg bruger det liv, jeg har fået til noget godt, og til kun at skabe værdi og glæde og udvikling derude, fordi det er jo fuldstændig rigtigt, hver eneste menneske, der er her på jorden, Er jo et mirakel, ja, det får man lyst til at sige.

Og jeg synes også, at folk skal prøve at lægge mærke til, når man begynder at tænke over det her med taknemmelighed, eller følelsen, der blev tricket i folk, da jeg sagde det her med sandsynligheden for, at du er her, lige med 0-agtigt. Det trigger jo en følelse i folk, når man lige pludselig får sat sit liv i perspektiv på den måde. Og den følelse, du får i kroppen der, det er den følelse, man skal bruge til at tiltrække og til at skabe.

Lige præcis, fordi det er jo det, der går ind og gør, at du kommer på den her højere vibration, som gør, at du møder de rigtige mennesker, som gør, at du får de rigtige idéer, som også gør, at du er i stand til at mærke dig selv bedre og få din mavefornemmelse.

Så jeg synes på en eller anden måde, at jeg ser det som sådan en helt cyklisk hjul, hvor i forhold til loven om tiltrækning, vibrationer, det her med at være bevidst om, hvad du ønsker, der er taknemmelighed sådan en form for fundament under det, fordi det er så kraftfuld en følelse, at det kan gå ind og gøre dig i stand til at skabe alt det, du drømmer om. Ja, taknemmelighed er fundamentet til at kunne få loven om tiltrækning til at fungere optimalt.

Når jeg siger optimalt, så er det jo også fordi, loven om tiltrækning jo også virker modsat ved, at man kan tiltrække negative ting ind i sit liv. Så for at være sikker på, at det er gode ting, man tiltrækker, så skal vi sørge for, at du har en god fucking lækker sprød energi ind i dig selv, der bare siger spar 2 eller det er spar 5. Nej, det er spar. Spar is. Spar is. Det kommer an på, hvad I vil, man spiller. Ja, og det er jo universets spilleregler, så der er nok ikke så mange kort på

hånden der. Nej, lige præcis. Så det handler i virkeligheden om, at vi skal have arbejdet. Og det er jo en ting, der går igen, når vi snakker om spiritualitet og loven om tiltrækning. Alting starter med dig. Så det handler om, at vi skal trigge taknemlighedsfølelsen i dig, for at du kan blive god. Fucking spred. Og med de ord slutter vi. Nej, ikke endnu. Vi har lige 20 minutter.

At Skabe Succes

Det er jo bare så sjovt. Det lyder fedt. Det jeg lige tænker, når du siger de der ting, det er, at hvis nu vi snakker om manifestation, der skal vi helt sikkert også have lavet et afsnit omkring, men altså i bund og grund det her med, at du skaber den virkelighed, du drømmer om, det er at manifestere. Man står med en fysisk ting, eller en tanke, eller en oplevelse, som du på en eller anden måde havde forestillet dig inden.

Det går vi lige ned i en anden dag. Ja. Men det, som jeg har hørt dig sige til mig tidligere, det er det her med, at du skal faktisk også, når du prøver at finde ud af, hvad du gerne vil manifestere, skal du ligesom mærke følelsen af, at du har fået det allerede. Altså jo faktisk taknemmeligheden over, at du allerede har fået det her og har opnået det. Ja, så det svarer jo lidt til det her med at se sig selv på målstregen.

Det er jo en øvelse, jeg bruger, når jeg arbejder med virksomheder og privatpersoner. Så skal man forestille sig ind i hovedet, at man er i gang med et maratonløb. Du står ved startskuddet, inden startskuddet lyder. Du ved, der er 42 kilometer, som du skal tilbagelægge. Men inden startskuddet lyder, så er du nødt til at mærke følelsen af at komme ind over målstregen. Mærk følelsen af at få medaljen om halsen, champagne, der popper. Og champagne i glasset også, og så en kold bajer bagefter.

Mærk følelsen af, hvordan det føles at løbe ind over målstregen. Altså det er den, vi skal have tricket. Det er denne her følelse af at springe alt det hårde arbejde over, og så forestille sig at komme ind over målstregen, og så vil man nærmest få denne her, jeg kalder det gåsehudseffekten. Altså den der følelse af, at til jer, der har løbet en marathon, ved bare, når man kommer ind over målstregen, så er det bare den fedeste følelse i hele verden.

Og så glemmer man faktisk de 42 kilometer, man lige har løbet, som har været fucking hårde. Dem glemmer man fuldstændig, fordi at den her følelse af at komme i mål med sit ambitioner, sin vilje, sin mål for livet, den lykkedes bare. Og det er jo den her følelse, man skal køre videre på. Det er der ingen tvivl om, fordi det er den, der er den stærke. Så det her med hele arbejdet, der ligger, det er egentlig ligegyldigt. Det er følelsen af at være i mål, og det er taknemmeligheden over at være i

mål. Jeg tror, det er skønne Hella Duf, der har sådan en sætning, der hedder på forhånd tak. Og vi bruger den også lidt i min virksomhed, hvor vi bare sådan, og så gør vi det og det på forhånd tak. Så føler vi lidt, at vi har taget glæderne på forskud, som vi siger, og det er jo egentlig, at vi er taknemmelige på forskud. Og det er sgu bare meget fedt lige at sige på forhånd tak hver gang, at du sætter dig et nyt mål.

Ja, altså det er jo også det her med, igen, så kommer vi jo lidt ind på visualisering og manifestation, fordi man egentlig forestiller sig inde i hovedet, hvordan føles det, at jeg har opnået det her, og så bliver man taknemmelig over, at man nåede toppen og opnåede noget, altså privatlivsmæssigt, men også på et virksomhedsmæssigt plan, så den her taknemmelighed avler mere taknemmelighed, og så er det lige så stille, at man begynder at tiltrække mere af det inde i livet.

Så det er jo sådan en måde at manifestere og visualisere sig de mål og drømme, man har for sig selv og sin virksomhed på et plan, hvor at bare mærke taknemmeligheden over, at ens forretning bare kører virkelig godt. Så det er det her med at kunne mærke det så intenst i kroppen.

Jeg har faktisk engang lyttet til sådan en anden, hvad kan man kalde ham, det ved jeg sgu ikke, en coach af en slags, men som arbejder enormt meget ud for lovende tiltrækning og taknemmelighed, hvor han sagde, der kommer simpelthen, når du arbejder rigtig meget dybt med det her, så kommer der et tidspunkt, hvor du ikke registrerer, at du har opnået dine drømme igen. Og igen fordi, at du efterhånden begynder at tage det som en selvfølgelig, at du når dine mål.

Hvor det, der hele tiden blev ved med at trække ham tilbage til at have benene på jorden og være glad og leve i nuet, det var hans taknemlighedspraksis. Ja, og det giver jo så perfekt mening jo. Altså det er jo, man kan jo sige, at på et tidspunkt, så bliver manifestation og taknemlighed, det kommer til at køre på automatik. Altså man tænker ikke over, at man gør det, man gør det bare.

Og man kan måske sammenligne det lidt med, at jeg jo sagde til min søster og til min mor, at jeg ville ligge på top 10 over mest downloadede podcast inden for fire måneder og gjorde det efter to dage. Så nogle gange, så skal man ikke, når man er på frekvensen og har været på frekvensen i lang tid, så sker det bare på automatik. Man skal slet ikke gøre noget. Altså, det sker bare på sådan et... Ja, altså, du skal jo gøre noget. Det er hele pointen, ikke?

Du skal jo sætte dig ind her og optage det og redigere det. Men jeg ved godt, hvad du mener i forhold til, til at for mange lyder det jo som en ambitiøs målsætning for en første podcastproduktion nogensinde. Ja, så det er jo egentlig bare det her med, man kan jo have to forskellige tilgang, når man begynder at gøre ting. Man kan begynde at lave en podcast og så tænke sådan, åh, jeg ved om folk, de kan lide det her.

Eller man kan begynde at lave en podcast og så sige, fuck det her, det bliver bare en succes. Og min mentalitet var jo det sidste. Jeg var jo sådan, det her bliver stort, og det bliver fucking stort. Og det du også sagde hele tiden, og hvad jeg er pisseglad for, og taknemmelig for, at den her kan gå ud og gøre en forskel for så mange mennesker. Så du havde jo hele tiden den der med, ikke? Ja, så det er også vigtigt, der kan man jo så sige det her med intention.

Det er også vigtigt, at man har intentionen med i det her. Hvor min intention er, at det her skal hjælpe folk. Meningen er slet ikke, at jeg skal tjene penge på det. Faktisk er det her bare en kæmpe stor udgiftspost for mig og min virksomhed lige nu.

Prioritering og Taknemmelighed

Hvor jeg er sådan lidt, jamen Frederik, du tjener faktisk ikke en rød reje på det her. Men det er heller ikke det, der er intentionen. De får det godt, så donér lidt til dem. Ja, så det er virkelig bare at have intentionen på plads, og intentionen behøver altså ikke altid at være, hvad hedder det, money wise. Altså det kan også bare være intentionen om, at jer, der lytter med her, I fortjener det bedste liv, og det får I ved at lytte til min podcast.

Men i hvert fald skal du i hvert fald, om ikke andet. Jeg kan være med på deres rejse. Ja, præcis. Og om ikke andet, så kan folk, ved at lytte til den her episode, blive opmærksomme på det her med, at der er virkelig, virkelig mange ting at glæde sig over. Og husk at værdsætte det.

Så næste gang det hele bliver lidt bøvlet, eller bare i det hele taget komme i gang, så det her med, stop med at fokusere på mangler, stop med at fokusere på alt det, du ikke har, det du ikke har opnået, det du ikke nåede i sidste uge, og det du stadig mangler at nå i næste uge. Bare tænk på alt det, du allerede har. Fordi der er ingen tvivl om, at det skifter dit fokus til at tænke på det, du ikke har, til at være glad for det, du faktisk har.

Ja, og det kan selv være de små, bitte, bitte små ting, vi har i dagligdagen, Hvis vi skal drage parallelt til det med et glas vand. Altså det er jo taget til Afrika, Centralafrika, så rent vand i hanen, det finder du ikke. Så på den måde kan man godt finde taknemmeligheden i de små ting, og ja, så kan man sidde og grine lidt af det, men ja. Det skal man da være taknemmelig for. Det skal man nemlig. Det skal man. Jamen, Frederik, jeg tænker faktisk, at vi afslutter den her.

Ja. Jeg håber, at folk går herfra, havde jeg nær sagt. Det er nok mere mig. Men lukker afspilnings... Whatever.

Praksis af Taknemmelighed

Slukker podcasten. Med en lyst til at gå ud og prøve at praktisere taknemmelighed. Helt ærligt, det er... It's not that difficult. Det er bare om at komme i gang, men det er selvfølgelig om at huske at prioritere det, og det er jo noget, jeg også siger til mig selv, men det her med, prøv at gøre det hver dag, to minutter i en uge, og se, hvad det gør ved dig. Helt ærligt, det er et kvarter. Det kan du godt.

Jamen, det er det. Altså, det er jo prioritering, og det er også okay at analysere sit liv, og så være sådan, hvad har jeg egentlig at være taknemmelig for? Så kan du finde en masse ting. Det kan man helt sikkert. Og Frederik, jeg har jo været inde og roet igen, og har fundet et lytterspørgsmål, som jeg tænker, vi jo også runder af på her denne gang. Spændende. Ja, det er lidt spændende. Jeg stod det her med, for jeg synes selv, at jeg gerne vil vide det.

Det er fra en, der hedder Simone, der har skrevet, hvad er den største og hurtigste forandring, du har oplevet ved et andet menneske, efter at de er begyndt at leve mere spirituelt? Ja, det er faktisk et godt spørgsmål. Jeg vil sige, at jeg faktisk ikke kan sige en specifik person, Men i det, mennesker slipper kontrollen og nærmest kaster håndklædet i ringen, så sker der noget, hvor universet for alvor kan komme igennem og manifestere de ting, man gerne vil.

Så længe vi har en form for togtrækning med universet, hvor universet prøver at trække dig i en retning, men dit ego og dig selv prøver at trække dig i en anden retning, så kommer vi ingen vegne. Så det er i det øjeblik, hvor du skal forestille dig, at du laver togtrækning med universet, Og så giver du slip på tåget og siger, så kan det også bare være lige meget, jeg kaster håndklædet i ringen agtigt.

Så lige pludselig er det universet, der har det her tårg og kan gøre lige præcis med det, som de vil have det. Så den største forandring, jeg har set hos folk, det er, at når de overgiver sig og stoler på, at der er noget større end dem selv, som nok skal sørge for at forme det bedste liv for dig, så sker der magiske ting.

Så når du overleder noget til denne her kraft, eller hvad vi skal kalde det, Gud, alleruniverset, Buddha, et eller andet, så sker der noget magisk ved, at du for det første, så slipper du for at skulle gøre tingene. Og for det andet, så begynder det bare at flaske sig på moder, hvor at. At det bare bliver magisk. Hvor det bare bliver fedt. Det er en perfekt afslutning. Ja, så slip kontrollen. Og så sker der magiske ting. Ja, ting du ikke selv kunne have planlagt bedre. Ja.

Jamen det er jo det. Jeg tror jo, at vi mennesker så snart, at vi begynder at blande os for meget i forskellige processer, så ødelægger vi faktisk mange af de her ting for os selv. Så jeg tror på, at nogle gange, så er det bedre ikke at gøre noget, og så se, hvor det fører hen, end at man bare prøver sig frem. Så sørg for at have intentionen på plads, sørg for at have dine mål på plads, og så sørg for at være taknemmelig for det, du har. Ja.

Intention og Taknemmelighed

Så tænker jeg egentlig, at det må være dagens ord. Yes. Men Hannah, så er vi jo ved vejs ende, og det har jo som sædvanligt været en fornøjelse at have dig i studiet, og en interessant samtale. Vi havde ikke rigtig planlagt så meget, hvad vi skulle snakke om, andet end en taknemmelighed. Men jeg synes, samtalen blev mega god. Og igen, hvis folk lige vil give podcasten nogle stjerner, så er de mere end velkommen til det, så de kan hjælpe podcasten godt på vej. Så er jeg taknemmelig.

Mega taknemmelig. Så er jeg virkelig taknemmelig. Så giv dem noget god karma, og hellere end gerne være med til at støtte de her velgørenhedsprojekt. Music.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android