#61 Tankens Kraft - podcast episode cover

#61 Tankens Kraft

Apr 16, 202545 minEp. 99
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

NYT AFSNIT HVER ONSDAG! Tankens kraft... hvad er det lige for en størrelse? Alt du ser omkring dig er startet som en tanke. Når du læser dette på enten din telefon eller computer, er skærmen du kigger på, skabt ud fra en enkelt tanke og vision om at gøre en tanke til virkelighed. Mange af de ting du ser omkring dig, startede med én person & én tanke, som i sin spæde start mødte kæmpe modstand. Hvad tænker du ikke folk tænkte tilbage i tiden, da de første mennesker fik tanken om at skabe en flyvemaskine? Dette er selvfølgelig i det store billede, men hvordan kan du skalere det ned, så vi kan få handling bag de tanker du har og gøre dem til realitet?

Frederik introducerer konceptet om, at hvad vi tænker, kan manifestere sig i vores daglige liv. Positiv tænkning er et stærkt våben mod alt det livet nu engang måtte udsætte dig for. Livet skåner ingen, men hvordan vores tankemønster er, når vi oplever modgang, kan være forskellen mellem succes eller fiasko. 

Episode "Tankens Kraft" undersøger også, hvordan loven om tiltrækning fungerer kontinuerligt, både i positiv og negativ retning. Frederik understreger vigtigheden af at være bevidst om sine tanker, hvilke tanker der er gavnlige, og hvilke der kan være destruktive. Igennem samtalen bliver det tydeligt, at kontrol over ens energier kan lede til et bedre liv.

Hanna deler sine egne erfaringer med, hvordan tanker og følelser går hånd i hånd, og hvordan bevidsthed omkring ens tanker kan være en vej til selvforvandling. Episode afsluttes med tanker om, hvordan vi alle kan udnytte vores egne tankers potentiale for at skabe en fremtid, vi drømmer om.

I podcasten taler vi bl.a. også om:
spiritualitet, spirituel, loven om tiltrækning, manifestation, livsvalg, motivation, drømme, tro på sig selv, selvværd, selvtillid, selvudvikling, bevidsthed, åndelighed, energiarbejde, universet.

NYTÅRSFORSÆTSPAKKEN (50% går til julehjælpen): KØB HER: webshop/nytårsforsætspakke

DOKUMENTER: KØB HER: https://rehdercounseling.com/webshop
Booking sessioner: https://rehdercounseling.com/priser-clairvoyance-frederiksberg
Instagram: Pilotfrederik
Kontakt podcast: podcast@rehdercounseling.com
Køb bog: "Loven om tiltrækning": https://muusmann-forlag.dk/loven-om-tiltraekning/

Transcript

Intro / Opening

Loven om tiltrækning. En podcast til dig, der ønsker at tage dit liv til nye højder, hvor drømmen kan blive til virkelighed.

Introduktion til Tankens Kraft

Opskriften er simpel. Hvad du tænker, skal du få. Så hvis du ligesom mig ønsker et liv på toppen, er du kommet til det helt rigtige sted. Mit navn er Frederik-Greter Fuglsang, pilot og spirituel rådgiver. Music. Det er mig, der er jeres vært, og jeg vil tage jer med til et sted, hvor alt kan lade sig gøre. Hop ombord og spænd sikkerhedsselen, for din rejse starter lige her. Hvad er det? Nej. Hej, Anna. Hej, Frederik. Ja, vi havde det lidt sjovt, inden vi gik i gang.

Ja, men nu er vi her. Ja, og jeg har sådan meget tidsoptimering. Så det er bare sådan 3, 2, 1, og så går vi i gang. Ja, der er sgu ikke meget mulighed for lige at trække vejret inden. Der er lige tissepause, og vi sætter os lige ind, og vi får lige lov til sådan lige at... At falde til ro på et minut eller to, men så skal vi også i gang. Ja, du er jo kendt for at være tids, ikke optimist, men optimerings-expert. Ja, altså der er jo kun 24 timer på et døgn, og så skal de bare bruges optimalt.

Ja, men det er også et godt udgangspunkt, Frederik. Ja. Jamen altså, vi skal lave en mega fed episode i dag, og den skal hedde Tankens Kræft. Ja. Så hvordan går du og har det i dine tanker, hvis du skal fortælle mig lidt om det? Ja, men altså, jeg synes bare, det kører på skinner. Det går godt. Livet er godt. Det er snart sommer. Jeg synes bare, der er mange ting, der gør. Vi kan ikke komme udenom, at vejret har en kolonorm kæmpe betydning for menneskers ved og vil.

Og selvom jeg er så spirituel, som jeg nu engang er, og find styrken i dig selv, selv i de mørke tider, så betyder solen jo også bare meget for mig, altså på mange plan. Og det er bare federe at have lyse aftener og vågne op til lyse morgener og sådan noget. Så selvom jeg altid har det godt, så har jeg det bare endnu bedre. Hvor er det dejligt. Hvad med dig, Hannah? Ja, men altså, jeg synes også, det hele lysner.

Altså, jeg synes, at tingene begynder at falde i hak, og det er netop snart sommer, og solen skinner, og fuglene kvider har jeg lyst til at sige. Altså, jeg synes virkelig, i forhold til, hvordan jeg har haft det lidt tidligere, hvor Sørme synes, det hele har sejlet rundt, så synes jeg, at jeg virkelig er landet godt på benene nu i en masse nye, fede ting, der bare giver mig stabilitet og stadig mulighed for at blomstre og lave sjove ting. Altså, ja, jeg er rigtig glad. Dejligt.

Og jeg har glædet mig helt vildt, helt vildt til, at vi skal lave den her episode om tankens kraft. Ja, det sjove er jo lidt, at vi plejer lige at have sådan lidt notater på papiret, så vi sikrer os, at vi holder sådan en nogenlunde retning i en episode. Og så slog vi begge to lige op i vores blog her, hvor det var lidt sjovt. Du åbnede din og sagde, ej, jeg har slet ikke skrevet noget, og jeg åbnede min.

Og så er jeg sådan, hvad har jeg skrevet? Og så har jeg skrevet også, ligesom dig, tankens kraft til overskrift, og så har jeg sat en streg under mit. Men du har ikke engang en streg under, så jeg har mere på papiret end dig. Det var også fordi, jeg var sådan lidt, ja, men altså, tankens kraft. Okay, det er fordi, at det er mig, der har valgt emnet, og det kan vi godt indrømme allerede nu.

Og det er fordi, at jeg virkelig er begyndt sådan at, altså jeg er ikke begyndt at nørde for alvor endnu nede i tankerne, men jeg er begyndt at sådan åbne døren til kaninhullet, Kaninhullet, fordi jeg tror. At hvis vi hver især arbejder med vores tanker, så er det den hurtigste, ikke nemmeste nødvendigvis, men den hurtigste vej, som du med sikkerhed kan transformere dig selv og dit liv og dit, ja, altså hele muligheden.

Ja, fordi også hvis vi skal blive det her spor, som podcasten hedder jo, loven om tiltrækning, og for at få loven om tiltrækning til at virke, så kræver det jo, at vi har systematiseret, det er et flot ord, sådan vores tanker, og formår at bruge dem konstruktivt. Så det bygger os op, både på et indre plan, men også et ydre plan, men at vi også har nogenlunde kontrol over, hvad vi egentlig går og tænker i det daglige.

Har vi gode tanker omkring os selv, har vi dårlige tanker omkring os selv, eller har vi dårlige tanker om andre, eller gode tanker om andre, fordi det er også en af de ting, jeg selv er meget bevidst omkring, at hvis jeg har dårlige tanker om andre, så rammer de tanker mig på et eller andet tidspunkt. Så tankens kraft, den manifesterer, og man kan jo sige, den form for tanker, vi mennesker har, der er jo en bevidsthed bag vores tanker.

Så man kan også sige, at tanker jo på en eller anden måde skaber bevidsthed. Fordi hvis vi ikke havde tanker, så ville vi nok være... Der på en eller anden måde måske bare følte uden at tænke. Fordi man kan sige, at det er måske begrænset, hvad en lille kanin tænker, men den kan jo nok føle smert eller føle forskellige ting. Føle behov. Føle frygt, ja, og være styret mere af følelserne og behovene frem for tankerne. Sådan instinktmæssigt.

Fuldstændig rigtigt. Altså jeg tror på, at tankerne er den, vi er faktisk, hvis vi skal være helt ærlige. Vi er vores tanker, eller vi er ikke, vi har tanker, men på en eller anden måde er det de tanker, vi har, der gør, at vi har det, som vi har det. Og hvis nu vi skal dykke ned i loven om tiltrækning netop, og den formel, som du har skrevet om i din bog, så er det jo tænk det, mærk det, modtag det. Og som du har sagt så mange gange før, loven om tiltrækning virker hele tiden.

Den virker både på det, du tænker negativt, heldigvis også det, du tænker positivt. Men hvis du for eksempel har en drøm om et eller andet, noget du gerne vil manifestere i dit liv og bruge loven om tiltrækning til, så nytter det ikke noget, at du først siger sådan, nu skal jeg bare have min drømmemand, og det du egentlig tænker indeni, det er, at jeg ikke er værdig til at få en kæreste, fordi jeg har den og den uhensigtsmæssige mønster, så har du to tanker om det samme mål.

Så din bevidste tanke er sådan, at jeg skal have den her lækre mand herovre, som er skøn og dejlig og skaber det drømmeliv, jeg vil have, men indeni har du instinktivt en vane tanke, der gør, at du modarbejder dig selv. Og det gør bare, om sorry, men så kan universet sgu ikke levere.

Så det er den ene del, altså tanker, hvis du ikke formår at have lys på dem, så kommer du ikke til at få lov om tiltrækning til at virke positivt for dig, eller hvis du så trods alt tænker i en positiv retning, altså særlig effektivt for dig, fordi hvis du beder om syv forskellige ting, hvad skal man så levere på? Og de strider i hver deres ende så bliver det sådan en underlig mellemting lev på stejagtig ting du får ja.

Ja, så jeg tænker, at den her episode skal belyse, hvad tanker egentlig kan gøre for os på forskellige plan, og hvordan vi netop kan bruge det konstruktivt og skabe en retning på tankerne. Fordi nogle gange så forestiller jeg mig også lidt tankerne, vi har i hovedet, hvis de bare får lov til at have frie tøjler, og bare, altså en fire bliver til ti høns, og tankerne bare bliver til flere tanker, der bliver til bekymringer, der bliver til alt muligt, som ikke holder vand.

Jamen så lige pludselig så har man bare et helt hoved, der er fyldt med tanker, som måske ikke gør noget godt for en. Fordi jeg plejer sådan at se lidt vores tanker, som om der er nogle tanker, vi rent faktisk har brug for, og så er der andre tanker, som vi ikke har brug for.

Så det er der, vi også sådan skal prøve at skabe nogle rammer og nogle kasser i os selv, for, hvordan vi ligesom kan, mærke ind i, hvilke tanker er gode for os, og hvilke tanker skaber, men så også modsatrettet kigge ind i, hvilke tanker er dårlige for os, og hvilke tanker destruerer eller nedbryder en indvendigt. Og ja, der ved jeg faktisk ikke sådan helt, hvordan vi skal komme ind på det. Han er sådan det.

Nej, men sådan det. Jeg troede, du ville sige et eller andet, sådan et eller andet, hvor du vil få gode til hudet og blive sådan helt wow, wow. Men jeg sad med fuldstændig sammenfølgelig, hvor jeg er helt forvirret lige nu, men det er jo fordi, det er så eksistentielt. Altså det her, tanker, det er vores svære, det er vores verden. Verden er den, du tænker. Så derfor bliver du simpelthen nødt til at tage dig

sammen og tænke over, hvad det er, du tænker, og tage ansvar for dine tanker. Fordi, Hvis vi hver især, en ting, loven om tiltrækning, tænk det mærkeligt modtaget, hvis du ikke kan tænke dig til, hvad du drømmer om, så kommer der ikke til at ske noget positivt i dit liv på den måde. Men du kan også over tænke ting, så det kommer du til.

Altså, tanker har så mange lag. Det, jeg synes, der er vigtigt, at vi får med fra den her episode, det er, at vi bliver simpelthen nødt til at være især og tage ansvar for vores tanker og have bevidsthed på dem. Fordi der er jo ingen tvivl om, som du også skriver i bogen, altså det er jo lidt svært lige at dokumentere og underbygge, men altså er det 70.000 tanker, et menneske har om dagen, og 95% af dem er ubevidste, dem kan vi ikke engang styre.

Men derfor er det også rigtig interessant på en eller anden måde, at næsten se det som en opgave og begynde at tage kontrol over dine tanker. Du kommer nok ikke lige foreløbig i mål med at kontrollere dem alle sammen, fordi mange af dem er ubevidste, men det er lidt interessant, når du først begynder at arbejde med dine tanker. Jeg har jo været i gang med det en del år.

Når du først begynder at arbejde med dine tanker, og så hele tiden forstiller dig selv spørgsmålet, hvorfor tænker jeg egentlig det? Er det en autotanke, jeg har nu? Er det egentlig sådan, jeg rigtig mærker det inde i, eller er det bare fordi, at jeg plejer at tænke sådan?

Det er jo sådan med hjernen, at den kan godt lide genveje, den kan godt lide smutveje, og det er derfor, vi mennesker godt kan lide at gøre, som vi plejer i bund og grund, fordi det er trygt, det er inde i komfortzonen, så er det ikke hårdt for os. Og det er bare sådan dejligt chilleren for vores hjerne. Det er jo lige så snart, at vi skal ud af komfortkassen, tænke nogle nye tanker, gøre tingene på en anden måde, at det begynder at blive lidt anstrengende.

Ja, nogle gange så tænker jeg faktisk også, hvor går grænsen mellem, hvad der er tanker og hvad der er følelser egentlig. Fordi i mine øjne, så er jeg sådan lidt en tanke af vel en... Altså en sætning, eller på en eller anden måde noget, man tænker på en måde, hvor der bliver sat ord på det, hvor følelser mere er et aspekt, hvor man mærker noget, som så kan triggere en tanke. Eller at man også kan få en tanke, som så trigger en følelse.

Der gør sådan, at hvor går grænsen egentlig for, hvad der er tanker og hvad der er følelser? Så nogle gange så føler jeg egentlig også sådan, at det er en og samme ting på en eller anden måde, fordi de sådan går hånd i hånd. Du ved, hvis du har en dårlig tanke omkring dig selv, jamen så kan du måske hjemme med at blive deprimeret, som er noget, der især også er baseret på følelser og hvordan du ligesom har det.

Så det er sådan en, jeg tror faktisk ikke, vi kan snakke om tankens kraft, uden at vi også snakker om følelser og det at føle noget. Og jeg tror også egentlig, at det der fra min, kan man sige, formel ligesom stammer fra, fordi vi kan jo ikke tænke noget for at modtage det, uden at føle det. Og vi kan ikke føle noget, vi gerne vil tiltrække, uden egentlig at have tænkt, hvad det er, vi egentlig gerne vil modtage.

Så det er lidt som om, vi ikke rigtig kan få lov til at tale om tanker, uden at tale om følelser. Vi kan ikke få lov til at tale om følelser, uden at snakke om tanker. Og man kan ikke tale om noget som helst, uden at tale om tanker faktisk, fordi alt, hvad vi ser i den her verden, alt er skabt af en tanke. Får jeg sådan lyst til at sige, fordi den her kuglepind, jeg sidder med, før at den blev til en kuglepind, er der en, der har tænkt den.

Før den vand, du sidder og drikker nu, blev kommet ned i den flaske, så er der nogen, der har tænkt, hvordan flasken skulle se ud. Altså, alt er skabt af tanker, og der er også en af de der universelle lov, jeg har talt om dem før, Der er en, der hedder loven om mentalisering, tror jeg, den hedder. Også endelig dykke ned i den, hvis det er, det er super interessant. Men hvor er det? Den handler om, at alt er skabt af vores tanker, fordi alt begynder med tanken.

Og det er jo simpelthen, fordi tanken har en skabende kraft.

Tankens Skabende Kraft

Det mener jeg vidderligt, den har. Placebo er jo en rigtig ting. Nocebo er en rigtig ting. Når jeg siger rigtig ting, så er det bare, fordi den er bevist. På den måde rigtig, rigtig. Alle er enige om, at den er rigtig. Ikke bare os der føler ting og tror at vi har vores egen virkelighedsopfattelse selvom det ikke er.

Whatever dokumenteret endnu men nocebo, placebo det er jo, dokumenteret og det er jo simpelthen tanken altså din krop der tror den får et medicament og derfor reagerer og responderer kroppen fysiologisk positivt på det fordi den tror den har fået et medicament der virker, så det er rigtigt, det hele hænger sammen altså tanker, følelser, men også fysiske ting, har jeg lyst til at sige.

På en eller anden måde, hvis vi tager den helt ud i sådan en filosofisk perspektiv, så er alt skabt af tanker, fordi vi kan se det. Vi skal kunne se det for os i vores tanker, for at vi kan skabe det i virkeligheden. Ja, fordi jeg tror egentlig også, det er tankerne, der er med til at gøre. Altså hvis vi fjernede tankerne, så ville vi nok være væsener, der var mere baseret på instinkter på en eller anden måde.

Fordi tankerne er også med til at evaluere situationer, inden man bare går med følelserne og siger, nu gør jeg, hvad jeg føler, og så går man bare med det. Fordi så er tankerne på en eller anden måde også det, der gør, at vi ikke bare følger vores instinkter, som den her lille kanin bare vil gøre, men at vi ligesom får tankerne ind i billedet, der gør, at man lige overvejer, er det en god idé at gøre det her? Så det er sådan...

Ja, fordi vores tanker kan jo både bygge vores liv op, og det kan gøre os stressede, det kan gøre os syge, det kan gøre os raske, det kan, altså alt efter hvilke tanker, der får lov til at være en del af vores bevidsthed. Og jeg har lyst til at sige, at der findes jo, altså det vigtigste for mig, det er, at vi tænker over, hvilke tanker vi har. Og vi skal tænke over, hvordan de tanker, vi har, de påvirker os, fordi det har en reel effekt i dit liv lige nu. hvad du tænker.

Jeg kunne også komme ind i det her studie og tænke helt vildt meget over, hvor mange tusind, der skal lytte til det, jeg siger nu. Og så ville jeg sidde måske og være nervøs og have svedet i håndflader. Jeg har simpelthen valgt at tænke, ej, hvor skal jeg ind og have en dejlig samtale med Frederik nu.

Jeg kan da godt forstå, at det måske, og det burde måske også være nervøs over at skulle ind og optage en podcast til så mange tusind mennesker, når der ikke lige stod andet end tankens kraft undersreget. På ens blog. Jeg er helt rolig. Det er mine tanker omkring det, der skal ske, der gør, at jeg er helt rolig. Jeg kunne have valgt et andet tankesæt, der hedder. Nu skal jeg ind og præstere. Kan vide, om der er nogen, der ikke gider lytte

med, fordi de synes, jeg er åndssvær at høre på. Kan vide, om vi går i stå. Kan vide, kan vide, kan vide. Men det gør jeg ikke. Jeg har bare fundet et emne, jeg ved, der er vigtigt. Og så har jeg bare... Jeg behøver ikke engang mere at beslutte mig for at komme ind med ro i sjælen. Jeg kommer bare ind med ro. Så jeg har hygget mig, max, lige indtil jeg satte mig i den her stol, hvor du så tændte mikrofonen. Ja, det gik lidt hurtigt. Det gik lidt hurtigt.

Solen sker, når vi skal ud. Nej, øhm... Jamen, så jeg kunne have siddet med en helt anden følelse i min krop lige nu, men jeg sidder i total ro, fordi det er mine tanker, der har sikret, at jeg sidder i den ro lige nu, så derfor er det altså det kæmpe værdigivende at have opmærksomhed på.

Ja, også fordi nogle gange, når jeg sådan sætter mig ind og skal begynde at optage, så har jeg også sådan tanker omkring, kan vide, hvad folk synes om det her emne, kan vide om den her episode, jeg sådan lige har optaget, falder i god jord hos folk, kan vide. Altså så begynder jeg lige så stille at få nogle tanker, som godt kan få mig lidt ned ad en vej, hvor jeg bliver i tvivl om, hvad folk egentlig gerne vil have-agtigt.

Hvor der er jeg bare nødt til at stole på mit instinkt, min intuition, min mavefornemmelse om, at det, der kommer igennem, det er det, der kommer igennem. Og det er der mening med, at det er det, som der kommer igennem. Og så ligesom parkerer tankerne på en eller anden måde. Men vi kan jo heller ikke komme udenom, at det så er tankerne, der også er med til at give en form for retningslinje.

Altså, at man ligesom har tanker i bestemte scenarier og situationer, der gør, at man ikke bare lader følelserne køre derudad, men at man også får sat en rød snor, eller hvad man skal kalde det. Altså, du skal simpelthen have sat en prop i, hvis du har myldertanker. Og det ved jeg, at det er der rigtig mange, der har. Jeg har også ekstremt mange tanker. Det popper derudad, men jeg vil ikke kalde det myldertanker, men...

Jeg tror, vi alle sammen kender det nok for det der underlige stadie, hvor man er sådan, man sover ikke helt endnu, men man sover lidt, og man er kommet i sådan et underligt stadie, hvor ens tanke ligger og bearbejder en eller anden udfordring. Man står med, men hvor det kører bare i ring, eller sådan, hvor man er fanget i et tankespind, hvor du ved ikke helt, om du er vågen, du ved ikke helt, om du sover.

Jeg tror, der er mange, hvor vi egentlig også på et eller andet niveau oplever det i vores liv. Det kan være uhensigtsmæssige tanker, der bare ligger og aldrig kommer videre, end at ikke komme videre. Det er ret interessant, hvis vi begynder at se dem. Jeg ved simpelthen ikke lige, hvad et eksempel kunne være, men det kan jo være alt. Al forandring er skidt, al forandring er skidt. Åh nej, der kommer en forandring til skidt.

Det kan for eksempel være helt sikkert, det der er helt sikkert holdt op, jeg har haft mange kolleger, hvor det har været en tanke. Er det noget nyt, det der? Nej tak.

Eller hvad kan det være, altså der kan være så mange ting, som vi på et eller andet niveau kører i ring fordi det er bare vores autotanker og hvor det er en form for tankespind vi har, fordi vi tror det er sådan det er, og der er det altså bare, det bliver sindssygt interessant, når vi stopper op og lige ser tanken udefra jeg ser det næsten som om, man tager lige fat i tanken og holder den godt fast med to fingre og så står

man lige og kigger på den fra forskellige vinkler og tænker har den sin plads her? Hvorfor er den her? Gud, er det bare noget jeg gør sådan rent på autorespons det her? Ah, så kylder jeg den lige over højre skulder. Ja, og det er også der hvor mange buddhister og folk der mediterer der, jeg mener de siger et eller andet med at de sådan iagtager deres tanker.

At de sådan stiller sig på sidelinjen for ligesom at se hvad er det for nogle tanker der ligesom flyver igennem hovedet på sådan en måde der gør at, Man så lige pludselig iagtager det på en måde, hvor man får en forståelse for, hvilken type tanker man egentlig har omkring sig selv. For især også når det kommer til det med loven om tiltrækning, så er det bare sindssygt vigtigt, at vi har gode tanker omkring os selv, om andre, om de mennesker vi møder på vores vej.

Fordi det er jo lidt sådan, de tanker, du har, de går simpelthen ind og giver bagslag positivt som negativt. Så dårlige tanker om andre, det rammer bare en på et eller andet tidspunkt. Og nogle gange så tager jeg mig selv i, at jeg bliver bange for, at karma har opdaget, at jeg havde lige en dårlig tanke om den person, så nu får jeg præcis de samme energier tilbage, fordi jeg tænkte der, der og der.

Ja, man kan sige, at hvis du har svært ved at styre dine aggressive tanker over for andre, og så skal du bare tænke på alt, hvad du sender ud, kommer tilbage, lige masken på dig, så kan jeg love dig for, at du får akut stress og stopper med det. Jamen altså i dag, da jeg cyklede herind, så var der en mand, der træk sin cykel hen over vejen uden, og han kom ud fra sådan to containeragtige, så jeg kunne ikke sådan se, hvor han var.

Men han kom bare gående midt ud i det hele, hvor jeg kom og cyklede, hvor jeg tænkte, det er sgu da dit ansvar. Sådan og du ved, og ligesom sådan... Se i hovedet. Ja, så der sendte jeg ham, ja nu skulle jeg til at sige dødsblikket, jeg har jo kun et blik, fordi jeg har fået så meget Botox, men det er sådan, der prøvede jeg virkelig sådan at sende ham dødsblikket sådan, se dig dog for, ja sådan, se dig dog for-agtigt, og der tog jeg mig selv i sådan, at det sådan lige var, det var.

Der blev jeg sådan, Frederik, det skal du ikke tænke. Det kan være, at han har travlt. Det var også fordi, du var blevet bange. Det var lille bange Frederik indeni, der blev så sur. Jamen, det kan jo gå galt. Man kan jo vælte og slå hovedet ned i asfalten. Ja, så er det godt, at du har så meget Botox i panden, at du hopper lige op. Du behøver ikke en hjelm. Ej. Men der tog jeg lige mig selv i, at også fordi jeg kunne se, at han var sådan en rigtig forretningsmand, jakkesæt og sådan noget.

Og så tænker jeg, jamen selvfølgelig, han er sikkert sent på den til et eller andet vigtigt møde, og tænker kun på sig selv i den situation, fordi mødet skal bare gå godt, du ved. Han var en del af aktiemarkedet og lige tabte 80 procent. Ja, så jeg tænkte sådan, ved du hvad, der prøvede jeg sådan at være overbærende sådan, jamen Frederik, det gik jo ikke galt.

Men alligevel kan det også nogle gange påvirke mig sådan, at folk er så meget i deres egne tanker, at de glemmer, at der er mennesker omkring dem, og at der er andre på deres vej. Ej, okay. Nu får jeg lyst til at lave en brevkasse baseret på mine egne spørgsmål til dig. Okay, jamen har du et spørgsmål? Ja, det kunne jeg godt lige mærke til, at der var noget, der triggered mig. Så hvis nu man, sådan et tænkt eksempel, har en ægte fælde, der er rigtig meget... Altså for det første er jeg en mand.

Og no offense til jeres køn, men det er bedst, når der kun sker én ting ad gangen. Altså det er bevist multitasking, det er ikke et talent. Piloter ejer det helt sikkert, men kvinder er vi bedre til det. Men jeg er ret sikker på, at der er mange mænd, der er rigtig gode til det, de er dygtige til at blive i deres egne tanker.

For eksempel, hvis man sidder i et rum med andre mennesker omkring sig, hvor de andre mennesker omkring en taler til en, eller bare laver ting, der er uden for den tankesfære, der foregår ind i ens eget hoved. Kan man sige noget omkring det her med at være optaget af egne tanker, og hvordan håndterer man det bedst, hvis man bruger meget tid sammen med nogen, der er meget oppe i deres eget hoved?

Ja, det er faktisk et godt spørgsmål, fordi man kan jo sige, at i spiritualitet er det jo meget det her, som jeg har sagt tusind gange før, hokus pokus, dig selv i fokus. Du skal være i dine egne tanker. Hvad er dit? Hvad er mit? Hvad er andres? Fordi på den måde, så er vi sikre på, at de tanker, du har, det er dine egne tanker og ikke andres tanker.

Men alligevel kan der jo også være det her aspekt af, at hvis man er for meget i egne tanker, jamen så pludselig er man ikke åbne for andres tanker, som kommer ud som inputs til, hvordan en situation skal være eller optimering et eller andet i den stil. Så er det hele tiden denne her hårde, fine balance mellem, at man skal være.

Bevidst omkring andre mennesker omkring en, andre menneskers tanker, der gør, at selvfølgelig har du dine egne tanker, og det er okay, du er i dine egne tanker, men hvis man lukker sig for meget inde i egne tanker, så er man ikke opmærksom på verden omkring en.

Og så kan man faktisk gå glip af mange ting, der også gør, at man pludselig fremstår som meget egoistisk, som for eksempel ham, der træk cyklen ud, uden at se sig for, hvor jeg jo netop begyndte at tænke, altså tror du, du er den eneste i hele verden, der er heragtigt, prøv at se dig for.

Du ved, der så jeg ham meget hurtigt som en, der var meget egoistisk, men han har måske bare lige haft et øjeblik, hvor han har været for meget i egne tanker, og så afskærmede sig fra omverdenen for at have fokus på det, han gik og tænkte lige nu, fordi det måske har en afgørende betydning, det møde han ligesom skal til, der gør, at han er nødt til at lukke sig ind i tankerne. Var det svar, jeg følte sådan lidt, det var sådan lidt svar i øst, og så... Jamen, det er jo klassisk spiritualitet.

Det er sådan lidt for det hele. Men igen, bevidsthed omkring det. Og det er jo altid et vigtigt budskab i forhold til at holde alting på sin egen banehalvdel og være i sine egne tanker. Og også igen være god til at ytre, hvad du selv har behov for. Fordi du kan ikke sige til andre, jeg har brug for, at du ikke tænker så meget, eller jeg har brug for, at du bliver lige så god til at multitaske som mig. Jeg ved godt, at jeg er bedre til det end de fleste, og jeg har brug for,

at du bare bliver bedre til det. Det kan man jo ikke bede andre om. Så jeg tror, det er igen det der med, at det er bare vigtigt i alle relationer, at vi er hver især... Det er jo lidt ligesom, taler man eller lytter man, så man skal gerne kunne begge dele. Og vi skal bare have tillid til, at dem omkring os har bevidsthed på det. Fordi jeg tror egentlig, det er der, den ligger. Er du oppe i dit hoved hele tiden bevidst, eller er det ubevidst?

Altså fordi, du skal helst kunne tjekke ind i dit eget hoved. Du skal kunne blive i dine egne tanker. Du skal kunne nyde dit eget selskab og dine tanker. Fordi det er der, du lever, det er der, du bor. Men du skal også kunne tjekke ud af det. Så igen, hvis du først sætter bevidsthed på det, og begynder at anerkende og acceptere, at det er der, du skal være, men at du også skal have blik for andres, så er du et godt stykke af vejen. Ja, lige præcis.

Det her er faktisk ikke et eksempel for mit eget liv, men jeg har en veninde, som jeg ved oplever, at hun synes, at hun er meget vred hele tiden, eller hun er meget sur hele tiden. Det er jo fordi tanker og følelser hænger jo sammen. Jeg kom bare lige til at tænke på, at du er jo god til at give en masse råd ud.

Og også når man er i et spirituelt forløb hos dig, så kan vi jo spørge dig om alting, og så kan du på en eller anden måde få nogle input til det fra et andet sted, og det ved jeg ikke helt, om du på den måde kan det her i studiet.

Men hvis nu du går med en autofølelse af det her, som jo også kommer af nogle autotanker på en eller anden måde hvad i alverden men de føles du har haft dem så længe at de føles som dine, Hvordan i alverden, når du ved, hvor svært det er bare at ændre ubevidste tanker, hvordan i alverden ændrer vi så de andre tanker i det hele taget?

Ja, det er faktisk der, hvor jeg vil sige, at professionel hjælp egentlig vil være en god ting, fordi nogle gange så kan man have fået inkorporeret nogle tanker og mønstre over så mange år, fordi igen, det kommer også meget an på, er det et halvt år, du har haft dem, eller snakker vi sådan, altså 10 år, du har gået med de samme tanker omkring dig selv, for eksempel.

Så er det sådan lidt, altså alt efter hvor mange år det ligesom er, man har gået med det, jamen så kan det være, det kræver hjælp udefra, for ligesom at få styr på sine tanker, for at finde ud af, jamen er det egentlig dine egne tanker, eller er det tanker omkring dig selv, og syn på verdenen, du har fået med dig hjemmefra, eller fra nogle gamle veninder, eller en oplevelse du havde i folkeskole, med en lærer der sagde noget til dig, der så har trigget en tanke i dig,

som så bare har fulgt dig hele tidenagtigt. Der kan det godt være svært, at man går ind og begynder at arbejde på det selv, hvis vi snakker om, at det er mange år siden, at man faktisk er usikker på, hvornår det ligesom er sket. Nogle gange kan man så være så heldig, at man så kan mærke ind i, at det var lige præcis denne situation med denne person, der har gjort, at jeg er blevet usikker på mig selv, og har de her tanker omkring mig selv den dag i dag.

Så kan man sige, så kan man godt gøre noget ved det selv. Men hvis man faktisk er i tvivl om, hvor det kommer, og hvis man står med sådan en stor rodekasse, og så kigger man ned i den her rodekasse, og faktisk er i tvivl om, hvad der er dit og hvad der er mit i den her kasse. Så kan det godt være, at det er en god idé at få hjælp til flytteruden. Ja, det giver god mening. Det giver rigtig god mening.

Fordi det er jo igen det der med, at det som folk i hvert fald kan starte med at gøre, hvis de har svært ved at identificere deres egne uhensigtsmæssige tankemønstre, det er, at prøve, om ikke andet, så at sætte lys på, hvor der er noget, der ikke spiller umiddelbart i livet. Selvom at, du så ikke lige er nået frem til, hvad der gør det måske, og du ikke lige har fået noget hjælp til det, så prøve virkelig at mærke ind i, hvad er det for noget, der ikke fungerer her.

Ja, og det er også igen der, hvor spiritualitet kommer ind med kontrasterne, fordi vi er jo sådan lidt opdraget med kan-selv-vel-selv, at vi har det bedst med, hvis vi sådan skal gøre det hele selv. Og at man skal klare sig selv, alle de der ting. Men nogle gange, så er det faktisk okay i situationer også at sige, jamen jeg kan faktisk ikke selv. Jeg har faktisk lige brug for et sæt ekstra øjne eller nogle andre tanker på det, som jeg går og tænker. Altså, hvor det ligesom stammer fra.

Fordi det er ligesom, hvis man sidder og laver en kryds og tværs, jamen så kan du også være låst så meget fast på, at du ikke kan finde ordet i kryds og tværs, at hvis du giver den videre til sidemarkeren og så spørger, kan du finde et andet ord for et eller andet? Så kan det sætte øjne og et andet mindset og andre tanker være med til, at man så kan få løst det ord, der er på kryds og tværsen, for så får kryds og tværsen tilbage igen, for at kunne komme videre med den.

Så nogle gange kan vi godt sådan låse os fast på et bestemt billede af os selv og andre, der gør, at det kan være svært at komme væk fra, hvis man sådan bare har fået lov til at tænke den samme tanke dag efter dag, der er blevet til måneder til år. Og hvis ikke der er nogen, der modsiger en, så kan du jo bare, altså det er jo også det, vi ved jo ikke mere end det, vi ved. Og du er jo først rigtig klog, når du ved, at du ikke ved en skid. Men der er jo lang tid derhen.

Fordi det er jo ligesom, man kan se, at Trump kan bare sige, hvad han vil otte gange, og så lige pludselig er der nogen, der mener, at det er sandheden. Sådan kan vi andre jo også gøre. Det er jo bare et spørgsmål om at fortælle sig selv, det er nok gange, jeg har intet værre, intet værre, intet værre, jeg har spiset som en svin, jeg spiser... Altså, hvad man ellers kan lave er uhensigtsmæssige mønstre, som ikke har noget som helst hold i virkeligheden, men som er din virkelighed.

Fordi det er dine tanker, der skaber din virkelighed. Så hvis du kigger på dig selv i spejlet hver morgen og siger sådan... Jeg er stadig lidt for tyk. Det havde jeg ikke ligget. Altså, sådan er det. Nå, jeg er stadig lidt for tyk. Sådan er det. Prøv lige at tænke, hvis du sagde sådan, wow, hvor ser jeg godt ud.

Wow, hvor ser jeg godt ud. Du må altså også godt, det er måske lige sådan en side note, men du må godt, hvis du opdager en uhensigtsmæssig tanke, så må du meget gerne sætte dig ned og skrive det positive modsvar til den tanke ned.

Altså jeg spiser for meget jeg spiser altid lige det min krop har brug for og sådan hver gang fordi nogle gange kan det godt hjælpe dig, hvis du så kan mærke, at jeg kører lige i autotank nu jeg spiser altid for meget så ved du, så opdager din hjerne at du har gangen og negativt og så skal du skynde dig at sige den positive det er jo at omkode din underbevidsthed til at begynde at tænke anderledes og hvis du så begynder at tænke jeg spiser altid lige det

jeg har brug for lur mig om både du med din egen metakognitiv terapiform som du kører på dig selv her, begynder at ændre din adfærd, men også i relation til loven om tiltrækning. Wow, så lige pludselig er du faktisk begyndt at spise lige præcis det, din krop har brug for.

Ja, så er der også nogle aspekter, hvor det der med at omprogrammere sin hjerne med for eksempel, er det ikke også i buddhismen, man gør det, hvor man tjenter, hvor du siger den samme ting om og om igen, for at plante den sætning i dit mindset og dine tanker, så du faktisk bliver det, du sidder og tjenter. Eller man kan så sige, at det er lidt en ekstrem måde at gøre det på, at man måske tjender en time, men at begynde at tale pænt til sig selv.

Nogle gange om dagen, og når det føles naturligt, og når man begynder at få nogle tanker, hvor man tænker, det var da ikke en sød tanke, du havde om dig selv deragtigt, at du så sørger for at omdirigere tanken til, at den ikke holder vand, eller at du begynder på en moderne måde at tjente og sige nogle ting til dig selv, der gør, at du får omprogrammeret dit sind.

Præcis. Jeg har brugt det meget i mit forældreskab, hvor der gik et stykke tid, hvor min mand og jeg, vi er nærmest kappede, som om der har haft det mest nederen den nat, eller sådan, åh, hvor er jeg træt. Jeg er så træt i dag. Jeg vågner da vist aldrig i dag. Så er det lige pludselig sådan, okay, clean cut. Vi laver lige clean cut her.

Det snakker vi simpelthen ikke mere om. Vi snakker bare, hvis vi skal på nogen måde ind på, at vi har sovet igen lidt i nat, så er det sådan, lav lige kaffen ekstra stærk i dag, skat. Men intet negativt. Det bliver da vist en god dag i dag. Altså det lyder, man kan føle, at det er skuespil. Man kan føle, at det er løgn. Du kan føle, at du står og fortæller dig selv, at jeg er virkelig en stor fed løgn. Men jeg lår dig for, hvis du kigger på din krops glædesniveau, følelse indeni.

Hvis du har stået og sagt, at jeg er træt i dag, og jeg er træt igen i dag. Eller så har du sagt, at nu skal dagen godt nok i gang, så kører vi venner. Det er to forskellige kroppe, du står med, afhængig af hvilken en af dem, du vælger. Og hvis du så tænker på, at de helt store forandringer sker i de små forandringer, du bliver ved med at gøre hver dag. En ting er, at du ikke kommer til at stå vildt frisk næste tirsdag klokken fem om morgenen.

Men hvis du bliver ved med at omkode dit mindset til at være sådan en, jeg er frisk, når jeg vågner om morgenen, jeg er frisk, når jeg vågner om morgenen. Jamen altså, livet er langt, ikke? Altså, det skal nok nå at ændre sig, så du er frisk, når du vågner om morgenen. Og der vil jeg så sige, der kan være sådan en lille sidebemærkning, hvor man sådan, det kan jo rent faktisk godt være, at du er træt.

Så der er det også igen, at man mærker ind i, er jeg træt, eller er det noget, jeg sådan bilder mig ind, at jeg er træt? Fordi det kan jo også være, at man simpelthen har gennemgået så meget i livet, at kroppen rent faktisk bare, Er træt, og så skal man passe på med at tage quick fixes som en stor Red Bull, eller sådan et eller andet, der gør, at man så dækker over et reelt problem.

Så det er igen også der, man faktisk skal mærke ind i. De tanker, man har, når jeg siger, at jeg er træt, jamen er du så reelt træt, eller er det bare noget, du siger til dig selv, fordi klokken er syv, og man sådan rationelt set burde være træt, fordi det er bare federe at sove til klokken ti. Ej, det griner, at du siger klokken syv og klokken ti. Altså, jeg er mere sådan, er det klokken fem, eller er det seks? Men det er jo igen forskellende også, du, mig med mine to børn.

Ja, altså klokken fem, så kan jeg stadig sådan, ej, jeg kan sove fire timer endnu. Jeg hørte også Emil 2 op, der biohacker, helt vildt, og var med i Noël Enhed, hvor han var sådan, jeg har altid troet, jeg har bedt, men nu vågner jeg bare klokken syv om morgenen af mig selv, og er lysvågen, hvor jeg sådan, klokken syv om morgenen, altså der er alle sgu da vågne. Det kan jeg så fortælle dig, det er man ikke. Jeg ved det godt, det kommer man jo an på.

Men det er igen også en støjenrytme, fordi jeg går jo i seng klokken et. Ja, vi skriver tit godnat til hinanden før. Altså jeg er altid sådan, du ved godt, cirka 22-22.30, der skal du skrive godnat til mig. Ja, der skal jeg have min aftenkaffe. Ja, du altid kan man lave kaffe, det siger jeg. Ja, og så er jeg sådan, nå skal du i seng?

Men er det igen også sådan? Jeg vil lige sige en vigtig ting omkring det her med, hvis du sådan opdager, gud, det er faktisk et reelt behov, jeg har, nej, jeg er faktisk træt, jeg må ikke lave et quick fix, så er det rigtig, rigtig interessant, og det bliver jo at huske at reagere på dine tanker, hvis de er reelle, så skal du også, nu har du måske en baby, der skriger, så kan du måske ikke lige gå i seng, men så skal du faktisk tage det,

altså det kommer ikke til at fikse sig, medmindre du så får noget søvn. Så find en løsning, så du får noget søvn, bare for at sige, vi kan også rigtig hurtigt, være så vant til, at vores tanker kører i ring, at vi glemmer at gøre noget ved det, som tanken fortæller os, at vi har brug for. Giver det mening?

Så hvis du opdager, det er faktisk ikke noget, jeg bare siger til mig selv, at jeg er helt smadret, så skal du jo prøve at løse problemet, for ellers så kommer du til at føle dig lige så smadret dagen efter. Og det kender jeg jo fra mig selv. Så kan det godt være svært at gå i seng kl. 19 den aften med ungerne, men det kan godt være det, du har brug for at gøre. Ja, sidst kl. 19. Ja, man kan sagtens gå i seng kl. 19. Jeg har gjort det tre gange i mit liv, men jeg har haft de fedeste.

Så vågner man bare efter 10 sammenhængende timer, og du er helt frisk.

Refleksion Over Tankernes Betydning

Nå. Ja, ja. Ny verden. Så ja, tanker. Mærk dem, og tag stilling til dem. Og observere dem. Er de gode? Er de dårlige? Hvordan kan du bruge dine tanker til at bygge din fremtid op? Byg dig selv op? Indvendigt, men også din virkelighed omkring dig. Fordi ja, som sagt, så er tanker jo byggesten til alt, hvad der er omkring os. Altså, alt er jo startet som en idé, og en idé udspringer fra tanker, og tanker udspringer fra en bevidsthed.

Så det er jo virkelig sådan, tankerne er bare byggesten til alt, hvad vi ser omkring os. Og hvis vi ikke havde vores tanker, så ville vi jo bare være et dyr, Der ikke rigtig lavede andet end at følge instinkterne Og ikke rigtig havde, tanker-agtigt. Så det, ja. Det sjov er, at selvom vi har vores tanker, så kan vi lynhurtigt bare være instinktdrevet stadigvæk, som om, at vi nedgraderer os selv til at være.

Instinktdrevet igen, fordi hvis du ikke observerer dine tanker, hvis du ikke ved, at du har dem og ikke bruger dem til noget konstruktivt, så på en eller anden måde, så fratager du dig selv hele den kæmpe gave, du har i at have tanker og bevidsthed. Så det kan virkelig, Det er virkelig et udviklingsområde, når først du begynder at finde ud af, at du har tanker. Du er ikke dine tanker, og du kan faktisk selv tage kontrol over dine tanker.

Jeg tænkte over, jeg læste et eller andet sted, jeg kan desværre ikke lige sætte kilde på, for jeg ved ikke, hvor det var, men det var et klogt menneske i forhold til tanker. Der er jo også tanker forbundet med at ikke kunne tilgive nogen. for eksempel.

Det er jo også tit, det er jo ikke så meget, ofte er den person, du ikke kan tilgive, det går ud over, det er mere den følelse, du får indeni, fordi at du går rundt med den her følelse, at der er noget, der ikke er afsluttet, eller at du er vred og så videre. Så der var en, der sagde sådan, altså når du ikke er i stand til at tilgive, så svarer det til, at du drikker gift, men du forventer, at det er en anden, der bliver syg.

Og det er lidt det samme, det er sådan med vrede eller irritation mod ens partner og så videre. Du går eller hen der, veninden, der er vred eller sur, meget, eller hun har en følelse af, hvorfor filerne er jeg så sur? Det er jo hende, det går ud over, men hendes vrede eller irritation er rettet mod nogle andre. Og det går selvfølgelig også ud af dem, hvis hun går og skaber af en tortensky, men den, det går værst ud over, det er altså faktisk inde i hende selv.

Så på en eller anden måde, så er det jo hendes tanker om, at hun er irriteret og sur over noget, som en anden gør, der smadrer hendes liv, hvor hun føler, det er den anden, der smadrer hendes liv, men det er jo faktisk hende selv, der gør det. Ja, 100%. Det var faktisk en smuk måde, lige at afslutte så beklager vi bum det er godt men Frederik.

Således fik vi talt omkring tankens kraft og jeg vil i hvert fald gå ud i verden nu og være meget bevidst omkring hvad jeg tænker og om ikke andet så vil jeg prøve at være det for en stund fordi vi skal jo også give vores tanker lidt plads til bare at lege derudad tænker jeg, Og det er sjovt, at jeg prøver lige at tænke tilbage på afsnittet, hvad vi har talt om. Og jeg er sådan lidt... Jeg håber sgu, det giver mening.

Ja, jeg håber det også. Ellers er I som altid velkommen til at skrive til Frederik. Ikke til mig, jeg kan ikke overskue den mailboks, den stikker jo helt af. Men skriv til Frederik, hvis I har ris og ros og ting, som I synes kunne være sjove, at vi tog op. Det må I altså også gerne gøre med emner. Vi kigger jo ind i mailboksen en gang imellem. og at du kigger meget i den, det ved jeg godt, men at vi også prøver at gøre de ting, som I gerne vil have, vi snakker om osv.

Ja, så kan vi i fællesskab være med til at bygge podcasten op. Lige præcis. Udvide den, nye koncepter, nye, alle mulige forskellige ting. Ja, præcis. Mega nice. Vil ikke være rigtig søde at give podcasten nogle stjerner, skrive en anmeldelse, det er tit lige sådan to-tre klik, der skal til, men det betyder simpelthen så meget for os og for et andre, de lærer podcasten at kende.

Og virkelig, hvis du kender nogen, der spørger sådan, hvad skal jeg lytte til, så nævn den her podcast og se, om der er noget for dem. Og del den på Instagram, del med en kollega. Hvis der er sådan en kollega, du bare tænker er mega træls, så vær sådan, lyt lige til den her episode. Lyt til den her episode. Om Party Killers. Prøv lige at lytte til den. Se om der er noget, der lugter inde i din østeklokke. Rationerer du med noget af det? Ja, ej.

Det betyder meget for os, når I anbefaler os og anmelder den. Og det må I endelig bare blive ved med at gøre. Ja. Så tusind tak, fordi I lytter med. Og tak Frederik, fordi du havde lyst til at tale med mig om tankens kraft.

Afslutning og Tak

Jamen selvfølgelig. Og selv tak. Vi snakkes ved. Det gør vi. Music.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android