Pfoe, Maarten, ik ben helemaal kapot. Oh? Wat heb jij nou weer gedaan dan? Ik heb gisteravond voor het eerst padel geprobeerd. Ik dacht dat het makkelijk zou zijn, maar ik heb spierpijn op plekken waarvan ik niet wist dat ik ze had. Haha, ja, dat is altijd de verrassing. Wel leuk dat je iets sportiefs doet. Nou ja, 'sportief'... Ik was vooral heel onhandig. Ben jij eigenlijk sportief? Hm, sportief... Ik ga wel eens naar de sportschool en ik fiets veel, maar ik zit niet meer bij een club of zo.
Vroeger wel. Oh ja? Wat deed je dan? Voetbal, natuurlijk? Zo'n typische jongen. Ja, precies. Ik heb jaren bij een voetbalvereniging hier in Utrecht gespeeld. Elke zaterdag de competitie, weer of geen weer. Wauw. En was je goed? Nou ja, ik was een redelijke verdediger. Het ging me niet zozeer om de prestatie, maar meer om het teamgevoel en de gezelligheid erna. Ja, dat snap ik wel. Mijn broertje voetbalde ook, en mijn vader was zo'n fanatieke supporter langs de lijn. Altijd schreeuwen.
Oh, die vaders ken ik. Die zijn soms erger dan de spelers zelf. Mijn vader was gelukkig een rustige toeschouwer. Geluksvogel. Ik heb zelf van alles geprobeerd: hockey, tennis, judo... maar ik hield het nooit lang vol. Ik kreeg altijd wel een blessure of ik vond de training te saai. Dat klinkt wel als jij, ja. Veel beginnen, terwijl de focus vasthouden vaak lastiger is. Hé! Dat is niet waar. Meestal niet, nee. Maar wat ik wel echt geweldig vind, is schaatsen.
Zodra het vriest en er natuurijs ligt, ben ik niet te houden. Ja, dat is typisch Nederlands. Dan krijgt iedereen de schaatskoorts. Hoewel ik zelf liever een rondje wandel, moet ik toegeven dat de sfeer op het ijs wel uniek is. Precies! En iedereen kan het, of je nu een professional bent of een complete amateur zoals ik. Het is zo'n volkssport. Dat is waar. Het is minder georganiseerd. Het gaat niet om winnen van een tegenstander, maar gewoon om het plezier. Ja!
Oh wacht, dat doet me denken aan Koningsdag! Dan heb je ook van die gekke sporten op straat, zoals spijkerpoepen of koekhappen. Dat is toch ook sport? Haha, als je dat sport noemt, dan ben ik een topsporter. Maar je hebt gelijk, die tradities zijn wel belangrijk voor de sfeer in het land. Zeker. Het gaat meer om meedoen dan om winnen. Hoewel, ik wil wel altijd winnen met zaklopen. Echt niet dat ik ga verliezen. Zie je wel, toch fanatiek. Ja, oké, ik ben een beetje fanatiek.
Maar wat is het verschil nou eigenlijk tussen een supporter en een toeschouwer? Mijn vader was dus het eerste. Nou, een toeschouwer kijkt gewoon naar de wedstrijd, die is redelijk neutraal. Een supporter is echt voor één team, die leeft helemaal mee. Ah, ja precies. En een supporter wordt dus heel boos op de scheidsrechter, terwijl een toeschouwer denkt: 'ach, interessant spelletje'. Eigenlijk wel, ja. Dat is een goede samenvatting.
Dus, we hebben het gehad over jouw glansrijke carrière als amateur-voetballer... ...die niet zo glansrijk was. En over jouw vele sportieve pogingen, de Nederlandse liefde voor schaatsen en de 'serieuze' sporten op Koningsdag. Haha, ja precies. Eigenlijk zijn we best een sportief volkje, als je erover nadenkt. Zeker. Nou, ik ga maar weer eens een rondje fietsen dan, om het waar te maken. Goed plan! Ik blijf nog even zitten met mijn spierpijn. Tot de volgende! Haha, tot dan. Doei!
