Tobias Hansen - podcast episode cover

Tobias Hansen

Apr 18, 20231 hr 2 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Summary

Tv-værten Tobias Hansen deler ærligt ud af sit forbrug, herunder store udgifter til cykelsport, hans "kræmmergen", og hvordan behovet for struktur og kontrol driver ham i både hobbyer og hjem, med et personligt perspektiv på klimaansvar og en fortid præget af en alvorlig skiulykke. Han afslører et liv præget af cykelsportens æstetik og omkostninger, hvor han bruger betydelige summer på udstyr og træning for mental klarhed og struktur. Episoden berører også hans personlige syn på klimaansvar, samt hvordan en alvorlig skiulyke som ung formåede at omforme hans egoistiske syn på livet til et mere reflekteret.

Episode description

Tv-værten, der bruger en net sum på cykelsport, og ellers er en kræmmer, der køber sin bil syd for grænsen for at spare penge, og sælger de ting, han og familien ikke bruger længere. Vært: Anne Glad. Tilrettelægger: Mette Willumsen. (KDT fra 24.1.23)

Transcript

Indledning, Ulykke og Forbrugsvaner

Et alvorligt skiveheld var tæt på at tage livet af tv-vært Tobias Hansen, da han var 27 år. Heldigvis så kan lægerne meget, og han blev bogstaveligt talt lappet sammen med søm og skruer. Og Tobias er stadig modig. I hvert fald deler han nu tre måneders udgifter med mig, og det ser ud til, at cykelsport er på førstepladsen i hans liv. Velkommen i Du kender typen, Tobias Hansen. Tak. Du får én sætning til at beskrive dig selv som forbruger.

Jamen det vidste jeg jo, at du ville stille et spørgsmål. Jeg synes, det er svært. Også fordi, hvad er det for nogle fraser, man kan smide på sig selv? Men jeg er nok i min verdens store forbruger. Og det vil... Det er jo vist, om jeg har ret i det, men jeg føler, at jeg bruger mange penge, og jeg sparer ikke op. Så er man min stor forbruger. Okay. Nå, spændende. Fordi det der med at spare op, det var nemlig noget af det, jeg var rigtig nysgerrig på. Nå, men det skal vi snakke lidt mere om.

Lad os lige få... Gør vi det? Ja, det synes jeg. Er det svært, det her? Har det været grænseoverskridende? Ikke endnu, men... Nå, men bare at komme og aflevere. Nej, det synes jeg ikke, fordi jeg har ikke nogen måde at fortælle folk, hvad jeg tjener. Jeg synes, det er jo nok mærkeligt noget, det der med, at alting skal være hemmeligt om ens økonomi. Det forstår jeg ikke. Det kan da godt. Men nu er jeg ikke færdig endnu, jo. Ej, jeg skal nok passe på dig.

Tobias Hansens Baggrund og Cykelpassion

Ja, det er godt. Vi præsenterer dig lige lidt nærmere for lytterne. Tobias, du er født i 1979, det vil sige, at du er 43 nu. Du er opvokset i Ingesvang, som ligger mellem Silkeborg og Herning. Der har jeg en fætter, der bor. Nå, så er det derfor, du kan udtale rigtigt. Du er uddannet journalist, og du er ansat som vært på DR-sporten, hvor din seneste store opgave var at være vært.

på VM i Katar i december 2022. Og så er du altså også blevet vært på Kenneth og Typen. Hvordan havde du det med at blive vært på Kenneth og Typen? Stolt. Stolt, tror jeg, er det bedste ord. Fordi det er sådan et værtsjob, jeg tror, der er rigtig mange, der gerne vil have. Så når man sådan bliver prikket på skulderen i forhold til det job.

så må man jo have gjort et eller andet godt. Og jeg har egentlig altid haft det sådan lidt med mig selv, at grunden til, at jeg har siddet og kommenteret, eller været været på Liga, radioprogrammet Liga, eller hvad... onsite vær til VM i Katar. Det var sådan lidt mere held, end det har været dygtighed.

Og så efter, at jeg fik det her genutrym, så er jeg egentlig begyndt sådan at tænke, ej, det må også være, fordi jeg kan et eller andet. Er det så ydmygt, så du ikke har tænkt, at det andet var... Jamen jeg har bare altid tænkt, at... Jeg var lige på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Ja, sådan har jeg altid tænkt om det. Og det tror jeg, det er nok meget sundt at have det sådan.

Men jeg synes jo, det er nok også fair nok at begynde at tænke, at det er jo også, fordi jeg kan et eller andet. Når man øver sig meget, så bliver man også mere og mere heldig med de der ting. Ja, det kan også være det sådan noget. Men det er nok meget godt at gå til det sådan lidt ydmygt. Ja, men det er en fornøjelse at arbejde sammen med dig. Nå, i lige måde.

Du bor i Haraskovby. Eller hedder det Haraskovby? Det kommer an på, om man er fra Jylland, eller ej. Jeg kalder det Haraskovby. Okay. I Storkøbenhavn, sammen med din hustru Christina, og så har du tre børn. Hugo på 10. Sia på fire, og så har du lige fået en søn, Miu, på tre måneder. Vi har fundet nogle klip i kendertypen, hvor du som vært får fortalt lidt mere om dig selv.

Så har han en ekstra garderobe på arbejdet, hvor han kan glæde om at tage et bedre cykler. Og ellers så cykler han. Og det er faktisk lige præcis cykler, det skal handle om nu. Det er næsten til, at der er julelys i øjnene på mig. Lad os gå på altanen.

Cykelsportens Poesi og Kommentering

Hvorfor får du julelys i øjnene, når det handler om at cykle? Fordi det er en ufattelig stor del af mit liv, det er det blevet til. Jeg har cyklet de sidste 20 år og startede med at cykle mountainbike. I klædt joggingtøj i Marseillesborg, hvor jeg har boet i mange år. Og så er det lige så stille gået over til, at jeg jo nærmest lever som professionel cykelrytter. Nej, det passer ikke, men... Hvor meget cykler du?

Jamen, jeg cykler imellem 6 og 15 timer om ugen ved at skyde på. Så det er forholdsvis meget op. Jamen, jeg bruger bare meget tid på det, og nu er det heldigt også, altså, udover at jeg cykler selv... Som motionist arbejder jeg også med det.

blevet DR Sportens cykelkommentator, så hvis der er en, der skal udtale sig om Jonas Vengegaard, så ringer de til mig og sådan noget, og det er mig, der kommenterer alle DRs cykelløb, Tour de France selvfølgelig som det største, men her i april for eksempel, så er der alt muligt. klassikere i Belgien, som jeg skal kommentere. Så det er en hobby, der også er blevet til...

til et job, ikke? Og det er ligesom John Lett, at der er sådan en poetisk skønhed i cykelsport. Ja, helt vildt. Og John Lett er selvfølgelig en, man ser op til. Ikke at jeg prøver at kopiere ham, men der er... Der er sådan dybere lag i cykelsport. Der er så meget historik og historier, anekdoter og fortællinger. Og så er der alt det her med stil. Altså de må fx i cykelløb, hvor du ikke har lange strømper på.

og officielt er det, fordi det vil optimere din vindmodstand, uofficielt, og det kan man godt tage som det officielle svar, det er, fordi det ser græmmende ud. Så der sidder simpelthen nogle cykelbosser og bestemmer, og det ser også græmmende ud. Du kan se, at alle de her tre atleter, når de kører, der er ikke nogen regler. med lange strømper. Så det er en æstetisk sport, og det elsker du også. Det elsker jeg. Og hvad med den der mandens kamp mod bjerne? Den er rå og brutal, og jeg synes også...

Jeg elsker at kommentere cykelsport, også mere end jeg elsker at kommentere fodbold, for der er meget mere tid. Og det er nok også grund til, at der er nogen, der sidder og tænker, at det er kedeligt at sidde og følge med i et cykeløb. Der er utrolig meget tid, hvor du kan sidde og...

finde på en fed beskrivelse. Manden mod bjerget, den kan du sætte enormt mange. Altså du kan nærmest lave en fortælling om, der bliver bygget op undervejs. Så det synes jeg er en... er en sådan helt vildt fed udfordring. kommentatermæssigt. Jeg synes jo også, det var sjovt at lave kændrettypen, da det var 44 minutter, ikke? Jo, det skal vi tilbage. Faktisk at udkomme med noget mere. Skabe noget dybt. Nu skal vi gøre sådan, at fat os i korthed og sådan noget. Det skal man ikke under et cykelløb.

Store Udgifter til Cykler og Udstyr

Hvis du mangler en medkommentator, som kan sige noget om stilen, så siger du... Ja, det vil jeg. Har du en holdning til det? Ikke spor. Jeg har samlet alt det, der har med cykler at gøre i dine posteringer. Hvor meget tror du, du har brugt på cykelsport i de her tre måneder? Det er uden for sæsonen, skal du vide. Der har været en enkelt reparation, som var dyr på 8.000 eller sådan noget. Jeg har nok brugt 10.000.

Du får ikke svaret endnu. Det vil jeg lade dig hænge. For du har forskellige udgifter, som vi lige dykker ned i. For det første, så er der den der store reparation, som du selv nævner. På 8.223, og det er hos nogen, der hedder Service. kors den 25. januar. Hvad er det?

Jamen det er fordi, at den gravel cykel, jeg har, gravel, det er sådan en, hvor man cykler ud i skoven. Ja, det er sådan en med lidt bredere dæk og grus. Ja, lige præcis. Der er der, hvor man får de fede naturoplevelser. Køber meget i dyrehaven i København, for eksempel.

Jamen, den havde fået et slag på det. Den havde lavet i Carbon, og når Carbon får et slag, så er der en stor chance for, at de går i stykker bagefter. Så den skal man helst reparere. Og det der service course oppe i Korkedal er... lands bedste til den slags. Så støber de simpelthen noget carbon på? Ja, så står de og smelter de der fiber, eller jeg ved ikke, om man kalder det at smelte, men de sætter de der fiber sammen over, der hvor den ligesom er halvknækket, og så er den bedre end før.

Men det er også dyrt, kan du nok sige. Ja, men jeg tænker også, at cyklen må også være dyrt, når du bruger 8.000 på at få den repareret. Hvad koster sådan en cykel? Den der har kostet 80.000, tror jeg. Og du kan faktisk ikke se det på mine posteringer, men jeg har jo lige bestilt en ny, og den er jeg faktisk glad for, at den ikke er med, fordi den er værdssygt lidt dyrere. Okay, hvor meget kan sådan en cykel løbe op i? Min ny Gravel, hvis man sådan skal ud og købe den, så koster den 100.000.

Wow. Hvor mange cykler har du? To. Den anden koster lidt mere. Ej, det er fordi, jeg har en bror, som har en halvdel af en cykelbutik i Odense, så han kan skaffe lidt rabat. Det er ikke specielt meget, men nok til at... Der er jeg nok også bevidst nok om, at 120.000 for en cykel, det er hul i hovedet. Men 100, det er okay. 100, det er okay. Det lyder alt svagt. Kører du hårdt? Ja.

Cykling: Mental Frigørelse og Struktur

Hvordan? Jamen ellers så knækker en cykel ikke som regel, hvis man ikke vælter en gang imellem. Jamen jeg er jo konkurrencemenneske, og jeg kan godt lide, at jeg altid har været meget sportsmenneske. Så jeg kan godt lide at... at når jeg kommer hjem fra en cykeltur, at jeg for eksempel er træt. I dag har jeg, hvis jeg sætter mig på en forkert måde i dag, så kommer der krampe, fordi jeg var ude og køre fire timer i går. Så jeg kan godt lide at, jeg synes det er fedt at mærke sin krop på den måde.

Og hvad er det, du mærker? Er det farten, eller er der et adrenalinsus? Det synes jeg er svært at beskrive. I går var jeg bare ude på fire timer stille og roligt, og bare køre i lang tid, og så bliver man jo træt undervejs. Der tror jeg bare, at det der med, at nu var det regnvejr hele dagen i går, eller sådan, altså det vældede ikke ned, men jeg var våd, der kom hjem. Det var bare, at jeg var afsted i fire timer og var i sådan en, jeg har ikke min telefon fremme på noget tidspunkt.

Den ringer, og jeg har den med, fordi hvis der sker et eller andet, så er det meget rart, at jeg kunne ringe. Og den ringer undervejs, og jeg tager den ikke, og jeg er bare væk i fire timer. Og jeg kender ikke andre tidspunkter. Jo, om natten, fordi der tager jeg heller ikke min telefon. Men ellers så er der ikke...

andre tidspunkter i dit liv i dag, hvor du er væk fra din telefon, eller bare væk fra alt det, vi er i, i fire timer i streg. Så jeg tror mest, det er det. Og så i går for eksempel, hvor jeg var ude og køre i blandt andet Dyrehavn Nord for København, så er der... så ser man lige en musvåg, der kommer hammerne ind fra siden, og der står masser af hjorte og sådan noget. Så der er også for mig i hvert fald noget natur. Hvad sker der med dig mentalt, de der fire timer, hvor du lukker ud?

Nu er det faktisk et dårligt eksempel, for der er ikke sådan en idé i dag, at jeg lige tager med herind til dig. Men det er der mit hoved, at det er så åndssvært at sige renset. Men det giver jo et eller andet, hvor jeg begynder at tænke på nogle andre ting, og hvis jeg så kommer til at, og nu havde jeg lige set kennetypen i går faktisk, inden jeg var ude i cyklen,

Og så går jeg bare i gang. Okay, det kunne også være fedt, hvis vi lige prøvede det her næste gang, vi skal op til at kende den type. Okay, den der quiz, den havde også været fed, hvis det sådan... Og det opstår helt klart mest, når jeg er ude og cykler de der...

popcorn-idéer der, hvor det så ikke er sikkert, at der er nogen af dem, der nogensinde bliver til noget, men altså, den anden der fik jeg også en idé om, at jeg skulle tøve egenhedsmaler, da jeg var ude at cykle, fordi jeg tænkte, at det kunne være fedt. Men hvad så? Altså, hvorfor har du brug for at rense hjernen på den måde? Det ved jeg heller ikke, om jeg har brug for.

Fordi det synes jeg er så negativt ladet at sige, at jeg har brug for det. Fordi så må det også være, fordi jeg mangler et eller andet i mit liv. Eller fordi du har meget på tallerkenet. Jamen det synes jeg egentlig ikke sådan, at... at det skal være en forklaring eller en undskyldning. Man kan også godt argumentere for, at jeg har brug for det, for ellers vil jeg nok ikke gøre det så sindssygt meget, som jeg gør.

Fordi det giver mig, du kan også, hvis du har været min kone herinde lige nu, så vil hun jo også sige, at når jeg kommer hjem, selvom jeg er træt, altså jeg er jo et helt, jeg er jo bare en anden positivt menneske, når jeg er ude og cykle. Okay. Så hvad sker der, hvis du ikke kan komme ud og cykle efter en dag? Altså, det går galt.

Hvordan? Jamen, så bliver jeg sådan en løve i et bur. Jeg kan også se, at jeg har været med i Femina nu her. Jeg ved ikke, om du har læst artiklen, men den er faktisk meget god, fordi jeg udtaler nogle sindssyge ting. Som jo siger noget om mig. For eksempel i forbindelse med min varsel, hvor jeg havde 14 dage, der havde jeg jo fri i 14 dage.

Og jeg skulle være hjemme i weekenderne og sådan noget. Nu kan jeg godt sige det, fordi jeg også sagde det til filmen. Jeg synes jo, det var forfærdeligt. Ikke fordi jeg ikke elsker mine børn og elsker min kone, men det der med, at jeg kan ikke have det der med at stå op, og så har vi ikke nogen planer.

Og det er vi bare dårlige til. Nu klantrede min kone mig lige i går, for det var mig, der var dårligt til det, men jeg synes jo, det er os, der ikke lige får lavet nogle planer. Og sådan lørdag, hvor man står op og skal være sammen med sine børn helt af, uden at have nogle planer, at det kan jeg slet ikke. Men hvis det starter med, at jeg er ude at cykle fra...

8-10 for eksempel, og så kommer jeg hjem. Sådan noget helt andet. Så du har simpelthen noget, du skal have ud? Ja, på en eller anden... Inden du kan sætte dig ned og blive lego? Ja, eller vide, at jeg fra 16-18 måske...

Cykling: Træning og Præstationsoptimering

skal ud og røre mig, så er der også sådan en ro. Det lyder som sådan en besættelse, og det synes jeg jo ikke helt lærer, men det kan da godt ske. Det lyder egentlig meget sådan. Lad os tale videre om din passion, kan vi jo så kalde det. Ja, besættelse, passion. Der er lidt flere af de der større cykelbeløb. Du er endnu en gang hos Service Course den 21. februar. Der betaler du 3.650 kroner.

Hvad må det ikke have været? Det var, fordi den lige skulle males også. Okay. Det skal ikke nok. Den skal også se godt ud. Det var det der med strømperne. Og så kommer du hos Velofit, som jeg har... Velofit. Velofit, okay. I Aarhus. Ja, i Aarhus. Bikefit, fysioterapi og træning ligger i Aarhus. To gange. Ja, 1.500 den ene gang, 1.300 den anden gang. Hvad betaler du for der?

Der betaler jeg for noget, der hedder en laktattest. Det er de 1.500. Det er sådan en test, hvor man kan måle, hvornår ens mælkesyre begynder at indfinde sig. Og den test bruger man til at finde ud af, hvordan man kan optimere. ens træning. Det er sådan noget med at træne i forskellige pulszoner og sådan nogle ting. Det er meget nørdet. Det er meget nørdet, og jeg synes, det er... Fordi jeg cykler så meget. Jeg kommer ikke til at vinde et cykelløb. Jeg er 43, ikke? Men det fede ved cykling også.

Det er det der med, at du kan måle alting. Altså, jeg har jo en vatmåler siden på mine pedaler, så jeg ved præcis, når jeg kommer hjem, hvor mange vat har jeg trodt, altså for kraftfulde træder i mine pedaler. Og det kan jo... Det synes jeg er fedt at optimere, selvom jeg er 43. Det er der bestemt mulighed for. Jeg kan sagtens blive en bedre syglrytter. Og det er så det, de hjælper mig til med den der lagtatest. Og de 1300 efterfølgende er så til min træner, Thomas Bundgaard.

Det er det, han skal have om måneden. Så ligger han et træningsprogram. Vi snakker sammen hver søndag. Så ligger han et træningsprogram for den kommende uge ud fra at have tid til. Og så bliver jeg bedre. Hvorfor motiverer det dig, at han laver et program for dig? Jeg tror, at jeg har jo...

måske lidt det samme med dig, men middag er nok endnu værd. Jeg arbejder primært aften og weekend, så er der heldigvis det, jeg kender typen, hvor vi optager i hverdagen. Det vil sige, jeg har aldrig nogensinde, ej det er overdrevet, men det er tæt på, at jeg aldrig nogensinde har en dag i hverdagen, hvor jeg står op.

hvor jeg ved, hvad jeg skal. Og jo, jeg ved, at jeg skal aflevere mine børn i enten skole og børnehave, men derefter skal jeg selv finde på, fordi jeg skal ikke på arbejde. Måske skal jeg om aftenen, eller måske skal jeg først på søndag igen. Så jeg har utrolig meget tid til sådan noget. Og der har jeg bare fundet ud af, at for mig, det der med, at der ligger, nu ved jeg, nu kan jeg gå ind på min telefon og mit træningsprogram for i morgen. Jeg ved, at klokken 10 i morgen,

Der skal jeg sidde på min cykel i tre timer og udføre det her under de tre timer. Det giver sådan et eller andet afslappning i mit hoved, fordi jeg ikke får den til daglig. Og det er jo ikke sådan, at... Fordi lytterne lige nu tænker, hold da kæft, hvor er det privilegeret, det der er.

at have det på den måde, og det er det også, men nogle gange er det altså også, det er altså hårdt nogle gange, nogle gange har jeg haft det sådan, jeg gad godt, det var mig, der stod op og afledede mine børn, og så skulle på arbejde hver dag, så jeg ikke skulle tænke over det der, kan du følge mig? Altså, fordi man gider heller ikke, at du ikke går rent hver dag, og du kan ikke gå ud i haven og fælde. Altså, nu har han havefældet træers historie. Det er jo fantastisk.

og bruge en hel dag på det, ikke? Men det kan jeg jo ikke gøre hver dag. Nej, men du må sige til, at jeg har 1.800 kvadratmeter på Falster, der virkelig kan trænge til en havemand. Ja, så kan du få lov at fælle nogle træer, så siger jeg gerne lige. Jamen, det kan du godt. Og kløve noget brænde, kan du også få lov til. Nå.

Samlede Cykeludgifter og Konkurrence

1216 køber du den 27. februar ind for 1.500 kroner hos. Det er jo Brian Holms cykeltøvmærke. Det vidste du godt. Ja, navnet hentøder til hans 10-kilometer-rekord, som han satte i 1982. Ude på Amager, tror jeg endda. Ja, nemlig. Hvad køber du? Der køber sådan noget energipulver, der skal i vandet. Så det er ikke tøj. Nej. Det er jo på tilbud, så det er derfor, jeg har købt for 1200 kroner. Normalt koster sådan en pose 200 kroner, og den kostede...

140 kun, og det er lige præcis det mærke, der er aldrig på tilbud, så jeg købte bare. Genere, du købte det, der er smukt. Og det var ikke fordi, du var ved at løbe ud af? Nej, overhovedet ikke. Der er flere større udgifter. 1999, den 23. januar, hos Bikester. Og så 1500 hos, jeg elsker, Panormal Studio. Det ser jeg tit på cykelrutter. Ikke helt almindelig studio.

kan man vel oversætte det til, ikke? Par normalt. Par normalt. 1500 kroner, den 13. i første. Jeg kan godt se, at vi kommer over de 10.000. Ja, ikke? Nå, okay. Hvad tror du så, vi er over eller under? 20.000? Ja, det er tæt for de 20, ikke? Svaret er... 22.203 kroner. Er det meget eller lidt i din verden at bruge på din hobby? Det tror jeg ikke, jeg har nogen holdning til. Fordi det er jo bare dyrt. Okay, jeg køber også...

Altså, jeg kører kun i Panamal eller Rafa, fordi jeg synes, det er det æstetisk smukkeste, og derudover det bedste cykeltøj, der findes. Man kan jo godt købe billigt cykeltøj, men det gør jeg ikke, så jeg ved også godt, det er dyrt. Men 22, det er meget. Men jeg siger også, at der er to reparationer til 11, næsten 12.000 der. Ja. Det ville da ikke være normalt. Okay. Ja. Ja.

Altså når du er ude og cykle, er det så altid alene, eller cykler du også sammen med nogen? Jeg cykler meget alene, men er også en del af en cykelklub. Hvor tit er du sammen med dem? Jamen, det har været lidt svært her de sidste langske tid, fordi vi træner tirsdag, og der går min datter også til gymnastik. Okay. Og det er lidt svært at have en baby med til gymnastik, så min kone har lidt svært ved at gå dernede også, så det går jo...

cyklingen på holdet. Det er jo også okay, fordi jeg behøver ikke cykle klokken fem tirsdag, jeg kan cykle klokken ti tirsdag i stedet for. Og så er der det her med, at du kører konkurrence. Ja. Hvor tit gør du det? Det er meget forskelligt, men sidste år kørte jeg måske otte cykelløb eller sådan noget. I år i april har jeg tre cykelløb i kalenderen. Og det glæder mig helt vildt. Og det er jo også fordi, det er jo sådan kulminationen på...

Den der træning, der er fed. Det er altid sjovt at have et eller andet at træne sig op til. Det kan folk jo relatere til i forhold til at løbe et marathon. Så kan man træne frem til det. Hvordan bliver det så? Er det noget, jeg kan spørge dig til? Kommer du til at klare dig godt? Eller skal jeg hellere bare sådan? Nej, det må du gerne spørge mig om. Hvordan gik det? Ja, men det er jo sådan lidt svært, fordi de løb, jeg skal køre, det er jo sådan nogle motionscykelløb.

Og dem kommer jeg ikke til at vinde. Jeg er slet ikke der. Jeg kommer heller ikke til at køre i toppen, tror jeg. Så det handler meget om det der med, at... Men vil det irritere dig? Nej, fordi det ved jeg godt, at det er sådan der. Der er simpelthen for mange dygtige med. Og jeg kan ikke slå dem på 25. Og heller ikke dem på 45, som har cyklet hele deres liv og været tidligere professionelle. Så det handler meget om, var det en god oplevelse?

Havde du det sjovt undervejs? Hvordan var kroppen? Fik du spist det, du skulle? Kunne du mærke, at træningen har været fugtet? Det er sådan nogle parametre, jeg måler udefra. Men ja, det selvfølgelig gør det, for det vil jeg gerne fortælle om. Nu siger du, at din kone er med på, at du er ude at cykle. Hvordan vil hun reagere, når hun hører det her beløb på over 22.000?

Det tror jeg ikke, det vil overraske hende. Det har hun styr på. Nej, det tror jeg ikke, hun har. Det er ikke sådan, vi er delt op. Jeg blander mig ikke i hendes økonomi, og hun blander sig ikke i min. Og der er ikke noget suspekt over det eller noget. Det er bare respekt. Gensidig respekt. Ja. Og så har vi et par fælleskonto, som vi fører penge ind på.

Kræmmergenet og Salg af Ejendele

Så tager vi den derfor. Så er det sjovt, at den 17. anden, der får du faktisk et stort beløb ind på kontoen. Og det nævner jeg, fordi det er påhæftet ordene Specialized Tarmac. Så jeg forestiller mig, at du sælger en cykel. Ja. Hvorfor gør du det? Men det er jo fordi, at jeg har den der gode aftale med min lillebror, om jeg kan købe cykler med lidt rabat. Og så er jeg jo en krammer og en krejler, så jeg har fundet ud af, at det er lige før, at jeg kan sælge en cykel hvert år og så købe.

den nye model. Yes. Og så ikke have den store tab. Så er der ikke noget tab. Det er ligesom med biler. Jo længere tid du har dem, jo mere værditab har de. Fuldstændig samme cykler. Så det har jeg gjort faktisk de sidste par år. Det kørte næsten rundt. Og det giver jo en enorm... Det er så dejligt, fordi så har jeg kørt på noget et år. Og faktisk, det er åndsvagt, at den cykel, jeg så har købt nu, jeg synes faktisk, at den anden var flottere. Og modellen er fuld.

Der er ikke sket noget på den cykel overhovedet. Alting er den samme bortset for farven. Men nu har jeg en ny cykel. Og i virkeligheden elskede du den anden lidt højere. Ja, den var faktisk flottere. Det var den. Det ville du også synes. Hvorfor bliver du glad over at kunne det her foretag, det bytte alligevel? Jeg har altid haft det der, og jeg kan ikke kigge tilbage, om det er min mor eller min far eller et eller andet, men både min bror og jeg. Vi har bare det der...

krammer gen. Du køber og sælger ting, det er fedt. Ja, det gjorde I også som børn. Ja, og jeg har også altid, jeg har aldrig manglet penge i mit liv. Fordi jeg altid, så var jeg flaskedreng i dagligbosen, eller gik med aviser, eller bartender, eller et eller andet hele tiden. Så der har bare altid været det der. Nu solgte jeg lige, Hugo han lytter ikke til det, det er min søn.

Jeg har solgt i alt. Han ved faktisk ikke, det er solgt. Jeg har solgt alt hans Lego i sidste uge. Jeg tror, der var Lego for 25.000. Wow. Og hvad fik du ind? 2.500 kun. Nej. Men det er jo fordi, det ligger jo bare. Okay. Nå, men får han så de 2.500? Nej.

Personlig Stil, Sneakers og Smykker

Vi håber ikke, at Hugo lytter sin podcast. Kan du tage dine hørtelefoner på igen? Da vi besøgte dommeren i bagdysten, Katrine Fod, der begyndte vi uden for hoveddøren. Hun elsker at have været rundt i sit hjem uden strømmer på. Jeg ved ikke, hvordan du har det. Du bestemmer selv. Så beholder jeg på, tak. Ja, det gør jeg også. Jeg har også en far skram til. Og nogle flot sko har du også på. Tak.

Du har nemlig haft hvide sneakers på, alle de gange, vi har optaget at kende med typen. Er det rigtigt? Kridhvide, blændende hvide sneakers. Har det været nye hver gang? Nej. Okay, hvad gør du ved dem? Jeg vasker dem i vaskemaskinen. I vaskemaskinen? Okay. Og så holder de så pæne på den måde?

Men jeg er jo sådan, altså jeg går ikke med hugo ned og spiller fodbold i hvide sniks. Nej, og du har heller ikke hvide sniks på i dag, du har nogle kaj-farven på, de er ret seje også. Men hvad er det med dig og hvide sko? Jamen jeg synes jo, de går til alt, og springer måske også lidt ud, i forhold til hvis man havde, altså, fordi jeg har jo tit haft skjorte på også, og der ville det jo normalt at være, at have et par brune sko.

Det synes jeg bare er sådan lidt kedeligt. Og det siger måske ikke så meget om mig. Jeg tænker ekstremt meget om mit fodtøj. Det er helt vildt. Ja, og så siger du, at du er grimt her. Der findes jo et klip af dig, hvor du kommenterer Tour de France i Birkenstock. Det er ikke altid, du har lukket sko på. Man kan godt få øje på dine tæer. Ikke når jeg er på fjernsynet.

Nej, det er nu ikke fordi, at jeg har krimt til at... Når jeg laver fjernsyn, så vil jeg gerne se ordentligt ud. Det synes jeg ikke, jeg gør i barter. Du tog heller ikke dine af. Nej, det gør jeg jo aldrig. Udover sneakers, så er du klædt i t-shirt og en skjorte. Det er som i dag. En overshirt. Eller også en jakke. Altså et jakkesæt. Og i et af programmerne, og du har den også på i dag, men i et af programmerne hos Jørgen Olsen, så havde du den halskæde på, som jeg også kan se nu.

som er en guldhalskæde med et rundt vedhæng. Hvad er det for et smykke? Det er jo ikke, jeg har fået af min kone. Og det bliver meget kogende nu. Det er sådan noget, jeg bliver mobbet af over mine venner efterfølgende. Men det er jo et kompas at symbolisere et eller andet sted min familie. Og så synes jeg bare, det er flot.

Altså, så det handler også om at holde blikket rettet. Ja, et eller andet sted. Og sådan har jeg virkelig aldrig været. Men jeg synes... Altså, jeg ville jo ikke have det sådan, hvis jeg synes, der var et grimt smykke. Hvad mener du med, sådan har jeg aldrig været? Det er jo sindssygt corny at have et smykke, der symboliserer ens familie. Det ved jeg ikke om det. Nej, lidt. Det er min vennegruppe.

Og det er sådan noget, altså i et fodboldomklædningsrum vil du jo blive, der har jeg jo brugt mange timer, der vil man jo blive svinet til. Altså kærligt, men du vil blive svinet til. Og så kan du give lidt tilbage og sådan noget, ikke? Så det har jeg aldrig sådan. Men det har jeg nu. Dejligt.

Online Shopping og Prisfokusering

Tilbage til fødderne. Jeg kan se, at du bruger 2.639 kr. på et par sko hos Unlimited Copenhagen den 7. februar. Men få dage senere, så kommer de 2.600 kr. retur. Hvorfor returnerer du? Det var en prøveting. Nike har lavet nogle... Det er jo sådan nogle limited sneakers, som du kan ikke bare lige få dem. Det er også derfor, de var så dyre. Fordi det er nogen, der...

Jeg tror, at den der butik er sådan en, der køber de rundt omkring i hele verden, når de får en bestilling. Så der gik også 14 dage, før jeg bestilte dem til, at jeg fik dem. Som var meget farvestrålende, og de var ikke hvide. Den samme model, som jeg har på, og som jeg oftest har på.

Men de var ikke ved, og der var for mange farver på. Men jeg tænkte, det kunne være sjovt, fordi vi leger også, når vi er ude i kendertypen, leger vi meget med farverne. Altså, vores stylist er jo sindssygt god til at... Og du er jo exceptionel. I dag er du bare sort og hvid. Det er, fordi du skal på fjernsyn. Farver er godt på fjernsyn. Så har jeg tænkt, at de der sneaks der kunne være fede.

Jeg kan godt se, da jeg fik dem. Det var ikke mig. Det blev for spraglet. Min søndag på 10, jeg var helt vild med dem. Ej, nå. Øv. Vi bliver jo nødt til at have lidt farver på, fordi der er ikke nødvendigvis farver på i hjemmene, vi besøger. Det er en del af opgaven. Du køber faktisk en hel del på nettet, også for mindre beløb. Hvad er det for eksempel, du køber hos ProShop den 2. februar for 283?

Jeg tror, at det er noget UV-lys til mit søns værelse. Noget klassisk... Noget UV-lys? Ja, altså sådan noget... UV-lys? Nej, LED-lys. Okay, ja. Sådan noget farvet noget. Lige præcis, ja. Yes. Så den 13. januar, der bor du 734 kroner hos Billiard.dk. Ja, det er til en dartsgive. Det er, fordi vi skulle holde sådan en forsinket julefrokost.

Og så tænkte jeg, fedt mand, vi har sådan et stort rum nede i kælderen, som vi bare bruger. Der står et par hockeymål og sådan noget, der kan også lige hænge darts. Skulle vi sætte det op til den der? Så noget, jeg kan få det inden julefrokosten. Og så har jeg faktisk sendt en natur. Okay, så skal det ikke tvivlge med at spille dine penge. Vi kommer ikke til at bruge den jo. Okay. Den 17. januar, der handler du hos Coolshop for 178 kroner. Ja.

Det kan jeg ikke huske. Mere LED-lys måske. Hvornår handler du på nettet? Jeg har ufattelig meget tid. Hvis du ikke var ude at cykle, så ville det være endnu vildere. Ja, det ville faktisk være farligt. Det tror jeg. Jamen igen, det der med, at når jeg arbejder så meget i weekend og aften, så er det meget tid alene. Og også når mine børn er i institution.

hvor jeg skal have tiden til at gå, og så kan jeg jo godt nogle gange komme til at sidde lidt på nettet. Når du handler på nettet, hvad er så den vigtigste parameter? Ja, det er prisen. Det er krejlergenet igen. Jeg tror ikke, der er nogen, der slår mig i at finde ting på nettet i forhold til pris. Den menneskelige price runner her. Fuldstændig. Læser, finder mit produkt. Læser, test, finder mit produkt.

Og så finder jeg det billigste, ikke? Du har også udgifter til Chip Mondo og GLS. Jamen, det er jo ting, der er jo desværre et spild der. Ja, det er det, når du skal returnere. Ja, det må det være. Så kan det også være min søns Lego, eller hvad nu ellers.

Klimaansvar og Regeringens Rolle

På mange webshops, der får man jo gratis fragt over et vist beløb. Shopper du så nogle gange lidt ekstra for at slippe fra fragten? Ja, det gjorde jeg faktisk lige forleden. Der købte jeg sådan nogle... Jeg holder ekstremt meget af at lave pizzadage, men det har vi også snakket om før.

og gås op i det, og så skulle jeg have sådan nogle flotte pizza-tallakner, sådan nogle store træ-tallakner. Og hvis man kun købte to, så skulle man betale for frakten, så kunne man lige købe sådan en chiliolie ved siden af. Så der gjorde jeg det. Men normalt gør jeg ikke. Der tænker jeg, at det er sådan der. Men det er pengene, der afgør det her. Det er det, du sparer. Det er ikke af hensyn til klimaet, at du sender retur eller køber så lidt som muligt.

Det må jeg desværre svare helt klart nej til. Så når der nu kommer den der sjette store FN-rapport her den anden dag, at det kommer helt ned nu, hvad tænker du så? Der tænker jeg meget, at det er vores regeringer rundt omkring i verden. Jeg har ikke noget imod at betale 500 kroner ekstra per flybillet. Jeg synes, det er sådan nogle ting. Jeg synes ikke, at de kan forvente, at vi selv går ind og... Det er det strukturelle, der skal ændres. Ja, det synes jeg. Og der er jeg nok...

liberal et eller andet sted i min tankegang. Og jeg ved også godt, at jeg selvfølgelig har selv vores ansvar. Jeg tror bare, det er for svært for folk, det der med, hvis man selv skal til at... Man kan også klikke af nogle gange, når du køber noget. Vil du klimakompensere? Det kunne alle finde på. Men der skal du... Den skal være klikket til i forvejen. Det er fuldstændig...

Kan du få lov til at bøvle med den dårlige samvittighed for at få lov til at klikke den af? Ja, afgjort. Og jeg ville jo klikke den af, hvis jeg kunne, for at spare pengene. Men har du det så sådan, at så må de simpelthen se at få fingeren ud, de der regeringer, så vi kan lovgive os op i hastighed? Ja, helt vildt. Og for eksempel, jeg synes da...

Det er jo ikke blevet vedtaget med flybilletten endnu, at man skulle betale, var det 100 kroner eller sådan noget per flybillet. Det kan bare være et klik på en knap, og så er det vedtaget. Og det kan jeg slet ikke forstå. Fordi selvfølgelig skal vi det. Ja, men rejsebranchen har haft nogle hårdere år. Ja, og det kan godt være, at det er sådan noget, der gør det. Men hvis det er os som forbrugere, der betaler det, er det ikke...

Nej, men det er jo noget, der rammer bredt. Og så er man straks mere tilbageholdende som politiker. Der er mange vælgere lige pludselig. Men jeg har to elbiler. Jamen det skal vi også snakke om. Nå, prøv at høre.

Behov for Orden og Hjemmets Struktur

Jeg kan så også se den 23. første. Der handler du for 357 kroner hos Simply Organized.dk, som sælger de bedste hacks til hjemmet og opbevaring, som det hedder, på deres webshop. Hvad køber du? Det er jo faktisk til min toaletskuffe. Ikke til min kone, men til min. Hun var delvås sur, da jeg havde bestilt det. Fordi der flyder tingene jo bare ned.

og ligger nede i det. Det havde egentlig irriteret mig. Så kunne jeg få sådan nogle små bambuskasser. Så hun ville også godt have haft nogen. Ja, og jeg tænkte egentlig ikke, at det var noget problem, fordi jeg føler ikke, at hun er nær så organiseret med sådan noget, eller har det samme behov. for mig. Hvorfor har du et behov for, at det er organiseret? Ja, det er et godt spørgsmål. Jeg kan godt lide sådan, at nu sidder jeg og bevæger mine hænder herinde. Jeg laver kasser med mine hænder.

Mit tøj er også altid pænt lagt sammen i skabet. Jeg kan bare godt lide at styre på det. Sådan har jeg altid haft det. Det er ikke noget militæret har indstillet? Nej, jeg har aldrig været militæret. Nej, jeg har altid haft det. Jeg har altid, tror jeg, været grundelig med sådan nogle åndsvage ting. Hvad giver det dig, at der er struktur og orden? Det giver noget ro i sindet. Alle, der er børn, ved, at det kan jo ikke lade sig gøre.

Men nej, hvor jeg hader, at deres legetøj skal ligge og flyde inde i vores stue, fordi de helst ville sidde og lege derinde, hvor vi også er. Ja, hvad irriterer det dig? Det irriterer mig helt vildt. Fordi jeg kan bare mærke, at der er sådan en lille kasse oppe i min hoved, hvor der ikke er ro. Og det ville der være, hvis alt det der legetøj var pænt ryddet op, helst inde på deres egne værelser. Og jeg accepterer også 100% at det er og må være, men det er da utroligt irriterende.

og jeg får ikke taget mig sammen til at rytte det op, fordi jeg tænkte, det kan være lige meget, fordi... Hvorfor rummer du det? Jamen ellers kunne jeg jo allerede være med at have fået børn, synes jeg. Nej, for de skal da være der. Det er da ikke alle steder, man kan se, der bor børn.

Nej, men det synes jeg, der skal være plads til. Altså, sådan er jeg da også. Jeg skal lige love for, at der også kan ses hjemme hos mig. Det der minimalisme, det er jo virkelig long gone. Men det kan man jo ikke, når du er børn. Er du sådan en? Som får det godt af at rydde op i kælderen. Ja, helt vildt. Altså, vores kælder er ikke ryddet op lige nu.

Og det er igen det der med, at når vi har haft Sia, som er blevet fire, så er der nogle ting der, som hun ikke bruger længere, en potte for eksempel. Og det vil jo være dumt for det første at sælge den, eller endnu værre at smide den ud.

fordi vi skal bruge den lige om lidt til Miu. Så der er utrolig mange af de der babyting. Men du fatter ikke, hvor meget jeg glæder mig til om fem år, når Miu er fem, og vi skal ikke have flere børn. Og jeg er begyndt at rydde op og vide, at når han er færdig med ting, så skal det bare ud. eller gives væk, eller sælges, eller hvad man nu kan. Fordi det vil give...

Så er der ro dernede og orden igen. Så det der syn af de der flader, hvor der er styr på det. Jeg har sådan en lille cykel, en lille rum på. 6 flymeter, hvor jeg har en home trainer, hvor jeg kan sidde inden for at cykle. Der har jeg sådan en plade op, hvor alt mit cykelværktøj hænger, og du ved, der har det en plads hver, og det elsker jeg.

Værdigenstande og Gensalg af Brugt

Sådan ville jeg ønske, det var overalt i vores hjem, ikke? Så der er et eller andet der. Det her med at sælge tingene igen, altså omsætte til værdi. Hvis du har et eller andet, som du ikke bruger, som har en værdi, så skal det videre. Og det er ikke fordi, du stabler penge, siger du? Nej, jeg sparer jo ingen penge op overhovedet. Hvad handler det så om?

Altså, jamen det ved jeg ikke. Jeg har bare virkelig svært. Jeg er kvinder, tror jeg, er lidt velsignet i forhold til det med, at I kan sælge brugt tøj. Det kan mænd altså ikke. Der er i hvert fald indtryk af det virkelig. køber meget, nej, det gjorde jeg på et tidspunkt, det gør jeg faktisk ikke særlig meget længere, men jeg køber dyre ting. Altså Maison Kitsune, for eksempel fransk mærke, hvor en sweatshirt måske koster 1200, i stedet for den sweatshirt, der koster 300.

Men sådan kan du ikke omsætte. Det gør ondt, når jeg smeder sådan en til genbrug. Fordi jeg ved, hvor meget den... Der er jo nogen mænd, der så går ned i en gennemsbutik, og så vil finde den her og tænke, wow, en handel, jeg kan gøre, men jeg kan bare ikke... Og det synes jeg virkelig er frustrerende. Men jeg har indtryk af, at markedet på Trendsales og på Vestjære Kollektiv og sådan noget, for herretøj, det er på vej op. Er det rigtigt? Så det kunne du lige kigge på. Det skal jeg undersøge.

Det ville give en kæmpe tilfredsstilse. Jeg har sådan set ikke noget mod at sætte ting til genbrug. Jeg smider aldrig noget ud, hvis det er. Men det irriterer mig da lidt. Især fordi jeg ved, at det er... har købt af kvalitet. Min kone kan godt finde på, at jeg kan ikke. Hun kan godt finde på at gå i IKEA.

og det er jo ikke, fordi vi sådan skinner sig om, det er lidt for sjovt, fordi jeg har det virkelig sådan, lad nu være med at købe, så hellere betale det tre doble, fordi den dag, vi så gerne vil sælge,

det der tegnebord, eller hvad det kan være igen, så kan vi få penge for det igen. Altså Ikea tænker, dem kan du smide ud bagefter, fordi de er så billige i forvejen, så der er ingen grund til at købe det brugt. Har du nogle ting, som du aldrig vil kunne skille dig af med, fordi du elsker dem så højt, eller kan alt omsættes? Ej, jeg...

Kære Værdigenstande: Stol og Ur

Nej, jeg har jo sådan en bamsestol, som jeg har haft i mange af oftene, som er blevet rigtig mange penge værd, imens jeg har haft den. Den tror jeg aldrig, jeg sælger. Fordi der vil jeg hele tiden tænke sådan, det er jo dumt at sælge noget, som hele tiden bliver mere penge værd. Ja, elsker du den endnu højere, fordi du akkumulerer værdi? Ja, det gør jeg. Ja, det gør det, fordi den har ikke sådan en symbolsk værdi for mig.

Det er fordi, jeg ved, at det er et godt stykke håndværk, som jo ældre det bliver, jo dyrere bliver det. Det er vildt fedt. Det er lidt det samme som et ur her. Det ur, det købte jeg. Og hvad er det for et ur? Det er et Rolex Datejust havde det. En pigemodel, 36 mm skive, i stedet for den store 41. Det er også noget af det, du har fået røg for. Ja, det kan jeg love dig for. Men jeg har sådan nogle små, tynde arme. Det vil ikke gå med et andet. Men den købte jeg, da jeg blev født for 10 år siden.

Egentlig havde jeg sådan tænkt, at det var, så kunne han få det uger, når han bliver 18. Men det kan han. Jeg har haft det på hver dag lige siden. Okay, det kan du ikke kunne klippe. Nej, det kan han jo ikke. Han kan jo ikke passe på det. Du kan få det, når han dør. Men det er jo også sådan noget, der giver...

Altså, den kommer jeg aldrig til at sælge. Jeg ville kunne tjene penge på det lige nu i forhold til, at jeg købte det. Men det er også noget, der betyder noget for mig. Hvad er den dårligste handel, du nogensinde har gjort? Årh.

Frustration over Fejl og Dårlige Handler

Det er godt nok et svært spørgsmål. Men bare en af dem, som stadig gør lidt ondt. Det er jo et køb på nettet, hvor vi skulle til Mallorca i efterårsferien. Og jeg er sådan en, altså jeg prøver at få ferie og sådan noget planlagt hurtigt, fordi jeg ved jo tidligere, at du bestiller flyblattet, jo billigere er de oftest. Så vi får planlagt den her tur i, lad os sige februar, vi skal afsted til oktober. Hurtigt ind på Momondo og...

eller hvor jeg nu fandt de her billige flybilletter. Og alt er godt, og da de andre så to måneder efter, dem vi skulle afsted med spørge, kan vi ikke lige få jeres flyafgange og sådan noget, og jeg har købt flybilletter for 18.000 eller sådan noget. og sender afgangene til dem. Og problemet er så, at det var ugen inden. Ej, nej. Så det er bare sådan, og der er ikke noget at gøre. De kan ikke laves om, det her billetter dervel. Det er sådan en...

Og det ved jeg ikke, om det er en handel, men det er i hvert fald et køb, hvor det bare er sådan, shit, hvor er det dog dumt. Og hvilken følelse efterlader det i dig? Jeg har virkelig lyst til at smadre et eller andet. Jeg bliver så frustreret indvendig. At du sidder og knytter næverne? Det er en fysisk fornemmelse i dig, du har lyst til at... Jeg er stadigvæk sådan, når vi taler om det nu her...

Og hvis det var min kone, der havde gjort det, altså jeg bare... Så havde hun fået nej. Nej, det havde hun ikke. Hun slår af lige nu. Kun lige en gang imellem. Nej, men så har hun eddermem fået et mådefald. Og så havde jeg hjulpet hende med at betale de billetter. Men nu var det mig, der gjorde det, og jeg hader, når sådan noget sker. Jeg kan jo heller ikke, det er ikke noget med min økonomi at gøre, men hvis jeg for eksempel kører forkert, det er noget af det værste.

i mit liv. Altså, jeg kan slet ikke, der kan gå en, nej, der kan ikke gå en dag. Vi var i Frankrig i sommer, hvor jeg misser en motorvejsafkørsel, og vi så skal køre 22 minutter den ene vej, 22 minutter, og hele min dag er nødelagt, fordi det er jo... Så der er et eller andet der med nogle kasser igen, og at have styr på tingene. Ja, præcis. Som jeg hader, når det er mig selv, der ikke har det. Der er ikke plads til en stor fejlmarking der. Nej, ikke overfor mig selv.

Altså, jeg bliver ikke på samme måde sur, når det er min kone, selvom lidt bliver jeg sur. Hvordan reagerede din kone over de der flybillette? Øh, der er hun bare sådan, nå. Ja. Det er jo... Der er hun heldigvis. Men jeg tror, at der kender hun mig jo sindssygt godt, og hun ved, hvor sur jeg bliver på mig selv, og hvor sur jeg vil være blevet på hende eller på andre, hvis det er. Så hun har ikke brug for os.

og banke mig på en måde. Det er jeg jo egentlig meget taknemmelig for. Men det tror jeg, der er hun sgu ret intelligent. Og rummelig og dejlig. Ja, helt vildt.

Bilejerskab, Renlighed og Klimavalg

Hej med jer! Sådan er det med nyt verdensjob her, ikke? Prøv lige at høre. Jeg hopper lige ud til jer her. Hvor har du stjålet den her ende? Jamen det er jo faktisk ikke min, desværre. En dejlig Aston Martin. Og det er vores hul. Drømmer du om at egen Aston Martin? Nej, overhovedet ikke. Hvilke to biler er alt du har? Jeg har en BMW iX3, hedder den. Og så har jeg en Mini Cooper. Ja, to elbiler. To elbiler. Vi.

Vi har dem, må jeg hellere sige. Jeg kan se, at du hver måned betaler 148 set abonnement til Wash World, og det betyder, at du kan vaske de her to biler så tit du vil. Hvor tit bliver det så? Alt efter vejret, hvor meget vi kører, men to gange om ugen, tror jeg. Jeg elsker lidt, yes. Gør du? To gange om ugen, er du vildt, men støvtur dem så også. Ej, det gør jeg ikke. Ej, men de ser som regel pæne ud.

af støvsummen derhjemme, hvis det er. Vi har en carport og sådan nogle ting. Rimelig tit. Hvorfor kan du godt lide, at de skal være pæne? For det første, så er det, jeg tror, jeg vil have det anderledes, hvis det er gamle biler, men de her biler, de er under to år, begge to.

Og så synes jeg bare igen det der, nu snakker vi æstetik. Jeg kan godt lide, at jeg selv ser ordentligt ud. Jeg kan også godt lide, at mit hjem er rent. Og det samme med de biler, jeg kører i. At jeg synes, sådan en nyvasket bil der... Det er jo fuldstændig åndsvagt, fordi jeg sidder jo selv inde i bilen og kan ikke se den. Men jeg synes, der er et eller andet over sådan en nyvasket. Hvordan vil du have det, hvis det roede i din bil?

så er der igen rod i mit hoved. Jeg kan slet ikke have det. Jeg synes også, der er næsten ikke... Jeg tror, der er sikkert mange mennesker, der kan relatere til, at når de kører selvfærdig sydpå eller nordpå, hvor man nu tager hen... Så gør man lige bilen rent, og så sætter man sig ind i den. Og lige i det øjeblik, man sætter sig ind i den, der er sådan en eller anden underfundig glæde over, at nej, hvor er det lækkert det her. Eller når man er ude af en lejebil, kan det også være.

Sådan har jeg det. Min bil må godt se sådan ud. Altid? Ja. Du har jo også tit gæster med, når du er ude at køre? Ja, der sørger jeg altid for. Hvis ikke jeg når støvsuglen, så må den i hvert fald lige klappe af osv. Det er jo et problem med børn, det der med at... der er også børnesæder i og sådan noget, og de sviner jo bare med deres fedtede støvler og sådan noget. Men det er så også fordi, at hvis jeg sætter mig ind i din bil, så skal jeg ikke tænke, åh. Nej, ja virkelig, virkelig.

Så skal du tænke, at der er styr på det. Jeg synes, det er sådan en... Når jeg nu har tilbudt at tage nogen med fra mit arbejde til en arbejdsdag i Aarhus, hvor jeg laver sport over... Så synes jeg også, at det er sådan, at så må jeg sgu godt lige være præsentabel over for dem. Ligesom at mine toaletter er gjort rent, når der kommer gæster. Det er ikke sikkert, at der er styrs ud i hele huset, men sådan en ting synes jeg...

Det er sådan en form for hygiejene. Ja, ja. Og overflades, kan man jo også sige. Men jeg synes, der er et eller andet over det. Jeg synes, det er dejligt. Det er også, fordi jeg selv sætter pris på det. Jeg havde min bedste ven, Jacob, som jeg kendte lige siden vi var 0 år gamle.

Så havde jeg også sættet mig ind, og han får det også at vide altid, havde jeg også sættet mig ind i hans bil, han har nok rigtig en samme bil som mig, og den ligner en losseplads. Hans børn, du ved, de sidder med alt muligt derinde, og der kan ligge papir og gamle dåser og sådan noget, hvor...

Og han får det hvid hver gang. Og han er fuldstændig ligeglad. Det betyder endelig for ham. Jeg tænker også, når jeg sætter mig ind i en bil, der er så ren, hvad er det, folk prøver at skjule for mig? Gør du? Nej. Jeg tænker, du er ikke bare det er rart? Nej, jeg tænker, du er da meget tvikket. Men det får altså ikke mig til at få vasket min bil. Overvejer du nogensinde miljøpåvirkningen, når du vasker bil? Nej. Jeg overvejer prisen. Jeg har faktisk lige sagt det.

det ene abonnement op på Mini. Ja, og så kan du skifte pladerne over, så kan du... Nej, det kan der godt skære. Det er rigtigt. Det er jo sådan en nummerplade. Ja, nu kan du kender pladerne. Nej, og igen... Jeg anerkender 100% alle de her problemer, vi har med klimaet, men jeg synes jo, der er jeg bare for liberal. Men hvorfor har du opsagt det ene abonnement? Fordi jeg ikke får det.

brugt nok, fordi vi simpelthen ikke kører i mini nok. Så det er til BMW'en, der stadig har det? Ja. Der er stadig flere af os, der vasker vores bil i en væskehal, og det viser tal fra... Drivkraft Danmark og Miljøstyrelsen fra 2019. På første gang siden 2010, så var antallet af bilvaske i en vaskehal i 2019 nået op i nærheden af 10 millioner.

Og det er Miljøstyrelsen og Drivkraft Danmark, som er en arbejdsgiver og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandør, der indsamler tal for antal bilvaske i vaskehælder i Danmark. De mest effektive vaskehalder bruger mindre end 20 liter rent vand per vask, og alt spildevand fra en vaskehal ledes via kloaksystemet til de kommunale rensningsanlæg.

hvor en bilvask, der bliver foretaget ved fortogskanten, den kan let bruge 100 liter vand. Og skønsmæssigt så ender to tredjedel af det her spillevand urenset i naturen. Med det urensede vand følger årligt miljøfremmede stoffer som vaskemidler, næsten 6 tons olie og mere end 1,5 tons metaller. Så det er til gavn for miljøet, at der er flere, der vasker bil i vaskehallen.

Vidste du det? Nej. Det skal man endelig ikke vaske den. Hold da op, så skal jeg jo ikke opsige det der abonnement endnu, fordi jeg havde faktisk tænkt også med minien, den er ret lille. Den kan jeg godt lige vaske i hånden. Det skal du lade være med. Det er noget svinderi. Så hellere køre den i. Nej, det troede jeg ikke. Køb 10 ture.

klippekort. Så kan jeg lige så godt beholde abonnementet. Det koster 69 kroner om måneden. Jo flere gange, jo flere abonnementer jeg kan sige op, 69 kroner her og der. Hvis jeg kan gøre det på fem abonnementer om måneden, så er det alligevel nogle penge, jeg... Fordi det...

Altså, vi tager stadigvæk på ferie, så vi er jo ikke sådan presset på den måde. Men jeg kan da godt mærke, at vores økonomi ser anderledes ud, end den gjorde for to år siden. Og jeg tænker bare, at hvis vi kan mærke det, så må der være mange andre, som er...

mindre privilegeret i forhold til den løn, de får, som bliver endnu mere presset. Så vasker man jo ikke bil i et bilvas. Det er da noget af det første. Det er da virkelig luksus. Vi får også vasket vinduer derhjemme. Det er da også sindssygt luksus. Det er da de der ting. Som jeg vil spare på i hvert fald.

Synes jeg jo, det er rigtig godt så lige at have det strukturelle, personlige engagement i forhold til klimaet med der. At der er en gevinst der, hvor man selv kan gøre noget. Det er i hvert fald let at argumentere for, at man så kan beholde bilvask.

Import af Elbiler og Nær-Svindel

Værsgo, det tager du med hjem. Hører du med her, Christina? Tobias, du har valgt at købe de her to elbiler, din BMW og en Mini, syd for grænsen. Hvorfor har du gjort det? Det er, fordi min lillebror sendte mig et link til, at det godt kunne betale sig. Og så var jeg jo inde og læse om det, og læste alt muligt. Og det er noget at gøre med, at når det er elbiler under en... Hvis prisklasse, ca. 450.000, 430.000 måske, så betaler du ikke afgift, når du fører dem ind i Danmark. Det gør du for...

benzin og dieselbiler, og det er derfor, det typisk ikke kan betale sig at hente en dyr Mercedes diesel i Tyskland. Men en elbil kan det godt. Så har du siddet og nørdet med det. Ja. Og det har jo taget tid og en masse... Bøvl også forestiller mig at sætte sig ind i det. Hvordan har du det med den tid? Den synes jeg var sindssygt godt givet ud, og det er sådan blevet ikke på niveau med min cykel, men det er blevet en passion, jeg elsker at tale med mennesker om.

fordi jeg synes jo virkelig, at folk, der ikke gør det på den måde, det er fuldstændig hul i hovedet, fordi at selvom det måske kun er, lad os sige, den der mini, den sparede vi måske 30.000 på, eller sådan noget. 30.000, det er jo, synes jeg, Det er jo vanvittigt mange penge. Det er vildt mange penge, der skal ud og tjene det. Ja, for mig ville det være to måneders arbejde, ikke? Efter skat. Det synes jeg jo er sindssygt mange penge.

Og okay, jeg har også, synes jeg, tiden til det at tørre godt, fordi det tror jeg også, man skal nok være en lille smule modig i forhold til, at du kan jo ikke lige tage hen. Ej, det er lidt komplekst, ikke? Jo, du kan jo ikke lige tage ned og prøve den, og så tage hjem igen, fordi du ikke lige synes, at sådan og sådan. Hvor lang tid tager det, fra du finder den bil, du gerne vil have, til du har lavet en aftale?

Det tager ikke særlig lang tid. Så slår man ligesom til. Og jeg sidder ikke og venter på, at der kommer en ny bil, der måske bliver sat til salg om en uge, der er lidt billigere. Så det med en støvsuger. Marked den ende købte jeg i Monaco. Fordi det var da den var billigst. Så hakker du altså til der. Jeg prøver også på at overtale min...

mine venner til at gøre det, og mine arbejdskolleger, fordi at man taber som regel penge på at handle med biler. Så derfor kan man godt nedsætte tab så meget som muligt, synes jeg. Så man skal ikke sidde og lytte og tænke, okay. at handle biler. Og apropos handle med biler, så kan jeg se, at 16. januar, der betaler du 548 kroner til bilbasen. Og så igen den 6. marts, der betaler du 627 kroner til bilbasen. I alt 1175 kroner. Ja.

Hvad betaler du? Den første på... Ja, 5,48. Ja, det er vores BMW. Ja. Jeg er sat til salg. Yes. Og den anden, det er Minien. Okay. Minien er til salg endnu. Så hvis man vil købe den Danmarks billigste mini, så ringer I bare. Så betaler man noget for at sælge det og sette til salg. Ja, og bilbasen tror jeg er sådan det store. Ja, det er en markedsplads for formidling af køb og salg af alle typer af både nye og brugte biler, autocamper, varevogne og busser osv. Lige præcis.

De danske bilimportørers brancheforening, så blev der i 2022 nyregistreret 148.283 personbiler i Danmark. Altså, det vil sige helt nye biler, som får danske nummerplader på. Og derudover så blev der brugt importeret 36.047 personbiler. Så cirka 20 procent af dem, der kom ind i landet, det var simpelthen brugt importeret. Så det er biler, der får danske nummerplader på for første gang, men som har været registreret i et andet land. Og der må garanteret være mange af dem, der er...

der er elbiler. Jamen det kan godt være. Det siger den her statistik ikke om. Men du er jo ikke den eneste, der har set 50.000 her. Jeg synes jo, det er voldsomt mange. Det kommer bag på mig. Der er nok også nogle forhandlere, der gør det her. Altså ikke kun private personer. Der er rigtig mange. Men jeg synes, det er vildt mange brugte biler, der kommer ind til Danmark. Ja, men jeg tror virkelig, da jeg gjorde det første gang, der tjente jeg faktisk penge på, det var også en mini.

Der tjener jeg penge på at hente den og solgte den dyre efterfølgende. Hvilket er noget, det kan du ikke gøre på biler. Så er man en god sælger. Så jeg gjorde det ret tidligt. Det var jo en form for fidus, eller det er jo ikke nogen fidus negativ. Nej, det er overhovedet ikke ulovligt, og der er ikke noget odiøst i det. Men jeg gjorde det tidligt, hvor hvis man gør det nu, altså det tyske marked har jo fundet ud af det nu, at hvordan priserne er i Danmark.

Nu kan det ikke betale sig på samme måde længere. Det kan stadig godt betale sig, men det er ikke 30.000, du kan spare på en mini længere. Men så jeg siger bare, jeg tror, der er sindssygt mange, der fandt ud af det, og så også har gjort det, hvilket jo bare er vanvittigt fedt. Hvis der nu er nogen af vores lyttere, der sidder derude og tænker, jeg skal fag med hente en elbil i Fiskland. Så ring, jeg vil gerne hjælpe. Så skriver man bare direkte til Tobias. Der er ikke nogen hjemme.

Jo, der er masser. Det er bare Google. Ja, det er bare Google import. Jeg kan ikke huske, hvad den hjemmeside har brugt, men man skal jo passe på. Jeg har faktisk en vild historie. Nu nævnte du det der med den dummeste handel før. Lige før vi købte den mini, jeg har nu, der kom der en mini til salg, og vi havde besluttet os for, at vi skulle have en mini.

Og jeg tænker, okay, den er godt nok billig og sådan nogle ting. Og der er jo sindssygt meget fusk. Der er rigtig mange private, som sætter fake-annoncer op. Men jeg tænker, okay, spændende. Jeg ringer til manden, og han tager telefonen og alting, og jeg kan se, at det er en forhandler. På hans mail kan jeg se, at det er en forhandlermail. Så jeg går lige ind og tjekker.

Den der forhandler, det viser sig, at det er sådan en forhandler, der har otte filialer rundt omkring i Tyskland, blandt andet Hamburg, hvor den her bil var. Jeg ringer til dem, og beder om at snakke med... Bernhardt, eller hvad han nu hed, et eller andet tysk Helmut kan også være, ikke? Og hende, telefonpasseren, siger så, nej, men Helmut sidder lige i møde. Okay, så har jeg i hvert fald fået bekræftet, at Helmut...

at han er sælger hos det her ilde firma i Hamburg, så nu tør jeg godt at overføre pengene. Så overfører pengene 190.000 eller sådan noget. Det kan også være, at det er 220.000. Noget af den stil der. Så går der... Vi har lige åbnet et flaske champagne, sættet os ude i solen ude på terrassen, og fejrede, at vi har købt den her bil her. Så går der 10 minutter eller sådan noget, så ringer Helmut til mig fra Hamburg, og så kan jeg bare høre, det er ikke Helmut der.

Det er ikke ham, Helmut, jeg lige har talt med. Og så spørger jeg, vi har jo lige talt sammen. Så siger han, nej, nej, nej. Ja, vi har ikke talt sammen. Så siger han, er du ved at købe en mini? Siger han så til mig. Ja. Det skal du ikke gøre. Det er en privatmand, der udgiver sig for at være mig. Og der havde jeg overført penge.

Hvad gør man så? Så siger jeg bare, okay, thank you so much, I call you later. Så lader jeg bare på og skynder mig at ringe til min bank. Og det viser sig, at når man så laver internationale overførsler, så hæver de først pengene dagen efter. Så jeg kunne nå at stoppe den der, hvis jeg ikke havde gjort det.

Altså, det havde været 200.000 lige i skraldspandet. Jeg havde aldrig fået de penge igen. Så man skal virkelig passe på, når man gør det. Og så tog du alligevel godt efterfølgende. Ja. Jamen, det var derfor, fordi så har min mand, vi købte nuværende... Ham facetimede jeg med, og han havde barnesæder bag bilen. Så tænkte jeg, okay, han snyder mig. Han kan altid snille på nogen, der er dumtere til at få børn. Jeg kan jo se, at du den...

Skiulykke, Passion og Mental Forandring

2. januar betaler 3.915 kroner til skistar.com. Og det fortæller mig, at selvom du har haft det her voldsomt styrt, så står du stadig på ski. Fordi 27 år gammel, så havde du et virkelig voldsomt styrt. og du overlevede formentlig kun, fordi du havde taget en full face skihjelm på den dag, da du valgte at prøve kræfter med sådan en ret svær off-piste rute. Altså...

Sådan kort fortalt, så gik det helt galt. Du røg ud over en klippe, du faldt 30-35 meter ned, og du slog kroppen mod klipperne tre gange faldet og blev slået bevidstløs. Dit bækken... blev revet af rygsøjlen, du havde indre blødninger, og du blev sat sammen med søm og skruer. Men du kom der. Jeg kom mig. Og så står du stadig på ski. Så bliver jeg nødt til at spørge.

Hvorfor skulle du tilbage på de ski? Altså skiløb dengang betød jo alt. Det var det, jeg levede for. Så det havde jeg jo ikke lyst til at ligge på hylden. Det giver mig bare stadigvæk, både fordi jeg kører stadigvæk hurtigt, og kører stadigvæk overpist, og hopper også stadigvæk ud over klipper. Jeg tror bare forskellen er nu, at der hvor jeg...

køre hurtigt og hoppe ud over klipperne nu, der ved jeg godt, der dør jeg ikke. Jo, så kan jeg være uheldig, men det kan jeg også når jeg cykler en tur i skoven. Men dengang var jeg sådan, altså der var jeg bare ikke bange for noget, jeg tænkte aldrig.

konsekvensberegnede aldrig. Altså, jeg vidste godt den dag, der i AlpeJS, hvor jeg kom til skade, der skulle jeg ikke styrte. Og jeg kan jo huske det, så jeg ved ikke, hvad der skete. Men jeg vidste godt, jeg ikke skulle styrte. Det var et svært sted, og jeg vidste godt, at hvis jeg begyndte at falde, så... Så var Rigskron der, men den var jo, det tænkte jeg ikke videre over. Jeg tænkte bare, jeg styrte dig ikke.

Jeg er heller ikke den bekymrede type. Jeg tænker aldrig på, hvad der kan gå galt, når min søn cykler til fodbold selv. Det tror jeg, at der er nogle mennesker, som godt kan det lidt. lidt svært med og sådan noget. Men det er en sjov kombination, for det føles jo som om, at du har et stort behov for at have kontrol og overblik og styr på tingene i så mange andre livets forhold. Hvordan? Hvorfor er det så vigtigt at slippe de her ting? Det kan jo godt netop være derfor.

Det giver mig bare noget frihed, og det giver også helt klart noget adrenalinsus, både når jeg cykler hurtigt på min cykel, eller når jeg er på ski stadigvæk. Det vil jeg virkelig ikke undvære. Jeg synes, det er svært at forklare, hvad det præcis er, det giver mig, ud over en kæmpe lykkefølelse og en frihed. Det her voldsomt styrt, blev det et mentalt vendepunkt? Ja, meget.

Jeg var ubekymret, ureflekteret, sindssygt egoistisk, og det er på nogle punkter stadigvæk, det vil jeg godt indrømme. Men jeg synes jo, at jeg blev et bedre menneske efterfølgende, fordi jeg begyndte at tænke over... de mennesker, man holder af, og hvad der gav mening i livet. Og det gjorde jeg også tidligere, bare ud fra et 100% egoistisk synspunkt. Så på den måde har jeg forbedret mig efter det, og det var åndssvagt, det var det, der skulle til.

Slikforbrug og Afsluttende Tanker

Men det var der altså i mit tilfælde. Så glæder det mig at se, at den 13. februar, der er du hos Nuno's Guff og køber på en selvslik for 110 kroner. Hvor meget køber du slik? Ej, alt for meget. Okay. Elsker slik. Altså ligesom folk køber kager, jeg vil til enhver tid foretrække slik frem for kage eller et andet lækkert is, der ved jeg.

Jeg elsker det. Blandt selv slik, det er noget af det bedste. Er der nogen restriktioner på, hvor meget du må spise? Nej. En gang imellem kan jeg godt tage to måneders debrief.

Og så gør jeg det bare, fordi jeg tænker, ej, det er jo sådan svært, at det er slik, og det er skide dyrt også. Altså, slik er jo dyrt, og det synes jeg virkelig også, det skal være. Fordi det er jo igen det der med, det er jo sådan, at samfundet kan være med til at regulere vores forbrug, ikke? Så jeg vil hellere end gerne have... Tre dobbelt afgiften på slik og chokolade. Så er vi oppe på 10 kroner pr. 100 gram. Er det derfor? Ja. I afgift.

Hvis vi tre dobler det nuværende. Ja, det ville være glemrende. Men jeg elsker, der er bare, uh, det er ikke godt. Og hvis min kone sådan rigtig skal forkæle mig, altså så har hun uden, hun har sagt noget, så har hun været i Lyngby lige og... og købe blandt selv slik til mig. Prøv at høre. Jeg synes, det er trygt og rart at vide, at der er plads til både blandt selv slik, og så er der styr på det hele hos min vært. Tak, fordi vi måtte lære dig bedre at kende, Tobias.

Selv tak. Lige måde. Jeg hedder Anne Glæde. I redaktionen er Mette Willumsen og Anja Nedergaard. Du kender typen af Let at finde idé af lyd. Og del endelig podcasten med alle de typer, du kender.

This transcript was generated by Metacast using AI and may contain inaccuracies. Learn more about transcripts.
For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android