15: Nederlandse provincies, deel 3 - podcast episode cover
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Deze aflevering van Easy Dutch begint met persoonlijke updates en een uitleg over het cruciale verschil tussen "bos" en "boos". Vervolgens duiken Tim en Linus in de kenmerken en geschiedenis van de provincies Gelderland, Flevoland en Zeeland, inclusief hun geografie, naamsherkomst en culturele aspecten zoals architectuur en dialecten. Ledenvoordelen worden ook kort belicht.

Episode description

Wat is het verschil tussen ‘bos’ en ‘boos’? Daarnaast ontdek je waar de naam van de provincie Gelderland vandaan komt, waarom Flevoland de nieuwste provincie is, en hoe Zeeland bekendstaat om zowel zijn stranden als zijn overstromingsgeschiedenis.

Interactive Transcript and Vocab Helper

Support Easy Dutch and get interactive transcripts, live vocabulary and bonus content for all our episodes: easydutch.org/membership

Show Notes Transcript

Linus:
[0:08] Beste luisteraars, welkom bij een nieuwe aflevering van de podcast van Easy Dutch. Mijn naam is Linus en ik zit hier vandaag samen met Tim.

Tim:
[0:20] Hallo iedereen!

Linus:
[0:20] Tim, hoe gaat het vandaag?

Tim:
[0:22] Goed, het is een klein beetje koud in Egypte. We hebben geen verwarming thuis, dus we moeten ons goed kleden thuis. En hoe gaat het bij jou? Ik kan aan je stem horen dat je een klein beetje ziek bent.

Support Easy Dutch and get interactive transcripts, live vocabulary and bonus content for all our episodes: easydutch.org/membership

Transcript

Beste luisteraars, welkom bij een nieuwe aflevering van de podcast van Easy Dutch. Mijn naam is Linus en ik zit hier vandaag samen met Tim.

Welkom bij een nieuwe aflevering van de podcast van EasyDuck. Mijn naam is Linus en ik zit hier vandaag samen met Tim. Hallo iedereen. Tim, hoe gaat het vandaag? Goed, het is een klein beetje koud.

Goed, het is een klein beetje koud in Egypte. We hebben geen verwarming thuis, dus we moeten ons goed kleden thuis. En hoe gaat het bij jou? Ik kan aan je stem horen dat je een klein beetje ziek bent.

In Egypte. We hebben geen verwarming thuis. Dus we moeten ons goed kleden thuis. En hoe gaat het bij jou? Ik kan aan je stem horen dat je een klein beetje ziek bent. Dat klopt. Ik ben inderdaad een beetje verkouden. Twee weken geleden een flinke griep. To was ik heel erg ziek. En dat was eigenlijk weer weg.

En nu is dat weer een beetje teruggekomen. Dus het spijt me voor de luisteraars dat mijn stem vandaag wat raar klinkt. Maar we dachten, het is wel leuk om ook vandaag een podcastaflevering voor jullie op te nemen. Ja, hopelijk heb je genoeg energie ervoor. Dat moet goed komen. Dankjewel. En jij zei het is koud in Egypte? Hoe koud is het dan? Ongeveer... 17 graden is middags. En s'avonds misschien 10 of zo. Dus dat is warmer dan het op dit moment is.

In Nederland. Maar in Nederland hebben veel mensen een verwarming thuis. Precies. En ik kan me voorstellen dat in Egypte niet zoveel mensen een verwarming thuis hebben. Klopt. Dus in Egypte heb je altijd twee weken per jaar waar het weer echt koud is en waar je de hele tijd met kou thuis zit. Dat is vervelend. Hopelijk gaan die twee weken snel voorbij. Ja, ja, het is bijna voorbij. Nou, we hebben natuurlijk de categorie nieuwe woorden die ik...

Leer nieuwe Nederlandse woorden. En ik kon voor vandaag geen nieuwe woorden bedenken. Maar ik dacht, ik kan ook oude woorden delen die ik een tijdje geleden heb geleerd. En vandaag is dat Bos. Een Bos is een plek waar heel veel bomen staan. Er leven ook dieren in het bos. And En ik heb het woord bos geleerd, dat weet ik nog. In 2018, toen ik net in Nederland was komen wonen, en toen had ik afgesproken met.

Mensen van mijn studie, en we hadden samen gegeten. En toen zeiden ze: laten we nog even wandelen door het bos. En ik verstond het niet. Maar het bos was wel vlakbij. Dus ik kon redelijk snel gokken dat bos wat bos betekent. In het Engels is het forest. En ik had toevallig gisteren een student. En ik vroeg aan hem: ben je boos? En hij zegt, Bos, ik ben toch geen boom. En dus vertelde ik hem het verschil tussen boos en bos. Ja, want wat betekent boos?

Boos betekent angry. Heel goed. Dus er is een groot verschil tussen boos en bos. En het is dus het verschil tussen een enkele en een dubbele klinker. En we hebben daar in een eerdere aflevering ook al over gepraat. Klopt. Dat is een belangrijk verschil in het Nederlands. Het verschil tussen een gesloten lettergreep en een open lettergreep, of een lange klinker en een korte klinker. Want soms kan ik niet begrijpen wat mijn studenten bedoelen wanneer zij een woord verkeerd uitspreken.

Ja, dus wees niet bang om te oefenen en fouten te maken, maar hou er wel rekening mee dat dit de betekenis van woorden helemaal kan veranderen. Nou, wij hebben vandaag weer een heel leuk onderwerp voor jullie. We gaan namelijk over provincies praten. We hebben het nog niet gehad over een aantal provincies. Maar eerst. wollen wir Ihnen noch etwas erzählen über die Mitgliedschaft von Isidab. Tim, wat zijn de mogelijkheden voor leden van ECDUT?

Van Easy Dodge krijg je toegang tot de oefenbladen van de video's. Transcripts. Toegang tot de Discord server. Waar je met andere EasyDus leden dagelijks kan chatten. En als je lid wordt van de podcast lidmaatschap. Dan krijg je ook toegang tot de transcript van de podcast. En ook toegang tot de Vocaphelper? Precies, de Vocaphelper. Met de Vocaphelper zie je per minuut van de podcast de belangrijkste woorden.

Die we gebruiken, inclusief de Engelse vertaling. Ook hebben we voor leden van de conversatiecategorie een wekelijks gesprek. Om je Nederlands te oefenen met ons en andere leden. Dit gesprek vindt plaats iedere woensdagavond om half zeven Nederlandse tijd. We zouden het erg gezellig vinden om je daar een keertje te zien en je als lid te mogen verwelkomen. Nou duidelijk, ik zou zeggen, genoeg redenen om lid te worden.

Laten we nu praten over de provincies. Met welke provincie ga je beginnen, Linus? Nou, we hebben al over zes provincies gepraat, dus er zijn nog zes over. En vandaag gaan we het hebben over de provincies Gelderland, Flevoland en Zeeland. Ik stel voor dat we met Gelderland beginnen. Wist jij, Tim, dat Gelderland qua landoppervlakte de grootste provincie van Nederland is? Nee, dat wist ik niet. Ma, I'll show up the card guide. Dan lijkt Gelderland wel groot.

En Gelderland heeft ook veel natuur. Je hebt daar de Velube, dat is een groot natuurpark in Nederland. Dat klopt. En je zei net, als je op de kaart kijkt, kun je ook wat meer vertellen over waar Gelderland ligt. Ja, natuurlijk. Gelderland ligt ten zuiden van Overijssel en ten oosten van Utrecht. Ten zuiden van Gelderland heb je Brabant. Noord-Brabant. Klopt. Gelderland ligt dus in het oosten van Nederland. Maar niet echt in het zuiden of noorden. Gewoon een beetje in het midden. Klopt.

En aan de rechterkant, dus ten oosten van Gelderland, heb je Duitsland. Klopt. En daar komt ook de naam van Gelderland vandaan. Weet jij iets over de oorsprong van de naam van Gelderland, Tim? Nee, daar heb ik me nooit te verdiept. Ja, ik heb zelf heel lang in Gelderland gewoond en heb me daar ook nooit in verdiept. Maar voor de voorbereiding van deze podcast heb ik het wel opgezocht. De naam Gelderland is namelijk afkomstig van het toenmalige Graafschap en latere herogdom Gelre.

En dat verwijst weer naar de Duitse plaats Keldan. Dat is een plaats. In Duitsland net over de grens. Als je vanuit Gelderland kijkt. Oh ja. Oké. Nou, interessante informatie. Dat wist ik niet. Weet je wel hoe het. Stadion van de voetbalklub van Arnhem heet. Van Vitesse Arnhem. Aerodrome ofzo? Nei. Het stadion van Vitesse Arnhem heet dus.

Gelre doom of dom. Zelf weet ik eigenlijk niet zo goed hoe je het uitspreekt. Ik ben er zelf ook nog nooit geweest. Maar dat is ook weer een soort verwijzing naar de oorsprong van de naam provincie. Dat is een heel interessant stadion, trouwens, het. Het Gelredon. Want zij kunnen het hele grasveld. Uit het stadion halen voor een concert of een evenement. En wanneer er een voetbalwedstrijd is. Kunnen zij het veld weer terugplaatsen? Dat is heel handig. Daar hebben ze goed over nagedaan.

Ja, precies. Het duurt alleen wel een paar uur voordat het veld helemaal weg is. Maar het is inderdaad heel handig. Nou, een leuk weetje. We hebben het net gehad over Arnhem. Dat is toevallig ook de hoofdstad van de provincie Gelderland, terwijl Nijmegen de grootste stad is qua inwoners. Van Gelderland. En een andere grote stad in de provincie Gelderland is Apeldoorn. Wij zijn met Easy Dutch wel een paar keer in Arnhem en in Nijmegen geweest.

Maar nog nooit in Apeldoorn. Misschien moeten we daar ook een keer een video opnemen. Dat klopt. We zijn nog nooit in Apeldoorn geweest. Of je daar makkelijk video's kan maken. Het is wel een kleine stad. Ja, maar het is volgens mij ongeveer even groot als Aarnem. En je hebt wel een centrum waar het kan. We hebben ook een keer in Enschede.

Een video opgenomen. Dus ik denk dat het wel zou moeten lukken. Nee, Apeldoorn is geloof ik nog twee keer kleiner dan NGD en drie keer kleiner dan Arnhem. Dat geloof ik niet. Wat mij betreft, mag je dat even opzoeken. Oké, is goed. Je vertrouwt mijn geheugen niet? Nee, ik vertrouw meer op mijn eigen geheugen. Want mijn vriendin komt uit Apeldoorn. Dus ik ben er al meerdere keren geweest.

En heb ook wel dingetjes gelezen over Apeldoorn. Apeldoorn 160.000. Oké, net zo groot als NGD. Kijk, maar veel kleiner dan Arnhem. Oh nee, even goed. Okay, gut. Oké, Linus, je gaat gelijk. Dankjewel. Je hebt inderdaad in Nederland een paar grote steden. Vooral Den Haag, Amsterdam, Rotterdam. En daarna heb je nog Utrecht en Eindhoven. En daarna heb je best wel een lange lijst.

Van steden met ongeveer 100.000 of 200.000 inwoners. En het is lastig om het overzicht te houden hoe groot al die steden zijn. Toevallig heb ik meerdere keren naar deze lijst gekeken. Deventer en Almelo zijn wel klein, dat weet ik zeker. Uh-huh. En daarom dacht ik dat Apeldoorn net zo klein is als Deventig. Ja, toen ik Apeldoorn nog niet zo goed kende, dacht ik ook dat het veel kleiner zou zijn. Nou, om af te sluiten met Gelderland.

Heb je nog een paar verschillende regio's? Jij benoemde al de Velue, een mooi natuurgebied. En je hebt ook nog de Achterhoek. Dat is een streek met heel veel kleine dorpjes. En een hecht gemeenschap, volgens mij. Ja, ben jij wel eens in de Veluwe geweest, Linus? Zeker, dat was toen ook het verhaal dat ik in het begin vertelde dat we naar het bos zouden gaan, na het eten. Dat was toevallig op de Veluwe.

Flevoland. En Flevoland is de nieuwste of de jongste provincie van Nederland. Weet je waarom, Tim? Ja, dat weet ik. Omdat het een polder is, daar was vroeger niks. Of twinste, daar was vroeger water. Op hun eigen website zegt de provincie ook dat... Flevoland is een cadeau van de zee, maar daar hebben heel veel mensen natuurlijk heel hard voor gewerkt om van de zee een stukje land te maken.

Klopt. En ze hebben daarna de afsluitdijk gecreëerd, waardoor jij van Noord-Holland naar Friesland kunt rijden met de auto. Klopt. Dat scheelt heel veel reistijd. En tegelijkertijd zorgt het ervoor dat Flevoland niet onder water komt. Ja, daar heeft men heel slim over nagedacht. Flevoland is dus eigenlijk... Een groot deel van het gebied is gewonnen door de impoddering van de voormalige Zuiderzee. En dat is inderdaad mede mogelijk gemaakt door het bouwen van de afsluittijd.

En in Flevoland heb je eigenlijk alleen twee grote steden, Almere en Lelystad. Almere staat bekend als een verschrikkelijk lelijke stad. Als jij bouwkunde studeert op de universiteit. Dan krijg je een excursie in Almere om te zien hoe het niet moet. Oh, dat is echt heel erg. Nou, dit zou wel een beetje beledigend kunnen overkomen voor bewoners van de provincie Flevoland. Maar ik moet toegeven dat ik dit verhaal ook al meerdere keren heb gehoord.

En dat veel mensen niet zo enthousiast zijn over de architectuur in Almere en andere steden in Flevoland. Klopt. Zoals de ontwerpers van Almere zeggen, Almere is niet gemaakt om naar te kijken, maar om in erin te wonen. Serieus? Zeggen ze dat? Ja, dat zeggen ze. Of is dat een grap? Nee, nee. Ik heb een keer een video gezien met architecten en ontwerpers van de stad. Dus toen mensen vroegen waarom is de stad zo lelijk.

Toen zeiden ze, omdat we dit hebben ontworpen, zodat het mooi is. Nou, laten we kijken of we de video terug kunnen vinden voor de shownote. En wat een leuk uitje is als je naar de provincie Flevoland gaat, is het attractiepaar Walibi. Ben je daar ooit geweest, Tim? Ja, daar ben ik ooit geweest. Vroeger heette dat Six Flags Holland. Nu heet dat Walibi. Daar ben ik één keer geweest. Je hebt daar heel veel. Leuk? Ik ben met school gegaan.

En ja, het was leuk. Als kind vind je achtbanen leuk. Sommige volwassenen ook. Maar ik vind helaas de drukte niet zo leuk in deze plekken. En ben jij daar ooit geweest? Ik ben nooit een valibier geweest. Ik ben heel vaak naar Europa Rust gegaan. Dat is een attractiepaak in Duitsland. Vlakbij waar ik vandaan kom. En daar ben ik als kind best vaker geweest. Dat vond ik hartstikke leuk. De wachttijden waren wel irritant.

Maar omdat ik toen zo vaak naar een attractiepaar ben gegaan, heb ik nu zoiets van: het lijkt me leuk om weer een keertje te gaan. Maar in de praktijk ga ik eigenlijk nooit meer. Het enige park waar ik opnieuw naartoe zou kunnen gaan, is Legoland. Ik vond Lego geweldig als kind. En ik ben ook als kind in Legoland geweest. Dus als ik nog een keer ga, dat zou wel heel nostalgisch voor mij zijn. Ja, wie weet?

Lukt het nog een keertje. Zullen we doorgaan naar de laatste provincie van vandaag? Ja, laten we dat doen. Ja, dat is namelijk de provincie Zeeland. De provincie Zeeland ligt in het. Zuidwesten van het land. En als je nou de naam hoort van de provincie Zeeland, waar denk je dan komt die naam vandaan? Nou, ik denk dat daar waarschijnlijk heel veel bos is, net zoals in Gelderland. Nog een ander gokje, want dit klopt helaas niet. Oh, wat jammer. Nee, vertel het maar, dan weet ik het niet.

Nou, ik heb het niet officieel opgezocht, maar ik vermoed toch sterk dat het door de zee komt. Want Zeeland heeft heel veel stranden en heel veel kusten. Klopt. Ja. En ze hebben een eigen dialect? Volgens mij verschilt hij best wel van het ABN, het algemeen beschaafd Nederland. En de bewoners van de provincie heten de Zeeuwen. Ja, dat klopt. Nu heeft eigenlijk elke provincie of regio in Nederland wel een dialect.

Volgens mij is er geen plek in Nederland waar mensen echt ABN praten. Omdat ABN ook eigenlijk geen soort van gecreëerde taal. Ja, maar ik denk bijvoorbeeld in Utrecht. Dan heb je het Utrechts. Maar als ik door de stad loop en hier met mensen praat. Dan verschilt het voor mij niet zoveel van hoe mensen in Aardem of Amsterdam praten. Maar het hangt er denk ik ook een beetje van af met wie je omgaat.

Dialecten sterker en sneller te horen zijn naarmate je naar dorpjes gaat en niet in de stad bent. Klopt. Maar bijvoorbeeld zelfs als je in Amsterdam bent. En je praat met oudere mensen, dan spreken zij ook Amsterdams. Dus Je bent gewoon in de Randstad en je denkt dat iedereen daar HBN spreekt, maar nee, Amsterdams is ook gewoon weer een dialect of accent.

Ja, goed om dat te benoemen. En in de andere provincies, bijvoorbeeld waar we het net over hadden, bijvoorbeeld Gelderland, heb je ook verschillende dialecten. Klopt. En wat zijn beroemde attracties in Zeeland? Wat bezienswaardigheden? Nou, het strand, denk ik. Veel mensen gaan voor een strandvakantie naar Nederland. Daar heb je heel veel leuke tentjes op het strand. Je kunt ook heel leuk fietsen. Er staan een aantal vuurtorens. Die leuk zijn om te bezichtigen. En je hebt Neeltje Jan.

Nee, dat kan ik niet. Wat is dat? Nou, dat is een interactief museum over de watersnoodramp in 1953. Maar Het zou wat langer duren om dat te vertellen. Dus ik stel voor dat we dat voor de aftershow bewaren. Is goed, laten we daarover praten in de aftershow. Precies. En dan kan ik nu nog even benoemen dat de hoofdstad van Zeeland Middelburg heet. En dat ik er meerdere keren ben geweest. En hele leuke vakanties heb gehad in Zeeland. Leuk. Ja, ik ben ook.

Eén keer of twee keer in Zeeland op vakantie geweest. Na Zeeland op vakantie geweest. En er zijn echt veel dingen die je daar kan doen. Veel dorpjes die je kan bezichtigen. Je kan wandelen, naar het strand gaan. En ik heb ook de afsluitdijk gezien. Nee, zo heet hij niet. De Deltawerken. De Delta werken, ja. Dat hangt ook samen met de watersnoodram. Klopt. Nou, bedankt voor het luisteren. Hopelijk hebben jullie wat nieuwe dingetjes geleerd over de provincies.

Gelderland, Flevoland en Zeeland. Ja, ik hoop het ook. Het was een interessante podcastaflevering. Dankjewel, Linus, voor de nuttige informatie. Dankjewel. De volgende keer ga jij onderzoek doen, hoorde ik, en ons wat vertellen over verschillende provincies. Ja. Dus ik kijk er naar uit. Ja, ik heb er ook zin in. Leuk. Bedankt voor het luisteren. En tot de volgende keer. Tot ziens. Doei.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android