#10 Penge - En Universel Energikilde - podcast episode cover

#10 Penge - En Universel Energikilde

Jun 12, 202451 minEp. 10
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

NYT AFSNIT HVER ONSDAG! Denne episode snakker Hanna og Frederik om penge som en spirituel energikilde. Mange mennesker har det syn på penge, at det fra et spirituelt perspektiv er forkert at have i store mængder eller ønske sig mere af. Men hvordan skal man som moderne spirituelt menneske forholde sig til penge? Er det forkert at ønske sig mere? Skal man som menneske kun have den mængde penge der gør, at man med knaphed kan overleve fra måned til måned?

 

Penge er energi. Penge er det som holder vores samfund kørende. Strukket ud i et større perspektiv, så er penge liv. Hvis ikke du havde en eneste krone, så ville du dø meget hurtigt. Penge sørger for at give dig tag over hovedet, mad på bordet, dine børn en uddannelse og lægehjælp hvis der skulle være brug for det. 

 

Penge er roden til alt godt og alt ondt. Det hele handler om mennesket bag de penge der bliver brugt. Bliver de brugt på ondskab? Eller bliver de brugt med omtanke og for at gøre en forskel for menneskerne omkring dig?

I podcasten taler vi bl.a. også om:
spiritualitet, spirituel, loven om tiltrækning, manifestation, livsvalg, motivation, drømme, tro på sig selv, selvværd, selvtillid, selvudvikling, bevidsthed, åndelighed, energiarbejde, universet.

NYTÅRSFORSÆTSPAKKEN (50% går til julehjælpen): KØB HER: webshop/nytårsforsætspakke

DOKUMENTER: KØB HER: https://rehdercounseling.com/webshop
Booking sessioner: https://rehdercounseling.com/priser-clairvoyance-frederiksberg
Instagram: Pilotfrederik
Kontakt podcast: podcast@rehdercounseling.com
Køb bog: "Loven om tiltrækning": https://muusmann-forlag.dk/loven-om-tiltraekning/

Transcript

Intro / Opening

Loven om tiltrækning. En podcast til dig, der ønsker at tage dit liv til nye højder, hvor drømmen kan blive til virkelighed. Opskriften er simpel. Hvad du tænker, skal du få. Så hvis du ligesom mig ønsker et liv på toppen, er du kommet til det helt rigtige sted. Mit navn er Frederik Reter Fuglsang, pilot og spirituel rådgiver. Det er mig, der er jeres vært, og jeg vil tage jer med til et sted. Music. Hvor alt kan lade sig gøre. Hop ombord og spænd sikkerhedsselen, for din rejse starter lige her.

Pengenes energi og spirituel tilgang

Hej Hanna. Hej Frederik. Du er jo tilbage igen, så nu skal vi snakke lidt om penge den her gang, og penge som energi. Fordi jeg blev egentlig inspireret til at tale om emnet penge, fordi at jeg jo er blevet udsat, udsat lyder voldsomt, men der har jo lige været sådan en uges tid. Hvor at jeg har haft sådan en eller anden form for, eller kan man kalde det blokade, eller et eller andet i den stil, hvor penge er blevet gjort til et problem på en eller anden måde.

Lige præcis. Du har på en eller anden måde fået en masse hints omkring, at vi skal tale om penge. Ja, og det startede jo lidt med, at der var nogle kunder og potentielle kunder, som havde henvendt sig til mig, som kaldte mine priser for skamløst. Så den ramte på en eller anden måde, hvor jeg tænkte, hold da op.

Altså det er vildt nok at sige, altså henvende sig til mig og så bukke sessionen, og den ene havde endda fået en session, og så fået at vide bagefter, at det er skamløst at tage det beløb. Ja, men jeg kan godt forstå, at den ramte dig, og om ikke andet, da du så fortalte, hvad der var hent der her i den forgangene uge, hvor der bare har været flere.

Der har henvendt sig til dig i forskellige relationer omkring penge, som ikke plejer at være en udfordring for dig, så kom vi til at tale om det her med, at penge er jo en sindssygt stor del af vores allesammens liv og tilværelse, samtidig med, at det er noget, som alle har en forskellig følelse omkring det. Så det kunne være ret interessant at kigge på netop begrebet penge inden for spiritualitet, men jo også, hvordan man kan bruge loven om tiltrækning i relation til penge?

Ja, altså det er jo det her med, at penge er jo en fast del af samfundet og vores liv. Hvis der ikke kommer penge på vores konto, så sker der jo simpelthen det, at vi ikke kan betale vores regninger, vi kan ikke få mad på bordet. Hvis vi ikke kan betale vores regninger ved vores husleje, jamen så bliver vi sat på gaden. Så vi kan ikke komme udenom, at penge har en så stor kontrol i samfundet og i vores liv.

Så det er derfor, jeg tænker, at det kunne være så interessant at se på penge fra et spirituelt synspunkt, fordi inden for spiritualitet, så er det ikke forkert at ønske sig penge, og det er ikke forkert at have penge som en målsætning, så længe intentionen bag ønsket om velstand, den er på plads. Allerede her er vi jo inde i noget interessant, fordi der vil jo være rigtig mange, eller jeg har i hvert fald i min tilværelse oplevet rigtig mange, der har en holdning til mennesker, der har penge.

Det er noget, hvor du på en eller anden måde er lidt hævet over andre. Du har formentlig opnået de penge, du har, hvis du har mange penge. På en eller anden måde på en baggrund af dårlig intention, eller i hvert fald fordi du har spidset albu og så videre. Så der er mange mennesker, synes jeg, der har en særlig holdning til folk, der har mange penge.

Ja, at de er egoistiske eller er en bestemt type mennesker, som måske virker til at være dårlige, uden egentlig at kende baggrund for, hvem er de som menneske og som person. Og det er også vigtigt at huske på, at der er mange, der bruger penge som et quick fix til at blive glad.

Fordi det er jo igen det her med intention bag penge. Altså der er mange, som køber noget, får en hurtig tilfredsstillelse i at have købt noget, Og så går der jo ikke mere end et par dage, så den lykke, som pengene har givet dem ved at købe en bestemt ting, den forsvinder jo.

Så hvis man har det fundamentale på plads i forhold til penge, hvor man starter med at finde den, kan man sige, autentiske, rigtige rigedom i sig selv, hviler i sig selv og finder lykken i sig selv, så er det okay, at man lige så stille begynder at finde lykken i penge også. Men det er jo ikke noget, man finder lykken i penge, før man har fundet lykken i sig selv. Og når du siger det, så tænker jeg også lige, at vi skal helt tilbage til basic, det du lige sagde i introduktionen.

Det her med, at du anser jo penge som energi, hørte jeg rigtigt? Ja. Ja, vil du ikke sætte et par ord på det? Jo, og det er jo egentlig svært at skulle sætte ord på penge fra sådan et energimæssigt perspektiv, fordi det er jo ikke noget, vi sætter ord på i det daglige. Det er bare en faktor, der hedder, at der er nødt til at komme penge ind for, at vi kan leve et liv. Altså bare det, at jeg skal sidde og optage podcast her i studiet, det koster penge.

Altså sådan nogle ting, der er mange ting, der gør, at hvis du ikke har pengene til forskellige ting, jamen så kommer man faktisk ingen vegne. Så penge er energi i den forstand, at det åbner op for muligheder. Det åbner nogle døre til potentialer, til aspekter af en selv, der gør, at man i teorien kan gå hen og blive en bedre udgave af sig selv, hvis man vælger at bruge pengene rigtigt.

Fordi man skal egentlig se penge som energi i den forstand, at det er mennesket bag pengene, som afgør om pengene god energi eller dårlig energi. Så man kan jo sige, at der sidder nogen rundt omkring i verden, som har skabt krig, som har brugt penge på våben, på krig, på ødelæggelse, og så kan man sige, at penge helt sikkert er noget negativt og dårlig energi.

Men så sidder der jo også, at det Bill Gates, der gav, var det 31 milliarder eller et eller andet i den stil, hvor det er jo rigtig, rigtig mange penge, og man kan bruge på velgørenhed. Så det er igen det her med, at penge er energi, og det er mennesket bag pengene, der afgør, om denne her energi og de her penge enten er gode eller dårlige. Og der er noget omkring det her med, at den her energi, altså penge, du har også engang sagt noget til mig omkring cirkulation.

Et eller andet med, at det er ikke en særlig god idé, sådan at sidde på sin formue nødvendigvis, hvis du gerne vil have flere penge. Det er noget med, på en eller anden måde, at få delt ud. Det er jo nok lidt det, Bill Gates har gang i. Han har det jo i ekstrem grad. Hvad er det, han har besluttet, at han vil gå fat i i graven, havde han nær sagt. Der er et eller andet der. Men der er noget cirkulation i det.

Ja, jamen 100 procent. Altså forestil dig, at alle mennesker i hele Danmark, uanset hvor mange penge, man havde på sin konto fra den ene dag til den anden, sagde, nu bruger jeg ikke en krone, jeg skal spare op. Hvad vil der ske? Samfundet vil gå fuldstændig i stå. Så det er igen det her med, at penge er energi, som skal holdes i gang.

Altså det er selvfølgelig okay at lave en opsparing, så det er ikke fordi, jeg sidder og siger, at I bare skal gå ud og bruge hver en kron på alle mulige forskellige ting. Men det er bare for at sætte det i perspektiv på sådan en, kan man sige, jordisk måde, hvor hvis alle stoppede med at bruge sin penge i dag, jamen så ville flået stoppe, og alt ville gå konkurs. Når du siger det her med konkurs, så taler vi jo også ind i det her med, at man kan mangle penge.

Vi taler ind i det her med, at man kan mangle penge, og det tænker jeg godt kan provokere mig lidt faktisk, når jeg tænker på loven om tiltrækning. Fordi det, vi har talt om tidligere i den her podcast, det er, hvad du ønsker, skal du få. Også hvis du kommer til at ønske dig noget, der ikke er hensigtsmæssigt for dig.

I den relation til penge, så vil det jo også på en eller anden måde måske give lidt en vibe af, at man kan få penge, hvis man formår at forestille sig, at man har penge, og hvis man formår at ønske sig penge. Og jeg tænker, der vil sidde mange derude, der har knappe ressourcer, økonomisk set i hvert fald, som tænker, what? Det hænger jo overhovedet ikke sammen det her. Det er ikke mig selv, der har bragt mig i den her situation osv.

Har du nogle tanker omkring, hvordan det fungerer med penge, når du mangler dem? Nej, det har jeg faktisk ikke 100%. Og jeg tænker, der er aspekter af livet, hvor det er svært for os mennesker at skulle have en holdning til forskellige ting. Der er jo nogen, der også mener, at alle sygdomme, der findes i hele verden, stammer fra vores tanker og vores måder at tænke på.

Hvor at der skal jeg heller ikke gøre mig til herre over at sidde og sige, at det er også fordi du er blevet syg, fordi du tænker på en bestemt måde. Det vil på en eller anden måde være respektløst at sidde og pege fingre af folk på den måde. Så det samme med folk, som mangler penge og knap nok har ressourcer til at kunne leve fra dag til dag, hvis vi skal kigge på Afrika, Indien og sådan nogle steder. Og bare dele det danske samfund også.

Det er jo det. Så der vil det heller ikke være færre at sidde og pege fingre af folk og så sige, det er fordi du gør det her forkert. Fordi det er jo også vigtigt at huske på, at vi mennesker har jo en bagage, der måske gør, at nogen kan ikke varetage et fuldtidsjob. Fordi de har noget bagage med sig, der gør, at de bare ikke har ressourcerne i sig selv til at kunne have et almindeligt job, et job, hvor der skal en indtjening ind.

Så den er svær at svare på, den der. Men vi kan ikke komme udenom, at penge er noget, som hvis vi vil have mere af det, så er vi nødt til at gøre noget aktivt for ligesom at tiltrække de her penge. Ja, for der skal ligge handling bag tankerne. Igen i forhold til loven om tiltrækning. Jeg vil dog sige, et godt sted, som jeg kunne forestille mig, du ville rådgive til at starte, hvis du står i en situation, hvor du godt kunne ønske at bruge loven om tiltrækning til at berige dig selv

med penge, Hvor vil det så være? Hvor skal man starte? Jamen, det er jo faktisk forskelligt fra person til person, fordi der er jo rigtig, rigtig mange måder at komme til penge på. Det kan være igennem et arbejde, det kan være igennem investeringer, det kan være igennem at starte en virksomhed, det kan være at gå på arbejde og få en lønforhøjelse, en bonus eller et eller andet i den stil.

Så det vil jo være forskelligt fra person til person, hvordan man ligesom vil komme til de her penge og ønskede til at komme dertil, hvor man ligesom har de her ekstra ressourcer. Altså det var egentlig også lidt et trikspørgsmål, fordi jeg kan huske, at du engang i den virksomhed, jeg har været med til at stifte, der gav du også et rigtig godt råd på det her område, fordi vi er jo en startup, og kan godt have en masse ønsker til ting, vi gerne vil investere i, som vi ikke har råd til endnu.

Og det du sagde til os i hvert fald, det var, vi skulle stoppe med at sige, det har jeg ikke penge til, så det gør vi ikke. Vi skulle begynde at sige, det har jeg ikke penge til, hvordan får vi råd til det? Lige præcis. Det har faktisk været interessant for os at arbejde med, fordi på en eller anden måde, det har jeg ikke råd til, så det gør jeg ikke. Den stopper sådan al kreativitet og virkeløst på en eller anden måde,

fordi så er det ligesom bare det. Men hvis du siger, det er jeg ikke råd til, hvordan får jeg råd til det? Så begynder dine tanker at vandre hen mod muligheder, potentialer osv. Og på en eller anden måde har det i hvert fald gjort for os i nogle tilfælde, at vi faktisk har fundet en løsning på det, fordi vi er gået i det, man i journalistverdenen kalder åben modus. Det vil sige, det er faktisk ikke spirituelt, men det er bare et godt råd, alle kan bruge.

Du står med en udfordring, så kører du åben modus. det er forbudt at sige nej i de næste 10 minutter. Du må kun sige ja, eller det skal vi simpelthen nærmere på. Og så når du ligesom har åbent moduset den helt vildt over en udfordring, så går du først der i lukket modus, hvor du så begynder at rydde ud. Og man kan sige, den her tilgang til, hvordan får jeg råd til det, det har sendt os i åbent modus rigtig mange gange, hvor vi ellers havde lukket

den inden. Og det har faktisk åbnet nogle muligheder for os. Jamen, det giver så fin mening, fordi hvis man siger, det har jeg ikke råd til, til, så har man egentlig allerede lukket ned for muligheden for at finde ud af, hvordan man har råd til det her. Så det er, ja, du gav mig lige mit eget citat tilbage der. Jeg må lige advare dig næste gang, så er du klar på det. Så jeg ikke lige bliver taget med bukserne.

Men det er nemlig det her med, hvis man ikke har råd til det, så i stedet for at lukke døren og så sige, at det her er ikke råd til, så åbne spørgsmålet op, og så give mulighed for at tænke kreativt. Altså finde ud af, hvordan kunne jeg få råd til det her? Det, som der er mange af os, der på en eller anden måde støder ind i, eller som vi er vokset op med, det er det her med knaphedressourcer.

Det har været noget af det, som jeg i hvert fald har rigtig hurtigt haft som sådan en første tanke, hvis det skulle handle om, at, Folk skulle have nok penge, eller at der helst ikke skulle være mangel, der er jo bare heller ikke uendeligt med penge osv. På en eller anden måde har jeg haft sådan en forprogrammering af, at der ikke er nok til alle. Og jeg kan simpelthen ikke huske, hvor det er, jeg har hørt den her sætning, der er nok til alle.

Men den provokerede mig i hvert fald virkelig, virkelig meget. Det var sådan fra et spirituelt perspektiv, hvor der var en, der sagde det til mig, at der er nok til alle alt af energi. Hvor den har været svær for mig at vende indeni samtidig med, at på en eller anden måde begynder jeg godt at forstå, hvad der menes med det fordi.

Hvorfor er der en, der har rigtig, rigtig mange penge og en anden, der ikke har nogen penge og hvordan kan det så være, at jeg tænker, at der ikke er nok penge det gælder jo på en eller anden måde om at få den her flow af energi, altså pengene i gang på en eller anden måde, fordi der er masser af penge, vi kunne alle sammen have masser af penge Og det kan godt være, at der er nogen, der vil have færre, end de har nu, men stadig vil have rigeligt.

Jamen, der er nok til alle, så det er også vigtigt at se penge som en energikilde, hvor det er en form for energibank, som alle har ret til at tappe penge, eller hvad man skal kalde det. Så det er vigtigt at have den her forståelse af penge som energikilde.

Også fordi der er mange, jeg tror, der frygter penge. Altså har frygten for ikke at have nok, eller frygten for at miste de penge, som man har, eller de investeringer, man har, hvor der er lagt nogle penge i. Så det handler i virkeligheden om folks frygt for penge og forhold til penge.

Og fordi jeg har jo arbejdet for mange virksomheder, som altså meget tydeligt ikke har respekt for penge i den forstand, at de nærmest bare kaster pengene ud af vinduet, hvor at det er, så skal man blive sådan lidt jysk på en eller anden måde, hvor man lige vender hver en kron, selvom man som virksomhed måske har rigtig mange penge, så skal man ikke opføre sig som om, at der bare er en uendelighed af penge, selvom der er en uendelighed af penge.

Det handler også om at have et sundt forhold til penge, have respekt for penge, og så forstå, hvordan bruger jeg pengene optimalt, så man ikke bare bruger lyst af ens energi, ens penge. Du gav i hvert fald på et tidspunkt, også i min virksomhed, det her råd med, at...

Det kan godt være, at vi er en startup, vi har mange ambitioner og ting, vi gerne vil nå, men vi skulle sørge for at lade penge stå på kontoen, uden at have, altså selvom det gik på kompromis med nogle ting, vi godt kunne tænke os at udvikle. Og jeg kan ikke helt huske, hvad det var argumentet var, men det er noget med det her med, at man skal bevare simpelthen noget af den her energi, og det er jo selvfølgelig også fleksibilitet, der ligger jo alt muligt i at have penge.

Balancen mellem brug og likviditet

Men det var i hvert fald vigtigere for os på det tidspunkt at sørge for at bevare noget likviditet i virksomheden, selvom vi så ikke lige vidste, hvad vi skulle bruge det til, i stedet for at løbe efter en eller anden bold, der lå herovre, der også virkede fornuftigt. Ja, og det er, skal man kigge på privatpersoners økonomi og virksomheders økonomi, så hænger man ofte i en tynd tråd. Men på den måde, at vi mennesker har en tendens til at bruge råb og stop af det, vi får ind på vores konto.

Fordi så tænker vi, nu har vi råd til det på skoen, så bruger man pengene på det på skoen.

Eller hvis man er en virksomhed, så i stedet for at bygge sin likviditet op, og så lave en eller anden form for forrådskammer, hvis nu er tiderne skulle gå hen og blive noget, hvor der ikke lige er de ressourcer, som der plejer at være, så handler det i virkeligheden om at skabe det her fundament, hvor man ikke bruger alle pengene, men man skal også have en forståelse for, at penge er energi, der gør, at der skal være flow i de her penge, men der skal heller ikke være så stort et flow,

at det bliver sådan en oversvimmelse af penge, der bare bliver brugt, Og så lige pludselig er tanken tom, så kommer der en vinterperiode, der gør, at man ikke har sit forrådskammer, og så er det, at man hænger i en tynd tråd, fordi man har brugt sine penge uhandsigtsmæssigt. Jeg tænker, at enhver bankrådgiver vil være ret tilfreds med, at du lige bringer det på bordet.

Jamen det tænker jeg nemlig også, fordi det er sådan en hård, fin balance om at ikke bruge for meget, men heller ikke bruge for lidt. Fordi man skal jo have tænkt på, at hvis man er en virksomhed, som ikke bruger nok penge på at idéudvikle eller gøre nogle ting med markedsføring, jamen så opnår man heller ikke sin vækst.

Så det er sådan en hård, fin balance mellem ikke at bruge for meget, ikke bruge for lidt, og så alligevel også formå at holde lidt på pengene på sådan en måde, hvor man ikke går i nul hver måned, fordi så lige pludselig får man et rap over nallerne, og så kan virksomheder gå konkurs. Har du nogen sådan konkrete erfaringer med nogle af dine erhvervskunder, hvor det, at virksomheden har ændret sit fokus på, hvad penge er, har på en eller anden måde gjort en forskel for dem?

Likviditetens magt i virksomheder

Jamen, der går to måneder. der går vidderligt, max to måneder, så sker der noget energimæssigt i deres virksomhed, hvor folk bare bliver sådan, wow, altså sikke en ændring, det har gjort at holde pengene lidt mere tæt og skabt en likviditet. Fordi vi skal huske på, det som de fleste mennesker nærmest ligger søvnløs over om natten, det er penge.

Så hvis man har en virksomhed med rigtig dårlig likviditet, så sker der jo noget i os mennesker, der gør, at gud, det er der, hvor vi tjener alle vores penge fra. Så hvis vi lige pludselig har en dårlig likviditet, så betyder det, at vi skal leve fra måned til måned. Hvis vi skal leve fra måned til måned, så kan vi risikere at miste vores økonomiske fundament og grundlag i næste måned. Og så går man i seng, kan ikke sove, fordi man bekymrer sig om, at ens likviditet er dårlig.

Så det er også det her med, det er en dominoeffekt. Hele livet er en dominoeffekt og et flow, der ligesom gør, at hvis vi har en god likviditet, så kommer vi i seng med gode tanker og kan sove trygt om natten, og det kan vi så også reflektere hen i privatøkonomien. Så i stedet for at købe de der ekstra præsko hver måned til 1000 kroner, jamen så har du lige pludselig på et år 12.000 kroner.

Så hvis bilen lige pludselig skulle bræde sammen, og det kostede 6.000 kroner, jamen så vil du kunne bruge af den personlige private likviditet, der gør, at så har du stadig 6.000 kroner på kontoen. Så det er sådan et flow, hvor man skal formå at holde pengene tæt, men også formå at bruge pengene for at holde gang i flowet. Så det er sådan en meget abstrakt forklaring, kan jeg godt mærke, jeg kommer med. Ja, du vælter dig lidt ud i det.

Men det, som jeg i hvert fald får ud af det, det er også det her med, selvfølgelig, du skal bruge penge, fordi det er også det, der skaber handling. God energi, intentioner osv. på den måde. Samtidig skal du også sørge for at bevare en vis likviditet, fordi det er jo også den, der giver dig handlekraften. Altså muligheden for at være handlekræftig, i stedet for at du skal bruge din tankekapacitet med mere på at bekymre dig.

Usikkerhed. Så derfor så gør det jo faktisk en ret stor forskel at have den her likviditet. Og en ting er jo selvfølgelig, hvis du bare bruger dit overskud på et par nye sko hver måned, men der er jo også mange, der bruger deres overskud på ting, der bare skal købes daginstitutionspladser med boliglån. Nu falder renten forhåbentlig snart.

Der er jo rigtig mange, der bruger deres økonomi på sådan helt lavpraktiske ting, der bare skal være i orden, daginstitutionspladser, husleje, mad, alle de her ting, og hvor det kan være sindssygt svært at sørge for på en eller anden måde at komme lidt ovenpå. Ja.

Fra frygt til optimisme om økonomi

Er jo sådan, det kan være i perioder. Det, jeg synes, der kunne være et interessant eksperiment for mennesker, der står i den situation, det er at prøve at selvfølgelig bare blive ved med sådan helt lavpraktisk holde sig oven vande, holde kreditorerne for døren. Men prøv et lille tankeeksperiment, hvor du går fra at være frygtsom omkring din økonomi, til at være optimistisk omkring din økonomi. Hvis vi går helt tilbage i den bog, Jeg tror, jeg nævnte det i præsentationsafsnittet The Secret.

Der er der jo sådan nogle meget, kan vi kalde dem, uhåndgribelige teknikker, netop omkring penge, hvor det er det her mindset, hvor man helt lavpraktisk ændrer det til at tænke sådan, der kommer kun regninger til dengang, dem blev lavet. Der kommer kun, hvad hedder det, checks? Ja, det hedder bills. Når du mener, at det omvendte, at det der... En tjek? Ja, det hedder vel bare en tjek, tror jeg. Det er så mange år siden, jeg har fået sådan en. Jeg tror også rigtig, de findes mere.

Nu har vi mobile pay. Ej, altså det her med, at der kun kommer... Ja, så må det være ting ind på mobile pay nu. Så kommer penge ind på mobile pay.

Så det her med, om ikke andet, at gå fra at være frygtsom omkring sin økonomi, og gå fra at lade sig begrænse til at sige, det har jeg ikke råd til, det har jeg ikke råd til, til hvordan kan jeg få råd til det her, og så på den måde, om ikke andet, se hvad det kan gøre, for dit indre glædesniveau, at du ændrer dit mindset på det, fordi jeg er med på, at fordi du ændrer dit mindset, så fra den ene dag til den anden, så står du ikke med en helt anden

økonomisk situation. Nej, så du er blevet millionær. Du er ikke blevet millionær i morgen, men muligvis er det blevet lidt mere interessant, eller lidt mere let for dig, at være hvor du er, og måske den der lette følelse indeni, gør at du ser lidt flere muligheder, end du gjorde. Da du var mere frygtsom omkring det. Ja, fordi jeg tror altså, at penge er 100% noget, du ved, der energimæssigt gør, at de fleste mennesker har en masse bekymringer.

Og det kan jeg jo også huske, fra dengang jeg studerede til pilot. Det skal jo ikke være nogen hemmelighed, at det koster cirka en lille million at blive pilot, og der skulle man være på SU i flere år, og regningerne væltede jo bare ind på mange, mange tusinde.

Økonomisk udfordring under pilotuddannelse

Den ene måned fik jeg en regning på, var det 72.000? Er du fra en rig familie? Nej, det er jeg ikke. Sådan en helt almindelig middelklasse familie, hvor jeg har skulle sørge for mig selv, og det har jeg det så fint med, men der er jo også et økonomisk aspekt der, hvor jeg jo selvfølgelig også skulle knokkele for penge. Jeg skulle arbejde på lager i 3-4 år for bare at spare en brygdel op af prisen for at kunne betale min uddannelse.

Sagde du, der kom en regning på 72.000 af det ene måned? Ja, altså når man først havde flyundervisning, så kostede det... Det hvide ud af øjnene. Og der kan man jo sige, at der er jo en gigantisk ubalance i, at man modtager en SU på 6.500 efter skat, og så kommer der lige en regning på 72.000. Men det er igen også det her med, at jeg havde ikke en eneste bekymring på hele studiet.

Og man kan jo sige lige præcis det, at der er en så stor ubalance, som i, at man får en SU på 6.500 og så får en regning på på over 70.000. Det ville jo trigg noget i de fleste mennesker, hvor man tænkte, shit, det her er ud af kontrol. Man kan så sige, at det her var kontrolleret, i den forstand, at banken var jo med på min idé om at blive pilot.

Afslappet forhold til penge og tryghed

Så det er jo ikke fordi, at det kom som et chok, at regningen kom ind, men alligevel, det er jo det her med, at få et afslappet forhold til penge. Og der blev jeg ved med at sige til mig selv, det bliver godt igen en dag. Jeg skal nok komme til at tjene kassen. Jeg skal nok få et liv på toppen, og tjene en masse penge som pilot.

Alle de her forskellige ting, så det var også med til at skabe en tryghed i øjeblikket, selvom det rent økonomisk var, altså at stå i lort til knæene på det tidspunkt, så det handler også om, at selvom ens økonomi måske ser ud til at være lort lige nu og her, så prøv alligevel at tale pænt til dig selv, tal pænt til din konto, som om at, altså sådan følelsen af, det skal nok blive godt, altså lige nu, ja, så ser det sgu lort ud, Men på et eller andet tidspunkt,

så skal skuddet nok vende, og bare man har ønsket og intentionen om, at skuddet nok skal vende på et tidspunkt, så skal den nok vende på et tidspunkt. Men man er nødt til lige at have det mindset om, at man også ønsker, at denne her ændring i ens økonomi også skal blive en realitet på et tidspunkt. Hvordan oplevede du, at dine omgivelser reagerede på, at du læste til pilot med den økonomi, du havde?

Reaktioner på økonomi som ung pilotstuderende

For jeg tænker egentlig, at du har været relativt ung på det tidspunkt. Ja. Og har jo ikke haft sådan en uddannelse. Det var jo den, du var ved at tage. Du har ikke haft en fin uddannelse på det tidspunkt.

Bekymringer om privatbetalt uddannelse

Hvad mødte du derude, havde jeg nær sagt, når du sagde, at nu var jeg gået i gang med den her privatbetalte uddannelse til en million? Min mor har da helt sikkert lagt søvnløs på mine vegne om, at jeg kunne få det til at hænge sammen. Men igen, det er også der, hvor man er nødt til at fokusere på sin egen energi, og hvordan du har det i forhold til din økonomi.

I teorien så er det jo ikke min mors ansvar at bekymre sig om min økonomi, men man kan jo så sige, at hun er min mor, og så er hun en god mor, der ligesom bekymrer sig på mine vegne. Så der kan man sige, at det er retfærdiggjort på en eller anden måde, hvor at når det er ens mor, der gør det, så er det jo okay. Men alligevel, i teorien skal man ikke blande sig i andres energier. Fordi det gjorde mig lidt usikker. Ved, at min mor var usikker på, om det her økonomisk kunne holdes oven vandet.

Men der var jeg bare så stærk i mig selv, at jeg var sådan, det bliver sgu godt en dag. Det bliver fedt. Økonomisk, der skal jeg nok komme til at klare det på et eller andet tidspunkt. Så det er det her med, prøv at tale pænt til dig selv. Tro på, at skuddet nok skal vende, hvis din økonomi er svær. Du skal bare have intentionen om og ønsket om, at der skal ske en forandring.

Og hvis du så står med en nær relation, hvor du tænker, økonomien derovre sejler jo fuldstændig, så måske også være opmærksom på det her med at prøve at tale ind i de potentialer, der ligger i fremtiden, i stedet for at gå med på den her lidt mere normativ, frygtstyret tilgang til at have en svær økonomi lige der, fordi om ikke andet er det ikke sikkert, at det. Hjælper noget? Eller det gør det helt sikkert ikke. Det hjælper ikke noget at bygge på den frygt.

Prøv i stedet for, hvis der er en, du godt kunne tænke dig at hjælpe, fordi at vedkommende står i en svær økonomisk situation, så prøv at ændre personens mindset til en mere positiv vinkel, eller hvad man kan sige. Ja, hvis vi sådan skal kigge på det i ekstremerne, så er der jo det her ordsprog, det skal gøre ondt, før det gør godt. Så jeg har haft virksomheder, hvor de, og jeg arbejder stadig for dem, hvor de er multimillionære.

Eller ham den ene kører rundt i en Maserati, og så kan man jo ved første øjekast se hans bil, se hans status, se hans pratersko, og være sådan, wow, hold da op, han er heldig. Men jeg har jo været så heldig, føler jeg, at kunne snakke med ham omkring hans succes, og så høre, hvordan er du kommet til den her succes. Fordi en ting er at vise, hvordan livet ligesom er nu, men en anden ting er jo ligesom vejen dertil.

Og han har jo også været sådan, hvor han sagde, jamen altså, en kasso, de kom jo og tog alle hans ting midt om natten, Det eneste, de lod være, det var hans seng. Ellers så tømte de hele hans hus. De tog alt. Så der kan man jo sige, det er jo lidt denne her effekt igen, hvis vi skal snakke om det her med at tro på, at det nok skal blive godt. Fordi han sagde til sig selv, ja, de har taget alle mine ting,

men de har i det mindste ikke taget min seng. Og det kan han jo have ret i, fordi så var han sådan, jamen Frederik, så kunne jeg få en god nats søvn. Så kunne han stå op dagen efter, og så kunne han gå i gang med at bygge sit imperie op. Og det gjorde han jo. Og nu kører han rundt i sin Maserati, så det er jo det her med...

Lær af dem med mange penge

Altså simpelthen, vi kan godt lære noget, når vi ser en med mange penge, så er jeg jo overbevist om, at i stedet for, at vi egentlig skal stå og dømme lidt den her person, som, gud, du har mange penge, altså se lidt ned på de her personer, som nogle store, mildest talt, egosvin og sådan nogle ting, så kan vi faktisk lære noget fra de her personer, hvis vi bare lige tør at spørge og tør at lytte til deres historie, Så lige pludselig finder vi ud af,

at en kasso har været og banket på deres dør midt om natten, og så bare har tømt deres hus fuldstændig, og så er de skudt i foderetten dagen efter, og så kunne gå væk derfra, og så sige, jamen det bliver sgu til noget alligevel. Altså det kan godt være, at jeg har en gæld på 7 millioner, men ved du hvad, det får jeg vendt. Altså at have den mentalitet, den kan vi alle sammen lære noget af.

Bare ikke lige i den ekstrem, jeg siger ikke, at vi alle sammen skal blive for at tømme vores hus af en kasse, slet ikke, men så kan vi bare gøre det i en mindre målestok og så sige, okay, det du gennemlever lige nu, tror du selv på, at du kan komme igennem det og vende din økonomi. I, så er det faktisk okay, men vi skal ikke sammenligne os selv med andre. Det har vi jo også snakket lidt om i tidligere afsnit.

Men alligevel, så må vi godt lige kigge lidt til sidemarkeren, og så se den situation, han eller hun står i, og så sige sådan. Okay, det mindste, så er det ikke det, der jeg gennemlever. Altså, det må man godt gøre lidt, uden at det sådan bliver at pege fingre af folk, fordi så kan man nemlig godt komme ud i sådan en situation, hvor at den situation, man selv befinder sig i lige nu, den virker lidt. Altså, så er det sådan, nå, okay, Så det er kun 20.000 minus,

og ikke 7 millioner. Okay, den klarer vi. Og jeg tænker også det her med, at når du står i den her situation, så find en, der har gjort det før, som har gået vejen. Det synes jeg er et råd, du kan lægge ud over alle de udfordringer, du møder i dit liv sådan set. Så find en, du kan identificere dig med, der har gået vejen før dig. Bare skriv til personen, jeg har brug for at tale med dig. Kan du give mig en time? Og så bare hør, hvordan lykkes den her person med at få det vendt?

Hvordan kom personen ud af det? Hvor er personen nu? Og du vil komme på en eller anden måde opløftet dig fra, fordi det her med at se, at der er andre, der har gjort det. Ja. Ej, du bliver nødt til at forhamle dig med Maserati'en i den her. Ja, jeg tror godt, han vil en anonym. Ja. Men igen, det er jo det her med at lære andre. Altså, vi skal ikke altid kigge skævt til folk, der har mange penge, fordi de må gøre noget rigtigt.

Og hvis vi bare kan tage en brygdel af det, de gør rigtigt, jamen det kan gøre en forskel for vores eget liv. Fordi penge er ikke så dårligt, som folk får det til at lyde. Nej, det er da skønt. Det er jo frihed. Det er frihed, ja. Det er jo det, det gør. Det giver frihed, det giver handlekraft, det giver muligheder, åbner muligheder, og det fjerner begrænsninger. Hvis du har mange penge og oplever en masse begrænsninger, og så vil jeg våge

at påstå, at det er på en eller anden måde dig selv, der har sat dig i den situation. Fordi at... Du burde jo i hvert fald, der er en kæmpe barriere, der er fjernet for dit liv, fordi penge åbner mange døre. Jamen det gør det nemlig. Det åbner jo sindssygt mange døre. Jeg tror, at grunden til, at vi danskere har et underligt forhold til penge, det er fordi, at vi betaler skat. Og den skat bliver fordelt ud over alle de goder, som vi har i samfundet, hvor vi kan få uddannelse.

Altså vi tænker jo ikke over, at når du starter på en uddannelse, når du starter i folkeskolen, eller skal videreuddannet til læge, et eller andet i den stil, så tænker vi jo ikke over, at det her koster penge. Men det koster penge. Det har jeg faktisk tænkt ret meget over. Jeg er meget tilfreds der. Men jeg tænker, at der er rigtig mange, der måske tager lidt det her for givet. Hvis vi også refererer tilbage til det her med taknemmelighedsafsnit.

Penge som energi og nødvendighed

Altså det her med, at vi betaler skat, og ud fra den skat, der bliver de penge så fordelt til, at vi kan få uddannelse, vi kan få lægehjælp, alle de her ting. Og det koster penge. Og hvis pengene ikke havde været derhjemme, så havde du ikke kunne få en uddannelse. Så det er... Jeg tror, amerikanere nogle gange, når vi snakker om det her The American Dream, de har et anderledes forhold til penge, fordi de er vokset op på en måde, hvor de har været meget bevidste omkring, at alt koster penge.

De skal selv betale for lægehjælp, selv sørge for, at de kan få en forsikring for at kunne komme til lægen, og de skal selv betale for uddannelse. De bliver konfronteret meget mere i forhold til alle de her aspekter af, hvad koster rent faktisk penge i samfundet? Vi er jo et sandt eventyrland i forhold til.

Der, hvis du skal se på, hvilke goder du får på den måde tildelt, og det er med på, at der er en skat, alt det her omfordeling osv., men for amerikanere eksempelvis, der er det jo en kæmpe beslutning, hvilken uddannelse du skal have, hvad den koster. Ja, og man dropper ikke bare ud der. Altså, hvis du har været i gang i to år, så fortsætter du, fordi så har det kostet måske en lille million for dig at blive dit der toåragtigt.

Så i Danmark, der er det sådan lidt mere, der hopper man lidt frem og tilbage, men ikke bevidst omkring prisen for for at gøre sådan nogle ting. Man kan jo håbe, man er en lille smule mere lyststyret sig. Ja. Om ikke andet. Ja, lige præcis. Jeg kan ikke huske, hvad det var, du sagde, men du sagde et eller andet, der lige har fået mig til at skrive barriere her.

Og jeg tror, det har været noget med det her. Jo, næste gang vi ser en, der har en lækker bil eller et eller andet, så prøv lige at overveje dine tanker omkring vedkommende. Jeg har på et tidspunkt bemærket, at man kan godt arbejde med et mindset omkring, hvis der er noget ved en anden person, der trigger dig, så prøv lige at komme over dig selv. Træd et skridt tilbage og kig på, hvad er det i mig, der gør, at det her trigger mig?

Fordi rigtig, rigtig ofte, så vil man opleve, at det, der har triggered en faktisk, er fordi, man selv har et problem. Det har faktisk ikke en flyvende fise at gøre med den person, der har det. Og jeg tror, at der vil være rigtig mange, der vil kunne genkende det her med, at man kan blive triggered af en, der har noget, man ikke selv har.

Og så i stedet for at prøve at vende sin vrede, eller hvad man nu kan føle frustration over den person, der har det, så prøver de at tænke over sådan, hvad er det i mig der gør jeg for den her følelse, og så arbejde lidt med det.

Det er nemlig det, og det var jo også lidt det Pernille Lotus faktisk snakkede om i afsnittet, det her med at, mange mennesker bliver også trigget af hende eller mig for den sags skyld om at vi har en kæmpe stor selvtillid vi har et kæmpe stort ego, men i virkeligheden så er det højst sandsynligt, fordi den person der bliver trigget af selvtilliden. Det de påstår er egoet. Det er fordi, de selv mangler selvtilliden, der gør, at det er det, de bliver trigget på.

Så det er sådan en god blanding af, at det er sådan, jamen peger du fingre af andre, eller har noget et problem, med den person, du peger på, jamen så er der altså lige fem andre, ej hvor mange, det er fire fingre, der så peger tilbage. Så er der fire andre fingre, der peger tilbage, eller er det tre? Ja, det ved jeg ikke. Nu prøver jeg lige. Det er tre. Der er tre. Ej, jeg håber fandme ikke, det er dig, der laver beregningerne på kursen,

når du er oppe at flyve. Jeg håber, der er en maskine, der gør det. Ja, det er begge dele. Så vi tager en bukke i hvilen. Det er for sjovt, selvfølgelig. Det er selvfølgelig for sjovt. Det kunne være ganske sikkert. Det var en rigtig dårlig joke. Okay, men Hanna, man kan jo sige, hele episoden i dag, den blev jo egentlig inspireret af, og jeg er egentlig glad for, at vi kom frem til det her emne.

Skamløse priser og pengeværdier

Men det udsprang jo egentlig fra, at der var nogen, som tog kontakt til mig og kaldte mit erhverv og mine priser for skamløst. Og det triggede et eller andet i mig, det må jeg være ærlig at sige. Og jeg var jo også bare sådan det her med penge altså man kan jo sige, jeg skal jo betale for hjemmeside regnskabsprogram revisor, erhvervskonto.

Kontor, podcaststudie som vi sidder i nu jeg skal betale moms, jeg skal betale skat der er rigtig rigtig mange ting der gør, kan man sige priserne er sat efter det og man kan sige, det jeg lige har ramset op her det er jo bare udgifterne i virksomheden og så har jeg jo også et liv ved siden af Der gør, at jeg skal have mad på bordet, jeg skal betale min husleje, jeg skal betale strøm, vand, tøj, alle de her forskellige ting, der gør, at vi skal huske på, at penge er en så

stor energikilde for os mennesker, at det simpelthen er nødvendigt for at kunne få maskineriet til at køre. Og især når det kommer til virksomheder, lige fra restauranten, vi får brunch på til fødevarebutikkerne, hvor vi skal have ind til aftensmad, til alt det vi omgiver os med hver evig eneste dag, det er jo penge, der holder det i gang. Det er jo ikke velgørenhed eller folk, der gør det frivilligt. Jamen jeg kan jo bare spørge dig, Hanna, vil du gå på arbejde gratis for at gøre din chef glad?

Dengang du var i fuldtidsarbejde. Nå, nu var jeg sådan lidt, det vil jeg gerne, men det er jo fordi... Det er dig, der er chefen. Nej, selvfølgelig vil jeg ikke det. Altså, der er jo en eller anden forventning omkring, at man leverer en ydelse, man får det her for den, og jeg vil da helt sikkert gå ind til chefen altid og bede om lønforhøjelse osv., fordi jeg synes, jeg er noget værd. Og det er jo sindssygt hårdt at få det afslag, hvor det er sådan, du bærer 5.000.

Nu skal du høre, jeg har evalueret med min chef, og du kan få 700 kroner. Der er jo ingen tvivl om, at det her med at skulle sætte pris på sig selv, på sin tid, på sin ydelse, altid er supersårbart. Det man bare lige skal huske i det, det er, at vi har alle sammen en eller anden form for forprogrammeret indstilling eller viden. Vi har en tanke omkring, hvad er penge og hvor meget. Hvad er mange penge for eksempel? Hvad er få penge? Det er også forskelligt

fra person til person. Så vi skal bare huske, at det er en svær ting at sætte en størrelse på, fordi at mennesker har en meget forskellig følelse omkring det. For min chef, derværende, kunne det godt være, at hun synes, at 700 kroner var super fint, fordi hun fik selv kun 450 dengang hun var nyuddannet i forhøjelse. Så på en eller anden måde er det meget, meget vigtigt, at vi formår at...

Jeg ved ikke, om man kan sige, at det er vigtigt, men der er i hvert fald et eller andet i det her med at ændre sin anskuelse på, hvad penge er. Og blive opmærksom på, at der er rigtig mange følelser i det. Der er rigtig mange aspekter inden for penge, der kan sammenholdes med, at man har en frygt for at miste dem. Man har en frygt for ikke at have nok, og så videre. Så det var sgu et meget langt svar. Ja, det var faktisk et meget langt svar.

Ja, jeg ved sgu ikke rigtig, om det gav mening. Egentlig det, som jeg tænker, det er sådan, lytterne derude, vil I gå på arbejde gratis? Vil I gå på arbejde uden at få penge for det, fordi I vil gøre chefen glad, eller bare fordi I havde lyst?

Og det er jo egentlig det samme med min virksomhed, det er jo et arbejde, jeg elsker at lave mit arbejde, men alligevel så er der også bare noget i det, hvor der skal gå energi begge veje, det er meget energikrævende som spirituel rådgiver at skulle give af sin energi, og så skal der helt sikkert noget energi den anden vej også. Så det, ja, det var en underlig, det har været nogle underlige dage. Når man sådan for første gang i hele ens karriere har fået at vide, at jeg tager for meget.

Det er skamløst. Og så hent den ene, hun sagde endda sådan, fordi jeg sagde, jamen, der kan godt være nogen derude, som matcher din pris. Og så sagde hun, jamen, de er jo helt sikkert ikke lige så gode som dig. Ej, det er sgu også lidt irriterende for at vide. Jamen, så var jeg sådan lidt, ja, lige præcis, du får, hvad du betaler for. Det er sådan, ja, der var bare nogle aspekter der, hvor jeg var, ja, det var underligt.

Men det er jo det her med også, når du anser penge for at være økonomi, nej, for at være energi, og det er selvfølgelig en del af en helt rationel økonomi, men på en eller anden måde, så ser du det jo som en byttehandel, jeg giver den her energi til dig, du giver den her energi til mig, osv., men det er jo bare i forhold til os, altså, det er jo forskelligt, hvordan, for de, som jeg lige sagde før, det her med niveauet osv., så på en eller anden måde, så kan det jo godt være,

at hun synes, at du næsten var det værd, men at det bare. Altså, på en eller anden måde er penge en anden størrelse for hende,

og det er det, der trigger noget i hende. Ja. Ja, så man kan jo sige, at penge vil altid være et svært aspekt for os mennesker at diskutere, fordi det er jo faktisk et spørgsmål om liv og død, når det kommer til penge, fordi der er jo nogen, som har sig lidt ude i verden, der gør, at de sulter, og grunden til, at de sulter og dør af det, det er jo, fordi de ikke har nogen penge.

Så det er jo et meget, kan man sige, sårbart emne i den forstand, at man skal jo passe på med, at vi ikke bare sidder og siger her, jamen du skal også bare tage dig sammen, og så få dig et ekstra arbejde, eller gøre ditten og datten. Ja, nej, det er jo slet, slet, slet ikke. Man kan sige, at hele episoden er jo sagt med respekt for, hvad penge er, og at der jo selvfølgelig er nogen derude,

som mangler penge. For mig er det egentlig mest det her med at prøve at ændre sit mindset omkring, hvad penge er. Fordi netop det, du siger, det er, at penge er så stor en del af vores menneskelige verden, og der er bare så mange følelser forbundet med netop penge. Så hvis vi er udfordrede på vores økonomiske situation eksempelvis, så prøv det her med at ændre sit mindset omkring det. Altså ændre det, for at få jer frygtstyret til at være, hvilke muligheder har jeg for at ændre det her.

Det er faktisk noget af det, jeg synes er det vigtigste, fordi der er ingen grund til, at du... Altså det lyder også svært igen. Ej, det er sådan et sårbart emne, ikke? Men hvis man på en eller anden måde kan sørge for at adskille sin frygt og sine forprogrammerede holdninger til økonomi fra den situation, man står i, så vil det altså være min teori, at du vil have lettere ved at stå i den, og dermed vil du helt mindset-mæssigt være mere åben for at se de muligheder, der ligger foran dig.

Så på den måde gør du i hvert fald ikke din situation dårligere ved at prøve at lade være med at lade dig styre din frygt for at mangle. Lige præcis. Så det er jo et så vigtigt emne. Altså det er jo et sindssygt vigtigt emne, og det er et meget sårbart emne, hvor, ja, og nu har vi sådan prøvet at give vores bud på, omkring det og ikke andet.

Jeg synes i hvert fald for mig, er det det her med bare sådan at se det som noget lidt andet, og prøve at lade være med at være så kontrolleret, af de paradigmer, jeg har omkring penge. Og det gør det sådan... Mere let. Ja, altså en af de ting, jeg gør, nu sidder jeg og smiler, og det kan godt være, det lyder underligt, når jeg siger det her, men når jeg går i bad om morgenen, så forestiller jeg mig, det er simpelthen af penge, der fosser ud af hanen, fordi det er jo varm vand.

Det er jo varm vand, så det er jo penge, der ligesom bliver skyllet ud. Men jeg forestiller mig, hvordan jeg bader i penge, og hvor jeg bare sådan, pengene kommer bare til mig. Altså sådan det, jeg ved ikke, det kan godt være, det lyder psykopatisk at sige, men det...

Nej, fordi du bruger jo visualisering meget aktivt i din spirituelle praksis, så når nu man ved det, så lyder det måske lidt weird, men på den måde forstår jeg det, og det minder mig om, at jeg engang har hørt en sang, som hedder I'm a magnet to money, hvor hun bare sang sådan, jeg er en magnet for penge, og det har jo helt sikkert været et eller andet inden for den her praksis med.

Lån og en taknemmelighed, og jeg prøvede at sætte den på, og var bare sådan, okay, altså hun følte den fandme, og jeg tænker da helt klart, at hun har været med til at ændre nogle money mindsets derude, fra den gang hun Hun offentliggjorde den sang i hvert fald. Jeg vil også sige, at grunden til, at jeg gør det her med penge i bad, det er, fordi jeg har nogle kunder, som har rigtig, rigtig mange penge. Så jeg har jo spurgt dem sådan, hvad gør I for at tiltrække flere penge?

Ej, er det sådan et lille lifehack? Jamen, de bruger, altså man kan jo så sige, jamen er det et tilfælde, at de har mange penge så? Men mange af dem, de siger sådan, jamen når de ligger på en solvogn i Monaco, jamen så bruger de bare lige fem minutter på at ligge der og forestille sig, hvordan der bare er penge over det hele. Og det er der jo lige præcis i Monaco. Så det er sådan den her... Ren Joachim for en anden. Ja, som man kan jo sige, man kan jo grine lidt af det her, ikke også?

Men alligevel så tør jeg ikke at lade være, fordi jeg er sådan lidt, okay, jamen de her mennesker, de har faktisk mange penge, så derfor må de gøre noget rigtigt, så derfor må jeg prøve at implementere noget af det, som de gør.

Helt ærligt, hvis du prøver at søge på Money Mindset og Investors for eksempel, så er der faktisk ret mange af de helt store investeringsguruer, der faktisk bruger det her, hvor de lukker deres mindset ned, eller deres myllertanker ned, og så fokuserer de udelukkende på de gode handler. Eller de fokuserer udelukkende på at glæde sig over alle de penge, de lige har tjent på den her fuldstændig vanvittige handel. Og ja, man kan sige, at jeg bruger det faktisk i forhold til investeringer.

Jeg investerer ikke mange penge, men jeg er selvfølgelig med på female invest-bølgen, det er klart. Jeg vil sige, at jeg er i hvert fald oppe på en tiddobling, hvad markedet er i investeringsafkast. Wow! Vi skal vist snakke om det bagefter, kan jeg mærke det. Det er faktisk, det er faktisk, jeg bruger det, ja, jeg læste den der artikel dengang, og tænkte sådan, det er også sådan, jeg vil lave mine handler. Så, ja. Wow. Ja. Nå. Mm.

Det var lige en lille bonus-info. Ja, jamen altså, vi kom vidt omkring. Det gjorde vi, det må vi sige.

Minimal spirituel praksis i travl hverdag

Nå, men Frederik, jeg tænker også, at vi skal til at afslutte, og jeg har jo faktisk taget et lytterspørgsmål med i dag også. Det er, altså, at endelig blive ved med at skrive til os, det er virkelig, virkelig hyggeligt. Vi har jo, jo, du har mailadressen stående nede i show notes. Hvad var den, Frederik? Det er podcast-rederkounseling.com, og rederkounseling kan være ret svært at stave til, så jeg tænker, kig i show notes. Ja, kig i show notes. Så skriver jeg det i hvert fald ikke forkert.

Okay, okay. Godt, godt. Ja, men der er faktisk en Celine, der har skrevet til os, og det handler om noget lidt andet end penge, men hun har skrevet, jeg har en super travlt hverdag, men jeg er meget fascineret omkring loven om tiltrækning, og kunne på en eller anden måde godt tænke mig at begynde at nærme mig en eller anden form for praksis omkring en spirituel tilgang til mine tanker.

Hvor skal jeg starte, hvis jeg gerne vil have en eller anden form for minimal spirituel rutine ind i min travle hverdag. Ja, og det passer jo ind til de fleste moderne mennesker, det spørgsmål, som hun stiller der, fordi vi danskere, vi har pisse travlt. Og det gør det der med at skulle bede et andet menneske om lige at finde fem minutter til at meditere eller slå på en syngeskål, et eller andet i den stil. Det kan folk ikke lide. Det kan de ikke finde.

Men det handler jo om prioritering. Men igen, det handler også om at kunne gøre tingene på farten. Altså, jeg gør mange ting i dag, da jeg gik til metroen for eksempel, og sidder i metroen, fordi det tager jo alligevel tre minutter fra Frederiksberg Allé at komme til Gammelstrand, hvor jeg er sådan lidt, jamen så kan man lige så godt udnytte de minutter, man sidder der på at visualisere sig nogle ting.

Og det kan være sådan noget med, jamen har du haft en dårlig dag, jamen så start med at bruge de her minutter på at mærke efter, hvad har gjort din dag dårlig, så kan du meget hurtigt finde ud af, at en person, som har skrevet noget, sagt noget, gjort noget imod dig, der gør, at du har en dårlig dag nu, Og så har du ligesom lokaliseret det, og så kan man begynde at lukke det ude.

På samme måde også, hvis du har nogle mål og visioner for dit eget liv, jamen så brug to minutter, mens du sidder i metroen, på at forestille dig, hvordan dit liv skal se ud tre måneder, seks måneder, et år. Hvordan du ligesom kører i en bestemt bil, hvis vi skal snakke noget materielt, eller hvis du ønsker dig at få et barn, så forestil dig, hvordan du enten er gravid på det tidspunkt, eller har dit barn på det tidspunkt.

Så det handler egentlig om at bruge de små pusterum, som vi egentlig har på farten til at implementere nogle af de her spirituelle regelsæt, der gør, at vi behøver altså ikke at sætte os ned i en lotus stilling og så tjente den samme ting 100 gange for at manifestere det, vi gerne vil have. Vi kan også som moderne mennesker høre Britney Spears i høretelefonerne, imens vi faktisk... Det kan gøre noget godt for ens energi, kan jeg fortælle.

Jeg hører altid sådan noget Run the World Girls, eller sådan et eller andet, fordi så får jeg bare den der energi af, shit, jeg får bare... Hele verden, du ved. Så man må godt bruge noget musik, eller et eller andet i den stil, hvor det sådan kan trigg' ens energi, mens man manifesterer og visualiserer sig de her ting, man ønsker for sin fremtid. Fordi man kan sige, det hele inden for spiritualitet handler om, at tingene skal ikke overlades til tilfældighederne.

Det handler om, at du skal manifestere og visualisere dig det, du ønsker dig for din fremtid. Og det kan du gøre på farten.

Perfekt Jamen altså, så ledes opmundret Det behøver ikke at tage lang tid Og begynde at arbejde med sit mindset Så det er vidderligt bare om At finde de små pusterum man har Og komme i gang Ja, du kan gøre det på cyklen på vej til metroen I bilen, det er måske ikke lige risky nok Men altså sådan, alle de små steder I badet om morgenen For at starte din dag, Hvordan pengene bare fosser ud Af det varme vand og bare ud over kroppen Og så er det der bare,

jamen således opmundret så tænker jeg at vi lukker den for i dag og siger tak for snakken Frederik jamen selv tak det var en fornøjelse. Music.

Transcript source: Provided by creator in RSS feed: download file
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android