¶ Intro / Opening
Music.
¶ Velkommen til studiet
Halløj så, Hanna. Hej. Og du er simpelthen i studiet igen. Ja. Det er jo simpelthen en fornøjelse at have dig i studiet. Tusind tak. Jeg synes jo, vi får nogle vilde, vilde samtaler, hvor vi får talt om alt mellem himmel og jord. Der er en rød tråd, men vi kommer vidt omkring. Jeg er glad for, at du siger, at der er en form for rød tråd i hvert fald. Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal mene om det her emne. Det er så nemt at stikke ud af en tangent.
Ja, og du har jo valgt emnet i dag. Altså, jeg ved jo ikke, hvilket emne, du har valgt at tage med. Så jeg har ikke forberedt mig på noget som helst, og jeg ved ikke, hvad du vil spørge om, eller hvad vi skal hen på. Okay, jeg synes jo også, at det var et fedt benspænd, du gav dig selv at sige, kom du bare i studiet, vælg et emne. Og det har jeg gjort, så det vi skal tale om i dag, det er energi. Okay.
¶ Energien i et rum
Ja, og det skal vi, fordi det jeg særligt tænker på, jeg tænker, du har mange perspektiver på det, Men det, jeg tænker på, det er det her med energien i et rum. Energien ved et andet menneske. Altså, så det er mennesker, det drejer sig om. Jeg er begyndt at tænke rigtig meget over, har hende der en høj energi? Har hun en lav energi? Og hvordan påvirker det mig? Jamen, jeg glæder mig. Jeg er jo ekspert på energi, kan man vist roligt sige. Perfekt. Jamen, kan du ikke fortælle lidt mere om det?
Jo, altså, jeg tror jo på, at alt er energi. Altså lige fra den bil, vi ser køre på gaden, til mennesker, til bygninger, de tanker vi har, følelserne vi har Altså alt det, som man kan se og røre ved, det er energi i forskellige former, substancer eller hvad vi skal kalde det Og jeg tror, vi mennesker, vi kan gå ind og manipulere med forskellige former for energi med vores tanker, at de her energier, de sætter sig på en eller anden måde i vores energifelt, i vores måde at møde andre mennesker på,
den måde vi fører forretning på for dit vedkommende mor, for dine børn, så sker der et eller andet, hvor at vores tanker og vores følelser, det skaber en energi, og den energi, den sætter sig i vores energifelt. Og så er det det energifelt, som er et form for aftryk, som vi er med til at lave på de mennesker, vi støder på på vores vej. Ja.
¶ Partykillerens indflydelse
Hvis man skal prøve at tage det helt ned til det helt nære, så kender vi jo alle sammen, der kom en partykiller. Lige præcis. I mit tilfælde, hvor jeg ikke går så meget ud lige for tiden, der kom en, der ølagde en par meter ind. Så jeg tænker på det niveau, der kender alle i hvert fald den her følelse af, at der kommer en person ind, der på en eller anden måde ikke lige helt er der. Men det påvirker alle i rummet.
Især partykælderen. Og det er jo et begreb, som vi mennesker har skabt, fordi det er så tydeligt, når der kommer en person ind i et rum, som bare har en lorte energi. Nej, det må man ikke sige. Men en uhensigtsmæssig energi. Ja, det var det korrekte. Ja, uhensigtsmæssig energi. Fordi så kan man faktisk stå, 20 mennesker, Ha' den vildeste fest. Ha' det mega fedt.
Og så kan der komme en person ind, der bare gør, at det eneste, man kan høre, det er nærmest en grashop i baggrunden af sådan en stillhed, altså sådan en akavet stillhed, hvor man bare tænker, fuck, nu faldt energien bare lige 100 procent. Ja, det er rigtigt. Og den her partykiller, den kan jo være til festen, men vedkommende kan jo også være på kontoret, eller altså, hvor man nu arbejder. Det kender vi jo alle sammen. Ja, okay.
Og de er ofte ikke engang bevidst omkring det. Altså, den måde, jeg plejer at spotte en partykiller på, det er, at de har sådan en... De siger negative ting hele tiden. Årh, så kom bussen for sent. Eller, årh, så regnede det i dag. Ej, prøv lige at se min mascara. Altså sådan et eller andet. Der er hele tiden negative kommentarer til små bitte, bitte, bitte ting, hvor jeg bare sådan prøver lige at være lidt fucking taknemmelig for livet.
Jeg har lige mødt sådan en i morges, der gik tur med sin hund. Hun var rasende allerede. Nå, det er sjovt. Hun har en partykiller. Ja. Ej, dem skal vi lære at spotte ret hurtigt. sådan, den her hundeluft, der stiger, bliver også lukket lidt om lidt, fordi der skal bygge syv nye huse, sikke noget lort. Det er også mega fedt for vores landsby, der kommer syv nye huse. Ja, og så må hun tage en ny rute. Nu håber jeg ikke, hun lytter med. Det gør hun nok ikke.
Ej, det gør hun ikke. For det meste er en partikælder faktisk ikke engang interesseret i personlig udvikling. De lever i deres egen lille osteklokke, og den her osteklokke bliver forurenet af deres egen tanker, som ikke lader sig påvirke af andres altså tankemønstre eller noget som helst. Man kan ikke komme ind og sige, prøv lige at tænke på den her måde. Det kan man ikke, fordi de er fanget i deres lille osteklokke.
¶ Spotting af partykillers
Okay, jeg tænker straks to ting, vi skal have talt om her. Punkt 1. Hvordan spotter du dem yderligere, hvis der er brug for mere der? Men også, hvordan beskytter man sin egen energi mod de her partykillers? Det vi jo alle sammen kender, det er, at der står en, der begynder at tale på dig omkring noget negativt, og bare det, bare sådan, at skulle holde masken og bare sige.
¶ Bevidsthed om energier
Altså, det kræver jo, det kræver i sig selv en bevidsthed, for ikke ligesom at sige sådan, ej, det har du også ret i, sikkert er noget lort, at det også sker, ikke?
Det er jo sådan, vi har jo lidt det der pleaser-gen på en eller anden måde, det kan jeg i hvert fald godt selv genkende, at man vil gerne ligesom spejle det, den anden siger, så okay, hun er skidesur over det her, sådan, jeg synes egentlig, det var meget fedt, Nu prøver jeg bare at holde et lavt profil, men man kan også meget hurtigt komme til at bakke dem op. Så de får jo faktisk også mere af det, de sender ud. Ja, benzin på bålen. Det skal man ikke gøre.
Man må faktisk godt prikke til en partykiller og så simpelthen lige pointere nogle ting. Sådan, så de lige får lidt nyt perspektiv på, at de ting, de faktisk er utilfredse med, det er så bitte, bitte små ting, at jeg kan være bange for, at hvis de brækkede et ben eller et eller andet, jamen, så vil jeg slet ikke kunne se, hvordan deres liv så vil blive, hvis de kan blive kede af det og frustrerede over, at det regner, for eksempel.
Nej, god pointe. Og man kan sige, at stikke til en partykælder, det kræver jo også, at man står lidt stærkt i sig selv.
¶ Beskyttelse mod negativ energi
Så vil du ikke fortælle mig, hvad gør jeg for at ture at gøre det her, sige det her, altså beskytte mig selv i det, beskytte min energi mod den her partykælderenergi? Det er jo rigtig svært at beskytte sig for den energi, hvis man er i et parforhold med en partykælder, eller på en arbejdsplads, eller et eller andet af den stil. Fordi så er man jo faktisk tvunget til at være sammen med den her person.
Ja, du kan ikke fysisk adskille dig. Nej, det kan man ikke. Fordi jeg vil sige, er der en partykælder, så forlad festen. Ej, okay. Ja, altså fordi vi var jo lidt inde på det sidste afsnit, vi også snakkede om. Det her med, at en partykiller er egentlig en person, som er i et hul, de selv har gravet, de ikke er villige til selv at kravle op af. Og det gør, at hvis de ikke er villige til at kravle op af det hul, som de har gravet, jamen så er der nogle aspekter der, hvor de ændrer sig ikke.
Og så er det svært at være sammen med en person på en arbejdsplads. Det er selvfølgelig svært at få lavet sin arbejdsplads, men de kan forgifte et arbejdsmiljø. Altså de kan decideret gøre sådan, at det ikke er fedt at møde ind på arbejde. Og en partykælder er ofte en chef også, så det gør det ekstra surt. Aha, ja.
Det er noget møg, kan man sige, fordi det, jeg har hørt dig tale om, når du arbejder som spirituel erhvervsrådgiver og rådgiver i det hele taget, det er det her med, at du går rigtig tit ind og arbejder med ledelsen. Bare lige for at drage en parallel til det, fordi en partykillerchef, det lyder rigtig skidt for en virksomhedsudvikling, tænker jeg. At den energi, den chef udsender, hvad med den? Altså, hvor mange mennesker influerer den, ikke?
Det er det. Og man kan sige, alt er jo igen energi, hvor jeg er. Og det er igen, det skal ikke lyde hokus pokus, fordi jeg tror, i gamle dage ville man nok kalde min funktion for en klavorient, eller en klog kone, som havde en sort kat og en spokhule ved bordet, og vente nogle til rådkort. Der findes også kloge mænd. Jamen åbenbart. Ja. Det burde jeg jo gøre. Så langt, så godt. Så Så jeg tror, ja det er svært, fordi jeg kan egentlig ikke lide ordet klaveriant.
Så jeg mærker energier på en måde, hvor at når jeg er sammen med folk, altså når jeg er sammen med dig for eksempel, når jeg er sammen med virksomheder og ledelsen og mennesker generelt, så de her tanker og de her følelser, som mennesker har, det sætter sig i deres energifelt. Og det gør, at jeg kan mærke følelser, stemninger i luften. Og så vil jeg lige igen gøre sådan en diækokus pokus det her, fordi du kan jo mærke partykælderen.
Du kan jo mærke en stemning hos en person, der gør, at du enten ved den her person, ked af det, frustreret, vred, et eller andet. Men du kan også mærke, hvis den her person er vred, eller hvad hedder det, glad eller lykkelig. Det er rigtigt. Så man kan sige, jeg er jo egentlig bare, jeg har lært sprogt at kende. Altså det svarer lidt til, hvis du stod på gaden, Hanna, og hørte en, der talte fransk, så ville du kunne fornemme, der blev sagt noget.
Og du ville kunne fornemme, om det, der blev sagt, var surt. Altså om det var nogen, der var brede, der talte fransk. Eller om det var nogen, der var glade, der talte fransk. Fordi tonen også på en eller anden måde afgør, hvordan samtalen ligesom er. Men du ville ikke kunne forstå, hvad der bliver sagt. Så jeg er egentlig tolken, der kommer ind og begynder at skrabe i overfladen. Og jeg begynder at mærke på de her energier.
Jeg begynder at tolke på de her energier. Fordi jeg kan det universelle sprog, der gør, at jeg kan pakke de her energier ud. Så jeg kan sætte ord på, hvad er det, der er et problem hos dig på nuværende tidspunkt? Hvad er den største benspænder for dig? Hvad er dine styrker? Hvad er dine svagheder? Hvor skal du ligge dit fokus som menneske for at blive en stærkere og bedre udgave af dig selv? Fordi jeg tror også, mange mennesker har fokus på de forkerte ting.
Hvor når de så kommer til mig som virksomhed, eller dengang det er du kommet til mig, så pakker jeg dig jo ud på sådan en måde. Det lyder forkert at sige på den måde. Det er fuldstændig korrekt. Du pakkede mig fuldstændig ud på en time.
Ja, og så præsenterer jeg jo egentlig dig selv for dig selv med universets briller, så du lige pludselig forstår dig selv bedre ved, at jeg oversætter et sprog, universelt sprog, som du ikke forstår, som jeg forstår, og kommer ind som tolken, tolker på dine energier, Præsentere dine energier på dansk. Ja, lige præcis. Så er det til at forstå. Så er det til at forstå, ja.
Det, som jeg jo også synes, der var interessant, jeg får lige at blive i den her snak, men det er interessant det her med, at det kommer fra energier, altså du tolker på energier.
Fordi jeg vil jo også våge at påstå, at du gør lidt mere, fordi du er jo på sådan et niveau, når du så laver en session, altså mig er klaviant, holder en session, så var du jo også til vores allerførste session, var du jo ude i at fortælle mig om det møde, jeg skulle have to timer senere på dagen, at det skulle jeg strege ud. Du så varm luft, du så det og det og det, og det passede bare en til en på det.
Og jeg var sådan, ja, jeg tager lige det møde alligevel, men jeg havde alligevel en anden indgangsvinkel til mødet. Det var i forbindelse med en virksomhed og noget betalt annoncering, jeg skulle have gang i, hvor du sagde, at det her er varm luft, jeg får røde flag, røde flag er aldrig godt. Jeg valgte ikke at indgå et samarbejde. Mine iværksætterkolleger indgik et samarbejde, og de sad og græd tre kvart år efter. Og jeg havde ikke nævnt vores session, fordi jeg var ikke lige ved æsken endnu.
Ikke helt. Ikke helt, nej. Men hvor det, hun siger ordret til mig, det er sådan, det var bare en stor omgang varm luft. Hvor jeg var sådan, det vidste jeg godt, fordi det havde du fortalt mig. Det er det. Så jeg tolker egentlig på de energier, som er til stede.
Ja. og præsentere dem for dig på en måde, hvor vi sørger for, at du ikke falder i. Men de energier, der også ligger på min vej, fordi det var jo ikke min energi i det her byrå, det var jo byråets energi, der ville gå ind og fucke min energi op, eller mit potentiale op i den periode, ikke? Ja, de ville gøre det surt for dig.
Jeg ser jo egentlig mig selv lidt som en fugl, der flyver i fugleperspektiv, og kigger ned på dig, som går på en mark, hvor der er en masse græskange, hvor hver eneste gang, der kommer en skillevej, så er du sådan lidt, skal jeg gå til højre, skal jeg gå til venstre, så er du i tvivl om, hvad du skal gøre. Og ved at ligesom have mig med på sidelinjen, så kan jeg som den her fugl kigge ned på dig, og så sige, du skal gå til højre.
Og så går du til højre, og når du så kommer til en skillevej igen, så kan jeg sige, du skal gå til venstre. Så det er sådan den her følelse af, at jeg ser dit liv i fugleperspektiv, og jeg kan se de næste tre måneder frem. Jeg kan se, altså ud over det, som du kan se i græsgang, så kan jeg sådan se i horisontnagt, hvor jeg kan se, okay, okay, så ligger der en sten der, så skal hun ikke gøre det der, så skal jeg sige, at hun skal takke nej til den
samarbejdspartner, hun har mødet med om to timer, bla, bla, bla. Præcis.
¶ Brug af energiarbejde i virksomheder
Ja, det er stadig dybt forvirrende nogle gange, men jeg har jo valgt i vores samarbejdsrelation, og du hjælper mig som rådgiver her. Jeg har lagt alle mine barriere ned i forhold til min tvivl, fordi du har jo kaldt, Tænk for et år siden i mit privatliv, som jeg ikke lige har lyst til at komme ind på her, men hvor du har sagt, det her kommer til at være den her udfordring for dig, når du står her og er sådan, nej, nej, det tænker jeg ikke umiddelbart.
Og ja, og det er jo rigtigt, hvordan... Ja, det er jo rigtigt. Så der er jo mange ting... Ja, det er noget med det her energiarbejde, jeg hele tiden bliver ved med at vende tilbage til. Hvor ville det være fantastisk, hvis vi også kunne blive dygtige til at bruge de her ting, som du gør i dit arbejde som rådgiver personligt. Og det er jo faktisk noget, som jeg har rykket mig sindssygt meget på, efter jeg har mødt dig.
Fordi selvom jeg ikke kan finde ud af, om folk skal aflyse et møde, de har lidt senere på dagen, og nok ikke lige helt af der, så er der ingen tvivl om, at jeg i min forretning bruger det her rigtig, rigtig meget. Altså det jeg laver, det er, at jeg har en online virksomhed med baby-osteopati, hvor vi simpelthen lærer forældrene at behandle, massere deres babyer selv. Altså pissefedt koncept, når jeg selv skal sige det.
Vi er stadig en startup, og vi vælter rundt, som man jo gør i startup-verdenen. Men det, der er så fedt ved at have lavet sin egen virksomhed, og noget af det, vi arbejder ud fra, det er i vores virksomhed, der er det et fuldstændig validt argument at sige, at min mavefornemmelse siger det her. Og den bruger vi sindssygt meget omkring samarbejdspartnere. Så det vil sige, at vi gør simpelthen det, at vi lader ingen partykillers komme ind fra vores vægge. Vi tager kun partystarters.
Partystarters? Ja, det var alt, der er egoet på den positive.
¶ Identificering af partystarters og partykillers
Så jeg synes bare, at selvom vi som mennesker ikke nødvendigvis lige har helt tunet os ind med den der frekvens endnu, og forstår de signaler, vi måske får, så er det i hvert fald noget, man godt kan arbejde sig ind i at øve. Det her med at lure andres energi og se, okay, man kan i hvert fald starte her. Er du en partistarter eller en partikiller?
Den kan vi alle sammen ret hurtigt mærke, tænker jeg. Ja, altså der behøver man ikke at være spirituel rådgiver eller klaverjantagtigt for at kunne tolke på de her energier, fordi, det er simpelthen en følelse, vi mennesker, vi får en mavefornemmelse, hvor mange gør faktisk det modsatte af mavefornemmelsen, og når det så sker på den måde, som de egentlig havde mærket, så er de sådan, åh, jeg tænkte nok.
Så mavefornemmelsen tager aldrig fejl. Så man behøver virkelig ikke at være ekspert inden for det spirituelle, for at kunne mærke, at her er der et eller andet, som er totalt off. Man skal bare kunne mærke efter, er det her en partykælder eller en partystarter? Allerede der, så ved man jo, skal jeg gå med det, eller skal jeg ikke gå med det? Så har du svaret der. Du behøver ikke at skarpe i overfladen og finde ud af
alle mulige andre ting omkring de her personer. Og bare du har mavefornemmelsen om, hvordan den her person er. Og der tænker jeg så, Frederik, fordi det lyder nemt, når du siger det. Bare lige mærk efter og føl den osv. Og jeg kender sindssygt mange i værksættermiljøet, der bare helt sikkert tog den helt forkerte mavefornemmelse med en investor.
Det var bare ikke det rigtige. Eller samarbejdspartner. Og på en eller anden måde, så kan man som menneske godt komme ud i at have en form for mistillid til sin egen mavefornemmelse.
¶ Tillid til mavefornemmelse
Så hvis du har taget et par fejlskud eller 100 over den seneste tid, kan du komme med et håndgrib, det konkrete, de kan gøre, man kan gøre for at prøve at udvikle det her, hvor du faktisk tror på, at det kan jeg godt? Altså, det som jeg har set, nu har jeg faktisk været med i mange startups og hjulpet mange virksomheder til at nå til et sted, hvor de kan leve af det, som de laver i dag.
Og noget af det, som jeg kan se går igen, det er, at i en startup, så har man en tendens til at lægge en osteklokke ned over sig selv og sin virksomhed. Lukke sig inde på et værelse eller et kontor, og så arbejder man 12 timer om dagen og er i den her osteklokke helt selv. Og det er sådan en misforstået måde at leve sit liv på og føre forretning på, fordi jeg tror på, at vi kan lære.
¶ Networking for energiløft
Altså mildest talt fucking meget af hinanden. Så når man starter en virksomhed op, så sørg for at komme ud og snakke med andre iværksættere. Sørg for at mingle med andre mennesker. Sørg for at komme ud og få din energi løftet op, fordi ja, altså når du laver en startup, der er rigtig, rigtig mange usikre faktorer her. Måske har du sagt dit fuldtidsjob op for at jagte noget, som ikke går ind og giver dig en løn lige nu og her. her lige præcis.
Og det vil skabe en usikkerhed i dig, og en usikkerhed kan universet, sorry to say, ikke arbejde med. Fordi den her usikkerhed gør, at din frekvens helt automatisk når ned på et punkt, hvor vi når til et sted, du ikke rigtig stoler på det, du gør. Du er bange for, at du egentlig gør noget forkert, eller gør noget rigtigt, eller du gennemtænker rigtig, rigtig mange ting, før du ligesom gør noget. Du føler, at din karriere er et minefelt.
Du er sådan, hver eneste skridt, du ligesom prøver at tage, der er du sådan lidt kan vide, om det her er det rigtige skridt eller det forkerte skridt. Så det første, man skal gøre, det er at komme ud, minkle med folk, møde folk, sørge for at møde folk med god energi, opløftet energi, positivitet. Fordi så begynder det at smitte af på dig. Og så bliver din osteklokke lige pludselig mindre forurenet.
Og vel også i forhold til loven om tiltrækning, hvis du sørger for at gøre de ting, du siger, det er at komme ud med din høje energi, så kommer du jo faktisk også til at møde de mennesker, du har brug for. Det er jo det. Altså, man møder jo ikke mennesker i en osteklok, så man er nødt til ligesom at komme ud. Ja, der lugter ost derinde.
Men igen, mange tror jo, at når man skal begynde at snakke om spiritualitet, så skal vi fokusere på spirituelle regler, spirituelle måder at leve på for at opnå den her spirituelle tilgang til ting og den her spirituelle indsigt.
¶ Spiritualitet starter med dig
Men i virkeligheden, så starter det med dig. Det starter med din energi. Det starter med det sted, din energi udspringer fra, og det er dig. Så før vi kan begynde at fokusere på loven om tiltrækning, manifestation, visualisering, så er vi nødt til at være sikre på, at den energi, du har i kroppen, den er fucking nice. Så hvad gør jeg så, Frederik? Nu kan jeg godt begynde at slå mig selv i hovedet.
Lige nu og her. Jamen, jeg er i dårlig humør i dag. jeg har lav energi, eller endnu værre, jeg har været i et dårligt humør og haft lav energi de sidste 5-10 år, fordi jeg ikke har lavet det, der gjorde mig glad. Jeg vil sige, hvis man har gjort noget i 5-10 år, som ikke føles rigtigt, så vil det nok tage lidt længere tid at komme ud af det. Så der er man nok nødt til at have en eller anden form for hjælpende hånd. Altså ja, drage parallelt til det, som jeg laver, fordi jeg oplever jo ofte,
at folk bruger mig som en nødeløsning. Altså jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sige om det, men folk de siger jo ofte sådan, jamen vi har prøvet alt andet, så nu prøver vi dig. Så er jeg sådan lidt, nå, altså sådan okay, altså jeg er det sidste valget. Og det er jo ofte, fordi så har de været i noget i 3, 4, 5, 6 år, måske i 10 år, og det har ikke virket det som, altså de traditionelle værktøjer har ikke virket for dem.
Og så er det de tyr til andre, gåsetegn, alternative metoder for at opnå indre ro og succes. Så hvis man har været i noget i, lad os sige, 10 år, så vil jeg sige, så har man nok brug for lige at få hjælp til at komme ud. Altså det er sådan lidt, man kan ikke lære en gammel hund nye tricks, det kan man godt, men det kræver virkelig, at der så kommer en træner ind i billedet, og ligesom formår at få den her hund til at lære de her tricks.
Fordi det er altid lettere at forme sit liv på ny, hvis man er en ung lille hundevalg, der først lige har fået de der små dårlige vaner, hvor man lige kan gøre noget for lige at få den på rette kurs igen. Altså hvis den først har fået lov til at være i sofaen i 10 år, jeg taler lidt af erfaringen, så er det svært at vende en hund af med, at den lige pludselig ikke må være i sofaen. Så det er det her med vaner. Altså, har du været i det i 10 år?
Prøv at se, om du kan finde noget hjælp til ligesom at forændre dine vaner og mønstre. Helt klart. Og igen, ja, hvis du ikke ved, hvor du skal starte, så start med at anerkende, at du ikke ved det. Altså, det er jo også et sted at starte. Det er en kæmpe selvindsigt at simpelthen være ærlig og så sige, at jeg ved ikke, hvor jeg skal starte. Altså, i stedet for bare at prøve. Altså, jeg oplever også folk,
der bare prøver. For guds skyld, lad være med bare at prøve, fordi så er det, du fucker dit liv endnu mere op bare ved at prøve. Ej, altså det var jo faktisk også sådan lidt, det var det, jeg ringede til dig. Jeg havde jo lige været sådan, ej, jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre nu her. Jeg løber snart tør for penge i forhold til virksomheden.
Alle mulige ting, hvor jeg skal ud og have et rigtigt job igen, havde jeg nær sagt, i forhold til at lave min startup osv., hvor jeg har brug for nogen, der vejleder mig i det her. Og vupti, vupti, så startede der en podcast på min telefon, hvor din stemme faktisk kom ud. Hvor jeg var sådan, oj, ham ringer jeg lige til. Så på den måde var du også sådan min, altså, en nødløsning. Tænk, lad os prøve det. Lad os prøve det. Se, hvor det fører. Ja, det kan da kun lige være lidt sjovt.
Ja, og hvor jeg jo i hvert fald personligt stod på et rigtig godt sted i mit liv, hvor jeg havde alle muligheder at åbne, ingen muligheder at åbne på en eller anden måde, og følte virkelig, at jeg var ikke nået at blive den her sofa-hund endnu for at blive termologien. Ja, helt. Men jeg havde lidt behov for snart at hoppe op i sofaen igen, fordi jeg var ved at have brug for at lave en ændring, eller der skulle ske noget.
Hvor det hele jo bare løste sig, præcis som du havde sagt. Så det er dejligt at få en stor investering fra Innovationsfonden osv. Og der må jeg jo bare sige igen, du havde sagt, bare roligt damer, det kommer til at køre, ligesom det skal. Det gjorde det faktisk også. Hvorfor det så gjorde det, det kan man jo så tænke over. I hvert fald så løste det hele sig. Det gjorde det nemlig. Ja, det er så dejligt. Så jeg er i hvert fald meget taknemmelig for, at jeg har mødt dig.
Åh, tak. Det giver den der tillid til, at tingene nok skal gå. Og hvis tingene i objektivitet ikke går godt, eller hvad man kan sige, så er der en grund til det. Så finder jeg at vide, hvad det er i det. Og det gør bare det hele sådan lidt. Og det er jo simpelthen noget af det, som jeg i hvert fald prøver at bestræbe mig på at have i min energi. Men jeg kan sagtens identificere mig med det her med, den her irritation over sig selv, når ikke det lykkes at stå stærkt i min energi.
Altså, og det er jo virkelig, virkelig frustrerende at stå i. Det er sådan, jeg har et ideal, der hedder, jeg skal stå stærkt i min energi, bære den godt, eller hvad man kan sige, og huske alt det positive. Og det gør jeg virkelig i, jeg gør det i, altså i mit arbejdsliv, Der lever jeg det her 100%. Det er så nemt for mig at gøre det. Og så har jeg mit privatliv, altså mit liv som mor, hvor jeg måske selv har
manifesteret det. Jeg har altid været sådan, at det bliver så hårdt for mig at få små børn. Og der må jeg bare sige, at det er holdt 100%. Det har været hårdt for mig at have små børn. Og der, hvor jeg så oplever, at jeg ikke føler, at jeg står stærkt i min energi, det er jo derhjemme. Altså det der med, at jeg bliver udfordret hele tiden. Alle mulige ting, som alle med små børn, tror jeg, kender. Man er sådan, jeg har ingen tid. Jeg har sådan mellem 1923 og 1945 til at gøre noget for mig selv.
Og så skal der altså også gang i de madpakker. Og så skulle jeg også i badfærd. Jeg kan ikke nå i bad i morgen. Altså du har jo så kørt bare. Jamen jeg får jo stress af bare. Ja, men du vil være helt færdig, Frederik. Jamen altså, det er jo mig i tid, fra jeg står op til at gå i seng. Ja, ja. til gengæld, så nyder man jo virkelig, når man får noget meget tid. Det må jeg sige. Det er jo det. Nej, hvor vil jeg hen med det? Jeg vil hen til det med, at det kan godt være svært at være i det her.
Eller sådan, det kan godt være svært at forblive i god energi hele vejen omkring. Selvfølgelig kan det det. Og det er også helt okay. Det, der er vigtigt for mig, det er, når jeg så kan mærke, at jeg falder i det og bliver sådan irriteret på mine børn, eller sådan, åh, tag nu bare den skraldespand med ud, eller hvad? Men nu kan jeg synes, at det er vigtigt til klokken 21.45 på en hverdag, hvor der ikke er små madpakker endnu. Så...
Det gør det stadig nemmere for mig at være i det, selvom jeg nogle gange falder, fordi det er min ambition at bevare min gode energi. På en eller anden måde, så selv der, hvor det ikke lykkes, så det, at jeg har fokus på min energi, gør det nemmere for mig at være i det. Og det gør det også lidt, og ikke fordi vi skal referere, altså det er sådan, det står på i dit liv, men for eksempel med ens miljø, der hvor man befinder
sig. Altså hvis man skal ud ens egen dårlig energi, så er det okay lige at kigge sig omkring. Og så stille sig selv det spørgsmål om, man har nogle venner eller noget familie, som faktisk er med til at bidrage negativt med den her dårlige energi. Fordi hvis man har dårlige venner... Ej, jeg troede lige, du ville sige noget positivt. Så kunne man gå derhen, så jeg var sådan negativ. Ej, øv.
Ja, det er rigtigt. Ja, altså fordi ofte så ser jeg folk prøve at kravle op af denne her negative energi, som de befinder sig i, hvor du har altså lige nogle venner i din omgangskreds, der skal væk, før du ligesom kan få ophøjet din energi. Fordi så bliver det lettere. Fordi det er svært at få god energi, hvis man har venner, som ikke har god energi.
Så det er lidt det her, lige børn leger bedst. Så hvis du gerne vil have en højere energi, så er man nødt til på en eller anden måde at kigge på familie, venner, omgangskreds. Og så se, er der nogen her, som er jaloux på mig, med sundelige bagtaler mig, et eller andet i den stil. Altså det taler jo lige ind i min værste frygt omkring selvudvikling, det der. Ja, det er jo det, jeg altid har... Altså så ender man med at stå der på toppen af et bjerg, helt selvudviklet og helt alene.
Ja. Det er sådan et, ej altså, og det er jo ikke sådan, det skal være, men bare lige når du siger det, så er det den reference, jeg lige får i mit hoved, fordi jeg altid har tænkt sådan, ja, jamen det, altså du ved, før starter selvudviklingen af en eller anden slags, og så skal der satme ryddes op, ikke? Ja. Og det, jeg kan godt forstå, at du siger det, men man skal jo også lige have sig selv med, ikke? Det er det. Altså man skal jo ikke tage en kold tyrker.
Det er jo vigtigt at huske på, at man skal ikke bare kotte fra den ene dag til den anden alle ens relationer, fordi nu er det new year, new me. Jeg har også mødt mange spirituelle mennesker, som fra den ene dag til den anden pludselig er begyndt på alt muligt crazy. Hvor man bare tænker, at så vil de ikke være venner med deres venner mere, fordi nu skal de på en spirituel indre rejse, og så kan de ikke have dem med ombord.
Så det er heller ikke, fordi jeg siger, at man bare skal gå ud og kotte dem fuldstændig. Jeg synes, man skal kommunikere først, og så skal man ligesom sige til de her venner, jeg synes faktisk, nogle af de ting, I siger, de ting, I gør, det rammer mig sgu. Og det gør mig ked af det. Og så kan de få lov til at prøve at arbejde på det, se om de kan blive en bedre udgave af sig selv, en bedre ven.
Og hvis de ikke gør det, så er det der, hvor jeg siger, så er det altså okay, man begynder at tænke i retningen af, okay, men hvis de ikke gør en indsats for at forstå din situation, eller forstå, at det her har ramt dig hjemme, så ud af klappen. Men allerede det har du jo også gjort en meget aktiv indsats, fordi det du jo faktisk beder sig om, det er at gå lige ind i the fireball.
Altså det er noget med igen, ligesom når du møder partykilleren, lige være sådan, åh, så det du siger er faktisk, at dit liv er lort, fordi det regner? Ej, men synes du ikke, det er skønt at få noget vand i hovedet? Altså det kræver, at du er klar til at udstille eller tage op, og altså sådan løfte noget op, som du normalt bare vil være sådan, ja ja, og så ikke gøre med, altså tage stilling.
Og det er jo angstprovokerende. Ja, det er det. Altså det er det virkelig, og jeg har en virksomhed lige nu, som de startede hos mig i januar, og vi har virkelig haft en form for forårsrengøring siden januar, hvor jeg har peget ud, hvem de skal af med. Så skulle de af med deres producent, så skulle de af med det ene og det andet og det tredje markedsføringsbyrå, og nu står de faktisk tilbage og er næsten selv. Altså, de har næsten ingen på deres team. Helt stripped.
Helt stripped. Men jeg var også bare sådan, dem I har på jeres team, de er, altså, undskyld at sige det, men. Slet ikke derfor, ja. Altså, de er der for pengenes skyld. De er oppe i deres hoved. De har ikke følelserne med. De har dårlige intentioner. Alle de her ting, hvor de skulle bare kottes ud. Og da de så begyndte at kotte dem ud, så så de jo lige pludselig det sande jeg fra de her virksomheder og de her personer. Ja, fordi det er jo vigtigt at sige, det er jo selvfølgelig ikke dig,
der ringer rundt og kotter folk ud. Altså, du vejleder jo. Så at gå ud fra, at de på en eller anden måde har tænkt sådan, ja, det giver god mening, det du siger. Ja, altså de vidste det godt. Okay, det er jo også det, det er dejligt lige at få det pinpointet af en anden, der siger sådan, har du tænkt over? Det er det, altså de har jo kunnet mærke, de har haft følelsen i lang tid, og så kommer jeg og fortæller, hvad de skal gøre.
Det lyder næsten som om, de bare gør, hvad der bliver sagt, men det gør for dem. Ja, det gjorde de. Men det er jo fordi, det giver mening for dem, tænker jeg. Ja. De har godt kunnet mærke energien i de samarbejdsrelationer, der går ud fra.
Ja, og man kan jo sige, at hvis du har et helt team rundt om bordet i ens virksomhed, hvor alle dem, der faktisk er en del af den her virksomhed, har en eller anden form for dårlig, uhensigtsmæssig energi, så er det faktisk okay at begynde at kigge på dem med forretningsbriller, hvor man er sådan, okay, I gør et eller andet dårligt for virksomheden her.
I spiller ikke på vores hold. Og så prøv lige at hjælpe mig igen, fordi hvordan sørger jeg så for, at jeg kan sige det til dem uden at ligge og ryste bæver hele natten inden og koldsvede, eller hvordan sørger jeg for, at jeg står stærkt i min egen energi, når jeg skal lave de der interventions? Den er jo svær. Den er videre lidt svær. Også fordi mange, som starter som iværksætter, det er ofte folk, som har haft et job fra 8 til 16.
De har aldrig rigtig haft et lederjob, eller været chef, eller noget i den stil. Så derfor ligger denne her forretningsside, det her chefgen, ligger ikke naturligt hos mange iværksættere. Så derfor ender man ofte med at tage ja til nogle aftaler, eller nogle samarbejder.
Fordi at man tager det første og det bedste uden lige at mærke efter føles det rigtigt det her altså hver eneste gang jeg indgår et samarbejde med en virksomhed så kigger jeg dem dybt i øjnene og så mærker jeg sådan efter okay, det her samarbejde jeg er ved at indgå hvordan vil jeg have det i det her samarbejde om et år eller to år så kan jeg meget hurtigt mærke i min mave om det her føles rigtigt at gøre og indgå det her samarbejde og på samme måde kan man også som helt almindelig menneske
iværksætter hvis vi tager det med venskaber for eksempel så ind i hovedet forestil dig at du kigger den her person i øjnene og så mærk efter stoler jeg oprigtigt på den her person bidrager den her person med 100% positiv og optimistisk energi til mit liv så meget hurtigt vil man få en følelse af gud, det gør hun nok ikke helt og så er det okay lige at pinpointe. Man har lagt mærke til nogle ting, der gør, at man føler sig lidt...
Hold det på egen bane, Halledig. Det er altid et godt konfliktråd. Ja. Sig det fra dit eget perspektiv. Det, jeg føler, når du siger sådan her, så det, jeg føler, er det her. Lige præcis. Og så er det samme med virksomheder også. Altså, der siger jeg altid til folk, inden I indgår noget på kontrakt, eller binder jer til noget, med en person, som lover guld og grønne skove, mærk efter. Kig lige personen i øjnene, og så mærk efter, om det her føles rigtigt at gøre.
Fordi så vil der højst sandsynligt måske komme en selvsikkerhed i, at fuck, det føles rigtigt, det her. Eller så kommer der en følelse af, at shit, jeg tror, det her er i varm luft. Eller tomme, tynde og bulombeis, det kan også være, at det er sådan en, der bare har låst guld og grønne skove. Og når man så skriver under på kontrakten, så to sekunder efter, så kører det bare ned ad bakke.
Det, der er rigtig fedt ved den her tilgang, det er jo, at du faktisk får et argument for at gøre ting, der ikke altid er rationelle. Så det vil sige, at du står med to leverandører. at den ene er virkelig billig, men mavefornemmelsen er der ikke. Den anden koster det dobbelte, men du har den bedste mavefornemmelse. Set fra et investorperspektiv, skal du formentlig tage den billige løsning. Det giver jo mening, men det er nok ikke den langsigtede, bæredygtige løsning, der ligger derovre.
Det er det. Og så er det, at jeg jo kommer ind som et element i en virksomhed, hvor igen, når vi snakker om energier, jeg mærker virksomhedens energi. Når man kigger på en virksomhed med spirituelle briller, så er en virksomhed faktisk et produkt. Virksomhedsejerne er lidt ligesom et barn. Et barn er jo også et produkt af sine forældre, og den måde forældrene er på, og tænker på, føler på.
Så på samme måde er en virksomhed et andet barn, som er et produkt af de tanker og følelser, som virksomhedsejerne har. Og så er det, at man ligesom skal finde ud af, okay, hvad har I til, at der skal, altså af mennesker, eller producenter, eller et eller andet, af energier, uhandsigtsmæssige energier. Hvad har I lukket ind i den her virksomhed, der gør, at virksomheden energimæssigt har røde tal?
Så kan jeg sådan mærke efter, okay, hvem er problemet? Så kan jeg sådan mærke, okay, det er fordi, at I har en producent, som tager for mange penge og faktisk ikke leverer det, de skal. Og så er de sådan, gud ja, det passer om. Markedsføring, når vi skal finde en anden, alt for dyr, jeg rammer slet ikke målgruppen. Så på den måde, så lige så stille kan jeg mærke på energierne, hvor har vi det her læg, der ligesom hvor pengene siver ud fra.
Nå, det er jysk for læk. Ja, man har et læk. Ja, det kan godt være læk af et ben. Det ved jeg ikke. Er det det? Læk. Det er lækket, ja. Det giver mening. Ej, det er rigtigt. Jeg sagde det forkert. Lækket. Ja, det er okay, Frederik. Det var ikke det. Ja. Der var jeg partikælderen. Det må du undskylde. Men der ødelærer de en god energi på det. Jeg lærer dem noget nyt. Jeg har lidt nyt ord. Sorry.
Ja, men altså, ved du hvad, Frederik, jeg synes jo faktisk, at det er, jeg glæder mig helt til det, der skal ske nu, fordi det har faktisk været et relativt håndgribeligt emne, synes jeg faktisk, energi i forhold til, hvad jeg lige umiddelbart tænkte, fordi det, der er der, det er også noget, jeg kan finde ud af at mærke. Altså, jeg forstår, jeg kan godt mærke de her ting, det tror jeg, alle kender partikilderen og partikilderen.
Føles det her godt, føles det her skidt, det kan alle mennesker lige mærke efter. Men jeg vil så sige, hvis man har været i noget i 10 år, så er det svært at mærke efter. Fordi så er man jo kommet lidt af sporet fra ens autentiske jeg, eller hvad vi skal kalde det. Og så er det svært at mærke efter. Så er det svært at mærke efter, hvad har jeg lyst til? Altså, hvad brænder jeg for? Og så står man lidt stille. Ja, det giver så god mening.
Jeg har jo taget et lytterspørgsmål med, og jeg ved ikke, om du har noget, du vil tilføje, inden vi kaster os ud i det, for jeg kan godt afsløre, at jeg tog lidt et med, og jeg tænkte sådan, at det kunne være sjovt. Ja, du skyder bare løs. Okay, fedt. Jamen, det er en, der hedder Mikkel, der har spurgt sådan, Frederik, hvad er din vildeste spirituelle oplevelse? oplevelse?
Ja, altså, der er nok en af de vildeste, som sådan står klarest for mig på en eller anden måde, som hvor tillid virkelig blev noget, som blev et aftryk i mig på det tidspunkt. Jeg tror, jeg har været måske 11-12 år gammel, måske 13, og jeg var til nogle seancer med et medie, der hedder Marion Dampier-Jeans. I en meget ung alder, men det var også noget med, at det ligger lidt i familien,
så det er sådan... Hun har altid haft et kendskab på en eller anden måde til vores familie, og så lige så stille begyndte jeg at interessere mig for det spirituelle, og jeg kom med til en seance i Røde Krog. Og så var der en seance, hvor der blev sagt, og nu kommer det til at lyde meget, meget hokus pokus, og det hedder fysiske cirkler, fysiske seancer. Hvis der er nogen, der har lyst til at slå det op på internettet, så kan man læse lidt om, hvad det går ud på.
Men det er en gruppe af mennesker, der mødes det samme sted hver uge, en gang i ugen, og tager kontakt til den åndelige verden. Og ja, får ånderne igennem på en måde, hvor vi kunne høre stemmerne fra dem, som var på den anden side. Og der kom en ånd igennem, eller en guide, eller hvad vi skal kalde det. Det lyder virkelig hokus pokus, når man sådan siger en ånd-agtigt.
Men der kom en igennem, som hedder Ejner Nielsen, som vidste, at jeg tvivlede en lille smule på, hvad der var rigtigt og hvad der var forkert i forhold til det her med det spirituelle. Eller ser jeg ting i mit hoved, eller er det åndelige vejledere, er det guider, er det universet? Jeg tvivlede på, om jeg faktisk var psykisk syg, fordi jeg så så mange forskellige ting omkring mig, at jeg var sikker på, at jeg havde en eller anden form for psykisk sygdom.
Men alligevel var der noget i mig, der trak mig ind til de her seancer, og der kommer Ejner Nielsen så igennem. Og så sagde han, at en nat du går i seng, så vil du høre en klokke, der ringer for dig, Og så ved du, at vi altid er der for dig. Og jeg var bare sådan, wow, fedt. Jeg hørte stemmen snakke, og jeg har det faktisk på optagelse på telefon, fordi det hele blev optaget. Så da han sagde det, så tænkte jeg bare, fedt, nu får vi at se, hvad der sker.
Første aften fandt jeg en sleeptalker-app, fordi jeg skulle prøve at se, om jeg kunne finde ud af, om man kunne optage det på en eller anden måde. Det er sådan en, der optager, når man snakker eller noget? Ja, når man snorker, sover eller et eller andet. Så jeg tænkte, at den ville bange ud, hvis der kom en klokke. Jeg tændte den første aften, der skete ingenting. Anden aften skete der heller ingenting. Tredje aften skete der heller ingenting, og jeg sørgede for at tænde den hver
aften. Og så den fjerde aften, så ligger jeg mit hoved på hovedboden, og så lige pludselig er der en klokke, der ringer. Sådan en rigtig gammel butiksklokke, altså i gamle dage, når man skulle til købmandenagtigt. Og åbner døren. Ja, og jeg blev vild. Altså du kan også se, hvor nærmest gåsehud er at snakke om det nu. Fordi det var så vildt en oplevelse, at fra den dag af, der havde jeg den største tillid til universet.
Jeg vidste, de er der, og jeg kan huske, at jeg næsten begyndte at græde, fordi det var så stort, at jeg hørte en klokke, fordi jeg tvivlede jo lidt på eksistensen af noget mellem himmel og jord, fordi jeg næsten var sådan, er du psykisk syg? Ja, det er det. Du har nok nærmest været lidt lettet. Ja, jeg var lettet over, at der faktisk var noget. Der er ånder, eller hvad man nu skal kalde det.
Så den klokke den gjorde et så stort indtryk på mig at min verden fra den dag af gjorde at jeg havde så høj tillid og så stor tillid til at det findes og jeg er ikke syge hovedet. Det gjorde bare et eller andet sindssygt vildt altså med hele min verdens opfattelse den ændrede sig på en måde hvor at jeg bare var sådan, ja alt gav mening jeg blev mundlam lidt ligesom nu jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal finde ordene. Det var bare så vildt at høre den klokke.
Fordi så vidste man bare, at der var noget vildt. Jeg tænker, at det er en super god måde at runde af på, og jeg tænker også, at det er noget, vi skal have snakket om det her med. Hvordan kan vi forandre, inklusiv mig selv, altså til at få nogle af de her signaler bemærkte i hverdagen, eller hvad der nu skal til. Tak for at dele den, Frederik. Jamen selvfølgelig. Og tak for snakken. Det var sjovt at få lov til at vælge emne.
Det var jo igen en vild snak. Ja. Og dem håber jeg, at vi får mange flere af. Helt sikkert. Det gør vi 100 procent. Det gør vi. Det må vi gøre. Lytterne er jo vilde med dig, Hanna. Nej. Det er de. Ja, mange af beskederne var jo beskeder, hvor de spurgte, kommer Hanna i studiet igen? Mega sødt. Nå, jamen altså. Du siger bare, du ringer bare. Morges podcast. Ja, ja, ja. Du ringer bare. Det er, at jeg kommer med glæde igen.
Det er i hvert fald spændende at tale om det her. Så jeg håber, at der er nogle andre, der også får glæde af, at vi sidder her og snakker om de her emner, som... Mindblowing på mange måder. Ja, som er alternativ på sådan en måde, hvor at det er jo svært at sætte videnskab på, det er svært at sætte ord på, så det er jo en følelse, som der er. Så ja, jeg håber, der er rigtig mange, der får gavn af små snakke, som jeg har i studiet med mine gæster, men også med dig, Hanna.
Og så er man meget velkommen til at give podcasten nogle stjerner inde på Spotify, fordi det er med til at give den en god placering derinde. Så giv den lidt kærlighed. Giv den lige lidt kærlighed. God energi. God energi. God karma. Giv den noget god energi. Giv den nogle stjerner. Ja, godt. Fem stjerner selvfølgelig. Ellers er man ikke velkommen. Nej. Party killer. Alt andet det er party killer energi. Det gider vi ikke. Music.
