¶ Grønland: Fra Absurd Til Alvorligt Scenarie
Statsminister, vi så USA tage kontrol med Venezuela på få timer. Hvad stiller Danmark op, hvis amerikanerne kunne finde på noget med en til? I Grønland. Ja, altså hvis USA vælger at angribe et andet natoland, så hører alting op. Jeg hører Mette Frederiksen erkende, at alting faktisk allerede er hørt op. at det, der er sket, de meldinger, der har været fra forskellige niveauer i den amerikanske regering, betyder, at den verden, vi kendte, det, der ligesom har været det.
Den danske regering, det danske diplomati, ligesom har kunnet navigere efter, at det er blevet annulleret, det er hørt op. Det er jo en absurd diskussion, og Kim Kielsen har selvfølgelig gjort det klart, at grønland ikke er til sand, og så stopper snakken med det. Det føles nærmest som en anden verden, dengang Mette Frederiksen fnysende kaldte det.
Trumps første Grønlands købstilbud for absurd. Jeg synes, det er et uacceptabelt pres, der lægges ind mod Grønland, og det er et urimeligt angreb. I dag, der tager statsministeren situationen anderledes alvorligt. Hvis USA angriber, er pludselig et scenario, hun må forholde sig til. Efter operationen i Venezuela.
Og samtidig med, at Trumps begær efter Grønland nu for første gang er nedfældet på et officielt stykke papir. Det her er en test af Grønland lige nu, men man kan sige, at hvis man kan ændre landegrænser... Så er det jo også noget, hvor man kan spørge sig selv, hvad bliver så det næste land? Men hvad kan en midterregering fra et lille kongerige reelt stille op over for Trumps stålfaste ønsker? Det kigger genstart på i dag, og jeg hedder Simon Stefanski.
Er du her siden weekenden, er du begyndt at frygte at se amerikanske specialtropper hejse det amerikanske flag endnu? Ja, altså fra at have været sådan en eller anden form for sådan en forvrænget spionroman, så er det jo noget, der er blevet et meget, meget sandsynligt scenario.
Noget, som man bliver nødt til at forholde sig og besinde sig på, rent faktisk kan komme til at ske. Og det er også det store skift, der er sket her i løbet af de sidste døgn i den danske regering. Det er, at man også udadtil er blevet nødt til at stå ved, at det her er noget, der kan komme til at ske. Ja, de sidder faktisk ind i statsministeriet og er nødt til at tale om, hvad nu hvis. Ja. Jeg har inviteret det her menneskeligt manifesterede politiske arsenal. Lars Trier Mogensen i studiet.
Han skriver politiske analyser for dagbladet information. Han er radiovært på P1. Og har Grønland i hjertet. Altså, jeg har i mange år forsøgt at overbevise mine døtre om, at jeg er nordamerikaner. Og Grønland på fødselsattesten. Jeg er født i Nuuk tilbage i 1995, og de har grinet af mig og sagt, Grønland er jo en del af rigsfællesskabet. Jeg har sagt, at det er geografisk. Der er det en del af det nordamerikanske kontinent.
Og det har jeg på en eller anden måde nu fået... Det er ikke sjovt længere. Nej, det er ikke sjovt længere. Det er ikke en sjovt længere. Men det smitter ikke.
¶ Historien Om Købstilbud Og Global Opvågning
Først vil jeg gerne i kort skrue tiden tilbage. Endnu en gang, for jeg har lyst til at sige, at vi har været der så mange gange. Men det er godhjælp med spændende at gå tilbage der til 2019. Hvor Trump første gang kaster den her idé ud om at købe Grønland. Og Mette Frederiksen, hun reagerer på det på havnen i Nuuk. Og hvad skal I tale om der? Altså Trump vil gerne købe Grønland, siger han. Hvad er det?
Hvilke tanker gør du dig i den anledning? Jamen jeg gør mig ikke nogen som helst tanker i den forbindelse. Det er jo en absurd diskussion, og Kim Kielsen har selvfølgelig gjort det klart, at grønneren ikke er til salg, og så stopper snakken med de. Det er jo en meget overlegen i virkeligheden, men også overrasket reaktion, hvor hun fuldstændig koldt afviser det som noget vrøvl og noget sluder, hun ikke kan gå ind i.
Til gengæld er der jo meget andet, vi rigtig gerne vil snakke med den amerikanske præsident om. Altså det, hun siger, det er jo, at det er en absurd diskussion, og så er der i virkeligheden ikke så meget mere at tale om. Og den afvisning, som jo er brutal, er jo noget, der meget tydeligt... Går under hoveden på Trump, han bliver voldsomt provokeret af det og vælger jo så at aflyse et statsbesøg i Danmark.
Mette Frederiksen får løst den diplomatiske krise og bevæger sig fra nasty til wonderful på Trumps venskabsbarometer. Called me. A wonderful woman. We had a great conversation. We have a very good relationship with Denmark. Der skete, kan man sige, bare en anden ting, som man lidt overså, og som tror jeg rammer ind nu, det er, at for grønlænderne, der var det her en opvågning.
Lige pludselig var der nogen, der kunne se perspektivet, betydningen, tyngden af Grønland på den nye globale scene. Så i de mellemlæggende år, mens danskerne kan man sige ligesom har... Igen glemte ignoreret, negligeret Grønland i forestillingen om, at det ikke ville komme til at få betydning. Ja, der har der været en gryende selvbevidsthed i den grønlandske befolkning.
Derfor virker regeringen også ganske uforberedt i januar sidste år, da Trump med fornyet styrke gentager sit ønske om at gøre Grønland til en del af USA. Farmand sender Donald Trump Jr. på Charme-mission til Nuuk.
mens Lars Løkke Rasmussen bliver kritiseret af oppositionen for ikke at komme hurtigt hjem fra sin solferie i Thailand. Det har jo også potentiale til at blive en udenrigspolitskrise, hvis ikke det kan afmonteres. Jeg har bare forsøgt at sige, lad os nu lige holde pulsen nede og ikke gå i panik.
Dengang forsvarer Lars Lykke Rasmussen sig med, hvorfor han bliver i Thailand, at man skal tage Trump alvorligt, men man skal ikke tage ham bogstaveligt. Tror du, Lars Lykke tager Trump anderledes bogstaveligt i dag? Ja, men... Jeg synes, at den måde, Danmark har reageret tilbage fra 2019 og frem til for et år siden og viderefrem, har afsløret, at man hverken tog det bogstaveligt, fordi der afviste Mette Frederiksen, at det var absurd.
Men man tog det heller ikke alvorligt, man tillagte det heller ikke nogensinde reelt betydning. Og det, der vel i virkeligheden så er sket den seneste uge, det er, at den der operation i Venezuela har gjort, at alle tager Trump en del mere bogstaveligt nu, end de gjorde før. For det første er der jo sådan det helt konkrete i, at de er rykket ind. Det andet er jo, at de tydeligvis er fuldstændig flyvende ligeglade med international ret og ikke mindst også reaktioner fra andre lande.
Og det er jo det, der ligesom på et splitsekund har skærpet alvorligt det her, fordi selvom der er uendelig mange forskelle til Grønland, så betyder det jo, at uanset hvad der måtte være af reaktioner, diplomatiske eller politiske,
så er det noget, man er villig til at feje bort. Og at man også, når det kommer til stykket, måske er villig til at bruge militær. Og det er altså noget, der fuldstændig ryster den her spilleplade og efterlader Danmark i en situation, hvor... vi ikke rigtig har nogen brækker at rykke med.
¶ Dansk Diplomati Og Trumps Trusler
Trump fortæller stolt og uden anger, hvordan amerikanske specialtropper natten til lørdag snubbede Venezuelas statsleder fra hans egen hovedstad. Eksperter kalder det for en ulovlig operation, og Trump har hverken drøftet den med FN eller sin egen kongres. De anser det for at være et åbenlyst brud på folkeretten.
Uanset om han ikke kan lide med duer, og han har problemer med sin legitimitet. Og det er i den kontekst, at Trump ombord på det præsidentielle fly Air Force One pludselig taler om Grønland igen. Efter spørgsmål fra flere journalister, så siger han grinende, vi taler Grønland om 20 dage. Jamen, jeg bliver angst, vil jeg sige. Altså, jeg bliver for roligt, forvirret i hvert fald.
Det der spil omkring en andet deadline, hvor han siger 20 dage om to måneder, det er lidt uklart, men at der er en eller anden nedtælling i gang, indtil der sker et eller andet pludseligt, så står de og griner og fnyser. Altså, griner også lige op i hovedet. Ja, og det er også noget af det, der giver kuldegysninger ned gennem både den danske regering og europæiske regeringsleder. Fordi er der en plan? Altså er det sådan, at man hende omkring årsdagen for hans indsættelse...
kommer med en eller anden annekteringsplan, man ved det ikke. Hvad gør der i gang i statsministeriet? Det der er Danmarks tilbagefaldsposition. det er at forsøge at få de europæiske stormagter til at komme os til undsætning. I håb om, at det kan sende et signal til amerikanerne om, at omkostningerne ved at grabbe Grønland, at det vil have nogle enormt store omkostninger, men nok også, og det tror jeg egentlig er det fremhåb.
at man kan være med til at sætte en modbevægelse i gang i den amerikanske befolkning, at der vil være amerikanske politikere, amerikanske vælgere, som sig selv bliver konfronteret med, at det her er helt uden for nummer. Mette Frederiksen har allerede skruet op for sin retorik mod Trumps opførsel i sin nytårstale. I det forgangne år har vi måtte lægge ører til meget. Dog uden at nævne ham med navn.
Om at ville overtage et andet land og et andet folk, som om, at det var noget, man kunne købe, det hører ingen steder hjemme. Men efter Trumps udtalelser om Grønland i kølvandet på Venezuela, så stiller statsministeren mandag aften op til flere interviews. I NATO har vi brugt det seneste år på at få foretaget en markant oprustning i forhold til det arktiske område.
Og nu har alvoren i retorikken løftet sig til nye højder. Hvis USA vælger at angribe et andet NATO-land, så hører alting op. Det er her, hun konstaterer, at hvis USA angriber militært, Så ophører alt. Taget ord for ord, så er den her udmelding fra Mette Frederiksen klart den hårdeste og mest direkte retorik, der har været for den tid. Synes du, det er en god strategi? Det her med at tale om, altså anerkende scenariet, hvis nu USA angriber militært en NATO-allieret, så ophører alt.
Jeg har meget svært ved at se, at man har haft noget valg. Det ville komme til at fremstå meget selvbedragende, hvis man ikke forholder sig til den virkelighed, der nu også officielt er for det hvide hus af USA. Så Mette Frederiksen har været nødt til at reagere, også fordi, at man jo ifølge den danske grundlov har et ansvar for at styre, regere den danske og hele kongerigets sikkerheds- og forsvarspolitik.
Så der er jo altså også en forventning i Grønland om, at så længe, at det er regeringen i København, der bestemmer udgangspolitikken, at man så også siger fra, at man også står op, kan man sige, for grønlænderne.
¶ Grønlands Perspektiv Og Hybrid Trussel
Så Mette Frederiksen har ikke rigtig haft andre muligheder end at trække en grænse her. Mens Mette Frederiksen taler med alvores ord og forbereder sig på det værste, så gør formanden for Nalaka Susut, Jens Frederik Nielsen, det klart, at han ikke mener, at Grønlands situation på nogen måde kan sammenlignes med Venezuelas. På et pressemøde siger han, at det ikke er sådan, at USA kan ro på Grønland. Vi skal ikke gå i panik.
Så vi havde en snak med middagsbåde i går om, altså hvis nu amerikanerne kommer overnight, hvad er vi så? Så er det, at folk er bange for, at der lige pludseligt... kommer grønne mænd eller røde, hvide og blå mænd i nuk. Altså på samme måde som at Rusland og Vladimir Putin overtog Krim halvøen i sådan en hybridkrig, hvor der lige pludselig bum, så var Krim annekteret.
Så er der den mere sådan offensiv rådvildhed, hvor der er folk i selvstændighedsbevægelsen, som ser det her som ja, en kaotisk, turbulent åbning, men som noget, der rent faktisk giver en mulighed for, at Grønland kan løsrive sig. og om ikke andet, måske bruge det til at forhandle nogle bedre vilkår hjem med Danmark. Er der egentlig nogen, der er villig til at...
komme og forsvare Grønland? Er der nogen, der er villige til at komme og dø for Grønlands frihed og selvstændighed? Nej, det er det hårde svar. Grønland har jo ikke selv haft noget militær. Det har været Danmark, der har stået for det og overnå det. Har der så været amerikanerne, som har haft en overordnet kontrol? Så i modsætning til Venezuela, så behøver USA selv ikke at sende 100 fly til NUC. De er der allerede. De skal bare hejse flad.
Ja, altså alt i alt har amerikanerne plus minus cirka 500 militærpersoner, der i løbet af et år er til stede i Grønland. Langt mere, kan man sige, end Danmark har. Så i virkeligheden kunne de bare hejse et amerikansk flag. Der er jo også et forslag, det er måske også noget i den mere absurde afdeling, men dog formelt i den amerikanske repraternes hus, at man skal omdøbe Grønland til red, white and blue land.
Altså på samme måde, som Trump opdødte... Hvad for noget? Red, white and blue land? Ja, det hedder jo Greenland. Så nu i stedet for grønne farve, så tager man så tricoloren fra det amerikanske flag, og på samme måde som... Men skrækligt det jo. Ja, men altså jo ikke en mere forvrænget idé, end at Trump jo allerede har lavet et dekret.
som omdøber den meksikanske golf til den amerikanske golf. Og det er jo på en eller anden måde nogle af den her type tiltag, som man nok godt kunne se. Altså, vi er ude i sådan en hybridkrig, hvor der bliver brugt nogle virkemidler, som er uden for nummer. som ikke følger hverken den diplomatiske protokol eller i virkeligheden sådan en mere klassisk militærhierki. Men det lugter jo meget mere af drilleri og trolling nærmest. Det er jo at kalde det for red, white and blueland.
Ja, men vi er måske vant til i det trygge Danmark, at når vi taler om trolling, at så er det så sådan noget lidt fjolleri eller nogle fulde stødder, der sidder et eller andet sted i underbukser og skriver nogle mærkelige ting i nogle tråde på Facebook. Men i den mere alvorlige variant.
Der er det jo misinformation. Der er det jo en hybrid krigsførsel, hvor man bruger virkemidler til også psykologisk at forvarende påvirke. Og det er i virkeligheden det, der er i spil nu. Så ja, du kan godt kalde det trolling. Men det her, det er altså nogle onde trolde, der er på spil.
¶ NATOs Ikke-Indgriben Og Danmarks Håb
to Greenland, yes, or not joining the US, I would leave that outside for me this discussion because I don't want to drink NATO in that. Normalt så ville NATO træde karakter i det øjeblik, et andet land tror Grønland med annektering. Men NATO siger ingenting i den her konflikt. Generalsekretær Mark Rutte sagde sidste år direkte, at han vil holde NATO helt ude af den sag. Til gengæld har Mette Frederiksen sikret opbakning fra sine europæiske allierede.
I en fælles erklæring lød det fra blandt andet Tyskland, Frankrig og Storbritannien, at det er Danmark og Grønland, der bestemmer i sager, der vedrører Danmark og Grønland. Det er utroligt stærkt. Det er godt gået af den danske regering, at vi har fået den her markante opbakning. Og den erklæring får et dramatisk modsvar fra USA tirsdag aften. For første gang nogensinde bliver ønsket om at overtage Grønland skrevet ned på et stykke formelt papir fra Det Hvide Hus.
Og selvfølgelig er broen af det amerikanske militær altid en mulighed, står der i udtalelsen ifølge Reuters. Det her er jo aktivt, at det hvide hus går ud og siger, Det vil vi, og også føler trang til at nævne den her sådan lidt diffuse trussel om, at vi kan da også godt finde på at bruge militær. Når vi sidder her, så har regeringen ikke...
reageret på det her endnu. Hvad har de tænkt sig at stille op med det her stykke papir? Indtil videre har den danske regering meget demonstrativt forsøgt at falde tilbage på i virkeligheden de gamle spilregler. at der er nogle formelle, ceremonielle forbindelser mellem Danmark og USA, gennem NATO, gennem alle mulige forskellige samarbejdsorganer. Og derfor er det, at den officielle reaktion også nu er, efter det møde, der var i udens politisk nævn.
at den danske udenrigsminister, også den grønlandske Vivian Motzfeldt, skal have et hastemøde med den amerikanske modpart, udenrigsminister Marco Rubio. Det er ligesom, kan man sige, den klassiske måde at håndtere det på, velvedende, at det ikke rigtig har nogen effekt.
Så Lars Løkke Rasmussen lover det, at han vil redde kastanjerne ud af ilden og fjerne de der misforståelser? Ja, det tror jeg godt, at han selv ved ikke kommer til at virke, hvis amerikanerne ønsker en større militær tilstedeværelse. så har de alle frie befolkninger til selv at gøre det. Altså, amerikanerne har tidligere under en koldkrig haft 15.000 mand i Grønland, nu er de nede på max. 500. Det kunne de bare vælge helt frit i morgen at skrue op for.
Det er jo ikke det, Trump vil have. Og derfor ved man også godt, at det ikke vil virke. Du er op imod nogle kræfter, der arbejder efter en logik, der minder mere om mafia end om diplomati. Og det vil sige, at de nedfældede, de formelle normer, ikke længere gælder. Og det bringer Danmark i en situation, hvor vi kan godt henvise til de her regler. Men når man står over for folk, der bruger mafia-metoder...
jamen, så virker det jo på et eller andet tidspunkt måske mest til krigen, bare at henvise til Formelia. Og det er også det, du sagde til at starte med, at selvom Mette Frederiksen siger, hvis... USA angriber, så hører alting op, at i virkeligheden, så mener hun måske, at det allerede er ophørt. Altså det håb, der er Danmarks strategi.
I modsætning til under corona. Håbet var jo ikke en strategi, nej. Håbet er nu strategien, og det, der er håbet, det er, at han skal socialt kun sidde som præsident, formelt set i hvert fald, i tre år endnu. Og der er håbet fra den side, at det trækker så meget ud, at den onde drøm med Trump, at den går over, og man vender tilbage til den gamle verden, at det her ligesom bliver annulleret lige før målstregen.
Men det er nok, som det ofte er, når man gør håb til en strategi. Det er nok noget, man kun vælger, når man godt ved, at det ser ret håbløst ud. Tak for besøget. Selv tak. Og her slutter dagens program. Deputéhænderne på Laurits Villersen, Pernille Grønning, Astrid Randrup. Julius Spænder. Og mig, Simon Stefanski. For eksempel med kost. Hvis man nu bare skulle have et par ting, man kunne lave bedre, hvad det så skulle være.
Hver gang man spiser, så spiser man kun en tallerken fuld. Hvordan holder du din krop sund? Så er det to håndfulde grønnsager, og en håndfuld protein og en håndfuld koldhydrat. Så vil jeg jo meget gerne kombinere det med motionen også. Og hvad siger videnskaben på alkoholfronten? Jeg blev overrasket, hvor usundt alkohol var. Og det der med, at myten om, at et glas om dagen... Den holder jeg stadig på. Jagten på det evige liv.
Hør med i DR Lyd. Download DR Lyd-appen. Her kan du også høre alle DR's radioprogrammer og podcasts.
