Hayat kaçık bir uygudur. HKB uot kestim bir başka bölümüyle sen dinleyenin karşısındayız. Bu sefer her zamanki gibi istanbul ekseninde ben Cihan öte kaliforniyalarda okyanusun ta diğer taraflarında bulunan kuzey kaliforniyalarda sevgili samet'le yine karşınızdayız. Geçen bölümlerde alışılagelmiş olduğu şekilde yan yana değiliz. Bu sefer Samet uçağını atladı, okyanusları geçti, çeşitli havalimanlarında indi aktarmalarını yaptı. Ve en son arabayla birlikte chiko'ya ulaştı.
Merhaba samet'ciğim ne var ne yok? Bu uzun geçen yolculuk sonrasında sende. Valla ne var jet lak var işte böyle 34 gün sabah dörtlerdi. Beşlerde uyanmalar falan filan o bahsettiğin uzun ve engebeli yollardan geçerken bir anda varınca son durağa insanın şafta da kayıyor. Biraz onunla uğraşıyorum zaten alışılmaz. Bununla ulaşmaya yılda bir jet lak'la. Dediğin gibi çok çetrefilli, uzun ve aktarmalı şunlu bunlu bir sürü. Gittim diyelim. Evet ya ya bir de ben de böyle
bir lowen head ilişkisi var. Hem avrupa'yı çok seviyorum hem de garajıma döndüğüm yeri çok özledim. Çok seviyorum, ikisini de birden olmak istediğim için böyle. Hani 2 kolu da ayrı yöne çekilen insan modeli vardır ya paylaşılamadığında bende de bir kolumdan Avrupa bir kolumdan Amerika beni çekiyor. Bunda döndüm buraya için buruk ama garajımı ve burada seninle dinleyenle buluşmayı da çok özlemişim. Hem içim buruk hem sevinçliyim. Sende ne var? Ne yok ya?
Bu formatı özlemişiz. Bu format dediğimiz de bizim zaten 270 bölümdür. Daha küsürlerle birlikte daha fazla bölümdür. Formatımız aslında. Yani bu setup bizim orijinal set upımız ve bunda şey gibi böyle. Hani senin bahsettiğin hani garajında mutluyum dedin ya hani? Bu hani evimi seviyorum anlamında. Bu da bizim podcast in evi gibi bu settupla. Valla bende işte senin gitmenin vermiş olduğu bir burukluk da yok desem yalan olur. Lakin bu sefer çok fazla zaman geçiremedik.
Geçen sefer daha fazla geçirmiştik. Bir önceki sefer daha fazla geçirmiştik herhalde bir sonrakinde havalimanında falan görüşeceğiz o skala. Hani şöyle gidiyor gibi. Ya da acısını çıkaracağız, daha fazla görüşeceğiz. Yine vakti gel böyle biz yani biliyorsun bu sefer daha ailevi olaylarla ilgili bir ziyarette olduğu için öyle planladım zaten bilerek. Senin de anlayışına sığınarak ama herhangi bir farklı durumda
zaten bol bol yine görüşürüz. Yine de araya sevgili dinleyen için sadece 2 tane bölüm sıkıştırmadık. Aynı zamanda da gelişi güzel diye popomuzdan uydurduğumuz bir mini kes serisi de sıkıştırdı. Bence yine verimli geçti. Düşündüğün zaman ne kadar az vakit geçirdik beraber ama yine verimli geçti diye düşünüyorum. Kesinlikle doğru taraftan bakıyorsun, bence inanılmaz verimli geçti. Bir sürü kayıt aldık. Bunlar da senin tabi ki gelişigüzeli dinleyen insanlar için belki tekrar olacak.
Ama hani Kaliforniya vergi mükellefi sevgili sametin getirdiği eklekmanların bir sonucu olarak bu seri ortaya çıktı. Bayağı da keyifli oldu. Çok kısa gerçi. Genelde senin elinden çıkıyor. Daha böyle mutfak tarafı sende olduğu için sen daha iyi görüyorsun. Kısa ama şey böyle pat diye bitiyor. Geçen indire şey dedi ya anlamadım dedi. Pat diye bitirdiniz dedi. Bunlar niye kısa uzatın? Bunları falan gibi geri dönüş hadi ya eşimden ki böyle sıkı pot kestin meclisi değildir sen.
Dedi evet ama güzellik güzelliği orada lafını bölüyorum. Bir herhangi bir format, bir ne bileyim. Konsept hiçbir şey yok. Burada konuştuk. Bastım başladı. Nasıl başladı anlamadım bitti kaldım öyle dedi. Yani hani o yönüyle güzeldi senin burada. Olduğunu bu arada dinleyene ve indiraya buradan ben de bir mesaj yollamak istiyorum. Bu çoğu zaman bana ve sana da aynısı oldu.
Yani bir bizim yakalarımızda sürekli durduğu için o mikrofonlar bazen sen başladın pat diye konuşmaya ben şey derim hani a kayıtta mıyız dedim böyle herkesin çat diye girip çıktığı kayıtlar oldu. Bence çok güzel oldu ya inşallah insanlar da beğeniyordur diyelim. Evet, içimiz buruk yine ayrıldık birbirimizden ama bir şekilde de devam ediyoruz. Buluşmaya hepimiz sen ben dinleyeyim. Güzel oldu diyelim ve bölüm öncesinde senin sevdiğin iceerlardan 2 tane hazırladım.
Hiç seni yormadan bir tanesinin cevabını biliyorum ama sevgili dinleyen de duysun diye soracağım. Hani o kadar iyi biliyorum. Sametciğim senin milli marşın olacak bir şarkı olsa ve bu bir tane olsa hangisi olurdu? Insanlar patnatiar derim herhalde. Evet, bu sorunu geçiyorum cevabı buydu zaten teşekkür. Ederim de vardı ama sende de vardı.
Senden de bir isim alalım. Ben hiç düşünmedim ya soruyu niye öyle oldu bende de bende de şey olabilir belki Michael konu efsanevi albümünün içerisinde hiro şarkısı olabilir. Bence de bence de sana çok yakışır, hatta dinleyeni de varsa öyle bir şarkısı onu ve hayatının tamamı var onlarla. Bize yazsınlar, evet, evet. O zaman şeye geçelim. Bölüm bölümün ikinci iceer ana iceer sorusuna senin için takılmış olan çocukluk zamanında en garip lakap ve bunun hikayesi
ya şunu diyorlardı. Bana da şunun hikayesi de şuydu, ama saçma sapan bir şeydi falan gibi var mı böyle aklına gelen ama şey grarus dışında. Tam söyleyecektim ama yani onu zaten senin de bir parçası olduğun bir hikaye glawarus benim doğduğum isviçre'de ki köyün lakabım olması genel olarak benim öğrencilik hayatımda falan çok fazla. Böyle takvim isimlerim olmadı ama ilk geldiğim yıl türkiye'ye şu ankinden de bozuk bir türkçem olduğu için isviçre'den
türkiye'de. Evet, ben var gitmek şeklinde o zaman ilk gittiğim ortaokulda da hiç hiç kimse benim ismimi bir yıl boyunca söylememişti. Benim takma adım orada isviçreli idi, isviçre geldi, isviçreli gitti, isviçreli top oynar mısın? Şeklinde böyle bir takma ismim vardı. Aslında garip de bir şey temelli bir dönüş yapmıştım. Türkiye'yle olmaya çalışıyorsun ama sürekli sana isviçre'de deniyor. Böyle çocukluk içinde kimlik arayışı içinde geçtiği geçirdiğim bir yıldı diyebilirim.
O aklıma geliyor, onların dışında zaten yoktu. Sanırım bu 2 gladious ve isviçre'de ikisi de zaten isviçre'yle alakalı. Sende var mı? Ben de merak ettim. Bende var julia evet ortaokul zamanından böyle uzun yakın arkadaşların lakap olarak kullandığı bir yuvan diye bir şey var, hiçbir anlamı yok, hiçbir anlamı yok. Böyle bayağı durup dururken bir sınıftaki arkadaşın söylemesiyle falan yuvan şeklinde kalması. Sonra nickleşmesi annen ortamında.
Evet, sonra ya bu yapışta üstüme deyip onu benim sahiplenmem ve hala da çok az da olsa kullanmam ki bazı arkadaşlarım hala bana seslenir. Yani öyle çok alakasız hiçbir anlamı yok. Bana samo da deniyordu. Bu arada hani çok klasik. Şey yani samo hani sametlere söylenir ya? Da yani o yüzden söylemedim. Cevap olarak güzel bir soru, nerede aklına geldi? Onlar çok merak ediyorum ama bölümü fazla uzatmamak için
okula. Çalışıyoruz deyip bölüm özelinde bu kısmı geçip daha böyle karanlık taraflara belki de aydınlık taraflara doğru evrilelim isterseniz sevgili samic. Ya biliyorsun çok karanlık konulara giriyoruz. Son zamanlarda öyle yapıyoruz diye. Geçen hafta barlar bölümünde böyle hatta baş başına söyledik bölümünü yani birazda light geçsin, bir sohbet ortamına geçsin, keyif yapalım diye bu kadar bir haftalık ara yeter. Şimdi sevgili dinleyen şimdi seninle yine. Hayatın gerçeklerine dönelim
diyoruz ve bugün ne anlatıyoruz? Amerika'da çok da dillendirilmeyen ve bilinmeyen hatta herkes tarafından bir salgın bir uyuşturucu da diyebiliriz herhalde ya da tartışırız. Diyebilir miyiz acaba? Işte orası da biraz karışık bir. Create bir. Evet, create veya türkçelerde kratom diyeceğiz artık türkçesi.
Demek lazım. Çünkü Uzak Doğu asya tarafına yetişen bir ağaçtan ve onun yapraklarından bahsediyoruz ki bizim coğrafyanında bilmediği ki amerika'da da yani neredeyse milyonlarca insanın kullandığı ama çoğu insanın bilmediği bir şeyden. Bahsediyoruz, underground kalmış şu anda o bakımdan ilginç olacak. Bundan arıyorum amerika'dan da çünkü dinleyenlerimiz oluyor. Bunda Samet araştırdığım fark ettim. Yaygın bir marketi var. Hani bu bu bizim coğrafyamız da yok. Bu arada sevgi dinleyin onu da
söylemek lazım. 2.013 yılında Bakanlar Kurulu kararıyla yasaklanan uyuşturucu maddelerin bir tanesi de bu. Türkiye ekseninde ki avrupa'da da ben görmedim. Araştırırken nedense bu amerika'da herhalde FDA biraz ben çekmedi davrandı bunu tartışacağız. Bölüm içerisinde istersen sen bir girizgah yap fikri. Yapayım. Ama bölümün ilerleyen notları için aslında bahsetmeyi düşündüğüm şeyi de hemen
söyleyeyim. Avrupa'da hangi ülkelerde var, hangi ülkelerde yok, hangi ülkelerde legal ve değil onun listesini çıkardım, oraya geliriz ülkelere ve dünya ekseninde kullanımını konuşurken şimdi şöyle bir şey var, 100 yıllardır yani ford centerest diye geçiyor. 100 yıllardır aslında Güneydoğu asya'da. Yani bu neresi oluyor işte Filipinler yeni güne Malezya Tayland o taraflarda kullanılan.
Senin de bahsettiğin gibi bir ağaç türünün yaprağı bu 4 ile 16 m yüksekliğe kadar ulaşabilen tropikal bir ağacın yapraklarından elde edilen bir. Ne denir işte bir madde. Madde bu hani bu arada şey hani ne amaçlı kullanılıyor diye sorarsak hani sağlık amaçlı kullanıyor temelinde. Evet, evet, evet, yüzyıllardır bu dediğim bölgelerde insanlar bunu acılarını dindirmek için rahatlamak için çiğnemişler veya çay şeklinde yapmışlar. Bazen sadece enerji versin diye
çiftçiler kullanmış. Çünkü çok ağır çiftçilikle ilgili uğraşan insanlar var, belleri ağrıyor, sırtlarını kramplar giriyor falan bunu kullanıyor. Aslında çok öyle anlattığın zaman dinleyen.
Diyecek ki ne doğal tarafım var. Diyecek aynen tamamen doğal ama şöyle bir şey var, sevgili izleyen ve dinleyen her şeyde olduğu gibi bunda da bokunu çıkarmayı insanlık olarak başardığımız için bunu çok yüksek dozlarda aldığında başka şeyler ortaya çıkıyor ve bizim bugünkü konumuz da şu, amerika'dan insanlar 2 binli yıllarda gelip buraları ziyaret ettiklerinde bu olayı çözüyorlar ve sonra film oradan. Şu an 2.020 dört'deyiz, 24 yıllık bir neredeyse aşağı
yukarı tarihi var. Batılılaşması anlamında ne yapıyor? Bu FDA yi sen bahsettin. FDA in bile dikkatini çekecek kadar ciddi yerlere varıyor. Bu crate ya da kratomun kullanılmasının hadisesi. Çünkü burada şirketler türüyor. Bunu işte hap şeklinde çay şeklinde toz şeklinde. Her şekilde içerisinde böyle. Şey yok, benim fark ettiğim bir tek fitilin çıkarmamışlar. Yani her şeyini çıkarmışlar amerika'da ve çok kolay ulaşabiliyorsun. O sebepten şaşırtıcı bir tarafı
var. Tamam bu maddenin hani bu madde diyorum. Bu bitkinin daha doğrusu bir yaprak. Çünkü bu çeşitli kullanımları var, yüzyıllardır kullanılıyor vesaire ama Amerika tarafında bir nedense bir boşluk var ve bu boşluğu çoğu şirket artık girişimci mi demek lazım? Hani yatırımcıya da fırsatçı mı demek lazım, inanılmaz şir. Evet, inanılmaz ürün yelpazesiyle ve köşedeki bakkal amca da bulabileceğin şekilde bir dağıtım ağıyla bunu kullanıyorlar.
Evet, bu arada hani daha böyle bilimsel konuşup insanlar araştırması için şu bilgileri de vermek istiyorum, midragina spaceo ise kort diye geçiyor. Latince ismi bu bitkinin ve aslında yerel olarak bu bitkinin adı create ya da kratom değil tan kakao one tom ketum veya bıyık diye geçiyor. Kendi bölgelerini insanlar kullanırken yani onları gidipte creat tim alacağım desen zaten öyle. Bir isimden haberleri olmaz. Ayrıca yine bilimsel bir şey
daha söyleyeyim. Yine araştırmak isteyenler için metre ya da seven hydrox myragine denen 2 tane madde var içinde bir sürü başka maddeler dışında bu bitkinin o ikisini ekstra edip yani içinden çıkarıp daha da dozajını yükseltiyorlar amerika'da. O yüzden az önce birazdan bahsedeceğim bir sıkıntılar ortaya çıkmaya başlıyor. Ne oluyor amerika'da bunu önce böyle satıyorlar.
Diyorlar ki opyoit yani bu seninle başka bölümlerde sağlıkçılarda falan bahsettiğimiz aşırı bağımlılık yapan şeylere senin bağımlılığın varsa bunu kullanarak bir şekilde azaltarak nasıl bağımlı olduğunu uyuşturucudan kurtulabilirsin. Diyor ya da alkol bağımlılığında desteklemek için senin dediğine doğru ve işe yaradığı da gözüküyor. Ya bazı röportajlarda insanlar bu benim hayatımı kurtardı işte 20 yıllık alkoliyim, artık bıraktım diyor. Bazı röportajlarda da bu benim
hayatımın kabusuydu. Buna şimdi bağımlıyım, kurtulamıyorum diyor. Benim çok dikkatimi çeken bir şey var. Sevgili Cihan bazılarında da duyarsızlaşma olmuş yani atıyorum 5 tane hap alıyorsa bu bitkiyle ilgili artık o 5 hap bir şey yapmadığı için bunu sekize çıkarıyorsun onu 10'a çıkart çıkarıyorsun sonra 10
beşe çıkarsak yani böyle şeyler. In metabolizmanın hani direncinin sınırı değişiyor ya vücut alışıyor çünkü o 5 taneye daha fazla ihtiyaç duyuyor ve yavaş yavaş da aşırı doza doğru giden bir süreçten bahsediyorsun bize. Kesinlikle öyle. Mesela FDA neyden çok korkuyor. Bir kere bunun regüle olmadığı için federal seviyede üretiminde konitamination yani bir yere bir bulaşma var mı yok mu onu bilmiyor içinde başka bakteriler giriyor mu?
Temiz bir yerde üretiliyor mu? Yani bu adamların hiçbir şekilde kontrolü yok. Bunun üzerine FDA bunu kontrol etmediği zaman girip senin fabrikanın da basamıyor. Nasıl yaptın bunu diye çok acayip büyük borçluklar var amerika'da bununla ilgili ondan sonra. Işte kalite kontrolü yapılıyor mu onu bilmiyor. Bu insanlar bunu üretip satarken aracı FD.
Nin yaptığı bazı araştırmalarda çok yüksek dozda alındığında ciğerle ilgili toksik etkilerin olduğunu bulmuş şef diye yani burada çok tehlikeli bir durum var. Bir de sonradan sen biraz daha istersen derinine gir insanların hani hayatını kaybetmesi veya hastalık olması ile ilgili şeyler var ama genel olarak işte. Kriz geçirme ve ciğer zehirlenmesi gibi şeyler de var. FD. Nin listesinde korktuğu şeyler.
Arasında özellikle dikkat çeken şey son yıllarda kratomdan yani kanında kıratom bulunan ve bunu aşırı dozda kullanmış olan insanların hayatını kaybetmesi ve bu hayatını kaybeden insanların sayısının son yıllarda aşırı artması bu zaten toplumun dikkatini çektiği için de son dönemde biraz daha böyle insanları ya bu aslında uyuşturucu madde kategorisinde olmalı ya da olmamalı tartışması içerisindeler bunun. Amerika'daki tartışmasını ben gördüm zaten.
Son dönemde yazılan makaleler ya da ne bileyim üretilen içerikler de buna yöneliyor ki aslında bu yılların problemi böyle. Youtube'da baktığın zaman 10 yıl önce bir haber bülteninde bir haber bulabiliyorsun işte aslında kraton zararlı ya da değil onunla alakalı bu tarafıyla bir soru işareti ama işte kullanım amacı çok önemli. Senin biraz önce vermiş olduğun örneklerde işte insanların bambaşka bir hani kurtulamadıkları bir alışkanlığı.
Yerine daha masumane dozda olan hani daha düşük seviyede bir bağımlılık sağlayacak olan bir maddeye yöneliyorlar. Bununla ilgili de başarılı olanların hikayelerini gördüm. Yani güzel bir şey baktığın zaman ama işte bağımlılık yaratmıyor tarafı yok ya hani kıratomunda o da bağımlılık yaratıyor. Çünkü amerika'da şimdi Amerika ekseninde tamamen bölüm sevgili dinleyen fark etmiştir yani. Bir kratom ürünler şey olarak gözüküyor. Bir gıda takviyesi işte bir böyle enerji verici ürün.
Hani bu haplar. Olan ürünü gibi neredeyse, çünkü şimdi sen. Şimdi sen daha iyi bilirsin. Amerika'da büyük eczaneler var. Bu eczanenin içerisinde reçetesiz aldığın bir sürü ürün var. Bunlar ilaç değil tabii ki masumane şeyler, ufak tefek şeyler ve genelde de böyle enerji veren işte ne bileyim gözüne göz damlası hani reçetesi aldığın şeylerden bahsediyorum ama. Rideday onları diyorsun?
Aynen onlarda rahatça bulabildiğin ama aynı zamanda da köşedeki bakkaldan da ya bana oradan bir ufak şat verir misin? Paki abi dediğin bir ürün kolay kolay ulaşılabilir olması ve yaş sınırıının olmaması üzerinde günde şu kadar dozlu geçmeyiniz gibi ibarelerin olmaması ilaveten üzerinde biz hiçbir şeye karışmıyoruz. Bunu alacağın işte şunlar, şunlar varsa bunu alma eğer alırsan da sen sağ bir selamet.
Şeklinde bir yazının da olduğu tamamen Amerika gibi bir yerde büyük boşlukları bulup bunu bir şekilde yani yanlış olmasın ama bir buçuk 2 milyar dolarlık bir pastaya dönüştüren bir grup var ve gördüğüm kadarıyla böyle izlediğim videolarda da girişimciler gayet gençler ve bir tarafıyla da bir kimya
tarafı var. Bu işin görünen o ki benim anladığım kadarıyla bu süreç bu şekilde devam etmeye devam edecek ve sonrasında da bir noktada belki Türkiye ekseninde olduğu gibi amerika'ya sınırlayacak bunun. Belli bir doza getirecek gram olarak miligram olarak ya da
tamamen yasaklayacak. Evet, burada şöyle bir şey daha var, şimdi bir sürü insan bunun şirket olarak hani girişimini başlıyor ama bir de pastanın öbür tarafına veya senin her zaman madalyonun öbür tarafına baktığımız zaman çevirip şimdi bir de bunu üreten, yetiştiren insanlar var.
Şimdi onların röportajlarında mesela oradaki onu yetiştiren insanlar diyorlar ki. Bu batılılar bize gelip bunu mu almadan önce ben hiç yok pahasına aç bir şekilde çocuğumu doyuramayarak işte buradaki zar zor bulunan işlerde çalışıyordum. Şimdi aldığım bir arazide bunun yetiştirerek tonlarca gelmiş. Artık bonerika'ya işte Yıldırım, Fırat onun. Haftalık ya haftalık tonlarca. Hatta evet, çok enteresan öyle bir şeydi. Evet yani tonlarca şeyi yetiştiriyorlar.
Bu insanları da yeni bir iş alanı açılmış ve bu şeyden de çok iyi. Gelir elde ediyorlar. Şimdi birinin problemi haline gelen bokunu çıkaran dediğim bölüm başındaki problemi haline gelen bir şey. Diğerinin de hayat kalitesini arttıran çözümü haline gelmiş. Yani 2 taraf 2 tarafta mutlu bir taraf kullanmayı bırakmak istemiyor. Bir tarafta üretip satmak anlamında çok hoşnut öyle devam ediyor.
Şimdi FD a'i burada birkaç kere dinlendirmiş, ben bunu regüle etmeyi düşünüyorum ya da reçeteyle yapmayı düşünüyorum diye çok büyük protestolar olmuş bunu kullanmak tarafından. Çünkü onlarda diyor ki bu harble medy. Tamamen böyle doğal bitki olan bir şeyin yaprak sen bunu nasıl yasaklarsın? Amerika'nın sıkıntısı bu zaten bir şeylere hakları olduğunu düşündükleri için birbirlerini
davet etmeye, yani şu an şey şey ülkesinden bahsediyoruz. ı RS davalarla yerle bir eden santolojinin artık bir din kabul edildiği bir ülkeden bahsediyoruz. Amerika'dan bahsedince herkesin herkese mahkemeyle bir şekilde. Sıkıştırdığı bir yer, bir de şeyi fark ettim. Avrupa genelde bir şey revaçtayken veya yükselirken bunun ile ilgili bu tarz denetimleri veya yürürlükleri hemen devreye sokmak isterken yani biraz daha proaktif
diyebiliriz. Bu konuda avrupa'ya, amerika'da biraz iş işten geçtikten sonra yapmaya çalıştığı için elini yüzüne bulaşıyor. Yani 20 küsur yıldır olan bir şey hep underground kalmış ama kaldığı halde o kadar çok binlerce insan tarafından kullanılmış ve bazıları zarar görmüş işte seninle paylaştığın. Da bazı insanlar çocuklarını bu yüzden kaybettiğini iddia ediyor ama aslında o çocukların kanında sadece bu yok. Başka uyuşturucular ve maddeler
de var. Burada federal anlamda bir şey yapamadığı için Amerika eyalet anlamında iş başa düşmüş. Şu anda Washington DCO zaten eyalet değil ama sayıyorum. Washington DC Allah alma ararken saz an indiana road ionent vermen wins Johnson sadece bunlar eyaleti olarak yasaklamış yani buralarda. Reyting masaını alamıyorsun, kendin sokakta satamıyorsun, kullandığın zaman sıkıntı oluyor falan filan diğerlerinde değil. Yani şu mesela california'dan yayın yapıyoruz. Ben gidip ben alabiliyorum.
Şu an köşedeki saaki abiden pardon meksika'lı abiden senin orada. Daha o ze diyelim fatih'e yerine. Pozezden gibi geze'den gidip alabiliyorsun. Opumlu artık hapını, ilacını, ilacını dedim. Pardon bak Allah söyleyebilirsin. Enerji şatını ya burada belki hani madalyonun bir daha çevirelim. Samet'cim burada belki de hani Amerikan otoritelerinin biraz daha çekimser kalmasının temel sebebi aslında.
Melde uyuşturucu maddelerin madde yoğunluğu içerisindeki yoğunluğun bu kratomda bu kadar olmaması belli seviyede düşük kalmasından dolayı da diyebiliriz. Burada hani otoritelerin hani haksızlık etmemek adına haklı olduğu tarafını da söyleyelim ama tabii ki bu temel problemi de dillendirmek gerekirse sınırlamaların olmaması belki pazar içerisinde hep aktif olacak, onu bilmiyoruz ama bir şekilde yani ne bileyim. 12 yaşındaki çocuklarında
ulaşamaması lazım. Evet. Bence ya onlara kredi kredi vermen çok güzel yöneticilere ve denetimcilere ama bence biz yani biz derken amerika'lardan bahsediyorum. Bir şeyi bulup da bokunu çıkarmak da gerçekten çok yorduğumuz için üçüncüye söylüyorum. Bunu biraz daha uyanık olması gerekiyordu bu insanların yani. Create olur. Yarın evet bugün create olur, yarın başka bir şey olur. Burada bu işler böyle yürüyor ve dediğin gibi kendini kocaman bir
piyasa yaptı. Şimdi yıllık onun konventionları oluyor, buluşmalar oluyor, gösteriler bil. Neler herkes birbiriyle yarışıyor. Birisi işte çay olarak satıyor. Hatta bazıları satarken Williams drone diye içine ilk ingread yani ilk içeriğinin create olduğunu bile yazmıyormuş. Sen aslında içiyorsun zannediyorsun ki ilk içinde ne bileyim işte papua çayı bir şeyler bir şeyler var ama create aslında en çok içine konulan neden bağımlılık yaptığında hep o markayı hep o şişeyi alsın
diye o kişi yani öyle garip. Olaydan avantaj elde edenler de var. Sonlara doğru şeyi söyleyeceğim ama unutmak istemiyorum. Başlarda bahsettiğim için avrupa'da create durumunu evet. Çünkü mesela ingiltere demiş ki create için yani yasalarında new saycos yani bunun böyle tanımlamış, yeni sayko aktif bir madde olarak tanımlamış ve direkt illegal yapmış. Sadece satma değil senin himayende olmasını birine tedarik etmenin her şeyini yasaklamış. Mesela ingiltere en sert ya da.
Irlanda, italya, isviçre. Romanya senin mini memleketin. Romanya'da yasak değil mi? Aysel pardon yasal değil mi? Yasal değil şu anda bunlar değişiyor. Bu arada üzüldün dimi bir tadına bakarız deyip tabi türkiye'de da var. O listede yasal olmayanlar ama mesela beni şaşırtan yerler de var. Örneğin ispanya'da, fransa'da bu tarz yerlerde hala bu yasalar geçirilmemiş, kullanma şansım oluyor. Yani Avrupa biraz bölünmüş. Bu konuda tam bir tek seslilik
yok. Bence birazcık da az önce bahsettiğim kültürel yaklaşımla alakalı. Yani avrupa'da da burada gerçekleşen ölümler gerçekleşmeye başlasa, insanların şikayetleri farklı yönde olsa insanın kullanımları da farklı yönde olsa, yani bunu daha farklı tutarsalar belki orada da daha sert bir yaklaşım olsun. Kesinlikle, çünkü baktığın zaman bir pazar payı aslında Avrupa kıtasında yok.
Yok gibi nasıl yok? Hani. Bir uyuşturucu madde olarak düşünmesin seviyenin, yani sadece bir ürün olarak reyonlara girecek şekilde bir kültür yok. Ama tabii ki senin bahsetmiş olduğun bölümün başında Amerikalı girişimcilerin buluşuyla birlikte okyanusu geçen bu yapraklar ki kurutulmuş yapraklar genellikle bunlar farklı yöne evrilmiş. O yüzden hani ispanya, fransa'yı çok yargılama diyorum. Burada Romanya, Türkiye ingiltere'yi övelim çok hızlı aksiyon evet.
Yasaklar listesini eklemişler. Ve şöyle bir ironik durum da var, şimdi başka bir bağımlılık kurtulmak için bunu kullanırken buna bağımlı oluyorsun ya şimdi bunun bağımlılığından daha hızlı da. Değil mi bunlar kocaman içinde başka bir şey değil mi ya? Bu çok saçma, evet doğru ama şey hani suçlayamıyorum da insanları bir yol çıkış yolu bulmaya çalışıyorlar ama bundan kurtulmak için de böyle elle tutulur sağlam bir kurtulma kulübü. Kulübü veya organizasyonu da yok.
Hatta bir tane çocuk bunu kullanıp bırakmış. Podcast yapmıştı onu üzerine tamamen critimi anlatan, kendi tecrübesini anlatırken şey diyordu. En benim işime yarayan ve creatımı nasıl krizler geçirmeden bırakabileceğimi bana anlatan şeyin reddite bir subred olması ne kadar üzücü diyordu. Yani düşün bir bilimsel bir şey değil. Bir doktor değil. Yani sabredipten okuduklarıyla bırakmış crate ama.
Yani burada övelim. Danıştığımız ve altında öyle bir sorunun altında 85 cevapta işe yarayan bir şeyleri bulduğumuz bir süre oyuncu. Da değildir yani. Gerçekten bu sosyal hizmet yani bu bu arada şey amerika'nın ekşi sözlüğü bir tarafıyla işte. Ama işlevseli işlevsel olmadığı. Ya linç yemez. Temelde lütfen yemek istiyorum. Temelde kullanım amacın olması gerektiği şeyi sen özetledin. Hani bir alışkanlığı yani bir alışkanlık derken bu da
bağımlılıktan bahsediyoruz. Hani bırakamayacağım bir şeyi bir şekilde tolere ederek onu bırakma ama bunu bırakırken de başka bir kapana kendini hapsetme bu işin belki de samet'ciğim bilinmezler tarafını bize sunuyor. Bir kaç tane yorumluk şeyler ekledim. Sonlara biraz da eğleniriz diye böyle karanlık bırakmayalım. Birincisi. Her şeyde olduğu gibi bunda da california'lar rahat duramamış ve class action love su diye başlatıp bütün herkesi dava etmişler.
Bulabildiğince toplu bir dava demiş. Evet, çok iyi. Gerçekten izlemesi keyifli, diğeri de jer rogan bir podcastinde 78 tane ağzına atıp bununla kafası çok iyiymiş ya diyor. Ben de buradan sormak istiyorum. Bizim podcast senin ne iyi eksik biz de keşke böyle yayın yapsak biz yapamıyoruz diye. Onun notlarımı beklemişim, çünkü kafası yani crate'indan kafası güzel bir şekilde yayın yapıyordu. Bir tane bölümünde bir de bu hani ağrı kesici olarak gibi
düşünülmüşüm. Bu başlarda araştırmacılar tarafından ama burada avrupa'nın verdiği çabuk tepki işte amerika'nın verdiği geç tepki falan. Bunlar bana çok ilginç geliyor çünkü yüzyıllarca hiç sorun yaşamadan bunu kullandığı için insanlar orada. Onlara da bir alkış buradan alkış efekti ekleyelim. Güneş müdafanın. Evet, çünkü. Onlar da biliyormuş, bunun onları rahatlattığını. Dimi yani yani gerçekten. Normal. Evet kesinlikle yani bu bir kaç tane ekstra yorumu da eklemek
istedim sonlarında çünkü. Basit bir bitki yaprağından amerika'nın bir 2.000 yirmide bir nokta, 7 milyonken şu an bilinmeyen kullanıcı sayısına evrilen bir aslında dramaturar anlatmış. Olabilir, o tarafı da çok garip değil mi? Samet takip edilememesi hiçbir şekilde böyle. Sanki yeraltı örgütleri amerika'nın içerisinde bir birim kurdu ve bu birim amerika'yı yıllarca sömürmeye devam edecek. Ne öneriyoruz kısmıyla bir kez daha sen dinleyin, karşısındayız.
Her zaman olduğu gibi Samet garajında ve bakalım bize neler neler önerecek? Cihan bu ne öneriyoruza girerken değişik değişik introlar serpiştiriyorum. Ben araya bu seferki bölümde de bir. Gireyim. Bir özel bir tercihin var mı? Edip de 10'a çıkart göre koyalım diye soracaktım. Yok, teşekkür ederim. Sametciğim biz seninle yola tercihlerini her zaman saygı duyuyoruz. Ya bugün seninle de paylaştığım bölüm içinde de bahsettiğim videoyu önermeden olmaz diye düşünüyorum.
Bloomberg orans diye bir youtube kanalı var. Genel olarak bu kanalı da önermek istiyorum. Aslında çok çok çok iyi yapımlar var orada ama Bloomberg orjinalsın. The growing tal of americas blooming kratam endüstri diye bir bölümü var. Biraz uzun oldu ismi. Dinleyen daha kolay bulmak için HK bot nokta com'a gidip orada önerilerden bulabilir. Aynen bölümle alakalı bir tek onu önermek istedim. Çünkü orada bir 28 30 dakikalık güzel bir belgesel tadında bir
video var. Evet, gerçekten doğrucu bir video bu arada. Aynen öyle bir takipçimiz var. Sevgili eyüp Yavuz onunla. Küçük bir sohbetimiz oldu. Geçenlerde kayıda girmeden önce pink floyd'un pompei de belki sen de rastlamışsındır. Geçen yıllarda pompei de 1.900 yetmişlerde kaydettiği mükemmel bir konser vardır. Direk bu işte eski şeylerin içinde. Nasıl bir şey hırsızlıktır demi? Ya bilmiyor mu şu hırsızlık mu? Benim en sevdiğim videolardan biri aslında inanılmaz bir yere
götürüyor. Seni dinlerken ya şusuzluk tabi bir şey anlamında olabilir. Hani izin nasıl verilmiş, orada nasıl bu? Yerlerde böyle şeyler yapmışlar anlamında ama çok komik bir konserdir. O onu paylaştığını biz biraz sohbet ediyorduk ve o da şey demişti. Hatta şaşırmıştım böyle bunu nasıl önermediniz diye. Ben dedim ki senin adına bunu bölümde seve seve önermek istiyorum ama spotify'da ve
deaser daki listeye eklemeyelim. Bunun sevgili canım sadece youtube'da ekledim çünkü görsel bir şölen de olduğu için aynı zamanda ve çok uzun olduğu için pink floyd'dan eko şarkısını youtube spesiyal youtube önerisi olarak ekleyelim. Bir de bilmiyorum, fark ettin mi? Çok böyle karışık tepkilere neden olan linkin parkın yeni bir şarkısı çıktı. Kadın vokal almışlar işte sen chesterın yerine dolduramazsın. Siz niye böyle müzik falan bir
sürü bir sürü hikayeler oldu. Ben tarafsız dinledim ve şarkıyı gayet sevdim o yüzden. Linkedin. DM tns michini de eklemek istiyorum. Liste peki sana bir soru ne öneriyoruz içinde böyle bir soru sor, bu hanımefendinin geçmişiyle ilgili bilgi sahibi. Misin yani oturup incelemedim. Kimin nesi başka bir grubu olduğunu eskiden duymuştum ama bizde aydınlatmak istersen sanırım bize verilen sürenin sonuna gelmedik henüz. Müzikal olarak değil, kendisi biz şahinoloji fanı.
Yapma beni gönlümden en köşesinden vuruyorsun şu anda. Üyesi mi ya üyesi tabi ki yaşanmışlıkları var. Sayın tolojiyle diyorum ve önerilerine lütfen devam et çıkarıyorsan eğer hani çıkaracaksan. Yok bu emtinasin şarkısının tarafsız olarak dinlediğimde sevdiğim için çıkarmıyorum. Listede tutuyorum sana ve dinleyene yine de tavsiye ediyorum bu şarkıyı ama şu an içime bir kurt düştü. Bölüm sonrası bir araştırma gerektirecek gibi geldi bana teşekkür ediyorum. Teşekkür. Ediyorum.
Geç ilgili metinsa'da ileteceğim. Ya çok sıkıldım, bu santolucan yani şu an gerçekten de heves kaçıran bir bilgi oldu. Her yerden çıkıyorlar, inanılmaz bir şey ve eski aktörler ve ünlüler eskidikçe de yenilerini de kamçılıyorlar. Öyle de yan bir bilgi vereyim ve çok uzatmadan lafı sana vereyim. Ha bitti mi ünlülerin? Evet, video pompei'den pink floyd ve linkin park şeklinde öneriler oldu. Okey çok aniden bitirdiğin için şimdi ben şu kitabı sana ve. Sevgili dinleyeni göstermek
istiyorum. Sevgili berker ay Kemal, evet sen okudun. Mu evet, uçakta 1.500 saat geçirdiğim için benim de okuma fırsatım oldu. O yüzden çok heyecanlandım. Aynı anda okumuşuz yani aynı zamanlarda aşağı yukarı okumuşuz. Kendisi çok güzel bir not yazdırmış buraya ve bize hediye etti. Bu güzel kitabını kendisine sevgili berker kemal'e teşekkür ediyoruz. Bu vesileyle bu birinci hatırlatma ikincisi geçen. Üstüne geçmeden lafını bölebilir miyim? Kitabı ön. Ama sen aynı fikirdesindir diye
düşünüyorum. Ben için çok güzel bir kitap olmuş dimi yani akıcılığı, anlatımı bence çok beğendim. Bizim podcast gibi bir kitap under o yüzden sevgili berk eray bu konuda bizi yakaladı diyelim sonuç. Kesinlikle teşekkür eder 10'a çıkart tekrar. Tekrar teşekkür ettikten sonra geçenlerde kuzenim yazdı bana ve çok da alakalı değildir. Yazdığı şey bu firstay kilo my fatur izlemediysen seversin dedi bana.
Ve bizim youtube videolarına düşmüş youtube versiyonunu çok beğenmiş, orada da önerirsen sevinirim dedi. Netflix'te olan firstey kilo mafe fatur filmini öneriyorum. Adem'in önerisi olarak dedikten sonra bölümle alakalı olan bir tane videom var. Bu video State kanalında cromla alakalı bir 10 dakikalık bir video bu videoyu öneriler kısmına koyacağım. Hani gerçekten bir uyuşturucu mu yoksa gerçek diğer taraftan bir takviye mi bir yararı var?
Kıratom'un işte içeriğine giriyor ama 10 dakikalık bir video bunu ne öneriyoruz kısmının notlarında olacak. Geçenlerde önerdik mi bilmiyorum. Böyle saçma sapan bir şekilde karşıma çıkan ve sonrasında da fenomen olduğunu öğrendiğim dizi var. Prens dizisi bu bayağı viral oldu. Şu an türkiye'de ne dizisi friends mi? Prens hii Prens. Demişsiniz. Bluetooth konuştuk onunla ya yani öneri olarak konuşmadık ama diğer şeyi önerirken o. Elemanın var.
Bunları önerirken o zaman ben bundan haberim yoktu bu arada bayağı. Ama bunu önermen iyi oldu. Bu farklı bir yapım çünkü onun üzerine konuştum. Güzel ben hani uzun zamandır bir şey izleyemeyen biri olarak 2 sezonu da izledim. Yani güzel derken keyifli diyelim. Hani böyle inanılmaz? Evet kafa dağıtmalık bayağı başarılı. Bununla bağlantılı olan ve alakasız bir şekilde bunun senaristlerinden birinin youtube'da yaptığı bir içerik
var. 10'a çıkart da tesadüfen bulaştım ve bir bölümü inanılmaz iyi açık büfeyi youtube kanalı var. Bu açık büfe youtube kanalında ismet r diye bir seri var işte çeşitli alanında yani bir konu belirliyorlar alanında uzman gördükleri kişiler. 235 kaç kişi varsa böyle karşılık kesitlerle konuşuyorlar. Soru soruyor işte programı yapma kişi ama tabii ki kişi kendi karakterinde değil aslında ismi Kerem Kerem Özdoğan yanlış hatırlamıyorsam ismet karakteriyle böyle garip garip sorular soruyor.
Karşıda ciddi cevap veriyor hani? Çünkü uzman statüsündeler çocuk bölümü inanılmaz iyi yani 2 kere falan izledim. Buradan da sana paslarım çok çok. Iyi ama o da o da işte var. Bunlarda ki diğer başrolünler. O evet. Ve hatta Samet de var bunlarda adı ve o da yine netflix'te bulunan başka yabancı bir yapımın türkçe'ye uydurulmuş versin. Onu biliyor muydun? Yani bu formatın var olduğunu o zaman sen bunu bitirdiysen veya bitirdikten sonra ben sana ve dinleyene değerini de öneririm.
Çünkü o yabancı formatı da çok başarılı oluyor. Zaten ilk o çıkıyor. Sonra çok başarılı bir şekilde senin bahsettiğine evirilmişler. O da güzel bir öneri olmuş. Karşı tarafı paslaşıyoruz. Ne öneriyoruz kısımda? Evrimine hoş geldik. E hadi buradan da bu kadar konuştuktan sonra 2 tane de şarkıyı, hekabe ı dinlemesi
playlistimize ekleyelim. Bir tanesi çok kısa enstrümantal ve bizi alıp geçmişe götürecek olan kurban grubundan sus şarkısı, diğeri ise biraz daha bambaşka formatta bambaşka yerlere götürecek olan böyle şey gibi oldu. Sunum vapurdum atın. Kuru da bayağı tarak satıyorum gibi will and miskin grubundan club your hands bunlar hekabe dinlence splay listelerimizde olacak. Sevgili, dinleyen ve Sevil Samet. Evet, playlistimizi dinleyen ve takip eden herkese teşekkür
ederim. Bu arada ben bu arada. Bayağı bir artış var. Play listemizin takipçisi herkese teşekkür ediyoruz. Ben hani şey gibi biz dinlediklerimizi insanlara paylaşıyoruz ve biz dinlemeye devam ediyoruz. Evet, hayırlısı yol. Başarılı uzun yolculuklarda iyi gitti bu son. Yani hani indirmeye çalışıyorsanız belki çok megabayt demiyorum, gigabayt tutabilir tim bilir. Kim bilir? Aynen öyle. Bu dolu dolu ve alışık olmadığımız önerilerin için sana
da canı gözden teşekkür ederim. Arada verdiğimiz. Boşluğundan dolayı sanırım güzel birikmiş sende de aslında. Bende de bir kaç tane daha bir şey var. Uçakta içerik tüketebildiğim için işte kitap senin önerdiğin kitabı da okudum. Başka bir kitap daha. Okudum ama son bölüm. Bunları sonraya saklıyorum, aynen öyle. Istersen çok uzatmadan klasik kapanışımız ve hatırlatmamızı da buradan kaçalım? Öncelikle patronlarımıza teşekkür edelim. Onlar çok önemli ve yeni patronlara da buradan davet
yollayalım. Bizi desteklemek ister, desteklemek isterseniz. Patron da varız patreon'da varız. Onun dışında da hackabipodcast.com dan bütün bağlantılar mevcut. Bize ulaşmanız, bahsettiğimiz şarkılar, öneriler, videolar, şunlar bunlar hepsi var. Bir de son zamanlarda youtube'da da böyle. Geçen bölümde de bahsettiğimde güzel bir dönüş aldım bir kaç kişi şey dedi. Hatta Spotify de dinlediğim halde youtube'a gelip takip
ettim falan değil. Youtube'da da takipimizi yaparsak hepinize minnettar oluruz deyip vefa sana vereyim. Yolculuğa bu. Kadar bizimle devam eden bu bölümün üzerinde sevgi dinleyene müteşekkiriz. E onun dışında eğer bu bölümü ilk defa dinliyorsan geriye dönüp çok dinleyecek bölüm var. Biz bile bazen hatırlayamıyoruz ama sıkı takipçiysen bir sonraki bölümde ya da önceki bölümlerden birinde görüşmek üzere diyelim değil sevgili samic. Evet, sıkı takipçiler genelde biraz şikayet ediyorlar.
Hepsini bitirdik. Haftada 23 tane salın diye de ben de dedim. Hani bizim lazım. Politika olursak bile bayağı meşakkatli bir. Iş aynen öyle bana herkese çok teşekkürler. Bir sonraki bir önceki 12 ger 2 bölümlerde görüşmek üzere hepinizi çok seviyoruz. Hoşça kalın hoşça kalın. Hayat kaçık bir uygudur.
