¶ Podcast Intro og Korrigering
En podcast fra VGTV. I denne episoden blir det feilinformert om at soldater ved Skjold Leir har vært tom for dokkpapir og måtte kjøpe inn dette selv. Dette stemmer ikke. Det er snakk om tørkepapir, ikke dopapir. Og det er avdelingen som har måttet handle inn dette, ikke solatene selv. Vi har sitert en sak fra Forsvarets Forum som har blitt endret i ettertid.
Enkel servering. Enkel servering. Alle til rettighet. Vi har alt. Enkel servering. Enkel servering. Hva kan det bli for? Chili mayo. Haha. Jim Beam og Pepsi Max. Ikke i sammenhets. Ta med et sterkt saus til pomfé, en chili mayo, eller et chippak. Skal du skal ha? Få en kjøyt på råd på plass. Korean barbecue. Thank you. Thank you.
Et lys skal brenne for denne lille polt. Enkelservering, 24 har snart gold. De strø rundt med godbit, men jeg ikke tenk på da. Ten lys, Ole Pang, Morten Ram, ja, ja, ja.
¶ Advent, Lydproblemer og Fotball
Tenn lys, gutta. Første desember er snart her. Adventen er i gang. Sikkert bra låt. Knirka i høydsetet mitt når du sang. Mitt også. Ja. Kan han få ta den på nytt? Nei, nei, nei. Nei, nei, nei. Det knittret litt i headsetet mitt. Det var bra. Jeg tror det skal være fornemmelig i maten. For her var det faen ingen knittring. Det var ikke digg det heller. Var det knittrefritt? Bare rapp i øret? Ja. Rapp i begge stigbøylene? Da vel, nå er det... Inne i huset? Sneilehuset?
Advent er kanskje i gang, men det er også glimt. De kom seg opp på hestene etter å ha nesten rotet det bort. Nå er det en kamp igjen. Nå er det kampet mot Lillestrøm hjemme på søndag. Og nå er brand i angrep. Og det er jo det vi er best på. Ja, det er sant. Og det så man forrige helg. At noe glimt... Kom seg forbi. Men nå er det... Jeg har jo tapt dette seriegullet for egentlig to uker siden. Det er dårlig når de har...
ligger der oppe og skal egentlig bare seile inn. I år, ja, men ikke bare. Hvor det er underdog som plutselig var bra. Da choket Bologrimt. Men nå er begge to helt på djevne. Ja. Begge kommer til å være tagget her, tror jeg. Ja, absolutt. Ranna vinner, Boda vinner, det er masse sånn spekulasjoner. Skal du på kampen? Jeg tror det er fortsatt 50-50.
Nei, jeg skal ikke på kamp. Jeg har jo akkurat kommet hjemme fra Manchester. Jeg er altså så redd og spent. Så rart at du prioriterte Manchester foran... Ja, men på det tidspunktet her Hadde dere ikke trodd at det skulle være så mye kniving om serigull da? Nei, men dere får mattet oppi nå Jo, dere er det, dere har vunnet for mye nå Ok, litt av problemet er at det er utsort på asmyra Ja, men for Jesus Christ
Er ikke du Bodeglimts absolutt mest kjente og mest dedikerte fan? Er ikke du det? Stefan Johansen, som du fikk landet. Hvor har han bodd de siste to årene etter han sluttet i England? Bodø. Bodø! Ja, jeg tror ikke han har penthouse i toppleiligheten i Bode Hvis du får tak i billetter, reiser du da Han gifta seg jo på stadion Men da
Hvis du får tak i billetter, reiser du da? Ja, da må jeg nesten mordere deg ordentlig. Nei, jeg skjønner ikke at det ikke er klink ja. Da er du for mett. Jeg gjør det. Jeg gjør det. Du fortjener ikke på dette. Du fortjener ikke på dette. Du fortjener ikke på dette. Jeg ser ikke en eneste streng som henger fra taket. Nå fikk jeg faktisk litt kåen. Nå fikk jeg litt kåen på brandgull. Akkurat. Du fortjener ikke. Akkurat.
Har ikke råd. Har ikke råd. Og du fortjener ikke råd. Har ikke råd. Har ikke råd. Har ikke bestilt slipmaskin til gulv nr. 4 her. Har ikke bestilt slipmaskin til gulv nr. 4. Men ikke fly inn et sånt marmorbord til 30 000. Nei. Det har jeg heller ikke gjort. Da ser jeg som en blåmugl.
¶ Julestemning og Husbudsjettet Sprekker
Bare en kjappteng før vi går videre uansett på dagens meny. Advent er jo i gang. Kjenner dere julestemningen noen plass på kroppen? Når det drøsser litt snø fra himmelen, så merker jeg at dette her er deilig. Ditt fyr i peisen, kikker ut av vinduet, der får jeg øyekontakt med Lukas, med gravern sin. Jeg merker naboene i sidesynet. Her er det faktisk å se på naboene lenger. Nå er det dirret i flere uker, og Lukas sitter inni den der graveren sin som han der...
Hva heter han for noe? Jeg vet ikke. Gorillaen til Benedik Fiffasa. Ja. Manuel Desperado sitter inne der og styrer. Så man får skikkelig skjerp der inne også. brei i beina, brei i arma, drar opp stein, det sprenges, Lukas, og kjører med lass, med stein og bortkjøring, og jeg husker ikke om bortkjøring var inkludert i prisen! Og det er ikke bare... Så jeg gruer meg litt. Ja. Jula er ikke bra for meg. Nå må jeg ringe til Terjen Hansen.
i banken, som jeg sier at budsjettet sprakk. Når da, når du har holdt på i to måneder, så skal du holde på i fire måneder til. Så det bør sprekke etter, så er det mye trengere av. To. Men må det kjøres vekk? Kanskje det bare ligger der? Ja, det må kjøres vekk. Kanskje det bare ligger der? Ja, det må kjøres vekk. Kanskje det bare ligger der? Jeg måtte jo om man kunne ta måneder til bare...
Har du sett hvor mye det er, eller? Har du sett hvor mye det er? Og så har han ringt meg nå. Muren. Langs veggen. Han sier ikke at det er dyrt eller billig. Han sier ikke bekymringsfullt. Eller bekymringsfullt. Ja, så veldig veldig bra. Så det er bekymringsfullt. Så bare, nei. Oi, oi, oi, da begynner jeg sånn smått å skru ut bånda av sparegrisen. Og se, det er ikke bekymringsfullt. Så jeg bare, yes! Bare 300, sier han.
Ikke bekymringsfullt, bare trene. Men det er en murvegg som går ut med veien. Tenk deg hvor mye det koster for kommunen og staten å bygge vei. Det har jeg lært nå. Og bare flytte en steinmasse, sette opp en betongvegg på tre meter. det er jo faen med en klas med bananer for å få det opp og her setter dem opp hele E18 fra Bamle til Sande det er så mye penger det er så mye penger det er helt sjukt ok
¶ Podcastpromos og Personlige Godbiter
Gutta, dagens menu. Hva er det som bjeffer? Black Friday bjeffer. Det står dårlig til med det norske forsvaret IAIA-søren. Hva er det som blir å bli? Men først har vi litt godbitt av. Godbitt. Godbitt. Teksting av Nicolai Winther Hvorfor har ikke du begynt å høre på Papaya når du var så glad i radioresepsjonen, spør nå jeg. Dette prosjektet er like gøy, om ikke enda gøyere. Vi har masse nye spennende poster og spalter. Vektreduksjonskonkurransen. Deodorantest. Kåle.
Men vi har også dilemmaer. Vi har en morsom sketsj en gang i uka. Stavmiksen. Alt er med. Bli med da vel. Papaya kan du høre bare på Spotify. Ole So, har du en god? Jeg har vaskehjelp hjemme hos meg i dag. Også, da er det sånn, da får du litt sånn rydde, du kjønner litt randet før du...
Ja, litt da. Før, ja, fuck. Altså, jeg er jo helt vild, mann. Altså, hele huset er jo egentlig klint før det kommer. Ja, ja. For jeg vil det skal være skikkelig bra. Men da tar jeg bare med meg, rasker med meg. Og nå, ha! Sokk i lommen. Svart nøyksokk i lommen. Så det bare måtte ta. Men Ole, kjell noe om hodama. Hæ? Fortell noe om ho dama. Nei. Nei, han sa i sted at det var en dame som hadde på å vaske her. Ja. Hvor gammel er hun? Hvor er hun fra?
Har du blitt kjent med henne? Nei, ikke sånn kjempegodt kjent Hun er fra Polen Nei, ikke bare i ett Det er veldig stigmatiserende. Alle liker meg på bolen. Men Ase er fra Norge. Gult bort for rasisme til Ole. Det går bra om dagen, Ole. Vaskhjelp. Vaskhjelp. Hun er fra... Jeg tror jeg kan komme i så store pengerproblemer som jeg kan, men jeg kommer alltid til å prioritere
Vasking. Vasking, ja, jeg tror det altså. Er du dårlig å vask selv? Du har jo vært i militæret, jeg skjønner ikke det her. Ja, men jeg har jo stort sett vært befald. Ja, nå vasker du ikke. Nei, da... Han er bare etter storkarskjøring. Nei, men da bor jo... Når du er menig, så bor jo du på basen. Og da må du vaske. Ja, men når du er befal...
Da bor du selvfølgelig utenfor basen. Det er noen som bor på basen. Det er sykt, for i militæret så er det det eneste sted som du bare kan bli. Du blir direkte sjef. Du trenger ikke noe karriere. Du trenger ikke noe en CV. 20 år og treff. Kurilikum Kurilikum Kurilikum Kurilikum Kurilikum Kurilikum Kurilikum Kurilikum Kurilikum Kurilikum Kurilikum Kurilikum Kurilikum Kurilikum Kurilikum
Ja, så du må jo ha en befarskole, da lærer du jo liksom. Ja, skole er ikke det samme. Å ha erfaring. Ja, men det får jo du. Det militære systemet der er kjempebra. Men det er lettere på toppen å peke. Du har jo alltid noen over deg, sånn at du ikke er forsvarssjef. Og jeg tror selv da han må jo svare til ministeriet og departementet. Men Ole, det var...
¶ Julegøy, Tredemølle og Fankontakt
Hvis det her, var det godbiten din? Nei, det var ikke godbiten min. Nei, for det var en veldig god, kjapp godbit. Ja, ja. Må jeg si. Kjapp bit. Takk for enkel og kjapp godbit. Vær så god. Har du godbit? Ja, godbiten min. Ja, hva er det? Det er... julegøy-billetter er snart utsolgt. 80 prosent kapasitet er tatt. 20 prosent billetter igjen. Satt opp matiné på lørdag.
det går så greit det går så greit det går så griner det går så bra at jeg satt opp matiné det er ikke plass i forum-scene vi må i gang klokka to vi nå for å få fylt opp alle i Bergen som skal opp og se på show
Ok, hva er det? Det var det, ja? Fy faen, så tarvelig Du må ha noe Jeg kan ikke gjøre det der Martin, har du en god bit? Gjør noe show Har noe å selge Eller er det bare tarvelig drit du har kommet på Jeg tror at jeg ordnet oss En ny lytter i går Ok Det er min godbit Jeg tok meg en kjøretur til Drøbakk Ja og der kjøpte meg en tredjemølle som jeg fant på Finn på en veldig god deal og han fyren kjøpte oss vi fikk et stort talking point med en gang
Har du kjøpt en 3D-mølle? Ja. Du løper ute hele tiden, men du vil ikke det. Når det er minus 12 og minus 20 grader. Er det for at du blir banket opp av blinde? Nei. Fått en støkk i deg?
Ja, kanskje jeg kunne si Men der fikk vi et stort talking point For han var superfan av deg meg Ole du virker som du er så overrasket at det hjelper jeg synes bare det var utvunnelig vi fikk et stort talking point ja det her er godbiten du har ikke fått bedre godbit Det var noen som likte deg, Ole Jeg likte deg Vi prater om Ole Og er Ole sånn på ordentlig?
Det er sånn jeg fikk med Vegard trygge seg i starten. Er han sånn på ordentlig? Er han gjernefeil? Veldig imponert over deg, Ole. Og i tillegg så ga han meg på grunn av... på grunn av det, den beste matta sin. Man må jo ha en matte under mølla, så det ikke gjør like golvet. Jeg fikk hans beste matte, og det fikk jeg med på prisen. Fordi, på grunn av det, Ole. Herlig, herlig. Så det er min god bit. Herlig. Jeg likte en god bit, nei. Du sa at du skaffet oss en lytt, da.
Ja, og da sa han, for han hørte ikke på podcasten. Nei, da er han jo åpenbart ikke så. Jo, for han har vært og sett på det her show i Sarsborg, eller hvor det var. Han var sånn, fy faen, ordet så. Alright, det er veldig hyggelig. Jeg trodde det faktisk var noe Jeg trodde faktisk det var noe At han var litt større fan Enn han hadde sett på Etro Sarsborg Men Stian var fan Ja, ja, men det er jo hyggelig Han likte den acten han gjorde der
Han er ikke noen fan, og han ikke har greit å google han etterpå en gang. Nei. Han var såpass god at han ville ha mer. Han var god.
Det var ikke grenser for hvor artig han synes Olav var Det synes jeg var hyggelig Det var veldig hyggelig Takk Kan du være sånn å sende en TD-meld til Olo En han som trenger det Naboen Naboen Altså det er en lege og en advokat Altså det er helt super klisjé Ja De der jeg nå vurderer Å kjøpe et vinskap Der har de en mølle Ja Så de er sånne folk Så står på at utenfor vaskrommet Så tråkker de seg gjennom en mil Ja
Jeg har en... Det er veldig bra og litt strebete. Å ha tredje mulighet med. Ja. Skiføpsel skal ha vinskap da, gutta. Du har jo veldig stor plass da. Ja, stor plass. Og... Jeg ville gått på sats og løpt på tredjemølle. På vinterstid. Fordi jeg har medlemskap på sats. Men du har jo kjøpt den tredjemølle da. Hæ? Jo. Det er det vi prater om nå.
Så jeg vil heller gå på sats? Nei, jeg vil heller Hadde ikke hatt tredje meld hjemme, så ville jeg gå på sats og løpe tredje meld på sats I stedet for å løpe ute Så for meg å kjøpe det hjemme og si oppsatsen, så kommer det til å ikke bruke oppsats. Ja, samme av det. Skal gutta ha vinskap, eller?
¶ Hjemmeoppgraderinger: Vinskap og Mancave
Jeg vet det er et vinskap. Jeg skal også kanskje. Du skal jo ha alt. Du har jo 800 kvadratmeter, så du må følge opp med et eller annet. Kjenner gutta som startet Temptek? Karsten Brun, Kristoffer Hamer. Ikke på videregående med det, jeg. Ja. Det var jo en vennigjeng på videregrunnen litt etter da. Kommer det tilbord? Er det bare at du kjenner det? Jeg har ikke snakket direkte med noe, men jeg lurer på om gutta skal ha vidskap. Temptek er det det største i verden snart.
hørt om det, eller? Nei. Absolutt, det har jeg. Jeg bare hentet noen din her. Fikk noen ordentlige priser oppe på Borgeskogen? Kanskje de er fan av meg? Ja, om de har vært i Sars. De har vært i Sars på dem. Har du vært i Tønsberg eller noe sånt? Ja, jeg har jo vært Ja, det var det Noen gutter var det Ja, sant Temptek gutter Det blir bra mat da De har klart seg
Gjeffer greit fra seg, eller? Jeg tror det. Hvert år er han her svart fredag. Er dere spent i år? Har dere tenkt å utnytte tilbudene? Null. Det som er artig, at vi spiller jo det her inn litt før Svartfridag, så det her er tips fra meg da, til deg. Svartfridag. Gjorde du gave til Pia, eller Otto? Jeg kjøpt det. Det er kjøpt. Otto får en karlokkemaskin. Gjør du det? Gå for en år til den starten.
Ikke den knittere plastikk-greia. Det er valget tatt, og det er knittere plastikk-greia. Knittere plast, ja. Nei, faen, gå en runde i pakketten, så er jo den ferdig, ikke sant? Så det er jo... Høres ut som det er skjedd nå. Jeg skal benytte meg. Hva skal du kjøpe der? Jeg vet ikke. Jeg lager denne garasjen, og Lukas har jo lagt til rette for at det går enn å ha en 3D-mølle der.
Men hva er det som er deilig å ha foran tredjemølla? Jo, kanskje en liten skjerm. Kanskje et litt bord. Kanskje det kan være noe å sitte og spise. Kanskje det er noe sånt nå. Vet du hva, Morten? Dette høres ut som en mancave.
¶ Den Evige Kjøleskapskrangelen
Ja, den kommer til å oppfylle alle speksene som er en mannehull. Men jeg skal ikke ha Jeg skal kalle det man cave Du kaller ikke det det Flerebrukshall Det er det samme som disse turene dine Som oppfyller alle kriteriene Til en guttetur Men som ikke er en guttetur. Ja, guttetur med familien. Det er det jeg legger opp til. Men jeg skal øve det, for jeg har et kjøleskap som jeg har hatt i åtte år. Sliter med det i seks av de.
Er det det med to døre som du åpner, vet du? Isbitmaskinen har vært kranglete i fuckings seks av åtte år. Vet du hva de gjør? De kjøper ny. Nei, vet du hva de gjør? Nei. Samsung-gjengen sender en spesialist på området for å ordne denne isbeat-maskinen. Jeg har jo mer isbeat-maskiner hjemme enn vaskehjelp. Og så det går bare, ja, er det motoren som er gærent?
Her er det noe is som har fryset. Ja, men har du... De må jo ha brukt mer. Har du ristet på den? Nei, jeg har ikke ristet gjort den ditt. Det skal jo funke. Det har ikke funket på seks år. Og nå, siste nå. Ny bestilling. Det kommer en isbitmaskin kjøleskapsspesialist igjen på sjette året. Når er det...
Det skal gå så langt at de rygger inn et nytt kjøl. Det blir de ikke å gjøre, og det er forelda nå, for nå er det over fem år. Det er ikke forelda, fordi det er... Nei, nei, nei. Hvis det er samme problemer, så er det ikke forelda. Er det sant? Ja, ja, ja. Og det her vet du. Nei, det høres jo logisk ut. Selvfølgelig. Hvis du har meldt frem et problem på år to, så er ikke det fikset på år åtte.
Når blir foreld? Aldri. Ikke når det er samme skade, det er samme problem som de ikke har fikset. Det er en liten boks som heter en isbeatmaskinboks inni den grenen. Dere kunne jo bare trenert. Et halvt år stod Dura. Og så tok jeg opp lyden. Her er lyden. Nå er det ikke lyd lenger. Men nå lager den ikke is. Og nå står den bare uten at jeg... Men før så durer den uten at jeg trøkte på knappen en gang.
og nå har han fryst fryst inne der og nå funket han en uke vet du hva det kom da det kom ut isbiter som sånn som det var suttet på det sånn som det var en mann som satt inne der med isbiter i munnen og glupet dem oppe i glasset Så du skal kjøpe noen kjøleskap? Du skal kjøpe noen kjøleskap da. Nei, kjøleskap skal jeg faen meg ha. Altså, jeg kommer til å gå langt. Og jeg kjenner Even fra Samsung.
Veldig trivelig type. Men vi prater om Black Friday nå, Morten. Så må du på jobb. Morten, vi prater om Black Friday nå, og du sa, ja, vet du hva? Jeg har vekk så mye problemer med det kjøleskapet at jeg får trabattkode. Ok. Ja.
¶ Black Friday: Historie og Alternativer
Og den skal jeg bruke på Black Friday. Vet dere hvorfor det kalles Black Friday? Ja, det er helt natta. at det er forbruksstaten, forbrukskonsumeren, som slokkelyser på Moda Gaia. Altså vi poluter hele dritten Ja, og hva tror du Ole? Det er mørkt og natta Hva tror du Ole? Jeg føler at du sa det i fjor Jeg sa det i fjor? Ja År før Det er dårlig at vi ikke husker det altså Ja, men det er artig også
Det er veldig vanskelig å huske. Er det det? Nei, det er ikke veldig enkelt å huske. Det er litt trist at vi ikke husker det. Rutter dine går ned, og alle bare går i svart, og bare, ok, nå bare slåper vi. Nei, det var 50-tallet i USA, i Philly. så var Black Friday et ord politiet brukte for å beskrive kaoset når shopperne kom til gaten etter Thanksgiving før Army vs. Navy fotballkampen som var på lørdag.
Alle skulle på den kampen, så den fredagen var helt sinnssyk. Kø, kaos og drit og lort. Sykt vi ikke husker det, altså. Og så har de jobbet med å gjøre Black Friday fra å få den til å være noe negativt til noe positivt, så nå er det en situasjon der alle butikker går fra å være rødt i regnskapet til å være svart i regnskapet. Og svart er pluss. Svart betyr ikke underskudd. Black Friday. Så det er det det handler om. Uansett, det er en sak. Han er litt komplisert.
Litt komplisert, for en reise husker jeg ikke nå. Nei, det er derfor det er vanskelig å huske. Army vs. Saints? Ja, men det var tilleggsinfo. Det har ikke dere hørt før. Det er en politimann som syntes det var kvals i gaten etter Thanksgiving, og så spilte Armies mot... Det er svarte tall da.
N.V. Broncos? Nei, hvem har de spilt imot? Nei, det var Army vs. Navy. Uansett, vi skal til Bode. Der har gjengen i K. Hansen Optikk tatt Black Friday-grep. De stengt butikken, og Hohege Åsru Pedersen som er sjef. Hun tar med sin ansatte på en tur. Og så donerer de hele 20 000 til en veiledig organisasjon. Og jeg har rengt Hohege for å finne ut hvor de skal. De skal til Trondheim. Naha, jeg skjønte. Trondheim skal de til.
Men Hvor er det kommet fra? I stedet for å tjene penger Så donerer de vekk penger Og så tar sjefen ut sine ansatte Og gir dem en dag fri Og drar på en sosial jobbtur til Trondheim. Dette høres ut som folk som ikke selger mye på Black Friday. Hun har prøvd. Det funker ikke. Vi reiser bare til Trondheim. Dette funker ikke. Vi selger jo faen ikke. Folk skal ha ting som kan stikkes i en kontakt. Ikke farge på neglene.
Ja, det er briller, hans optikk er jo linsebriller, så det blir noe sånt. Det er skikkelig at hun bare ikke gidder å gi denne rabatten da. Vi bare stenger butikken, det blir ikke noe rabatter her. Men hva tenker dere om en sånn blåtur? Det høres ut som en bra ting for de ansatte. Ja, ikke blåtur. Jeg kan så vidt kalles en tur. Nei, det er tur. Fløtte seg to meter over Saltfjellet for å... Det må jo oppe i flyet. Det er jo timer å kjøre med bil. Ja, må la på litt da.
Ja, nei, her er jo det jo aldri noe bedre enn å bli påspant enn en tur til Trondheim. Nei, nei, det er en fantastisk tur jeg tar igjen, og jeg vet jo selv hvor deilig det er å komme inn da og bli tatt imot på Britannia. inn på senga der, og skiftet i slobbrokk, ned i bastuk, allekulp, og så videre, og så videre, etter fulgt av en drink med japansk gin. Gin Tonic, som fatter han kalte det.
¶ Fars Råd om Drikke og Reise
Ja. De skal nok ikke på. Hva er så godt med gin tonik? Gin tonik? Gin. Ja. Han sa ikke gin, han sa gin. Ja. Vet du hva jeg har også lært av fatterne? Nei. Hvordan skulle du drikke champagne? Oi, det her høres ut som nok, og så burde det vært en god bit. Ja. Men jeg hadde som min pappa forrige gang, ikke sant? Jeg kjørte jo alle farsan-godbitene. Det gjorde du tydeligvis ikke. Nei, men det dukker opp hele tiden. Småting som han sa på den turen.
For det ligger jo bare så mye sugereier. Ja, ja. Ja, og så champagne skulle drikkes med litt store slurker. Å nei! Det har vært på en ordentlig middag med en wannabe... sånn der champagne-expert, så får du høre det der jeg skal drikke med store sluker. Fatteren kom nå, han.
Nei, jeg visste ikke det. Nei, jeg visste heller ikke det. Hvorfor? Hvorfor tror du det her er ingen som vet? Jeg trodde det var almen kunnskap. Hvorfor tror du det? Nei, jeg drikker veldig kjent champagne. Fordi det er alltid en eller annen bryllup som sier hvordan man skal drikke, for man kan litt bedre enn andre. Ja. Men hvorfor skal du da? Det er for å få bedre smak og luft, jeg vet ikke. Drukke sånn super du skal. Svelge liksom ned.
Aroma eller noe sånt. Men vet du hva fatteren sa? Aroma eller noe sånt. Kjørte ut av viskositet eller hva du kaller det. Fatteren kjørte ut av taxien, ut av Manhattan, satt den baki, kikket ut av vinduet. Vær til New York i fem dager. Vet du hva han sa? Nei. Ny jokke, ny jokke. Ja, fin. Igjen, nok en god bit. Naja, vi hadde glemt det! Kan ikke du ta det nå? Nei, jeg har brukt min godbete. Og det var julegul!
¶ Offentlig Hygiene og Håndvask
Harald, ja? Jeg har en ting jeg har lyst til å spørre deg om. Tenker du at man må ha hatt kreft for å kalle seg kreftfri? Nei, nei, det er noe forbannet tull. Nei, det tenker man absolutt ikke. Nei, svar er nei. Dette og mye annet skal vi diskutere. Når dere er på fylla med guttene, eller kanskje har en kjærlighetskveld med madammen og medfølgende rollespill i hotellbarn.
Hvordan er det med hygiene da? Når dere for eksempel går på do? På? Går på do. Hvordan det er med hygiene? Ja. Er dere flenkt å vaske hendene? Om vi vasker hendene etter vi har vært på do? Ja. Ja. Hvilke år er vi? Og da lurer jeg på, bruker dere papir? Får vi trekke dere papir eller blåspapir? Papir. Og hvis det ikke er papir?
Er du ikke glad i blås? Nei, jeg er ikke glad i blås. Det er jo folk som vasker seg, vasker litt dårlig, har masse vann, og hvis det har noe på hendene da, for eksempel, eller om det er, så blåser disse bakteriene rundt i den der Dyson Airblade. ikke bedre hvis jeg putter aldri hærne ned i sånne bakteriebad. Nei. Men hvis det er bare sånn som blåser rett ned, så kan jeg tørke det. Og hva gjør dere hvis blåser den dårlig? Han blåser svagt.
Ja, men du gjør sånn her. Du gjør sånn, klapper sammen. Ja, så du... Ja, du gjør sånn. Du rister. Ja, du rister. Det er noen greier. Det er noen triks der. Ja. Men jeg var på et opptak en gang med en lydmann, og så stod vi tisser enda, og så skyldte... Så tok jeg bare hendene, så jeg vasket hendene i vann. Ja. Og så gikk jeg ut, så bare, åja, Morten, visste ikke at du var en skylder? En skylder? At jeg bare skyldte og ikke såpe. Ikke såpe. Ja.
Etter det så er såpa, for å si det sånn. Ja, nei, det er jo å bli skjema. Jeg er ikke bare en skylder. Jeg er en såper. Ok, Ole, hva er din last resort? Bruker du klærne, for eksempel? Ja, bare riste. Helst bare riste. Bare riste, ja. Jeg bruker klærne bak siden lomma. Vi tar Olav boste bak deg. Den du setter på. Jeg tenker jo alltid at jeg tar... Jeg tar jo...
T-bane. Så jeg tenker at buksa mi er noe av det sjettneste. Jeg vil bare ta den av meg en gang jeg kommer her, men du tar jo aldri T-bane. Så du har jo aldri den, på en måte, tanken. Jeg tørker meg ikke. Jeg er liksom på rumpa der på siden, bare sånn piske litt sånn for å få... Om det er effigenser eller buksa, det vet jeg ikke helt. Det gjelder taxiene, det er jo ikke vasket hverdagen. Men hvor mye tebane, hvor redd skal du være? Jeg er ikke redd, det er bare, jeg trodde du mente på...
Du sa baklomma, da tenkte jeg. Ja da, ja da, men når du går ut av don da. Du tar også på håndtaket de andre ektere folka som ikke... Ja, men det er jo folk som har stått revrott inn der og går rett ut og tar håndtaket. Det håndtaket tar jo du i... Ja, ja, men det gjør ikke alle. Så da er du jo ekstrem, ikke sant? Jeg også gjør det. Men de fleste gjør ikke det. Alt du tar her er jo bakterieflora. Ja, det er sant.
¶ Militære Logistikkutfordringer og Prinsessen
Grunnen til at vi prater om det her, Norge sitt forsvar er i trøbbel. Jeg snakker ikke om Stor Solbakken og landslaget. Jeg snakker om militære og herrenstyrker. Vi skal til Indre Troms, til Skjold, militærleien der jeg selv var utstasjonert. Ping KPM. Vi ringer Bjørn Areld Gramm. Det gjør vi ikke. Og en sak jeg kunne lese om på forsvaretsforum.no, det har vært papir- og såpemangel i Lane i snart ett år. Hva tenkte dere om det her? Lane? Hvis det er tomt i Lane? Shop at Shane.
Shane? Lane? Hva er ordslagord da? Tomty Lane? Tomty Lane shopper Shane. Hva er det fra en film? Shane! Shane! Verdens største nettbutikk! Aldri hørt det. Aldri hørt det. Større enn Amazon? Ja. Er det en nettbutikk der ute som jeg aldri har hørt om Som er større enn verdens mest kjente. Du burde vite hva det her gjorde, for den kommer fra Kina. Ok, uansett. Stor Shein, nå har Jørgen googlet. Shein, en stor krets butikk på nett. Uansett.
Amma Amma, sånn og Shane er begge betydelige aktører i netthandel. Ja, det er svære greier uansett. Hva tenkte dere om det her? Masse gutter i slutten av 10-årene som er på sin første reise hjemmefra, og så er de fri. for dasspapir og såpe. Det er helt sinnssykt. Men det er mer sånn, hvor hen var dette? Skjold Indre Troms militærleir. Det er jo en svær jævla leir også. Ja, ja. Jeg har vært der. Jeg har jo vært der et år.
Men de har jo De har jo også Kjold har jo Altså de trener jo på logistikk Ja Det er jo en logistikkavdeling der som på en måte trener på operativ logistikk. Ja, akkurat det vet jeg ikke noe om. Nei, det vet jeg. Og hvis de ikke klarer å få såpe og dasspapir, altså tørkepapir, eller hva det var. Ja, det er begge delene. Nei, men da kanskje vi stoler på at dere kommer med våpen ut til fronten, hvis dere ikke klarer det.
Det er jo... Det er noe som har de basic tingene i orden for at du skal få til de andre tingene i verden. Ja, og så står det at han må rasjonere på såpa de får utdelt til å vaske rommene. Ja. Ja. Grysat, eller? Ja, i hvert fall den uniformen. Etterhørt på et ord, liksom? Det er jo en sånn arbeidsuniform som man bruker. Hva tenker dere om at Norges prinsesse Ingrid Alexandra må leve under så kommelige kor? Hun er der. Det skal være der i 15 måneder.
Det synes jeg er litt kult. Det gjør hun jo litt robust. Hun bor jo på et slopp. Uansett så har jeg det bedre enn Maris Borg Høyby, som har kommelig kår nå i flere år sikkert. Så det er ingenting som... Altid noen i kongefabrien som har det verre. Men jeg tipper, altså uten å sammenligne det, hvis nå Magusborg Høyby skal inn i fengsel, han kommer til å ha masse såpe og masse tørkepapir.
Å nei. Det kan ikke være et problem. Nei, ikke helt sant. Han kommer til å såpe før de sier det. Han har brukt det før han. Nei. Nei, vet du hva han brukte? Glider eller Bon Johnson Baby Roll eller hva han bruker? Jeg vet ikke hva hans foretrukne kjøring er. Det vet jeg ikke. Men i sjefengsel så må du være kreativ. Det har jeg hørt om. Jeg ser på film og serier.
Men det er deilig for mange folk som er der ute som har behandlet folk dårlig eller sitter i en annen type sak i en familierelasjon og har gjort noe sånn dumt, enten det er kriminellt eller drugs eller noen slags MeToo-variant eller voldtekt, når alle kommer i skyggen.
Fordi han har gjort det på en måte at han er litt verre. Ja. Så det må litt dårligere for de andre som slipper billigere unna om da. Ja. Så det lønner seg å være ganske kjip, men ikke jævlig kjip. Nei, det er deilig å være og treffe på en annen sak i det stormen slår deg. Ja. Neste vår skal dere gjøre et innbrudd, for eksempel. Du skal stjerne og solbrille neste sommer på Gardermoen, for eksempel. Så er det jo veldig deilig om ...
Om kongen gjør det samme i uken. Hæ? Om kongen gjør det samme, ja? Ja, ja, eller du bare tenkte. Eller Krompen havner jo bråk utenfor i studentkatt, utenfor Texburg. Det var ikke dumt for Putin at... Netanyahu begynte å herje. Nei, det er det jeg mener. Det ble jo kommet helt i skyggen jo. Putin er jo helt chill i forhold. Han sprenger jo bare på han sprenger jo bare han sprenger jo etter ordnet forhold.
¶ Helgeplaner og Showforberedelser
The B.O.B. Hvor i den satningen er du fallet av? The B.O.B. Hva er det du skal finne på i helgen av sorgen? Hva blir det å bli, guttene? Ja, utenom en episk fotballhelg for meg der, Ole. Hva ellers er det som blir å bli? Nei, herregud. Ingenting av interesse. Jeg skal på brandstadion. Du skal kanskje til Bode. Sannsynligvis. Hvis du får en billett. Ja. Du fortjener ikke å vinne. Gjorde det gøy.
Ja, julegøy. Dere har premiere på onsdag i Bergen. Nå er det plutselig godt nok. Hva da? Julegøy. Dette er jo en B&B. Det er jo en B&B. Da går vi til. Nei, drit, drit, purt dritgodbit. Hva er så mye å bli? Dere skal på julegøy. Hva kalte du godbiten? Hva kalte du godbiten? Hva sier du? Purt dritbit. Purt dritbit, ja. Men det er på onsdag dere har premiere i hvert fall. Og øvinga har jo, dere har øvet alt for masse. Vi har hatt noen prøveshow. Eller?
Altså, Morten synes jo det er veldig mye å øve. Og jeg lurer på, hva er det som skjer som dere må øve? For meg, som jeg ikke aner nok om showet, er det ikke bare en konferansier? og så fire som skal inn og ut og gjøre sin bil. Jeg er vant til å øve, men jeg er vant til å øve. Hva betyr det? Det er ikke et folkehøyskole som sitter og spiser litt baguetter og drikker cola.
Flikke litt på nummer Han er ikke vant til at alle jobber med alle nummer Nei Så det er felles greier Ja, da skjønner jeg Når Maria Stavang har en sketsch i det Så er det sånn at alle på en måte chipper inn da Når Kalle tar en sketsch i det
så hjelper alle til på det liksom. Ja, så det er en gjeng. Ja, så sitter man seks timer en hel dag og flikker på manuset du kaller. Ja, nei, men da har dere jo, dere øver masse, så skjønner jeg jo at det er en psyki. Men det er ikke øving, dette her er jo skriving. Ja. Jeg må si at jeg er imponert over alle øvinger dere har lagt ned i dette, og alle manuskrivinger og liksom samkjøringer. Og snart skal jo vi på kosmopolitt.
Og da lurer jeg på, får vi deres like god engasjement til det? Jeg er klar. 9. desember. Hadde vi hatt et show med den samme gruppa som vi har med regjeringen til Ole her nå, da hadde vi satt da, jeg tipper, skal vi se, tre hele dager fra ti til åtte. Kanskje fem-seks dager da. Da er det jo bare å regne da. Hva sier du nå? Hvis jeg er åtte ganger seks, 36 timer da. Skal vi øve 36 timer?
Hvis det skulle vært etter deres mal, så er det det 36 timer det har. Men dere er jo ikke klart. Men dere er klart å holde to tanker høyere samtidig. Gjorde det gøy.
¶ Fotballfinalen og Podcastavslutning
På eneste siden, og på små bilipp, og engstevering på andre siden. Si når vi skal møte opp på de øvelsene. Dere får 10 enn etterpå. For det er dobbelt, det. Ja, det er to. Først utsolgt, og så er det... Da må vi ha 64 timer, da. Ole, løkket til i helga Takk Det samme sier du da Og Morten, kos deg i helga Men er du enig at hvis vi skulle vært etter en Hollywoodfilm Ja Så har det brann vunnet
Dere har vunnet masse de siste årene. Hvis dette hadde vært en Hollywoodfilm, så er jo Bodergrimten en fine, flotte dame som møtte motgangen og ble slått opp med og kom på andre plass. Men nå... Reisen fra Asken og fikk seg drømmekjæresten. Når hun vinner.
Ja, mer enn brand. Det er mer dramaturgi at Grim tar led av hele veien. Nå er det nede, og så kommer de opp igjen. Klart det er en Hollywoodfilm. Det var bare to år siden hele Bergenstadien var full av kåk og ludder. Og nå er de på toppen av tabellen. Det er jo et stort system som har reist seg. Jeg vet ikke om du snakker om klubben eller byen. Jeg tror byen er et rikelimit.
bare kokain, eller? Stadio brann stadion. Ja, ja, ja. Hvordan det ble brukt for noen år siden. Ja, sånn, ja. Ok. Takk for dere var her i dag. Takk, Jørgen, for at du har produsert. Vi høres igjen om noen dager. Ha det! Pullen Fønex! Produsent var Jørgen Vigdal, og ansvarlig redaktør er Gard Steiro.
