¶ Lars Rebiens Dobbeltrolle og Magt
Det er sådan en online briefing, som vi journalister er blevet inviteret til kort forinden. Og det er Lars Rebien, der får ordet med det samme og udlægger, hvad det er for en institution, Novo Nordisk står i. Danske tekster af Nicolai Winther Og så fortæller han, at han nu glæder sig til at blive formand for Driftsselskabet. Og han er jo i forvejen formand for Ejerfonden, så han tager nu den her ekstra kasket på.
Og han siger også, at han har diskuteret det grundigt med ejerbestyrelsen bag, om det nu var fornuftigt. Det er det. I hvert fald nu, på kort sigt, der er han simpelthen bare den rigtige. Der findes ikke nogen bedre. Ja, Lars Rebien er enige med fondsbestyrelsen i, at Lars Rebien er den rigtige til at have alle kasketterne på. Lige præcis. Lars Rebien begynder at ligne en æderkop i midten af det store NovoNet. Fra sin villa i Toskana styrer han nu det meste i Danmarks største virksomhed.
Det er meget opsigtsvækkende, det er meget eksplosive udviklinger, det fortæller noget om, at uroen ikke er slut i Novo Nordisk. Hans magtdemonstration begynder for alvor, da han tidligere i år fyrer den siddende direktør uden om Novos bestyrelse. Jeg havde ikke forventet, at det skulle ske nu, men jeg tager det meget professionelt. Og nu har Lars Rebind så annonceret,
at han ikke længere blot skal være formand for Novo Fonden, men også for Novos bestyrelse. Altså to ekstremt vigtige kasketter på samme tid. Det sker samtidig med, at halvdelen af bestyrelsen går i protest. Han vil simpelthen have nye øjne, ny energi, nye perspektiver inde i bestyrelsen, hvor han altså selv sætter sig for bordenden. Eksperter kalder det her for dårlig ledelse. Det bliver måske bare for indspist.
Og det er jo derfor anbefalingen for god selvfølgelse. Ligesom siger, man skal ikke sidde som direktør og så bagefter blive bestyrelsesformand. Og spørgsmålet er, når Lars Rebien tilsyneladende kontrollerer det meste i Novo Nordisk, er der så overhovedet nogen? til at kontrollere ham. Og det handler dagens program om. Jeg hedder Simon Stefanski. Sidst vi sad sammen herinde.
Der er mere eller mindre forudsaget jo, at Lars Rebjerg måske ikke var færdig med at prøve at tilrende sig mere indflydelse og magt i Novo Nordisk. Og vi lavede den der episode, der hed Lars Man Standing. Er det det, han er nu? Lars Mainstanding? Ja, før var de to Larser, så fik han vippet Lars Froregård ud. Og ja, han var i forvejen måske den mest magtfulde erhvervsmand i hele Kongerede.
Og det skridt, han tager nu, det giver ham endnu mere konkret magt. Så har han fået en mic med den nye administrerende direktør. Så jeg vil sige, det er en Lars med sidevogn. Det er erhvervsjournalist. Novo Nordisk Aficionado, om man vil, Ole Hall, der står over for mig i studiet. Og sidst jeg snakkede med ham, i maj måned, der var dramaet i Novo Nordisk først lige begyndt. Jamen, altså, da jeg ser på det første, at...
at han bliver fyret på den her måde, som han reelt gør. Så tænker jeg, det havde jeg virkelig ikke set komme. Vi dvælede jo ved, hvor mange larser, der jo er i toppen af dansk erhvervsliv sidste gang. De tusind øverste erhvervsledere. I Danmark blandt dem så er der flere Larser end kvinder. Dengang havde den måske mest indflydelsesrige Lars i dansk erhvervsliv, Lars Repien, lige skubbet en anden Lars af pinden, den daværende Novo-direktør Lars Froregård.
Og en lille popquist af dig. Tror du, at der er flest larser eller flest kvinder i Novus Fondsbestyrelse? Jamen... Jeg mener faktisk, at der to Lars'er, udover den Lars, vi taler om, så mange kvinder tror jeg ikke, der er. Eller er der? Hvad er dit svar? Måske er der... Nej, det er Larserne. Der er flere Larser end kvinder. Det er fuldstændig rigtigt. Der er tre Larser og to kvinder i Novos Fonds bestyrelse, altså dem, der ejer Novo Nordisk. Ja, altså, Larser er magten.
¶ Rebiens Ledelseshistorie i Novo
Hvis vi lige skal forstå lidt bedre, hvem Lars Rebien er som erhvervsleder og som menneske, så lad os lige hoppe helt tilbage til dengang i november 2000, hvor han overtager hjørnekontoret i bagsvær. Den gamle direktør havde haft familiebilleder over det hele masser af kunst på væggene. Store bogreoler. Men da han kommer ind og nu har fået chefstolen, så vil han ikke sidde på den gamle direktørs kontor. Nej, han river bogstalt væggene ned.
Ud med al den nostalgi og hygge, der har været tidligere i virksomheden, og til gengæld kommer så fladskærme ind, og det bliver mere business. Og Lars Rebien går ligesom en dyd ud af og markerer, at nu er der altså en ny sheriff i byen. Jeg har snart været 20 år, så jeg er jo selvfølgelig indoktrineret hjernevasket ind i kulturen, ind i ånden, og på den måde bliver man en del af familien.
Det er også i Rebiens periode, at Novo Nordisk begynder at stå som en af stjernerne i dansk erhvervsliv. Den administrerende direktør for Novo Nordisk ser på regnskab. Novo Nordisk er en af de virksomheder, der bidrager mest til den danske statskasse overhovedet. Omsætningen knap 30 milliarder kroner. Og ikke nok med, at han gør det her med, at han river væggene ned.
Det er også ham, der får bygget Novo Nordisk nye imponerende hovedkvarter. Den her cylinderformede bygning, der er formet som et insulinmolekyle, der nu står på Novo Allé nr. 1 i bagsvær. Det er et smukt værk, han kunne have efterladt sig der. Han kunne have efterladt sig, men det var ikke nok for Lars Rebjen. Han kan jo ikke sige nej, da han så bliver tilbudt en post i ejerfonden bag Norman Nordisk. Det er jo det ultimative. Ja. Han går fra at være direktør.
og så til at blive bestyrelsesformand i fondsbestyrelsen. Altså dem, som ejer Novo Nordisk. Hvor magtfuld er man så? Jamen, så er man magtfuld, fordi altså omkring 25 procent af aktierne i det, der har været Europas mest værdifulde virksomhed og suverænt af Danmarks mest værdifulde virksomhed, der er Lars Rebien, der sidder på den her kæmpe aktiepost. Derudover, så sidder man i fonden.
også på bestemmende aktier, og dem har man endnu flere af, der sidder man på lige omkring 75%, så man har simpelthen over halvdelen af stemmerne, når der skal stemmes om noget på generalforsamlingen. Så derfor så, jeg kan ikke forestille mig et sted i dansk erhvervsliv, hvor du kan sidde med mere magt. Og man er til og med tidligere direktør gennem 16 år. Er der nogen tegn på, at han så sidder der, helt på toppen af pyramiden, at det ikke er nok endnu for ham? Ja, altså, man kan jo sige...
Vi ser, at han er ved at falde for aldersgrænsen på et tidspunkt. Han nærmer sig de 70, og kort før han bliver 70, så er han faktisk med til at få ansøgt myndighederne om lov til, at man lige piller lidt ved den aldersgrænse. Og det lykkes ham. Derfor kan han så blive siddende i ejerfonden på formandsposten. Så han har sådan set reddet sig selv fra, at han egentlig skulle have været ude. Og Ole, sidst vi talte sammen, da dramaet blev skudt i gang...
det var, da Lars Rebien var med til at fyre NOVO-direktør Lars Frogaard, altså sin egen efterfølger som direktør. Det, der var opsigtsvækkende der, det var vel, at Rebien og Fondsbestyrelsen trumfed driftsbestyrelsen. Ja, de førte kniven. Det må man sige. Det er selvfølgelig opsigtsvækkende, når ejeren ligesom presser sin vilje igennem.
Og det er jo fordi, grundlæggende, så har man sagt hele tiden oppe i ejerfonden, at vi opererer med et armslængdeprincip, fordi så kan man oppe i fonden komme efter bestyrelsen, hvis der er gået noget galt. Men bestyrelsesformanden i driftsselskabet Helge Lund, som er en meget vellebsempleret spiller i erhvervslivet, han fik jo kappet vingerne af. Altså hans autoritet blev jo fjernet, når det fremgår helt tydeligt, at det er ejerfonden og Lars Rebien, der har vel gennemt.
trumfe den her fyring. Og det var det øjeblik, hvor fondsbestyrelsen med Rebind i spidsen fyrede den anden Lars, Lars Froregård, at Lars Rebind viste, at han var ikke færdig med at bestemme, hvad der skulle ske. Ja, det var lige præcis der, at vi kunne se, at Lars Rebien ville spille en rolle i Norges fremtid også. Okay, så lad os se, hvad der er sket det seneste halvår siden det her skete, fordi der er jo sket rigtig meget.
¶ Ny Direktør, Krisestemning og Fyringer
Efter otte år som administrerende direktør er det slut med Fruergård i front for Novo Nordisk. Novo-medarbejderne klapper Lars Fruergård ud af døren, da han efter otte år som direktør stopper. Jeg føler, jeg har haft en god karriere, og at jeg hører medarbejderne føler det samme. Det er sådan set det, jeg tager med fra i dag, og det er jeg glad for. Og kort efter...
Der kan østriske Mike Dustar så sætte sig i direktørstolen. Mike Dustar skal fra august overtage jobbet som direktør og forsøge at få selskabet tilbage på rette kurs. Han har arbejdet i Novo i tre årtier. Og hvor de to tidligere direktører, Lars og Lars, var hinandens modsætninger sådan rent ledelsesmæssigt, så peger Ole Hall på, at Magdustar i højere grad er en spejling af Lars Rebien. De minder så meget om hinanden.
De er hurtige, de handler kraftige, og nogen vil sige, at de nærmest kan være brutale i deres måder at udtrykke sig på. Altså, de siger tingene, som de er. Mike, du starter, da han så tiltræder. Altså noget af det første, han siger, det er, at den tidligere direktør, altså Lars Foregaard, han var diplomat. I skal se mig mere som en kriger. Det siger jo noget om, at nu er der virkelig skiftet ud på direktørposten, ikke?
Har du set Austin Powers? Ja, men det er lang tid siden. Der er jo på et tidspunkt, hvor ham, den onde, han får sådan en mini-me. Ja. Altså, det er der, vi er allerede. Mike, du starter af sådan en Rabiens mini-me. Jeg vil gå så langsomt og sige, at han er jo Rabiens mand, og vi kan faktisk se det, fordi det er faktisk, at Lars Rabien er direktør i selskabet helt tilbage i 2013, at Mike Dostar...
han bliver hævet op i direktionen. Så Lars Rebien har allerede for mange år siden udset Mike Dostar som en... En meget, meget vigtig figur i Novo Nordisk, og det eneste, der har irriteret Arabien ved den her proces, er, at det er gået for langsomt med at få ham ansat. Den danske medicinalgigant Novo Nordisk havde i går en historisk hård dag. Nu skal der ske noget. På det amerikanske marked producerer konkurrenter billige kopier til slankeprodukterne, og de stjæler markedsandel.
Aktiekursen hos medicinalvirksomheden Novo Nordisk styrt dykkede i dag. Det ser skidt ud, for at sige det mildt. Så med Mike Dostarve-rådet som ny direktør, så sænker Novo Nordisk forventningerne, og i september melder han ud, at der skal nedlægges 9000 stillinger. En øvelse, der skal spare virksomheden for 8 milliarder kroner årligt.
Der bliver grædt meget ude på Novo Nordisk. Det fortæller mine kilder mig, at de står og tryster en anden ude på toiletterne. Og det er jo virkelig mennesker her, som lige pludselig mister deres job, mister deres indtægtsgrundlag og skal finde ud af, hvordan de nu skal forsørge deres familie. Og det er midt i den tunge stemning af massefyringer, at en anonym profil, der kalder sig Big Mike Style, begynder at dele sange.
Alphabetical, vertical, all of them. If you got a VP in your title, your ass is on the line too. Shine those badges. Som det er svært at tolke som andet. end en kommentar til den nye direktør. Og så inde på YouTube, jamen altså, der har de ligesom lagt de her sange op med et billede, som forestiller sådan et bestyrelseslokale, hvor der sidder en flok forr i klædet jakkesæt.
Og så for enden, der står så en stor tyr, som ser ret ondt ud i jakkesæt, og ligesom leder det her møde, leder den her virksomhed. Som er sjovt, fordi Novos logo er en kald. Det er jo en kald. Ja, lige præcis en klar reference til Novo Nordisk. Danske tekster af Nicolai Winther Nu skal I bare stille op i alfabetisk orden alle sammen. Og hvis du har nogle fine titler, så skal du ikke regne med at beholde den. Kend din plads og vær glad.
Din røv er på spil nu. Det er totalt fortegnet, og det er satire. Men der er jo en sandhed i det, at nu drejer virksomheden. Nu er der altså kommet en ny ledelsesstil ind. Altså for sådan en hård erhvervsleder, en hård kontant erhvervsleder som Mike Dostar. Tror du ikke måske, at han føler sig lidt set i det her? Jo. Han er en kontant chef, og han siger, at folk skal kende deres plads, og hvis ikke de kan finde ud af deres arbejde, så bliver de degraderet.
Det er måske i virkeligheden vand på Mike Dostars mølle. Det underbygger hans brand som en hård mand. Og hvis vi så forestiller os, at Lars Rebien sidder nede i sin villa i Toskana og lytter med på de her numre. Tror du så, han får følelsen af, at der er noget galt i bagsvær og med hans hjertebarn? Overhovedet ikke. Altså, jeg tror sådan set, han synger med. Altså, på den måde, at... Altså, Lars Rebien...
føler jo virkelig, at der skulle ske noget nyt i den her virksomhed. Han vil gerne have det opgør. Det er lige præcis det her, han ønsker sig. Det er altså et skønt billede. Lars Rehbind, der står op og laver en kop kaffe, og så går han jo noget med på Big Mike-style. Det er nye tider, siger man. Og så sker det.
¶ Bestyrelsens Afgang og Rebien i Front
Tirsdag i denne uge bliver Ole Hall og et hav af andre journalister inviteret til online pressemøde. Lars Rebien får ordet, og så begynder han ellers at fortælle, at halvdelen af Novus bestyrelse på usædvanlig vis træder tilbage. Og han selv vil træde ind i bestyrelsen som ny formand. Og det som... Som Lars Rebjen faktisk siger ret tydeligt, det er, at der simpelthen har været en uenighed i bestyrelsen, i driftsselskabet i Norge Nordisk, om hvor meget udskiftning der skulle være i bestyrelsen.
Det vi ikke kunne komme til en agreement med, var det extent til, at de nødne øyes, nødne perspektive, skulle være putt i play for the board of directors. Og der er de så bare nået til et punkt, hvor bestyrelseformanden og næstformanden har sagt, okay, her ser jeg ikke længere. Nu vil vi ikke mere. Nu går vi af. Den anden del af den her store nyhed, det er jo det her med, at Lars Rebien, han så også...
gerne vil være bestyrelsesformand i Driftsbestyrelsen. Kan det også være derfor, at de går i protest, at de faktisk ikke synes, det er en god idé, at fondsbestyrelsesformanden også nu skal være Driftsbestyrelsesformand? Altså... Det er jo super interessant det her, fordi vi kender ikke rækkefølgen på de her beslutninger. Vi ved ikke, om Lars Rebe nu bliver bestyrelsesformand i selskabet, fordi de har trukket sig, eller om de har trukket sig, fordi han har sagt...
Nu går jeg ind og tager formandskasketten. Men vi ved... at Lars Rebien gerne vil have kontrol over den her butik. Vi ved, at han har været utilfreds med ting, der er foregået. Han har været ude og signalerer, at de har været for gumbetunge til at træffe beslutninger i den tidlige... af ledelser og i bestyrelsen.
At de heller ikke har fået truffet de rigtige beslutninger, han har kaldt det en fiasko, at man har ansat for mange mennesker, og nu må ud og fyre mennesker og restrukturere på den her måde. Så meget peger jo i retning af, at Lars Rebjens idé om at tage formand... posten, den var måske nok allerede i spil, inden den her bestyrelse trækker sig.
¶ Bekymringer for Selskabsledelse
Efter 20 minutter slutter briefingen, men inden reglen takker af, så får hvert medie et spørgsmål. Og her spørger flere journalister selvfølgelig indtil, om Rabien selv tænker, at han får ligelovlig meget at skulle have sagt. Og hvis det er gået igennem, det som Lars Rebien selv sammen med fonden har besluttet, at han nu også skal være...
formand for driftsbestyrelsen, så sidder han pludselig med to hatte på. To enormt vigtige hatte på. Så skal han både være formand for fondsbestyrelsen, dem der ejer Novo, og for driftsbestyrelsen, dem der styrer den daglige drift. Og det har jo fået flere til at påpege, at det er altså ikke særlig god selskabsskik. Det er ikke ulovligt, men det er måske ikke den bedste ledelse i verden. Det er jeg ikke specielt begejstret for.
Jeg synes, det er mærkeligt, og i forhold til anbefalingen for god selskabsledelse, så siger man jo, at hvis man sidder som CEO, så skal man ikke skydes op og blive bestyrelsesformand i et pågældende selskab, og det er jo lige nok det, vi ser nu. Hvad er problemet, Ole? Jamen det er, fordi nu er det lige pludselig Lars, der skal holde øje med Lars.
Hvis formanden er den samme begge steder, hvem skal så bryde ind og sige, okay, Lars Reben som formand i Driftsselskabet, du gør det ikke godt nok, nu skal du skiftes ud. Ja, det er jo så Lars Reben selv, og det er det, der bekymrer eksperterne. og jeg er ikke skeret af det. Det er, selvfølgelig, en unusålige situation.
Og så siger han, at han er jo selv aktionær. Så hvis der er nogen aktionær, der ikke synes, at det her er fornuftigt, så må man bare sige, at han synes selv som aktionær, at det er da fornuftigt, det der sker. Så på den måde er det sådan lidt en cirkelslutning, som fungerer rigtig godt for ham. Ja, det er en god spørgsmål.
beginning of 2017, with other pharmaceutical companies, with life science investments, managing the foundation, understanding new science, makes me hopefully a better person than I was. Lars Rebien har været ansat i Novo Nordisk siden 1982, i 43 år. Og man kunne også spørge, hvorfor skulle han gøre det her, hvis ikke det var godt for virksomheden?
Vi skal passe på med at se det her som et råt magtspil, som kun handler om Lars Rebians personlige begær efter magt. Det her handler faktisk om mere. Det handler om sådan en... et ansvar for at bringe virksomheden videre om en forpligtelse, som han virkelig føler. Og så selvfølgelig om eftermæle. Og der er det så, at Rebian bare har nået frem til, at det kan han kun gøre godt.
hvis han lige får lov til at tage en runde mere. Og ved du hvad, jeg tror faktisk, at der er rigtig mange, selvom der er den her kritik, som synes, at Lars Rebjerg er den stærke stømmand i Novo Nordisk. af gode grunde. Altså, han er jo hammerende dygtig. Han har jo et helt forrygende CV. Du kan næsten ikke pege på nogen mennesker, sådan objektivt set, som har bedre kendskab til Nova end ham.
Det er jo det, der er hele problemet, Ole. Det er jo det, vi lige har siddet og snakket om. Han har jo for meget erfaring. Kunne han ikke bare nøjes med en af kasketterne? Ja, jeg må da også sige noget om... Jeg har da undret mig lidt over, om... har han egentlig været ude og afsøge markedet for andre mulige formandskandidater. Ja, for kunne der måske ikke være en anden, som måske ikke var lige så god som Lars Rebin, så i det mindste bare 90%, som kunne have en af hattene?
Ja, det er jo det. Og så understreger de jo så, eller Lars Rebind understreger, at det er jo bare midlertidigt. Det er jo bare lige indtil vi finder den rigtige bestyrelseformand. Men når man så kigger efter det, hvad mener han med midlertidigt? Så har han faktisk selv sagt to til tre år.
Det er alligevel også et stykke tid i en virksomhed, hvor tingene bevæger sig hurtigt. Og så må vi og alle nogen sætte vores led til, at de to andre lager sig i fondsbestyrelsen og resten af fondsbestyrelsen, de råber op, hvis de ser et problem. Det ligger så meget på deres skulder nu, at hvis der virkelig er et problem med, at han bliver for magtfuldkommen, så er det dem, der må træde i karakter. Så skal vi have nogle nye Larser på banen. Altid. Tak for besøget, Ole. Selv tak, Simon.
Vores sidste udsendelse hed Lars Mainstanding. Hvad tænker du om den her titel? Det er Lars og Foss. Ja, jeg har faktisk tænkt på... Hvad med laser than life? Ej, den er god. Den tager vi. Laser than life. Skønt. Okay, tak for det, Ole. Jeg er jo meget bedre.
Vi har spurgt Novo Nordisk Fonden, om Lars Rebjen vil give interview til genstart, men det har han takket nej til. Så her slutter dagens program. Der er blevet til i hænderne på Pernille Grønning, Signe Palleshøj, Line Fabricius, Frederik Lodvis og mig, Simon Stefanski.
