¶ Intro / Opening
🎵 Music
There's a shrine
I welcome your question.
🎵 Music
Amen.
¶ Välkommen och personliga uppdateringar
Hej och hjärtligt välkomna till kvalitetsakiepodden. Det är jag som är Ola.
Well there was my marquee.
Ja, det är oss med Klas där avsnitt 189. Släpp snatten till torsdag den 29 januari och spelas in efter lunchdagen innan som se ber. Sen senast har vi både fiat dul nyår och 66 procent av podd har hunnit för år. Eller snarre 67 om jag ska avvunda. Så inser jag nu.
Det är bra, Claus. Jag stömer alltid på de här som avrundar till det heltalt som står.
Mm-hmm.
Det är jävligt många som gör faktiskt. It says 66,6 and says, I have 66, but it's not 66.
Skammen här att jag hade lyckat skriva 66%. Jag tyckte det kändes väl för noga.
Продолжение следует...
Jag är också, dessutom upplevt en av mina lyckligaste vollebolddagar i Uppsala här för Sönnet. Yngsta dotters lag. De börjar först ett ytterst väldigt känt brons i ungdoms Grand Prix. Det är de sex bästa lagen från ungdomshsem som avgörs i vårs. Då gör man upp igen och de här pristfylda Gredaljerna. Dotterns har blir fyra i SND, efter att åkte ut i seminfält. En av de bärande tjejerna där fick drog sönder knät i semin. Det var ju fruktansvärt jobbigt.
Mitt älskade Flubyco. De försvarar sitt herrguld från förra året. Detta utan tonivande Viktor Limberg i truppen. Han är proffs i Portugal. Och dagen avslutar med den nuvarande hemma klubben. Linsöping volleboll klubb, LVC. Damarna tog hem sitt första Gram Priguld efter två väldigt välspelade matcher och besegra Hylt Hans först, gamla stolaget och Örebro Volley. Och ett gammalt storag här. Relativt smärtfritt, underbart.
Jag börjar bli rejält sugen också på nu blir det ju en i vår boll. Sveriges grupp spelas i Göteborg och Italien kommer hit. De är ju absolut det bästa domlaget just nu då. Möjligtvis lite konkurrens från Brasilien, men det ska bli svinkul att få se dem. Göteborg i augusti. Ja. Var har ni gjort sen senast.
Ja, jag kan ju fortsätta på idrottsboret här då. Jag var ju på idrottsgalan. Nej, det var ju inte alls ofta. Det var faktiskt första gången jag var på Iråd-skalan. Satt där och minglade med OS-medaljörerna.
I don't know.
Järtligt häftigt. De har ett annat mindset än de man träffade normalt de här. I dropped it. Nej, det var inte mycket. Det var ingen som frågade vad jag håll på med på hela kvällen. Det var avskönt faktiskt.
Någon såg att det där är ingen atlet.
Han lägger inte åtta timmar om dagen på sin idrott den där kilen. Så det var jäkligt spännande. Satt med OS silvermedaljören i skjutte 2024, den här unge småländska kilen. Ä inte riktigt dålig som man är. Så var jag liksom inte. För mig är det liksom inte. Som stenmark hade man ju. Där hade man ju sett, eller Duplantis. Här var det liksom som. Är Kassörskan eller du vet något.
Någott, men jag satte ju inte direkt. Så pinsamt fick man ju liksom stappla sig fram tills det kom fram då att det var han som. Men sen var det ju.
Vad gör du då?
Ja, sen var det tipptopp. Det er riktig kul faktisk å...
Jag tog ju lite kort.
Med vissa av de här idrottsprofilerna. Man är ju inte långa i förhållande till många av där. Bland annat din Bachbod.
A la vez.
Helvig. Där snackar vi ju inte en normal ägn på honom direkt.
Men du hittar ju håll i alla fall.
Stefan Holm är orimligt kort för den idrott han har på.
Ja, pratar ni något om det? Nej.
Nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei, nei Jag var ju där på grund av min Iåtsförening Brosins EF. Var nominerad till årets peppar i Sverige.
Vi också faktiskt vann helt otroligt faktiskt. Jag vet ju att det finns hur många föreningar som helst där ut som kämpar ideellt. Så det här är väl ett bevis på att. Fort orka kämpa bara. Det är folk som ser det. Forts. Ge barn och ungden aktiv och hälsosam och inkluderande var.
Det gör oavsett om man får något pris. Jag hade gjort samma sak oavsett här, såklart. Men det är ändå kul att alla föreningar. Jag delar de här med alla föreningar i Sverige som kämpar för barn och ungdaars rätt att ha ett aktivt liv.
Ja, det var fint. Det var en väldigt fint inslag, en väldigt fin dag. De har varit filmat i Brushing också. Rena reklamfilmen.
Ja faktiskt. Nej, superkul. Det är väl det jag kan ta upp förutom att jag har filt 50. Det är jäkligt mycket som har hänt sista.
Ja, det var mycket trevligt.
¶ Marknads- och politisk överblick
Vi var ju på Axipub förra veckan.
Yeah.
Det var ju efter galant. Ja, vi pratar med en shout out till alla som vi pratar med. Jättetrevligt. Kul att snacka, kul att höra om olika investeringsstillar, tycker jag. Vi hittare, han leter ju billig värdaxer då. Det var vi gemensamt. Han letar dock i Sydafrika, Grekland, Indonesien och ett par till exotiska länder. Det är lite annorlunda då? Vi tycker att det är jobbigt så fort vi går utanför Sverige.
Ja, lite så. Någon finsk tidning skriver något på finsk så har man borta direkt då.
Hur följer man då Grekland och Indonesien under möjlighet. Det är häftigt att folk hittar olika stilar tycker jag. Liten kul grej också. Jag kollar upp det här också. Så det är nu en timme om 40 minuter längre idag i Stockholm, då. En vinterstoståndet, så tror jag säga.
Det går sjukt fort nu. Det är bra.
Så det kan man glädjas åt i kylan.
Det är ungefär samma asymptotiska förändring som i guldpriset, eller silverpriset, vi klämtar med närmast.
Ja, det har gått igenom.
Sous-titrage ST' 501 Mycket trevligt som händer. Ja.
Men den var väl kul en liten stund efter att vi hade spelat in senast. Lite mindre kul också. Så är det: så är det.
¶ Sponsorbudskap och riskvarning
Joan. Vi sponsarar ju som den här veckan och var vända på Kavaler. Kavaler jobbar ju med aktiv förvaltning och kvalitetsförlag för långsiktig tillväxt. De har över 30 år skärfarenhet av kapitalförvaltningen. De har som mål att leverera långsiktig och stabil avkastning för alla sina kunder. Det är oavsett om man vill investera i deras fonder eller söker en skredda skydd förvaltning. De står ju där redo och skapa lösningar som matchar allas unika behov.
Och när fonderna vill vi gärna nämna kavaljerkort i fokus, men inne har vi flera lågt värder och kvaretsbolag. De har ju fem stjärnor hos Morningstar. Det är gatt. Och att man i Kavalers investmentbollagsfond, där får man ju storisk spridning till en låg kostnad både i svenska och utländska investmentbolag och konglomerat. Allt man vet om kavaliersförvaltning och fonder och sånt hittar man ju. Hur man kontaktar dem också. Det hittar man på hemsidan kavalier.se.
Och där hittar man också deras utföljande månadsbrev med riktigt djupa fördjupningar i deras case.
Om man blir riktigt mat i jag ska säga.
Ja, jättebra. När vi pratar om fonder är också viktigt att komma ihåg att historiska avkastningfonder inte är någon garanti för framtid avkastning och att de pengar som placerar i fonden både kan öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela ditt insatta. Tack sä vi vår sponsor Kavalier Abå.
Innan vi går vidare avsnittet vill vi påminna vara lyssna om att aktsinvesteringen alltid innebär ett stort risk. Tag än axer kan både gå på ner i värde, satsa där för alltid kapitalpaxer som du inte beredd att förlora. Vi ser båda den ska aldrig betraktas som köp eller sellrekommunikationer. Gör alltid egna analys av bolagen innan eventuellt.
🎵 Music
En sista macke. Jag har hänt något sen.
Ja, börsen har det hänt ner på, för den är upp 6 procent. That's it.
Köszönöm, Köszönöm, Köszönöm.
ÅMX7 har ju varit superstarkt. Slagget nytt All Time High. Över 3000 punkter för första gången.
Hur har det gått för de här bolagen vi investerar, alltså midkap och sådär?
Ja, det är retorisk fråga alltså. Nej, men det är lite roligt för stora indiektionerna och bolag har ju varit väldigt starka. Atlas plus 12 procent i år, samik, plus 15 procent bara år. BX30 är alltså 5,2% upp när vi gick in hit midkapp minus en och en halv.
Ja, nej. Det ska vara stora bolag. På något sätt, historiskt har det alltid varit så att går de stora 30 största bolagen i Sverige, bra så sprider sig ekonomin för att. Leverantörer för årrar och konsulterna har bra beläggning.
Vi kan höja lärarlönorna och de köper kraft under stället. Ja.
Men just nu verkar det. Nej, den kopplingen görs inte på början i alla fall. Så kan vi säga. Men det är klart det bra för. Svensk ekonomi om de verkligen går bra. Om det nu inte bara är aktivurserna som går bra. Men ja.
Det är ju kul att bo här i Linköping, när någon stackars kommunpolitik. Jag är inte heddra syn om dem, men man säga att sav expanderar en del. Det är ju enorma trafikproblem i den delen av stan, så. Nu ska man ju då i panik försöka lösa det här. För man vill ju inte ta de här kostnaderna för att göra plansskilda lösningar och så där. För några år sedan när saade bolaget, och man tänkte att det är längst nog ner snart. Nu står man där.
Det planeras ju lika mycket byggnation på Sobområdet som det planeras i stan i övrigt, Tränsten. Det är viking fart i den jävla industrin. Helt sjukt.
Nej, men det är såklart så. Det är en jäkla skillnad, och det fortsätter.
Blir det småbolagens år. Inte hit i alla fall. Vi hade ett väldigt bra december, men i år har det inte varit bra. Vi är klart efter index.
Lika bra djup.
Lika bra djup.
Sen gillar vi sig att nu blir ju rapporter, så då blir det lite mer styrt av rapporten och inte makros styrka. Ja, men inte mycket mack. Det har ju varit lite grann så här värdkände sig. Det är ju Trump. Han är av och till sänktburschen, han fick ju förstå att han skulle ta över grönnan. Och sätta tulla på dem som inte tyckte det var en bra idé. Sen kör vi lite tacko på det. Vi fick ju lite kritik för året för att vi var för negativa till Trump.
Så jag tänkte läsa upp ett stycke en krönika om Trump, som fanns i affärsvärlden den 19 januari.
Ingeting med deta. Vi bara råkar läsa i vår podd för att det stod på ditt papper här.
Nej, men i granna läsa så här: då. Jag tror det dummaste övriga världen kan göra vad gäller Trump är att försöka tolka honom. Det finns ingenting att tolka. Allt som finns en mobbare med oinskänkt makt och hem som primär liv. Som inte kan kommunicera en klar tanke, jag vet inte om det är tecken på demens eller annat, men om samma person bod i sig bålänge och saknat makt, då hade han haft en god man. ¡Suscríbete al canal!
Vad är det Bensson det?
Nej, det är inte ens. Jag tycker att det finns mycket mer tillägga.
Sjukt jobbigt. Vi var ju redan inne på det förra året: att det är liksom. Nej, det känns liksom inte lika kul just nu. Nu är man in på det här, tre år till. Eller hur?
Ja, nu växer. Så kommer jag alltid la hoppet som växer. Nu är det någon slags mellanårsvalsgrej här. Då antyder att han kan bli limdack här. Bara demokraterna har man ingen aning. Det kanske blir värre. Men då bör man anda. Man vill ju att folk ska vara vettiga. Ja. Inte fullständigt galna, liksom.
Om man är mycket vakt och stark måste man vara snälla.
Lite viktigt, ja.
Du kan ju skicka en bamsbok till rumpen.
Ja, han har kanskje gælert bounce, så det vet man. Cảm ơn các bạn đã theo dõi và hẹn gặp lại.
Han styr ganska mycket av de här. Macker och händelserna.
Ja, så är det. Jag tänkte ta en lite nyhet också kring återköp. Det var ju förbjudet i Sverige med återköp fram till 2000. Bakgrunden är att man anser att det är för svårt att sätta ett pris på aktien och ett aktieblag ska investera sig själv, så att säga. Det här ändrar man då 2010, när vi är möjligt att återköpa mat på reglerad marknad. Det var för att man sa att det finns en etablerad prisbild så att återköpen sker till marknadsprist.
Det säger att de flesta nyboare noterar ju inte på de religade marknaderna, alltsag Stockholm och Engem Equity utan stället på såna MTF-marknaden. Först något spotlight var ju 10-föret och norr och resem. Och det har det inte varit tillåt ett motors. Men genom åren så har många bolag där gjort såna här syntiska åtsköp istället. Har du koll bra?
Άφουσκ.
Det är lite fusk för att man låter investmentbank köpa aktier, som håller i egen bok som man säger inte bolaget. Men sen kommer bolaget att lösa in dem. Man kan väl gissa att det finns en vissa överskomiser om att de kommer lösa in redan på förväg då.
En chock varenda gång. Det kommer nog att lösa in.
Gå kring lagen.
Har man nogat det, så har man ju på ett sätt godkänt att de här också får göra åter. Så då kan man ju lika gärna ändra.
Det ligger i gränslandet. Syntetiska åtköp har mig vetligt aldrig prövat rättsligt då. Men nu kommer det inte bli en prövning heller, för att innan jul här kommer en lagronts remiss, som likstället åköps regna på reglerad marknad med de 600 bolagen som är på. MTF eller SME-plattformarna. Ska träde kraft 5 december 2026. Och då kan de här bolagen få tillgång till en mer flexibel kapitalallokering.
Vi har positivt att köp om det är lågt vurderade bolag. Eller om man har begränsad investeringsmöjligheter till Sfinris. Det är väl typ exempel på något bra. Vi vill ju inte att bolen åtköper när allt går jättebra. Och kursen är hög som i byggmax 2020. Hãy subscribe cho kênh La La School Để không bỏ lỡ những video hấp dẫn
¶ Betsson: Turkiet och marginalutmaningar
Nu har vi med övergrepen att vi hoppar på bolag istället. Vi måste ju börja med bettsen. Oj. Vi har ju fått en del frågor kan vi säga. Vinstalning, 16 januari här. Först en shoutout till hästen i podden Gutschött. Som i deras avsnitt 271 gick igenom det i detalj. Så gå dit och lyssna igenom det. Jag tar bara kort versionen här. Vi har inte tid med längre.
Med tanke på vad som kom på skall här.
Det rätt som meddelare i alla fall att omsättningen följ i Q4 med%, 304 miljoner. Det var ju sämre plus 2 som de hade i starten på kvartalet, och så det blev sämre löpande under. Det var inte så stor av det på ändå. Men problemet kom ju på resultat av den. Röratet från 70 till 53 miljoner, det vill säga minus 25 procent. Rörelsemaginal från 22,9 föråret till 17,4 Man får gå tillbaka till Q4 2021 för att hitta liknande marginaltapp, och det var ju när man lämnade holland.
Eller nederländerna. Då tappar man jättemycket. Och aktiegen för 10% på beskedet, det är ju historiskt stort tapp också på en dag. Bätt som peka ut några olika orsaker till resultatfallet. Man sa dels och steg personalkostnaderna, då sa man att vi håller på med fortsatta investeringen för framtiden. Spelskatterna steg också. Men framförallt var det den här andelen som stiger för att man har större andelen på det led. Det här är för inte någonting som döker upp just i Q4.
Utan problemet var största problemet var att licensintäkterna för BTB sjunk från 82 till 71 miljoner euro. Och BTB var nere på 23% av totalen. Man är väldigt otransparanta med den här delen, men både vi och marknaden utgår ifrån att det mesta kommer från turiska parten. Väldigt mycket. Väldigt mycket. Och att det är väldigt lönsamt. Nu är ju ingen. Det stod ju liksom inte i det här pressmeddeland att det var därför.
Men det finns ju ingenting som talar emot det. Sen så jag att det kom en interv in online gaming-tidning där Pontus hade fått frågan och sa att det berodde på att en part i Turkiet hade fått problem. Det är extremt ovanligt att om citatet är korrekt, att de säger någonting sånt.
Yeah.
Sen är vi helt säkert på Bolla brukar köra musla.
Där känns ju som det en slags OI-generat svar från.
No, no, no, no. Jag har inte sett någon annanstans ifrån, jag tror Fred stämmer.
Ja, det är säkert sant. Det är viktigt att förstå det: För det var någon som har misförstått varför de har söga marginaler i Turkiet. Det är ju inte för att de fuskar med spelåterbetalet, utan det är för att avtalsformen där är ju att. Det är licensintäk de får. Så marginalen på den licensintäkten är jättehög. Annars är det ju en spel. Hela spelpengen, så att säga, som man ser, och sen är det bara vinsten som blir kvar. Men där är det ju.
Så det är vinsten som flytter in deras handel av vinsten. Därför blir marginaler jättehög på den.
Så lite oklart exakt hur hög, det vet man inte. Det vet man. Men bakgrunden är ju den här spelskandalen som har varit i Turki. Och den är ju kolossala format. Jag såg en uppgift om att man har stängt av 149 av 571 turkiska litomare. Det är ganska många. Jag vet inte vem som dömer istället. Över 100 fotbådspelare har också stängs av. De har ju misstänkt spela på sina ega matschrum. Den här skandalen har ju upprört folket för att fotbåliga i nationalspart.
Myndigheterna tvingas vidta kraftfulla åtgärder på tema att har man ingen eigaming får man in spelskandaler.
För det är ju så här att alternativt vår att säga att vi är ju ett sönderkorrumperat land. Så det är lika korrupt inom fotbollen som det i övriga landet här.
Plus att folk kan ta upp.
Thank you.
Helt, vi säger att någon kommer ta över det här. Ja.
Det har ju alltid funnits det här. Det är bara det att det.
Ja, nu ska man slå ner här.
Ja, precis. Nu ska man till med Pallvar här. Man har riktat in sig mot betalningsleverantörer, men även mot bankerna. Man vill försvåra insättningarna hos operatörerna. Operatörerna försöker som vi förstå, gå runt där vid olika typer av kryptobetalningar. Det vill inte helt sagt att alla spelare känner sig bekvämma med att hantera kryptor. Några kanske säger: då skiter vi er. Så kul vara det någonting. Så det verkar ju få effekten.
Det här man har gjort. Vi tog upp betsen under hänt sen senast i avsnitt 184 efter sommaren. Och så att vi hade sålt våra axer. Betsen har gått svak sen där. Även innan viss påningen, vi har fått en el i fråga om vi har gått in igen. Och då har vi sagt att vi har avvakt och vi se Q4. Nu är ju siffrorna på bordet från Q4, men då blir ju fundersamma över dem istället. Man är ju tappat 5% enheter på rör som marginal. Kan det bli bäre det? Är det här långsiktiga marginen framåt?
Vet ju inte. Otroligt svårt. Och eftersom vi inte kan lägga någon förnås som vi tror på, så avvaktar vi så länge. Axen ser ju verkligen inte högt förderat ut, även med lägre antagen om lönshet framåt. Men det kan ju komma ett förvärv här när som helst, men vi står vid sidan. fortsatt.
Just nu känns det lite för osäkert för att hoppa på.
Thank you.
Jag insel jag som turkiet här, kanske låter som att jag tycker det är faj med att man håller på. Det är väl lite det att i media så framställs det som att det lika kunna varit den här skandalen kunna varit i Norge eller Sverige, eller vilket land som helst. Och så är det ju inte riktigt, utan det här är inte en demokrati på det sätt som vi känner.
En välfunning demokrati, det ska man ha väldigt klart för sig. Men det är åt helvete att man fuskar och rigar matcher och sånt. Det förstår ju hela idén. Vi pratar om det här med att ungdomar ska kunna glädje och spelar. Håll på med sin idrott. Det är turkiska ungdomar och idrottsöver också kunnat ha.
Vi är utanför bättre svidare här. Får vi se. På lång sikt har vi ju sagt att. En lägre andel från de här marknaderna bör leda till en högre värdering av resten. Så det har vi pratat om historiskt. För de lyssnare som känner igen den diskussionen, och det tror jag faktiskt fortfarande på. Just när det briserar, och det har vi också sagt: Det är inte så att den är oberörd när det händer, och det är kanske just nu det händer.
Och så vet man inte vad är det andra.
Jättetransparenta med marginaler här i B2B. Eller inte alla.
Eller så som man kan säga extremt otransaktivt.
Ja, så det är väldigt svårt att räkna på. Men.
är utvecklingen i många av de vita länderna ganska. Ganska besvärande eller irriterande där det finns två politiker, falanger som slåss om att vara mest korkade. Det är de som faktiskt tror att. Vi kan bli ha med problemet med de höja skatterna här. Men det enda man gör är ju att man får över det på de solsvarta bitcoinaktörerna. Eller de kör inte bitcoin. De kör i.
Nok eller vad det nu är. Och sen har vi populisterna, då som är helt medvetna om vad de gör. Men det viktigaste är att vi får bort reklamen från TV så att folk inte behöver titta på att 50% av det du ser nu kollar på någon form av linjärsändningar. Spelreklam och så är man nöjd med det, och man skiter fullständigt egentligen spelberoende.
För det går ju till svart.
För det är ju det som händer, det går ju till svart. Så det hade ju varit bättre att försöka hitta en nivå där alla kan leva skapligt och hjälpas åt. Det blir lite intäkter till stadskassan, och vi faktiskt får ner antalet spelberoende. Men det känns inte som det är.
Yeah. I nät ser det. Men det kan också vända fort. Who knows? Besson har överraskat förut. Man vet inte hur det ser ut om ett år i många av de här. Hötsligt så kanske fokus. Försvinner från det och då helt plötsligt så ja.
Ja, och så kan det komma ett förvärv som spelar ut en en del av. Jag har kvar ax i pensionsbaret, men det är mycket färre ända vad det brukar.
Värdet att mitt pensionsbara har minskat kraftig till Bettson.
Ja, jag har inte haft något sedan i somras där faktiskt.
Roll up.
¶ InfraCom och Novo Nordisk framgångar
lite roliga nyhet. 21 december kom Telas bud på breddan två godkände Stockensverket. Har ju varit en hel del diskussioner kring om det skulle göra godkännas eller inte. Det är positivt för deras ägare, men det är också bra för infrakomstägare. För de har ju ett svapp på 9% av vackserna där bred bant 2. Det har varit en stor fråga och kaxer handlades väldigt svårt på början efter sedan de här frågetecken om budet uppstålen.
Ja, förblibant två också ju. Men vid ett fallerat bud så skulle ju balansäkningen inte se särkt ut. Nu går ju budet igenom. Infokon får 178 miljoner likvier. Stärka balansräktningen. Jag har sagt att man ska dela ut en halv miljon, det är ungefär 52 miljoner. Betala 80 miljoner av skulderna.
En en halv krona. Hur mycket var det? 52.
52 miljoner krona är en och en halv krona.
Ja, det är ju reelt.
Det är ganska rätt. Och betal av skulderna, sen har 46 miljoner kvar. Gå hälften bort till skatt. För de sånt som ska betala båda skatt på registren på under 24. Men en positiv effekt är att de kan börja förra igen. Och det har man börjat gjort också. För man har köpt ett sedkom från noterade Exite. Den leverantör av IT-drift, hosting och kommunikationslösningar. Östersund. Här har infomsen tidigare verksamhet på plats.
Förvarvet omsätter 30 miljoner, ökar omsättningen knappt fyra procent, e-bitt på 15. Rimligt stort bort om och vi gillar den här typen av affärer mycket bättre än den här transformativa förven de köpte Connect.
No, shit. Det var dagens undrift.
다음 영상에서 만나요. Och det vet alla som vi snabbt. Det är något två år sedan de gjorde det stora transformater företag. Och det såg i senaste rapport nu som de bara få lite ordning på det här ändå. Nu ser bättre ut. Vi tyckte den borde ha stygit lite mer eftersom det var så svagt innan. Så vi har faktiskt passat på att köpa in lite aktil infra kom till filmen. Det är inte något helt stort innehåll, men ett riktigt innehåll.
Om Bo hittar än och fler förvärv och man kan lägga det här connect bakom sig. Sen fanns en periodisinseffekt. När man byter redovisningen från engångsintäkter till Löpande producerande intäkter, och den har då försämt nyckeltalen en del, men det har gått det var passerat nu.
Och nu tog man bort det här va?
Ser bättre ut framåt.
Då tror man bort IQ3 nu.
Så det är också en positiv grej. 2 december så fick nog nordisk godkännaren för fettmapillet. Om inte hånd jag tar upp. De sa ju innan året ser slut, så det fick mig. De får ett försprång till gilla Lilly, då som ska komma med sitt pilga också. Nu har de fått snabbspår, då till godkännande när vi har pratat om det tidigare. Senast jag såg var att de hoppades på i april.
Någotspillar ska ha samma viktningång och samma sorts biverkning som sprutorna. Rimligt finns det ett antal användare som inte vill ta sprutorna. Jag såg nog statistik här om att det hade startat väldigt starkt. Förskrivningar på pilet.
Ja, det var ju precis det man förväntade sig. Den här var inte svår att kolla. Problemet var ju bara att trumpadministrationen började göra allt de kunde för att. skulle kunna hinna i kap. Det är det som gjorde både mig och många andra väldigt nervösa.
Ja, de pratar ju ni månader först, nu ser det ut som 4 då. Vi får se vad det lenda på. Sen har man ju hållit på med läkmedspriser och nu sa man att pillet i USA för självbetalande kunde hamna på 144. 9 till 299 dollar då. I morning. Beroende på vilken styrka man ska då.
Nej fan. Det är inte alla som har råd att betala det inte, eller? Nej.
Sen får vi se vad prisbilen blir lite senare. Men det är lite svårt att veta prisbilen och hur stor marknaden blir och kanabalisering mot de som tar sprutarna och sådär. Ja. Marken gillar ju det här när det kom. Han är upp 9% och kursen upp 20% i år. 390 dansk ungefär. Vi har ju dock hålt våra sista aktier i Nå.
Ja, vi känner att nu. Vi så väl det också. Vi är vänt sista. Tillret. Men att vi tycker det är för svårt att säga vad de kommer ha i vinst kommande år. Det var P-talet där för Novo på nästa år. Ring in!
Nej, läkar man är. Det är väldigt svårt tycker vi. Vi står utanför nu.
Det blev faktiskt bra till slut för oss. summa sumarium våra Våra transaktioner i Novo Nordisk. Det var helt otroligt med tanke på kursutvecklingen.
Det är ingenting man blir fet på, men det kan bli lite plustig.
Пам-пам-пшахарья!
Ja, lite slut med timing där måste jag säga.
Grazie a tutti.
Jag har kvar lite aktier i pensionsparet. Jag tänker synna ner riktigt långa caset med pillret.
Ja, jag har länge.
¶ Rockwool: Ryska statens övertagande
Sen avslutar vi ner kring danska rockvåd som klasser pratade om i avsnitt 187.
Ja, det var ju bra att ta.
De som händer utsmält sten över fabriksgolf.
Det var ju bra timing på.
Några olika kommer sällan ensam då. För 13 januari meddelar det Rockfall att den ryska staten tagit över bolags fyra fabriker i landet. Rockval sa att de så det som ett olagligt hanterande. Det får man hålla med. Och så skulle de använda alla lagra möjligheter att försvara tillgångarna. Det låter ju med mig lite feksam. Då gör med en riktig skurksdat. Såklart skiter fullständigt alla lager och bara för. Så det kommer inte bli något av det.
I make it vexant, yeah. Ja, det känns lite så. Jag vet inte, är det något bolag? För de har tagit av hur mycket verksamhet som helst, ja.
Nej, det är någon har fått tillbaka.
Får ut någonting i Värda från.
I början tror det var några som fick ut lyckas sälja saker. Men på slutet tror det.
För bolag som sålde verksamhet någon månad innan Krig.
Ja, förhandnat, för länge hade han på förhandlat i flera år. Tyckas de får till det.
Vem var det som köpte?
Jag tror att det var ett fransbolag.
Stackar. Dåligt timing deluxe. Eller bra för Linda.
Honestly.
Ωραία. Ωραία.
Jobiga länder och göra affärer där.
Jag är nästan frånad över att du har tagit den här skurksdaten så lång tid på sig innan man tar över den. Råttval har ju inte sagt på slutet hur mycket de här ryska fabrikerna står för. Men nu angar man att 2025 omsatte man 261 miljoner jur det är 7% av omsättningen. Och hade det rörelset på 78 miljoner jur är 12 procent av instäls.
Riktigt bra marginal.
Och det försvinner ju såklart. Jag tror inte det kommer gå så bra för Ryssland att sköta den här verksamheten. För allt tar i förstörar nu. Men folk tror jag att det här faktiskt inte är någon katastrof.
Bye.
Jag tyckte var ett jobbigt att de var kvar i Ryssland och inte haft så mycket förhoppna på den delen.
Om man vet ju inte, aktien har ju gått ganska dåligt sista åren. Och det är väl kanske lite förall. Markn har sagt att det här kanske inte är värt så mycket. Så marknaden har nogit där lite att det här är.
Det är lika del av byggkonjuntur och kanske lite det här. Men de har många konkurrenter som inte i Ryssland, som också haft det tungt. Jag vet inte. Det är klart det är tråkigt att blömen. med verksamhet på det här sättet som man har byggt upp och investerat i.
Tror ni inte ändå att de spesar kommande rapporter jämförbara enheter?
De vill nog ge mer information. Då blir det inte lika känsligt att säga hur mycket som kommer där. Nej, nu har du ändå kört.
Ja, det är också spännande här. Det ska bli ordintant att följa dem här nu närmsta år.
Ja, det är en följd 10% på beskedet, men jag hämtar igen det mesta av det faktiskt.
All right.
Vi har inga aktiver här, men bolaget är inte onsant på lite sikt. För nu är risken med den ryska verksamheten spelat ut oss.
Ja, det kommer bara synas. Det kommer synas i rapporten kommande kvartal då. Vet inte om det blir någon engångsnerskrivning också.
på fyra och en halv miljarder
Ja, det var en rejäl.
Och då undrar om man direkt är svenska eller danska. Jag gissar svenska eftersom jag har den.
Q för den kommer ju se det speciellt ut. Ja.
Sen är det ju inte bara balansräkning, utan det här är ju en smäll både på omsättning och vinst. Sen ska man komma att de också får de här vinsterna låsta. Det var inte så att de kunde plocka ut de här pengarna och de kunde plocka ut små små andelar av det. Och det kapital som ligger på olika bankkonton nu i Ryssland, det vet jag inte vad som kommer hända med. Det är ju till och säga, så det är väl ligga kvar.
Då kommer man köpa vapen först.
Oh, mistänker.
Jag tycker i alla fall volet är lite intressanta nästan utan den här slipper man ögon på ögaton.
¶ Modular Finance och Buy & Hold strategi
Då ska jag berätta så här: att vi är ju det här avsnittet som vanligt sponsorade av Modellar Finance. Det är ett bolag som riktigt gör värdinesterens vardag enklare. Och de har en rad tjänster som riktar sig både noterade och bolag samt alla andra som investerar i bolag. oavsett omfattning då. NFN.se Jag säger bara, den här ger dem oss bara gratis. Men där kan man också nu hitta reklam för både börsdata och holding. Viktiga kanon, grej båda två.
Länkar till de här tjänsterna hittar man ju i avsnittsbeskrivningen eller via mfm.se ska du vilja säga numera. Missa inte den.
Det här avsnittet som vi har gjort nu går det inte att göra utanför snart.
Uh
Och tro rakt av.
Tack så vidt på sponsormodell Finnen. Nä, för nu är det dags för bolag, och idag som utlovat, så blir det en hold genomgång. Vi har ju sagt det förut, och jag säger igen. Vi kommer aldrig ta ut någon ny Bernhold portfölj. Vill man veta varför det blev så har vi ju pratat om Dina. Men jag kan säga dig igen: det blev en svans problematik som vi inte orkade med.
Tyvärr, och det är vad det är. Det är jättekul att många lyssnar på den här podden och gillar vad vi säger. Men vi vill ju göra man ska göra sin egen analys. Istället nu då. Så går vi igenom. Förut gick vi igenom två gånger på år, nu går vi igenom en gång per år. Och nu har vi insett att det är lämpligt att ta det här i januari. Jur, för det är inte så lätt att få till bra interjurer och så där. Så nu börjar börjar den hulla igen. Och specialare på det då.
Ja, det här är. Vatten över huvudet. Men jag tror ändå vi är roligt landet så att säga. But this is a must! Uppgift, vi har gett oss i kast med här alltså.
För det är inga separata bolagsinnomgångar eller intervjuer, utan istället ska vi en kort kommentar på de bolag som finns med i våra tidigare sju stycken bärenhordföljare. Och som inte blivit utköpt ännu då. Och av de 43 bolag som vi haft med. Intel-bolag er med flere ganger her, det vet ni. I de her sju portføljene, vi tog ut dem mellom 2017 og 2023. I dag er sju stycken av de bolagen avnoteret.
Det är inte konkurs utan det är också
36 bolag finns kvar, då. Och de ska vi då på något sätt här då kommentera. Vi har satt ett mål på max två minuter per bolag. Isnitt! Om vi klarar det här. Vi kan täcka själva 36 bolag om vi klarar det här segmentet på under 90 minuter. Bör jag extremt förvånad. Och då Ola, vad menar vi med Buin hold som strategi?
Det här var ju en idé. Jag vet inte. Det har väl funnits som investeringsstrategi sjukt länge. Och Baffett har ju. Egentligen annammat i mångt och mycket av.
Särskilt på senare år.
I många av dem står Coca-Cola. Idén är ju här att du köper en aktie och sen... Och sen har du en portfölj. Vi har sagt tiaxter. För att sprida då det här. Du köper en gång, säljer aldrig. Vi så också en tidshållsont på 18 år. 10 tycker jag är absolut. Men. Vi sa 18, och det var ju då...
Man tänker sig att man ger där i presenten och nyföd och sen de fyller 18 där.
Så får de allt på ett brädde.
Så åker dem på resan.
Eller så har de inget.
Och därför är Ving en viktigaste.
Jag tog upp den här då. Hadde bare ikke først da, nei. Efter ett år. Direkt, oké. På något sätt, vi är ju aktiva investerare i den här podden. Vi jobbar ju aktivt med att köp och sälj, men vi tror att det här en väldigt bra och tidseffektiv strategi för många som inte har tid att jobba med det hid. Det är det vi har sagt. Du behöver jag egentligen aldrig handla.
Du behöver inte, du blir inte ut, de såna här psykologiska aspekterna påverkar dig inte på samma sätt som det gör när du hela tiden ska tajma och försöka köpa rätt, eller hur? Det enda du måste göra är att återinvestera utdelningarna från de här tio boken. Så du måste hålla kollit. Oj herre, nu ligger det några tusen lappar här va? För att de får liksom inte ligga för länge, för då tappar du räntar på den.
Eller om något brutköp.
Vi har fått frågan: Måste man köpa samma. Det finns ju inga regler kring det här. Man får som man vill.
Och man kan ha 11, man kan ha 15 bol. Det viktiga här är att det är jäkligt hög kvalitet. På de här bolagen. Varför? Jo, för att du ska äga dem för alltid. Varför brukar jag säga det här med: om du bara får ha en bil. Alltså, du måste tänka extrem kvalitet.
klippkortet med 20. Ja.
So
Extrem kvalitet. Du ska också köpa in dig i bolag där du känner dig hygligt säker på att produkter eller tjänsterna kommer efterfrågas även om 10-20. Eller hur? Det är liksom därför lite tveksamt att investera de här väldigt unga branscherna. Nya tekniker där teknikbrancher. En gang om året. Eller hur?
Ja, sen är väl... Man måste ju inte hålla dem för alltid. Har man något som inte presterar av någon anledning, en tekniksprung eller vad som helst, att de har gjort något dumt. Det finns ju ingen regel sig att man inte får sälja. Poängen är väl lite grann här att det kanske inte sälja på värdering för att det gått för bra.
Just that.
Utan låta den kanske rida. Men om det är något som går riktigt dåligt och blir något annat så kan man ju.
Vi kommer ju till några där vi faktiskt har gått på det här med. Relativt unga marknader, nya tekniker där man inte riktigt vet valgravarna. Uh Er du med? Ja.
Vi har inte förstått affärerna.
Framförallt så, ja, du kan tjäna pengar på ett kvartal, men vet du att det här bolaget kommer ha en mot en valgrav om tio år. Nej, det vet du inte. Men i många av de här bolagen tycker jag att du har ändå så starka produkter. Bara för att pratar du om kilett och coca-cola och de här varumärcierna. Seas candies, eller hur? Apple. Du vill ha bolag som växer. Tillväx är väldigt viktigt här. För om du inte växer, varför ska då action upp?
Det vill säga, vad du kommer tjäna här över tid är ju vinstillväxten per år på de här 18 åren, i varje enskilt. Och sen får du en portfölj. Du kommer få utdelningar. Och sen så, om du har lite flyt, så har du köpt dem lite billigare än det långsiktigt rimliga, så du kanske får en liten omvärdering. Du har köpt ett bolag som du ändå köper in till bajnot på följd är P10 och sen efter den här tiden slutår det P15.
Så summan av det där blir ju din totalavkastning. Och vi har ju sagt: vi hoppas att man kan nå 15. Det är en bra baj en hållportfäll. Då har man verkligen lyckats bra. 15% per anno
Och vi tänker att börsen historiskt har gått sju någonting sju-åta med utdelningen. Ja.
Men 15 är hjärkligt bra. Och framförallt, tidsjusterad avkastning är ju larvigt bra här. Du kan ju för franken spela golv. Ja, nu går jag inte spela golf året, men du kan ju göra annat i stort sett jämnt. Hur? Så tidsjusterad avkastning är ju orimligt bra om man har 15 per år. Nu är det inte säkert det blir så. Tillväxt är väldigt, väldigt viktigt här. Långsiktigt tillväxt.
Och sen också försök sprida dina innehåll över flera olika branscher, så du inte riskerar något branschrelaterat problem som dyker upp. Ja, som Acker sa, man kan ju sälja, ja visst. Men tanken är ju att vi inte ska göra det. Du ska inte behöva det. Nej. Nej. Så tänk också lite bransch. Tycker jag. Så att du inte kör allt i. IT-konsult eller allt i kläd. Tänk om alla ska vara nudister om 15. Jag vet inte. Nej, men man vet aldrig. Är det med?
¶ Portföljregler och bolagsanalyser
Okej. Om vi tittar lite mer specifikt på vad vi för regler om våra portföljer. De här portföljerna finns ju virtuellt i Excel i min dator. Och de köps då. De köps in lika vikt i de här 10 bolagen vi tar ut varje gång. Utdelningen investeras i respektive bolag fem börsdagar efter Xon. När ett bolag köps ut, investerar vi likavta till bolagen som blir kvar den dagen vi borde haft pengarna på. Kontot och utöver det är lite olika typer av.
En liten snabb ist. När ett bolag går dåligt så får du en mindre vikt än de som går bra. Så de som har lyckats träffa rätt få en större vikt framåt.
Det är ju det som är lite av nyckel.
Ränta på ränta.
Som jämförsindex, för jag kommer prata om jämförsindex är OMX SG. Innehåller alla bolag på Stockholmsbörser med utdelningen. Det finns inga kortage eller så här, men det har inte om XI heller.
Right.
Vårt mål från början var att köra portföljen i 18 år. Får vi se hur länge vi står ut. Men tio år är kanske en mer normal horisont volkan om håller på.
I och med att vi inte är nya så blir inte din Excel-övning lika omfattning.
Jag är väldigt, väldigt tacksam med.
Den kan gå igennom de sju vi har taget ut av. Okej, det är spännande det här. För jag vet ju hur uselt mycket har gått sista året här. i vårat bolagsuniversum.
Tekklös deppigaste gången jag har suttit med det. Okej, vi sätter igång då. Det är lite sjukt.
Men det är lite skönt för då är kanske inte bara vår stockpicking som huser. Utan det här är. Typ case problematik. Vi är lite intresserade av en bolagstyp som har underpresterat oss.
Kan det till och med vara så att om man har tagit ut Nelly och Chefello 2021 så hade inte de varit på plussen då.
Dessutom så är de inte kvalitetsbolag.
No, I mean.
Yes.
Yes.
Turn around är alltid best. Mm-hmm.
Bayonol Ja, nu har vi bara åtta år. Vi har utvecklat svagt relativt index senaste åren. Den är upp 148% sedan start. Och jämförs index är upp 159. Så här är lite unikt. Jag tror aldrig vi har varit efter inom av de här gamla portföljerna innan. Vi räknar ju kagger, va? Kagger är en engelsk förkortning som börjar översats till genomsnittlig årlig tillväxtakt. Och våran kag är då för börjanålighet på 11,9 procent. 12,4.
Ja, tolv är ju sämre än vad vi har. 15 har vi sagt.
Då är det ju en bra period vi ska ha klart för oss på börsen här också. Att 12,4 är bra för börsen och takta på dem.
Det kommer man ju märka när man går igenom att index kommer ha gått ganska olika fråga.
Vi har lite sänkan här då. Phoenix Autor, IR Systems, och numera tyvärr också BTS. Bete ska svakt även om axelade upp så ni tog in dem. Men de har ju varit väldigt högt värderade i mellantiden där kan man säga. Bäst här har ju AQ, det här kommer ju höra fler gånger. Och system ergård. Jag är då utköpt i år. Och sen tide Akando och svedål också borta.
Nu är det alltså sju bolag kvar här och vi hoppas att de i alla fall ska kunna en bra utveckling framåt då. Först ut av bolagen att tittar till just AQ.
Ja, Arky var väl uppnått helt enormt från den där på trolgen, var det så?
Nei, det var en portfølje fra BH2.
Det är en ganska bra avkastningar.
Jag avsnöver att nu inte jag med mig min dator in här. Vill ni ha enskilda siffror så finns de få som jag har på pappret här. Annars får de.
För vi vill komma hem innan. Det blir morm.
Men siden opp 300 procent, kanskje.
Nu är det längre dagar som vi gick igenom.
Yeah.
Första, andra, tredje och femte.
Det är inte många som är med i fyra. Tre stycken bolag är med i fyra olika portföljer.
Och det kan vi säga också direkt: när vi kollar igenom det här. De som varit med i många har påna sett också gått rätt bra.
Det är väl ändå lite skönt att vi har känt att det här är ett kvalitetsprolag. Vi tar ut igen. Det har inte riktigt kommit loss. Och de som är med i fyra eller tre portföljer har överpresterat snitt, skulle jag säga ändå.
Och det blev lite jobbigt när vi fick föröra sig att vi ska ta en med. Ingenting nytt. Allt allskånyt. Kontakt till Vacanaker är en favorit i KAP. Det vet ju alla. 29 gånger har man varit med som analyserat bolag. Senas gången var 186. Viar stabil verksamhet, men även utmärkt informationsgivning. Alltid fokuserat på de delar som går sämre och vad man gör för att förbätta de här delarna. Lite till skilna från bolag som bara lyfter fram det som är bra just det här kvartag.
Det är lite som Baffert har sagt i bolagen: hörr inte av er om det går bra, men se till direkt om det går dåligt. Sen är det ganska insant att Aku var ju rätt okänt på markten under ganska lång tid. På en låg värdering tyckte ju. För som vi talar om det senaste gången om upp i podden så har man ju analyser på slutet sätt att man jämförs med Adteck, lagerkrans, Sko och Indorade. Det vill säga att CFA med väldigt hög värdering. Och det är för att motiverade högre bak.
På rundande 12 handnas saker Prygt 25. Och det är en bra bit över historiskt snitt på 18.
Ja, jag herregud, det var ju P12 under långa tider. Det var ju då man älskade.
Det har hent en del, kan vi säga. Tittar vi på börsdata, på analytikerna, vad de tror, så säger man att P426 blir 23, 27, 21. Aka är presterat för inte över tid: omsättningen är upp på 10 år, 11,5% i snitt. Vinsten ökad med 14,4% per år. Det är riktigt starkt på 10 år. Man har ju ett mål om att öka vinst per akti var 15 år. Riktigt bra. Somst starka tal med vi ser i.
Ja, dubbel vi spelser på fem år. Och det är ju starka tal det här. Men som vi sa sen att vi hittade ingen morning safety i AQ på kort sikt. Dock så sa vi att man kan tillåta lite hög värdering i en barn hullportfölj.
Absolute.
Och då tycker jag att AK skulle kunna vara ett sånt polag, även i dagsläget, fast för det kommer upp lite. Vi har ingen aktil i firman i Akur men jag äger sig en lång tid tillbaka i pensionsbaket.
All right.
Bionhold, värderingen blir ju. Det får inte vara uppseendäckande högt, tycker jag. Men värderingen blir. Riktigt lika viktigt. Det viktigaste är att träffa rätt i tillväxt på de här 18 åren. Sen om det är P18 eller 16, kommer det inte göra sånlig skillnad på 18 år. Nej.
Nej, så de kan fortfarande vara ett sånt bolag.
Hur kunde det handla sig på 12 så länge? De hade ju samma nyckeltal då. Jag fattar. Eller är det fonden?
Ger har lite fonder mer upptäckt. Jag har ju varit bra för filman historiskt sett, men tyvärr inte lite dyrt just nu. Så är det.
Fantastiskt Polag. I många andra högt värderade kapfavorit brukar jag ju säga att hoppas de gör bort sig så de kommer ner lite grann så vi får in. Men Aku nej. Jag tycker hon kör. Eh, dat vaker. Bahnhof. Dag.
En till förritor som har varit mig i första hand tredjo femte.
Okej, så vi går ut med två som har varit med i fyra.
Möjligheten har varit med i första också.
Nu säger du något som är ganska uppenbarligt.
All right.
Det här är också en poddföret, som alla vet som har fällt podden. Här är stabilitet och förutsägbarhet. Väldigt viktiga parametrar. Verksamheten går som en klocka. Kolla man på börs dat är normligt finna grafer. Det är liksom otroligt jämn och fin tillbräck. Över tio år omsättningen plus tolkom otta procent av vinst pägt sig har ökat tretton kom en. Det är också väldigt starkt.
I agree with you.
Tillväxen de senast tre år har legat lite under tid. Vi har pratat i på att sätta en avtagande tillväxt. Och därför blir de här utslänsatsningarna väldigt intressanta. För det höjer den potentiella tillväxttakten för banås på sikt.
Hur går det då? Det vet man inte.
Vi vet lite grann nu det går. Vi hade uppe senast i 181. Då pratade vi om att man har gått in i Finland, man har gått in i Danmark, Norge och på vägen i Tyskland. Jag kommer inte ihåg om några procent har man 3 procent är någonting av försjningen. Jag kommer inte ihåg exakt. Men vi hade mig i den podden. Sen kan man diskutera det rimligt med att man är i Sverige under alla år och sen går man in i alla de här länderna samtidigt.
Det är lite godda tycker jag. Men om man har valt att gjort så. Jan Karl är VD i Bolag, han brukar veta vad man gör. Det är ju en rej. Det är en rejäl dedikad pilot som kör det här.
Lånet så att säga.
Det är inte bara vi som gillar baner. Utsen har ju storiskt gillat det. När du pratar om att åka vara lågt för det, barnen får nästan alltid vara högt för det. Om man inte går tillbaka i finanskisen. Men snitt P är alltså 27. Senaste tio år. Sen kan man kolla nu, och då är det 25 ungefär på rundet 12. Så lite under. Vi tycker det är svårt att lägga på noser. I och med att man får den här utlandsexpansionen är rimligt att tro att.
Omsättningen kan få lite chjus men att det kan kosta på lite på maginalen då. Så lite svårare än normalt att lägga primås. Vi hittar ingen Morning Safety på kort sikt då. I vanflen får man nästan köpa in i börsch. Men igen, samma som för AKV i ett sånt här är notsparande, där man har den långsiktiga tillväxten som viktigaste parameter, så tycker jag att den här utlandsexpansionen höjer potentialen för tillväxten. So I think that there can be a place for it.
Ja har du 12 procent i omsättning per år. Och fortsätter tugga på med det. Varför ska det gå från P20 till P10 på 15 år? Nej, det kommer väl kvar P20 om det fortsätter. El? Ja? Förändring i värdering. Men du har dina 12 procent varje år. Och så delar de ut.
Nej, så jag tycker fortfarande att det här är en axel som kan vara med i ett sånt här. Vi har ingen filmer. Jag har sedan långt tillbaka i pensionsbåt här.
Jag är ju kund och företaget är kund. Det är väl en närmare.
Nej, så börjar med två stycken sådana, som jag tycker fortfarande platser i ett sånt här sammanhang.
Bara med i varenhol 1. Sedan dess har det ju inte varit med egentligen förund att action har varit för dyr. Den drog iväg rejält efter att vi tog med den i Bajn Hå 1. Det var ju också så att vi ägde den i firman. Det var i 14-15. Men sen var det ju way off alltså. Vi snackar i 30-40 här ett bra tag. Man har en lång och fantastisk histori. Över 10% omsättningsväxt per år senaste 10 åren. Finansiella målen dock det dubbla. 20% år.
Bra balansräkning. PE nu nere på historiskt låga nivåer efter ganska stora problem i USA för närvarande. Frågan här är ju om det här är övergående. Eller om det inte.
Mm-hmm.
Just nu.
Och vet ni så kan ni skicka in ett mejl. Ha ha.
Fraga at Jag är väl ändå lite inne på att de kommer lösa det här och få snå runt det här. Det som är lite jobbigt är dock att det här är en verksamhet där jag har lite oro för AI. Jag vet inte om det kommer hjälpa eller själva. De säger ju att det här kommer gynna dem jättemycket i sin verksamhet. Medan jag börjar ora om mig lite för simuleringar och så här va?
De pratar ju om att de hade kortat ner sin tid väldigt mycket med att göra de här programmen. Då fick de sänka priset ut i kund, men de kunde ändå få en åkommande intäkt som var väldigt bra. Men om de har sänkt sin tröskel så enormt mycket för öpprogen. Ja, nu kanske någon annan...
Är valgraven lite mindre. Är det inte lika mycket hajar och krokodiler i valgraven längre runt? Eller hur? Nej. Jag landar ändå i att jag tror fortsatt att det här är en bra benholaktig. Jag tror det här kommer att fortsätta. Den är riktigt mycket lägre värderad än på väldigt länge, men det är ju på grund av de nuvarande problemen. Men om jag ska gissa så tror jag ändå att det här kommer fortsätta vara ett bra bolag. Men det juris lite out just.
Vi äger inga Axell-BTS, men jag skulle nog ändå gissa på att de kommer rolaande det här.
Har du den lite noggranna bevakningen på länge? Ja.
Gracias.
Det er spennende. Er det en fallende kniv eller kanskje en fallende lege?
Den har varit brutal på slutet. Vi har inte varit med på nedgången, men heller inte på den gigantiska uppgången.
Följ lite från lektan så att säga.
¶ Fenix Outdoor, Nederman och Proact IT
Nästa som var med här var Phoenix Outdoor.
Fan, du gir meg enga lätta i børjan her da. Här har vi faktiskt två gånger då. Bien hät och Bienhol 3. Sen har den fått respass då. Äh
Det här är ju första avsnittade podden också. Ja.
Och vi tog upp det som ett sånt här evigt exempel på ett riktigt kvalitetspolag. För då trorde vi att det här med fjäler även, och i ryggen kan det här aldrig gå fel.
Ska jag vara ärlig, så tycker jag nog varumärker. Det är lika starkt som det alltid har varit. Det är bara det att bolaget kanske inte riktigt har hänit med. Förutom Fjäler och flera andra starka varumärken har man också outdoor-butiker runt om i Europa, både online och fysiskt. Helt fantastisk historik fram till cirka 2018-19, när vi plockar utan.
Ja, just det här.
21 och 22 är också starka år. Och det lurar väl ganska många för då helt plötsligt var de tillbaka. Men det var ju den här pandemin. Den är med på.
Sen var det ju en konken hype i världen.
Senaste tre åren har dock varit allt annat än bra med sjunkande omsättning och haverade marginaler skulle jag säga. Självklart här, marknaden har varit tuff senaste åren. Det ser vi ju på väldigt många återförsäljare av outdoor-prylar och kläder. Tyskland och Norden är finnings outders viktigaste marknader. Här har det ju inte varit direkt, glass och ballonger.
Nej, det är tyskland.
In Norden heller, men jag tycker också att det finns en glagande oro här att man har tappat marknadshandelar till andra aktörer. A man inte riktigt lyckas hängt med i detaljarnes omställning. För det har ju ändå hänt ganska mycket inom detaljarna de senaste tio åren, eller hur? Men den här analysen är helt rätt felisk, själva sig också varje kvartal att det ojda så många grejer som det har att göra med. Hutfället. Amen.
Just det kvartalet beror på väder, eller så är det logistikproblem eller fraktkostnader, eller så är det någon konkurrens som kör fula ohållbara konkurrensmetoder. Alltså det är alltid någonting som förklarar just det kvartalet. Min känsla i alla fall att bolaget halkat efter i den tuffa konkurrensen. Det är liksom det jag ändå känner. Men det sagt, tror jag inte nuläget är riktigt representativt. Jag tror det är för dålig prestation just nu. Det känns ändå som någon form av low point.
För som sagt, fälräven. Jag tycker också se fler pryla på stan. Fjälr även ja att det är minus 5 ut? Jag vet inte. Det kanske är. Bolaget ökade fensten i Q3 efter 12 raka kvartal med minskad vinst. Om inte det är ett tekenis skyn. Och jag tycker förutsättningen är goda för vinstökningar kommande år. Fjälräven är ett starkt varumärke och jag tror det kommer fortsätta vara det. Om det är det så borde det gå att över tiden generera bra vinster om man har ett bra varumärke.
Jag tror uttalet lönsamhet är över 5% som det ligger på idag historiskt har varit en bra bit över tio. Frågan är om jag tycker den är lämpligt för buin hold, då. Den är svår, men jag handlar det om att jag tycker att prestationen är för svag de senaste åren, även med tanke på den svaga marknaden. Det jury still out, men jag säger nog att jag inte skulle ta ut den bynhod i dagslägen. Men jag tror att det finns goda förutsättningar för resultatförbättringar kommande år. Om ni är med på jag menar.
Klimatet har varit lite för jobbigt. Vi äger en liten post i Phoenix faktiskt. Men inget stort innehåll alls.
Yeah.
Men svårt bolag är det.
Den har du precis köpt in för kufuren. Ja.
ها شای فمی راود ها شیعه Och som är vår första Bind Hold och bara det lite samma som BTS. Det vill säga att den kom med och sedan drog värderingen iväg. Medan man leverer lösningar för luftrening och avfallshantering för företag. Det här känns som ett typiskt Bajan Hotbollag tycker jag. Stabil, långsiktig tillväxt med vettig lönsamhet, och det här är en miljönish, eller hur?
Det gissar att man långsiktigt ungefär kan hålla sina finansiella mål, det vill säga tillväxt på 10%, men evitt marginhåll på 10%.
Har du med det, här har det diskuterats lite: att nu blir robotisering och sådär, så då behövs det inte. För de ser ju till att arbetsmiljön är okej, men även att miljön runt maskiner är okej. Just nu så pekar på att det kommer bli ännu högre krav. Ju mer robotisering det blir desto mer. Behöver även tillverkande industri likna ett laboratoriemiljö. För människor tyvärr tar ju mer klarer av att ta mer stryck än vad de flesta maskiner gör.
Det är ju luften och avfallshantering så att det är mycket för bort.
Få bort skiten ifrån, där det uppstår. Sjärande bearbetning till exempel är ju en klassisk.
Jag tror de har en marknad långsiktigt. På här med tanke på tekniksprångsom. Det är du inne på här.
Y'all.
Jag tror ändå att det här framtiden för sig om ska vara det där. Bolaget är in i en ganska tuff period just nu. Omsättningen ner kännas i två åren. Det är många som har det tufft just nu. Man pratar om tuff makromiljö för bolag. Svårt att fatta större investeringsbeslut. Det här är ganska stora investeringar. Årdengången föll också med 13% här i Q3, så vi absolut närligt ser det ganska tufft ut för nedaman.
Ta man på så den här långsiktiga vatten som man ska när man investerar i buy and hold, så tror jag absolut att det är ett bra bolag. Pertalet på cirka 18 på redovisad vinst. Direkt avkastnån cirka 3%. Ser lite tufft ut i närtid, men jag tror definitivt: det här är ett bajen hobbollag om man vill ha en inriktning mot industri och miljö. Mm.
Ja, nederman, kul att de är mig i podden här.
En noterad konkurrent Absolent Air, som har ganska lika utveckling. Så det är inte bara Bolag, utan det är en hel del marknader.
Oh, there you definitiv.
Vi har ju en liten bevakningspå som vi precis har tagit i det. Den är inte för kur är ganska oro, men vi vill ha lite extra koll. För vi tycker att det ändå kommer ner på nivåer där börjar se lite intressant.
Se enligt jobbigt utkommande kvartal då.
Men kanske på lite längre sikt så är det lite intressant ändå.
Då blir det en aktuell poddbekanting här. Proakt IT.
Y, med 1, 2 och 5. Så tre stycken. Pratar om mängder av gånger här. Specialist inom data och informationshantering med fokus på molntjänster och datacentlösningar för företag. Ökat omsättning med 6% och finns med 8% i snitt senaste 10 åren. Jag gissar dock att man kan faktiskt hålla 10% mer långsiktigt. Det har varit ganska utmanande tid sista tiden nu. Jag tycker också att det som händer i omvärlden just nu borde gynna ett bolag som prova.
Alltså, det här med man vill ha koll på sin egen data, man vill inte ha det någonstans i USA, eller hur?
Nu har snackt till och med att de stora datafförtagen amerikanska kunde stänga av alla svenska kunder.
Jag tycker det borde ju inna på sikt. Senaste året har ju dock varit tuff marknad faktiskt för provakt.
Uh
Och det kan mycket bestå ett tag till nya Ven här Magnuslön har ju tagit till med hårdhanskarna. 2025 omstruktureret rejelt. Man kaper kostnader i de deler som underpresterer og satser der det går bra. Två nya förv har gjorts, vilket ser ut att vara mer kvalitetsbolagen. Man har provat för värva historiskt, tycker jag. Så lite annorlunda här.
Är de heter britterna? Jag trodde de heter Black Jox. Jag tänkte en jockig grej. Nej, men det är jakaren här alltså.
Det är väl lite oklart hur de här förvärvende har gjort tidigare. Hur de har gått. Det verkar inte ha gått helt problemfritt, för en del av de är görde i Tyskland och Sverland. Och de delarna har ju mest problem.
Så det känns som att de går på lite andra bolag just nu med högre belönsamhet också. Cirka 40% av intäkterna provat det är återkommande intäkter. Det ger ju ändå en stabilt bra så att stå på. Resten dock, eller Det finns en del som är tjänster som inte är återkommande också. Men ungefär hälften är systemintäkter. Och de är ju dock relativt trycka mellan kvartalen och sökar ofta till det för kortsiktiga investerare.
Och lite det är jag rädd för kan hända även kommande kvartal här nu det här med minnespriser och. Ja. Kan det göra att man skjuter investeringar på framtiden, och då är det de här systemintäkterna som drabbas.
För de som inte har följt det där så har ju minnesprisen dragit väg något helt kopiöst, på grund av att data halarna vill ha dem.
Det skulle kunna på för det blir ju dyrare och... Uh Men som barn hår investerare behöver man inte bry sig om en skilda kvartal, eller hur? Utan över tid, på 15 år, tror jag att provakt är en bra akt äga. Kommande kvartal som sagt, kan bli tuffa, och det här ryckerheten i systemaffären. Gör det lite jobbigt för kortsiktiga investerare. Men över tid har man sett att provat leverera väldigt bra. Men en viss slaghet. Ja, det är P13-14 på en prognos på 2026.
Inte särskilt dyr vinsten är inte någon superhög heller. Så jag tycker jag tror på provat faktiskt. Som långsiktigt bolag och tycker att den kan passa in i en bajan hot.
Ja, vi äger i firman också.
¶ Systemair och Portfölj 1 resultat
Sist ut i Bienhålet är systemär.
Yes. Och också med tre då. Den här har ju gått ganska bra faktiskt. Ventilation och klimat. Fokusera på utveckling, tillveckling och distribution av ventilationssystem och klimatlösningar. 50 år 2024 filda bolaget, så bra historik. Global marknad snittar över 10% vinstillväxt sista 10 åren. VD byte precis. Roland Kasper ut, Robert Larsson in. Gissar att det inte kommer stöka till nämlich. Man har haft inte det känns som en jäkla bra business.
Med långsiktigt tänk och jag tror inte det kommer stöcka till så mycket. Och ska jag gissa så känner jag att det här är ett bolag som nog kan hålla. Man har 18 miljarder i börsvärda. Jag tror man kan hålla. 10% vinst tillräck under ganska lång tid. Och med en värdering på cirka P 20. Det får nog ändå vara med. Jag tycker det är rimligt. Historiskt snitt P25. Så att det är också lite under den här.
Jag tror det är en bra axel att äga in bindhold helt enkelt. Sys du med. Så det får landa där också.
Ja, det var bara något lätt av. Jag tror jag skäller genom samtliga bolag här nu. Vill jag bara påminna om att vill man se vilka bolag som finns i respektive portfölj, så går man in på kvalitetsaktepodden.se och under portföljer. Kan man se dem allihop! Så är det. Ja, det har ju nog två då. December 2018 så att vi bort den. Har ju inte klarat småbollagsbrösen bättre än än, kan jag säga. Den är upp 141 procent sedan start. Och det är också inde. Båda har alltså en kaggar på 13,1%.
Inte skillla ju målet är 15, men det är triston att överträffa index.
No.
Ett utköpt bollag har vi här i form av svidå.
Är det så att de bästa köps ut och det om fakt. Nej.
Uh
Nej, nej, nej, nej, den tar vi ner direkt ännu.
Jag tror faktiskt har lite med timing att göra. Det har inte varit superbra marknad för mellan småbolag.
Nej, framförallt, just till den här tidpunkten också.
När vi har suttit de andra gångerna så har det ju.
Om tre år kan det vara helt annöst.
Uh Starkas i portföljen här åter Aku då och systemare. Här ärnia Nowit Ogundsen heter ju Sjärför. Nylon. formpip har utveckl svagt här. Det är alltså 100% träffbild med de bolag som var nya i den här portföljen jämfört målet innan vi behöll fem och tyd fem nya.
Ja, man kände ju tvingad.
Det kanske säger något. Och då är frågan: Hur tänker vi om de bolagen härifrån?
¶ Enea: Utmaningar och omställning
Först ut är ju då Enia.
Grattis Macke!
That's right. De var med i tvåan och sen i feman. De har tagit med som aniversat bollagsen Q2022.
Hmm?
Fra år sedan. Och det är ju en anledning. Det har varit svårt att ha pratat om lite under hämt. Det var en väldigt svag rapport. Det gick ner 36%. That was a story. Och vi sa att det är väldigt svårt att veta hur det ska se ut framåt. De har ju haft ett affärsområde som ett operativsystem. Har ju varit en stabil del höga marginaler. Haft storkunder och egson. Då sa jag inte var de, men det visste jag alla. De gick över tillstainen uppe källkommen.
Yeah.
아멘
Det får du berätta mer om sen efter.
Jag kan ta det på fake attack
Can it have ficket sense for detail?
De gick ut sådana här uppe en källkod och då börjar den här omsättningen minska. Nu är ni på 10% av omsättningen. Så nu är det väldigt liten del av den är. Och det man istället gå att de börjar förvra bolag inom bland annat säkerhet. Ganska svårt att förstå en del av den här verksamheten man köpte in tyckte vi.
Och sen har vi tagit upp att det var en stor kund som avslutat ett stort IT-projekt i Förväg. Och vi tyckte att man fick alldeles för lite information om det här, och då sa vi att Förtroende är skadat och vi kommer inte följa det och vi lägger det för svårt höger. Och sen det som vi inte förlåser, så nogas att vi kan inte säga så mycket om utveckling i närtid. Jag kollar lite på börsdata. Och efter det här katastrofåret 2023 så har man väntat upp till två sif magalier.
På rullande 12 anges det P14. Det är inte högt. Men jag såg i Q4 förut var det stora poster valuta vinster. Så att man kanske vara lite försiktig med den. Med den promåsen. Vi har ingen aning om den här minst uthål eller inte. Vi följer helt enkelt inte på det sättet. Enligt Verstappen finns det två analytiker som följer ner. Enligt deras pronoser handlas det på P1526 och P1227. Och det låter ju verkligen inte högt, och det är mycket lägre än historisk p18.
Sen kan man konstatera att den långa historiken inte är jätteinponerande här. Det är på tio års sikt, så har man 4,4% tillväxt i omsättning, och vinsten är minus 0,5%. Så långa historiken imponerar ju inte riktigt bra sätt. För den som är kunniga om bolaget kanske finns ett läge här just nu. Vi har lagt det försvåralådan, och det är väl den typen av bolag som vi nog hade sålt under tiden om alternativet funnits, för vi tyckte att det blev något annat än det var från början.
Framförallt så hamnade ju det här facket med liksom branscher med teknik språng också. Det är där du ganska. Högteknologisk bransch IT med tekniksprång i. Så här i efterhand, vi borde ha förstått det då, men så här i efterhand har blivit ännu hårdare på, såklart att det går inte, hur vet du det på 15.
Men det var också en diskussion om det klart man måste ha några den typer av brancher.
Jo, jag vet. Det kan inte bara ha.
Du högradet skyldig till att de tar sig ut igen. Då trodde jag att jag hade förstått någonting om det här. På riktigt det säkerhetsbenet och det säkerhetsbehov som finns i de här systemen, och de hade redan kunderna. Kunderna var ju liradda för den nya upressningsvärlden. Du tänkt koppla till mobilsystem och så här liksom. Då vädade jag morgon luft. Jag vet inte om jag önska tipsa folk kommer att gå tillbaka och lyssna på alla.
Det var med i två. Den första, okej, men den andra känns ju tungt att.
Vad är det han säger testan får jag ta på med.
Ja, men det är så svårt. Men det kan finnas ett lägre för den som kan det. Men vi har lagt det för svårt. Vi förränd så noga. Vi har ingen activare sigfilmen eller privat. Så den skulle vi inte.
Right.
¶ Nilörn Group: Etiketter och modeindustrin
Vi går vidare. Nehln var ny här. Och den får jag ta. Nylongruppen är med i den här Bien 02 och 3. Det är ett svenska bolag som designar och producerar etiketter, förpackningar och accessorer främst till modindustrin. Den klassiska hacker och spadar, då i sin bransch. I normala fall brukar jag säga att jag har svårt sätta en etikett på det här bolaget. Men det gjorde jag inte den här gången.
Yeah.
Ska du inte falla mig in. De lever alltså över 1,5 miljarder etiketter årligen till kunder över hela världen. Då kan man tänka säga att priset och produktionskostnaden per stycken inte är jättehögt. Man betänker att bolaget omsätter strax under 1 miljard per år. Men bruttomarginal rundt 45%. På senare tid har fokus ökat med att hjälpa kunna att bygga in spårbarhet kopplat till SG och mervärden. Sötselråd mer i plagg till exempel.
Att du har en QR-kod där som du skannar, och så får du tips om att har du fått en rinsfläck på den här plusen, då jäklar ska du göra. Ska du göra så här, inte salt. Sen är det FI-taggar, finns ju också. Värdet av de här satsningarna är svårt att värdera än så länge, men ja. Det är nog viktigt på sikt. När vi tog inom 2018 hade de en bra period av tillväxt bakom sig. Men lagom till vår entrés så blev det ju stökare.
De gick tungt redan 2019. Och när vi trodde på vänning 2020 kommer stället inledningen på pandemin då. Vinsten praxis halverades från 2018 till 2020 blir strax under 3 kronor. Deppigt. Sen kommer ju den här köpfesten 2021. När folk inte kunde resa utan bara köpte plagg med. Nytt vinstrekår! Sen överträffades det 2022, då toppar de ur med nästan nio kronor på aktigen. Nu handlar runt 65 spänn, som marknaden tror nog inte att de här vinstnivåerna kommer tillbaka i närtid. Nej kan vi säga.
Särskilt inte efter sammanbrottet 2023, då de tappar tillbaka de här vinstnivåerna vi såg 19 och 20. Men hur satsar man? Nu ska man gasa ur det här. Man har alltid haft en bra balansräkning. Man satsar på utögat produktionskapacitet utanför Kina. Kina är störst fortfarande. Men man vill minska Kina beroende. Stora investeringen i Bangladesh och Portugal. Man måste också investera i den här digitala spårbarhetsplattformen, som heter NLRN koner.
Alltid tuft att vara investerad i bolagen under stora investeringsperioder. Men det här kommer ni höra: men i B and hold så bör man ju kunna se förbi de perioderna. Så länge inte balansräkningen även tyras. Och det är verkligen inte fallet med NILn. Trots alltid bra utdelningar har de nättokassa i dagsläget. Jag tycker att det är definitivt en barn Holdkandidat även idag. Även om svängningarna nu har varit lite stora från år till år. Men de här har i 50 år historik.
Det här bolaget. De har en jättefin ställning i sin bransch, och de är väl förankrade i Europa. Och i en modindustri som kanske börjar blicka bort lite från Kina där av de här investeringarna i bort. Jag tror att de kan växa många år framåt. Både bolagets vinster, men även att värderingen faktiskt kan komma upp med tiden här. Så vi får se. Hoppas att marknadens förtrående kommer tillbaka, och det är genom att ni lån visa. Att man är ett fint bolag. Jag tror på det.
Här har vi ett bolag som vi har diskuterat internt, och vi har inte riktigt samma oss. För jag tror inte att det är ett bara en hårdag i dag. Jag tror att tillväxtna är förslag framåt.
Oh.
Det är alltid fantastiskt med de här extremt nichade bolagen, där man känner att. Deras kunder skulle kunna bakåt integrera. Det är det jag har känt här: att.
Like some
Är inte etiketten ett integrerad del av plagget. Kan inte de köpa en sån maskin. Men jag vet inte, jag har på något sätt blivit överbevisad av deras historik. Det är liksom.
Det är lite som att säga att vi har ju ett kontor. Det är klart att vi ska egen städpersonal. Ni jobbar ju inte med städ.
Eller bilar som. Du sätter ihop bilen, men du har en jävla massa komponenter som kommer från. El hur.
Nei, jeg tror noen gatt. Ja. Stittur, ogunsen eller Ja, som man sa.
¶ Ogunsen och Formpipe: Konsulter och mjukvara
Ja, som de hette första honom tomnår. För har varit med i två och tre. Man sysslar ju med konsulting inom bank och finans centra rekrittering. Har vi inte varit med podden sen 164 det är Q4 2023, så det är ett bra tag sedan. Då hade man plesterat tre svagar kvartal i rad. Marknaden hade vänt ner. Vi trodde på ett par tuffa kvartal till med att det skulle vända upp mot slutet av 2024.
Oj, och nu är vi slut 2025.
26 till och med. Så att...
Vi har ju fått slutet 25, än. Det är ju inte redo.
Just det inte. Det var ju alldeles för tidigt. För att nerången blir mycket längre vad vi trorde vid den tittan. Omsättningsmässigt har det inte varit så farligt ändå. Det var minus 9% 2024, och vi gissar på minus 4% 25. Så det är inte så farligt omsättning. Marginalmässigt. Kart, det är utveckling. Man toppar ju på 12,2% mag 2022. Då sa vi podden, det här är nog överlönsamt. Det här är nog inte något man ska förväntas över lång tid.
Sen blev det 9,2% 2023, 6,1% 2024 och 4,8 om vi får rätt på person. Sen historiskt har det varit stora slag på lönsamheten i sämre tider, och det är bland annat för att rekritteringsdelen är extremt hållat till. Och har väldigt höga marginaler. Här var man uppe på 38% under 2022, och hittills under 205 är man på 15. Samtidigt som konsultdel också har tappat i marginaler. Det här slår ju jättehort mot lönsheten.
Sen är det en känslig för en underliggande marknad, har man sett historiskt. Men man har också sett att den återhämtar sig snabbt. 2009 var ju inte jättebra tidå. Då var man ner på 3% året efter 12%.
Hmm?
2020 är på 4 för att året efter var uppe på 11. Så det går ganska fort i oggrünsen när det vänder. Så det är ett ganska snabb. Nu såg VD i VDordet för Q3: sådana så här: Q3 var där med det första kartalet kvartal 2023 som vi ökade antal konsulter jämfört med föregående motsvarande kvartal året före. Och så sa man också att vi ser en ökning i efterfrågan och vi ser tecken på en vänning mot en bättre konjunktur.
Det har jag marknaden taget fasta på aktén är upp 21 procent på tre månader. Den här tuffa prooden som var inne i har i samba den långsiktighistoriken. På tio år har man vuxit 2,7%. Vinste minus 8.
Den där är ju problematiken när man... Ta en ögonblicksbild då. För det kan ju vara i sämsta möjliga lowpoint. Ja, att man tar de bästa möjliga.
Och vi brukar prata om att börsen är ofta på sätt korkat att den betalar de högsta ventiplarna på de högsta vinsterna.
Det är fantastiskt tillväxt. Då ser man ju till den punkten. Oj, det är 15% dåligt tillväxt. Det är 30 här. Och sen var det en high point. Det kommer ju att låga multiplar på låga vinster, vilket är egentligen helt.
Vi kommer komma till ett par sån här bolag till. Här har vi ett sånt. Dock känner jag. Axeln är ganska intressant på kort sikt, tycker vi. Vi äger faktiskt lite actier här. Vi har gjort ett tag och vi har lägga snett fram till slutet här då. När jag har lyft upp den. Men det är ett mer sant bo kort sikt än på riktigt lång sikt. Jag tror att den långsikta tillväxten egentligen inte riktigt är där möjligt kvaliteten också. Så jag tycker kanske inte riktigt det passar i varje hål.
Men kanske i en kortare horisont så att säga. För det har vi ganska starka slag i lönsamheten, och man är nere på en ganska låg nivå.
Det voggen sen. Formpipe då.
Nej, tvåan och trean. Ännu ett mjukvaru belag här då. Som sagt, Enia var det förra här.
De heter inte det längre, vad? De har väl bytt namn, har de inte?
Ja, just det.
De heter ju sån här, lasernett eller någonting.
Nej, det kommer jag inte ens ihåg. Fornpipe har hetat att vi tog ut om alla fall.
De har ju sålt den delen mot myndigheter, också bara den privata delen, och den heter LeSnet. Så jag tror att de har bytt namn.
Du har kunnat hitta kurserna. Det är därför jag inte har reagerat.
De kanske inte tar byt på börsen här.
Där känner jag igen det här.
Änu ett mjukvaroblag som inte har utvecklats som vi hoppats.
Who could?
Precis som Baffet så tycker jag det är svårare att se de långsiktiga konkurrensfördelarna i mjukvarobolag. It ain't so jäkla less. Marknader kan forandras oerhört snabbt med tanke på den snabba teknikutveklingen som går inom IT-området. Jag tror faktiskt inga något mer mjukvarablag här. Och jag tror inget av dem vi har tagit ut har haft en särskilt bra utveckling på början.
För att bolag egentligen vara aktuellt på Binhol så ska man ju kunna känna väldigt bra övertygelse om att bolag kommer kunna prestera bra under väldigt lång tid. Det tycker inte jag form på ett hamnar, för jag vet inte. Vi skulle inte haft med mjuk våra bollagen överhuvudtaget egentligen kända. Så jag tror egentligen att jag stannar där och säger att det här är inget bolag som jag vågar ta ut igenfölj. Mjukvarobolag för svårt.
Vi har lärt oss någonting på vägen. Vi är med uppemålen då. Ja.
Så jag stannar där med jag får en pipe.
De ska byta namn på årsstäban 2026 till Lasernet Group.
Okej, det blir en kul förklarsning.
De ska köpa ut helheten då så jag slipper nej.
Nej, de har köpt ut den kommunels.
Det kommer ett mjukvarag till här, vad så småningom tror jag.
Vill man ha lite mer djuplodande information om det här bolaget så kan man lyssna på Gudkött. De har pratat om det i ett flertal tillfällen.
Jag tycker det är för svårt för en bu and hold här att man ska kunna veta om det här är något bra på 15 år. Dessutom har de inte haft någon fin finansiell utveckling. Så att.
Den är lite lustig också på jättelång sikt. Nu säljer man halva bolaget.
Det var, vad heter de nu da? Laser?
Nej, inte.
Nesta år.
Yeah
¶ Knowit: IT-konsult och förvärv
No, wait.
Ska vi prova IT-konsulter istället? Det måste väl vara mumman. Den här bredda itkonsulten not, den var en stjärna på uppgång 2018. Då tog vi in bolaget på en 02 till kursen 155 spänn. Och idag handlades det om runt 120. Vi har varit 9 procent av sen start eftersom det har kommit en del utdelningar här. Hösten 2021 handlades den också över 380 kronor.
Vad är det som har hänt här då? Bolaget växte på i maklig takt i och med 2020, då de gav oss ut på en tvåårig konsolideringsturny i Norden. De köpt upp flera branschkollegor och ökar omsättningen på axis med nästan 50%. Under 2021 betalar de mycket med axier och sen med lån. V de förvärga sked under 22. Så nätt skulle inom Ebitt DA gick från liten kassa innan rden till 1,5 procent, 1,5 vid utgången av 2022.
Nu har jag EBT har tappat lite också här. Sen toppen 2022. Det är en tuff tid för lite konsultar. Så nu har man en nättaskuld och kvota på 1,8. Men det här. Men nu har vi börjat förvärva igen. Tå förv i Q3 2025 kommer kosta 150 miljoner med tilläck-spina. Med tillägtspiniar. Vi hoppas att de är bra de här så att det blir det. Det kan ställas i relation till evigt. Som rullande 12 i det här bolaget nu senast var på 176.
Yeah.
Minst lite, lite mindre.
Här är väl ett sånt här bolag där man kan diskutera erbitta. Det är att de har gjort ganska mycket förväg och avskrivningar på imatiella tillgånger. Vi har haft sådana i skolan och en del också. Vi pratar ju mycket evigt här på. Men det finns ju en hel del ute som kolla Gbita. Det är ett sånt bolag man kanske skulle göra det på.
Men det är ju kostnader på ett sätt också, som förknippas. Omsättningen för en norsbygoro cirka 6 miljarder. Det här är ett mycket lågt evbitt marginal, då på 3 procent. På grund av färg vill man ju sätta mål i ebita istället. För då slipper man de här avskrivningarna på förvär i mått. De vill ha 12% i ebita marginal. Men ligger idag klart under 6%.
Det har ju inte varit någon bra markhand för IT-konsulter.
Det här är ju en low point för IT-konsulterna måste man ju ändå hoppas på.
Sannolikt i alla fall.
Skillnaden här mellan ebigt och ebigt är 2,5%. Υπότιτλοι AUTHORWAVE
Det kommer ju också att däbbas just de här omskrivningen.
Om vi tänker att avskriven ungefär det samma över tid så borde evigt gå mot 9% i vår fall om man ska få till sitt mag här. Och här har man också legat under 2017-2020. Och då undrar man, var kommer den här kollapsen i rörselmarginalen ifrån? Och då om vi får tro bolaget här. Jag använder quarter här för att försöka samla ihop dem.
Var de skyller på. Då pratar man om extremt dålig konjunktur de senaste åren, särskilt inom IT, med kraftigt församrad beläningsgrad samtidigt som inflationen tvingat upp lönerna utan att know kunna föra över denna kostnad. på kund på grunn av rådande marknad
Det argumentet tror jag på. Det måste jag ju säga.
Övertalet är bolagare efter att många förvärmen har hanterats med omfattande personalminskningar och kostnadsbesparningsprogram. Men detta har ännu inte givet önskade. Bolaget har fullt fokus på förbättra lönsam belängningsgrad som det viktigaste steget till bättre lönsamhet igen. Sen misstänker jag att bolaget inte varit ganska dåliga i sitt förvärvsarbete och köpt försvaga verksamheter. Som har varit för svår att integrera då. Man betalde rett bra på en overpositiv marknad.
Och sen vände den öpposti marknaden den absolut svagaste marknaden Norden sett för det här segmentet så länge inte konsultar varten grej. Så just nu är jag avvaktanden Nudson by en Hold Case. De behöver visa att de kan komma tillbaka till rimliga marginaler igen, och sen vill jag faktiskt att de ska växa organiskt utanför värv. Nu när konjunturen vänder. Omsättningen har minskat med snitt fyra komma fyra procent de senaste tre åren Hon måste våny på det här innan.
På kort sikt så är många. Jag tycker en IT-konstru att absolut kan platsa i en buy and hold. A sista åren har varit dålig, ja, det kanske gör att man får köpa billigare, men... Kvaliteten över tio år är inte heller, alltså, noit känns inte riktigt samma kvalitet som mycket annat, tycker jag.
Här är jag ju färgad av att jag har jobbat med så många fruktansvärt bra nukonsulter. Och det är livsfarligt sånt där. Jag måste släppa det där. Bara för att de mänskinda individerna. Jag är bra ifrån, så simbar inte det att det är likadant för hela bolaget uppenbarligen.
Jobbar de kvar på något?
Anställda på det företaget där jag stötter på dem.
Nej, men då är det inte det en relevant datapunkt.
Nej, det har aldrig varit en relevant datapunkt någonsin. Utan bara ett feltenk.
¶ Portfölj 3: Översikt och nya bolag
Med det här lämnar vi bara 02 och hoppar på trean. Och änligen är portföld som närmar sig vårt mål. Här har vi en kagger på 14,2%.
Jag skrev, 12% karge på ettan, 13 på tvåan, 14 på tre, nu.
اشتركوا في القناة Index har presterat 11,1. Under jämförsindex, 11 komm en samma period. 46 år. Då är den upp 126%. Här har vi två utköpade bolag, Hikew och från och mig som försvann tidigt, från mig även doro. Uh Och då av de här som finns kvar, vad kan ha gått bra här? Det är en jätteöverraskning där. Bjönborg och VBG. Sänkarna är förutom Carrium som blir kvar här när Doo lämnar. De välbekanta namnen Felix Nilon Hugrensen, och jag säger formpipe för att så har jag bara slett här.
Det blev liksom lite. Vi kör samma igen.
Bådag som är nya här. Som var nya när de kom in här. Det var ju Carium då, VBG och Björnborg. Så de behöver vi kommentera lite och vi börjar ju då.
¶ Careium, VBG, Björn Borg: Djupdykning
Det var lite sant, för den kommer in ihop med Doro. Det var i sammanslag i ett bolag som sen splittades upp i två. Så ett tag så blir det ett extra bolag istället i. Det är trygghet slamsslösningsbolaget, Kajund. De är med i tre och fyran.
Ja, de harit med som användes att bolagsen 107. Det vet jag inte ens hur länge sedan är, men det är väldigt, väldigt länge sen. Axeln handlades i alla fall då i 28 kronor för en stora förhoppningar om att den som fristående bolag skulle kunna accelerera tillväxten. Tillflexten var ganska bra också, 22, men marginala följ inte med. Och inklusive om styckningskostnader de har förlust 2022. Man har även bytt VD två gånger. Aktakursen halverade i slutet av 2022 var ner under 10 kronor.
Här någonstans slutade vi faktiskt följa bolaget. För vi tyckte att det var för då leverans och det gick helt enkelt inte som vi hade trott att det skulle göra. Det var lite synd för det började gå bättre sen. Christian Wallén tillträde som VD. Axelkursen steg kraftigt både 23 och 24, och nodden bit över 35 kronor i slutet. Vi har inte fått så noga. Det har varit med problem på slutet. Man bytte överenska med VD här under hösten 2025. Man föll kraftigt i december när man inte låde hela Öspåsen.
Tittar man på börsdata, så anger man att den handlades på rullande 12 till P14. Tittar man på de två analyterna som följer i Bolag, så tror man att det sjunker till P9 2026 och 8 2014. Det är ju riktigt lågt, ja. Sen fick ju karum med sig skulden från uppdelningen. När man delade upp Dorå och karum så fick karum med sig skuldsidan så att säga. Och det finns inte så lång historik, men tittar man på de här fem åren så har man växt omsättningen med 10,2% och vinst på axis med 17.
Så det är ändå en ganska fin... Ja, vi vet ju att Krimpen, som vi respekterar väldigt mycket som investerare, har ägat det här och tycker att det är väldigt intressant. Vi borde ju sätta oss mer i ner det här, kan vi säga. Stå på någon slags lista ända.
Jag har gjort det hyggel på den här tid. Jag tycker det är lite större. Det här är ett de här bolagen, jag tycker borde ha en fantastisk leverans, men där alltid är något stöd.
Det borde kunna vara bättre.
Ja, jag tycker det. Var det fem vd på tre år?
Nej, inte så många. Men de har bytt stursomförande ett par gånger.
Ja, eller fem VD på fem år kanske. Jag vet inte, det var någon tiofts i för sig, kanske. Det har varit väldigt stökigt.
Sen de här förvärmen om de gör utlandet är ju. Ja, det var för det var pandemin, så vi var inte där i UK. Fast ni måste vi kunna sköta er verksamhet.
Och sen har fler gånger skjuks fram det här med att man inte har stängt ner de här gamla analoga nätten, så man inte har fått sälja sina ny digitala lösningar och så vidare. Men det har varit massa.
Missade Pronovås. Jag vet inte.
Spanien förvär. Samma sak.
Lite förtroende. Men det här har jag lagt in nu och gjort faktiskt i vår. Jag ska försöka bara följa det här lite, tänker jag. Vad säger du om Bayern Hult?
Contenterna är svårt, tycker jag. För Det är som sådan stabil borde finnas tillverkmöjheter och därmed att kunna platsa. Men jag tycker inte leveransen har varit där. Här är det Urisout skulle jag säga. Slacker med sin egen analys. Jag tycker det är svårt att säga hur. Och tror att analyterna ser ju ganska insant läge just nu. Men vi har ju ingaxer. Svårt läge. Fans är intressant.
Jag känner är det också lite möjligt teknikutvecklingsrisk. Vet inte. Man var inne på det här med att iPhone skulle ha.
Samtidigt säljer man ett trygghetsland.
Det borde hända simt. Det ska vara stabilt, ja.
I'm asking... Sen är också det ett litet bolag. Det kan man vara med sig om man ska göra en basedbett på såna 20 stycken klippkort. Då är det kanske för litet. Det finns för mycket som kan gå snett på så ett litet bolag. But do your own analysis. It can be interesting. Ja, det ska man alltid göra, men det är ännu mer här änligt.
Kajum, vi går vidare då till riktig höjdare de här sammanhången. VBG.
Ja, det var en av tre aktier som har varit med hela fyra portföger då. Baden ho 3, 4, 5. Sen fick jag inte ta ut en sex va? Nu är det fan nog. Sen tog det ut den sju end. Och när jag kollar här så. Oj, jag satt är lite halvsätt. Okej. När jag kollar så har jag faktiskt en av de här som har varit något lite bättre än snittet om här. Jag kollade upp lite de här tre. Som har varit med i fyra, och de som har varit med i tre.
Det som vi sa förut, att de har gått lite bättre än snittet här. Så vi ändå. Några gånger har vi haft med lite halvdåliga två gånger har sett, men inte som ofta tre. Nej. Nej. Vi begräver ett industribolag som levererar marknadsledande produkter till framförallt olika typer av fordon. Det är släppkopplingar, klimatsystem för bussar. Axel och kopplingar med mera. Man har ökat omsätter med 7% per år i snidt senaste 10 år. Men vinsen ökat med 8% per år.
Lösamheten grymt stabil och fin. Helt otroligt faktiskt, om man kollar på Börsdata. Finansiella målen säger 10% omsättningstill per år med ebittar marginal på 15%. Utpräglat kvalitetspolag tycker jag. Jag var dock ganska ensam att tycka det är 22. När P var 11. Stiftelse aktor.
No. Han, vad det är någon annan krönika också?
Dåligt skött bolag. Jag sa ju mer att den här historiken kan det inte vara dåligt skött, och är det dåligt skött, och är ett helt otroligt bolag om det kan vara dåligt skött med den här finansiella historiken. Vi går ju ofta på historik. Nu ett par år senare. Snackar vi p tjug. Hur kan det vara så här?
Det finns ju sådana här grejer. Det kan ju sitta på olika försvarsgrejer också.
H kan ett kvalitetspolag leverera som akku? Svinbra hur många som helst. Pete på 1112 och sen helt plötsligt smack P20.
Här var det en väldigt expliciva utveckling kursen var över 500 kronor innan de får tillbaka.
Rent upp i alla fall kan man säga. Både P och kurs. Och det är det som är så fantastiskt med många av de här. Det är bra bolag de ökar vinsten. Men det är inte bara det, det är värderingen som går upp samtidigt, så kursutvecklingen blir explosiver, hur?
Vi kommer gå in fler portföljer vad de har avkastat. Du kan ju ha en eller två akter som får just den här utvecklingen, och det får väldigt stor effekt. Och då får du stöd tygn också.
Det här är ju en bajen hold platsar definitivt. Men trots fin historiker och förmodat bra långsiktiga förutsättningar känns det ju lite jobbigt att köpa in aktierna efter de här. Man vet ju att de kan köpa till P11. Man drömmer ju, eller hur? Man har också cirka 50 eller drygt 50 procent av omsättning i Nordamerika. Det känns liksom lite jobbigt med vad som händer i USA: och dollar som kollapsar.
När vi tittar kort siktet så säger.
Jag tycker definitivt en byin holdaktion, men timingen. Jag har lite svårt för timingen just nu. Men i en lång Binholportfölj, ja VBG-timingen, nej. Så skulle jeg sætte. Продолжение следует...
Då har vi bara ett bolag till.
Ja, vi har ingen acti där. Jag har i Pensionsbara.
Øh, det har jeg garanteret en... Sista ut här då? Björnborg.
Är det tre, sist i trean va?
Ja, precis. Jag varit med i 3, 4. Det är till annevålen som var i 3 och som har gått bra. Vi hade uppnå den senaste 182 efter QR-apporten för 25. Kursen 59 kronor. Vi sa att taxen så ganska rimligt för det. Jag har kommit två helt OK-rapporter. Fränger skulle ha mig valuta med vind här, då. Det har man ju inte haft många år. Nej, mycket inköpedollar. Men man har inte använt den till öka marginaler utan istället bostad omsättningen för att ge lite mer robotter.
Vi får se hur man väljer att göra under 26, det ser ut att man får fortsatt med vinda valutan här. Och med en förmod att starka konsument. 26 tycker jag att förutsättning ser ganska bra. Semare över tid, omsättningstillväxten, 6,1% i snitt. Vinsten 6,8%. Här tycker jag också att man ska med som man tittar på omsättning, att det är skivet skifte. Slutet av 2020 hade man 29 egna butiker, och dövste ju ganska ofta med förlust.
Men man hade ju det som marknadsförenskanal för att gå ut och visa varket så att säga. Nu har man ju 11 butiken stöd. Väldigt kraftig minskning och då tappar man ju den omsättningen som ändå var på de här butikerna. Där man lite växlar mot egen inhandel, så man går från 12 till 19% av omsättningen, och har ju en bral. Både jag också sagt att varumärken starkar så man behöver inte re lika mycket som förut, och då behöver man inte betåma.
På rullan 12, P17 på borg. Finns två analytiker som följer borg. Får dem rätt så är P15 för 26 och 14 för 27. Man har också nyligen höjt sitt omsättningsmål från 5-10% per år, vilket innebär att man har lite högre tillväxtambitioner. Jag tycker det är fortsatt bara en ordbolag. Vi äger inte firman jag äger sedan länge.
Oh.
Sen finns det stor risk att det här skulle bli ett sånt uppköpsbolag, tror jag. Att någon vill plocka åt sig vara med.
Nej, det här. Jag har ju mer och mer mönborgplagg i mitt liv i alla fall.
I don't know.
Joo.
Då döckte upp en oertrevlig bynborg necessär. Så att folk i min omgivning börjar förstå lite, grann vad jag. Vad gillar. Aj, älskar ju.
Det är väl nästan största risken med bolaget att lugnna försvinna till ett större uppdrag.
Det var trian.
Ja.
¶ Portfölj 4: Prestation och bolagslista
Bären håll 4 dyker det upp flera nya bolag och där har vi en betydligt bättre utveckling i den här portfögen. Senare pratade om att vi hade fem nya bolag och då var det tungt. Nu har vi mass med nya bolag här och då går det bra. Stärnan är nämligen New Wave. De får drag hjälp av alla de här inte som jag tar upp nu. Men borja med här igen, not Svedbergs och VBG igen. Sänkarna här är Fagerhult och Carum. Den här är upp 151% på femår i en kagge på 19,6 procent.
20 avrunnar jag till helt avet.
Index under samma tid presterar 10.
Ganska bra värderingar när den kötes in.
Det är flaggan i topp, säger jag. Då stannar vi här och så tackar med. Nei. Bolag som avnotteres i denne portføljen er åter Doro, og sen Kindred da, så landet børsen i november 2024. Mm.
Det var nog bra att den här.
Och det var på en väldigt bra nivå också. Jag tror att vi fick den 90% upp mot våra inköpskurs när köpteus.
Den kändes inte fel.
اشتركوا في القناة Vi börjar med fågelhult då.
¶ Fagerhult och Inwido: Ljus och fönster
Bara med i den här. Och det är ju en jävla tur. För det här har ju inte gått särskilt bra. Fågan till verksamhet inom belysning för kommersiella offentliga miljöer. Det var ett bolag kände: det här är tanken Buyen Home.
Det här känns ju jättebra. Super.
Superstabilt, tråkigt, men har trummat på bra. Eller hur?
Ja, och övergången till led hade redan hänt liksom. Det hade gått jättebra.
Hade en väldigt fin utveckling fram till 2018-19, har vi hört det förut. Det är inte så lätt.
Alright?
Det är inte så lätt, eller hur? Sedan dess har det varit betydligt tuffare. Omsättningen nu stått still under lång tid och lönsamheten har försämrat. Visst har det varit tuffa tider här. Men lite som Phoenix. Det är lite för svagt ändå. Man kan liksom inte bara skylla på. På konsumenterna och kunn, eller hur? Under hur lång tid som helst? Man tycker att frågor bor av en strukturell tillväxt med tanke på energieffektiviseringstrenden som finns i samhället och allt va.
Men det är inte mycket som har syns av det sista året. Nett och skulle bit också uppe på 3,3 nu. Det är ju över vår grän. Inligt faktiskt, nu då, värderar saknent till P14 för 26. Det är ju långt under det historiska snittet på 21. Men jag tycker inte 21 är okej för det här.
Nej, inte som de man löger.
Nice.
Det är fullt möjligt lite som får lite felingskänslan här. Underpresterat. Men det är fullt möjligt att det är en low point nu. Så att vi sitter och utvärderar det här i absolut sämsk tid. Mycket möjligt. Och att det blir bättre nu kommando. Och det borde det kunna bli. Men jag kan inte motivera det här i en hotföld med tanke på så svag utveckling under så lång tid. Även om du har med konjunkturen att göra ja, då får jag missa det här. Det går inte bara skylla på konjunktur så länge.
Nej, och det är väl kanske svåra investeringsbeslut. Eller så vet inte.
Är det för mycket konkurrens från Asien eller något? Ja.
Jag vet inte.
Det är för lätt att göra. Glödampor kanske.
Vi äger inga artiger i Fagerhult och jag skulle ha svårt att ta ut den barnhold kan jag säga. för dålig leverans.
Så är det med armaturerna. Vi hoppar vidare på något trevligare då. Invido.
Fun still Russian because I
Det är ju inte någon high tech. Det är ju inte tekniksprong som kommer där, känns det som.
Men det vore det. Var med 4 och 5 faktiskt. Vi behöver ingen prestation för podds lyssnare. Det har ju varit med. Samma nuserbå sent som i förra avsnittet. Då sa vi att axlän hade tappat mycket på börsenna efter att svaga Q2-q3-rapporter. Men att vi tyckte att den hade fallit för mycket att vi hade köpt in den. På kapitalmarksnad sa deras eminent, CFO Peter Vellin att den nuvarande marknaden är sämstans sett under de 27 år när man varit på Balagt.
Ja, och jag menar det där säger en del för många IT-konsulter till exempel pratat, det har varit brutalt nu sista åren nu för många.
27 år är länge. Då var vi med finanskiserna och liksom. Du är ändå rätt imponerande att lösenheten var 10,2% 2024, och slut och landade på justerat slags under 10 år. Seman på värderingen justerat runt P15 på run2. För den här lyckningen rätt så faller till 14, 26 och 1227. Och då finns det även en möjlighet tror jag att man kanske underskattar potentialen som finns när marknaden vänder upp igen.
Ser man över tid så är omsättningstillväxten 5,5% plus i snitt på 10 år och vinsen 6%. Dock är ju det här som sagt, i den svämsta marknaden på 27 år enligt DC4. Så man gör utvärdering, så då påverkar de långa. Man har ju väldigt ambitiösa tillväxtmål. Man ska omsätta 20 miljarder. 2030 har sagt: det är plus 15 procent.
Det kräver dock förv. Man är genomför två stycken sådana förvärm. Det ska bli intressant att se om man kan hitta den kommande år och köpa. En starka underliggande marknaden tror jag att man kan växla upp tillväxten. Jag tycker att det platsar i en bionhol fortsatt och väg.
Ja, jag hade blivit chockad om du hade sagt att det här passar in. Fönstra dörra känns ju verkligen som något man ändå kommer behöva om 15.
Jag tycker ändå att de har gjort det bra i en tuff makt på slut.
Nu är det dags för en luring i den här.
¶ Kabe, New Wave, Note: Tillväxt och strategier
Och det är inte jag som. Marcus.
Ja, de var bara med i fyran här. Nej, kommer jag återkomma. Husvangs och husbilaget Karodag. Senast upp som man använder att bolag 178. Står vi 300 kronor. Vi gjorde en special genomgång om det kommer ihåg hur man läser deras rapporter. Tog upp de hänt senaste avsnitt 187 för de kom en jättesvag rapport för Q325. Vi var ju förvånade över att kursen inte tog.
Och vi är också förna av att det har gått så dåligt. Särskilt då i Sverige, för att husbilar har ju tydligt starkt under 2025. Vi trodde att man ska få lite med utveckling. Rullande 12P är 20 nu, men då har manutvecklingen varit jättesvåg på slutet. Det ser ut som man kommer landa 25 på ungefär 3,5%. Det är hälften av dem hade så sent från 20%.
Yeah.
Omsättningstillväxten för kabel nu på 10 år är 6,9%. Det är väl okej med tanke på hur marknaden har gått. Det har ju påverkat av någon. Då kommer marginalerna haverera på slutet. Och det är det här som är svårt. Det är svårt än vanligt att veta vad man ska tro framåt och vad tror man för. Vi kan inte lägga några prognoser för 26 år framåt. Så det blir inga PE framåt här. Jag har funderat på om det här är ett bajn och hårbådag fortfarande. Jag vacklar lite, tror. Men på de här nivåerna så.
Ja, jag skulle nog ändå tro det.
Ja, men jag tror också att husvagnar, husbilar, åtminstone husbilar tror jag. Jag tror jag är 15 år på den.
Men förtroende att det inte är på en höjdpunkt just nu. Vi har ingenting en firma. Jag har ju i pensionsparet för sinna långa krisigt. Man har ju varit med konferent förr. Ja.
Gissar att det är bra på 15 år.
Det tror jag också, egentligen, men det har varit dålig leverans på slutet.
Det är svårt att gissa vart husvagn är på väg. Det är ju det här att spontant känns det som att husvagnens tid är. That if it be whose Det har varit historiskt en väldigt viktig del med bra marginaler. Så det.
Men det finns argument för husvagn med. Jag kommer bara inte på. Det är faktiskt de som argumenterar att husvagn också är...
Ett argument är ofta har varit att det är så orimligt konstig beskattning av husbilar att den slår fram och tillbaka och just av en borlig regering och kommer miljöpartiet tillbaka och ska väl straffskatta sig den och så vidare.
när de är billigare.
Då kan man tänka att KB är jättedduktiga på det de gör, så vi säger att hela husvangsmarknaden skulle försvinna med tiden här.
Mark kan ökom däremot, ja det tror jag med.
Så ja, jag är jätteambivalent här.
Ja, svårt tycker jag. Kara svårt. Men luta åt att den.
Ja, då kör vi new wave!
Med i Bayern Hall 4 och Bayern Hall 7.
Oi, oi, oi.
Här är ett bolag vi har pratat mycket om i podden. Eller hur? Ratta som många vet av Torsten Jansson. Här har omsättningen ökat med i snitt 7% per år senaste 10 år. Vinsen har ökat med i snitt 19% per år senaste 10 år. Men ni vet att under de här 10 åren så har ju den här marginal. Förbättringen skett. Det är därför vin har kunnat öka klart mer den omsättningen. Borde också tappat finns två år här i rad. Mycket tuff marknad.
Det går igenom på massa av de här bolagen. Det är. Tuff marknaden. Man säger dock att man tar marknadsandelar. Det har inte Fenix autor sagt. Acten handlades till ungefon på prognosen på 206, års förväntade vinst enligt fackt. Finansiella mål säger New Wave 10-20% omtäckningsväxt per år. Varav fem till tio organiskt. Man har ju också åren 2024 för rörelsmarginalen till 20%. Nuvarande marginal är cirka 12-13.
De sån här bolag som höjden är liksom bäst.
Var man över gamla målet på 15, man hade 16 och så kände man att när vi ska nog kunna nå 20. Och sen har man tappat i en sämre mark. Men om man snittar på 15% omsättningsväx som de säger inligt mål och når bara. 15-16 marginal, då blir det ju väldigt bra vinstutveckling framåt för ett bolag som värderas i P13, 14, eller hur? Men jag tror dock inte att det med 20% marginalmål än ska ses i på medelångsikt.
Om det är några år här. Jag tror inte det, utan det är snarare tio år i så fall. Alltså, ett långsiktigt. Det här är ett väldigt bra bolag tycker jag. Man kanske inte växer med 20% omsättningsbrående, men mellan 10 och 20%. Jag tror faktiskt att man kan nå över 10-snitt framåt. Jag tror ändå det. Och man har en bra geografisk spridning, jag tror man åtminstone kan komma tillbaka till 15% marginal.
Under ganska. Under några år här. Då har du en väldigt bra vinstillväxt här. I Phoenix och långsiktigt. Långsiktigt tror jag det här är ett bra bolag som kan leverera många starka varumärken. Geografiskt spritt över stora delar av världen, balansveräkning i gott skick, sprit på väldigt många branscher av kunna.
Torsten gör lite förvärv igen. Hej!
Jag är lite förvärm. Balansräkningen är ju gott skicknu. De fick ju länge kritik för lagret och balansräkningen. Dirättavkastning 3,3% det är inte heller dåligt. Så i närtid är säkert fortsatt tuff några kvar till. Vi har ju sagt att det ska vända för många, men det blir säkert tuff några kvar till. Men som buin hold tycker jag att det funkar. Ja, det är också... Så jag, nej, det skulle jag kunna säga ett bolag. Jag skulle kunna argumentera för din binehold.
So anyway, a note though.
Ja, kontaktverkanot. Portförl 4 och 7 då. Senast i 184. Kan gå tillbaka för lite information där. Kursen var då 190 kronor. Vi hade salt våra acter. Vi tyckte vi regningen hade blivit rimlig. Men morgon safety där. Sen tappar akttigen 10% på QT-rapporten. Den var svag mot lätta kom. Vi tyckte att deras pronos variet var ganska defensiv. Och det gällde särskilt eftersom man köpte det britska kastorn. Men man höjde inte pronosen förrsättningen. Det tyckte vi var lite konstigt.
De har ju väldigt hög lönshet också med Kaston. Man kan lyssna lite på konstkåret här efter Q4-rapporten. Som kommer i måndags här för att höra lite mer kring det här bolaget. I Q-rapporten är omsättningen svag. Särskilt för att man har gjort det förvrit, men marginal övra ska sälla på uppsidan. Väldigt starkt marginal. Det är också en del av det här förvet, för kastan har en evitt över 30%.
Och V, Hannes var ju väldigt nöjd med förut. Vi tycker det är rimligt att vänta sig en högre tillräckligt 26-25, även om bolaget nu förändrag skulle inte gav någon på något. Man fick ingen fråga tyver kring det. Man har gett pronoser. Det var väl ganska omdebatterat för man misssa pronosen. Nu går man ingen, då kan man inte missa.
Might
Classical. Tittar man på börsdata så den långa historiken för not är väldigt imponerande. Omsättningstillväxt, 13,2% i snitt senaste tio år. Vinstillväx 22,9%. Bra, man har ökat marginalerna här över tid. Rullande 12 P17 för analytiken rätt så sjunker det till 15 för 2026 och 13,5 2027.
Ganska rimligt turerat nu. Bra tillräckligt möjligheter framåt. Definitivt tycker jag en plats i en med i nullportfall. Vi har en liten bevakningspost här som vi tog efter rapporten här om dagen. Jag har ganska skapligt märkt sig funktionsprogram. Så jag tycker något passar i en som är ganska intressant.
¶ Svedbergs och Portfölj 4 avslutning
Sist ut i denna, då inte pratar vi om Svedberg.
Ja, de har ju bara varit med i den här. Ja, lite synd. Det är en väldigt fin utveckling. Vad med 184 senast. Då pratar Ola om att svredlöst hade tufft på svenska marknaden, men att det är förvaret av Tevelux i nederländerna 23 och Roper Roads 21 i Storbritannien har gjort att man är inte lika beroende av svenska marknaden som var tidigare. Innan dess stod Sverige for 75%, men er nere på 20%.
Vi har ju pratat här lite grann om de inte har gjort de här förärven. Det har ju inte axit utveckling sett se kulv. Ja, ja. Så riktig tur slash skicklighet da, at man fikk til de her ferden. Kanske mer på skicklighetstematen. Särskilt upp i Rod har ju imponerat. Solligen är en jättuff marknad i UK. Där får man lyfta på vatten tycker jag. Ja.
Och i för anledningen i en anledning att spelar Ro Britannia hela tiden i podden också.
Check me out.
Jag gissar ändå att man har en väldigt hård gallringsprocess. I och med att man har lyckats så bra och att man inte gör det hela tiden. Utan det. Men det är väl det också som gör att helt plötsligt så kommer det inget på fyra år. Man hittar inget tid, eller hur? Det är väldigt bra förvärv de här två.
Aktien handlas då i 54 kronor. Vi ägde aktiesbolaget. Tittar vi i börsdata nu ser vi att den historiska tillväxten är 7,1% över tio år. Omsättningsväxten. Jag har själv sett att de lyft fram med mycket högre siffra själva då. Men det är ju då de inte tar perakti.
Väldigt viktigt, allt det jag säger också är peraktie, annars blir det inte riktigt relevant.
Nej, för man har ju finansierat de två för med nya missioner. Nu vi pratar en hel del om att man kan köta lite. Klantigt sett också. Att man annonserar villkor. Eller man säger att man ska emotionen inga villkor på en månad. Det har ökat ett antal akter. Så se till alltid med att ta per akti. Och har ni då börsdat, så går det att vara det. Ja, för de här siffrorna är per ax. Tittar vi vinsten då att åka 9,1% i snittag. Så har man ju ökat marginala där. Tack vare de förvärm.
Joo, för ei oo tappatka.
Ja, det kan jag säga. Nej, det har varit väldigt bra. Sedas har gått slats på början också. V kurs 71 kronor som var innan vi kunde spela in. 76% på ett år upp. 31% bara som vi hade upp på den senaste podden. Tittar vi lite på värderingen så är det på rullande 12 nu P18. Det är översnittet på 15 som har haft. För annan lyckan rätt här så faller det till 16 för 26 och 15 för 27. Och då tycker vi att det är ganska rimligt vad er att det är och nu har vi sålt våra...
Det är stadsen för oss sista året. Utan tvekan.
Oh, det har varit lång tid av också.
Riktigt kul. Nu vill vi se från sidan lite här. Ja.
Vi får se om det blir en AQVBG där-kursen dör iväg efter vi har sålt då. Eller om vi får fler chanser att komma tillbaka. Vi ser ju inte, som jag sa: kort sikt imorgon SFT här. Jag tycker fortfarande funkar ett behövenhård sparande. Jag kvar i pensionsbara. Jag tror ändå de har bra framtidsikter. Ja, absolut.
Och det är inte vansin är dyrt på något sätt.
Nej, det är absolut inte.
Det är ett bra bolag. Och Sverige börjar vända lite.
Så det här är mer för oss firman som är mer aktiva i en timingfråga.
Ja, det var Svedbergs det. Då har vi passerat halvverks her iallfall og går over i Barnhold 5 da. Fylj fyra år. Här precis, och fy fy år. Och alla bolag kvar, förutom Kindred som var med här också. På följn upp 53 procent. GU en kagg på lite försiktiga 11%. Men då ska vi säga att index bara mäktat med fyrr och en halv.
Okay.
Den här tiden. Så relativt bra. Tuff tidpunkt att ta ut uppenbarliga. Bästa utvecklingen här har AQ som är tillbaka isammans med VBG som är tillbaka igen. Här finns tyvärr det här riktiga sänket 9 tillbaka igen. 71 procent sedan start ner. Och mycket fitesäkerhet.
Yep.
¶ Portfölj 5: Ework och marknadstiming
Nomringarna är e-work Scan Philosoft Tronic. Vi börjar väl med e-work.
Ja, precis. Konsultmäklen. Jag har inte varit med så man har ju sett bolag sedan avsnitt 167. Det är ganska länge sedan. Vi hade dock en intervju med tidigare vd Karin Skrejl i 177. Hãy subscribe cho kênh La La School Để không bỏ lỡ những video hấp dẫn Man satte ju nya mål, Q42-bolaget här. Man skulle ju öka. Det är väl lite sant som de sa att Ivs styrelse satte mål. Vi tyckte ju alltid lät på ledningen, kanske som att det inte var de som hade satt om.
Men man såg att man skulle öka vinstsprakt i 30% per år från 2015. Tå framåt till och med 2025. Det slutade då med 23 minus 7, 24 plus 7 och 25 ser ut det blir minus 27. Får man säga väldigt, väldigt, väldigt långt.
Ja, alltså, det här med att ledningen och bolaget vet mer än omvärding, det är inte så lätt. Det är inte så jäkla lätt, nu timar de ju. Hundra procent fel i konjunkturen här då.
ガールドオレファン
Menet dåligt timing. Men det är ju säkt att man ska men på något sätt. Det bara visar hur jäkla svårt det är. Eller hur? Ja.
Och ledningen vet ju inte.
It's all framförallt inte marknads. Väldigt svårt.
Nej, marken blir mycket sämre vad de trod, det såklart. Men prestationen så där ska jag säga ändå. Nu hade man ju nyligen en prestation där sa att det blir nya mål 2026. Ska vi inte sant se vad de hamnar på.
Fuck them.
Man kommer rimligtvis tror jag ändå ha en bättre marknad att jobba i de målen.
Borde de ha, de ha sämre i alla fall.
Ja, det tror jag inte borde gå. Anvaret för det här blir deras nya ved Daniel Almgren. Han är ju tidigare var landslagsidrottare i Tamp.
Han kanske kommer med på idåt och skala. Vem vet?
Det vet ni om lite driv tycker jag. Om man är bra på tiekkamp på landslagsnivå. För det måste vara den jobbigaste och svåraste gren man kan hålla på med. Man måste hålla på med alla grejer. Han köpte också efter till tax för 20 miljoner. Oj. Och det är ändå ett statement för det är ganska mycket som han sa också. Att.
Det är ganska mycket pengar. Jag vet inte hur mycket man har i för sig.
Lanslags data är tio kamp. Ja, vet inte. Jag tror 20 miljoner är ganska.
Det är helt omöjligt. Jag känner inte att Henrik Dagor den så annan varo Klyft kanske. Men det är orimut, det är skit. Han måste känna till plan.
Hasta luego.
Men det här är pengar från någon annan.
Det känns jättebra, tycker jag.
Det tycker vi också. Det är statement. Sen hoppas vi att i vårs konfkol framåt kan bli lite mer som James Parket presentera, och lite mindre som en konferens och som människor en konsult, som du har varit. Oh. I vår krafthuftsmarknad som vi var inne på de senaste åren minskar omsättningen åtta kvartal i rad. Ser man på tio års kickst är nu nere på 8,7% i snitt.
87% till snitt, doch 3,7% på sju år. Vins per att jag har ökat med 5,9% på tio. Här får man ge en lite släck för att marknaden varit riktigt.
Vi måste nog säga att det här är en low point. Och är det inte en low point, så är det definitivt inte midpoint och absolut inte high point. Det vet vi att det inte är. Så det är oerhört svårt just nu.
Så lite tuffa siffror när man gör den långa jämförsel där tycker jag. Postet från investerare. Priset är lägre.
Yeah.
Aktiekursen är minus 39% på ett år, minus 26% på tre år. På rullande 12 P15 ungefär. På analytens prognä runt 14 för nästa år. Man har ju haft en snitt för den på 19. Så det går att argumentera för att här, av vi en klart läggering vanligt på en klart sämre vinst den van. Jag tycker att i varkta med en liten reservation för AI här då om det är så att AI kommer slut konsulterna, vi tror kanske inte riktigt det, men en liten reservation kanske man får göra.
Om man gör den reservationen och funderar på sin egen analyser så tror jag att det kan vara lite santläge. Både just nu och kanske i ett hull sparande. Och vi äger faktiskt aktier i i Work igen.
Inför en väntat ganska svå Q-4.
Det är inget späck på nästa rapport. Men kanske för nästkommande år, där vi tror att nacken kan bli lite bättre igen.
Nu tror jag att vi ger oss utan för Sverige för första gången i vår bandhål.
¶ Scanfil och Softronic: Kontrakt och IT-drift
Är det så att det var så här länge innan vi vågade ens ta färgarna.
Ja, för nu är det skanfil nämligen.
Yeah.
Den finska kontraktsverkan. Det fick vara mig femman och inte ha med. Var med senast är 179. Så det är tag sedan också. Kursen stod 850 vid ägda i bolaget. Det var efter Q4 2024. Ola konstaterade att skanför har hållit upp med marginala. Väldigt bra 2024. Rörelsemagnalen var oförända på 6,8 procent, trots att omsättningen föll 13 cent.
Det här har ju varit genomgående när vi har pratat kontaktverken att de har hållit upp magerna bättre än vad. Vi trodde också definitivt bättre än vad många befarare.
Orimligt bra. Omsättningen har varit svagare än vad vi kanske hade trots, så marginalen har varit sjukt stabil.
Ollaj in har också att de har ett mål om att växa omsättning 10% per år. Till vi i börsdaten har de växt 6,5% i snitt senaste 10 år. För omålet krävs lite förvärv. Här har man blivit klart med aktiva på slutet. Om det är för att man byter ved det där vet jag inte, men det är förmodligen lite. I slutet av 2024 köpte med SRX Global. Följ upp med ganska stort för Italien juli 2025. Det var ett båda med försvarskoppling. Det älskar jubärs.
Handla upp axeln kraftigt över tio procent och när gekav 11 euro så sålde vi på axel som jag sagt i podden. I december slog en timet för till i USA och verkade fast besluten om någon ordina omsärkt. Tittar på vis vuxit med 14,7% per år de senaste 10 åren. Men då har man fördelning av lågst för man har precis köpt partnäck för 10 år.
Ja, okej. Det blir liksom en ögonvisbild som är lite felaktig åt andra hållet.
Ganska stor skillnad. Marknär tuff på slutet sanningen är någonstans med inte mellan skrivet. Titta värdering rullande 12 P19. Det är många snitt på P14, vilket jag tycker är lite snort. Har vi pratat om också. För annan lyckningen rätt så sjunker till 15 för 2026 och 14 207. Ganska rimligt förderat. Tycker vi. Vi ska också vilja se lite grann när förvärmen utvecklar sig. Det är ju lite högre risk när man börjar förvärva.
Ja, långt vid hela branschen Bolag. Jag tycker att det är intressant för en bara hordportfölj. Dock kanske inte är först picka inom kontraktilverkarna för mig. På grund av lite lägre historiskt tillväxt är några av sina aper. Men helt okej.
Då ska vi runda av portföld fem här med softtronic.
Just det, väg är ingen axiskan fildelsam. Ja du? Ja. Det har jag för en kunskull inte.
Zo van. Femman en sjuan.
Yep.
En lite speciell IT-konsult har jag skrivit här. Man har nämligen en ganska stor del av intäkten som kommer från så kallad driftavtal och licensintäkter. Uppskattningsvis är ungefär cirka 60% av intäkten är klassiska konsultavtal. Resten är mer driftavtal, licensintäkter och så vidare. Väldigt stabil finansiell historik måste jag säga om man kollar på börsdata.
Omsättningen tuffar på, inte så mycket tillväxt dock. 4% per år de sista 10 åren. Man har dock över tid kunnat öka lönsamheten väldigt bra. Så vinsten är upp 10% per år i snitt de senaste 10. Känns om nu är den här Mattias Flock som också var med i podden. Försöka göra något här med Soft Tronic. Jag gissar att han försöker få upp de här 4% i årlig tillväxt till något mer.
Hoppas inte det är liksom på bekostnad av lönsamhet här. Men just nu är det. Jag tycker lite osäkert om vad Sofonic är och vart de ska just nu. För det känns som att det händer lite grejer. Finns ju inga analytiker som följer det här. Men jag uppskattar PT ungefär 14 kanske på 26. Det rättavkastningen finnas 6%, och det här är ju något som verkligen har varit en historik i softtronic med väldigt bra utdelning.
Så även om du har haft lite, ja du har ändå haft 10% vinstillväxt, så kan du addera då såliga utdelningar också till av kappn. Äh som mycket stabil och pålitet utdelare då. Och över tid så tror jag ändå som det kan vara en. Ett ganska bra bett. Det är IT-konsulting, driftavtal, yggligt stabil verksamhet. Bra direktavkastning. Jag tror det här kan vara en av de här som ändå det är inte mjukvara så mycket.
Man skulle vilja få upp omsättningstillväxten.
Ja, och nu har vinstillväx ändå varit 10%. Men jag skulle vilja upp omsättningsfälla. Jag är lite inne på att Mattias Flock är lite där och sliter. Och ett förvär vilket inte har varit vanligt, och de gjorde ett på sex procent av omsättningen här ungefär i under året. Så kanske att det är på gång. Jag landar ändå att det här skulle kunna vara ett bolag för en bin håll, även om tillväxten är lite.
Kort siktet, och säkert, vi äger inga Access of Tronic för närvarande. Och många andra bolag vi kollar på, så är man. Vi är oroliga förkommande kvaral i många bolag.
Och det beror ju en del på: de tappar ju stort kundkontrakt i QT. Ja, just. Så vi tyckte att informationen kanske inte var hundrafentiga, och vi har blivit svårt att bedöma hur mycket det kommer påverka nästa kommande. Så på kort sikt så vi har ju några andra konsulter. Så då har vi bytt. Får man säga. Ja.
Så regger inget i dagsläget. Det var aldrig någon jättestor post, men vi hade ju lite förut.
Ja, men lite osäkligt kring kulfur och hur det ska slå annat.
Det var Softronic. Då hoppar vi vidare till par6. Som såg dagens just i december 2022. Och hade Macka kommit inne på den. Här fick vi feeling och skulle ta ut tio nya bolag som AI vart med förutåt.
Fick vi lite kritik för att komma ihåg. Har du också syns på avkastningen, klar?
Då tänker du på den interna kritik ni fick från mig, som det ökade mitt jobb så himla mycket.
Många som tyckte att kan inte ta ut det ni tycker det är bäst istället.
Men vi hade någon idé om att vi skulle visa himla många finna bernbolag här. Av de här tio är alla kvar förutom Nordic Waterproofing som köpte ut i mars 2025. Här ligger vi ju efter index som är upp 45% mot våra 42%. Och i Kag blir det 12,6 för index mot våra 11,9.
¶ Portfölj 6: Beijer Alma och värdering
Så här kommer då en hel radna nykomningar. Jag kör igång direkt. Bej och allman börjar vi med.
Ja, 1,9. Det här är, vad är det?
Ja, den er det jo tre år nu. Ja.
Ja, Bej Alma är väldigt fint och välskött industribelag. Man ökar omsättningen med cirka 10% per år med stabila och bra marginaler. Det här tycker jag. Ja, det platsar in med de här nedermanna och de här. Stabila bra industribelag, passar definitivt i vilken barn hot påfölj som helst. Dock värderingen här har ju drait iväg rejält på slutet, aktionna upp 65% på ett år. Lite svårt att motivera dagens kurs, även om 2026 bör kunna bli
Ett bra år för bolaget och ganska mycket bättre. På cirka 21, på estimat för 26, har jag sett på börsdata. Vilket är och för sig är ungefär där vedderingen legat historiskt, ju. Men nej, jag vet inte. Jo, det är ett bra bolag men jag hade nog inte plockat in barje huld just idag. Men som Bien-Hode-bolag är ju ett bra bolag. Värderingen dock. Det känns lite dålig timing. Eftersom det har gått upp så väldigt mycket just nu. Det är om Bej Alma.
Då går vi vidare till Bergman och Beving, ja.
¶ Industri, Gaming och Dansk Handel
Var jag med 176 när vi hade intervju med VD Magnus Söderling. Kan man gå. Få lite mer information om Bolag och den här omvändningsresan som man har tagit Bolaget på. Sen som har annan serat Bolag var 153. Det är slutet på oktober 2023, så är det ett bra tag sedan. Då stod kursen i 155 spänn. Vi konstaterade med Colla i Holdings att Fidelity hade lägat bakom de stora kursrörelserna. För att man sålje ner innehavet 98 kronor, vi fick en chans att komma in i bolaget.
Sen köpte man upp sig till 9,7% och då drev man upp aktiekursen extremt kraftigt. Den har nästan dubblats sen genomgången. Den har tappat lite på slutet och står 290%. Man har ju fått en så kallad CD-förvärdering av börchen. På rullande 12, P44. Det faller under nästkommande år till 39 om analytierna för rätt och 29 året efter. Det är ganska långt över tiosnikten på 23. Tittar man på långa historiken så har omsättningstillväxten på sju år. Man har inte funnits lika länge.
Liga på 3,6% per år. Vinsten ökar 2,6%. Det är ju inte så starka siffror, även om det är klart att man har drabbat som en svag byggmarknad och sådå på slutet. Och man tar ju bort en del produkter med sen med marginal. Det har ju sänkt omsättningen med höjt marginalerna. Lite stöket på slutet också. Man har ju.
Så bort den här skydda verksamheten. Deras nordiska verksamhet i Asellå och gjort det gäng förvärv så lite stökigt historik. Men det är svårt att motivera nuvande viering, tycker jag både på kortlån. Man får ju lyfta på patten för er arbetet från Magnus Södlin. Som har lyckats få bolet att flyttas till fin för lådan. Med den kraftiga multiplexpansionen som har varit, så skulle inte jag ta ut det här i en bär hå i dagsläget.
So, that was Värmbeving. Gå vidare till några vi har pratat lite om redan innan idag, bettsson.
Ja, Fina bätta. Vi hade med den här inledningen så jag tänker inte upprepa vad vi sa då. Tittar man bara på bätts och siffror på börsdata. Så ser det extremt starkt ut. Jättefina staplar. Man har omsättnings tillväxt på 11,6%. Tiosnitt. Vins tillväxt 8,3%. Man värder att PI rullan 12. Om man har lyckat få rätt så är det P7 ungefär framåt med 6 27. Det är lite oklart hur man kan uppdatera efter minstordningen, då. Men man har en stor nett och kassa evigt runt 45.
Det är ju lätt de lägstapperna vi pratar om idag. Så det är ju lågt värderat. Men det är ju av en anledning att marknaden är oroig för turkstamarknaden. Man är ju jättedålig transparent så fältet är öppet för spekulation. Hur stor del av vinsten kommer från Turkiet och hur riskab är den? Vi vet inte heller. Det är en betydande del, det kan vi säga. Och det har man ju sett också av vad som har hänt nu i Q4. Huvida man kan i Bernhol hänger lite grann på hur man ser på just den här delen.
Kan man leva den där risken? Det är jättelågt värderat som du är inne på, om man tar bort den delen och på lång sikt lyckas växa alla de andra delarna, så kan man ju ha en fin utveckling ändå. Särskilt när man ser det på riktigt lång sikt. Um
Spel är övertygad. Att folk kommer spela om 15 år. De har spelat. Tidernas begynnelse. Det tror jag inte är. Det är snarare hur marknadsklimatet är.
And the shift from offline to online.
Vem ska ta det? Kommer allt bli svart, till slut för att de vita marknaderna är för hårt beskattad, så blir allt svart igen. Ja, men då kanske bätta. Kenet kommer in och köper ut, och så är det onoterat och så kör man svart. Jag vet inte.
Det är svårt, och vi har historiskt pratat om det på mig också. Tidvis så är regulatorisk risk det enda man pratar om i bättre. Och sen så glömmer man bort det och då går viduringen upp. Kan vara ett sånt läge nu också. Vi får se. Vi har som sagt inga actier i firman. Jag har lite pensionsparet även om det är klart färden var varit tidigare. På lång sikt så borde vi okej, men en reservation för även turkiet och varit tillvägen. Och på kort sikt är det svårare än på lång sikt.
Some late Sannlikheten att det blir uppköpt tycker jag har ökat. Att blir uppköpt inom fem år. Men who knows?
How do you Attraktiv värdering för den som klarar av att värdera risker.
Ja, precis. Och man kan väl lappa kassaflöde om det nu är fem års kassaflöde eller vad det är?
Och frågan är om största ägarna vill sälja. Nej.
Men det kanske de som. I don't know.
Jag äger också här. Jag har ju inte hunnit sälja. Du gick igenom det för några minuter sedan i.
Jag äger inte.
Då går vi till Danmark för första gången. Våre. Bröderna och Johansen.
Yes, det är bara med i den här Bajon Hod sex. Leverantör av produkten inom VBS, el, avlopp och vattenförsörjning. Fin historik, men det är framförallt lönsamheten nog överraskat många negativt under de senaste årens sämre marknad. I alla fall mig. Frågan är vad som är en uttalad marginal i Brad AOG faktiskt. Jag gissar att bolaget kan öka omsättning med ungefär 10% per år.
Faktiskt framåt. Det är medbitt marginal på cirka 5-6 i snitt, kanske. Det är ungefär strax över fem man har legat på historiskt. Man är uppe på 7-7 och halv. Och fladdra i toppen där.
Faktiskt.
De har gjort lite färre i Sverige också, det kan ju tänkt sig att de fortsätter utvidiga på svenska marken. Yeah.
Balansräkningen har dock försämrats en hel del faktiskt. Näta skulle bli bytt i j på tre nu. Man har ju förvrat lite. Men det är också så att när vinsten går ner. Försras i nyckeltalet och skuld GBT, eller hur? Här börkt finnas lite dolda värden faktiskt. Många som har påpekat det. Man har ju fastigheter som man själv äger då. Så här borde man kanske kunna sälja dem eventuellt.
Yeah.
Direktavkastning, 3%. Aktioneras till cirka P10 på prognos för 2026. Det är ju inte högt, men snittet är 11 senaste 10 åren. Så det här är en aktie som aldrig har värderats särskilt högt. Storägrad Edin Nils, äger ju väldigt mycket stor del av acterna. Han är också 86 år.
I dagslägett.
Gammeldanska.
Det är ju liksom en ålde för en amerikans president.
Hãy subscribe cho kênh La La School Để không bỏ lỡ những video hấp dẫn
Nej, nej men så att han är 86 Så skulle kunna vara aktuellt med någon form av affär. Liksom om han känner att nej, nu är jag klar med det här.
Han är nog inte med 18 år tillgängligare.
Nej, jag känner fem år är ju nästan mycket bad. För jag tryckte ju på till 95 var i för tjej. Ja, jag vet inte. Men jag tycker faktiskt att det här är ett intressant case. Det är en bra business. VS el avlopp vattenförsörjing. Man har bra verksamhet. Man expanderar Sverige, Norge. Stabil historic. Relativt lågt värderat. Så jag tror ändå det här skulle kunna platsa i en binhold, om jag ska välja. Så de får ett okej här.
Huh? Huh? Uh
Inte med er Alma heller, det sa jag nog inte förut.
¶ Byggmax och Elanders: Bygg och Logistik
Uh Big Max. It's a spot.
Ja, vårt favorit pandemikase, vi pratar om mycket på den. Det var ju två bolag som blir så otroligt tydligt påverkad av pandemin upp och ner. Senas var jag i 181 när vi gjorde intervju med Karl Sandlund, deras VD. Innan dess var 176 när vi. Analyserar de vi kurs 45 och sa att de hade stigit 61% sedan förra genomgången, trots att de hade ett rullande pertal på 80.
Det vet ni om att Råande P inte alltid visar kursutvecklingen. Kontiturkänsliga boag har ju ofta höga pertal på konjiturbotten. Ja, har vi pratat om. Ständig byggmax den här gången också. Sen var de kanske mer känsliga. Många köszönöm. Nu rullande 12 P19. Man åter marginalerna senaste året. Tittar vi framåt i börsdagen tror jag analytierna är fortsatt marginalförbrättering kommande år. Det känns väl inte orinligt. P13 för 6 och P11 för 7.
Sätt över tid då. Byggnad växer omsättningen med 4,4% i snitt senaste 10 åren. Nu är det ju sig en tuff marknad också, även om det blir lite bättre på slutet. De har ju ett mål om att växa 5% per åring turcykel. Jag känner lite grann att värderingen inte är jättehög. Men för Bayern Hall är jag tveksam för jag tycker tillväxten är för skäl. Så jag skulle inte ta ut dem i dagsläget, skulle jag säga. Jag tror det finns mer intressanta alternativ för en sån portfull än de vägingar.
Hãy subscribe cho kênh La La School Để không bỏ lỡ những video hấp dẫn
Men man ju inte gå hända sedan i förväg. Ett sådant alternativboraktör kanske inte är landers. Nej, som det har blivit dags för nu då.
Jag är väldigt glad att de bara var med i Binhold 6. Man är verksam inom logistik och kommunikation. Man transformerar hela bolaget för 10-15 år sedan en väldigt fin räcka. Tio år där 2023 till 2022 är. 2013-2022. Extremt fina år och då plockade vi ut.
Ja, det här har vi lyckats med några gånger nu.
Ja, tioshistoriken är tyvärr inte tillräckligt ibland.
Eller hur? Nej.
Det är lite jobbigt om man ska börja 20 år systemik.
Det var en grimrka, men också en extrem lågränteperiod. Och vad är det värsta med landers förutom. Logistiklösningar i en tid av tullar och chaos. Så är det ju räntuppgången som de är så extremt skuldsatta. Och de här senaste årens tuffa makroklimat har slagit hårt mot bolaget. Liksom. Det har det. Men framför allt, förutom det, så har ju allvis upp av en räntuppgång.
Från nästan zombieföretag som vi brukar prata om.
Ja, och jag tycker. Jag tycker faktiskt att verksamheten också är lite svågreppbar. Om jag ska vara ärlig. Det är inte helt enkelt vad det är om. Egentligen tillför allt. Det. Om jag ska vara helt ärlig, så även den här förstå verksamheten tycker jag är lite svår. Och det måste man ju kunna veta om man ska investera på 15 år, eller hur? Um Ja. Nettosku LBTA 4,6 bara där tycker jag är. Det är för mycket. Kommer rapport idag ner 6%. Halverar utdelningen i och för sig är väldigt bra.
Borde nästan stälten.
Ja, och de borde ha gjort det tidigare också. Men det är tuff där. Nämen så netto skulden över vad jag tycker är acceptabelt. De har alltid givits med hög skullsättning, men jag tycker det är fruktansvärt jobbigt som investerare att ha ett bolag med extremt hög skullsättning. Bännet kan säkert gå in och lösa en ny emission, men det är inte bra för en ackä.
Det känns som man nästan inte sitter i samma båt. För benet kan rädda och gå in med pengar och v att han kan långsiktigt få utvecklingen på bolag. Men du får ju inte det om du sitter där när emissen kommer. Nej.
Och Baj en Holbollag vill jag absolut inte ska hålla på med nya missioner och skit. Det är ingen höjdare. Så tyvärr, det här skulle aldrig ha varit med. Det är med, men jag kommer inte göra om samma misstag. Så det här blir inte något jag kommer rekommendera. Nej.
Det skulle jeg ikke ta ut i alle fall. Det kommer jeg håller med på.
Nej, rekommendationen men jag skulle inte ta ut det till Bayernhord just nu.
Vi stannade väl kvar i smartan här då och har rakt in på G5.
¶ Mobila Spel, Bastu och Friluftsprodukter
Ja, om bettan och låga nyckeltal så är det här nästan... En billigare skulle jag tro, och vad brukar man säga om extremt billiga bolag. Stor osäkerhet kan ofta vara det som gör att de är så jäkla billiga, och för GM Entertainment så är det. Solklart så här. Det faller vi egentligen lite på samma saker som de här mjukvårabolagen. Hur är marknadsförutsättningarna för mobilspel om 15-ar. Då har vi hyggeligt koll på med fönster och dörrar. Det er svært. Jeg tycker det er sjukt.
Och hur är konkurrenslandskapet om 15 år?
Konkurrensen verkar ju stenhårt och det här är kanske inte bara för ett mobilspel utan förströrelse i allmänhet det här med Reels.
Domskrolling.
tock og alt, eller hør? Eh... Ska man gå in på GFNs verksamhet så har det liksom verkligen inte utvecklats som vi trott, sedan vi tog ut den här Bien 6. Jag tror egentligen inte att GFM har presterats så väldigt mycket sämre än det genomsnittliga mobilspelsbolaget om jag ska välja.
De har haft tuft allihop.
Ja, här är en marknad som har förändrats råtuft. Och i unga branscher så kan det här ske. Lättare tror jag. En i mer mogna branscher.
En lite jobbig sak där är ju att det inte är riktigt lika givet att det bara är konjunktur.
Nej. Absolut, nej. Så mobilspel. Ja, jag vet inte, kanske, men absolut inte säkert kolla vi GFFs finansiella utveckling senaste åren så har båda omsättning och vs fallit ihop rejält. Jo. Action värderas nu då. För det här är ju på något sätt det positiva, jag vet inte om man ska se ens. Men det är P10 på nuvarande vinn. Då man ett netto kassa på flera 100 miljoner. Ävigt sju, är vid ebita tre. Det är inte många år man behöver ha det här kassaflödet för att kunna räkna igen det här.
Extremt lågt värdera på nuvarande vinst. Eller hur? Håller man utdelningen så är direkt av kastningen nästan 10%. Problemet är ju att det finns väldigt få tecken på vänning här. Och blir du sämre? Nej. Och dessutom USA har bolags viktigaste marknaden, dollar. Skulda bolaget nu då. Jag säger inte alls att det kommer bli så, men om man skulle vända det här och börja visa tecken på tillväxt, då gissar jag att det blir årets vinnare på Stockholmsbörsen. Men, who knows?
Jag vet inte. Det är lite som tyder på det dagsläget i alla fall. Kanske lite på bett om temat. Vill någon komma in och? Lappa åt sig kassaflöden några år och tror att man kan hålla det några år, eller hur? Men vem ska sälja och jag vet inte. Nej, det är ett bolag som aldrig borde ha varit med i bann, och jag tycker inte det platsen är i ben hår. Så är det sagt.
Det var den. Ja. Då går vi över, tror jag, åt andra hållet här är dags för Finland och harviga.
Så här. Finska bastuverken var med i podden så senast som 186. Då sa jag att axen att fallit kraftigt efter sin svaga kul rapport för såfär. Sa att det fanns en risk för att QT kunde bli svagt men att det skulle kunna vara sig intressant för en långsiktig investeraren. Det blir helt fel. KT-rapporten var istället stark och kursen steg 22%. Oj. Som jag sagt, det är inte så lätt, Max. Nej.
All right.
Det är nästan bara någon enstaka som aldrig går på NIT, men alla andra gör.
Som affärsfärgen skulle ha skrivit en het bastoleverantör.
Man vände upp omsättningen organiskt från plus 2 är2, vilket man besviken till plus 16 är Q3. Det var en väldigt stark rapport. För ett bara in hål, på ett sätt är lite lättare då. Man ser till den långa bilden mer än den kortsiktiga och värderingen just nu. Her vi har höjde sitt omsättsmål från 5-10% per år. Tittar vi på de 7 åren som finns i börsdata, så har växt omsättning med nästan 18% per år, riktigt starkt. Vinsten 20% per år.
Man är öka magnan också. Så här har vi verkligen leverat över tid. Nu gillar vi bara sån där P33 på rullande 12. Tror man på analytierna här som minskar till 24 26 20 21. Och det är inte så farligt. Och hade vi ett kvalitetsbidrag. Jag tycker att det här är urtypen faktiskt för en barn opförm.
Jäkigt bra case alltså.
Ja, och har verkligen levererat och har trenderna med sig. Sen är det ganska mycket USA nu så.
och hög värdering, men...
Vi har en liten bakningspost faktiskt i bolaget. Jag äger ganska länge. Det pandemiraset i pensionsparet. Jag tycker att det är en aktier som man ska försöka plocka upp i en bursöka. Men för bara hål så är den pass.
And they have to... Sist ut i sexan här är Tule.
Ja, inte så helt.
Det är väl takboxar till fjällan och greva.
Nej, filuftsbulaget tur. Senast med så man har ju sett bollag 178 efter Q4 2024. Det var ju då cykelprodukten vägt upp igen. Efter den här kraftiga pandemibaks mellan. Men alla skulle cykla under pandemin sen skulle ingen cykla längre. Och sen vänder upp lite grann. Axeln handlades i 340 kronor. Vi sa att vi hittar ingen morning safety här. Men vi sa där kanske ska komma in lägen i svacka. Som de hade i slutet på 2022. Nu är du axeln i 220 kronor.
38% ner på ett år, så en sån svacka kanske har infunnit sig. En anledningen till det här är att den organiska tillväxt har vänt ner på minus igen då. Efter en åtäd för cyklarna. Det var minus 4 i Q325. Værdering på rullaren 12.23. Koller vi børsdata og analytikerne tror så sjunker det til 18.2026 og 16.2027. Det er langt under deras historiske snittværdering på 20.26. Den känslig lyffer lite hög då för omsättningstväxten har varit 6 procent i snittten sen tio åren.
Nu är i för tjejen lite dålig.
Lite dålig vinst. Eller lite svår. Vinsten har gått upp, 8%. Man är ju nyligen höjt målet till 7% organisk tillväxt per år då. Lite högare än den historiska tillväxten. Jag lutar åt att turna är ett intressant bolag för en Bain Hol, och värderingen just nu är klart läge än den historiska kan vara ett intressant läge också. Vi har faktiskt en bevakningspost väldigt nyligen i Tule också.
Till pensionsparet också. Man brukar säga att den här typen av bolag kan man plocka in svacka. Det är en svacka just nu. Sen hur länge den håller på.
Kvalitativa produkter.
Men det är ändå ett fint bolag som jag tycker har gjort jättebra beteende.
Det var... Det var en rad av nya bolag.
I sexan var det, va? Då kommer vi till sista.
¶ Portfölj 7: Bravida och marknadsförändringar
sjuan här. Det blev ju vår sista portfölj för byrålådan då.
Se ríe.
Alla tio bolagen kvar på börsen i alla fall. Portföljen är upp 46 procent på de två som gott. Under samma tid är jämfört index upp 33. Och den kargar på 19,3 respektive 14,1. Bra. Här hämtar vi åter in en hel del favoriter från förr. Men det är ju Kitron heller Kitron, som gör sin debut här som går ett allra bäst. Svagast utveckling har Bettson, Not och tomra. Och på tal om tomra då känns det tråkigt att vi slut med erbjajen Huld, så vi inte kommer återanvända den aktien.
Annars hade material för rodvisar för mig i framtid. Men tomar blir engångsartikel här tyvärr. De sista bolagen idag. Den bravida var ju nyamma. Ja.
Mm-hmm.
Bara för att jag hade den så skulle jag inte upp den. Jag har den här.
Men det här tror jag.
That's it.
Bravida, Kitron och Tomran. Ja. Okej. Bra. Då stämde det. Bravida. Det är ett installationsplag som finns vår riktiga portfölj. Jag tror att våra lyssnare har bra koll på Bravida. Sedast var de med ossnitt 180 var inte Vedem Mattias Joansson. Och så pratar vi om dem i nyheter här och där. Jag vill också.
Tänkte inte gå in så mycket på bolagsverksamhet och förehållande de senaste åren utan fundera på om detta i ett par en hotbolag även för framtiden. Bolaget har haft en rejält tufft de senaste åren, då både traditionella byggprojekt och industrinesteringar minskar rejält, inte minst i Finland. Som går väldigt dåligt. Man har dock varit upp surligen Danmark.
Mot de marginalnivåer som man haft som mål där och man har avstått uppdrag på alla marknader för att inte pressa marginalerna i branschen och stå med personal fastbunden i dåligt lönsman projekt när marknaden vänder. Om när någon säger...
Then there.
İzlediğiniz için teşekkür ederim.
Är det under H2 eller?
Men det är inte glass och ballonger i Finland
Men den här känslan kanske är just en indikation på att vänningen bör vara nära nu då. Bolaget passar också på att göra om Sverige delen till en enda gemensam organisation. För kommer från den tidigare regionningen man hade här. Som drivet topline och jag gissar också givet bollag en lite för dålig insyn i hur affären har skött sig längst ut i ledet. Det senaste är absolut min gissning och inget bolaget. Eh, pratar om då va.
För att ett bordag ska vara intressant som barnhold vill vi se växande omsättning över tid och relativt stabila marginaler. I Bravidas fallar omsättningen på axis ökat med 7% de senaste 10 åren. Men om vi bare backer bandet til 2023, og tittar bakom derifrån, da var det 10% kaggar. Sen kommer ju en riktigt toff lågkonjunktur här. I byggbranschen. Jag tycker att de skarkar mer betydligt mer än de 5% årligt tillväxt de har som mål över tid jag är.
Men de har ju överpesterat det. Jaja.
Det brukar det förvrava ganska mycket.
Jag gissar att de kommer grejen, 7-8%. Marginaler har också tagit en liten smäld de senaste åren, men har börjat återvänta sig starkt på grund av det marginalfokuset. Som andra sidan har kostat omsättning, som har haft sen tillbaka. Värderingsmässigt är bolaget lite nedpressat trots låg-kontursvinster. P16 bakåtblickan i dagsläget. Det har värderats P19 i snitt de senaste sju åren. Jag vet inte, vi brukar tycka att P17 är rimligt i bravida över tid.
Summa semorgon anser i fall jag att Bravida är ett intressant bärnholbollag framåt. Vi har ju även som sagt Bravida som ett normalt inne av i firman här. I dagsläget.
Men är lite osäker på QF-rapporten som får.
Ja det är inte många.
Nej, det är inte bra, för då är det insiders. Det vill jag inte veta. Håll det för själva. Fej, fej. Den är jättespännande.
Ringer inte mig, jag ringer dig.
Eller inget. Det var Bravida, då går vi vidare med Kitron.
¶ Kitron och Tomra: Försvar och Återvinning
Ja, Tito. Norsk kontaktserverkare. Har inte varit med som annu set bollagsen 173. Det var efter Q2 2024, då var kursen 35. Då sa vi att axeln var ganska rimligt värderad. Sen har de haft en väldigt stark utveckling på den här försvarsdelarna. Vi tog upp dem i förra podden lite grann med information från deras kapitalmarktsdag. Då sa man att man har gått in i en super cirkel inom försvar. Det ska växa 20-30% årligen för 2030 och då står för halva omsättningen i bolagen.
I den här utvecklingen försvar var ingenting ved mig i våra kalkyer när vi tog ut dem i Bernhall. Och det visar lite svårigheten att förutsäga framtiden om.
Nej, man visste inte att det skulle hända. Nej.
Sen har ju börsen uppskattat Kita de senaste året kursen upp 113% på ett år. När vi tyckte att värderingen i en del, den är ju på rullaren talet upp i 44. Det är ju liksom en värdering där Tinfonde kan börja intresserade.
Oh.
Ja, och tittar vi i Bursdata då. Så tror man på en kraftvinstökningen kommande. Det är rimligt. Med den här tillväxten man har. Det faller då till 24 för 2026 och 19 för 27. Så lätt att hitta kort Morinsaf. Men man ökar omsättning med 11 procent i snitt på 10 år, vinskäl med nästan 14 procent- år. Fina siffror. Bra tillväxtmöjligheter framåt. Kanske inte på kort sikt mest attraktiva. Men jag tycker att de passar bra i en bara. När man kan leva med lite hög värdering.
Jag är ju lite orolig. Eller hoppas här. Jag vet inte om jag hoppas kanske. Jag hoppas nästan att. Försvar är den nya ISG. Det vill säga att det är extremt hätt nu. Men att om fem år kanske det inte är så het. Och då måste man ju hoppas på att krigen har lugnat.
Som människa.
Ja, men jag är också lite rädd för den här extrema uppgången i allt för svarsrelaterat. Marknaden tar ut det där nu. Vi får
Om man brukar prata om att den sista delen i en hype är noteringar. Ja. Och nu har det börjat kommit inte bara fonder som ska köra försvar utan även en del.
Jo, så det kan säkert. Men jag är lite rädd för att det här försvaret. Investeringarna är lite hypade just nu.
Och i Kitron så är det en försvårspremia just nu. Precis. Som man ska vara medvetna om. Med väldigt fin leverans är det bolaget.
Det var ju äkligt gött att vi tog ut den i alla fall då?
Man kan lyssna på vår intervju vi gjorde det med VD också. Gjorde jättebraintryckligt. Nope.
Men inte minst tomra.
Änu mer nort. Norge stora. Återvinningsbolaget som du var inne på. Var med 155 23 november 2023. Så det är bra länge sedan. De var med dland annat för att de har tappar 70 procent på vår kort tid på börj. Men det var ju från en galen i ESG Topp i slutet av 2023. P75 Ett sådant högt pertal är sällan ett sett för framgång. Långsiktigt på börsen. Nej, det var det inte för tommar heller.
Det passar bra att säga det här nu. Även om det är ett sånt här superkvalitetsbolag så har vi sagt det här att värderingen inte är riktigt lika viktig här. Men det får inte vara de här Nibe-veränder. Nej, för då tar ju det bort all den här tillväxten över tid om det nu inte skulle bli sådär jättebra.
Så vi ska att de kan säkta sakerägare också få erfarenhet.
Så man får vara försiktig om man köper bra bolag till vilken multipel som helst. Det får man inte göra.
Nej, precis. För du pratar om var tillväxten ska kommer ifrån med vinstillväxten och lite utdelning och sånt, kanske lite med.
Det är lite multiplexpansioner. Och där kan man inte få på.
Men du kan ju inte ta en multipelkontraktion.
Bye.
Ja, tar alltid varit högt röderat på börsen. Snittet på P-tal, 10 år är så 46. Det är ju inte motiverat ute efter hur de har växt. Men en av anledningen till höga värderingen är ju att de här: det är ju ESG, det är ju det ultimata ESK-bolaget i precis. Men det har också väldigt fina tillväxtmöjligheter. På fler marknader. Sen början av 24 så har Ungern, Irland, Österrike, Rumänien och Polen inför PANDSystem.
Och det är på gång i Grekland, Portugal, Spanien och Storbritannien. De länderna som släpper fötterna efter sig är främst Frankrike och Italien. Nu har vi infört ett krav om att 90% av alla plastflaskor och metallburkar ska sannlas in senast 2030. Och det är i princip omöligt att uppnå utan av ett plant system. Så det kommer i Frankrike och Italien också så snart de har förstått.
Trots de här goda tillväxtmöjligheterna så har tomma inte vuxit så snabbt som man kan tro. Tiosnittet ligger på 7,5% i omsättning. Vinsten fyra Och det är ju liksom inte med tanke på hur bra förutsäter man borde ha. Är lite låg, tycker jag. Axeln har också haft tufft, minus 80 procent de senaste tre åren. Och en anledning till det här är att man är lite rädd för att de historiskt sett haft väldigt höga marksanddelar inom sina vanliga marknader. Vi pratar 75-80%.
Men på de här nya marknaden, nu uppnå en ny marknader, nya aktörer, så har man klart lägre markshanddelar. Man kan gå in och lyssna på nyare konfkål kring Pålen. Bland annat har man råkat ut för det. Och har klart läget marknaden vad man har på de gamla legacymarknaderna. Och frågan är då, vad kommer man ha i alla de här Grekland och Portugal Spannen?
Få en marknadsandel, menar. Det är ändå omsättning borde du. Lite sämre lönsamhet. Jag vet inte.
Det kan vara lättare att ta ut lönsamheten när man har så stor verksamhet. Fler konkurrenter har ju fått en noterad per i en Vipiko norska. Kan kolla med på den för den som inte ser av den här marknaden och lite tomra. Flas i filmarna de har alltid sett för dyrt ut. Det är nu också. P33 rundt. Har man likna rätt så sjunker det till 28 för 26 och 23 för 27. Det är klart lägger vi en historisk liksom av den växande marknad framför oss.
Kanske kan inte sant för varje håll på grund av tillvägtsmöjligheten över tid ändå. Men tveksamt tim, kanske på kort.
Är det plus som vi tog ut? Det är nog.
För det var väldigt lågt, då, kursen.
Samran står i 133 nå.
Bien holt möjligt eftersom tillräckligt möjligheterna skavar där över tid. Men på kort sikt. Snyggt! Hej.
¡Bra!
¶ Sammanfattning Buy & Hold portföljer
Jag har dragit ett rakt snitt här av de här sjuna nu. 14 och halv. Добавил субтитры DimaTorzok Yeah.
Men alla var över tio. Det är ingen katastrof.
Mellan 11 och tjug är så ändå hyggeligt. Lite oro att de första tre är 12, 13, 14. För de borde vara mest representativa. Så just nu pekar det mot 13 då skulle jag säga. Men jag vet inte. Nu är det en lowpoint för många av våra bolag här också. Nej, just nu är jag lite osäker på 15, men nej, det är inte kört. Men ingen som har fallit igenom totalt det faktiskt.
Jag har elva lagst.
11 løgst. Og det er i og for seg bare på... Ja, i og for seg er det jo et par år siden. Kul genomgång tycker jag.
36 bolag som vi alla vid någon tidpunkt fått bara en hold filing för. Som vi var inne på igen så att ingen missar det. Av de som vi ska på börchen känner i alla fall jag lite skammer att det Nia finns med här. Och det är mer en gång. Samt att G5 letar sig in i Bernhå6.
Thank you.
El Anders kanske också borde kalla in i skammens treklöver. Då vill jag säga med den sista: att det vännet bestämmer sig för att rensa upp i balansräkningen här. Då tänker inte jag låta bli och titta på det.
Nej, samtidigt blir det en ny mission förmå.
Ja, men det är. ご視聴ありがとうございました Bland allt övrigt så hoppas jag att ni kan hitta några intressanta bolag att titta vidare på. Eller kanske hitta helt egna bolag utifrån hur vi har resonerat här när vi har pratat om bolagen.
Jag tror Barn en jätkligt intressant strategi. Och jag tycker det här ändå visar nu när man går igenom historiken på de här sju portfoljerna att det ger en. Det kan ge en väldigt stabil och bra avkastning utan. Nästan engångsinsats. Eller hur? Så det tio.
Här tror jag att har man satt sig och gjort en utvärdering varje år ganska snabbt av vart vill jag lägga de utredningarna som har kommit, så skulle man lägga lite bättre till än vad man gör när man har den här raka. Vi har ju till exempel på att fortsatt trycka in pengar i AR och NAR mot bättre vetandet i flera år.
De här 14 och en halv, tror jag faktiskt kan bli klart bättre. Om man kjører litt by-end. Det vill säga att du inte pumpar in e- pengar i det som tydligt. För har för, alltså ha blivit något annat till exempel? IOR-system så de här, eller hur?
Tristen är att man måste då våga trycka in i det som har gått bra.
Ja.
Och inte säga att nu har värderingen blivit för hög, så nu väljer jag inte den heller. För det tror jag är svårt.
Jag hade nog valt egentligen att. Att du hittar ett älfte bolag då.
Yep.
Och så är det något utköpt, och så kanske man kan ha tio snitt över tid ändå.
🎵 Music
Vi ska ju vidare och det var ju det här vi skulle göra i stort sett. Vi närmast ju slutet för det här.
¶ Nästa avsnitt och personliga funderingar
for avsnittet. Næste avsnitt kommer å være 190. Kommer ut torsdagen den 26 februari. Da blir det et frågavsnitt. Vi har en del frågor redan. Vill man något att vi svarar på något släng så får vi se. Om vi plockar upp den alternativt så kanske det blir framtiden. Man kan finna på fånga upp alla frågor vi får in. Mej skickar man ju då till kontakt kvalitetsacodden.se Slutligen har ni någon riktig makro eller TA av att upp idag? Nej.
No, no, ¿verdad?
Ja, jag är en liten reflektion här över de här åldrarna. Du fyller ju 50 här.
No.
Jag har ett år kvar. Men jag känns som att det går lite fort nu. Man ska ha tre exempel. Först är två stycken exempel från kroppens svek här. Jag bor numera hos Memira och hos olika optiker där jag försöker hitta en lösning för att jag ska kunna se. Någonting då, eftersom synnen ändras. Men det är spännande. Men jag har ju ett problem naturligtvis att mina ögon har olika fel. All andra människor har ju samma fel på båda ögonen.
Svår, ja, svårlöst.
Så saker blir större med ena ögnet och mindre med andra. Så det har varit jättejobbigt, och då känner man att vi var tråkigt och bli gammal.
Snittet är bra.
Det har svårt att göra en bild i huvudet här då. Nej, men då tänker man så här: ryggen då? Det här är blivit bättre på senare år. Jag har hittat vägen fram här. Vi är jätteduktiga och går till gummet två gånger i veckan minst, och håller på grejen. Men också för mig är det otroligt viktigt att kunna sträcra ut ryggen.
Och då lägger man sig på golvet och här. Och så trycker man ner ena knät och så vrider man över åt andra hållet. Då har liksom jag en liten liten muskel i vänster överarm som gick sönder när jag skulle sätta på mig en jacka här. Jag tog fram en vinteja i december. Och så fastnar jag i den och var det rykte till. Det blir väl bra. Tror det blir bra? Nej. Det var enda kväll i stort sett.
Gör den hemla rörelsen! Bränner till som satan uppe i armen och då spänner man sig, tror du släpper i ryggen då?
Bye.
Nej, och så känner man att någonstans är det någon där uppe som håller på att skratta åt mig. För det är ju liksom bara, hur är det här? Möjligt. Så det är kroppen. Men själen då? Den börjar ju också bli gammal. Vad med om en helt fantastisk händelse här. Vad med om att det snöade en del i riket här. Ja, i Norland upp snö hela tiden, det gjorde den också. Det var inte på riksnyheterna direkt att det var kaos och ingen kunde ha. Men det snöde faktiskt också i Stockholm och Göteborg.
Då var det ju kris då. En morgon där så var ju hela ekot var ju bara vilket kaus det var, och bussar stod still in en backe i Stockholm. Och alla var jättearga och sådär. Då bröt de in med ett inslag. För att vända lite på det här. Ett helt fantastiskt inslag för att vägga upp det negativa. Man har alltså skickat ut då. Det här lyssnade jag på på morgonen, och på eftermiddagen dagen innan. Skickat ut en reporter till Pulkabacke. I Stockholm och pratat med barn i åldrarna 4-9.
Ja, och det var någon som sa att det är mitt bästa klimat var det en som... En liten kille fick frågan. På en skala från 1 till 10. Då förväntar de att jag får 1,8. Man vill liksom inte vara för. Man ville inte vara för papp. Man hade någon urgull motivering att glömt lite vad den var. Fan, en femåring som kastat snöboll på mormor.
Oh okay.
Och då frågar man tyckte på mormonom där det var okej, för hon kastade tillbaka. Det var okej då. Och sen best av allt, var en tjej som pratade om pulkåkningsteknik. Och att det är okej att välja om man vill åka åka långsamt eller fort när hon vill åka fort.
Ha ha ha.
Men okej, om man vlockar långsamt. Och det här tyckte jag var så fint. Så jag börjat grå. Jag kunde inte stå emot det. Bara rand hårar. På väg in till jobbet här.
I dagens samhälle med så mycket.
Also yeah. No, no, no, no, no.
Oh.
Jag är alltså 49 år gammal. Hur ska det här gå om jag får barnborn eller något fram?
I'm out of here.
Sluta väl.
That's great.
Och då är man inte ens gammal än för nu för tiden ska vi vara fullt produktiva till 70 eller något sånt där.
Call of Buffett?
Men barnen gör den alltid glad.
Men jag vill tacka Ekot för det inslaget. Att de själva fattat att det här nu börjar bli för mycket gred.
اشتركوا في القناة
Nu kör vi pulkarbacken. Det är helt fantastiskt.
Jag har brutit handen i en pulkarbacken. Ja. Don't worry, ain't the barn.
Det var ett annan tidpunkt på dagen, och kanske under andra omständighet i de här baren.
So Born. il caffo se vorrei essere
Ja, inte gör det kan jag säga.
Men du var duka fort.
¶ Avslutning och sponsormeddelanden
Jättebra. Eget ägande har jag bitmackka. Sälter på.
Det är ju lite spealavsnitt idag. Vi brukar inte prata om så många. Men Bravida invido ogunsen, Nuway provat i work infrakom som vana. Vanliga portföljär och som mindre bevakningsposten Not, Tule, Harriga, Nederman och Phoenix.
Vi stötter helt enkelt på läkarutan gränser. Lägruta gränserna arbetar utifrån de humanitära principerna om oberoende, opartiskhet och neutralitet. De sjukvård att stöter människor baserat på behov. Det spelar ingen roll vilket land de här människorna kommer ifrån, vilken tro eller vilken politisk åsikt de har.
Läkarutan gränser prioriterar de som är mest akut fara och rädda liv i krig, katastrofer och akuta kriser i hela världen. Man kan läsa mer om det på läkarutangränser.se. Och där kommer också se vad man själv kan göra för att stötta den här viktiga verksamheten. Vi vill också påminna om det här fina möjligheter som finns att månadsspara i kavalersfonder. Där kan man enkelt göra bland via Nornet och Avansa, och då även i sitt pensionsspar om man har det där.
Kom ihåg att historisk avkastningen får inte med vanikator på framtid avkastning och att ni kan förlora delar av ert sattsa kapital. Då får vi både kanska upp och ner i värde. Med detta vill vi tacka för visat intresse och ber kommer ihåg att.
Först nativ att den tröser tillbaka.
🎵 Music
Shred a reputation for the firm, and I will be ruthless.
🎵 Music
