2 aslında 2 konuyu açmış oldun. Birincisi insan psikolojisi. Çünkü bunun altına dualar aminler ne bileyim yüce şeyler yazanlar var deyim yerindeyse kabatabile gaza gelip ama ayrıca da bu görseli daha da pohpohlayan bir internet yapımı eğay ve botlar var onlar. Hayat kaçık bir uygudur. Ekabi pakettin bir başka bölümüyle daha beraberiz. Ben her zamanki gibi Kaliforniya taraflarında Samet mikrofonun diğer ucunda bir klasik sevgili Nazım cihanım var.
Istanbul'larda bizimle birlikte ne haber cihanım nasılsın? Bugün merhaba samet'cim ne olsun işte bir pazar akşamı dinleyin. Liği mi dersin artık yorgunluğu mu dersin? Onunla birlikte senin seninleyim. Senin nasıl keyifler? Öğle vakti olması itibariyle hani ortamın pek öyle yandırmasa da sevgili izleyen ya da dinleyeni. Iyi mi ya? Evergrein bölümlerin evergreen stüdyosundan merhaba diyelim, o yüzden günün hangi vaktinde kayıt aldığımızı anlayamıyorsun.
Tabi bulunduğumuz ortamdan dolayı iyiyiz. Bize de fena değil diyelim çok lafı uzatmadan direkt konuya girelim diyorum. Bu haftaki konumuz da aslında şu an kullandığımız bir şey ve insanların da bize ulaşmak için kullandığı bir şey üzerinden olacak. Nedir? Internet üzerinden evet ölü internet teorisi. Ve dersi mi? Galiba evet, ders ver net. Değil ama. Ya şimdi şöyle baştan baştan bir şey yapalım, sınıflar sınıflarda münazaralar olurdu. Ya aşağı aştan bir aşağıya bir
şeyi koyalım oylamayı. Hmm, evet, şimdi sen bölüm başına da hafif çıtlattın. Sonra bölümde konuş dedin sen zaten direk şey diye girdin ya bu bir komplo teorisi falan filan diye girdin. O yüzden sözü sana görüşeyim. Istersen. Kullanmamış. Kendi açından yanıtlanmamışım. Yap. Hani gerçekliğinin olup olmadığı hani kanıtlanmadığı ondan bahsediyorum. O yüzden bir teori aslında ama tutarlayanları var mıdır yok mudur?
Bunu belki de bölüm içerisinde karşılıklı fikir alışverişi sonrasını sevgili, dinleyen de izleyen de fark edecektir diye düşünüyorum. Belki de ters bir. Psikolojiyle yaklaştım. Samet'cim sana kim bilir?
Yani orası hiç belli olmaz söz konusu sen olunca sevgili canım her türlü psikolojiyle yaklaşmış olabilirsin ya şimdi aslında ben şöyle söze gireyim, benim dikkatimi çeken kısmı şöyle oldu, internette çok dolaşan özellikle facebook'ta ama genelde platform olarak görsele göre değişiklikler oluyor. Internette çok da oluşan bir şirin ciss. Evet ya. Görseli oluyor, şu an ekrana da getirdim görüntülü. Izleyen şeye terhisar değil mi?
Insanların altına binlerce amin yazması ve bunu bir mucize olarak görmeleri gerçekten gerçekten görüyorlar mı? Yazanlar acaba insanlar mı değil mi? Evet, onu tam onu diyecektim. Şimdi şöyle bir şey var, burada 2 aslında 2 konuyu açmış oldun. Birincisi insan psikolojisi. Çünkü bunun altına dualar aminler ne biliyim. Yüce yüce şeyler yazanlar var deyim yerindeyse kabatabile gaza gelip ama ayrıca da bu görseli daha da pop. Pohlayan bir internet yapımı eğay ve botlar var.
Onlar daha çok etkileşime ittirdikçe insanlar da daha çok etkileşime girdi. Çok renan rastgele bir görsel olduğu halde yani bu görselin hiçbir aslında böyle ne bileyim ebedi veya haber değeri taşıyan hiçbir değer taşıyan bir tarafı yok ama ama insanlar bu resme acayip hayplandı. Yine değme yerindeyse ben. 2 tane görsel hazırladım.
Bölümün geri kalanında çok görsellere girmeyeceğim ama diğeri de Twitter üzerinden 2 farklı örnek olsun diye Twitter üzerinden kayplanan şu oldu, evet, aslında bir video. O seni bu senin karşına çıktı mı? Bu benim karşıma çıktı biliyor musun? Hadi. Hayal olduğu zaman evet yani açıp bakmadım ama hatırlıyorum. Yani şu spikerin 100 formunu falan. Şimdi bilmeyen için hemen
açıklamak istiyorum. Çok kısa kazak haber sunucusunun orada sunduğu haberde kullandığı dilden dolayı aslında dizel motorlu bir aracın eksi 40 derecede çalışmaya çalışmasının bir. Kopyasıymış gibi bir şey söylüyor video ama şurada bir trick var, bir numara var videoda ses yok ama video viral oluyor. Yani sesi olmadığı halde ve olayı ses olduğu halde.
Video giriyor. Inanılmaz etikleşimiyor, senin önüne düşmüş, öğrendiğimiz kadarıyla ve bunun da ana sebepleri baktığı zaman insanlar bunun altına botlar yorumlar yapıyorlar. Çok fazla yorumlar geliyor işte. Hahaha çok komik ya böyle bir şey olamaz bun. Laşmak lazım bilmem ne etkileyici ee bot yorumları geliyor. Dolayısıyla hani başlarda belki komplo teorisi mi değil mi? Diye konuşurken en baştan bunları böyle 2 tane çat diye vermek istedim. Kendi içinde küçük örnekler olmuş oldular.
Internetin aslında sadece insanlar tarafından artık kullanılmadığına dair bir örnek vermek. Istedim. Ya yoğunluk açısından bakınca uzunca bir süredir ki hani yanlışım varsa düzelt 2.017 senesinde ortaya çıkan bir teoriydi diye hatırlıyorum. Şimdi bu teorinin tutarlılığı şöyle var, çünkü o zaman diliminden bu zaman dilimine yani yaklaşık bu. Şu an biz podcast 2.024 yılının son döneminde çekiyoruz.
Yani 7 senelik bir dönemden bahsediyoruz. 78 senelik bir dönemden o zamanki teori belki de şu an daha da kötümser hale geldi çünkü. Son zamanlarda özellikle Twitter ekseninde değerlendirirsek hani daha belki şey olur insanların kafasında rahat canlanır. Bot sayısı inanılmaz arttı. O botların verdiği reklamlar var. Nasıl reklamlar var böyle alakasız görseller ve haber metni koyup insanların tıklayıp oraya girmesini sağlayıp bir şekilde bundan belki para kazanmak başkalarının amacı.
Ve bunu da sağlıyorlar gibi gözüküyor. Son dönemde herhalde fifty fifty geçti. Samet hani bot insan ayrımı? Günümüzün dalgası da hani yapay zeka ya hani yapay zekayla artık her şeyi insanlar bir şekilde kullanıyor. Hatta günlük hayatları içerisinde bile kullanıyor. Hani bu eğlence amaçlı değil yani hani iş sektöründe de bayağı aktif halde kullanılmaya başladı? Ya biz buna bu zaman diliminde ulaşabiliyorsak öncesinde bunun altyapısıyla birlikte hani neden
ters köşe dedim. Bölüm başında sana verdiğim sufleye çünkü. Bu yol şeye doğru gidiyor insan oranını. Kaynak. Yani insan oranının minimal olduğu. Çünkü şu anda tamam insanlar belki botları yapay zekayı bir tarafıyla yönlendiriyor ve kullanıyor. Ama nereye kadar bu böyle gidecek ve yoğunluğuyla birlikte ne kadar kontrol edilebilir olacak. Burada internet belki de uzun zamandır biz. Im kontrolümüzde değil belki de hiç olmadı. Ne dersin? Yani güzel bir giriş yapmış
oldun. Ben kendi kişisel bir örneğimden de yola çıkarak desteklemek istiyorum. Geçenlerde bir hayvanın google'da görsellerini çok basit bir şekilde Google diyordum. Bir kuş türünü ve yarısı gerçek iken diğer yarısı bildiğin yayın ürettiği yapay görseller çıktı karşıma ve sonra biraz digin yapayım dedim. Seninle geç son zamanlarda kullandığımız kelime biraz dedim
böyle. Derinli iniyim ne var ne yok diye slop diye bir terim çıkmış internet ortamında aslında spehemin güncel versiyonu diyebiliriz. Slop da ne anlama geliyormuş? Düşük çözünürlüklü az önce konuştuğumuz karides jess gibi düşük. Çözünürlüklü ey. Ay tarafına senin basın a tarafından yaratılıp internete salınan içerikler bunlara slop deniyor. Kısaca bu da. Hani son zamanlarda benim yeni yeni aşina olduğum o kuşu ararken ya niye yarısı bunların böyle çizgi film?
Gibi bana o kuş diye arıyorsun diye sormayacağım yani. Evet, o kuşu niye arıyorsun diye hiç sorma oralara gireyim. O başka bölüm konusu belki ileride bir bölüm olur.
Ama şey ya, şey çok üzücü değil mi Cihan eskiden eskiden bahsettiğim tam lastın 2.010 altılardan önce senin de dediğin gibi bir şey aradığın zaman sadece varsa, yani mevcutsa insanlar tarafından yaratılan veya biri resmin çektiği buldun bir şeyken bugün arattığında herhangi bir şeyi yarısının fifty fifty den insan onun rakamları da geleceğim yarısının aslında yarısına yakın ey ay tarafından yaratılmış olmasının ya bir çöplük gibi hissettim. Ben orayı aslında.
Yani doğru bir hissiyat, hepimizin yaşadığı bir hissiyat gibi düşünüyorum. Çünkü bir şeyi ararken aslında bir sürü şeyin arasından bulmaya çalışıyorsun. Eskisi gibi değil. Evet, tanımladığın şeyi belki daha yüzeysel tanımlıyorsun. Şu anda ararken böyle bir kelime yazıyorsun ya da 2 kelime yazıyorsun, karşına beklediğine yakın şeyler çıkıyor ama şüpheci yaklaşman da gerekiyor. Günümüz interneti senin tanımın gerçekten uygun bir çöplük gibi ya da. Araba mezarlığı gibi.
Evet ve arasından hep böyle bir dehel yiyip arayıp taratıp bir şeyler bulman gerekiyor. Bulsan bile senin az önce bahsettiğin gibi şüpheyle yaklaşman gerekiyor. 2.016 da bu teori aslında ortaya atılıyor. Ondan sonra sende bazı bölümlerde adını zikrettiğimiz ford chan platformunda söylendirilmeye başladıktan sonra 2.021 de bir tane yazı yayınlanıyor. Internetin çoğu sahte isimli bir
yazı yayınlanıyor. Iıı bir ford, bir başka bir formda ve bu aslında in. Ternetin yani bu yazıda internetin artık yalnızca ürün ve fikir satın almak için var olan daha kontrollü bir yere dönüştüğünü söylüyor. Uzun lafın kısası, bu yazı bir daha tekrar edeyim. Ürün ve fikir satın almak için var olan daha kontrollü bir yere dönüştüğünü söylüyor. Şimdi yine kişisel örnek vermek istiyorum. Eskiden bu youtube emekleme.
Safhasındayken senle ben veya herhangi biri youtube'a gittiğinde mesela diyelim renkte bir şey atıyorum. Harun Kolçak ın bir klibini izle yanda. Yanda Harun kolçakan klibi bittiği zaman veya oynarken yine onun diğer şarkıları veya onun ekürü olan diğer sanatçıların şarkıları sırala. Zaten konuya geldin doğru. Algoritma da, çünkü bu işin beklesini şimdi bugün Harun kolçan bir videosunu izlediğinde bir müzik videosunu yanda neler sıralanıyor? Bu da beni niye bu konuyu yetti
onu da söyleyeyim. Az önce adamın söylediği yazısında ürün ve fikir satın almak için var olan kontrollü bir yer diyordu ya bugün mesela youtube bile sadece tek derdi youtube'un ben daha ne kadar? Daha çok izlenme alabilirim ve bunun üzerinden hem kendim hem de üreticilerim bunu paylaşıp para kazanabilir. Eskiden bu buna endeksli olmadığı için aslında birazcık sana yönelik. Bir şeyler kişiye özel, şimdi senin için ama şu an herkes
için. Ve başka bir örnek vereyim, belki ınstagramı senin benim gibi uzun kullananlar başından beri kullananlar bunu anlayacaklar, hatırlayacaktır. Instagram da sen bir şey paylaştığına ben bir şey paylaştığımda. Bizim paylaşma sıramımıza göre önce seninki benim time'lima düşerdi, sonra da bir sonraki insanınki düşerdi. Peki şu anda sence öyle mi? Instagram'da sıraladığım zaman aşağıya doğru tabi ki değil.
Instagram da aslında bir içeriden bir şeyleri seçip hangisi en çok bana para kazandırır, görsel olarak erişim kazandırır derdini düşüyor. Bunlar da niye anlatıyorum bunları bölümün aslında direkten bağlantılı. Evet. Ölü internet teorisinin temellerini oluşturuyor. Çünkü bu botlar ve sahte içerikler zaten bu bahsettiğimiz az önce sarışın attığım şeye hizmet ediyor şimdi. Internetin mezarcıları ya senin değindiğin bu algoritma olayı aslında bambaşka bir bölüm
konusu. Hani oturup kafa yorabileceğimiz ama burada sonucun ucunda da hani hiç bir çıkarımda da bulunamayacağımız bir konun neden? Çünkü adeta devlet sırrı gibi her büyük planlar. Platformun mengab platformun bir algoritması var ve bu algoritmayı dediğim gibi saklıyorlar. Bir devlet sırrı gibi saklıyorlar.
Akıl sıra erdiremiyorsun mesela ne zaman oradasın, ne zaman buradasın ya da şimdi sen Harun Kolçak örneğinden yola çıktın mesela sen o videoyu izlediğin zaman algoritma sana başka farklı farklı videolara yönelirken ben izlerken bana başka başka evet videolar öneriyor. Burasıyla bile enteresan bir tarafı var. Bunun mutfağı kontrolden çıkmış olabilir mi sence hani.
Firmalar bir algoritma yarattı, evet ama bu algoritma zamanla öyle üst üste bine bine ilerledi ki artık başka bir boyuta geçti. Ben şeyden de şüphe ediyorum. Bu soruyu sormamın sebebi artık onlar bile neyi, nasıl algoritma ile yönettiklerinin farkında değiller. Bir şeyler bir şeyler sanki hani ey ay tarafına doğru evriliyor mu ki Amazon örneği de belki de bunların en tepe noktalarından biri. Aydın. Lat bize sonra cevap vereyim. Amazon mesela bir tane resim vardı, keşke sana atsaydım
paylaşırız onu. Bir tane ürünle alakalı uzun bir Metin yazıyor. O Metin şey işte bu çetinin kullanım koşullarına uygun olmadığı için bu ürünü tanımlayamıyorum. Vesaire de böyle bir paragraf gibi bir şey ya onlar da kullanıyor zaten bu bilinen bir şey. Hani devlet sırrı falan değil o konuda. Bu yapay zekayı kullanmasalar bu kadar zaten sattıkları ürünleri kategorize edip hızlı bir şekilde ne bileyim listeleyemezler ama. Amazon GPT kullanıyor ve benzer algoritmaları kullanıyor.
Tabii ki ve yapay zekaları kullanıyor ama bundan daha büyük paralar kazanan yani hani aslında bir şey satmadan. Para kazanan firmalardan bahsediyorum. Temel olarak ki sende şu an görseli, önümüze koydun. Evet, dinleyen izleyen için biraz açıklama olarak bahsedeyim senin dediğini çünkü anladım hemen nedenini şu kısımdaki özür dilerim ama sorduğun görevi tamamlayamıyorum diye eyay ürünün ismini ay. In error veren açıklamasını
koyuyorlar, check yapmanı ondan. Bahsediyorum, belki de sadece Amazon için de bilmediğim için bir birim var yada bu tarz şirketlerin içerisinde bir birim var ki bu efektleri ortadan
kaldırsın diye orada bulunuyor. Evet, doğru yere aslında biraz bizi yönlendirdin çünkü ııı benim hazırladığım notlarda amazon'da vardı ve algoritmanın manipülasyonuyla ilgili de şöyle bir şey vardı, artık belli anlatıları belli konuları bastırıp kullancın ilgisinin de başka yerlere yönlendirdiği, dolayısıyla gerçekten popüler veya tartışmalı olması gereken içeriklerin çarpıtıldığını iddia ediyor. Bu teorik yani maddelerin arasında bu da var algoritmanın
yani. Başka bir konu olabilir ama bu konu içinde de bir. Yeri var kesinlikle. Önemli, evet. Ve bu bizi şeye getiriyor. Senin az önce söylediğin bu kontrol olayına getiriyor. Çünkü çevrim içi alanların kontrolü ne kadarı bu şirketlerin hala elinde onu bilmiyoruz. Yani sen bir algoritma yaratıp onu çayıra saldın mı yoksa onun tasması hala senin elinde mi? Biz onu bilemiyoruz. Senin bahsettiğin kapalılık stratejisinden dolayı. Çünkü hiç kimse hiç kimseye algoritmasını vermek.
Herkes. Herkes biz aslında bu algoritmaların ayak seslerini senle önceden ürkerek tiktok'ta duymuştuk hatırlarsın tiktok'un algoritmasının gençlerde beslenme rahatsızlığına yol açtığı veya onları ne kadar toksik ekrana bağladığını falan yıllar önce konuşuyorduk, şimdi genele yayıldık. Bütün internette herkesin kendi bir canavar algoritması var ve bunların içinde. Insanlar kaybolmamaya çalışıyor diye bir. Şey lafını kesiyorum ama şeyde çok korkutucu değil mi?
Hani toplumu yani toplumun geneline yada bir kategori kategori ayırarak. Bir şeyleri bir algoritmaları oluştururken şu an artık kişi bazlı yani milyarlarca kullanıcıya kişisel olarak bir algoritma atanma durumu yani enteresan bir yere doğru gidiyoruz ve şey gibi. Hani freni patlamış bir kamyon gibi gidiyoruz gibi hissettiriyor. Evet, bölüm bölüm
hatırlayamıyorum. Çok bölüm yaptık ama bölümlerden birinde sana rennon bir şekilde şöyle bir şeyden bahsetmiştim, belki aklına gelir de demiştim Cihan. Spotify canı artistini yaratıp kendi artistini yarattığı şarkıyı hyplayıp kendi kendine para ödeyip gerçek artist de para ödemiyor gibi bir şey söylemiştim oturan. Hatırlıyorum bu şey gibi. Hani Holding kurup işleri böyle kendi içeri içerisinde döndürmek gibi bir şey yani. Yani bu bu arada niye bunu yeniden söylüyorum?
Bu yine algoritmanın öyle internetin aslında bir yan ürünü. Sonuçta sen orada yayın. Yarattığı aslında var olmayan bir artisinin bir şarkısını dinliyorsun ve işin kötü tarafı canım bu şarkıyı da seviyorsun. Çünkü artık sana göre senin sevdiğin. Şarkıyı bana bir şarkı yaz. Ya çok kötü ya ve bu bölümde bahsetmeden olmaz diye düşündüğüm bu botların seçimlere etkisi de var. Hazır yeni. Tasarım geçilmez. Yani şu anki? Ya ama bunun en bariz şeyi biliyorsun, 2.020.
Amerikan filmlerinde. Oldu 2.021 de mesela Twitter hesaplarının yüzde beşiyle 10 arasının bot olduğunu kabul etti. O yüzden bence bu komplo teorisi değil. Bu arada onu da söyleyeyim. Yeri gelmişken kabul edildiği için bazı taraflarda facebook'ta %10 beşe kadar çıktığını kabul etti ve bağımsız araştırma platformları da bunların daha yüksek olduğunu, işte şirketlerinin bun. Aşağıda tuttuğunu söylüyor.
Elon Musk yani x şu an x yaptı ama Twitter iken satın almaya çalıştığında twitterın istediği parayı düşürmeye çalıştı. Çünkü dedi ki ben kendi fizibilitin raporumu yaptığımda bunun yani bu kadar çok bot olduğunu bilmiyordum. Buldum bana indirim yok. Bana bilgisayarlık yapma bana kaç? Yıldır baganızı buldum, bana %10 indirim yapın yine de aldı. Ama evet. Ve botları temizlemedi farkında mısınız? Temizlemeye söz verdi ve. Daha kötü olduğunu daha.
Kötü oldu ya da temizleyemedi. Evet ya temizlemedi ya da temizleyemedi. Önüne geçilmesi zor bir durum olabilir. Bence senin dediğin gibi eğer freni patlamış bir kamyonsa belki de durduramıyor. Bu kamyonu alınmaz kim bilir? Platform diye kapatmasın hazır seçimleri de kazanmışken. Valla. Açık desteği falan filan derken çok yüksek bir blu skaya geçiş var. Şu anda Amerika nezdini en azından tepki olarak ama o başka bir bölümün konusu olsun.
Onu sonradan konuşuruz. Ben bu siyasetle ilgili çok konu dışına çıkmana şunu söyleyeyim, peue recerd Center diye bir Araştırma Merkezi de 2.021 yılında siyasi içeriklerin yüzde yirmisinden fazlasının bot hesaplar tarafından yayıldığını tahmin etmiş bu. Beşte biri oluyor. Dolayısıyla insanların siyasi görüşünü, her şeyini etkileyen bir yön önemli bir. Ve. Evet, yani bunu daha önce de aslında bu hangi bölümde konuştuk, hatırlamıyorum iyice dedelere bağladık.
Podcastin dedeleri gibi olduk ama hatırlarsan her ülkenin artık bir siber ordusu var. Yani bu siber ordu tamam insanlardan oluşuyor. Ama bu insanların yönettiği botlardan da oluşuyor. Bir tarafıyla senin vermiş olduğun bu oran aslında buna ithafen geliyor bence. Bu da hani artarak devam edecek bir taraf hani bir sıcak savaş vardı, sonra soğuk savaşa döndü. Şu anda da siber savaş olarak devam ediyor. Yani o yüzden dolayı botlar hani hayatımızın içerisinde olmaya devam edecek.
Amma velakin belki de hayata tamamen internet hayatını tamamen kontrol altına alacak. Ya bir de kaçık, bir tane daha örnek vereceğim. Tiktok'un bile yapay zekayla ürettiği influencerlar varmış ve gerçek infın sırlara para ödemek yerine yapay kendi infulserine. Tutmanın yani bu arada para dediğimiz de milyarlarca dolardan bahsediyoruz.
Para içeri tutmanın da enteresan bir kolay yolu bu bir tarafıyla da etik olmayan tarafı tabii ki. Tabi tabi yani bunlar etik değil ama denetimin olmadığı yeni bir saha olduğu için istedikleri gibi. Akkoçları top. Oynadıkları at koştura evet aynen öyle. Peki sonlara gelirken neler yapılabilir? Bunun birazcık bot tespit sürecine yönelik veya öyle internete yönelik diye baktım. Çok umut verici olmasa da bir kaç tane şey var. Birincisi makine makine.
Öğrenimi ve yapay zeka burada çok hızlı tekrar eden içerikler mesela diyelim bir insanın 5 dakikada 5 tane yayınlayamayacağı postun çat çat çat yayınlanması gibi yani çok hızlı arka arkaya tekrar edilen içerikler veya salınan içerikler tespit edilebilir. Önemli başka bir şey ı p ve cihaz tespiti aynı cihazdan veya ı p den. Evet, yani bunun geliştirilmesi gerekiyor ki bazı platformlar bununla ilgili bazı taktikleri ve yazılımlara başladılar.
Hatta şimdi aklıma geldi. Bak bir tane blog sitesi var midyem'dı galiba. CE o'su sen daha aşın alabilirsin. CEO sunu soruyorlar diyorlar ki iddialara göre sizin blogdaki içeriklerin yüzde ellisinin botlar artık yazıyormuş insanlar değil. Kendisinin cevabı da şu ya iddialar doğru değil ama doğru bile olsaydı okunmadıkları sürece bence sıkıntı yok demiş. Adam yani içeri içeriği üretsin. Bot kimse okumuyorsa benim için sıkıntı yok demiş adam ceo'su. O bir şey son lafını bitireyim.
Üçüncüsü de kepçe kepçe doğrulaması. Insan. Mısın değil misin diye ayırt edildiler ama antonu diyecektim ama botlar sürdü. Yani süpürdük geçirdi üzerinden geçti. O yapçaların onları yine aşabiliyor artık botlar. Evet, yani hani o tam çözemedim zaten benim bile ara ara karşıma çıkıyor. Yani herhâlde farklı explorer'den falan girince böyle algıladığından soruyor ve bazen takılıyor. Hani sürekli yapıyorsun? Baştan başlıyor falan şeye değinecektim.
Bu medium örneği üzerinden şimdi makale temelli bir site ya burası ve makale yazmakta. Hani video çekmeyi ya da diğer. Ne bileyim içerik üretmeye göre daha az efor sarf ederek yapay zeka üzerinden ilerlenebilen bir şey daha hızlı oluyor. Bunun için acaba yavaş yavaş bu tarz siteler. Hani doğruluk payı hesabı var ya hep böyle bir şeyler soruluyor, kontrol ediliyor ha böyle dildi şöyle diye tek sip yapıyorlar.
Instagram ya da twitter'dan onun gibi böyle bir yazılım üzerinden bir ayırt etme işlerine başlayacaklar ya da başladılar. Bence bunu çok dillendirme meselelerde bu. Bir tarafıyla kaçık bir hikaye çünkü hani önüne gelen bir metnin insan tarafından mı yazıldı, yoksa yapay zeka tarafından mı yazıldı? Bunu ayırt etmek bir bir de
karşındaki yapay zeka. Zaten hani insanların yazacağı formatta da bir şeyler yazabileceğinden dolayı hani hata yapma ne bileyim devrik cümle ya da aklına ne gelebiliyorsa yani Samet gibi yazabileceği için işin üzü. Bunu ayırt etmekte çok da kolay mı bilemedim yani o tarafıyla bayağı kaçık bir taraf diye düşünüyorum. Peki kapatırken birkaç tane soruyla bitirelim senin ve benim nezdimde interneti eskisi kadar keyifli kullanıyor musun? Bu birinci sorum olsun. Hayır.
Sen. Ben artık neredeyse bir araç olmaktan çıktığı için tamamen ya tamam herhalde podcast için bu kadar haşır diyebilirim. Podcast olması belki de minimalize edip kaçmak. Istediğin bir şey bile olabilir. Evet, şu an şey olmadı mı? Samet insanların bir şekilde doğru habere ulaşmak için kullandığı ne biliyim? Bizim küçüklüğümüzün tüplü televizyonu gibi bir hale geldi. Çoğu insan için en azından benim için öyle ikinci soruya. Ikinci soruya geçmeden şunu da söyleyeyim, her şeyde olduğu
gibi bunda da yani. Hatta bu Facebook nezdinde de düşünebilirsin, bir şey başlıyor hypını alıyor, büyüyor. Deva devasa bir yere geliyor ve sonra artık amacından çıkıp işlevselliğini kaybettim. Başka bir şeye dönüştüğünde de yeni bir şey ortaya çıkıp o boşluğu ele geçiriyor ve bence şu an ne olduğunu tabii ki bilme. Sırada ne? Şansımız yok, imkansız bilmiyoruz ama bence internet artık sıradanlaşıp uzun vadede
bahsediyorum. Başka bir şey ortaya çıktığında o başka bir şeyden senin bahsettiğin doğru habercilik, gerçeklik doğru. Duygu, gerçek duygu otantik yani ait organik şeylere ait başka belki VR olur belki bir. Şey olur, ne olur bilmiyorum ama bir şey çıkacak. Bu arada yani biraz önce şey dedim ya bir habere ulaşma bir doğru veriye ulaşmak için kullanılıyor ama o da muallak. Yani işin tarafı neyin ve kime göre doğru olduğunu ve onun için bile çok efor sarf etmen gerekiyor.
Bu tarafıyla kesinlikle yoruyor ve eski keyfi alma imkanımız bence yok ve hiçbir zaman da olmayacak. Ve diğer soru da şeydi. Bu arada interneti ve bizi sence nasıl bir gelecek bekliyor? Ben biraz bahsetmiş. Kendime göre ölü internet gerçekten ölüp gidecek ve mezara koyacağız gibi bir şey söylemiş oldum. Aslında açık açık söylemeyerek. Ama sence mezarı kazılmış gibi
duruyor. Şu anda sadece son hani selah okunup bir cenaze namazı eksik gibi bir hali var bilmiyorum nereye kadar böyle gider yani böyle gitmeye devam edeceği kesin böyle hani yoğun bakımdaki hasta gibi stabil gidecek ama bir noktada. Birisi fişi çekecek. Bakalım o fişi çeken kişi nasıl bir inovatif bir şeyle ortaya çıktıktan sonra bunu yapacak? Ne öneriyoruz köşesine hoş. Geldiniz nedir? Öneriyoruz kısmıyla bir kez daha
sen dinleyenin karşısındayız. Her zaman olduğu gibi okyanus ötesindeki sevgili sametle inanıyoruz kısmına başlıyoruz. Bakalım Samet bize bu bölüm ekseninde ya da değil ki çoğunlukla alakasız şeyler öneren ben oluyorum ama bakalım Samet neler sunacak bize? Bölümle alakalı var. Önerim doğru tespit birincisi. Bir makale evlen Google 10 rechers admit aly isure of misin formasyon online uzun oldu ama googleın googleın. Şu kadar olduk.
Yani araştır evet googleın kendi araştırmacılarının işte dezenformasyonun ey tarafından yapıldığını kabul ettiği bir. Maç istemez yapay zeka çevirisi olmadı. Bu normal insan çevirisi oldu akıcı anında. Doğru. Ve şey organik de oldu. Hani yapay zeka benden daha. Belki de güzel ama bu duyguyu veremez. Evet doğru diyorsun, burada canlı canlı yapay zekayla insan arasındaki değer farkını sunmuş olduk. Füurizm nokta com'da bu biliyorsundur. Belki bu siteyi adını
söylüyorum. Çok seviyorum çünkü evet oradan bir makale linkini sana açacağım. Hekabeyi portkes nokta com'a koyalım okumak isteyenler için. Diğeri de aslında bu bölüme de biraz ilham olan the dead internet teori isimli youtube videosu. Sanırım bunu sanatmış olabilirim bölüme. Sanki ya hatırlıyorum. Deprese of wonder isimli 3.000.000 üzerinde takipçisi olan bir çok kaliteli bir kanaldan oradan da bizim söylediklerimize daha böyle derinlemesine girmek isteyen. Insanlar için bir youtube
videosu önerisi olsun. Onun dışında dinleyeni çok hissettiremezsek de senle aramızda kayıt aralığın. Olduğunda ne diyecektim ya? Şey ya yollamıştın galiba. Evet falan diyorum ama sevgili dinleyene de şunu söyleyelim, yani hani bazen çok sık kayıt alıyoruz bazen ara ara ama bir program dahilinde bunu yaptığımız için yani neyi ne zaman karşımıza çıkacağı belli olmuyor. Ve bende şeyi diyecektim. Bu arada biz seninle ara verdiğimizde böyle kayıtlara döndüğümüzde önerilerde.
O arayı biz veriyoruz yani hani sevgili dinleyen vermediği için ya da hani onu hissetmediği için yani. Şu an korkuttu beni bu bir önceki cümlen yani birikerler. Yok ya bu vesileyle bu vesileyle 2 yerine 3 şarkı. Önermiş sorun yok sen geçenlerde play liste önerdiğin için yani şuan 3 şarkı. O rekoru herhalde egale edemeyiz. Beğendin mi playlist? Harika. Peki o zamanlamış.
Bir playlist ama bu arada oplaylistin hepsi habercisinin içerisinde sevgili dinle hani o playlist derken samet'in kendi hesabındaydı ama artık bir hekabio dinlenmesi, palya paylaşımı ve içeriydi. Emeklerin için tekrar teşekkür ediyim. Bu arada 3 tane şarkı ekliyorum, çok uzattım. Hemen isimlerini söyleyip lafı sana vereyim. Birincisi yine piyano moduna geçtiğim. Için geldi iyi olur o zamanlarda. Evet, bahar sonbahar ve kışla beraber bende piyano şarkılara döndüm.
Yine Lille stickiden rethet bu aslında calbella'yı alıp böyle. Çarmanlayıp ormanlayıp çok güzel harika bir piyano üretlerine. Dönüştü çok hoş benzemiyordu diyorsun al çevir devirde efsane. Oldu çağ Bella zaten çok güzel bir şarkıydı da daha piyanoyu, çevrosu bozuluyor galiba. Evet, seni iyi güldürdük, diğeri bak aslında şu an farkettim, iyi bir kontrast olmuş önerilerde. Çünkü biri çok sakin ve piyano iken diğeri de lafı sağlarak ve sert evet 10'a çıkart yakın bir
şey oldu. Hayal royaldan şov biz bunu da niye önerdim biliyor musun? Zaten sevdiğim şarkıydı ama şarkının içinde şarkı sözleri hollywood'u interneti falan böyle birazcık ele almış ve show biz zaten adı ve birazcık paralel bir şarkı olmuş oldu öneriyle sonuncusu da son zamanlarda çok keyif alarak yaptığım bir şey var. Oradan tutturdum mağazalarda dolaşırken özellikle hani şu koca vardır ya zara'da falan oturup.
Çaresizce oturur poşet dersler hakkında şöyledir, evet, işte onlardan biriyken geçen gün böyle mağazada otururken bir tane şarkı çalmaya başladı ve en sevdiğim şeylerden biri artık böyle şizem uygulamasını yukarıya tutup hoparlöre hangi şarkı olduğunu bulmak. Burada da sense of peruses şarkısını the sound grubundan bir mağazada dinlerken buldum ve buraya ekledim. Bunu da niye söylüyorum? Spotify ın algoritmasına yeni düşmemiş oldum.
Evet, spotifı kendi spotifyım algoritmasından değil mağazada dikkat ederek fokusumu vererek odamı vererek bulduğum bir şarkı olmuş oldu. Çünkü biliyorsun Spotify hep önceden pişirip pişirip aynı şeyleri.
Suya insanlar bu algoritmalar abidik gubidik oluyor ya Spotify da haftalık ne bileyim play liste garip şeyler koyuyor önüne onu düzeltmek için böyle gece yarılarına kadar ya da sabaha kadar böyle bir radyo aç. Radyosu işte sevdiğim müzisyen hadi ya radyosu sonra düzeliyor falan zannediyorlar. Bir bakıyorlar ayine düzelmemiş çünkü sen bir. Düşünüyorsan bir düşünüyormuş. Yani istediğini koyuyor. Çok iyi. O zaman sanki önerilerine noktayı koymuşken esazı elime hızlıca alayım.
Her zamanki gibi az öz diyip sloganına bir tane podcast dönereceğim inanmazsın tes. Adüfen karşıma çıktı ve yeni bir potcast. Ve basketbolu sevenler için belki de bir podcast Anadolu efesten şenlarkin'in podcasti podcast yapmaya başlamış, inanmazsın çok da sevmem kendisini ama güzel olmuş. Of the rickcord larkin podcast diye konuklu videolu gayet uzun bu arada hani yani podcast yani rogan jorgan podcasti kadar olmasa da 2 saate yakın falan keyifli ama hani basketbolu seviyorsan ve.
Bazı sporcuların mantalitesini de anlamak istiyorsan keyifli geldi, bana dinliyorum. Böyle yolda falan güzel gidiyor. Onu önereceğim yeni 334 bölüm yayınladılar. Bu tarihe kadar onun dışında 2 tane de şarkı önereyim. Klasiktir HKBO dinlemesine 2 eklememiz lazım psikolojisine girdik. Uzun zamandır biliyorsun ama artık roth six'i six'i 8 kere falan dönecek kadar olacak diye düşünüyorum bu podcast. Süresince. Bir tanesi geçenlerde hayatını kaybetmiş olan pack grubunun
vokalinden eklemek istedim. Irfan alıştan kaybolmam lazım şarkısı bayağı böyle şey bir anda insanların ortadan kaybolması üzücü oluyor. Hani ne kadar her şetli üzücü olsa da pat diye olunca daha bir. Yıkıcı oluyor ki gerçekten sevilen bir karaktermiş, onu da anlamış olduk. Çünkü underground gruptur pek bizim dinlediğimiz ama çoğu insanın dinlemediğini düşündüğümüz bir grup iken bayağı dinleyen ve destekçisi varmış gibi hissettik. Kurumsal konuştum.
Onun dışında lim pesto dan bu partide yalnızsın şarkısı böyle sanki. Bu bölüme uyuyacak bir gömlek gibi geldi bana. Bunu da eklemek istedim sanırım Samet. Valim peso dedin eskilere gittik ya eskiden böyle lim peso'nun ilk hy olduğu. Telefon emek verken gidiyorlar biliriz diyorsun? Diyorsun, evet, evet. Iıı teşekkür ediyorum. Önerilerin için packten yani paakin sol üstünden bir öneri geleceğini. Birazcık şarkı koymuştuk, 45 tane vardı playlist'de ama irfan alıştan yoktu.
Bireysel olarak bu zamana özel onu eklemek istedim. Evet, bu bölüm aslında bir bilinmezler gibi değil de daha böyle bilimle. Yaz bilinmezler mi hani? Böyle. Bile bile üzerimize gelen bir şey? Yangın yani bir şeyin yandığını kokluyorsun. Koku geliyor ama nerede yandığını görmüyorsun gibi mi destek? Ya bir uyarı, potkes bir şey. Ne dersiniz? Evet bir. Bir uyarı pot bir kla olsun, bir kaynnet. Evet skynet üzerimizde gölgesini hissettiriyor diyerek bölümü kapatabiliriz.
Bu arada youtube'dan dinliyorsanız beğeni abone olmayı ve yorum yapmayı unutmayın. Bizi çok seviniriz ve destek olursunuz. Spotify dan dinliyorsanız orada da yorumlar as aslında artık yorumlar başladı ama ve bazen. Anket senin de başladı emin olamadım ya? Başladı mı? Bilmiyorum kişiye göre galiba. Hepsi yanları algoritma evet neden acaba? Çünkü türkiye'den 12 yorum değil mi vardı? O yüzden kişiye göre açıyor olabilirler. Hatta anketi de kişiye göre
açıyor olabilirler. Ankete de bazen katılım ufak tefek oluyor ya bu tarz şeyleri gerçekten de şansa yani kime ne denk gelirse şeklinde ama yine de desteğinizi bekliyoruz hiç olmadı kesinlikle hiç olmadı spotify'dan bölümü. Whatsapp üzerinden veya bir şekilde arkadaşlarınıza yayabilirsiniz. Bize destek olabilirsiniz. Sizleri çok seviyoruz. Süreyya 10 yıllardır beraberiz. Olabiliriz. Sen de patreon'u hatırlat, ben de diğerlerini hatırlatmış oldum, sonra da kaçalım
patreon'da var. Patrion var ya bizi bıkmadan usanmadan destekleyen sevgili patronlarımız var. Buradan onlara bir kez daha teşekkürü bir borç biliyoruz. Onun dışında bir sürü bölüm var, o böl. Ümlerin içerisinde kaybolmak isterseniz sınırsızca kaybolabilirsiniz dedikten sonra hackabayı podcast nokta komada sizi bekliyoruz değil mi? Sonuç. Hoşça kalın kendinize iyi. Bakın, hoşça kalın. Bay bay.
