¶ Intro / Opening
Loven om tiltrækning. En podcast til dig, der ønsker at tage dit liv til nye højder, hvor drømmen kan blive til virkelighed.
¶ Introduktion til Loven om Tiltrækning
Opskriften er simpel. Hvad du tænker, skal du få. Så hvis du ligesom mig ønsker et liv på toppen, er du kommet til det helt rigtige sted. Mit navn er Frederik-Greter Fuglsang, pilot og spirituel rådgiver. Det er mig, der er jeres vært, og jeg vil tage jer med til et sted. Music. Hvor alt kan lade sig gøre. Hop ombord og spænd sikkerhedsselen, for din rejse starter lige her. Hej, Hannah. Hej, Frederik. Du var lidt dramatisk herinde, vi gik i gang. Ja, det ligger ellers ikke til mig.
Vi skulle til at optage, og vi er jo i et nyt podcaststudie inde i dit kontorfællesskab. Og ja, den sidste lydfilt, vi havde. Ja, vi kæmper lidt med lyden. Ja, og så troede du, den gjorde det igen, og det gjorde den ikke.
¶ Nyttigt Podcast Studio
Nej, men ved du hvad, jeg synes ikke, vi skal hænge os med i detaljerne, fordi det kan godt være, at vi lige blev lidt forsinket osv., men nu er vi her, og nu er vi i gang, Frederik, så lad os lige fokusere på alt, hvor der ligger god energi. Ja, lige præcis. Hanna, hvordan har du haft det siden sidst? Det er jo ved at være noget tid siden, at vi har været i studiet sammen. Ja, men altså, ved du hvad, jeg synes, jeg har det.
Jamen, det er jo et svært spørgsmål. Altså, det er noget med at aldrig have været så rolig før, aldrig have haft så travlt før, aldrig have brugt så meget tid hjemme med familien før, og aldrig har lavet så meget uden for familien. Jeg ved sgu ikke rigtigt. Jeg synes bare, at der er gang i den. Det er der virkelig. Og det føles rart og godt, og også lidt forvirrende nogle gange. Jeg tror, det er ligesom det skal være. Ja, det tænker jeg også. Og hvad med dig, Frederik? Hvordan har du haft det?
Ja, men fint. Altså, jeg skulle tage at sige stille og roligt, men vi går jo sådan en uge i møde, hvor jeg skulle tage at sige, at vores bog udkommer, og det er jo... Ej, vi optager tirsdag. Jeg har altid svært ved sådan at lyve over, at vi sådan... Om det er i dag, er det onsdag, når vi optager. Men det er tirsdag i dag, episoden udkommer i morgen, og så dagen efter, så udkommer vores bog. Ja, det er simpelthen så spændende.
Og den udkommer på torsdag den 6., og der kan den købes i landets boghandlere. Den kan købes online. Det kan den allerede nu, fordi man kan forudbestille den. Men der kan den simpelthen puttes i den online-kurve, og den kan også hentes i boghandlerne. Og det er så spændende. Det er jo vores første bog, begge to. Jeg er jo redaktør, og du er forfatter.
Og ja, vi fatter det ikke rigtigt. Ej, det er faktisk lidt vildt, og jeg fylder 30 om en uge og har boglangering om en uge, så det er bare sådan, der er mange ting, der sker, mange gode ting.
¶ Vores Første Bog
Ja, du holder jo bogreception tirsdag den 11. må det være. Ja, hvor jeg fylder 30. Sorry, ja, på din 30-års fødselsdag, og det var jo egentlig fordi, dengang du gik i gang med bogen, der var det meningen, at den skulle udkomme på din 30-års fødselsdag, men så var vi simpelthen så hurtige, så den blev færdig før tid. Ja, og så havde det jo også lidt betydning for, hvor hurtigt vi kunne stå med bogen i hånden og sådan nogle ting. Så vi var uanset lidt.
Lad os bare få bogen nu. Skidt byt, bare kom med den. Åh, den er mega flot. Den er virkelig flot. Ja, og vi har lige modtaget vores egne private eksemplar her for et par dage siden, og ja, det er den fedeste følelse. Og for mig er det, det føles på en eller anden måde, som om, når jeg står med den her bog og pakker den ud, at så går stjernerne lige ind på række.
Altså, det er en af de ting, som jeg har drømt om, at være med til at skrive en bog og have et forlag i ryggen at have en grafiker, der sidder og arbejder med detaljerne. Det føles bare på mange plan, som om, at tingene bare lige er gået i hak der. Og jeg ved, du har det på samme måde, da du så den. Ja, det er også bare, når vi kigger på den, kan vi jo se, at der jo ikke er blevet sparet på noget. Det er virkelig bare følelsen af, at alt bare går op i en højere ene her.
Så det er vores lille bibel. Må man godt kalde det det? Det må man godt. Det må man virkelig godt. Og jeg tror, vi har helt glemt at sige, fordi vi har så optog på. bogen. Du har lige taget den op ad tassen, så nej, den er så flot. Men vi skal huske at sige også lige sådan, at den her episode har vi jo faktisk snakket om, den skal hedde, hvad er succes for dig? Og det skal den, fordi succes har så sindssygt mange former, og bogen hedder Loven om tiltrækning Din Guide til et succesfuldt liv.
¶ Hvad er Succes for Dig?
Og vi har jo været forbi mange forskellige titler, men jeg tænker, at altså til den bog, fordi den kan handle om så meget, men fordi den hedder Din Guide til et succesfuldt liv som undertitlet, så bliver vi også nødt til at snakke om, hvad succes er for dig, for mig og for dem, der lytter med. Så jeg tænker, skal vi indikaste os ud i det også på en eller anden måde og begynde at snakke om det? Jamen, det synes jeg, Hanna.
Og så tager vi det bare, som det kommer. Ja. Jeg havde ikke lige planlagt at starte med at stille dig hovedspørgsmålet, men det gør jeg. Åh nej. Hvad er succes for dig, Frederik? Jamen, det er jo egentlig mange ting. Det er sådan en og samme ting og alle ting på én gang. hvis man kan sige det sådan, fordi jeg ser jo lidt succes som noget, der ændrer sig igennem livet.
Og nu, når jeg sådan kigger tilbage på alle de episoder, vi har lavet sammen, der kan jeg jo godt se, at vores samtaler har jo fokuseret meget på den materielle succes. Hvordan manifesterer man penge, og hvordan skaber man sig en mere ydre succes? Men succes kan jo også være mange andre ting. Det kan jo også være på et indre, dybere plan, at man har en dejlig familie, at man er forelsket, kærlighed, gode venskaber. Så succes for mig er egentlig.
Det, der gør mig glad og det, der gør mig lykkelig på et givende tidspunkt, men at det kan ændre sig i takt med, at dagene går og at dagene bliver til år, så vil tidspunkterne for, hvad succes for mig er, den vil også ændre sig.
Jeg tror, du rammer et meget fint sted, fordi det jeg i hvert fald har oplevet i min, jeg kalder det bare tidligere version, men inden jeg er begyndt på den måde at være meget opmærksom på mine prioriteter og på, hvad jeg går op i og hvad jeg drømmer om og mine målsætninger, og i det hele taget bare sådan arbejde med loven om tiltrækning, det er, at jeg godt kunne have en lidt mere fastslås forestilling om,
hvad succes var og er, hvor jeg på en eller anden måde glemte det her, med, at det er dynamisk. Altså lidt ligesom, hvad er din livret? Og folk kan ikke svare, men det er så okay, at du svarer noget andet i morgen. Så hvad er din livret lige nu? Ja, hvad har du lyst til i dag? Præcis. Og på en eller anden måde, er det det samme med succes. Så hvad er succes for dig? Det er individuelt, og det er tidsbestemt, hvad det er, der er succes for den version, du er af dig selv lige nu.
Ja, jeg tror, at succes måske går hen og bliver noget, Hvor det er det, man ikke har, der afgør, hvad succes egentlig er for en. Fordi hvis man selvfølgelig har en masse penge eller meget materiel succes, så tror jeg ikke rigtigt, at det er der, hvor man har succesoplevelsen eller følelsen. Succesoplevelsen kommer først, når man opnår noget af det, man ikke har eller ikke har gjort.
For eksempel dengang jeg løb en masse marathon, der var mit første marathon jo det, der virkelig gav mig succesfølelsen i kroppen. Men da det så blev til marathon nummer 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, og det bare fortsatte derudad, så den følelse jeg havde af at komme over målstregen, når jeg var færdig med de 42 kilometer, den var meget anderledes fra første gang det skete til tyvende gang det skete.
Så jeg tror også, den kan ændre sig. Hvis det er noget, man er mega, mega god til, og bare gør på automatik, jamen så er det ikke rigtig succes for den person, når man bare gør det på autopilot. Nej, det er egentlig rigtigt, og jeg tror, det på en eller anden måde taler meget godt ind i alt det, som vi også har talt om tidligere, fordi du har som menneske, du vender dig til et vist niveau af et eller andet, og det kan også være modstand.
¶ Indre og Ydre Succes
Du vender dig til, at tingene gør normalt så ondt her. okay, så skal der ligesom 10% oveni, for det begynder at gøre ondt lige pludselig. Det samme gør sig gældende med, når du opnår dine mål. Hvis du er så vant til at opnå dine mål, så lige pludselig opdager du det måske ikke engang mere.
Og der er det jo her, hvor det er vigtigt med, i min optik i hvert fald, at du husker at dvæle ved, at du faktisk har gennemgået den her udvikling, fordi wow, du løb 1 maraton, og det har været din største succesfølelse, hvor at objektivt set udefra, så burde det måske være der, at du har løbet 50-marathon, der på en eller anden måde skulle være sådan den udefra. Altså det der udefra ligner den største succes.
Så igen, så er det en meget godt tegn på det her med, at det er jo individuelt, og det er succes af en følelse indeni på en eller anden måde. Ja, og det er faktisk sjovt, du siger det der med, at fordi pludselig blev det nemlig også sådan for mig, at det var, når jeg havde løbet 10, det var, når jeg havde løbet 20, så var det som om, at det var de milepæle, der gjorde, at jeg så følte mig succesfuld. Men du ved, så var der lige de der ni maraton og halvmaraton,
hvor jeg var sådan lidt, dem følte jeg ikke rigtigt. Jeg gjorde dem bare. Jeg kunne godt stoppe sådan en tilfældig lørdag morgen, løb 30-40 kilometer, Uden problemer. Så det var bare en almindelig lille lørdagstur. Så hvis du skulle have gjort noget anderledes, ville du have ønsket, at du havde tænkt anderledes som omløb 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, og ikke kun nummer 20? Er der et eller andet læring i det for dig der?
Ja, men det handler nok ikke så meget om succes. Det handler mere om, at alle ting på et eller andet tidspunkt kan tage overhånd. Så det er lidt det samme, når folk siger til mig, at alkohol det er farligt, og alkohol det er giftigt, og det er også giftigt, så det er jo ikke fordi, at det ikke passer, men det er mere ens forhold til løb. Det er ens forhold til alkohol. Det er jo det, der afgør, om det er et sundt forhold til løb, et sundt forhold til alkohol.
Altså hvorfor løber du? Hvorfor tager du et glas vin? Er det fordi, du er afhængig eller et eller andet i den stil? Og der vil jeg sige, med løb, der var jeg meget afhængig. Så det var et usundt forhold til det aspekt. Jamen, så går det jo også hen og bliver overtaget af noget vane, af noget ego, af noget drift, eller sådan noget, der i hvert fald ikke er sådan 100% ren bevidsthed, eller hvad man kan kalde det.
Fordi det er jo det, der er så væsentligt i forhold til, hvordan vi hver især oplever det liv, vi lever. Altså, hvad er succes? Hvornår bliver vi glade? Og så for mig er det meget, meget vigtigt, at vi husker, og det er jo noget, jeg selv er opmærksom på virkelig, hvis du kan mærke, at du har opnået noget, som du ved i dit gamle jeg ville have gjort dig glad for et år siden, men nu mærker du ikke noget ved det mere.
Så enten er det, fordi du skal sætte dine mål højere, tænker jeg, eller også er det, fordi du har glemt taknemmeligheden i det på en eller anden måde, fordi du har udviklet dig i en eller anden retning, der gør, at det ikke fylder det samme mere, men i hvert fald er det noget, der kalder til bevidsthed på en eller anden måde at sætte lys på emnet.
Ja, fordi man kom til sådan, selvfølgelig skal man sådan rygge målstregen en lille smule hver eneste gang, man ligesom løber, eller hvad man skal sige. Men det er også vigtigt, at det ikke bliver sådan, okay, nu bruger jeg lige et eksempel fra en kunde for eksempel. Og igen, det bliver sådan lidt materielt, fordi penge er noget, man kan veje. Succes, pengemæssigt, det er noget, man kan veje. Og der tjente han jo 50.000 i måneden. Var mega, mega glad. Han følte, wow, nu havde han en god løn.
Så pludselig satte han barn til 100.000. så tjente han 100.000 i måneden, og det var så succes for ham. Så gjorde han det samme med 150-200.000 og en kvart million.
Da han så pludselig tjente 150.000 i måneden, så følte han sig ikke succesfuld mere, fordi han havde været op og snit den kvarte million, der gør, at da han så tjente 150.000 i måneden, som jo er mega, mega flot, det er jo de færreste danskere, der tjener det, så følte han sig skuffet, han slog sig selv oven i hovedet, blev sådan, det er fandme for dårligt, og han må have gjort noget forkert.
¶ Skiftende Succesoplevelser
Så det er også det her med, Noget, der engang har givet os følelsen af at være succesfulde. Der skal vi passe på med, at vi ikke ændrer mindset, at vi simpelthen forholder os på jorden, har benene plantet solidt på jorden, sådan at vi ikke mister, kan man sige, rodfæstet, og ender med at sigte så højt, at vi så bliver skuffet over os selv, når vi så opnår ting, der faktisk er en præstation ud over det sædvanlige. Giver det mening? Ja, det giver mening, fordi det andet føles jo åndssvagt.
Altså det føles sådan, men altså du kender det jo også fra sig selv, altså det er jo et ekstremt tilfælde det der, men jeg kan da huske, altså da jeg var på SU, så var jeg jo virkelig, virkelig glad, da jeg tjente 2.000 kroner på en måned, og så tænkte jeg, heldig ja, nu bliver det altså, øj, det er en god måned den her, hvor at hvis jeg tjente 2.000 oven i 7.000 den her måned, så ville jeg jo synes, det var skrækkeligt. Nej, men det vil jeg jo virkelig. Så det ændrer sig jo i alle skalaer.
Og på en eller anden måde, så skal vi bare huske at være især taknemmelige for det, vi får. Fordi det er jo faktisk, i vores tidligere versioner af os selv, havde det været en succes. Og det er i hvert fald noget, vi skal virkelig huske på i forhold til at opnå succes.
Fordi i hvert fald, som du også skriver om i bogen, at hvis vi skal få loven om tiltrækning til at arbejde positivt for os, fordi den virker jo både positivt, og den virker også negativt, altså den reagerer på alt, hvad du sender ud af tanker.
Så det er det her med, at hvis du på en eller anden måde er utaknemmelig, kalder det bare, over din nuværende succes, som du ikke mærker som succes med, og så giver det dig heller ikke en god følelse, og det er jo egentlig i bund og grund, hele den her guide, som du kalder den i din bog, det er jo en guide til, hvordan løfter du din energi, hvordan sørger du for at være taknemmelig, men også finde ud af, hvornår er du succesfuld.
Fordi det kræver bevidsthed og lys på det hele, så det er noget med i bund og grund igen jo, at huske taknemmeligheden, fordi det er det, der er med til at højne din vibration, og gøre dig endnu mere glad, og have et godt liv. Ja, lige præcis. Så det er sådan en sund balance på en eller anden måde. Hvis vi sådan skal tale om penge, så kan jeg da også huske, at en af grundene til, at han blev skuffet over sig selv, det var jo fordi, at hans levestandarder var jo fuldt med hans løn.
Så han sad, ja, det lyder jo vildt at sige, men for 200.000 i måneden, så sad han stramt. Fordi han havde jo sat sine udgifter efter, hvad han tjente. Så det var også bare vildt, altså da han så sagde, at han sidder og stramte den her månedsevarsen, så er du fandme selvskyldig i det. Altså, hvis man ikke kan få 200.000 til at række, så...
Det minder mig om dengang, hvor jeg var, hvad hedder det, elev, regnskabselev inde på et fint advokatkontor på Amaliegade, og hvor jeg sad for min taglige løn, jeg ved ikke, det var vel 8.000, og jeg arbejdede vel 45 timer i måneden. 8? I ugen. Nå, jeg skulle lige tage sig, shit, det er slavearbejde, så. Ja, men det var jo en uddannelse, men så kommer han bare sådan, sukker det november, og november er bare så hård, fordi nu skal jeg i november indbetale altid 200.000 ekstra til min pension.
Og så er jeg bare sådan, du, jeg var bare sådan, ej det lyder godt nok hårdt, hva? Og så sagde jeg ikke mere om det, men det er jo rigtigt, altså fair nok, det sukket han da lidt over, men var det dog dejligt for ham, at han kunne indbetale det, som andre boere er flere år på at indbetale på den ene måned. Ja, ej, det er vildt nok. Ja, der var nok lidt. Lidt andet udgangspunkt, han har. Ja, lige præcis.
Og det, vi taler om i dag, Frederik, det er jo sådan, hvad er succes for dig, altså for dig og for mig, men jo for, at vi alle sammen på en eller anden måde tænker over, hvad er succes egentlig, fordi det nemlig er en størrelse, der sådan kan ændre sig.
¶ Succes i Jantelovens Land
Og bare lige for at, jeg tænkte bare lige, at jeg lige vil slå op nu her, hvad succes egentlig er beskrevet som, hvis man kigger på ordnet.dk, fordi det har vi faktisk ikke gjort, men det, vi taler om i dag er selvfølgelig, altså følelsen af succes, og hvad det er, fordi det er lidt et ord, der på en eller anden måde er sådan, jeg får lyst til at sige lidt negativt lavet i danske jantelovsland. Ja, lige præcis.
Succes det er, at noget bliver meget vellykket og medfører stor anerkendelse, fortjeneste, fremgang eller lignende. Et vellykket og heldigt resultat. Så det vil sige, hvis vi sådan bare kigger på ordet succes i sin reneste form, så er det sådan lidt det der, altså ekstraordinært, kan man sige. Ja, det lyder næsten som om, altså den der betegnelse fik succes til at igen lyde meget som noget ydre, altså noget karrieremæssigt, pengemæssigt, virksomhedsmæssigt.
Men jeg tror også det er det der gør at vi måske er mange der, der for det første ikke kommer til sådan rigtigt at tage altså jeg tror alle vil gerne have succes alle vil gerne opleve følelsen af at de har succes og jeg tror bare at der er mange der ikke går efter det fordi vi tænker den der ydre, vi tænker sådan nå men altså, det er sådan lidt et fyreord at vil have succes men i min verden så gælder det bare om at vildt gerne vil have succes fordi det er en del af Det mindset,
som du sætter på dit eget liv. Jeg vil gerne være succesfuld, det tør jeg godt at sige. Men det er også fordi, jeg har en ambition om at tjene mange penge. Men hvis du ikke har den ambition, så kan det godt være, at det føles lidt mere forkert i munden. Eller sådan at bruge ordet succes. Og det skal vi bare have udryddet, fordi det er også en kæmpe succes at have nogle... Altså at vi har succes på mange andre indre linjer. Ja, og det er jo der, det har ændret sig rigtig meget for mig.
Altså sådan, jeg har jo fokuseret rigtig meget de sidste år på at bygge, altså opbygge mig en ydre succes.
¶ Indre Balance og Kærlighed
Uddannelse, virksomhed, karriere, alle de her forskellige ting. Og jeg kan bare mærke nu, sådan ved årsskiftet skete der bare noget inde i mig, hvor jeg var sådan, ved du hvad, alt det ydre succes, det føler jeg faktisk er, som det skal være nu. Hvis der kommer nogle nye ting til, så er det optimeringer, finjusteringer. Men det er ikke det, der afgør, om jeg føler mig succesfuld på de plan, fordi det føler jeg egentlig er, som det skal være.
Og nu er det blevet til et meget mere ændre plan nu. Altså sådan, hvor jeg tænker, nu skal det ændre. Det er jo i balance, men du ved sådan, nu betyder det mere at finde kærligheden, finde en og dele livet med, finde en og dele sin succes med. Altså det er egentlig også det, der betyder noget for mig, at man finder en, man kan dele det, at man opnår noget sammen med. Så man ikke bare kommer hjem. Altså da jeg modtog bogen, du var jo den første, jeg ringte til.
Jeg havde jo inden derhjemme og vist den til, Så nogle gange kan jeg da godt savne, at der er en derhjemme, man kan, ej se, nu har jeg fået min bog-agtigt. Så det blev, du blev andre brygels. Ej, det skal du ikke være. Ej, jeg var en wingwoman der. Jeg var også alene hjemme, og jeg elsker jo at være alene hjemme. Jamen, apropos det her med bogen og succes, altså det er, jeg vil sige, det er top fem, Det bedste øjeblikke, jeg har haft, det var da bogen kom.
Og vi har jo skrevet den her bog sammen, føler jeg jo nærmest. Altså sådan det her med, at vi lige kunne dele det øjeblik over FaceTime. Ja, det er... Det var succes. Det vil jeg sige, det var succes. Jeg følte mig at se dig stå og kæmpe med sådan en lille kasse der. Det tog lige fem minutter. Og så fandt jeg ud af, at der var sådan en lille bitte strip på siden, hvor der stod træk her. Og det gjorde jeg så ved den anden kasse. Det tog et sekund. Så jeg stod og flænsede den.
Jeg tænkte nok, fordi jeg fik jo min kasse med eksemplarerne en time efter dig, og så havde jeg jo ligesom, vi havde jo snakket sammen, da du åbnede din, så jeg ringede til min forretningspartner Mie, og så sagde jeg, nu skal du være med, når jeg åbner min kasse. Så han var sådan, han har helt sikkert ikke set den snip her, og så tog det mig sådan 15 sekunder. Jeg så det på kasse nummer to, så tænkte jeg, ej, så lidt kan det da ikke være. Så trak jeg i den.
Et sekund, så var den åben. Der var nogen, der havde tænkt over det, Frederik. Ja, og jeg stod og flinsede og rev og, ja. Åh ja. Jeg ved ikke, gør du det egentlig ikke tilgængeligt på din hjemmeside, at sætte dig et link ind til bogen? Kunne man ikke gøre det sådan, at jeg ved godt, så du ryger hen i en eller anden... Ja, altså alt salg går igennem musmanden. Okay. Og så ville det også være muligt, hvis folk booker en session hjemme hos mig, at man så kan få et eksemplar med.
Men ellers så alt salg går igennem mit forlag. Ja, det giver god mening, så du ikke også skal til at bruge tid på at være en pakkecentral? Jamen altså, jeg har jo prøvet at sende pakker, og de ender altid hjemme hos mig igen. Fordi så skriver jeg tal forkert op i hjørnet, eller et eller andet i den stil. Det ejner du da ikke til. Nej, altså jeg ejner, der er bare nogle ting, man ikke... Ja, det skal man ikke gode med. Jeg kan ikke gøre rent, og jeg kan ikke sende pakker.
Nej, men det er da heldigt, fordi det er jo noget, man kan betale sig fra. Ja, det har du ret i. Det var ligesom, da jeg dumpede min køreprøve, det var min anden køreprøve, da jeg skulle have motorsyggelkørkort, der havde jeg lige lidt andre ting om ørerne også, og jeg dumpede simpelthen min teoretiske køreprøve.
Og så ringede jeg og græd til min mormor og sagde sådan, ved du hvad, jeg dumpede altså, det har jeg aldrig prøvet før, og så grinede hun bare og sagde, det er da meget heldigt, når du skal dumpe, er det noget, du bare kan betale dig fra at købe en til? Så er jeg sådan, åh ja, det er jo også rigtigt. Og så gik det. Så det kan man altså hurtigt løse. Altså få gjort rent.
Men det er fornuftigt at få forelaget til det. Yes. Så vi indsætter et link på min hjemmeside, og så er der muligt at bestille bogen derfra. Ej, ja. Og I er jo simpelthen så mange, der har allerede skrevet, at I vil købe den, men I køber den, og I ligesom kan finde den fysisk ude i butikkerne, og det kan jeg virkelig godt forstå. Ja, altså det er jo virkelig mange mails, vi har modtaget fra folk, der er sådan, Ej, de glæder sig til at kunne købe den i bog, han og han.
Jeg bliver så glad indeni. Jeg bliver virkelig glad, fordi jeg føler, at den her bog, den bare er på en eller anden måde, at den lander lige, når den skal.
¶ Loven om Tiltrækning
Den lander i en tid, hvor det kalder på forandring, det kalder på fordybelse, nærvær og selvindsigt. Og det er egentlig det, som loven om tiltrækning handler om, fordi du kommer ikke til at få den til at virke optimalt for dig, medmindre du er i synk. Og det er du altså ikke, hvis du hele tiden er i Newsland, hvor du følger med i, hvordan andre fucker verden op hele tiden.
Og det må du godt tage med også selvfølgelig, men på en eller anden måde, så har vi brug for, at vi får det her indre fokus, og at vi hver især begynder at arbejde med vores egen succes, og vi begynder at arbejde med vores egne mål og drømme, fordi når vi gør det, inspirerer vi andre til at gøre det samme.
Og når vi alle sammen arbejder mod vores mål og drømme, jeg ved godt, at der er nogen, der har nogle drømme og mål, der er negative for andre, men det er faktisk en af de største forandringer, du kan lave, i stedet for at prøve at gøre det, alle andre gerne vil have dig til, eller så du passer ind osv.
Ja, og det er jo egentlig også der, at det er vigtigt at mærke ind i, at når vi ligesom begynder at forvalte noget energi i en retning, hvor vi forventer, at det ligesom giver et positivt output på et tidspunkt, så er det jo også vigtigt at mærke ind i, om det her er noget, du har lyst til. Er det noget, der gør dig glad? Er det noget, der vil gøre, når du har opnået det, at det så giver dig følelsen af at være succesfuld?
Eller er det, fordi du ser alle andre gøre det omkring dig, at du gør det? Fordi når det gør mine veninder, eller der er et eller andet i samfundet, der siger, du skal tage en uddannelse på syv år for at føle dig succesfuld. Alle de her ting. Fordi der tror jeg også, at det er en af grundene til, at vi har så mange stressede og så mange deprimerede mennesker i dag. Det er, fordi der bare ligger sådan et altså usynligt DNA i samfundet om, at.
Det skal man bare gøre. Det er sådan et samfundsnorm. Det skal man gøre. Og det er virkelig et vigtigt element, du tager op der, som jeg faktisk også tænkte, vi skulle nå at tale om i dag. Fordi netop når du går ind og vurderer, hvad er succes for dig individuelt som person, så bliver du også nødt til at tage hensyn til, om det er dig, det kommer fra. Eller om det er netop struktur i samfundet. Om det er noget, du drømte om, da du var barn, og nu opdager du det egentlig ikke min drøm mere.
Eller at din fars drøm på dine vegne, det han aldrig opnåede, eller hvordan der var ledes. Jeg har prøvet at være tidligere, hvor jeg har haft den der sådan lidt mere, altså ikke fordi det har været et kæmpe corporate succes, men altså hvor der bliver ringet efter en, man bliver headhunted og så videre rundt, og hvor jeg bare har mærket en.
Altså det var succes for mig, altså det var det helt klart, men jeg mærkede en, og det kan jeg særligt se her i bakspejlet, at jeg mærkede en kæmpe langsommelighed i mine evner. Altså jeg har jo nærmest haft mistet min tro på, at jeg kan skrive for eksempel. Jeg er jo journalist.
Jeg har nærmest haft mistet den, og det har jo været fordi, at jeg i årevis har prøvet at passe min skrift ned i forskellige virksomheder, hvor jeg egentlig har haft det godt, men hvor det bare ikke har været det, jeg brændt for. Og hvor at nu har jeg oplevet, at nu lige pludselig taler jeg om spiritualitet og loven om tiltrækning og i min virksomhed om, hvordan forældre kan behandle deres babyer selv, men hvor jeg jo bare kan mærke, hvordan ord kan flyde lige pludselig og flyve ud af mig.
¶ Succes Gennem Livet
Og det har simpelthen været fordi, jeg har mistet, i en periode havde jeg klart mistet følelsen af, hvad succes var for mig. For mig var succes rigtig meget det, jeg troede den var for andre i hvert fald. Og på nogle områder har jeg ikke sådan objektivt set succes endnu altså i forhold til biler jeg kører i men det er bare heller ikke en prioritet for mig lige nu. Ja så så hvis nu Frederik vi på en eller anden måde skal tage et et nålestik,
og hjælpe alle, der døder med til at mærke ind i, hvad er succes for dem? Hvordan gør vi så det? Jamen, så vil jeg jo sige, at det handler jo i teorien om først at mærke ind i, hvad gør egentlig dig glad, og hvordan kan du udvikle det, der gør dig glad, til at det kan gå hen og blive noget, hvor du ligesom får en succesfølelse af at gøre det. Og der er jo bare nogen, som bliver glad af det ene, og nogen andre bliver glad af noget andet.
Så det handler i virkeligheden om at stille sig selv. Altså spørgsmålet, hvad gør mig glad? Og så har man egentlig svaret på, hvad der får en til at føle sig succesfuld. Jeg har en veninde, hvor succes kommer igennem, at hun selv føler, at hun er blevet sat i verden for kun at være mor. Så hun skal bare have fem børn. Så for hende, der er det succes, hvor når hun siger det, jeg får jo kolde sved, og mit hjerte begynder at banker.
Bliver sådan helt, hvor det altså, det giver slet ikke mening for mig. Nej, men jeg får også koldesved af det, men jeg har mødt flere af de her kvinder i min.
Ja, i den anden podcast og så videre, hvor det er den der følelse af, at altså når de bliver mødre, så lander de og det er virkelig, og der er det der lige der, hvis det er det, der har følelsen af succes for dig, så er det så vigtigt at du embracer det, fordi det er succes, det er kæmpe succes wow, det lykkedes dig at få et barn, og det er det, du er sat i verden for, så er det succes for dig.
Men for mange, og for dig vil det ikke være succes, og måske også for samfundet generelt, så er det ikke nok til at være succesfuldt, men jo, det er det jo faktisk. Ja, for nogen er det jo. Præcis, fordi det var det, der var deres jælekald i den retning. Og så igen, så skal de jo bare huske, så bliver børnene store på et tidspunkt, og så har de sikkert fået sig et andet, og det er også okay, at deres succeskriterier, eller hvad man kan kalde det, ja, deres succeskriterier
har ændret sig. Ja, og det er også der, at jeg møder jo mange, der siger til mig, Ej, men Frederik, hvordan bliver jeg succesfuld? Så er jeg sådan, wow, sikkert et spørgsmål, fordi det er jo så forskelligt fra person til person, at det afhænger jo fuldstændig af, hvem du er som person, og hvad der gør dig glad, hvad du har lyst til med livet. Fordi ja, altså fem børn for mig, det vil kvæle mig, altså bare jeg siger det højt.
Så kan du ikke sige sætningen færdigt, så kvæler du dig. Nej, ja, så kan jeg bare mærke, at jeg føler mig sådan helt i en spændtrøje. Så det er igen også, hvad der er succes for en Det er ikke nødvendigvis succes for dig Overhovedet, det kan være, at det er noget helt, helt andet Og det er bare sådan, det er Så forestil dig, Hanna, at jeg lige pludselig fik fem børn, Tror du, jeg ville være glad?
¶ Rummelighed for Anden Succes
Jeg tror, du vil huske at nyde de små moment, der er lykke, som du har oplevet Ja, men nej, det er jeg ikke helt sikker på, at du vil lande godt Men det, jeg lige tænkte på der, Det er, en ting er, at vi hver især nu identificerer, hvad der er succes for os individuelt. Så skal vi altså også lige huske, at vi jo også modtager, eller vi er jo også reaktionen på andres succesfølelse.
Så vi skal også hver især selv huske at have den der rummelighed for andre, når de kommer med en følelse af succes, eller prøver at hjælpe dem i at understøtte dem i sådan, wow, det er da fedt, det var da lige det, du drømte om til lykke med det. Fordi på en eller anden måde, så kan vi godt være, det er i hvert fald den oplevelse, jeg har både for mig selv og min mand og omgangskreds.
Altså vi kan egentlig godt selv føle, at vi ved egentlig godt selv, at vi lever lige nu en af vores succeser, men vi føler det ikke rigtigt, fordi vi godt ved, at det ikke er sådan. Vi tror, vi ved, at det ikke er sådan en succes ser ud for andre. Så på en eller anden måde har vi allerede taget glæden og forventningens glæde ud af det, uden at der egentlig er nogen, der har bedt os om det. Okay, gav det overhovedet nogen mening? Nej, jeg forstår det faktisk ikke. Nej, det er fair nok.
Vi skal bare huske, at vi også skal... Altså, vi har også et ansvar for at modtage andres følelser af succespositivt. Du tænker sådan på jalousi eller misundelse. Ja, blandt andet. Ja, lige præcis. Både misundelse, hvis de kommer med en af... Hvis de kommer med, at jeg er succesfuld med det her, og det er noget, du også gerne selv vil opnå, så husk at lægge misundelsen væk. Men også, hvis de kommer med noget, du bare tænker sådan, okay, tillykke med det.
Er det succes for dig? Vi skal huske at være rummelige i begge ender, når andre kommer og understøtte dem i, at det faktisk er succes, de oplever. Det giver så fin mening. Jeg kunne bare lige mærke det der med medsundelse eller jalousi, fordi ikke at jeg er medsundelse eller jaloux på andre, når de opnår noget. Tvært imod, så er mit mål at skabe succes for dem igennem den vejledning, jeg kommer med.
Ja, lige præcis. Men jeg vil sige, at jeg oplever nogle gange, at hvis jeg opnåer noget, så kan jeg godt holde kortene lidt tæt til kroppen. Du ved, når jeg skal dele det med venner og sådan nogle ting, fordi jeg er sådan lidt, åh, du ved, hvordan tager de mund af det? Jamen det er jo helt ærligt, jeg tror, at noget af det, der blev skrevet flest gange fra vores hjælper inden for forlaget, det var sådan, det lyder lidt for selvfærdigt det her, er du sikker på det?
Ja, fordi det bliver ikke nødvendigvis velmodtaget. Jeg forstår præcis, hvad du mener, så det er jo... Altså, succeser skal være noget, vi fejrer, og vi skal glæde os over hinanden, der opnår succeser, men ja, det er da rigtigt.
Man holder det da lidt... Altså, jeg holder det da også lidt for mig selv, når der sker noget godt, fordi på en eller anden måde, så vil du heller ikke svære dine succeser ud i hovedet på andre, men måske er det bare, at de andre har deres egne succes, og vi skal bare huske at i tale sætte dem. Ja, og det var sådan en af de ting, hvor vi har været lidt inde på det før, at når jeg sådan har venner og en omgangskreds og familie, hvor de lever et.
Ja, sådan et almindeligt, kan man kalde det det, almindeligt livagtigt. Og så er jeg hver eneste gang, så kommer jeg, nu har jeg udgivet en bog, så er jeg altid bange for, at min succes godt kan lægge en skygge ned over, hvad andre ligesom opnår. Og det er jo slet ikke den, altså min mening. Nej, du er bare glad for din bog. Ja, og så er man sådan lidt, jeg kan jo godt se, det er jo ikke alle, der udgiver eller laver en bog, og det kan jo meget hurtigt godt komme til at tage opmærksomheden.
Det samler jeg sådan af i forsamlinger, og folk det er sådan, så spørger man jo sådan, hvad laver du til dagligt? Så ved jeg jo godt i det, jeg siger, at jeg er pilot. Så alle sammen. Så spørger de jo ind til det, og så kan jeg godt se, hvordan det, man har opnået, godt hurtigt kan tage, kan man sige, fokus fra andres succes, som jo også er en succes.
Ja, det er jo rigtigt. Det er jo helt menneskeligt naturligt, at man prøver at justere sig til for at passe en og for ikke at være irriterende, også for at andre godt stadig kan lide en. Det er rigtigt. Ja, på Tinder, der har jeg skrevet, at jeg arbejder i transportsektoren. Okay, det er også en anden måde at skrive det på. Jamen, fordi jeg har ikke lyst til, at man bliver valgt på, hvad man er. Fordi jeg oplevede, at der var mange, der syntes, det var frækt.
Udu pilot, det er frækt. Ja, det var nok ikke lige det, at du fandt den langvarige kærlighed nødvendigvis. Nej, så der var sådan lidt, hvad jeg ændrede det til. Kan du ikke komme på date? Kan du tage din uniform med? Jamen, der var faktisk en, der spurgte om det. Kan du ikke have uniformen på, når vi skal på date? hvor jeg er sådan, nej, altså sådan, what the fuck? Så kan da godt være, at der var nogle langsigtede planer. Så nu er det bare transportsektoren.
Man ved ikke, om det er lastbilchauffør, om det er buschauffør. Jeg forestiller mig, at jeg er en mellemleder i et logistikfirma. Ja, der er mulighederne mange. Ja, det er det. Så det er også en måde, hvor man sådan, fordi ja, jeg vil gerne vælges til for den, jeg er, og ikke det, jeg arbejder med, eller er uddannet som. Du kan jo også lige logge dem til med din uddannelse, så kan de jo altid finde ud af, hvem du er bagefter. Ja, med lidt god vilje kan man vel godt finde, ja.
Jeg kan faktisk huske følelsen, så jeg har det ikke sådan mere, men da jeg kom ind på journalisterhøjskolen for mange, mange år siden, jeg ved det ikke, 15 år siden, der var der ret meget præstige i at komme ind på det tidspunkt. Og det betød faktisk nogle gange, at bagefter, hvis jeg ligesom sagde, at jeg læser til journalist, så var det næsten som om, at allerede bare der, at jeg fortalte, hvad jeg lavede, så havde jeg blæret mig lidt.
Jeg kom faktisk sådan lidt galt. Det var min fornemmelse af det, at der var nogen, der var selvfølgelig nogen, ej hvor fedt, hvor spændende, var det ikke svært at komme ind? Og sådan nogle ting, nej, hvis bare man øver sig, så kan man godt, og det tror jeg på, at du også ville kunne, men der kom jeg faktisk også lidt, jeg kunne godt mærke, at der var nogen, der tog lidt afstand, fordi nærmest det, at man bare sagde det, så var man lidt en blærerøv. Ja, og ellers så får man point i bogen.
Altså nogle gange, så skal du jo bare sige, hvad du arbejder med, og så er det det, folk altså dømmer en ud fra.
Altså sådan forestil dig, at man sagde, når jeg er advokat, eller jeg er læge, og så bagefter så bruger du en anden titel, som ikke er altså samfundsmæssigt set så højt som en advokat og læge, så har man jo allerede fået plus i bogen, bare for at sige, altså, man har en anden form for respekt, og det synes jeg nogle gange godt kan være sådan lidt åndfærd, at det er titlen, der afgør, hvor meget man respekterer et andet menneske.
Ja, det skal vi virkelig have udryddet, altså fordi... Men jeg tror, det ligger latent i os alle sammen på en eller anden måde. Jo, jo, fordi hvordan modtager du det selv, når nogen titulerer dem, eller hvad man kan sige, så det er virkelig noget, vi skal tænke over, fordi vi skal væk fra hele det, at vi skal lave paradigmeskiftet, så vi skal væk fra alt det med titler og alle de der fancy ting, og så skal vi virkelig til at kigge på mennesker.
Det er det, der er vigtigt i den her tid, vi lever i. Det er i hvert fald helt klart min fornemmelse. Altså, hvem er du? Det kan man heller ikke svare på, men det er da måske bedre end, hvordan har du det? Ja, en jeg kender, som er fra Grønland af, hun siger, at når man er på Grønland, så spørger de ikke, hvad du laver til dagligt, så spørger de om, hvem er du? Er det rigtigt? Ja, fordi profession deroppe betyder ikke noget.
Det betyder, jamen hvad går du op i? Hvad interesserer du dig for? Hvem er du? Og det synes jeg jo også er en interessant måde at møde et andet menneske på, at det ikke er din titel, der afgør, hvem du er, at din titel bliver dit DNA, din person. Kæmpe cadeau til det grønlandske folk så det synes jeg er ret interessant fordi herhjemme så er det jo det første man spørger om, det er jo også det jeg kan se på Tinder hvad laver du til dagligt?
¶ At Være Menneske Før Titel
Ja fedt, here we go again så kører den samme smør igen når hvor mange søskende har ja ja, men altså hvad fanden skal man også spørge om det er der lidt oppe af bakke man kan godt ikke sidde og starte med at snakke om livet det kunne også være man ikke gad at snakke om det den dag, vi gad nok godt men det kan jo være der jo nogen der ikke gad det var det ja ja. Ja, men Hanna, er vi ved at være ved vejs ende? Det ved jeg faktisk ikke engang. Jo. Hvor lang tid har vi optaget?
Jeg elsker bare sådan ud af det. Hvor lang tid har vi optaget? Er det lige eller min podcast, det her, Mark? Jo, ej, men jeg synes faktisk, at vi er ved at være ved vejs ende. Men jeg har lige en ting, jeg godt kunne tænke mig at spørge dig om, Frederik. Hvordan har succes ændret sig for dig gennem livet? Kan du sige noget om det? Fra helt lille til nu. Nu fylder det jo 30 år, så vi kan jo lige lave sådan en lille i næste uge. Så vi kan lade sådan lidt tjek. Ja, ja, ja.
Jamen det er faktisk ret interessant, fordi jeg tror, det startede med i skolen. Jeg var jo mega dårlig i skolen. Jeg dumpede mange fag, fik dårlige karakterer. Så for mig var skole ikke succes. Og jeg har altid fået at vide af nogle lærere, hvis du ikke tager dig sammen, bliver du ikke til noget. Alle de der ting. Og det har ligesom sat sig i min krop på sådan en måde, hvor at da jeg så kommer ud af skolen, så blev jeg sådan meget, nu skal jeg eddermede med vistem.
Og så pludselig blev det en drivkraft for mig at skulle opnå noget uddannelsesmæssigt, altså sådan opnå noget karrieremæssigt, virksomhedsmæssigt. Alle de her forskellige ting, så brugte jeg det som sådan en benzin på tankenagtigt. Så der brugte jeg alt min energi på at bevise, at jeg godt kunne skabe mig det liv, jeg drømte om, på trods af, at jeg kom ud med 3,2 i snit fra gymnasiet af.
Og så der kunne jeg godt mærke, da jeg sådan har opnået alt det her materielle succes, uddannelse, karriere, job, podcast, bog, alle de her ting, så var jeg sådan lidt, jamen har jeg egentlig gjort det for at bevise noget over for mig selv, eller har jeg gjort det for at bevise noget over for nogen af de lærere, som jeg har haft i skolen, der sagde jeg ikke kunne blive til noget.
Heldigvis så var der en sådan balance i det, hvor jeg helt sikkert har gjort det for mig selv, Men jeg har også gjort det for at bevise noget over for andre. Så jeg vil sige, at det er faktisk 50-50. Og den kan jo virkelig gå begge veje, fordi en ting er, at man får den i den konstruktive version af daddy issues, vil jeg jo nærmest kalde det her, hvor det bare ikke er daddy, der afsender den, men hvor du har brugt det til en drivkraft at sige, at jeg skal fandme vise dem det.
Men et par stykker kender jeg også, der har fået at vide, at hvis det ikke er klar til gymnasiet, så bliver det det, hvis der aldrig er nu siddet i høje stillinger rundt omkring. Jeg blev tvunget til at tage 10. klasse, fordi det var jeg så glad for nu. Jeg skulle til at sige tillykke med det. Jeg hyggede mig, jeg fik bare endnu dårlige karakterer. Ej, jeg var den sygeste stræber i 10. Ja, så det, men i dag vil jeg sige succes, det er en blanding af det hele nu.
Nu skal jeg forene materiel succes, karrieremæssig succes med det kærlighedsmæssige succes, så det bliver en god blandet landhandel af alt på en eller anden måde. Ja, du skal endda opnå noget harmoni i alt det, du har lært gennem tiden. Nu kommer du jo til 30'erne. Altså det er jo altid... En af de sjove ting faktisk også, apropos det her med bogudgivelsen, jeg dumpede jo skriftlig dansk, fordi jeg ikke kunne skrive.
Hun sagde, du er dårlig til at skrive. Hun sagde faktisk, jeg var dårlig til at skrive. Men jeg har altså fundet hendes navn og alle de her forskellige ting, så jeg sender faktisk en bog til hende med en lille kærlig hilsen om, at man altså godt kan dumpe dansk og faktisk blive forfatter alligevel. Ej, det synes jeg er så fint, fordi... Uden reddet, uden...
Og bitterhed, men for ligesom, fordi hun er stadig lærer, hun er stadig 15 år på arbejdsmarkedet, sådan hvad jeg lige kan regne ud, og hvis hun kan have i baghovedet, at hun har haft en elev, der fik 0-0 i skriftlig dansk, der faktisk er blevet forfatter, altså så håber jeg, at det sådan kan ligge i hende, når hun møder en, som måske minder lidt om mig, og er dårlig i skolen, kommer for sent, og pjekker, altså så er hun sådan, okay, der er håb, du ved det.
¶ At Tale Succesfuldt om Andre
Ja, lige præcis. Ej, det synes jeg simpelthen er sådan en god idé, og i det hele taget, Lad os bare alle sammen huske, hvordan vi prøver at tale succesfuldt om andre mennesker. Hun synes, du var helt vildt elendig til dansk, men du har helt sikkert bare heller ikke prioriteret det. Jeg har slet ikke prioriteret det. Overhovedet. For du har jo haft det inde i dig, fordi det er mig, der har modtaget dine tekster til bogen.
Jamen, det var fordi, så skulle man skrive en stil om Erasmus Montanus. Nej, tak. Det brænder jeg mig ikke. Jeg brænder ikke lige for det.
Jeg har altid bare gjort, hvad jeg fik besked på Og lidt ekstra Ja, det kunne jeg faktisk godt forestille mig, Hanna Jamen, jeg synes, det var fedt Ja, også lidt i vores konstellation Der sidder du jo ofte med nogen At jeg føler, det er mine ting Og når du så sender en snap Og så tre timer efter sidder du stadig med det Så er jeg sådan, Hanna, nu har du gjort, hvad du skal med det, Ja, det er rigtigt Jeg øver mig ikke at være helt så dygtig Men altså,
vi lander vel et sted Læsses morgen, er det ikke det, man siger? Læsses morgen? Men lige omkring korrekturlæsning af en bog, der må det godt være mor. Det er ikke læst i små. Nej, det skal det være mor. Dem, der køber bogen, I skal sige det til os, hvis I ser en slå fejl. Det ses ikke. Der har jo været igennem mange korrekturrunder, og også professionelt, og alt muligt, ud over os. Men sig lige til, fordi så får vi det rettet til anden oplag.
Vi har virkelig læst og læst og læst og gjort os. Altså, jeg har læst den igen, og min mor har næsten læst den færdig igen. Jeg har heller ikke fundet noget. Men jeg vil sige bare, at vi vil gerne vide det, hvis I gør. Ja, jeg fandt jo lige to, inden den blev... Den var jo faktisk sendt til tryk. Den var sendt til tryk, så fandt den to. Og det var på første side. Fedt. Og så tænkte jeg bare, at der er sådan en fejl på hver eneste side.
Jeg har haft meget rigt om, når den kom med posten, at jeg bare så sådan en... Altså, hvad skal ikke det meget rigt om? At de har puttet en hest på forsiden, i stedet for et træ eller sådan et eller andet. Ja, at der var... Jeg har livstrædet og skiftet ud. Nej, at der var en eller anden kæmpe, kæmpe fed fejl, der bare viste, at jeg var elendig. Jeg tror, det må være noget med, at vi ændrer selv, hvad jeg har drømt om.
En elendig redaktør. Den ændrer kritikere? Ja, det laver vi en episode omkring. Det gør vi. Det her er mere angst for at fejle. Ej, god idé. Det laver vi en episode om. Skidegod idé, Frederik. Det gør vi. Fedt. Ja, men ja.
¶ Afslutning og Bogudgivelse
Hvordan skal vi afslutte? Jeg vil bare sige, hvor er det dejligt, at... God dag, køb min bog. Ej, god idé. Du må sætte et link ind. Og ellers så skulle den altså kunne få os i alle bogerne. Man kan finde det i show notes også på episoden. Ej, vi kan sige, find den i alle boghandlere fra i morgen. Det udkommer jo i morgen, så det er i torsdag. Ja, det er rigtigt. Yes, fedt. Fedt, fedt, fedt. Og tusind tak, fordi I er så mange,
der lytter med. Vi sætter så meget pris på det. Det gør vi. God dag til jer. Music.
