Företag i kö för att lagra sin koldioxid
Jun 16, 2021•45 min
Episode description
Fler och fler svenska företag lanserar nu planer på att fånga in och lagra sina koldioxidutsläpp.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Häromveckan höll Cementa pressträff om det, och bränsletillverkare, flera energibolag, företag som sysslar med avfallsförbränning och pappersmassatillverkare är intresserade.
Samtidigt har Norge gått fram med ett konkret beslut om att bygga ett lager under havsbotten. Men det kommer till en början att vara begränsat i storlek, och hälften av utrymmet fylls första tiden av utsläpp från norska företag.
Så hur realistiska är de svenska företagens planer? Kommer koldioxidlagringen att bli av?
Reporter: Daniel Värjö
Programledare: Niklas Zachrisson
Producent: Mona Hambraeus
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android
