יבמות עט - כ"ד באייר, 25 במאי - podcast episode cover

יבמות עט - כ"ד באייר, 25 במאי

May 25, 202242 min
--:--
--:--
Download Metacast podcast app
Listen to this episode in Metacast mobile app
Don't just listen to podcasts. Learn from them with transcripts, summaries, and chapters for every episode. Skim, search, and bookmark insights. Learn more

Episode description

המצגת בפורמט pdf

הדף היום מוקדש ע"י קרולין וויקטור אופסטיין לכבוד נישואים של בנם שלום ליוכבד.

הדף היום מוקדש ע"י רות קהן, גסיקה שקלר ואמילי מייכלסון לזכר נשמת אמן, קדימה בת הרב אברהם צבי בן-ציון וחיה.

הדף היום הוקדש לזכר כל הילדים שנרצחו אמש בבית הספר היסודי בטקסס. 

מסופר המשך לסיפור בספר שמואל על הנתינים ומדוע דוד המלך גזר עליהם שלא יבוא בקהל. כמעשה נקמה נגד שאול המלך, הנתינים התעקשו שבעה מצאצאיו. כיצד נבחרו שבעת האנשים האלה? לאחר שנהרגו, הושארו גופותיהם לתלות במשך חצי שנה בכדי לעשות קידוש ה' - להראות לכולם מה עושים גם לבני מלכים שאינם מתייחסים כמו שצריך למגיירים, גם למי שהתגייר ממניעים לא נכונים, כמו הגבעונים. ריצפה בת איה, פילגשו של שאול המלך, ששניים מילדיה היו בין הנרצחים, הגנה על הגופות מפני הציפורים והחיות. רק לאחר תחילת הגשמים התיר דוד המלך לקבור אותם. כתוצאה מתקרית זו התגיירו 150,000 איש. מאיפה זה נדרש? האם באמת דוד הוא זה שאסר עליהם? האם לא רמז כבר משה בתורה או יהושע בספר יהושע? בתקופת רבי רצו לבטל גזירה זו נגד הנתינים, אך לא הצליחו - מדוע? ניתנות שתי תשובות שונות. היו שתי מסורות לגבי סריס (גבר שלא מסוגל להביא ילדים לעולם), לגבי חליצה ​​- אחת שהוא כן עושה חליצה ​​ושאשתו חייבת בחליצה, ואחת שאומרת את ההיפך. ישנן דעות תנאיות שונות לגבי מי מהם מתייחס לאדם שנולד כך ואיזו מתייחסת לאדם שהפך כך מאוחר יותר בחייו. איילונית לא עושה חליצה ​​או ייבום. רבי עקיבא סבור שאדם שהפך לסריס עושה חליצה ​​- אבל אם רבי עקיבא גם סבור שכל המצוות לא תעשה (כפצוע דכא) הן כמי שחייבים בכרת (בניהם ממזרים), איך אפשר להתחייב בחליצה או ייבום? רבי אמי מגביל למקרה שהיבמה הייתה גיורת ולפי הדעה שגרים יכולים להתחתן עם פסולי חיתון. שתי שאלות עולות נגד עמדתו של רבי אמי. רבא מביא תשובה אחרת - שהוא עושה חליצה ​​רק אם הוא עדיין לא היה סריס כשמת אחיו אבל נעשה סריס לפני קיום מצוות ייבום. גם נגד עמדה זו עולה קושי. תשובה שלישית מובאת על ידי רב יוסף הדוחה את השאלה כיוון שהוא מביא הבנה אחרת של עמדת רבי עקיבא לגבי לאוים- רק אלו שהן אסורות מחמת קרבה הן כמי שחייבים בכרת. למה הוא בכלל חלק ממצוות חליצה ​​וייבום אם כל טעם המצווה הוא להמשיך את השם והוא אינו מסוגל לכך?

For the best experience, listen in Metacast app for iOS or Android