Internet üzerinden bir şey çözmeye çalışan insanlardan ilki ya da ilklerinden biri olarak tot mefius kabul ediliyor. 1.900 doksanlarda daha böyle senin benim 56 k ile aman telefon çalmasın da bu MP 3 ü 3 saatte indirebileyim. Kapasiteye başladığımızda. Evet dediğimiz yıllarda kendisi. Akrabasının evinin altında bir kişinin cesedi bulunuyor hatta. Daha sonra medyada tent girl diye. Ünleniyor, çünkü bir çadır çantasının içinde bulunuyor cesedi. Hayat kaçırmayın.
Ve hayat gıcık bir kutu. Hk botkesteyim bir başka bölümünde sen izleyen ve dinleyenle birlikteyiz. Karşımda her zaman olduğu gibi okyanus ötesinde ta uzaklarla kuzey californiyalarda sevgili Samet var. Merhabalar sametciğim ne var ne yok? Bu güzel olmayan yağışlı California gününde. Iyidir seni sormalı güzel online deyince böyle bir.
Durakladı ders kaşığı. Ters köşe oldum yani tabii ki de belki havalar güzel değil ama burada seninle ve dinleyen izleyen de olmak çok güzel diye yağcılık yapan bir cevaplı. Mı? Yağlama her zaman aynen önemli ama bende. Ne var ne yok? Öyle bir insan değilsin. Ben de iyi bir problem yok. Sakin bir akşamı devirmenin motivasyonu içerisinde senin eve sevgili, dinleyen izleyenler beraberim keyifli bir bölüm. Olacak mı bakalım? Her zaman hedefimiz. Hedefimiz. Hedefimiz keyif verirken aynı
zamanda. Beyin açmalıdıran bu bölüm bence beyin açmalı bir bölüm Samet ne dersin? Bölüme yol almadan önce. Eğer bazen böyle reklam tarihte vuku bulan şeyleri veya bir oluşumu veya nasıl diyeyim, bir felsefeyi bile konuşuyor olabiliyoruz ama bu sefer biraz daha. Internetin de getirdiği teknolojik bir çağın içinde olan sosyolojik bir muhabbet gibi olacak. Aslında spesifik bir konu üzerinde ya da olay üzerinde dönmektense genel bir konseptin üzerine bir muhabbet gibi dönecek diyebiliriz.
Bugün ki konunun konu ne? Diye sorarsan internet yani siber. Hafiyeler. Hafiyeler aynen öyle. Bu hafiye kelimesini de ben çok aşina değildim. Bölüme kadar onu da. Söyleyeyim, hadi ya bu eski zayıf kelimelerden biri bu arada? Hafiye yani hani dedektif tarzı? Aynısı vardır ya hani eskiden eski tabirlerde? Evet ya hatta ingilizcesinde ki yani ingilizcedeki o suluf kelimesine de çok aşina değildim. OO da çok. Tercih ben bilmiyormuşum bu. Arada hani. Çalışırken fark etti.
Türkçesi zayıf ve ekşi sözlükte Türkçe yakından izlenen biri olarak bu. Itiraflarda buna gelişim gelişim her zaman devam eder diyoruz ve. Bölüme yavaştan yol alın isterseniz Samet aslında isminden de belli olan bir bölümden bahsediyoruz. Online platformlar üzerinden bir bilgi ve ipuçlarını birleştirerek bir analiz de denilebilir analize ederek. Olayların, davaların çözümüne yardımcı olmaya çalışan kişiden öte kişiler gibi düşünebiliriz.
Bir topluluktan bahsedeceğiz. Bugün sevgili izleyen ve dinleyene diye düşünüyorum. Ya tek tabanca takılanlar da var ama genelde birbiriyle paslaşıp bir voltran oluşturup bir enerji sinerji oluşturup. Çok böyle dark turu crylara dalan ve bunları uzaktan da olsa çözmeye çalışıp içine giren insanlar silsilesi diye cümleyi toparlayayım. Yani bunları bu arada armcherty teklifte deniyormuş. Bu da bu kelime de çok hoşuma kelime yumağı da çok hoşuma
gitti. Ingilizcede böyle koltuk koltuk teklifi oturduğu yerden gibilerinden hem böyle küçümseyen ama hem de onore eden bir sıfatlar tamlaması olmuş bunlardan. Yani bu internet üzerinden bir şey çözmeye çalışan insanlardan ilki ya da ilklerinden biri olarak. Todd mefius kabul ediliyor 1.900 doksanlarda daha böyle senin benim 56 k ile aman telefon çalmasın da bu MP 3 ü 3 saatte indirebileyim. Kap vaziyetiniz. Evet dediğimiz yıllarda. Kendisi 1.900 işte 80 yedide önce bir şey duyuyor.
Böyle bir akrabasının evinin altında bir. Kişinin cesedi bulunuyor hatta. Daha sonra medyada tent girl diye. Ünleniyor, çünkü bir çadır çantasının içinde bulunuyor. Cesedi zamanında internetin de yavaş yavaş ortaya çıkmasıyla birlikte bunların işte 34 yıl sonra 1.980 yediden sonra doksanlarda bu mefius'un aklına takılan bu olay. Çünkü bee jane oluyor bilmiyorlar kim olduğunu. Bu ceselin sahibinin işler bayağı. Coşuyor yani adam sarp forumlar yapıyor. Bir şey o dönem.
Yani evet, o dönemler ben de çok şaşırıyorum ilanlar yazmış. Forumlar yapmış insanların ilgisini çekmiş medya sonra almış götürmüş derken hem kişinin kim olduğunu buluyorlar hem de suça dair izler. Yani birazcık aslında şey de var. Hatırlatma farkı. Farkındalık yaratmış aslında döneminde ama. Dönemi dediğimiz de yani aslında dumanla haberleşilen dönemler. Evet, hatta kendisi bir videoda şaka şakayla karışık şey diyor.
Gerçekten de zar zor bağlanıp da sörf yaptığım internette bazen eve aramalar gelirdi ve bütün bağlantım giderdi. Baştan başlardım diye şakayla karışık onu da belirtmiş. Bununla ilgili de önerim var. Bölüm sonunda bu arada bu hikayeyi daha derinle girmek isteyenler için ama ilk başlarda onunla aslında bu akımın yani ben interneti alayım da kullanayım. Belki bu çöz. Ülemeyen kimsenin umursamadığı şeyle şeye dair bir şey bulurum diyen kişi olarak onu kabul ediyorlar.
Bunun öncüsü bu fikrin öncüsü olarak ama böyle cam yapıp günümüzde zıpladığımızda. Bunların sayısı inanılmaz yani aşmışlar kendilerini her ülkede her yerde neredeyse var olan bir oluşuma dönüştü. Yani baktığın zaman aslında standart. Ne bileyim internette zaman geçiren insanların oluşturduğu bir topluluk gibi ilk etapta göze çarpıyor ama buna aslının bir tarafıyla da obsesif bir şekilde bağlanmış ve tabi kendini adamış bir gruptan ya da
insanlardan bahsediyoruz. Şu anda sevgili dinleyene netflix'te ki dond chas huntington internet killer belgeselini sen göndermiştin. Ya tamamını izledim dersin yalan olur. Biraz uzun zaman kavramının da bazı sıkıntılarım vardır. Bildiğin üzere hani zamanı yönetmeye çalışıyorum ama sanki. Tutamıyorum, zamanı kelimesini vücut bulmuş Halis. O yüzden şey böyle ya hani? Oradan buradan puzzleı birleştirilmeye çalışıyorum ama pazarın bazı yerleri boş kalıyor.
Buradan yola çıkarak araştırma yaptım. Esasında bir kısmını izledikten sonra ve bu insanların ne kadar kendilerini adadıkları biraz önce söylediğime dönüyorum ve bu kadar da aslında beklentisiz. Bunu yaptıkları bir oluşum gibi geldi bana profesyonel tarafı var mıdır, yok mudur? O kısım biraz benim kafamda soru işareti açıkçası deyip sana buradan parası atayım. Şimdi 2 tane şeyi söylemek istiyorum. Çok önemli birincisi.
Söylediğin belgeselde ki. Siber hafiyelerin seviyesi bambaşka diğer baktıklarıma göre çünkü işi eline yüzüne bulaştıran işi daha da kötüleştiren güvenlik teşkilatlarının işini iyice karıştıran çok bir sürü hikaye var. Onları da geleceğim ama. Bu internet killer huntington'de internet killer dediğin önerileri de aslında koymuştum direk onu zaten önermeden olmaz. Burada inanılmaz bir. Koordine ve detaylı araştırma
var ve gerçekten de birinin. Önce hayvanlara zarar verip son insanlara zarar vermeyi sıçrayan hikayesinde birinin yakalanmasına vesile oluyorlar ve burada mesela şey örnekleri var. Direkt çok spoiler vermeden şunu söyleyeyim, mesela Kanada polisinin yavaş kaldığı, eksik kaldığı veya dikkatini vermek istemediği veya veremediği durumlarda onları dürtüp doğru yola sokan insanlar var. Bu belgeselde bu tarz şeylere ben zaten okeyim. Bu arada bir cold cas'i yeniden uyandırmak bir.
Tozlu raflarda kaybolmuş ama yakınlarının hala merak ettiği bir olayla ilgili yeni bir gelişme bulup internet sayesinde bir kayıt bulup bir şey görüntü bulup belge bulup bir şey bulup onu yeniden şey. Güvenlik görevlilerinin dikkatine sunmak ben okeyim, bence çok iyi bir şey. Yani onların zamanını ve kaynağı yoksa ve senin çok varsa buyur yap gibilerinden düşünüyorum ama bilgi kirliliğinin bu kadar kolay olduğu zamanlarda maalesef yoluna taş koyanlar da oluyor.
Çünkü bu suçlarda küçükten büyüyor. Her şeye dediğin saplantılı. Odaklanmayı yapanlar var. Mesela. Ben listeme aldım. Reddite sadece national park ulusal parkları vandaize eden insanları yakalamak için bir sabredi kurmuş ve bunu. Nasıl yapıyorlar biliyor musun? Sevgili, dinleyen ve Cihan
insan. Ların vandalizm yaparken yani grafiti falan yazarken boya dökerken falan taşlara, tarihi yerlere veya işte yürüyüş parklarına falan, onların el yazılarından başka yerlerde bulunan online bulunan el yazılarını karşılaştırarak match yapıyorlar ve gidip de bunu insanlara yani görevlileri rapor ediyorlar ya şu da şu %100 tutuşuyor. Bu kişi de buraya gitmiş. Buradan atıyorum mesela instagram'da bir resim 60. Aynı zamanlarda bu iş kişiye bakmak lazım.
Diye ve koca bir reddet sabredit var. Bununla ilgili ve bazı yakalanan da insanlar var. Amerika genelinde konuşuyorum, çok iyi. Abi, yani burada şey bir canım bir zarar olmadığı halde mala zarar olduğu için adamlar oturmuş. Adamlar bunu görev edinmiş yani? Görev edinmişler, yani zamanları var ve yapıyorlar senin tam aksine. Veya sevgili izleyen de şey diyecek dinleyen o kadar işsiz. Demek ki bu işlere bu kadar kafa yorabiliyor. Bir tarafıyla da evet değil mi Samet?
Evet, öyle ve işli olup da yani röportajlarda dinlediğim mesela evde ev hanımı olup da 2 çocuk büyüten biri de saplantılı olduğu için. Biz vaktinin yarısını buna harcayabiliyor. Hani mesela buna eleştiriyorlar söylüyorum bir tanesi açık açık şey diyordu işte. Çocukların temel ihtiyacı dışında atıyorum çamaşır. Halletmem gerekiyorsa onu yapacağıma bunu yaparım. Daha iyi o kadar saplantılıyım falan diyordu röportajını. Hani böyle bir saplantı kısmına doğ doğru gidebiliyor.
Bu veya çoğu zamanda Cihan evde disipliniteden dolayı yani işte bir şeyleri artık çalışamadığı için vücudu bir şeylere vakit ayırmaya çok mümkün olduğu için bu olaylara çok giren de var. Onu da çok fark ettim. Araştırırken yani devletten. Belli bir çek geliyor. Hayatta kalabilmesi için apartmanda çalışamıyor. Çünkü sağlık olarak ama aynı zamanda da evinde bir interneti var. Ben diyor bu olaylara dağılacağım son şeyi de
söyleyeyim. Tru crimma son yıllarda 10, 15, 20 yılda aşırı ilginin paralel gösterdiği bir konudan bahsediyoruz. Çünkü direk turu cryma girmiş oluyorsun ve içine girmiş oluyorsun izlemek yerine bir parçası olmuş. Oluyorsun doğru diyorsun, hatta en çok talep gören içerikler genelde Turan. Global dünyada insanlar merak ediyorlar bu tarz şeyleri. Ama senin biraz önce değindiğin bir tarafı var.
Hani yanlış bilgi yayma bu. Bilinçli de olabiliyor ya da bilinçsiz iyi niyetle de olabiliyor ama bu riskleri tarafında bence olan öğelerden biri. Diğeri ise bir yanlışa yerin olumsuz yerlerine girdim ama diğeri ise mahremiyet ihlallerinin meydana gelmesi. Yani aslında bir nasıl diyelim? Gizlilik bireysel olarak aslında ulaşılmaması gereken, paylaşılmaması gereken şeyleri paylaşabiliyorlar. Bu bu arada doğru olabilir, olmayabilir de. Yani hani o mahkemenin sonucunda
çıkacak bir. Karar doğal olarak ne olmuş oluyor? Hukuki platformunda sorunlar meydanına getirebiliyor. Bayağı bir cisi ve etkili etkisiyle birlikte ve benim gördüğüm diğer böyle olumsuz şeylerden biri. Bazen de profesyonelleri yani polisleri ne bileyim ajanları engelleme ya da farklı şekilde yönlendirme. Durumları da oluşabiliyor. Bu tabii ki şey madalyonun diğer tarafından bahsediyorum ama madalyonun. Öbür tarafı pozitif tarafında. Aslında iyi niyet bence ağır basıyor.
Evet, niyet olarak bence de kesinlikle iyi niyetliler çünkü çözmek istiyorlar ama olumsuz tarafları da var. Olumlu tarafları da var. Mesela olumsuzdan girdin. Ben de olumludan devam edeyim. Böyle önlü artık çarpıştıralım. Evet çarpıştıra çarpıştıra gidelim. Örneğin mesela trafik ile ilgili problemlerde genelde daha ciddi suçlara çok yoğunlaştığı için güvenlik birimleri yine. Işte atıyorum bir araba bir arabaya çarptı, kaçtı hiden randevular ama bir parçası yere düştü.
O parçanın üzerinden bile o parçanın işte manipecçır. Ne zaman üretilmiş serisi neymiş, rengi neymiş, nereden çıkmış, hangi modemmiş? Bulut ya. Evet abi bulup bulup neredeyse dedektif gibi işte zaten adı üzerinde bunu böyle adım adım işleyip sonra da en sonunda polise gelip şu saatte şurada şu kişi vur. Up kaçtı galiba diyorlar. Sonrasın polise veriyorlar. Maliyetleri düşürüyorlar aslında.
Evet, çünkü kaynak olarak sadece Amerika öyle değil, bütün dünyada sıkıntılı ve kısıtlı diğer olumlu tarafı da janedowları çok buluyorlar. Bak mesela burada zarar. En önemli noktası belki de bu. Burada mesela zarar verme şansınla daha az. Çünkü janedo ya da john dolar, 30 yıl, 20 yıl, 10 yıl önce herkesin unutup gittiği cold cace'e dönmüş soğuk davaya dönmüş. Kimsenin artık bakmadığı. Dediğim gibi başlarda soğuklara. Raflarda duran dosyalar, bu insanlar o kadar saplantılı ki
diyor ki ya diyor. 7 yıl önce şu çocuğa işte birisi zarar vermiş, sonunda ormana almış, sonunda bir daha hiç bulunmamış, kaldırılmış, götürülmüş ben diyor. Buna oturacağım bakıcam sonra senin bahsettiğin gruplarda diyor ki arkadaşlar böyle bir şey olmuş işte. Peter şu ormanda ingiltere de bulunmuş hiç kimse bir. Daha bakmamış, hadi hep beraber ne var ne yok dalalım buna bu hafta buna dalalım diyorlar. Yani bunları da gözümle gördüm bazı formlarda. O yüzden böyle anlatıyorum.
Ve gerçekten de 3 kişi 5 kişi diyor ki benim vaktim var. Benim ilgim var, bilmem ne bitim kuruyorlar. Deneyim yerindeyse ve oturup. Gece gündüz buna bakıyorlar. Bazen de bu joolar ve johnlar yani adı bilinmeyen insanlar bulunuyor. Bu gerçekten de en zararsız tarafı diyebilirim hafiyelerin. Çünkü burada günümüz senin bahsettiğin bazı insanların bilgilerine ulaşmaktan ziyade geçmişe dönük bir araştırma yapılıyor. Bu bu tarafı. Iyi, yani kamu yararı olan bir
şeyden bahsediyorsun. Bu arada senin söylediğine birebir bir tane not almışım. Örnek geby patitonun kayboluşu mesela 2.021 yılında kaybolmuş gebi ve nişanlısı. Sosyal medya hesaplarını inceliyorlar işte çiftin rotasını hartalandırıyorlar. Kamplama bölgelerindeki güvenlik kameralarını analiz ediyorlar. Sonra nerede buluyorlar biliyor musun? Youtube'a yüklenen bir videoda yebinin minibüsünün yer aldığını görüyorlar. Inanılmaz bir şey değil mi yani? Hani youtube'da bir tane video
var abi yani hani ve başka. Birinin çektiği. Bakıyorlar. Onların işte şeyi var, minibüsü var, seyahat ettikleri. Ve bu sayede daha da derinleştirerek cesedin bulunduğu yeri tespit edebiliyorlar ki yani dünya üzerinde her yerde olabilirler değil mi bir tarafıyla? Çok iyi bir konuya denk geldik gerçekten. Çünkü bu petito konusunda bir olumlu bir de olumsuz bir şey var. Bu hafiyelerin mükemmel bir örneği neden biliyor musun? Senin bahsettiğin işte vlog çeken insanlar.
Minibüsü çekiyorlar ve hafiyeler bunu buluyorlar ve bunun sayesinde de dediğin gibi genel olarak bölge bulunuyor. Buraya kadar okey ama sonrasında. Pitonun işte katil olduğu düşünülen erkek arkadaşının. Araması yapılırken kayıpken daha onun. Ailesinin evinin etrafında hafiyeler donanmaya başladığında bambaşka gerçeğe dayanmayan söylentilerle acayip şeyler ortaya atıyorlar. Mesela işte.
Toparlıyorum hemen annesi babası çocuğun arka bahçeye gidip bir çiçek mi ekiyorlar, bir tarlaya mı bakıyorlar? Bir şey yapıyorlar. Yüksekten bir videosu çekilmiş, onun hafiyeler diyorlar ki işte çocuklarını kendileri aldılar. Hemen arka bahçeye gömdüler veya işte pittoyu gömdüler tam aynısını hatırlamıyorum. Şimdi uzun zaman oldu ama şey böyle. Birlik bilgi kirliliğine çok neden olan şeyler de oluyor. Peçitonun sonraki aşamasında aslında bu dava mükemmel bir örnek.
Hem iyi hem. Kötü anlamında çünkü bazen masum insanları da suçlayabiliyorsun. Yani çocuğa belki bir şeyler yaptıysa, fethinoya anne babayı da suçlayabiliyorsun bazen bazen de haklı da olabilirsin saklamış da olabilirler. Ayrıntıları bilmiyorum. Şimdi petitoyu turu crim uzmanlarımız üçü de gelen gemiye sormak. Istiyoruz. Evet onlar anlatmıştı bu konuyu diye açılıyorum. Yani burada galiba birazcık. Şey, bölümün anın kilidi şu Cihan.
Her önüne gelen hafiyeyim siber hafeyim diyebileceği için. Işin tehlikesi burada aslında bölümün ana konusu. Çünkü mesela tiktok'ta tiktok için yani like almak için veya hafiyelik yapanlar da var ve bu insanlar bazen bir olay bulduklarında kalkıp olayların olduğu yere gidiyorlar. Yani biraz seviyeyi farklı yere götürmüş ofiyeler onlara baktın mı bilmiyorum. Onlarla da ilgili çok sıkıntı var. Onlara bakmadım ama tahmin
edebiliyorum. Yani tiktok evreninde var olmak için insanların yapabileceği absürt şeyleri ben daha çok şeye doğru örneklere doğru evrilteyim. Bölümün akışını bu noktada. Çünkü bir tanesi bizim seninle yaptığımız bir bölüm vardı. Hatırlarsın Malezya hava yollarının bir uçağı vardı. Evet onun araştırması için. Bir bütçe yaratmışlar ve bu bütçeyle birlikte bu internet kullanıcıları. Araştırmaya tekrar yavaştan başlıyorlarmış. Sinirlere mi bütçe yaratmışlar?
Evet, evet, hadi aynen çünkü baktığın zaman hani yine ortada kalan ve bilinmez bir konu ya. Hatta platform bile kurmuşlar. Tom no isimli bir platform üzerinden böyle dünya çapında tabii ki bu şey organizasyon gönüllüler işte uydu üzerinden kare kare inceleme yapıp böyle zaman şey. Inde. Araştırmaya devam ediyorlar ama hani ne bulacaklar ya da bulamayacaklar. Zaman içerisinde görürüz ve belki bölümümüzü güncelleriz.
Evet, senin senin söylediklerinin arasında olumlu olarak beni bence en önemli katkılardan ikincisine geldik. Şimdi joedon ve jane lodları ortaya çıkarabilirdi. Geçmişe ait unutulan ikinci en önemli katkısı da. Bir konuyu gündemden düşmek üzereyken ısrarla tazeleyip gündemde tutma. Çabası bu konuda da hafiyeler çok yararlı. Bunu biten örnek vermek istiyorum lütfen. Hatta bunun 96 yapımı bir belgeseli de var. Mükemmel bir belgesel
izlemiştim. Ben perrodayce las da shell mördürs ed Robin hood hils diye bir belgesel var bu. Sanırım 3 çocuğun yanlış bir şekilde hapsolmasıyla başlayan bir şey kendilerinin işte. Başka çocukları öldürdüğüyle ilgili bir dava ve işte bir tanesi ölüme ya, daha doğrusu idama mahkum ediliyor. Bir tanesi ömür boyu bir tanesi de 20 yıla galiba 3 çocuğun da cezaları ağır ve bu konu gündemden düşmeye başlarken. Çünkü devlet şey diyor, kapatalım. Dükkanı gidelim verdik cezaları
un yeter diyor. Siber hafiyeler de bu davanın içindeki birbiriyle uyuşmayan ve bu insanların haksız yere atıldığına dair içeriye atıldığına dair fikirlerine o kadar taze tutup o kadar gündemde tutuyorlar ki haberlere bilgi besliyorlar. Internetten postlar yapıyorlar. Şunu yapıyorlar, bunu yapıyorlar. En sonunda bu insanlar gerçekten de salınıyorlar. Yeniden travil olduğuna yenden yargı olduğunda ve bunun da direk hafiyeler çözmese de hafiyelerin olayı.
Tutarak toplumun tepkisini taze tutarak sebep olduğuna dair çok onlara da kredi verilmiş yani. Bunlar biraz daha böyle profesyonel seviyede hafiflerin yararları. Biraz öyle gibi yani evet. Ve buna bir örnek daha var, mesela ben bu bölümü de ya bu belgeseli de çok seviyorum. Başka insanları da öneriyordum. Cins diye bir belgesel var
mesela yine. Çok meşhur varlıklı bir adamın bazı cinayetlerden paçayı kurtarması ile ilgili onunla da ilgili tam hafiye olmasa da hafiye tarzı belgesel yapan daha profesyonel level'da örnekler veriyorum. Profesyonel level'da belgesel yapan biri onunla konuşa konuşa, konuşa, konuşa en sonunda belgeselin bir tarafında mikrofonu üzerinde unutupta kay dışında olduklarını düşündüğünde o kişi ve masum olduğunu sezon boyunca söyleyen kişi.
Tuvalete gittiğinde fısıldayarak kendine bir şeyler söylüyordu. Böyle işte budala kendini ele verdin, öldürdüğünü anlayacaklar gibi bir şey söylüyor kendini ve kayda alınıyordu. Bu mesela o da sonra mahkemelik oluyor. O belgeselde ortaya çıktıktan sonra bu tarz şeyleri ben okeyim. Bu arada yani böyle daha eğitim, profesyonellik, yetenek farkı olan hafiyeliklere ben okeyim ya bir belgeselcinin gidip de bir şeyleri didik didik etmesini okeyim. Ama mesela 10 sek.
Dışında kızı gördüm ben tiktok'ta. Yerini unuttum, şimdi hangi eyaletteydi? Ama bir eyalette bir üniversite cinayeti oluyor, 34 kişiyi eve girip. Işte öldürüyorlar ve orada. Bu 18 yaşındaki kız dahil bir sürü tiktokçu olayın olduğu yere doğru kalkıp gidiyorlar ve gerçekten bilgi kirliliği hat safhaya çıkıyor. Bu tarz şeylerde biraz git geldiğim, yani tam ortasındayım. Bir de turistler oluyor mu sence böyle şeyler onu soracaktım sana.
Herhalde lisanslama lazım ya da bir ehliyet lazım bir noktada ya türkiye'de şöyle oluyor, belki de biz hani. Bir söz var biliyorsun, hani türk gibi başta ingiliz gibi bitir diye literatüre giren ilk. Günler farkındalık olarak sosyal medya üzerinden insanlar bir farkındalık yarat yaratıyorlar ama bu hafiyelik kısmı bence türkiye'de çok işlevsel değil ya da çok minimal devam ediyor. Daha çok insanlar bir şeyleri
gündemde tutmaya çalışıyorlar. Ve o şekilde sosyal mecraları kullanıyorlar diye düşünüyorum ben. Evet, bu konuda ben de katılıyorum. Türkiye'de sanki bir şeyi gündemde tutma görevi neredeyse bir vatandaşlık görevine evrilmeye doğru gidiyor. Hani o sorumluluk duygusuyla işte bu da herhalde galiba. Amerika'da bunun bir tık ötesi gibi. Hani benim devletim bunu çözmediyse ben çözeceğim. Anasını amerikacıyım, daha sonra girmiş siz var acaba.
Veya acaba geriden geldiğimiz için birazcık 10 yıl, 20 yıl sonra türk siber hafiyelerde çıkar mı? Diye de sorabiliriz aslında kendimize. Muhakkak şu anda da vardır zaten bizi izleyen ya da dinleyen illa ki vardır, yoktur demiyorum ama hani şeyden bahsediyoruz. Ya hep bu Sibel hafif yerel biraz daha böyle grup psikolojisi kalabalık bir popülasyon içerisinde birbirinden beslenerek ilerliyorlar. O bence Türkiye. Kısa dönemde kapalı kuruluşça
bir de şey değil efendim. Kapalı bir gruplar bir de ben. Evet, evet. Ben bir tanesine yani bir foruma üye olmaya çalıştım. Sırf konuları okuyayım. Nasıl işliyorlar, ne söylüyorlar? Birbirine diye giremez olmaya. Çalıştım yok, önce üye oldum. Bu konuyu da anlatmak istiyordum sonlara doğru.
Önce üye oldum başlıklara bakıyordum, bu aralar nelere bakıyorlar, nereye odaklanmışlar diye en çok tık kalan başlık bir de bu arada forum tam forum yani bu doksanlar 2 binler forum sadece başlıklar var, mavi beyaz klasik forumlarda harika bir ortam ve şey forumlardan bir tanesinde bir tane kadın vardı. Çok aktif bu ara bu günlerde her bahşının altına yazan her şeyi araştıran bir kadın 10'a çıkart ben şey yazdım. Yenilikimde böyle daha taptaze yeni nikimde bir şey yazdım.
Dedim ki ya dedim. Araştırmaya yönelik bir tekniğin planın bir şeyin var mı yani çalışma methodun nasıl? Bununla ilgili bana bir şeyler yazarsan ilerde yapacağın bir podcasta bahsetmek isterim bundan yazdım. Ertesi gün girdiğimde forum acıyan bağlanmıştım. Giremedim. Ekibine yazmışsın. Ismim ismim kullanıcı adım her şeyim uçmuş adamlar bir tek uyarı mesajı bırakmışlar diyor ki podcastler için konuk
alınacak bir ortam değil. Burası burası siber hafiyelerin ortamı sana zaten izinde vermedik. Hadi bay bay deyip tekmeyi basmışlar bana. Sen kazayla içeriye sızıp kendini o hani tuvalette ele veren eleman gibi. Soru sorarak ele vermişsin gibi gözüküyor. Bil. Miyorum olabilir. Bu arada şey aklıma geldi. Hani türkiye'de olur mu diyoruz ya böyle şeyler biraz galiba.
Amerika'da bu kadar gelişmesinin sebebi de Facebook gruplarının ve Facebook da bu takılı kalan jenerasyonun özellikle Facebook gruplarını bu kadar etkili kullanması. Çünkü formülince aklıma geldi. Facebook da aman allahım 10.000 40.000 100.000 200.000 üyeli aktif gruplar var. Suçları falan her gün harıl harıl konuştukları bilmiyorum fark et. Araştırken konuyu türkiye'de belki böyle bir şey olabilir ama işte biz facebook'u çok kısıtlı kullanıyoruz. Ya selam ASL şeklinde gittiği
için bilmiyorum. Oralara kadar ulaşır mı? Ya ülkeden ülkeye kullanım tipleri değişiyor. Sosyal mecraların, platformların diye düşünebiliriz. Geçiş, evet. Çünkü öyle Facebook işte instagram'dır. Meta meta grubu ayrı işte x ayrı işte yavaş yavaş ortaya çıkmaya çalışan blueski vesaire. Türkiye x'i. Etkili kullanıyor mu? Normal yani Twitter alışkanlıkları gündem değiştirme
açısından da etkili. Ya da şöyle bir olay var, tabi ki türkiye'de insanlar biraz daha doğru bilgiye ulaşmak için sosyal platformlara mecraları kullanmaya çalışıyorlar. Çünkü artık eski zamanlardaki gibi her söylenene inanmama durumu da var. Her olay için geçerli. Çünkü bu hani siber hafiyelerde olduğu gibi. Hani manipülasyona çok açık etki ne biliyim yanlış bilgi diyebileceğiniz şeylerin çok çabuk ortada dolanabildiğini ve yayılabildiğini de düşünürsek insana haksız değil yani biz de
onlardanız. Biz de bilgileri bir şekilde sosyal mecralardan öğrenmek durumunda kalıyoruz ki kendi düşüncenizi kafamızda oturtabilelim. Bu yönüyle ilk. Sin aktif olması çok da yadırganamazsam için. Ne ne öneriyoruz kısmıyla bir kez daha sen dinleyenin karşısındayız. Her zaman olduğu gibi Samet önerileriyle hazır ama şaşıracaksınız. California gömleği ile değil bir Bahçıvan gömleği ile. Karşımıza Bahçıvan gömleği evet, bugün en başlarda bölüm başına bahsettiğim mefi un işte ilk
belki de siber hafif. Iye olarak kendi saatleriyle mefiun videosu var ilk önce. Vıcesın bir tane serisi var, super ushers diye böyle bilgisayarları farklı alanlarda etkili kullanan insanların serisini yapıyorlar. Mefiw oraya konuk olmuş sol wing actory euro alt murder mistre youring the internet diye interneti kullanarak 30 yıllık bir gizemi bir cinayeti çözmenin videosu. O işte başlarda bahsettiğim konuyu da güzel bir konu tavsiye ediyorum. Yine vice ta başka bir tane daha
var. Tro cime obses slow streammers end ceel killers diye bu da güzel bir youtube videosu. Herkesin ulaşabileceği bunu da tavsiye edeyim. Double wiseı önerisiyle gelmiş oldum wiseı ama şey o senin. Bahsettiğin ve benim de sana aslında yolladığım ve hepsinin de bir solukta izlediğim binç boaching yapıp izlediğim donat huntington internet killer mutlaka turu crime sevenler ve belgesel sevenler için tavsiye ediyorum. Çok acayip bir gerçi izlemesi kolay değil.
Bu arada çok dark yerlere girmek istemeyen biraz dark bir belgesel. Biraz mı? Değil baya dar bir belgesel diye düzeltme yapayım 2 tane. De hemen şarkı ekleyeyim. Hekabe dinlencisine sözü sana vereceğim şarkılardan biri de aslında dark. Şimdi hikayesini anlatacağım. Sana birincisi derecey'den sun isimli şarkı, diğeri de the boius isimli gruptan timoti isimli şarkı. Bu şarkı niye dark biliyor musun? Şimdi bir yapımcı bu gruba bir şarkı yapmasın istiyor. Hollywood'da aley taraflarını ve
diyor ki bana diyor. Daha önce yazılmamış çok farklı şarkı sözü isimleri şarkı sözleri olan bir şarkı. Yazın diyor ki bu ses getirsin diyor bu kişide. Yani bu grubun şarkı sözü yazarı olan kişi de bir şarkı yazıyor. Bu bahsettiğim şarkı ve şarkının konusu. Madencilerin aslında 3 madencinin sanırım bir çöküntüden sonra haps. Olması ve hapsolduktan sonra 2 madencinin karar verip üçüncü madenciyi hayatta kalmak için yiyemesi yani şarkının sözleri bunlar, tamam mı?
Neden dark diyorum? Bu kişi bu şarkıyı yazdıktan sonra birebir aynı olay amerika'da meydana geliyor. Adeta tetiklemiş enerji negatif enerjisiyle evreni bu arkadaş. Dolayısıyla şarkı başlarda çok umursamıyorken olaydan sonra bayağı Sandal bir şekilde patlıyor ve adama gidip diyorlar hani bunu. Ne zaman yazdın? Önceden sonradan mı yazdın, niye böyle bir şey yazıyorsun böyle bir şeye şarkı mı yazılır? Falan herkes coşuyor adam şey diyor ya ben diyor tamamen hayal ürünü.
Bunu yapımcı mı istediği için yazdım diyor. Böyle de arka hikayesi olan bir şarkı önereyim çok saçma. Çok saçma hikayeyi bilip de şarkıyı dinlediğinde ama daha farklı bir gözle dinliyorsun. O yüzden sana tavsiye ediyorum. Bölümden sonra bir kulak ver derim. Sözlerini açıp pek sen açsın önerilerin içinde teşekkür ediyorum. Deyip 2 tane youtube videosu
önereceğim. Hızlıca bir tanesi de internetin üniversite gather kanalında internet slow sold caiz of gabype patyeto bölüm içerisinde de konuştuğumuz, diğeri ise tedden bir bölüm how ı helt people switch crowat sourceing diye güzel. Burada eğer bu işe gönül vermek isteyen sevgili dinleyicilerimiz varsa izleyicilerimiz burada başlayabilirler. 2 tane de makale var. Bir tanesi BBC futurdan how social medya sose crys diye. Diğer ise sevdiğim bir site olandı atlantik'ten drice of the
interneti slow. Bunlar meraklısına makale olarak gelsin, diğeri ise bir belgesel. Cityanson for diye bayağı ödüllü müdürlü bir belgesel türkiye'de izlemek istiyorsa sevgili. Dinleyen izleyen dalim da bulunuyor. Linkini paylaşabilirim. Türkçe dublajlı olarak ama eğer. Podcast.com a koyalım. Oraya koyalım ama dublajlı olduğunu söylemem lazım. Eğer hani bazı insanların alerjisi oluyor ya kötü değil, güzel bir dublaj. Olan var ya alerjim ama yine de. Ya bende seçenek.
Şu an şu an tek seçenek olduğu için diyorum, benim biraz nezle gibi aslında iyiyse idare edebiliyorum tek seferlikse. Onun dışında 2 tane şarkı önerip hekabe dinlenmesine bölümü tamamlamak isterim. Sevgili Samet bir tanesi var. House grubundan verdiniz ar real DR ı ise stromeden sante isimli şarkı. Bunlar HKBU dinlemesi playbisimizde olacak. Ilk söylediğine biliyorum. Aşinaymam ikincisini bilmiyorum. Bir kulak kabartacağım.
Ikincisi misin? Biraz da ondan yüzüme yakışmış olabilirsen söylerken adını alerji dedik ya tam da neyse. Neyse, bu bölümde yine bizimle beraber olduğunuz için hepinize teşekkür edelim. Hem Cihan hem ben her dinlenme paylaşım beyni abonelik artık neyse hepsini teker teker takdir ediyoruz ve çok seviniyoruz diyelim. Bir s nokta com bizim sistemimiz oradan hem bize ulaşabiliyorsunuz. Hem orada önerilerimizi de listeliyoruz. Bölümleri de dinleyebiliyorsunuz. Ücretsiz olarak.
Ücretsiz ve üyeliksiz bir şekilde dinlenebiliyor oradan ama diğer tüm podcast mecralarını ve youtube'da da bulunuyoruz. Zaten değildim ve son teşekkürleri de sana bırakıp köşeme çekineyim sevgili canım. Patronlarımıza özel teşekkür. Gerekiyor bence bıkmadan usanmadan bizi destekledikleri için ayrı ayrı teşekkürlerimizi sunuyoruz. Ayrıca bizi ara sıra coffee üzerinden destekleyen sevgili destekçilerimize de şükranlarımızı sunuyoruz. Oradan da kahve kahveleri bizi
ısmarlıyoruz diyelim. Evet, araya da hemen sıkıştırayım. Ahmet ve ışıl bize kahve. Almış ısmarlamışlar. Dolayısıyla içtiğimiz kahveleri de Ahmet ve ışıla atfederek kapanışı da yapmış olduk. Onun dışında önceki sonraki belki geri ki bazı bölümlerde tekrar yolumuzun kesişmesi dileğiyle. Takipte kalmaya devam edin diyoruz. Hoşça kalın.
